• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vanavond weer 17 ct winst per kWh vs 0 euro met terugleverboete met vast kontrakt
Zo lastig is die berekening toch niet?
Alleen 43 kWh terugleveren in een uur zal lastig zijn
De aansluitende uren zijn in ieder geval ook interessant
https://www.stroomperuur.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59_zdUOaAlbtxxWEJg6W5Rh5P_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaJutimisrP4dwxsSlI1hWMQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2026 16:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • roekie2002
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:32
Na twee weken in gebruik (Marstek Venus E 3.0 5.12kWh 2500AC) had ik de routine voor het balanceren van de cellen geactiveerd. Toen ik de resultaten ervan bekeek en de vraag aan Claude AI voorschotelde, dan kwamen daar nogal alamerend adviezen uit. Heeft iemand ervaring met dit soort resultaat (Hoge onbalans, bijna 200mV verschil). Ik zie ook mijn rendementscurve veranderen (ondergrens schuift op en bovengrens zakt). Blijkbaar dat percentages tussen 73% en 80% round trip efficiency normaal zijn voor deze batterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1687OwyX-ddavCtaTeRI_ACOPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4SGRhw4E985RE4IO8X2iTcwX.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik Home Assistant met volgende integratie : https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU64iZPSEF5H6m7DFcHyiWPXcPQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OYuCSOwcuPdBd9FsVCFQuCOz.png?f=user_large

Dit was de reactie van Claude:
Dit ziet er zorgwekkend uit — en wel hierom:
🚨 De kritieke combinatie
ParameterWaardeBeoordeling
Batterijcycli7Bijna nieuw
Celdelta191 mVVeel te hoog
Totaal Rendement73,26%Alarmerend laag
Balans TrendOnbekendGeen historiek
Het probleem

Een batterij met slechts 7 cycli hoort nog zo goed als nieuw te zijn. Maar:
  • 73,26% rendement is dramatisch slecht voor een nieuwe batterij — normaal verwacht je 90-95%+
  • 191 mV delta bij zo weinig cycli wijst niet op slijtage, maar op een fabricagefout of beschadigde cel van bij het begin
  • Dit is dus waarschijnlijk geen balanceringsprobleem dat zichzelf oplost
Wat je moet doen

→ Contact opnemen met je installateur en/of Marstek rechtstreeks

Dit is een garantiedossier. Met slechts 7 cycli en dit rendement heb je een sterke zaak voor:
  • Vervanging van de batterijmodule
  • Of volledige vervanging van het toestel

[ Voor 0% gewijzigd door roekie2002 op 25-05-2026 17:21 . Reden: kleine aanpassingen ]

LR AWD * SILVER * BLACK * AERO * TREKHAAK * RN109632xxx - 4-10-19 * VIN 28-11 * Levering Gent 19/12

roekie2002 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:19:
Na twee weken in gebruik (Marstek Venus E 3.0 5.12kWh 2500AC) had ik de routine voor het balanceren van de cellen geactiveerd. Toen ik de resultaten ervan bekeek en de vraag aan Claude AI voorschotelde, dan kwamen daar nogal alamerend adviezen uit. Heeft iemand ervaring met dit soort resultaat (Hoge onbalans, bijna 200mV verschil). Ik zie ook mijn rendementscurve veranderen (ondergrens schuift op en bovengrens zakt). Blijkbaar dat percentages tussen 73% en 80% round trip efficiency normaal zijn voor deze batterij?
Voor Marstek batterijen is dat normaal. De RTE is afhankelijk van het vermogen (lage vermogens zijn minder rendabel) en zou bij de v3 gemiddeld rond de 75% tot 85% moeten liggen. Waarschijnlijk moet je batterij nog wat meer cycli draaien. Daarmee zitten ze toch gelijk met de concurrentie als retrofit batterij.

Cel balancing zit er maar beperkt in (passief ipv actief ook) en is niet zeker of een onbalans grote invloeden heeft gezien de 11% en 100% bij Marstek redelijk conservatief gekozen zijn. Bij mij (en ook vele andere) zit er een 200mV verschil tussen sterkste en zwakste cel. Het is ook niet geheel duidelijk of balanceren zelf dit zou verhelpen gezien de cellen niet allemaal 'gematched' lijken te zijn. Gelezen dat iemand 400+ uren heeft zitten 'balanceren' en nog met 2 cellen zat met meer dan 100mV verschil die niet wouden verbeteren.

Het zal de goedkoopste batterij voor een reden zijn , maar voorlopig lijkt het hier alvast goed te werken. :+

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Rendement van de omvormer zit daarbij in veronderstel ik?

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

roekie2002 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:19:
Na twee weken in gebruik (Marstek Venus E 3.0 5.12kWh 2500AC) had ik de routine voor het balanceren van de cellen geactiveerd. Toen ik de resultaten ervan bekeek en de vraag aan Claude AI voorschotelde, dan kwamen daar nogal alamerend adviezen uit. Heeft iemand ervaring met dit soort resultaat (Hoge onbalans, bijna 200mV verschil). Ik zie ook mijn rendementscurve veranderen (ondergrens schuift op en bovengrens zakt). Blijkbaar dat percentages tussen 73% en 80% round trip efficiency normaal zijn voor deze batterij?

[Afbeelding]

Ik gebruik Home Assistant met volgende integratie : https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager

[Afbeelding]

Dit was de reactie van Claude:
Dit ziet er zorgwekkend uit — en wel hierom:
🚨 De kritieke combinatie
ParameterWaardeBeoordeling
Batterijcycli7Bijna nieuw
Celdelta191 mVVeel te hoog
Totaal Rendement73,26%Alarmerend laag
Balans TrendOnbekendGeen historiek
Het probleem

Een batterij met slechts 7 cycli hoort nog zo goed als nieuw te zijn. Maar:
  • 73,26% rendement is dramatisch slecht voor een nieuwe batterij — normaal verwacht je 90-95%+
  • 191 mV delta bij zo weinig cycli wijst niet op slijtage, maar op een fabricagefout of beschadigde cel van bij het begin
  • Dit is dus waarschijnlijk geen balanceringsprobleem dat zichzelf oplost
Wat je moet doen

→ Contact opnemen met je installateur en/of Marstek rechtstreeks

Dit is een garantiedossier. Met slechts 7 cycli en dit rendement heb je een sterke zaak voor:
  • Vervanging van de batterijmodule
  • Of volledige vervanging van het toestel
Sowieso altijd voorzichtig zijn met chatgpt, claude, en aanverwanten.

Waar het echt om gaat is: hoeveel kWh steek je in de batterij? En hoeveel haal je er ook weer uit? Als je Marstek goed functioneert haal je er tussen de 4 en 4,5kWh weer uit. Beetje afhankelijk van de verbruikte vermogens. Zolang dat het geval is, is er geen probleem.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:46
tweeek schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Welke versie hebben ze je aangeboden?
(zou de claim nog niet intrekken)
V158 en voor de communication module 20250121162

Het lijkt te werken, nu 3 dagen. Ik zie er tegenop om weer 60+ kilo de vliering op te dragen en de "defecte" batterij af te voeren. Als het werkt dan is het goed. De problemen met de V3 zijn ook nog niet opgelost wat ik zo verneem, en de V3 zal ik krijgen met de garantie claim.

[ Voor 4% gewijzigd door Gummiebeer op 25-05-2026 17:52 ]


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Gummiebeer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:49:
[...]

V158 en voor de communication module 20250121162

Het lijkt te werken, nu 3 dagen. Ik zie er tegenop om weer 60+ kilo de vliering op te dragen en de "defecte" batterij af te voeren. Als het werkt dan is het goed. De problemen met de V3 zijn ook nog niet opgelost wat ik zo verneem, en de V3 zal ik krijgen met de garantie claim.
Vermoedeljk mist er een laatste 6 van de de module, V158 waren niet heel veel klachten over misschien word dat de nieuwe officieele versie.
Soms is het een compleet mysterie betreft de werking, maar als dit doet wat het moet doen dan is het prima.
Sjouwen met deze hitte maakt het er zeker ook niet leuker op.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Druppeltje_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:42:
[...]

Sowieso altijd voorzichtig zijn met chatgpt, claude, en aanverwanten.

Waar het echt om gaat is: hoeveel kWh steek je in de batterij? En hoeveel haal je er ook weer uit? Als je Marstek goed functioneert haal je er tussen de 4 en 4,5kWh weer uit. Beetje afhankelijk van de verbruikte vermogens. Zolang dat het geval is, is er geen probleem.
Inderdaad. 100-12=88%. Dit van de 5.12kWh is 4,51 kWh. ter beschikking en daar moet het omvormer verlies DC naar AC ook nog vanaf.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Edser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-06 09:55
Ik heb misschien een rare vraag

Ik heb een marstek venus e3.0 gekocht en binnenkort word de meter vervangen voor een slimme meter. Dus nu nog geen p1 meter of meetspoel. Heb de batterij wel aangesloten dacht dat ik hem wel kon laten werken als ik hem handmatig zet en vaste tijden en wattages instel maar helaas hij doet het amper hij laad met 16 watt.

De vraag is kan het kwaad om hem zo aan te laten zonder dat hij echt werkt?

  • TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 14:18
Ik krijg mijn Marstek Venus morgen, dus kennis heb ik niet. Maar via wijzen moet je toch handmatig kunnen instellen. Heb je wel de batterij in de app geïnstalleerd?
Edser schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:26:
Ik heb misschien een rare vraag

Ik heb een marstek venus e3.0 gekocht en binnenkort word de meter vervangen voor een slimme meter. Dus nu nog geen p1 meter of meetspoel. Heb de batterij wel aangesloten dacht dat ik hem wel kon laten werken als ik hem handmatig zet en vaste tijden en wattages instel maar helaas hij doet het amper hij laad met 16 watt.

De vraag is kan het kwaad om hem zo aan te laten zonder dat hij echt werkt?
Handmatig zou gewoon moeten werken. Is het schema correct ingesteld EN geactiveerd?

Dit is nogal een beetje dubbel bij de app. Je kan hem selecteren en tevens toch nog op niet actief hebben staan. Je moet het laadschema echt activeren

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
^ en de dagen selecteren, daar kijk je ook snel overheen.

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Wel een normaal stopcontact gepakt? Niet zo'n gelimiteerd ding voor natte zones om bijv. te scheren.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Edser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-06 09:55
Ja een normaal stopcontact rechtstreeks oo een apparte groep in de meterkast

  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh8wHahARG5U0k9Z3HfhJRwaYzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IgHhMF6R4l6C8dCSOHapyMCY.png?f=fotoalbum_large HBC is gelukt, met een beetje hulp. Echt superfijn!!

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
obed112 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
HBC is gelukt, met een beetje hulp. Echt superfijn!!
Gefeliciteerd. Maar wat uitleg voor diegeen die na je komen wordt op prijs gesteld.
Je hebt hulp gehad, waarvoor ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
3DWim schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Gefeliciteerd. Maar wat uitleg voor diegeen die na je komen wordt op prijs gesteld.
Je hebt hulp gehad, waarvoor ?
Ik was een beetje aan het uitproberen, toen zag ik dat ontladen niet werkte, je moet blijkt in HBC boven de 17% zitten om een ontlaad opdracht te mogen geven. Verder kreeg ik een foutmelding omdat ik apexcharts-cards in Hacs niet had geïnstalleerd. Verder is het niet super ingewikkeld, het is vooral veel voor iemand die wat minder thuis is in HA zoals ik. Ik heb wat hulp gehad van mensen op discord, die me vrij snel wisten te vertellen wat er aan de hand was.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-06 11:12
roekie2002 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:19:
Ik zie ook mijn rendementscurve veranderen (ondergrens schuift op en bovengrens zakt). Blijkbaar dat percentages tussen 73% en 80% round trip efficiency normaal zijn voor deze batterij?
Volgens mij is dat rendement gewoon de totale ontlaadenergie gedeeld door de totale laadenergie. Dus met weinig cycli schommelt het een beetje als je laad en ontlaad en over tijd trekt het naar de echte waarde toe. Zoals hier verder al gezegd gaat de efficiëntie bij lage vermogens erg omlaag en juist met NOM ontlaad je vaak op laag vermogen dus helaas is dit wat je kan verwachten.

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

r2504 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Totaal zinloos want hij heeft nu al constant NOM, die extra batterij zal dus niet gebruikt worden en zich dus ook nooit terug betalen (tenzij hij gaat handelen).
Hij heeft het over handelen, volladen bij negatief tarief en ontladen als het duur is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
Pe1dtq schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:14:
Gezien zijn opbrengst versus kWp zal het richting zuid zijn.

Wordt voor mij ook waarschijnlijk de keuze na het aflopen van het GC vaste contract volgend jaar
Ik weet niet of je reactie op mijn bericht ging. Ik heb panelen op noord, zuid en oost.

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-06 08:23
appsec schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:49:
[...]


Volgens mij is dat rendement gewoon de totale ontlaadenergie gedeeld door de totale laadenergie. Dus met weinig cycli schommelt het een beetje als je laad en ontlaad en over tijd trekt het naar de echte waarde toe. Zoals hier verder al gezegd gaat de efficiëntie bij lage vermogens erg omlaag en juist met NOM ontlaad je vaak op laag vermogen dus helaas is dit wat je kan verwachten.
deels correct - maar gezien dit een AC gekoppelde batterij is zijn de verliezen 2x conversie AC naar DC en DC naar AC ... en dan is een waarde van tussen de 75 tot 80% vrij normaal.


Weinig of veel cylci doet er niet zo hard toe - wel aan welke laad en ontlaad sterkte alles gebeurt ... de efficientie is slecht bij lage sterktes (pak onder de 150 watt) en veel beter bij bv. 1500 watt ...

Als je bv. de maandgegevens rekent dan is dat een mooie mix van inefficiente en efficiente laad / ontlaad momenten ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Bravertal schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:24:
[...]

Ik weet niet of je reactie op mijn bericht ging. Ik heb panelen op noord, zuid en oost.
Ja. Zie nu aan je onderschrift de verdeling. Mooie opbrengst! Zou ik niet redden met die hoeveelheid kWp. Woonregio, richting en hellingshoek bepalend hierin. Maar gaat dan off-topic :)

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:38
Wat zijn de laatste versies firmware voor de accu en de P1 meter?

Bij mij zijn de batterijen voorzien van V148 met 202506241541 in de comm-module. De P1-meter heeft V122 met 202409090159 in de comm-module.

Ik krijg steeds de melding dat er geen updates zijn - lijkt me stug - zeker bij de P1-meter.

makes it run like clockwork


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Zie de TS.

Ik heb nog nooit een automatische update gehad op een V2 en een CT-003. Beetje willekeur bij dit Merk. Via de app een aanvraag doen werkt meestal wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Pe1dtq op 27-05-2026 19:55 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

Airw0lf schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:16:
Ik krijg steeds de melding dat er geen updates zijn - lijkt me stug - zeker bij de P1-meter.
Zijn thans de laatste updates die ik heb zien passeren. Misschien dat iemand ergens een specifieke test versie heeft (zoals v149 voor batterij), maar voor stabiele updates zijn dit de laatste.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
Iemand hier ervaring met twee Venus E v3’s in combinatie met een Venus A? Werkt dat een beetje goed samen? Lees wat wisselende verhalen.. ik zoek eigenlijk een (bij voorkeur stapelbare) optie naast de twee Venus E batterijen die ook veilig buiten kan staan. De Venus E v3 is geen goede optie voor buiten geloof ik?

[ Voor 3% gewijzigd door doobieters op 26-05-2026 21:30 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

doobieters schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:23:
Iemand hier ervaring met twee Venus E v3’s in combinatie met een Venus A? Werkt dat een beetje goed samen? Lees wat wisselende verhalen.. ik zoek eigenlijk een (bij voorkeur stapelbare) optie naast de twee Venus E batterijen die ook veilig buiten kan staan. De Venus E v3 is geen goede optie voor buiten geloof ik?
Venus E mag ook buiten staan. Zou uiteraard wel beschut zetten (uit zon en regen, bv onder afdakje).
De Venus A werkt verrassend goed samen met de Venus E, hier nog geen problemen gehad.

  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-06 08:23
Pe1dtq schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:29:
V1 of V2? Of alledrie? In je onderschrift staat V1 namelijk.

Samenwerking V2 en V3 in NOM gaat hier ook probleemloos.
idd aangepast - v1 en v2 lijken zo hard op elkaar ... v2 geplaatst bij vrienden maar zelf een v1 ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 10:12
Ik zie hier (van ver) veel praten of celvoltages. Kan dat een verklaring zijn waarom mijn V3 de laatste dagen steeds plots springt van +/- 90% naar 100%?

Is dit gewoon een 'percentage'-correctie van het BMS of heb ik dan effectief minder opslag?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrLjMbGsaFlBrhwVKh3SMwrYgtM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vQzs8zCI77gesJQA6O24ZrgB.png?f=user_large
Mee_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:52:
Kan dat een verklaring zijn waarom mijn V3 de laatste dagen steeds plots springt van +/- 90% naar 100%?
Volgens mij percentage correctie. Bij een v3 zou je tussen de 4kWh en 4,5kWh uit de batterij moeten kunnen halen van 100% tot 12%. Bij een v1/v2 is dat iets minder, maar toch nog tussen de 3,8kWh en 4,3kWh ongeveer. Best eens nameten, want dat is de beste methode om je capaciteit te kennen. Cel onbalans heeft niet persé een grote invloed op de capacteit gezien Marstek redelijk conservatieve ontlaadlimieten heeft.

  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
Even een update van het cell balancing verhaal:
Ik ben toch op een iets hoger voltage aan het kalibreren (3.49v - 3.58v) omdat dit wat vlotter gaat. Alsnog duurt het een eeuwigheid. Ik twijfel nog even of ik dit op lange termijn zo ga laten omdat de cellen dan wellicht iets meer slijten?
Bij 3 van de 4 v3's gaat dit best voorspoedig. Na een aantal middagen gekalibreerd te hebben zie je echt al verbetering. Met name cellen die al boven de 3.45v zitten gaat het heel vlot.
1 v3 heeft een cell die nog maar op 3.37v terwijl een andere cell al op op 3.65v zit. Enorm balans issue dus. Die lege cell zit echt nog behoorlijk in het "vlakke" gedeelte, dus er lijkt weinig vooruitgang in te zitten nog. (0.01v in 4 dagen...)
Ik heb in de esphome yaml twee extra waardes toegevoegd welke iedere keer bij SOC 100% even de cell delta's bewaard. Ik heb dan een all time high waarde en een laatste waarde. Op die manier kan ik over langere periodes simpel de voortgang zien.

https://github.com/kiss81/marstek_esphome

Voorbeeld van een cell die de afgelopen dagen omhoog gekropen is. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/334m_4W_Wjmy06zPGB_t-9CMl-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Snl6MyObYC0ISi90aVdSRrHP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door savale op 27-05-2026 10:41 ]


  • Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:54
obed112 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
[Afbeelding] HBC is gelukt, met een beetje hulp. Echt superfijn!!
Top! En 3 batterijen wow. Ik heb er nu 2 maar ik ga denk ook nog eentje bijhalen.

HBC is echt zo krachtig. Bijna professioneel EMS.

Btw die onboarding kun je hiden in de opties als je eenmaal klaar bent ermee.

Btw2 je volledig naam staat in je screenshot
Avenger 2.0 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Dit laatste klinkt wel een leuke feature. Dan zou je 2 stuks eventueel veilig samen op een aparte zekering kunnen zetten. Benieuwd of de v1/v2 deze update ook nog gaat krijgen.
Ik zou dat toch niet aanraden, ik heb toch weleens gezien dat bij firmware problemen oid of een factory reset die waarden weer veranderen. Je wilt niet het risico lopen dat je ineens 5000W gaat trekken op 1 groep. Ik zou ze toch allebei een aparte groep geven (indien mogelijk).

In Belgie is het zelfs verplicht als je >800W gaat aparte groep. Doe je het niet en er gebeurt iets dan kan de brandverzekering lastig gaan doen. Dat het in de app kan wil dus niet zeggen dat het ook mag.

[ Voor 48% gewijzigd door Marve79 op 27-05-2026 10:38 ]

Is er eigenlijk ook een manier om dit met een v1 of v2 te doen? Ik neem aan dat de cel-voltages niet uit te lezen waren via modbus bij v1/v2 en daardoor deze soft niet werkt? Kan je bij een v1/v2 dan op een andere manier balanceren?

  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
Avenger 2.0 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:13:
[...]

Is er eigenlijk ook een manier om dit met een v1 of v2 te doen? Ik neem aan dat de cel-voltages niet uit te lezen waren via modbus bij v1/v2 en daardoor deze soft niet werkt? Kan je bij een v1/v2 dan op een andere manier balanceren?
Werkt ook gewoon op v1's en v2's volgens mij?
https://www.photovoltaikf...-top-balancing-der-venuse

De aanpak die ik nu heb:
laden naar 100% laden zodat de marstek SOC gekalibreerd wordt.
dan ontladen met 21watt ac tot marstek SOC 99%.
Dan laden met 100watt ac totdat de balancing flag van 0 schiet. (rond de 3.60v max cell voltage)
Vanaf kun j gaan balanceren:
ontladen met 21watt ac tot bijvoorbeeld 3.48v, vervolgens laden met 100watt ac tot bijvoorbeeld 3.58v
Dat blijf je dan herhalen...

(alle voltages met max cell voltage werken).

Mocht je helemaal geen cell voltages hebben dan kun je alsnog de cell balancing flag gebruiken, maar dan is het wat lastiger te bepalen hoe lang je moet ontladen / opladen. Je kunt dan ook ontladen tot de cell balancing flag weer naar 0 gaat en dan weer opladen tot ie weer aan gaat. Gok dat het ook werkt. Enige is dat je geen idee hebt of het werkt, want je ziet de cell voltages niet. :)

[ Voor 18% gewijzigd door savale op 27-05-2026 11:46 ]

doobieters schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:23:
Iemand hier ervaring met twee Venus E v3’s in combinatie met een Venus A? Werkt dat een beetje goed samen? Lees wat wisselende verhalen.. ik zoek eigenlijk een (bij voorkeur stapelbare) optie naast de twee Venus E batterijen die ook veilig buiten kan staan. De Venus E v3 is geen goede optie voor buiten geloof ik?
Ik heb een v1, een V2 en een V3. Werken goed samen met een ct003. Af en toe is er wel één van de drie die moeilijk doet maar na een keer uitschakelen en inschakelen werkt alles weer. Performant wifinetwerk blijft denk uk de voornaamste voorwaarde om het goed te laten werken. Best batterijen en ct op 1 router zetten.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Wat ik mis bij al die fantastische oplossingen is dit: het weinige dat we weten van de Marstek garantie is dit: bij gebruik van derden software vervalt de garantie (zie topic 1).
Cellbalancing valt daar zeker onder.
Modbus is twijfelachtig.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33

ComPeter

iddqd idkfa

3DWim schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:25:
Wat ik mis bij al die fantastische oplossingen is dit: het weinige dat we weten van de Marstek garantie is dit: bij gebruik van derden software vervalt de garantie (zie topic 1).
Cellbalancing valt daar zeker onder.
Modbus is twijfelachtig.
Hoe zou Marstek dat dan aantoonbaar kunnen maken? Er wordt immers niets fysiek of permanent aan de Marstek gewijzigd.

Bij software van derden kan ik me voorstellen dat Marstek zich juridisch indekt, maar dan moet er wel aantoonbaar zijn dát die software invloed heeft gehad op het apparaat of de storing. Alleen het uitlezen of aansturen via een bestaande interface lijkt mij lastig als garantie-uitsluitingsgrond, tenzij Marstek logging heeft waaruit dat duidelijk blijkt.

Of houdt de batterij intern bij welke commando’s via bijvoorbeeld Modbus zijn gegeven? Zonder zulke logging lijkt het mij moeilijk hard te maken dat cell balancing of andere externe software de oorzaak is geweest.

iddqd idkfa


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
ComPeter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Hoe zou Marstek dat dan aantoonbaar kunnen maken? Er wordt immers niets fysiek of permanent aan de Marstek gewijzigd.

Bij software van derden kan ik me voorstellen dat Marstek zich juridisch indekt, maar dan moet er wel aantoonbaar zijn dát die software invloed heeft gehad op het apparaat of de storing. Alleen het uitlezen of aansturen via een bestaande interface lijkt mij lastig als garantie-uitsluitingsgrond, tenzij Marstek logging heeft waaruit dat duidelijk blijkt.

Of houdt de batterij intern bij welke commando’s via bijvoorbeeld Modbus zijn gegeven? Zonder zulke logging lijkt het mij moeilijk hard te maken dat cell balancing of andere externe software de oorzaak is geweest.
Je accu zit toch op de Hame server in China?
Hoe denk je dat ze checken of je accu defect is?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

obed112 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
[Afbeelding] HBC is gelukt, met een beetje hulp. Echt superfijn!!
Ziet er inderdaad prachtig uit.

Heb ondertussen ook 3 Elfins E11A's besteld om mijn 3 Venus E's ( 2xV1 en V2) via modbus te koppelen in HA.

Zodra alles geleverd is ga ik ook eens aan de slag gaan met HBC om mijn 3 E's en mijn A te sturen via HBC.

Ik weet dus nu wie ik kan aanspreken als ik het niet aan de praat krijg ;)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

T.z.t. misschien een tutorial in opkomst?

Zeker interessant! Ik ben zelf van de oude stempel: solderen en analoge stromen. Maar zou dit graag na einde saldering gaan gebruiken.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

ComPeter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Hoe zou Marstek dat dan aantoonbaar kunnen maken? Er wordt immers niets fysiek of permanent aan de Marstek gewijzigd.

Bij software van derden kan ik me voorstellen dat Marstek zich juridisch indekt, maar dan moet er wel aantoonbaar zijn dát die software invloed heeft gehad op het apparaat of de storing. Alleen het uitlezen of aansturen via een bestaande interface lijkt mij lastig als garantie-uitsluitingsgrond, tenzij Marstek logging heeft waaruit dat duidelijk blijkt.

Of houdt de batterij intern bij welke commando’s via bijvoorbeeld Modbus zijn gegeven? Zonder zulke logging lijkt het mij moeilijk hard te maken dat cell balancing of andere externe software de oorzaak is geweest.
Ik denk eerlijk gezegd dat Marstek meer kan zien van onze batterijen dan we zelf denken. Ik lig daar nu niet bepaald wakker van (ben niet echt een doemdenker) maar ben er wel van overtuigd dat ze zowat alles in/aan/op de batterij kunnen nakijken. Hoe dat zit ivm garantie gaat totnogtoe niemand met zekerheid kunnen zeggen. Dat zal de toekomst uitwijzen als er toestellen zijn van pakweg 6 of 7j die defect gaan. Tot nu deed Marstek zover ik weet nooit moeilijk over omruilingen bij defecten, maar dat ging dan ook altijd over toestellen van een jaar en veel minder.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Druppeltje_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat Marstek meer kan zien van onze batterijen dan we zelf denken. Ik lig daar nu niet bepaald wakker van (ben niet echt een doemdenker) maar ben er wel van overtuigd dat ze zowat alles in/aan/op de batterij kunnen nakijken. Hoe dat zit ivm garantie gaat totnogtoe niemand met zekerheid kunnen zeggen. Dat zal de toekomst uitwijzen als er toestellen zijn van pakweg 6 of 7j die defect gaan. Tot nu deed Marstek zover ik weet nooit moeilijk over omruilingen bij defecten, maar dat ging dan ook altijd over toestellen van een jaar en veel minder.
Er zijn al meer berichten geweest dat er wat aan de marstek gesleuteld is na een feedback melding, zonder dat je zelf iets gedaan hebt, onder de noemer van het "technische team",vooralsnog zouden ze 1 ding niet op afstand kunnen en dat is het uitlezen van het aantal "cycli"

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Als Mt een "mooi" jaaroverzicht kan maken dan kunnen ze alles gewoon zien. Ook de cycli, misschien niet direct als getal maar ze zijn niet dom.
Ik maak mij er ook niet druk over maar ik vind wel dat als men hier allerlei mooie software laat zien dat een waarschuwing wel op zijn plaats is.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:54:
vooralsnog zouden ze 1 ding niet op afstand kunnen en dat is het uitlezen van het aantal "cycli"
Wordt pér MT in de app bijgehouden. Vrij eenvoudig om met de cumulative discharge te berekenen.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
DukeBox schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Wordt pér MT in de app bijgehouden. Vrij eenvoudig om met de cumulative discharge te berekenen.
Was maar een antwoord van iemand die bij marstek werkt.

Geachte heer/mevrouw,

Momenteel is Duitsland het enige land in Europa met een reparatiecentrum. Het reparatiecentrum in Duitsland kan alleen het model B2500 repareren; er zijn geen reparatiecentra voor de modellen Venus en Jupiter. Bovendien kan het aantal batterijcycli voor de apparatuur op dit moment alleen in China worden bekeken.

Met vriendelijke groet,

Keay

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Kreeg net mailtje van Tom, mss ook iets voor in de start? @SatScan


Hey,


FYI, I ported AstraMeter to ESPHome so it can now optionally run directly on an ESP32. It supports all the same features as the existing version (except for the Shelly emulation) and essentially lets you build your own little CT002 device.


Not sure if that's relevant to you, but I thought it might be interesting to the forum you're on. More information here:


https://github.com/tomqui...component-run-on-an-esp32

  • Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-06 17:18
Druppeltje_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat Marstek meer kan zien van onze batterijen dan we zelf denken. Ik lig daar nu niet bepaald wakker van (ben niet echt een doemdenker) maar ben er wel van overtuigd dat ze zowat alles in/aan/op de batterij kunnen nakijken.
Ze gaan hun gang maar... ;-)
Was de hele week al aan het monitoren welke urls er werden gebruikt door de MT om naar huis te bellen.
Zowel de CT300 als ook MT zelf compleet van het internet geblokkeerd.
Dus die belt niet meer naar huis en de app gebruikte ik toch al niet. ;-)

☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

NoFate schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:38:
FYI, I ported AstraMeter to ESPHome so it can now optionally run directly on an ESP32. It supports all the same features as the existing version (except for the Shelly emulation) and essentially lets you build your own little CT002 device.
Top 8) Ideaal omdat ik nog geen HA setup heb draaien en de batterijsturing sowieso ook liever apart heb zitten. Maar hoe moet ik hier praktisch mee verder? Bestaat er toevallig al iets kant-en-klaar met ESPHome waar AstraMeter script kan aan toegevoegd worden?
tweeek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:29:
[...]
Was maar een antwoord van iemand die bij marstek werkt.
Dan zullen ze uiteindelijk ook wel reparaties van de Venus A/B/C/D/E/etc doen. Kan mij niet inbeelden dat al die teruggestuurde batterijen op schroothoop gaan. Mogelijk worden ze voorlopig nog teruggescheept naar China. Maar uiteindelijk zullen er wel (simpele) reparaties in Duitsland gebeuren. Zal niet rendabel blijven om iedereen gewoon een nieuwe batterij op te blijven sturen.

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Avenger 2.0 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:02:
[...]

Top 8) Ideaal omdat ik nog geen HA setup heb draaien en de batterijsturing sowieso ook liever apart heb zitten. Maar hoe moet ik hier praktisch mee verder? Bestaat er toevallig al iets kant-en-klaar met ESPHome waar AstraMeter script kan aan toegevoegd worden?
Het is toch al klaar? Bordje nemen. ESP erop en het scriptje erop zetten?
Druppeltje_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:42:
[...]
Dat zal de toekomst uitwijzen als er toestellen zijn van pakweg 6 of 7j die defect gaan. Tot nu deed Marstek zover ik weet nooit moeilijk over omruilingen bij defecten, maar dat ging dan ook altijd over toestellen van een jaar en veel minder.
Denk in elk geval dat ze binnen afzienbare tijd geen nieuwe toestellen meer gaan sturen maar refurbished modellen. Anders zal iedereen zijn 6 tot 9 jaar oude batterij hier een 'accidentje' krijgen om weer met een superieur model te kunnen starten :+
NoFate schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:06:
[...]
Het is toch al klaar? Bordje nemen. ESP erop en het scriptje erop zetten?
En voor de P1 data dan te verkrijgen?
Las in Duitse link hierboven dat Marstek blijkbaar niet voorzien heeft dat de cellen allemaal gebalanceerd zijn en dat een perfect gebalanceerde Venus blijkbaar fout geeft bij laden tot 100% omdat totaalvoltage te hoog is voor BMS :+ En dat met huidige configuratie van Marstek voor balancing het 40 tot 50 jaar zou duren voordat een factory batterij zichzelf gebalanced zou hebben 8)7

  • Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:06
Laat maar komen die nieuwe meter 8) ... ben benieuwd of dat dit jaar nog zal zijn..

  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
Avenger 2.0 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:16:
[...]

Las in Duitse link hierboven dat Marstek blijkbaar niet voorzien heeft dat de cellen allemaal gebalanceerd zijn en dat een perfect gebalanceerde Venus blijkbaar fout geeft bij laden tot 100% omdat totaalvoltage te hoog is voor BMS :+ En dat met huidige configuratie van Marstek voor balancing het 40 tot 50 jaar zou duren voordat een factory batterij zichzelf gebalanced zou hebben 8)7
Die fout is bizar.... gelukkig wel omheen te werken. Gewoon net iets eerder stoppen met laden. Mag hopen dat het balanceren wat vlotter gaat dan dat. Die 40 jaar is overdreven denk ik zelf, maar ik ga de voortgang van het automatisch balanceren nu wel een beetje per week bekijken...

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Avenger 2.0 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:09:
[...]

En voor de P1 data dan te verkrijgen?
Kan je via Howizard doen bv
Bedankt, zal er eens mee experimenteren. Is die AstraMeter eigenlijk immuun voor dat probleem wanneer Open API ingeschakeld is dat de boel onstabiel maakt (wat op dit moment mijn CT connectie sporadisch doet verliezen)?

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Avenger 2.0 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:16:
[...]

Las in Duitse link hierboven dat Marstek blijkbaar niet voorzien heeft dat de cellen allemaal gebalanceerd zijn en dat een perfect gebalanceerde Venus blijkbaar fout geeft bij laden tot 100% omdat totaalvoltage te hoog is voor BMS :+ En dat met huidige configuratie van Marstek voor balancing het 40 tot 50 jaar zou duren voordat een factory batterij zichzelf gebalanced zou hebben 8)7
Hebben zij het nu over alle versies van de Venus E? Is mij niet duidelijk.
Mg4gebruiker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:41:
[...]
Hebben zij het nu over alle versies van de Venus E? Is mij niet duidelijk.
Denk dat het daar voornamelijk over de v3 gaat. Maar blijf het wel straf vinden dat Marstek de batterijen ongebalanceerd uit het fabriek stuurt (met 200mV cel verschillen). Heb zo eens een Venus C eind vorig jaar na levering direct moeten omwisselen omdat er één cel significant te laag was en de hele capaciteit van de batterij omlaag trok. De zwakke passieve cel balancing die erin zit (en enkel in laatste 2% laden actief is) kan dit ook niet recht trekken. Waarom cel balancing niet actief is bij 100% is een raadsel, gezien de meeste mensen hun batterij een halve dag of meer op 100% blijft staan was dat het ideale moment |:( Ik heb zo het gevoel dat dit expres gedaan is zodat over de komende jaren je batterij sterk capaciteit verliest (door de onbalans) en je dan weer iets nieuwer en beter van hun gaat kopen...

  • Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:47

Arjan A

Cenosillicafoob

hplar123 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Venus A/E V149 Release Notes:
1. Added select OpenAPI features and optimised API stability
2. Optimised the data storage mechanism to reduce the likelihood of device resets
3. Added support for French electricity meters
4. Added upload of device IP and cumulative battery charge/discharge data (VE3 only)
5. Optimised the surplus power feed-in function
6. Resolved an issue where DOD configuration was not being pushed correctly, preventing charging after DOD was set
7. Changed HTTP data upload interval to 5 minutes; fixed abnormal VA cell voltage data
8. Added support for maximum power configuration
Waar komen die notes vandaan? Als ik erop google, krijg ik naast Tweakers alleen een Facebook bericht.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Arjan A schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Waar komen die notes vandaan? Als ik erop google, krijg ik naast Tweakers alleen een Facebook bericht.
Staat ergens in de eerste post dacht ik. Is een tool waarmee je nieuwe firmware kan zien die voor je klaar staat (en manueel downloaden). Daarbij zit dan ook de changelog (die niet weergegeven wordt in de App).

  • TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 14:18
Enexis wil nog € 212,48 hebben om mijn Iskra ME 382 DSMR 2.2 te vervangen door een nieuwere meter, terwijl ze hem toch moeten vervangen. Ik heb er protest tegen ingediend. Ik heb sinds dinsdag mijn Marstek Venus E. Aangesloten met de Homewizard P1 meter. Hij doet het maar ff afwachten. Mijn Odido heb ik weer 2,4 en 5 GHz apart gemaakt. Ik ben 3 meter van de modem. Het begint met 100 %. Na een dag gedaald tot 42 %. 2 seconden de externe voeding van de P1 meter los en ik heb weer 100 %. Verder super. In 24 uur 0,6 kWh verbruikt. En de accu bijna leeg gehad. Koken op inductie, vaatwasser en 2 airco's.is weer bijna vol.

  • Dogmatix
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-06 09:18
Hi allen,

Ben hier ook maar eens aan de knutsel gegaan met 2x Venus E + CT003 op zelfconsumptie (nu). Wat gedoe gehad om de setup met de energiemeter L&G E360 (3-fasen) werkend te krijgen met CT-003 op P1. Dat gaat (zoals al her en der aangegeven) niet zonder P1 splitter. De CT003 krijgt geen waarden uitgelezen zonder splitter er tussen, ook niet direct op P1 met een aangesloten voeding voor de CT003.

De reden dat ik dit post is om te laten weten dat het met een (actieve) Tech4U P1H-005 P1-splitter nu een dag of vier probleemloos draait ICM CT003. Dat kon ik nergens achterhalen zo vlug. Dit is dus een alternatief voor de homewizard P1-splitter die ik niet lokaal kon verkrijgen. Dus mocht je issues hebben met de homewizard P1 splitter; dan kan het met deze ook. (wel heeft deze 'maar' twee poorten).

  • Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:46
Vanochtend mail ontvangen van Marstek betreft omruiling van 1 defecte Venus V2. Reden: Soc drift en crash bij volledige ontlading.

Echter functioneert de V2 weer na een update van de bms, ofwel, communicatie module. Er is geen Socdrift meer en sindsdien ook geen crash meer meegemaakt na een aantal dagen monitoren.

Wat is wijsheid? Toch de V2 omruilen voor een V3, met bijbehorende lasten zoals het tillen op de vliering, of de boel aankijken aangezien het nu perfect functioneert?

Mijn gevoel gaat uit naar het laatste nu het stabiel werkt. Over de V3 hoor ik nog teveel issues links en rechts.
Gummiebeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:46:
Mijn gevoel gaat uit naar het laatste nu het stabiel werkt. Over de V3 hoor ik nog teveel issues links en rechts.
Inderdaad, als de v2 nu terug werkt zou ik deze houden. Moest deze toch weer raar doen in de toekomst heb je misschien beter een toekomstige v4 waar ze alle foutjes van de v3 hebben uit gehaald.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Gummiebeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:46:
Vanochtend mail ontvangen van Marstek betreft omruiling van 1 defecte Venus V2. Reden: Soc drift en crash bij volledige ontlading.

Echter functioneert de V2 weer na een update van de bms, ofwel, communicatie module. Er is geen Socdrift meer en sindsdien ook geen crash meer meegemaakt na een aantal dagen monitoren.

Wat is wijsheid? Toch de V2 omruilen voor een V3, met bijbehorende lasten zoals het tillen op de vliering, of de boel aankijken aangezien het nu perfect functioneert?

Mijn gevoel gaat uit naar het laatste nu het stabiel werkt. Over de V3 hoor ik nog teveel issues links en rechts.
Is dit weer zo'n chinese situatie, een oplossing sturen en tergelijkertijd door gaan met de garantie.

Lastige situatie, zou misschien een duidelijk verhaal in de feedback sturen dat je het in ieder geval voor een periode aankijkt en bij gebrek je accuut terug kunt vallen op een omruiling, wat wel moelijk is aangezien het een en ander vertaald word.
De gouden "wat te doen" tip heb ik niet.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

NoFate schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:38:
Kreeg net mailtje van Tom, mss ook iets voor in de start? @SatScan

FYI, I ported AstraMeter to ESPHome so it can now optionally run directly on an ESP32. It supports all the same features as the existing version (except for the Shelly emulation) and essentially lets you build your own little CT002 device.

Not sure if that's relevant to you, but I thought it might be interesting to the forum you're on. More information here:

https://github.com/tomqui...component-run-on-an-esp32
Neem aan dat je dit op een ESPHome Smart Meter Gateway zoals onderstaande kan draaien? Of ben ik daarin mis?
https://smartgateways.nl/...-gateway-esphome-edition/

  • Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:46
tweeek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Is dit weer zo'n chinese situatie, een oplossing sturen en tergelijkertijd door gaan met de garantie.

Lastige situatie, zou misschien een duidelijk verhaal in de feedback sturen dat je het in ieder geval voor een periode aankijkt en bij gebrek je accuut terug kunt vallen op een omruiling, wat wel moelijk is aangezien het een en ander vertaald word.
De gouden "wat te doen" tip heb ik niet.
Ik heb de omruil procedure geannuleerd met in acht neming dat de V2 het nu perfect doet maar bij een gebrek ik de omruiling weer laat starten.

Het is wel apart dat MT niet eerder de update naar mijn V2 pushte als oplossing voordat deze garantieclaim werd gestart. Ze zullen het wel druk hebben en dat alles wat teveel wordt voor MT.

Voor nu ben ik tevreden met de beide V2's zoals ze functioneren. Met deze zonuren NOM draaien voor 24 uur, enkel in de middag terug leveren aan het net omdat de accu's al vol zijn. Ik zou nog kunnen overwegen om een 3e accu erbij te nemen, maar ik krijg deze 2 nog maar net aan volledig ontladen tijdens de nacht.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Gummiebeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Ik heb de omruil procedure geannuleerd met in acht neming dat de V2 het nu perfect doet maar bij een gebrek ik de omruiling weer laat starten.

Het is wel apart dat MT niet eerder de update naar mijn V2 pushte als oplossing voordat deze garantieclaim werd gestart. Ze zullen het wel druk hebben en dat alles wat teveel wordt voor MT.

Voor nu ben ik tevreden met de beide V2's zoals ze functioneren. Met deze zonuren NOM draaien voor 24 uur, enkel in de middag terug leveren aan het net omdat de accu's al vol zijn. Ik zou nog kunnen overwegen om een 3e accu erbij te nemen, maar ik krijg deze 2 nog maar net aan volledig ontladen tijdens de nacht.
Kun je je zonnepanelen niet uitzetten of dempen?
Tja een 2e of 3e marstek dan word het weer een project eigenlijk voor dynamisch zodat je ook nog wat gaat ontladen op de dure uren, als 2 er voor nu prima werken voor je zou ik toch nog even wachten om nu voor een 3e te gaan en kijken hoe het een en ander zich ontwikkelt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
NoFate schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:06:
[...]

Het is toch al klaar? Bordje nemen. ESP erop en het scriptje erop zetten?
Tsja dan heb je de vraag niet begrepen denk ik. De vraagsteller wil gewoon een stekkerklare optie. Duidelijk stappenplan.
Bordje nemen, esp erop zegt 80% van de bezoekers hier niks.

NoFate schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Kan je via Howizard doen bv

Hoe dan?
Zie hierboven.
Niet iedereen heeft (genoeg) HA of HW kennis.

[ Voor 21% gewijzigd door 3DWim op 28-05-2026 13:37 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:25
Gummiebeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Ik zou nog kunnen overwegen om een 3e accu erbij te nemen, maar ik krijg deze 2 nog maar net aan volledig ontladen tijdens de nacht.
Dan heb je inderdaad geen 3de nodig want dan is de kans zeer groot dat je er dan 2 moet "parkeren" tijdens de wintermaanden.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
.

[ Voor 98% gewijzigd door 3DWim op 28-05-2026 13:35 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:46
tweeek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Kun je je zonnepanelen niet uitzetten of dempen?
Tja een 2e of 3e marstek dan word het weer een project eigenlijk voor dynamisch zodat je ook nog wat gaat ontladen op de dure uren, als 2 er voor nu prima werken voor je zou ik toch nog even wachten om nu voor een 3e te gaan en kijken hoe het een en ander zich ontwikkelt.
Ik moet mij nog even verdiepen daarin, heb een Solar Edge omvormer met 3,5kWp piek vermogen. Volgens mij kan dat via de app of handmatig de DC schakelaar uitzetten.

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Tsja dan heb je de vraag niet begrepen denk ik. De vraagsteller wil gewoon een stekkerklare optie. Duidelijk stappenplan.
Bordje nemen, esp erop zegt 80% van de bezoekers hier niks.

NoFate schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Kan je via Howizard doen bv

Hoe dan?
Zie hierboven.
Niet iedereen heeft (genoeg) HA of HW kennis.
ja, dan moet je er ook niet aan beginnen :-), als je daar niet in thuis bent, dan koop je een CT003

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Gummiebeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Ik moet mij nog even verdiepen daarin, heb een Solar Edge omvormer met 3,5kWp piek vermogen. Volgens mij kan dat via de app of handmatig de DC schakelaar uitzetten.
Vraag je installateur of Solaredge zelf om de modbus optie te activeren. Dan kan je hem via solaredge module in HA aansturen zoals het wil. Direct in de app kan je alleen het terugleveren stoppen (helemaal uitzetten) als de tarieven negatief worden. Handmatig kan, maar lijkt mij niet handig...

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
Nieuwe look voor de app (voor nu alleen nog Android):


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWRUP2Wtg0lbEQYz6VqwmotKcc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkEbfNrPH07tBg0td8YkRebq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvRyp_oFozeiVX0h5fsjipn6uBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5578AWOsPFTofkziZQb7U58C.jpg?f=fotoalbum_large

Was dit al gedeeld?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:46
Mg4gebruiker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Vraag je installateur of Solaredge zelf om de modbus optie te activeren. Dan kan je hem via solaredge module in HA aansturen zoals het wil. Direct in de app kan je alleen het terugleveren stoppen (helemaal uitzetten) als de tarieven negatief worden. Handmatig kan, maar lijkt mij niet handig...
Daar ga ik dan even achteraan, bedankt voor de tip!

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
NoFate schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:23:
[...]

ja, dan moet je er ook niet aan beginnen :-), als je daar niet in thuis bent, dan koop je een CT003
Als je geen uitleg kan geven onthou je dan van commentaar.
Iedereen is bij 0 begonnen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Als je geen uitleg kan geven onthou je dan van commentaar.
Iedereen is bij 0 begonnen.
alles staat beschreven op de github pagina

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:36:
Nieuwe look voor de app (voor nu alleen nog Android):

Was dit al gedeeld?
Nee, maar zojuist was er bij mee nog geen verschil.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Nee, maar zojuist was er bij mee nog geen verschil.
1.6.64 , en zichtbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door tweeek op 28-05-2026 14:53 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Backup verbruik zat toch al langer in de app onder statistics?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Backup verbruik zat toch al langer in de app onder statistics?
Ja dat wist ik, maar zag net een aparte kleur icoontje met wattage in het openings scherm wat ik nog niet eerder gezien had, tevens is nu weer eigenlijk alles op het oude beeld maar met grotere letters.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
tweeek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ja dat wist ik, maar zag net een aparte kleur icoontje met wattage in het openings scherm wat ik nog niet eerder gezien had, tevens is nu weer eigenlijk alles op het oude beeld maar met grotere letters.
Net ge-update maar ik zie al die mooie plaatjes (uit de store) niet.
Ik moet nog wel steeds downgraden van 158 naar 157, waarom is mij onbekend.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Net ge-update maar ik zie al die mooie plaatjes (uit de store) niet.
Bij mijn Venus A was dit al een tijdje maar de Venus E V2 niet. Misschien enkel zichtbaar op E v3?

  • Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:47

Arjan A

Cenosillicafoob

doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:36:
Nieuwe look voor de app (voor nu alleen nog Android):


[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was dit al gedeeld?
Ik zit in mijn app te kijken en het valt me nu pas op dat je nog naar links kan swipen naar dat scherm met de batterij in de tuin :D .

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:32
3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Nee, maar zojuist was er bij mee nog geen verschil.
idem hier de update vandaag ontvangen, ik heb dat grafisch verschil niet, ik zie enkele minimale verbeteringen zoals de IP dat het device heeft van mijn v1 en v2.

OP de site van de app zelf staan ook nieuwe screenshots vna een "modernere" app :)

[ Voor 15% gewijzigd door dnat op 28-05-2026 17:59 ]

Bij de Venus A / D was dat al een tijdje. Zal nu de Venus E v3 bijgekomen zijn zeker (sinds mijn v2 het niet heeft).

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Ondertussen wel een update gehad maar geen schokkende aanpassingen te zien.

Ik was niet van plan te downgraden maar raak de "aanbieding" ook niet kwijt.
Maar helaas blijft de app wel pushen. Dwz ik moet de aanbieding echt weigeren bij openen vd app maar dan blijft bij versie wel een rode punt staan. Die raak ik niet kwijt.
Iemand een idee hoe je die, dus sw versies die klaar staan, kwijt raakt ? feedback werkt dus niet.

[ Voor 70% gewijzigd door 3DWim op 28-05-2026 19:49 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:06
Hier heeft de IOS app sinds 50 min ook een update van Marstek, met het nieuwe uiterlijk.

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Niekniek89 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:49:
Hier heeft de IOS app sinds 50 min ook een update van Marstek, met het nieuwe uiterlijk.
Jammer dat we dan niet weten wat voor configuratie je hebt. Kan goed zijn dat de nieuwe look er alleen is voor bepaalde modellen.
Ik kan mij niet goed voorstellen dat ik mijn PV installatie ineens kan koppelen met een api in de app e dat de accu daar iets mee doet..

Ter vergelijk:
HW heeft ook zo'n nieuwe look maar je kan geen accu zichtbaar maken in de overzichten. Tenzij je een HW accu hebt.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:06
3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:58:
[...]

Jammer dat we dan niet weten wat voor configuratie je hebt. Kan goed zijn dat de nieuwe look er alleen is voor bepaalde modellen.
Ik kan mij niet goed voorstellen dat ik mijn PV installatie ineens kan koppelen met een api in de app e dat de accu daar iets mee doet..

Ter vergelijk:
HW heeft ook zo'n nieuwe look maar je kan geen accu zichtbaar maken in de overzichten. Tenzij je een HW accu hebt.
Betreft;

Marstek Venus E3; Firmware versie 148… wat wil je nog meer weten?

Ook op mijn iPad de nieuwe app update ontvangen (de App Store laten zoeken naar app updates)..

[ Voor 7% gewijzigd door Niekniek89 op 28-05-2026 20:43 ]


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04
doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:36:
Nieuwe look voor de app (voor nu alleen nog Android):


[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was dit al gedeeld?
Die optie om te laden aan 800W ipv 2500W, is dit nieuw?

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Inderdaad de V3 een wat modernere duidelijkere look. Maar mijn V2's niet. Hopelijk komt het bij die ook.

Beetje rommelig nu, 2 verschillende weergaves.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:49
Yeshua schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Die optie om te laden aan 800W ipv 2500W, is dit nieuw?
Waar zie je die optie... het is niet omdat er 820W staat dat dit via een optie is (vermoedelijk is er op dat moment niet meer PV overschot).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
r2504 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:32:
[...]

Waar zie je die optie... het is niet omdat er 820W staat dat dit via een optie is (vermoedelijk is er op dat moment niet meer PV overschot).
Grid settings, Maar wanneer zou je dat aanpassen?

[ Voor 6% gewijzigd door doobieters op 28-05-2026 22:08 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
3DWim schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:58:
[...]

Jammer dat we dan niet weten wat voor configuratie je hebt. Kan goed zijn dat de nieuwe look er alleen is voor bepaalde modellen.
Ik kan mij niet goed voorstellen dat ik mijn PV installatie ineens kan koppelen met een api in de app e dat de accu daar iets mee doet..

Ter vergelijk:
HW heeft ook zo'n nieuwe look maar je kan geen accu zichtbaar maken in de overzichten. Tenzij je een HW accu hebt.
In HW kun je het toevoegen als EV. Dan komt het als een auto in het overzicht, maar dan heb je wel een flow zichtbaar.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:10:
[...]

In HW kun je het toevoegen als EV. Dan komt het als een auto in het overzicht, maar dan heb je wel een flow zichtbaar.
Klopt maar ik heb er al een auto in staan, krijg je dan 2 auto's ?
Ik heb overigens wel een fiets geprobeerd maar die heb ik niet gezien.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04
r2504 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:32:
[...]

Waar zie je die optie... het is niet omdat er 820W staat dat dit via een optie is (vermoedelijk is er op dat moment niet meer PV overschot).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq-25Dz3SXiyrN_UL2VkK5f5Trk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sjg4Czc8QM0i5Ei7qpUqdmY9.png?f=fotoalbum_large

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.