• Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:45
Ik heb ruim een maand geleden mijn derde Marstek besteld en die heb ik gisteren binnen gekregen. De eerste twee die ik heb gekocht waren een van de eerste die uitgeleverd zijn en het viel me op dat er wat dingen zijn veranderd aan de v3. (Niks schokkends maar ik dacht ik deel het hier). Ik heb ze aan de muur bevestigd en had voordat ik de derde kreeg mijn elektra al aangelegd maar tijdens installeren bleek het netsnoer te kort 😄 dus ze leveren hem nu met een korter snoer. Ook zijn de voetjes een slag kleiner geworden. Ik snap dat wanneer je er zoveel honderdduizenden verkoopt dat elke productie cent telt. Verder was er altijd het probleem dat de V3 niet meer waterdicht was op het moment dat je het netsnoer inplug omdat de noodstroom aansluiting achter hetzelfde afdek kapje zat, ze hebben nu een los afdek kapje over de noodstroom aansluiting zitten. En het laatste wat me opviel is dat wanneer het relais klikt als ik ze bijv van rust stand naar NOM zet dat het relais van de nieuwe een hele andere (doffe, zachtere) klik heeft dan de twee die ik al had. Misschien toeval maar zou natuurlijk goed kunnen dat ze andere hardware gebruiken oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FdXY1rMXZ7KIK8CByVwZdEh0KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGKcimToAH6pBKB5U6xWzwDy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAnPvrqNIOha74o4XSzops6iLW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eH0tSMyXCWj3XtL0Z52W3iYP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZpT36w7d7uz9SXczLS0GHIZbeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHqwXBnrw1VpJcT4kcdAwVJ5.jpg?f=fotoalbum_large

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-08 09:18
Ronald6 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:06:
Ik heb ruim een maand geleden mijn derde Marstek besteld en die heb ik gisteren binnen gekregen. De eerste twee die ik heb gekocht waren een van de eerste die uitgeleverd zijn en het viel me op dat er wat dingen zijn veranderd aan de v3. (Niks schokkends maar ik dacht ik deel het hier). Ik heb ze aan de muur bevestigd en had voordat ik de derde kreeg mijn elektra al aangelegd maar tijdens installeren bleek het netsnoer te kort 😄 dus ze leveren hem nu met een korter snoer. Ook zijn de voetjes een slag kleiner geworden. Ik snap dat wanneer je er zoveel honderdduizenden verkoopt dat elke productie cent telt. Verder was er altijd het probleem dat de V3 niet meer waterdicht was op het moment dat je het netsnoer inplug omdat de noodstroom aansluiting achter hetzelfde afdek kapje zat, ze hebben nu een los afdek kapje over de noodstroom aansluiting zitten. En het laatste wat me opviel is dat wanneer het relais klikt als ik ze bijv van rust stand naar NOM zet dat het relais van de nieuwe een hele andere (doffe, zachtere) klik heeft dan de twee die ik al had. Misschien toeval maar zou natuurlijk goed kunnen dat ze andere hardware gebruiken oid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een V4 dus 8)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• pomski
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:43
Een van mijn MT Venus E3 batterijen heeft de geest gegeven en wordt vervangen. Hij moet binnenkort met een vervoerder mee en het lukt me niet het netsnoer te ontkoppelen. Is er iemand die me dit kan uitleggen?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als er aan binnenkant niets veranderd is, eerder een V3.2. Klepje kon bij de vorige V3 ook al los (ook al was dat niet de bedoeling ;)) en voor de shuko backup gaf ik standaard al een dop mee met rubber ring:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9vuTX-uO3UV55bd5tUkIfl1ajA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTFqsaHlZMLHV2Ndh4di1goH.jpg?f=fotoalbum_large
pomski schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:37:
Een van mijn MT Venus batterijen heeft de geest gegeven en wordt vervangen. Hij moet binnenkort met een vervoerder mee en het lukt me niet het netsnoer te ontkoppelen. Is er iemand die me dit kan uitleggen?
In het vorige topic zijn er wel een paar duidelijke afbeeldingen geplaatst, je moet een klein nokje indrukken zodat die de-blokkeerd.

edit; deze is wel duidelijk: YouTube: Як відʼєднати кабель живлення Marstek Venus С Venus E #trinitisb #ma...

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 14-05-2026 11:46 ]

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:10
DukeBox schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:42:
In het vorige topic zijn er wel een paar duidelijke afbeeldingen geplaatst, je moet een klein nokje indrukken zodat die de-blokkeerd.
Goeie voor start topic.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• pomski
Als er aan binnenkant niets veranderd is, eerder een V3.2. Klepje kon bij de vorige V3 ook al los (ook al was dat niet de bedoeling ;)) en voor de shuko backup gaf ik standaard al een dop mee met rubber ring:

[Afbeelding]

[...]

edit; deze is wel duidelijk: YouTube: Як відʼєднати кабель живлення Marstek Venus С Venus E #trinitisb #ma...
Dank! Ik zie in de video de E2. Geldt het ook voor de E3?

• DukeBox
  • Niet online
pomski schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:19:
Dank! Ik zie in de video de E2. Geldt het ook voor de E3?
Het gaat om de 'BC01 Betteri Connector' die is gelijk.

• Gely

[Afbeelding]

[...]

Dat het relais intern een ander geluid maakt is anders wel een interessante :)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• DukeBox
  • Niet online
Gely schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:43:
Dat het relais intern een ander geluid maakt is anders wel een interessante :)
Kan per relais verschillen, blijft een mechanisch component.
martinenjohn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:31:
@SatScan dank voor je reactie! Ik was vergeten te zeggen dat ik dus in mijn trapkast 3 aparte stopcontacten heb laten aanleggen met 2500 kWh geschikte kabels, elk op een eigen groep en een eigen fase.

Ik had zelf al naar de door jou genoemde maanden gekeken en ik zie dat ik in deze maanden tussen de 10 en 20 kWh per 24 uur verbruik, en soms bijvoorbeeld 15 kWh overdag over heb en dan ook 15 kWh van het net haal. Dus ik dacht zelf aan 3 batterijen a 5,12, ook omdat netto dat dan rond de 13,5 of 14 kWh gebruiks ruimte geeft.

Ik zou graag zo min mogelijk terugleveren en het liefst iets van HomeAssist hiervoor gebruiken, ik heb bijvoorbeeld een Raspberry 3 liggen, maar ik vind dat wel heel erg ingewikkeld en snap echt niets van api, codes of al dat soort dingen.

Ik heb wel een recent een Gemini eGo flex 11 kw lader gekocht dus mijn electricien komt wel weer eens langs om deze te installeren.

Kan ik nou beter de ct003 kopen of meteen de ct002 meter laten installeren? Ik neig meer naar de ct003 met een lankabel omdat dat flexibeler klinkt. Heb jij nog andere tips voor mij?
Hoi,

3 stuks kan inderdaad, ik zou zelf eerst voor 2 gaan en het een tijdje aanzien of drie echt iets extra's oplevert over de dagen heen.
De CT002 is mijn inzien de beste oplossing vanaf 3 en meer batterijen. Ik zou de CT002 gelijk laten installeren.

De HA-integratie is een apart hoofdstuk dat simpeler is dan je op voorhand denkt! Alles is al beschikbaar een kwestie van apps installeren.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 22:40

S2S

Ik zou zelfs eerst voor 1 gaan , kan er altijd nog 1 bij, hier ook gedaan .

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5601111/thuisbatterij-kopen-thuisaccu-kwh-hoe-groot-beste-duur

Ben het niet helemaal eens , maar strekking klopt wel, ik krijg beide ook niet vol in de winter. Ligt wel aan je pv hier liggen 12 panelen die max tegen de 3000 watt per uur kunnen opwekken . En geen elektrische warmtepomp.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

S2S schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:26:
Ik zou zelfs eerst voor 1 gaan , kan er altijd nog 1 bij, hier ook gedaan .

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5601111/thuisbatterij-kopen-thuisaccu-kwh-hoe-groot-beste-duur

Ben het niet helemaal eens , maar strekking klopt wel, ik krijg beide ook niet vol in de winter. Ligt wel aan je pv hier liggen 12 panelen die max tegen de 3000 watt per uur kunnen opwekken . En geen elektrische warmtepomp.
Denk dat er niemand is die de batterij(en) vol krijgt in de winter met zelfconsumptie. Misschien eens op een enkele zonnige winterdag, maar dan nog begint ze al om 16u terug te ontladen omdat de zon dan onder is.

Zo'n artikelen zijn altijd zo simplistisch voorgesteld. Er bestaat gewoon geen standaard antwoord of hoeveelheid opslagcapaciteit. Zelfs niet als je een gemiddelde neemt van 1500 gezinnen. Als je een airco hebt draaien in de zomermaanden, wat inmiddels toch veel gezinnen hebben, dan doe je met 1 batterij niet veel. Bijkomend speelt de aanwezigheid in huis een grote rol. Ben je overdag altijd thuis en kan je pv stroom rechtstreeks gebruiken voor de was, koken, strijken, vaatwas,.... of ben je tot de avond van huis en moet je al deze dingen 's avonds nog doen. Dat scheelt een serieuze slok op de borrel. Ik ben vorig jaar april met 1 marstek begonnen, en exact 3 weken later heb ik de 2de besteld want eentje was simpelweg niet genoeg om de avond/nacht door te komen. Maar nogmaals, dat is echt zo gebruikers specifiek dat daar geen standaard antwoord op bestaat. Regelmatig komen die vragen hier ook voorbij. ''Ik heb een PV die xx kWh per jaar oplevert, en ik verbruik nog xx kWh per jaar uit het net. Hoeveel Marsteks kan ik best kopen?'' Goedbedoelde vragen natuurlijk, maar daar bestaat geen antwoord op.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:24
“hoeveel Marsteks moet ik kopen”

is exact de vraag die ik mijzelf stel. Ik heb in HA meerdere battery sims geconfigureerd en een simulatie tool gebouwd (los van HA, maar die wel mijn HA data gebruikt) om te simuleren wat er met mijn zelf consumptie zou gebeuren als ik X, Y of Z had (verschillende batterij configuraties, aangesloten als plugin of eigen groep, verschillende merken etc). Natuurlijk is dit historisch en geen garantie voor de toekomst, niemand weet wat de energieprijzen gaan doen

Al met al lijkt het er op dat twee stuks het beste zijn voor mij. En mijn enige doel is dan het sluipverbruik zoveel mogelijk op te vangen. In de winter is het al een stuk minder interessant (want zoveel PV opwek is er niet).

• DukeBox
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:56:
Denk dat er niemand is die de batterij(en) vol krijgt in de winter met zelfconsumptie. Misschien eens op een enkele zonnige winterdag,
Die zonnige winterdag is vaker dan je denk alleen vaak maar voor korte duur.

Ik zat met een degelijk dilemma bij mijn moeder. De panelen liggen vol zuid en een aantal onder een ideale hoek voor de winterzon. Gezien er op dat gunstige tijdstip maar weinig energie wordt gebruikt loop ik meestal tegen het beperkte vermogen van 2500W aan om te laden (bruto 5500W+ overschot).

Als ik afgelopen winter bekijk zou ik ~23% meer zelfconsumptie kunnen hebben met een extra MT E over de maanden okt t/m feb. Ik denk dat dat te weinig is om een extra accu te kunnen verantwoorden maar ik ga het toch eens doorrekenen. Eventueel zou de MT B/Mini een interessante aanvulling kunnen zijn.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:46

ComPeter

iddqd idkfa

Om zoveel mogelijk rendement uit mijn zonnepanelen en thuisbatterij te halen, heb ik het volgende gedaan.

De belangrijkste stap was overstappen op een dynamisch energiecontract. Daarmee kun je veel beter profiteren van de prijsverschillen gedurende de dag.

In de lente en zomer zet ik de batterij op AI-modus, zodat hij automatisch inspeelt op opwek, verbruik en energieprijzen. In de herfst en winter gebruik ik liever een handmatig schema, omdat de opbrengst van de zonnepanelen dan lager is en de prijsverschillen vaak beter te benutten zijn.

Mijn schema in de donkere maanden is:

01:00 - 04:00 laden met 2500 W
07:00 - 09:00 ontladen met 2500 W
13:00 - 15:00 laden met 2500 W
19:00 - 21:00 ontladen met 2500 W

Op deze manier laad ik de batterij op tijdens goedkopere uren en gebruik/omtlaad ik de opgeslagen stroom tijdens duurdere momenten. Zo haal je in de herfst en winter maximaal voordeel uit de dynamische tarieven.

iddqd idkfa

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 22:17
In dit soort discussies over wat verstandig is wordt de investering die nodig is vaak wel erg makkelijk buiten beschouwing gelaten. Voor een rationele investeringsbeslissing moet je de opbrengsten natuurlijk afzetten tegen de kosten. Ja, misschien kom je met een batterij de nacht niet door, maar dat betekend niet dat het per se financieel verstandig is om een tweede batterij te kopen. Wellicht overbrug je met de eerste batterij wel de avondpiek in de prijzen. 's nachts zijn de prijzen vaak niet zo hoog en met een paar honderd watt sluipverbruik kost de nacht meestal niet zo veel. Die tweede batterij kost toch weer 1300+ euro extra plus eventueel kosten van de installatie. Dat geld had je ook in aandelen kunnen stoppen. Het is natuurlijk prima als je voor de leuk meer batterijen neerzet om meer van je eigen zonopwek te kunnen gebruiken, maar dat betekend niet dat iedereen dat zou moeten doen. Om echt een goed antwoord te geven op de optimale batterijgrootte zal je het moeten simuleren. Dat heb ik zelf ook niet gedaan en daarom heb ik maar een MT gekocht. Vooral voor de hobby en met de hoop hem uiteindelijk terug te verdienen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

picosuma schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:34:
Zit ook toch te denken om een marstek te bestellen heb nu een hw batterij hoe zit het met de levertijd want je ziet overal dat ze de levertijden niet halen .

En wil hw batterij verkopen maar als ik dan een tijd zonder zit is ook niet leuk

Bij voorbaat vast bedankt voor antwoord
Ik wacht al sinds 26 april, maar ligt volgens mij ook aan de leverancier.

Heb je meer capaciteit nodig dat je wil veranderen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ComPeter schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:09:
Om zoveel mogelijk rendement uit mijn zonnepanelen en thuisbatterij te halen, heb ik het volgende gedaan.

De belangrijkste stap was overstappen op een dynamisch energiecontract. Daarmee kun je veel beter profiteren van de prijsverschillen gedurende de dag.

In de lente en zomer zet ik de batterij op AI-modus, zodat hij automatisch inspeelt op opwek, verbruik en energieprijzen. In de herfst en winter gebruik ik liever een handmatig schema, omdat de opbrengst van de zonnepanelen dan lager is en de prijsverschillen vaak beter te benutten zijn.

Op deze manier laad ik de batterij op tijdens goedkopere uren en gebruik/omtlaad ik de opgeslagen stroom tijdens duurdere momenten. Zo haal je in de herfst en winter maximaal voordeel uit de dynamische tarieven.
Voor een thuisbatterij snap ik dat een dynamisch contract kan werken, maar zonnepanelen heb je dan toch eigenlijk niet meer nodig? Je kan gewoon je batterij opladen tijdens negatieve stroomprijzen dankzij de zonnepanelen van de buurman dan toch.

Voor mij gaat het meer om het zelfverbruik te verhogen. Zonder batterij lukt dat al redelijk en de batterij kan dan nog pieken opvangen (ik heb maar vier zonnepanelen, ook plug en play) en de nacht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
Voor mijzelf ben ik er ook wel uit dat ik toch het liefst 2 x 5.12 zou willen en ik denk niet dat je dat terug verdien maar zie het eigelijk in een investering die zich niet terug verdien maar er voor zorg dat mijn energie rekening wat gedempt word. eigelijk schrijf ik die 2500,- maar gelijk af.
Mijn zonnepanelen heb ik ook op deze manier aangeschaft, betalen en niet meer aan denken wat ze hebben gekost.
Wij hebben altijd in gedachte wat kunnen we doen om onze maandlasten laag te houden en welke investering is daarvoor nodig. terug verdienen denk ik eigelijk maar niet aan.

[ Voor 17% gewijzigd door merlin1201 op 14-05-2026 17:15 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

ComPeter schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:09:

Wat je ook kunt doen is HBC bekijken die doet dit geheel automatich/dynamisch en met actuele energieprijs.

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 22:40

S2S

Druppeltje_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:56:
[...]

Denk dat er niemand is die de batterij(en) vol krijgt in de winter met zelfconsumptie. Misschien eens op een enkele zonnige winterdag, maar dan nog begint ze al om 16u terug te ontladen omdat de zon dan onder is.

Zo'n artikelen zijn altijd zo simplistisch voorgesteld. Er bestaat gewoon geen standaard antwoord of hoeveelheid opslagcapaciteit. Zelfs niet als je een gemiddelde neemt van 1500 gezinnen. Als je een airco hebt draaien in de zomermaanden, wat inmiddels toch veel gezinnen hebben, dan doe je met 1 batterij niet veel. Bijkomend speelt de aanwezigheid in huis een grote rol. Ben je overdag altijd thuis en kan je pv stroom rechtstreeks gebruiken voor de was, koken, strijken, vaatwas,.... of ben je tot de avond van huis en moet je al deze dingen 's avonds nog doen. Dat scheelt een serieuze slok op de borrel. Ik ben vorig jaar april met 1 marstek begonnen, en exact 3 weken later heb ik de 2de besteld want eentje was simpelweg niet genoeg om de avond/nacht door te komen. Maar nogmaals, dat is echt zo gebruikers specifiek dat daar geen standaard antwoord op bestaat. Regelmatig komen die vragen hier ook voorbij. ''Ik heb een PV die xx kWh per jaar oplevert, en ik verbruik nog xx kWh per jaar uit het net. Hoeveel Marsteks kan ik best kopen?'' Goedbedoelde vragen natuurlijk, maar daar bestaat geen antwoord op.
Tuurlijk is voor de massa, maar er zit wel een kern van waarheid in. En je kan makkelijk uitbreiden. Dus je kunt eerst met 1 beginnen. Je hebt ook mensen die 60 zonnepanelen hebben laten leggen alleen maar om het salderen (nl) toen in de tijd. (En nu een EV hebben en/of warmtepomp) Die komen ook in de winter een heel eind om meerdere Marsteks te vullen .

ik draai in de zomer 2 airco’s en zwembad pompen en mijn 2 Marsteks gaan dan iedere dag van 11% naar 100% naar 11% (repeat) .. mits er zon is, maar dan staan de airco’s ook niet aan (bij slecht weer) alleen dat heeft mij afgelopen zomer rond de 70 euro bespaart. Iedere situatie is anders inderdaad. In de winter deden ze niets .. okt tot februari (zo’n beetje)

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 14-05-2026 18:41 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:21
aartvark013 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:11:
[...]

Okay. Maar hoe kan ik dat dan instellen in HA? Kan er eigenlijk niks over vinden…. Of ik zit verkeerd te zoeken…

NB. Ik heb dus Node-Red HBC draaien. Standaard polt HA met 5 seconden, terwijl de P1 elke seconde data afgeeft. Ik kan HA wel elke seconde laten pollen, maar doe dat dus met een automatisering en dat is niet zo’n elegante oplossing.
Heeft iemand een werkende HWP1 die via websocket realtime in HA ingelezen wordt? Ben erg benieuwd hoe je dat werkend hebt gekregen… :?
aartvark013 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Heeft iemand een werkende HWP1 die via websocket realtime in HA ingelezen wordt? Ben erg benieuwd hoe je dat werkend hebt gekregen… :?
Via een mqtt bridge moet dat gaan. Token moet je wel eerst opvragen via je HWP1.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• appsec
Marzman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Voor een thuisbatterij snap ik dat een dynamisch contract kan werken, maar zonnepanelen heb je dan toch eigenlijk niet meer nodig? Je kan gewoon je batterij opladen tijdens negatieve stroomprijzen dankzij de zonnepanelen van de buurman dan toch.
Met zonnepanelen laad je je batterij in de zomer op tegen je teruglevertarief. Dat is wat je misloopt door op dat moment niet terug te leveren en in plaats daarvan te laden. Als je geen zonnepanelen laad je op tegen je afname
tarief. Als de salderingsregeling afgeschaft is zit er een groot gat tussen die twee tarieven. Of dat groot genoeg is om de investering waard te maken weet ik niet. Net als met de batterij moet je het eigenlijk simuleren met je verbruiksprofiel om er wat nuttigs over te kunnen zeggen.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:50
Redelijk simpel in de basis met zonnepanelen verbruik je zoveel mogelijk zonnestroom en laad in princiepe de thuisbatterij/marstek op voor in de avond nacht ochtend en kun je er 2 vol krijgen en gebruik je tot in de ochtend het dubbele, nou dan schaf je er 2 aan.

En twijfel je over 2, onderneem dan de volgende stap: Begin met 1.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28
gerwim schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:12:
“hoeveel Marsteks moet ik kopen”

is exact de vraag die ik mijzelf stel. Ik heb in HA meerdere battery sims geconfigureerd en een simulatie tool gebouwd (los van HA, maar die wel mijn HA data gebruikt) om te simuleren wat er met mijn zelf consumptie zou gebeuren als ik X, Y of Z had (verschillende batterij configuraties, aangesloten als plugin of eigen groep, verschillende merken etc). Natuurlijk is dit historisch en geen garantie voor de toekomst, niemand weet wat de energieprijzen gaan doen

Al met al lijkt het er op dat twee stuks het beste zijn voor mij. En mijn enige doel is dan het sluipverbruik zoveel mogelijk op te vangen. In de winter is het al een stuk minder interessant (want zoveel PV opwek is er niet).
Diezelfde vraag speelt ook bij mij, al heb ik geen simulatie in HA draaien. Wij hebben een warmtepomp en 18 zonnepanelen, geen gas. Mijn gedachtes:

Ons verbruik:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL-1MttBlRpqwm3ByW7iYJ2vR8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ncYImeOiz5aGTlE703lXftjn.png?f=fotoalbum_large
  • Ik reken conservatief 10-90% laadcapaciteit, dus 4,2 kWh/dag per accu.
  • Ik reken met rte van 75%.
  • Door de combi van warmtepomp en zonnepanelen is een dynamisch contract niet aantrekkelijk.
  • In de zomer is de levering uit het net ca. 250 kwh/maand. De rest is eigen gebruik of teruglevering. Meer dan 250 kwh uit de accu zal tussen april-augustus geen zin hebben.
  • In maart is het verbruik hoger en de teruglevering ook. Dan kan er ca. 350 kWh in de accu gestopt worden. Met rte 75% is 350 kWh input, 262,5 kWh output.
  • In de maanden wintermaanden wordt alle opwerk direct gebruikt. De accu zal dan weinig te doen hebben omdat we enkeltarief hebben en geen dynamisch contract. Handelen is dus uitgesloten.
  • 250 kWh/maand is ca. 8,3 kWh/dag.
Mijn redenatie, 1 accu van 5,12 kWh zal 100% van de zomerdagen zijn volledige capaciteit kwijt kunnen. Met 2 accu's zullen er dagen zijn dat ze samen overcapaciteit hebben. Overcapaciteit zorgt voor langere tvt. 3 accu's is onzinnig omdat er of niet genoeg opwek, of niet genoeg verbruik is.

Mijn berekende tvt op basis van de energiedata: 5,12 kWh reken ik op 4,7 jaar, 10,24 kWh 7 jaar. En gezien de terugleververgoeding netto nu al 0,005 euro/kWh bedraagt zal het niet veel slechter worden in 2027.

En het mooie van niet dynamisch handelen, je komt op max 1 laad/ontlaad cycli per dag. En als de accu 6000 cycli kan, dan is de levensduur vele malen langer dan de tvt.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:16
aartvark013 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Waarom zou je dat willen, totaal geen voordeel aan, want je energy dashboard houdt geen rekening met Realtime sensoren

Is alleen maar nadelig om continu updates te krijgen, groeit je DB te fel

[ Voor 18% gewijzigd door NoFate op 14-05-2026 21:57 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:30
Nilvo schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Diezelfde vraag speelt ook bij mij, al heb ik geen simulatie in HA draaien. Wij hebben een warmtepomp en 18 zonnepanelen, geen gas. Mijn gedachtes:

Ons verbruik:[Afbeelding]
  • Door de combi van warmtepomp en zonnepanelen is een dyanmisch contract niet aantrekkelijk.
  • In de zomer is de levering uit het net ca. 250 kwh/maand. De rest is eigen gebruik of teruglevering. Meer dan 250 kwh uit de accu zal tussen april-augustus geen zin hebben.
  • In maart is het verbruik hoger en de teruglevering ook. Dan kan er ca. 350 kWh in de accu gestopt worden. Met rte 75% is 350 kWh input, 262,5 kWh output.
  • In de maanden wintermaanden wordt alle opwerk direct gebruikt. De accu zal dan weinig te doen hebben omdat we enkeltarief hebben en geen dynamisch contract. Handelen is dus uitgesloten.
Mijn redenatie, 1 accu van 5,12 kWh zal 100% van de zomerdagen zijn volledige capaciteit kwijt kunnen. Met 2 accu's zullen er dagen zijn dat ze samen overcapaciteit hebben. Overcapaciteit zorgt voor langere tvt. 3 accu's is onzinnig omdat er of niet genoeg opwek, of niet genoeg verbruik is.

Mijn berekende tvt op basis van de energiedata: 5,12 kWh reken ik op 4,7 jaar, 10,24 kWh 7 jaar. En gezien de terugleververgoeding netto nu al 0,005 euro/kWh bedraagt zal het niet veel slechter worden in 2027.

En het mooie van niet dynamisch handelen, je komt op max 1 laad/ontlaad cycli per dag. En als de accu 6000 cycli kan, dan is de levensduur vele malen langer dan de tvt.
Jij hebt een vergelijkbare setting en verbruik/teruglever grafiek als die wij hebben. Tevens identiek is de combi zonnepanelen en WP. Momenteel nog een goed contract en op jaarbasis onder de streep ongeveer een ‘nul’ situatie ivm salderen.

Ik volg eenzelfde redenering, ga dan uit van twee, waarbij er nog een beetje voordeel is dat er ook nog een regenachtige dag een beetje overbrugt kan worden plus dat je in de avond/nacht/ochtend niet dringend alle verbruik naar de middag uren hoeft te brengen. En vergeet niet het weer van deze dagen, eigenlijk nog wel opbrengst van de panelen die de accu in kan maar ondertussen loopt hier toch de WP nog heel rustig gezien de koude nachten met temperaturen zelfs onder de 5 graden. Die extra capaciteit dek je met die 2de ook af, met een red je dat niet.

Dus bovenop jouw redenering, die ik geheel volg, zijn er nog best wel wat dagen in voor en na jaar/regendagen in het algemeen, waar die 2de accu nog goed van pas komt. Niet dat je het daarvoor moet doen maar wellicht snoept dat nog een jaar van de terugverdientijd af.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-08 12:11
De vertraging zit volgens mij toch in de MT... ik zie bijvoorbeeld in de HW P1 m'n vermogen stijgen als ik een zware verbruiker opstart (dus die leest quasi real-time de data van de P1 poort) maar de MT volgt gemiddeld pas 6 seconden later.

Het probleem zit hem dus niet in de HW P1 maar in de MT volgens mij... je kan hier dus niets aan veranderen.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• jjk47
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-07 20:26
Ik overweeg een marstek thuisaccu, alleen mijn buurman is zendamateur. De Marstek accu zou aan de normen moeten voldoen, en er zou dus geen "EMC" storing aanwezig moeten zijn. Maar als dit wel zo is dan kan mijn buurman zijn hobby niet meer uitoefenen. Aangezien fabrikanten aan de norm moeten voldoen alleen dit niet hoeven te laten controleren wil ik zelf een testje doen bij iemand die een marstek venus E (5.12kw) heeft. Voordat ik hem zelf koop.

De test houd in dat we met een radiotje op een paar frequenties luisteren of er ruis is. Fysiek doen we niks aan de batterij. Het hoeft maar enkele minuutjes te duren.

Is er iemand die een Marstek Venus E heeft in de Regio Zutphen (Arnhem Deventer Apeldoorn) die de batterij aan mij en mijn buurman wil laten zien?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:29
Rojado schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Jij hebt een vergelijkbare setting en verbruik/teruglever grafiek als die wij hebben. Tevens identiek is de combi zonnepanelen en WP. Momenteel nog een goed contract en op jaarbasis onder de streep ongeveer een ‘nul’ situatie ivm salderen.

Ik volg eenzelfde redenering, ga dan uit van twee, waarbij er nog een beetje voordeel is dat er ook nog een regenachtige dag een beetje overbrugt kan worden plus dat je in de avond/nacht/ochtend niet dringend alle verbruik naar de middag uren hoeft te brengen. En vergeet niet het weer van deze dagen, eigenlijk nog wel opbrengst van de panelen die de accu in kan maar ondertussen loopt hier toch de WP nog heel rustig gezien de koude nachten met temperaturen zelfs onder de 5 graden. Die extra capaciteit dek je met die 2de ook af, met een red je dat niet.

Dus bovenop jouw redenering, die ik geheel volg, zijn er nog best wel wat dagen in voor en na jaar/regendagen in het algemeen, waar die 2de accu nog goed van pas komt. Niet dat je het daarvoor moet doen maar wellicht snoept dat nog een jaar van de terugverdientijd af.
Geen dynamisch contract? Die snap ik niet.

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• r2504
Welke frequenties wil je proberen… ik ben ook radioamateur al ben ik al een tijdje niet meer actief maar de transceiver staat hier nog in de kast.

Op zich verwacht ik niet de problemen die je hebt zoals met PLC en verder is een batterij niet anders dan een omvormer in een PV installatie.

Trouwens mooi dat je rekening wil houden met de hobby van je buur.

[ Voor 10% gewijzigd door r2504 op 14-05-2026 23:34 ]

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-08 09:49
Even wat anders zo tussen neus en lippen door.
Vandaag ineens sinds ik de MT v3 in huis heb was zomaar de OpenAPI toggle uitgeschakeld.
En bleef de hele dag moeilijk doen.
Dus dacht tijd voor het inlezen in de modbus integratie.
Lees ik in de TS dat de V3 modbus over LAN ondersteund.
Was even puzzelen met de registers en de aansturing.
Maar mijn php scripts aangepast, wat een genot want voor het gevoel loopt dit soepeler.
Injecteren gaat prima, morgen hopelijk wat zon om laden ook te kunnen testen.
Voor diegene die het interessant vinden, zie mijn sig naar mijn github mocht je willen weten wat ik gedaan heb.

☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-08 17:25
[...]

• Door de combi van warmtepomp en zonnepanelen is een dynamisch contract niet aantrekkelijk.

Het hangt van je verbruiksprofiel af of je maar 1 ontlaadcyclus per dag hebt. Zeker als je geen gas hebt . In het eerste half jaar toen ik nog maar 1 batterij had deed die sommige dagen 2 cycli.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Rojado
Mg4gebruiker schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Geen dynamisch contract? Die snap ik niet.
Ik heb nog een contract met Greenchoice tot augustus 2027 zonder terugleverkosten en met 8 cent vergoeding van de teruggelegde stroom.

Dus voor 2026 koersen we met salderen weer richting 0 euro scenario (zonder accu’s, die hebben we nog niet) en het eerste half jaar van 2027 is nog redelijk afgedekt hoewel daar een accu al kan helpen.

Daarnaast is het maar de vraag of dynamisch gaat helpen. Met een WP die van half oktober tot en met maart continue loopt is een vaste stroomprijs die laag is, hier komen Tweakers langs die nog vaste contracten hebben voor net iets rond de 20 cent per kWh, zo gek nog niet. De 6 tot 7 zonnige maanden kun je wel met een enkele accu van 5 kWh vrijwel op nul uitkomen. Zonde dat je niets terugkrijgt voor de overtollige stroom maar dat is de realiteit van 2027.

Vraag is dus eerder waar het evenwicht ligt c.q. er is geen garantie dat met WP en Zonnepanelen en verder weinig stuurmogelijkheden dat dynamisch altijd goedkoper is. De WP draait immers altijd 24/7 in de periode dat bij dynamisch de prijs hoog is en de prijsverschillen door de dag heen vaak niet groot genoeg zijn om winst te maken in combinatie met de inzet van een accu waarvan je de verliezen ook nog goed moet maken. En de WP gebruikt vrijwel de volledige winter zon opbrengst direct.

• Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:45
[...]

Volgens mij zijn er al meerdere onderzoeken die uitwijzen dat wanneer je dynamisch en vast de afgelopen 12 jaar naast elkaar legt, dat dynamisch telkens goedkoper is zelfs als je niks aanpast. Dus niet je wasje draait als de prijs laag is enz. Dus ik denk dat (in Nederland) dynamisch voor iedereen aantrekkelijk is, zelfs als je een warmtepomp hebt. En dat geld al helemaal als je een thuisaccu hebt en gaat laden op de goedkoopste momenten als je niet genoeg pv opwek hebt. Verder heb je 10 jaar garantie en ik denk zelf dat je na 10 jaar waarschijnlijk alweer andere accu’s in huis hebt en als je ze nog wel hebt dan denk ik dat de elektronica eerder stuk gaat dan dat je de cellen daadwerkelijk gaat verslijten met op en ontladen. Ik moet soms een beetje lachen hoe obsessief sommige mensen uitrekenen hoeveel batterijen ze nodig hebben. Veel mensen gaan 2 keer per jaar op vakantie en rijden de duurste autos maar een batterij moet tot achter de komma terug verdient worden :) Ieder zijn ding natuurlijk en dit is geen aanval maar soms is uitzoomen een goed idee. Ik heb bewust voor een derde accu gekozen, wetende dat ik die misschien niet terug ga verdienen maar wat ik daarvoor terug krijg is rust en comfort. Ik hoef niet meer continu te rekenen en te kijken of ik het ga halen, als ik ‘s avonds nog een wasje wil draaien dan doen we dat en ik zet de vaatwasser aan wanneer dat uitkomt. Als er een keer stroom uitval is dan weet ik dat ik een backup heb enz. En ik heb het ook gedaan zodat ik nu 3 dezelfde batterijen heb. Als ik volgend jaar er toch nog 1 bij wil dan is bijv de v3 niet meer te krijgen en dan heb ik 1 afwijkende accu. Maar dat is de autist in mij :)

• merlin1201
Op een bewolkte dag hoe werkt dat op en ontladen precies? want als ik naar mijn simulatie grafiek kijk gaat dat maar door. Is het niet slecht om steeds bij te vullen ipv helemaal vol en dan pas ontladen? het lijkt me dat dit met moderne batterijen geen probleem meer is want er zullen dagen zijn dat hij niet eens helemaal vol gaat.
Als ik 2 batterijen plaats deze op een aparte groep zet dan kun je het ontladen op 2500 zetten begrijp ik, maar met 2 zal dat max 5000 zijn en dat is te veel voor 1 groep, gecombineerd kan weer wel 2500+800 zo begrijp ik, ik vraag me af wanneer ga ik 5000 kwh gebruiken en gaan beide batterijen gelijktijdig ontladen of kun je instellen dat eerst de eerste leeg gaat en dan pas de 2e. ik denk namelijk dat ik nauwelijks 3300 kwh in een keer gebruik. dit even om te zien of ik 1 of 2 kabels ga aanleggen.

Iemand nog een goed adres om de MT aan te schaffen want er zijn nogal wat cowboy's op het internet met een mooie webpagina

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ-AF8qercA5zIdoASjieyPlmCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjd0YQlJ9cLmDwZcBGZ8XVOx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door merlin1201 op 15-05-2026 08:19 ]

merlin1201 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:18:
Op een bewolkte dag hoe werkt dat op en ontladen precies? want als ik naar mijn simulatie grafiek kijk gaat dat maar door. Is het niet slecht om steeds bij te vullen ipv helemaal vol en dan pas ontladen? het lijkt me dat dit met moderne batterijen geen probleem meer is want er zullen dagen zijn dat hij niet eens helemaal vol gaat.
Als ik 2 batterijen plaats deze op een aparte groep zet dan kun je het ontladen op 2500 zetten begrijp ik, maar met 2 zal dat max 5000 zijn en dat is te veel voor 1 groep, gecombineerd kan weer wel 2500+800 zo begrijp ik, ik vraag me af wanneer ga ik 5000 kwh gebruiken en gaan beide batterijen gelijktijdig ontladen of kun je instellen dat eerst de eerste leeg gaat en dan pas de 2e. ik denk namelijk dat ik nauwelijks 3300 kwh in een keer gebruik. dit even om te zien of ik 1 of 2 kabels ga aanleggen.

Iemand nog een goed adres om de MT aan te schaffen want er zijn nogal wat cowboy's op het internet met een mooie webpagina

[Afbeelding]
Goedemorgen,

Dat is juist een van de voordelen van LFP-batterijen! Continu bijladen en ontladen kan zonder problemen worden gedaan. Het batterijmanagementsysteem (BMS) regelt dit en zorgt ervoor dat de batterij in goede conditie blijft.

Of je die +5000 W of +3300 W verbruik kortstondig of langdurig haalt, is mede afhankelijk van de apparatuur en je gedrag. Bij gebruik van een oven of inductiekookplaat heb je al gauw 4000 W te pakken... heb je daarnaast nog andere apparaten aanstaan dan gaat het snel richting die 5000 W of hoger. Is het eenvoudig om twee groepen apart aan te sluiten, dan zou ik dat doen! Anders altijd minstens één aparte groep en de andere op een stopcontact van een andere groep en bij voorkeur ook nog op een andere fase.

• Rojado
Vraagje, als je een set van twee of drie MK hebt kun je dan bij elke accu individueel kiezen voor de NOM en/of AI modus of is dat één instelling voor álle accu’s?

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 08:20
Ronald6 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:43:
[...]

Volgens mij zijn er al meerdere onderzoeken die uitwijzen dat wanneer je dynamisch en vast de afgelopen 12 jaar naast elkaar legt, dat dynamisch telkens goedkoper is zelfs als je niks aanpast. Dus niet je wasje draait als de prijs laag is enz. Dus ik denk dat (in Nederland) dynamisch voor iedereen aantrekkelijk is, zelfs als je een warmtepomp hebt. En dat geld al helemaal als je een thuisaccu hebt en gaat laden op de goedkoopste momenten als je niet genoeg pv opwek hebt. Verder heb je 10 jaar garantie en ik denk zelf dat je na 10 jaar waarschijnlijk alweer andere accu’s in huis hebt en als je ze nog wel hebt dan denk ik dat de elektronica eerder stuk gaat dan dat je de cellen daadwerkelijk gaat verslijten met op en ontladen. Ik moet soms een beetje lachen hoe obsessief sommige mensen uitrekenen hoeveel batterijen ze nodig hebben. Veel mensen gaan 2 keer per jaar op vakantie en rijden de duurste autos maar een batterij moet tot achter de komma terug verdient worden :) Ieder zijn ding natuurlijk en dit is geen aanval maar soms is uitzoomen een goed idee. Ik heb bewust voor een derde accu gekozen, wetende dat ik die misschien niet terug ga verdienen maar wat ik daarvoor terug krijg is rust en comfort. Ik hoef niet meer continu te rekenen en te kijken of ik het ga halen, als ik ‘s avonds nog een wasje wil draaien dan doen we dat en ik zet de vaatwasser aan wanneer dat uitkomt. Als er een keer stroom uitval is dan weet ik dat ik een backup heb enz. En ik heb het ook gedaan zodat ik nu 3 dezelfde batterijen heb. Als ik volgend jaar er toch nog 1 bij wil dan is bijv de v3 niet meer te krijgen en dan heb ik 1 afwijkende accu. Maar dat is de autist in mij :)
Ik kan nergens gedegen onderbouwde onderzoeken terugvinden dat het een goedkoper is dan het ander. Als er een onderzoek aantoont dat vast goedkoper is dan buitelen de dynamische energieboeren over elkaar heen om het tegendeel te bewijzen met alle mitsen en maren. En als het andersom zo is dan roept de andere helft dat de welkomstbonus zo toereikend is en dat je rekening moet houden dat het je geld kost als je zonnepanelen hebt omdat je dan moet betalen. 8)7

Ik durf dynamisch hier in ieder geval niet aan. Heb hier ook een warmtepomp en de meeste energie wordt in hele dure maanden gebruikt. Misschien heb ik nu nog makkelijk praten omdat ik maar €0,16 per kwh betaal, maar met mijn eigen berekeningen kom ik nooit goedkoper uit met dynamisch. Verder heb ik geen zonnepanelen die ik automatisch uit kan schakelen en vind ik het gewoon plezierig om vooraf te weten wat ik op jaarbasis verwacht kwijt te zijn. Sommige suggesties dat dynamisch in combinatie met een warmtepomp juist goed kunnen werken omdat je dan je woning alvast op kunt warmen als de prijzen laag zijn is weer afhankelijk van je woning en je gedrag. Die optie gaat in mijn woning nooit werken. Pomp uit is temperatuur naar beneden. Maar als je in een huis woont met energielabel a, vloerverwarming, tussenwoning kan ik me voorstellen dat het wel werkt.

Zoveel woningen, zoveel gedrag, iedereen moet voor zichzelf kijken wat bij hem het beste past. Ik verwacht zelf dat vast straks niet meer bestaat maar je een dal / piektarief gaat krijgen gedurende de dag, soort dynamisch light. Waarmee ze willen sturen dat je je verbruik gaat verdelen, wat in 80% van de gevallen niet gaat lukken, dus de winsten van de energieboeren alleen maar ten goede komt. Het piekverbruik blijft toch gewoon einde middag, begin avond als mensen thuiskomen, de woning opwarmen, apparatuur aanzetten, koken, auto opladen. Leuk dat er een deel tweakers is die met home assistant en thuisbatterijen lekker gaan knutselen om te sturen ( waarbij je je vrouw nog zover mee moet krijgen om dat ene wasje op dat x tijdstip te doen), ik geloof niet dat een heel groot deel van Nederland zich daar druk over gaat maken. Zal even schelden zijn op de energieboeren als ze met een dure oplossing komen en daarna gaan we weer door. Weten we nog toen Van de Bron voor het eerst de proefballon over teruglever boete op gooide, het land was te klein. Inmiddels bestaat deze leverancier nog steeds, doen alle boeren het, en ben ik er zelfs klant voor het laatste stroom en gastarief in jaren.

Iedereen moet doen wat goed voelt met een batterij, wil je de terugverdientijd zo kort mogelijk, ga lekker handelen. Wil je zelf voorzienend zijn, reken uit wat je opbrengst en verbruik is en start met een batterij. Enz, enz. Ook weer zoveel smaken en keuzes en afwegingen, allemaal met de kennis en technieken van nu. Over een jaar ziet alles er anders uit, misschien ga je verhuizen, heb je ineens geen zonnepanelen op je dak. Etc. Etc.

Ik draai nu een half jaar een paar simulaties met verschillende capaciteit batterijen, hier komt op dit moment naar voren dat 5 kwh de sweetspot lijkt te zijn, wat ik ook al verwachtte. De 2,7 (is naast prijs) geen optie, te snel leeg. De 6 of 7 komt of niet vol of is nog niet leeg. De 5 lijkt perfect te zijn, alhoewel ik ook verwacht dat een deel van de zomer hij niet leeg gaat raken, afhankelijk van gedrag, tijd etc. Dus voor mij wordt het straks een 5, nog iets. Tot die tijd volg ik verschillende draadjes van verschillende merken hier zodat ik bij blijf met de voor én nadelen van iedere batterij. Komt er telkens weer een nieuwe versie (met of zonder nieuwe issues) of nieuw product op de markt. En zal ik ergens een keer een knoop door gaan hakken. Dat kost je dan een x bedrag, maak ik me druk of ik het wel of niet terugverdien, of de rte 73 of 78 % is, dat is aan mij.

Ik heb inmiddels een paar jaar gratis zonne energie en wil dit niet gratis (of betaald) aan een energieboer terugleveren zodat die het weer voor het veelvoudige aan mijn buren kan verkopen. En vind het daarna een leuk idee dat als ik savonds tv kijk dat dit kan door de zon die overdag geschenen heeft. Nu nog de vraag welk merk / type batterij het wordt 😁. Verder maak ik tot die tijd dankbaar gebruik van de kennis en de behulpzaamheid hier op tweakers.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 14:17

Tazzios

..

Rojado schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:34:
Vraagje, als je een set van twee of drie MK hebt kun je dan bij elke accu individueel kiezen voor de NOM en/of AI modus of is dat één instelling voor álle accu’s?
De ene accu op een goedkoop moment laten laden terwijl op hetzelfde moment een andere accu nom probeert. Lekker stroom van de ene accu naar de andere.

Wat voor use case heb je ingedachte?
Rojado schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:34:
Je kunt per fase en de daaraan gekoppelde MT een aparte modus kiezen. Anders gaan ze tegen elkaar in werken... Dat gebeurt dan ook als je de ene MT op laden zet en de andere op NOM.

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit zou willen. Wat is de vraag achter deze vraag? Welk doel wil je bereiken?

Dan kunnen we je een beter antwoord geven.

• merlin1201
Nou hier de knoop doorgehakt en vanmiddag op pad om een Marstek Venus v3 op te halen, ik heb nl het vermoeden dat die dingen volgend jaar helemaal niet meer zijn aan te slepen. Uiteraard gaan we een aparte groep installeren incl een netwerk kabel maar deze zal pas wat later klaar zijn. Nou heel benieuwd wat de ervaring is en ook hoe het e.a gaat wat betreft garantie.

• 3DWim
merlin1201 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:30:
Nou heel benieuwd wat de ervaring is en ook hoe het e.a gaat wat betreft garantie.
Waarom zou garantie een probleem kunnen vormen ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Rojado
SatScan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:18:
[...]

Je kunt per fase en de daaraan gekoppelde MT een aparte modus kiezen. Anders gaan ze tegen elkaar in werken... Dat gebeurt dan ook als je de ene MT op laden zet en de andere op NOM.

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit zou willen. Wat is de vraag achter deze vraag? Welk doel wil je bereiken?

Dan kunnen we je een beter antwoord geven.
Bij gebruik van de NOM modus ga ik ervan uit dat de invoeding vanuit de zonnepanelen komt. Dat kan op verschillende dagen/tussenperiodes in het jaar wellicht te weinig zijn om de dag door te komen. Als dan een andere accu bij een dynamisch contract tijdens de goedkope periode inkoopt (moet het verschil, rekening houdend met RTE, wel groot genoeg zijn) kom je wellicht alsnog beter uit. Of zit een dergelijke mengvorm al in de AI modus?

• merlin1201
3DWim schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Waarom zou garantie een probleem kunnen vormen ?
Geen idee eigelijk, het is wel vaak dat bedrijven niet meer bestaan tegen de tijd dat er wat met je product aan de hand is. zeker in de Solar handel zie ik zo veel bedrijven komen en gaan als ook malafide handelaartjes die even snel wat verdienen. Maar zoals ik begrijp gaat de garantie via Marstek.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rojado
Wil je een uitgebreide sturing kan je beter HBC installeren

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• 3DWim
merlin1201 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Geen idee eigelijk, het is wel vaak dat bedrijven niet meer bestaan tegen de tijd dat er wat met je product aan de hand is. zeker in de Solar handel zie ik zo veel bedrijven komen en gaan als ook malafide handelaartjes die even snel wat verdienen. Maar zoals ik begrijp gaat de garantie via Marstek.
Dat klopt. Maar ook als ze nog wel bestaan en zelfs een bekende YTer sponsoren, zegt dat niets.
Als ik niet opgelet had met de levering dan had ik ook een CT003 minder. Niet dat dat uiteindelijk veel uitmaakte maar toch. Duidelijk van de pallet afgehaald.

Garantie komt uiteindelijk van Marstek af en na uploaden van aankoopbewijs.

[ Voor 5% gewijzigd door 3DWim op 15-05-2026 11:49 ]

• r2504
Siewert schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:37:
Dus dacht tijd voor het inlezen in de modbus integratie.
Lees ik in de TS dat de V3 modbus over LAN ondersteund.
Was even puzzelen met de registers en de aansturing.
Maar mijn php scripts aangepast, wat een genot want voor het gevoel loopt dit soepeler.
Ik (probeer) de GitHub - ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager: Custom integration to monitor and control Marstek Venus E v2, Venus E v3, Venus A, and Venus D systems in Home Assistant. · GitHub te gebruiken maar uiteindelijk geeft die altijd de geest om een of andere reden.

Ik heb een MT v3 aangesloten via LAN en voor het overige eigenlijk geen problemen. Ik heb wel de indruk dat Modbus niet samenwerkt met de Marstek app op de telefoon maar gisteren heb ik die de ganse dag niet geopend en 's avonds had de integratie blijkbaar weer z'n geest gegeven.

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-08 14:19
Ik zit net met interesse veel van de berichten in dit topic te lezen en steek er veel van op. :)

Wij hebben net één Marstek Venus E v3 aangeschaft, maar deze staat nu nog niet op de definitieve plek. Om 'm daar neer te kunnen zetten moet er eerst een elektricien langskomen om wat dingen voor ons te regelen.

Die elektricien gaat een CT002 in de meterkast monteren en in een berging 3 stopcontacten maken op elk een eigen groep, zodat we daar tzt evt. 3 batterijen naast elkaar kunnen inpluggen. Waarschijnlijk worden het er tzt sowieso 2, maar we beginnen nu eerst eens met 1.

We hebben hier een 3-fase aansluiting. Mijn vraag is nu of het ook nog zinvol is om die stopcontacten ieder op een eigen fase te laten zetten? Of maakt dat verder niet uit?

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MarjaR
Zeker op elk een eigen fase.
Dan kan je 3x 2500W laden en ontladen.

Wel zo handig met een dynamisch kontrakt

• r2504
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:35:
@MarjaR
Zeker op elk een eigen fase.
Dan kan je 3x 2500W laden en ontladen.
Dat kan je ook als ze allen op dezelfde fase zitten (wel steeds een afzonderlijke groep)... uiteindelijk gaat je meter imprt/export wegcijferen tov. elkaar. Feit is wel dat het netter is dat je ze ieder op een aparte fase zet maar strikt gezien is het dus niet nodig.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@r2504
Als je met 5000 watt gaat laden met 2 batterijen op 1-fase (met hoofdzekering van 25A) dan blijft er weinig ruimte over.
Oven aan - poef hoofdzekering

Ik wil me daar niet druk over hoeven te maken, dus gewoon een 3-fase aardlekautomaat - 5 aderige kabel - 3 stopcontacten (of 2 van4 en intern verdelen en verdeling aangeven)

Edit: en met een dynamisch kontrakt wil je maximaal kunnen laden en ontladen om gebruik te maken van de meest gunstige prijzen (vaak in 1 uur)

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2026 12:49 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 14:17

Tazzios

..

Rojado schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Bij gebruik van de NOM modus ga ik ervan uit dat de invoeding vanuit de zonnepanelen komt. Dat kan op verschillende dagen/tussenperiodes in het jaar wellicht te weinig zijn om de dag door te komen. Als dan een andere accu bij een dynamisch contract tijdens de goedkope periode inkoopt (moet het verschil, rekening houdend met RTE, wel groot genoeg zijn) kom je wellicht alsnog beter uit. Of zit een dergelijke mengvorm al in de AI modus?
Bedenk dan wel dat je hiermee zegt:
Bij goedkoop inkopen wil je WEL rekening houden met het verlies en RTE. Maar voor NOM maakt het je niet uit dat je verlies hebt en een lagere RTE en dat direct terugleveren voordeliger had kunnen zijn.

De AI modus van Marstek stelt de meeste mensen teleur dus als je wilt handelen moet je zelf een oplossing maken/kiezen.

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-08 17:25
MarjaR schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:21:
Ik zit net met interesse veel van de berichten in dit topic te lezen en steek er veel van op. :)

Wij hebben net één Marstek Venus E v3 aangeschaft, maar deze staat nu nog niet op de definitieve plek. Om 'm daar neer te kunnen zetten moet er eerst een elektricien langskomen om wat dingen voor ons te regelen.

Die elektricien gaat een CT002 in de meterkast monteren en in een berging 3 stopcontacten maken op elk een eigen groep, zodat we daar tzt evt. 3 batterijen naast elkaar kunnen inpluggen. Waarschijnlijk worden het er tzt sowieso 2, maar we beginnen nu eerst eens met 1.

We hebben hier een 3-fase aansluiting. Mijn vraag is nu of het ook nog zinvol is om die stopcontacten ieder op een eigen fase te laten zetten? Of maakt dat verder niet uit?
Ieder op eigen fase is het beste om niet teveel onbalans in de fasen te krijgen tenzij je weet dat er nu al een fase zwaar/ bijna overbelast is.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 12:56
En nog een update van mijn CT-perikelen waarbij met regelmaat de P1-meter-verbinding weg was. Ontdekte dat ik als ie verbroken was ik op de router een ander kanaal voor de wifi koos ie weer verbinding maakte. Stond aanvankelijk op automatisch kanaal. Maar toch pakweg 1 of 2x per dag weer even weg. Tot ik eens op de nieuwe Fritzbox 4690 de instelling voor wifi van wifi6 naar wifi4 zette. Nu is ie al ruim 2 dagen verbonden. Zal hem overigens ook maar weer op automatisch kanaal zetten denk ik. Maar laat het vooreerst even zo.
En ga het overigens nu ook eens even met de CT003 proberen waar ie ook vaak problemen mee had. Als die al kon verbinden dan klapperde die er zo'n beetje elke 5 minuten weer uit om vervolgens na verloop van tijd weer even verbinding te krijgen. Maar deze heb ik nooit goed werkend gekregen op de oude Fritzbox 7590. To be continued.

Even later, nog voordat ik dit had opgeslagen. Met de CT003 was ie de verbinding in no time weer kwijt.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

Rojado schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb het vermoeden dat je uitgaat van dat elke fase apart berekend wordt of zo? Klopt dit? Dit is niet het geval alle fases worden in je energiemeter vereffent (gesaldeerd).
Lees de uitleg in de TS.

Met HBC kun je alle kanten op! Ik gebruik die al maanden:

"Set and Forget!"

• Rojado
SatScan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Ik heb het vermoeden dat je uitgaat van dat elke fase apart berekend wordt of zo? Klopt dit? Dit is niet het geval alle fases worden in je energiemeter vereffent (gesaldeerd).
Lees de uitleg in de TS.

Met HBC kun je alle kanten op! Ik gebruik die al maanden:

"Set and Forget!"
Dat het voor/in de meter bij elkaar komt wist ik. Maar in feite was ik ook al een beetje (ver) aan het vooruitkijken omdat we in 2028/2029 vermoedelijk 6 periodes met prijzen voorgeschoteld gaan krijgen en dat ook met ‘vaste’ contracten. Nu nog even een ‘good old GC contract’. In ieder geval veel veranderingen in zicht waarbij er meerdere scenario’s gaan spelen. We zullen het zien. Met een wispelturige regering is het lastig vooruitkijken en investeren 😉

Ga nu eens kijken naar HBC, eerste indruk is dat dit best goed is opgezet. Ben echter zelf nog niet bekend met die materie.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-08 14:49
Rojado schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Met een wispelturige regering is het lastig vooruitkijken en investeren 😉
Ik zou net zeggen juist eenvoudiger - door meer zelfvoorzienend te zijn ben je minder afhankelijk van de wisselvalligheid van overheden en marktprijzen ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117

• ProvideInRoot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-07 22:53
Hoi, heb vandaag mijn Venus accu binnen gekregen. Nu vermoed ik dat je de voedingskabel naar voren moet kunnen schuiven en dat je deze dan vast kan schroeven. Dat schuiven lukt echter niet. Onder de aansluiting op het apparaat zit ook een lipje onder de 3 puntige aansluiting en dat lijkt afgebroken te zijn, mogelijk door mijzelf want ik heb de stekker er uit getrokken omdat ik die er niet goed op kreeg.

Iemand nog tips, neem aan dat die vastgeschroefd moet worden op het apparaat.
Rojado schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:24:
[...]

Ik heb nog een contract met Greenchoice tot augustus 2027 zonder terugleverkosten en met 8 cent vergoeding van de teruggelegde stroom.

Dus voor 2026 koersen we met salderen weer richting 0 euro scenario (zonder accu’s, die hebben we nog niet) en het eerste half jaar van 2027 is nog redelijk afgedekt hoewel daar een accu al kan helpen.

Daarnaast is het maar de vraag of dynamisch gaat helpen. Met een WP die van half oktober tot en met maart continue loopt is een vaste stroomprijs die laag is, hier komen Tweakers langs die nog vaste contracten hebben voor net iets rond de 20 cent per kWh, zo gek nog niet. De 6 tot 7 zonnige maanden kun je wel met een enkele accu van 5 kWh vrijwel op nul uitkomen. Zonde dat je niets terugkrijgt voor de overtollige stroom maar dat is de realiteit van 2027.

Vraag is dus eerder waar het evenwicht ligt c.q. er is geen garantie dat met WP en Zonnepanelen en verder weinig stuurmogelijkheden dat dynamisch altijd goedkoper is. De WP draait immers altijd 24/7 in de periode dat bij dynamisch de prijs hoog is en de prijsverschillen door de dag heen vaak niet groot genoeg zijn om winst te maken in combinatie met de inzet van een accu waarvan je de verliezen ook nog goed moet maken. En de WP gebruikt vrijwel de volledige winter zon opbrengst direct.
Mijn advies is om te kijken naar de maanden sept/okt/nov

Wat is je dagelijks opbrengst gemiddeld en je verbruik gemiddeld.
Het verschil is dan de opslagcapaciteit die je nodig hebt voor effectief energieverbruik .

Waarom die drie maanden? Zonopbrengst wordt al minder, de verwarming gaat al een rol spelen en de dagen worden al korter. Je piekverbruik is steeds vaker als de zon al onder is...

Begin niet te groot, maar zorg wel dat je met 2500w kunt ontladen = op een aparte groep. Als blijkt dat 1 batterij te weinig is, kun je de volgende op 800w max ontladen laten staan en ook gewoon aansluiten via het stopcontact die op een andere fase zit en een aparte groep is dan niet nodig.

Voorbeeld: gemiddelde opbrengst is 15 kWh per dag in die periode. Verbruik is gemiddeld 8 kWh dan is een batterij van 5 kWh om mee te starten voldoende. Hier laat ik bewust EV en Warmtepomp buiten beschouwing.

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

ProvideInRoot schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:49:
Hoi, heb vandaag mijn Venus accu binnen gekregen. Nu vermoed ik dat je de voedingskabel naar voren moet kunnen schuiven en dat je deze dan vast kan schroeven. Dat schuiven lukt echter niet. Onder de aansluiting op het apparaat zit ook een lipje onder de 3 puntige aansluiting en dat lijkt afgebroken te zijn, mogelijk door mijzelf want ik heb de stekker er uit getrokken omdat ik die er niet goed op kreeg.

Nee, onhandige klikverbinding.
https://www.printables.com/model/375766-betteri-bc01-unlocker

https://www.printables.com/model/1241357-betteri-bc01-connector-angle-housing

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375 | MT VenusE 3.0 Fw 148 BMS 113 Inv 119

• tweeek

Herstel ..... de stekker hoeft alleen erin, is het pinnetje afgebroken dan zit het los maar werkt verder prima, en kun je altijd nog een andere stekker eraan maken ( dan zijn de kabeltjes wel meteen ook gecontroleerd daar die soms niet heel goed vast zitten)

[ Voor 22% gewijzigd door tweeek op 15-05-2026 18:29 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• 3DWim
Check meteen of de draden goed vast zitten in de stekker.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-07 21:26
Tazzios schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Bedenk dan wel dat je hiermee zegt:
Bij goedkoop inkopen wil je WEL rekening houden met het verlies en RTE. Maar voor NOM maakt het je niet uit dat je verlies hebt en een lagere RTE en dat direct terugleveren voordeliger had kunnen zijn.

De AI modus van Marstek stelt de meeste mensen teleur dus als je wilt handelen moet je zelf een oplossing maken/kiezen.
Voor 50 euro een homey2019 van mp, slimladen app erop, en klaar. Als ik het goed heb :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• merlin1201
Ik kreeg gelijk bij de installatie al de melding updaten, maar deze gaf uiteindelijk een foutmelding, echter is de update toch gelukt en staat deze op 148.
Ik probeer de Marstek in Homeassistant te krijgen maar er blijft een melding dat hij niet kan verbinden, ip en poort zijn juist of moet dit met en netwerk kabel ipv wifi?

merlin1201 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:30:
Ik kreeg gelijk bij de installatie al de melding updaten, maar deze gaf uiteindelijk een foutmelding, echter is de update toch gelukt en staat deze op 148.
Ik probeer de Marstek in Homeassistant te krijgen maar er blijft een melding dat hij niet kan verbinden, ip en poort zijn juist of moet dit met en netwerk kabel ipv wifi?
Als je modbus TCP bedoeld moet dat over LAN bij de V3 ja.

• appsec
Je kan ook een Elfin EW11 gebruiken als je het via wifi wilt doen. Even een LAN kabel open knippen en aansluiten zoals in de modbus topic TS staan. Dan wel aansluiten op de RS485 poort ipv de LAN poort. Werkt prima hier.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:16
Astrameter 2.0 is een feit!!! @SatScan kan je de links aanpassen in de eerste post? De develop branch is niet meer nodig

• coldasice
  • Registratie: September 2000

coldasice

business intelligence

coldasice schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:55:
Hoe is het met jullie API uptime? De mijne is inmiddels 5 dagen onafgebroken up, geen onderbreking meer gehad.. Ik lees hem 288 keer per dag uit en hij lijkt inmiddels lang stabiel.....

Ik laad de batterij niet meer 100% vol (zorgde voor API downtimes) en stop bij 22% ondergrens en wijzigingen hebben minstens 2sec tussenruimte
Inmiddels 10 dagen 100% uptime...

freelance-intelligence.info

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-08 08:33
coldasice schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:51:
[...]

Nice..! Via wifi of lan?

• pomski

Gelukt, bedankt!!
coldasice schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:51:
[...]

Maar nog steeds zonder 100% op te laden en te stoppen bij 22% ? Dat is toch ook doodzonde he. Je gaat toch problemen met soc drift en onbenutte capaciteit krijgen op die manier? Waarom de nood op API te gebruiken?

• coldasice
  • Registratie: September 2000

coldasice

business intelligence

Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Maar nog steeds zonder 100% op te laden en te stoppen bij 22% ? Dat is toch ook doodzonde he. Je gaat toch problemen met soc drift en onbenutte capaciteit krijgen op die manier? Waarom de nood op API te gebruiken?
Wifi ja

Door niet naar 100% op te laden, spaar je in levensduur van de batterij, aan de onderkant idem, ik vermoed dat de 22% nog wel wat lager kan, maar ik denk dat veel mensen hier 20% aanhouden.

Verder was het voor mij vooral ook een test om te zien of dit invloed had op de uptime van de API....door analyse kwam ik erachter dat de batterij bij 100% in slaap lijkt te vallen waardoor de API uitvalt....

freelance-intelligence.info

coldasice schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Wifi ja

Door niet naar 100% op te laden, spaar je in levensduur van de batterij, aan de onderkant idem, ik vermoed dat de 22% nog wel wat lager kan, maar ik denk dat veel mensen hier 20% aanhouden.

Verder was het voor mij vooral ook een test om te zien of dit invloed had op de uptime van de API....door analyse kwam ik erachter dat de batterij bij 100% in slaap lijkt te vallen waardoor de API uitvalt....
Ik betwijfel dat ten zeerste eigenlijk. De spanningslimieten die Marstek aanhoudt zijn al zeer conservatief ingesteld, dus dit zou nooit een probleem mogen zijn naar levensduur. Ik ga gewoon van 11% naar 100% en terug. Alles daarbuiten is weggegooide capaciteit.

• picosuma
  • Laatst online: 05-08 10:16
Marzman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Ik wacht al sinds 26 april, maar ligt volgens mij ook aan de leverancier.

Heb je meer capaciteit nodig dat je wil veranderen?
Dat was inderdaad het idee lever wel terug maar weer niet zoveel.

Maar hebben vandaag besloten om het eerst zo maar te laten werkt met de homewizzard batterij op zich wel goed .en we willen eerst dit jaar kijken hoe het gaat

Maar komt ook door de installatie moet nog een stopcontact plaatsen om ook 2500 W te ontladen/laden En de plaatsing hebben niet een groot huis zou in de hobbykamer komen .

Een zwager wou dat wel doen maar hadden discussie over wat voor stopcontact hij wou zo’n blauwe zeg maar camping stopcontact plaatsen dat vond ik niks hij zei ja dat moet wel .Maar ik weet te weinig van stroom dat die discussie ga ik niet winnen .

Mischien kan iemand uitleggen waarom je dit op normaal geaard stopcontact wel zo’n batterij kunt plaatsen en welk stopcontact je daar het best voor kunt gebruiken

WGA | Grill guru elite | joystove | Ooni | saté grill | driepoot | 8 zonnepanelen | 1 Home wizzard batterij | Home Assistant

• Gely
picosuma schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Maar hebben vandaag besloten om het eerst zo maar te laten werkt met de homewizzard batterij op zich wel goed .en we willen eerst dit jaar kijken hoe het gaat

Maar komt ook door de installatie moet nog een stopcontact plaatsen om ook 2500 W te ontladen/laden En de plaatsing hebben niet een groot huis zou in de hobbykamer komen .

Een zwager wou dat wel doen maar hadden discussie over wat voor stopcontact hij wou zo’n blauwe zeg maar camping stopcontact plaatsen dat vond ik niks hij zei ja dat moet wel .Maar ik weet te weinig van stroom dat die discussie ga ik niet winnen .

Mischien kan iemand uitleggen waarom je dit op normaal geaard stopcontact wel zo’n batterij kunt plaatsen en welk stopcontact je daar het best voor kunt gebruiken
Op zo'n blauwe moet dat helemaal niet. Je hebt jouw frietketel of oven toch ook niet op zo'n blauwe aangesloten, of je droogkast of wasmachine?

[...]

Een gewoon normaal stopcontact is meer dan voldoende als dit in goede staat is. Een 16A CEE-stopcontact is ook niks mis mee maar is absoluut geen vereiste.

• picosuma
  • Laatst online: 05-08 10:16
Gely schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Op zo'n blauwe moet dat helemaal niet. Je hebt jouw frietketel of oven toch ook niet op zo'n blauwe aangesloten, of je droogkast of wasmachine?
Nee dat klopt dat is mijn idee ook maar hoe kan ik die discussie winnen van hem 😬

WGA | Grill guru elite | joystove | Ooni | saté grill | driepoot | 8 zonnepanelen | 1 Home wizzard batterij | Home Assistant

• 3DWim
picosuma schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Nee dat klopt dat is mijn idee ook maar hoe kan ik die discussie winnen van hem 😬
Jij bent de "opdrachtgever" toch?
Neem wel een merk wcd en niet een van ome Ali. Er zit wel verschil tussen het ene of andere merk. Met name hoe de draden vast gezet worden.

• Gely
picosuma schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Lees hem exact de zin voor die ik schreef (en die van @Druppeltje_ ) en hij zal snel inzien hoe absurd zijn redenering wel is. Trouwens, elektrotechnieker hier ;)

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 14:49
[...]

Die blauwe zijn nodig wanneer je langdurig 16A wil trekken. Die stekkers zijn rated voor 6u continu 16A, maar aangezien de Marstek piekt bij 2500W ga je altijd onder de 12A blijven, en ga je dat in principe ook niet al te lang halen. Na 2u zit je batterij vol, en tenzij je die aan max vermogen gaat laden en ontladen, ga je meestal met lagere waarden zitten.

Als die stekkerbatterijen op 2500W zo'n stopcontact nodig zouden hebben, zouden ze wel met zo'n stekker geleverd worden...

• Gely
GORby schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Als die stekkerbatterijen op 2500W zo'n stopcontact nodig zouden hebben, zouden ze wel met zo'n stekker geleverd worden...
En vooral niet verkocht worden als een huis-tuin-en-keukenthuisbatterij die je gewoon in een bestaand stopcontact kan steken ;)

coldasice schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Wifi ja

Dit zijn LFP-batterijen, die juist tot 11% moeten worden ontladen en weer naar 100% opgeladen moeten worden om gezond te blijven werken. Doe je dit niet, dan zal de BMS (die je batterijen juist gezond houdt) niet de juiste waarde kunnen berekenen. Hierdoor kan deze de gezondheid van je cellen niet optimaal regelen.

MT hanteert een zeer voorzichtige (voltage) marge. Op zichzelf is dat niet erg; dan houden we capaciteit als 'reserve' die eventueel later, bij degradatie van de cellen, vrijgeschakeld kan worden.

Kort en goed: laat de BMS zijn werk doen!

[...]

De wijsheid staat onderin elke pagina... deel3 moet je hebben!

En weer een nieuwe versie van HBC (v4.90), met bijbehorende uitleg, van mijn favoriete MT slimme regeling!

Home Battery Control v4.90

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-08 13:22
Ik heb bij mijn Marstek Venus 3 een maand geleden de local API vervangen door de Modbus TCP integratie in HA. Sindsdien draait-ie zeer stabiel zonder ook maar één enkel probleem.

Echter: sinds een week merk ik dat de Marstek een stuk trager is geworden met reageren op wisselende PV opbrengst en wisselend eigen energieverbruik.

Voorheen reageerde de Marstek met de CT003 P1 meter binnen enkele seconden op veranderende P1 meter waarden, maar nu duurt dat vaak 20 seconden of langer. Het gevolg daarvan is dat hij minder goed nul op de meter bereikt. Voorheen werd er bij voldoende zonne energie zo rond de 0.2 kWh energie per etmaal geïmporteerd door imperfect regelgedrag, maar de laatste week ligt dat rond de 1 kWh per etmaal. Ook wordt er door het trage regelen gemiddeld zo'n 1 kWh per etmaal te veel naar het grid geëxporteerd, terwijl dat gemakkelijk in de akku opgeslagen had kunnen worden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb al een paar keer de Marstek gewisseld tussen de Marstek CT0003 P1 meter en de HomeWizzard P1 meter, maar dat maakt geen verschil. De resetten van de P1 meters, het resetten van de Marstek naar factory defaults en het volledig resetten van mijn netwerk heeft allemaal niet geholpen. De firmware van de Marstek is versie 148 en is in de afgelopen maand niet veranderd.
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:41:
Ik heb bij mijn Marstek Venus 3 een maand geleden de local API vervangen door de Modbus TCP integratie in HA. Sindsdien draait-ie zeer stabiel zonder ook maar één enkel probleem.

Echter: sinds een week merk ik dat de Marstek een stuk trager is geworden met reageren op wisselende PV opbrengst en wisselend eigen energieverbruik.

Voorheen reageerde de Marstek met de CT003 P1 meter binnen enkele seconden op veranderende P1 meter waarden, maar nu duurt dat vaak 20 seconden of langer. Het gevolg daarvan is dat hij minder goed nul op de meter bereikt. Voorheen werd er bij voldoende zonne energie zo rond de 0.2 kWh energie per etmaal geïmporteerd door imperfect regelgedrag, maar de laatste week ligt dat rond de 1 kWh per etmaal. Ook wordt er door het trage regelen gemiddeld zo'n 1 kWh per etmaal te veel naar het grid geëxporteerd, terwijl dat gemakkelijk in de akku opgeslagen had kunnen worden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb al een paar keer de Marstek gewisseld tussen de Marstek CT0003 P1 meter en de HomeWizzard P1 meter, maar dat maakt geen verschil. De resetten van de P1 meters, het resetten van de Marstek naar factory defaults en het volledig resetten van mijn netwerk heeft allemaal niet geholpen. De firmware van de Marstek is versie 148 en is in de afgelopen maand niet veranderd.
Is het niet gewoon het weer/zon dat een beetje tegenwerkt? Ik trek hier ook beduidend meer uit het net dan voorgaande weken. Gemiddeld 0,8kWh/dag tov 0,1 of 0,2 kWh/dag eerder. Is gewoon de zon die niet zo prominent aanwezig is de laatste anderhalve week. De batterij moeten continu opschalen/terugschakelen. Een paar keer is dat geen noemenswaardig verschil, maar als dit een ganse dag door gaat en dan een paar dagen achter elkaar dan merk je dat verschil wel.

• ReneK
Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Is het niet gewoon het weer/zon dat een beetje tegenwerkt? Ik trek hier ook beduidend meer uit het net dan voorgaande weken. Gemiddeld 0,8kWh/dag tov 0,1 of 0,2 kWh/dag eerder.
Heb ik ook al aan gedacht, en dat speelt ongetwijfeld mee in de import uit het net.

Echter: als er 's avonds geen PV opbrengst meer is en er zit nog een paar kWh opgeslagen in de Marstek reageert hij nog steeds veel trager dan voorheen. Als ik een 2200 W waterkoker aan zet, gaat-ie pas na ruim 20 seconden energie leven (2500 W totaal), en als ik de waterkoker weer uitzet, duurt het ook zo'n 20 seconden voordat hij stopt met 2500 W leveren. Dan gaat er onnodig energie uit de akku naar het net. Voorheen reageerde altijd heel snel op zo'n waterkoker test. En dan praat ik nog niet eens over het gedrag bij de inductiekookplaat.

• tweeek
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Heb ik ook al aan gedacht, en dat speelt ongetwijfeld mee in de import uit het net.

Echter: als er 's avonds geen PV opbrengst meer is en er zit nog een paar kWh opgeslagen in de Marstek reageert hij nog steeds veel trager dan voorheen. Als ik een 2200 W waterkoker aan zet, gaat-ie pas na ruim 20 seconden energie leven (2500 W totaal), en als ik de waterkoker weer uitzet, duurt het ook zo'n 20 seconden voordat hij stopt met 2500 W leveren. Dan gaat er onnodig energie uit de akku naar het net. Voorheen reageerde altijd heel snel op zo'n waterkoker test. En dan praat ik nog niet eens over het gedrag bij de inductiekookplaat.
1+1= staat de marstek misschien ergens waar het erg omgevingstemperatuur gevoellig is?
Daarnaast gebeurt dat wel vaker zoals ook te lezen is en bij incuctie zeker ook.

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 16-05-2026 20:25 ]

• ReneK
tweeek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:22:
[...]

1+1= staat de marstek misschien ergens waar het erg omgevingstemperatuur gevoellig is?
De Marstek staat buiten naast de meterkast in een eigen ruimte met voldoende ventilatie. De afgelopen week varieerde de interne temperatuur tussen ca. 15 en 30 graden. In de weken daarvoor -met mooier weer- tussen ca. 20 en 35 graden.

Ik kan me niet voorstellen dat dit iets uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door ReneK op 16-05-2026 20:33 ]

• ReneK
tweeek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Daarnaast gebeurt dat wel vaker zoals ook te lezen is en bij incuctie zeker ook.
Voorheen reageerde-ie redelijk goed op de wisselingen van de inductiekookplaat (maar alleen bij bepaalde standen van de kookplaat die niet te snel fluctueerden in energieverbruik, bij ons is dat standje 9 of 1 à 2). Nu lijkt-ie helemaal niet meer te weten hoe-ie met de inductiekookplaat moet omgaan, en doet-ie meestal maar gewoon niets.

• tweeek
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Voorheen reageerde-ie redelijk goed op de wisselingen van de inductiekookplaat (maar alleen bij bepaalde standen van de kookplaat die niet te snel fluctueerden in energieverbruik, bij ons is dat standje 9 of 1 à 2). Nu lijkt-ie helemaal niet meer te weten hoe-ie met de inductiekookplaat moet omgaan, en doet-ie meestal maar gewoon niets.
Mooi dat het weekend is en kan je wat extra tijd besteden aan de meterkast apparatuur en de instellingen in HA, knutsel ze :)

• ReneK
tweeek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:47:
[...]

Mooi dat het weekend is en kan je wat extra tijd besteden aan de meterkast apparatuur en de instellingen in HA, knutsel ze :)
Tja. Ik heb nog een hypothese dat het misschien toch met de snel wisselende bewolking van de afgelopen week te maken heeft. Dat geeft enorm veel ruis in het PV vermogen, en het zou best kunnen dat de Marstek daar adaptief op reageert door de regeling steeds trager te maken. Voor een langere leversduur misschien?

Ik wacht maar even af wat er gebeurt als het weer wat zonniger wordt....
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:41:

Even de CT003 geheel loskoppelen van voeding en P1 poort... dan weer aansluiten... en gebruik altijd de bijgeleverde voeding!

ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Vreemd in dat geval. Als het niet pv-afhankelijk is zou het normaal gezien geen verschil mogen uitmaken. Toestellen als inductie/waterkoker/strijkijzer/... zijn nu eenmaal wel apparaten waar dat de marstek een beetje moeite mee heeft en al snel achter de feiten aanloopt omdat die heel snel, heel hoge en vaak kortstondige pieken trekt. Maar deze toestellen had je ervoor ook al dus zou dat normaal geen verschil mogen maken.

• ReneK
SatScan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:59:
[...]

Even de CT003 geheel loskoppelen van voeding en P1 poort... dan weer aansluiten... en gebruik altijd de bijgeleverde voeding!
Dat heb ik vanmiddag al twee keer gedaan, maakte geen verschil.

En ik gebruik de bijgeleverde voeding, deze is echter ingeplugd in een HW P1 splitter en niet rechtstreeks in de CT003. Dat laatste werkte nl. helemaal niet.
ReneK schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Dat heb ik vanmiddag al twee keer gedaan, maakte geen verschil.

En ik gebruik de bijgeleverde voeding, deze is echter ingeplugd in een HW P1 splitter en niet rechtstreeks in de CT003. Dat laatste werkte nl. helemaal niet.
Beide van voeding voorzien.
Probeer de CT003 in andere poort van de splitter.
TIP: lees de TS

[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 16-05-2026 21:14 ]

• ReneK
SatScan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:12:
[...]

je moet de splitter voeden en de ct003
Ok, ik ga er morgen nog een extra voeding bijpluggen voor de splitter, en de CT003 krijgt dan zijn eigen voeding. Kijken of dat helpt.

Thanks!

• ReneK
Heb ik gedaan. Is de Smart Gateways Active P1 Splitter Pro veel beter/stabieler dan de HW P1 splitter?
Pagina: 1 ... 4 ... 30 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.