• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Dit is in ieder geval een goede optie.

[ Voor 72% gewijzigd door tweeek op 22-05-2026 12:53 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Het ACM heeft het volgende schema voorgesteld voor de invoering van tijdsblokken met maximaal 4 verschillende nettarieven per dag. Dan toch wel handig die optie om ook NOM in een tijdsblok te kunnen zetten.

De getallen representeren een weegfactor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euNbpi6yTV3ZslrvjqkAyhwbTwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7gmvXquY0pb8hbzRWTFpEwA5.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Pe1dtq op 22-05-2026 14:40 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Plugin panelen kon ik niet bestellen in Duitsland (woon in Belgie), vanwege de BTW denk ik. Ik vermoed dat het met deze accu's hetzelfde is. Ik heb toen in Nederland besteld, die deden minder moeilijk over naar Belgie sturen terwijl je hetzelfde hebt met de btw.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Marzman schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Plugin panelen kon ik niet bestellen in Duitsland (woon in Belgie), vanwege de BTW denk ik. Ik vermoed dat het met deze accu's hetzelfde is. Ik heb toen in Nederland besteld, die deden minder moeilijk over naar Belgie sturen terwijl je hetzelfde hebt met de btw.
In NL is er toch ook gewoon 21% BTW op PV en batterijen of zie ik dat mis? In DE inderdaad 0%, dus als je daar bestelt zouden ze (als ze correct doen) je 21% BTW moeten bijtellen.

  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:25
Marzman schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Plugin panelen kon ik niet bestellen in Duitsland (woon in Belgie), vanwege de BTW denk ik. Ik vermoed dat het met deze accu's hetzelfde is. Ik heb toen in Nederland besteld, die deden minder moeilijk over naar Belgie sturen terwijl je hetzelfde hebt met de btw.
Hoezo hetzelfde met de BTW? In Duitsland is het laten vallen van de BTW - een subsidie dus- er om de inwoners van Duitsland naar die panelen en batterijen te duwen. Niet de buitenlanders ;)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:46:
[...]

In NL is er toch ook gewoon 21% BTW op PV en batterijen of zie ik dat mis? In DE inderdaad 0%, dus als je daar bestelt zouden ze (als ze correct doen) je 21% BTW moeten bijtellen.
Ik dacht dat het in Nederland ook 0 was. In België is het duurder in elk geval, batterijen hebben ook nog een extra toeslag (buiten de btw).

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 22-05-2026 07:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35

S2S

Werkt dat manueel en schakelen naar zelf consumptie (NOM) nu ook standaard met meerdere batterijen via de app (geen automation ) draai v157 op v1 en v2 maar dat werkte enkele maanden geleden nog niet goed . )elkaar opladen enzo) even als alle LEDS uit, werkt hier ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 22-05-2026 08:09 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Marzman schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:56:
[...]
In België is het duurder in elk geval, batterijen hebben ook nog een extra toeslag (buiten de btw).
Ja de BEBAT taks, dat systeem zouden ze best ook eens herzien, want met de dalende kWh batterij prijzen is dit een significant deel van de prijs nu, wat maakt dat iedereen zijn batterij in het buitenland koopt (waar de leverancier dit 'vergeet' door te storten). Anyway, maak me daar weinig zorgen over gezien de verantwoordelijkheid van de leverancier is en niet de eindklant om hieraan te voldoen.
S2S schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:08:
even als alle LEDS uit, werkt hier ook niet.
Heb daar uiteindelijk een frontje voor afgeprint om op de batterij te plakken zodat het minder fel schijnt, dat helpt ook en je kan de leds nog zien voor als het nodig is :+ (zie link hieronder, niet door mij gemaakt)
https://www.printables.co...vers-for-marstek-venus-ce

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

S2S schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:08:
Werkt dat manueel en schakelen naar zelf consumptie (NOM) nu ook standaard met meerdere batterijen via de app (geen automation ) draai v157 op v1 en v2 maar dat werkte enkele maanden geleden nog niet goed . )elkaar opladen enzo) even als alle LEDS uit, werkt hier ook niet.
Hier nu wel. De eerste minuut komt het nog wel eens voor dat het systeem 'zoekt' . Maar dat is dan omdat er een accu op de verkeerde fase staat. Dat omschakelen van die tijdsblokken wordt voor mij best wel belangrijk na de invoering van tijdsafhankelijke nettarieven.


Voor de duidelijkheid. Na de invoering van tijdsafhankelijke nettarieven krijg je dus een nieuwe variabele in het hele kosten plaatje, die je dus kan beïnvloeden d.m.v het gebruik van de tijdsblokken in de app.

[ Voor 14% gewijzigd door Pe1dtq op 22-05-2026 11:04 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
obed112 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:41:
[...]

De v3 die ik al langere tijd heb doet dit wel de 2 nieuwe niet. Er zijn meer gekke dingen, ik heb geprobeerd ze op fabrieksinstellingen te zetten maar na ook het verwijderen bij apparaatbeheer verdwijnen ze niet uit de app. Na de app te hebben verwijderd en opnieuw geïnstalleerd lukte het ineens wel. Allemaal rare vage dingen en krijg er geen vat op. Afgelopen dagen gingen ze niet volledig leeg en vol maar gisteren ineens wel. Deze problemen spelen zich alleen af bij de nieuwe 2 v3 batterijen die ik laatst heb gekocht. Die ik al een aantal maanden in bezit heb vertoont deze kuren niet. Mijn eerste v3 heb ik gekregen doordat mijn v1 niet goed meer was (garantie ), vandaar ook dat ik er soms een beetje klaar mee ben.
Kijk ff of alle 3 dezelfde firmware hebben.

Dus ook achter de punt dus 148.xxx etc..

Facebook staat meer info over dit probleem.

Vaak is de firmware verschillend en werkt het niet goed.

Ff uitzoeken en evt. In de Marstek app goede firmware aanvragen dat lost deze problemen op.

Mijn advies kijk in de groepen van facebook daar staat veel en nuttige gebruikers informatie.

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Zou wel vreemd zijn. Immers werkt het stabiel bij velen met een mix van de drie Venus versies, die dus zeker verschillende firmware (en hardware) hebben.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35

S2S

Pe1dtq schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:15:
[...]

Hier nu wel. De eerste minuut komt het nog wel eens voor dat het systeem 'zoekt' . Maar dat is dan omdat er een accu op de verkeerde fase staat. Dat omschakelen van die tijdsblokken wordt voor mij best wel belangrijk na de invoering van tijdsafhankelijke nettarieven.


Voor de duidelijkheid. Na de invoering van tijdsafhankelijke nettarieven krijg je dus een nieuwe variabele in het hele kosten plaatje, die je dus kan beïnvloeden d.m.v het gebruik van de tijdsblokken in de app.
Welke versie Venus en welke firmware draai je ?

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Staat in het onderschrift. De vervangen V2 door een V3 is nooit opgehaald trouwens. Eens kijken wat ik er mee ga doen

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

Pe1dtq schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:53:
Staat in het onderschrift. De vervangen V2 door een V3 is nooit opgehaald trouwens. Eens kijken wat ik er mee ga doen
Je moet daar wat achter zitten om laten op te halen. Heb hier toch maar gedaan zodat ze in de toekomst (bij een eventuele volgende vervanging) niet gaan dwarsliggen omdat de vorige nooit teruggestuurd werd.

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Je moet daar wat achter zitten om laten op te halen. Heb hier toch maar gedaan zodat ze in de toekomst (bij een eventuele volgende vervanging) niet gaan dwarsliggen omdat de vorige nooit teruggestuurd werd.
Gewoon een net bericht sturen dat de accu in de weg staat en over een week naar de stort gaat. reageert men niet : jammer dan. "Later" kan je da verwijzen naar het bericht.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Zowel de levering van de vervanger als het ophalen te veel energie in moeten steken. Speciaal een dag voor thuis gebleven zelfs, terwijl het transport bedrijf in Engeland het liet afweten. Blijf het niet proberen.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
3DWim schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Gewoon een net bericht sturen dat de accu in de weg staat en over een week naar de stort gaat. reageert men niet : jammer dan. "Later" kan je da verwijzen naar het bericht.
Was er laatst al niet een keer een berichtje voorbij gekomen dat een defecte marstek naar de milieustraat kon.
(niet uit eigen initiatief, je weet maar nooit of daar ook nog regelgeving voor is)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
tweeek schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Was er laatst al niet een keer een berichtje voorbij gekomen dat een defecte marstek naar de milieustraat kon.
(niet uit eigen initiatief, je weet maar nooit of daar ook nog regelgeving voor is)
Als de deal is: je krijgt een nieuwe als je de oude inlevert moet je dat laatste wel formeel dichttimmeren. Ondanks dat die partij het laat afweten.
Tenzij de afspraak is : binnen X weken ophalen.

Of je hem dan echt wegbrengt of als defect op mp zet moet je dan zelf weten.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:23
Ben bezig met het configureren van mijn 3 nieuwe marsteks maar dat gaat toch niet zo vlekkeloos als ik gehoopt had.

Heb er 1 per fase op aparte groep en aangesloten met aan-kabels. De CT003 via wifi uiteraard.

Met lan-kabels erin vind ik via BT maar 1 van de 3 devices. Degene die ik vond heb ik kunnen configureren en koppelen aan homeassistent via modbus. De CT003 koppeling lijkt ook goed te werken, de accu is inmiddels geladen en ik kan hem ook uitlezen in HA.

De andere 2 wil maar niet lukken. Zonder lan-kabel kan ik ze vinden via BT en koppelen aan de CT003. Die dan vervolgens op offline staat. Zodra ik de lan-kabel erin doe komt deze wel online bij de betreffende accu maar dan lijkt de accu te resetten/rebooten en kom er niet meer in via BT, en de CT connectie is dan ook weg. Heb dus 2 accu's met dit gedrag. De units blijven restarten (denk ik, alles gaan dat branden en ik hoor een klik).

Heb al factory resets gedaan en de lan-kabel van de werkende accu geprobeerd maar aan de lan-kabels/verinbindgen ligt het niet.

Wat kan dit zijn? Faulty units?
roviaro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:09:
Ben bezig met het configureren van mijn 3 nieuwe marsteks maar dat gaat toch niet zo vlekkeloos als ik gehoopt had.

Heb er 1 per fase op aparte groep en aangesloten met aan-kabels. De CT003 via wifi uiteraard.

Met lan-kabels erin vind ik via BT maar 1 van de 3 devices. Degene die ik vond heb ik kunnen configureren en koppelen aan homeassistent via modbus. De CT003 koppeling lijkt ook goed te werken, de accu is inmiddels geladen en ik kan hem ook uitlezen in HA.

De andere 2 wil maar niet lukken. Zonder lan-kabel kan ik ze vinden via BT en koppelen aan de CT003. Die dan vervolgens op offline staat. Zodra ik de lan-kabel erin doe komt deze wel online bij de betreffende accu maar dan lijkt de accu te resetten/rebooten en kom er niet meer in via BT, en de CT connectie is dan ook weg. Heb dus 2 accu's met dit gedrag. De units blijven restarten (denk ik, alles gaan dat branden en ik hoor een klik).

Heb al factory resets gedaan en de lan-kabel van de werkende accu geprobeerd maar aan de lan-kabels/verinbindgen ligt het niet.

Wat kan dit zijn? Faulty units?
Los van alles wat je al probeerde blijf ik dat wel apart vinden dat je onmiddellijk met Home Assistant in de weer gaat. Probeer ze eerst eens gewoon alle 3 in de app van Marstek te krijgen en werkend te krijgen. En ga van daar uit naar modbus en HA.

Probleemoplossend te denken: wat doen ze als je ze in de app met wifi verbind? (En ja ik weet dat LAN stabieler zou moeten zijn en eerst een wifi verbinding maken niet essentieel is)

Faulty units zou me sterk verbazen. Dat komt 1) niet heel erg veel voor, al kan het natuurlijk altijd. 2) jij zou er dan 2 hebben, dan heb je echt wel grote pech.

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 22-05-2026 18:29 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Druppeltje_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Los van alles wat je al probeerde blijf ik dat wel apart vinden dat je onmiddellijk met Home Assistant in de weer gaat. Probeer ze eerst eens gewoon alle 3 in de app van Marstek te krijgen en werkend te krijgen. En ga van daar uit naar modbus en HA.

Probleemoplossend te denken: wat doen ze als je ze in de app met wifi verbind? (En ja ik weet dat LAN stabieler zou moeten zijn en eerst een wifi verbinding maken niet essentieel is)

Faulty units zou me sterk verbazen. Dat komt 1) niet heel erg veel voor, al kan het natuurlijk altijd. 2) jij zou er dan 2 hebben, dan heb je echt wel grote pech.
Klopt, iedereen wilt maar direct integraties maken met vanalles wat ze vinden online. Keep it simple!

  • roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:23
Druppeltje_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Los van alles wat je al probeerde blijf ik dat wel apart vinden dat je onmiddellijk met Home Assistant in de weer gaat. Probeer ze eerst eens gewoon alle 3 in de app van Marstek te krijgen en werkend te krijgen. En ga van daar uit naar modbus en HA.

Probleemoplossend te denken: wat doen ze als je ze in de app met wifi verbind? (En ja ik weet dat LAN stabieler zou moeten zijn en eerst een wifi verbinding maken niet essentieel is)

Faulty units zou me sterk verbazen. Dat komt 1) niet heel erg veel voor, al kan het natuurlijk altijd. 2) jij zou er dan 2 hebben, dan heb je echt wel grote pech.
Dat van HA had ik beter achterwege kunnen laten zie ik, was niet relevant voor het probleem. Bedoeling is natuurlijk wel integratie via LAN en omdat er een werkende accu is heb ik dat even getest, meer niet.

Inderdaad niet logisch als er 2 units defect zouden zijn maar wie weet. Het blijft gek gedrag. Zal eens testen hoe het met wifi gaat.

  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
roviaro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:09:
Ben bezig met het configureren van mijn 3 nieuwe marsteks maar dat gaat toch niet zo vlekkeloos als ik gehoopt had.

Heb er 1 per fase op aparte groep en aangesloten met aan-kabels. De CT003 via wifi uiteraard.

Met lan-kabels erin vind ik via BT maar 1 van de 3 devices. Degene die ik vond heb ik kunnen configureren en koppelen aan homeassistent via modbus. De CT003 koppeling lijkt ook goed te werken, de accu is inmiddels geladen en ik kan hem ook uitlezen in HA.

De andere 2 wil maar niet lukken. Zonder lan-kabel kan ik ze vinden via BT en koppelen aan de CT003. Die dan vervolgens op offline staat. Zodra ik de lan-kabel erin doe komt deze wel online bij de betreffende accu maar dan lijkt de accu te resetten/rebooten en kom er niet meer in via BT, en de CT connectie is dan ook weg. Heb dus 2 accu's met dit gedrag. De units blijven restarten (denk ik, alles gaan dat branden en ik hoor een klik).

Heb al factory resets gedaan en de lan-kabel van de werkende accu geprobeerd maar aan de lan-kabels/verinbindgen ligt het niet.

Wat kan dit zijn? Faulty units?
Je hebt zeker toevallig 3 v3 batterijen. De eerste werkt prima, de laatste 2 geven allerlei gekke problemen op verschillende terreinen waar totaal geen logica in zit en waar geen logische verklaring voor is? Ik ga morgen even proberen of wanneer ik alles op wifi heb staan en alleen in de app, geen ha Modbus of andere dingen. Alleen alles via app en wifi en hopelijk lukt het dan wel. Dan misschien wel weer dingen andere dingen doen maar langzaam opbouwen zodat ik de vinger er op kan krijgen waar het aan ligt.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • Nieass
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-06 07:29
roviaro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:09:
Ben bezig met het configureren van mijn 3 nieuwe marsteks maar dat gaat toch niet zo vlekkeloos als ik gehoopt had.

Heb er 1 per fase op aparte groep en aangesloten met aan-kabels. De CT003 via wifi uiteraard.

Met lan-kabels erin vind ik via BT maar 1 van de 3 devices. Degene die ik vond heb ik kunnen configureren en koppelen aan homeassistent via modbus. De CT003 koppeling lijkt ook goed te werken, de accu is inmiddels geladen en ik kan hem ook uitlezen in HA.

De andere 2 wil maar niet lukken. Zonder lan-kabel kan ik ze vinden via BT en koppelen aan de CT003. Die dan vervolgens op offline staat. Zodra ik de lan-kabel erin doe komt deze wel online bij de betreffende accu maar dan lijkt de accu te resetten/rebooten en kom er niet meer in via BT, en de CT connectie is dan ook weg. Heb dus 2 accu's met dit gedrag. De units blijven restarten (denk ik, alles gaan dat branden en ik hoor een klik).

Heb al factory resets gedaan en de lan-kabel van de werkende accu geprobeerd maar aan de lan-kabels/verinbindgen ligt het niet.

Wat kan dit zijn? Faulty units?
Tip, doe de installatie met de UTP eruit.

Ik heb ook 3x een V3 en ben een tijdje aan het klooien geweest. Bij mij idd ook 1 vd 3 die hij kon vinden via Bluetooth.

Van alles geprobeerd tot ik dacht, laat ik de utp er eens uithalen. Accu's een keer uit en weer aan en kon hem zo toevoegen aan de app (eerst op wifi dus).

Daarna de UTP kabels erin en het draait nu een weekje prima.

Nouja prima... de Marstek AI mag geen AI genoemd worden 🤣🤣 al een aantal automations draaien in HA ondertussen om een aantal dingen te corrigeren.

EDIT: jij hebt iets soortgelijks al gedaan lees ik nu (sorry is al laat) maar bij mij kwam het ook pas na 1 of 2x accu uit/aanzetten goed. iig de LAN er even uitlaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Nieass op 22-05-2026 23:01 ]


  • ProvideInRoot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:42
Lees hier al even mee, met name toen ik aan het wachten was op de levering. Hier draait alles nu 2 weken prima en leek me wel handig om de setup te delen zodat er een vergelijking gemaakt kan worden met mensen met issues. Gaat wel om maar 1 accu.

de accu is aangesloten op wifi via een iot 2,4ghz wifi kanaal via een Unify access point. De eerste week via de HomeWizard p1 meter daarna kwam die van Marstek pas binnen maar dat werkte ook prima.

Mijn accu staat in een kantoorruimte in de tuin dus ver weg van de meterkast. Tijdens het installeren van de CT003 was de oplossing om die naast de accu eerst te koppelen en daarna kon die in de meterkast. Ik was hier even mee aan het rommelen want was in eerste instantie bang dat ik die loodzware accu weer eerst naar binnen moest tillen. Ik gebruik een HomeWizard p1 splitter. De CT003 kan je overigens zonder die lelijke antenne gebruiken, lijkt niet nodig in mijn geval, wifi zit dicht bij.

Firmware versies: Accu v148, CT003 v116

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nieass schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:52:
[...]

Tip, doe de installatie met de UTP eruit.

Ik heb ook 3x een V3 en ben een tijdje aan het klooien geweest. Bij mij idd ook 1 vd 3 die hij kon vinden via Bluetooth.

Van alles geprobeerd tot ik dacht, laat ik de utp er eens uithalen. Accu's een keer uit en weer aan en kon hem zo toevoegen aan de app (eerst op wifi dus).

Daarna de UTP kabels erin en het draait nu een weekje prima.

Nouja prima... de Marstek AI mag geen AI genoemd worden 🤣🤣 al een aantal automations draaien in HA ondertussen om een aantal dingen te corrigeren.

EDIT: jij hebt iets soortgelijks al gedaan lees ik nu (sorry is al laat) maar bij mij kwam het ook pas na 1 of 2x accu uit/aanzetten goed. iig de LAN er even uitlaten.
Je hebt toch ook niet echt AI nodig? Dat dynamisch tarief zijn toch gewoon elke dag bepaalde tijden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35

S2S

NoFate schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Klopt, iedereen wilt maar direct integraties maken met vanalles wat ze vinden online. Keep it simple!
Gewoon inpluggen en op NOM zetten 🤡

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
S2S schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:01:
[...]

Gewoon inpluggen en op NOM zetten 🤡
Dan gaat de TVT wel erg lang duren, als je al een dynamisch kontrakt hebt en je NOM laat regelen door MT
Met de huidige dalen en pieken in het dynamisch tarief is het leuk handelen.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2026 08:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
Ik heb er ook 1. Afgelopen woensdag opgehaald bij een dozenschuiver bij mij in de buurt. Ik wilde er 2 maar alles wat er stond (30 Marsteks) waren al vergeven. Hij krijgt nog 2 pallets binnen (12 Marsteks) en dan krijg ik mijn 2e.

De batterij staat nu op NOM icm HW P1 in de woonkamer. Aankomende week gaat het op een aparte groep in de aangrenzende garage.

Tot nu loopt het perfect. Als de 2e er is dan wil ik het via HA doen (ook gewoon NOM).

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:02

Aapje

Opel-beun
Nou sinds gisteravond is één (van drie) van mijn Marstek Venus 2.0 accu's in storing gegaan en krijg 'm niet meer eruit.

Allerlei reset/restart procedures getest, maar hij blijft na het opstarten een klikje geven (beetje alsof een relais probeert contact te maken, soort van elektrisch geluidje na een tikje). En dan schiet iet op een rood lampje met "WARN". Lijkt wel zodra de BMS inactie moet komen dat ie klapt.

De feedback/helplijn van Marstek heb ik niet veel aan want die reageert in 't Pools op één of andere vage manier... En mijn Poolse wederhelft kon 't effe snel vertalen in; did you try to turn it off and on again.

Via modbus kan ik zien dat er wel batterij voltage is, hij was aan het ontladen toen ie ermee stopte zat toen volgens mijn grafiekjes nog 20% capaciteit in (+/-1,25kWh). Maar nu geeft ie 0kWh aan en 0%. Ook geeft hij op de cellvoltages 0v aan. Andere 2 accu's zaten in diezelfde cyclus (was 41ct/kWh) dus vol aan het ontladen. (Overigens geen één indicatie via modbus staat dat ie een fout heeft, terwel WARN wel aanstaat..)

Ik vermoed dat hij op garantie moet... Gelukkig bij een erkende dealer met geactiveerde garantie... En minder dan ene jaar terug aangeschaft... Hopelijk gaat 't omwisselen makkelijk..
edit:
Intussen merkte ik dat hij na een factory reset commando opstart en een 3 tal keren piept voor hij de WARN aanzet.

[ Voor 9% gewijzigd door Aapje op 23-05-2026 10:05 ]


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Aapje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:53:
Nou sinds gisteravond is één (van drie) van mijn Marstek Venus 2.0 accu's in storing gegaan en krijg 'm niet meer eruit.

Allerlei reset/restart procedures getest, maar hij blijft na het opstarten een klikje geven (beetje alsof een relais probeert contact te maken, soort van elektrisch geluidje na een tikje). En dan schiet iet op een rood lampje met "WARN". Lijkt wel zodra de BMS inactie moet komen dat ie klapt.

De feedback/helplijn van Marstek heb ik niet veel aan want die reageert in 't Pools op één of andere vage manier... En mijn Poolse wederhelft kon 't effe snel vertalen in; did you try to turn it off and on again.

Via modbus kan ik zien dat er wel batterij voltage is, hij was aan het ontladen toen ie ermee stopte zat toen volgens mijn grafiekjes nog 20% capaciteit in (+/-1,25kWh). Maar nu geeft ie 0kWh aan en 0%. Ook geeft hij op de cellvoltages 0v aan. Andere 2 accu's zaten in diezelfde cyclus (was 41ct/kWh) dus vol aan het ontladen. (Overigens geen één indicatie via modbus staat dat ie een fout heeft, terwel WARN wel aanstaat..)

Ik vermoed dat hij op garantie moet... Gelukkig bij een erkende dealer met geactiveerde garantie... En minder dan ene jaar terug aangeschaft... Hopelijk gaat 't omwisselen makkelijk..
edit:
Intussen merkte ik dat hij na een factory reset commando opstart en een 3 tal keren piept voor hij de WARN aanzet.
Heb je geprobeerd met de stekker uit het stopcontact, tijdje laten staan daarna opnieuw te starten?
Reactie feedback is op het moment niet prettig, AI of bij jou dan pools of een bericht dat ze weinig personeel hebben en later contact opnemen wat regelmatig niet gebeurt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
Weet iemand wat maakt dat bijv de Anker Solix Max AC wel volledig tot 0% kan ontladen en de Marstek niet?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
doobieters schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:12:
Weet iemand wat maakt dat bijv de Anker Solix Max AC wel volledig tot 0% kan ontladen en de Marstek niet?
Marstek is gewoon heeeeeeel conservatief met het ontladen om te zorgen dat de cellen langer goed blijven zodat ze geen garantieclaims gaan krijgen. Gok dat de Anker ook niet echt de cellen naar 0% trekt. Het percentage is maar een getalletje zelf bedacht door de fabrikant he. 8)

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
doobieters schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:12:
Weet iemand wat maakt dat bijv de Anker Solix Max AC wel volledig tot 0% kan ontladen en de Marstek niet?
ja, is al een paar keer uitgelegd hier.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

savale schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:15:
[...]
Marstek is gewoon heeeeeeel conservatief met het ontladen om te zorgen dat de cellen langer goed blijven zodat ze geen garantieclaims gaan krijgen. Gok dat de Anker ook niet echt de cellen naar 0% trekt. Het percentage is maar een getalletje zelf bedacht door de fabrikant he. 8)
Klopt. En het feit dat er amper (of toch in elk geval ruim onvoldoende) cel balancing is zal daar ook wel iets mee te maken hebben.

  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Klopt. En het feit dat er amper (of toch in elk geval ruim onvoldoende) cel balancing is zal daar ook wel iets mee te maken hebben.
Ik ben trouwens bezig met cell balancing: (geïnspireerd door https://www.photovoltaikf...top-balancing-der-venuse/)

Ik heb nu geforceerd balanceren draaien zonder modbus schrijfacties. (je moet wel Astrameter hebben draaien).

Geforceerd balanceren kan wel, maar is iritant want dan kun je de accu niet gebruiken. Mijn voorbeeldscript zorgt er voor dat als je batterij (bijna) vol is dat hij in balancing mode blijft. Ik hoop zeker met de zonnige dagen die komen dat de cellen dan ook wat meer balanceren. Maar dat is iets wat moet blijken over een langere periode. Anders kan ik altijd nog accu voor accu gaan doen...

https://github.com/kiss81/marstek_esphome

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrWje0daRqgZ_q3av5jn9WadP-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cBA9QPV8BXSmu8oLT28bRQvL.webp?f=fotoalbum_large
(plaatje van geforceerd balanceren door onze Duitse collega's 8) )

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Wat ik mij dan afvraag of Marstek zelf ingrijpt met een soort van cell compensatie/balanceren als de klant klaagt over slechte performance.

Dat ze dingen doen in de accu is wel duidelijk inmiddels, gezien de berichten hier.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

Pe1dtq schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:20:
Wat ik mij dan afvraag om Marstek zelf ingrijpt met een soort van cell compensatie/balanceren als de klant klaagt over slechte performance.

Dat ze dingen doen in de accu is wel duidelijk inmiddels, gezien de berichten hier.
Geen idee, misschien activeren ze zelf eens een agressievere vorm van balancing (voor zover dit mogelijk is met de hardware). De vraag is natuurlijk ook wel of de cellen van die kwaliteit zijn dat dit voordelen biedt. Op dat Duits forum ook gelezen dat er al iemand was die 400+ uren aan het balanceren was om dat 2 slechte cellen over te houden die gewoon niet wouden balanceren en 100mV verschil bleven houden op de rest. Dan is het geheel natuurlijk zinloos.
Maak er mij op dit moment weinig zorgen over, zie de kans dat ik deze batterij meer dan 10 jaar hou sowieso klein. Het gaat op batterijvlak op dit moment zo snel vooruit dat er binnen de 5 jaar weer iets significant beter is dat je wil upgraden. Dan geef je de huidige waarschijnlijk weg aan iemand anders of voor een prikje online te koop.

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35

S2S

AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:06:
[...]

Dan gaat de TVT wel erg lang duren, als je al een dynamisch kontrakt hebt en je NOM laat regelen door MT
Met de huidige dalen en pieken in het dynamisch tarief is het leuk handelen.
Maar wij hebben ze niet om geld te verdienen en te handelen , ik weet het, dat soort mensen heb je ook ;) . Wij vinden het belangrijk dat we de zonne-energie zo veel mogelijk zelf gebruiken . Gedragspatroon verandering aanleren in de afgelopen 2 jaar voor wanneer de salderingsregeling voorbij is. Juist dan zal je je gewoonten aan moeten passen alleen loop je dan achter de feiten aan… en gedrag wijzigen met meerdere mensen in een huishouden is niet altijd makkelijk, maar ik snap je punt .


Buiten dit, in mijn berekeningen kan ik ze beide beide terug verdient hebben in 6 -7 jaar, ook zoals ze nu worden gebruikt in ons huishouden, met apparatuur , airco’s , zwembad-pompen etc, dan vinden wij prima, ze kosten de wereld niet.

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 23-05-2026 11:56 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35

S2S

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Geen idee, misschien activeren ze zelf eens een agressievere vorm van balancing (voor zover dit mogelijk is met de hardware). De vraag is natuurlijk ook wel of de cellen van die kwaliteit zijn dat dit voordelen biedt. Op dat Duits forum ook gelezen dat er al iemand was die 400+ uren aan het balanceren was om dat 2 slechte cellen over te houden die gewoon niet wouden balanceren en 100mV verschil bleven houden op de rest. Dan is het geheel natuurlijk zinloos.
Hier niet hoor, blijven gewoon staan tot dat ze zo goed als versleten zijn of zijn terug verdient met nog wat extra winst. Daarna kijken we wel verder over 12 jaar zijn de oplossingen nog beter ;) (12jaar moeten ze kunnen redden)

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:02

Aapje

Opel-beun
tweeek schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Heb je geprobeerd met de stekker uit het stopcontact, tijdje laten staan daarna opnieuw te starten?
Reactie feedback is op het moment niet prettig, AI of bij jou dan pools of een bericht dat ze weinig personeel hebben en later contact opnemen wat regelmatig niet gebeurt.
Ik zal m anders formuleren, alles geprobeerd. Beste wat ik eruit krijg is een lading piepjes nu, tot het warn lampje aan gaat. En ik zie m wel proberen te laden, telkens 20-30-70w en dan klapt ie weer op warn. Hij blijft het proberen als je wisselt van modus, ups->zelfmodus..

Ben bang dat de bms kapot is.

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Pe1dtq schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:20:
Wat ik mij dan afvraag om Marstek zelf ingrijpt met een soort van cell compensatie/balanceren als de klant klaagt over slechte performance.

Dat ze dingen doen in de accu is wel duidelijk inmiddels, gezien de berichten hier.
Die dingen vraag ik me bij heel veel dingen af, thuisaccu's, telefoons, electrische auto's. Als het zo veel beter is 20/80 te laden dan zou de fabrikant dat toch al zo instellen en 20-80 weergeven als 0-100? Ze laten je toch niet de accu stuk trekken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Marzman schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Die dingen vraag ik me bij heel veel dingen af, thuisaccu's, telefoons, electrische auto's. Als het zo veel beter is 20/80 te laden dan zou de fabrikant dat toch al zo instellen en 20-80 weergeven als 0-100? Ze laten je toch niet de accu stuk trekken.
Dat kan ook van fabrikant verschillen. Marstek houd 11%-100% aan. In werkelijkheid is dat misschien 25-90% van de limieten wat de cellen makkelijk kunnen hebben maar hebben zij ervoor gekozen om dat als 11-100 aan te geven. Andere fabrikanten geven misschien 0-100 aan en dat kan in werkelijkheid ook gewoon 25-90 zijn. Schaal is alles in deze. En iedere fabrikant kan dat anders verdelen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16

OmeJoyo

This is me

Druppeltje_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Dat kan ook van fabrikant verschillen. Marstek houd 11%-100% aan. In werkelijkheid is dat misschien 25-90% van de limieten wat de cellen makkelijk kunnen hebben maar hebben zij ervoor gekozen om dat als 11-100 aan te geven. Andere fabrikanten geven misschien 0-100 aan en dat kan in werkelijkheid ook gewoon 25-90 zijn. Schaal is alles in deze. En iedere fabrikant kan dat anders verdelen.
Als ik naar de celvoltages in rust kijk lijkt het zelfs rond de 20 - 80% te zitten van wat die maximaal mogen hebben. En als je dan naar de specificaties van fabrikanten kijkt komen ze meet 6000 - 8000 cycles. Die 6000 is een bekend nummer bij de Marsteks :) En ja dan is die 10 jaar garantie een eitje natuurlijk en zullen de meeste in de praktijk de 20 jaar wel halen. Al halen mogelijk de omvormers dat weer niet.

Maar ja, je kunt dus gewoon de Venus E tot 100% laden iedere dag en weer leeg tot die stopt met leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door OmeJoyo op 23-05-2026 13:02 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity


  • Nieass
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-06 07:29
Marzman schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:43:
[...]

Je hebt toch ook niet echt AI nodig? Dat dynamisch tarief zijn toch gewoon elke dag bepaalde tijden?
Elke dag bepaalde tijden? Ja dat klopt elk kwartier een andere prijs.

Je hebt toch echt wel iets van dynamisch handelen nodig. Mijn hoop is dat de AI nog iets slimmer gaat worden.
OmeJoyo schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:00:
[...]
En ja dan is die 10 jaar garantie een eitje natuurlijk en zullen de meeste in de praktijk de 20 jaar wel halen. Al halen mogelijk de omvormers dat weer niet.
Vind je optimisme leuk, maar laten we eerst al maar eens kijken of Marstek binnen 10 jaar nog bestaat :+

  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
OmeJoyo schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Als ik naar de celvoltages in rust kijk lijkt het zelfs rond de 20 - 80% te zitten van wat die maximaal mogen hebben. En als je dan naar de specificaties van fabrikanten kijkt komen ze meet 6000 - 8000 cycles. Die 6000 is een bekend nummer bij de Marsteks :) En ja dan is die 10 jaar garantie een eitje natuurlijk en zullen de meeste in de praktijk de 20 jaar wel halen. Al halen mogelijk de omvormers dat weer niet.

Maar ja, je kunt dus gewoon de Venus E tot 100% laden iedere dag en weer leeg tot die stopt met leveren.
de 20% onder ben ik het mee eens. Wellicht nog wel meer marge, maar de bovengrens is echt heel dicht bij de 100%. Cell voltage gaat gewoon richting de 3.65v. Dat is gewoon helemaal vol. Jammere is alleen dat het vaak maar om 1 cell gaat.

Nog een update an het script gedaan: balancing strategie werkt nu goed. Ben zelf nog aan het testen of het uitmaakt of je balanceert op laag voltage (3.46v-3.55v) of hoger voltage (3.46v-3.60v). Laag voltage zou iets beter zijn voor de levensduur van de volle cellen.

[ Voor 13% gewijzigd door savale op 23-05-2026 15:20 ]


  • OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16

OmeJoyo

This is me

savale schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:09:
[...]


de 20% onder ben ik het mee eens. Wellicht nog wel meer marge, maar de bovengrens is echt heel dicht bij de 100%. Cell voltage gaat gewoon richting de 3.65v. Dat is gewoon helemaal vol. Jammere is alleen dat het vaak maar om 1 cell gaat.

Nog een update an het script gedaan: balancing strategie werkt nu goed. Ben zelf nog aan het testen of het uitmaakt of je balanceert op laag voltage (3.46v-3.55v) of hoger voltage (3.46v-3.60v). Laag voltage zou iets beter zijn voor de levensduur van de volle cellen.
Ik heb twee stuks Venus E V3 hangen met firmware 147 en 148, maar die staan beide rond de 3.36 volt cel voltage bij 100% uiteraard niet tijdens het laden, maar het gaat om het rustvoltage op 100.


Heb jij ook V3 ? En is het echt het voltage tijdens rust?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
OmeJoyo schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Ik heb twee stuks Venus E V3 hangen met firmware 147 en 148, maar die staan beide rond de 3.36 volt cel voltage bij 100% uiteraard niet tijdens het laden, maar het gaat om het rustvoltage op 100.


Heb jij ook V3 ? En is het echt het voltage tijdens rust?
Rust voltage van een lifepo4 cell is lastig om mee te werken, want in rust is 3.25v al behoorlijk leeg en 3.35v al bijna helemaal vol. Ik kijk daarom vooral naar de spanning tijdens het laden / ontladen. Daarbij is 3.65v echt wel prima om af te schakelen. Iets dat de v3 ook doet. Ik laad zelf de batterij het laatste stukje nog met een iets minder hoge stroom zodat hij wellicht iets voller komt te zitten. Is echt mierenneuken over de laatste 1% denk ik.

  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Vandaag van Marstek een update gekregen naar v149, hij kan hem via de lan niet eens binnenkrijgen, het lijkt erop alsof hij update maar wanneer je later de app meer opent kun je zien dat de update niet is geïnstalleerd. Alle 3 op wifi gezet en de update verliep zonder problemen.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Nu ik ook een V3 heb, dacht ik binnenkort eens de LAN aansluiting te gaan testen. Ik hou het geloof ik toch maar bij Wifi. Nog nooit uitval gehad. Behalve de dagelijkse geplande reboot van de router

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Pe1dtq schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:37:
Nu ik ook een V3 heb, dacht ik binnenkort eens de LAN aansluiting te gaan testen. Ik hou het geloof ik toch maar bij Wifi. Nog nooit uitval gehad. Behalve de dagelijkse geplande reboot van de router
Wanneer je HA wilt gebruiken zijn er wel redenen te bedenken waarom je toch bekabeld zou willen werken. Modbus is goed en stabiel de Marstek api niet.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54
Cell balancing update: tussen 3.48v en 3.55v werkt prima. (100watt charge / 25w discharge) Daar ben ik blij mee want bij die voltages hebben de cellen veel minder slijtage. Onder de 3.48v gaat de batterij soms uit balancing mode. 3.55v heb ik gewoon gekozen omdat ie dan minder slijt.
Ik heb met deze methode bij alle 4 de v3's, in 3 uur tijd, de cellen al 0.004v dichter bij elkaar gekregen. Mijn plan is om vannacht even 1 van de 4 accu geforceerd door te laten balanceren om dan te kijken hoeveel dat dan doet.
Het hele idee van het script is dat op zonnige dagen de accu lekker wat extra uurtjes automatisch kan balanceren. Over een paar weken moet je dan toch echt wel een aanzienlijk verschil zien denk ik.

http://github.com/kiss81/marstek_esphome

edit: eerste resultaten van 1 van mijn batterijen: erg blij mee, want je ziet duidelijk een stijgende lijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn9lzHyll1Y9tuXPBlSbpdsaMjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2IRhNlh5Wg1RFPotXUpqVdLV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door savale op 23-05-2026 22:59 ]


  • roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:23
Nieass schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:52:
[...]

Tip, doe de installatie met de UTP eruit.

Ik heb ook 3x een V3 en ben een tijdje aan het klooien geweest. Bij mij idd ook 1 vd 3 die hij kon vinden via Bluetooth.

Van alles geprobeerd tot ik dacht, laat ik de utp er eens uithalen. Accu's een keer uit en weer aan en kon hem zo toevoegen aan de app (eerst op wifi dus).

Daarna de UTP kabels erin en het draait nu een weekje prima.

Nouja prima... de Marstek AI mag geen AI genoemd worden 🤣🤣 al een aantal automations draaien in HA ondertussen om een aantal dingen te corrigeren.

EDIT: jij hebt iets soortgelijks al gedaan lees ik nu (sorry is al laat) maar bij mij kwam het ook pas na 1 of 2x accu uit/aanzetten goed. iig de LAN er even uitlaten.
Inderdaad werkte het niet omdat de accu's weer in de boot loop kwamen na insteken van de kabels. Blijkbaar is er toch iets anders aan deze twee dan aan degene die het wel meteen deed.

Toch maar Wifi geprobeerd en dat werkte en vervolgens de LAN ook. Na een factory reset waren de Wifi creds niet weg dus dat werkt ook niet helemaal lekker. Dus maar de Wifi verbindingen geblocked. Dat werkte, de Wifi optie is nu uit op alle drie en allen verbonden via LAN. Vandaag ook allemaal volgeladen en netjes gekoppeld aan de CT003. Morgen maar weer zien hoe de self consumptions avond en nacht was.

Dit LAN boot loop probleem vond ik overigens ook op een Duits forum: https://www.photovoltaikforum.com/thread/258595-marstek-venus-e-v3-boot-loop-bei-lan-kabel-verbindung-ethernet-ch395-firmware-bu/

Dus samengevat, indien je marstek in een boot loop gaat na insteken van een LAN-kabel dan moet je hem eerst op Wifi zetten, daarna werkt LAN. Dan wel de Wifi creds weer weg zien te halen of ze blokken in je router. Voor de volledigheid, ik heb firmware V147 op alle drie de accu's.

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Vind je optimisme leuk, maar laten we eerst al maar eens kijken of Marstek binnen 10 jaar nog bestaat :+
Dat dacht ik ook bij de claim. Over tien jaar maken ze misschien stofzuigers of vr brillen of autos. Of ze bestaan niet meer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:24
obed112 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:27:
Vandaag van Marstek een update gekregen naar v149, hij kan hem via de lan niet eens binnenkrijgen, het lijkt erop alsof hij update maar wanneer je later de app meer opent kun je zien dat de update niet is geïnstalleerd. Alle 3 op wifi gezet en de update verliep zonder problemen.
Bij mij stond het duidelijk in de instructies dat de installatie zonder Ethernet, RS485, backup power en power supply gedaan met worden.

  • Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
WillemD61 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:34:
[...]

Bij mij stond het duidelijk in de instructies dat de installatie zonder Ethernet, RS485, backup power en power supply gedaan met worden.
Klopt dat is eigenlijk altijd zo geweest.


Het is zelfs zo dat sommige gebruikers dachten dat ze de stekker uit het stopcontact moesten trekken van hun marstek om te kunnen updaten, zegt iets over begrijpend lezen 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Supertip op 23-05-2026 22:10 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Supertip schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Klopt dat is eigenlijk altijd zo geweest.


Het is zelfs zo dat sommige gebruikers dachten dat ze de stekker uit het stopcontact moesten trekken van hun marstek om te kunnen updaten, zegt iets over begrijpend lezen 8)7
Ik las het later in de mail ook, maar het is toch gek dat je de batterij op wifi moet zetten om een update binnen te halen, een bekabelde verbinding is toch meestal beter?

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |

Marzman schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:03:
[...]

Dat dacht ik ook bij de claim. Over tien jaar maken ze misschien stofzuigers of vr brillen of autos. Of ze bestaan niet meer.
Ze weten nochtans ondertussen al 17 jaar te overleven en zelfs te groeien. Er zijn solar en opslagproducenten die veel slechter doen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Druppeltje_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:09:
[...]
Ze weten nochtans ondertussen al 17 jaar te overleven en zelfs te groeien. Er zijn solar en opslagproducenten die veel slechter doen.
Gaat thans snel in PV en batterij land. Ondertussen hier 8 jaar PV liggen en de meeste merken van panelen en omvormers van destijds zijn al (lang) overkop gegaan :+ Gelukkig zijn de meeste dingen van toen dom en blijven ze werken zonder server/cloud/etc. Ben er zeker van dat van de vele merken huidige thuisbatterijen er binnen 5 jaar de helft mee gestopt zal zijn of failliet gegaan is. Eén van de redenen om voor Marstek te gaan voor mij was de modbus connectie. Dus als ze er onverwacht toch over x aantal jaar mee stoppen en de servers (en app) gaan offline, blijft de batterij toch nog volledig bruikbaar.

  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
Inmiddels een paar dagen in het bezit van de Venus E gekoppeld aan de HW p1-meter. Over een week heb ik een apart aangelegde groep zodat deze 2.500 kan ontladen. Nu staat de batterij op 800 watt ontladen. Hier een plaatje van gisteren. Verbruik van 0,3 kwh. Werkt voor mijn gevoel wel prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVF5gj2QrV62zzGiuSA4cJ9AQQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNXQJHo3xHW3mjfDBj67LvEq.jpg?f=fotoalbum_large

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bravertal
46 kWh terug geleverd?
Tijd voor een paar extra batterijtjes en dynamisch contract en op de dure uren terugleveren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
AUijtdehaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:18:
@Bravertal
46 kWh terug geleverd?
Tijd voor een paar extra batterijtjes en dynamisch contract en op de dure uren terugleveren?
@AUijtdehaag, er gaat nog een batterij komen hoor. Ik heb een 3-jarig Green Choice contract t/m juni 2027 met 11,5 cent terugleververgoeding en geen terugleverkosten. Daarna wil ik eventueel wel dynamisch gaan.

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bravertal
Nog zolang wachten.... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4scjd65Gmk-02fHy5WT3EPEfd-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d2K2L1d3lQojU33MZffc5BYL.png?f=user_large

//einde offtopic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • capibaragup
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-06 19:40
Ik heb twee 5,12 kWh staan thuis. 13 zonnepanelen. Dynamisch contract Tibber. Ik draai Nom. Met de huidige prijzen zou ik eigenlijk een intelligentere ai willen hebben. Nu laden mijn batterijen in de ochtend vol, en wanneer de prijzen het laagst zijn, zelfs negatief ga ik terugleveren. Ik zou naar ai kunnen overstappen maar wil in die uren alleen zonnestroom laden. Wanneer ik twee batterijen op ai zet kom ik boven het vermogen van de zonnepanelen. Ik heb gewoon de CT003.


Iemand tips? Ik zou 1 batterij op ai kunnen zetten.

2x marstek Venus 5 kWh. Remeha Elga Ace 4kwh


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
Is er al iets bekend over v149?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
capibaragup schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:57:
Ik heb twee 5,12 kWh staan thuis. 13 zonnepanelen. Dynamisch contract Tibber. Ik draai Nom. Met de huidige prijzen zou ik eigenlijk een intelligentere ai willen hebben. Nu laden mijn batterijen in de ochtend vol, en wanneer de prijzen het laagst zijn, zelfs negatief ga ik terugleveren. Ik zou naar ai kunnen overstappen maar wil in die uren alleen zonnestroom laden. Wanneer ik twee batterijen op ai zet kom ik boven het vermogen van de zonnepanelen. Ik heb gewoon de CT003.


Iemand tips? Ik zou 1 batterij op ai kunnen zetten.
Wanneer je een v3 hebt zou je een slimmer handmatig programma kunnen maken.

Bijvoorbeeld tussen 6 en 9 ontladen

Tussen 9 en 20:00 zelfconsumptie

Tussen 20:00 en 22:00 ontladen en tussen 22:00 en 6 weer zelfconsumptie.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
capibaragup schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:57:
Ik heb twee 5,12 kWh staan thuis. 13 zonnepanelen. Dynamisch contract Tibber. Ik draai Nom. Met de huidige prijzen zou ik eigenlijk een intelligentere ai willen hebben. Nu laden mijn batterijen in de ochtend vol, en wanneer de prijzen het laagst zijn, zelfs negatief ga ik terugleveren. Ik zou naar ai kunnen overstappen maar wil in die uren alleen zonnestroom laden. Wanneer ik twee batterijen op ai zet kom ik boven het vermogen van de zonnepanelen. Ik heb gewoon de CT003.


Iemand tips? Ik zou 1 batterij op ai kunnen zetten.

Heb je het net wel nodig? Als het nee is, zet hem dan op zelfconsumptie.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
AUijtdehaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:31:
@Bravertal
Nog zolang wachten.... ;)

[Afbeelding]

//einde offtopic
Is dit het contract waarbij zij jouw panelen uitzetten? En gezien de prijs van de kwh bij terugleveren: jij ontlaadt de batterijen tijdens de dure uren?
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:14:
Wat doen jullie van de winter met jullie batterij? want Okt --> Feb heeft het totaal geen zin om een batterij mee te laten werken en is het zinvol om deze dan uit te zetten of beter gewoon aan houden.

[Afbeelding]
Hangt volledig af van je eigen installatie en vooral van de PV productie in die maanden.

Hier bijvoorbeeld in februari 532 kwh PV productie en 251 kwh geladen en 190 kwh ontladen.

Hier blijft alles gewoon op staan. Zelfs in januari met 319 kwh PV productie en 172 kwh geladen en 120kwh ontladen brengt de installatie op.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Is dit het contract waarbij zij jouw panelen uitzetten? En gezien de prijs van de kwh bij terugleveren: jij ontlaadt de batterijen tijdens de dure uren?
1 Nee dit is zonneplan dynamisch. Uijtzetten doe ik zelf via een automation in home assistant
2 Ja gaat automatisch via HBC

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2026 12:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

obed112 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:27:
Vandaag van Marstek een update gekregen naar v149, hij kan hem via de lan niet eens binnenkrijgen, het lijkt erop alsof hij update maar wanneer je later de app meer opent kun je zien dat de update niet is geïnstalleerd. Alle 3 op wifi gezet en de update verliep zonder problemen.
Trek de lan kabel uit tijdens de update en ga vlak bij de batterij staan om via bluetooth de update te doen, dan zal het lukken.

Heb hetzelfde probleem gehad bij de Venus A, Lan kabel in, update volledig gelopen maar na enkele seconden gaf hij aan dat de oude versie er nog in zat, 3 keer geprobeerd. Daarna LAN eruit en update direct gelukt.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

Bravertal schreef op zondag 24 mei 2026 @ 06:55:
Inmiddels een paar dagen in het bezit van de Venus E gekoppeld aan de HW p1-meter. Over een week heb ik een apart aangelegde groep zodat deze 2.500 kan ontladen. Nu staat de batterij op 800 watt ontladen. Hier een plaatje van gisteren. Verbruik van 0,3 watt. Werkt voor mijn gevoel wel prima.

[Afbeelding]
0.3 kWh bedoel je denk ik ;)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

obed112 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Wanneer je een v3 hebt zou je een slimmer handmatig programma kunnen maken.

Bijvoorbeeld tussen 6 en 9 ontladen

Tussen 9 en 20:00 zelfconsumptie

Tussen 20:00 en 22:00 ontladen en tussen 22:00 en 6 weer zelfconsumptie.
Voordeel V3 t.o.v. de vorige 2 versies?

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

Met dit weer moet je creatief zijn met de verpakking van een V3 _/-\o_

Oei off topic :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfYYcw02mT0tk-XjKWtGbioCQ2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caOPISzKGaX6E0tGgGRonEeK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naMpM5_Ir1rGm79iFZzp2UWL9QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XhI7s5HmQh24Nei1bFDnq7N.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:47
Met enige moeite is het me gelukt om elke seconde een meetwaarde van mijn P1 meter (HW) in Home Battery Control in Home Assistant te krijgen. Echter het lijkt erop dat de regelaar nog steeds op basis van 5 seconden acteert. Zie bijgevoegde schermafdruk. Wat moet ik nu doen om dit ook op 1 seconde te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBb2i9g8Aa2ziEdtskOExdQSZr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkT4kQoX3jWI7fAPXNGnreIF.jpg?f=fotoalbum_large

  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Pe1dtq schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Voordeel V3 t.o.v. de vorige 2 versies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhV6yUhNLX8zVBm5s03kfcFrK_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tVPeKfFbkhd6pkjseujPQEkH.png?f=fotoalbum_large Daarnaast heeft die ook een betere Rte

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
obed112 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding] Daarnaast heeft die ook een betere Rte
Mooi dat de functie na maanden opvalt, tevens is het geen speciaal gevalletje.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Dat gaat ook met laatste v158 firmware bij V1/V2. RTE uiteraard slechter en unit minder compact, maar de doos is wel groter voor gebruik als frigobox :+

  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
tweeek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Mooi dat de functie na maanden opvalt, tevens is het geen speciaal gevalletje.
Zal wel even duren voor ik weer probeer te helpen met dit soort reacties, fijne vent. Een kennis van mij heeft een v2 die heeft deze functie niet vandaar mijn reactie, maar goed dat je er even op wijst dat het aan de software versie ligt.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
obed112 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Zal wel even duren voor ik weer probeer te helpen met dit soort reacties, fijne vent. Een kennis van mij heeft een v2 die heeft deze functie niet vandaar mijn reactie, maar goed dat je er even op wijst dat het aan de software versie ligt.
Zelfs nog vanalles over te lezen in het vorige deel, zelfs hier een aantal posten terug.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:45
obed112 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Zal wel even duren voor ik weer probeer te helpen met dit soort reacties, fijne vent. Een kennis van mij heeft een v2 die heeft deze functie niet vandaar mijn reactie, maar goed dat je er even op wijst dat het aan de software versie ligt.
Accu's zijn retedom. Alleen de software op de accu en op de CT en in de app maken het verschil.
Deze app versie i.c.m. de accu versie geven een extra insteloptie.

Vandaar ook dat er vaak gevraagd wordt om de configuratie in de handtekening te zetten.
Dan krijgt iedereen sneller, een beter antwoord, zonder gissen of suggesties.
(niet persoonlijk bedoeld)

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:54
capibaragup schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:57:
Ik heb twee 5,12 kWh staan thuis. 13 zonnepanelen. Dynamisch contract Tibber. Ik draai Nom. Met de huidige prijzen zou ik eigenlijk een intelligentere ai willen hebben. Nu laden mijn batterijen in de ochtend vol, en wanneer de prijzen het laagst zijn, zelfs negatief ga ik terugleveren. Ik zou naar ai kunnen overstappen maar wil in die uren alleen zonnestroom laden. Wanneer ik twee batterijen op ai zet kom ik boven het vermogen van de zonnepanelen. Ik heb gewoon de CT003.


Iemand tips? Ik zou 1 batterij op ai kunnen zetten.
Home assistant gebruiken met Home battery control.

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
obed112 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:39:
Een kennis van mij heeft een v2 die heeft deze functie niet vandaar mijn reactie..
Trek je er niets van aan, het zijn altijd dezelfde met dergelijke reacties. Door alle FW verschillen en het ook niet altijd actief aanbieden van nieuwe FW versies voor de V1 en V2 loop je hier wel eens tegenaan.

Het lastige bij marstek is dat wanneer de alles goed werkt je er eigenlijk beter niets aan kan veranderen. Dus alleen als je echt expliciet die functies nodig hebt zou ik een update aanvragen maar anders lekker doordraaien met wat je hebt totdat het goed duidelijk is welke nieuwere FW versie probleemloos werkt.

  • hplar123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:43
doobieters schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:41:
Is er al iets bekend over v149?
Venus A/E V149 Release Notes:
1. Added select OpenAPI features and optimised API stability
2. Optimised the data storage mechanism to reduce the likelihood of device resets
3. Added support for French electricity meters
4. Added upload of device IP and cumulative battery charge/discharge data (VE3 only)
5. Optimised the surplus power feed-in function
6. Resolved an issue where DOD configuration was not being pushed correctly, preventing charging after DOD was set
7. Changed HTTP data upload interval to 5 minutes; fixed abnormal VA cell voltage data
8. Added support for maximum power configuration
hplar123 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:37:
[...]
8. Added support for maximum power configuration
Dit laatste klinkt wel een leuke feature. Dan zou je 2 stuks eventueel veilig samen op een aparte zekering kunnen zetten. Benieuwd of de v1/v2 deze update ook nog gaat krijgen.

  • Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:46
Ik zat alweer een tijdje tegen een defecte V2 aan te kijken en het was angstvallig stil bij Marstek. Wederom een mail gestuurd met de vraag wanneer ik de vervanging kan verwachten. Al vrij snel hebben ze updates gepusht waaronder ook voor de communicatie module dus maar geïnstalleerd.

Nu doen de accu's weer wat ervan verwacht wordt. Geen soc drift meer en geen crash bij 12% lading!

Nog een paar dagen aankijken en dan de garantie claim weer intrekken.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:48
Gummiebeer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:44:
Ik zat alweer een tijdje tegen een defecte V2 aan te kijken en het was angstvallig stil bij Marstek. Wederom een mail gestuurd met de vraag wanneer ik de vervanging kan verwachten. Al vrij snel hebben ze updates gepusht waaronder ook voor de communicatie module dus maar geïnstalleerd.

Nu doen de accu's weer wat ervan verwacht wordt. Geen soc drift meer en geen crash bij 12% lading!

Nog een paar dagen aankijken en dan de garantie claim weer intrekken.
Welke versie hebben ze je aangeboden?
(zou de claim nog niet intrekken)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
Gummiebeer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:44:
Ik zat alweer een tijdje tegen een defecte V2 aan te kijken en het was angstvallig stil bij Marstek. Wederom een mail gestuurd met de vraag wanneer ik de vervanging kan verwachten. Al vrij snel hebben ze updates gepusht waaronder ook voor de communicatie module dus maar geïnstalleerd.

Nu doen de accu's weer wat ervan verwacht wordt. Geen soc drift meer en geen crash bij 12% lading!

Nog een paar dagen aankijken en dan de garantie claim weer intrekken.
Wel goed nieuws dan!

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-06 08:23
een v1 naast een v3 draaien beiden in self-consumption en kan alvast volgende zeggen,:

- v3 is 7% meer geoptimaliseerd

- werken mooi samen

- v1 is stabieler. v3 toch al een paar keer moeten herstarten ...

- sinds de v3 er bij is gekomen is eigengebruik van zonne-energie van +- 60% naar 80% gegaan, en daarmee voldoe ik van 65% eigen verbruik +- 75% eigen verbruik ... (ROI dus zeer positief)

Uiteraard is dat specifiek mijn ervaring en dien je dat geenssinds te veralgemenen voor iedereen ...

[ Voor 23% gewijzigd door vifra op 27-05-2026 08:35 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

V1 of V2? Of alledrie? In je onderschrift staat V1 namelijk.

Samenwerking V2 en V3 in NOM gaat hier ook probleemloos.

[ Voor 27% gewijzigd door Pe1dtq op 25-05-2026 10:31 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Wellicht heeft de V3 idd een betere ROI, mede komt dit mogelijks omdat de CT polling rate veel sneller is dan de V1/V2 , deze staat op 1 sec , je kan deze ook aanpassen op de V1 en V2 modellen met Bommel zijn BT tool
NoFate schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:47:
Wellicht heeft de V3 idd een betere ROI, mede komt dit mogelijks omdat de CT polling rate veel sneller is dan de V1/V2 , deze staat op 1 sec , je kan deze ook aanpassen op de V1 en V2 modellen met Bommel zijn BT tool
Heb ik ook gedaan en werkt hier wel goed. Is gewoon op CT polling fast rate genoeg of moet je nog ergens klikken om die instelling op te slaan (zodat na reboot niet vergeten is)? Dat was mij niet direct duidelijk.

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

NoFate schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:47:
Wellicht heeft de V3 idd een betere ROI, mede komt dit mogelijks omdat de CT polling rate veel sneller is dan de V1/V2 , deze staat op 1 sec , je kan deze ook aanpassen op de V1 en V2 modellen met Bommel zijn BT tool
Waar staat een V2 origineel dan op?

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Pe1dtq schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Waar staat een V2 origineel dan op?
Op "medium" ipv "fast", denk dat medium +- 2.5 sec is, waarbij fast 1 sec (V3)

@Avenger 2.0 normaal blijft de waarde behouden. Ook na reboot...

  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:49
AUijtdehaag schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:18:
@Bravertal
46 kWh terug geleverd?
Tijd voor een paar extra batterijtjes en dynamisch contract en op de dure uren terugleveren?
Totaal zinloos want hij heeft nu al constant NOM, die extra batterij zal dus niet gebruikt worden en zich dus ook nooit terug betalen (tenzij hij gaat handelen).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@r2504 Daarom stast er ook én dynamisch contract.

Met zoveel opwek zou ik ook die berekening gaan maken, zeker als het voornamelijk zuid ligt.

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Gezien zijn opbrengst versus kWp zal het richting zuid zijn.

Wordt voor mij ook waarschijnlijk de keuze na het aflopen van het GC vaste contract volgend jaar

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.