[WC] Het grote waterkoelingsvragen-topic deel III Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.279 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
In navolging op [rml][ WC] Het grote waterkoelingsvragen topic deel II[/rml]

Presenteer ik u: Het grote waterkoelingsvragen topic, part III :)
Het tweede deel was een groot succes. Duizend posts in exact één maand, dat is gemiddeld 33 posts per dag. De FAQ is aangevuld met o.a. stukjes over peltiers en polijsten, wat ook weer vragen scheelt. Zo moet je ook niet steeds gaan terugzoeken in de honderden posts, de belangrijkste nieuwe zaken zijn opgenomen. Bovendien zal een uitgebreidere versie van de FAQ verschijnen in de nieuwe DOC FAQ.

Eerst en vooral: lees eerst de mini-FAQ hieronder voor je je vraag stelt!

:: Regels ::

Zaken die hier thuishoren:
  • Vragen waarop geen helder antwoord te vinden is via de search.. Dat kan variëren, zoals vragen over pompjes, complete setjes, waterflow etc.
Zaken die hier niét thuishoren:
  • Echte search/FAQ-vragen.
  • Nutteloze replies, dat houdt ook in: slowchat, flames, benchmarkscores.
  • Zaken die een afzonderlijk topic verdienen, zoals bijvoorbeeld een volledige set die je hebt ingebouwd en wilt prestenteren. Dus niet om te zeggen "Woei, ik heb een nieuw pompje!", dat kan je lekker hier doen.
  • Veel plaatjes, of grote plaatjes die de lay-out verknoeien en het topic traag laten laden. Graag dan ook niet meer dan 5 grote plaatjes plaatsen. Je kan wel thumbnails plaatsen, dat zijn kleine, aanklikbare plaatjes. Dat doe je zo:
code:
1
2
3
[url=http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg]
[img=200,150]http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg[/img]
[/url]
De mods kijken er op toe dat dit ook nageleefd wordt, waarschuwingen en tempbans kunnen als maatregel gebruikt worden.

Dan zijn er een aantal zaken die steeds weer terugkomen en waarop dus nu al het antwoord kan gegeven worden.

:: Waar kopen ::

• In mijn eigenste IA waar je slangen, slangpilaren, slangklemmen, kraantjes, bevestigingsmateriaal en dat soort zooi kunt kopen ;)
• Bij de lokale aquariumzaak, loodgieter, bouwmarkt etc.

:: Vloeistof en metalen ::

• Als vloeistof gebruik je best gedistilleerd/gedemineraliseerd water, met een scheut antivries of Waterwetter/CorrosieProtect. Autokoelvloeistof koelt minder goed. Antivries in een verhouding 3:10, Waterwetter en CorrosieProtect 1:10.
• Verschillende metalen kán, maar dan moet je ofwel Waterwetter/CorrosieProtect/autokoelvloeistof toevoegen, of een opofferingsmetaal (zink/magnesium) in de keten plaatsen. Autokoelvloeistof ongeveer 2:10.

:: Waterblokjes ::

• Waterblokjes, ook wel waterjackets genoemd, zet je op de hittebron (CPU/VGA/northbridge). Het water stroomt door de blokjes en neemt de hitte weg. De beste materialen qua warmtegeleiding zijn in volgorde zilver, koper en aluminium. Koper is het best geschikt, het is een stuk goedkoper dan zilver, en aangezien radiators ook meestal uit koper zijn, doe je er goed aan een koperen blokje te nemen.
• Waterblokjes kán je zelf maken, maar dan heb je een (computergestuurde) frees nodig, niet voor iedereen haalbaar dus. Je kan de blokjes in een winkel kopen, of via een inkoopactie van iemand die ze zelf maakt (die de acties van Tha_Mafkees). Hier vind je een goede vergelijking tussen de vele blokjes op de markt.
• Waterblokjes zijn vaak de oorzaak van slecht presterende WC-setjes. Vaak omdat er een slecht contact is tussen waterblok en CPU (te veel / te weinig koelpasta, niet hard genoeg aangespannen), of is het waterblokje niet goed gepolijst. Polijsten kan met fijne staalwol (00 of 000) of beter nog, fijn schuurpapier. Begin met grid 800 en ga stapsgewijs verder tot het hoogste wat je kan vinden, waarschijnlijk 1200 of 2000. Zo'n fijn schuurpapier is ook waterproof, waardoor je nat kunt schuren (met een beetje water), dat werkt een stuk beter. Je vindt het bij de bouwmarkt, verfwinkel etc.

:: Radiators ::

• Kant-en-klare radiators zijn duur (€ 60-100). Veel goedkoper en meer "tweaker" zijn kachelrads van de autosloop (€ 5-20). Hier vind je een overzicht van de verschillende koperen autorads.
• Een grotere radiator heeft weinig airflow nodig. Stille 120mm fans (op een paar cm afstand) of een airduct met één fan volstaat ruimschoots.

:: Pompen & Waterflow ::

• Inzake pompen zijn er twee grote merken: Eheim en Sicce. Eheim is wat beter afgewerkt en magnetisch afgeschermd, Sicce is een stuk goedkoper en zeker niet slecht. Je kan ook eens kijken bij de Boerenbond of een andere zaak, daar hebben ze ook soms goede pompjes, maar 99% van die pompjes kan je enkel ondergedompeld gebruiken. Eheim en Sicce vind je trouwens bij de aquariumzaak. • Waterflow (=de snelheid waarmee het water stroomt) maakt bitter weinig uit voor de koelprestaties. Ook zal het water even snel stromen als de dunste doorgang van je hele keten.. Dus stel je voor dat je overal 12mm slang hebt en je hebt ergens een doorgang van 8mm, kan je net zo goed 8mm slang nemen.
• Een ander misverstand: een pomp is niet in staan om lucht aan te zuigen, een vloeistof kan ie daarentegen vlotjes aanzuigen. De bron van je water (reservoir/T-stuk) mag dus niet lager liggen dan je pomp.
• Een keten in twee splitsen heeft ook weinig nut. Je verliest dan redelijk veel flow. Voor de temps zal het trouwens ook niet uitmaken... Als het water door je CPU-blokje gaat, warmt het ongeveer 0.2° op, nuts dus.
Een klein overzicht van de pompjes:

Simpele keten (pomp, CPU, rad, reservoir), 200-800 l/u, 6-10mm slang:

PompCapaciteitSchroefdraad
Eheim 1005270 l/u2x
Eheim 1046300 l/u2x
Eheim 1048 Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/images/hot1.gif600 l/u2x
Sicce Nova800 l/u0x

Uitgebreidere keten (pomp, CPU, NB, VGA, rad, reservoir etc), 600 - 1400 l/u, 10-12mm slang:

PompCapaciteitSchroefdraad
Eheim 1048600 l/u2x
Sicce Nova800 l/u0x
Eheim 12501200 l/u2x
Sicce Idra Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/images/hot1.gif1300 l/u2x met mod

Zie ook de Eheim- en Sicce-site. Je kan ook eens deze vergelijking tussen Eheim en Sicce bekijken en deze post kan je ook eens doornemen.

:: Slangen & Slangpilaren ::

• De afmetingen van Slangen en slangpilaren worden in millimeter uitgedrukt (bv 10mm), wat bij slangen slaat op de binnendiameter. Schroefdraad van de pilaren wordt in inch uitgedrukt (bv 1/4").
• Slangen stevig en veilig bevestigen kan met een slangklem. PVC- en siliconenslang is best rekbaar (mits opwarming).
• Schroefdraad waterdicht maken kan met een 3 à 5-tal laagjes teflontape. Als extra zekerheid kan je er ook een beetje kit rond smeren, als je de pilaar dan vastdraait wordt die kit geperst tussen je pilaar en het blokje/pomp, en is het dus waterdicht.

:: Reservoirs ::

• Een reservoir is niet verplicht, maar is erg handig bij het vullen en ontluchten. Ook kan je je pomp onderdompelen in een reservoir, waardoor de pomp z'n eigen warmte beter kwijt kan.
Zonder reservoir moet je vullen en ontluchten dmv een T-stukje op het hoogste punt.

:: Kant-en-klaar ::

• Kant-en-klare setjes zijn wijdverspreid. Duurdere setjes (> €200) presteren over het algemeen redelijk tot zeer goed. Er zijn ook heel erg goedkope setjes (Poseidon €100), maar daarbij moet je het niet de prestatie maar voor de stilte doen. En er zijn ook nog setjes die een redelijke koeling met een redelijke geluidsproductie en prijs combineren (ThermalTake Aquarius €150).

:: Peltiers ::

• Op zich hebben peltiers niets met WC te maken, maar omdat het in 99% van de gevallen in combinatie met een WC-systeem wordt gebruikt, ook een stukje hierover.
• Peltiers zijn thermische elementen die de warmte heel snel doorsturen, je krijgt dus een koude en een warmte kant. Uiteraard moet die warme kant goed gekoeld worden, en daarvoor is vloeistofkoeling ideaal: je moet al een heel erg lompe heatsink hebben als je die enorme hitte met luchtkoeling wilt afvoeren. Tussen beide kanten kan er een verschil van wel 65°C ontstaan.
• Het vermogen dat peltiers maximaal kunnen doorsturen, staat aangeduid (bv. 172W). Je koeling krijgt die 172W + het verbruik van je CPU (60 à 120W) te verduren, nuts voor een WC-systeem. Een goede vuistregel is een peltier kopen die minstens dubbel zoveel vermogen aankan als je CPU.
• Omdat je onder de kampertemperatuur (soms zelfs onder het vriespunt) gaat, komt er een vijand om de hoek loeren: condensatie. Dit kan je tegengaan door goed te isoleren, met neopreen en vaseline. Ook is het stroomverbruik van een peltier erg hoog (aangegeven vermogen + zo'n 30%), je hebt er iig een aparte voeding voor nodig. Die kan je kant-en-klaar kopen of zelf bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 09-04-2003 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 18:32
De 1e post altijd leuk nu ontopic over waterchiller staat in eind deel II:
Dat alles in 1 systeem is de moeite wel als je pelts met veel vermogen neemt en een groot rad. Dan zal je het verschil weet ik voor 99% zeker zeker wel merken, 10 graden is dan niets... Het gaat er voor al om dan hoe goed je rad het water weer gekoeld krijgt en hoe goed de zak na de koelblok-peltier-koelblok is geissoleert want je zit dan nammelijk onder de kamer temp. Groot voordeel aan dit systeem is dat je pelt niet aan hoeft te staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

wat ik moe ook afvroeg, als je een pompje in een reservoir plaats, hoe moet dat dan lopen?

Ik heb ff geen hosting ruimte dus kan geen pics posten.. dus ga maar even in woorden vragen:

hoe moeten de aansluitingen van het pompje en het reservoir dan precies? dus bijv van uitgang pomp word aangesloten op dat en dat.. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
Gewoon de inlaat van je pompje in het resevoir onder water zetten, zorgen dat je sterker waterdicht naar buiten toe loopt (voor geval je keer met je pc loopt te sjouwen of hij een duw krijgt). De uitlaat waar water dus uitkomt doe je een slang aan en die slang zorg je met systeempje waterdicht door je deksel of wand heen gaat.
Bij de loodgieterwinkels of doe-het-zelfzaken hebben ze daar meestal wel dingen voor. Ik heb wat bij de loodgieter gehaald om mijn slangen waterdicht mn resevoir in te lijden ook al heb ik een pompje buiten mn res. (khoop dat je het snapt :))
edit:
typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

om eerlijk te zijn... nee... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
wdekreij schreef op 04 April 2003 @ 20:19:
om eerlijk te zijn... nee... :?
Ik heb ook geen webspace om je ff te laten zien met simpel paint plaatje, maarja ff wachten tot er iemand komt die het wel uit kan leggen :).
Jupiler!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hmm ik denk wat hij bedoelt het volgende is:

Zorg dat waar het water de pomp in gaat dat in ieder geval onder water zit.
Je knipt de stekker kabel een beetje aan het einde van de kabel door in de buurt van de stekker (niet bij het pompje natuurlijk). Je zorgt dat er 3 gaatjes in het reservoir zijn.
1 voor slang met water reservoir in.
1 voor slang die op de uitgang van het pompje zit en water dus naar de rest toe laat stromen.
1 voor je stroom kabel dus.

Dit alles kan je netjes afdichten met Kit ofzo.

Ik zoek zo ook wel even een ander voorbeeldje op

http://www.overclockers.com/tips85/

[ Voor 4% gewijzigd door Vincentio op 04-04-2003 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

"Eheim is wat beter afgewerkt en magnetisch afgeschermd."
Dit is NIET waar. En als een Eheim pompje al magnetisch afgeschermt is, is dit bij lange na niet voldoende om zomaar in je PC te plempen. Ik zou willen dat iedereen eens ophield met deze mythe te verspreiden. Hou de pomp maar eens naast je monitor dan merk je vanzelf hoe geweldig deze pompjes afgeschermt zijn (wel pomp en monitor aanzetten).

Overigens begrijp ik niet waarom je eerst zegt dat waterflow weinig uitmaakt, en vervolgens een pomp van 1300 l/m als hot te verklaren voor een 'uitgebreide' keten. Nou, als mijn 2 Cuplex EVO's + 2 twinplex + radiator + res + pomp niet 'uitgebreid' zijn weet ik het niet. En alles gewoon met een 1046 van Eheim. Voor de meeste WK's is een 1046 meer dan voldoende.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

thnx das duidelijk!

enne jupiler: nette openingspost!

nog iets:

isoleert water (dus pomp in reservoir) wel goed? het magnetisme dan

[ Voor 93% gewijzigd door wdekreij op 04-04-2003 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nee, water isoleert zo goed als 0,0 het magnetisme.

Zonoskar: de Eheim's hebben wel degelijk een afscherming. Uiteraard kan je het nooit perfect afschermen, dus het is best mogelijk dat het beeld van je monitor verstoord wordt als je 'm er recht naast houdt. Maar de ergste zaken worden zo voorkomen.

En een licht pompje is inderdaad meestal meer dan voldoende, tenzij je echt met véél verschil in hoogte zit. Waarom heb ik dan die Idra als hot aangeduid? Niet zozeer voor de waterflow, maar wel voor de pomp zelf.. Aan beide zeiden schroefdraad, zowel in- als outline te gebruiken, en een regelbare waterflow. En dat vind ik super voor zo'n lage prijs, namelijk 27 euro in de meeste shops. En tja, die flow is natuurlijk mooi meegenomen. Het is overigens wel zo dat van die 1300 l/u slechts weinig meer overblijft.. Op mijn Idra heb ik een 10mm pilaar geschroefd die een inwendige diameter heeft van zo'n 7mm, en ik heb nog tweemaal een 7mm doorgang in m'n systeem. Ik denk dat m'n flow nog slechts zo'n 300-400 l/u is.

[ Voor 6% gewijzigd door Steve op 04-04-2003 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
zonoskar schreef op 04 April 2003 @ 22:14:
[...]

Dit is NIET waar. En als een Eheim pompje al magnetisch afgeschermt is, is dit bij lange na niet voldoende om zomaar in je PC te plempen. Ik zou willen dat iedereen eens ophield met deze mythe te verspreiden. Hou de pomp maar eens naast je monitor dan merk je vanzelf hoe geweldig deze pompjes afgeschermt zijn (wel pomp en monitor aanzetten).

Overigens begrijp ik niet waarom je eerst zegt dat waterflow weinig uitmaakt, en vervolgens een pomp van 1300 l/m als hot te verklaren voor een 'uitgebreide' keten. Nou, als mijn 2 Cuplex EVO's + 2 twinplex + radiator + res + pomp niet 'uitgebreid' zijn weet ik het niet. En alles gewoon met een 1046 van Eheim. Voor de meeste WK's is een 1046 meer dan voldoende.
Hij zegt beter dat wil niet zeggen totaal. Overigens heeft het bij iedereen nog geen problemen opgeleverd, naar ik weet, dus is het wel genoeg.
Overigens heeft DaBit ook al een keer gezegd dat hij niet echt een verschil in temp heeft gemerkt bij hogere waterflow. Dat komt waarschijnlijk omdat het water zo weinig opwarmt, waardoor je het niet echt merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik heb bij ranzijn 2 mooie aquarium pompjes voor een prikkie weg kunnen slepen.. (morgen ff pix) een van 375l/h en een van 500l/h zijn deze met wat mod's aan de slangpilaren te gebruiken in een WC setup :?

[ Voor 3% gewijzigd door SmauG op 04-04-2003 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

SmauG schreef op 04 april 2003 @ 23:22:
Ik heb bij ranzijn 2 mooie aquarium pompjes voor een prikkie weg kunnen slepen.. (morgen ff pix) een van 375l/h en een van 500l/h zijn deze met wat mod's aan de slangpilaren te gebruiken in een WC setup :?
vast wel met een beetje creativiteit moet dat wel lukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 21:05
Als je die pompjes naast elkaar laat draaien zal het zeker goed gaan. Moet je wel 2 splitters hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80718

eh tmotd bij een waterchiller zijn er eigenlijk 2pompen nodig want je als het ware 2 aparte cirkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Bij een waterchiller niet.. Tenminste, niet een bierchiller ofzo. Het water gaat er aan de ene kant in en het komt er aan de andere kant koud uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Hoe gaat het erin?
En wat zit er in de koeling?

juist, 2 pompen ;)
(naja, 1 compressor, maar dat is ook een soort pomp :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ow, in die zin.. Nou ja, dat kan me eigenlijk geen ** schelen, zolang 't er maar gekoeld uit komt :P

* Steve dacht dat de meeste chillers met peltiers werkten ivm kosten.

[ Voor 28% gewijzigd door Steve op 05-04-2003 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Ik vind de opmerking in de FAQ dat je een computerbestuurde frees nodig hebt om zelf een waterblokje te maken onjuist: met een gewone elektrische boor lukt het ook. (Een kolomboor is beter).
Dabit soldeerde een goed blokje voorzien van 'Dabits' met stukjes koperplaat in elkaar.

Hier is een oudere blokjestest van procooling. Helaas hebben ze de bijbehorende tekeningetjes gewist, maar je kunt nog steeds zien hoe simpel waterblokjes kunnen zijn: drie kanalen boren in een koperen blokje, en twee aansluitingen voor slangpilaren, en de gaten afdichten met boutjes en klaar. De Leufken scoorde opvallend goed voor een 'geboord' model.
Als je de pilaren van opzij kunt indraaien of haakse pilaren kunt gebruiken, hoef je alleen maar de drie kanalen te boren. En i.p.v. slangpilaren kun je ook gewone koperbuisjes of knietjes gebruiken (vastsolderen boven je fornuis) - scheelt weer een paar euro's.

Ze zijn simpel, maar dat betekent niet dat ze slecht koelen. De verschillen met nieuwste modellen zijn een kwestie van enkele graden - en bij zelfbouw vele tientallen euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
'computergestuurde' Stond tussen haakjes :) Je kan het inderdaad doen met een (kolom)boor, maar dat neemt veel tijd in beslag en de afwerking is meestal niet alles.

Overigens ben ik bezig aan een NB-blokje - of beter gezegd 'buisje'. Een platgeslagen 12mm koperbuis. Het probleem is dat hij niet helemaal vlak is, aan de randen steekt het nog wat uit. Dat ben ik dus nu aan het lappen.

Overigens is m'n PVC-reservoir al een tijd klaar.. Bovenkant en onderkant een deksel, in het onderste deksel en in de zijkant een slangpilaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 19:49
In de openings post staat de Eheim 1048 als 'minimale' pomp voor een Uitgebreidere keten.
Betekend dat dat ik toch beter naar z'n grote broer kan kijken, want ik geloof dat die ook meer herrie maakt :/

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Niks minimaal, hij staat er gewoon tussen als volwaardige pomp :P

De Eheim 1250 is wat te zwaar, te log, te luid en te duur naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Jupiler schreef op 05 April 2003 @ 00:50:
'computergestuurde' Stond tussen haakjes :) Je kan het inderdaad doen met een (kolom)boor, maar dat neemt veel tijd in beslag en de afwerking is meestal niet alles.

Overigens ben ik bezig aan een NB-blokje - of beter gezegd 'buisje'. Een platgeslagen 12mm koperbuis. Het probleem is dat hij niet helemaal vlak is, aan de randen steekt het nog wat uit. Dat ben ik dus nu aan het lappen.

Overigens is m'n PVC-reservoir al een tijd klaar.. Bovenkant en onderkant een deksel, in het onderste deksel en in de zijkant een slangpilaar.
Ik ga dit weekeinde een blokje maken voor op m'n videokaart (GF4MX440) lijkt net op northbridge blokje. Ik maak hem heel eenvoudig als het lukt tenminste dat is nog afwachten :P

Ik heb koper kunnen kopen in Leiden, heb ik een groot stuk liggen van 1 mm dik. Ik ga daaroverheen op de een of andere manier een buisje leggen. zodat die past op m'n videokaart. Maar als het lukt maak ik wel ff wat pics :) voor m'n HD hetzelfde principe. Misschien maak ik er ook nog een voor de southbridge als het lekker gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Ik heb trouwens een sicce nova pompje maar die is dus ook niet magnetisch afgeschermd. Hoe kan ik dat dan evengoed nog netjes magnetisch afschermen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Meestal hoeft het niet eens.. Als je er echt last van hebt, kan je hem in een stalen kooitje plaatsen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waterchiller die gezien had was ook pelts en niet met een compressor maar dan toch nog steeds 2 lopen nodig: de eigelijke koeling
radiator - pomp - pelt - radiator
de Cpu koeling
pelt - pomp - cpu - pelt (8>

of hoe wil je de pelts dan koelen :?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 80718 op 05-04-2003 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 17:30

Epsilon

Anoniem: 80718 schreef op 05 april 2003 @ 12:20:
waterchiller die gezien had was ook pelts en niet met een compressor maar dan toch nog steeds 2 lopen nodig: de eigelijke koeling
radiator - pomp - pelt - radiator
de Cpu koeling
pelt - pomp - cpu - pelt (8>

of hoe wil je de pelts dan koelen :?
2 loops zijn nodig als je goed wilt waterchillen.
1:
CPUblok - Nortbridgeblok - GPUblok - Pomp - Radiator - - Extra blok (koude zijde pelts)
2:
Extra blok (Warme zijde pelts) - Pomp - Radiator

het makkelijke, is dat je het 2e systeem uit kan zetten als je het niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Dark0z schreef op 05 April 2003 @ 10:36:
Ik heb trouwens een sicce nova pompje maar die is dus ook niet magnetisch afgeschermd. Hoe kan ik dat dan evengoed nog netjes magnetisch afschermen ?
ik heb een pompje (merkloos) die waarschijnlijk ook niet magnetisch is afgeschermd, en ik heb inderdaad dat de monitor in die hoek wat afwijkingen vertoond.
nooit aan gedacht dat dat aan mijn pompje zou kunnen liggen, straks ff wat proberen om het te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb nu een mooi chipset-koelertje uit een koperbuis.. De onderkant is ook helemaal vlak gepolijst.

Maar hoe zet ik het erop.. De uiteinden lopen redelijk horizontaal, waardoor ik knikken in m'n slang zal krijgen, en er grote druk door de slangen zal staan op het buisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 18:06
Gewoon met van die artic silver adhensive lijm bende..? Of moet ie er ook weer vanaf kunnen en heb je in een beetje lijm niet genoeg vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ja, ik zal lijm gebruiken, ook een koperen clip erover, maar toch.. Als er permanent een grote druk op staat, zal het na een tijd lossen vrees ik.

Maar vooral: hoe krijg ik m'n slang in zo'n krappe bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Misscihen mot je ff naar de Lidl voor een mooie buisbuigset ;)

Helaas is het digitale nalatenschap van Frostyfox nergens meer te vinden, maar die had een behoorlijke installatie gemaakt die het erg goed deed. de url is nu pr0n :(
b a d s e c t o r
www,FrostyFox.com One of our great inspirators, check out his 366A @ 735 :) Pretested no-go at 550!
Hier staat een link naar een nederlander die het ook probeerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23214

op het einde in deel II van deze grote waterkoelingsvragen-topic had ik een vraag gepost over een rad die ik aan kan komen...
op "http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=226"
heb ik een animo check geopent voor deze rad's

daar staan ook foto's en een zo compleet mogenlijke omschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op 05 April 2003 @ 13:06:
[...]

2 loops zijn nodig als je goed wilt waterchillen.
1:
CPUblok - Nortbridgeblok - GPUblok - Pomp - Radiator - - Extra blok (koude zijde pelts)
2:
Extra blok (Warme zijde pelts) - Pomp - Radiator

het makkelijke, is dat je het 2e systeem uit kan zetten als je het niet nodig hebt.
maar dat betekend dat je 2 pompen en 2 radiatoren nodig hebt das wel een nadeel als 2 fatsoenlijk rad's er in wilt bv 2 eheim 1048's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Anoniem: 23214 schreef op 05 April 2003 @ 15:16:
op het einde in deel II van deze grote waterkoelingsvragen-topic had ik een vraag gepost over een rad die ik aan kan komen...
op "http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=226"
heb ik een animo check geopent voor deze rad's

daar staan ook foto's en een zo compleet mogenlijke omschrijving
http://members.chello.nl/~a.deckers/

Zien er goed uit! Weet je zeker dat het allemaal koper is? Het lijkt alsof ze zijn gelak oid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Wel toepasselijk nu.. "Frostyfox.com Een site met zeer veel plaatjes" :D

Welke diameter heeft de slangpilaar aan het rad trouwens?

[ Voor 35% gewijzigd door Steve op 05-04-2003 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ bredend : er zit een coating omheen, maar het volledige rad met koelribben is van koper gemaakt...

@ Jupiler kijk voor de diameter op laupro!!!
voor deze keer:
de binnenkant van de buis uiteindes is 1,75cm
de buitenkant is 2,7cm met schroefdraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

hoe duur word die zilveren radiator uit die IA ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01

Exigence

dnkroz

Ik heb ook een vraagje. Ik begin misschien binnenkort met waterkoeling en nu vroeg ik me af:
Heeft het gebruik van meerdere radiatoren (2 of 3) ook veel zin?
Qua ruimte maakt het niets uit hoor, ruimte zat, maar ik vroeg me af of de flow niet erg teruggaat en het veel scheelt voor de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ wdekreij : lees http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=226 eens...

@ erik als je fan's sterk genoeg zijn voor de airflow goed te houden dan vergroot 2 of 3 rad's je koel capaciteit...
maar als je 1 rad hebt dat bijv. 1KW aan kan en je pc levert maar 200W dan heeft het geen nut.
als je fan's te zwak zijn zou het zelfs negatoef kunnen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

als je bijv een rad hebt van 1 KW en je pc levert veel minder, dan kun je dus aardig wat je voltage omhoog gooien, of heb ik dat mis?

edit:
en wat kun je met die losse koelribben uit die IA precies?

[ Voor 23% gewijzigd door wdekreij op 05-04-2003 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

en hoe kan ik meedoen aan die animo, want zie nergens optie dat ik er ook 1 kan bestellen (voor de animo check dan)

sorry was vergeten vorig berichie te editten ipv nieuw bericht..

[ Voor 23% gewijzigd door wdekreij op 05-04-2003 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Je moet onderaan aanvinke dat je wilt meedoen met de ia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

laat maar..

[ Voor 93% gewijzigd door wdekreij op 05-04-2003 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
@wdekreij (je sig! :X )

Maar die coating isoleert toch als die ook op de vinnen zit? Of zijn de foto's dan slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Dat dacht ik dus ook al, ik heb op het forum van laupro daar ook al wat over gevraagd, maar heb nog g1 reacties daarop gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
Jupiler schreef op 05 April 2003 @ 14:15:
Ik heb nu een mooi chipset-koelertje uit een koperbuis.. De onderkant is ook helemaal vlak gepolijst.

Maar hoe zet ik het erop.. De uiteinden lopen redelijk horizontaal, waardoor ik knikken in m'n slang zal krijgen, en er grote druk door de slangen zal staan op het buisje.
daar heb je toch van die mooie "knietjes" voor?
heb je geen last van kikken.
zijn van plastic dus heeft geen invloed op het koper.
Afbeeldingslocatie: http://www.perfectsystems.nl/image/producten/slangverbinding-l.jpg
ze zijn er ook in T stukken en in Y stukken of gewoon een rechte verbinding en zelfs om een aansluiting van b.v. 8mm naar 10 mm te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door OliverBB op 06-04-2003 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Knietjes heb ik wel, maar plaats om ze te gebruiken niet..

@ bavariaboy: je zegt dat er schroefdraad is, maar op de pics zie ik er toch echt geen.. En welke schroefdraad is het dan?

[ Voor 53% gewijzigd door Steve op 06-04-2003 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Om nog even terug te komen op de waterchiller, volgens mij moet dat supergoed werken. je kan namelijk meerdere peltiers op een waterchiller zetten waardoor het effect erg goed word. als je de "hete" kant laat koelen door het afgaande (warme) water van je CPU (het water naar de rad is dus warmer) e dat afgekoelde water nog verder laat afkoelen door de koude kant van je waterchiller, wordt de delta t in je waterkoeling veel groter waardoor je systeem veel effectiefer kan werken.
een voorbeeld: als je warme water 22 graden is en de kamer temp is 20 graden kan je rad het water max 2 graden omlaag brengen, als het warme water door de waterchiller bijv. 30 graden word kan je rad het water 10 graden naar beneden brengen, waardoor je je rad veel effectiever gebruikt.
De voordelen:
1. je kan meerdere pelts gebruiken
2. je hoeft je pelts niet altijd aan te hebben, alleen als het nodig is
3. geen last van condensatie.
toch?
ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen, ben namelijk net wakker...
wat vinden jullie?

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Mja, het water stroomt naar mijn mening wat te snel om echt drastisch af te koelen in de chiller.

Overigens heb je wél last van condensatie, van zodra een voorwerp onder de omgevingtemp gaat (blok op je CPU), krijg je condensatie.

En ook ik typ dit onder voorbehoud, ik ga nu slapen :D verjaardagsfeestje achter de rug.

[ Voor 17% gewijzigd door Steve op 06-04-2003 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo meteen zet ik tussen de foto's op http://members.chello.nl/~a.deckers een extra foto(scan eigenlijk) van de uiteinde. Wat voor schroefdraad het is weet ik niet, ook dit zal ik proberen uit te zoeken voordat het officieel wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 05:25
Jupiler schreef op 06 April 2003 @ 12:56:
Overigens heb je wél last van condensatie, van zodra een voorwerp onder de omgevingtemp gaat (blok op je CPU), krijg je condensatie.
Volgens mij krijg je pas condensatie als je onder het dauwpunt komt en die hangt van allerlei factoren af. Maar ik geloof dat deze rond de 14 graden Celcius lag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Jupiler schreef op 05 April 2003 @ 14:15:

Dabit had het een tijdje geleden over hele soepele 8mm benzineslang die zonder te knikken in bochten van 3cm gelegd kon worden. Ik heb ook een stukje gekocht, en het is écht heel erg flexibel (en doorzichtig en goedkoop!!).
Helaas heb ik geen grotere diameter kunnen vinden (alleen als gewapende zwarte stugge slang). Vraag is of zulke slangen ook voor 12/15mm koperbuis te vinden zijn. Gebruiken vrachtwagens dikke benzineslang? Anders zul je toch naar (dure) flexibele siliconenslang moeten zoeken. Die zou wel krappe bochten moeten aankunnen.

Voor 15mm buis zijn er verloopjes naar 12mm te krijgen. En vandaar weer naar 10mm (ik heb ze nooit gezien, hoor). Dan wordt het simpele blokje echter weer ingewikkelder en groter (en duurder).
Eventueel soldeer je er koperen knietjes op: \___/

Dus zoek naar soepele 12mm benzineslang, of koop (een stukje) soepele dure siliconenslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:36
Ik zit waterkoeling al een tijd te overwegewn, in combinatie met een nieuw systeem :)

Maar waar ik nu aan zat te denken: hoe makkelijk neem je een PC met waterkoeling mee naar een LAN party? Moet je dan nog speciale dingen voor je waterkoelingsset kopen?

En dan nog een vraagjes kwa radiators: als ik het zo lees zijn die 'speciale waterkoelingsradiators' (black ice e.d.) te duur en koelen ze minder goed, je kan dus beter een radiator uit een auto halen, want dat is goedkoper en het koelt beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een 'speciale waterkoelingsradiators' (black ice e.d.) wordt gemaakt om een pc te kunnen koelen, die uit auto's zijn gemaakt voor vele zwaardere (zwaarder qua warmte, niet gewicht) dingen te koelen / opwarmen. en voor een euro of 15 / 25 kan je er al van de sloop halen.
op http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=226 ben ik bezig om radiateuren te verkopen voor 10 euro, en mischien daalt de prijs nog wel een beetje.

is dat misschien iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:36
Anoniem: 23214 schreef op 06 April 2003 @ 13:58:
een 'speciale waterkoelingsradiators' (black ice e.d.) wordt gemaakt om een pc te kunnen koelen, die uit auto's zijn gemaakt voor vele zwaardere (zwaarder qua warmte, niet gewicht) dingen te koelen / opwarmen. en voor een euro of 15 / 25 kan je er al van de sloop halen.
op http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=226 ben ik bezig om radiateuren te verkopen voor 10 euro, en mischien daalt de prijs nog wel een beetje.

is dat misschien iets voor je?
Da's wel een beest van een radiator, ik hoopte alles in mn PC kast kwijt te kunnen, ik weet niet of dat met dat rad gaat lukken.

Ik kwam net in de FAQ dit topic tegen: [rml][ WC]Post hier je info over koperen kachelradiator's[/rml] - ik denk dat rads van die grootte wat beter passen, thnx iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
Wat voor een shut down programma gebruiken jullie, als jullie temp te hoog word (door een knik in slang of defecte pomp).

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Rafe, zo'n zelfde lijst staat op op forum.waterkoeling.nl , maar die is iets wat uitgebreider. Ik heb evt ook nog wel een lijstje voor je, mail me maar als je um wil.

MCCarrot, ik gebruik gewoon de standaard cpu beveiliging van 70'C in mijn bios.. Soms gebruik ik ook mbm5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Laatst online: 27-05 14:16

Blord

Hello Kitty !

Shutdown Now!! http://www.dworld.de/winsoft.htm

wordt ondersteund door MBM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 12:28
MBM5 ofzo,
en sommige mobo's hebben in hun BIOS een afsluit functie wanneer de temp van je systeem en/of CPU te hoog wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
Als je je pc laat uitschakelen door je bios is dat toch een "harde" shutdown, maw windows word niet afgesloten en je hd's worden dus niet geparkeerd. dit soort shutdowns zijn vaak niet fijn voor je systeem. het s dus volgens mij veel beter om je systeem software matig uit te schakelen.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Dat weet ik niet, ik heb nog maar 1 keer gehad dat ik vanuit mijn bios zo'n shutdown signaal kreeg en toen zat ik een etage lager te kakken op de wc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

heeft het Nforce 2 moederbord van Abit deze functie in zn bios zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik neem aan dat dat gewoon te vinden is op de site van Abit zelf. En aangezien Abit zelf ook wel een beetje in de oc business zit neem ik aan van wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

zal zo even kijken

Ik lees wel eens van die verhalen van: cpu werd heet want was vergeten de pomp aan te zetten.

de Eheim 1048, gaat die dmv van schakelaartje oid aan/uit of is dat gewoon kwestie van stekker wel of niet in stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat knopje kan je toch ook vervangen door een relais??
dan springt je pomp tegelijk met je pc aan bijv.

das toch nie zo moeilijk te maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik heb mijn pomp gewoon altijd aanstaan en wordt geschakeld via de stekkerdoos waar ook mijn pc op hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

hoe bereken jullie de KW van zo'n radiator ofzo ?

ik snap dat niet echt
wat kan je met die berekeningen doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat de meeste mensen het gewoon op de gok doen. gewoon uitproberen wat je temp is bij een bepaalde radiateur, en kijken of een sterkere nut heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Het is niet het kW maar het vermogen.... Je gaat toch ook niet zeggen "Het Watt an m'n voeding is 500W".

En bij autorads is het inderdaad meestal een gok. Boeit eigenlijk weinig, die rads kunnen veel meer verstoken dan jouw systeempje ooit zal produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Das waar Jupiler, maar wij kunnen die radiators over het overhetalgemeen niet optimaal koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
...

[ Voor 100% gewijzigd door arnoman op 07-04-2003 22:19 . Reden: tja kwas stout :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 12:14

ReseTTim

Chocolate addicted

arnoman schreef op 06 april 2003 @ 22:53:
^^^Schop^^^
Tis een belangrijk topic dus dan mag het!
heel leuk maar is die schop nuttig ik vind iig van niet. tis niet een stuk waar iemand om wat vroeg..
arnoman schreef op 06 april 2003 @ 20:27:
Das waar Jupiler, maar wij kunnen die radiators over het overhetalgemeen niet optimaal koelen...
ik denk het aan de ene kant wel. maar ik denk dat dat meer een overkill zal zijn waardoor het niet gebruikt wordt. maar ik denk dat je het beste een radiator koelt door het op een plek te plaatsen waar het altijd koel is zoals onder het huis en dat dan met extra ventilatoren de lucht er door heen persen..
maar of dit optimaal is weet ik niet..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
arnoman schreef op 06 April 2003 @ 20:27:
Juist wel!

Door z'n enorme oppervlakte heeft een radiator slechts een zuchtje airflow nodig om z'n warmte in de lucht te persen. En een of twee 120mm fans op 5V zijn daar perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

zijn dit soort pompjes ook geschikt? maar dan zonder 't filter natuurlijk :+
hij doet overigens 100 - 450 l/h
verdere specs hiero
Afbeeldingslocatie: http://www.aquael.com.pl/big/0239.jpg

ik heb z'n kleinere broer namelijk in m'n aquarium zitten en die doet 300 l/h en die hoor ik dus helemaal niet als ik de zuurstoftoevoer afzet

kleinere broer:
Afbeeldingslocatie: http://www.aquael.com.pl/big/0237.jpg

specs kleinere broer: hiero

als je 't filter er af haalt hou je een compact pompie over dat makkelijk in een klein reservoirtje past dacht ik zo...

of zie ik iets over het hoofd??

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Moet lukken, als alles past. Een pomp is een pomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

denk wel dat 't past, de 300l versie heeft een tuitje van 10mm geloof ik, 't pilaartje van tha_mafkees 13mm. dus verloopstukje ertussen en hopsakeee :)

kweeet alleen nog niet hoe ik 't draad van de stekker waterdicht door 't dekseltje moet krijgen, maar kga wel ff researchen :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verloopstukje zal zelf niet eens nodig zijn. Slangklem daarentegen wel :)

En voor de draad is er ook een oplossing.. Meer naar de stekker toe, snij je hem in twee. Vervolgens duw je 'm door een klein gaatje in het dekseltje, en maak je hem terug vast aan de stekker met een kroonsteentje. Dat klein gaatje met de draad kit je dan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ok mannen, ik heb dit topic doorgelezen en heb wel wat vragen -->

Hebben de meesten van jullie je [WC]setup (of een gedeelte ervan) buiten je case staan?

Ik heb 200 euro tot mijn beschikking en zou graag CPU, NB en mijn GPU goed koelen :) !

Mag ik daarover wat meer adviezen misschien :) ?

Ik zit veel rond te kijken op www.xxlcases.nl, maar die set (die UV set :P woei) is me te duur eigenlijk (jammer) ... dus zouden jullie me kunnen helpen ? Probleem is dat ik ook een radiator moet kopen denk ik --> geen sloop in de buurt en geen rotte auto's :P

En hoe zit het met dat koelvloeistof verhaal, naja, ik hoor het wel :) ! thnx

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Jupiler schreef op 07 April 2003 @ 09:04:
<knip>
Dat klein gaatje met de draad kit je dan dicht.
is die kit wel flexibel genoeg? ik wil de pomp trouwens aansluiten op m'n voeding. ik zie het al helemaal gebeuren dat m'n vriendin m'n pc aanzet en het pompje vergeet!

@marzzman: mijn setup komt in m'n pc...niet erbuiten, want dat wordt me te rommelig.

wat voor adviezen wil je? de basic issues worden toch wel beantwoord door de topicstarter? of heb je specifiekere vragen?

[ Voor 57% gewijzigd door Apie! op 07-04-2003 09:24 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Apie! schreef op 07 April 2003 @ 09:14:
[...]

is die kit wel flexibel genoeg? ik wil de pomp trouwens aansluiten op m'n voeding. ik zie het al helemaal gebeuren dat m'n vriendin m'n pc aanzet en het pompje vergeet!
Je kan met een relais of een stekkerdoos met schakelaar ervoor zorgen dat de pomp samen met de PC aan gaat.

Ik zou redelijk grove kit gebruiken (<60), die is best hard waardoor je draad niet gaat bewegen bij het gat. Plasticbeton zou eigenlijk ideaal zijn.
Ikzelf heb m'n rad (en tijdelijk ook emmer+pomp) buiten m'n kast staan. Je rad buiten de kast zetten is natuurlijk goed voor de koelprestaties, en als je het goed doet kan het er best strak uit zien. Ik heb zowel de plastic behuizing van m'n rad als beide fans erop in chroom gespoten, en het ziet er zeker strak uit.

Voor al de rest zou ik de FAQ in de beginpost eens lezen. Je kan dit best goedkoop doen overigens.. Blokje halen uit de volgende actie van Tha_Mafkees, als pompje een Idra. Een autosloop moet érgens wel te vinden zijn, overigens :) Anders wacht je tot bavariaboy doorgaat met de verkoop van zijn (erg goede) rads, voor 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Jupiler schreef op 07 April 2003 @ 09:27:
[...]

Je kan met een relais of een stekkerdoos met schakelaar ervoor zorgen dat de pomp samen met de PC aan gaat.
ja heb ergens 's een zo'n uitleg gezien, maar kan ik niet gewoon de stekker van 't pompje vervangen door zo'n drie-pools stekker van waarmee je vroeger de monitor op de voeding aansloot? dan gaat 't pompje toch ook aan als je de pc aanzet?

maar goed ik moet toch eerst nog een pompje kopen en een rad zoeken die bovenin m'n chieftec past :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
MCCarrot schreef op 06 April 2003 @ 14:40:
Als je je pc laat uitschakelen door je bios is dat toch een "harde" shutdown, maw windows word niet afgesloten en je hd's worden dus niet geparkeerd. dit soort shutdowns zijn vaak niet fijn voor je systeem. het s dus volgens mij veel beter om je systeem software matig uit te schakelen.
Umg :? hardeschijven van tegenwoordig worden toch standaard geparkeerd zodra ze geen stroom krijgen door een zooitje condensators? Parkeren is meer iets van het 8088 tijdperk... toch :? :)

Ik schakel mijn systeem uit via bios. Dat is ook softwarematig trouwens. (bios = software). En ik heb al best wat shutdowns gehad, zonder WC ook, want ik houd ervan met coolertjes te spelen. EN m'n winhoos doet het nog steeds goed. Trouwens, bij OC-en hangt windows vaak zat. En dan nog de oude AT systemen: Die kenden geen software shutdown...

Ik gebruik liever bios, werkt altijd, software daar is altijd iets mee. Een vinkje vergeten, een buggie hier en daar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 07 April 2003 @ 09:04:
Verloopstukje zal zelf niet eens nodig zijn. Slangklem daarentegen wel :)

En voor de draad is er ook een oplossing.. Meer naar de stekker toe, snij je hem in twee. Vervolgens duw je 'm door een klein gaatje in het dekseltje, en maak je hem terug vast aan de stekker met een kroonsteentje. Dat klein gaatje met de draad kit je dan dicht.
Kroonsteentje lijkt me niet zo fijn met WC, als er iets lekt...

Je kunt denk ik beter solderen en een passende krimpkous erom doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Apie! schreef op 07 April 2003 @ 09:34:
[...]

ja heb ergens 's een zo'n uitleg gezien, maar kan ik niet gewoon de stekker van 't pompje vervangen door zo'n drie-pools stekker van waarmee je vroeger de monitor op de voeding aansloot? dan gaat 't pompje toch ook aan als je de pc aanzet?

maar goed ik moet toch eerst nog een pompje kopen en een rad zoeken die bovenin m'n chieftec past :)
Die verbinding voor de monitor is niet intelligent, het is gewoon een doorschakeling. Dus dat wilt zeggen, zelfs als je PC niet aan staat blijft er stroom zitten daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

maw dan blijft 't pompje doorpruttelen? daar zou ik eigenlijk niet eens zo'n probleem mee hebben, want ik hoor 'm toch niet :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Oww.. Wel, waarom sluit je 'm dan niet aan op een gewoon stopcontact? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

omdat ik 't draad toch door moest knippen voor 't reservoir kon ik 'm net zo goed aan de achterkant aansluiten, maarja als die gewoon stroom door blijft geven dan kan ik 'm idd net zo goed gewoon op 't stopcontact aansluiten :+

(heej, tis pas maandagochtend hoor! ik word dinsdag pas wakker)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

pierre-oord schreef op 07 april 2003 @ 09:38:
[...]

Umg :? hardeschijven van tegenwoordig worden toch standaard geparkeerd zodra ze geen stroom krijgen door een zooitje condensators? Parkeren is meer iets van het 8088 tijdperk... toch :? :)

Ik schakel mijn systeem uit via bios. Dat is ook softwarematig trouwens. (bios = software). En ik heb al best wat shutdowns gehad, zonder WC ook, want ik houd ervan met coolertjes te spelen. EN m'n winhoos doet het nog steeds goed. Trouwens, bij OC-en hangt windows vaak zat. En dan nog de oude AT systemen: Die kenden geen software shutdown...

Ik gebruik liever bios, werkt altijd, software daar is altijd iets mee. Een vinkje vergeten, een buggie hier en daar... ;)
Tot zover ik weet parkeert de hd zichzelf. Doet je OS niet, je bios niet, maar hijzelf.
Volgens mij is dat al jaren zo. Ja onze eerste pc deed dit niet (8086 @ 4,25 mhz)
Zou ook erg rot zijn, want soms valt de stroom uit en dan heb je dus een probleem.

Nee de hd's van tegenwoordig regelen het parkeren zelf.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Beweert Pierre-Oord iets anders dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
Beste wc tweakers,

Ik hoop dat ik jullie nu wat aan je verstand kan brengen. Er bestaat niet zo iets als water kan niet snel genoeg de energie op nemen. Er bestaat een formule:
c = Q/(m.deltaT)
c = soortelijke warmt (hier dus vaak die van water: 4,18.10^3 JKg^-1K^-1), Q= warmte in Joule, m = de massa van de vloeistof dat langstroomt, deltaT = de tijd die de vloeistof zich in het koelmedium bevind.

Als je dus de hoeveelheid water dat langs een bepaald koelmedium laat stromen word het altijd afgekoeld of op gewarmt (ook al is het 0,01K:+). Uit deze formule kan je ook aflijden waarom het niet beter koeld als je de vloeistof flow groter maakt. De deltaT woord dan evenredig kleiner met de evenredig groter worden van de m (dus de massa dat er langs stroomt).

Ik hoop dat beetje duidelijk is :) en dat ik geen foutjes heb gemaakt B).
edit:
foutjes er uit gehaald :)

[ Voor 40% gewijzigd door tmotd op 07-04-2003 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Van die fysica ben ik op de hoogte :) Maar toch is het best mogelijk dat het water niet snel genoeg z'n warmte kan kwijt raken aan de peltier. Om daarop te komen heb je geen fysica nodig maar wel logisch verstand.

Waterblokjes worden steeds zo gebouwd dat er zoveel mogelijk _oppervlakte_ is. Want water neemt zeker niet volledig de temperatuur van het voorwerp aan, dat is enkel aan de "buitenkant". Als je er veel contact is met het metaal kan ook het "midden" warmte opnemen/verliezen. Ook is het zo dat water dat veel te snel stroomt, minder warmte kan opnemen of verliezen.
Bovendien warmt het water in je CPU-blok misschien 0.2° op, terwijl het de bedoeling is dat het veel meer afkoelt in de waterchiller, dus er moet wel degelijk veel contactoppervlak zijn om dat te kunnen realiseren.

Daarop steunt mijn bewering dat het water z'n warmte niet snel genoeg kwijt kan :) nu jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
Nu ik weer :P
Haha ik bedenk me nu in eens iets. Je hebt wel gelijk maar berust op andere dingen:
water kan 4,18.10^3 Joule op nemen voordat het 1K warmer word. Als je dat water dan voor de cpu (ff niet over redement zeuren van het waterblok) koeld met een 200Watt pelt (effectief dan he :P). Word het water maar 200/4,18.10^3 kouder. Dat is niet veel, dus het word toch weer aan het koelen van je cpu gaan met pelt, want de cpu heeft maar een hele lage c.
offtopic:
Zal dat verhaaltje vandaarnet ff wat veranderen zodat deze onzin er uit is :)
edit:
typo

[ Voor 3% gewijzigd door tmotd op 07-04-2003 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Mjah, dit kun je inderdaad wel snappen met Natuurkunde 1,2. De Qop = Qaf wet doet hier goed zijn intrede.

*EDIT*

Voor de rest las ik zwaar scheel

:X

[ Voor 101% gewijzigd door Cassius op 07-04-2003 10:34 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
marzzman schreef op 07 April 2003 @ 10:32:
Mjah, dit kun je inderdaad wel snappen met Natuurkunde 1,2. De Qop = Qaf wet doet hier goed zijn intrede.
Ik heb idd Na1,2, dat waterchillen heeft niet zo veel zin zoals je ziet, het water word alleen efficienter gekoeld met als nadeel dat het stroom kost en meer warmte afvoer |:(.
offtopic:
Jupiler als je nog wat terug te zeggen heb kom maar op ben hier tot 12 uur ofzo, 13 uur mondeling nederlands literatuur, ben nu samenvattingen over boeken aan lezen :)

Nog een editje :):
Wat bedoel je nou precies met die 1kW rad :|. Dat hij ongeveer 1kW af kan voeren voordat het rad 1C warmer word of wat, zo is het een beetje onduidelijk :).

[ Voor 14% gewijzigd door tmotd op 07-04-2003 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 05:25
Er zijn 2 zaken die zorgen voor een betere koeling, maar die werken elkaar wel tegen:

-groter oppervlak (water stroomt langzamer)
-groter temperatuursverschil tussen koellichaam (kan dus het koelblok zijn, maar ook de radiator) en het medium (in dit geval water)

Om een groter tempverschil te krijgen moet het water wel snel stomen, dus moet je een optimum zien te vinden tussen tempverschil en oppervlak.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
Universal Creations schreef op 07 April 2003 @ 10:47:
Er zijn 2 zaken die zorgen voor een betere koeling, maar die werken elkaar wel tegen:

-groter oppervlak (water stroomt langzamer)
-groter temperatuursverschil tussen koellichaam (kan dus het koelblok zijn, maar ook de radiator) en het medium (in dit geval water)

Om een groter tempverschil te krijgen moet het water wel snel stomen, dus moet je een optimum zien te vinden tussen tempverschil en oppervlak.
Dis niet waar er zijn 4 zaken:
1. Oppervlak
2. delta t (temperatuur)
3. delta T (tijd)
4. massa wat er langs komt
Die zaken werken elkaar niet tegen, men neme een sterke pomp en van dat waterstroomt langzaam heb je geen last van. Zoals al lang bekent is, flow maakt niet veel uit, zolang je maar zorgt dat het water niet teveel opwarmt in het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

tmotd schreef op 07 April 2003 @ 10:53:
[...]

Dis niet waar er zijn 4 zaken:
1. Oppervlak
2. delta t (temperatuur)
3. delta T (tijd)
4. massa wat er langs komt
Die zaken werken elkaar niet tegen, men neme een sterke pomp en van dat waterstroomt langzaam heb je geen last van. Zoals al lang bekent is, flow maakt niet veel uit, zolang je maar zorgt dat het water niet teveel opwarmt in het koelblok.
Dit is mierenneuken (sorry als ik zeik over spelfout, maar denk dat het dat niet is) --> delta t (klein) = verschil in tijd (of in temperatuur in Celcius, maar dat past hier nu niet samen in de context) , delta T (klein) = verschil in temperatuur en wel in Kelvin.

Dan nog wat --> "Zolang het water maar NIET TE VEEL warmte opneemt in het koelblok" --> :? ... wat is niet teveel? En waarom mag dat niet, dan kan het water met een normale flow het toch juist goed koelen in de rad of denk ik scheef ??

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
marzzman schreef op 07 April 2003 @ 11:11:
Dit is mierenneuken (sorry als ik zeik over spelfout, maar denk dat het dat niet is) --> delta t (klein) = verschil in tijd (of in temperatuur in Celcius, maar dat past hier nu niet samen in de context) , delta T (klein) = verschil in temperatuur en wel in Kelvin.

Dan nog wat --> "Zolang het water maar NIET TE VEEL warmte opneemt in het koelblok" --> :? ... wat is niet teveel? En waarom mag dat niet, dan kan het water met een normale flow het toch juist goed koelen in de rad of denk ik scheef ??
Ik zei dus: ze moeten groot zijn om goed te koelen, delta t = de tijd dat het koelmedium in het koelblok is. Hoe groter hoe beter omdat het rendement nou eenmaal niet 100% is kwa warmte overdracht maakt men de blokjes zo grootmogelijk dus is het water lang in het koelblok. Als delta T groot is dan is de warmte overdacht ook beter, logisch want koper geeft toch nog steeds weerstand aan warmtoverdracht. Dus als delta T groter is is die weerstand minder (denk maar aan Voltage over stukje koper, hoe hoger hoe minder je last heb van weerstand van koper). Water kan 4,18.10^3J per kg opnemen voordat het 1 graad hoger word. Als het water dus te langzaam stroomt word het water dus 1 graad hoger waardoor je delta T kleiner word, dus koeld het slechter. Het gaat er dus om dat je cpu zo koud mogelijk word hé :), dus water moet juist al de warmt alleen efficient weg nemen.
edit:
in heel mijn binas kan ik maar 1 kleine t vinden, namelijk voor tijd...

[ Voor 4% gewijzigd door tmotd op 07-04-2003 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 07 April 2003 @ 10:08:
Beweert Pierre-Oord iets anders dan? :)
nee :)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.