GameNympho schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:12:
Edit; Zat net dit te lezen en interview geeft goed weer over de
"americanisering" in de racerij.
https://nl.motorsport.com/wec/news/de-discussie-of-de-wec-in-austin-entertainment-boven-sport-stelde/10853810/
Alleen kon ik het niet helpen terug te denken aan 2023 en de wijze woorden van Pascal Vasselon, de voormalige jarenlang technisch directeur van de operatie in Keulen die we nu kennen als Toyota Racing. Nu pass-arounds net in het WEC waren ingevoerd en, relevanter nog, Le Mans was overgestapt van drie safety cars naar één, beklaagde hij zich over de “Americanisering” van onze tak van de sport. Daarmee bedoelde hij dat de competitie net iets minder puur werd in naam van meer show. De racerij werd volgens hem versimpeld.
We mogen nooit vergeten dat autosport eerst sport is en pas daarna entertainment. Goede sport is doorgaans goed entertainment; goed entertainment is niet noodzakelijk goede sport. Dus graag voorzichtig met die gevreesde americanisering!
Off-topic maar ik zal wel een ander beeld hebben (al jaren overigens): de BoP in de WEC laat auto's dichter bij elkaar racen. COTA vond ik, ook door de SC's, een fantastisch stuk autoracen waarbij wederzijds respect en een
goede marshalling-structuur met duidelijke & tijdige straffen ervoor zorgt dat je als (gemiddelde) kijker tenminste 6 uur geboeid naar de TV kijkt. Ik zeg niet dat de BoP per race elke keer moet worden aangepast maar ik persoonlijk vind WEC nog steeds leuker om naar te kijken en, ouderwets, mee te rekenen 6 uur vooruit in aantal splashes / banden / etc.
Los daarvan: blijkbaar is dat opiniestuk wel voorzien dat de winnaar eigenlijk niet de winnaar kon zijn want dat was allemaal doordat race control "overbodige" situaties veiliger probeert te maken. NOFI maar volgens mij hebben we in de F1 ook de laatste jaren vaker gezien dat rijder X net wel of net niet het voordeel van een VSC / SC heeft en daardoor een tactisch voordeel en goed resultaat heeft.