• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben ook aan het kijken voor een batterij en vraag me af hoeveel capaciteit ik nu wel nodig heb in samenwerking met mijn zonnepanelen. Hiervoor heb ik een batterij simulator integratie in HA gezet:

https://github.com/hif2k1/battery_sim. Basically zet je een nepbattrij in HA en het electricity report toont dan hoe die reageert. We hebben in totaal ongeveer 3.5 KWH aan zonnepanelen (8 stuks) op het dak.

helaas is de documentatie voor mij wat onduidelijk, en begrijp ik niet hoe ik dit nu moet interpreteren..

dit was gisteren..

hoeveel batterij heb ik ongeveer nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX3IzoHMbt4Se3JlOs1G9tCaRu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxoCopeDVazmFUP8hX0N9EZv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li8hBGyvotMEGQyQGDIl0oNrrdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qOPtH8DPOLAtnGK6F3mGEV0r.png?f=fotoalbum_large

You don't need eyes to see, you need vision

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:17
Yalopa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:45:
Ik ben ook aan het kijken voor een batterij en vraag me af hoeveel capaciteit ik nu wel nodig heb in samenwerking met mijn zonnepanelen. Hiervoor heb ik een batterij simulator integratie in HA gezet:

https://github.com/hif2k1/battery_sim. Basically zet je een nepbattrij in HA en het electricity report toont dan hoe die reageert. We hebben in totaal ongeveer 3.5 KWH aan zonnepanelen (8 stuks) op het dak.

helaas is de documentatie voor mij wat onduidelijk, en begrijp ik niet hoe ik dit nu moet interpreteren..

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonnepanelen worden niet in kWh berekend maar in kWp (piekvermogen dus, niet energie). De omvormer zelf in VA. Voor wat betreft die capaciteit van je thuisbatterij, hier kun je een simpele regel toepassen: 1 tot 1,5 keer de kWp van je panelen omzetten naar kWh voor de capaciteit van je batterij. Heb je 3,5kWp aan ZP dan is een thuisbatterij met een capaciteit van 3,5kWh à 5,25kWh voldoende om eens mee te beginnen. 1 Marstek Venus E dus.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:57

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet eruit dat 1 marstek voldoende is, als het verbruik in de avond 3,18 kWH over een zomerse dag avond en nacht.
Je zal er snel achterkomen dat je de marstek vrij snel vol hebt op een zonnige dag, daar het lijkt dat je panelen zuid liggen.
Belangrijker is dat naast de grafiekjes, je zelf ook nog wat moet gaan veranderen met wassen drogen verwarmen koelen koken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

tnx @Gely , @tweeek

You don't need eyes to see, you need vision

• Gely
tweeek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Ziet eruit dat 1 marstek voldoende is, als het verbruik in de avond 3,18 kWH over een zomerse dag avond en nacht.
Je zal er snel achterkomen dat je de marstek vrij snel vol hebt op een zonnige dag, daar het lijkt dat je panelen zuid liggen.
Belangrijker is dat naast de grafiekjes, je zelf ook nog wat moet gaan veranderen met wassen drogen verwarmen koelen koken.
Correct! Wat betreft het gedrag bij koken en wassen/plassen. Wij doen hier alles sequentieel tenzij er zon in overvloed is én de batterijen reeds vol, lees overshoot aan energie richting net. Patatjes koken, warm houden op 1 (inductie), groenten stoven (warm houden), als laatste vlees bakken enz.. Hetzelfde met oven gebruik, wasmachine en droogkast. Die laatste is trouwens één met warmtepomp met 750W vermogen, scheelt meer dan een slok op de borrel vooral als je zoals wij in BE woont waar we een onding hebben met de naam CAP€TAR. Gedrag aanpassen is primordiaal als je alles uit ZP met een thuisbatterij wilt halen!

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Gely schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Correct! Wat betreft het gedrag bij koken en wassen/plassen. Wij doen hier alles sequentieel tenzij er zon in overvloed is én de batterijen reeds vol, lees overshoot aan energie richting net. Patatjes koken, warm houden op 1 (inductie), groenten stoven (warm houden), als laatste vlees bakken enz.. Hetzelfde met oven gebruik, wasmachine en droogkast.
Lijkt mij toch niet evident gezien je dan toch ook wel wat tijd verliest tijdens het koken. En als ik een halfuur uitspaar met koken per dag is mij dat toch wel wel enkele euro's waard. Zijn andere plekken waar ik ook nog meer zou kunnen uitsparen (bv met de trein/bus naar het werk ipv privé auto), maar dan ben ik per dag ook meer dan een uur extra vrije tijd kwijt. Dus is altijd een afweging vind ik tenzij je echt op elke euro moet letten. Oven gebruik, wasmachine en droogkast is dan weer een makkelijkere waar je inderdaad op kan uitbesparen. Vooral bij wasmachine en droogkast even wachten op zonnig weer indien mogelijk en dan kan je dikwijls ook samen opzetten.
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:28:
[...]

Best dat je het Duitse topic ook eens doorneemt (met google translate ofzo). Is een hypothese dat als dit register actief is de passieve load-balancing bezig is. En dan ideaal doe je andere sturingen (zoals laden aan 100W en ontladen via backup poort tot het register weer uit gaat en dan terug laden starten). Maar is nog helemaal geen zekerheid dat dit alles klopt, dus te proberen op eigen risico of afwachten tot er meer duidelijkheid is zou ik zeggen.
Ik heb het even getest met op mijn HW/FW en helaas werkt het niet. De registers zijn niet benaderbaar in mijn firmware versie.

Werk schijnbaar alleen op de v3

Voor eenieder die het eens wil testen: hier de code:
https://github.com/kiss81...659dcf63d925f364be6502a75

[ Voor 186% gewijzigd door SatScan op 10-05-2026 13:06 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19

S2S

Als dit register er is, doen ze bij Marstek dan niet standaard op deze manier balanceren? Lijkt mij anders overbodig voor Marstek om dit register toe te voegen ..

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik mis hier informatie:
Belgie of nederland?
Vast of dynamisch kontrakt?

Ik heb aan 1 batterij genoeg om groot gedeelte van het jaar op NOM te draaien
Maar heb er nog 2 bij aangeschaft om wat te kunnen handelen via dynamisch (waarmee je ze sneller terugverdient dan enkel nom)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

S2S schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:42:
Als dit register er is, doen ze bij Marstek dan niet standaard op deze manier balanceren? Lijkt mij anders overbodig voor Marstek om dit register toe te voegen ..
Dat denk ik ook, maar zou interessant zijn om te zien wanneer het gebeurt en dat je het zelf zou kunnen activeren.

Dan kunnen we die discussie plat slaan ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+

dit was gisteren..

Ik heb in de TS daar een stukje over geschreven met een aantal vuistregels... mis je nog iets of is er iets niet duidelijk?
Dan pas ik het aan.

Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Lijkt mij toch niet evident gezien je dan toch ook wel wat tijd verliest tijdens het koken. En als ik een halfuur uitspaar met koken per dag is mij dat toch wel wel enkele euro's waard. Zijn andere plekken waar ik ook nog meer zou kunnen uitsparen (bv met de trein/bus naar het werk ipv privé auto), maar dan ben ik per dag ook meer dan een uur extra vrije tijd kwijt. Dus is altijd een afweging vind ik tenzij je echt op elke euro moet letten. Oven gebruik, wasmachine en droogkast is dan weer een makkelijkere waar je inderdaad op kan uitbesparen. Vooral bij wasmachine en droogkast even wachten op zonnig weer indien mogelijk en dan kan je dikwijls ook samen opzetten.
Ben ik het mee eens. Het koken spreiden is voor mij persoonlijk ook een brug te ver. (Geen kritiek natuurlijk, iedereen is vrij om daar mee om te gaan zoals hij dat wil). Het is constant een evenwichtsoefening tussen leefcomfort/gemak en de captar. Er word bij die bedenkers van zo'n dingen nooit gedacht aan de mensen die met tweeën elke dag werken tot 's avonds laat. In dat huishouden moet ook de wagen nog geladen, de was gedaan, het eten gekookt,... Alleen op een veel kortere tijd dan mensen die de hele dag thuis zitten. Lang leve de Marsteks op dat gebied en hun 2,5kW uitgangsvermogen. Die hebben de afgelopen 12 maanden hier hun nut al meer dan bewezen. I

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19

S2S

SatScan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Dat denk ik ook, maar zou interessant zijn om te zien wanneer het gebeurt en dat je het zelf zou kunnen activeren.

Dan kunnen we die discussie plat slaan ;-)
Ja dat dacht ik ook al, zijn we daar ook van af 😂

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SatScan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Ik heb het even getest met op mijn HW/FW en helaas werkt het niet. De registers zijn niet benaderbaar in mijn firmware versie.

Voor eenieder die het eens wil testen: hier de code. Uiteraard de # bij die regels verwijderen (syntax = 2-spaties-indentatie)

[...]
Werkt enkel met een V3
En je vergeet een stukje code:
https://github.com/kiss81...659dcf63d925f364be6502a75

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2026 11:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Voor mensen die stabiliteits issues hebben met de local-api op de V3, check even of je firmware 148.3 draait. Dit draait bij mij stabiel zonder verbindings issues.

Die moet je via de klantenservice aanvragen, ik kreeg deze aangeboden nadat ik een supportverzoek had ingediend over het wegvallen van de verbinding terwijl de WIFI prima was.

Ik heb sinds gister de MArstek Verplaatst naar de garage en via LAN aangesloten ook dit gaat vlekkeloos vooralsnog.

[ Voor 47% gewijzigd door juggle op 10-05-2026 11:13 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Simuleren op batterijsimulator.be

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gely
Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Ik heb niet beweerd er een OCD van te willen maken, het moet leuk blijven, maar in de keuken sequentieel werken is eigenlijk geen dooddoener, terwijl je het ene doet kan je de "mise en place" doen van andere zaken. Ik heb echt niet de indruk dat ik veel tijd verlies, koken doen we trouwens alle dagen vers tenzij we ons eens goed laten gaan door onze kont op een restaurantstoel te gaan parkeren :9

juggle schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:10:
Voor mensen die stabiliteits issues hebben met de local-api op de V3, check even of je firmware 148.3 draait. Dit draait bij mij stabiel zonder verbindings issues.
Is er voor de v1/v2 eigenlijk ook een sub v158 update waar local API stabieler werkt?
Aan de andere kant ineens wel al maanden stil nu ivm nieuwe (beta) firmware updates voor v1/v2/v3. Je vraagt je af of ze aan iets anders aan het werken zijn (bv een Venus E v4) of wat er daar gaande is.
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door SatScan op 10-05-2026 13:05 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:38
PNARI schreef op zondag 10 mei 2026 @ 06:13:
[...]

Capaciteitstarief is bovenop de al bestaande tarieven gekomen om zogezegd de belasting van het net te spreiden. In werkelijkheid omdat Fluvius te weinig inkomsten had/heeft om de netten uit te breiden. Door zonnepanelen en batterijen verminderen hun inkomsten alleen maar en hebben ze bij de Vlaamse regering aan moeten kloppen om 1.8 miljard te krijgen voor uitbreiding en dat zal nog niet volstaan als iedereen electrisch moet gaan rijden en verwarmen.
Lol wat een schijntje zeg. Ik weet natuurlijk de situatie in Vlaanderen niet heel goed maar hier in NL steken de netbeheerders zo'n 7-8 miljard per jaar in t net en hebben we ook nog aan alle kanten krapte. Dan klinkt 1,8 miljard als een.prima bedrag ;)
Gely schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:36:
[...]

koken doen we trouwens alle dagen vers tenzij we ons eens goed laten gaan door onze kont op een restaurantstoel te gaan parkeren :9
Dat is wel goed voor de captar }>

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Fr33z schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Lol wat een schijntje zeg. Ik weet natuurlijk de situatie in Vlaanderen niet heel goed maar hier in NL steken de netbeheerders zo'n 7-8 miljard per jaar in t net en hebben we ook nog aan alle kanten krapte. Dan klinkt 1,8 miljard als een.prima bedrag ;)
Als je vandaag de krant openslaat in België en de berichten over onze begroting leest is dat niet zo vreemd. Nadat ze eerder in orde was kwamen ze enkele weken later 4miljard te kort en vandaag nog eens 7 miljard.

We kijken hier niet op een miljardje meer of minder als we aan het tellen zijn. En dat is bij Fluvius net hetzelfde. 8)7

Wij duwen eerst iedereen een elektrische wagen op zijn nek en maken EV's, laadpalen en zelfs Plugins 100% aftrekbaar, bestraffen alles en iedereen wat met een diesel rondrijdt, om dan pas tot de conclusie te komen dat als een hele straat zijn wagen zou gaan opladen, de stroomkabels onder de grond wegsmelten als een vanille ijsje in de brandende zon.

[ Voor 19% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-05-2026 13:51 ]

Fr33z schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Ja, in Nl was/is de situatie nijpender qua netwerk maar dat is een paar jaar geleden ingezien dat er werk aan de winkel was en is er een duidelijk plan gemaakt en ook ten uitvoering gebracht. Honderden kilometers hoogspanning/middenspanningskabels zijn inmiddels ondergronds dmv gestuurd boren aangelegd en worden nog steeds aangelegd. In Belgïë discussiëren ze al jaren over de Ventilus hoogspanningslijn waarvoor er sinds kort goedkeuring is gegeven maar ook weer een aantal gemeenten beroep tegen aan gaan tekenen.Inmiddels zijn er bedrijven die niet kunnen uitbreiden omwille van ontoereikend netwerk. En dan hebben ze nog 5 van de 7 kerncentrales gesloten waardoor de nucleaire produktiecapaciteit ruim gehalveerd is. In april was er een record import aan van electriciteit......niet moeilijk te begrijpen zou ik zeggen.

Allemaal off topic maar mag toch ook wel eens gezegd worden, dus best je eigen opgewekte electriciteit zoveel mogelijk benutten op je eigen netwerk 🙂

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Vraagje:
Ik heb net een Marstek Venus E 3.0 besteld inclusief Marstek P1 meter en ontdek direct daarna dat we dan eigenlijk een slimme meter met minimaal DSMR 5 nodig hebben.
Even gecontroleerd in de meterkast en wij hebben helaas nog een slimme meter met DSMR 4.2.

Gaat het dan echt niet werken met die P1 meter?
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.