• bommep
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:59
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Heb ik gedaan. Is de Smart Gateways Active P1 Splitter Pro veel beter/stabieler dan de HW P1 splitter?
Ik heb zo'n beetje dezelfde opstelling, maar dan met de Smart Gateways Active P1 Splitter. Heb daar ook nog een P1 van BeeClear op aangesloten, en die geeft ook dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp9kbw9n9Mgy-GVgVlXqbaEk-ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGIVOxBhehyQudkZCw7j3TCl.jpg?f=fotoalbum_large

De pieken zijn van mijn waterbed :) , ook hier een verloop van zo'n halve minuut. BeeClear heeft zijn eigen voeding, voeding CT003 komt van de spitter. Dit beeld is vanaf het begin al zo, vroeg me ook af of dit niet beter kon.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
bommep schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:44:
Dit beeld is vanaf het begin al zo, vroeg me ook af of dit niet beter kon.
Heb je een 10 sec. interval op de P1 poort op je meter?

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
[...]

Ik heb zo'n beetje dezelfde opstelling, maar dan met de Smart Gateways Active P1 Splitter. Heb daar ook nog een P1 van BeeClear op aangesloten, en die geeft ook dit beeld:
Hmm, dan heeft overstappen op een Smart Gateways Active P1 Splitter waarschijnlijk niet zoveel zin.

• ReneK
  • Nu online
[...]

De pieken zijn van mijn waterbed :) , ook hier een verloop van zo'n halve minuut. BeeClear heeft zijn eigen voeding, voeding CT003 komt van de spitter. Dit beeld is vanaf het begin al zo, vroeg me ook af of dit niet beter kon.
Het moet dus wel beter kunnen als je gebruik maakt van een Marstek met een CT003. Het heeft bij mij tenminste een aantal weken veel beter gewerkt zonder al die lange delays.
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Dat heb ik vanmiddag al twee keer gedaan, maakte geen verschil.

En ik gebruik de bijgeleverde voeding, deze is echter ingeplugd in een HW P1 splitter en niet rechtstreeks in de CT003. Dat laatste werkte nl. helemaal niet.
Bij mij gaf de HW P1 splitter problemen. Trage response van de Marstek en sporadisch liep die gewoon vast (als in hield oude waarde voor minuten tot half uur vast). Dit zowel met de Marstek P1 als de HW P1. Andere P1 splitter nu gekocht en voorlopig nog geen problemen 8)

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:09
Stuur je het laden/ontladen ook via Modbus aan want HA heeft natuurlijk ook een vertraging bovenop de vertraging van het inlezen van de P1 in HA.

Wil je de minste vertraging dan is het volgens mij best geen externe sturing te gebruiken en gewoon de MT rechtstreeks te koppelen aan je P1 en hem op Self consumption zetten.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• bommep
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:59
DukeBox schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Heb je een 10 sec. interval op de P1 poort op je meter?
Ik heb een Kaifa MA304, dus zover ik kan nagaan moet dat het probleem niet zijn.

• ReneK
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:41:
[...]

Bij mij gaf de HW P1 splitter problemen. Trage response van de Marstek en sporadisch liep die gewoon vast (als in hield oude waarde voor minuten tot half uur vast). Dit zowel met de Marstek P1 als de HW P1. Andere P1 splitter nu gekocht en voorlopig nog geen problemen 8)
Hmm, ik zal mogen de splitter er eens tussenuit gooien en tijdelijk even testen met alleen een HW P1 dongle rechtstreeks in de P1 poort van de slimme meter. Wat jij beschrijft klinkt als mijn probleem. Thanks!

Welke splitter gebruik je nu?

• ReneK
  • Nu online
r2504 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
Stuur je het laden/ontladen ook via Modbus aan want HA heeft natuurlijk ook een vertraging bovenop de vertraging van het inlezen van de P1 in HA.
Nee, ik gebruik HA alleen maar om te monitoren.

• ReneK
  • Nu online
r2504 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
Wil je de minste vertraging dan is het volgens mij best geen externe sturing te gebruiken en gewoon de MT rechtstreeks te koppelen aan je P1 en hem op Self consumption zetten.
Zo staat-ie dus bij mij ingesteld.
ReneK schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:43:
[...]

Nee, ik gebruik HA alleen maar om te monitoren.
Als je HA hebt loont het misschien de moeite de HW P1 te emuleren met de Astrameter. Deze werkt bij mij echt strak. Ik was al tevreden van mijn CT003, heb deze bijna 10 maanden gebruikt. Maar in alle eerlijkheid: de Astrameter is nog beter. Die houdt de 0 echt mooi en die reageert instant.

Baat het niet, dan schaadt het niet. En in het beste geval kan de splitter er gewoon tussenuit. Heb je enkel nog de HWP1 nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Druppeltje_ op 17-05-2026 01:50 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• ReneK
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 01:46:
[...]

Als je HA hebt loont het misschien de moeite de HW P1 te emuleren met de Astrameter. Deze werkt bij mij echt strak. Ik was al tevreden van mijn CT003, heb deze bijna 10 maanden gebruikt. Maar in alle eerlijkheid: de Astrameter is nog beter. Die houdt de 0 echt mooi en die reageert instant.

Baat het niet, dan schaadt het niet. En in het beste geval kan de splitter er gewoon tussenuit. Heb je enkel nog de HWP1 nodig.
Ik lees hier regelmatig goede dingen over Astrameter, ik ga me er eens in verdiepen. Het klinkt goed in ieder geval.

Het zou i.d.d. mooi zijn als ik die splitter en CT003 kan verwijderen, scheelt ook weer clutter in de meterkast.

Thanks!
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.