Ronald6 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:43:
[...]
Volgens mij zijn er al meerdere onderzoeken die uitwijzen dat wanneer je dynamisch en vast de afgelopen 12 jaar naast elkaar legt, dat dynamisch telkens goedkoper is zelfs als je niks aanpast. Dus niet je wasje draait als de prijs laag is enz. Dus ik denk dat (in Nederland) dynamisch voor iedereen aantrekkelijk is, zelfs als je een warmtepomp hebt. En dat geld al helemaal als je een thuisaccu hebt en gaat laden op de goedkoopste momenten als je niet genoeg pv opwek hebt. Verder heb je 10 jaar garantie en ik denk zelf dat je na 10 jaar waarschijnlijk alweer andere accu’s in huis hebt en als je ze nog wel hebt dan denk ik dat de elektronica eerder stuk gaat dan dat je de cellen daadwerkelijk gaat verslijten met op en ontladen. Ik moet soms een beetje lachen hoe obsessief sommige mensen uitrekenen hoeveel batterijen ze nodig hebben. Veel mensen gaan 2 keer per jaar op vakantie en rijden de duurste autos maar een batterij moet tot achter de komma terug verdient worden

Ieder zijn ding natuurlijk en dit is geen aanval maar soms is uitzoomen een goed idee. Ik heb bewust voor een derde accu gekozen, wetende dat ik die misschien niet terug ga verdienen maar wat ik daarvoor terug krijg is rust en comfort. Ik hoef niet meer continu te rekenen en te kijken of ik het ga halen, als ik ‘s avonds nog een wasje wil draaien dan doen we dat en ik zet de vaatwasser aan wanneer dat uitkomt. Als er een keer stroom uitval is dan weet ik dat ik een backup heb enz. En ik heb het ook gedaan zodat ik nu 3 dezelfde batterijen heb. Als ik volgend jaar er toch nog 1 bij wil dan is bijv de v3 niet meer te krijgen en dan heb ik 1 afwijkende accu. Maar dat is de autist in mij

Ik kan nergens gedegen onderbouwde onderzoeken terugvinden dat het een goedkoper is dan het ander. Als er een onderzoek aantoont dat vast goedkoper is dan buitelen de dynamische energieboeren over elkaar heen om het tegendeel te bewijzen met alle mitsen en maren. En als het andersom zo is dan roept de andere helft dat de welkomstbonus zo toereikend is en dat je rekening moet houden dat het je geld kost als je zonnepanelen hebt omdat je dan moet betalen.
Ik durf dynamisch hier in ieder geval niet aan. Heb hier ook een warmtepomp en de meeste energie wordt in hele dure maanden gebruikt. Misschien heb ik nu nog makkelijk praten omdat ik maar €0,16 per kwh betaal, maar met mijn eigen berekeningen kom ik nooit goedkoper uit met dynamisch. Verder heb ik geen zonnepanelen die ik automatisch uit kan schakelen en vind ik het gewoon plezierig om vooraf te weten wat ik op jaarbasis verwacht kwijt te zijn. Sommige suggesties dat dynamisch in combinatie met een warmtepomp juist goed kunnen werken omdat je dan je woning alvast op kunt warmen als de prijzen laag zijn is weer afhankelijk van je woning en je gedrag. Die optie gaat in mijn woning nooit werken. Pomp uit is temperatuur naar beneden. Maar als je in een huis woont met energielabel a, vloerverwarming, tussenwoning kan ik me voorstellen dat het wel werkt.
Zoveel woningen, zoveel gedrag, iedereen moet voor zichzelf kijken wat bij hem het beste past. Ik verwacht zelf dat vast straks niet meer bestaat maar je een dal / piektarief gaat krijgen gedurende de dag, soort dynamisch light. Waarmee ze willen sturen dat je je verbruik gaat verdelen, wat in 80% van de gevallen niet gaat lukken, dus de winsten van de energieboeren alleen maar ten goede komt. Het piekverbruik blijft toch gewoon einde middag, begin avond als mensen thuiskomen, de woning opwarmen, apparatuur aanzetten, koken, auto opladen. Leuk dat er een deel tweakers is die met home assistant en thuisbatterijen lekker gaan knutselen om te sturen ( waarbij je je vrouw nog zover mee moet krijgen om dat ene wasje op dat x tijdstip te doen), ik geloof niet dat een heel groot deel van Nederland zich daar druk over gaat maken. Zal even schelden zijn op de energieboeren als ze met een dure oplossing komen en daarna gaan we weer door. Weten we nog toen Van de Bron voor het eerst de proefballon over teruglever boete op gooide, het land was te klein. Inmiddels bestaat deze leverancier nog steeds, doen alle boeren het, en ben ik er zelfs klant voor het laatste stroom en gastarief in jaren.
Iedereen moet doen wat goed voelt met een batterij, wil je de terugverdientijd zo kort mogelijk, ga lekker handelen. Wil je zelf voorzienend zijn, reken uit wat je opbrengst en verbruik is en start met een batterij. Enz, enz. Ook weer zoveel smaken en keuzes en afwegingen, allemaal met de kennis en technieken van nu. Over een jaar ziet alles er anders uit, misschien ga je verhuizen, heb je ineens geen zonnepanelen op je dak. Etc. Etc.
Ik draai nu een half jaar een paar simulaties met verschillende capaciteit batterijen, hier komt op dit moment naar voren dat 5 kwh de sweetspot lijkt te zijn, wat ik ook al verwachtte. De 2,7 (is naast prijs) geen optie, te snel leeg. De 6 of 7 komt of niet vol of is nog niet leeg. De 5 lijkt perfect te zijn, alhoewel ik ook verwacht dat een deel van de zomer hij niet leeg gaat raken, afhankelijk van gedrag, tijd etc. Dus voor mij wordt het straks een 5, nog iets. Tot die tijd volg ik verschillende draadjes van verschillende merken hier zodat ik bij blijf met de voor én nadelen van iedere batterij. Komt er telkens weer een nieuwe versie (met of zonder nieuwe issues) of nieuw product op de markt. En zal ik ergens een keer een knoop door gaan hakken. Dat kost je dan een x bedrag, maak ik me druk of ik het wel of niet terugverdien, of de rte 73 of 78 % is, dat is aan mij.
Ik heb inmiddels een paar jaar gratis zonne energie en wil dit niet gratis (of betaald) aan een energieboer terugleveren zodat die het weer voor het veelvoudige aan mijn buren kan verkopen. En vind het daarna een leuk idee dat als ik savonds tv kijk dat dit kan door de zon die overdag geschenen heeft. Nu nog de vraag welk merk / type batterij het wordt 😁. Verder maak ik tot die tijd dankbaar gebruik van de kennis en de behulpzaamheid hier op tweakers.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245