• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmWOyHghPFJk7lEbHFm_c_l0_iU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pJTi23vKV7AxDITqnanWf1Se.png?f=fotoalbum_large

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:16

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:04
Ik kreeg 149 aangeboden eergisteren, maar deze is al weer ingetrokken zo lijkt. Iemand anders dit ook?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sarge_ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:40:
Ik kreeg 149 aangeboden eergisteren, maar deze is al weer ingetrokken zo lijkt. Iemand anders dit ook?
Hier ook ingetrokken, toch niet zo’n behoefte in die updates. Het werkt prima met V148.

De update van de iOS app is wel welkom, ziet er al wat moderner uit dan eerst.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini (A17 Pro)  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:56
doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:10:
[...]

In HW kun je het toevoegen als EV. Dan komt het als een auto in het overzicht, maar dan heb je wel een flow zichtbaar.
Ah. Dat wist ik niet , bedoel je dat de de HW plugs als EV toevoegen

Net even getest, maar als ik hem als "car" toevoeg, dan vallen de import cijfers weg, hij ziet dat niet als een Auto dat ook kan ontladen... ?

[ Voor 18% gewijzigd door NoFate op 29-05-2026 06:19 ]

doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:08:
[...]
Grid settings, Maar wanneer zou je dat aanpassen?
Als je kans loopt dat de zekering anders springt, bv een circuit waar al grootverbruikers op zitten.
Neem aan dat je firmware v149 hiervoor moet hebben op je Venus E v3.
Iemand een idee of er ook al firmware voor v1/v2 hiervoor is met deze functie?
NoFate schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:05:
[...]
Ah. Dat wist ik niet , bedoel je dat de de HW plugs als EV toevoegen

Net even getest, maar als ik hem als "car" toevoeg, dan vallen de import cijfers weg, hij ziet dat niet als een Auto dat ook kan ontladen... ?
Als elektrische fiets (bike) gaat ook :+
tweeek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:39:
[...]
Dit introductie van de Venus X ?
Lijkt me iets te klein voor. Eerder een 10kWh versie van de Venus E. Die stond vorig jaar al in de datasheets maar nog nooit te koop gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 29-05-2026 06:56 ]

Pe1dtq schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:23:
Inderdaad de V3 een wat modernere duidelijkere look. Maar mijn V2's niet. Hopelijk komt het bij die ook.

Beetje rommelig nu, 2 verschillende weergaves.
Inderdaad. Is wel raar. Of de v1/v2 krijgen geen mooie interface update meer :+

• THE_BASE
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:55:
[...]

Lijkt me iets te klein voor. Eerder een 10kWh versie van de Venus E. Die stond vorig jaar al in de datasheets maar nog nooit te koop gezien.
Je ziet duidelijk drie dezelfde apparaten, andere grootte, dus naast de huidige inderdaad nog een bijna 10 kW versie voor zo’n 2.500 euro?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini (A17 Pro)  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

THE_BASE schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:54:
[...]

Je ziet duidelijk drie dezelfde apparaten, andere grootte, dus naast de huidige inderdaad nog een bijna 10 kW versie voor zo’n 2.500 euro?
Inderdaad zoiets. Neem aan dat wel interessant is voor mensen die nu 6 Venus E v3 of meer hebben hangen. Dan zijn zo 3 Venus 10kWh ipv 6 Venus 5kWh interessanter. Maar weet niet of voor anderen aan te raden is. Kan me inbeelden dat dit ding 100+kg weegt en niet goed hanteerbaar is. Daarnaast wanneer defect heb je geen backup meer. De 5kWh versie gaat toch meest populair blijven denk ik.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:53
doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:36:
Nieuwe look voor de app (voor nu alleen nog Android):
En nu ook voor iPhone.

Het is trouwens enkel het overzichtsscherm... de achterliggende schermen zijn allemaal nog hetzelfde (alleen in settings kan je de charge power beperken).

Hij wil m'n firmware trouwens nog altijd downgraden van 148.119.113 naar 144.117.112

[ Voor 39% gewijzigd door r2504 op 29-05-2026 08:12 ]

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• NoFate
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:50:
[...]

Als elektrische fiets (bike) gaat ook :+
Als je dat doet, dan vallen je groene cijfers weg.. alleen als je batterij kiest zie je beide getallen?
NoFate schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Als je dat doet, dan vallen je groene cijfers weg.. alleen als je batterij kiest zie je beide getallen?
Ja spijtig dat ze zo limiteren met enkel hun eigen batterij. Hopelijk dat ze in toekomst ook andere batterijen toe laten. Ze zouden perfect achter paywall kunnen steken zoals de omvormers nu. Lijkt me toch niet dat je een Marstek gebruiker gaat overtuigen om een HomeWizard batterij te kopen, dus die beperking is redelijk nutteloos.

• NoFate
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:21:
[...]

Ja spijtig dat ze zo limiteren met enkel hun eigen batterij. Hopelijk dat ze in toekomst ook andere batterijen toe laten. Ze zouden perfect achter paywall kunnen steken zoals de omvormers nu. Lijkt me toch niet dat je een Marstek gebruiker gaat overtuigen om een HomeWizard batterij te kopen, dus die beperking is redelijk nutteloos.
Nee, dat bedoel ik niet, je kan ook gewoon "baterij" selecteren, dan krijg je import/export te zien,

zie vb hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-fkD-c_-L26JQQju2IN1RGcalA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cwqjBdA6l1xnOjEzFGl1qXuS.png?f=user_large

• doobieters
  • Nu online
1 van de 2 Venus E v3 gaat steeds vanzelf van zelfconsumptie naar handmatig. Alles staat verder goed en geen manuele instellingen actief.

Iemand een idee?

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:35
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:49:
[...]

Als je kans loopt dat de zekering anders springt, bv een circuit waar al grootverbruikers op zitten.
Neem aan dat je firmware v149 hiervoor moet hebben op je Venus E v3.
Iemand een idee of er ook al firmware voor v1/v2 hiervoor is met deze functie?
Neen, want ik heb nog altijd 148 en krijg de optie dus ook aangeboden.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.64 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online

Pe1dtq

It's all about electronics

@doobieters

Sinds de nieuwe app versie?

Hier werkt de weergave van de CT-003 in de app niet meer. Statisch beeld. Functioneert verder wel. Zie gewoon NOM werking.

[ Voor 10% gewijzigd door Pe1dtq op 29-05-2026 08:41 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
NoFate schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet, je kan ook gewoon "baterij" selecteren, dan krijg je import/export te zien,

zie vb hieronder:

[Afbeelding]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik krijg geen Marstek batterij toegevoegd aan mij HW app (en ik ben betalend lid). Of heb jij een energysocket er tussen gezet?

• NoFate
BBKing schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik krijg geen Marstek batterij toegevoegd aan mij HW app (en ik ben betalend lid). Of heb jij een energysocket er tussen gezet?
Klopt, is met socket

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19

DoctorV64

Cosmopoliet

Helaas na een half jaar de Marstek (naar tevredenheid) gebruikt viel vandaag de verbinding met de P1 meter van homewizard uit. Alles nagelopen, p1 meter heeft usb voeding maar in de app blijft er staan dat er geen wifi offline is met de P1 meter. Zowel de marstek en p1 zitten op een 2.4 wifi netwerk.

Dus ik dacht ik sluit de CT003 aan om te kijken of die werkt (heeft gewerkt in december maar P1 HW werkt met 1 batterij dus daarom alleen de P1 HW), geeft die na het aanwijzen als CT ook aan dat de wifi offline is.

MT uitgezet, stekker eruit en 20 min gewacht en weer aangezet. Helaas kan ik geen verbinding met de P1 HW of CT003 krijgen. Nu kan ik als ik de P1 HW wil verbinden het BT teken in beeld met de mededeling dat beide apparaten op dezelfde wifi moeten verbonden moet zijn en wordt de p1 niet gevonden. De CT003 blijft offline staan als ik die kies als CT.

Wel kreeg ik net op mijn iphone de app update maar dat heeft geen invloed op het niet werken van de CT.

Raar dit

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Batterij eens resetten? Klinkt voor mij dat er daar mogelijk een probleem mee is.

• doobieters
  • Nu online
Pe1dtq schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:37:
@doobieters

Sinds de nieuwe app versie?

Hier werkt de weergave van de CT-003 in de app niet meer. Statisch beeld. Functioneert verder wel. Zie gewoon NOM werking.
Nee ook een paar dagen er voor al. V148

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:41
Lijkt me gewoon 1 van deze hier genoemd?;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcakIKosFMd1Jxv6B8k_j_FfPOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GT6GgrEYgcpI8IwgPWPaDvX.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Is er een manier om de oude app (Android) te installeren?

APK bestanden ergens te vinden?

Probleem komt vaker voor begrijp ik inmiddels. Herinnerde mij, dat ik nog een oude tablet met een vorige app versie had liggen. Daar bevriest de CT-003 pagina niet.

Cache geleegd, ge-reboot en CT-003 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd gaven geen oplossing.

[ Voor 59% gewijzigd door Pe1dtq op 29-05-2026 10:42 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

PCJR schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:33:
[...]
Lijkt me gewoon 1 van deze hier genoemd?;
De Venus X is toch geen nieuwe lancering, verder lijken de afmetingen niet overeen te komen (de Venus X is nog groter en iets andere vorm).
Die 2 ernaast zien ook de Venus E v3, Venus B E Mini en dan de nieuwe uit. Ik gok dat ze het de Venus E Max gaan noemen :+

• DoctorV64
  • Laatst online: 13:19

DoctorV64

Cosmopoliet

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:28:
Batterij eens resetten? Klinkt voor mij dat er daar mogelijk een probleem mee is.
Router en modem opnieuw opgestart. Krijg weer verbinding met de P1 HW. Dit heeft geholpen maar hoe?

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

• sygys
  • Laatst online: 12:44
r2504 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:09:
[...]

En nu ook voor iPhone.

Het is trouwens enkel het overzichtsscherm... de achterliggende schermen zijn allemaal nog hetzelfde (alleen in settings kan je de charge power beperken).

Hij wil m'n firmware trouwens nog altijd downgraden van 148.119.113 naar 144.117.112
Die hele firmware versies zijn een grote bende. Ik had een nieuwe venus E3.0 met BMS versie 111 en een oudere venus e3.0 met BMS 113. Beide waren volgens de app up to date. Support ticket aangemaakt en aangegeven dat het een grote tering bende is met hun updates. en een uur later krijg ik een response dat ik beide batterijen kan updaten naar de laatste versie. Nu heb ik opeens wel beide batterijen op BMS 113. Ze kunnen het per batterij in en uitschakelen maar wat precies het systeem erachter is en wie bepaald welke batterij wanneer voor welk onderdeel een update krijgt weten ze bij Marstek zelf volgens mij ook niet.

Nu heb ik 1 batterij op v. 148.3 en eentje op 148 Daarnaast is er ook nog firmware voor de communicatie module die zijn bij mij voor beide batterijen ook nog allebei anders. de oude zit op een versie van 2024 en de nieuwe batterij op een versie 2025...

Ik denk dat ik maar stop met me druk maken hierover.

Daarnaast vraag ik me nog steeds af wat precies het nut is van het laten zien wat de wattages zijn waarmee de batterij op- en ontlaad. Als je niet verbonden bent met BT dan blijven deze waardes ongewijzigd en moet je handmatig iedere keer refreshen... Welke pipo heeft dat bedacht. Maar goed, om eerlijk te zijn gebruik ik de app helemaal niet meer sinds ik de batterijen heb aangesloten via modbus op HA. Krijg nu gewoon de waardes realtime binnen. Al heb ik wel gemerkt dat de hardware die in de batterijen zit gewoon te zwak is. Want zelfs via modbus blijven de wattages soms even hangen een paar seconde alsof de batterij het dan even niet meer bij kan houden en krijg daarna versneld de waardes door. Ze hadden op de hardware nooit zo moeten besparen naar mijn mening. beter een paar tientjes duurder met gewoon een fatsoenlijke CPU in dat ding die alles goed bij kan houden dan wat er nu is gebruikt. Verkeerde zuinigheid imo. Dat zal overigens ook het probleem zijn dat de batterijen steeds crashen als de API aan staat. De CPU trekt het dan gewoon niet meer. Dat is ook de reden dat ze het met updates niet opgelost krijgen. Het is gewoon hardwarematig onmogelijk om de API er nog bij aan te zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door sygys op 29-05-2026 10:02 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

Ja de software en firmware is inderdaad een bende. Als je ziet dat zelfs iets simpel als het led licht uitschakelen bij de v1/v2 batterij na 3 updates nog altijd niet goed werkt :+ Dan mogen we een stabiele Open / Local API wel vergeten zeker. Gelukkig werkt modbus wel nog stabiel (ook al mogen we dat officieel niet gebruiken). En de firmware updates die random gepushed worden en dan voor andere weer niet beschikbaar gegeven worden. Zou zeggen als het stabiel werkt blijf je er bij deze batterij beter van af. Want een nieuwe firmware heeft hoogstwaarschijnlijk weer nieuwe problemen en bugs.
Op hardware vlak toch ook wel wat compromissen waar ik niet heel tevreden mee ben. Zoals het missende verwarmingselement (wat aan de foto's van BMS PCB een 'heating connector' te zien is en dus last-minute uit ontwerp gesloopt is). Verder batterijen die vanuit fabriek met sterk ongeballanceerde cellen geleverd worden en een passieve cel-balancing die met huidige firmware dit onmogelijk nog kan recht trekken. Doet me toch twijfelen of ze ooit aan de 10-jarige garantie gaan voldoen of dat je binnen x aantal jaar gewoon pech hebt als je batterij maar 50% van originele capaciteit meer heeft.

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Inderdaad. De lol in de zin van hobby beleving is te vaak weg. Ik had ze niet gekocht met de kennis van nu.

Oppassen met de nieuwe android app installatie!

Ik gebruik nu de oude versie en de CT-003 werkt weer.

Customer support blijft ook volhouden dat 117 de nieuwste versie is voor de CT-003😡

[ Voor 18% gewijzigd door Pe1dtq op 29-05-2026 10:52 ]

• sygys
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:11:
Ja de software en firmware is inderdaad een bende. Als je ziet dat zelfs iets simpel als het led licht uitschakelen bij de v1/v2 batterij na 3 updates nog altijd niet goed werkt :+ Dan mogen we een stabiele Open / Local API wel vergeten zeker. Gelukkig werkt modbus wel nog stabiel (ook al mogen we dat officieel niet gebruiken). En de firmware updates die random gepushed worden en dan voor andere weer niet beschikbaar gegeven worden. Zou zeggen als het stabiel werkt blijf je er bij deze batterij beter van af. Want een nieuwe firmware heeft hoogstwaarschijnlijk weer nieuwe problemen en bugs.
Op hardware vlak toch ook wel wat compromissen waar ik niet heel tevreden mee ben. Zoals het missende verwarmingselement (wat aan de foto's van BMS PCB een 'heating connector' te zien is en dus last-minute uit ontwerp gesloopt is). Verder batterijen die vanuit fabriek met sterk ongeballanceerde cellen geleverd worden en een passieve cel-balancing die met huidige firmware dit onmogelijk nog kan recht trekken. Doet me toch twijfelen of ze ooit aan de 10-jarige garantie gaan voldoen of dat je binnen x aantal jaar gewoon pech hebt als je batterij maar 50% van originele capaciteit meer heeft.
Mijn cellen lijken wel redelijk stabiel te zijn. ze zitten op 0,005 volt verschil van elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6laC05wWQzjN4cv9y9nlM79Gqo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ELitynkSILO3HN7xnpEA9zgd.png?f=user_large

Wil nog een keer een automation maken die dit in de gaten houdt en actie onderneemt wanneer dit gaat afwijken. Ik zou bijvoorbeeld de accu kunnen laten stoppen met laden of volledig van het net afsluiten wanneer het voltage verschil te groot wordt

[ Voor 7% gewijzigd door sygys op 29-05-2026 10:58 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:
[...]
Mijn cellen lijken wel redelijk stabiel te zijn. ze zitten op 0,005 volt verschil van elkaar.
Je zit op 3,3V nog in de vlakke curve van LFP, je moet eens kijken net nadat je 100% hebt bereikt.
Meer info: https://ffunes.github.io/...res/cell-balance-monitor/

• sygys
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Je zit op 3,3V nog in de vlakke curve van LFP, je moet eens kijken net nadat je 100% hebt bereikt.
Meer info: https://ffunes.github.io/...res/cell-balance-monitor/
Ik meende gezien te hebben dat ik 1 runner heb die nog wel ruim binnen de marge valt van wat goed is zeg maar. nog in de range van een 100ste van een volt. maar dit schoot wel en beetje boven de rest uit. Ik zal dit eens in de gaten houden. Ik heb er natuurlijk wel 2 en de load wordt verdeeld. Waarbij de batterijen daardoor ook minder warm worden. Als ik onder de 600 watt kom dan regelt HA dat er maar 1 batterij laadt. hierdoor zit er ook steeds genoeg herstel tijd tussen en koelen de batterijen ook steeds weer af. Dit verlengt hopelijk de levensduur..

Waar ik overigens wel last van heb is dat een van de 2 batterijen opeens vol is. die springt van 4,8 kwh gelijk naar 5,12 de andere batterij loopt wel rustig door naar 5,12 zonder gekke sprong

Bedankt trouwens voor de link. Weer wat geleerd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Rp0Vbl0fLrgr2Xlx_RmaOZTr5w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BFF82d2fR4Tp59c4XYPyaE8a.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door sygys op 29-05-2026 11:17 ]

• sygys
Ik zat nog een stukje te lezen op github die link die je stuurde. Wel interessant inderdaad om te lezen dat de batterij uren nodig heeft om een cel te balanceren. Ik heb er nooit zo over nagedacht inderdaad maar normaal gaat de batterij inderdaad na bepaalde tijd weer ontladen en dan krijg je die balancering dus niet op tijd af. Omdat ik astrameter gebruik kan ik ook kiezen om een accu niets te laten doen. ik zou dus wanneer deze vol zijn een paar uur lang 1 accu even met rust kunnen laten zodat deze dan de cellen rustig kan balanceren en dan de dag erop ditzelfde bij de andere doen.

Ik moet hier eens even induiken.. Ik wil eigenlijk niet nog een integratie erbij hebben die gaat liggen roeren in de batterijen.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:31
Pe1dtq schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:45:
Oppassen met de nieuwe android app installatie!
Hier geen problemen hoor.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.64 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Jij gebruikt geen CT-003 volgens je onderschrift

• sygys
Heeft de CT003 van Marstek zelf ooit wel goed gewerkt dan? Bij mij begon het gekloot al bij de eerste configuratie. Ik ben blij dat dat klereding in de kast ligt

sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:46:
Heeft de CT003 van Marstek zelf ooit wel goed gewerkt dan? Bij mij begon het gekloot al bij de eerste configuratie. Ik ben blij dat dat klereding in de kast ligt
Vanaf firmware v122 is die hier stabiel. Maar met meerdere batterijen op zelfde fase werkt die niet goed (te laag vermogen laden/ontladen, slecht verdeelde verhouding batterijen, etc). Ga in toekomst eens met AstraMeter testen.

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Het actuele probleem met de CT-003 zit niet in de unit zelf maar in de nieuwe app i.c.m Android 16.

Op mijn oude tablet met Android 12 en de vorige app versie werkt het prima.

Het is ook alleen een weergave probleem van de CT-003 waardes in de app. NOM werkt gewoon prima gezien de waarde op de Enexis meter.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:02

S2S

sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Ik meende gezien te hebben dat ik 1 runner heb die nog wel ruim binnen de marge valt van wat goed is zeg maar. nog in de range van een 100ste van een volt. maar dit schoot wel en beetje boven de rest uit. Ik zal dit eens in de gaten houden. Ik heb er natuurlijk wel 2 en de load wordt verdeeld. Waarbij de batterijen daardoor ook minder warm worden. Als ik onder de 600 watt kom dan regelt HA dat er maar 1 batterij laadt. hierdoor zit er ook steeds genoeg herstel tijd tussen en koelen de batterijen ook steeds weer af. Dit verlengt hopelijk de levensduur..

Waar ik overigens wel last van heb is dat een van de 2 batterijen opeens vol is. die springt van 4,8 kwh gelijk naar 5,12 de andere batterij loopt wel rustig door naar 5,12 zonder gekke sprong

Bedankt trouwens voor de link. Weer wat geleerd!

[Afbeelding]
En dan is het nog de vraag of het schadelijk is ;) ze komen er namelijk ook achter dat batterijen veel kunnen hebben . (Academisch) En of het niet vooral je zelf bezighouden is op het forum .. Die mensen van Marstek zijn zelf ook niet gek … ze bestaan al een tijd .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• sygys
Pe1dtq schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:05:
Het actuele probleem met de CT-003 zit niet in de unit zelf maar in de nieuwe app i.c.m Android 16.

Het is ook alleen een weergave probleem van de CT-003 waardes in de app. NOM werkt gewoon prima gezien de waarde op de Enexis meter.
Maar de weergave is toch sowieso altijd ruk geweest in de app? Ik kan me niet herinneren dat er ook maar 1 versie was van de Marstek app waarbij je gewoon iedere seconde de waardes van de batterij te zien krijgt en de CT waardes zouden iedere seconde door moeten komen maar dit komt eens per 5 seconden binnen. Als je vervolgens terug gaat naar het overzicht van alle batterijen dan staan daar per accu de huidige status onder. deze update ook niet. Heb al meerdere keren gehad dat daar stond dat de accu leeg was terwijl deze al bijna vol geladen was. De hele app is altijd een zooitje geweest. Eigenlijk als ik heel eerlijk ben is het sowieso een grote bende, de hardware en software in de batterij zelf, de app en alles wat daarbij hoort tot zelfs de bedrijfsvoering van Marstek zelf met die ongelofelijk bende van firmware updates. Waarbij het wel het rad van fortuin lijkt of je wel of niet een update krijgt en als je hem krijgt dan zijn er 4 verschillende onderdelen die random wel of niet geüpdatet worden EMS, VMS, BMS en communicatie module. Ik wed dat deze bij niemand hier op dit forum hetzelfde zijn en zelfs per accu afwijken als mensen er meer hebben.

• sygys
S2S schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:12:
[...]

En dan is het nog de vraag of het schadelijk is ;) ze komen er namelijk ook achter dat batterijen veel kunnen hebben . (Academisch) En of het niet vooral je zelf bezighouden is op het forum .. Die mensen van Marstek zijn zelf ook niet gek … ze bestaan al een tijd .
Vergeet niet dat 99% van alle mensen die een Marstek batterij kopen er sowieso geen donder verstand van hebben. Ze steken de stekker in het stopcontact, kijken even in de app of de batterij het doet, kijken misschien nog even op de meter of het verbruik en opwek beter gemanaged wordt en daar houdt het voor de meeste mensen op. Als de batterij na een jaar 2 kWh mist dan zullen er maar weinig mensen zijn die dit opvalt. Ja de mensen hier op het forum die nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurd met de accu's. Wij zijn de enige die problemen opmerken. En aangezien dat die groep zo klein is durft Marstek best 10 jaar garantie te geven. Dat wil niet zeggen dat ze weten wat ze doen. Als ze echt zo goed hadden geweten wat ze deden dan hadden ze die batterijen 4 tientjes duurder gemaakt en hadden ze er een snapdragon soc ingestopt zodat je 1000 x per seconde een api request had kunnen doen zonder dat de accu steeds crasht omdat deze het niet bij kan houden. Als ik heel eerlijk ben als ik nu zie wat er allemaal gebeurd met die accu's en firmware versies die meer problemen veroorzaken dan oplossen vraag ik me af hoe veilig hun BMS firmware precies is. Het deel wat ervoor moet zorgen dat de accu veilig blijft werken. Mijn vertrouwen hierin wordt met de minuut minder momenteel.

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Klopt op zich, wat de weergave op de batterijpagina betreft. Maar de CT-003 pagina gaf wel altijd om de seconde de actuele fase waarden. Niks anders dan de info van de P1 meter. Die gebruik ik vaak. Deze pagina laat nu slecht 1 veranderende waarde zien en bevriest verder.

Rad van fortuin i.i.g. beter dan Russische roulette😀

[ Voor 10% gewijzigd door Pe1dtq op 29-05-2026 12:38 ]

• sygys
Pe1dtq schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:36:
Klopt op zich, wat de weergave op de batterijpagina betreft. Maar de CT-003 pagina gaf wel altijd om de seconde de actuele fase waarden. Niks anders dan de info van de P1 meter. Die gebruik ik vaak. Deze pagina laat nu slecht 1 veranderende waarde zien en bevriest verder.
Vreemd bij mij werkte dat om de 5 seconde. Ik kreeg eerst een paar waardes per seconde en daarna kreeg ik iedere 5 seconde een nieuwe waarde. De grafiek versprong dan wel iedere seconde maar de waardes werden eens per 5 seconden aangepast. Je kunt beter iets als home assistant gebruiken voor het uitlezen van de slimme meter. Dat werkt 100 x betrouwbaarder dan de Marstek app.

Voor sommige die daarna problemen krijgen lijkt het toch wel russisch roulette :P

Jouw BMS zit trouwens ook nog op een oude versie zie ik.

[ Voor 9% gewijzigd door sygys op 29-05-2026 12:44 ]

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Yep, maar krijg geen nieuwere

Pe1dtq schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:52:
Yep, maar krijg geen nieuwere
Je zal op de naughty list staan dan :+

• eatme
  • Laatst online: 18:06
sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:46:
Ik heb mijn CT003 nu precies een jaar draaien met mijn MT V2 en nog nooit een hikje gezien. Altijd online, altijd verbinding. Dus het kán wel :)

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:25:
Vergeet niet dat 99% van alle mensen die een Marstek batterij kopen er sowieso geen donder verstand van hebben. Ze steken de stekker in het stopcontact, kijken even in de app of de batterij het doet, kijken misschien nog even op de meter of het verbruik en opwek beter gemanaged wordt en daar houdt het voor de meeste mensen op. Als de batterij na een jaar 2 kWh mist dan zullen er maar weinig mensen zijn die dit opvalt. Ja de mensen hier op het forum die nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurd met de accu's. Wij zijn de enige die problemen opmerken. En aangezien dat die groep zo klein is durft Marstek best 10 jaar garantie te geven.
Wat een kul, alsof 't een bewust gekozen strategie is om te boel te bedonderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 29-05-2026 13:16 ]

• geert_schrijver
  • Laatst online: 17:20
Goedemiddag, sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Venus E3. Mijn doel: mijn nachtverbruik opvangen met overdag opgewekte zonnestroom / stroom die tegen laag tarief van het net is geladen. Nu heb ik ook een elektrische auto (hybride, geen laadpaal). Op het moment dat ik die nu aan de lader hang, dan gaat mijn batterij ontladen richting mijn auto. Dat wil ik niet, hij moet juist vanavond gaan ontladen.

Wat zou de beste optie zijn om dit te voorkomen? Er zijn vast mensen met dezelfde situatie.

Situatie:

1x marstek venus E3 in AI modus

Zonneplan dynamisch contract

homewizard P1 meter.

12 zonnepanelen, ligging op O-Z-O.

Hybride auto met 12 kWh accu

[ Voor 7% gewijzigd door geert_schrijver op 29-05-2026 13:37 . Reden: Gegevens aangevuld ]

• Yeshua
3DWim schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Hier geen problemen hoor.
Hier ook niet en ik heb wél een CT003. Ik heb een paar dagen geleden de verbinding verloren op de batterij, maar dat was snel terug in orde en ik weet niet of het ene het andere te maken had.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.64 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Yeshua
Pe1dtq schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:05:

Waar haal je dat vandaan? Ik heb een Pixel 10 die draait onder A16 en dat werkt perfect met de CT003 meter en de nieuwe app. Al van in het begin werkt CT003 vlekkeloos. Ik heb tot nu toe tweemaal de verbinding verloren en het probleem was dan de batterij die ik even opnieuw moest instellen, niet de CT003.

De oorzaak van het verlies van verbinding is me een raadsel. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat mijn router 's nachts een automatische firmware update heeft uitgevoerd of dat de volledige internetverbinding in de buurt er even is uitgegaan.

• geert_schrijver
Dankjewel! Ik heb alleen geen laadpaal, en mijn batterij is via WiFi gekoppeld. Als ik de website zo bekijk, dan lijkt me dat een issue. Klopt dat, of zie ik het verkeerd?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:07

Perkouw

Moderator General Chat
geert_schrijver schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Dankjewel! Ik heb alleen geen laadpaal, en mijn batterij is via WiFi gekoppeld. Als ik de website zo bekijk, dan lijkt me dat een issue. Klopt dat, of zie ik het verkeerd?
Wat heb je nodig?
Een thuisbatterij met Ethernet- of RS485-aansluiting (bijv. Marstek Venus)
Een UTP kabel of een RS485-adapter
Een P1-meter voor netstroommetingen (refresh iedere 1 tot 3 sec. | via bijv. P1 via USB of HomeWizard P1)
Een draaiende Home Assistant-installatie (OS, Supervised of Container)

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
Ik verwacht vaste batterijen die je rechtstreeks aan je zonnepanelen kan koppelen om zo een Rte boven de 90% te halen.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | CT003 |

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Yeshua schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Ik heb een Pixel 10 die draait onder A16 en dat werkt perfect met de CT003 meter en de nieuwe app. Al van in het begin werkt CT003 vlekkeloos. Ik heb tot nu toe tweemaal de verbinding verloren en het probleem was dan de batterij die ik even opnieuw moest instellen, niet de CT003.

De oorzaak van het verlies van verbinding is me een raadsel. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat mijn router 's nachts een automatische firmware update heeft uitgevoerd of dat de volledige internetverbinding in de buurt er even is uitgegaan.
Eenvoudig omdat ik nog nooit een probleem gehad heb met de weergave van de CT-003 in de app. Sinds de update van gisteren bevriest de CT-003 pagina. Cache legen, reboot en zelfs verwijderen en opnieuw installeren geen soelaas. Terwijl het op mjn oude Android 12 tablet wel goed gaat met de vorige app. Ik noem de 2 Android versies uiteraard vanwege het verschil, net zoals de 2 verschillende app versies. Wil niet beweren dat het aan de Android versie ligt!

Voor de duidelijkheid: de CT-003 werkt prima, alleen de CT-003 weergave in de app niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Pe1dtq op 29-05-2026 13:52 ]

• geert_schrijver
Ah ik lees het verkeerd. Ik dacht dat de batterij gekoppeld moest zijn via ethernet, maar hij moet een aansluiting hebben. Dat heeft ie 😊

Zouden er nog andere / simpelere opties zijn dan extra software? Bv met de power plug van HW?

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Heb de Marstek app net op mijn telefoon (Android 16) geïnstalleerd. Daar bevriest het scherm van de CT-003 dus ook.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
geert_schrijver schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:56:
[...]

Ah ik lees het verkeerd. Ik dacht dat de batterij gekoppeld moest zijn via ethernet, maar hij moet een aansluiting hebben. Dat heeft ie 😊

Zouden er nog andere / simpelere opties zijn dan extra software? Bv met de power plug van HW?
Je kan met de hw powerplug detecteren dat de hybride auto laadt
En dat gebruiken als trigger voor HBC de batterij te laten stoppen
Maarja, dat alles wordt lastig zonder home assistant

In mijn V&A staat ook nog een rs485 wifi module voor marstek v1/v2/v3 (voor in home assistant)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2026 14:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:02

S2S

sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Vergeet niet dat 99% van alle mensen die een Marstek batterij kopen er sowieso geen donder verstand van hebben. Ze steken de stekker in het stopcontact, kijken even in de app of de batterij het doet, kijken misschien nog even op de meter of het verbruik en opwek beter gemanaged wordt en daar houdt het voor de meeste mensen op. Als de batterij na een jaar 2 kWh mist dan zullen er maar weinig mensen zijn die dit opvalt. Ja de mensen hier op het forum die nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurd met de accu's. Wij zijn de enige die problemen opmerken. En aangezien dat die groep zo klein is durft Marstek best 10 jaar garantie te geven. Dat wil niet zeggen dat ze weten wat ze doen. Als ze echt zo goed hadden geweten wat ze deden dan hadden ze die batterijen 4 tientjes duurder gemaakt en hadden ze er een snapdragon soc ingestopt zodat je 1000 x per seconde een api request had kunnen doen zonder dat de accu steeds crasht omdat deze het niet bij kan houden. Als ik heel eerlijk ben als ik nu zie wat er allemaal gebeurd met die accu's en firmware versies die meer problemen veroorzaken dan oplossen vraag ik me af hoe veilig hun BMS firmware precies is. Het deel wat ervoor moet zorgen dat de accu veilig blijft werken. Mijn vertrouwen hierin wordt met de minuut minder momenteel.
Ik draai in aankomende januari 2 jaar 2 Marsteks .. en tot nu toe weinig problemen.. mensen maken zich graag druk over van alles is mijn ervaring, en er zitten hier geen die zelf consumenten batterijen maken . (Of echte experts) dus tenzij er mensen zijn die door middel van eigen ervaring of academisch onderzoek kunnen weerleggen , dat hoe ze het nu doen niet minstens de 10 jaar halen .. ga ik er niet in mee. Ik zeg ook niet dat het niet zo is …

En wat als ze na 9 jaar nog 85/90 % capaciteit halen .. zonnepanelen brengen na verloop jaren ook minder op..

En ik kan je al verklappen na 1 jaar mis je niet in eens 2 KWh per batterij.. want dat ben ik al gepasseerd met mijn V1 en v2.

Op naar de 2 jaar! (Ze zijn ook niet duur ) Voor een dubbeltje op de eerste rij!

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 29-05-2026 14:29 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:17
doobieters schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Grid settings, Maar wanneer zou je dat aanpassen?
In België mag je op een gewoon stopcontact max 800W ontladen, dus die setting is nodig voor compliance. Enkel als dat stopcontact zijn eigen kring is mag je de volle 2500W laten ontladen

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:10:
[...]

Je kan met de hw powerplug detecteren dat de hybride auto laadt
En dat gebruiken als trigger voor HBC de batterij te laten stoppen
Maarja, dat alles wordt lastig zonder home assistant

In mijn V&A staat ook nog een rs485 wifi module voor marstek v1/v2/v3 (voor in home assistant)
Bedoel je dat een v3 batterij niet percee op de lan hoeft te zijn aangesloten voor HBC?

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | CT003 |

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@obed112
Klopt, met aangepaste rj45 stekker past het op de rs485 poort
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/Marstek / etc.)
Heb zelf 3 generaties marstek venus E zo draaien. Hoewel ik ethernet daar heb, vind ik dit toch betrouwbaarder een losse unit die esphome draait

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2026 14:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Yeshua
Danferno schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:28:
[...]

In België mag je op een gewoon stopcontact max 800W ontladen, dus die setting is nodig voor compliance. Enkel als dat stopcontact zijn eigen kring is mag je de volle 2500W laten ontladen
Maar het gaat hier over laden (charge) niet ontladen.

@Pe1dtq

Excuses. Ik heb daarnet nog eens gekeken en zo ziet het er hier uit: CT003 toont na openen via de app enkele seconden wisselende waarden, maar bevriest dan, zoals je zegt. Dat is op een Pixel 10 met A16. Self consumption lijkt inderdaad gewoon te werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Yeshua op 29-05-2026 15:10 ]

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:17
Yeshua schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:06:
[...]

@Pe1dtq

Excuses. Ik heb daarnet nog eens gekeken en zo ziet het er hier uit: CT003 toont na openen via de app enkele seconden wisselende waarden, maar bevriest dan, zoals je zegt. Dat is op een Pixel 10 met A16. Self consumption lijkt inderdaad gewoon te werken.
Ah vreemd, in mijn app staat onder grip power settings wel degelijk "only applies to grid export discharge power" onder die optie (ook enige optie in dat scherm)

• Yeshua
Danferno schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Ah vreemd, in mijn app staat onder grip power settings wel degelijk "only applies to grid export discharge power" onder die optie (ook enige optie in dat scherm)
Sinds de nieuwe app krijg ik beide opties, zowel voor discharge als charge. Charge staat ingesteld op 2500W en Grid (ontladen) op 800W, maar bij charge heb ik de keuze om het te veranderen van 2500W naar 800W. Heb nog niet geëxperimenteerd; alles loopt (meestal) goed en dat wil ik zo houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq-25Dz3SXiyrN_UL2VkK5f5Trk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sjg4Czc8QM0i5Ei7qpUqdmY9.png?f=fotoalbum_large

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Yeshua schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:06:
[...]

@Pe1dtq

😀Ik slaap weer wat beter vannacht😀

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vandaag een TRE berekening gemaakt, met de marstek gegevens.

Na bijna half jaar gebruik.

2 marstek's v3 op één fase, constant nom.

RTE 77 procent beide accu's.

[ Voor 10% gewijzigd door Supertip op 29-05-2026 16:10 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

S2S schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:21:
[...]
En ik kan je al verklappen na 1 jaar mis je niet in eens 2 KWh per batterij.. want dat ben ik al gepasseerd met mijn V1 en v2.

Op naar de 2 jaar! (Ze zijn ook niet duur ) Voor een dubbeltje op de eerste rij!
Capaciteit hier na een jaar ook nog in orde, al merk ik wel dat de cellen meer uit balans geraakt zijn. Maar omdat de firmware heel conservatief is met de ontlaadt limiet merk je er weinig van in capaciteit (zal dus ook wel met opzet gedaan zijn). Mijn tweede Venus heb ik echter moeten omruilen omdat die een te grote cel onbalans had en toch merkbaar minder capaciteit. Ga toch de cel balancing van ffunes draaien om dit wat onder controle te krijgen en niet laten te verslechteren tot ik effectief minder capaciteit krijg. Nu ruilen ze nog makkelijk om bij capaciteitsproblemen, maar vrees dat dit binnen paar jaar niet meer het geval zal zijn en mogelijk als 'normale veroudering' wordt beschouwd.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:53
Ondertussen krijg ik van de Marstek Venus Energy manager integratie meldingen zoals;

Cell imbalance
Delta 188 mV high cell imbalance detected
Possible degraded cell
188 mV delta for 20 consecutive full charges.
Imbalance trend
Trend +12 mV/reading, avg 170 mV over last readings

... zonder deze integratie en met louter de MT app zou ik gewoon van niets weten. Nu ga ik via een integratie vanalles aan m'n batterij doen wat MT nooit zou doen, ondanks dat ze 10 jaar garantie geven.

Maken we ons hier niet teveel druk in ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

r2504 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:49:
Nu ga ik via een integratie vanalles aan m'n batterij doen wat MT nooit zou doen, ondanks dat ze 10 jaar garantie geven.

Maken we ons hier niet teveel druk in ?
Dat is ieder zijn keuze denk ik en niemand kan met zekerheid zeggen wat de beste optie is. De ene zal zeggen je garantie vervalt mogelijk door de tool te gebruiken en de ander zegt ze ruilen toch 10 jaar om bij problemen dus waarom mij druk over maken.

• gmmiddag
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:19
Hallo, ik kon het zo snel niet vinden, maar hoe lang is de kabel (naar het stopcontact),

dit ivm het plaatsen van een nieuwe WCD in de meterkast. Ik ontvang de batterij volgende week.

het zou jammer zijn als ik net 20 cm te kort kom en een verlengkabel moet gebruiken..

bvd!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
gmmiddag schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:11:
Hallo, ik kon het zo snel niet vinden, maar hoe lang is de kabel (naar het stopcontact),

dit ivm het plaatsen van een nieuwe WCD in de meterkast. Ik ontvang de batterij volgende week.

het zou jammer zijn als ik net 20 cm te kort kom en een verlengkabel moet gebruiken..

bvd!
Iemand schreef meen ik dat er een kortere kabel werd meegeleverd dan voorheen, zou je aanraden beter wat marge te houden.

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

WCD in de groepenkast voor een thuis batterij? Of bedoel je een zekeringenautomaat voor een extra groep?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:16
Pe1dtq schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:48:
WCD in de groepenkast voor een thuis batterij? Of bedoel je een zekeringenautomaat voor een extra groep?
Gewoon een stopcontact ergens in de buurt van waar de marstek komt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:06
Mijn Marstek V2 een jaar in gebruik. Afrekening van mijn energy leverancier ook. 875kWh uitgespaard. Heel tevreden van. Ik heb geen spijt, integendeel, van de aankoop. Als ik alles optel, PV en Masrtek is dit de beste investering ooit. :) (En dan heb ik het nog niet over de geweldige hobby die ik er heb bijgekregen!)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• HMS
  • Nu online

HMS

Gummiebeer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:49:
[...]

V158 en voor de communication module 20250121162

Het lijkt te werken, nu 3 dagen. Ik zie er tegenop om weer 60+ kilo de vliering op te dragen en de "defecte" batterij af te voeren. Als het werkt dan is het goed. De problemen met de V3 zijn ook nog niet opgelost wat ik zo verneem, en de V3 zal ik krijgen met de garantie claim.
Bij jou is de vervanging die ingediend is in april ook nog niet aangekomen neem ik aan? Het is echt angstvallig stil bij Marstek, wij zijn ondertussen bijna 6 week verder en nog niks over de tijdlijn van vervanging gehoord. Ondertussen al een paar keer gemailed, maar daar komt geen antwoord op.

Vandaag maar even een bericht in de app ingeschoten, hopelijk komt daar wel antwoord op. Wat een drama als er iets mis is zeg.

• Pe1dtq
  • Nu online

Pe1dtq

Duurde bij mij 3 maanden. Uiteindelijk via een Duitse, vervolgens Engelse transporteur 3 x bezorgd. 1 keer komen opdagen😉. Terwijl het bedrijf dat ze aan mij verkocht, hier niet ver vandaan zit.

Tja, geduld en doorzettingsvermogen hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Pe1dtq op 29-05-2026 18:02 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.