fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:25:
Ik heb de Marstek Venus E 3.0 toegevoegd in EVCC. Ik dacht dat active battery control betekende dat EVCC de Marstek actief ging sturen (als vervanger van de P1 meter). De werking lijkt veel beperkter.

Wat ik wil bereiken is dat de Marstek overdag alleen maar restjes laadt (auto weg, te weinig zon om auto de laden), en pas nadat de pv omvormer stopt met leveren, mag ontladen (NOM).

Hoe krijg ik dit voor elkaar, bij voorkeur zonder ingewikkelde HA automations? Ik dacht misschien met minsoc (DOD), maar die kan in de app maar tot 70%?
En toch is een automation het makkelijkst hiervoor. Omdat je het dan precies zo kan maken zoals jij dat wil. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Ik was volledig leek met HA en automations. En dat loopt hier gewoon goed zonder omkijken.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:28
Druppeltje_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:37:
[...]

En toch is een automation het makkelijkst hiervoor. Omdat je het dan precies zo kan maken zoals jij dat wil. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Ik was volledig leek met HA en automations. En dat loopt hier gewoon goed zonder omkijken.
Maar hoe zorg je ervoor dat de Marstek alleen pv overschot laadt, maar niet gaat bijspringen als de EV’s hun laadvermogen vertraagd laten zakken?

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-07-2026 00:46 ]

fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:45:
[...]

Maar hoe zorg je ervoor dat de Marstek alleen pv overschot laadt, maar niet gaat bijspringen als de EV’s hun laadvermogen vertraagd laten zakken?
Er zullen talloze manieren zijn om dit te bereiken. Ik doe dit door met een eigen template sensor zelf het overschot te berekenen. Elke 5min berekent die welk overschot er werkelijk is en stuurt dit dynamisch naar de laadpaal. Zo gaat de laadpaal harder laden bij meer PV opbrengst, en ook weer afbouwen naar de avond toe. Voordeel hiervan is dat bij dagen met wisselende bewolking ik de batterijen toe laat om (beperkt) bij te springen zodanig dat de laadpaal niet continu op en af springt. Op zonovergoten dagen stelt dat probleem zich niet en blijft er ook nog stroom over om de batterijen te laden.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.