🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Tot vanavond gewoon continue verbinding tussen HW en batterij en de API van HW staat aan, gebruik hem ook in Homey.3DWim schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:07:
[...]
Even teruglezen en kijken waar je nog geen antwoord op gegeven hebt.
Staat HW api Aan?
Heb je bij CT verbinding de diagnose gedraaid en bevestigd?
Heb je überhaupt BT verbinding met je accu via de app ?
Deze getest en akkoord
Als ik thuis ben gewoon verbinding
nu de HW vast gezet op het AP van de schuur net als de batterij en deze is bekabeld van uit de switch, net als de overige AP’s
[ Voor 12% gewijzigd door Arie26 op 07-07-2026 13:14 ]
Teteringen
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Waarom sluit je de MT dan niet ook bekabeld aan? Dan sluit je daar al een groot stuk mee uit.Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:12:
..en deze is bekabeld van uit de switch, net als de overige AP’s
Met details bedoelde ik je netwerk configuratie/apparatuur, FW versies etc. Op vrijwel geen enkele vraag die ik eerder gesteld had is er geantwoord, alle reacties zijn daarom alleen op basis van aannames.
Kan bijv. ook zijn dat de AP die ver weg staat een te sterk signaal afgeeft en gedempt moet worden.
[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2026 14:08 ]
Mijn excuses, ik dacht werkelijk dat alles beantwoord was.DukeBox schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Waarom sluit je de MT dan niet ook bekabeld aan? Dan sluit je daar al een groot stuk mee uit.
Met details bedoelde ik je netwerk configuratie/apparatuur, FW versies etc. Op vrijwel geen enkele vraag die ik eerder gesteld had is er geantwoord, alle reacties zijn daarom alleen op basis van aannames.
Kan bijv. ook zijn dat de AP die ver weg staat een te sterk signaal afgeeft en gedempt moet worden.
Mijn netwerk is van UniFi
3 switchen met 4 AP’s geen vlans of iets dergelijks en de modem in bridge-modus. Alles bekabeld uitgevoerd alleen maar 1 utp naar de schuur toe van uit UniFi alles op de laatste FW.
De batterij heeft V148 geeft ook aan dat dit de laatste versie is.
De batterij blijft verder online, ik gebruik ook geen splitter op de P1 poort en rechstreeks de HW met afzonderlijke losse voeding.
Teteringen
Een aantal AP's hebben een 2e poort waar je dan bijv. MT op kan aansluiten.Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:12:
Alles bekabeld uitgevoerd alleen maar 1 utp naar de schuur toe van uit UniFi alles op de laatste FW.
Is jou AP wel bekabeld? Of heb je een wireless up/down link naar een ander AP? Heb hier ook een Unifi netwerk, nooit een probleem gehad (15 maand ondertussen) én met een mixed 2.4 / 5Ghz netwerk. Wel zijn alle Marstek en HW spullen vast gezet op één dedicated AP.Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:34:
[...]
Mijn Marstek is verbonden met de AP schuur 2,4ghz
De HW via AP woonkamer ook op 2,4ghz
Nu wederom verbroken, bah.
Edit, sorry , zag net je vorige antwoord.
[ Voor 11% gewijzigd door Gely op 07-07-2026 16:04 ]
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Al de MT eens met de power knop gereboot?
Eventueel een CT003 nog in de doos die je kan gebruiken om één en ander uit te sluiten?
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
dat had ik al begrepen, iemand een adres waar je makkelijk kunt afhalen in de buurt van Drenthe?
A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus
Gaan we weer: houd rekening met de extra garantietermijn bij aankoop in eigen land en met het feit dat je de thuisbatterij niet mee gaat krijgen als niet-inwoner van Duitsland.jaroen89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:26:
[...]
dat had ik al begrepen, iemand een adres waar je makkelijk kunt afhalen in de buurt van Drenthe?
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Als beterweter moet het je ondertussen wel duidelijk zijn dat je makkelijk ..... marsteks en dergelijke prima kan halen in duitsland.THE_BASE schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:31:
[...]
Gaan we weer: houd rekening met de extra garantietermijn bij aankoop in eigen land en met het feit dat je de thuisbatterij niet mee gaat krijgen als niet-inwoner van Duitsland.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Algemene tips. Accu moet liefst onder de 50dBm zitten en niet boven de 55dBm komen. Dan verlies hij pakketten en dan ontkoppeld hij zich. Het is helaas niet anders.Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Hierbij een screenshot van de wifi historie en uit mijn UniFi installatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het betreft de wlan0 moet hem nog hernoemen
[...]
ik ben op zoek naar een betere verbinding met mijn HomeWizard ? zeg maar hoe ?
AP zit er ongeveer 5 meter vanaf in de zelfde ruimte, ook hen ik hem zo ingesteld dat hij niet met andere AP verbinding mag maken
Voor de CT002/CT003 geldt exact het zelfde. Onder de 50dBm is het beste. Boven de 55dBm verliest hij pakketten.
Het maakt niks uit of P1 en Accu een andere SSID hebben. Dat kan gewoon, Accu mag ook via Ethernet kabel.
IP segment voor beide moet het zelfde zijn. Dus er mag geen routering tussen zitten. Dan gaat het niet werken.
Het netwerk moet daarnaast een /24 zijn (Subnet moet 255.255.255.0 zijn). Het IP adres van de de router mag alles zijn.
UDP filtering, broadcast control, loop detect, BDPU guard mag niet actief zijn op poorten tussen de P1 en Marstek. Deze kunnen voor UDP packet drops zorgen welke de IP stack van de Marstek laat ophangen.
Bepaalde netwerk switches in het netwerk kunnen de boel ook verstoren, met name de apparatuur die oom problemen oplevert met KPN IP TV veroorzaken hier problemen.
Power saving WiFi of Ethernet, niet aanzetten. TP Link Deco heeft dat bijvoorbeeld. Is dus een grote verstoorder.
Stabiele DHCP. De Accu (en CT002/CT003) vragen om de zoveel seconden of de DHCP server er nog is. Is deze te lang weg (meer dan 5 minuten heb ik gezien) dan verliezen ze verbinding.
Andere issues zijn de power voorziening. Je kan het beste de CT002/003 op een hub aansluiten (laatst poort in geval van de HWI) zonder de meegeleverde adapter. Beste ervaring is om een 4 aderige P1 kabel vanaf P1 poort naar hub te doen of naar de CT zelf en voor alles een enkele power adapter te pakken, dan is er 1 stabiele voeding die alles voed.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Iedereen zegt dat hier altijd maar mijn batterijen draaien al anderhalf jaar op zeer belabberde wifi in een betonnen kelder, waar een webpagina op je gsm openen met enig gevoel voor overdrijving 3,5 minuut duurt. Nog nooit verbindingsverlies gehad. Ruim een jaar op de CT003, geen problemen. Sinds enkele maanden met de Astrameter, ook geen problemen. Anderzijds zijn er talloze voorbeelden van mensen die zeer goede verbinding hebben en waar de batterij/CT zich zelf wel ontkoppelt. Ik vind het ''historisch wifi signaal'' in de app op dat gebied zwaar overroepen en ook niet representatief voor eventuele problemen.WargamingPlayer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:30:
[...]
Algemene tips. Accu moet liefst onder de 50dBm zitten en niet boven de 55dBm komen. Dan verlies hij pakketten en dan ontkoppeld hij zich. Het is helaas niet anders.
Voor de CT002/CT003 geldt exact het zelfde. Onder de 50dBm is het beste. Boven de 55dBm verliest hij pakketten.
Het maakt niks uit of P1 en Accu een andere SSID hebben. Dat kan gewoon, Accu mag ook via Ethernet kabel.
IP segment voor beide moet het zelfde zijn. Dus er mag geen routering tussen zitten. Dan gaat het niet werken.
Het netwerk moet daarnaast een /24 zijn (Subnet moet 255.255.255.0 zijn). Het IP adres van de de router mag alles zijn.
UDP filtering, broadcast control, loop detect, BDPU guard mag niet actief zijn op poorten tussen de P1 en Marstek. Deze kunnen voor UDP packet drops zorgen welke de IP stack van de Marstek laat ophangen.
Bepaalde netwerk switches in het netwerk kunnen de boel ook verstoren, met name de apparatuur die oom problemen oplevert met KPN IP TV veroorzaken hier problemen.
Power saving WiFi of Ethernet, niet aanzetten. TP Link Deco heeft dat bijvoorbeeld. Is dus een grote verstoorder.
Stabiele DHCP. De Accu (en CT002/CT003) vragen om de zoveel seconden of de DHCP server er nog is. Is deze te lang weg (meer dan 5 minuten heb ik gezien) dan verliezen ze verbinding.
Andere issues zijn de power voorziening. Je kan het beste de CT002/003 op een hub aansluiten (laatst poort in geval van de HWI) zonder de meegeleverde adapter. Beste ervaring is om een 4 aderige P1 kabel vanaf P1 poort naar hub te doen of naar de CT zelf en voor alles een enkele power adapter te pakken, dan is er 1 stabiele voeding die alles voed.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Geen idee waar het aanheeft gelegen, zelf nooit problemen gehad met de HW p1-meter, gebruik hem ook met meerdere flows binnen Homey.
Nu mis ik alleen de input van uit de HW zelf heb ik een actieve P1 splitter gekocht ook van HW, deze komt vandaag binnen en dus hopelijk vanmiddag alles weer op de rit.
Teteringen
Vele van jullie hebben me al geadviseerd om bovenstaande op te pakken, maar blijft vreemd dat ik dit issue alleen lijk te hebben;
Het vele schommelen tussen laden en ontladen is nog steeds niet verdwenen (enerzijds ook logisch, ik heb niets gewijzigd).
Als bijv. de quooker voor 10sec is aan geweest, begint de batterij te discharge (dat lijkt me logisch).
Daarop ziet (dan is inmiddels de quooker allang uit) de P1 dat er teveel stroom binnen komt, waarop de batterij gaat charge.
Deze loop (zo noem ik hem maar even) gaat er dan ook niet meer uit, totdat de zon begint te schijnen of de quooker na +- 1 uur weer voor 10sec aan springt, waarna hetzelfde riedeltje weer begint....
Hierdoor blijf ik op momenten dus extra stroom verbruiken terwijl dat niet nodig is.
Dit heb ik bij alle groot verbruikers (vaatwasser, oven, wasmachine, föhn etc.
Is dit alleen maar op te lossen door een 1sec meter?
Lijkt me niet dat dit issue bij iedereen speelt?
Marstek heeft al eens de CT polling aangepast (zegt men), en V148.4 gepushed.
Marstek zelf zit via LAN aangesloten, CT003 uiteraard via WIFI (UniFI AP).
Het oscilleren stopt niet, maar begint wel opnieuw na een uur? dat snap ik niet?Niekniek89 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:53:
Deze loop (zo noem ik hem maar even) gaat er dan ook niet meer uit, totdat de zon begint te schijnen of de quooker na +- 1 uur weer voor 10sec aan springt, waarna hetzelfde riedeltje weer begint....
Wanneer de Marstek traag updates van de meter krijgt, is het op zich vrij logisch dat het sturen langer duurt.
Ook stuurt hij niet na de eerste update meteen 100% het juiste vermogen, het duurt dan weer een update voordat hij weer gaat bijsturen.
Heb je een screenshot of iets dergelijks zodat het voor ons duidelijk is waar we het over hebben? Hoe ver schiet hij door, en hoe lang duurt het voordat hij weer stabiel is.
MTVenus v2 v155 CT002 v124
Ja, dat is ook mijn ervaring met de Marsteks; met veel transients in vraag of aanbod gaan ze naijlen met extra import en export tot gevolg. Ik vermoed dat er onderliggend ook nog wat "rules" zijn die extra vertragingen aanbrengen om met wisselende transients om te kunnen gaan. Het charge/discharge setpoint constant aanpassen doen ze zeker niet, dat gaat ook ten koste van de efficientie.Niekniek89 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:53:
Los van dat ik nog steeds géén andere P1 meter (dsmr 4) of CT002 heb, blijf ik toch wel iets vreemds houden.
Vele van jullie hebben me al geadviseerd om bovenstaande op te pakken, maar blijft vreemd dat ik dit issue alleen lijk te hebben;
Het vele schommelen tussen laden en ontladen is nog steeds niet verdwenen (enerzijds ook logisch, ik heb niets gewijzigd).
Als bijv. de quooker voor 10sec is aan geweest, begint de batterij te discharge (dat lijkt me logisch).
Daarop ziet (dan is inmiddels de quooker allang uit) de P1 dat er teveel stroom binnen komt, waarop de batterij gaat charge.
Hierdoor blijf ik op momenten dus extra stroom verbruiken terwijl dat niet nodig is.
Dit heb ik bij alle groot verbruikers (vaatwasser, oven, wasmachine, föhn etc.
Is dit alleen maar op te lossen door een 1sec meter?
Lijkt me niet dat dit issue bij iedereen speelt?
Marstek heeft al eens de CT polling aangepast (zegt men), en V148.4 gepushed.
Marstek zelf zit via LAN aangesloten, CT003 uiteraard via WIFI (UniFI AP).
Deze apparaten veroorzaken "onnodige" import en export:
Haardroger (aan/uit)
Waterkoker
Oven (aan/uit thermostaat)
Wasmachine (aan uit/thermostaat voor verwarmen)
Ik heb regelmatig de HW P1 trend gevolg bij mijn setup met 2x Venus E en CT003.
Als er nauwelijks transients zijn kabbelt het allemaal rond de 0 met +/-xx Watt.
Als een van bovengenoemde apparaten bezig is (met name de oven die ruim 3 kW aan en uitschakelt), wordt het minder fraai. Regelmatig blijven de MT's te lang ontladen terwijl de thermostaat al weer is uitgegaan (tot zo'n 30 seconden soms). Daarna weer laat met ontladen wanneer er weer vraag komt (ook tot zo'n 30 seconden soms). Ook de haardroger die telkens even aan gaat en uit gaat vinden de MT's helemaal niet fijn. Dan zijn de MT's net een soort van trage jojo
[ Voor 3% gewijzigd door rsbroer op 08-07-2026 14:19 ]
8x 370 Wp (Z), Growatt 2500-S, 2x 370Wp (O-W), APS 600Y, 2x Marstek Venus E v2 (v157.3), CT-003 (v122), HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Het 1e stukje is (nu ik het zie) inderdaad niet helemaal duidelijk uitgelegd.andypieters schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Het oscilleren stopt niet, maar begint wel opnieuw na een uur? dat snap ik niet?
Wanneer de Marstek traag updates van de meter krijgt, is het op zich vrij logisch dat het sturen langer duurt.
Ook stuurt hij niet na de eerste update meteen 100% het juiste vermogen, het duurt dan weer een update voordat hij weer gaat bijsturen.
Heb je een screenshot of iets dergelijks zodat het voor ons duidelijk is waar we het over hebben? Hoe ver schiet hij door, en hoe lang duurt het voordat hij weer stabiel is.
Het oscilleren stopt niet meer, totdat er bijv. overdag voldoende zonnestroom is die de "loop" onderbreekt.
Als ik zelf wil dat het stopt, kan ik (via Home Assistant) het laden en ontladen verminderen zodat het weer wat "rustiger" wordt, of via de Marstek app stand-by en anti-teruglever gebruiken.
Echter is dit natuurlijk niet wat je wilt.
Vooral op bewolkte dagen zie je de vertraging of oscilleren enorm goed.
Daar komt hij "zelf niet meer uit", totdat er weer een strak zonnetje is.
In de avond, na het koken (inductie) o.a. blijft hij continu wisselen tussen laden en ontladen op 800watt. Daar komt geen eind aan....
De CT003 en de slimme meter blijven continu zo met elkaar bezig, totdat ik zelf de "loop" tot rust breng.
Batterij zit op v148.4 (LAN IoT VLAN)
CT003 zit op v117 (WIFI, 2,4Ghz dezelfde IoT VLAN)
Verschillende FW versies lijkt iig geen verschil te maken, zat hiervoor met CT003 op v122.
De batterij heb ik uit doos gekregen met V144, echter durf ik daar niet meer van te zeggen of ik het daarmee ook had... heb wel een downgrade gevraagd naar V144... maar nog niet uitgevoerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Niekniek89 op 08-07-2026 14:24 ]
Ah oke, nu snap ik het.Niekniek89 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:22:
[...]
Het 1e stukje is (nu ik het zie) inderdaad niet helemaal duidelijk uitgelegd.
Het oscilleren stopt niet meer, totdat er bijv. overdag voldoende zonnestroom is die de "loop" onderbreekt.
Als ik zelf wil dat het stopt, kan ik (via Home Assistant) het laden en ontladen verminderen zodat het weer wat "rustiger" wordt, of via de Marstek app stand-by en anti-teruglever gebruiken.
Echter is dit natuurlijk niet wat je wilt.
Vooral op bewolkte dagen zie je de vertraging of oscilleren enorm goed.
Daar komt hij "zelf niet meer uit", totdat er weer een strak zonnetje is.
In de avond, na het koken (inductie) o.a. blijft hij continu wisselen tussen laden en ontladen op 800watt. Daar komt geen eind aan....
De CT003 en de slimme meter blijven continu zo met elkaar bezig, totdat ik zelf de "loop" tot rust breng.
Batterij zit op v148.4 (LAN IoT VLAN)
CT003 zit op v117 (WIFI, 2,4Ghz dezelfde IoT VLAN)
Verschillende FW versies lijkt iig geen verschil te maken, zat hiervoor met CT003 op v122.
De batterij heb ik uit doos gekregen met V144, echter durf ik daar niet meer van te zeggen of ik het daarmee ook had... heb wel een downgrade gevraagd naar V144... maar nog niet uitgevoerd.
Ja dat is inderdaad niet de bedoeling.
Wat wellicht de oorzaak is, is dat de ct003 elke 10 seconden een update geeft, maar dat de marstek denkt dat de update iedere seconden is. dan stuurt hij 9 van de 10 keer op een verkeerde waarde.
Wellicht kan het helpen om de polling rate op de langzaamste te zetten.
Met https://remkoweijnen.nl/marstek-venus-monitor/ kan je via bluetooth verbinden met je marstek, kan je eens kijken wat er gebeurd als je daarmee de ct polling rate op 'slowest' zet?
Ik heb toevallig al een paar keer getwijfeld om idd de polling aan te passen, maar de warnings bij het benaderen van de website hebben me toch tegen gehoudenandypieters schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Ah oke, nu snap ik het.
Wat wellicht de oorzaak is, is dat de ct003 elke 10 seconden een update geeft, maar dat de marstek denkt dat de update iedere seconden is. dan stuurt hij 9 van de 10 keer op een verkeerde waarde.
Met https://remkoweijnen.nl/marstek-venus-monitor/ kan je via bluetooth verbinden met je marstek, kan je eens kijken wat er gebeurd als je daarmee de ct polling rate op 'slowest' zet?
Kan ik dat zonder issues zomaar zelf aanpassen?
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar dat lijkt me wel de setting die het verschil zou moeten maken. Ik zou zeggen dat het niet zoveel kwaad moet kunnen als je alleen die setting update.Niekniek89 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:36:
[...]
Ik heb toevallig al een paar keer getwijfeld om idd de polling aan te passen, maar de warnings bij het benaderen van de website hebben me toch tegen gehouden...
Kan ik dat zonder issues zomaar zelf aanpassen?
Firmware flashen ofzo zou ik wel mee uitkijken
Dat zou ik idd ook zeggen, maar ben nog wat terughoudend om dit te proberen....andypieters schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:39:
[...]
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar dat lijkt me wel de setting die het verschil zou moeten maken. Ik zou zeggen dat het niet zoveel kwaad moet kunnen als je alleen die setting update.
Firmware flashen ofzo zou ik wel mee uitkijken
Firmware en flashen etc. was ik sowieso niet van plan
Iemand ervaring met deze aanpassing via BLE?
[ Voor 5% gewijzigd door Niekniek89 op 08-07-2026 15:21 ]
Waar kan je dat terugvinden? Ik heb hier weinig over gelezen eigenlijk!jaroen89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:02:
[...]
en eind van het jaar gaat de btw er zeer waarschijnlijk vanaf, toch maar wachten.
linkDrayFIRE schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Waar kan je dat terugvinden? Ik heb hier weinig over gelezen eigenlijk!
A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus
Ik heb die zelf op fastest gezet met de BLE toen ik omgeschakeld ben naar de Astrameter. Geen vreemde dingen gemerkt alleszins.Niekniek89 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:11:
[...]
Dat zou ik idd ook zeggen, maar ben nog wat terughoudend om dit te proberen....
Firmware en flashen etc. was ik sowieso niet van plan
Iemand ervaring met deze aanpassing via BLE?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik ben meer “bang” dat ik straks iets kapot maak, en hij straks niet meer zal werken… anders had de optie wel in de app gezeten?Druppeltje_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Ik heb die zelf op fastest gezet met de BLE toen ik omgeschakeld ben naar de Astrameter. Geen vreemde dingen gemerkt alleszins.
Goh ik zou daar persoonlijk zelf ook geen instellingen van weetikveelwat gaan aanpassen eerlijk gezegd. Maar dit stelde niet veel voor. Maar als je twijfelt, vraag dan gewoon aan Marstek om het aan te passen?Niekniek89 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:21:
[...]
Ik ben meer “bang” dat ik straks iets kapot maak, en hij straks niet meer zal werken… anders had de optie wel in de app gezeten?
Krijg “web Bluetooth not supported “ verder kom ik niet.
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
Ik verbruik momenteel 1500w volgens HW, maar de MST is aan het opladen in plaats van het ontladen ?
Ik heb inkoop en verkoop op € 0,25 gezet en de modus staat op zelfconsumptie.
Ik gebruik nu de P1 meter van MST-CT003
/f/image/pnXScnmKu4fyZX9RYUZMy90Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ckOXwcOi6burbX9BYBU0lMJ6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IRrXGYU5pReIkw437O3ijIMU.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er een P1 splitter tussen zitten van HW, waar ik ook de HW meter heb aangesloten
Teteringen
Wat zegt de CT003 als waarde? Misschien staat hij omgekeerd.Arie26 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
Nu is alles stabiel maar draait volgens mijn niet helemaal goed.
Ik verbruik momenteel 1500w volgens HW, maar de MST is aan het opladen in plaats van het ontladen ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb er een P1 splitter tussen zitten van HW, waar ik ook de HW meter heb aangesloten
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
In ieder geval is je slimmemeter niet hetzelfde als de info.Arie26 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Klopt de fasediagnose? Als de Marstek op een andere fase zit dan de CT denkt dat die zit kan die wel rare dingen doen.Arie26 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe doe je dat met een CT003?WargamingPlayer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:47:
[...]
Wat zegt de CT003 als waarde? Misschien staat hij omgekeerd.
Daar lijk het op, maar hoe draai ik dat om ?WargamingPlayer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:47:
[...]
Wat zegt de CT003 als waarde? Misschien staat hij omgekeerd.
Teteringen
Volgens mij met Diagnose.Arie26 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:58:
[...]
Daar lijk het op, maar hoe draai ik dat om ?
[Afbeelding]
Ik had dat ook maar weet niet meer hoe ik het opgelost heb.
[ Voor 8% gewijzigd door WargamingPlayer op 08-07-2026 22:13 ]
Hou jullie op de hoogte.
Teteringen
Gebruik je Firefox? Volgens mij kon die het (nog) niet aan.obed112 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:44:
Hoe maak je met BLE verbinding dan?
Er staat op de website het volgende:
Browser Requirements: Chrome, Edge, or Opera with Web Bluetooth support.
Via Google Chrome krijg ik een popup vanuit de browser om te connecten;obed112 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:44:
Hoe maak je met BLE verbinding dan?
Wellicht gebruik je idd een niet-compatible browser voor deze functie.
Ik dacht, om te beginnen, zal eens checken hoe de CT polling nu staat;andypieters schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Ah oke, nu snap ik het.
[07:17:17] 📤 Sending Read CT Polling Rate...
[07:17:17] 📋 Frame: 0x73 0x05 0x23 0x22 0x77
[07:17:17] ✅ Read CT Polling Rate response: 1 bytes
[07:17:17] 📊 Hex dump:
0000: 73 06 23 22 77 03
Maar daar wordt ik helaas niets wijzer van.
Dacht handig om te weten om eventueel naar terug te gaan bij geen verbetering... maar geen idee hoe hij dus nu staat ingesteld..
EDIT; of staat 1 bytes gelijk aan medium??
[ Voor 9% gewijzigd door Niekniek89 op 09-07-2026 07:36 ]
Mijn Marstek Venus E werkt alleen nog in Self Consumption mode. Als ik hem op Manual zet gaat hij na 2 seconden weer terug naar zelfconsumptie.
Ook een factory reset lijkt niet te werken, niet via de app en ook niet via de BLE tool.
Help! (loopt ook een case via Marstek maar de reacties daar zijn om te huilen).
PS: API toegang staat al 4 maanden uit en in die 4 maanden heeft hij altijd perfect gewerkt met een schema in manual mode.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Denk dat ie z'n browser niet je juiste rechten heeft gegeven.Niekniek89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 06:55:
[...]
Via Google Chrome krijg ik een popup vanuit de browser om te connecten;[Afbeelding]
Wellicht gebruik je idd een niet-compatible browser voor deze functie.
:strip_exif()/f/image/fi4sKqn5tlhlZCrXMbL76ZK1.jpg?f=fotoalbum_large)
Apparaten in de buurt moet ie kunnen mogen benaderen om via Bluetooth een koppeling met de Marstek te maken. Heb je dat ooit eens geweigerd dan krijg je die popup niet te zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 09-07-2026 08:38 ]
Maar als ik hem op "slowest" zet, duurt het waarschijnlijk ook langer voordat hij op grootverbruikers of bewolking gaat reageren (laden/ontladen)?Druppeltje_ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:40:
[...]
Goh ik zou daar persoonlijk zelf ook geen instellingen van weetikveelwat gaan aanpassen eerlijk gezegd. Maar dit stelde niet veel voor. Maar als je twijfelt, vraag dan gewoon aan Marstek om het aan te passen?
Opladen van de Marstek ziet HW als verbruik. Volkomen normaal.Arie26 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
'k Geloof dat de casus is dat ie op NoM alleen zou moeten laden van overschot panelen en er niet 1500watt voor van het net hoort te trekken.dannyro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Opladen van de Marstek ziet HW als verbruik. Volkomen normaal.
Als je BLE wil gebruiken moet de marstek app afgesloten worden.krijn1985 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:55:
[...]
Gebruik je Firefox? Volgens mij kon die het (nog) niet aan.
Er staat op de website het volgende:
[...]
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie
Bekijk het eens over 24h. Hoeveel trek je nog uit het net? Daar draait alles om. Als je onder de 1kWh of net daar rond blijft dan werkt het systeem zeer goed.rsbroer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Ja, dat is ook mijn ervaring met de Marsteks; met veel transients in vraag of aanbod gaan ze naijlen met extra import en export tot gevolg. Ik vermoed dat er onderliggend ook nog wat "rules" zijn die extra vertragingen aanbrengen om met wisselende transients om te kunnen gaan. Het charge/discharge setpoint constant aanpassen doen ze zeker niet, dat gaat ook ten koste van de efficientie.
Deze apparaten veroorzaken "onnodige" import en export:
Haardroger (aan/uit)
Waterkoker
Oven (aan/uit thermostaat)
Wasmachine (aan uit/thermostaat voor verwarmen)
Ik heb regelmatig de HW P1 trend gevolg bij mijn setup met 2x Venus E en CT003.
Als er nauwelijks transients zijn kabbelt het allemaal rond de 0 met +/-xx Watt.
Als een van bovengenoemde apparaten bezig is (met name de oven die ruim 3 kW aan en uitschakelt), wordt het minder fraai. Regelmatig blijven de MT's te lang ontladen terwijl de thermostaat al weer is uitgegaan (tot zo'n 30 seconden soms). Daarna weer laat met ontladen wanneer er weer vraag komt (ook tot zo'n 30 seconden soms). Ook de haardroger die telkens even aan gaat en uit gaat vinden de MT's helemaal niet fijn. Dan zijn de MT's net een soort van trage jojo
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Helemaal juist, maar de HW app ziet dat niet. Kijk, ik heb 0 op de meter. Stroomverbruik in de app is 3 kWh. Volkomen normaal. Met een HW pib gaat dat wel, niet met een Marstek dmv een socket.Chris.nl schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:59:
[...]
'k Geloof dat de casus is dat ie op NoM alleen zou moeten laden van overschot panelen en er niet 1500watt voor van het net hoort te trekken.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Heb je auto diagnose gedaan van de CT? Heb je een 3-fasen net? Staat de CT dan ingesteld op 3 fasen som?Arie26 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Niekniek89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:20:
[...]
Maar als ik hem op "slowest" zet, duurt het waarschijnlijk ook langer voordat hij op grootverbruikers of bewolking gaat reageren (laden/ontladen)?
Dit is wat ik die in de v2 beta versie van de ble test tool.Als jouw meter 1 keer per 10 seconden update, duurt het sowieso 10 seconden voordat de Marstek reageert.
Dus het langzaamste profiel gaat dat niet heel veel trager maken.
Daar was ik al een beetje bang voor, dus daar maak ik het alleen maar "erger" mee?andypieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:02:
[...]
[Afbeelding] Dit is wat ik die in de v2 beta versie van de ble test tool.
Als jouw meter 1 keer per 10 seconden update, duurt het sowieso 10 seconden voordat de Marstek reageert.
Dus het langzaamste profiel gaat dat niet heel veel trager maken.
Dat had ik ook al gevraagd toen hij de HW P1 had aangesloten. Nu met de CT003 zie je in zijn screendump dat de diagnose nog bezig is, dus niet afgerond dus geen data te zien en dus geen MT die iets weet van de CT003.DSSW schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:16:
[...]
Heb je auto diagnose gedaan van de CT? Heb je een 3-fasen net? Staat de CT dan ingesteld op 3 fasen som?
Wat ik zie is dat Arie net zo ver is met de CT als met de HW P1 > geen slimme meter data.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Maar de vragensteller keek niet naar het stroomverbruik, maar naar het stroomtotaal, het actuele verbruik dus. HW heeft inderdaad 2 zo'n bijna gelijkaardige vensters. Stroomverbruik en stroomtotaal. Stroomverbruik is effectief de rekensom wat hij maakt tussen opwek en wat er nog in of uit de DM gaat. Stroomtotaal is enkel wat er in of uit de DM gaat. Dus wanneer NOM goed werkt kan er bij stroomverbruik 2800W staan, en stroomtotaal +/- 0W zijn.dannyro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:15:
[...]
Helemaal juist, maar de HW app ziet dat niet. Kijk, ik heb 0 op de meter. Stroomverbruik in de app is 3 kWh. Volkomen normaal. Met een HW pib gaat dat wel, niet met een Marstek dmv een socket.
[Afbeelding]
Kwestie dat we allemaal over dezelfde grafiek praten om misverstanden te voorkomen
Wat bij mij stroomtotaal noemt, is bij de meeste hier ''hoofdaansluiting'' zie ik net. Geen idee waarom dat anders heet bij mij.
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 09-07-2026 12:11 ]
Recent ook een Marstek in huis en helaas ook een smr4 meter.Driehoek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:00:
Zou het niet beter zijn een Shelly of een CT002 te plaatsen bij die meters die een 10s update hebben? Met een 10 seconde regeling loop je toch snel tegen oscilleren aan met variable (grote) verbruikers zoals ovens, inductieplaten, boilers, EV, ...
Dat oscilleren schiet echt niet op.
Ik ga meteen maar een Shelly Em gen4 bestellen (even er vanuitgaan dat die net zo werkt als de gen3)
Nu alleen nog even kijken hoe ik die CT in de groepkast gepropt krijg.
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM
Traag zal hij altijd zijn, hij krijgt namelijk traag updates, dus sneller dan dat zal het niet zijn.Niekniek89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Daar was ik al een beetje bang voor, dus daar maak ik het alleen maar "erger" mee?
De vraag is, door de polling rate langzamer te zetten, of het oscilleren daarmee minder wordt/opgelost is.
Dat het even duurt voordat de Marstek reageert op veranderingen is gewoon een feit, daar ga je met jouw p1 meter in ieder geval niets aan kunnen doen.
Maar als dat 20-30 seconden duurt is dat prima, als hij de hele dag door blijft oscilleren is dat wel een probleem.
Een andere optie zou zijn een CT002, die heb ik zelf ook maar die moet je dus wel in je meterkast installeren.
Bij mij reageert de batterij binnen 2-3 seconden en staat de meter weer op 0.
Ik zou eerst eens kijken wat de Marstek doet als je de polling rate op de langzaamste zet.
Dan ga ik toch maar eens checken wat de CT polling setting doet.andypieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:42:
[...]
Traag zal hij altijd zijn, hij krijgt namelijk traag updates, dus sneller dan dat zal het niet zijn.
De vraag is, door de polling rate langzamer te zetten, of het oscilleren daarmee minder wordt/opgelost is.
Dat het even duurt voordat de Marstek reageert op veranderingen is gewoon een feit, daar ga je met jouw p1 meter in ieder geval niets aan kunnen doen.
Maar als dat 20-30 seconden duurt is dat prima, als hij de hele dag door blijft oscilleren is dat wel een probleem.
Een andere optie zou zijn een CT002, die heb ik zelf ook maar die moet je dus wel in je meterkast installeren.
Bij mij reageert de batterij binnen 2-3 seconden en staat de meter weer op 0.
Ik zou eerst eens kijken wat de Marstek doet als je de polling rate op de langzaamste zet.
Een CT002 of een Shelly kopen is het probleem niet... het aansluiten ervan wel
En wat is het probleem met het aansluiten ervan? Gewoon een klemnetje over een kabel zetten?Niekniek89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:55:
[...]
Dan ga ik toch maar eens checken wat de CT polling setting doet.
Een CT002 of een Shelly kopen is het probleem niet... het aansluiten ervan wel..
Het is wel net iets meer dan een klemmetje over een draad schuiven. Je moet ook de spanning van elke fase aansluiten.NoFate schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:38:
[...]
En wat is het probleem met het aansluiten ervan? Gewoon een klemnetje over een kabel zetten?
Als je geen kennis hebt van electro dan kan je daar beter afblijven of je laten helpen door iemand met kennis.
De klemmetjes zullen ook nog wel lukken...NoFate schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:38:
[...]
En wat is het probleem met het aansluiten ervan? Gewoon een klemnetje over een kabel zetten?
maar de CT002 zal ook gevoed moeten worden?
waar haal ik die vandaan?
Ik plaats ze in een klein los kastje met een losse stekker en/of eigen automaat zodat je ook altijd kan powercyclen als nodig. De CT klemmen hebben vaak hele dunne kabels welke je vrij eenvoudig ergens naar binnen kan voeren.Allowee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:29:
Nu alleen nog even kijken hoe ik die CT in de groepkast gepropt krijg.
Zelf zou ik overigens voor de nieuwe CT002 gaan met LAN interface.
Dat is niet noodzakelijk. Alleen L1 is nodig om te laten werken, L2 en L3 is alleen nodig als je ook de voltages wilt monitoren, persoonlijk vind ik die niet zo boeiend en die wordt ook nergens voor de MT gebruikt.DSSW schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:41:
Je moet ook de spanning van elke fase aansluiten.
[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2026 14:56 ]
kan je eventueel een ct002 of Shelly ook via het stopcontact voeden dan? Of lees ik hem verkeerd.DukeBox schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Ik plaats ze in een klein los kastje met een losse stekker en/of eigen automaat zodat je ook altijd kan powercyclen als nodig. De CT klemmen hebben vaak hele dunne kabels welke je vrij eenvoudig ergens naar binnen kan voeren.
dat zou voor mij een uitkomst zijn, de klemmen zijn sowieso geen issue.
Ja, zo heb ik ze bij iedereen geplaatst tenzij er meer dan genoeg ruimte was voor de CT meter én een extra automaat. De CT klemmen zijn niet groot en klik je er inderdaad vrij eenvoudig bij.Niekniek89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:56:
[...]
kan je eventueel een ct002 of Shelly ook via het stopcontact voeden dan? Of lees ik hem verkeerd.
Ik heb die van mij wel met een stopcontact gevoed, maar dat kan alleen als je maar 1 fase hebt. Bij 3 fasen moet je alle 3 de fasen aansluiten. Het vermogen wordt namelijk gemeten door de spanning (aansluiting) en de stroom (ct klem) met elkaar te vermenigvuldigen.Niekniek89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:56:
[...]
kan je eventueel een ct002 of Shelly ook via het stopcontact voeden dan? Of lees ik hem verkeerd.
Haha, het was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn....andypieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:59:
[...]
Ik heb die van mij wel met een stopcontact gevoed, maar dat kan alleen als je maar 1 fase hebt. Bij 3 fasen moet je alle 3 de fasen aansluiten. Het vermogen wordt namelijk gemeten door de spanning (aansluiting) en de stroom (ct klem) met elkaar te vermenigvuldigen.
Laat ik nu net een 3 fase meter hebben
Die vlieger gaat dus niet op.
Wellicht dat het dan nog steeds wel lukt als je de 3 fasen op de ct002 allemaal doorverbind en daar een stekker aan maakt. Maar dan kan het zijn dat het vermogen niet precies klopt aangezien er iets verschil in de spanning op de fases kan zitten, maar dat durf ik niet te zeggen.Niekniek89 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:03:
[...]
Haha, het was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn....
Laat ik nu net een 3 fase meter hebben.
Die vlieger gaat dus niet op.
Je moet wel alle fase spanningen aansluiten bij 3-F net, die kunnen immers verschillend zijn. Zal anders niet werken.DukeBox schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Ik plaats ze in een klein los kastje met een losse stekker en/of eigen automaat zodat je ook altijd kan powercyclen als nodig. De CT klemmen hebben vaak hele dunne kabels welke je vrij eenvoudig ergens naar binnen kan voeren.
[...]
Dat is niet noodzakelijk. Alleen L1 is nodig om te laten werken, L2 en L3 is alleen nodig als je ook de voltages wilt monitoren, persoonlijk vind ik die niet zo boeiend en die wordt ook nergens voor de MT gebruikt.
Gemiddelde RTE ligt bij mij +- 4% hoger (bij elk van de 3 Venus E's) bij gebruik van de HBC regeling.
Anders zal ik iemand met kennis van zaken moeten zoeken t.b.v. installatie.
Via een losse stekker was leuk geweest, maar blijkbaar niet werkbaar voor een 3-fase aansluiting.
Thanks!
Ik heb mog geen problemen ondervonden met alleen L1 aangesloten.DSSW schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:20:
Je moet wel alle fase spanningen aansluiten bij 3-F net, die kunnen immers verschillend zijn. Zal anders niet werken.
[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2026 20:23 ]
Geen idee waar je die dingen vandaan haalt want hier zitten MT en HW P1 zelfs in een andere VLAN en dus de nodige routering.IP segment voor beide moet het zelfde zijn. Dus er mag geen routering tussen zitten. Dan gaat het niet werken.
Verdere staan hier op de switches alle moderne dingen gewoon aan zonder enig probleem.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Pure ervaring, hier wil het niet routeren. SSID maakt niks uit, maar zelfs zonder firewall tussen de netwerk segmenten, geen enkel UDP pakket tussen de MT en de CT003. Gateway blokkeert UDP broadcast verkeer.r2504 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:15:
[...]
[...]
Geen idee waar je die dingen vandaan haalt want hier zitten MT en HW P1 zelfs in een andere VLAN en dus de nodige routering.
Verdere staan hier op de switches alle moderne dingen gewoon aan zonder enig probleem.
En Wireshark ziet wel netjes Broadcasts langskomen naar 255.255.255.255 vanaf de MT naar de CT.
[ Voor 9% gewijzigd door WargamingPlayer op 10-07-2026 04:45 ]
Da's een mooie nieuwe ontwikkeling (hij is nog nergens echt te koop).DukeBox schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:45:
[...]
[...]
Hopelijk is de wifi ook beter, de kleine antenne ziet er veelbelovend uit.
Ook lijkt hij heel erg op dit apparaat:
https://eu.ecoflow.com/products/smart-meter?variant=50822275924311
[ Voor 3% gewijzigd door Keyser op 10-07-2026 11:10 ]
Zal exact dezelfde (nobrand) hardware zijn waar een eigen (gewijzigde) firmware versie op gegooid wordt.Keyser schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:06:
[...]
Da's een mooie nieuwe ontwikkeling (hij is nog nergens echt te koop).
Hopelijk is de wifi ook beter, de kleine antenne ziet er veelbelovend uit.
Ook lijkt hij heel erg op dit apparaat:
https://eu.ecoflow.com/products/smart-meter?variant=50822275924311
Een 3-fasen kwh meter kan nooit correct meten als je maar 1 fase spanning aansluit.DukeBox schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:22:
[...]
Ik heb mog geen problemen ondervonden met alleen L1 aangesloten.
En toch werkt het prima, staat ook zelfs in de documentatie dat je hem voor 1 fase kan gebruiken. Ook logisch gezien ze geen specifiek 1 fase model verkopen.DSSW schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:52:
Een 3-fasen kwh meter kan nooit correct meten als je maar 1 fase spanning aansluit.
Wat ik nog niet heb gehad is dat ik ineens een andere CT-unit heb gekregen. Ik heb nu een Marstek CT001 (met data ! ) terwijl de CT keuze toch echt nog op HW P1 staat.
Zijn er al meer curieuze opties gezien?
Hier hetzelfde met de IOS app. Ik heb nu een shelly pro 3em… terwijl ik die niet heb3DWim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:19:
OK ik was er al aan gewend dat de app "stiekum" geupdate werd, nu versie 1.6.69.
Wat ik nog niet heb gehad is dat ik ineens een andere CT-unit heb gekregen. Ik heb nu een Marstek CT001 (met data ! ) terwijl de CT keuze toch echt nog op HW P1 staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tuurlijk kan je hem voor 1 fase gebruiken en dan moet je uiteraard maar 1 spanningsmeting aansluiten.DukeBox schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:04:
[...]
En toch werkt het prima, staat ook zelfs in de documentatie dat je hem voor 1 fase kan gebruiken. Ook logisch gezien ze geen specifiek 1 fase model verkopen.
Ik heb het over een 3 fasen net
Ze kunnen er een zootje van maken daar in China3DWim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:19:
OK ik was er al aan gewend dat de app "stiekum" geupdate werd, nu versie 1.6.69.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik niet, ken ook niemand met een 3 fasen stekker in de meterkast beschikbaar heeft om 'in te pluggen' (buiten perilex in de keuken), wat ik voorstelde in mijn post.DSSW schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:03:
Ik heb het over een 3 fasen net
[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 10-07-2026 15:34 ]
en inmiddels alweer een ap update die dit fixed...3DWim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
v1.6.70
☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub
Bij mij laat hij ook shellypro3em zien, terwijl ik ct003 emulatie in astrameter gebruik.Siewert schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:16:
[...]
en inmiddels alweer een ap update die dit fixed...
v1.6.70
Versie 1.6.69, maar als ik daar op klik zegt hij dat het de laatste versie is (android)
Anyway, die astrameter emulatie, ben ik nog niet zo happy mee. Heel veel oscillatie, en lukt me niet echt om dat beter te krijgen. Ik heb een fysieke ct003 erbij, dus wacht nu op een splitter om die naast mijn "normale" p1 uitlezing (zelfbouw met rpi zero) te gebruiken, ben benieuwd of dat gaat helpen.
Ik heb ook andere types in astrameter geprobeerd, maar dat wilde ook al niet werken, misschien een UDP issue (hoewel daar alleen een switchje tussen zit), raar dat de ct003 dan wel werkt, en ook die werkte pas nadat ik eerst tijdelijk de echte ct003 in de meter had gedaan (iets met vrijgeven van p1 reading voor de zelfconsumptie-modus in de firmware?)
Het blijft allemaal een beetje vaag wat er wel/niet werkt met dat ding (fw v148 , comm module 202512040647), aangesloten op ethernet
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Kan voor de E V2 en E V3 niks in de app terugvinden. IOS app hier.Qeqrtar schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:40:
In de "Wat is er nieuw" van versie 1.6.69 staat vermeld dat er een "peak shaving mode" is toegevoegd. Iemand die al gezien in de app zelf? Of is die er alleen voor specifieke modellen (zelf hier Venus V2
Wat een verademing met de shelly EM. Toch de gen3 besteld. De CT is klein genoeg voor in de groepenkast, alleen nog even netjes maken.Allowee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:29:
[...]
Recent ook een Marstek in huis en helaas ook een smr4 meter.
Dat oscilleren schiet echt niet op.
Ik ga meteen maar een Shelly Em gen4 bestellen (even er vanuitgaan dat die net zo werkt als de gen3)
Nu alleen nog even kijken hoe ik die CT in de groepkast gepropt krijg.[Afbeelding]
Moest wel de rpc op port 2222 zetten, dat was na een traffic analyse gelukkig snel gevonden. Jammer dat daar in de app/handleiding weinig over terug te vinden is. In de grafiek is vrij goed te zien wanneer de MT offline was en wanneer die aan de shelly is gekoppeld
MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN, MikroTik cAP AX, SRK25ZS-WF, SRK35ZS-WF + CC, 2250Wp, MT Venus E v3 + Shelly EM
Veel staat en valt met je config bij Astrameter. Bij mij heeft die paar maanden perfect gelopen. En opeens na een update enorm veel vertraging en ook oscillatie. Bij nazicht gezien dat er enkele bijkomende parameters waren gekomen bij de laatste update die dit veroorzaakten. Dit aangepast en loopt weer als een klok.u_nix_we_all schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:34:
[...]
Bij mij laat hij ook shellypro3em zien, terwijl ik ct003 emulatie in astrameter gebruik.
Versie 1.6.69, maar als ik daar op klik zegt hij dat het de laatste versie is (android)
Anyway, die astrameter emulatie, ben ik nog niet zo happy mee. Heel veel oscillatie, en lukt me niet echt om dat beter te krijgen. Ik heb een fysieke ct003 erbij, dus wacht nu op een splitter om die naast mijn "normale" p1 uitlezing (zelfbouw met rpi zero) te gebruiken, ben benieuwd of dat gaat helpen.
Ik heb ook andere types in astrameter geprobeerd, maar dat wilde ook al niet werken, misschien een UDP issue (hoewel daar alleen een switchje tussen zit), raar dat de ct003 dan wel werkt, en ook die werkte pas nadat ik eerst tijdelijk de echte ct003 in de meter had gedaan (iets met vrijgeven van p1 reading voor de zelfconsumptie-modus in de firmware?)
Het blijft allemaal een beetje vaag wat er wel/niet werkt met dat ding (fw v148 , comm module 202512040647), aangesloten op ethernet
Idem hier. Als je terug naar het beginscherm gaat en eens een refresch doet is het terug in orde. Is nu wel P1 meter beta...3DWim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier nog niet.dannyro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:00:
[...]
Idem hier. Als je terug naar het beginscherm gaat en eens een refresch doet is het terug in orde. Is nu wel P1 meter beta...
Ik heb wel v1.6.70 ondertussen.
Zonder een marstek verrassing ?
Denk dat deze discussie over niets gaat, ik heb het over 3-fasen meting in 3-fasen net. Jij over een 3-fasen meter gebruiken in een 1 fase net, uiteraard kan dat werken, en uiteraard kan je dan maar 1 fase spanning aansluiten want er is er maar éénDukeBox schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:04:
[...]
En toch werkt het prima, staat ook zelfs in de documentatie dat je hem voor 1 fase kan gebruiken. Ook logisch gezien ze geen specifiek 1 fase model verkopen.
Welke parameters? Kan je even delen?Druppeltje_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:28:
[...]
Veel staat en valt met je config bij Astrameter. Bij mij heeft die paar maanden perfect gelopen. En opeens na een update enorm veel vertraging en ook oscillatie. Bij nazicht gezien dat er enkele bijkomende parameters waren gekomen bij de laatste update die dit veroorzaakten. Dit aangepast en loopt weer als een klok.
Nou hij is wel ineens veel aan het ontladen. En ik zie nog niet 123 waarom. Verder weet je nooit waar MT een easteregg verstopt heeft.
3DWim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Nou hij is wel ineens veel aan het ontladen. En ik zie nog niet 123 waarom. Verder weet je nooit waar MT een easteregg verstopt heeft.
Druppeltje_ in "Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2"
Die parameters stonden bij mij niet in de oorspronkelijke config.
THROTTLE_INTERVAL = 0Druppeltje_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:27:
[...]
Druppeltje_ in "Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2"
Die parameters stonden bij mij niet in de oorspronkelijke config.
DEADBAND = 3
SMOOTH_TARGET_ALPHA = 0.9
[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.50.5
TOKEN = ***
SERIAL = ******
VERIFY_SSL = False
POWER_OFFSET = -3
[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
DEDUPE_TIME_WINDOW = 0.9
FAIR_DISTRIBUTION = True
MIN_EFFICIENT_POWER = 1200
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 1800
EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3
BALANCE_DEADBAND = 30
BALANCE_GAIN = 0.2
EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65
SATURATION_ALPHA = 0.07
[MQTT_INSIGHTS]
BROKER = ******
PORT = ****
USERNAME = *****
PASSWORD = ******
TLS = false
BASE_TOPIC = astrameter
HA_DISCOVERY = True
HA_DISCOVERY_PREFIX = homeassistant
[MARSTEK]
ENABLE = True
BASE_URL = https://eu.hamedata.com
MAILBOX = ******
PASSWORD =*****
TIMEZONE = Europe/Berlin
#PACE_BASE_STEP = 30
#PACE_MAX_STEP = 100
Waar in het config.ini bestand heb je deze regels toegevoegd??
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
Onder CT002/003. Die 30 en 100 zijn de default waardes. Ik heb deze op 0 gezet.obed112 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:53:
[...]
THROTTLE_INTERVAL = 0
DEADBAND = 3
SMOOTH_TARGET_ALPHA = 0.9
[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.50.5
TOKEN = ***
SERIAL = ******
VERIFY_SSL = False
POWER_OFFSET = -3
[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
DEDUPE_TIME_WINDOW = 0.9
FAIR_DISTRIBUTION = True
MIN_EFFICIENT_POWER = 1200
EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 1800
EFFICIENCY_FADE_ALPHA = 0.3
BALANCE_DEADBAND = 30
BALANCE_GAIN = 0.2
EFFICIENCY_SATURATION_THRESHOLD = 0.65
SATURATION_ALPHA = 0.07
[MQTT_INSIGHTS]
BROKER = ******
PORT = ****
USERNAME = *****
PASSWORD = ******
TLS = false
BASE_TOPIC = astrameter
HA_DISCOVERY = True
HA_DISCOVERY_PREFIX = homeassistant
[MARSTEK]
ENABLE = True
BASE_URL = https://eu.hamedata.com
MAILBOX = ******
PASSWORD =*****
TIMEZONE = Europe/Berlin
#PACE_BASE_STEP = 30
#PACE_MAX_STEP = 100
Waar in het config.ini bestand heb je deze regels toegevoegd??
Is het nu terug zoals het eerst was?Druppeltje_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:16:
[...]
Onder CT002/003. Die 30 en 100 zijn de default waardes. Ik heb deze op 0 gezet.
Zoals een treintje
Zoals ik het begreep gaat het vermogen met de standaard instellingen per 100W omhoog. Dan heb je bij een grote stroom vraag tamelijk veel tijd vooraleer die bijgebeend is. Ik heb er alleszins sinds ik het aangepast heb geen last meer van gehad.
Wat ik wil bereiken is dat de Marstek overdag alleen maar restjes laadt (auto weg, te weinig zon om auto de laden), en pas nadat de pv omvormer stopt met leveren, mag ontladen (NOM).
Hoe krijg ik dit voor elkaar, bij voorkeur zonder ingewikkelde HA automations? Ik dacht misschien met minsoc (DOD), maar die kan in de app maar tot 70%?
[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-07-2026 00:27 ]
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
:strip_exif()/f/image/tRUKVLUHz4FI3K54R4xBAOSh.jpg?f=fotoalbum_large)