Best positieve ervaringen met Marstek V3 tot nu toe
Heb sinds april 2016 zonnepanelen liggen. In 2021 2 panelen bijgeplaatst. Totaal ligt er nu 2050Wp. De omvormer is slechts een growatt 1500S, maar het gebeurd maar zelden dat hij max uitgestuurd wordt en met de 2 extra panelen start ie wel altijd eerder op....
Begin februari 2025 HW pib + p1 dongle besteld. Deze is begin 2e helft mei 2025 geleverd en dat was redelijk plug/play. Ik was wel minder blij met de mogelijkheden HW p1 meter.
Ik had namelijk al jaren een smartstuff P1 meter. Die werkte uitstekend en heeft een eigen web interface en bewaard gegevens van max 2 voorgaande jaren. Ook registreer ik sinds april 2023 geautomatiseerd mijn e-gebruik met dsmr-reader draaiend onder docker. Ik keek regelmatig op de smartstuff P1 meter webinterface om een indruk te hebben van wat er zich precies afspeelde qua leveringen, gebruik etc.
Maar dat kon ik niet meer met de HW p1 meter....
Uiteindelijk heb ik een ander type smartsuff p1 meter aangeschaft, de P1 dongel pro +, die, ik was toch bezig, als optie ook de watermeter kon uitlezen. De dongle pro is tevens een actieve P1 splitter zodat ik daar weer de HW p1 meter op kon aansluiten. Tussentijds heb ik de HW p1 meter wel via een plugin in kunnen gebruiken icm dsmr-reader, voor de contunuiteit van de historische gegevens, maar ik wilde ook gewoon mijn lokale smartstuff webinterface terug.
In de zomer van 2025 heeft de HW pib prima gefunctioneerd. Mijn e-gebruik zakte naar zo'n 6 a 7 kWh per maand. En dat terwijl de HW pib slechts 800W kan leveren! Dus dat was inclusief pieken voor elektrisch koken of gebruik magnetron of oven.
Omdat ik toch een perfectionist ben en in het najaar van 2025 de Marstek Venus 3 op de markt zag die zowel een backup uitgang had als de mogelijkheid om 2500W te leveren heb ik toen besloten deze te kopen en de HW pib van de hand te doen. Wat ook mee speelde was de belabberde RTE, maar dat is/was waarschijnlijk het gevolg dat ik een heel laag nacht/dagverbruik heb. Dan presteert elke omvormer slecht.
Halverwege november 2025 werd de Marstek V3 geleverd. Het plaatsen/installeren verliep iets minder soepel dan bij de HW pib, maar was voor mij goed te doen omdat ik voldoende thuis ben in netwerken electronica, home automation etc. In eerste instantie ook gewoon op 800W max. Een 1 op 1 veravnging van de HW pib. Helaas was er in de maanden november tm half februari niet veel te beleven rondom besparing of beoordeling van de prestaties. Wel was mijn eerste indruk van de effectiviteit van de Marstek NOM regeling dat ie een stuk slechter was dan die van de HW pib.
De app van Marstek is en blijft een zoekplaatje en wordt regelmatig gewijzigd naar een nieuw zoekplaatje. Voor de werking van de Marstek V3 maakt dat natuurlijk niet uit, maar het helpt niet mee in de beeldvorming. Overigens heb ik recent iemand bijgestaan die een Zendure 2400AC+ had gekocht met bijbehorende P1 meter van Zendure en die combi installeren was een veel groter drama dan de Marstek. Kortom het valt best mee met de wat wankele spullen van Marstek....
Al in het najaar ben ik aan de slag gegaan met de esp32 variant die Ed Smallenburg had gemaakt om lokaal via de modbus aansluiting van de V3 deze aan te kunnen sturen.
https://github.com/Edzelf/venus-control Omdat Ed deze toepassing had geschreven voor de V2 moest ik zijn versie aanpassen voor andere V3 registers, maar dat was uiteindelijk vrij eenvoudig. Ik heb deze lokale aansturing inmiddels maar beperkt gebruikt omdat er nog een paar andere beperkende grenswaarden in deze ESP32 toepassing zitten. Maar ook omdat er inmiddels zoveel andere ontwikkelingen waren via modbus aansturing via LAN en/of HA plugins en omdat de "standaard" oplossing van Marstek eigenlijk ook best aardig werkte, tenminste voor NOM.
Ik heb al die tijd lekker mee kunnen lezen over alle perikelen die er waren of zouden zijn rondom het al dan niet goed werken van de Marstek V series. Hierdoor heb ik mezelf vast wel wat ellende bespaard. Anderzijds had ik ook wel een simpele use-case: gewoon NOM en verder geen gedoe. Inmiddels heb ik de Marstek samen met mijn PV installatie aangesloten op een PV verdeler heb ik de begrenzing van 800W uitgezet.
Mijn beeld van veel ellende die ik zoal langs heb zien komen:
- verkeerd interpreteren van waarden zichtbaar in de APP, in HA etc. Beiden zijn allesbehalve real-time en geven dan ook vaak volkomen verkeerde informatie. Dus gebruik die getallen vooral niet als basis voor een al dan niet vermeend probleem....
- veel gedoe met netwerken. Wellicht heb ik geluk gehad, maar ik heb zelf een simpel recht-toe-rechtaan lokaal netwerk. Met eigen dhcp server, goede wifi, niks bijzonders en dat heeft altijd goed gewerkt. Wel zijn er onlogisch zaken: de marstek ziet op de 1 of andere manier een 5G SSID. Hoe dat kan? Geen idee. Als je met je telefoon of andere apparaat probeert te communiceren via dit netwerk naar iets op 2.4Ghz is dat normaal gesproken wel transparant, maar niet bij de Marstek pib. Erg verwarrend.
Tot een maand terug stuurde de HW p1 de Marstek aan, maar inmiddels heb ik deze ook niet meer nodig. In de Smartstuff P1 dongle zijn namelijk 2 emulaties mogelijk . Een HW p1 emulatie ( die zit er al veel langer in) en een Shelly Pro 3EM. Beide emulaties werken, alleen werkt de HW emulatie bij mij alleen maar via wifi. Zodra ik dan de lan verbinding weer aansluit zet de Marstek zijn wifi verbinding uit. Geen idee waarom. Maar de shelly pro 3EM emulatie werkt super goed, ook via LAN!
Kortom: ik gebruik nu de Marstek in NOM met alleen deze smartsuff P1 dongle pro+ shelly emulatie inmiddels meer dan een maand. Mijn daggebruik varieert tussen de 0,2 en 0,3kWh /dag.
Ik heb eerder ook kort de astrameter (stand alone in docker) gebruikt, met HW p1 als bron, dat deed het ook goed, maar mijn motto is: hoe minder spullen in de keten hoe beter.
Na diverse vaak best onduidelijk updates van de Marstek firmware, ik zit nu op V148.7??, vind is de NOM regeling behoorlijk zenuwachtig, maar wel effectief. Ik heb een SMR5 meter, dus elke seconde een update. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de HW pib een veel betere NOM regeling had. Dat wordt bevestigd door het lage restgebruik dat in de vorige zomer terwijl de HW pid slechts 800W kon leveren.
Discussies over garantie, RTE, balanceren etc zie ik regelmatig voorbij komen. Mijn RTE is gewoon nog steeds belabberd omdat ik zo'n laag rustgebruik heb, maar alles wat gratis is kost niks....
Ik gebruik de modbus sturing niet actief, niet die Ed met ESP32, noch de Marstek Venus Modbus integratie via HA en LAN. Ik kan wel zien wel wat de voltages van de individuele cellen zijn, maar wat zou dat?
Ik gebruik zo weinig dat de accu in de zomerperiode van 8(?) maanden nooit helemaal leeg raakt. Dus de RTE waarden in de app etc kloppen waarschijnlijk voor geen meter. Maar ik kan daar niet mee zitten? Ik gebruik slechts 2,50 euro elektriciteit per maand in deze periode. Wat moet ik nog meer?
En hoe lang het duurt voordat ik de investering heb terugverdiend? Geen idee, ik vind het gewoon leuk om mijn stroomverbruik te beperken. En te tweakeren met home automation, single board computers, Esp32, linux, docker etc.
En er zal vast de komende jaren nog wel het e.e.a. veranderen in de contractvarianten vanwege het beeindigen van de de saldering en de krapte op het net vanweg piekgebruik. Kortom: we zien wel....
Mocht curtailment van de PV gaan spelen: ik gebruik grott voor het monitoren van mijn PV en kan daarmee ook de output regelen. Er is ook een integratie voor in HA zodat het standaard energie overzicht alles laat zien: Batterij, P1 meter, PV installatie. Een leuk overzicht, maar wat moet ik met die getallen daar? Zoals 91% zelfvoorzienend of 36% zelf gebruikte zonnenergie? Ik kan er weing mee.
Nou is HA sowieso niet mijn ding. Er gebeurt mij daar te veel onder water wat ik niet zie of niet logisch vind en erg gebruiksvriendelijk vind ik het allemaal niet. Ik moet ook nog een zooi genegeerde "already existing" entities afkomstig van mqtt zien weg te werken. Geen idee hoe ik er aan gekomen ben en ook niet hoe ik ze weer weg kan werken zonder dat er iets wat nu goed werkt stopt met functioneren.
Maar alles bij elkaar dus gewoon best een positieve ervaring met de Marstek V3 tot dusver!