• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45
S2S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:51:
[...]

De hw splitter pakt maar 1 voeding, (ook al zijn beide opties aangesloten ) zit een or schakeling in , oude DSMR 4 meters geven minder spanning af dan nieuwere , maar als je p1 voeding schommelt weet niet of dat kan of mss wel je externe voeding … zou die vaak kunnen schakelen . Zou in theorie invloed kunnen hebben .. draai eens met de een of de ander. Reactie snelheid hele systeem is altijd paar seconden.
Ik heb een DSMR 5 meter, die kan volgens mij meer vermogen leveren op de P1 output. Ik draai nu weer met de HW splitter en de HW p1 allebei gevoed vanuit de slimme meter. De CT003 heeft zijn eigen voeding. De reactietijd van de Marstek is nu ca. 3 seconden, en was daarvoor ruim 20 seconden.

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:32
tweeek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:48:
SSID en wachtwoord kunnen toch voor de marstek een probleem zijn en niet voor de P1?
Ssid zijn alleen letters, geen cijfers vreemde leestekens of andere zaken. .

Ww alleen letters en cijfers. Geen vreemde leestekens of andere speciale zaken.

• Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:08
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:50:
Ik 1 Marstek Venus en heb nog geen dynamisch contract en ik twijfel of ik dat wel gaat nemen met 4 airco's die in de winter verwarmen.
Mijn contract loopt eind Juli af en dan nog maar eens kijken, feit is dat ik nogal onrustig word als ik prijzen van 40 cent zie, ik wil dan ook uitsluitend voor eigen gebruikt.
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaring is hiermee en of het ook interessant is voor mij.
Ik weet nog niet wat jullie bedoelen met DOD en hoe dat werkt.. Ahja. ik zie dat deze hier op 88% staat default
Veel mensen hebben angst voor het dynamisch contract maar dat komt denk ik vooral omdat ze naar de pieken kijken en die zijn inderdaad extreem. Maar dat geld ook voor de goedkope momenten, die zijn soms ook extreem. Ik denk dat je daarom vooral naar het gemiddelde moet kijken. Ik zit zelf bij Zonneplan en daar kan ik in de app de gemiddelde prijs zien die ik per maand betaal per kWh. November 25 cent, december 24 cent, januari 25 cent en februari 23 cent. En dat zijn dus de meest beroerde maanden. Een vast contract lag vorig jaar toen mijn contract afliep en ik uitzocht wat het beste was rond de 24 cent. Verder heb je dan nog heel veel momenten per jaar waarbij de zon niet schijnt maar het wel hard waait waardoor de prijs dan heel laag is en je je accu(s) vol kunt gooien. Verder heb je met een dynamisch contract geen teruglever kosten (als je zorgt dat je niet terug levert tijdens negatieve prijzen). En het is per maand opzegbaar, dus vind je het toch niks dan kun je ook weer overstappen op een vast contract. Ik weet dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden maar een feit is dat er in Nederland nog steeds groene stroom bij komt dus ik zie het niet snel omslaan qua dynamische energie prijzen. Ik verwarm zelf met een airco als het buiten boven de 5 graden is, daaronder gaat de cv aan. Ik weet dus niet wat de gemiddelde prijs zou zijn met een warmtepomp die ook ‘s nachts draait maar dat hangt natuurlijk ook af van hoeveel batterijen je hebt en of je die dan oplaad als de prijs laag is waardoor je grote prijspieken op kunt vangen.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als ik zo lees over dynamische contracten is dat je er wel actief mee bezig moet zijn, en ik weet niet of ik dat wel wil, ik heb al best wat dingetjes die veel tijd vergen.
Ik vind die gemiddelde prijzen toch nog best hoog zeker de minder zonnige maanden.
Die terugleverkosten is wel een doorn in het ook maar die hoop ik nu te halveren met de marstek.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:41
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:08:
Als ik zo lees over dynamische contracten is dat je er wel actief mee bezig moet zijn, en ik weet niet of ik dat wel wil, ik heb al best wat dingetjes die veel tijd vergen.
Ik vind die gemiddelde prijzen toch nog best hoog zeker de minder zonnige maanden.
Die terugleverkosten is wel een doorn in het ook maar die hoop ik nu te halveren met de marstek.
Accu gaat juist perfect samen met dynamisch. Hoe hoger de pieken hoe beter, dan gaat mijn accu vol exporten naar het net. Hoe lager de pieken, hoe vaker de accu vol gaat laden. Hoe meer dynamiek, hoe meer geld hier binnenkomt...

Gaat allemaal automatisch. Ik kijk nergens naar om. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHyvmGlFZtOwLk0v4F-f3mvLIgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoK3VFrUzQRxEuqnKsduXWxC.jpg?f=fotoalbum_large

Is dan wel een andere accu en EMS, maar met marstek kan dit ook (homey+slimladen app)

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 18-05-2026 20:19 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:04

S2S

ReneK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Ik heb een DSMR 5 meter, die kan volgens mij meer vermogen leveren op de P1 output. Ik draai nu weer met de HW splitter en de HW p1 allebei gevoed vanuit de slimme meter. De CT003 heeft zijn eigen voeding. De reactietijd van de Marstek is nu ca. 3 seconden, en was daarvoor ruim 20 seconden.
Dan zou ik het zo laten !

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45
S2S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:06:
[...]

Precies! De Marstek heeft zich sinds gisteren voorbeeldig gedragen met een behoorlijk strakke NOM regeling.
Voorlopig alleen maar kijken met de handjes op de rug ;-)

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:17
Druppeltje_ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Er valt soms ook gewoon geen pijl op te trekken. Vannacht om 4u is batterij 1 uitgevallen hier. Vanmorgen toch 20min mee bezig geweest om die terug werkend te krijgen. Vandaag ergens rond het middaguur: batterij 2 met idem hetzelfde als batterij 1 vannacht. Ik gebruik de Astrameter en zover ik in de logs kan zien is er daar nergens een probleem geweest. Het lijkt alsof de marsteks gewoon zelf besloten er even een snippermoment van te maken.

Om een beetje duiding te geven. Mijn Marsteks draaien hier nu 13 maanden en ik heb op die 13 maanden nooit last gehad van verbindingsuitval, loopt hier altijd stabiel. Zowel de eerste 11 maanden met de CT003, als de laatste 2 maanden met de astrameter.

Ik stel me dan de vraag of Marstek op de achtergrond met iets loopt te klooien aangezien het zeer opmerkelijk is dat na 13 maanden vandaag dan op een paar uur tijd zowel 1 als 2 er mee stopten.
Dat heb ik met een Venus A, draait vanaf Januari stabiel, en nu 2x een "vastloper" gehad in een week tijd, reboot en hij werkt weer. Ik ga het ding maar eens blokkeren naar de cloud dmv een uitgaande firewall regel.

1x Marstek Venus A V144 / 1x Marstek Venus A V148 : bricked

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:04

S2S

ReneK schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:33:
[...]

Precies! De Marstek heeft zich sinds gisteren voorbeeldig gedragen met een behoorlijk strakke NOM regeling.
Voorlopig alleen maar kijken met de handjes op de rug ;-)
Soms moet je het even uitproberen, er zijn zoveel setups , hier heb ik een DSMR 4 meter en is alles pas stabiel als en de hw-p1 splitter op de voeding zit en voeding via de p1 op de hw-p1 splitter en de ct003 heeft zijn voeding. Hier ging anders ‘s nachts de ct003 eruit als de digitale meter of in low powermode ging of ze iets deden bij de energie maatschappij, GPRS reconnect bijvoorbeeld.

Draai nu in principe al een jaar stabiel , behalve toen we stroomstoring hadden toen had ik veel moeite om de.boel weer aan de praatte krijgen , maar dat was ook maar 1 keer.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 19-05-2026 09:03 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:44
S2S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Soms moet je het even uitproberen, er zijn zoveel setups , hier heb ik een DSMR 4 meter en is alles pas stabiel als en de hw-p1 splitter op de voeding zit en voeding via de p1 op de hw-p1 splitter en de ct003 heeft zijn voeding. Hier ging anders ‘s nachts de ct003 eruit als de digitale meter of in low powermode ging of ze iets deden bij de energie maatschappij, GPRS reconnect bijvoorbeeld.

Draai nu in principe al een jaar stabiel , behalve toen we stroomstoring hadden toen had ik veel moeite om de.boel weer aan de praatte krijgen , maar dat was ook maar 1 keer.
De batterijen hebben echt een grote hekel inderdaad aan verandering. Ik denk dat dit een soort ingebouwde failsafe is ofzo. Als ik mijn astrameter herstart dan vallen de batterijen daarna ook uit. Ze gaan ook niet meer aan tot ik ze reset. Ze geven gewoon aan dat ze verbinding hebben met de CT maar doen niks tot ze gereset worden. Nu ik ze heb aangesloten op modbus over tcp (kinderlijk eenvoudig trouwens) heb ik wel de mogelijkheid om ze vanuit home assistant automatisch een reset te geven. Ik kan dus laten checken of de batterijen iets zouden moeten doen. Kijken of ze dat ook doen en zo niet een reset op hun donder geven. Heb het nog niet ingesteld want de batterijen zijn eigenlijk rocksolid zolang astrameter blijft draaien. Maar het zou wel kunnen.

Modbus over tcp is trouwens echt een aanrader. Het is simpelweg een hacs integratie installeren op home assistant en je ip van je accu ingeven. Batterij moet wel met een utp kabel op de internetpoort zijn aangesloten op het netwerk. En dan komt de batterij netjes in HA met 100 entiteiten te staan. En nog iets van 55 die je aan kunt zetten als je alles wil kunnen zien. Hiermee hoeft de api niet meer aan en dat heeft er tot nu toe voor gezorgd dat de batterijen niet meer crashen. Ik draai ze nu beide nog op v147 trouwens.

Ik heb overigens wel een wijziging aangebracht in de custom integratie zodat ik waardes vanuit modbus iedere seconde laat doorgeven aan HA ipv iedere 10 seconden. Hierdoor zie ik met de integratie nu iedere seconde wat de vermogens van de batterijen zijn. De integratie heeft in const.py de default_scan_intervals gedefinieerd high staat op 10 seconden. Ik heb er nog eentje toegevoegd "very high' en deze bij registers onder het juiste bestand voor je batterij toegevoegd aan de sensoren die je sneller wil updaten. Je zou ook high in const.py kunnen veranderen van 10 naar 1 maar dan gaan er wellicht ook sensoren iedere seconde updaten die je niet wil.

Hieronder screenshots van hoe ik het heb ingesteld. misschien dat er nog meer mensen zijn die 10 seconde te langzaam vinden voor bepaalde sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BmLUzErkGgbxf99eQ4sa4BpKfc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/goMBznUzbof5R8T9suQLViI7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCIa2vICdmu6Nj-ejRZpXLx3TBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILoHmTALxpIqGMdhTJ8IkFu7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door sygys op 19-05-2026 09:30 ]

NL - 2 x Venus E 3.0 v147 , API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• Yeshua
  • Laatst online: 16:59
Yeshua schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Dat vroeg ik me ook af. DOD staat hier op 88%, maar in topic #1 las ik dat mensen dit in de winter instellen op 50%.

Zelf heb ik maar 1 batterij en als ik kijk naar de opbrengst van mijn zonnepanelen in de winter, dan zie ik verschillende dagen met genoeg injectie om de batterij te laden.

Ik ben dus geneigd om DOD op 88% te laten staan.
Ik heb het antwoord op mijn vraag intussen zelf gevonden:

https://eu.marstekenergy.com/pages/faqs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UL4D_2gRwPnOGMV4GwBxr4u2U4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w30fQIErFIaTyZ6fQ9IyuM69.png?f=fotoalbum_large

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:01
Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt me wel enkel relevant als je batterij buiten staat?
edit:
of in een niet-geisoleerde ruimte

[ Voor 5% gewijzigd door Danferno op 19-05-2026 11:39 ]

• Leslie56
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:12
Ik heb 2 batterijen met dezelfde fw V147.117.112 , maar de communication module is verschillend.

De eerste battery aangeschaft in november 2025 is 202506241541 (na een update).
De tweede battery aangeschaft in maart 2026 is 202409090159.
De CT003 is V122 met Communication Module: 202506141125

De batterijen werken nu prima. Vooraleer een update van de firmware te doen zou ik graag weten waarom de communication modules verschillend zijn. Iemand een idee welke de "beste" versie is?

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:51
Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]
Dit heeft niets te maken met het "on hold" zetten van thuisbatterijen tijdens de winterperiode als er weinig zon is.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:29
Leslie56 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:12:
Ik heb 2 batterijen met dezelfde fw V147.117.112 , maar de communication module is verschillend.

De eerste battery aangeschaft in november 2025 is 202506241541 (na een update).
De tweede battery aangeschaft in maart 2026 is 202409090159.
De CT003 is V122 met Communication Module: 202506141125

De batterijen werken nu prima. Vooraleer een update van de firmware te doen zou ik graag weten waarom de communication modules verschillend zijn. Iemand een idee welke de "beste" versie is?
Als de batterijen nu prima werken, dan wil je graag updaten om een probleem te krijgen ?
202409090159 had ik voorheen op de V1 en is veranderd bij een FW V156 update naar 202501211626, iemand die een V3 heeft zal dat misschien beter uit kunnen leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door tweeek op 19-05-2026 10:27 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Leslie56 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:12:
Geen idee of iemand dat weet zelfs. Kan mij niet herinneren dat hier ooit besproken is (of iemand een changelog gezien heeft).

Anyway, je kan een firmware update voor de communicatie module aanvragen, dan lopen alle batterijen op dezelfde versie. Gezien dat een dingetje kan zijn voor tweakers :+

• Yeshua
Danferno schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Dat lijkt me wel enkel relevant als je batterij buiten staat?
Die van mij staat in de (niet geïsoleerde) garage. In de winter is daar wel degelijk een temperatuurverschil, dus misschien wel relevant, voor mij toch.

DOD instelling voor tijdens de winter (weinig injectie door zonnepanelen), daar heb ik hier nog altijd geen advies voor gekregen.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:44:
Gekke vraag misschien maar waarom zou je zowel de HW p1 als die bijgeleverde p1 van marstek gelijktijdig gebruiken? Welke voordeel heeft die marstek p1 tov HW?
Ik gebruik uitsluitend hw p1
Wanner je meer dan 1 marstek hebt, dan moet dit met een mastek ct002 of ct003 aangestuurd worden. Het aansturen van een marstek met een andere meter werkt alleen als je er maar 1 hebt. Als je daarnaast al home wizard gebruikt voor je statustieken of andere doeleinden. dan heb je allebei nodig

hmm... ik dacht dat dit de laatste post was, maar ik zie nu dat ik reageer op een post van gisteren die ondertussen al beantwoord is, excuus

[ Voor 10% gewijzigd door andypieters op 19-05-2026 10:50 ]

MTVenus v2 v155 CT002 v124

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:06
S2S schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:06:
[...]

Je draait meerdere batterijen op de ct003 met 3 seconden reactie tijd?

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:11
Ik las in de start topic dat je de locatie moest aanzetten als je een batterij fw-update moest doen via BT.

Ik heb heb locatie nooit aan staan tenzij ik op de racefiets zit. Nooit een probleem gehad mrt het updaten.

Maar... ergens vannacht is de BT in de Marstek app verdwenen terwijl BT van de telefoon aan staat. Geen BT van de ct003 en van de twee batterijen. Dan is de update van de data langzaam waardoor je in feite manueel gaat refreshen. CT003 van de stroom af, batterijen opnieuw opgestart, niks BT. Maar locatie aanzetten doet wonderen.

Iets voor de faq?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:43

Willem2

Ω is futile

sygys schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:17:
[...]

De batterijen hebben echt een grote hekel inderdaad aan verandering. Ik denk dat dit een soort ingebouwde failsafe is ofzo. Als ik mijn astrameter herstart dan vallen de batterijen daarna ook uit. Ze gaan ook niet meer aan tot ik ze reset. Ze geven gewoon aan dat ze verbinding hebben met de CT maar doen niks tot ze gereset worden. Nu ik ze heb aangesloten op modbus over tcp (kinderlijk eenvoudig trouwens) heb ik wel de mogelijkheid om ze vanuit home assistant automatisch een reset te geven. Ik kan dus laten checken of de batterijen iets zouden moeten doen. Kijken of ze dat ook doen en zo niet een reset op hun donder geven. Heb het nog niet ingesteld want de batterijen zijn eigenlijk rocksolid zolang astrameter blijft draaien. Maar het zou wel kunnen.

Modbus over tcp is trouwens echt een aanrader. Het is simpelweg een hacs integratie installeren op home assistant en je ip van je accu ingeven. Batterij moet wel met een utp kabel op de internetpoort zijn aangesloten op het netwerk. En dan komt de batterij netjes in HA met 100 entiteiten te staan. En nog iets van 55 die je aan kunt zetten als je alles wil kunnen zien. Hiermee hoeft de api niet meer aan en dat heeft er tot nu toe voor gezorgd dat de batterijen niet meer crashen. Ik draai ze nu beide nog op v147 trouwens.

Ik heb overigens wel een wijziging aangebracht in de custom integratie zodat ik waardes vanuit modbus iedere seconde laat doorgeven aan HA ipv iedere 10 seconden. Hierdoor zie ik met de integratie nu iedere seconde wat de vermogens van de batterijen zijn. De integratie heeft in const.py de default_scan_intervals gedefinieerd high staat op 10 seconden. Ik heb er nog eentje toegevoegd "very high' en deze bij registers onder het juiste bestand voor je batterij toegevoegd aan de sensoren die je sneller wil updaten. Je zou ook high in const.py kunnen veranderen van 10 naar 1 maar dan gaan er wellicht ook sensoren iedere seconde updaten die je niet wil.

Hieronder screenshots van hoe ik het heb ingesteld. misschien dat er nog meer mensen zijn die 10 seconde te langzaam vinden voor bepaalde sensoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
leuke tip, maar resulteert bij mij in AC Power 'unavailable' als ik dit doe?

Ik draai overigens versie V148 op een Marstek Venus E3, maar kan mij bijna niet voorstellen dat het verschil daardoor komt?
Modbus integratie versie 2026.3.4

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• The Dude
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:20
TheoC schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:26:
ReneK, met stroom gratis bij budget, let op, je krijgt alleen de stroom gratis maar betaalt wel de energiebelasting+ de btw daarover. Het vorig jaar hadden ze in de voorwaarden staan dat er geen accu's geladen mochten worden.
Maar er stond niks in over het laden van auto's.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:01
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:11:
Ik las in de start topic dat je de locatie moest aanzetten als je een batterij fw-update moest doen via BT.

Ik heb heb locatie nooit aan staan tenzij ik op de racefiets zit. Nooit een probleem gehad mrt het updaten.

Maar... ergens vannacht is de BT in de Marstek app verdwenen terwijl BT van de telefoon aan staat. Geen BT van de ct003 en van de twee batterijen. Dan is de update van de data langzaam waardoor je in feite manueel gaat refreshen. CT003 van de stroom af, batterijen opnieuw opgestart, niks BT. Maar locatie aanzetten doet wonderen.

Iets voor de faq?
Weet niet hoe het exact werkt bij Marstek, maar normaal vereisen Android en IOS allebei dat je locatie permissie geeft voor je via bluetooth naar devices kan scannen. Dit omdat de scan naar bluetooth devices in theorie gebruikt kan worden om je locatie te achterhalen (want de andere partij weet mogelijks de locatie van één van de BT devices)

• Gely
Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Die van mij staat in de (niet geïsoleerde) garage. In de winter is daar wel degelijk een temperatuurverschil, dus misschien wel relevant, voor mij toch.

DOD instelling voor tijdens de winter (weinig injectie door zonnepanelen), daar heb ik hier nog altijd geen advies voor gekregen.
Ik begrijp je fixatie niet zo voor de DoD. Zet die gewoon op NoM en het BMS zal er voor zorgen dat je batterij gezond blijft als de DoD te laag wordt door zelf van het net bij te laden. Dus in het geval van een V1/V2 op 11% zetten, een V3 op 12%.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Gely schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Ik begrijp je fixatie niet zo voor de DoD. Zet die gewoon op NoM en het BMS zal er voor zorgen dat je batterij gezond blijft als de DoD te laag wordt door zelf van het net bij te laden. Dus in het geval van een V1/V2 op 11% zetten, een V3 op 12%.
Vraag mij af of de BMS bij noodladen (wanneer onder de 11%) ook rekening houdt met de buitentemperatuur en niet direct aan 1250W gaat laden wanneer het bv onder nul is. Dat zou niet echt goed zijn voor de levensduur van de batterij :+

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mg4gebruiker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:11:

Iets voor de faq?
Onder android valt bluetooth over het algemeen onder location permissions inderdaad:
https://developer.android.../bluetooth/bt-permissions

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Gely
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Vraag mij af of de BMS bij noodladen (wanneer onder de 11%) ook rekening houdt met de buitentemperatuur en niet direct aan 1250W gaat laden wanneer het bv onder nul is. Dat zou niet echt goed zijn voor de levensduur van de batterij :+
Dat doet die Marstek ter bescherming van de cellen dacht ik wel, heb ooit ergens gelezen dat die dan rond de 500W start. Moet ik nog even opzoeken.

• Yeshua
Gely schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Het feit dat je DOD handmatig kan instellen zal toch wel een reden hebben, niet dan?

Volgens AI (Le Chat) zou het niet goed zijn om een "deep discharge" te doen en dan de batterij langere tijd niet te laden tot 100%.

Lithium batteries (like LiFePO4 in the Venus E 3.0) degrade faster if repeatedly deep-cycled without full recharging.

Nu, dat is wat AI zegt en ik besef maar al te goed dat AI er regelmatig naast zit. Daarom dat ik het hier even vraag. Maar met een reactie als "je bent gefixeerd op DOD", daar ben ik niet veel mee. Dan heb ik liever een link die me meer leert over laden en ontladen van LFP batterijen.

• Gely
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:50:
[...]

@Avenger 2.0 en @Yeshua nu we toch de AI toer opgaan :)

Dit vond ik via ChatGPT:

Marstek Venus E :

Automatic Power Limits: When the temperature around the battery cells drops near or below freezing, the system automatically limits the charging and discharging speeds (e.g., capping max power around 540W at 1°C to avoid battery degradation.

Safety Protocols: Like most LiFePO₄ batteries, the Venus E has temperature management sensors that stop the charging process entirely if the temperature drops below the safe minimum charging threshold.

Operating Range: The unit operates in temperatures ranging from -20°C +55°C

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 19-05-2026 13:12 ]

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:09
Het grote nadeel van een topic opsplitsen is dat niemand meer naar de vorige versies kijkt. Volgens mij is in het 1e topic het laden/ontladen DoD etc. uitgebreid gepasseerd en beredeneerd.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Het feit dat je DOD handmatig kan instellen zal toch wel een reden hebben, niet dan?

Volgens AI (Le Chat) zou het niet goed zijn om een "deep discharge" te doen en dan de batterij langere tijd niet te laden tot 100%.

Lithium batteries (like LiFePO4 in the Venus E 3.0) degrade faster if repeatedly deep-cycled without full recharging.

Nu, dat is wat AI zegt en ik besef maar al te goed dat AI er regelmatig naast zit. Daarom dat ik het hier even vraag. Maar met een reactie als "je bent gefixeerd op DOD", daar ben ik niet veel mee. Dan heb ik liever een link die me meer leert over laden en ontladen van LFP batterijen.
De DoD kan voornamelijk aangepast worden voor mensen die backup stroom in de batterij willen houden zonder daar omkijken naar te hebben. Als backup stroom geen vereiste is zou ik hem gewoon van 11 (of 12 bij de V3) tot 100 laten gaan. Zo voorkom je SoC drift en daar bovenop is dat gewoon waar deze batterijen voor gemaakt zijn en hoe je ze optimaal kan benutten. Wil je in de winter 1 batterij uit werking nemen kan je best de batterij opladen +60% en wegzetten. In de wintermaanden als de batterij niet regelmatig de 100% aantikt kan het wel eens zijn dat de SoC daalt naar 10 of 9%. De BMS zorgt dan met opladen dat hij terug naar 11/12% gaat. Voorheen gebeurde dit tamelijk hevig, maar daar zijn in de winterperiode al fw updates voor uitgerold die dat rustiger doen. (Diezelfde updates zorgden ook dat de SoC drops naar 0% niet meer voorkwamen)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:06
Verschillende HA integraties hebben trouwens de mogelijkheid wekelijks een full charge te doen wat in de winterperiode misschien wel is aangewezen.

Ik vraag me trouwens ook af of het rendabel is in de winter periode de batterij manueel op te laden van het net om hiermee 's avonds de pieken bij het koken onder controle te houden voor het capaciteitstarief. In princiepe kan je hiermee toch gemakkelijk 2 a 4 kW aan capaciteitstarief besparen wat neerkomt op 100 a 200 euro per jaar (nog niet uitgerekend of dat het rendementsverlies zou compenseren).

Ik heb nu een integratie draaien die vanaf 97% trouwens ook trager gaan laden waarbij ik me afvraag of dit zinvol is (terwijl de MT dat zelf tegen vol vermogen blijft doen). Moest dit echt schadelijk zijn dan zou ik van MT verwachten dat dit in hun BMS zit of niet ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

r2504 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:47:
Verschillende HA integraties hebben trouwens de mogelijkheid wekelijks een full charge te doen wat in de winterperiode misschien wel is aangewezen.

Ik vraag me trouwens ook af of het rendabel is in de winter periode de batterij manueel op te laden van het net om hiermee 's avonds de pieken bij het koken onder controle te houden voor het capaciteitstarief. In princiepe kan je hiermee toch gemakkelijk 2 a 4 kW aan capaciteitstarief besparen wat neerkomt op 100 a 200 euro per jaar (nog niet uitgerekend of dat het rendementsverlies zou compenseren).

Ik heb nu een integratie draaien die vanaf 97% trouwens ook trager gaan laden waarbij ik me afvraag of dit zinvol is (terwijl de MT dat zelf tegen vol vermogen blijft doen). Moest dit echt schadelijk zijn dan zou ik van MT verwachten dat dit in hun BMS zit of niet ?
De vraag stellen is antwoord geven _/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

Druppeltje_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:10:
[...]

De DoD kan voornamelijk aangepast worden voor mensen die backup stroom in de batterij willen houden zonder daar omkijken naar te hebben. Als backup stroom geen vereiste is zou ik hem gewoon van 11 (of 12 bij de V3) tot 100 laten gaan. Zo voorkom je SoC drift en daar bovenop is dat gewoon waar deze batterijen voor gemaakt zijn en hoe je ze optimaal kan benutten. Wil je in de winter 1 batterij uit werking nemen kan je best de batterij opladen +60% en wegzetten. In de wintermaanden als de batterij niet regelmatig de 100% aantikt kan het wel eens zijn dat de SoC daalt naar 10 of 9%. De BMS zorgt dan met opladen dat hij terug naar 11/12% gaat. Voorheen gebeurde dit tamelijk hevig, maar daar zijn in de winterperiode al fw updates voor uitgerold die dat rustiger doen. (Diezelfde updates zorgden ook dat de SoC drops naar 0% niet meer voorkwamen)
Gewoon aan laten en laat de EMS/BMS zijn ding doen... je hebt 10j garantie...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

Gely schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:58:
[...]

Dat doet die Marstek ter bescherming van de cellen dacht ik wel, heb ooit ergens gelezen dat die dan rond de 500W start. Moet ik nog even opzoeken.
Ja, er is ook en test met min 20 graden 24u de batterij laten staan in een vriezer en toen aangezet. Dan zie je dat de BMS heel langzaam het vermogen verhoogt zodra de cellen wat warmer worden.
Zoek in deel 1 van dit Topic : YouTube: MARSTEK JUPITER C PLUS bei -15°C laden ? LiFePO4 - Akku mit Spezialchemie im Wintertest

[ Voor 13% gewijzigd door SatScan op 19-05-2026 16:28 ]

• Gely
SatScan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ja, er is ook en test met min 20 graden 24u de batterij laten staan in een vriezer en toen aangezet. Dan zie je dat de BMS heel langzaam het vormogen verhoogt zodra de cellen wat warmer worden.
Zoek in deel 1 van dit Topic
Was niet voor mij, ik vroeg het voor een vriend :D

Yeshua schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:02:
[...]

De DOD-instelling is op verzoek toegevoegd om de back-up-poort actief te houden. In principe kun je de batterij niet verder ontladen dan 11%. Dit is de veiligheidsmarge die MT aanhoudt. In sommige omstandigheden kan dit bij de AI-modus 8% zijn.

• Gely
SatScan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:36:
[...]

De DOD-instelling is op verzoek toegevoegd om de back-up-poort actief te houden. In principe kun je de batterij niet verder ontladen dan 11%. Dit is de veiligheidsmarge die MT aanhoudt. In sommige omstandigheden kan dit bij de AI-modus 8% zijn.
Zoals je schrijft, in principe. In het verleden toch enkele keer de 9% aangetikt in NoM vooraleer het BMS de zaak recht trok. Dat was wel al enkele BMS updates geleden, sindsdien nooit meer gezien.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.