• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben ook aan het kijken voor een batterij en vraag me af hoeveel capaciteit ik nu wel nodig heb in samenwerking met mijn zonnepanelen. Hiervoor heb ik een batterij simulator integratie in HA gezet:

https://github.com/hif2k1/battery_sim. Basically zet je een nepbattrij in HA en het electricity report toont dan hoe die reageert. We hebben in totaal ongeveer 3.5 KWH aan zonnepanelen (8 stuks) op het dak.

helaas is de documentatie voor mij wat onduidelijk, en begrijp ik niet hoe ik dit nu moet interpreteren..

dit was gisteren..

hoeveel batterij heb ik ongeveer nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX3IzoHMbt4Se3JlOs1G9tCaRu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxoCopeDVazmFUP8hX0N9EZv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li8hBGyvotMEGQyQGDIl0oNrrdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qOPtH8DPOLAtnGK6F3mGEV0r.png?f=fotoalbum_large

You don't need eyes to see, you need vision

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:59
Yalopa schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:45:
Ik ben ook aan het kijken voor een batterij en vraag me af hoeveel capaciteit ik nu wel nodig heb in samenwerking met mijn zonnepanelen. Hiervoor heb ik een batterij simulator integratie in HA gezet:

https://github.com/hif2k1/battery_sim. Basically zet je een nepbattrij in HA en het electricity report toont dan hoe die reageert. We hebben in totaal ongeveer 3.5 KWH aan zonnepanelen (8 stuks) op het dak.

helaas is de documentatie voor mij wat onduidelijk, en begrijp ik niet hoe ik dit nu moet interpreteren..

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonnepanelen worden niet in kWh berekend maar in kWp (piekvermogen dus, niet energie). De omvormer zelf in VA. Voor wat betreft die capaciteit van je thuisbatterij, hier kun je een simpele regel toepassen: 1 tot 1,5 keer de kWp van je panelen omzetten naar kWh voor de capaciteit van je batterij. Heb je 3,5kWp aan ZP dan is een thuisbatterij met een capaciteit van 3,5kWh à 5,25kWh voldoende om eens mee te beginnen. 1 Marstek Venus E dus.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:48

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet eruit dat 1 marstek voldoende is, als het verbruik in de avond 3,18 kWH over een zomerse dag avond en nacht.
Je zal er snel achterkomen dat je de marstek vrij snel vol hebt op een zonnige dag, daar het lijkt dat je panelen zuid liggen.
Belangrijker is dat naast de grafiekjes, je zelf ook nog wat moet gaan veranderen met wassen drogen verwarmen koelen koken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

tnx @Gely , @tweeek

You don't need eyes to see, you need vision

• Gely
tweeek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Ziet eruit dat 1 marstek voldoende is, als het verbruik in de avond 3,18 kWH over een zomerse dag avond en nacht.
Je zal er snel achterkomen dat je de marstek vrij snel vol hebt op een zonnige dag, daar het lijkt dat je panelen zuid liggen.
Belangrijker is dat naast de grafiekjes, je zelf ook nog wat moet gaan veranderen met wassen drogen verwarmen koelen koken.
Correct! Wat betreft het gedrag bij koken en wassen/plassen. Wij doen hier alles sequentieel tenzij er zon in overvloed is én de batterijen reeds vol, lees overshoot aan energie richting net. Patatjes koken, warm houden op 1 (inductie), groenten stoven (warm houden), als laatste vlees bakken enz.. Hetzelfde met oven gebruik, wasmachine en droogkast. Die laatste is trouwens één met warmtepomp met 750W vermogen, scheelt meer dan een slok op de borrel vooral als je zoals wij in BE woont waar we een onding hebben met de naam CAP€TAR. Gedrag aanpassen is primordiaal als je alles uit ZP met een thuisbatterij wilt halen!

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Gely schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Correct! Wat betreft het gedrag bij koken en wassen/plassen. Wij doen hier alles sequentieel tenzij er zon in overvloed is én de batterijen reeds vol, lees overshoot aan energie richting net. Patatjes koken, warm houden op 1 (inductie), groenten stoven (warm houden), als laatste vlees bakken enz.. Hetzelfde met oven gebruik, wasmachine en droogkast.
Lijkt mij toch niet evident gezien je dan toch ook wel wat tijd verliest tijdens het koken. En als ik een halfuur uitspaar met koken per dag is mij dat toch wel wel enkele euro's waard. Zijn andere plekken waar ik ook nog meer zou kunnen uitsparen (bv met de trein/bus naar het werk ipv privé auto), maar dan ben ik per dag ook meer dan een uur extra vrije tijd kwijt. Dus is altijd een afweging vind ik tenzij je echt op elke euro moet letten. Oven gebruik, wasmachine en droogkast is dan weer een makkelijkere waar je inderdaad op kan uitbesparen. Vooral bij wasmachine en droogkast even wachten op zonnig weer indien mogelijk en dan kan je dikwijls ook samen opzetten.
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:28:
[...]

Best dat je het Duitse topic ook eens doorneemt (met google translate ofzo). Is een hypothese dat als dit register actief is de passieve load-balancing bezig is. En dan ideaal doe je andere sturingen (zoals laden aan 100W en ontladen via backup poort tot het register weer uit gaat en dan terug laden starten). Maar is nog helemaal geen zekerheid dat dit alles klopt, dus te proberen op eigen risico of afwachten tot er meer duidelijkheid is zou ik zeggen.
Ik heb het even getest met op mijn HW/FW en helaas werkt het niet. De registers zijn niet benaderbaar in mijn firmware versie.

Werk schijnbaar alleen op de v3

Voor eenieder die het eens wil testen: hier de code:
https://github.com/kiss81...659dcf63d925f364be6502a75

[ Voor 186% gewijzigd door SatScan op 10-05-2026 13:06 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:16

S2S

Als dit register er is, doen ze bij Marstek dan niet standaard op deze manier balanceren? Lijkt mij anders overbodig voor Marstek om dit register toe te voegen ..

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik mis hier informatie:
Belgie of nederland?
Vast of dynamisch kontrakt?

Ik heb aan 1 batterij genoeg om groot gedeelte van het jaar op NOM te draaien
Maar heb er nog 2 bij aangeschaft om wat te kunnen handelen via dynamisch (waarmee je ze sneller terugverdient dan enkel nom)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

S2S schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:42:
Als dit register er is, doen ze bij Marstek dan niet standaard op deze manier balanceren? Lijkt mij anders overbodig voor Marstek om dit register toe te voegen ..
Dat denk ik ook, maar zou interessant zijn om te zien wanneer het gebeurt en dat je het zelf zou kunnen activeren.

Dan kunnen we die discussie plat slaan ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

dit was gisteren..

Ik heb in de TS daar een stukje over geschreven met een aantal vuistregels... mis je nog iets of is er iets niet duidelijk?
Dan pas ik het aan.

Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Lijkt mij toch niet evident gezien je dan toch ook wel wat tijd verliest tijdens het koken. En als ik een halfuur uitspaar met koken per dag is mij dat toch wel wel enkele euro's waard. Zijn andere plekken waar ik ook nog meer zou kunnen uitsparen (bv met de trein/bus naar het werk ipv privé auto), maar dan ben ik per dag ook meer dan een uur extra vrije tijd kwijt. Dus is altijd een afweging vind ik tenzij je echt op elke euro moet letten. Oven gebruik, wasmachine en droogkast is dan weer een makkelijkere waar je inderdaad op kan uitbesparen. Vooral bij wasmachine en droogkast even wachten op zonnig weer indien mogelijk en dan kan je dikwijls ook samen opzetten.
Ben ik het mee eens. Het koken spreiden is voor mij persoonlijk ook een brug te ver. (Geen kritiek natuurlijk, iedereen is vrij om daar mee om te gaan zoals hij dat wil). Het is constant een evenwichtsoefening tussen leefcomfort/gemak en de captar. Er word bij die bedenkers van zo'n dingen nooit gedacht aan de mensen die met tweeën elke dag werken tot 's avonds laat. In dat huishouden moet ook de wagen nog geladen, de was gedaan, het eten gekookt,... Alleen op een veel kortere tijd dan mensen die de hele dag thuis zitten. Lang leve de Marsteks op dat gebied en hun 2,5kW uitgangsvermogen. Die hebben de afgelopen 12 maanden hier hun nut al meer dan bewezen. I

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• S2S

S2S

SatScan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Dat denk ik ook, maar zou interessant zijn om te zien wanneer het gebeurt en dat je het zelf zou kunnen activeren.

Dan kunnen we die discussie plat slaan ;-)
Ja dat dacht ik ook al, zijn we daar ook van af 😂

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SatScan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Ik heb het even getest met op mijn HW/FW en helaas werkt het niet. De registers zijn niet benaderbaar in mijn firmware versie.

Voor eenieder die het eens wil testen: hier de code. Uiteraard de # bij die regels verwijderen (syntax = 2-spaties-indentatie)

[...]
Werkt enkel met een V3
En je vergeet een stukje code:
https://github.com/kiss81...659dcf63d925f364be6502a75

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2026 11:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:25

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Voor mensen die stabiliteits issues hebben met de local-api op de V3, check even of je firmware 148.3 draait. Dit draait bij mij stabiel zonder verbindings issues.

Die moet je via de klantenservice aanvragen, ik kreeg deze aangeboden nadat ik een supportverzoek had ingediend over het wegvallen van de verbinding terwijl de WIFI prima was.

Ik heb sinds gister de MArstek Verplaatst naar de garage en via LAN aangesloten ook dit gaat vlekkeloos vooralsnog.

[ Voor 47% gewijzigd door juggle op 10-05-2026 11:13 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

dit was gisteren..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Simuleren op batterijsimulator.be

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gely
Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Ik heb niet beweerd er een OCD van te willen maken, het moet leuk blijven, maar in de keuken sequentieel werken is eigenlijk geen dooddoener, terwijl je het ene doet kan je de "mise en place" doen van andere zaken. Ik heb echt niet de indruk dat ik veel tijd verlies, koken doen we trouwens alle dagen vers tenzij we ons eens goed laten gaan door onze kont op een restaurantstoel te gaan parkeren :9

juggle schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:10:
Voor mensen die stabiliteits issues hebben met de local-api op de V3, check even of je firmware 148.3 draait. Dit draait bij mij stabiel zonder verbindings issues.
Is er voor de v1/v2 eigenlijk ook een sub v158 update waar local API stabieler werkt?
Aan de andere kant ineens wel al maanden stil nu ivm nieuwe (beta) firmware updates voor v1/v2/v3. Je vraagt je af of ze aan iets anders aan het werken zijn (bv een Venus E v4) of wat er daar gaande is.
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door SatScan op 10-05-2026 13:05 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:24
PNARI schreef op zondag 10 mei 2026 @ 06:13:
[...]

Capaciteitstarief is bovenop de al bestaande tarieven gekomen om zogezegd de belasting van het net te spreiden. In werkelijkheid omdat Fluvius te weinig inkomsten had/heeft om de netten uit te breiden. Door zonnepanelen en batterijen verminderen hun inkomsten alleen maar en hebben ze bij de Vlaamse regering aan moeten kloppen om 1.8 miljard te krijgen voor uitbreiding en dat zal nog niet volstaan als iedereen electrisch moet gaan rijden en verwarmen.
Lol wat een schijntje zeg. Ik weet natuurlijk de situatie in Vlaanderen niet heel goed maar hier in NL steken de netbeheerders zo'n 7-8 miljard per jaar in t net en hebben we ook nog aan alle kanten krapte. Dan klinkt 1,8 miljard als een.prima bedrag ;)
Gely schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:36:
[...]

koken doen we trouwens alle dagen vers tenzij we ons eens goed laten gaan door onze kont op een restaurantstoel te gaan parkeren :9
Dat is wel goed voor de captar }>

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Fr33z schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Lol wat een schijntje zeg. Ik weet natuurlijk de situatie in Vlaanderen niet heel goed maar hier in NL steken de netbeheerders zo'n 7-8 miljard per jaar in t net en hebben we ook nog aan alle kanten krapte. Dan klinkt 1,8 miljard als een.prima bedrag ;)
Als je vandaag de krant openslaat in België en de berichten over onze begroting leest is dat niet zo vreemd. Nadat ze eerder in orde was kwamen ze enkele weken later 4miljard te kort en vandaag nog eens 7 miljard.

We kijken hier niet op een miljardje meer of minder als we aan het tellen zijn. En dat is bij Fluvius net hetzelfde. 8)7

Wij duwen eerst iedereen een elektrische wagen op zijn nek en maken EV's, laadpalen en zelfs Plugins 100% aftrekbaar, bestraffen alles en iedereen wat met een diesel rondrijdt, om dan pas tot de conclusie te komen dat als een hele straat zijn wagen zou gaan opladen, de stroomkabels onder de grond wegsmelten als een vanille ijsje in de brandende zon.

[ Voor 19% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-05-2026 13:51 ]

Fr33z schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Ja, in Nl was/is de situatie nijpender qua netwerk maar dat is een paar jaar geleden ingezien dat er werk aan de winkel was en is er een duidelijk plan gemaakt en ook ten uitvoering gebracht. Honderden kilometers hoogspanning/middenspanningskabels zijn inmiddels ondergronds dmv gestuurd boren aangelegd en worden nog steeds aangelegd. In Belgïë discussiëren ze al jaren over de Ventilus hoogspanningslijn waarvoor er sinds kort goedkeuring is gegeven maar ook weer een aantal gemeenten beroep tegen aan gaan tekenen.Inmiddels zijn er bedrijven die niet kunnen uitbreiden omwille van ontoereikend netwerk. En dan hebben ze nog 5 van de 7 kerncentrales gesloten waardoor de nucleaire produktiecapaciteit ruim gehalveerd is. In april was er een record import aan van electriciteit......niet moeilijk te begrijpen zou ik zeggen.

Allemaal off topic maar mag toch ook wel eens gezegd worden, dus best je eigen opgewekte electriciteit zoveel mogelijk benutten op je eigen netwerk 🙂

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
Vraagje:
Ik heb net een Marstek Venus E 3.0 besteld inclusief Marstek P1 meter en ontdek direct daarna dat we dan eigenlijk een slimme meter met minimaal DSMR 5 nodig hebben.
Even gecontroleerd in de meterkast en wij hebben helaas nog een slimme meter met DSMR 4.2.

Gaat het dan echt niet werken met die P1 meter?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MarjaR schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:09:
Afhankelijk of de meter ondersteund is kan het werken. Uiteraard wel iets vertraagd maar de (netto) impact daarvan is vaak zeer beperkt.
n.b. staat ook in de TS.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2026 16:17 ]

• tweeek
Vraagje:
Ik heb net een Marstek Venus E 3.0 besteld inclusief Marstek P1 meter en ontdek direct daarna dat we dan eigenlijk een slimme meter met minimaal DSMR 5 nodig hebben.
Even gecontroleerd in de meterkast en wij hebben helaas nog een slimme meter met DSMR 4.2.

Ik meende dat de ene meter beter functioneert als de andere, er is ook wel wat te lezen nog over de P1 van marstek zelf en de werking, HWP1 is ook nog het proberen waard anders.
Ook even informeren of er een vervanging aan komt van je slimme meter.
Misschien staat hier je slimme meter tussen.
https://duravolt.nl/testresultaten-slimme-meter/

[ Voor 9% gewijzigd door tweeek op 10-05-2026 16:25 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.63, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraagje:

Zeker wel, daarover is veel gesproken in het vorige topic.

Jouw meter zal eens per 10 seconden data doorgeven, met nieuwe slimme meters is dat 1 keer per seconden. Als je in Nederland woont wordt je meter binnen nu en 2 jaar sowieso vervangen door een nieuwe slimme meter.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini (A17 Pro)  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• picosuma
  • Laatst online: 09:14
Zit ook toch te denken om een marstek te bestellen heb nu een hw batterij hoe zit het met de levertijd want je ziet overal dat ze de levertijden niet halen .

En wil hw batterij verkopen maar als ik dan een tijd zonder zit is ook niet leuk

Bij voorbaat vast bedankt voor antwoord

WGA | Grill guru elite | joystove | Ooni | saté grill | driepoot | 8 zonnepanelen | 1 Home wizzard batterij | Home Assistant

• DukeBox
  • Niet online
picosuma schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:34:
En wil hw batterij verkopen maar als ik dan een tijd zonder zit is ook niet leuk
Dan verkoop je hem toch pas als je de MT E binnen hebt :?
Zit ook toch te denken om een marstek te bestellen heb nu een hw batterij hoe zit het met de levertijd want je ziet overal dat ze de levertijden niet halen .

Bij voorbaat vast bedankt voor antwoord
Of je combineert ze? Je gaat voor een 2de hands thuisbatterij toch nooit terugkrijgen wat hij voor jou van waarde kan betekenen?

• picosuma
DukeBox schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:35:
[...]

Dan verkoop je hem toch pas als je de MT E binnen hebt :?
Ja dat is wel een optie maar vrouw wil eerst de andere verkocht hebben 🫣

WGA | Grill guru elite | joystove | Ooni | saté grill | driepoot | 8 zonnepanelen | 1 Home wizzard batterij | Home Assistant

• picosuma
Druppeltje_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Of je combineert ze? Je gaat voor een 2de hands thuisbatterij toch nooit terugkrijgen wat hij voor jou van waarde kan betekenen?
Ik heb aan 1 genoeg en dan dat combineren dat zal voor mij niet goed lukken heb het nu redelijk met deze voor elkaar in HA maar om dit met 2 te doen 🤨

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:50
Zit ook toch te denken om een marstek te bestellen heb nu een hw batterij hoe zit het met de levertijd want je ziet
Dan kies je toch een dozenschuiver leverancier die wel voorraad heeft en binnen drie dagen kan leveren ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

picosuma schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Altijd de vrouwen he.

Ik kan toch onmogelijk de enige zijn die zich dat soort gesprek moeiteloos kan inbeelden uit eigen ervaring? :+

• tweeek
Druppeltje_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:54:
[...]

Altijd de vrouwen he.

Ik kan toch onmogelijk de enige zijn die zich dat soort gesprek moeiteloos kan inbeelden uit eigen ervaring? :+
@SatScan heeft daar de oplossing voor.

picosuma schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:43:
[...]
Ruilen met iemand geen optie?
Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Vrouw of batterij?

Vraagje:

Als je plaats hebt in je E-kast best een ct002 installeren.

• MarjaR
  • Laatst online: 12:47
PNARI schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:21:
[...]

Als je plaats hebt in je E-kast best een ct002 installeren.
Ja, maar dat kan ik niet zelf. En de elektriciens hier zijn zwaar bezet en hebben voorlopig geen tijd.
Maar als het met de P1-meter echt niet gaat werken is dat alsnog wel een optie eventueel.

• picosuma
Avenger 2.0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Als die er zijn maar eerst maar even kijken hoeveel home wizzard batterij oplevert

En vrouw ruil ik toch maar niet om die werkt nog en levert nog genoeg geld binnen 😬

• picosuma
3DWim schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Dan kies je toch een dozenschuiver leverancier die wel voorraad heeft en binnen drie dagen kan leveren ?
Heb jij een leverancier dan die wel kan leveren ??

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 00:02
Als je met kredietkaart betaalt is het pas volgende maand (afh. afsluitdatum) dat je werkelijk betaalt :)

Ik dacht dat er nu weer meer voorraad was, maar wellicht nog veel orders die uitgeleverd moesten worden.
edit:
misschien toch niet, want bij Tubotek staat er "Verwachte levering vanaf: Donderdag 18 juni 2026"

[ Voor 22% gewijzigd door GoBieN-Be op 10-05-2026 19:24 ]

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 19:52
Even een vraagje, hoe kan het dat de CT meter bv +100w aangeeft (1fase) en de batterij voor 2500w aan het ontladen is? Verder geen zware apparaten aan.
En ik merk dat hij de laatste fw niet wil installeren 148.119.113, hij zegt succesvol is daarna niet geinstalleerd.

[ Voor 41% gewijzigd door Intelcore op 10-05-2026 19:42 ]

Intelcore schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:38:
Even een vraagje, hoe kan het dat de CT meter bv +100w aangeeft (1fase) en de batterij voor 2500w aan het ontladen is? Verder geen zware apparaten aan.
En ik merk dat hij de laatste fw niet wil installeren 148.119.113, hij zegt succesvol is daarna niet geinstalleerd.
Hoe weet je dat de batterij met 2500W aan het ontladen is? Zie je dat op de meter of zie je dat in de Marstek app?

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 19:52
Druppeltje_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Hoe weet je dat de batterij met 2500W aan het ontladen is? Zie je dat op de meter of zie je dat in de Marstek app?
Volgens de batterij app, Maar ik heb de verbruiker gevonden :) Ik dacht dat er iets mis was met 1 van de batterijen omdat hij de laatste dagen helemaal niet niet deed ontladen en tegelijkertijd de fw update problemen er waren. Nu lijkt het ontlaad probleem in ieder geval verholpen te zijn.

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:14
picosuma schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:44:
[...]

Heb jij een leverancier dan die wel kan leveren ??
Smartcharged had er vorige week nog in stock..

Even Whatsapp via de site en je weet het direkt.

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:33
PNARI schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Ja, in Nl was/is de situatie nijpender qua netwerk maar dat is een paar jaar geleden ingezien dat er werk aan de winkel was en is er een duidelijk plan gemaakt en ook ten uitvoering gebracht. Honderden kilometers hoogspanning/middenspanningskabels zijn inmiddels ondergronds dmv gestuurd boren aangelegd en worden nog steeds aangelegd. In Belgïë discussiëren ze al jaren over de Ventilus hoogspanningslijn waarvoor er sinds kort goedkeuring is gegeven maar ook weer een aantal gemeenten beroep tegen aan gaan tekenen.Inmiddels zijn er bedrijven die niet kunnen uitbreiden omwille van ontoereikend netwerk. En dan hebben ze nog 5 van de 7 kerncentrales gesloten waardoor de nucleaire produktiecapaciteit ruim gehalveerd is. In april was er een record import aan van electriciteit......niet moeilijk te begrijpen zou ik zeggen.

Allemaal off topic maar mag toch ook wel eens gezegd worden, dus best je eigen opgewekte electriciteit zoveel mogelijk benutten op je eigen netwerk 🙂
Zo off-topic is dat niet. Zowel in BE als in NL zijn we relatief uniek daar we een hoog technologische industrie hebben die energie-noden heeft, tegelijkertijd hoog inzetten in vergroening in zowel opwek (ZP en wind) als in verbruik (Elektrische wagens, warmte pompen, ... ) en dat we relatief verspreid wonen met een hog aantal bewoners per km² ...

Die investeringen zijn zowel in hoogspanning (Elia in BE, TenneT in NL) van belang en er staan daar wel grote projecten voor op de agenda (versta bv. windenergie binnen kunnen halen op de juiste plaatsen, verzwaren van bedrading tussen de masten, ... ) mar ook en zeker het dens laagspanningsnet verbeteren (fluvius in vlaandern, OREs in brussel, Liander en Enexis in delen van nederland, ... )

Er zijn ook kaarten beschikbaar waar de capaciteit nog beschikbaar is en waar niet ... en die worden ook gebruikt om te bepalen of je bv. nog ZP mag installeren of of je nog een autolader mag plaatsen ...

En thuisbatterijen zijn ook een stukje van de puzzel om dat net weer meer te verdelen waar nodig ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:14
Ihkv de mogelijke aanschaf van een marstek venus 3:

Ik het topic gelezen en ook de readme van astrameter op github bekeken en de site van HBC. Ik wil alles aansturen via HA, heb wel een PV installatie (growatt) en geen EV. De growatt is gekoppeld aan HA via een ModBus interface. Ik heb de ethernet-slimmelezer van Zuidwijk.com. En een DSMR 5 slimme meter. 1 fase installatie.

Nu mijn vraag : heb ik het goed begrepen als ik astrameter installeer in HA en ik sluit de Venus aan via Modbus over ethernet, dat ik dan geen CT-klemmenmeter in mijn groepenkast nodig heb om het hele zaakje middels HBC aan te sturen op self-consumption?

Ja is het ideale antwoord ;), maar als het antwoord nee is - wat heb ik dan over het hoofd gezien cq niet begrepen?

Alvast dank voor reactie
brxm schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:15:
Ihkv de mogelijke aanschaf van een marstek venus 3:

Ik het topic gelezen en ook de readme van astrameter op github bekeken en de site van HBC. Ik wil alles aansturen via HA, heb wel een PV installatie (growatt) en geen EV. De growatt is gekoppeld aan HA via een ModBus interface. Ik heb de ethernet-slimmelezer van Zuidwijk.com. En een DSMR 5 slimme meter. 1 fase installatie.

Nu mijn vraag : heb ik het goed begrepen als ik astrameter installeer in HA en ik sluit de Venus aan via Modbus over ethernet, dat ik dan geen CT-klemmenmeter in mijn groepenkast nodig heb om het hele zaakje middels HBC aan te sturen op self-consumption?

Ja is het ideale antwoord ;), maar als het antwoord nee is - wat heb ik dan over het hoofd gezien cq niet begrepen?

Alvast dank voor reactie
Ja. Door met de Astrameter een ct002/003 te emuleren kan je dat als ghost device toevoegen en gebruiken. Heb je geen echte CT nodig.
edit:
ikzelf gebruik HBC niet, maar volgens mij heb je dan zelfs de Astrameter niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-05-2026 21:37 ]

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1ukBTO9ohcYRGhbKlGi41ScgKc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wqOrCo8rgtIgxkvcYGjk5x3A.png?f=fotoalbum_large Dit zijn meer eerste resultaten met de Astra meter, in de ochtend de batterijen eerst wat geleegd in verband met de dynamische tarieven van Zonneplan en heb tot 11 uur het overschot laten doorlopen vanwege de prijs, tegen 11 uur de batterijen het overschot weer laten opvangen en rond 17:00 uur waren alle 3 vol.

Is een afname van 0,5 kWh goed of moet ik er verder aan sleutelen of die afname problemen naar beneden te krijgen? Ik merk dat die ons inductie fornuis niet leuk vindt, verder was het gisteren wisselend bewolkt en dat vraagt soms ook even 2 a 3 seconden om te corrigeren.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | HW p1 | HW smart plugs | HA

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:09
Intelcore schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:38:
Dat had ik ook een toen ik een paar weken geleden wilde upgraden van 147... naar 148...

Ik heb twee pogingen gedaan, beide keren gebeurde precies hetzelfde, bij zo'n 50 a 60% van het installatie proces komt opeens de melding "Update succesfull", maar er blijkt helemaal niets ge-update te zijn.

Omdat ik al heel veel software en connectie narigheid met mijn Venus E3 heb gehad durfde ik verder niet te experimenteren. Na de mislukte update pogingen werkte alles nog als vanouds, en daar was ik al heel blij mee. Maar ik ben wel benieuwd of anderen dit ook ervaren hebben en of er een oplossing is?

P.S. al die tijd was mijn telefoon binnen 1 meter van de Marstek, de 2e keer zelfs steeds gekieteld zodat hij niet in standby viel.
Tenzij het een enorme verbetering betreft ga ik firmware updates pas doen in november. Als de update dan mislukt, slecht werkt of de batterij bricked is het minder kritisch dan nu. Zou balen zijn om 2 maanden zon te missen nu omdat je op een vervangunit wacht door zoiets stoms als een firmware update.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:06
KarsS schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:05:
[...]

Maar ik ben wel benieuwd of anderen dit ook ervaren hebben en of er een oplossing is?

P.S. al die tijd was mijn telefoon binnen 1 meter van de Marstek, de 2e keer zelfs steeds gekieteld zodat hij niet in standby viel.
Heb je een LAN aansluiting ? Ik had dezelde problemen... als ik die uittrok tijdens de upgrade werkte het meteen wel.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• tweeek
obed112 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:51:
[Afbeelding] Dit zijn meer eerste resultaten met de Astra meter, in de ochtend de batterijen eerst wat geleegd in verband met de dynamische tarieven van Zonneplan en heb tot 11 uur het overschot laten doorlopen vanwege de prijs, tegen 11 uur de batterijen het overschot weer laten opvangen en rond 17:00 uur waren alle 3 vol.

Is een afname van 0,5 kWh goed of moet ik er verder aan sleutelen of die afname problemen naar beneden te krijgen? Ik merk dat die ons inductie fornuis niet leuk vindt, verder was het gisteren wisselend bewolkt en dat vraagt soms ook even 2 a 3 seconden om te corrigeren.
Ik heb 1 batterij en het wisselt van dag tot dag wat je nog van het net gebruikt en is vooral te wijten in de avond nacht dat de marstek met laag vermogen wat schommelt, en overdag dat de marstek of telaat invalt bij een hoogverbruiker. (inductie is zeker een lastige voor de marstek)
Maar ik doe vaak hetzelfde als omschreven is, ochtend nog even leegmaken , vanaf de middag laden en dan waar mogelijk zoveel mogelijk huishoudelijke dingen tot weer in de avond en nacht de marstek te laten doen wat ie moet doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3EClUNyFNF_VttaGIPDNOJW3uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3l0Zu53wmI3cREFKwfRamLv.png?f=fotoalbum_large

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:39
obed112 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:51:
[Afbeelding] Dit zijn meer eerste resultaten met de Astra meter, in de ochtend de batterijen eerst wat geleegd in verband met de dynamische tarieven van Zonneplan en heb tot 11 uur het overschot laten doorlopen vanwege de prijs, tegen 11 uur de batterijen het overschot weer laten opvangen en rond 17:00 uur waren alle 3 vol.

Valt weinig aan te sleutelen.
Inductieplaten zijn voor elk batterij systeem een crime en daar ontkom je niet aan dat een batterij (stekker of vaste) systemen laat reageren.
Geld bijvoorbeeld ook voor een Quooker die hier elke 30min even voor 10seconden aanspringt op 1600w.
De laatste seconden ziet de batterij hoog verbruik en begint te injecteren terwijl het niet meer nodig en dan weer een overshoot in injectie heeft.
Ook kun je nooit en te nimmer met een stekker batterij de volledige peak shaven als deze maar 800w kan injecteren.
Dus zal er altijd afname van het net zijn.

Bedoel het volgende niet verkeerd.
Maar mensen moeten begrijpen dat echt 0 simpel weg niet te halen is.
Zeker niet met een stekker batterij en die 0.5kwh van jouw vind ik een hele nette score.
Persoonlijk vind ik alles onder de 1kWh p/d aan te merken als heul goed aan gestuurd richting 0.

Als je kijkt naar mijn screenshot van gisteren met hier en daar wat bewolking.
En met twee systemen die verdeeld over 3 fases totaal 2000w kunnen injecteren zit ik ook tussen de 0.2 en 1kWh p/d.
Terwijl (ivm api restricties) mijn script om de 10 seconden het injectie vermogen update.
Gisteren veel groot gebruikers aan gehad en tussen door ook nog laden van mijn twee systemen.
Ik ben er zeer content mee en nog meer truuks uithalen om nog dichter bij 0 uit te komen is onbegonnen werk.
Weegt niet op tegen de besparing van de 10ct per dag die het zou kunnen opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MujkO6g1017ewqyKJxFdXcX7CCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FLulxBhFvNIurib4QsvSlmWa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMr6vQUTdQpzDAUWzXXxYDwap6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2jG0doWWX1BxvjWUwtou23ss.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Siewert op 11-05-2026 10:44 ]

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:01
Ik denk dat het met een snellere feedbackloop wel mogelijk zou moeten zijn om dicht bij de nul te blijven, maar dan moet je veel snellere metingen hebben dan 1 per seconde uit de P1. Ik denk niet dat het de investering waard zou zijn.

• DukeBox
  • Niet online
Voor wat betreft het reageren op pieken, als je gaat kijken om hoeveel energie het netto gaat is het niet echt boeiend. Zelfs bij een 10 sec. meter t.o.v. 1 sec. is het beperkt maar is er wel een duidelijk verschil te zien.
Siewert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:40:
Geld bijvoorbeeld ook voor een Quooker die hier elke 30min even voor 10seconden aanspringt op 1600w.
De laatste seconden ziet de batterij hoog verbruik en begint te injecteren terwijl het niet meer nodig en dan weer een overshoot in injectie heeft.
Ook niet iedere inductie plaat en boiler/kokend waterkraan reageert het zelfde.

Ik zelf heb geen Qooker maar een Grohe Red (3l), daar zie ik geen hoge pieken maar met het 'bijwarmen' juist lagere ~500W over langere momenten. Dat zou ook niet onlogisch zijn gezien de opwarmtijd volgens de specs ook langer is dan bij een Qooker. Alleen wanneer ik veel water heb afgenomen zie ik tot ~2100W opgenomen vermogen (ook voor langere duur).

Persoonlijk denk ik dat kwaliteit van pannen ook invloed heeft op het oscilleren van de kookplaat, ik kan het niet echt aantonen maar ik heb het idee dat energie opname veel gelijkmatiger/stabieler is.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:48
Ik sta zoals velen op het punt plugin batterijen te kopen omdat ze bij verhuizing goed mee te nemen zijn en omdat ze goed betaalbaar lijken. Als ik de topic start lees zou het goed moeten werken? In mijn geval heb ik 37 panelen en 6000 kWh verbruik per jaar, dus 6000kWh overproductie. Ik ben voornemens 3 MT batterijen te kopen, deze op 3 eigen stop contacten op 3 eigen groepen te installeren voor een NOM plan met de ct003 p1 meter. Als ik de topic start lees zou dit met mijn 5.0 slimme meter dus goed moeten werken.

Begrijp ik dit zo goed of zou ik nog iets anders moeten doen om mogelijke problemen voor te zijn? De batterijen staan vlakbij mijn router in de trapkast. Ik wil ze in Duitsland kopen, via familie die daar woont, dat scheelt toch best veel geld...

Ik lees heel veel gedoe en toch wel veel problemen op dit forum dus vind het wel spannend, heb geen zin in allerlei problemen, ben niet al te technisch. Homewizard is veel duurder dus niet aantrekkelijk...

[ Voor 14% gewijzigd door martinenjohn op 11-05-2026 11:50 ]

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 14:25
[...]

Inductieplaten zijn voor elk batterij systeem een crime en daar ontkom je niet aan dat een batterij (stekker of vaste) systemen laat reageren.
Ook kun je nooit en te nimmer met een stekker batterij de volledige peak shaven als deze maar 800w kan injecteren.

Zeker niet met een stekker batterij en die 0.5kwh van jouw vind ik een hele nette score.
Persoonlijk vind ik alles onder de 1kWh p/d aan te merken als heul goed aan gestuurd richting 0.

En met twee systemen die verdeeld over 3 fases totaal 2000w kunnen injecteren zit ik ook tussen de 0.2 en 1kWh p/d.
Terwijl (ivm api restricties) mijn script om de 10 seconden het injectie vermogen update.
Gisteren veel groot gebruikers aan gehad en tussen door ook nog laden van mijn twee systemen.
Ik ben er zeer content mee en nog meer truuks uithalen om nog dichter bij 0 uit te komen is onbegonnen werk.
Weegt niet op tegen de besparing van de 10ct per dag die het zou kunnen opleveren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helemaal mee eens. Enige nadeel vind ik is dat veel energiemaatschappijen een boete voor teruglevering al aanhouden met 10 tot 20kwh per jaar. Ik had gehoopt daar onder te blijven maar dat was een behoorlijke illusie. Dit betekend dus dat zelfs wanneer je alle zonne-energie zelf gebruikt je toch nog een boete krijgt door de vertraagde reactie van de batterijen. Dit is eigenlijk erg oneerlijk vind ik. Maar goed energiemaatschappijen zullen constant blijven zoeken naar meer geld uit je zakken te kloppen. Helemaal onafhankelijk worden is bijna niet mogelijk

NL - 2 x Venus E 3.0 v147 , API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

martinenjohn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:48:
Ik sta zoals velen op het punt plugin batterijen te kopen omdat ze bij verhuizing goed mee te nemen zijn en omdat ze goed betaalbaar lijken. Als ik de topic start lees zou het goed moeten werken? In mijn geval heb ik 37 panelen en 6000 kWh verbruik per jaar, dus 6000kWh overproductie. Ik ben voornemens 3 MT batterijen te kopen, deze op 3 eigen stop contacten op 3 eigen groepen te installeren voor een NOM plan met de ct003 p1 meter. Als ik de topic start lees zou dit met mijn 5.0 slimme meter dus goed moeten werken.

Begrijp ik dit zo goed of zou ik nog iets anders moeten doen om mogelijke problemen voor te zijn? De batterijen staan vlakbij mijn router in de trapkast. Ik wil ze in Duitsland kopen, via familie die daar woont, dat scheelt toch best veel geld...

Ik lees heel veel gedoe en toch wel veel problemen op dit forum dus vind het wel spannend, heb geen zin in allerlei problemen, ben niet al te technisch. Homewizard is veel duurder dus niet aantrekkelijk...
Heb dezelfde setup (3 x Venus E - 2x V1 en 1x V2), die draait ondertussen al meer dan een jaar.

Bij mij worden ze aangestuurd door een CT002. Ct003 moet ook lukken.

Buiten soms een connectie break met de CT geen problemen, en die problemen zijn eenvoudig op te lossen, reset van de CT meter en dan gaat ie weer zijn gangetje. Draaien mooi in NOM

Ik zou direct terug dezelfde weg op gaan met Marstek, prijs per kWh opslag is echt zeer laag ivm anderen en als je daar door de forums leest dan zie je ook af en toe wel eens problemen.

Dus het gras is zeker niet altijd groener bij de anderen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• 3DWim
sygys schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Dit betekend dus dat zelfs wanneer je alle zonne-energie zelf gebruikt je toch nog een boete krijgt door de vertraagde reactie van de batterijen.
Daar kan de accu of iedere accu toch niets aan doen?
Het is het (P1) meetsysteem dat niet snel genoeg is. Toch ? Ook het vol laden van een elektrische auto zal een uitdaging worden. Tenzij je daar apart een accu voor neerzet.
Vervang auto door koken en je bent weer terug.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• obed112
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door met de Astra meter een power_offset in te stellen waardoor ik standaard iets te veel terug lever heb ik het wel iets kunnen verbeteren maar inderdaad geen oplossing voor de indicatie kookplaat.

• sygys
3DWim schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Daar kan de accu of iedere accu toch niets aan doen?
Het is het (P1) meetsysteem dat niet snel genoeg is. Toch ? Ook het vol laden van een elektrische auto zal een uitdaging worden. Tenzij je daar apart een accu voor neerzet.
Vervang auto door koken en je bent weer terug.
Helemaal mee eens en dit is ook geen kritiek op de batterij. Ik had alleen voordat ik eraan begon andere verwachtingen. Die heb ik wat moeten bijstellen. Heb nu als test een van mijn accu's op modbus draaien over tcp. Dit werkt verrassend goed en is een stuk eenvoudiger dan ik in eerste instantie dacht. Kan mooi mijn api uitzetten nu. En mocht de accu alsnog resetten dan kan ik nu via een automation gelijk weer alle settings automatisch terugzetten zodat deze gewoon weer doorgaat met werken zonder mijn tussenkomst. Dit is wel echt een uitkomst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWsBuCq8s9_h5TrOEWRSMQ9c-Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVosEil6DVTLcTP2mc7y1DRW.jpg?f=fotoalbum_large

NL - 2 x Venus E 3.0 v147 , API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• sygys
DSSW schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Buiten soms een connectie break met de CT geen problemen, en die problemen zijn eenvoudig op te lossen, reset van de CT meter en dan gaat ie weer zijn gangetje. Draaien mooi in NOM
Dat is voor mij echt niet wenselijk. Je wil never nooit dat de accu stopt met werken omdat hij de verbinding met de CT kwijt raakt. Dat betekent namelijk dat je nooit met zekerheid ervanuit kan gaan dat de batterij het gewoon doet. En je bent dan constant aan het checken of hij niet toevallig weer uitgevallen is. Het hele idee van zo'n systeem is juist dat het zelf functioneert. Ik heb in het verleden heel vaak gehad dat dit gebeurde. En dat is gewoon vervelend. Dan blijkt 's avonds dat de accu op een mooie zonnige dag gewoon uit zijn neus heeft staan vreten. Ik wordt daar heel boos van..

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:57
sygys schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Dat is voor mij echt niet wenselijk. Je wil never nooit dat de accu stopt met werken omdat hij de verbinding met de CT kwijt raakt. Dat betekent namelijk dat je nooit met zekerheid ervanuit kan gaan dat de batterij het gewoon doet. En je bent dan constant aan het checken of hij niet toevallig weer uitgevallen is. Het hele idee van zo'n systeem is juist dat het zelf functioneert. Ik heb in het verleden heel vaak gehad dat dit gebeurde. En dat is gewoon vervelend. Dan blijkt 's avonds dat de accu op een mooie zonnige dag gewoon uit zijn neus heeft staan vreten. Ik wordt daar heel boos van..
Melding naar je phone laten sturen als de CT connectie verbroken wordt.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

België of Nederland ? Is 6000kWh verbruik of wat je van het net afhaalt ? Hoeveel injecteer je op het ket ?

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:28
Ik wil jullie vragen wat de ervaringen is met deze batterij en dan met name als de zon niet schijnt en de batterij oplaad van het net. Ik begrijp dat dit alleen interessant is als je een dynamisch hebt, vast is dan zinloos. Maar is dit echt een aanrader of levert dit dermate weinig op dat je beter alleen je eigen opwek gebruik. Ik worstel momenteel met de vraag want ik wil een marstek aanschaffen maar dan, wat is de beste optie. Ik wil er ook eigenlijk niet constant mee bezig zijn wat betreft de prijs, want met 4 airco’s die in de winter verwarmen wordt ik niet blij als ik prijzen boven de 40 cent, ik heb altijd die duurste prijs nodig. Mja misschien wel het verkeerde topic.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• DukeBox
  • Niet online
merlin1201 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:58:
Ik wil jullie vragen wat de ervaringen is met deze batterij en dan met name als de zon niet schijnt en de batterij oplaad van het net. Ik begrijp dat dit alleen interessant is als je een dynamisch hebt, vast is dan zinloos.
Staat ook in de TS:
❓ Is nethandel (goedkoop laden, duur verkopen) rendabel?
✅ Doorgaans niet, op basis van de huidige energieprijzen (2025/2026). Reken met ~20–25% verlies per laad-/ontlaadcyclus. Daarmee zijn de marges voor de meeste gebruikers te klein.
Er zullen vast dagen zijn dat het rendabel is maar dan moet je het eigenlijk ook met grotere capaciteit en vermogens gaan doen om daar op in te springen.

In ieder geval bij een vast contract is het meer als vervanging van de 'gratis' batterij (lees: saldering).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 11-05-2026 13:33 ]

• obed112
  • Nu online
Ik wil jullie vragen wat de ervaringen is met deze batterij en dan met name als de zon niet schijnt en de batterij oplaad van het net. Ik begrijp dat dit alleen interessant is als je een dynamisch hebt, vast is dan zinloos. Maar is dit echt een aanrader of levert dit dermate weinig op dat je beter alleen je eigen opwek gebruik. Ik worstel momenteel met de vraag want ik wil een marstek aanschaffen maar dan, wat is de beste optie. Ik wil er ook eigenlijk niet constant mee bezig zijn wat betreft de prijs, want met 4 airco’s die in de winter verwarmen wordt ik niet blij als ik prijzen boven de 40 cent, ik heb altijd die duurste prijs nodig. Mja misschien wel het verkeerde topic.
Een Marstek batterij opladen op basis van een dynamisch contract in 🇳🇱 zou ik alleen doen als het verschil in de dag meer is dan 10 cent. Je hebt ongeveer 20 procent verlies tussen laden en ontladen, daarnaast heb je de afschrijving van de accu, ik vind het persoonlijk niet lonend om met een verschil kleiner dan 10 cent te gaan laden van het net.

Goede vraag,

Ik zie dat je zonnepanelen hebt; in dat geval zijn de vuistregels uit de TS (Topic Start) van toepassing.

Mocht je aan de slag willen met bijvoorbeeld Home Assistant, dan zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. In dat scenario is een dynamisch contract zeker het overwegen waard. Dit hangt echter sterk af van de details van je huidige energiecontract, zoals de hoogte van een eventuele terugleverboete.

Mijn advies: Houd het eerst een jaar bij een vast contract in combinatie met één batterij om ervaring op te doen. Na het doorlopen van de vier seizoenen heb je genoeg inzicht in je eigen energieprofiel. Op basis daarvan kun je een weloverwogen beslissing nemen of een vast of dynamisch contract het beste bij jouw situatie past.

Ik voorzie geen problemen, mijn tips is wel om een CT002 te gebruiken en alles via lan aan te sluiten. Ben je in één keer helemaal toekomstvast!

m2c

• tweeek
Lastig en denk aangaande de marstek stekkerbatterij dit geen goede optie is, en is het wel even de moeite waard om te kijken naar andere opslag incl. regeling.
Buiten je 4 airco's zijn er nog tal van zaken beginnend bij de keuken, wassen drogen en boiler maar even te noemen, je gezinssituatie, speelt er nog een EV mee?

• merlin1201
Bedank voor jullie advies en vooral de tip van @SatScan ga ik zeker doen. Mijn situatie is niet complex , 4 airco’s verder geen apparte dingen, maar mijn zonnepanelen geven 2200 terug aan het net en betaalde daar 330,- voor best zonde van het geld. Vandaar de interesse in een batterij zoals velen vermoed ik. Wat betreft het handelen op het net, ik bedoelde er eigenlijk mee dat ik de stroom inkoop tijdens laag tarief om dan zelf te gebruiken tijdens piek uren das niet om weer terug te leveren. Maar zoals ik nu idd begrijp is het sowieso niet interessant en beter de batterij te gebruiken voor de solar alleen. Ik ben al wel met homeassistant gestart en een virtuele marstek toegevoegd om te kijken wat het eigenlijk doet en welke capaciteit ik nodig heb. Mijn contract loopt tot eind juli en daarna eens kijken wat dan meest rendabel is ook gezien mijn dure winter verbruik.

• Gely
PNARI schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:45:
[...]

België of Nederland ? Is 6000kWh verbruik of wat je van het net afhaalt ? Hoeveel injecteer je op het ket ?
Goede opmerking, ik begrijp het ook niet zo goed. Als ik het lees dan levert het PV systeem 12000kWh (12MWh!) per jaar waarvan 6000kWh wordt verbruikt en de overige 6000kWh terug het net op gaan. Niet duidelijk dus.

• DukeBox
  • Niet online
merlin1201 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:02:
maar mijn zonnepanelen geven 2200 terug aan het net en betaalde daar 330,- voor best zonde van het geld. Vandaar de interesse in een batterij zoals velen vermoed ik.
2200kWh neem ik aan? Dat zijn grofweg 400 cycles op een MT E die dan daarvan ~1760kWh (80%) terug levert. Dan is €330 per jaar geen slechte deal voor een 'accu' met 100% RTE (lees: saldering).
Was er ook nog overschot die wat opleverde? Dan helemaal, die ROI haal ik niet met mijn MT E.

• 3DWim
DukeBox schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:10:
[...]

2200kWh neem ik aan? Dat zijn grofweg 400 cycles op een MT E die ...
Er zit effectief toch maar 4kWh in een accu ? dus 2200/4=550 cycli.
Persoonlijk vind ik dat, zeker mensen die aan het simuleren gaan, niet van 5.12kWh moeten uitgaan. Je rekent jezelf snel rijk met 1kWh verschil.

[ Voor 0% gewijzigd door 3DWim op 11-05-2026 15:31 . Reden: Juiste eenheid ]

• Gely
3DWim schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Er zit effectief toch maar 4kW in een accu ? dus 2200/4=550 cycli.
Persoonlijk vind ik dat, zeker mensen die aan het simuleren gaan, niet van 5.12kW moeten uitgaan. Je rekent jezelf snel rijk met 1kW verschil.
kWh ;)

• DukeBox
  • Niet online
3DWim schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:17:
Er zit effectief toch maar 4kW in een accu ?
Ik stop er wel tegen de 5kWh in, er komt idd 4kW uit, vandaar de 80% die ik daarna noemde.

• merlin1201
DukeBox schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:10:
[...]

2200kWh neem ik aan? Dat zijn grofweg 400 cycles op een MT E die dan daarvan ~1760kWh (80%) terug levert. Dan is €330 per jaar geen slechte deal voor een 'accu' met 100% RTE (lees: saldering).
Was er ook nog overschot die wat opleverde? Dan helemaal, die ROI haal ik niet met mijn MT E.
Haha als je het zo bekijk dan is die 330,- niet zo gek zei het dat na salderen straks die 2200 kwh nagenoeg niets mee oplevert.
Ik zou zolang salderen nog zou mogen zeker geen thuisbatterij aangeschaft en dat is ook precies de reden dat salderen stop en ook de terugleverboete in stand blijf in 2027 zodat wij massaal aan de batterij gaan.
Ik heb gelukkig slechts een 4800 kwh systeem maar degene met een veel grotere capaciteit dan ze zelf nodig hebben, gaan een flinke strop tegemoet als deze nog niet zijn terugverdiend

[ Voor 26% gewijzigd door merlin1201 op 11-05-2026 15:32 ]

• DukeBox
  • Niet online
merlin1201 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:28:
Haha als je het zo bekijk dan is die 330,- niet zo gek zei het dat na salderen straks die 2200 kwh nagenoeg niets mee oplevert.
Klopt maar het is vooralsnog niet duidelijk wat er gaat gebeuren. Wel staat bij de rijksoverheid dat vanaf 2027 de terugleverkosten alleen kostendekkend mogen zijn (en de ACM gaat daar op controleren). Dan nog geeft dat weinig zekerheid maar gezien 2026 nog niet om is wacht ik eerst maar eens af wat er concreet allemaal gaat komen. Het streven is in ieder geval dat de terugleververgoeding niet minder mag zijn dan de terugleverkosten voor een 'normaal' huis.
Ik zou zolang salderen nog zou mogen zeker geen thuisbatterij aangeschaft en dat is ook precies de reden dat salderen stop en ook de terugleverboete in stand blijf in 2027 zodat wij massaal aan de batterij gaan.
Precies, de meesten hier (met een vast contract) hebben er voornamelijk een voor de hobby en om ervaringen op te doen voor na 1 jan. 2027. Mogelijk ook om een grote vraag naar accus voor te blijven (al kan het alle kanten op). En in geval van de MT E misschien ook een beetje een backup iets te hebben voor het geval grid toch minder betrouwbaar wordt.

• Siewert
DukeBox schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Precies, de meesten hier (met een vast contract) hebben er voornamelijk een voor de hobby en om ervaringen op te doen voor na 1 jan. 2027. Mogelijk ook om een grote vraag naar accus voor te blijven (al kan het alle kanten op). En in geval van de MT E misschien ook een beetje een backup iets te hebben voor het geval grid toch minder betrouwbaar wordt.
Precies dat...
Men verklaarde mij ook voor gek toen ik ongeveer 2 jaar geleden mijn zelf bouw stekker batterij aan het knutselen was.
Het klopt dat zolang er nog salderen mogelijk is ik met mijn vast contract er niks mee verdien.
Maar wilde de meute voor zijn en toen der tijd was zelfbouw goedkoper dan een kant en klaar systeem.
Ondertussen is het verbruik in huis toegenomen ivm airco's ect.
En aangezien ik dus wat extra capaciteit nodig had was de Marstek de goedkoopste oplossing.

Ik wil geen dynamisch contract omdat ik zeker van mijn maandelijkse lasten wil zijn.
Maar goed, net mijn huidige contract verlengd met 1 jaar om dan maar te bekijken wat er gaande is in de wereld.
En voor de meute aan de MT gekocht want verwacht dat de prijzen (vraag/aanbod) zullen stijgen als er mensen wakker worden en er ook eentje willen.
Ik ben nu voorbereid en voor nu is het leuk mijn scripts te finetunen en elke morgen te zien dat p1 minder dan 0.1kWh avond/nacht verbruik laat zien.

Qua teruglever kosten en teruglever vergoeding is het voor nu wel duidelijk.
Krijg bij Essent 0,15ct voor elke kWh maar qua teruglever staffel iets minder dan 15ct betalen.
Met andere woorden mijn overshot is waardeloos.
Salderen kunnen wij nog tot het einde van het jaar.
En als (als als) de kosten gelijk zouden blijven zouden de huidige maandlasten ongeveer het zelfde zijn volgend jaar.
Maar ja, het is koffiedik kijken en afwachten wat ze gaan verzinnen om ons toch op kosten te jagen.

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- piBattery @ GitHub

• S2S

S2S

Siewert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Precies dat...
Men verklaarde mij ook voor gek toen ik ongeveer 2 jaar geleden mijn zelf bouw stekker batterij aan het knutselen was.
Het klopt dat zolang er nog salderen mogelijk is ik met mijn vast contract er niks mee verdien.
Maar wilde de meute voor zijn en toen der tijd was zelfbouw goedkoper dan een kant en klaar systeem.
Ondertussen is het verbruik in huis toegenomen ivm airco's ect.
En aangezien ik dus wat extra capaciteit nodig had was de Marstek de goedkoopste oplossing.

Ik wil geen dynamisch contract omdat ik zeker van mijn maandelijkse lasten wil zijn.
Maar goed, net mijn huidige contract verlengd met 1 jaar om dan maar te bekijken wat er gaande is in de wereld.
En voor de meute aan de MT gekocht want verwacht dat de prijzen (vraag/aanbod) zullen stijgen als er mensen wakker worden en er ook eentje willen.
Ik ben nu voorbereid en voor nu is het leuk mijn scripts te finetunen en elke morgen te zien dat p1 minder dan 0.1kWh avond/nacht verbruik laat zien.

Qua teruglever kosten en teruglever vergoeding is het voor nu wel duidelijk.
Krijg bij Essent 0,15ct voor elke kWh maar qua teruglever staffel iets minder dan 15ct betalen.
Met andere woorden mijn overshot is waardeloos.
Salderen kunnen wij nog tot het einde van het jaar.
En als (als als) de kosten gelijk zouden blijven zouden de huidige maandlasten ongeveer het zelfde zijn volgend jaar.
Maar ja, het is koffiedik kijken en afwachten wat ze gaan verzinnen om ons toch op kosten te jagen.
Ik heb hier bij Green choice Nederland d een dynamisch contract met een vast maandelijks bedrag … dus er zijn wel opties . Zowel voor gas als elektriciteit. De sport is dan alsnog terug krijgen aan het eind van het jaar.

• Siewert
S2S schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Ik heb hier bij Green choice Nederland d een dynamisch contract met een vast maandelijks bedrag … dus er zijn wel opties . Zowel voor gas als elektriciteit. De sport is dan alsnog terug krijgen aan het eind van het jaar.
Opties genoeg ;-)
Maar ga dat die twee die mijn bultje met stenen ook bewonen maar uitleggen dat wanneer wel/niet stroom moeten verbruiken.
Krijg het er niet bij hun niet in en ben er mee gestopt om er op te hameren om de vrede maar te bewaren.
Dus de beste optie hier is aansturen op 0 en peakshaving om de kosten te drukken.

Verder ben ik bezig grootverbruikers middels domotica zon gestuurd te krijgen.
Ook dat is wekelijks oorlog... |:(
Moet je even voorstellen, ogen van de weder helft gaan open en 1e is de vaatwasser aan bij laten wij zeggen een pv opwek van 2 tot 2500w.
Dus net genoeg maar dan gaat ze douchen en de boiler begint met stampen á 2500w.
Komt ze beneden gaat meteen de wasmachine aan á 2200w.
Dan kun jij wel raden dat geen enkele stekkerbatterij dit kan shaven.
Dan zou ik al verdeeld over drie fases een 2500w injectie opstelling moet hebben.
Wat gaat dat wel niet kosten?
Boiler is zon gestuurd en middels verschillende variablen pas aan als mevr de was heeft gedaan ect.
Gelukkig nog geen koud water gehad :X

Dus dan maar groot verbruikers schakelen op pv en batterij want hun gedrag is niet te veranderen.

- piBattery @ GitHub

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Siewert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Opties genoeg ;-)
Maar ga dat die twee die mijn bultje met stenen ook bewonen maar uitleggen dat wanneer wel/niet stroom moeten verbruiken.
Krijg het er niet bij hun niet in en ben er mee gestopt om er op te hameren om de vrede maar te bewaren.
Dus de beste optie hier is aansturen op 0 en peakshaving om de kosten te drukken.

Moet je even voorstellen, ogen van de weder helft gaan open en 1e is de vaatwasser aan bij laten wij zeggen een pv opwek van 2 tot 2500w.
Dus net genoeg maar dan gaat ze douchen en de boiler begint met stampen á 2500w.
Dan zou ik al verdeeld over drie fases een 2500w injectie opstelling moet hebben.
Boiler is zon gestuurd en middels verschillende variablen pas aan als mevr de was heeft gedaan ect.

Dus dan maar groot verbruikers schakelen op pv en batterij want hun gedrag is niet te veranderen.
Je kan slimme stekkers op de apparaten plaatsen. Dan valt er niets op te starten.

• r2504
DukeBox schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:23:
Persoonlijk denk ik dat kwaliteit van pannen ook invloed heeft op het oscilleren van de kookplaat, ik kan het niet echt aantonen maar ik heb het idee dat energie opname veel gelijkmatiger/stabieler is.
Gisteren zag ik ook een mooie oscillatie in m'n verbruik... en het was één van de inductieplaten die het veroorzaakte. Geen idee waarom net die want het is de eerste keer dat ik het zie of althans dat het zo opviel.

[...]

Opties genoeg ;-)
Misschien dat een app helpt (IOS) EnergyPricing...
Maker is hier actief op Tweakers.net

Enegy Pricing

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 11-05-2026 19:05 ]

[...]

Opties genoeg ;-)

Dan zet je overal een slimme socket op die je uitschakelt bij te weinig zon >:)

Grapje natuurlijk, maar het is wel zeer herkenbaar. Denk dat het een typisch mannen/vrouwen dingetje is. Ik heb mijn vrouw uiteindelijk wel zover gekregen door in de woonkamer mijn shelly display te plaatsen en haar te laten kijken waar ze op moet letten.

• r2504
[...]
7500W... is toch maar 3x een MT of ruwweg zo'n 3600 euro ?

• Siewert
Driehoek schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Je kan slimme stekkers op de apparaten plaatsen. Dan valt er niets op te starten.
Druppeltje_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Dan zet je overal een slimme socket op die je uitschakelt bij te weinig zon >:)

Grapje natuurlijk, maar het is wel zeer herkenbaar. Denk dat het een typisch mannen/vrouwen dingetje is. Ik heb mijn vrouw uiteindelijk wel zover gekregen door in de woonkamer mijn shelly display te plaatsen en haar te laten kijken waar ze op moet letten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRKGzF_y_ftZlUbG6oRa31DW3UA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXxYDrpmG9Hd65EcTvPSN4yG.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe veel kun je schakelen 🤣
Zitten ook sensoren van deuren, ramen en motion sensors tussen.

[ Voor 25% gewijzigd door Siewert op 11-05-2026 19:17 ]

- piBattery @ GitHub

• Siewert
SatScan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:02:
[...]

Misschien dat een app helpt (IOS) EnergyPricing...
Maker is hier actief op Tweakers.net

Enegy Pricing
Werkt hier niet.
Naast twee HW displays en in de keuken 1 schermpje met stoplicht en prijzen gehad.
Trek men niks van aan.

- piBattery @ GitHub

Siewert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:16:
[...]

Werkt hier niet.
Naast twee HW displays en in de keuken 1 schermpje met stoplicht en prijzen gehad.
Trek men niks van aan.
Dan kunnen we handen schudden (y)
Zelfs met voice melding hielp het niet... toen toch maar een 2de batterij aangeschaft...

• Siewert
r2504 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:11:
[...]

Plus kabels trekken
Groepenkast aanpassen
Dan ben ik 5k verder, heb wel even andere prioriteiten 😉

- piBattery @ GitHub

sygys schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Via HA kan je gewoon een melding geven als de CT verbinding wegvalt, je moet er dus zeker niet constant naar zitten te loeren, en u zeker niet boos over maken, het is techniek en dat kan wel eens haperen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

r2504 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:11:
[...]

Inderdaad, ik heb die keuze ook gemaakt om de huisvrede te bewaren.

Nu kan er gewassen, gedroogd, gekookt,... worden wanneer ze het hier maar willen. Met 7500W vermogen kan je al wat afdekken. Investering is wat groter maar comfort is zoveel hoger. Kan ook makkelijk de EV laden op 11 kW als er een beetje zon bij komt. Draait gewoon lekker.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:09
r2504 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:32:
[...]

Heb je een LAN aansluiting ? Ik had dezelde problemen... als ik die uittrok tijdens de upgrade werkte het meteen wel.
Inderdaad gebruik ik een LAN aansluiting. Bedankt voor de tip, ga ik proberen!

• Siewert
KarsS schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:54:
[...]

Inderdaad gebruik ik een LAN aansluiting. Bedankt voor de tip, ga ik proberen!
Zoals MT zelf ook schrijft.
Stekker uit het stopcontact, lang loskoppelen verbinden met je telefoon binnen 1mtr en de update uitvoeren.

- piBattery @ GitHub

Wat is momenteel eigenlijk de laatste firmware voor de Marstek P1 (CT003)?

• S2S

S2S

SatScan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:18:
[...]

Dan kunnen we handen schudden (y)
Zelfs met voice melding hielp het niet... toen toch maar een 2de batterij aangeschaft...
Hier staan we er wel anders in, we zijn echt van mening om zoveel mogelijk de zon te benutten en de kosten laag te houden, beter nu je gedrag aanpassen dan wanneer de overheden je het gaan opleggen (en dat komt vanzelf ) (je doet het met z’n alle) dan is de overgang een stuk makkelijker. Hier geen displays of iets dergelijks , maar we kijken in de app naar de actuele prijzen en naar buiten of de zon schijnt, ik kijk dan nog even het vermogen na van opwek en we overleggen en schakelen apparaten, geen extra stress of iets dergelijks ..

het is een gedragsaapassinng wat nodig is .. bewust zijn van dat de tijd van oneindige fossiele energie voorbij is … (geldt ook voor gas en water) daarom draaien er hier nu al batterijen mee, het is meer om te wennen want we kunnen gewoon salderen .

[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 11-05-2026 21:20 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.