Kan je de boiler niet op een vast tijdsschema zetten? Als je die al uit het verhaal krijgt dan kan een beetje pv + stekkerbatterij de rest echt wel trekken, zeker als je de eco modus gebruikt (dan gebruiken was & vaat enkel in het begin veel stroom). Verdeling over fases maakt normaal niet uit, voor je factuur telt enkel de optelsom over de fases heenSiewert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:33:
[...]
Opties genoeg ;-)
Maar ga dat die twee die mijn bultje met stenen ook bewonen maar uitleggen dat wanneer wel/niet stroom moeten verbruiken.
Krijg het er niet bij hun niet in en ben er mee gestopt om er op te hameren om de vrede maar te bewaren.
Dus de beste optie hier is aansturen op 0 en peakshaving om de kosten te drukken.
Verder ben ik bezig grootverbruikers middels domotica zon gestuurd te krijgen.
Ook dat is wekelijks oorlog...![]()
Moet je even voorstellen, ogen van de weder helft gaan open en 1e is de vaatwasser aan bij laten wij zeggen een pv opwek van 2 tot 2500w.
Dus net genoeg maar dan gaat ze douchen en de boiler begint met stampen á 2500w.
Komt ze beneden gaat meteen de wasmachine aan á 2200w.
Dan kun jij wel raden dat geen enkele stekkerbatterij dit kan shaven.
Dan zou ik al verdeeld over drie fases een 2500w injectie opstelling moet hebben.
Wat gaat dat wel niet kosten?
Boiler is zon gestuurd en middels verschillende variablen pas aan als mevr de was heeft gedaan ect.
Gelukkig nog geen koud water gehad![]()
Dus dan maar groot verbruikers schakelen op pv en batterij want hun gedrag is niet te veranderen.
Dat kan zeker is nu zo ingesteld.Danferno schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:13:
[...]
Kan je de boiler niet op een vast tijdsschema zetten? Als je die al uit het verhaal krijgt dan kan een beetje pv + stekkerbatterij de rest echt wel trekken, zeker als je de eco modus gebruikt (dan gebruiken was & vaat enkel in het begin veel stroom). Verdeling over fases maakt normaal niet uit, voor je factuur telt enkel de optelsom over de fases heen
Boiler gaat uit vanaf 2uur voor zonsondergang indien het overschot onder de 2000w duikt.
Indien er geen water verbruik is als uit is dan gaat volgens een warmteverlies formule hij aan na x aantal uren tussen zonsopkomt en zonsondergang.
Maar kan ook aangaan als de batterijen voldoende capaciteit hebben om hem 2,5uur te ondersteunen.
Hier word dan gekeken naar naar het overshot.
Dus kunnen alle omvormers leveren (2000w) mag de boiler aan bij 800w overschot.
Is bijvoorbeeld alleen de MT (800w) beschikbaar dan mag hij pas aan bij 1800w overschot.
Verder zit er in het uitschakelen van de boiler ook een zonsvoorspelling ingebouwd.
Is de zon score onder de 50% zit mag de boiler niet uitschakelen.
Maar ook voor het inschakelen zitten er Variablen in dat als er onvoorspelbare grootverbruikers (wasmachine/droger/vaatwasser) aanstaan de boiler wacht met inschakelen.
Omdat deze grootverbruikers in het lopende programma even minder stroom verbruiken als ze bijvoorbeeld water afpompen en dan weer gaan verwarmen.
Heb dus heel veel Variablen van wanneer wel of niet uitschakelen en inschakelen.
Belangrijkste de boiler zal altijd op het goede moment van de dag inschakelen.
- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub
Ik woon in NL en heb in 2025 bijna 13.000 kWh met mijn zonnepanelen opgewekt. Mijn stroom verbruik met inductie, warmtepompboiler en 5 airco's was 6.000 kWh en mijn teruglevering 10.500 kWh.
Ik denk dat iedereen die hier op dit topic actief is dat als doelstelling heeft. Dat is hoofdzaak nummer 1. Maar de algemene tendens vanavond was dat onze (vrouwelijke) wederhelften daar toch beduidend minder mee bezig zijn dan de mannelijke variant. Of belt jouw vrouw je op je werk op om te vragen of de zon hard genoeg schijnt om een wasmachine te kunnen opzetten? Indien ja, graag een beschrijving hoe je dat voor elkaar hebt gekregenS2S schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:16:
[...]
Hier staan we er wel anders in, we zijn echt van mening om zoveel mogelijk de zon te benutten en de kosten laag te houden, beter nu je gedrag aanpassen dan wanneer de overheden je het gaan opleggen (en dat komt vanzelf ) (je doet het met z’n alle) dan is de overgang een stuk makkelijker. Hier geen displays of iets dergelijks , maar we kijken in de app naar de actuele prijzen en naar buiten of de zon schijnt, ik kijk dan nog even het vermogen na van opwek en we overleggen en schakelen apparaten, geen extra stress of iets dergelijks ..
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Dat zijn eerlijk gezegd PV installaties die ik niet goed begrijp. En ik weet ook wel dat doorheen de jaren die visie veranderd is. Vroeger was het zaak om zoveel mogelijk PV te leggen als je maar kwijt kon, nu word er eerder gelegd adhv je verbruiksprofiel. In elk geval is bij jou de vraag eigenlijk niet of je batterijen gaat vol krijgen, dan is de vraag eerder of je ze ook gaat leeg krijgen. Of anders gezegd: hoeveel trek je 's nachts en op ''mindere'' dagen nog uit het net tussen pakweg maart tem oktober? Alles van die 6000kWh/jaar buiten deze periode zou ik niet meerekenen want in de wintermaanden gaat dat geen verschil maken.martinenjohn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:09:
Ik woon in NL en heb in 2025 bijna 13.000 kWh met mijn zonnepanelen opgewekt. Mijn stroom verbruik met inductie, warmtepompboiler en 5 airco's was 6.000 kWh en mijn teruglevering 10.500 kWh.
Dat bepaalt de grootte van je batterij. Je kan 10 batterijen vullen met je overschot, als je ze niet leeg kan maken vooraleer je PV terug begint op te brengen is het zinloos.
[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 11-05-2026 23:47 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Mijn eerlijke mening?martinenjohn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:09:
Met zoveel opwek en zo weinig verbruik gaat een batterij een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Globaal gerekend op jouw globale cijfers.
Je verbruikt dus gemiddeld 16kWh p/d
Dan zou je in de avond en nacht 8kWh nodig hebben.
Je zou dus 2 MT kunnen laden en ontladen om avond en nacht op 0 aan te sturen.
Met 2 Mt's heb je effectief ongeveer 9kWh tot je beschikking.
Optimistisch gerekend 200 zondagen zou je voor het laden ergens tussen 11 en 13kWh nodig zijn.
200 x 12kWh = 2400kWh wat je van die 10.500 kWh overschot kan afsnoepen.
Let wel dit is globaal en en niet gebaseerd op gedetailleerde cijfers.
En mijn persoonlijke menig is dat ik eerst met z'n setup de PV naar beneden schroeven en beter afstemmen op verbruik in huis.
- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub
Klopt dit wel helemaal?. Je kunt overcapaciteit leggen wanneer je in nl een dynamisch contract hebt, het voordeel is dat je in het voorjaar en herfst ook nog voldoende opwek hebt voor je eigen woning. Wat batterijen betreft, in de winter kun je soms gunstige dynamische tarieven hebben wanneer het hard waait bijvoorbeeld en ook vaak in het weekend , het kan dan heel relevant zijn om je batterijen vol te gooien. Om alleen maar te kijken naar je verbruik in de nacht en daarmee je batterij grootte te bepalen vind ik een gemiste kans! Tuurlijk zit er een maximum aan. Het heeft geen zin om een batterij aan te schaffen die meer stroom kan opslaan dan je in 24 uur opmaken kan, dat is in elke situatie weggegooid geld.Druppeltje_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:37:
[...]
Dat zijn eerlijk gezegd PV installaties die ik niet goed begrijp. En ik weet ook wel dat doorheen de jaren die visie veranderd is. Vroeger was het zaak om zoveel mogelijk PV te leggen als je maar kwijt kon, nu word er eerder gelegd adhv je verbruiksprofiel. In elk geval is bij jou de vraag eigenlijk niet of je batterijen gaat vol krijgen, dan is de vraag eerder of je ze ook gaat leeg krijgen. Of anders gezegd: hoeveel trek je 's nachts en op ''mindere'' dagen nog uit het net tussen pakweg maart tem oktober? Alles van die 6000kWh/jaar buiten deze periode zou ik niet meerekenen want in de wintermaanden gaat dat geen verschil maken.
Dat bepaalt de grootte van je batterij. Je kan 10 batterijen vullen met je overschot, als je ze niet leeg kan maken vooraleer je PV terug begint op te brengen is het zinloos.
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA
Wel, da's niet helemaal correct. Het capaciteitstarief is er inderdaad bij gekomen, maar de netvergoeding per kWh is wel een stuk gedaald, waardoor je totaal niet meer of zelfs minder netvergoeding betaalt als je ofwel genoeg verbruikt, ofwel je piek laag genoeg weet te houden, of natuurlijk beide.PNARI schreef op zondag 10 mei 2026 @ 06:13:
[...]
Capaciteitstarief is bovenop de al bestaande tarieven gekomen om zogezegd de belasting van het net te spreiden. In werkelijkheid omdat Fluvius te weinig inkomsten had/heeft om de netten uit te breiden. Door zonnepanelen en batterijen verminderen hun inkomsten alleen maar en hebben ze bij de Vlaamse regering aan moeten kloppen om 1.8 miljard te krijgen voor uitbreiding en dat zal nog niet volstaan als iedereen electrisch moet gaan rijden en verwarmen.
Voor ons is het met een digitale meter een stuk goedkoper geworden als we de piek onder controle weten te beperken tot onder de 4,5 kW (lukt prima) en ons zelfverbruik kunnen optimaliseren (98% tot nu toe dit jaar).
Als iedereen dat zou doen, dan moeten ze ook een stuk minder extra geld hebben om te investeren in een verzwaring van het net, omdat het minder belast wordt
Snap ik wel. En dat je er wat marge op neemt is ook heel normaal. Dat heb ik ook gedaan. Maar de vraagsteller stuurt 10500kWh terug het net op. Dan heb je toch een uit de kluiten gewassen PV installatie die niet benut wordt.obed112 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:58:
[...]
Klopt dit wel helemaal?. Je kunt overcapaciteit leggen wanneer je in nl een dynamisch contract hebt, het voordeel is dat je in het voorjaar en herfst ook nog voldoende opwek hebt voor je eigen woning. Wat batterijen betreft, in de winter kun je soms gunstige dynamische tarieven hebben wanneer het hard waait bijvoorbeeld en ook vaak in het weekend , het kan dan heel relevant zijn om je batterijen vol te gooien. Om alleen maar te kijken naar je verbruik in de nacht en daarmee je batterij grootte te bepalen vind ik een gemiste kans! Tuurlijk zit er een maximum aan. Het heeft geen zin om een batterij aan te schaffen die meer stroom kan opslaan dan je in 24 uur opmaken kan, dat is in elke situatie weggegooid geld.
Als je uit het net wil gaan laden met een dynamisch contract zijn er betere opties dan de Marstek. De periodes in het jaar dat je deze niet vol krijgt met PV stroom, zijn meestal ook de periodes dat de prijzen van aankoop duurder zijn. En dan denk ik dat afgelopen winter heeft aangetoond dat de dagen dat dit lonend is gering zijn. Er zijn er hier een paar op dit forum die afgelopen winter speciaal voor die reden een dynamisch contract hebben genomen en eigenlijk hebben geconstateerd dat het niet rendabel is als je de omzetverliezen in rekening brengt.
Zonder DM moest je 2.5kW piek betalen , dus als je nu 4.5kW piek hebt betaal je meer. Of dat dan gecompenseerd wordt door lagere nettarieven weet ik niet. In mijn factuur van april van totaal 49 euro zat 27 euro capaciteitstarief.......GORby schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:27:
[...]
Wel, da's niet helemaal correct. Het capaciteitstarief is er inderdaad bij gekomen, maar de netvergoeding per kWh is wel een stuk gedaald, waardoor je totaal niet meer of zelfs minder netvergoeding betaalt als je ofwel genoeg verbruikt, ofwel je piek laag genoeg weet te houden, of natuurlijk beide.
Voor ons is het met een digitale meter een stuk goedkoper geworden als we de piek onder controle weten te beperken tot onder de 4,5 kW (lukt prima) en ons zelfverbruik kunnen optimaliseren (98% tot nu toe dit jaar).
Als iedereen dat zou doen, dan moeten ze ook een stuk minder extra geld hebben om te investeren in een verzwaring van het net, omdat het minder belast wordt
En als je een dynamisch contract wil wordt je afgestraft door het capaciteitstarief.
[ Voor 12% gewijzigd door PNARI op 12-05-2026 07:29 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
v122Avenger 2.0 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:05:
Wat is momenteel eigenlijk de laatste firmware voor de Marstek P1 (CT003)?
[ Voor 36% gewijzigd door SatScan op 12-05-2026 08:29 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Toen ik 8 jaar gelden mijn eerste PV gesprek had met een installateur was toen ook al het advies om je installatie af te stellen op je verbruik en eigelijk net even daar onder, inmiddels zag ik ook in mijn kennissenkring dat naarmate de panelen goedkoper werden men hebberiger werd en veel meer ging plaatsen dan nodig waardoor ze eigenlijk geld toe kregen ipv dit te betalen aan de energie leveraar en dit zullen er de afgelopen jaren zo veel zijn geworden dat ik begrijp dat men daar vanaf wilde.
Ik vind dat je kunt zeggen dat 'men' er ook zelf voor heeft gezorgd dat die saldering is afgeschaft en er een terug leverboete is ontstaan.
Nu draait het hele plaatje om en ipv de hoop van het kabinet op te volgen zijn de energie maatschappijen hebberig geworden en betalen nu 0.02 cent per kwh die ze direct het net op kunnen sturen en daar toch een leuke >15 cent aan verdienen (gokje).
De vraag is wat er straks weer gaat veranderen en gaat men deze nieuwe melkkoe met een batterij accijns belasten zeg het maar want je kunt er op wachten.
Anderzijds hoop ik eigelijk dat er een aantal slimme partijen zijn die geen of minder tlk rekenen want die kunnen nog wel eens heel groot gaan worden aangezien er wel heel veel huishoudens met panelen zijn.
Ik vind dat je kunt zeggen dat 'men' er ook zelf voor heeft gezorgd dat die saldering is afgeschaft en er een terug leverboete is ontstaan.
Nu draait het hele plaatje om en ipv de hoop van het kabinet op te volgen zijn de energie maatschappijen hebberig geworden en betalen nu 0.02 cent per kwh die ze direct het net op kunnen sturen en daar toch een leuke >15 cent aan verdienen (gokje).
De vraag is wat er straks weer gaat veranderen en gaat men deze nieuwe melkkoe met een batterij accijns belasten zeg het maar want je kunt er op wachten.
Anderzijds hoop ik eigelijk dat er een aantal slimme partijen zijn die geen of minder tlk rekenen want die kunnen nog wel eens heel groot gaan worden aangezien er wel heel veel huishoudens met panelen zijn.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Off-topic weliswaar maar vraag dat aan gelijk welke installateur van witgoed, de eco modi van vaat- en wasmachines zijn een ramp voor de levensduur van die machines en op termijn dus ook voor je portemonnee. BTW, mijn ouders hadden vele jaren een elektrozaak en deden de herstellingen nog zelf, wat ik trouwens ook nog altijd zelf doe.Danferno schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:13:
[...]
Kan je de boiler niet op een vast tijdsschema zetten? Als je die al uit het verhaal krijgt dan kan een beetje pv + stekkerbatterij de rest echt wel trekken, zeker als je de eco modus gebruikt (dan gebruiken was & vaat enkel in het begin veel stroom). Verdeling over fases maakt normaal niet uit, voor je factuur telt enkel de optelsom over de fases heen
[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 12-05-2026 07:53 ]
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Is er al iets bekend over een v4 versie, of die gaat komen?
En is het bekend over de prijs? Laatste maanden is de prijs een paar honderd euro duurder geworden.
Wil ergens dit jaar een accu gaan kopen.
En is het bekend over de prijs? Laatste maanden is de prijs een paar honderd euro duurder geworden.
Als je volledig ingedekt wil zijn moet je zo'n zaken opnemen in je huwelijkscontractDruppeltje_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:29:
[...]
Ik denk dat iedereen die hier op dit topic actief is dat als doelstelling heeft. Dat is hoofdzaak nummer 1. Maar de algemene tendens vanavond was dat onze (vrouwelijke) wederhelften daar toch beduidend minder mee bezig zijn dan de mannelijke variant. Of belt jouw vrouw je op je werk op om te vragen of de zon hard genoeg schijnt om een wasmachine te kunnen opzetten? Indien ja, graag een beschrijving hoe je dat voor elkaar hebt gekregen
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Koop een EV en je rijdt 9 maanden op een jaar gratis rond als je hem kan laden als de zon schijnt.martinenjohn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:09:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Had gelezen tegen de zomer dat de v4 komt (tegen zelfde moment als de Venus B of E Mini). Denk dat er niet veel verschil met v3 zal zijn. Waarschijnlijk beter ontworpen grid aansluiting (zie foto's Venus B of E Mini) en backup poort en misschien nog iets compacter en betere muurophanging.pheijms schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:10:
Is er al iets bekend over een v4 versie, of die gaat komen?
Zou er niet vanuit gaan dat de v4 duurder verkocht wordt en de v3 een prijsdaling krijgt. Eerder een naadloze (en naamloze) overgang van v3 naar v4 zoals dat destijds met v1 en v2 het geval was.
Beste moment om een accu te kopen is trouwens nu in de lente, want dan betaalt die zich al terug. In de winter staat die maar gewoon te wachten tot het terug lente wordt en kan je evengoed tot begin 2027 wachten
Ik heb de app van HW op haar smartphone geïnstalleerd.....Druppeltje_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:29:
[...]
Ik denk dat iedereen die hier op dit topic actief is dat als doelstelling heeft. Dat is hoofdzaak nummer 1. Maar de algemene tendens vanavond was dat onze (vrouwelijke) wederhelften daar toch beduidend minder mee bezig zijn dan de mannelijke variant. Of belt jouw vrouw je op je werk op om te vragen of de zon hard genoeg schijnt om een wasmachine te kunnen opzetten? Indien ja, graag een beschrijving hoe je dat voor elkaar hebt gekregen
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Of je houdt het zelf in het oog en stuurt je vrouw een berichtje van 'zet de wasmachine maar op'. Zo deed ik dat vroeger zonder batterij. Nadeel was dat ze dat berichtje soms pas paar uur later zag als de zon al weg wasDruppeltje_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:29:
[...]
Veel te moeilijk. Heb hier zo een HW scherm gezet en dat is al te ingewikkeldPNARI schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Ik heb de app van HW op haar smartphone geïnstalleerd.....
Maar ik heb een slimme vrouw , maar ook een dure , heeft een keramiekoven van 12 kW 😂Avenger 2.0 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:08:
[...]
Veel te moeilijk. Heb hier zo een HW scherm gezet en dat is al te ingewikkeld
[ Voor 11% gewijzigd door PNARI op 12-05-2026 10:10 ]
Ergens is het heel slim, maar ergens maakt het alles ook heel onvoorspelbaar. Bij ons gaat de boiler gewoon altijd om 11u aan, als er zon is, is die er dan meestal en tegen dan is de batterij vaak ook opgeladen (als er zon was). Plus zo kan er in de namiddag zeker gedoucht worden. Met het slimme systeem dat jij hebt opgesteld kan ik me ergens wel voorstellen dat je partner vaak andere dingen opzet terwijl de boiler draait, want dat is altijd op een ander moment afhankelijk van zon etc. Door het gewoon op een vast tijdstip te doen verlies je misschien een paar procentjes zelfconsumptie op de boiler, maar is het misschien wel mogelijk om aan je huishouden te vragen om tussen 11 en 12 even geen was of vaat in te steken?Siewert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Dat kan zeker is nu zo ingesteld.
Boiler gaat uit vanaf 2uur voor zonsondergang indien het overschot onder de 2000w duikt.
Indien er geen water verbruik is als uit is dan gaat volgens een warmteverlies formule hij aan na x aantal uren tussen zonsopkomt en zonsondergang.
Maar kan ook aangaan als de batterijen voldoende capaciteit hebben om hem 2,5uur te ondersteunen.
Hier word dan gekeken naar naar het overshot.
Dus kunnen alle omvormers leveren (2000w) mag de boiler aan bij 800w overschot.
Is bijvoorbeeld alleen de MT (800w) beschikbaar dan mag hij pas aan bij 1800w overschot.
Verder zit er in het uitschakelen van de boiler ook een zonsvoorspelling ingebouwd.
Is de zon score onder de 50% zit mag de boiler niet uitschakelen.
Maar ook voor het inschakelen zitten er Variablen in dat als er onvoorspelbare grootverbruikers (wasmachine/droger/vaatwasser) aanstaan de boiler wacht met inschakelen.
Omdat deze grootverbruikers in het lopende programma even minder stroom verbruiken als ze bijvoorbeeld water afpompen en dan weer gaan verwarmen.
Heb dus heel veel Variablen van wanneer wel of niet uitschakelen en inschakelen.
Belangrijkste de boiler zal altijd op het goede moment van de dag inschakelen.
Nu, als je de Marstek op een apart circuit krijgt en dus 2500W ontlading ipv 800W is het probleem ook opgelost lijkt me? Of investeren in een warmtepompboiler?
Bij mij is de Marstek de afgelopen dagen teruggezet naar de fabrieksinstellingen, zie de onderbreking in de blauwe lijn. Volgens mij is mijn batterij onlangs geüpdatet naar versie 148.
Ik had een handmatig schema ingesteld voor laden en ontladen op de meest gunstige momenten voor mijn dynamische energiecontract. Helaas verdwijnt dit schema telkens weer, waardoor ik het steeds opnieuw moet instellen.
Heeft iemand dit ook meegemaakt? Ik heb inmiddels al een melding gemaakt via de app.
Ik had een handmatig schema ingesteld voor laden en ontladen op de meest gunstige momenten voor mijn dynamische energiecontract. Helaas verdwijnt dit schema telkens weer, waardoor ik het steeds opnieuw moet instellen.
Heeft iemand dit ook meegemaakt? Ik heb inmiddels al een melding gemaakt via de app.
iddqd idkfa
Hij heeft inderdaad wel heel veel meer opwek dan verbruik, een elektrische auto kopen of wat afschalen misschien . Ik hoor hier veel over een capaciteits tarief, de regels in België 🇧🇪 zijn zo anders dan in Nederland 🇳🇱, dat maakt een gesprek over wat in een bepaalde situatie handig is wel heel lastig . Ik heb een dynamisch energiecontract (bij Zonneplan) omdat ik anders terugleverkosten moet betalen, hier geld tot 31 december nog de salderingsregeling. Nu is het voor mij belangrijk om me voor te bereiden op de situatie van 1 januari, daar ben ik mee bezig, om mijn eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen. Ik blijf dynamisch omdat je na 2027 voor stroom die je terugleverd bij de 4 grootste energieleveranciers nog maar 0,25 cent krijgt na aftrek van kosten (4 kWh is dus 1 cent waard in 2027 bij teruglevering ) bij een vast contract, bij een dynamisch contract ontvang je nog altijd de kale stroomprijs bij teruglevering. Eigen verbruik omhoog in 2027 is belangrijk omdat je 11 cent energiebelasting + btw anders kwijt bent ook bij een dynamisch contract. Stroomhandel op het verschil in de dag heeft dan waarschijnlijk geen nut meer.Druppeltje_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:43:
[...]
Snap ik wel. En dat je er wat marge op neemt is ook heel normaal. Dat heb ik ook gedaan. Maar de vraagsteller stuurt 10500kWh terug het net op. Dan heb je toch een uit de kluiten gewassen PV installatie die niet benut wordt.
Als je uit het net wil gaan laden met een dynamisch contract zijn er betere opties dan de Marstek. De periodes in het jaar dat je deze niet vol krijgt met PV stroom, zijn meestal ook de periodes dat de prijzen van aankoop duurder zijn. En dan denk ik dat afgelopen winter heeft aangetoond dat de dagen dat dit lonend is gering zijn. Er zijn er hier een paar op dit forum die afgelopen winter speciaal voor die reden een dynamisch contract hebben genomen en eigenlijk hebben geconstateerd dat het niet rendabel is als je de omzetverliezen in rekening brengt.
Als meneer in Nederland woont kosten die teveel zonnepanelen bij een dynamisch contract geen extra geld op voorwaarde dat ze uit kunnen bij negatieve tarieven, afschalen is niet nodig. De situatie in België kan natuurlijk anders zijn, wat is capaciteits tarief?
Of er echt veel betere opties zijn dan Marstek bij een dynamisch contract weet ik niet, ik ga geen dure vaste batterij aanschaffen van €6000 euro en over 5 jaar hopeloos verouderd zijn. Met HA slim aansturen van apparaten en Marstek kun je een eind komen.
Nogmaals bedankt voor uw hulp bij de Astrameter, het is gelukt.
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Capaciteitstarief (CAPTAR) heb ik hier beschreven: Gely in "Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2"obed112 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Hij heeft inderdaad wel heel veel meer opwek dan verbruik, een elektrische auto kopen of wat afschalen misschien . Ik hoor hier veel over een capaciteits tarief, de regels in België 🇧🇪 zijn zo anders dan in Nederland 🇳🇱, dat maakt een gesprek over wat in een bepaalde situatie handig is wel heel lastig . Ik heb een dynamisch energiecontract (bij Zonneplan) omdat ik anders terugleverkosten moet betalen, hier geld tot 31 december nog de salderingsregeling. Nu is het voor mij belangrijk om me voor te bereiden op de situatie van 1 januari, daar ben ik mee bezig, om mijn eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen. Ik blijf dynamisch omdat je na 2027 voor stroom die je terugleverd bij de 4 grootste energieleveranciers nog maar 0,25 cent krijgt na aftrek van kosten (4 kWh is dus 1 cent waard in 2027 bij teruglevering ) bij een vast contract, bij een dynamisch contract ontvang je nog altijd de kale stroomprijs bij teruglevering. Eigen verbruik omhoog in 2027 is belangrijk omdat je 11 cent energiebelasting + btw anders kwijt bent ook bij een dynamisch contract. Stroomhandel op het verschil in de dag heeft dan waarschijnlijk geen nut meer.
Als meneer in Nederland woont kosten die teveel zonnepanelen bij een dynamisch contract geen extra geld op voorwaarde dat ze uit kunnen bij negatieve tarieven, afschalen is niet nodig. De situatie in België kan natuurlijk anders zijn, wat is capaciteits tarief?
Of er echt veel betere opties zijn dan Marstek bij een dynamisch contract weet ik niet, ik ga geen dure vaste batterij aanschaffen van €6000 euro en over 5 jaar hopeloos verouderd zijn. Met HA slim aansturen van apparaten en Marstek kun je een eind komen.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Een dynamisch contract is in België niet interessant als je zonnepanelen en /of batterij(en) hebt. Ik heb het in november en december 2025 uitgetest. In de winter zijn de prijsverschillen tussen min en max te klein om de 25 % verliezen te compenseren . Bijkomend gaan de batterijen bij laagste tarief samen laden met nog andere grootverbruikers waardoor je veel capaciteitstarief betaalt. In de zomer heb je grote prijsverschillen tussen min en max maar dan heb je zelf veel overschot van je panelen.obed112 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Hij heeft inderdaad wel heel veel meer opwek dan verbruik, een elektrische auto kopen of wat afschalen misschien . Ik hoor hier veel over een capaciteits tarief, de regels in België 🇧🇪 zijn zo anders dan in Nederland 🇳🇱, dat maakt een gesprek over wat in een bepaalde situatie handig is wel heel lastig . Ik heb een dynamisch energiecontract (bij Zonneplan) omdat ik anders terugleverkosten moet betalen, hier geld tot 31 december nog de salderingsregeling. Nu is het voor mij belangrijk om me voor te bereiden op de situatie van 1 januari, daar ben ik mee bezig, om mijn eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen. Ik blijf dynamisch omdat je na 2027 voor stroom die je terugleverd bij de 4 grootste energieleveranciers nog maar 0,25 cent krijgt na aftrek van kosten (4 kWh is dus 1 cent waard in 2027 bij teruglevering ) bij een vast contract, bij een dynamisch contract ontvang je nog altijd de kale stroomprijs bij teruglevering. Eigen verbruik omhoog in 2027 is belangrijk omdat je 11 cent energiebelasting + btw anders kwijt bent ook bij een dynamisch contract. Stroomhandel op het verschil in de dag heeft dan waarschijnlijk geen nut meer.
Inderdaad. Heb gelezen dat het in de nabije toekomst met één digitale meter mogelijk moet zijn om verschillende contracten af te sluiten. Dus bijvoorbeeld een vast of variabel contract voor je woning en een tweede dynamisch bijvoorbeeld voor je warmtepomp of EV. Wanneer dit concreet mogelijk gaat zijn is nog vaag.PNARI schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Een dynamisch contract is in België niet interessant als je zonnepanelen en /of batterij(en) hebt.
Zelfde probleem met de Venus A en FW V148ComPeter schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:46:
Bij mij is de Marstek de afgelopen dagen teruggezet naar de fabrieksinstellingen, zie de onderbreking in de blauwe lijn. Volgens mij is mijn batterij onlangs geüpdatet naar versie 148.
[Afbeelding]
Mijn 3 Venus E's (V1 en V2) hebben die problemen niet
Ik bekijk het anders - we zitten zowel in Nederland als in België met wisselende weersomstandigheden. Ik heb 3 batterijen maar heb er maar 1,5 effectief nodig maar door de reserve kan ik nog gemakkelijk een extra halve dag overbruggen zelfs nog meer. In de winter is het een ander verhaal natuurlijk dan krijg je ze niet vol. Nu kan je zeggen dat gaat je teveel kosten en ik zeg net zo veel als met 2 batterijen. Er is niemand die hier bij zegt ah ja maar de levensduur wordt bepaald door de ladingen en ontlaadcycli. Dus die gaat gewoonweg langer meegaan. Ik merk dat ik door 3 batterijen te gebruiken ik een zelfverbruik heb van rond de 94 % volgens homewizzard. Ik doe wel alles electrisch behalve de verwarming in de winter dan is het op pellets. In de lente en zomer kan ik wel eens wat bijwarmen met de warmtepompen.De prijzen van de batterijen zijn zodanig gezakt dat het echt niet zo n grote investering meer is.Druppeltje_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:37:
[...]
Dat zijn eerlijk gezegd PV installaties die ik niet goed begrijp. En ik weet ook wel dat doorheen de jaren die visie veranderd is. Vroeger was het zaak om zoveel mogelijk PV te leggen als je maar kwijt kon, nu word er eerder gelegd adhv je verbruiksprofiel. In elk geval is bij jou de vraag eigenlijk niet of je batterijen gaat vol krijgen, dan is de vraag eerder of je ze ook gaat leeg krijgen. Of anders gezegd: hoeveel trek je 's nachts en op ''mindere'' dagen nog uit het net tussen pakweg maart tem oktober? Alles van die 6000kWh/jaar buiten deze periode zou ik niet meerekenen want in de wintermaanden gaat dat geen verschil maken.
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V148.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360
Voor de CT002 is er een V124, vandaag geïnstalleerd.Avenger 2.0 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:05:
Wat is momenteel eigenlijk de laatste firmware voor de Marstek P1 (CT003)?
Op mijn CT003 heb ik nu V122, heb gevraagd of dit de laatste goedwerkende versie was, nu stuurden ze mij V117 voor de CT003, terug enkele stappen achteruit blijkbaar...heb toch maar eens gevraagd of dat wel correct is
[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 12-05-2026 12:01 ]
Als je snel antwoord krijgt is het de AI die de beslissingen neemtDSSW schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Voor de CT002 is er een V124, vandaag geïnstalleerd.
Op mijn CT003 heb ik nu V122, heb gevraagd of dit de laatste goedwerkende versie was, nu stuurden ze mij V117 voor de CT003, terug enkele stappen achteruit blijkbaar...heb toch maar eens gevraagd of dat wel correct is
Dus ze zullen je een oude versie sturen omdat ze denken dat je problemen hebt.
Ja maar mijn antwoord was usecase specifiek in dit geval. Als je op jaarbasis 10.500kWh terugstuurt dan zullen er niet veel dagen zijn dat de batterijen leeggeraken vooraleer er nieuwe opwek is. Tenzij in de wintermaanden, maar dat is sowieso een periode die je apart moet bekijken. De slechtste investering in dit geval is batterijen aankopen die 50% van de tijd niet leeggeraken. Tenzij het nachtverbruik bij de vraagsteller heel hoog ligt, dat kan de zaak natuurlijk ook veranderen. Maar dat is met elk voorbeeld/vraag hier. Er zijn zoveel factoren dat een standaard antwoord onmogelijk is.hermlek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:20:
[...]
Ik bekijk het anders - we zitten zowel in Nederland als in België met wisselende weersomstandigheden. Ik heb 3 batterijen maar heb er maar 1,5 effectief nodig maar door de reserve kan ik nog gemakkelijk een extra halve dag overbruggen zelfs nog meer. In de winter is het een ander verhaal natuurlijk dan krijg je ze niet vol. Nu kan je zeggen dat gaat je teveel kosten en ik zeg net zo veel als met 2 batterijen. Er is niemand die hier bij zegt ah ja maar de levensduur wordt bepaald door de ladingen en ontlaadcycli. Dus die gaat gewoonweg langer meegaan. Ik merk dat ik door 3 batterijen te gebruiken ik een zelfverbruik heb van rond de 94 % volgens homewizzard. Ik doe wel alles electrisch behalve de verwarming in de winter dan is het op pellets. In de lente en zomer kan ik wel eens wat bijwarmen met de warmtepompen.De prijzen van de batterijen zijn zodanig gezakt dat het echt niet zo n grote investering meer is.
Ik volg de verschillen tussen al die versies niet meer. Ik kreeg ooit vele maanden terug v118 voor de CT003 en keek niet meer om.DSSW schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Voor de CT002 is er een V124, vandaag geïnstalleerd.
Nu het salderen gaat stoppen zit ook ik te kijken naar een Batterij. Doel zou dan zijn om het nachtverbruik op te vangen, excl WP. Dit verbruik ligt rond/onder de 5kWh. Dus waarschijnlijk beginnen we met 5 kWh. Ik heb HA draaien om te monitoren en wellicht aansturen.
Ik zie 2 varianten:
uitvoering: Marstek Venus 3.0, per stuk
uitvoering: Marstek Venus E 3.0
Wat is het verschil, ik krijg dat niet goed gevonden.
Ik zie 2 varianten:
Tijd van werken, tijd van rusten
Volgens mij net hetzelfde al gebruikt de eerste een foto van een V2 ipv V3. Beetje eigenaardig is de vermelding van de maximale batterijcapaciteit. Dan heb ik het nog niet over dat prijsverschil!Driek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:45:
Nu het salderen gaat stoppen zit ook ik te kijken naar een Batterij. Doel zou dan zijn om het nachtverbruik op te vangen, excl WP. Dit verbruik ligt rond/onder de 5kWh. Dus waarschijnlijk beginnen we met 5 kWh. Ik heb HA draaien om te monitoren en wellicht aansturen.
Ik zie 2 varianten:
Zijn er mensen met ervaringen met de Marstek uit Duitsland halen?
Marstek Venus E 3.0 5,12 kWh AC-gekoppelter Speicher | shopping.de
Tijd van werken, tijd van rusten
Kijk hier eens voor een overzicht https://stekkerdeal.nl/Driek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:45:
Ik zie 2 varianten:
Duitse prijzen zijn lager... maar is wel zonder de verplichte BTW
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Tijd van zoeken is gekomen: in het vorige topic deel is dit meerdere malen gepasseerd.Driek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:56:
1) online bestellingen zijn op basis van leveradres in NL, geannuleerd.
2) zelf (laten) ophalen in Duitsland is onbekend.
3) grootste probleem is dat het niet duidelijk is of je bon voor de garantie echt bekeken wordt. Volgens de spaarzame garantiebepalingen is komen over de grens nl. niet toegestaan.
Dus formeel mag het niet, het er op gokken is eigen verantwoordelijkheid.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Geen verschil, alleen de prijs en leverancier, verkeerd plaatje bij eerste linkDriek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:45:
Ik zie 2 varianten:
iddqd idkfa
Bij mij is het ondertussen echt helemaal uit de hand gelopen. Ik keek net in mijn database van HA.. Ik zit momenteel op een grove 6,4 miljoen events per 5 dagen. En 16,5 miljoen statistic regels in mijn database. Heb nu 341 apparaten aan home assistant hangen met in totaal 3000 entiteiten en 522 automations.Siewert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:16:
[...]
Werkt hier niet.
Naast twee HW displays en in de keuken 1 schermpje met stoplicht en prijzen gehad.
Trek men niks van aan.
Als bij mij HA uitvalt dan gaat echt werkelijk alles op zwart
Het is echt ongelofelijk hoeveel HA kan handelen. Ik zit momenteel op een 15 state changes per seconde. Ben wel blij met mijn water gekoelde NUC.
Sorry beetje off-topic maar als ik het tegen mijn vriendin zeg dan boeit het haar geen donder en wilde het toch even showen NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Had er een besteld bij reichelt.de (Venus A weliswaar). Was iets goedkoper dan hier in NL, maar moest wel erg lang wachten op de levering (meer dan een maand). Verder prima geleverd qua verpakking e.d., maar duurde dus erg lang in mijn geval.Driek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:56:
Hoe is het met jullie API uptime? De mijne is inmiddels 5 dagen onafgebroken up, geen onderbreking meer gehad.. Ik lees hem 288 keer per dag uit en hij lijkt inmiddels lang stabiel.....
Ik laad de batterij niet meer 100% vol (zorgde voor API downtimes) en stop bij 22% ondergrens en wijzigingen hebben minstens 2sec tussenruimte
Ik laad de batterij niet meer 100% vol (zorgde voor API downtimes) en stop bij 22% ondergrens en wijzigingen hebben minstens 2sec tussenruimte
business-intelligence.info/freelance
Inderdaad off-topic, maar ik hoop dan toch dat je de standaard DB van HA hebt vervangen door MariaDB en je "purge_keep_days" op iets als 30 dagen hebt staan + InfluxDB / Grafana voor echte long-term data. Uiteraard met een autobackup voor zowel HA als InfluxDB. Ik draai hier al sinds het begin van HA op een Lenovo M93P (Debian als OS) en heb nooit het gevoel gehad dat ik naar een vliegmachien moest overstappensygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Bij mij is het ondertussen echt helemaal uit de hand gelopen. Ik keek net in mijn database van HA.. Ik zit momenteel op een grove 6,4 miljoen events per 5 dagen. En 16,5 miljoen statistic regels in mijn database. Heb nu 341 apparaten aan home assistant hangen met in totaal 3000 entiteiten en 522 automations.
Als bij mij HA uitvalt dan gaat echt werkelijk alles op zwartbehalve de verlichting die zit via de hue bridge.
Het is echt ongelofelijk hoeveel HA kan handelen. Ik zit momenteel op een 15 state changes per seconde. Ben wel blij met mijn water gekoelde NUC.
[Afbeelding]Sorry beetje off-topic maar als ik het tegen mijn vriendin zeg dan boeit het haar geen donder en wilde het toch even showen
Als je daar besteld word de marstek normaliter niet geleverd in nederland ? bij jou wel?kevlar01 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:50:
[...]
Had er een besteld bij reichelt.de (Venus A weliswaar). Was iets goedkoper dan hier in NL, maar moest wel erg lang wachten op de levering (meer dan een maand). Verder prima geleverd qua verpakking e.d., maar duurde dus erg lang in mijn geval.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Bij mij heb ik 1 accu op v147 die heel lang stabiel bleef met api aan. En 1 accu op v147 die constant crashte, ondertussen is de zeer stabiele vandaag ook gecrasht naar fabrieksinstellingen. Er is niet echt een pijl op te trekken naar mijn mening. Ondertussen heb ik 1 van de 2 accus nu op test aangesloten op modbus via tcp en de api uitgeschakeld. Het gaat voor alsnog goed. Voordeel is nu wel dat wanneer de accu crasht ik er wel bij kan met modbus en de instellingen weer automatisch terug kan zetten waardoor binnen enkele seconden na de crash het systeem weer hervat. Iets wat met de api niet gaat. Plus je krijgt nog 100x meer info van de batterij met modbus. Dat is ook wel tof. Voordeel van modbus over tcp is daarnaast dat je niks hoeft te solderen of programmeren. Je stopt de utp kabel erin installeert op home assistant een custom integratie voert je ip van de batterij in en je krijgt alle gegevens.coldasice schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:55:
Hoe is het met jullie API uptime? De mijne is inmiddels 5 dagen onafgebroken up, geen onderbreking meer gehad.. Ik lees hem 288 keer per dag uit en hij lijkt inmiddels lang stabiel.....
Wat me opgevallen is nu ik met de astrameter werk is dat je de response tijd van de accu's kunt checken. Ik heb gemerkt dat wanneer de api aanstaat van de accu de response tijd van de accu van 1,2 - 1,4 seconden naar soms 2 seconden gaat. Dit geeft mij het vermoeden dat de accu de gegevens niet verwerkt krijgt en er dus veel te zwakke hardware in de accu's zit die de load niet kunnen verwerken en crashen. Als de api uit staat hou je waarschijnlijk de load onder de max en blijft het goed gaan. Met de api aan loopt de accu echt op zijn tandvlees en reageert dus ook 25 tot 50% trager op de meter gegevens
NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Bij mij werd het gewoon in Nederland afgeleverd. Je moet denk ik linksboven dan Nederland kiezen, dan kom je op de .com website uit.tweeek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:00:
[...]
Als je daar besteld word de marstek normaliter niet geleverd in nederland ? bij jou wel?
We verbruiken op jaarbasis ongeveer 10MWh. De €0,0329/kWh cent die eraf gaat bij de netvergoeding ten opzichte van de analoge meter is een besparing van €329 per jaar aan netvergoeding ten opzichte van de analoge meter met 2,5kW piek forfait. We betalen pas €329 extra captar als we op jaarbasis 6,35kW hoger uitkomen met onze kwartierpiek dan die 2,5 kW, dus voor ons specifieke geval zouden we een gemiddelde maandpiek van 8,85kW mogen hebben.PNARI schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:09:
[...]
Zonder DM moest je 2.5kW piek betalen , dus als je nu 4.5kW piek hebt betaal je meer. Of dat dan gecompenseerd wordt door lagere nettarieven weet ik niet. In mijn factuur van april van totaal 49 euro zat 27 euro capaciteitstarief.......
En als je een dynamisch contract wil wordt je afgestraft door het capaciteitstarief.
Als je meer PV hebt en/of minder verbruik, dan zal je rekening anders uitvallen, maar zelfs met 5MWh verbruik op jaarbasis wordt het pas duurder van een gemiddelde piek van meer dan 5,5kW. Met een bescheiden verbruik van 2,5MW zit dat rond de 4kW, wat met een dergelijk laag vebruik geen probleem mag zijn.
Dat je met een dynamisch contract afgestraft wordt is beperkt waar. Op korte tijd veel energie uit het net opnemen is net wat ze willen voorkomen met dat capaciteitstarief, want als te veel mensen dat gaan doen, gaat het net te zwaar belast worden. Je gaat dus niet je auto kunenn laden met 22kW op het allerlaagste uur van de dag, maar lage prijzen gaan meestal over meerdere uren en vallen meestal op het moment dat je PV installatie overproductie heeft. Als we het over 1 of 2 Marsteks hebben, krijg je die ook gemakkelijk gevuld uit het net tijdens die goedkope periode, zelfs als zet je je PV uit om maximaal te genieten van de negatieve prijzen. Je batterijen opladen om het tijdens de dure momenten van de dag te gaan gebruiken kan dus perfect, maar extra veel goedkoop laden om duur te verkopen rendeert dan weer niet.
Er vanuit gaande dat dit een foutje was of geen standaard procedure, in ieder geval jij geluk.kevlar01 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Bij mij werd het gewoon in Nederland afgeleverd. Je moet denk ik linksboven dan Nederland kiezen, dan kom je op de .com website uit.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Oef, da's wel stevig! Je hebt al 4 Marsteks nodig op 2,5kW om niet te hard te pieken :-DPNARI schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:14:
[...]
Maar ik heb een slimme vrouw , maar ook een dure , heeft een keramiekoven van 12 kW 😂
Idd en als je naast InfluxDB en Grafana ook nog een layer maakt met slow sensoren en een include file voor de gebruikte sensoren en voor InfluxDB dan hou je het best binnen de perken... ik blijf onder de 1gb HA DB en 600kb writesygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Bij mij is het ondertussen echt helemaal uit de hand gelopen. Ik keek net in mijn database van HA.. Ik zit momenteel op een grove 6,4 miljoen events per 5 dagen. En 16,5 miljoen statistic regels in mijn database. Heb nu 341 apparaten aan home assistant hangen met in totaal 3000 entiteiten en 522 automations.
Als bij mij HA uitvalt dan gaat echt werkelijk alles op zwartbehalve de verlichting die zit via de hue bridge.
[Afbeelding]Sorry beetje off-topic maar als ik het tegen mijn vriendin zeg dan boeit het haar geen donder en wilde het toch even showen
PS HA accepteert geen slow-sensoren in het energiedashboard.
Reichelt levert gewoon aan NL, als je op de .de site afrekend en NL als locatie kiest gaat BTW ook van 19% naar 21%. Koop er al jaren privé en zakelijk.tweeek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:00:
Als je daar besteld word de marstek normaliter niet geleverd in nederland ? bij jou wel?
/f/image/HCzqwlaeUXNVLkz3D682CniF.png?f=fotoalbum_large)
Zo af en toe zijn ze heel scherp geprijsd. De b2500 kort geleden nog voor 329,- en de mi800 voor nog geen 7 tientjes.
[ Voor 53% gewijzigd door DukeBox op 12-05-2026 17:49 ]
Maart, april, september, oktober zijn de maanden dat ik 10 - 15 kWh stroom per dag/avond/airco's afneem vh het en dat zou ik mooi kunnen invullen met batterij stroom. Zo kan ik van maart tot en met oktober bijna onafhankelijk zijn en dat vind ik leuk.
Ik hoef niet qua prijs er alles uit te halen maar vind het leuk om in ieder geval niet de energiemaatschappij gratis van stroom te voorzien. Die gun ik niets met hun boetes etc. Met 3 batterijen kan ik van maart tot en met half oktober NOM draaien. Dat vind ik leuk.
Een EV is op komst.
De opmerkingen van "ik begrijp deze pv-opstellingen nooit zo" is behalve irritant ook flauw want uiteraard zou ik dat nu niet meer zo inrichten. Dit systeem ligt er van net voor alle idiote onbetrouwbare overheids-, energiemaatschappij- en ACM-maatregelen zoals teruglever boetes en in eens afschaffen salderingsregeling. Maar dat is wijsheid achteraf, en daarom dus ook irritant om voortdurend op te merken. Wat heb ik daar nou en nu aan? Niks.
Gelukkig was mijn hele instantie echt bizar goedkoop dus boeien. Plus bij verhuizing kan ik een aantal van mijn panelen mee verkopen en de rest meenemen, helemaal prima.
Voor nu wilde ik alleen weten: werken die MT batterijen fatsoenlijk en waar zijn ze het goedkoopste te koop. Bedankt voor het meedenken...
Ik hoef niet qua prijs er alles uit te halen maar vind het leuk om in ieder geval niet de energiemaatschappij gratis van stroom te voorzien. Die gun ik niets met hun boetes etc. Met 3 batterijen kan ik van maart tot en met half oktober NOM draaien. Dat vind ik leuk.
Een EV is op komst.
De opmerkingen van "ik begrijp deze pv-opstellingen nooit zo" is behalve irritant ook flauw want uiteraard zou ik dat nu niet meer zo inrichten. Dit systeem ligt er van net voor alle idiote onbetrouwbare overheids-, energiemaatschappij- en ACM-maatregelen zoals teruglever boetes en in eens afschaffen salderingsregeling. Maar dat is wijsheid achteraf, en daarom dus ook irritant om voortdurend op te merken. Wat heb ik daar nou en nu aan? Niks.
Gelukkig was mijn hele instantie echt bizar goedkoop dus boeien. Plus bij verhuizing kan ik een aantal van mijn panelen mee verkopen en de rest meenemen, helemaal prima.
Voor nu wilde ik alleen weten: werken die MT batterijen fatsoenlijk en waar zijn ze het goedkoopste te koop. Bedankt voor het meedenken...
[ Voor 10% gewijzigd door martinenjohn op 12-05-2026 18:21 ]
Mijn advies is om te kijken naar de maanden sept/okt/novmartinenjohn schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:18:
Maart, april, september, oktober zijn de maanden dat ik 10 - 15 kWh stroom per dag/avond/airco's afneem vh het en dat zou ik mooi kunnen invullen met batterij stroom. Zo kan ik van maart tot en met oktober bijna onafhankelijk zijn en dat vind ik leuk.
Een EV is op komst.
Wat is je dagelijks opbrengst gemiddeld en je verbruik gemiddeld.
Het verschil is dan de opslagcapaciteit die je nodig hebt voor effectief energieverbruik .
Waarom die drie maanden? Zonopbrengst wordt al minder, de verwarming gaat al een rol spelen en de dagen worden al korter. Je piekverbruik is steeds vaker als de zon al onder is...
Begin niet te groot, maar zorg wel dat je met 2500w kunt ontladen = op een aparte groep. Als blijkt dat 1 batterij te weinig is, kun je de volgende op 800w max ontladen laten staan en ook gewoon aansluiten via het stopcontact die op een andere fase zit en een aparte groep is dan niet nodig.
Voorbeeld: gemiddelde opbrengst is 15 kWh per dag in die periode. Verbruik is gemiddeld 8 kWh dan is een batterij van 5 kWh om mee te starten voldoende. Hier laat ik bewust EV en Warmtepomp buiten beschouwing.
Maw kijk naar je opbrengst in verhouding tot je verbruik.
Wil je minimaal levering naar het net hebben... dan is het misschien verstandiger om de gedurende piek zonopbrengst maanden een omvormer(s) uit te schakelen of zoals ik doe het dynamisch maken. Dus ook je PV naar Nul Op de Meter geautomatiseerd regelen.
[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 12-05-2026 18:52 ]
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik die kanttekening zelf al had gemaakt dat de insteek van PV plaatsen doorheen de jaren veranderd is. Daar is verder niets flauws aan, maar je moet wel ook de goede bedoeling wíllen zien. De rest van mijn reactie was hulpvaardig bedoeld. Ik bedoelde eerder of er geen mogelijkheid was om een deel van het verbruik te verschuiven naar momenten dat er opwek was omdat je 1) gigantisch veel opwek hebt en 2) zelf niet veel gebruikt daarvan.martinenjohn schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:18:
Een EV is op komst.
Met wat zonnepanelen nu kosten zou ik "alles" vol leggen. Je kan je installatie altijd stilleggen in geval van boetes maar capaciteit uitbreiden is moeilijker (kleine installaties zijn duurder per kWp en esthetisch minder want je vindt meestal dezelfde panelen niet meer).Druppeltje_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:50:
[...]
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik die kanttekening zelf al had gemaakt dat de insteek van PV plaatsen doorheen de jaren veranderd is. Daar is verder niets flauws aan, maar je moet wel ook de goede bedoeling wíllen zien. De rest van mijn reactie was hulpvaardig bedoeld. Ik bedoelde eerder of er geen mogelijkheid was om een deel van het verbruik te verschuiven naar momenten dat er opwek was omdat je 1) gigantisch veel opwek hebt en 2) zelf niet veel gebruikt daarvan.
Dan ben ik alvast blij dat niet iedereen die redenering volgt. Panelen leggen om te leggen is in de huidige tijd gewoon waanzin. Net als enkel naar het financiële plaatje kijken ifv terugleverboetes en dergelijke. En 9 kansen op 10 zijn mensen met deze gedachtegang de eerste die een klachtenbrief schrijven als de omvormer uitvalt door te hoge netspanning.Driehoek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:57:
[...]
Met wat zonnepanelen nu kosten zou ik "alles" vol leggen. Je kan je installatie altijd stilleggen in geval van boetes maar capaciteit uitbreiden is moeilijker (kleine installaties zijn duurder per kWp en esthetisch minder want je vindt meestal dezelfde panelen niet meer).
Een aantal dagen verder na installatie. Alles werkt mooi en stabiel met HW p1, wifi en op instelling self consumption met 2500W laden en 800W ontladen.
In de ochtend is de batterij vol en af en toe ontlaad die daarna als er niet genoeg zon meer is en er is een verbruiker aan dan helpt die wat mee. Einde avond als m'n hybride oplaadt dan drukt de batterij er nog paar uurtjes die 800W in en rest van de avond nacht als vaatwasser draait houdt hij alles mooi op nagenoeg 0W consumptie uit het net. 's ochtends is die weer leeg. Prima zo.
In de ochtend is de batterij vol en af en toe ontlaad die daarna als er niet genoeg zon meer is en er is een verbruiker aan dan helpt die wat mee. Einde avond als m'n hybride oplaadt dan drukt de batterij er nog paar uurtjes die 800W in en rest van de avond nacht als vaatwasser draait houdt hij alles mooi op nagenoeg 0W consumptie uit het net. 's ochtends is die weer leeg. Prima zo.
Ik heb 3 marstek batterijen maar een oven warm stoken duurt 8 uur ... Ik zeg altijd dat ze meerdere stooks in 1 maand moet doen en dan een paar maand niets, dat helpt om captar te beperken.GORby schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:50:
[...]
Oef, da's wel stevig! Je hebt al 4 Marsteks nodig op 2,5kW om niet te hard te pieken :-D
Spijtig genoeg de B2500 gemist aan die prijs. Zelf gekocht? Lijkt me wel geen makkelijke setup maar was eens leuk geweest als projectje.DukeBox schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:42:
[...]
Reichelt levert gewoon aan NL, als je op de .de site afrekend en NL als locatie kiest gaat BTW ook van 19% naar 21%. Koop er al jaren privé en zakelijk.
Zo af en toe zijn ze heel scherp geprijsd. De b2500 kort geleden nog voor 329,- en de mi800 voor nog geen 7 tientjes.
vragen naar ervaringen met een verkoper is offtopic
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 13-05-2026 09:10 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Reactie van Marstek gehad, de batterij is voorzien van nieuwe firmware, fingers crossedComPeter schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]
iddqd idkfa
Ik heb het iets anders aangepakt. Ik heb mijn vrouw laten inschrijven voor cursus keramiek in volwassenenonderwijs. Afbakken is op kosten van de schoolPNARI schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:06:
[...]
Ik heb 3 marstek batterijen maar een oven warm stoken duurt 8 uur ... Ik zeg altijd dat ze meerdere stooks in 1 maand moet doen en dan een paar maand niets, dat helpt om captar te beperken.
Is off topic maar is een bericht in dit nieuw topic zodat die weer in mijn lijst verschijnt
Voor de rest doen de batterijen nu al maanden gewoon hun werk. Beetje experimenteren met Node-Red om slechts één batterij te gebruiken en afhankelijk van de mogelijk scenario's wisselen tussen de twee. Als de panelen maar 150W opbrengen op een zeer bewolkte dag, heeft het niet veel zin om ze allebei te laden. Ook voor de winter als er sowieso geen twee batterijen vol geraken. In de (voor)avond uren allebei actief om het koken met kookplaat en over op te vangen. Meer omdat het plezant experimenteren is dan om iedere cent er uit te persen.
Zijn ze allebei vol overdag, dan wordt de hybride auto opgeladen. Volgende stap is een domme ketel slim maken (naar het gelijknamige topic hier op het forum)
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.