• bommep
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:10
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Heb ik gedaan. Is de Smart Gateways Active P1 Splitter Pro veel beter/stabieler dan de HW P1 splitter?
Ik heb zo'n beetje dezelfde opstelling, maar dan met de Smart Gateways Active P1 Splitter. Heb daar ook nog een P1 van BeeClear op aangesloten, en die geeft ook dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp9kbw9n9Mgy-GVgVlXqbaEk-ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGIVOxBhehyQudkZCw7j3TCl.jpg?f=fotoalbum_large

De pieken zijn van mijn waterbed :) , ook hier een verloop van zo'n halve minuut. BeeClear heeft zijn eigen voeding, voeding CT003 komt van de spitter. Dit beeld is vanaf het begin al zo, vroeg me ook af of dit niet beter kon.

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
bommep schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:44:
Dit beeld is vanaf het begin al zo, vroeg me ook af of dit niet beter kon.
Heb je een 10 sec. interval op de P1 poort op je meter?

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
bommep schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Ik heb zo'n beetje dezelfde opstelling, maar dan met de Smart Gateways Active P1 Splitter. Heb daar ook nog een P1 van BeeClear op aangesloten, en die geeft ook dit beeld:
Hmm, dan heeft overstappen op een Smart Gateways Active P1 Splitter waarschijnlijk niet zoveel zin.

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
bommep schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:44:
[...]

De pieken zijn van mijn waterbed :) , ook hier een verloop van zo'n halve minuut. BeeClear heeft zijn eigen voeding, voeding CT003 komt van de spitter. Dit beeld is vanaf het begin al zo, vroeg me ook af of dit niet beter kon.
Het moet dus wel beter kunnen als je gebruik maakt van een Marstek met een CT003. Het heeft bij mij tenminste een aantal weken veel beter gewerkt zonder al die lange delays.
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Dat heb ik vanmiddag al twee keer gedaan, maakte geen verschil.

En ik gebruik de bijgeleverde voeding, deze is echter ingeplugd in een HW P1 splitter en niet rechtstreeks in de CT003. Dat laatste werkte nl. helemaal niet.
Bij mij gaf de HW P1 splitter problemen. Trage response van de Marstek en sporadisch liep die gewoon vast (als in hield oude waarde voor minuten tot half uur vast). Dit zowel met de Marstek P1 als de HW P1. Andere P1 splitter nu gekocht en voorlopig nog geen problemen 8)

  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:53
Stuur je het laden/ontladen ook via Modbus aan want HA heeft natuurlijk ook een vertraging bovenop de vertraging van het inlezen van de P1 in HA.

Wil je de minste vertraging dan is het volgens mij best geen externe sturing te gebruiken en gewoon de MT rechtstreeks te koppelen aan je P1 en hem op Self consumption zetten.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • bommep
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:10
DukeBox schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Heb je een 10 sec. interval op de P1 poort op je meter?
Ik heb een Kaifa MA304, dus zover ik kan nagaan moet dat het probleem niet zijn.

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:41:
[...]

Bij mij gaf de HW P1 splitter problemen. Trage response van de Marstek en sporadisch liep die gewoon vast (als in hield oude waarde voor minuten tot half uur vast). Dit zowel met de Marstek P1 als de HW P1. Andere P1 splitter nu gekocht en voorlopig nog geen problemen 8)
Hmm, ik zal mogen de splitter er eens tussenuit gooien en tijdelijk even testen met alleen een HW P1 dongle rechtstreeks in de P1 poort van de slimme meter. Wat jij beschrijft klinkt als mijn probleem. Thanks!

Welke splitter gebruik je nu?

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
r2504 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
Stuur je het laden/ontladen ook via Modbus aan want HA heeft natuurlijk ook een vertraging bovenop de vertraging van het inlezen van de P1 in HA.
Nee, ik gebruik HA alleen maar om te monitoren.

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
r2504 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
Wil je de minste vertraging dan is het volgens mij best geen externe sturing te gebruiken en gewoon de MT rechtstreeks te koppelen aan je P1 en hem op Self consumption zetten.
Zo staat-ie dus bij mij ingesteld.
ReneK schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:43:
[...]

Nee, ik gebruik HA alleen maar om te monitoren.
Als je HA hebt loont het misschien de moeite de HW P1 te emuleren met de Astrameter. Deze werkt bij mij echt strak. Ik was al tevreden van mijn CT003, heb deze bijna 10 maanden gebruikt. Maar in alle eerlijkheid: de Astrameter is nog beter. Die houdt de 0 echt mooi en die reageert instant.

Baat het niet, dan schaadt het niet. En in het beste geval kan de splitter er gewoon tussenuit. Heb je enkel nog de HWP1 nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Druppeltje_ op 17-05-2026 01:50 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 01:46:
[...]

Als je HA hebt loont het misschien de moeite de HW P1 te emuleren met de Astrameter. Deze werkt bij mij echt strak. Ik was al tevreden van mijn CT003, heb deze bijna 10 maanden gebruikt. Maar in alle eerlijkheid: de Astrameter is nog beter. Die houdt de 0 echt mooi en die reageert instant.

Baat het niet, dan schaadt het niet. En in het beste geval kan de splitter er gewoon tussenuit. Heb je enkel nog de HWP1 nodig.
Ik lees hier regelmatig goede dingen over Astrameter, ik ga me er eens in verdiepen. Het klinkt goed in ieder geval.

Het zou i.d.d. mooi zijn als ik die splitter en CT003 kan verwijderen, scheelt ook weer clutter in de meterkast.

Thanks!
ReneK schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:42:
[...]

Hmm, ik zal mogen de splitter er eens tussenuit gooien en tijdelijk even testen met alleen een HW P1 dongle rechtstreeks in de P1 poort van de slimme meter. Wat jij beschrijft klinkt als mijn probleem. Thanks!

Welke splitter gebruik je nu?
Voorlopig een passieve splitter kabel met de Marstek rechtstreeks hierop en de HW P1 splitter op de tweede aansluiting (met daaraan de HW P1 meter). Vooral als test nu om te zien of het probleem zich opnieuw gaat voordoen en of dit dan enkel de HW P1 gaat zijn of toch beide. Als dit blijft werken dan toch eens inversteren in een nieuwe P1 splitter, maar is zoveel keus dat ik nog niet goed weet welke :P
Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 01:46:
[...]
Als je HA hebt loont het misschien de moeite de HW P1 te emuleren met de Astrameter. Deze werkt bij mij echt strak. Ik was al tevreden van mijn CT003, heb deze bijna 10 maanden gebruikt. Maar in alle eerlijkheid: de Astrameter is nog beter. Die houdt de 0 echt mooi en die reageert instant.
Ga het ook eens proberen. Hier vooral met de 2 batterijen, gezien ik nu manueel de ene en andere moet in- en uitschakelen. Laat dan de CT003 hangen en moest de HA dan toch eens mislopen kan je vanop afstand nog switchen naar de andere 8)

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:49:
[...]

Voorlopig een passieve splitter kabel met de Marstek rechtstreeks hierop en de HW P1 splitter op de tweede aansluiting (met daaraan de HW P1 meter). Vooral als test nu om te zien of het probleem zich opnieuw gaat voordoen en of dit dan enkel de HW P1 gaat zijn of toch beide. Als dit blijft werken dan toch eens inversteren in een nieuwe P1 splitter, maar is zoveel keus dat ik nog niet goed weet welke :P
Thanks!

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

ReneK schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:42:
[...]

Hmm, ik zal mogen de splitter er eens tussenuit gooien en tijdelijk even testen met alleen een HW P1 dongle rechtstreeks in de P1 poort van de slimme meter. Wat jij beschrijft klinkt als mijn probleem. Thanks!

Welke splitter gebruik je nu?
Nooit last gehad van de hw splitter, heeft wel zijn eigen voeding . En volgens mij is er ook nog een poort op de hw spiller die voeding accepteert op de pinnen vanuit de digitale meter. Daar heb ik dan de digitale meter op zitten en de ct003 en de hw-p1 op 1 van de andere .. draait hier al meer dan 1 jaar stabiel , wel heb ik een DSMR 4 meter.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

S2S schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Nooit last gehad van de hw splitter, heeft wel zijn eigen voeding . En volgens mij is er ook nog een poort op de hw spiller die voeding accepteert op de pinnen vanuit de digitale meter. Daar heb ik dan de digitale meter op zitten en de ct003 en de hw-p1 op 1 van de andere .. draait hier al meer dan 1 jaar stabiel , wel heb ik een DSMR 4 meter.
Hier geeft dat problemen met een DSMR 5.0 meter (Belgische e-MUCS v1.0 protocol). Heb de kabel alsook de HW P1 hub vervangen door een nieuwe maar dat gaf geen beterschap. Nu eens testen of het probleem zich in huidige setup nog gaat voordoen of niet meer.

  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Eerste nacht met batterij, ziet er heel goed uit. om 8:00 heb ik deze aangesloten en daarna nagenoeg geen net verbruik, tot vanmorgen toe zelfs, ondanks dat gister nog is verwarmd met de airco. ben er wel happy mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZaD-oBveVew-ingCEArpF42Bkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lhx58ZUnQP0TlyzjaAzf2L94.png?f=fotoalbum_large

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:46
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Hier geeft dat problemen met een DSMR 5.0 meter (Belgische e-MUCS v1.0 protocol). Heb de kabel alsook de HW P1 hub vervangen door een nieuwe maar dat gaf geen beterschap. Nu eens testen of het probleem zich in huidige setup nog gaat voordoen of niet meer.
Exact een jaar in dienst en nul problemen gehad met de manier waarop ik alles heb aangesloten. Kortom, alles krijgt aparte voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeSrHkBqRBwY-EjsbndvB6elAH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5ef65otQhOr3umEGTC3Pj9l.jpg?f=fotoalbum_large

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Avenger 2.0 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:00:
[...]

Ga het ook eens proberen. Hier vooral met de 2 batterijen, gezien ik nu manueel de ene en andere moet in- en uitschakelen. Laat dan de CT003 hangen en moest de HA dan toch eens mislopen kan je vanop afstand nog switchen naar de andere 8)
Op exact die manier doe ik het ook. Ik heb de echte CT003 en de ghost CT003 er beiden in staan, waarvan de echte nog steeds aangesloten is. Ik kan vanop afstand dan nog de astrameter stoppen en de echte selecteren. Heb dit trouwens al een paar keren toegepast wanneer ik aan het klooien was met HA en deze een tijdje offline moest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoY3hweBb5_xwIy6yZL9LjEKon8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3wITu3UhEW24gC8k7AJv8sz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Druppeltje_ op 17-05-2026 10:23 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
merlin1201 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:07:
Eerste nacht met batterij, ziet er heel goed uit. om 8:00 heb ik deze aangesloten en daarna nagenoeg geen net verbruik, tot vanmorgen toe zelfs, ondanks dat gister nog is verwarmd met de airco. ben er wel happy mee.

[Afbeelding]
Happy = Oke
Nog wat finetunen aankomende tijd, als op welk moment je de marstek laad en hoe je het resterende overschot opmaakt om de marstek de avond / nacht en ochtend volledig te benutten.
Werkt het oke, verander dan vooral niks :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:58
Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Op exact die manier doe ik het ook. Ik heb de echte CT003 en de ghost CT003 er beiden in staan, waarvan de echte nog steeds aangesloten is. Ik kan vanop afstand dan nog de astrameter stoppen en de echte selecteren. Heb dit trouwens al een paar keren toegepast wanneer ik aan het klooien was met HA en deze een tijdje offline moest.[Afbeelding]
Ik doe het nog eenvoudiger, ik schakel wifi uit op de CT003, zo moet ik de batterijen ook niet koppelen met een andere CT, gewoon wifi in/uit schakelen op de router voor de CT

(Mac allow/deny list functie op de router)

  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
tweeek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Happy = Oke
Nog wat finetunen aankomende tijd, als op welk moment je de marstek laad en hoe je het resterende overschot opmaakt om de marstek de avond / nacht en ochtend volledig te benutten.
Werkt het oke, verander dan vooral niks :)
Ik ben idd begonnen met nom, en ik denk dat door voor ons prima werkt want het maakt niet uit op welk moment hij oplaad zolang het maar zonnestroom is. Ik heb geen dynamisch contract,
Bezig met HA vandaag even de netwerk kabel maken maar dat zal meer zijn op te monitoren nog niet om aan te sturen, ik begrijp dat je de api key beter met rust kan laten.
Ik gebruik de Homewizzard p1 meter ipv de meegeleverde p1

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

NoFate schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Ik doe het nog eenvoudiger, ik schakel wifi uit op de CT003, zo moet ik de batterijen ook niet koppelen met een andere CT, gewoon wifi in/uit schakelen op de router voor de CT

(Mac allow/deny list functie op de router)
Oh? En zodra de astrameter wegvalt en je de CT terug toegang geeft, nemen de batterijen de CT003 dan terug over?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-06 11:12
Ik heb de Astrameter addon geüpdatet naar 2.0.1 en ik wil eens kijken of de aansturing voor de zelfconsumptie met de geëmuleerde CT003 beter werkt dan wat de batterij kan op basis van een Shelly meter (ik betwijfel het maar het is het proberen waard). Hoe voeg ik de CT003 toe in de MT app? Als ik op de knop klik om een CT toe te voegen lijkt ie te gaan zoeken naar een bluetoothapparaat, maar die is er natuurlijk niet. Wat mis ik?

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:58
Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Oh? En zodra de astrameter wegvalt en je de CT terug toegang geeft, nemen de batterijen de CT003 dan terug over?
Dat klopt!

  • djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 19:43
@SatScan

Hoe zie jij de samenwerking tussen HBC en EVCC?

In EVCC zitten functies om prio aan batterij of laadpaal te geven, bij lage prijzen de batterij ook te laden en battery supported charging. EVCC en HBC allebei de controle geven werkt natuurlijk niet.
Gely schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:13:
[...]
Exact een jaar in dienst en nul problemen gehad met de manier waarop ik alles heb aangesloten. Kortom, alles krijgt aparte voeding.
Bizar. Heb zelfs exact dezelfde meter als jij. Ook de voedingen vervangen en alles met voeding aangesloten. Zelfs Fluvius gebeld omdat ik dacht dat het een defect was met de digitale meter :+
Voorlopig werk alles perfect, maar het vorige probleem dook ook maar sporadisch op en alleen kunnen opsporen door apart meetsysteem van CT klemmen wat ik nog gebruikt van vroeger en deze problemen aan het licht bracht.
djiedjee schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:12:
@SatScan

Hoe zie jij de samenwerking tussen HBC en EVCC?

In EVCC zitten functies om prio aan batterij of laadpaal te geven, bij lage prijzen de batterij ook te laden en battery supported charging. EVCC en HBC allebei de controle geven werkt natuurlijk niet.
HBC heeft een functie die ervoor zorgt dat de thuisbatterijen niets doen (idle) zodra de EV (elektrische auto) wordt opgeladen.

Met andere woorden: als de EVCC besluit om te gaan laden, zet HBC de batterijen op 'idle'. Begrijp ik het goed dat jij de batterijen en de EV gelijktijdig wilt laten laden? Die mogelijkheid is er volgens mij namelijk niet. Zou je dit eventueel eens kunnen navragen in het supportkanaal op Discord?

Je zou dan EVCC primair alleen de EV load kunnen laten doen en HBC de rest!

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 17-05-2026 11:28 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

SatScan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Dit zijn LFP-batterijen, die juist tot 11% moeten worden ontladen en weer naar 100% opgeladen moeten worden om gezond te blijven werken. Doe je dit niet, dan zal de BMS (die je batterijen juist gezond houdt) niet de juiste waarde kunnen berekenen. Hierdoor kan deze de gezondheid van je cellen niet optimaal regelen.

MT hanteert een zeer voorzichtige (voltage) marge. Op zichzelf is dat niet erg; dan houden we capaciteit als 'reserve' die eventueel later, bij degradatie van de cellen, vrijgeschakeld kan worden.

Kort en goed: laat de BMS zijn werk doen!
Oke, dank voor de input, ga ik hem in stapjes verlagen... alleen maar goed voor het rendement, belangrijkste is dat ik mijn API stabiel in de lucht houdt.

freelance-intelligence.info

ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Heb ik gedaan. Is de Smart Gateways Active P1 Splitter Pro veel beter/stabieler dan de HW P1 splitter?
Dat weet ik niet uit ervaring. Die heb ik niet.
Maar mocht ik nu een nieuwe splitter moeten/willen kopen dan zou het deze zijn.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 19:43
@SatScan

Mijn laadpaal kan alleen op 3 fasen laden en bij zonneladen is een stap van 1 ampère behoorlijk groot.

Bij NoM stand stopt hij tijdens het laden van de auto het "restant" van de zonnestroom in de batterij. Zeker met bewolkt weer en bijv een vaatwasser aan, is de batterij prima in staat om NoM te houden.

Het kan slimmer denk ik, op basis van zonverwachting en prijzen.

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
S2S schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Nooit last gehad van de hw splitter, heeft wel zijn eigen voeding . En volgens mij is er ook nog een poort op de hw spiller die voeding accepteert op de pinnen vanuit de digitale meter. Daar heb ik dan de digitale meter op zitten en de ct003 en de hw-p1 op 1 van de andere .. draait hier al meer dan 1 jaar stabiel , wel heb ik een DSMR 4 meter.
Moet ik toch eens uitzoeken welke poort op de HW splitter dat is. Dan kan daar de HW P1 op, en de CT003 krijgt dan zijn eigen voeding. Ik heb overigens een DSMR 5 meter, met 1 sec update rate.

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
bommep schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:59:
[...]

Ik heb een Kaifa MA304, dus zover ik kan nagaan moet dat het probleem niet zijn.
Zover ik zie is dat een DSMR4 meter, dus 10 sec. interval. Daardoor krijg je hoe dan ook meer last van na-ijlen dan met een 1 sec. interval.

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

ReneK schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:05:
[...]

Moet ik toch eens uitzoeken welke poort op de HW splitter dat is. Dan kan daar de HW P1 op, en de CT003 krijgt dan zijn eigen voeding. Ik heb overigens een DSMR 5 meter, met 1 sec update rate.
Of 1 van die poorten geeft ook extra voeding , ik weet het niet meer 100% precies maar kijk er even naar , draait hier perfect . Staat wel in een online manual op hw site. Volgens mij heb ik de ct003 juist op die poort zodat deze genoeg stroom krijgt .. dat Marstek spul is anders onstabiel hier .en de ct003 ook aan de eigen voeding Been there done that (maar dan jaar geleden)

[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 17-05-2026 12:22 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
ReneK schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:05:
[...]

Moet ik toch eens uitzoeken welke poort op de HW splitter dat is. Dan kan daar de HW P1 op, en de CT003 krijgt dan zijn eigen voeding. Ik heb overigens een DSMR 5 meter, met 1 sec update rate.
Het zou eigenlijk niet uit moeten maken.
Eerder is er wel gewisseld van poorten wat bij de ene geholpen heeft bij de ander niet.
Wat standaard info.
https://www.homewizard.co...-p1-apparaten-aansluiten/

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Vind ook nergens iets van officiële info dat zou zeggen dat één poort andere specs heeft van de P1 splitter. Hier gaf de Marstek P1 en HW P1 samen op de HW P1 splitter gewoon problemen. Met de passieve splitterkabel lijkt het verholpen te zijn, al moet ik voor de zekerheid toch enkele weken wachten om dit met zekerheid te zeggen.

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

tweeek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Het zou eigenlijk niet uit moeten maken.
Eerder is er wel gewisseld van poorten wat bij de ene geholpen heeft bij de ander niet.
Wat standaard info.
https://www.homewizard.co...-p1-apparaten-aansluiten/
Klopt , ik was even in de war. De hw p1 actieve splitter kan alleen voeding ontvangen via 1 poort en of via de actieve voeding ik heb beide gedaan. Als er 1 uitvalt gaat hij over op de andere . Ik had het idee dat bij het uitlezen van de meter door de energie maatschappij hier ‘s nachts de boel wel eens uitviel . Nooit meer gehad zo . Dus ct was dan weer halve nacht uit was zeer frustrerend.. nooit meer gehad .

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 17-05-2026 12:43 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

Avenger 2.0 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:32:
Vind ook nergens iets van officiële info dat zou zeggen dat één poort andere specs heeft van de P1 splitter. Hier gaf de Marstek P1 en HW P1 samen op de HW P1 splitter gewoon problemen. Met de passieve splitterkabel lijkt het verholpen te zijn, al moet ik voor de zekerheid toch enkele weken wachten om dit met zekerheid te zeggen.
Toch heeft 1 poort een iets andere spec, zelf gelezen , volgens mij in de papieren manual of in de manual online maar is jaar geleden .. co pilot geeft zelfde antwoord . Zit dus een soort switch in .

Co-pilot.

Alleen de IN‑poort ontvangt voeding van de slimme meter

Ik heb beide aangesloten en nooit meer gehad dat de boel snachts precies op het zelfde tijdstip(meerdere malen gehad ) (uitlezen energie maatschappij is my guess) uitviel .. zo niet .. ik ben er vanaf ..

[ Voor 19% gewijzigd door S2S op 17-05-2026 12:41 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:46
tweeek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Het zou eigenlijk niet uit moeten maken.
Eerder is er wel gewisseld van poorten wat bij de ene geholpen heeft bij de ander niet.
Wat standaard info.
https://www.homewizard.co...-p1-apparaten-aansluiten/
Wel, het zou niet uit moeten maken, maar het maakte bij mij alvast wel degelijk uit. Niet vergeten dat de splitter geen parallelle simultane output heeft maar eerder een sequentiële scan doet van zijn poorten waarop dan de data wordt doorgegeven. Het kan zeer goed zijn dat het qua timing voor sommige devices beter uitkomt om de data iets vroeger of net iets later ter beschikking te krijgen.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

Gely schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Wel, het zou niet uit moeten maken, maar het maakte bij mij alvast wel degelijk uit. Niet vergeten dat de splitter geen parallelle simultane output heeft maar eerder een sequentiële scan doet van zijn poorten waarop dan de data wordt doorgegeven. Het kan zeer goed zijn dat het qua timing voor sommige devices beter uitkomt om de data iets vroeger of net iets later ter beschikking te krijgen.

Yup, en dit ook.
Ik neem niets voor lief, wat jij zegt kan in jouw situatie werken.

Ook co pilot ;) :


Waarom jouw Marstek CT uitviel

Veel slimme meters (vooral SMR5) doen ’s nachts een herstart of datadump richting de netbeheerder. Of updaten . Reboot / reconnect GPRS Of zelfs een bespaar modus die ‘s nachts loopt in de meter of overbelasting (te veel apparaten op de poort) Tijdens dat proces:

De P1‑poort kan kortstondig stoppen met het leveren van voeding

Sommige meters schakelen de P1‑poort zelfs heel even volledig uit

Apparaten die rechtstreeks afhankelijk zijn van die voeding vallen dan uit

Sommige apparaten starten daarna niet automatisch opnieuw op

De Marstek CT‑dongles staan erom bekend dat ze gevoelig zijn voor P1‑voedingsonderbrekingen.


Klopt trouwens precies wat ik 1 jaar geleden zelf al had geconstateerd.


Er staat niet voor niets in de TS sluit alle voedingen aan ..

Alleen hier ook met de voeding in de CT003, viel deze nog uit in de nacht uit , daarom de hw-p1 actieve splitter.

[ Voor 48% gewijzigd door S2S op 17-05-2026 13:58 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

coldasice schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Oke, dank voor de input, ga ik hem in stapjes verlagen... alleen maar goed voor het rendement, belangrijkste is dat ik mijn API stabiel in de lucht houdt.
Ik had je dat gisteren ook al eens gevraagd maar waarschijnlijk overheen gelezen; waarom de noodzaak om de API te gebruiken?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
Onnozele vraag misschien, maar kunnen er op de slimme meter in de meterkast meerdere energiemeters met CT-klemmen worden aangesloten?

Ik vraag dit omdat allerlei Home Assistant integraties (bijv. evcc) standaard overweg kunnen met bijv. de Shelly Pro 3EM en dat dus handig werkt, maar ik voor de Marstek-batterijen wil gaan voor een CT002 zodat ik op termijn nog een extra batterij kan aansluiten.

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

MarjaR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:50:
Onnozele vraag misschien, maar kunnen er op de slimme meter in de meterkast meerdere energiemeters met CT-klemmen worden aangesloten?

Ik vraag dit omdat allerlei Home Assistant integraties (bijv. evcc) standaard overweg kunnen met bijv. de Shelly Pro 3EM en dat dus handig werkt, maar ik voor de Marstek-batterijen wil gaan voor een CT002 zodat ik op termijn nog een extra batterij kan aansluiten.
Ja waarom niet? Maar ik zou al die extra blokken en draden erin niet willen … ik vraag me af of je de spoelen zelf niet beter extern kan aftakken .. (maar dat weet ik niet ) dat zou je moeten uitzoeken. Uitgezocht : aftakken kan niet.

Dan moet je meerdere klemmen installeren..

[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 17-05-2026 13:01 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

MarjaR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:50:
Onnozele vraag misschien, maar kunnen er op de slimme meter in de meterkast meerdere energiemeters met CT-klemmen worden aangesloten?

Ik vraag dit omdat allerlei Home Assistant integraties (bijv. evcc) standaard overweg kunnen met bijv. de Shelly Pro 3EM en dat dus handig werkt, maar ik voor de Marstek-batterijen wil gaan voor een CT002 zodat ik op termijn nog een extra batterij kan aansluiten.
Ook voor zo'n toepassing is de Astrameter perfect geschikt. Dan kan je de Shelly Pro gewoon gebruiken voor aansturing van meerdere batterijen zonder dat je de hele kast moet verstoppen achter CT-klemmen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Ik had je dat gisteren ook al eens gevraagd maar waarschijnlijk overheen gelezen; waarom de noodzaak om de API te gebruiken?
Geen UTP aansluiting in de buurt en nog even geen zin en tijd gehad om mijn optimizer te veranderen naar modbus, daarop inhakend, als ik een 2de batterij in een andere ruimte zet. Moet ik dan beide batterijen bekabelen voor modbus?

freelance-intelligence.info

coldasice schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Geen UTP aansluiting in de buurt en nog even geen zin en tijd gehad om mijn optimizer te veranderen naar modbus, daarop inhakend, als ik een 2de batterij in een andere ruimte zet. Moet ik dan beide batterijen bekabelen voor modbus?
Maar wat je met de API kan, kan je toch ook met de Hamerelay of BLE integratie?

Ik gebruik zelf geen modbus, maar ik neem aan dat beiden batterijen apart verbonden moeten zijn ja. De batterijen hebben onderling geen weet van elkaar.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Goedemiddag,

De afgelopen twee weken ben ik druk geweest met het vormgeven van deel 2. Dit is naar mijn eigen bescheiden mening aardig gelukt ;-) Ik heb al diverse complimenten gekregen, dank daarvoor!

Maar nu is het moment gekomen dat ik als topichouder het stokje uiterlijk 1 juni wil overdragen. De andere twee topichouders zijn al eerder gestopt, maar ik heb ze fatsoenlijkheidshalve nog wel als zodanig vermeld.

Mijn concrete vraag is nu: wie van jullie is bereid om het stokje over te nemen? Het meeste werk is al gedaan; het is nu vooral een kwestie van zorgen dat de links actueel blijven en de Q&A bij nieuwe ontwikkelingen wordt bijgewerkt.

Heb je interesse? Stuur mij dan een DM. Dan zorg ik dat je de juiste rechten krijgt.

Dit topic en zijn gebruikers verdienen een actuele TS!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Ook voor zo'n toepassing is de Astrameter perfect geschikt. Dan kan je de Shelly Pro gewoon gebruiken voor aansturing van meerdere batterijen zonder dat je de hele kast moet verstoppen achter CT-klemmen.
Je bedoelt alleen de Shelly Pro 3EM fysiek in de meterkast monteren en de CT002 dan emuleren met die Astrameter?
Ik heb daar even naar zitten kijken, maar dat configureren van die Astrameter ziet er nog best complex uit. :(

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro

MarjaR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:19:
[...]

Je bedoelt alleen de Shelly Pro 3EM fysiek in de meterkast monteren en de CT002 dan emuleren met die Astrameter?
Ik heb daar even naar zitten kijken, maar dat configureren van die Astrameter ziet er nog best complex uit. :(
Inderdaad ja.

Dat configureren ziet er moeilijker uit dan het in werkelijkheid is. En ik heb daaromtrent recht van spreken :+ ik ben absoluut niet de handigste met dat soort dingen maar die loopt hier als een molen. Er zijn tal van voorbeeld configs beschikbaar en er zal altijd wel iemand zijn die je wil helpen of zijn config wil delen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Maar wat je met de API kan, kan je toch ook met de Hamerelay of BLE integratie?

Ik gebruik zelf geen modbus, maar ik neem aan dat beiden batterijen apart verbonden moeten zijn ja. De batterijen hebben onderling geen weet van elkaar.
Hame relay ken ik niet, maar ik heb een eigen optimizer en niks te maken met Home Assistent (volgens mij wordt het daarvoor gebruikt). BLE is alleen lokaal, ik heb een server in duitsland gehuurd met volledige controle over die server met Claude erop (gebruik ik voor al mijn projecten, dit is maar een klein projectje). Die heeft alle optimizers, cron jobs en dashboards gebouwd op basis van mijn input. API wordt uitgelezen via tailscale en synology.

Als je eenmaal een keuze maakt (API) en het werkt, waarom zou je switchen?

freelance-intelligence.info

coldasice schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Als je eenmaal een keuze maakt (API) en het werkt, waarom zou je switchen?
Omdat de API van Marstek niet bepaald het toonbeeld is van een stabiele werkwijze. Je batterij bijvoorbeeld niet tot 100% kunnen opladen omdat de API dan uitvalt vind ik eigenlijk niet echt een werkende methode. Vandaar dat ik me de vraag stelde in jouw geval, meer bedoelde ik er niet mee alleszins.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:43:
[...]
Omdat de API van Marstek niet bepaald het toonbeeld is van een stabiele werkwijze. Je batterij bijvoorbeeld niet tot 100% kunnen opladen omdat de API dan uitvalt vind ik eigenlijk niet echt een werkende methode.
Dat wist ik niet dat de API ook uitvalt bij 100%.
Bij de V1/v2 heb ik gemerkt dat BLE verbinding batterij uitvalt bij 11% en 100% en je de batterij moet herstarten om terug bluetooth te hebben op firmware v158. Modbus werkt gelukkig wel goed.
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Dat wist ik niet dat de API ook uitvalt bij 100%.
Bij de V1/v2 heb ik gemerkt dat BLE verbinding batterij uitvalt bij 11% en 100% en je de batterij moet herstarten om terug bluetooth te hebben op firmware v158. Modbus werkt gelukkig wel goed.
Ik wist dit ook niet, ik gebruik de API niet. Maar gisteren kwam dat hier voorbij dat iemand die nooit oplaadt tot 100% enerzijds om de levensduur van de batterij te verlengen en anderzijds omdat de API dan uitvalt.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:51:
[...]
Bij de V1/v2 heb ik gemerkt dat BLE verbinding batterij uitvalt bij 11% en 100% en je de batterij moet herstarten om terug bluetooth te hebben op firmware v158. Modbus werkt gelukkig wel goed.
Ik monitor met ha-marstek-ble de Marstek (V2 v158) via Bluetooth maar heb geen last van Bluetooth uitval.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

Flesym schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:16:
[...]
Ik monitor met ha-marstek-ble de Marstek (V2 v158) via Bluetooth maar heb geen last van Bluetooth uitval.
Ik heb wel een communication module firmware update gehad (2025 versie), dus mogelijk heeft dat er dan iets mee te maken.

  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

coldasice schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Oke, dank voor de input, ga ik hem in stapjes verlagen... alleen maar goed voor het rendement, belangrijkste is dat ik mijn API stabiel in de lucht houdt.
Zoals gisteren gemeld hier, heeft mijn batterij bijna 12 dagen onafgebroken goed gewerkt..... totdat ik gisteren de ondergrens verlaagde tot 20%.... bij 21% is de batterij API vannacht meteen weer gestopt.... voor mij is het wel duidelijk dat die ergens onder die 22% en boven de 95-98% niet meer stabiel werkt....

Mooi experiment dat volgens mij aantoont dat de API te gevoelig is voor te laag en te hoog (ont)laden

Ik ga via LAN modbus activeren....

freelance-intelligence.info


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:53
coldasice schreef op maandag 18 mei 2026 @ 06:34:
[...]

totdat ik gisteren de ondergrens verlaagde tot 20%.... bij 21% is de batterij API vannacht meteen weer gestopt.... voor mij is het wel duidelijk dat die ergens onder die 22% en boven de 95-98% niet meer stabiel werkt....
Zeker dat het geen toeval is... ik kan moeilijk geloven dat er ergens in de code staat de de local API moet falen als hij boven of onder een percentage zit. Vanuit Marstek zelf zijn de ranges trouwens 12 - 100%, er is dus geen enkele reden om deze aan te passen.

Na jaren van feilloos werken was hier de HW P1 meter vanmorgen niet meer bereikbaar... toen ik in de kelder ging kijken was de dongle rood (en volgens de loggins is die vannacht om 23:55 uitgevallen). Gewoon de dongle even uit de P1 meter getrokken en terug ingestoken en alles werkt weer :?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:46
r2504 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Zeker dat het geen toeval is... ik kan moeilijk geloven dat er ergens in de code staat de de local API moet falen als hij boven of onder een percentage zit. Vanuit Marstek zelf zijn de ranges trouwens 12 - 100%, er is dus geen enkele reden om deze aan te passen.

Na jaren van feilloos werken was hier de HW P1 meter vanmorgen niet meer bereikbaar... toen ik in de kelder ging kijken was de dongle rood (en volgens de loggins is die vannacht om 23:55 uitgevallen). Gewoon de dongle even uit de P1 meter getrokken en terug ingestoken en alles werkt weer :?
Er zijn in het verleden wel al meerdere dingen gebleken die niet met opzet in de code van Marstek zaten maar toch mensen op de rand van een zenuwinzinking brachten ;)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik draai al een tijd met de B2500 addon en een Shelly EM CT klem, de addon emuleert een Shelly Pro EM50. Dat werkt uitstekend, snelle respons van de accu.

Vanochtend geupgrade naar de Astrameter 2.0.1, maar ik lijk in ergere mate last te hebben van deze:

https://github.com/tomquist/AstraMeter/issues/370

Meting is traag, onrustig, de accu staat te pingpongen. Geen tijd om verder te debuggen nu, dus even terug naar 1.0.8, werkt weer prima. Ik hou dat issue wel even in de gaten om het later nog eens te proberen, of ik bouw de boel een keer om naar virtuele CT002/CT003 als ik even tijd heb.

Hier stond een dode link.


  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

r2504 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Zeker dat het geen toeval is... ik kan moeilijk geloven dat er ergens in de code staat de de local API moet falen als hij boven of onder een percentage zit. Vanuit Marstek zelf zijn de ranges trouwens 12 - 100%, er is dus geen enkele reden om deze aan te passen.

Na jaren van feilloos werken was hier de HW P1 meter vanmorgen niet meer bereikbaar... toen ik in de kelder ging kijken was de dongle rood (en volgens de loggins is die vannacht om 23:55 uitgevallen). Gewoon de dongle even uit de P1 meter getrokken en terug ingestoken en alles werkt weer :?
Zou idd kunnen, met de drukte van vandaag en morgen heb ik toch geen tijd om iets aan te passen, dus blijf nog wel wat dagen met dezelfde logica testen....

Verder zal dit niet in de logica van Marstek staan....maar bij een lage en of hoge vulgraad spelen er vermoedelijk andere zaken, zoals in een veilige modus of iets dergelijks die zorgt dat de API uitvalt...

freelance-intelligence.info


  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
SatScan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Beide van voeding voorzien.
Probeer de CT003 in andere poort van de splitter.
TIP: lees de TS
Nu er vandaag weer wat zon is, laadt de Marstek weer op en kan ik weer wat testen.

Ik heb de CT003 verplaatst van poort 3 naar poort 1, en ik heb de voedingsadapter van de CT003 rechtstreeks in de CT003 geplugd ipv. in de splitter. De CT003 heeft nu zijn eigen voeding en de HW P1 wordt gevoed uit de slimme meter via de splitter.

Ik zie nu dat de Marstek charge en discharge power weer iedere seconde veranderen ipv. langere tijd blijven hangen. Ook reageert de Marstek weer binnen zo'n 3 seconden op wisselende PV opbrengst en op wisselende belasting (in plaats van 20 seconden).

Kortom: alles lijkt nu weer goed te werken! :)
De komende dagen maar even blijven monitoren.

Dat neemt niet weg dat ik binnenkort ook Astrameter wil gaan testen, en kijken of die CT003 er helemaal tussenuit kan.

  • The Dude
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-06 16:18
Hallo Allen,

Woensdag is het zover dan ontvang ik mijn MT thuisaccu. Ik ga deze koppelen aan mijn bestaande HW P1 meter.

Mijn vraag is nu over de verschillende modus. Wat ik mij afvroeg is of ook een combi een mogelijkheid is. Normaal wil ik dat de opbrengst die over is van mijn panelen de accu ingaat maar aangezien ik bij Budget Energie zit heb ik tijdens het voorjaar en de zomer "gratis" stroom op zaterdag en zondag tussen 12:00 en 17:00 en wil ik dan natuurlijk laden.

Iemand ervaring mee?

  • Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 19:49

Perkouw

Moderator General Chat
@The Dude houd het gewoon op NOM. En heel formeel zitten er voorwaarden bij de actie van Budget Energie die juist stellen dat ze accu's laden op dat moment afkeuren. ;) Maar. . .kijk vooral even als je hem hebt wat je kan met eventuele schema's.

@ReneK Mooi dat dit bij jou ook werkt die splitter van HW blijft een kriem wat dat betreft. Kleine tip nog, voorzie alles überhaupt van een eigen voeding indien ze de mogelijkheid hebben. . .

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
Perkouw schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:13:
@ReneK Mooi dat dit bij jou ook werkt die splitter van HW blijft een kriem wat dat betreft. Kleine tip nog, voorzie alles überhaupt van een eigen voeding indien ze de mogelijkheid hebben. . .
Dank voor de tip. Ik zou de HW splitter inderdaad ook nog van een eigen voeding kunnen voorzien, maar dat zou dan alleen voor de HW P1 dongle zijn. Deze gebruikt bij mijn weten veel minder energie dan de CT003, en heeft jarenlang prima gewerkt als-ie rechtstreeks vanuit de slimme meter wordt gevoed.

Maar ik kijk het de komende dagen even aan. Als er weer problemen ontstaan, komt er een tweede voeding bij. Of de CT003 en de splitter gaan er helemaal tussenuit.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
ReneK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Nu er vandaag weer wat zon is, laadt de Marstek weer op en kan ik weer wat testen.

Ik heb de CT003 verplaatst van poort 3 naar poort 1, en ik heb de voedingsadapter van de CT003 rechtstreeks in de CT003 geplugd ipv. in de splitter. De CT003 heeft nu zijn eigen voeding en de HW P1 wordt gevoed uit de slimme meter via de splitter.

Ik zie nu dat de Marstek charge en discharge power weer iedere seconde veranderen ipv. langere tijd blijven hangen. Ook reageert de Marstek weer binnen zo'n 3 seconden op wisselende PV opbrengst en op wisselende belasting (in plaats van 20 seconden).

Kortom: alles lijkt nu weer goed te werken! :)
De komende dagen maar even blijven monitoren.

Dat neemt niet weg dat ik binnenkort ook Astrameter wil gaan testen, en kijken of die CT003 er helemaal tussenuit kan.
Ik meen toch wel dat het vaker gezegd is, om alles van voeding te voorzien.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
tweeek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Ik meen toch wel dat het vaker gezegd is, om alles van voeding te voorzien.
Ik heb dit zojuist getest met een tweede voeding. Nu dus de originele Marstek voeding op de CT003, en een eigen USB voeding voor de HW splitter.

De NOM regeling van de Marstek wordt dan gelijk een stuk instabieler en begint heel onrustig te regelen. Merkwaardig.

Ik vermoed dat de twee voedingen nu via de splitter parallel staan. Denk dat ik een passief RJ11 kabeltje (dwz. met onderbroken voeding) tussen de splitter en de CT003 moet zetten.

Heb de tweede voeding maar weer verwijderd, eerst maar eens aankijken hoe e.e.a. zich de komende dagen gedraagt.

  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
ReneK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Dat neemt niet weg dat ik binnenkort ook Astrameter wil gaan testen, en kijken of die CT003 er helemaal tussenuit kan.
Zou je dan misschien tzt schermafdrukjes van de configuratie van je Astrameter o.b.v. je HW P1 willen posten?
Ik zoek een goed werkend voorbeeld om het ook eens in te richten, om die Astrameter uit te proberen. :)

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro

MarjaR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Zou je dan misschien tzt schermafdrukjes van de configuratie van je Astrameter o.b.v. je HW P1 willen posten?
Ik zoek een goed werkend voorbeeld om het ook eens in te richten, om die Astrameter uit te proberen. :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
[GENERAL]
DEVICE_TYPE = ct003
POLL_INTERVAL = 1
THROTTLE_INTERVAL = 0
DEADBAND = 3
SMOOTH_TARGET_ALPHA = 0.9

[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
DEDUPE_TIME_WINDOW = 0.9
FAIR_DISTRIBUTION = True
MIN_EFFICIENT_POWER = 500
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 1800
EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3
BALANCE_DEADBAND = 30
BALANCE_GAIN = 0.2
EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65
SATURATION_ALPHA = 0.07

[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.68.XX
TOKEN = XXXXXX
SERIAL = XXXXXX
VERIFY_SSL = False
POWER_OFFSET = 2

[MQTT_INSIGHTS]
BROKER = 192.168.68.XX
PORT = 1883
USERNAME = XXXXXX
PASSWORD = XXXXXX
TLS = false
BASE_TOPIC = astrameter
HA_DISCOVERY = true
HA_DISCOVERY_PREFIX = homeassistant

[MARSTEK]
ENABLE = True
BASE_URL = https://eu.hamedata.com
MAILBOX = XXXXXX
PASSWORD = XXXXXX
TIMEZONE = Europe/Berlin

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
MarjaR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Zou je dan misschien tzt schermafdrukjes van de configuratie van je Astrameter o.b.v. je HW P1 willen posten?
Ik zoek een goed werkend voorbeeld om het ook eens in te richten, om die Astrameter uit te proberen. :)
Dat wil ik met alle plezier doen. Ik moet er alleen even tijd voor vrij zien te maken. Bij mij draait Home Assistent nl. in een Docker container, en ik heb daarmee geen App Store in HA. Ik moet Astrameter daarom in een eigen container draaien en dan koppelen met HA. Dat is wat meer uitzoekwerk.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
ReneK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Ik heb dit zojuist getest met een tweede voeding. Nu dus de originele Marstek voeding op de CT003, en een eigen USB voeding voor de HW splitter.

De NOM regeling van de Marstek wordt dan gelijk een stuk instabieler en begint heel onrustig te regelen. Merkwaardig.

Ik vermoed dat de twee voedingen nu via de splitter parallel staan. Denk dat ik een passief RJ11 kabeltje (dwz. met onderbroken voeding) tussen de splitter en de CT003 moet zetten.

Heb de tweede voeding maar weer verwijderd, eerst maar eens aankijken hoe e.e.a. zich de komende dagen gedraagt.
Het is ook geen vast gegeven maar vaak geopperd als oplossing, evenals het wisselen van de P1 in een andere poort, wat werkt in een specifiek geval zoals bij jou zonder voeding aan de splitter is dat natuurlijk ook prima.

Zelf een HW splitter , HWP1 beide gevoed en een zonneplan P1 die niet gevoed kan worden

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
tweeek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Het is ook geen vast gegeven maar vaak geopperd als oplossing, evenals het wisselen van de P1 in een andere poort, wat werkt in een specifiek geval zoals bij jou zonder voeding aan de splitter is dat natuurlijk ook prima.
Hmm...dat splitter gedoe is even wispelturig als de firmware van de Marstek akku zelf. Lekkere combinatie dan voor foutzoeken...

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
ReneK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Hmm...dat splitter gedoe is even wispelturig als de firmware van de Marstek akku zelf. Lekkere combinatie dan voor foutzoeken...
Van het meedenken, kabeltje instelling verbinding of wat anders is er zelfs voorgevallen dat de oplossing was dat de stekker van de marstek niet in het stopcontact zat.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 14:18
ReneK, met stroom gratis bij budget, let op, je krijgt alleen de stroom gratis maar betaalt wel de energiebelasting+ de btw daarover. Het vorig jaar hadden ze in de voorwaarden staan dat er geen accu's geladen mochten worden.

  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Gekke vraag misschien maar waarom zou je zowel de HW p1 als die bijgeleverde p1 van marstek gelijktijdig gebruiken? Welke voordeel heeft die marstek p1 tov HW?
Ik gebruik uitsluitend hw p1

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:44:
Gekke vraag misschien maar waarom zou je zowel de HW p1 als die bijgeleverde p1 van marstek gelijktijdig gebruiken? Welke voordeel heeft die marstek p1 tov HW?
Ik gebruik uitsluitend hw p1
De P1 van Marstek voor aansturing van meer dan 1 batterij. De HWP1 voor het monitoren van alles, omdat de Homewizard app nu eenmaal tig keren overzichtelijker en gebruiksvriendelijker is dan Marstek. Bij 1 batterij heeft de eigen P1 meter van Marstek inderdaad geen voordelen tov de HWP1. Maar als je meerdere batterijen goed wil laten samenwerken heb je wel Marstek zijn meter nodig. Of je moet naar HBC of Astra gaan, dan kan het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-05-2026 15:04 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
TheoC schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:26:
ReneK, met stroom gratis bij budget, let op, je krijgt alleen de stroom gratis maar betaalt wel de energiebelasting+ de btw daarover. Het vorig jaar hadden ze in de voorwaarden staan dat er geen accu's geladen mochten worden.
Ik heb die aanbieding ook een tijdje geleden gehad. Het viel me op dat je dan toestemming moet geven om je slimme meter elk kwartier te laten uitlezen door Budget. Ik vermoed dat ze dat willen gebruiken om te kijken of je structureel akku's aan het laden bent.

Ik ben niet op de aanbieding ingegaan.

  • ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:32
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:44:
Gekke vraag misschien maar waarom zou je zowel de HW p1 als die bijgeleverde p1 van marstek gelijktijdig gebruiken? Welke voordeel heeft die marstek p1 tov HW?
Ik gebruik uitsluitend hw p1
Het wordt hierboven ook al gezegd: de grafieken van HW zijn erg inzichtelijk, en geven ook meer (semi-) realtime inzicht dan HA als je wilt zien hoe snel de Marstek reageert op wisselende zonne energie en belasting.

Ik heb de HW P1 een tijdje gebruikt om de Marstek aan te sturen, maar de Marstek reageert met de HW P1 beduidend trager op wisselende condities dan de Marstek CT003. Er wordt daardoor toch iets meer energie onnodig van het net geimporteerd en geexporteerd.

Ook al heb ik maar één akku, de NOM resultaten van een CT003 zijn bij mij beter.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:13
r2504 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Zeker dat het geen toeval is... ik kan moeilijk geloven dat er ergens in de code staat de de local API moet falen als hij boven of onder een percentage zit. Vanuit Marstek zelf zijn de ranges trouwens 12 - 100%, er is dus geen enkele reden om deze aan te passen.

Na jaren van feilloos werken was hier de HW P1 meter vanmorgen niet meer bereikbaar... toen ik in de kelder ging kijken was de dongle rood (en volgens de loggins is die vannacht om 23:55 uitgevallen). Gewoon de dongle even uit de P1 meter getrokken en terug ingestoken en alles werkt weer :?
Ging de 11e naar het zonnige zuiden. Op de 13e ergens in de voormiddag gaf de ct003 geen respons meer en ik kreeg geen actuele status te zien van de twee venus E 3.0 meer.

Ik kom thuis en de batterijen hebben al die dagen niks gedaan. Is ook te zien aan het stroomverbruik.

De ct003 zit op een HW splitter. Geen rood lichtje en de van de ct003 was het ledje wit. Pas na het loshalen van zowel van de voeding op de ct003 als de datakabel uit HW was er wel weer connectie.

Enig idee waarom die Marstek p1 meter is gestopt?

[ Voor 18% gewijzigd door Mg4gebruiker op 18-05-2026 16:37 ]


  • OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:48
wilde de nieuwe Marstek koppelen met mijn P1 meter van HomeWizard. :(
Eerst een firmware update van de Batterij, geen probleem, alles gaat goed.
Alle stappen doorlopen volgens de handleiding hierboven,
Apart 2,4 Ghz wifi, Marstek gekoppeld aan de Wifi, daarna naar het CT symbool.
klik op wijzig, heeft aan dat het een Homewizard P1 meter moet zijn, die vindt hij (keurig met IP adres etc)
Echter als ik dan op configureer klik geeft hij aan dat de P1 dongle offline is.
Terwijl als ik in de homewizard app kijk zie ik keurig dat de P1 meter online is.

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-06 18:08
OscarAarts schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:41:
wilde de nieuwe Marstek koppelen met mijn P1 meter van HomeWizard. :(
Eerst een firmware update van de Batterij, geen probleem, alles gaat goed.
Alle stappen doorlopen volgens de handleiding hierboven,
Apart 2,4 Ghz wifi, Marstek gekoppeld aan de Wifi, daarna naar het CT symbool.
klik op wijzig, heeft aan dat het een Homewizard P1 meter moet zijn, die vindt hij (keurig met IP adres etc)
Echter als ik dan op configureer klik geeft hij aan dat de P1 dongle offline is.
Terwijl als ik in de homewizard app kijk zie ik keurig dat de P1 meter online is.
En zit alles dan op hetzelfde 2.4 GHz netwerk?
En is dit aparte netwerk ook "vrij" toegankelijk, dus geen gasten of IOT netwerk ?
En hoe lang heb je gewacht na de firmware update ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
OscarAarts schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:41:
wilde de nieuwe Marstek koppelen met mijn P1 meter van HomeWizard. :(
Eerst een firmware update van de Batterij, geen probleem, alles gaat goed.
Alle stappen doorlopen volgens de handleiding hierboven,
Apart 2,4 Ghz wifi, Marstek gekoppeld aan de Wifi, daarna naar het CT symbool.
klik op wijzig, heeft aan dat het een Homewizard P1 meter moet zijn, die vindt hij (keurig met IP adres etc)
Echter als ik dan op configureer klik geeft hij aan dat de P1 dongle offline is.
Terwijl als ik in de homewizard app kijk zie ik keurig dat de P1 meter online is.
Check ook WPA3 = allergische reaktie marstek

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

ReneK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Ik heb dit zojuist getest met een tweede voeding. Nu dus de originele Marstek voeding op de CT003, en een eigen USB voeding voor de HW splitter.

De NOM regeling van de Marstek wordt dan gelijk een stuk instabieler en begint heel onrustig te regelen. Merkwaardig.

Ik vermoed dat de twee voedingen nu via de splitter parallel staan. Denk dat ik een passief RJ11 kabeltje (dwz. met onderbroken voeding) tussen de splitter en de CT003 moet zetten.

Heb de tweede voeding maar weer verwijderd, eerst maar eens aankijken hoe e.e.a. zich de komende dagen gedraagt.
De hw splitter pakt maar 1 voeding, (ook al zijn beide opties aangesloten ) zit een or schakeling in , oude DSMR 4 meters geven minder spanning af dan nieuwere , maar als je p1 voeding schommelt weet niet of dat kan of mss wel je externe voeding … zou die vaak kunnen schakelen . Zou in theorie invloed kunnen hebben .. draai eens met de een of de ander. Reactie snelheid hele systeem is altijd paar seconden.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Mg4gebruiker schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Ging de 11e naar het zonnige zuiden. Op de 13e ergens in de voormiddag gaf de ct003 geen respons meer en ik kreeg geen actuele status te zien van de twee venus E 3.0 meer.

Ik kom thuis en de batterijen hebben al die dagen niks gedaan. Is ook te zien aan het stroomverbruik.

De ct003 zit op een HW splitter. Geen rood lichtje en de van de ct003 was het ledje wit. Pas na het loshalen van zowel van de voeding op de ct003 als de datakabel uit HW was er wel weer connectie.

Enig idee waarom die Marstek p1 meter is gestopt?
Er valt soms ook gewoon geen pijl op te trekken. Vannacht om 4u is batterij 1 uitgevallen hier. Vanmorgen toch 20min mee bezig geweest om die terug werkend te krijgen. Vandaag ergens rond het middaguur: batterij 2 met idem hetzelfde als batterij 1 vannacht. Ik gebruik de Astrameter en zover ik in de logs kan zien is er daar nergens een probleem geweest. Het lijkt alsof de marsteks gewoon zelf besloten er even een snippermoment van te maken.

Om een beetje duiding te geven. Mijn Marsteks draaien hier nu 13 maanden en ik heb op die 13 maanden nooit last gehad van verbindingsuitval, loopt hier altijd stabiel. Zowel de eerste 11 maanden met de CT003, als de laatste 2 maanden met de astrameter.

Ik stel me dan de vraag of Marstek op de achtergrond met iets loopt te klooien aangezien het zeer opmerkelijk is dat na 13 maanden vandaag dan op een paar uur tijd zowel 1 als 2 er mee stopten.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

Druppeltje_ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Er valt soms ook gewoon geen pijl op te trekken. Vannacht om 4u is batterij 1 uitgevallen hier. Vanmorgen toch 20min mee bezig geweest om die terug werkend te krijgen. Vandaag ergens rond het middaguur: batterij 2 met idem hetzelfde als batterij 1 vannacht. Ik gebruik de Astrameter en zover ik in de logs kan zien is er daar nergens een probleem geweest. Het lijkt alsof de marsteks gewoon zelf besloten er even een snippermoment van te maken.

Om een beetje duiding te geven. Mijn Marsteks draaien hier nu 13 maanden en ik heb op die 13 maanden nooit last gehad van verbindingsuitval, loopt hier altijd stabiel. Zowel de eerste 11 maanden met de CT003, als de laatste 2 maanden met de astrameter.

Ik stel me dan de vraag of Marstek op de achtergrond met iets loopt te klooien aangezien het zeer opmerkelijk is dat na 13 maanden vandaag dan op een paar uur tijd zowel 1 als 2 er mee stopten.
Ik heb ze uit gezet tijdens onze vakantie , stekkers eruit . Terug gekomen alles er weer in en draaien .

ct003 is erg gevoelig. Voor wifi en stroom problemen. Die raak ik niet aan .. laat ik gewoon draaien .. wel las ik dat ze op digitale meters updates doen / reconnected van gprs en andere protocollen en soms gaat dan spanning g van de p1, als de ct dan niet genoeg voeding heeft start deze niet goed opnieuw op . Hier ook gehad in het verleden. En doen je batterijen dus niets .

Als je alleen de stekker uit de p1 haalt en de boel draait weer weet je bijna zeker dat het zoiets was …

[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 18-05-2026 16:58 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:48
tweeek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Check ook WPA3 = allergische reaktie marstek
Het is idd een "vrij" netwerk. P1 adapter ook op hetzelfde netwerk.

Is een wpa2 netwerk, geen wpa3.

Ong 15 minuten gewacht na firmware update.

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

OscarAarts schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:18:
[...]

Het is idd een "vrij" netwerk. P1 adapter ook op hetzelfde netwerk.

Is een wpa2 netwerk, geen wpa3.

Ong 15 minuten gewacht na firmware update.
En simpele SSID, geen rare tekens.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-06 18:08
S2S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:32:
[...]

En simpele SSID, geen rare tekens.
En dat gaat ook op voor het wachtwoord....

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
SSID en wachtwoord kunnen toch voor de marstek een probleem zijn en niet voor de P1?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

S2S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:54:
[...]

Ik heb ze uit gezet tijdens onze vakantie , stekkers eruit . Terug gekomen alles er weer in en draaien .

ct003 is erg gevoelig. Voor wifi en stroom problemen. Die raak ik niet aan .. laat ik gewoon draaien .. wel las ik dat ze op digitale meters updates doen / reconnected van gprs en andere protocollen en soms gaat dan spanning g van de p1, als de ct dan niet genoeg voeding heeft start deze niet goed opnieuw op . Hier ook gehad in het verleden. En doen je batterijen dus niets .

Als je alleen de stekker uit de p1 haalt en de boel draait weer weet je bijna zeker dat het zoiets was …
Ik heb beide marsteks alleen terug op gang gekregen door een fabrieksreset te doen. In de logs van de astrameter (die op de HWP1) loopt zie ik nergens een uitval of een connectie verlies van de P1 meter. De CT003 loopt hier gewoon door als backup van de Astrameter maar is niet in gebruik.. deze is wel gewoon online gebleven. Het waren echt de 2 batterijen afzonderlijk op een paar uur van elkaar die dit vandaag gehad hebben. CT selecteren mislukte, wifi opnieuw configureren mislukt, ze aan/uitzetten hielp niet, enkel een fabrieksreset bracht de oplossing. In de deco-app zag ik dat de batterijen nog zichtbaar waren, en via de HA BLE kwam ook nog alle info binnen. Toch weigerden ze terug op te starten. Dit doet mij vermoeden dat daar toch meer speelt dan een probleem of een update van de P1.

Als ze nu in elk geval weer 13 maanden draaien zonder uitval kan ik ermee leven :+

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

Druppeltje_ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:54:
[...]

Ik heb beide marsteks alleen terug op gang gekregen door een fabrieksreset te doen. In de logs van de astrameter (die op de HWP1) loopt zie ik nergens een uitval of een connectie verlies van de P1 meter. De CT003 loopt hier gewoon door als backup van de Astrameter maar is niet in gebruik.. deze is wel gewoon online gebleven. Het waren echt de 2 batterijen afzonderlijk op een paar uur van elkaar die dit vandaag gehad hebben. CT selecteren mislukte, ze aan/uitzetten hielp niet, enkel een fabrieksreset bracht verbetering. In de deco-app zag ik dat de batterijen nog zichtbaar waren, en via de HA BLE kwam ook nog alle info binnen. Toch weigerden ze terug op te starten. Dit doet mij vermoeden dat daar toch meer speelt dan een probleem of een update van de P1.

Als ze nu in elk geval weer 13 maanden draaien zonder uitval kan ik ermee leven :+
Mja is ook zo. Weet jij veel wat ze soms in de back-end in China uitspoken .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

S2S schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:58:
[...]

Mja is ook zo. Weet jij veel wat ze soms in de back-end in China uitspoken .
Ik heb me dat inderdaad ook bedacht vandaag, net omdat ik er voorheen nooit problemen mee heb gehad.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Wat doen jullie van de winter met jullie batterij? want Okt --> Feb heeft het totaal geen zin om een batterij mee te laten werken en is het zinvol om deze dan uit te zetten of beter gewoon aan houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOAQ0QoA2UAL-7uhHqIGX7ebiXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KXFyfWTZpvB2uPZ1fng1iUFS.png?f=fotoalbum_large

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:14:
Wat doen jullie van de winter met jullie batterij? want Okt --> Feb heeft het totaal geen zin om een batterij mee te laten werken en is het zinvol om deze dan uit te zetten of beter gewoon aan houden.

[Afbeelding]
Op een dynamisch contract kun je je batterij(en) toch opladen als de stroom goedkoop is, om ze weer te ontladen als de stroom duurder is?

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:46
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:14:
Wat doen jullie van de winter met jullie batterij? want Okt --> Feb heeft het totaal geen zin om een batterij mee te laten werken en is het zinvol om deze dan uit te zetten of beter gewoon aan houden.

[Afbeelding]
1 of 2 (of meer) batterijen, NL of BE (CAPTAR)? Mijn 2de batterij ergens in november op 100% geladen met PV en in standby gezet tot ergens februari, was op zichzelf ontladen tot ongev. 30%. De 1ste heeft nog perfect zijn diensten bewezen tussen november en februari vooraleer de 2de terug nuttig werd. Vanaf dan terug 2 batterijen in dienst gezet.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:14:
Wat doen jullie van de winter met jullie batterij? want Okt --> Feb heeft het totaal geen zin om een batterij mee te laten werken en is het zinvol om deze dan uit te zetten of beter gewoon aan houden.

[Afbeelding]
Heeft de accu in ieder geval afgelopen winter niet uitgezet en gaat verder ook niet gebeuren, uit en wegzetten geniet niet mijn voorkeur voor langere tijd.
Ondertussen dynamisch dus kan die ook gewoon z'n ding doen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:14:
Wat doen jullie van de winter met jullie batterij? want Okt --> Feb heeft het totaal geen zin om een batterij mee te laten werken en is het zinvol om deze dan uit te zetten of beter gewoon aan houden.
Gezien ik een warmtepomp heb (die dat beetje zon tussen Okt --> Feb volledig opgebruikt) zet ik de batterij gewoon op 60% SoC volledig uit. Bespaart de standby stroom :+

  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:20
merlin1201 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:14:
Wat doen jullie van de winter met jullie batterij? want Okt --> Feb heeft het totaal geen zin om een batterij mee te laten werken en is het zinvol om deze dan uit te zetten of beter gewoon aan houden.

[Afbeelding]
Dat vroeg ik me ook af. DOD staat hier op 88%, maar in topic #1 las ik dat mensen dit in de winter instellen op 50%.

Zelf heb ik maar 1 batterij en als ik kijk naar de opbrengst van mijn zonnepanelen in de winter, dan zie ik verschillende dagen met genoeg injectie om de batterij te laden.

Ik ben dus geneigd om DOD op 88% te laten staan.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik 1 Marstek Venus en heb nog geen dynamisch contract en ik twijfel of ik dat wel gaat nemen met 4 airco's die in de winter verwarmen.
Mijn contract loopt eind Juli af en dan nog maar eens kijken, feit is dat ik nogal onrustig word als ik prijzen van 40 cent zie, ik wil dan ook uitsluitend voor eigen gebruikt.
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaring is hiermee en of het ook interessant is voor mij.
Ik weet nog niet wat jullie bedoelen met DOD en hoe dat werkt.. Ahja. ik zie dat deze hier op 88% staat default

[ Voor 11% gewijzigd door merlin1201 op 18-05-2026 18:53 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:13
Druppeltje_ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:54:
[...]

Ik heb beide marsteks alleen terug op gang gekregen door een fabrieksreset te doen. In de logs van de astrameter (die op de HWP1) loopt zie ik nergens een uitval of een connectie verlies van de P1 meter. De CT003 loopt hier gewoon door als backup van de Astrameter maar is niet in gebruik.. deze is wel gewoon online gebleven. Het waren echt de 2 batterijen afzonderlijk op een paar uur van elkaar die dit vandaag gehad hebben. CT selecteren mislukte, wifi opnieuw configureren mislukt, ze aan/uitzetten hielp niet, enkel een fabrieksreset bracht de oplossing. In de deco-app zag ik dat de batterijen nog zichtbaar waren, en via de HA BLE kwam ook nog alle info binnen. Toch weigerden ze terug op te starten. Dit doet mij vermoeden dat daar toch meer speelt dan een probleem of een update van de P1.

Als ze nu in elk geval weer 13 maanden draaien zonder uitval kan ik ermee leven :+
Bij was het of de hw splitter of de ct003. Want na die gereset t3 hebben deden de batterijen het meteen.
Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.