4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Astrameter emuleert een P1 meter zodat Marstek's eigen software er op kan acteren, als alternatief voor hun fysieke P1 module.Maxwp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:36:
Home Battery Control
Astrameter
Is er al een idee welke van de 2 het beste is.?
De voor en nadelen ?
HBC stuurt de Marstek zelf volledig aan en vervangt daarmee de logica van Marstek.
Heb geen ervaring met die laatste, ik gebruik zelf naar volle tevredenheid https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager wat geen Node-Red vereist.
[ Voor 5% gewijzigd door Sypher op 29-06-2026 09:30 ]
Ga in de app en naar instellingen en feedback, daarna vraag het aan Marstek, bij vraagtype kies je update en dan meldt je het probleem, meestal krijg je dan al binnen het uur een nieuwe update.Coty Ave schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:50:
[...]
Dank voor je vraag: ik heb P1 van Marstek erbij gekregen en die zit rechtstreeks op slimme meter (dus zonder splitter). Modus staat op "zelf" en op 3 fasen. Wifi had ik al op 2,4G gezet voor zowel batterij als ook P1.
Hoe verder want dit schiet niet op voor mij op deze manier?
Als je die nieuwe update krijgt dan ga je met je mobile telefoon vlakbij de batterij staan en trek de LAN kabel van de batterij uit, daarna update starten...dan wachten, duurt wel even tot hij erdoor is.
Als alles goed loopt start de batterij na de update gewoon terug op
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik kan HBC zeker aanbevelen na enkele weken draaien. Geen gedoe meer met de CT's en de aanwezige logica is echt wel top. Bij lage vermogens wordt slechts één batterij aangestuurd wat zeker tijdens de nacht een serieuze verbetering is, je kan ook laten regelen op bijvoorbeeld -20W zdd je zeker niets uit het net trekt. Om het half uur wordt overgeschakeld naar een andere batterij wat dan weer zorgt voor minder opwarming enz. Er zijn ook mooie dashboards per batterij aanwezig. HBC zit gewoon goed in elkaar.Maxwp schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:36:
Home Battery Control
Astrameter
Is er al een idee welke van de 2 het beste is.?
De voor en nadelen ?
En als je al HA hebt draaien is het echt niet moeilijk om te installeren + is te gebruiken met alle versies van Venus batterijen.
Kortom ik ben er heel blij mee.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Niet helemaal waar natuurlijk. Een offset instellen op -10W zodat er zeker niets uit het net genomen word, batterijen laten afwisselen op een zelf in te stellen tijd is allemaal niet standaard bij Marstek.Sypher schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:29:
[...]
Astrameter emuleert een P1 meter zodat Marstek's eigen software er op kan acteren, als alternatief voor hun fysieke P1 module.
Onder de 1000W is er bij mij maar 1 batterij actief. Boven de 1000W springt er een 2de bij. Na een eigen ingestelde tijd, wisselen de batterijen onderling. Dus de astrameter gaat qua logica toch wel iets verder dan marstek standaard doet.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ja, maar is het niet zo dat de Marstek uiteindelijk zelf de beslissingen neemt obv de data die de Marstek uit Astrameter haalt? Strikt genomen stuurt Astrameter hem dan wel aan (obv "data manupulatie"), maar HBC / MVEM gaan iets verder door hem rechtstreeks aan te sturen.Druppeltje_ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:22:
[...]
Niet helemaal waar natuurlijk. Een offset instellen op -10W zodat er zeker niets uit het net genomen word, batterijen laten afwisselen op een zelf in te stellen tijd is allemaal niet standaard bij Marstek.
Onder de 1000W is er bij mij maar 1 batterij actief. Boven de 1000W springt er een 2de bij. Na een eigen ingestelde tijd, wisselen de batterijen onderling. Dus de astrameter gaat qua logica toch wel iets verder dan marstek standaard doet.
Nee, mijn batterij is nooit met LAN verbonden geweest. Altijd via Wifi.Tom_G schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:07:
Was je batterij al via ethernet (kabel) verbonden met het netwerk toen je de P1 meter problemen ondervond?
Inmiddels terug thuis, heb de P1 meter opnieuw geconfigureerd en de batterij is nu ook via ethernet (kabel) aangesloten i.p.v. wifi.
Tip, koop een modbus M5 stack, dan kan je die trage en vervelende API van Marstek zelf uitschakelen. Lost misschien een hoop problemen op.Het probleem met de LED heb ik ook! Ik heb daarvoor een bash script (bedankt Claude AI) die ieder uur de led expliciet uitzet via de API. Ik gebruik de API overigens ook voor monitoring (Bash script op Raspberry Pi).
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Ze hebben firmware klaar gezet voor de CT002.
Alleen, dat is een Astrameter CT002.....
Hier stond een dode link.
Nu zit in die patchkast alles wat nodig is om het huis van netwerk te voorzien, plus alles dat het huis draaiende houdt (HA, EVCC, etc.). Hoe mooi zou het zijn als de Marstek dit levend kan houden bij stroomuitval.
Zijn er Tweakers die de backup functie hebben getest? Kan ik de apparatuur blijvend aangesloten houden op de Marstek backup poort en schakelt hij snel genoeg om switches en mini-pc zonder dip aan te houden?
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.