• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-06 19:09
S2S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:51:
[...]

De hw splitter pakt maar 1 voeding, (ook al zijn beide opties aangesloten ) zit een or schakeling in , oude DSMR 4 meters geven minder spanning af dan nieuwere , maar als je p1 voeding schommelt weet niet of dat kan of mss wel je externe voeding … zou die vaak kunnen schakelen . Zou in theorie invloed kunnen hebben .. draai eens met de een of de ander. Reactie snelheid hele systeem is altijd paar seconden.
Ik heb een DSMR 5 meter, die kan volgens mij meer vermogen leveren op de P1 output. Ik draai nu weer met de HW splitter en de HW p1 allebei gevoed vanuit de slimme meter. De CT003 heeft zijn eigen voeding. De reactietijd van de Marstek is nu ca. 3 seconden, en was daarvoor ruim 20 seconden.

  • OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:30
tweeek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:48:
SSID en wachtwoord kunnen toch voor de marstek een probleem zijn en niet voor de P1?
Ssid zijn alleen letters, geen cijfers vreemde leestekens of andere zaken. .

Ww alleen letters en cijfers. Geen vreemde leestekens of andere speciale zaken.

  • Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-06 18:15
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:50:
Ik 1 Marstek Venus en heb nog geen dynamisch contract en ik twijfel of ik dat wel gaat nemen met 4 airco's die in de winter verwarmen.
Mijn contract loopt eind Juli af en dan nog maar eens kijken, feit is dat ik nogal onrustig word als ik prijzen van 40 cent zie, ik wil dan ook uitsluitend voor eigen gebruikt.
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaring is hiermee en of het ook interessant is voor mij.
Ik weet nog niet wat jullie bedoelen met DOD en hoe dat werkt.. Ahja. ik zie dat deze hier op 88% staat default
Veel mensen hebben angst voor het dynamisch contract maar dat komt denk ik vooral omdat ze naar de pieken kijken en die zijn inderdaad extreem. Maar dat geld ook voor de goedkope momenten, die zijn soms ook extreem. Ik denk dat je daarom vooral naar het gemiddelde moet kijken. Ik zit zelf bij Zonneplan en daar kan ik in de app de gemiddelde prijs zien die ik per maand betaal per kWh. November 25 cent, december 24 cent, januari 25 cent en februari 23 cent. En dat zijn dus de meest beroerde maanden. Een vast contract lag vorig jaar toen mijn contract afliep en ik uitzocht wat het beste was rond de 24 cent. Verder heb je dan nog heel veel momenten per jaar waarbij de zon niet schijnt maar het wel hard waait waardoor de prijs dan heel laag is en je je accu(s) vol kunt gooien. Verder heb je met een dynamisch contract geen teruglever kosten (als je zorgt dat je niet terug levert tijdens negatieve prijzen). En het is per maand opzegbaar, dus vind je het toch niks dan kun je ook weer overstappen op een vast contract. Ik weet dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden maar een feit is dat er in Nederland nog steeds groene stroom bij komt dus ik zie het niet snel omslaan qua dynamische energie prijzen. Ik verwarm zelf met een airco als het buiten boven de 5 graden is, daaronder gaat de cv aan. Ik weet dus niet wat de gemiddelde prijs zou zijn met een warmtepomp die ook ‘s nachts draait maar dat hangt natuurlijk ook af van hoeveel batterijen je hebt en of je die dan oplaad als de prijs laag is waardoor je grote prijspieken op kunt vangen.

  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
Als ik zo lees over dynamische contracten is dat je er wel actief mee bezig moet zijn, en ik weet niet of ik dat wel wil, ik heb al best wat dingetjes die veel tijd vergen.
Ik vind die gemiddelde prijzen toch nog best hoog zeker de minder zonnige maanden.
Die terugleverkosten is wel een doorn in het ook maar die hoop ik nu te halveren met de marstek.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:08:
Als ik zo lees over dynamische contracten is dat je er wel actief mee bezig moet zijn, en ik weet niet of ik dat wel wil, ik heb al best wat dingetjes die veel tijd vergen.
Ik vind die gemiddelde prijzen toch nog best hoog zeker de minder zonnige maanden.
Die terugleverkosten is wel een doorn in het ook maar die hoop ik nu te halveren met de marstek.
Accu gaat juist perfect samen met dynamisch. Hoe hoger de pieken hoe beter, dan gaat mijn accu vol exporten naar het net. Hoe lager de pieken, hoe vaker de accu vol gaat laden. Hoe meer dynamiek, hoe meer geld hier binnenkomt...

Gaat allemaal automatisch. Ik kijk nergens naar om. 8)


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHyvmGlFZtOwLk0v4F-f3mvLIgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoK3VFrUzQRxEuqnKsduXWxC.jpg?f=fotoalbum_large

Is dan wel een andere accu en EMS, maar met marstek kan dit ook (homey+slimladen app)

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 18-05-2026 20:19 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 21:35

S2S

ReneK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Ik heb een DSMR 5 meter, die kan volgens mij meer vermogen leveren op de P1 output. Ik draai nu weer met de HW splitter en de HW p1 allebei gevoed vanuit de slimme meter. De CT003 heeft zijn eigen voeding. De reactietijd van de Marstek is nu ca. 3 seconden, en was daarvoor ruim 20 seconden.
Dan zou ik het zo laten !

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-06 19:09
S2S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:06:
[...]

Dan zou ik het zo laten !
Precies! De Marstek heeft zich sinds gisteren voorbeeldig gedragen met een behoorlijk strakke NOM regeling.
Voorlopig alleen maar kijken met de handjes op de rug ;-)

  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-06 15:57
Druppeltje_ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Er valt soms ook gewoon geen pijl op te trekken. Vannacht om 4u is batterij 1 uitgevallen hier. Vanmorgen toch 20min mee bezig geweest om die terug werkend te krijgen. Vandaag ergens rond het middaguur: batterij 2 met idem hetzelfde als batterij 1 vannacht. Ik gebruik de Astrameter en zover ik in de logs kan zien is er daar nergens een probleem geweest. Het lijkt alsof de marsteks gewoon zelf besloten er even een snippermoment van te maken.

Om een beetje duiding te geven. Mijn Marsteks draaien hier nu 13 maanden en ik heb op die 13 maanden nooit last gehad van verbindingsuitval, loopt hier altijd stabiel. Zowel de eerste 11 maanden met de CT003, als de laatste 2 maanden met de astrameter.

Ik stel me dan de vraag of Marstek op de achtergrond met iets loopt te klooien aangezien het zeer opmerkelijk is dat na 13 maanden vandaag dan op een paar uur tijd zowel 1 als 2 er mee stopten.
Dat heb ik met een Venus A, draait vanaf Januari stabiel, en nu 2x een "vastloper" gehad in een week tijd, reboot en hij werkt weer. Ik ga het ding maar eens blokkeren naar de cloud dmv een uitgaande firewall regel.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 21:35

S2S

ReneK schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:33:
[...]

Precies! De Marstek heeft zich sinds gisteren voorbeeldig gedragen met een behoorlijk strakke NOM regeling.
Voorlopig alleen maar kijken met de handjes op de rug ;-)
Soms moet je het even uitproberen, er zijn zoveel setups , hier heb ik een DSMR 4 meter en is alles pas stabiel als en de hw-p1 splitter op de voeding zit en voeding via de p1 op de hw-p1 splitter en de ct003 heeft zijn voeding. Hier ging anders ‘s nachts de ct003 eruit als de digitale meter of in low powermode ging of ze iets deden bij de energie maatschappij, GPRS reconnect bijvoorbeeld.


Draai nu in principe al een jaar stabiel , behalve toen we stroomstoring hadden toen had ik veel moeite om de.boel weer aan de praatte krijgen , maar dat was ook maar 1 keer.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 19-05-2026 09:03 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-06 13:09
S2S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Soms moet je het even uitproberen, er zijn zoveel setups , hier heb ik een DSMR 4 meter en is alles pas stabiel als en de hw-p1 splitter op de voeding zit en voeding via de p1 op de hw-p1 splitter en de ct003 heeft zijn voeding. Hier ging anders ‘s nachts de ct003 eruit als de digitale meter of in low powermode ging of ze iets deden bij de energie maatschappij, GPRS reconnect bijvoorbeeld.


Draai nu in principe al een jaar stabiel , behalve toen we stroomstoring hadden toen had ik veel moeite om de.boel weer aan de praatte krijgen , maar dat was ook maar 1 keer.
De batterijen hebben echt een grote hekel inderdaad aan verandering. Ik denk dat dit een soort ingebouwde failsafe is ofzo. Als ik mijn astrameter herstart dan vallen de batterijen daarna ook uit. Ze gaan ook niet meer aan tot ik ze reset. Ze geven gewoon aan dat ze verbinding hebben met de CT maar doen niks tot ze gereset worden. Nu ik ze heb aangesloten op modbus over tcp (kinderlijk eenvoudig trouwens) heb ik wel de mogelijkheid om ze vanuit home assistant automatisch een reset te geven. Ik kan dus laten checken of de batterijen iets zouden moeten doen. Kijken of ze dat ook doen en zo niet een reset op hun donder geven. Heb het nog niet ingesteld want de batterijen zijn eigenlijk rocksolid zolang astrameter blijft draaien. Maar het zou wel kunnen.

Modbus over tcp is trouwens echt een aanrader. Het is simpelweg een hacs integratie installeren op home assistant en je ip van je accu ingeven. Batterij moet wel met een utp kabel op de internetpoort zijn aangesloten op het netwerk. En dan komt de batterij netjes in HA met 100 entiteiten te staan. En nog iets van 55 die je aan kunt zetten als je alles wil kunnen zien. Hiermee hoeft de api niet meer aan en dat heeft er tot nu toe voor gezorgd dat de batterijen niet meer crashen. Ik draai ze nu beide nog op v147 trouwens.

Ik heb overigens wel een wijziging aangebracht in de custom integratie zodat ik waardes vanuit modbus iedere seconde laat doorgeven aan HA ipv iedere 10 seconden. Hierdoor zie ik met de integratie nu iedere seconde wat de vermogens van de batterijen zijn. De integratie heeft in const.py de default_scan_intervals gedefinieerd high staat op 10 seconden. Ik heb er nog eentje toegevoegd "very high' en deze bij registers onder het juiste bestand voor je batterij toegevoegd aan de sensoren die je sneller wil updaten. Je zou ook high in const.py kunnen veranderen van 10 naar 1 maar dan gaan er wellicht ook sensoren iedere seconde updaten die je niet wil.

Hieronder screenshots van hoe ik het heb ingesteld. misschien dat er nog meer mensen zijn die 10 seconde te langzaam vinden voor bepaalde sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BmLUzErkGgbxf99eQ4sa4BpKfc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/goMBznUzbof5R8T9suQLViI7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCIa2vICdmu6Nj-ejRZpXLx3TBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILoHmTALxpIqGMdhTJ8IkFu7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door sygys op 19-05-2026 09:30 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
Yeshua schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Dat vroeg ik me ook af. DOD staat hier op 88%, maar in topic #1 las ik dat mensen dit in de winter instellen op 50%.

Zelf heb ik maar 1 batterij en als ik kijk naar de opbrengst van mijn zonnepanelen in de winter, dan zie ik verschillende dagen met genoeg injectie om de batterij te laden.

Ik ben dus geneigd om DOD op 88% te laten staan.
Ik heb het antwoord op mijn vraag intussen zelf gevonden:

https://eu.marstekenergy.com/pages/faqs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UL4D_2gRwPnOGMV4GwBxr4u2U4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w30fQIErFIaTyZ6fQ9IyuM69.png?f=fotoalbum_large

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:45
Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb het antwoord op mijn vraag intussen zelf gevonden:

https://eu.marstekenergy.com/pages/faqs

[Afbeelding]
Dat lijkt me wel enkel relevant als je batterij buiten staat?
edit:
of in een niet-geisoleerde ruimte

[ Voor 5% gewijzigd door Danferno op 19-05-2026 11:39 ]


  • Leslie56
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18-06 18:38
Ik heb 2 batterijen met dezelfde fw V147.117.112 , maar de communication module is verschillend.

De eerste battery aangeschaft in november 2025 is 202506241541 (na een update).
De tweede battery aangeschaft in maart 2026 is 202409090159.
De CT003 is V122 met Communication Module: 202506141125

De batterijen werken nu prima. Vooraleer een update van de firmware te doen zou ik graag weten waarom de communication modules verschillend zijn. Iemand een idee welke de "beste" versie is?

  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb het antwoord op mijn vraag intussen zelf gevonden:

https://eu.marstekenergy.com/pages/faqs

[Afbeelding]
Dit heeft niets te maken met het "on hold" zetten van thuisbatterijen tijdens de winterperiode als er weinig zon is.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Leslie56 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:12:
Ik heb 2 batterijen met dezelfde fw V147.117.112 , maar de communication module is verschillend.

De eerste battery aangeschaft in november 2025 is 202506241541 (na een update).
De tweede battery aangeschaft in maart 2026 is 202409090159.
De CT003 is V122 met Communication Module: 202506141125

De batterijen werken nu prima. Vooraleer een update van de firmware te doen zou ik graag weten waarom de communication modules verschillend zijn. Iemand een idee welke de "beste" versie is?
Als de batterijen nu prima werken, dan wil je graag updaten om een probleem te krijgen ?
202409090159 had ik voorheen op de V1 en is veranderd bij een FW V156 update naar 202501211626, iemand die een V3 heeft zal dat misschien beter uit kunnen leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door tweeek op 19-05-2026 10:27 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Leslie56 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:12:
De batterijen werken nu prima. Vooraleer een update van de firmware te doen zou ik graag weten waarom de communication modules verschillend zijn. Iemand een idee welke de "beste" versie is?
Geen idee of iemand dat weet zelfs. Kan mij niet herinneren dat hier ooit besproken is (of iemand een changelog gezien heeft).

Anyway, je kan een firmware update voor de communicatie module aanvragen, dan lopen alle batterijen op dezelfde versie. Gezien dat een dingetje kan zijn voor tweakers :+

  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
Danferno schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Dat lijkt me wel enkel relevant als je batterij buiten staat?
Die van mij staat in de (niet geïsoleerde) garage. In de winter is daar wel degelijk een temperatuurverschil, dus misschien wel relevant, voor mij toch.

DOD instelling voor tijdens de winter (weinig injectie door zonnepanelen), daar heb ik hier nog altijd geen advies voor gekregen.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:44:
Gekke vraag misschien maar waarom zou je zowel de HW p1 als die bijgeleverde p1 van marstek gelijktijdig gebruiken? Welke voordeel heeft die marstek p1 tov HW?
Ik gebruik uitsluitend hw p1
Wanner je meer dan 1 marstek hebt, dan moet dit met een mastek ct002 of ct003 aangestuurd worden. Het aansturen van een marstek met een andere meter werkt alleen als je er maar 1 hebt. Als je daarnaast al home wizard gebruikt voor je statustieken of andere doeleinden. dan heb je allebei nodig

hmm... ik dacht dat dit de laatste post was, maar ik zie nu dat ik reageer op een post van gisteren die ondertussen al beantwoord is, excuus

[ Voor 10% gewijzigd door andypieters op 19-05-2026 10:50 ]

MTVenus v2 v155 CT002 v124


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
S2S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:06:
[...]

Dan zou ik het zo laten !
Je draait meerdere batterijen op de ct003 met 3 seconden reactie tijd?

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:13
Ik las in de start topic dat je de locatie moest aanzetten als je een batterij fw-update moest doen via BT.

Ik heb heb locatie nooit aan staan tenzij ik op de racefiets zit. Nooit een probleem gehad mrt het updaten.

Maar... ergens vannacht is de BT in de Marstek app verdwenen terwijl BT van de telefoon aan staat. Geen BT van de ct003 en van de twee batterijen. Dan is de update van de data langzaam waardoor je in feite manueel gaat refreshen. CT003 van de stroom af, batterijen opnieuw opgestart, niks BT. Maar locatie aanzetten doet wonderen.

Iets voor de faq?

  • Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 14:33

Willem2

Ω is futile

sygys schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:17:
[...]

De batterijen hebben echt een grote hekel inderdaad aan verandering. Ik denk dat dit een soort ingebouwde failsafe is ofzo. Als ik mijn astrameter herstart dan vallen de batterijen daarna ook uit. Ze gaan ook niet meer aan tot ik ze reset. Ze geven gewoon aan dat ze verbinding hebben met de CT maar doen niks tot ze gereset worden. Nu ik ze heb aangesloten op modbus over tcp (kinderlijk eenvoudig trouwens) heb ik wel de mogelijkheid om ze vanuit home assistant automatisch een reset te geven. Ik kan dus laten checken of de batterijen iets zouden moeten doen. Kijken of ze dat ook doen en zo niet een reset op hun donder geven. Heb het nog niet ingesteld want de batterijen zijn eigenlijk rocksolid zolang astrameter blijft draaien. Maar het zou wel kunnen.

Modbus over tcp is trouwens echt een aanrader. Het is simpelweg een hacs integratie installeren op home assistant en je ip van je accu ingeven. Batterij moet wel met een utp kabel op de internetpoort zijn aangesloten op het netwerk. En dan komt de batterij netjes in HA met 100 entiteiten te staan. En nog iets van 55 die je aan kunt zetten als je alles wil kunnen zien. Hiermee hoeft de api niet meer aan en dat heeft er tot nu toe voor gezorgd dat de batterijen niet meer crashen. Ik draai ze nu beide nog op v147 trouwens.

Ik heb overigens wel een wijziging aangebracht in de custom integratie zodat ik waardes vanuit modbus iedere seconde laat doorgeven aan HA ipv iedere 10 seconden. Hierdoor zie ik met de integratie nu iedere seconde wat de vermogens van de batterijen zijn. De integratie heeft in const.py de default_scan_intervals gedefinieerd high staat op 10 seconden. Ik heb er nog eentje toegevoegd "very high' en deze bij registers onder het juiste bestand voor je batterij toegevoegd aan de sensoren die je sneller wil updaten. Je zou ook high in const.py kunnen veranderen van 10 naar 1 maar dan gaan er wellicht ook sensoren iedere seconde updaten die je niet wil.

Hieronder screenshots van hoe ik het heb ingesteld. misschien dat er nog meer mensen zijn die 10 seconde te langzaam vinden voor bepaalde sensoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
leuke tip, maar resulteert bij mij in AC Power 'unavailable' als ik dit doe?

Ik draai overigens versie V148 op een Marstek Venus E3, maar kan mij bijna niet voorstellen dat het verschil daardoor komt?
Modbus integratie versie 2026.3.4

en nee, ik houd niet van voetbal... :)


  • The Dude
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-06 16:18
TheoC schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:26:
ReneK, met stroom gratis bij budget, let op, je krijgt alleen de stroom gratis maar betaalt wel de energiebelasting+ de btw daarover. Het vorig jaar hadden ze in de voorwaarden staan dat er geen accu's geladen mochten worden.
Maar er stond niks in over het laden van auto's.

  • Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:45
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:11:
Ik las in de start topic dat je de locatie moest aanzetten als je een batterij fw-update moest doen via BT.

Ik heb heb locatie nooit aan staan tenzij ik op de racefiets zit. Nooit een probleem gehad mrt het updaten.

Maar... ergens vannacht is de BT in de Marstek app verdwenen terwijl BT van de telefoon aan staat. Geen BT van de ct003 en van de twee batterijen. Dan is de update van de data langzaam waardoor je in feite manueel gaat refreshen. CT003 van de stroom af, batterijen opnieuw opgestart, niks BT. Maar locatie aanzetten doet wonderen.

Iets voor de faq?
Weet niet hoe het exact werkt bij Marstek, maar normaal vereisen Android en IOS allebei dat je locatie permissie geeft voor je via bluetooth naar devices kan scannen. Dit omdat de scan naar bluetooth devices in theorie gebruikt kan worden om je locatie te achterhalen (want de andere partij weet mogelijks de locatie van één van de BT devices)

  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Die van mij staat in de (niet geïsoleerde) garage. In de winter is daar wel degelijk een temperatuurverschil, dus misschien wel relevant, voor mij toch.

DOD instelling voor tijdens de winter (weinig injectie door zonnepanelen), daar heb ik hier nog altijd geen advies voor gekregen.
Ik begrijp je fixatie niet zo voor de DoD. Zet die gewoon op NoM en het BMS zal er voor zorgen dat je batterij gezond blijft als de DoD te laag wordt door zelf van het net bij te laden. Dus in het geval van een V1/V2 op 11% zetten, een V3 op 12%.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Gely schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Ik begrijp je fixatie niet zo voor de DoD. Zet die gewoon op NoM en het BMS zal er voor zorgen dat je batterij gezond blijft als de DoD te laag wordt door zelf van het net bij te laden. Dus in het geval van een V1/V2 op 11% zetten, een V3 op 12%.
Vraag mij af of de BMS bij noodladen (wanneer onder de 11%) ook rekening houdt met de buitentemperatuur en niet direct aan 1250W gaat laden wanneer het bv onder nul is. Dat zou niet echt goed zijn voor de levensduur van de batterij :+

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mg4gebruiker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:11:
Ik las in de start topic dat je de locatie moest aanzetten als je een batterij fw-update moest doen via BT.

Ik heb heb locatie nooit aan staan tenzij ik op de racefiets zit. Nooit een probleem gehad mrt het updaten.

Maar... ergens vannacht is de BT in de Marstek app verdwenen terwijl BT van de telefoon aan staat. Geen BT van de ct003 en van de twee batterijen. Dan is de update van de data langzaam waardoor je in feite manueel gaat refreshen. CT003 van de stroom af, batterijen opnieuw opgestart, niks BT. Maar locatie aanzetten doet wonderen.

Iets voor de faq?
Onder android valt bluetooth over het algemeen onder location permissions inderdaad:
https://developer.android.../bluetooth/bt-permissions

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Vraag mij af of de BMS bij noodladen (wanneer onder de 11%) ook rekening houdt met de buitentemperatuur en niet direct aan 1250W gaat laden wanneer het bv onder nul is. Dat zou niet echt goed zijn voor de levensduur van de batterij :+
Dat doet die Marstek ter bescherming van de cellen dacht ik wel, heb ooit ergens gelezen dat die dan rond de 500W start. Moet ik nog even opzoeken.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
Gely schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Ik begrijp je fixatie niet zo voor de DoD. Zet die gewoon op NoM en het BMS zal er voor zorgen dat je batterij gezond blijft als de DoD te laag wordt door zelf van het net bij te laden. Dus in het geval van een V1/V2 op 11% zetten, een V3 op 12%.
Het feit dat je DOD handmatig kan instellen zal toch wel een reden hebben, niet dan?

Volgens AI (Le Chat) zou het niet goed zijn om een "deep discharge" te doen en dan de batterij langere tijd niet te laden tot 100%.

Lithium batteries (like LiFePO4 in the Venus E 3.0) degrade faster if repeatedly deep-cycled without full recharging.

Nu, dat is wat AI zegt en ik besef maar al te goed dat AI er regelmatig naast zit. Daarom dat ik het hier even vraag. Maar met een reactie als "je bent gefixeerd op DOD", daar ben ik niet veel mee. Dan heb ik liever een link die me meer leert over laden en ontladen van LFP batterijen.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Vraag mij af of de BMS bij noodladen (wanneer onder de 11%) ook rekening houdt met de buitentemperatuur en niet direct aan 1250W gaat laden wanneer het bv onder nul is. Dat zou niet echt goed zijn voor de levensduur van de batterij :+
@Avenger 2.0 en @Yeshua nu we toch de AI toer opgaan :)

Dit vond ik via ChatGPT:

Marstek Venus E :

Automatic Power Limits: When the temperature around the battery cells drops near or below freezing, the system automatically limits the charging and discharging speeds (e.g., capping max power around 540W at 1°C to avoid battery degradation.

Safety Protocols: Like most LiFePO₄ batteries, the Venus E has temperature management sensors that stop the charging process entirely if the temperature drops below the safe minimum charging threshold.

Operating Range: The unit operates in temperatures ranging from -20°C +55°C

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 19-05-2026 13:12 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Het grote nadeel van een topic opsplitsen is dat niemand meer naar de vorige versies kijkt. Volgens mij is in het 1e topic het laden/ontladen DoD etc. uitgebreid gepasseerd en beredeneerd.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Het feit dat je DOD handmatig kan instellen zal toch wel een reden hebben, niet dan?

Volgens AI (Le Chat) zou het niet goed zijn om een "deep discharge" te doen en dan de batterij langere tijd niet te laden tot 100%.

Lithium batteries (like LiFePO4 in the Venus E 3.0) degrade faster if repeatedly deep-cycled without full recharging.

Nu, dat is wat AI zegt en ik besef maar al te goed dat AI er regelmatig naast zit. Daarom dat ik het hier even vraag. Maar met een reactie als "je bent gefixeerd op DOD", daar ben ik niet veel mee. Dan heb ik liever een link die me meer leert over laden en ontladen van LFP batterijen.
De DoD kan voornamelijk aangepast worden voor mensen die backup stroom in de batterij willen houden zonder daar omkijken naar te hebben. Als backup stroom geen vereiste is zou ik hem gewoon van 11 (of 12 bij de V3) tot 100 laten gaan. Zo voorkom je SoC drift en daar bovenop is dat gewoon waar deze batterijen voor gemaakt zijn en hoe je ze optimaal kan benutten. Wil je in de winter 1 batterij uit werking nemen kan je best de batterij opladen +60% en wegzetten. In de wintermaanden als de batterij niet regelmatig de 100% aantikt kan het wel eens zijn dat de SoC daalt naar 10 of 9%. De BMS zorgt dan met opladen dat hij terug naar 11/12% gaat. Voorheen gebeurde dit tamelijk hevig, maar daar zijn in de winterperiode al fw updates voor uitgerold die dat rustiger doen. (Diezelfde updates zorgden ook dat de SoC drops naar 0% niet meer voorkwamen)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 21:49
Verschillende HA integraties hebben trouwens de mogelijkheid wekelijks een full charge te doen wat in de winterperiode misschien wel is aangewezen.

Ik vraag me trouwens ook af of het rendabel is in de winter periode de batterij manueel op te laden van het net om hiermee 's avonds de pieken bij het koken onder controle te houden voor het capaciteitstarief. In princiepe kan je hiermee toch gemakkelijk 2 a 4 kW aan capaciteitstarief besparen wat neerkomt op 100 a 200 euro per jaar (nog niet uitgerekend of dat het rendementsverlies zou compenseren).

Ik heb nu een integratie draaien die vanaf 97% trouwens ook trager gaan laden waarbij ik me afvraag of dit zinvol is (terwijl de MT dat zelf tegen vol vermogen blijft doen). Moest dit echt schadelijk zijn dan zou ik van MT verwachten dat dit in hun BMS zit of niet ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

r2504 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:47:
Verschillende HA integraties hebben trouwens de mogelijkheid wekelijks een full charge te doen wat in de winterperiode misschien wel is aangewezen.

Ik vraag me trouwens ook af of het rendabel is in de winter periode de batterij manueel op te laden van het net om hiermee 's avonds de pieken bij het koken onder controle te houden voor het capaciteitstarief. In princiepe kan je hiermee toch gemakkelijk 2 a 4 kW aan capaciteitstarief besparen wat neerkomt op 100 a 200 euro per jaar (nog niet uitgerekend of dat het rendementsverlies zou compenseren).

Ik heb nu een integratie draaien die vanaf 97% trouwens ook trager gaan laden waarbij ik me afvraag of dit zinvol is (terwijl de MT dat zelf tegen vol vermogen blijft doen). Moest dit echt schadelijk zijn dan zou ik van MT verwachten dat dit in hun BMS zit of niet ?
De vraag stellen is antwoord geven _/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

Druppeltje_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:10:
[...]

De DoD kan voornamelijk aangepast worden voor mensen die backup stroom in de batterij willen houden zonder daar omkijken naar te hebben. Als backup stroom geen vereiste is zou ik hem gewoon van 11 (of 12 bij de V3) tot 100 laten gaan. Zo voorkom je SoC drift en daar bovenop is dat gewoon waar deze batterijen voor gemaakt zijn en hoe je ze optimaal kan benutten. Wil je in de winter 1 batterij uit werking nemen kan je best de batterij opladen +60% en wegzetten. In de wintermaanden als de batterij niet regelmatig de 100% aantikt kan het wel eens zijn dat de SoC daalt naar 10 of 9%. De BMS zorgt dan met opladen dat hij terug naar 11/12% gaat. Voorheen gebeurde dit tamelijk hevig, maar daar zijn in de winterperiode al fw updates voor uitgerold die dat rustiger doen. (Diezelfde updates zorgden ook dat de SoC drops naar 0% niet meer voorkwamen)
Gewoon aan laten en laat de EMS/BMS zijn ding doen... je hebt 10j garantie...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

Gely schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:58:
[...]

Dat doet die Marstek ter bescherming van de cellen dacht ik wel, heb ooit ergens gelezen dat die dan rond de 500W start. Moet ik nog even opzoeken.
Ja, er is ook en test met min 20 graden 24u de batterij laten staan in een vriezer en toen aangezet. Dan zie je dat de BMS heel langzaam het vermogen verhoogt zodra de cellen wat warmer worden.
Zoek in deel 1 van dit Topic : YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialchemie im Wintertest

[ Voor 13% gewijzigd door SatScan op 19-05-2026 16:28 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
SatScan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ja, er is ook en test met min 20 graden 24u de batterij laten staan in een vriezer en toen aangezet. Dan zie je dat de BMS heel langzaam het vormogen verhoogt zodra de cellen wat warmer worden.
Zoek in deel 1 van dit Topic
Was niet voor mij, ik vroeg het voor een vriend :D

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Het feit dat je DOD handmatig kan instellen zal toch wel een reden hebben, niet dan?

Volgens AI (Le Chat) zou het niet goed zijn om een "deep discharge" te doen en dan de batterij langere tijd niet te laden tot 100%.

Lithium batteries (like LiFePO4 in the Venus E 3.0) degrade faster if repeatedly deep-cycled without full recharging.

Nu, dat is wat AI zegt en ik besef maar al te goed dat AI er regelmatig naast zit. Daarom dat ik het hier even vraag. Maar met een reactie als "je bent gefixeerd op DOD", daar ben ik niet veel mee. Dan heb ik liever een link die me meer leert over laden en ontladen van LFP batterijen.
De DOD-instelling is op verzoek toegevoegd om de back-up-poort actief te houden. In principe kun je de batterij niet verder ontladen dan 11%. Dit is de veiligheidsmarge die MT aanhoudt. In sommige omstandigheden kan dit bij de AI-modus 8% zijn.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
SatScan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:36:
[...]

De DOD-instelling is op verzoek toegevoegd om de back-up-poort actief te houden. In principe kun je de batterij niet verder ontladen dan 11%. Dit is de veiligheidsmarge die MT aanhoudt. In sommige omstandigheden kan dit bij de AI-modus 8% zijn.
Zoals je schrijft, in principe. In het verleden toch enkele keer de 9% aangetikt in NoM vooraleer het BMS de zaak recht trok. Dat was wel al enkele BMS updates geleden, sindsdien nooit meer gezien.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:53
Wij hebben sinds dit weekend 2x Marstek Venus E 3.0 en C003 op Landis Gyr e360 meter. Beide staan ingesteld op NOM, maar het valt op dat de integratietijd erg kort is. Het gevolg is dat er erg veel microcycling is in het laad/ontlaad gedrag. Aangezien NOM voor de e360 betekent dat netto in-uit in 15 minuten 0 moet zijn, is die agressieve regeling niet nodig en zorgt het tegelijkertijd voor hogere slijtage van de accu's. Is er een manier om dat in te stellen? Of kan dat alleen met een eigen sturing vanuit bijvoorbeeld HA?

Wij hebben geen dynamisch contract en handelen is dus niet nodig. Ons primaire doel is om teruglevering te bufferen voor afname later op de dag.

[ Voor 13% gewijzigd door Nilvo op 19-05-2026 22:12 ]

Nilvo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:03:
Aangezien NOM voor de e360 betekent dat netto in-uit in 15 minuten 0 moet zijn, is die agressieve regeling niet nodig en zorgt het tegelijkertijd voor hogere slijtage van de accu's. Is er een manier om dat in te stellen?
Ik begrijp deze niet helemaal. Bedoel je hierbij dat als je in dat kwartier 7,5min 500Wh uit het net trekt en erna 500Wh op het net zet, dat je meter gewoon 0 aangeeft? Want zo werkt dat volgens mij niet. In en uit wordt intern verrekend over de fases heen maar dan wel op hetzelfde moment.


Bijkomende vraag: wat denk je dat er gaat slijten op NOM?

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 19-05-2026 23:18 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:53
Druppeltje_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Ik begrijp deze niet helemaal. Bedoel je hierbij dat als je in dat kwartier 7,5min 500Wh uit het net trekt en erna 500Wh op het net zet, dat je meter gewoon 0 aangeeft? Want zo werkt dat volgens mij niet. In en uit wordt intern verrekend over de fases heen maar dan wel op hetzelfde moment.


Bijkomende vraag: wat denk je dat er gaat slijten op NOM?
Nu ik er langer over nadenk heeft u gelijk. In de kwartiermetingen van umeter.nl zie ik inderdaad ook levering en teruglevering in hetzelfde kwartier. Dat zou niet mogelijk zijn als er per kwartier wordt verrekend. Tegelijkertijd, de interval is dan geen kwartier, maar uit deze post uit een ander topic (Domme boiler slim maken -> Oplossing) blijkt dat de rekenperiode voor zijn slimme meter >2 sec is.
Wibs schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:51:
Vandaag eens getest hoe mijn slimme meter reageert op een SSR die een vermogen probeert te regelen.

Opstelling
  • ESP -> SSR -> verbruiker
  • Slimme meter direct telegrammen uitlezen (Kaifa MA105 E0078 / SMR 5.5)
Techniek
  • Burst fire sketch op de ESP
  • Zero cross SSR (denk ik... Ali budget ding)
  • verbruiker: Strijkbout, Fohn, IR paneel
Dus je hebt iedere seconde 50 keer de kans om je golf aan of uit te zetten met de SSR. Dus wat de ESP doet is bij 10% vermogen, 5 cycles aan, 45 cycles uit. 50% vermogen is dan 25 cycles aan, 25 cycles uit. Je ziet de SSR iedere seconde even oplichten.

Vergelijkbaar met onderstaande, net hoe je de ESP programmeert:
[Afbeelding]

Dan de grote vraag, als je de SSR een halve seconde 1600W laat gebruiken, en een halve seconde niks. Wat doet de slimme meter als er maar 1300W uit de zonnepanelen komt. Heb je dan af en toe -300W?

Antwoord, nee, het telwerk in je slimme meter neemt die verbruikspiek niet mee, en middelt uit, ik leverde volgens de telwerken gewoon terug. Ik heb het niet over de actuele waarden van de slimme meter maar over de eindtellers. Ik neem aan dat je energieleverancier die elk jaar opvraagt.

Ook 1 seconde periodes lijken te werken. Later nog eens verder testen als er minder wolken overtrekken :). Wellicht dat de verbruikers nog een opstarttijd hebben en niet instantaan 1600W gebruiken?

Hier nog plaatje van de simpele mega-beun opstelling. Zo natuurlijk nooit gebruiken!
[Afbeelding]
20-05 Update in quote na berichtje van Wibs, 2 seconde werkte toch niet, 1 seconde wel.

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-06 19:09
Nilvo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:03:
Wij hebben sinds dit weekend 2x Marstek Venus E 3.0 en C003 op Landis Gyr e360 meter. Beide staan ingesteld op NOM, maar het valt op dat de integratietijd erg kort is. Het gevolg is dat er erg veel microcycling is in het laad/ontlaad gedrag. Aangezien NOM voor de e360 betekent dat netto in-uit in 15 minuten 0 moet zijn, is die agressieve regeling niet nodig en zorgt het tegelijkertijd voor hogere slijtage van de accu's.
Zoals hierboven al aangegeven: zo werkt het niet. Import en export worden in de slimme meter apart geïntegreerd en eens per kwartier, uur of dag doorgegeven aan het energiebedrijf. Ik zie ze dan ook apart op mijn energierekening verschijnen.

Daarom wil je ook een korte integratietijd en een snelle responsetijd van de akku. Ik heb gemerkt dat een lange responsetijd veel meer onnodige import en export naar het grid veroorzaakt, wat ongunstig is als de salderingsregeling volgend jaar verwijnt.

Overigens zou het de energiebedrijven (of de overheid?) sieren als er een soort microsalderingsregeling komt waarbij je import en export binnen elk kwartier tegen elkaar mag wegstrepen. Dat helpt niet alleen de thuisakku's, maar ook bijvoorbeeld mensen die wel zonnepanelen hebben maar geen thuisakku. Die kunnen dan bv. een was draaien op een zonnige dag met bewolking, waarbij de PV opbrengst erg ruiserig is.
Voor het grid maakt een dergelijke regeling denk ik weinig uit: de fluctuaties die één huishouden veroorzaakt zie je niet meer terug als je sommeert over een groot aantal huishoudens.

  • Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-06 21:40
Gisteren is de frontje van mijn Marstek losgekomen. Moet ik deze terugbevestigen?(zo ja, hoe?) Of kan ik deze eraf laten?

Batterij staat verder niet in het zicht dus als het frontje alleen esthetisch is kan ie ook eraf blijven wmb.

MT 1x 5.12 kWh V151


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:31
Gohf046 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:08:
Gisteren is de frontje van mijn Marstek losgekomen. Moet ik deze terugbevestigen?(zo ja, hoe?) Of kan ik deze eraf laten?

Batterij staat verder niet in het zicht dus als het frontje alleen esthetisch is kan ie ook eraf blijven wmb.
Tek7

Wij zijn marstek niet he.. je doet net alsof wij allemaal front probleempjes hebben
Gohf046 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:08:
Gisteren is de frontje van mijn Marstek losgekomen. Moet ik deze terugbevestigen?(zo ja, hoe?) Of kan ik deze eraf laten?

Batterij staat verder niet in het zicht dus als het frontje alleen esthetisch is kan ie ook eraf blijven wmb.
Hoi,

Vraag het aan je leverancier/Marstek en laat ons het antwoord weten dan zet ik het antwoord in de V/A sectie.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16
Druppeltje_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:10:
[...]

De DoD kan voornamelijk aangepast worden voor mensen die backup stroom in de batterij willen houden zonder daar omkijken naar te hebben. Als backup stroom geen vereiste is zou ik hem gewoon van 11 (of 12 bij de V3) tot 100 laten gaan. Zo voorkom je SoC drift en daar bovenop is dat gewoon waar deze batterijen voor gemaakt zijn en hoe je ze optimaal kan benutten. Wil je in de winter 1 batterij uit werking nemen kan je best de batterij opladen +60% en wegzetten. In de wintermaanden als de batterij niet regelmatig de 100% aantikt kan het wel eens zijn dat de SoC daalt naar 10 of 9%. De BMS zorgt dan met opladen dat hij terug naar 11/12% gaat. Voorheen gebeurde dit tamelijk hevig, maar daar zijn in de winterperiode al fw updates voor uitgerold die dat rustiger doen. (Diezelfde updates zorgden ook dat de SoC drops naar 0% niet meer voorkwamen)
@SatScan


SOC zegt niks... Welk cellvoltage is SOC=11% bij Marstek?

0% soc kan prima zijn, bij mij eigen diy pack is 0% 2.85v. Dus ik kan elke dag naar 0% en ook weer naar 100%. Doet niks aan de degradatie of wat ze allemaal roepen.

Liefst zag ik dat Marsteks ook naar 0% gingen. En dat dat dan netjes boven de 2.6v is. Niks aan de hand. Waarom ze minimum 115 aanhouden geen id. Zo ver ik weet doet niemand anders dat. Wellicht in offgrid functie dat je tot 0% kunt gaan dan met de noodstroom? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
PCJR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:55:
[...]

@SatScan


SOC zegt niks... Welk cellvoltage is SOC=11% bij Marstek?
Ik lees de voltages uit via modbus, en wat ik zie is dat hij stopt met ontladen bij 3.1v (min cell voltage). Dan geeft hij 11% aan.
Bij het opladen gaat hij door tot 3.6v (max cell voltage) dan geeft hij 100% aan.
Het gaat overigens om een v2 met v155

[ Voor 4% gewijzigd door andypieters op 20-05-2026 11:19 ]

MTVenus v2 v155 CT002 v124

PCJR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:55:
[...]

@SatScan


SOC zegt niks... Welk cellvoltage is SOC=11% bij Marstek?

0% soc kan prima zijn, bij mij eigen diy pack is 0% 2.85v. Dus ik kan elke dag naar 0% en ook weer naar 100%. Doet niks aan de degradatie of wat ze allemaal roepen.

Liefst zag ik dat Marsteks ook naar 0% gingen. En dat dat dan netjes boven de 2.6v is. Niks aan de hand. Waarom ze minimum 115 aanhouden geen id. Zo ver ik weet doet niemand anders dat. Wellicht in offgrid functie dat je tot 0% kunt gaan dan met de noodstroom? :)
Dat is toch ook al veel langer geweten dat Marstek de limieten heel veilig heeft afgesteld. Ze hadden bij Marstek de visuele schaalverdeling ook anders kunnen indelen zodat 11% nu dan 0% had aangegeven. Met het risico dat er dan mensen gingen roepen dat het slecht is om een batterij helemaal te ontladen tot 0%. Die zijn er nu trouwens met de 11% indeling zelfs al, die ontladen maar tot 20% ''om de batterij te sparen''. Zo zal het altijd wel wat zijn en kan je nooit goed doen voor iedereen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16
andypieters schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Ik lees de voltages uit via modbus, en wat ik zie is dat hij stopt met ontladen bij 3.1v (min cell voltage). Dan geeft hij 11% aan.
Bij het opladen gaat hij door tot 3.6v (max cell voltage) dan geeft hij 100% aan.
Het gaat overigens om een v2 met v155
3.1v is veel te hoog. Dat is net het begin van de afronding in de curve.

Magoed, ik heb deze onzin al vaker aan marstek uitgelegd... heeft geen zin hehe

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
PCJR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:27:
[...]

3.1v is veel te hoog. Dat is net het begin van de afronding in de curve.

Magoed, ik heb deze onzin al vaker aan marstek uitgelegd... heeft geen zin hehe
De v3 hier zelfs al bij 3.2v

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Hier een tijdje de 3 accu's genegeerd. De V3, die ik als vervanger van de kapotte V2 had ontvangen, had meteen een issue met het laden (hooguit 1600W). Nu er toch maar weer mee verder.

Geen haast, nog altijd vast GC contract met 8 cent terugleververgoeding.

Mooie opzet dit topic TS deel 2 trouwens. Mijn complimenten 👍

Net de 22 pagina's doorgelezen. Ben weer bij😀

Wat ik handig zou vinden, is wat meer info in de TS over welke de recente stabiele firmware versies van de 3 accu-versies en de CT-003, CT-002 zijn

Heb geen vertrouwen meer hoe customer support updates pusht. Zoals velen al aangaven, lijkt het op standaard reacties op een gemeld probleem, misschien wel automatisch gegenereerd. Inhoudelijk wordt er zelden tot nooit goed gereageerd.

Zo kreeg ik een bericht, dat mijn systeem op manual stond. Met het advies dit te onderzoeken of dit wel klopte qua tijdsblokken.

Gek hè, als je aan het testen bent met een accu net na een geïnstalleerde firmware, die niet verder laadt dan 1600W. Dan gebruik je geen NOM of AI.

Gisteren dus de V3 geladen met nieuwe firmware 148. Stond op 147. Het lijkt er op, dat het probleem weg is. Echter vanochtend weer een bericht, dat er een nieuwe firmware klaar staat voor dezelfde V3. Versie 148.7;113. Staat sinds gisteren op 148.119.112 en daarvoor op 147.3.117.112.

Leuk dat gegoochel met die coderingen. Die spontane ; i.p.v. een punt🙃

Ik laat hem nog even op de huidige firmware staan.

Over de CT-003, die staat bij mij nog op V117, terwijl velen al op V122 zitten. Iemand wat info over de verbeteringen? Responsetijd bijv.

Grt. Willart.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

Pe1dtq schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:16:
Wat ik handig zou vinden, is wat meer info in de TS over welke de recente stabiele firmware versies van de 3 accu-versies en de CT-003, CT-002 zijn
Dit zijn normaal de laatste versies en ze lijken mij toch wel stabiel:
CT-003 - v122
CT-002 - v124
Venus E v1/v2 - v158 / BMS 216
Venus C - v158 / BMS 116

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 20-05-2026 12:41 ]


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Thks. Geeft die V122 voor de CT-003 merkbare verbetering?

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-06 21:40
SatScan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Hoi,

Vraag het aan je leverancier/Marstek en laat ons het antwoord weten dan zet ik het antwoord in de V/A sectie.
Zodra ik terugkoppeling heb van Marstek laat ik dat weten.

MT 1x 5.12 kWh V151


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:52

3raser

⚜️ Premium member

Gisteren zag ik tot mijn grote schrik dat mijn batterij in eens op 7% stond. Ik dacht dat de harde ondergrens 12% was. Ik heb deze zelf overigens op 20% staan dus dan is het helemaal een enorm verschil. Via Home Assistant kan ik zien dat de batterij bij de 20% gewoon door gaat met ontladen en dat hij bij de 12% even lijkt te stoppen. Vervolgens gaat hij verder met terug leveren en zakt naar de 7% waar hij definitief stopt. Ik draai een aangepast firmware versie 148.7 welke ik gepushed kreeg vanuit support nadat ik had geklaagd over problemen met het "vastlopen" van het laden/ontladen.

Zijn er mensen die dit vaker hebben gezien? Kan dit heel veel kwaad voor de cellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp2AQfsX8UiyO3EU7axVJQecQuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gCGGV68Gh0UWvKLpTZGwV45P.png?f=fotoalbum_large

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
3raser schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:25:
Gisteren zag ik tot mijn grote schrik dat mijn batterij in eens op 7% stond. Ik dacht dat de harde ondergrens 12% was. Ik heb deze zelf overigens op 20% staan dus dan is het helemaal een enorm verschil. Via Home Assistant kan ik zien dat de batterij bij de 20% gewoon door gaat met ontladen en dat hij bij de 12% even lijkt te stoppen. Vervolgens gaat hij verder met terug leveren en zakt naar de 7% waar hij definitief stopt. Ik draai een aangepast firmware versie 148.7 welke ik gepushed kreeg vanuit support nadat ik had geklaagd over problemen met het "vastlopen" van het laden/ontladen.

Zijn er mensen die dit vaker hebben gezien? Kan dit heel veel kwaad voor de cellen?

[Afbeelding]
Heb wel last met het handmatige programma dat die gewoon laden en ontladen niet uitvoert maar op stand-by blijft staan. Ook problemen dat mijn 2 nieuwe batterijen niet helemaal vol zijn maar dat die wel aangeeft dat die vol is. Dit terwijl ik al een aantal keer volledig vol en volledig leeg ben geweest om te callibreren. Lijkt haast dat sinds ik allerlei dingen met home assistent probeer zoals Modbus en Astrameter er ook allerlei problemen ontstaan met de batterij, of het moet puur toeval zijn. De eerste v3 die ik al een aantal maanden heb vertoont deze problemen niet.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:52

3raser

⚜️ Premium member

obed112 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Heb wel last met het handmatige programma dat die gewoon laden en ontladen niet uitvoert maar op stand-by blijft staan. Ook problemen dat mijn 2 nieuwe batterijen niet helemaal vol zijn maar dat die wel aangeeft dat die vol is. Dit terwijl ik al een aantal keer volledig vol en volledig leeg ben geweest om te callibreren. Lijkt haast dat sinds ik allerlei dingen met home assistent probeer zoals Modbus en Astrameter er ook allerlei problemen ontstaan met de batterij, of het moet puur toeval zijn. De eerste v3 die ik al een aantal maanden heb vertoont deze problemen niet.
Mijn batterij wordt wel uitgelezen door HA maar niet aangestuurd. De aansturing gebeurt gewoon via zijn eigen programma in combinatie met een HomeWizard P1 meter.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
Avenger 2.0 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Dit zijn normaal de laatste versies en ze lijken mij toch wel stabiel:
CT-003 - v122
CT-002 - v124
Venus E v1/v2 - v158 / BMS 216
Venus C - v158 / BMS 116
CT003 v118 + V1/V2 v155 is ook een zeer stabiele config zonder gebruik van API

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Ok.

Heb V122 voor de CT-003 gevraagd en kreeg meteen een AI antwoord, dat die niet uitgerold wordt bij iedereen. Zit nog in de testfase.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:52

3raser

⚜️ Premium member

Pe1dtq schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:25:
Ok.

Heb V122 voor de CT-003 gevraagd en kreeg meteen een AI antwoord, dat die niet uitgerold wordt bij iedereen. Zit nog in de testfase.
Die AI antwoorden zijn heel irritant. Gewoon direct weer reageren dat je hem toch echt wil (als dat is wat je wil).

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
3raser schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Die AI antwoorden zijn heel irritant. Gewoon direct weer reageren dat je hem toch echt wil (als dat is wat je wil).
In de app kreeg ik geen melding van bericht bij het AI antwoord.

Tevens zag ik dat na het AI bericht de backup ingeschakeld stond en 500% zeker dat ik dat niet zelf gedaan heb.

[ Voor 16% gewijzigd door tweeek op 20-05-2026 16:44 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Zie TS voor laatste Firmware versies die bij mij bekend zijn.

Graag aanvullingen!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

3raser schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:25:
Gisteren zag ik tot mijn grote schrik dat mijn batterij in eens op 7% stond. Ik dacht dat de harde ondergrens 12% was. Ik heb deze zelf overigens op 20% staan dus dan is het helemaal een enorm verschil. Via Home Assistant kan ik zien dat de batterij bij de 20% gewoon door gaat met ontladen en dat hij bij de 12% even lijkt te stoppen. Vervolgens gaat hij verder met terug leveren en zakt naar de 7% waar hij definitief stopt. Ik draai een aangepast firmware versie 148.7 welke ik gepushed kreeg vanuit support nadat ik had geklaagd over problemen met het "vastlopen" van het laden/ontladen.

Zijn er mensen die dit vaker hebben gezien? Kan dit heel veel kwaad voor de cellen?

[Afbeelding]
Nee en ja. Als dit een SOC-drift (State of Charge-afwijking) is, is het geen probleem. Krijg je het niet opgelost door de batterij twee keer geheel te ontladen en weer tot 100% te laden? Maak dan een melding bij Marstek.

Begin eerst eens met deze 'kleine beurt' voor de batterij:

1.Volledig opladen:
Laad de batterij manueel helemaal vol (100%), en laat zo ongeveer 2 staan.

2.Volledig ontladen:
Manueel ontladen tot de batterij stopt met ontladen.

3.Herhalen:
Herhaal deze cyclus (volledig laden → rusten → volledig ontladen) nog een keer.

Hierna zou de weergave van het batterijpercentage weer nauwkeurig moeten kloppen. Mocht het probleem daarna nog steeds bestaan, dan kun je contact opnemen met Marstek.

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 20-05-2026 17:53 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Als extra bij het volledig ontladen de app monitoren i.c.m een energy-socket. Dan weet je meteen of hij nog gezond is/aan de specs. voldoet.

Zo heb ik geconstateerd, dat er eentje kapot was en die is uiteindelijk vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Pe1dtq op 20-05-2026 18:00 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

SatScan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:57:
Zie TS voor laatste Firmware versies die bij mij bekend zijn.

Graag aanvullingen!
Vandaag aangeboden 148.7;113.

Staat sinds gisteren op 148.119.112

Daarvoor op 147.3.117.112. (van nieuw naar oud dus)

Dus voor de E V3 firmware V148. Maar de codes erna zijn niet logisch :(

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Pe1dtq schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:08:
Dus voor de E V3 firmware V148. Maar de codes erna zijn niet logisch :(
Volgens mij vertaal jij ze anders dan bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tntm3zdx0N-Lgl_k7beNePebKac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLItCrjEjE9dY34futTYSipC.jpg?f=fotoalbum_large
Code is dus: EMS;BMS;MPPT;INV
Vaak worden alleen de eerste twee gegeven. En, sind ze met sub versies begonnen zijn, niet meer komma gescheiden maar punt-komma.
Maar kan ook zo maar zijn dat zonder sub (dus bijv. 148.7) men gewoon komma's gebruikt als scheidingsteken.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Ik heb ze cijferlijk (letterlijk) alle drie zo op mijn display staan. Zie er dus zelf geen logica in.

Gisteren van 147.3.117.112 naar 148.119.112 en vervolgens vandaag 148.7;113 aangeboden.

Ik vermoed dat de nieuwste eigenlijk 148.119.113 is.

[ Voor 42% gewijzigd door Pe1dtq op 20-05-2026 20:38 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
Pe1dtq schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:10:
Ik heb ze cijferlijk (letterlijk) alle drie zo op mijn display staan. Zie er dus zelf geen logica in.

Gisteren van 147.3.117.112 naar 148.119.112 en vervolgens vandaag 148.7;113 aangeboden.

Ik vermoed dat de nieuwste eigenlijk 148.119.113 is.
148.119.113 is ook de versie die ik al een tijdje aangeboden krijg. Maar ik laat het voorlopig zo; alles draait goed hier.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 21:49
148.119.113 draai ik al geruime tijd zonder enig probleem (nu ja, eenmaal verbinding met HW P1 verloren).

Enkele dagen na de update kreeg ik wel een downgrade aangeboden maar die heb ik niet geïnstalleerd.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 16:59

The_Scarabial

MTB for life!

Is er dan ook bekend wat ze wijzigen in die updates of houden ze dat voor zichzelf?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
The_Scarabial schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:07:
Is er dan ook bekend wat ze wijzigen in die updates of houden ze dat voor zichzelf?
Je hebt deel 1 ook gevolgd en daar is herhaaldelijk doorgegeven wat gewijzigd zou zijn of nieuw was.
Zowel de info voor de V1 en V2 varianten als voor de V3.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 16:59

The_Scarabial

MTB for life!

tweeek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:21:
[...]

Je hebt deel 1 ook gevolgd en daar is herhaaldelijk doorgegeven wat gewijzigd zou zijn of nieuw was.
Zowel de info voor de V1 en V2 varianten als voor de V3.
Ja, daarin staat niks over die versie die 2 posts hierboven werd beschreven.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
The_Scarabial schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ja, daarin staat niks over die versie die 2 posts hierboven werd beschreven.
Dan zou je geduld moeten hebben tot er weer iemand is die hier de moeite voor neemt om te vermelden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:52

3raser

⚜️ Premium member

tweeek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Dan zou je geduld moeten hebben tot er weer iemand is die hier de moeite voor neemt om te vermelden.
Het is interessanter om te weten waar de mensen die dat melden die informatie vandaan halen. Is dat reverse engineering, handmatig code doorzoeken of publiceert Marstek zelf ook gewoon een changelog?

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
3raser schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Het is interessanter om te weten waar de mensen die dat melden die informatie vandaan halen. Is dat reverse engineering, handmatig code doorzoeken of publiceert Marstek zelf ook gewoon een changelog?
Weet alleen dat @pascallj zich hier eerder voor ingezet heeft, meen dat er wat chinese tekens vertaald werden, in ieder geval geen kant en klaar bestandje wat door marstek afgegeven werd.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

3raser schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Het is interessanter om te weten waar de mensen die dat melden die informatie vandaan halen. Is dat reverse engineering, handmatig code doorzoeken of publiceert Marstek zelf ook gewoon een changelog?
Kijk eens in de TS ... bij firmware.. nuttige links.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
Ik blijf maar problemen houden dat die het handmatige programma niet uitvoert. Na veel geklooi met de knop 20 seconden ingedrukt houden en eerst even op ai zetten en dan weer op handmatig zijn de batterijen uiteindelijk weer gaan laden, maar wordt hier een beetje gek van. Iemand die dezelfde problemen heeft gehad en zoja hoe hebt je dit opgelost?

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |

obed112 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:42:
Ik blijf maar problemen houden dat die het handmatige programma niet uitvoert. Na veel geklooi met de knop 20 seconden ingedrukt houden en eerst even op ai zetten en dan weer op handmatig zijn de batterijen uiteindelijk weer gaan laden, maar wordt hier een beetje gek van. Iemand die dezelfde problemen heeft gehad en zoja hoe hebt je dit opgelost?
Welke firmware gebruik je?
Misschien erbij vermelden in je signatuur! Dank!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
obed112 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:42:
Ik blijf maar problemen houden dat die het handmatige programma niet uitvoert.
1) welk handmatig programma? Eigen via HA of via MT app.
2) je hebt 3 accu's maar gebruikt een HW P1, dat werkt niet.
3) indien anders dan svp onderschrift aanpassen
4) werkt programma met 1 accu wel ? Ja> test met elke accu afzonderlijk, dan weet je dat je accu's in orde zijn.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
SatScan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Welke firmware gebruik je?
Misschien erbij vermelden in je signatuur! Dank!
V148, het gaat om handmatig laden en ontladen vanuit de app zelf. Ik zet daar regelmatig regels in op basis van de dynamische tarieven. Het is me tot nu toe niet gelukt om dat te automatiseren via HA. Er worden dan verkeerde keuzes gemaakt. Er gaat me daar te veel tijd inzitten. Het gaat nog maar om een half jaar dat het nuttig is. Voor dat half jaar ga ik geen weekenden lang in ha doorbrengen in de hoop het werkend te krijgen. De astrameter heeft me al meer dan 10 uur gekost met config.ini en fine tuning om het een beetje goed te krijgen.

Wanneer het handmatig laden en ontladen soms wel soms niet werkt kan ik de batterijen beter op marktplaats zetten en voor een vaste batterij gaan.

De moed zakt me soms wel echt in de schoenen als ik kijk naar hoeveel tijd en energie dit vraagt om het goed te krijgen. Ik vind dat je na 3 generaties wel een volwassen product mag verwachten inplaats van plug and pray.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
3DWim schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:27:
[...]

1) welk handmatig programma? Eigen via HA of via MT app.
2) je hebt 3 accu's maar gebruikt een HW P1, dat werkt niet.
3) indien anders dan svp onderschrift aanpassen
4) werkt programma met 1 accu wel ? Ja> test met elke accu afzonderlijk, dan weet je dat je accu's in orde zijn.
Ik vroeg eigenlijk naar mensen die dit probleem zelf hebben meegemaakt. Zelf ben ik namelijk niet de enige, bij mijn ouders speelt dit ook. Het kan namelijk vanalles zijn. Zelfs een firewall in een kan experiabox kpn de boosdoener zijn.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |

3DWim schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:27:
[...]

1) welk handmatig programma? Eigen via HA of via MT app.
2) je hebt 3 accu's maar gebruikt een HW P1, dat werkt niet.
3) indien anders dan svp onderschrift aanpassen
4) werkt programma met 1 accu wel ? Ja> test met elke accu afzonderlijk, dan weet je dat je accu's in orde zijn.
Zelfs met een HWP1 moet die in manuele modus gewoon gaan laden. Enkel bij NOM kan dit problemen geven met meerdere batterijen als je niet via HBC of Astrameter werkt, niet als je handmatig werkt

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:07
Druppeltje_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Zelfs met een HWP1 moet die in manuele modus gewoon gaan laden. Enkel bij NOM kan dit problemen geven met meerdere batterijen als je niet via HBC of Astrameter werkt, niet als je handmatig werkt
Met drie accu's?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Handmatig toch wel? Kan je zelfs de CT uittrekken, dan hoort die gewoon te doen wat je hebt ingesteld.

''Batterij 1, 2 en 3 moeten gaan laden van 16u00 tot 17u30 aan 1200W''. Daar komt geen CT003 en HWP1 aan te pas dan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

obed112 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Ik vroeg eigenlijk naar mensen die dit probleem zelf hebben meegemaakt. Zelf ben ik namelijk niet de enige, bij mijn ouders speelt dit ook. Het kan namelijk vanalles zijn. Zelfs een firewall in een kan experiabox kpn de boosdoener zijn.
Even samenvattend:

Dus als jij in de Marstek app instelt dat die op een bepaalde tijd moeten laden/of ontladen aan x Watt; de juiste dag(en) selecteert, de instelling opslaat EN activeert. Dan doet je batterij niet wat je hebt ingesteld?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
die HW P 1 is niet relevant met de zelfconfiguratie

  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:52
obed112 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:49:
[...]

V148, het gaat om handmatig laden en ontladen vanuit de app zelf. Ik zet daar regelmatig regels in op basis van de dynamische tarieven. Het is me tot nu toe niet gelukt om dat te automatiseren via HA. Er worden dan verkeerde keuzes gemaakt. Er gaat me daar te veel tijd inzitten. Het gaat nog maar om een half jaar dat het nuttig is. Voor dat half jaar ga ik geen weekenden lang in ha doorbrengen in de hoop het werkend te krijgen. De astrameter heeft me al meer dan 10 uur gekost met config.ini en fine tuning om het een beetje goed te krijgen.

Wanneer het handmatig laden en ontladen soms wel soms niet werkt kan ik de batterijen beter op marktplaats zetten en voor een vaste batterij gaan.

De moed zakt me soms wel echt in de schoenen als ik kijk naar hoeveel tijd en energie dit vraagt om het goed te krijgen. Ik vind dat je na 3 generaties wel een volwassen product mag verwachten inplaats van plug and pray.
Volgens mij als je perse wil handelen (eigen keuze) ben je het beste af met v3 en de modbus over TCP.
De astra is gemaakt voor NOM evenals de standaard CT en andere.

Er zijn wel wat nodered configs te vinden met zulke schema, van mensen die afh van de dag ervoor een bepaald schema gaan inladen om te handlen, deze kan je ook in het automatisatie topic terugvinden en in het 1e marstek forum.

Persoonlijk vind ik het weer een voorbeeld van blame de leverancier en HW van iets dat je als mens misbruikt voor een typisch menselijk financieel winstbelang dat net weer iets anders is, maar soit. Niet de eerste keer hier op dit forum. Het klopt dat de app de schema's zou moeten houden, maar mijn eerste feedback zou al zijn, doe je deze met BT connectie? want anders doe je constant cloud sync en dat is zeker geen optimale flow om dagelijks al die zaken te veranderen.

Ik draai gewoon NOM en mijn totale elec kost deze april was 12eur, voor maart was dit 21eur wegens wat dagen bewolkinge en regen (kosten zijn standaard BE vaste kosten), niet naar rond kijken, niet checken niks, ding doet dag in dag uit gewoon zijn werk met 2*MT.

gemakkelijk toch? O-)

[ Voor 10% gewijzigd door dnat op 21-05-2026 16:40 ]


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:02
Druppeltje_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Even samenvattend:

Dus als jij in de Marstek app instelt dat die op een bepaalde tijd moeten laden/of ontladen aan x Watt; de juiste dag(en) selecteert, de instelling opslaat EN activeert. Dan doet je batterij niet wat je hebt ingesteld?
De v3 die ik al langere tijd heb doet dit wel de 2 nieuwe niet. Er zijn meer gekke dingen, ik heb geprobeerd ze op fabrieksinstellingen te zetten maar na ook het verwijderen bij apparaatbeheer verdwijnen ze niet uit de app. Na de app te hebben verwijderd en opnieuw geïnstalleerd lukte het ineens wel. Allemaal rare vage dingen en krijg er geen vat op. Afgelopen dagen gingen ze niet volledig leeg en vol maar gisteren ineens wel. Deze problemen spelen zich alleen af bij de nieuwe 2 v3 batterijen die ik laatst heb gekocht. Die ik al een aantal maanden in bezit heb vertoont deze kuren niet. Mijn eerste v3 heb ik gekregen doordat mijn v1 niet goed meer was (garantie ), vandaar ook dat ik er soms een beetje klaar mee ben.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Begin anders gewoon eens met een compleet nieuwe installatie. App verwijderen, tablet/telefoon opnieuw opstarten, app opnieuw installeren en alleen 1 'slechte' accu installeren. Kijken of die dan naar manuele instructies luistert. Let goed op de tips in de TS voor Bluetooth en Wifi.

Je frustraties herken ik wel.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06 22:30

996

Sinds 2 dagen een Marstek Venus 3 in gebruik. Dat ding naar de juiste plek slepen kostte meer zweetdruppels dan de app installeren en de Marstek in gebruik nemen. Totnutoe tevreden, installatie ging vlot. Werkt prima samen met de P1 van Homewizard. Laden 2500W en ontladen 800W gaat soepel aan de hand van het zelfconsumptiemodel. Enige minpunt: het klepje van de aan-uitknop etc dat niet meer dicht wil blijven, maar goed dat schijnt bij meer mensen zo te zijn....

Misschien binnenkort een 2e erbij met de Marstek CT003. De 2e accu dan op een andere groep om problemen te voorkomen. Dan kunnen de 2 Marsteks samen de EV met 1.600W ondersteunen tijdens het laden. In de zomer is dat nuttig in de winter voegt die 2e echter niks toe, want dan wekken mijn zonnepanelen lang geen 10kW op, dus maar eens de afweging gaan maken.

  • Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Heb een vraag:

Heb het nu op "zelf consumptie" staan wat goed werkt

Wilde het op gezette tijden instellen met de andere optie in de App.

Alleen dan gaat de batterij uit het net laden en ontladen wat ik niet wil.

Ik wil eingenlijk zelf ingestelde tijden laden vanuit de zonnepanelen en ontladen avonds.

Klopt het dat die instelling er nu niet is?

  • Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:07

Perkouw

Moderator General Chat
Steenwijkerland schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:04:
Heb een vraag:

Heb het nu op "zelf consumptie" staan wat goed werkt

Wilde het op gezette tijden instellen met de andere optie in de App.

Alleen dan gaat de batterij uit het net laden en ontladen wat ik niet wil.

Ik wil eingenlijk zelf ingestelde tijden laden vanuit de zonnepanelen en ontladen avonds.

Klopt het dat die instelling er nu niet is?
Lees ik goed dat je wilt laden zodra de zon schijnt, maar dat zelf bepalen of zo? Waarom niet gewoon op zelfconsumptie in zijn geheel laten? Dan laad hij álleen als je overschot hebt. . .

  • Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Perkouw schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:06:
[...]


Lees ik goed dat je wilt laden zodra de zon schijnt, maar dat zelf bepalen of zo? Waarom niet gewoon op zelfconsumptie in zijn geheel laten? Dan laad hij álleen als je overschot hebt. . .
Precies dat, hoe meer schema's hoe meer gerommel in de app hoe slechter alles gaat.

Nom werkt perfect, en ja ik begin de ochtend ook soms met 50,% lading, prima toch.

En dat je een dubbeltje op tafel laat liggen jammer dan, het scheelt je een hoop ergenis en frustratie.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
Inmiddels bijna een week de Venus in gebruik als Nom en gelukkig werkt alles toe nu toe perfect, ik ben benieuwd hoe het stroomverbruik straks zal zijn als de airco's gaan koelen want deze staan dan de hele nacht aan maar tot dusver was de Soc nog 29% en alweer stijgend.
Ik heb het geluk dat mijn panelen NW-ZO zijn en ik al vroeg zon geniet en straks tot ruim na 21:00 ook nog zon. op die manier is de batterij pas laat nodig.
Ik ben benieuwd wat het eerste jaar gaat brengen wat ik precies zal besparen want normaal lever ik 2200 kwh aan het Net, ik hoop dit te kunnen halveren als ook de terugleverboete maar heb het vermoeden dat deze 5.12 voldoende zal zijn.
Inmiddels ook al wat met HomeAssistant bezig en dan vooral om tijdens overschot na het vullen van de batterij de zolderkamer op temperatuur te brengen, eigelijk ben ik dan wat aan het affakkelen. Zoveel mogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ifpfvhDvSyPh1pYjtZ3O8Ztc50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o39NgjLa78KJshUD80wMJFe7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZvI-Mode4FGEmAlpyW03mzzqIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4ZoK4iwDuNWh7lRFMNamyfw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door merlin1201 op 21-05-2026 21:36 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Perkouw schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:06:
[...]


Lees ik goed dat je wilt laden zodra de zon schijnt, maar dat zelf bepalen of zo? Waarom niet gewoon op zelfconsumptie in zijn geheel laten? Dan laad hij álleen als je overschot hebt. . .
Meent dat de instelbare "zelfconsumptie" optie wel een toevoeging is, maar dat is misschien afhankelijk van je opwek en contract.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Steenwijkerland schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:04:
Heb een vraag:

Heb het nu op "zelf consumptie" staan wat goed werkt

Wilde het op gezette tijden instellen met de andere optie in de App.

Alleen dan gaat de batterij uit het net laden en ontladen wat ik niet wil.

Ik wil eingenlijk zelf ingestelde tijden laden vanuit de zonnepanelen en ontladen avonds.

Klopt het dat die instelling er nu niet is?
Standaard in de app niet neen. Ik weet dat je via modbus het ontlaadvermogen op 0 kan zetten. Batterij laadt dan wel het overschot, en ook enkel en alleen maar het overschot als je op zelfconsumptie staat, maar ontlaadt dan niet. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar NOM. Dat is in mijn ogen waar deze batterijen hoofdzakelijk voor bestaan, en wat ze ook gewoon heel goed doen. Bijna 14maanden in gebruik, altijd NOM en dik tevreden. Maar het is dus wel mogelijk als je dat heel graag wil. Dan zal je alleen het pad van de standaard app moeten verlaten.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Druppeltje_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:20:
[...]

Standaard in de app niet neen. Ik weet dat je via modbus het ontlaadvermogen op 0 kan zetten. Batterij laadt dan wel het overschot, en ook enkel en alleen maar het overschot als je op zelfconsumptie staat, maar ontlaadt dan niet. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar NOM. Dat is in mijn ogen waar deze batterijen hoofdzakelijk voor bestaan, en wat ze ook gewoon heel goed doen. Bijna 14maanden in gebruik, altijd NOM en dik tevreden. Maar het is dus wel mogelijk als je dat heel graag wil. Dan zal je alleen het pad van de standaard app moeten verlaten.
Misschien dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTyhkeMTBv8M9zWnIvGdswlJpzs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Tnm3Wxt2EoIkpjsottZswXIP.avif?f=user_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Dat is gewoon de handmatige modus. Als je daar discharge op 0 zet gebeurd er niets, maar laadt hij ook niet op wanneer er overschot is.

Of ik heb @Steenwijkerland verkeerd begrepen. Ik dacht dat hij bedoelde dat hij doorheen de dag wel de overschot wou opvangen maar deze pas wou gebruiken op een tijdstip dat hij zelf kiest en niet standaard van zodra er vraag in huis is.

[ Voor 20% gewijzigd door Druppeltje_ op 21-05-2026 22:54 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Druppeltje_ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:52:
[...]

Dat is gewoon de handmatige modus. Als je daar discharge op 0 zet gebeurd er niets, maar laadt hij ook niet op wanneer er overschot is.
Daar kan je toch de zelf consumptie instellen / een tijdschema geven.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

tweeek schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Daar kan je toch de zelf consumptie instellen / een tijdschema geven.
Ja klopt. Ofwel heb ik de vragensteller verkeerd begrepen, ofwel is dat niet wat hij bedoeld.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.