• Dries Delaey
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-07 08:06
dnat schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:41:
[...]

de reacties op je vraag zijn wat mager aangezien het hier weer gaat over 3rd party toooolzzzz en wat er dan allemaal ineens misgaat en paniek ......

ik heb vorige week nog een G360 opgezet, wel met de oude dongle.
sowieso altijd de extra voeding gebruiken, de Gyr360 geeft niet genoeg power, sommigen hebben er zelfs een actieve HW splitter moeten tussenzetten.

je ziet iets dus ik neem aan dat je P1 poort werkt

In de app via ct configuratie de G360 nemen, voor mij werkte beide types, maar ik heb uiteindelijk diegene genomen waar beta bij staat.

dan 3 fase zetten en autodiagnostic en dan afwachten tot hij hier door komt, kan wel enkele min duren.

Heb je al de manuele in - uit getest om even te zien of alles ok is?

je kan het forum hier nu goed helpen met info over die nieuwste dongle, volgens mij de eerste na de marketing intro, als het niet werkt en als je wil heb ik nog een oude ct003 liggen want in mijn tijd kwam er bij elke MT een ct003.
Hi. Third party tools? Er waren toch geen party tools involved? Marstek batterij en Marstek P1 CT003. Soit

Handmatig werkt zoals gezegd wél. Maar je wil zelfconsumptie hé.

Poging 1: actieve splitter ertussen en stroom op de P1 - zonder succes. Gereset, opnieuw geprobeerd, tevergeefs.

Poging 2: de Marstek P1 CT003 vervangen door Homewizard P1: eerste indruk lichtjes positief! HW P1 goed gekoppeld met marsrek batterij, ondanks de fase ook geen aparte data krijgt, wel de totalen. Nu in zelfconsumptie gezet en de batterij lijkt af te geven wat ik verbruik op dit moment.

Hopelijk blijft het zo. (En ja ik weet dat HWP1 in combo met Marstek beperkt is tot 1 batterij, maar voorlopig geen verwachtingen om tweede batterij te plaatsen).

Opnieuw: hopelijk blijft de Marsrek batterij de HW P1 goed uitlezen.

Groeten!
Dries Delaey schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:42:
[...]

Hopelijk blijft het zo. (En ja ik weet dat HWP1 in combo met Marstek beperkt is tot 1 batterij, maar voorlopig geen verwachtingen om tweede batterij te plaatsen).

Opnieuw: hopelijk blijft de Marsrek batterij de HW P1 goed uitlezen.

Groeten!
Moest je daar toch ooit van gedachten veranderen. Er bestaan wel degelijk manieren om meerdere batterijen aan te sturen met een HWP1, en dat loopt zelfs beter dan met de CT003. Dus zelfs dat hoeft geen struikelblok te zijn.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• capibaragup
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-08 23:54
Ik heb problemen met ontladen op 2500w. Rode warn lampje gaat branden. Ik heb al nieuwe firmware, versie 147. Lampje gaat weer branden bij ontladen op 2500w. Ontladen gaat wel door maar kan toch niet de bedoeling zijn. Mogelijk te warm?

Zou dit een reden zijn om een omruiling aan te kunnen vragen?

2x marstek Venus 5 kWh. Remeha Elga Ace 4kwh

Zal inderdaad wel een typefout zijn. Nu ja ge kunt altijd proberen hé, voor <€100 per kWh is wel de deal van de eeuw :+
capibaragup schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 06:43:
Zou dit een reden zijn om een omruiling aan te kunnen vragen?
Ticket openen, misschien kunnen ze met een update oplossen en anders inderdaad laten vervangen.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

In Duitsland wordt geen BTW gerekend, maar 470 euro voor een MT die normaal gesproken hier rond de 1200 euro kost??? Of ze hebben een stel batterijen die van de vrachtwagen gevallen zijn of er moet heel hard opgeruimd worden of ze belazeren de kluit...

edit:
voor vragen verwijzen ze naar E-mail: Support@Evapower.com
Evapower schijnt dan weer geen kleine partij te zijn in Duitsland. Dus misschien dat ik iets te kort door de bocht was. :o

[ Voor 13% gewijzigd door Pietervs op 02-07-2026 14:25 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 21:01
als het eruit ziet dat het te mooi is om waar te zijn dan is het dat vaak ook, telefoonnummer is overigens niet in gebruik

Teteringen

Arie26 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:29:
[...]
als het eruit ziet dat het te mooi is om waar te zijn dan is het dat vaak ook, telefoonnummer is overigens niet in gebruik
Misschien verkopen ze een pallet defecte die Marstek niet meer heeft opgehaald :+

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-08 10:07
Evapower bestaat niet meer, zat ook op een heel ander adres (heet nu Zinvolt) in Langen, dit bedrijf zou in Alsdorf zitten (vlak over de grens bij Kerkrade). Adres bestaat niet. Telefoonnummer is niet aangesloten. Ik zou het alleen overwegen als je af kunt halen.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Batata007 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:15:
Is dit te mooi om waar te zijn?

...
$randomWebsite op myshopify.com is niet echt een vertrouwen wekkende locatie om te beginnen iig .
Avenger 2.0 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Misschien verkopen ze een pallet defecte die Marstek niet meer heeft opgehaald :+
Pallet bakstenen in het meest positieve geval gok ik.

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 02-07-2026 11:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• biker_photo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-08 08:27
Bart Bever schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Welkom en goede keuze om voor de Marstek te kiezen.

Er zijn er genoeg die perfect werken op Wifi dus dat mag mits enkele voorwaarden geen probleem zijn. Ik heb een Wifi V2 maar heb al enkele V3's geplaatst bij de familie. Bekabeld heef alleen maar voordelen als het kan, dus waarom zou je dat niet doen..

In regel mag deze enkel op 2500W ontladen op zijn eigen stroomgroep/zekering. Enkele printers zijn geen zware verbruikers maar net daarom zijn er veel misverstanden. Dat is niet het grote probleem, het probleem is dat wanneer er inwendig iets fout gaat, er veel te grote stromen door de bekabeling kan gaan zonder dat deze door de zekering gedetecteerd wordt met mogelijks grote gevolgen..

als als als dus... maar het is jouw verantwoordelijheid.

Homewizard P1 is goed als je 1 Marstek hebt. wil je er meer, dan zal je de CT003 of CT002 moeten gebruiken maar dat is nu niet het geval.

Mijn advies? Insteken en knallen maar! En dan nog liefst op de juiste manier aan 2500W.

Succes!
Druppeltje_ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Niet veel toe te voegen aan het antwoord van @Bart Bever eigenlijk. Het wifi verhaal is inderdaad wel een dingetje hier. V3 bezitters doen nogal snel alsof hij niet werkend te krijgen is op Wifi, maar bij alle V1/2 bezitters loopt dat al maanden alleen op wifi. Natuurlijk... Als de mogelijkheid om te bekabelen er is, why not?

Bijkomend voordeel is dat toevoegen in Home Assistant zeer makkelijk is wanneer ze bekabeld zijn. Op wifi zijn er thans ook mogelijkheden genoeg om ze te integreren. Modbus, BLE integratie, Hamerelay,...
Bedankt voor jullie reactie, ik ga hem voor nu op kantoor plaatsen zodat deze bekabeld aangesloten kan worden. Later (wanneer ik ergens tijd ga vinden) maak ik een nieuwe groep naar de garage zodat ik daar middels 2500w kan ontladen.

Als ik het goed begrijp, updaten altijd via bluetooth waarbij het bekabelde netwerk dan niet aangesloten is.

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:25

wpm

Er zijn heel veel shops in Duitsland die door scammers worden opgezet. Veelal te zien dat je alleen via ideal/wero kan betalen en niet via Credit Card.

Kijk ook maar eens naar stromzone.com, ook een malafide partij.
wpm schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:40:
[...]

Er zijn heel veel shops in Duitsland die door scammers worden opgezet. Veelal te zien dat je alleen via ideal/wero kan betalen en niet via Credit Card.

Kijk ook maar eens naar stromzone.com, ook een malafide partij.
En die "Uitverkoop eindigt over" is al van deze morgen al maar een dik half uur geldig :+
Kwestie u onder druk te zetten dat ge niet teveel nadenkt en zo snel mogelijk de betaling doet om uw geld kwijt te zijn. Als die iets slimmer was geweest had hij er €900 ofzo van gemaakt, dan waren er nog meer mensen in getrapt. Nu is het redelijk duidelijk dat dit gewoon een te goede deal is om waard te zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-07-2026 17:38 ]

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-08 16:01
Ik heb momenteel een Anker Solix Max AC besteld tegen een scherpe prijs van 1900 euro. Nou zie ik echter ook dat de Marstek Venus E Max binnenkort wordt uitgebracht. Met 10kWh totaal, 3 meer dan de Anker, en een prijs die dichtbij zit, namelijk 2500 euro, vraag ik mij af wat nou de betere keuze zou zijn. Is 3kWh extra voor 600 euro een goeie deal, of is de Anker van dermate betere kwaliteit? Als ik naar de specs kijk, komt het allemaal dicht in de buurt. Voor zover ik zie verschilt behalve de totale opslag alleen de IP rating.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ok, toch evne checken hier want out of options. Ik probeer twee x een Venus E icm een CT003 aan de praat te krijgen en ik loop onwijs vast omdat de CT003 geen data doorgeeft.

Ik heb een 1 fase aansluiting met een XS210 ESMR5 meter. P1 poort werkt met Home Wizard, maar niet met de CT003, die wel data krijgt via een actieve splitter maar 3x een flatline laat zien. Ook de Home Wizard P1 meter toevoegen in de Marstek app geeft geen data (terwijl de Home Wizard wel lokale API aan heeft staan en als ik op IP bezoek ik de data ook zie). Alles heeft (2.4 ghz) wifi, maar ik krijg het niet werkend.

Wat kan ik nog proberen, anders dan er flauw van zijn en een CT002 komen en die erin gooien?
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:52:
Ok, toch evne checken hier want out of options. Ik probeer twee x een Venus E icm een CT003 aan de praat te krijgen en ik loop onwijs vast omdat de CT003 geen data doorgeeft.

Ik heb een 1 fase aansluiting met een XS210 ESMR5 meter. P1 poort werkt met Home Wizard, maar niet met de CT003, die wel data krijgt via een actieve splitter maar 3x een flatline laat zien. Ook de Home Wizard P1 meter toevoegen in de Marstek app geeft geen data (terwijl de Home Wizard wel lokale API aan heeft staan en als ik op IP bezoek ik de data ook zie). Alles heeft (2.4 ghz) wifi, maar ik krijg het niet werkend.

Wat kan ik nog proberen, anders dan er flauw van zijn en een CT002 komen en die erin gooien?
Dat van geen data zien is een dingetje van de laatste tijd en daarmee niet per se een teken dat er iets mis is. Ik gebruik de CT003 niet meer omdat ik overgeschakeld ben op de astrameter maar ik heb die wel nog op de P1 staan en in de Marstekapp staan om in geval van een probleem terug te kunnen omschakelen naar de CT003. Bij mij geeft die na de laatste update van de app ook geen data meer zichtbaar in de app. Hoe heb je alles ingesteld? Gewoon zelfconsumptie? Is de CT wel groen als je in het batterij gedeelte van de app kijkt?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 11:56
De Marstek batterijen blijven toch wispelturig. Heb begin vorige week gemeld dat één van de batterij opeens "Warn" gaf en niets meer deed. Aantal resets gedaan en zo maar geen soelaas.

Na bijna twee weken reageert support eindelijk. Het zou aan twee dingen liggen: slechte wifi verbinding en een "afwijking in fasedetectie ("fase onbekend)". Geen idee wat ze bedoelen met dat laatste.

Toen zagen ze opeens dat de BMS-versie op 0 staat en hebben ze een firmware update gepushed. Maar na een vijftal keer proberen te installeren, blijkt dat ook geen oplossing te zijn. De versie blijft op 0 staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0999lUY.png

Opeens wil de batterij niet meer verbinden met wifi, nadat het eigenlijk een tiental maanden aan een stuk wel heeft gewerkt. Zowel app als batterij geven aan dat er geen wifi verbinding is. Maar de batterij is wel degelijk verbonden. Ik zie die staan binnen Unifi en kan die gewoon pingen.

Volgens mij is er ergens iets kapot gegaan waardoor er iets misloopt met BSM. Ik kan eindeloos proberen te updaten maar vrees dat dit geen oplossing zal zijn.

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

Kenhas schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:11:
De Marstek batterijen blijven toch wispelturig. Heb begin vorige week gemeld dat één van de batterij opeens "Warn" gaf en niets meer deed. Aantal resets gedaan en zo maar geen soelaas.

Na bijna twee weken reageert support eindelijk. Het zou aan twee dingen liggen: slechte wifi verbinding en een "afwijking in fasedetectie ("fase onbekend)". Geen idee wat ze bedoelen met dat laatste.

Toen zagen ze opeens dat de BMS-versie op 0 staat en hebben ze een firmware update gepushed. Maar na een vijftal keer proberen te installeren, blijkt dat ook geen oplossing te zijn. De versie blijft op 0 staan.

[Afbeelding]

Opeens wil de batterij niet meer verbinden met wifi, nadat het eigenlijk een tiental maanden aan een stuk wel heeft gewerkt. Zowel app als batterij geven aan dat er geen wifi verbinding is. Maar de batterij is wel degelijk verbonden. Ik zie die staan binnen Unifi en kan die gewoon pingen.

Volgens mij is er ergens iets kapot gegaan waardoor er iets misloopt met BSM. Ik kan eindeloos proberen te updaten maar vrees dat dit geen oplossing zal zijn.
Ik heb een aantal maanden geleden liggen klooien met de V3 van mijn buurman die me daarvoor gebeld had. Daar stond BMS ook van de een op de andere dag op 0 als versie. Uiteindelijk is dat een omruiling geworden want update was met geen mogelijkheid te installeren. Wifi en BT werkte daarbij wel probleemloos maar die bleef vastzitten in een soort van loop.

• deWit

deWit

Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Dat van geen data zien is een dingetje van de laatste tijd en daarmee niet per se een teken dat er iets mis is. Ik gebruik de CT003 niet meer omdat ik overgeschakeld ben op de astrameter maar ik heb die wel nog op de P1 staan en in de Marstekapp staan om in geval van een probleem terug te kunnen omschakelen naar de CT003. Bij mij geeft die na de laatste update van de app ook geen data meer zichtbaar in de app. Hoe heb je alles ingesteld? Gewoon zelfconsumptie? Is de CT wel groen als je in het batterij gedeelte van de app kijkt?
Beide inderdaad op zelfconsumptie en CT 'knopje' is wel groen. De verbinding is er dus wel, maar de batterijen doen verder niets. Is er een manier om te checken (via API oid?) of de CT003 data binnen krijgt?

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 11:56
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Ik heb een aantal maanden geleden liggen klooien met de V3 van mijn buurman die me daarvoor gebeld had. Daar stond BMS ook van de een op de andere dag op 0 als versie. Uiteindelijk is dat een omruiling geworden want update was met geen mogelijkheid te installeren. Wifi en BT werkte daarbij wel probleemloos maar die bleef vastzitten in een soort van loop.
Volgens mij zal omruil ook de enige oplossing zijn. Is een V2 dus misschien komt er wel een V3 in de plaats, hoewel ik toch liever had dat die gewoon bleef werken. Is nu al de tweede die omgeruild zou moeten worden. De eerste na een maand omdat er een groot verschil was tussen de cellen. En nu dit

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:19
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Beide inderdaad op zelfconsumptie en CT 'knopje' is wel groen. De verbinding is er dus wel, maar de batterijen doen verder niets. Is er een manier om te checken (via API oid?) of de CT003 data binnen krijgt?
Hoelang heeft het geduurd voordat omruiling gedaan was?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

[...]

Volgens mij niet. Dat hoor je normaal in de app te zien, maar zoals ik voorheen al zei is dat helaas ergens mis na laatste update (soms zie ik bij mij wel waardes binnenkomen maar blijft die daar vervolgens gewoon minutenlang op staan).

Heb je al eens handmatig geladen of ontladen? Doet die dat wel?
edit:
Via Hamerelay kan je die waardes ook bekijken als je daar de CT003 in toevoegt. Maar volgens mij zijn dat dezelfde waardes die je normaal in de app zou zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Druppeltje_ op 03-07-2026 13:45 ]

• deWit

deWit

berrieberrie schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Hoelang heeft het geduurd voordat omruiling gedaan was?
Wat bedoel je precies met omruiling?

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:31
[...]

Ja via de app > CT. Daar zie je na en paar sekonden de data voorbij komen.
De CT weet wel op welke fase de MT zit ? Dus diagnose is ook goed gegaan?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:34
Zag zojuist ook deze staan.
Had deze ook bij het A D en G topic gezet
Aangezien er hier wel eens wat over cell balancing gesproken word zou deze variant dat ook kunnen of doen.

"DC-DC Actieve Celbalancering. Consistente Piekniveaus, Langere Levensduur."

https://eu.marstekenergy....ducts/marstek-venus-e-pro

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• deWit

deWit

Daar zie ik dus 3x een flatline. Er is maar 1 fase dus er valt niet veel te doen voor de diagnose. Maar als er geen data binnen komt op de CT003 dan kan denk ik de diagnose ook niet worden afgerond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKpQMsFDbMtaqr4fzC63gLOWV20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YBjH00iIN7wsonNrq9WHiEaq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door deWit op 03-07-2026 14:40 ]

• tweeek
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:38:
Daar zie ik dus 3x een flatline. Er is maar 1 fase dus er valt niet veel te doen voor de diagnose.
Was er eerder niet eens melding over een andere "CT" te kiezen (om te proberen)

Zie de foto nu ..... dan geduldig wachten aangezien diagnose nog bezig is ... heeft geen ct 003 maar ook wel eens zoiets gehad met de HWP1.

[ Voor 20% gewijzigd door tweeek op 03-07-2026 14:42 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• deWit

deWit

tweeek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:40:
[...]

Was er eerder niet eens melding over een andere "CT" te kiezen (om te proberen)

Zie de foto nu ..... dan geduldig wachten aangezien diagnose nog bezig is ... heeft geen ct 003 maar ook wel eens zoiets gehad met de HWP1.
Ik heb het ook met de Homewizard P1 geprobeerd, maar die loopt ook vast (die blijft op offline staan). Ik ben best geduldig, maar deze status zit ik al een week op ;-)

• 3DWim
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:38:
Daar zie ik dus 3x een flatline. Er is maar 1 fase dus er valt niet veel te doen voor de diagnose. Maar als er geen data binnen komt op de CT003 dan kan denk ik de diagnose ook niet worden afgerond.
Diagnose heeft weinig met de feitelijke data te maken. MT wil gewoon weten op welke fase de CT zit. 1 of 3 fase maakt volgens mij daarbij geen verschil.
Zie het als een opstart protocol.

[ Voor 3% gewijzigd door 3DWim op 03-07-2026 14:59 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Ik heb het ook met de Homewizard P1 geprobeerd, maar die loopt ook vast (die blijft op offline staan). Ik ben best geduldig, maar deze status zit ik al een week op ;-)
Dat is ruk.
Bij mij kwam de Homewizard P1 altijd wel tot leven wat wel even kon duren.
En ik heb denk ik ook geen tips aangezien je er al even mee bezig bent en de gekste dingen natuurlijk al geprobeerd hebt.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:52:

Niets speciaals in het netwerk? Zitten zowel MT's als CT003 op zelfde netwerk / subnet? En is er geen firewall / client isolation / guest net werk instelling die zorgt dat ze elkaar niet kunnen bereiken?

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-08 11:46
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Zit jij met je Phone bij de Marstek, en op hetzelfde AP als de Marstek?

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

juliantje15 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:32:
Ik heb momenteel een Anker Solix Max AC besteld tegen een scherpe prijs van 1900 euro. Nou zie ik echter ook dat de Marstek Venus E Max binnenkort wordt uitgebracht. Met 10kWh totaal, 3 meer dan de Anker, en een prijs die dichtbij zit, namelijk 2500 euro, vraag ik mij af wat nou de betere keuze zou zijn. Is 3kWh extra voor 600 euro een goeie deal, of is de Anker van dermate betere kwaliteit? Als ik naar de specs kijk, komt het allemaal dicht in de buurt. Voor zover ik zie verschilt behalve de totale opslag alleen de IP rating.
Denk dat Anker wel betere kwaliteit is. Aan de andere kant gaat die Marstek Venus E Max nog wel in prijs zakken en zal die binnen afzienbare tijd voor ~€2000 wel te vinden zijn. Zou die zeker nooit aan €2500 kopen in begin.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
juliantje15 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:32:
Is 3kWh extra voor 600 euro een goeie deal, of is de Anker van dermate betere kwaliteit?
Het is eigenlijk maar 1,8kWh gezien de MT tot 12% ontlaad. De Anker gaat tot 0% DoD.
tweeek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:37:
Zag zojuist ook deze staan.
Had deze ook bij het A D en G topic gezet
Aangezien er hier wel eens wat over cell balancing gesproken word zou deze variant dat ook kunnen of doen.

"DC-DC Actieve Celbalancering. Consistente Piekniveaus, Langere Levensduur."

https://eu.marstekenergy....ducts/marstek-venus-e-pro
Wel grappig inderdaad hoe het beschreven staat. Hieruit kan je dus ook wel afleiden dat (echte) cel balancing niet in de huidige Venus zit. Gelukkig hebben er slimme koppen wel gevonden hoe je met HA plugin de huidige Venus kan balanceren (al is het een lang proces). Hier begonnen op 210mV en nu al op 170mV 8)

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:26:
[...]

Wel grappig inderdaad hoe het beschreven staat. Hieruit kan je dus ook wel afleiden dat (echte) cel balancing niet in de huidige Venus zit. Gelukkig hebben er slimme koppen wel gevonden hoe je met HA plugin de huidige Venus kan balanceren (al is het een lang proces). Hier begonnen op 210mV en nu al op 170mV 8)
Jij kunt het maar velen hebben geen idee,evenals ik.
Dus dat zou als het geen verkooppraatje is best een leuke optie zijn.
Vraagt zich wel af of dat geforceerde balanceren wel oke is voor deze accu en de voorwaarden aangaande de garantie.

tweeek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Vraagt zich wel af of dat geforceerde balanceren wel oke is voor deze accu en de voorwaarden aangaande de garantie.
Uiteindelijk wordt door de plugin gewoon modbus aansturing gebruikt zoals voorzien door Marstek en laat hij deze laden/ontladen tussen ruwgezegd 98% en 99% aan 95W wat ergens een soort passieve zwakke balancing die Marstek voorzien heeft activeert. In normaal gebruik te zwak om enig verschil te maken (gezien de batterijen te sterk ongebalanceerd uit fabriek geleverd worden), maar door de batterij langdurig in deze regio te houden wordt dit na maanden doen wel effectief.

Als ze willen kunnen ze de code eenvoudig aanpassen om dit veel performanter te maken, maar blijkbaar vinden ze dit niet nodig. Anyway ik neem het risico en denk niet dat ze daar bij Marstek de kennis of zin hebben om dit te detecteren. Gezien er nu al moeilijk gedaan wordt bij omruilen bij significant minder capaciteit hou ik liever mijn batterij zelf in top conditie. Maar ieder moet natuurlijk doen waarbij zich goed voelt.

• tweeek
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:01:
[...]

Uiteindelijk wordt door de plugin gewoon modbus aansturing gebruikt zoals voorzien door Marstek en laat hij deze laden/ontladen tussen ruwgezegd 98% en 99% aan 95W wat ergens een soort passieve zwakke balancing die Marstek voorzien heeft activeert. In normaal gebruik te zwak om enig verschil te maken (gezien de batterijen te sterk ongebalanceerd uit fabriek geleverd worden), maar door de batterij langdurig in deze regio te houden wordt dit na maanden doen wel effectief.

Als ze willen kunnen ze de code eenvoudig aanpassen om dit veel performanter te maken, maar blijkbaar vinden ze dit niet nodig. Anyway ik neem het risico en denk niet dat ze daar bij Marstek de kennis of zin hebben om dit te detecteren. Gezien er nu al moeilijk gedaan wordt bij omruilen bij significant minder capaciteit hou ik liever mijn batterij zelf in top conditie. Maar ieder moet natuurlijk doen waarbij zich goed voelt.
En dat leg jij even in 5 minuten uit aan je "schoonmoeder" ..... ja ik snap dat je probeert je accu te onderhouden, en dat de accu niet meer doet over 10 jaar wat ie nu zou kunnen snap ik ook maar moet je verwachten dat een venus E over 5 jaar doet wat de venus C kan .....? en dat acceptabel vinden?

tweeek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:29:
[...]

En dat leg jij even in 5 minuten uit aan je "schoonmoeder" ..... ja ik snap dat je probeert je accu te onderhouden, en dat de accu niet meer doet over 10 jaar wat ie nu zou kunnen snap ik ook maar moet je verwachten dat een venus E over 5 jaar doet wat de venus C kan .....? en dat acceptabel vinden?
Uiteindelijk is dat inderdaad de taak van Marstek. Waarom dat niet beter geïmplementeerd is geen idee. Misschien vonden ze het niet nodig net zoals de batterijverwarming. Of het is een vorm van nonchalance of planned obsolescence.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:19
deWit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Wat bedoel je precies met omruiling?
Was niet voor jou bedoeld. 8)7

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Het is eigenlijk maar 1,8kWh gezien de MT tot 12% ontlaad. De Anker gaat tot 0% DoD.
Ik verwacht dat de Anker 0% laat zien softwarematig, maar stiekem toch gewoon 10% reserve houd om online te blijven

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• DukeBox
  • Niet online
Supertip schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:23:
Ik verwacht dat de Anker 0% laat zien softwarematig, maar stiekem toch gewoon 10% reserve houd om online te blijven
Dat is niet wat op de site staat.
De meeste batterijen reserveren 10% van hun capaciteit om de levensduur van de cellen te beschermen. Solarbank Max AC is ontworpen voor twee laad- en ontlaadcycli per dag, zodat je je opgeslagen zonne-energie optimaal benut. Dankzij 100% ontladingsdiepte (DoD) gebruik je die energie volledig, zonder impact op de batterijgezondheid.
Misschien dat ze grotere cellen hebben en de geadverteerde capaciteit gewoon overeenkomt met de bruikbare ipv wat andere merken doen.

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:17
Sowieso moet de opgave van Anker haast wel of-of zijn, niet en-en. Of 10.000 cycli, of 100% DoD. En-en zou best revolutionair zijn, en dan hadden ze dat met veel meer bombarie aangekondigd. Waarschijnlijker is dat ze (zoals @Avenger 2.0 ook zegt) adverteren met een netto capaciteit, en hij bruto gewoon een stukje meer heeft. Op zich aardig, want dat overspecificeren is eigenlijk best irritant.
Zijn er nog mensen die op dit moment problemen hebben met de batterij sturing via HWP1 ? Daar zit momenteel heel erg veel vertraging op bij mij.

• dannyro
Druppeltje_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:02:
Zijn er nog mensen die op dit moment problemen hebben met de batterij sturing via HWP1 ? Daar zit momenteel heel erg veel vertraging op bij mij.
Neen, hier alles normaal.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• tweeek
Geen idee heb geen HA of ander grafiekjesding.

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:18
Dit kan komen omdat je een api key hebt aangemaakt voor de astrameter.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |

obed112 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Dit kan komen omdat je een api key hebt aangemaakt voor de astrameter.
Maar dat was 2 maanden geleden ook al en tot vandaag heeft dat perfect gewerkt. Vreemd..

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-08 11:14

S2S

Druppeltje_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:17:
[...]

Maar dat was 2 maanden geleden ook al en tot vandaag heeft dat perfect gewerkt. Vreemd..
Maar je draait toch alles op Astrameter? Waarom wil je dan de hw-p1 ook aansluiten?

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

S2S schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:26:
[...]

Maar je draait toch alles op Astrameter? Waarom wil je dan de hw-p1 ook aansluiten?
Het is de astrameter die de HWP1 gebruikt. Ik wil de HW niet rechtstreeks gebruiken. Maar gisteren kwam alles van HW heel traag door, waardoor ook de Astrameter achterliep. Ik praat dan echt over +30 seconden na het opzetten van een zware verbruiker dat ik zag dat de batterijen begonnen te reageren. Ik heb gisterenmiddag zelfs de CT003 opnieuw in dienst gezet omdat het voor geen meter liep. Inmiddels sinds vanmorgen terug naar Astrameter (via HWP1 dus) en dat werkt nu weer als vanouds.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:47

Aapje

Opel-beun
Avenger 2.0 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Vrees dat nieuwe voorraad eerst verkocht wordt en als er iets over blijft wordt dat pas gebruikt voor omruiling.
Heb intussen via ElektraMat een V3 accu ontvangen, Marstek liet weinig van zich horen. Nog wel even ontdekken hoe 't zit met die uitgebreide garantie van Marstek. Want die staat nu natuurlijk nog niet op die V3 accu en de enige factuur die ik heb is die van de V2...

Maar super blij dat de leverancier gewoon achter zijn product staat en zelf dit aanbood. Denk dat dit wel een van de voordelen is van bestellen bij een officiele dealer. Als je alleen op die Marstek helpdesk kan gaan wachten dan moet je wss inderdaad wachten op de voorraad.
Aapje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Heb intussen via ElektraMat een V3 accu ontvangen, Marstek liet weinig van zich horen. Nog wel even ontdekken hoe 't zit met die uitgebreide garantie van Marstek. Want die staat nu natuurlijk nog niet op die V3 accu en de enige factuur die ik heb is die van de V2...

Maar super blij dat de leverancier gewoon achter zijn product staat en zelf dit aanbood. Denk dat dit wel een van de voordelen is van bestellen bij een officiele dealer. Als je alleen op die Marstek helpdesk kan gaan wachten dan moet je wss inderdaad wachten op de voorraad.
Inderdaad wel goede service. Zou gewoon Marstek mailen dat je van leverancier vervanging gekregen hebt en of ze de garantie kunnen activeren op nieuwe serienummer.

• biker_photo
Gisteren de Marstek aangesloten. Echter helaas laadt hij niet op.

- verbonden via 2.4GHz wifi

- Firmware v148

- Gekoppeld aan mijn Homewizard P1

- CT lampje brand, ik zie de 3 fases gemonitord worden.

- zelf consumptie ingesteld

- Geen verdere foutmeldingen

- vandaag 10kWh opbrengst waarvan 5 terug is gegaan het net op.

- Marstek staat op 0 watt 0%

Iemand enig idee wat ik fout doe?

• tweeek
biker_photo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:29:

- Firmware v148

Geen idee wat je fout zou doen, maar kun je misschien wel handmatig opladen en als er wat in zit ontladen, dat de marstek op 0 watt en 0% staat lijkt niet oke maar er is wel vaker een euvel (gaat om een nieuwe denk ik? )

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
biker_photo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:29:

- Firmware v148

Druk voor de lol eens op de powerknop.

• lnxuser
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-07 11:28
Best positieve ervaringen met Marstek V3 tot nu toe

Heb sinds april 2016 zonnepanelen liggen. In 2021 2 panelen bijgeplaatst. Totaal ligt er nu 2050Wp. De omvormer is slechts een growatt 1500S, maar het gebeurd maar zelden dat hij max uitgestuurd wordt en met de 2 extra panelen start ie wel altijd eerder op....

Begin februari 2025 HW pib + p1 dongle besteld. Deze is begin 2e helft mei 2025 geleverd en dat was redelijk plug/play. Ik was wel minder blij met de mogelijkheden HW p1 meter.

Ik had namelijk al jaren een smartstuff P1 meter. Die werkte uitstekend en heeft een eigen web interface en bewaard gegevens van max 2 voorgaande jaren. Ook registreer ik sinds april 2023 geautomatiseerd mijn e-gebruik met dsmr-reader draaiend onder docker. Ik keek regelmatig op de smartstuff P1 meter webinterface om een indruk te hebben van wat er zich precies afspeelde qua leveringen, gebruik etc.

Maar dat kon ik niet meer met de HW p1 meter....

Uiteindelijk heb ik een ander type smartsuff p1 meter aangeschaft, de P1 dongel pro +, die, ik was toch bezig, als optie ook de watermeter kon uitlezen. De dongle pro is tevens een actieve P1 splitter zodat ik daar weer de HW p1 meter op kon aansluiten. Tussentijds heb ik de HW p1 meter wel via een plugin in kunnen gebruiken icm dsmr-reader, voor de contunuiteit van de historische gegevens, maar ik wilde ook gewoon mijn lokale smartstuff webinterface terug.

In de zomer van 2025 heeft de HW pib prima gefunctioneerd. Mijn e-gebruik zakte naar zo'n 6 a 7 kWh per maand. En dat terwijl de HW pib slechts 800W kan leveren! Dus dat was inclusief pieken voor elektrisch koken of gebruik magnetron of oven.

Omdat ik toch een perfectionist ben en in het najaar van 2025 de Marstek Venus 3 op de markt zag die zowel een backup uitgang had als de mogelijkheid om 2500W te leveren heb ik toen besloten deze te kopen en de HW pib van de hand te doen. Wat ook mee speelde was de belabberde RTE, maar dat is/was waarschijnlijk het gevolg dat ik een heel laag nacht/dagverbruik heb. Dan presteert elke omvormer slecht.

Halverwege november 2025 werd de Marstek V3 geleverd. Het plaatsen/installeren verliep iets minder soepel dan bij de HW pib, maar was voor mij goed te doen omdat ik voldoende thuis ben in netwerken electronica, home automation etc. In eerste instantie ook gewoon op 800W max. Een 1 op 1 veravnging van de HW pib. Helaas was er in de maanden november tm half februari niet veel te beleven rondom besparing of beoordeling van de prestaties. Wel was mijn eerste indruk van de effectiviteit van de Marstek NOM regeling dat ie een stuk slechter was dan die van de HW pib.

De app van Marstek is en blijft een zoekplaatje en wordt regelmatig gewijzigd naar een nieuw zoekplaatje. Voor de werking van de Marstek V3 maakt dat natuurlijk niet uit, maar het helpt niet mee in de beeldvorming. Overigens heb ik recent iemand bijgestaan die een Zendure 2400AC+ had gekocht met bijbehorende P1 meter van Zendure en die combi installeren was een veel groter drama dan de Marstek. Kortom het valt best mee met de wat wankele spullen van Marstek....

Al in het najaar ben ik aan de slag gegaan met de esp32 variant die Ed Smallenburg had gemaakt om lokaal via de modbus aansluiting van de V3 deze aan te kunnen sturen. https://github.com/Edzelf/venus-control Omdat Ed deze toepassing had geschreven voor de V2 moest ik zijn versie aanpassen voor andere V3 registers, maar dat was uiteindelijk vrij eenvoudig. Ik heb deze lokale aansturing inmiddels maar beperkt gebruikt omdat er nog een paar andere beperkende grenswaarden in deze ESP32 toepassing zitten. Maar ook omdat er inmiddels zoveel andere ontwikkelingen waren via modbus aansturing via LAN en/of HA plugins en omdat de "standaard" oplossing van Marstek eigenlijk ook best aardig werkte, tenminste voor NOM.

Ik heb al die tijd lekker mee kunnen lezen over alle perikelen die er waren of zouden zijn rondom het al dan niet goed werken van de Marstek V series. Hierdoor heb ik mezelf vast wel wat ellende bespaard. Anderzijds had ik ook wel een simpele use-case: gewoon NOM en verder geen gedoe. Inmiddels heb ik de Marstek samen met mijn PV installatie aangesloten op een PV verdeler heb ik de begrenzing van 800W uitgezet.

Mijn beeld van veel ellende die ik zoal langs heb zien komen:

- verkeerd interpreteren van waarden zichtbaar in de APP, in HA etc. Beiden zijn allesbehalve real-time en geven dan ook vaak volkomen verkeerde informatie. Dus gebruik die getallen vooral niet als basis voor een al dan niet vermeend probleem....

- veel gedoe met netwerken. Wellicht heb ik geluk gehad, maar ik heb zelf een simpel recht-toe-rechtaan lokaal netwerk. Met eigen dhcp server, goede wifi, niks bijzonders en dat heeft altijd goed gewerkt. Wel zijn er onlogisch zaken: de marstek ziet op de 1 of andere manier een 5G SSID. Hoe dat kan? Geen idee. Als je met je telefoon of andere apparaat probeert te communiceren via dit netwerk naar iets op 2.4Ghz is dat normaal gesproken wel transparant, maar niet bij de Marstek pib. Erg verwarrend.

Tot een maand terug stuurde de HW p1 de Marstek aan, maar inmiddels heb ik deze ook niet meer nodig. In de Smartstuff P1 dongle zijn namelijk 2 emulaties mogelijk . Een HW p1 emulatie ( die zit er al veel langer in) en een Shelly Pro 3EM. Beide emulaties werken, alleen werkt de HW emulatie bij mij alleen maar via wifi. Zodra ik dan de lan verbinding weer aansluit zet de Marstek zijn wifi verbinding uit. Geen idee waarom. Maar de shelly pro 3EM emulatie werkt super goed, ook via LAN!

Kortom: ik gebruik nu de Marstek in NOM met alleen deze smartsuff P1 dongle pro+ shelly emulatie inmiddels meer dan een maand. Mijn daggebruik varieert tussen de 0,2 en 0,3kWh /dag.

Ik heb eerder ook kort de astrameter (stand alone in docker) gebruikt, met HW p1 als bron, dat deed het ook goed, maar mijn motto is: hoe minder spullen in de keten hoe beter.

Na diverse vaak best onduidelijk updates van de Marstek firmware, ik zit nu op V148.7??, vind is de NOM regeling behoorlijk zenuwachtig, maar wel effectief. Ik heb een SMR5 meter, dus elke seconde een update. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de HW pib een veel betere NOM regeling had. Dat wordt bevestigd door het lage restgebruik dat in de vorige zomer terwijl de HW pid slechts 800W kon leveren.

Discussies over garantie, RTE, balanceren etc zie ik regelmatig voorbij komen. Mijn RTE is gewoon nog steeds belabberd omdat ik zo'n laag rustgebruik heb, maar alles wat gratis is kost niks....

Ik gebruik de modbus sturing niet actief, niet die Ed met ESP32, noch de Marstek Venus Modbus integratie via HA en LAN. Ik kan wel zien wel wat de voltages van de individuele cellen zijn, maar wat zou dat?

Ik gebruik zo weinig dat de accu in de zomerperiode van 8(?) maanden nooit helemaal leeg raakt. Dus de RTE waarden in de app etc kloppen waarschijnlijk voor geen meter. Maar ik kan daar niet mee zitten? Ik gebruik slechts 2,50 euro elektriciteit per maand in deze periode. Wat moet ik nog meer?

En hoe lang het duurt voordat ik de investering heb terugverdiend? Geen idee, ik vind het gewoon leuk om mijn stroomverbruik te beperken. En te tweakeren met home automation, single board computers, Esp32, linux, docker etc.

En er zal vast de komende jaren nog wel het e.e.a. veranderen in de contractvarianten vanwege het beeindigen van de de saldering en de krapte op het net vanweg piekgebruik. Kortom: we zien wel....

Mocht curtailment van de PV gaan spelen: ik gebruik grott voor het monitoren van mijn PV en kan daarmee ook de output regelen. Er is ook een integratie voor in HA zodat het standaard energie overzicht alles laat zien: Batterij, P1 meter, PV installatie. Een leuk overzicht, maar wat moet ik met die getallen daar? Zoals 91% zelfvoorzienend of 36% zelf gebruikte zonnenergie? Ik kan er weing mee.

Nou is HA sowieso niet mijn ding. Er gebeurt mij daar te veel onder water wat ik niet zie of niet logisch vind en erg gebruiksvriendelijk vind ik het allemaal niet. Ik moet ook nog een zooi genegeerde "already existing" entities afkomstig van mqtt zien weg te werken. Geen idee hoe ik er aan gekomen ben en ook niet hoe ik ze weer weg kan werken zonder dat er iets wat nu goed werkt stopt met functioneren.

Maar alles bij elkaar dus gewoon best een positieve ervaring met de Marstek V3 tot dusver!

• biker_photo
Chris.nl schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:51:
[...]

Ik schaam me echt kapot.... Was me helemaal niet opgevallen. Bedankt, hij is aan het laden 😎
Druppeltje_ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Het is de astrameter die de HWP1 gebruikt. Ik wil de HW niet rechtstreeks gebruiken. Maar gisteren kwam alles van HW heel traag door, waardoor ook de Astrameter achterliep. Ik praat dan echt over +30 seconden na het opzetten van een zware verbruiker dat ik zag dat de batterijen begonnen te reageren. Ik heb gisterenmiddag zelfs de CT003 opnieuw in dienst gezet omdat het voor geen meter liep. Inmiddels sinds vanmorgen terug naar Astrameter (via HWP1 dus) en dat werkt nu weer als vanouds.
Even een kleine update hieromtrent. Vanmiddag bij enkele zware verbruikers weer hetzelfde fenomeen dat de batterijen echt 20 a 30 tellen nodig heeft om op 0 te komen. Zijn er nog Astrameters gebruikers die dit herkennen? Ik ben even gaan zoeken en ik vermoed dat deze de oorzaak zijn:

#PACE_BASE_STEP = 30

#PACE_MAX_STEP = 100

Dit zijn 2 instellingen in de config.ini die er bij een van de laatste updates zijn bijgekomen, die waren er in de tijd van de develop versie niet, dus stonden ze ook niet in mijn config.ini. Ik heb beiden (als test) toegevoegd nu en op 0 gezet en dat lijkt terug een verbetering. Maar er moeten dan toch nog gebruikers van de Astrameter zijn die hier tegen aan lopen?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45
Als ik kijk naar de specs van de Marstek e mini en de e4.p, dan lijkt het dat je er enkel meer dan 1 kan gebruiken met de smartbox?

Is dat nu zo, of kunnen ze op andere wijze samen werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Even een kleine update hieromtrent. Vanmiddag bij enkele zware verbruikers weer hetzelfde fenomeen dat de batterijen echt 20 a 30 tellen nodig heeft om op 0 te komen. Zijn er nog Astrameters gebruikers die dit herkennen? Ik ben even gaan zoeken en ik vermoed dat deze de oorzaak zijn:

#PACE_BASE_STEP = 30

#PACE_MAX_STEP = 100

Dit zijn 2 instellingen in de config.ini die er bij een van de laatste updates zijn bijgekomen, die waren er in de tijd van de develop versie niet, dus stonden ze ook niet in mijn config.ini. Ik heb beiden (als test) toegevoegd nu en op 0 gezet en dat lijkt terug een verbetering. Maar er moeten dan toch nog gebruikers van de Astrameter zijn die hier tegen aan lopen?
Zoals je paar dagen geleden zei draait de standaard software "voorbeeldig" dus misschien beter weg blijven van exotische oplossingen zoals HBC en/of Astrameter.
Driehoek schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:48:
[...]

Zoals je paar dagen geleden zei draait de standaard software "voorbeeldig" dus misschien beter weg blijven van exotische oplossingen zoals HBC en/of Astrameter.
Ik gebruik de Astrameter al enkele maanden en totnogtoe heel erg tevreden van. Dat leunt heel dicht aan bij de standaardsturing van een CT003 dus exotisch zou ik dat niet onmiddellijk noemen. Maar die heeft toch enkele voordelen. Geen onnodig lage vermogens verdelen over meerdere batterij bijvoorbeeld. Bij lage vermogens gewoon 1 batterij actief en na x aantal tijd wisselen. HBC ken ik niet, dus doe ik geen uitspraken over. Al hoor ik er alleen maar goede dingen van eerlijk gezegd.

• sheriff
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-08 22:35
[...]

Ik ben ook van mening dat het de standaard oplossing voor de meeste mensen de meest goede oplossing is. Ook bij mij draait de E 3.0 met ct003 al een half jaar stabiel, en ook ik gebruik wel de modbus koppeling in home assistant voor hobby, maar als je er niet je hobby van wilt maken kun je beter weg blijven van allerlei niet marstek oplossingen die hier genoemd worden. Als je er vanuit gaat dat marstek 10 jaar garantie geeft en het apparaat dus 10 jaar mee moet je echt nadenken of je de aansturingen van de batterij wel moet doen met allerlei exotische oplossingen. Marstek heeft beloofd dat dit 10 jaar kan werken, maar of home assistant, of de ontwikkelaars van deze oplossingen dit ook gaan doen is natuurlijk nog maar de vraag, en bij elke upgrade loop je risico dat het niet meer werkt zoals voorheen.

Doe jij je ogen maar eens dicht, dan zie je wat er hier allemaal van jouw is.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:07

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

[...]

Ik draai HBC, tot mijn genoegen. Ook hier afwisseling van de inzet van de batterijen. Wisseling elk half uur. Goed voor de interne temperatuur ;)

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 17:02
sheriff schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:49:
[...]

Ik ben ook van mening dat het de standaard oplossing voor de meeste mensen de meest goede oplossing is. Ook bij mij draait de E 3.0 met ct003 al een half jaar stabiel, en ook ik gebruik wel de modbus koppeling in home assistant voor hobby, maar als je er niet je hobby van wilt maken kun je beter weg blijven van allerlei niet marstek oplossingen die hier genoemd worden. Als je er vanuit gaat dat marstek 10 jaar garantie geeft en het apparaat dus 10 jaar mee moet je echt nadenken of je de aansturingen van de batterij wel moet doen met allerlei exotische oplossingen. Marstek heeft beloofd dat dit 10 jaar kan werken, maar of home assistant, of de ontwikkelaars van deze oplossingen dit ook gaan doen is natuurlijk nog maar de vraag, en bij elke upgrade loop je risico dat het niet meer werkt zoals voorheen.
Ik draai nu iets meer dan een jaar met de standaard Marstek software. Home Assistant met Modbus gebruik ik alleen voor uitlezen, niet voor aansturen. En het is ook nooit nodig geweest om aan te sturen vanuit Home Assistant.

Ik draai in twee modi:
  1. NOM voor de meeste tijd.
  2. Manueel met NOM momenten wanneer stroomprijzen negatief zijn.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• hermlek
  • Laatst online: 12-08 09:42
Heeft er al iemand een fase rotatiewissel meegemaakt na een algemene stroompanne? Hier is er net een lange algemene panne geweest. Nadat de elektriciteit hersteld was heb ik mijn batterijen en mijn ct002 gecontroleerd. Heel raar maar fysiek is er niets veranderd aan mijn installatie van de batterijen maar in de ct 002 stonden plots 2 batterijen op dezelfde fase. Volgens mij kan dit enkel gebeuren als er bij het herstellen een fasewissel gebeurd is. Ik heb een nieuwe diagnose laten uitvoeren in de app op mijn ct002 en hierna stonden de 3 batterijen terug op hun eigen fase. Ik vermoed als ik niets had gedaan dat er dan een foutieve sturing van de batterijen zou gaan plaatsvinden. Indien dit zo is zoals ik vermoed dan is het best dat je na een stroompanne bij gebruik van een ct002 (voor de ct003 stelt zich dat probleem niet denk ik) een extra diagnose in de app te laten uitvoeren. Foutje van Fluvius (beheerder netwerk) denk ik.

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V148.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

• obed112
Druppeltje_ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:06:
[...]

Ik gebruik de Astrameter al enkele maanden en totnogtoe heel erg tevreden van. Dat leunt heel dicht aan bij de standaardsturing van een CT003 dus exotisch zou ik dat niet onmiddellijk noemen. Maar die heeft toch enkele voordelen. Geen onnodig lage vermogens verdelen over meerdere batterij bijvoorbeeld. Bij lage vermogens gewoon 1 batterij actief en na x aantal tijd wisselen. HBC ken ik niet, dus doe ik geen uitspraken over. Al hoor ik er alleen maar goede dingen van eerlijk gezegd.
Bij HBC kun je instellen op welk vermogen de batterijen mogen laden en ontladen, hij gaat nooit het vermogen verdelen over de batterijen maar pakt pas de volgende batterij nadat hij het volledig ingestelde vermogen heeft bereikt. Ook wisselt hij na een bepaalde tijd van batterij.

hermlek schreef op maandag 6 juli 2026 @ 01:39:
Heeft er al iemand een fase rotatiewissel meegemaakt na een algemene stroompanne? Hier is er net een lange algemene panne geweest. Nadat de elektriciteit hersteld was heb ik mijn batterijen en mijn ct002 gecontroleerd. Heel raar maar fysiek is er niets veranderd aan mijn installatie van de batterijen maar in de ct 002 stonden plots 2 batterijen op dezelfde fase. Volgens mij kan dit enkel gebeuren als er bij het herstellen een fasewissel gebeurd is. Ik heb een nieuwe diagnose laten uitvoeren in de app op mijn ct002 en hierna stonden de 3 batterijen terug op hun eigen fase. Ik vermoed als ik niets had gedaan dat er dan een foutieve sturing van de batterijen zou gaan plaatsvinden. Indien dit zo is zoals ik vermoed dan is het best dat je na een stroompanne bij gebruik van een ct002 (voor de ct003 stelt zich dat probleem niet denk ik) een extra diagnose in de app te laten uitvoeren. Foutje van Fluvius (beheerder netwerk) denk ik.
Ik denk eerder dat Marstek een beetje in de war is door de lange stroomuitval. Fluvius zal altijd beducht zijn om fases nooit, maar dan ook nooit te wisselen. Een wisseling van fase is behoorlijk gevaarlijk voor machines of apparaten die op 3-fasenstroom werken. Zaagmachines, motoren,... Zouden dan allemaal in de verkeerde richting draaien. Dat wil daarmee niet zeggen dat het nooit verkeerd kan gaan. Ik heb het zelf meegemaakt bij een klant van me die een digitale meter kreeg waar ze een fase gewisseld hadden binnenshuis waar de stroom binnenkwam. Maar dit is dan eerder door zo'n onbekwame onderaannemer van Fluvius die een ''standaardwerkje'' kwam uitvoeren.

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:56
Voor geïnteresseerde met (nog) een analoge meter zoals ik: Na een weekendje stoeien heb ik de Marstek Venus 3 werkend gekregen zonder een CT002 / CT003 / P1 HomeWizard meter maar wel met een HomeWizard 1 fase KWh meter.

Setup:
- Marstek Venus 3 (UTP bedraad en in router voorzien van vast IP).
- HomeWizard KWh Meter 1 fase (Wifi, in de router voorzien van een vast IP adres)
- Homey Pro
--- In Homey de HomeWizard KWh Meter als een P1 geïnstalleerd
--- In Homey de ShellyPro3EM emulator geïnstalleerd. Vaste IP adressen van Accu en KWh meter ingesteld + de 1Fase (belangrijk!) setting. Interval op 1 sec gezet.
- In de Marstek app de ShellyPro3EM CT meter geselecteerd en daarna was de accu vrij vlot up and running.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 06:54
RoadRunnerRik schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:14:
Voor geïnteresseerde met (nog) een analoge meter zoals ik: Na een weekendje stoeien heb ik de Marstek Venus 3 werkend gekregen zonder een CT002 / CT003 / P1 HomeWizard meter maar wel met een HomeWizard 1 fase KWh meter.

Setup:
- Marstek Venus 3 (UTP bedraad en in router voorzien van vast IP).
- HomeWizard KWh Meter 1 fase (Wifi, in de router voorzien van een vast IP adres)
- Homey Pro
--- In Homey de HomeWizard KWh Meter als een P1 geïnstalleerd
--- In Homey de ShellyPro3EM emulator geïnstalleerd. Vaste IP adressen van Accu en KWh meter ingesteld + de 1Fase (belangrijk!) setting. Interval op 1 sec gezet.
- In de Marstek app de ShellyPro3EM CT meter geselecteerd en daarna was de accu vrij vlot up and running.
Waarom zou je dat willen? Een analoge meter draait toch gewoon terug bij teruglevering? Alleen netontlasting/eigen verbruik (wat duurder wordt door verlies) zouden redenen kunnen zijn dan?

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:56
In september wordt de analoge meter vervangen voor een digitale / slimme meter. Rond die tijd zal de Marstek V3 ook wel slechter leverbaar zijn wegens de nieuwe V4 welke weer een stuk duurder is. Dat maakt de investering gelijk weer 500/600 euro hoger. Daarnaast zal de run op thuisaccu's tegen het einde van het jaar en begin volgend jaar wel toenemen wegens de afschaffing salderingsregeling.

Al met al leek het mij, naast het hobby matige, een verstandigere keuze om nu alvast een V3 met een leuk prijsje aan te schaffen en het systeem te gaan testen / afstellen. Soort van voorbereid de toekomst ingaan (tot zover dat kan met de regering in dit land).
Die v4 staat tegen eind dit jaar weer aan de huidige v3 prijs. Zo was dat ook bij de overgang van v2 naar v3.
Maar uiteraard een goed excuus om aan je vrouw te vertellen zodat je nu al met een batterij kan prullen 8)

• hermlek
Druppeltje_ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:53:
[...]

Ik denk eerder dat Marstek een beetje in de war is door de lange stroomuitval. Fluvius zal altijd beducht zijn om fases nooit, maar dan ook nooit te wisselen. Een wisseling van fase is behoorlijk gevaarlijk voor machines of apparaten die op 3-fasenstroom werken. Zaagmachines, motoren,... Zouden dan allemaal in de verkeerde richting draaien. Dat wil daarmee niet zeggen dat het nooit verkeerd kan gaan. Ik heb het zelf meegemaakt bij een klant van me die een digitale meter kreeg waar ze een fase gewisseld hadden binnenshuis waar de stroom binnenkwam. Maar dit is dan eerder door zo'n onbekwame onderaannemer van Fluvius die een ''standaardwerkje'' kwam uitvoeren.
Ik stel wel vast dat er een switch is gebeurd van fase a naar fase c (volgens de ct002 indeling). Ik weet wel niet of bij de her-diagnose de ct002 zelf een indeling kiest zonder rekening te houden met de werkelijke fase nummering. (denk eerder dat dat de ct002 wel correct de fassering bepaald maar dat de app mis interpreteerd) Daar heb ik te weinig kennis voor. Ik weet wel dat dergelijke meter het verschil in sinuswaarden bepaald die in de ferietkernen gemeten wordt. Maar niet hoe het toestel dit naar de app vertaalt wat betreft de fase indeling.

Theoretisch zou het als volgt verlopen :

De Marstek CT002 wordt door een elektricien (euh ik dus maar niet echt een elektricien) met vaste draden aangesloten op de klemmen van je elektriciteitskast (L1, L2, L3 en de Nul-draad). Dit is correct gebeurd door mij.
  • De interne computer in de meter herkent de unieke sinusgolf van elke fase via deze stroomdraden.
  • In een 3-fase netwerk lopen de drie fasen qua tijd exact achter elkaar aan. Er zit een vaste faseverschuiving van 120 graden tussen L1, L2 en L3. De meter meet dit tijdsverschil in de spanningspieken en weet zo direct welke draad L1, L2 of L3 is.

Heel erg technisch en moeilijk voor te stellen maar zo zou het theoretisch moeten gebeuren. Dus begin ik toch te vermoeden dat Fluvius een fout heeft gemaakt. Ik heb dit gemeld aan de helpdesk van Fluvius. Het kan natuurlijk ook zijn dat de app er voor iets tussen zit en het niet zo nauw bekijkt wat betreft de fase indeling.

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V148.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

• Chris.nl
  • Niet online
@hermlek Ik denk niet dat je netbeheerder de fases fysiek verwisseld heeft, anders had je het na die stroomstoring niet kunnen fixen door um opnieuw te laten diagnosticeren.

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-08 00:55
Avenger 2.0 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:57:
Die v4 staat tegen eind dit jaar weer aan de huidige v3 prijs. Zo was dat ook bij de overgang van v2 naar v3.
Maar uiteraard een goed excuus om aan je vrouw te vertellen zodat je nu al met een batterij kan prullen 8)
en eind van het jaar gaat de btw er zeer waarschijnlijk vanaf, toch maar wachten.

A++++ | 2422 Wp Oost, 4036 Wp West | NIBE F1255-6 R PC | Douche-wtw VX2100 | 3x Zendure SF800 Plus

• tweeek
jaroen89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:02:
[...]

en eind van het jaar gaat de btw er zeer waarschijnlijk vanaf, toch maar wachten.
Zou dan toch wel 20 jaar wachten zodat er 5 kWh in zakformaat te verkrijgen is.

hermlek schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Ik stel wel vast dat er een switch is gebeurd van fase a naar fase c (volgens de ct002 indeling). Ik weet wel niet of bij de her-diagnose de ct002 zelf een indeling kiest zonder rekening te houden met de werkelijke fase nummering. (denk eerder dat dat de ct002 wel correct de fassering bepaald maar dat de app mis interpreteerd) Daar heb ik te weinig kennis voor. Ik weet wel dat dergelijke meter het verschil in sinuswaarden bepaald die in de ferietkernen gemeten wordt. Maar niet hoe het toestel dit naar de app vertaalt wat betreft de fase indeling.

Theoretisch zou het als volgt verlopen :

De Marstek CT002 wordt door een elektricien (euh ik dus maar niet echt een elektricien) met vaste draden aangesloten op de klemmen van je elektriciteitskast (L1, L2, L3 en de Nul-draad). Dit is correct gebeurd door mij.
  • De interne computer in de meter herkent de unieke sinusgolf van elke fase via deze stroomdraden.
  • In een 3-fase netwerk lopen de drie fasen qua tijd exact achter elkaar aan. Er zit een vaste faseverschuiving van 120 graden tussen L1, L2 en L3. De meter meet dit tijdsverschil in de spanningspieken en weet zo direct welke draad L1, L2 of L3 is.

Heel erg technisch en moeilijk voor te stellen maar zo zou het theoretisch moeten gebeuren. Dus begin ik toch te vermoeden dat Fluvius een fout heeft gemaakt. Ik heb dit gemeld aan de helpdesk van Fluvius. Het kan natuurlijk ook zijn dat de app er voor iets tussen zit en het niet zo nauw bekijkt wat betreft de fase indeling.
Volgens mij maakt de CT002 geen onderscheid in de fasen. Die detecteert gewoon waar jij de CT klem rond gedaan hebt. Helemaal niet zeker dat CT-klem 1 ook effectief fase 1 is. En dat kan de meter ook niet weten. Het enige dat die weet (door de zelfdiagnose te doen) is op welke CT-klem welke batterij aangesloten is. Maar of die nu L1, L2 of L3 is dat kan die meter onmogelijk weten. Er zijn hier toch al voorbeelden voorbij gekomen van mensen die in een 1 fasig net een overgebleven CT-klem rond bijvoorbeeld de Fase van de EV lader hebben gedaan? De CT ziet dit dan gewoon als een andere fase met zijn eigen verbruik.

• hermlek
Druppeltje_ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Volgens mij maakt de CT002 geen onderscheid in de fasen. Die detecteert gewoon waar jij de CT klem rond gedaan hebt. Helemaal niet zeker dat CT-klem 1 ook effectief fase 1 is. En dat kan de meter ook niet weten. Het enige dat die weet (door de zelfdiagnose te doen) is op welke CT-klem welke batterij aangesloten is. Maar of die nu L1, L2 of L3 is dat kan die meter onmogelijk weten. Er zijn hier toch al voorbeelden voorbij gekomen van mensen die in een 1 fasig net een overgebleven CT-klem rond bijvoorbeeld de Fase van de EV lader hebben gedaan? De CT ziet dit dan gewoon als een andere fase met zijn eigen verbruik.
Klopt niet volledig wat jij hier zegt - je moet de historiek van de aansluiting bekijken - ik kom van een analoge meter waar de l1 en l2 en l3 gewoonweg niet omwisselbaar zijn, die waren in de analoge meters niet verwisselbaar. De klemmen zitten correct zoals de kabels vroeger benoemd geweest zijn als l1 en l2 l3 en de neuter. Het enige probleem welk ik gehad heb is dat 1 ct klem omgedraaid rond de kabel zat vanwege plaatsgebrek waardoor in eerste instantie de omgekeerde waarde gelezen werd maar dat kan je in de app gewoonweg softwarematig omdraaien. Dus daar kan het niet aan liggen. Maar zoals ik al in mijn post aangaf, kan het zijn dat de weergave in de app zich weinig aan trekt van de effectieve fase. Maar ik vind dit wel erg raar omdat voor dit voorval de aanduiding in de app wel volgens de aansluiting gebeurd is - dit kwam echt effectief overeen met de oorspronkelijke l1 l2 l3. Nu is de fase plotseling verschoven van l1 naar l3 - dit lijkt me teveel toeval. Ik denk zelfs dat een verschuiving van de fase nooit zomaar kan gebeuren omdat de plaats waar je de klemmen plaatst de a of de b of c in de app bepaald. Het veranderen van de "gekozen" fasen zou nooit mogen veranderen eenmaal geinstalleerd. (en dan laat ik nog in het midden of dit effectief overeenkomt met de officiële l1 l2 en l3 - eenmaal gekozen dan moet dit vast liggen enb zou dit niet mogen wijzigen)

[ Voor 10% gewijzigd door hermlek op 07-07-2026 01:50 ]

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik lees veel opmerkingen over de cellbalancing. Mijn E3.0 draait nu een maandje en met de HA integratie zie ik nu ook de cell spanningen. En wellicht dat het exemplarisch is of dat recentere batterijen beter afgeregeld zijn maar ik zie op zijn ergst niet meer dan 80mV verschil en veelal gaat het richting nul. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSy_BhvIJBq1NtHrWMpl2SHPNzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOEhHnCt7nxTm14JqWNZ61Bp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door oldchap op 07-07-2026 07:57 ]

• Arie26
Sinds gisteren een Marstek geplaatst maar hij laad niet ? Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2wMqsptwo3eCPPPUF6Jfujw0ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xoql58HKCCS2OkExmqaoac0f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AItNTRbipN1fgxACpB8mt1XJOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j9guvUuALW67gzImX3PNCtX4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJG36deVJ6YPITlepKOtGj-3rV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j5SlLkXpAs3abSrZx7yXS4LS.png?f=fotoalbum_largeWat kan ik hier nog mee

Teteringen

• obed112
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Wat kan ik hier nog mee
Ct brand niet groen, heb je wel een p1 geïnstalleerd en gekoppeld?

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-08 17:34
jaroen89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:02:
[...]

In Duitsland is de BTW er al af. :D ;)

• Arie26
obed112 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:22:
[...]

Ct brand niet groen, heb je wel een p1 geïnstalleerd en gekoppeld?
inderdaad deze verbreekt telkens de verbinding met de HomeWizard, nu al weer 2x opnieuw gekoppeld en alleen het probleem is dat je thuis moet zijn maar echt stabiel is de verbinding niet.

zijn er alternatieven die beter werken ?

[ Voor 5% gewijzigd door Arie26 op 07-07-2026 11:35 ]

Teteringen

• dannyro
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:31:
[...]

inderdaad deze verbreekt telkens de verbinding met de HomeWizard, nu al weer 2x opnieuw gekoppeld en alleen het probleem is dat je thuis moet zijn maar echt stabiel is de verbinding niet.

Post eens een screenshot van het historische wifi signaal, onder instellingen.

• DukeBox
  • Niet online
.. echt stabiel is de verbinding niet.
Is het dan niet beter om voor een stabielere verbinding te zorgen?
Wat precies is er niet goed? Wat heb je nu? In geval van alles MT en alles WiFi, welke waarden (db) staan er in de app?

• 3DWim
[...]

... en alleen het probleem is dat je thuis moet zijn maar echt stabiel is de verbinding niet.
Waarom moet je thuis zijn ? Voor wat dan?
Ik kan mijn v2 vanuit "heel" NL uitlezen en aansturen.

Bij het kiezen van de HW P1 ook de HW api actief, fase diagnose uitgevoerd, hetzelfde 2.4gHz netwerk ?

[ Voor 15% gewijzigd door 3DWim op 07-07-2026 11:46 ]

• Arie26
3DWim schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Waarom moet je thuis zijn ? Voor wat dan?
Ik kan mijn v2 vanuit "heel" NL uitlezen en aansturen.

Bij het kiezen van de HW P1 ook de HW api actief, fase diagnose uitgevoerd, hetzelfde 2.4gHz netwerk ?
om op nieuw te connectten met mijn P1 meter van Homewizard

Teteringen

• DukeBox
  • Niet online
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Wat doe je dan precies? HW herstarten? MT herstarten? WiFi herstarten?

• 3DWim
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:49:
[...]

Dat wijst er op dat de verbinding niet stabiel is. Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook wel bedacht. Ben benieuwd naar de overige antwoorden.

• Chris.nl
  • Niet online
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:08:

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]Wat kan ik hier nog mee

-edit- O wacht, ik zie 11% ipv 0% dus waarschijnlijk staat ie wel aan. Ik weet niet of je Marstek en P1 meter op hetzelfde SSID zitten (binnen zelfde netwerk) dat hoeft niet persé. Maar je mobiel moet wel met hetzelfde SSID als de P1 meter verbonden zijn op het moment dat je die koppelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Chris.nl op 07-07-2026 11:55 ]

• Arie26
dannyro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Post eens een screenshot van het historische wifi signaal, onder instellingen.
Hierbij een screenshot van de wifi historie en uit mijn UniFi installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgHx9O10uPxdegAQT3YCSW9f9Ew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CrDn9xMy6Rw7fSDfdnLfK6Ws.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHG_TOr0uqhqLi5jIUCFM13zEtc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6zXQVdSgACdjGn0VudyQ8MlQ.png?f=fotoalbum_large
het betreft de wlan0 moet hem nog hernoemen
DukeBox schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Is het dan niet beter om voor een stabielere verbinding te zorgen?

[...]

Wat precies is er niet goed? Wat heb je nu? In geval van alles MT en alles WiFi, welke waarden (db) staan er in de app?
ik ben op zoek naar een betere verbinding met mijn HomeWizard ? zeg maar hoe ?
AP zit er ongeveer 5 meter vanaf in de zelfde ruimte, ook hen ik hem zo ingesteld dat hij niet met andere AP verbinding mag maken

[ Voor 23% gewijzigd door Arie26 op 07-07-2026 12:01 ]

Teteringen

• dannyro
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Hierbij een screenshot van de wifi historie en uit mijn UniFi installatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het betreft de wlan0 moet hem nog hernoemen

[...]

ik ben op zoek naar een betere verbinding met mijn HomeWizard ? zeg maar hoe ?
AP zit er ongeveer 5 meter vanaf in de zelfde ruimte, ook hen ik hem zo ingesteld dat hij niet met andere AP verbinding mag maken
Het is niet Uw P1 meter maar de Marstek die een zwak signaal heeft. Mijn Marstek staat 1 meter van het AP. Werkt hier al 15 maanden zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veDEIJfK-7RJgvR0gbuDyVfvrS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSse1K0WEvJlt4ZkjbApBSkG.jpg?f=fotoalbum_large

• Arie26
dannyro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Het is niet Uw P1 meter maar de Marstek die een zwak signaal heeft. Mijn Marstek staat 1 meter van het AP. Werkt hier al 15 maanden zonder problemen.

[Afbeelding]
Nu vast gezet op AP van de schuur en is de wifi beter, maar desondanks is de verbinding met de HomeWizard al weer 4x verbroken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oKC1FFlwWi6nEmmonlOg4MfpNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L0KSy1vfthBbxfvUbaKnifrq.png?f=fotoalbum_large

Geen idee, hoe ik de verbinding kan verbeteren met de HomeWizard verbeteren of een andere P1 meter er tussen ?

Teteringen

• DukeBox
  • Niet online
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:23:
Nu vast gezet op AP van de schuur en is de wifi beter, maar desondanks is de verbinding met de HomeWizard al weer 4x verbroken
[..]
Geen idee, hoe ik de verbinding kan verbeteren met de HomeWizard verbeteren of een andere P1 meter er tussen ?
Staat ie ook in de schuur? Is het mesh/bridge of is de AP bekabeld aangesloten?
In geval van het laatste, kan je de MT niet ook bekabeld aansluiten of anders via de AP als die een 2e poort heeft?

In geval van mesh/bridge, is die verbinding tussen de AP's wel goed?

En aanvullend op hieronder, niet toevallig 2 routers in je netwerk?

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2026 12:29 ]

• 3DWim
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:23:
[...]Geen idee, hoe ik de verbinding kan verbeteren met de HomeWizard verbeteren of een andere P1 meter er tussen ?
Ik zie de HW ook niet in het 2,4GHz wifi plaatje staan, net asl de venus.
Zit alles nu wel of niet op het juiste en hetzelfde netwerk (incl. uw telefoon) ?

• Arie26
3DWim schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Ik zie de HW ook niet in het 2,4GHz wifi plaatje staan, net asl de venus.
Zit alles nu wel of niet op het juiste en hetzelfde netwerk (incl. uw telefoon) ?
Mijn Marstek is verbonden met de AP schuur 2,4ghz

De HW via AP woonkamer ook op 2,4ghz

Nu wederom verbroken, bah.

Teteringen

• DukeBox
  • Niet online
Arie26 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:34:
Mijn Marstek is verbonden met de AP schuur 2,4ghz

De HW via AP woonkamer ook op 2,4ghz
Dat was onderhand duidelijk maar de details blijven uit.

• Arie26
DukeBox schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Dat was onderhand duidelijk maar de details blijven uit.
naar welke details kunnen mijn nog meer helpen, volgens mijn heb ik alles gedeeld hierzo.

Teteringen

• 3DWim
Volgens mij ziet jouw AP schuur gewoon AP Woonkamer niet.
Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat alles op hetzelfde AP moet zitten. Maar wellicht hoeft dat voor de V3 niet meer. Wat staat er in het starttopic ?

Pagina: 1 ... 22 ... 31 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.