NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh v3, ct003, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Omdat dat hier al een keer gemeld is.stil schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:53:
[...]
Hoe kom je er bij dat Marstek ze onbruikbaar maakt? en hoe zouden ze dat doen als je ze lokaal aanstuurt?
Ze zijn defect hoe wil je ze dan lokaal aansturen ?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.74 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
wat hier ook al gezegd is sommige tweakers krijgen ze soms toch weer werkend. Overigens als ze echt defect zijn dan hoef marstek ze ook niet echt meer uit te schakelen3DWim schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:59:
[...]
Omdat dat hier al een keer gemeld is.
Ze zijn defect hoe wil je ze dan lokaal aansturen ?
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh v3, ct003, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Wie heeft een defecte accu dan weer aan de praat gekregen ?stil schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:00:
[...]
wat hier ook al gezegd is sommige tweakers krijgen ze soms toch weer werkend. Overigens als ze echt defect zijn dan hoef marstek ze ook niet echt meer uit te schakelen
Niemand volgens mij want we hebben het over omruil. Dan is dus de accu defect verklaard door Marstek. Omdat niet alle defecte , niets meer doen. Sommige gaan wel aan maar (ont)laden slecht, kan marstek ze uitschakelen. Maar dat zal voornamelijk gebeuren als je ze weer aan het internet hangt. Marstek hoeft alleen maar de serienummers, mac adressen of wat dan ook op een defectenlijst te zetten.
Maar daarnaast is het de vraag of je een accu van marstek legaal kan verkopen. Je ruilt namelijk om. Dat betekend in mijn wereld dat jij een nieuwe krijgt en de oude defecte wordt en is dan van Marstek. Dus tenzij iemand zwart op wit te horen krijgt dat de accu van hem is, of dat je er mee mag doen wat je wilt, zou ik dat ding gewoon even in de schuur parkeren.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.74 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Die 'gum' is wel redelijk makkelijk te verwijderen bij de v3. Bij v1/v2 zijn bms en ems nog eens aparte printplaten. Een echte tweaker kan de batterijen zelf nog wel herbruiken met eigen bms. Merk hier met andere 'brol' dat eens je 'gratis' erbij zet dat je het toch echt snel kwijt geraakt en mensen er zelfs voor vechten3DWim schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:41:
[...]
Welke vervangdelen denk je dan aan?
In deel 1 van dit topic was toch al duidelijk geworden dat die dingen vol gegoten worden met een of ander spul.
Dan kan je er weinig mee doen vrees ik. Anders ligt het als je het batterijdeel apart kan benaderen en en eigen bms kan schrijven en gebruiken.
Ja het is niet dat ze niet onmiddellijk ophalen nu (de magazijnen zaten vol), dat ze in nabije toekomst nog niet doen. Zou inderdaad zwart op wit vragen voor je weg doet.3DWim schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:09:
[...]
Maar daarnaast is het de vraag of je een accu van marstek legaal kan verkopen. Je ruilt namelijk om. Dat betekend in mijn wereld dat jij een nieuwe krijgt en de oude defecte wordt en is dan van Marstek. Dus tenzij iemand zwart op wit te horen krijgt dat de accu van hem is, of dat je er mee mag doen wat je wilt, zou ik dat ding gewoon even in de schuur parkeren.
Zou kunnen maar ik heb nog niemand dit hier zien melden. Terwijl er wel vraag naar defecte accu's was, al was het alleen maar voor het ontmantelen.Avenger 2.0 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:34:
[...]
Die 'gum' is wel redelijk makkelijk te verwijderen bij de v3. Bij v1/v2 zijn bms en ems nog eens aparte printplaten. Een echte tweaker kan de batterijen zelf nog wel herbruiken met eigen bms.
Dus bij deze een oproep aan allen die een oude Marstek ontleed hebben dan wel gereanimeerd, om dit te melden ter leering ende vermaack.
[ Voor 3% gewijzigd door 3DWim op 21-09-2026 15:42 ]
Gaat de mijne niet ontleden maar maak er zolang het kan er gebruik van, wanneer er bericht zou komen dat ie opgehaald zou worden probeer ik nog wel of ik um op mag maken3DWim schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:41:
[...]
Zou kunnen maar ik heb nog niemand dit hier zien melden. Terwijl er wel vraag naar defecte ccu's was, al was het alleen maar voor het ontmantelen.
Dus bij deze een oproep aan allen die een oude Marstek ontleed hebben dan wel gereanimeerd.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Vraag me wel af hoe ze deze remote kunnen disablen , volgens mij eventueel de wifi adapter uit? Niks, dan kan je wellicht nog steeds via modus werken, en zelfs eventueel terug aanzetten via de bluetooth tool
Mijn Venus E3 leek steeds 'vast te lopen'. Dan deed 'ie niks meer. Niet laden, niet ontladen, en moest ik 'm resetten door een long-press op de powerbutton (alsin, 30 seconden ofzo), en dan ging 't weer een paar dagen goed.
Uiteindelijk via support in de app na lang zeuren en aanhoudend klagen een aantal firmware updates gehad en nu met 'v148.7' is het ding eindelijk functioneel en stabiel.
Ik heb 'm via LocalAPI in Home Assistant hangen, maar dat is erg onstabiel. Device is vaak onbeschikbaar, en van tijd tot tijd logt het dat 'ie in 5 minuten een stuk of 35 megawattuur zou hebben geleverd enzo...
Goedkoop is duurkoop, lees ik ook grotendeels terug hier in de posts...
Tsja dat is maar net hoe en welke topics je leest. de meeste verbindingsfouten komen toch echt van gebruikers af.Fluor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:56:
API is al in het eerste deel afgedaan als niet werkend te krijgen net zoals de AI modus.
aansluiten op de netwerkaansluiting, niet de wifi, daarna via Omnibattery aansturen? lukt dat wel goed? Niet via API, die is sowieso brakFluor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:56:
In Maart 2026 hebben een vriend van me en ik beiden een Venus E 3.0 gekocht. De prijs was prachtig qua euro's per kW opslag. Maar na levering niets dan ellende gehad met het ding. Die vriend van me heeft met veel moeite de importeur weten te overtuigen de koop ongedaan te maken, ik had besloten voet bij stuk te houden en heb support via de app lastig gevallen.
Mijn Venus E3 leek steeds 'vast te lopen'. Dan deed 'ie niks meer. Niet laden, niet ontladen, en moest ik 'm resetten door een long-press op de powerbutton (alsin, 30 seconden ofzo), en dan ging 't weer een paar dagen goed.
Uiteindelijk via support in de app na lang zeuren en aanhoudend klagen een aantal firmware updates gehad en nu met 'v148.7' is het ding eindelijk functioneel en stabiel.
Ik heb 'm via LocalAPI in Home Assistant hangen, maar dat is erg onstabiel. Device is vaak onbeschikbaar, en van tijd tot tijd logt het dat 'ie in 5 minuten een stuk of 35 megawattuur zou hebben geleverd enzo...
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
Ik heb deze thread pas recent gevonden en heb idd HBC en OmniBattery op de todolijst staan om uit te zoeken. Aan de andere kant ben ik te bang om met het ding te pielen, omdat 'ie het nu "goed doet". Hahah. Ik zal proberen en terugrapporteren.(RSH) schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:12:
[...]
aansluiten op de netwerkaansluiting, niet de wifi, daarna via Omnibattery aansturen? lukt dat wel goed? Niet via API, die is sowieso brak
Er zijn ook nog steeds andere manieren om de batterij te kunnen uitlezen in HA als je nog niet onmiddellijk naar HBC of Omni wil gaan. API zou het allerlaatste redmiddel zijn. Hamerelay en BLE werken beiden zeer goed. Alles beter dan de API zal ik maar zeggen.Fluor schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:17:
[...]
Ik heb deze thread pas recent gevonden en heb idd HBC en OmniBattery op de todolijst staan om uit te zoeken. Aan de andere kant ben ik te bang om met het ding te pielen, omdat 'ie het nu "goed doet". Hahah. Ik zal proberen en terugrapporteren.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V158.1 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Klopt jaFluor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:56:
In Maart 2026 hebben een vriend van me en ik beiden een Venus E 3.0 gekocht. De prijs was prachtig qua euro's per kW opslag. Maar na levering niets dan ellende gehad met het ding. Die vriend van me heeft met veel moeite de importeur weten te overtuigen de koop ongedaan te maken, ik had besloten voet bij stuk te houden en heb support via de app lastig gevallen.
En de gebruikers zijn nog steeds de test varkens.
waarom met externe tools beginnen als je niet eens zeker bent dat je eigen basis ok is..(RSH) schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:12:
[...]
aansluiten op de netwerkaansluiting, niet de wifi, daarna via Omnibattery aansturen? lukt dat wel goed? Niet via API, die is sowieso brak
iedereen die hier op het forum komt zeggen om naar omni te gaan is ook wel ver ****
Er is niks van info terug te vinden of zelfs de basis connectiviteit met de ct wel goed is, welke DM, etc
goedkoop = duurkoop als je denkt dat het een frietpot of een broodrooster is... het is een batterij met connecties naar een "overheidsdevice" met heel veel guren en kuren (DM) en een connectivitiet die iedereen denkt dat het wel "ok" thuis zal zijn...
[ Voor 30% gewijzigd door dnat op 21-09-2026 21:53 ]
Ik begrijp de frustratie. Echter is inlezen deel van het aankoopverhaal. Vooraleer ik inkocht heb ik veel ingelezen. Ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik twee weken zou uitzoeken of het iets was. Binnen de twee weken mocht ik immers kostenloos terugsturen zonder reden…dnat schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:50:
[...]
waarom met externe tools beginnen als je niet eens zeker bent dat je eigen basis ok is..
iedereen die hier op het forum komt zeggen om naar omni te gaan is ook wel ver ****
Er is niks van info terug te vinden of zelfs de basis connectiviteit met de ct wel goed is, welke DM, etc
goedkoop = duurkoop als je denkt dat het een frietpot of een broodrooster is... het is een batterij met connecties naar een "overheidsdevice" met heel veel guren en kuren (DM) en een connectivitiet die iedereen denkt dat het wel "ok" thuis zal zijn...
Eigenlijk heb ik zowel met de CT002 meter als via modbus geen problemen gehad. Het belangrijkste is een zeer goed wifi netwerk zonder veel verschillende netwerken in de buurt. Verder ook alleen updates via Bluetooth als je er naast blijft staan.
De sturing via modbus en HA, tja je zit op tweakers, je weet dat we gemiddeld genomen verder gaan dan een gemiddelde consument. Toch kan ik je zeker aanraden om met HA aan de slag te gaan als je dat interresseert. Ander via de ct002 meter.
Mocht het nog van toegevoegde waarde zijn: Mijn Venus wordt aangestuurd via ShellyPro3EM emulator op m'n Homey die zijn gegevens krijgt van de 1fase kWh meter van HomeWizard. Heb het ook met de CT003 geprobeerd maar dat werkt letterlijk voor geen meter (flinke pieken met een nieuwe slimme meter am550).
als je je op dit forum had ingelezen dan had je misschien al gezien dat ik hier al 1.5j rondhang met een v1 en v2DiJerno schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:09:
[...]
Ik begrijp de frustratie. Echter is inlezen deel van het aankoopverhaal. Vooraleer ik inkocht heb ik veel ingelezen. Ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik twee weken zou uitzoeken of het iets was. Binnen de twee weken mocht ik immers kostenloos terugsturen zonder reden…
Eigenlijk heb ik zowel met de CT002 meter als via modbus geen problemen gehad. Het belangrijkste is een zeer goed wifi netwerk zonder veel verschillende netwerken in de buurt. Verder ook alleen updates via Bluetooth als je er naast blijft staan.
De sturing via modbus en HA, tja je zit op tweakers, je weet dat we gemiddeld genomen verder gaan dan een gemiddelde consument. Toch kan ik je zeker aanraden om met HA aan de slag te gaan als je dat interresseert. Ander via de ct002 meter.
ik heb zelf mqtt integratie in HA dus mis niks hoor... kan trouwens via deze weg in laatste generaties ook MT aansturen zonder modbus, voltage uitlezen etc. Het enige dat ik niet doe is extreme sturing, draaien simpel 7-8maanden NOM, geen EV te sturen, dynamisch contract wil ik tegen winter evalueren. (gedoe voor simpel electriciteit in huis vs winst)
2 weken en terugsturen met een device vna 65kg, klinkt als een echte consument van een frietpot. Ding kost amper 1000eur momenteel voor 5kw. no brainer als je wat bezig bent met lange termijnverbruik van eigen huis. Er is geen enkele van die consumenten dingen die je nu kan kopen flawless, het is en blijft chineese bulk massa. die 3 installaties is bij mensen die er 0 verstand van hebben en 0 / dag naar zouden omkijken, dingen doen gewoon wat ze moeten doen als je de setup in acht neemt. Ja er zullen zeker wel eens randgevallen zijn. Maar deze komen hier op tweakers erg vokaal over. Op facebook achtige dingen zal het zeker nog een grotere ramp zijn vol met typische coolblue en mediamarkt kopers.
[ Voor 19% gewijzigd door dnat op 22-09-2026 08:21 ]
2x V2 hier.Tijgertje schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:51:
Afgelopen maand en deze maand tot nu toe is er bij elkaar 108 kWh in gegaan en is er 90 kWh uitgekomen(accu is nu op 12%). Verschil daartussen is het verlies in efficiëntie neem ik aan? Is dat een beetje vergelijkbaar met jullie?
127kWh in, 102kWh uit
121kWh in, 97kWh uit
[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 22-09-2026 08:41 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V158.1 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Mijn eigen verbruik in juni (zonder Marstek) was ongeveer 7 kWh/dag, met Marstek haal ik ongeveer 1 kWh/dag tot nu toe. De Marstek staat op een eigen groep, kan dus met 2.5 kW laden en ontladen.
Nog enkele logs van de laatste dagen :
2026-09-20 16:29:43,147 WARNING root [SoC Bewaking] Accu bereikte MAX_SOC (100%). Laden geblokkeerd.
2026-09-20 16:31:28,406 WARNING root [Marstek Delta] Hoogste cel: 3478 mV | Laagste cel: 3441 mV
2026-09-20 16:31:28,407 WARNING root [Marstek Delta] Maximale cel-onbalans: 37 mV
2026-09-20 17:00:36,897 WARNING root [SoC Bewaking] Accu voldoende gezakt (98%). Laden weer vrijgegeven.
2026-09-20 17:21:49,575 WARNING root [SoC Bewaking] Accu bereikte MAX_SOC (100%). Laden geblokkeerd.
2026-09-20 17:23:33,893 WARNING root [Marstek Delta] Hoogste cel: 3550 mV | Laagste cel: 3468 mV
2026-09-20 17:23:33,895 WARNING root [Marstek Delta] Maximale cel-onbalans: 82 mV
2026-09-20 18:25:54,294 WARNING root [SoC Bewaking] Accu voldoende gezakt (98%). Laden weer vrijgegeven.
2026-09-21 08:02:28,139 WARNING root [SoC Bewaking] Accu bereikte MIN_SOC (12%). Ontladen geblokkeerd.
2026-09-21 08:04:12,439 WARNING root [Marstek Delta] Hoogste cel: 3200 mV | Laagste cel: 3198 mV
2026-09-21 08:04:12,441 WARNING root [Marstek Delta] Maximale cel-onbalans: 2 mV
2026-09-21 08:40:29,538 WARNING root [SoC Bewaking] Accu voldoende hersteld (14%). Ontladen weer vrijgegeven.
2026-09-21 11:51:28,905 WARNING root [SoC Bewaking] Accu bereikte MAX_SOC (100%). Laden geblokkeerd.
2026-09-21 11:53:13,337 WARNING root [Marstek Delta] Hoogste cel: 3554 mV | Laagste cel: 3474 mV
2026-09-21 11:53:13,338 WARNING root [Marstek Delta] Maximale cel-onbalans: 80 mV
2026-09-21 17:36:23,619 WARNING root [SoC Bewaking] Accu voldoende gezakt (98%). Laden weer vrijgegeven.
2026-09-22 07:17:21,932 WARNING root [SoC Bewaking] Accu bereikte MIN_SOC (12%). Ontladen geblokkeerd.
2026-09-22 07:19:07,187 WARNING root [Marstek Delta] Hoogste cel: 3206 mV | Laagste cel: 3204 mV
2026-09-22 07:19:07,188 WARNING root [Marstek Delta] Maximale cel-onbalans: 2 mV
2026-09-22 08:32:04,162 WARNING root [SoC Bewaking] Accu voldoende hersteld (14%). Ontladen weer vrijgegeven.
Als deze met Marstek server verbindt is dat perfect mogelijk om deze uit te schakelen vanop afstand. Verbindt je niet met App of internet en gebruik je enkel modbus zal dat natuurlijk niet meer kunnen.NoFate schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:40:
Vraag me wel af hoe ze deze remote kunnen disablen , volgens mij eventueel de wifi adapter uit? Niks, dan kan je wellicht nog steeds via modus werken, en zelfs eventueel terug aanzetten via de bluetooth tool
Top waarden. Hier bij v2 heb ik bij 11% 70mV en bij 100% 260mV verschil. Haal nog 4kWh uit batterij en dikke 5kWh gaat erin.RP6conrad schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:46:
Cel onbalans lees ik uit als de batterij 12% SOC en 100% SOC bereikt. Bij 12% SOC is de onbalans altijd kleiner dan 5 mV, bij 100% varieert dit tussen 30 mV en 80 mV.
In dezelfde post zeggen dat de batterijen niet flawless zijn maar tegelijk een sneer naar de mensen die tegen flaws aanlopen... Ik vermoed dat je commerciële belangen hebt bij deze batterijen maar een beetje rechtlijniger denken is voor iedereen handig.dnat schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:17:
[...]
als je je op dit forum had ingelezen dan had je misschien al gezien dat ik hier al 1.5j rondhang met een v1 en v2en heb ook al 3 installaties gedaan bij anderen van v3 combo's. De MT zijn mij niet onbekend dus.
ik heb zelf mqtt integratie in HA dus mis niks hoor... kan trouwens via deze weg in laatste generaties ook MT aansturen zonder modbus, voltage uitlezen etc. Het enige dat ik niet doe is extreme sturing, draaien simpel 7-8maanden NOM, geen EV te sturen, dynamisch contract wil ik tegen winter evalueren. (gedoe voor simpel electriciteit in huis vs winst)
2 weken en terugsturen met een device vna 65kg, klinkt als een echte consument van een frietpot. Ding kost amper 1000eur momenteel voor 5kw. no brainer als je wat bezig bent met lange termijnverbruik van eigen huis. Er is geen enkele van die consumenten dingen die je nu kan kopen flawless, het is en blijft chineese bulk massa. die 3 installaties is bij mensen die er 0 verstand van hebben en 0 / dag naar zouden omkijken, dingen doen gewoon wat ze moeten doen als je de setup in acht neemt. Ja er zullen zeker wel eens randgevallen zijn. Maar deze komen hier op tweakers erg vokaal over. Op facebook achtige dingen zal het zeker nog een grotere ramp zijn vol met typische coolblue en mediamarkt kopers.
Waarom is in dit topic erg weinig ruimte om te zeggen dat de basis software en regelingen behoorlijk ondermaats zijn? "Ja maar bij mij werkt het wel dus jouw ervaringen kloppen niet of het ligt volledig aan jouw netwerk".
Niet mee eens, heb er 4, aangestuurd via HA, modbus en Home Battery control. Werkt perfect. Met de aantrekkelijke prijs per kwh bij marstek haal je nog een aanvaardbare ROI op je investering. En het is oh zo leuk speelgoed voor de techniekersFluor schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:56:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V149.119.109 / HBC control via HWP1 + Marstek control CT002 V124 / 3 fasen net
lolz, beetje realitiet kom je ook te kort precies... wat ik er mee te maken heb comercieel? nada, maar met voetenop de grond staan is precies ver te zoeken.Driehoek schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:58:
[...]
In dezelfde post zeggen dat de batterijen niet flawless zijn maar tegelijk een sneer naar de mensen die tegen flaws aanlopen... Ik vermoed dat je commerciële belangen hebt bij deze batterijen maar een beetje rechtlijniger denken is voor iedereen handig.
Waarom is in dit topic erg weinig ruimte om te zeggen dat de basis software en regelingen behoorlijk ondermaats zijn? "Ja maar bij mij werkt het wel dus jouw ervaringen kloppen niet of het ligt volledig aan jouw netwerk".
het wishfull thinking van een consument tegenwoordig en eentje die denkt dat em tweaker is en alle verwachtingen maar normaal acht das het huidige normaal.
Marketing verhalen zijn nu of ooit ook niks anders dan verhalen. ALs je beetje inleest dan weet je dat er bij elke cycle altijd al wat pijnpunten geweest zijn, nadien zijn de meeste wel stabiel en hangt het veelal af van specifieke omgeving.
En heb helemaal geen moeite met negatieve info hier, maar kom dan niet af met een verhaaltje ik dit en dat zonder nuttige info wat je allemaal al gedaan hebt (met grondige kennis) om het op te lossen. Starten met ik heb toch 2 weken ruilgarantie... dan ben je gewoon op de foute website (jaja ik weet het tweakers.net is tegenwoordig de generieke consumenten site geworden) , ga dan wat coolblue, mediamarkt achtige dingen doen.
[ Voor 24% gewijzigd door dnat op 22-09-2026 13:31 ]
Omdat dat niet zo is.Driehoek schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:58:
[...]Waarom is in dit topic erg weinig ruimte om te zeggen dat de basis software en regelingen behoorlijk ondermaats zijn? "Ja maar bij mij werkt het wel dus jouw ervaringen kloppen niet of het ligt volledig aan jouw netwerk".
A) je krijgt waar voor je geld. Dat kan je vooraf ook weten door je in te lezen. Bij 90-99% van de kopers werkt het gewoon. Basic? Wellicht maar ik stel niet zo hoge eisen.
Maar discussie over hoe een AI moet werken of hoe er geupdate moet worden slaan nergens op. Marstek heeft een bepaalde vorm, staat je die niet aan, jammer dan.
B) Bij 90-95% van de mensen ligt het ook aan hun netwerk. Toch een gasten netwerk of IoT netwerk willen gebruiken. En ja de wifi module is wispelturig. Maar ook hier geld waar voor je geld.
Ook wel de batterij waar meeste onderzoek naar gedaan is en sturingen/tweaks/etc voor beschikbaar zijn gemaakt. Zou me niet verbazen als er binnenkort eigen of aangepaste firmware voor komt nog.DSSW schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:19:
[...]
En het is oh zo leuk speelgoed voor de techniekers
Die begrijp ik niet. Aangepate firmware? Waarvoor dan?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:39:
[...]
Ook wel de batterij waar meeste onderzoek naar gedaan is en sturingen/tweaks/etc voor beschikbaar zijn gemaakt. Zou me niet verbazen als er binnenkort eigen of aangepaste firmware voor komt nog.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V149.119.109 / HBC control via HWP1 + Marstek control CT002 V124 / 3 fasen net
Achtergrond: ~9000 wattpiek aan panelen verdeeld over oost-zuid-west. Plug-in hybride auto en een warmtepomp. In 2025 ~5000 kWh teruggeleverd en 3500 kWh van het net geïmporteerd.
Wegens een volle meterkast is ie nu aangesloten op een bestaande (maar weinig gebruikte) groep. Laden / ontladen heb ik op 1500 / 800 watt gezet. Ik heb op basis van 30-seconden P1 data die ik log wat simulaties gedraaid en zou bij 1500 / 800 zo'n 900 kWh / jaar minder van het net hoeven te halen (voornamelijk compensatie van het nachtverbruik).
Qua netwerk heb ik de Marstek bekabeld aansloten zonder toegang tot internet. Aansturing gaat via Astrameter op een ESP32 bordje welke zijn data haalt van een HomeWizard P1 meter (SMR 5.0 meter). Monitoring gaat via modbus en Home Assistant.
Hier wat dingen die mij opvallen:
- Bij directe koppeling met de HW P1 meter pakt de Marstek maar één waarde per 30 seconden. Dit terwijl er elke seconde nieuwe data beschikbaar is (vandaar ook de Astrameter).
- Ik draai nu v150 qua firmware en deze verliest elke 30 minuten kort de modbus verbinding. Voor nu geen probleem, maar directe aansturing via de modbus werkt zo natuurlijk niet optimaal.
- Firmware updates werken bij mij niet als de LAN kabel is aangesloten.
- Bij lage vermogens (<100 watt) heeft de Marstek moeite om de '0' te houden. Zodra het gevraagde vermogen boven de 100 watt uitkomt regelt ie het een stuk strakker.
- Als ik vanuit Astrameter per seconde de ruwe P1 waardes doorgeef, dan schiet de Marstek bij lage vermogens (<100 watt) regelmatig in standby doordat de schommelingen zo groot zijn.
- De kW / kWh waarden die de Marstek aanlevert komen zeer goed overeen met die van een HW socket.
Daarnaast heb ik wat alarmbellen in HA gezet, zodat ik gewaarschuwd word als de Marstek bijv. de connectie met de Astrameter verliest. Dit gebeurt in praktijk gelukkig zelden, en als het gebeurt herstelt de verbinding zich binnen enkele seconden automatisch weer. Na het instellen van bovenstaande heb ik er geen omkijken meer naar, alles werkt soepel, snel en stabiel.
TL;DR: De Marstek Venus draait goed in combinatie met Astrameter, ook zonder internettoegang.
Ik zou via de marstek app feedback vragen om firmware v148 te pushen
v150 heeft modbus issues en kan ook terugspringen naar 800w
Dat updates niet werken met netwerkkabel aangesloten is bekend.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2026 16:03 ]
Als je DM elke seconde nieuwe waarde doorgeeft is de Astrameter nog preciezer te finetunen voor de lage vermogens.nWn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:53:
Sinds een maand of anderhalf staat er hier ook een Marstek Venus E 3.0 en dat bevalt prima.
Achtergrond: ~9000 wattpiek aan panelen verdeeld over oost-zuid-west. Plug-in hybride auto en een warmtepomp. In 2025 ~5000 kWh teruggeleverd en 3500 kWh van het net geïmporteerd.
Wegens een volle meterkast is ie nu aangesloten op een bestaande (maar weinig gebruikte) groep. Laden / ontladen heb ik op 1500 / 800 watt gezet. Ik heb op basis van 30-seconden P1 data die ik log wat simulaties gedraaid en zou bij 1500 / 800 zo'n 900 kWh / jaar minder van het net hoeven te halen (voornamelijk compensatie van het nachtverbruik).
Qua netwerk heb ik de Marstek bekabeld aansloten zonder toegang tot internet. Aansturing gaat via Astrameter op een ESP32 bordje welke zijn data haalt van een HomeWizard P1 meter (SMR 5.0 meter). Monitoring gaat via modbus en Home Assistant.
Hier wat dingen die mij opvallen:Verder heb ik de Astrameter nog iets getuned. Het viel mij op dat met de standaard base_step van 30 watt de batterij er vrij lang over deed om te reageren op bijv. een magnetron. Nu heb ik de base_step uit staan, en de proportional gain (kp) op 0.6. Hierdoor reageert de batterij vlot op grote veranderingen, maar neemt ie veel kleinere stapjes als ie rond de 0 komt, waardoor ie 's nachts veel strakker loopt.
- Bij directe koppeling met de HW P1 meter pakt de Marstek maar één waarde per 30 seconden. Dit terwijl er elke seconde nieuwe data beschikbaar is (vandaar ook de Astrameter).
- Ik draai nu v150 qua firmware en deze verliest elke 30 minuten kort de modbus verbinding. Voor nu geen probleem, maar directe aansturing via de modbus werkt zo natuurlijk niet optimaal.
- Firmware updates werken bij mij niet als de LAN kabel is aangesloten.
- Bij lage vermogens (<100 watt) heeft de Marstek moeite om de '0' te houden. Zodra het gevraagde vermogen boven de 100 watt uitkomt regelt ie het een stuk strakker.
- Als ik vanuit Astrameter per seconde de ruwe P1 waardes doorgeef, dan schiet de Marstek bij lage vermogens (<100 watt) regelmatig in standby doordat de schommelingen zo groot zijn.
- De kW / kWh waarden die de Marstek aanlevert komen zeer goed overeen met die van een HW socket.
Daarnaast heb ik wat alarmbellen in HA gezet, zodat ik gewaarschuwd word als de Marstek bijv. de connectie met de Astrameter verliest. Dit gebeurt in praktijk gelukkig zelden, en als het gebeurt herstelt de verbinding zich binnen enkele seconden automatisch weer. Na het instellen van bovenstaande heb ik er geen omkijken meer naar, alles werkt soepel, snel en stabiel.
TL;DR: De Marstek Venus draait goed in combinatie met Astrameter, ook zonder internettoegang.
Ik gok dat dit dan via de v2 API van de HW P1 meter moet gaan? Via de V1 die ik nu gebruik zit er toch al snel zo'n 1-2 seconden vertraging tussen het werkelijke verbruik en het moment dat het via de API -> Astrameter -> Marstek beschikbaar is. Hierdoor lijkt het alsof er bij die lage vermogens een soort van zelf gecreëerde oscillatie ontstaat waarbij de Marstek veel te heftig compenseert en met een fase van 5-8 seconden zo 100 watt te veel of te weinig levert.Druppeltje_ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:23:
[...]
Als je DM elke seconde nieuwe waarde doorgeeft is de Astrameter nog preciezer te finetunen voor de lage vermogens.
Volgens Astrameter is er nog geen ondersteuning voor V2 websocket API als je een ESP32 bordje gebruikt...
V3: 663,57 kWh in, 546,80 kWh uit (82.5%)RoadRunnerRik schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:05:
@Tijgertje Afgelopen maand zit ik op 103kWh in en 82kWh uit (Venus 3). Redelijk vergelijkbaar.
Mocht het nog van toegevoegde waarde zijn: Mijn Venus wordt aangestuurd via ShellyPro3EM emulator op m'n Homey die zijn gegevens krijgt van de 1fase kWh meter van HomeWizard. Heb het ook met de CT003 geprobeerd maar dat werkt letterlijk voor geen meter (flinke pieken met een nieuwe slimme meter am550).
V2: 1772,96 kWh in, 1467,43 kWh uit (77,1%)
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
De v1 (One) is aanzienlijk lager als m'n v2 (Two). 2e run met 2500W laden gedaan met hetzelfde resultaat. Zojuist met de BLE tool gekeken naar het spanningsverschil en deze is boven de 150mV (alhoewel dit in iets mindere mate ook bij m'n v2 is). Gemini geeft het advies 24uur handmatig op laden te laten staan zodat de cellen zich kunnen balanceren.
Biedt dit soelaas? of kan ik beter maar direct met de leverancier (Tubotek Belgie) contact opnemen en sturen op omruil (is nu 1,5jaar oud)?
/f/image/449l0W1CJn9E9Z3uqXSI9QFQ.png?f=fotoalbum_large)
4,3kWh erin is te weinig. Dit zou toch tegen of rond de 5,5kWh moeten zitten. En vanzelfsprekend als er maar 4,3kWh ingaat kan er ook nooit 4kWh uitkomen.RF1000 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:59:
Heb hier 2 Marstek's staan; een v1 en een v2. Ervaar de laatste tijd dat de v1 minder kWh's levert. Zodoende de afgelopen 2 dagen een handmatig van 11% naar 100% gegaan en vv. Met onderstaand als resultaat.
De v1 (One) is aanzienlijk lager als m'n v2 (Two). 2e run met 2500W laden gedaan met hetzelfde resultaat. Zojuist met de BLE tool gekeken naar het spanningsverschil en deze is boven de 150mV (alhoewel dit in iets mindere mate ook bij m'n v2 is). Gemini geeft het advies 24uur handmatig op laden te laten staan zodat de cellen zich kunnen balanceren.
Biedt dit soelaas? of kan ik beter maar direct met de leverancier (Tubotek Belgie) contact opnemen en sturen op omruil (is nu 1,5jaar oud)?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, op een ESP32 bordje kan dat (nog) niet.nWn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:38:
[...]
Ik gok dat dit dan via de v2 API van de HW P1 meter moet gaan? Via de V1 die ik nu gebruik zit er toch al snel zo'n 1-2 seconden vertraging tussen het werkelijke verbruik en het moment dat het via de API -> Astrameter -> Marstek beschikbaar is. Hierdoor lijkt het alsof er bij die lage vermogens een soort van zelf gecreëerde oscillatie ontstaat waarbij de Marstek veel te heftig compenseert en met een fase van 5-8 seconden zo 100 watt te veel of te weinig levert.
Volgens Astrameter is er nog geen ondersteuning voor V2 websocket API als je een ESP32 bordje gebruikt...
Maar dan zou je eens kunnen kijken naar osc_damp_max en osc_damp_threshold.
Maar in jouw geval met een ESP32 bordje was je toch sowieso beter af zonder de HW ertussen? Je kan via de DSMR van ESP32 toch de meter rechtstreeks uitlezen en daarmee Astrameter aansturen. Dan skip je 1 stap in de hele werking.
Ik ben bang dat ze er niets mee doen. (Marstek) mijn V1 vertoond dit ook, ze komen vast met sketchy wifi en eerst paar keer helemaal ontladen en vol laden .RF1000 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:59:
Heb hier 2 Marstek's staan; een v1 en een v2. Ervaar de laatste tijd dat de v1 minder kWh's levert. Zodoende de afgelopen 2 dagen een handmatig van 11% naar 100% gegaan en vv. Met onderstaand als resultaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.