• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:55
TFHfony schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb ook wat grafiekjes van zowel de Marstek als de Tapo in mijn Home Assistent zitten en daar zie ook geen afwijkingen op dat punt. Sowieso ben ik al tevreden met een RTE van boven de 80%. Ik was eigenlijk meer uitgegaan van 70% - 75%, zeker van een relatief "budget" product. Maar ze lijken het best goed voor elkaar te hebben.
Dat is zeker oke, je zou een keer testje kunnen doen bij laag vermogen ...... zelf avond nacht ochtend 200/80 watt.
Maar de RTE zou voor jou zoals je zei eigenlijk niet van belang zijn aangezien je vooralsnog je zonnestroom wil gebruiken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:11
TFHfony schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb ook wat grafiekjes van zowel de Marstek als de Tapo in mijn Home Assistent zitten en daar zie ook geen afwijkingen op dat punt. Sowieso ben ik al tevreden met een RTE van boven de 80%. Ik was eigenlijk meer uitgegaan van 70% - 75%, zeker van een relatief "budget" product. Maar ze lijken het best goed voor elkaar te hebben.
Ik heb een shelly in mijn CE wandcontactdoos ingebouwd en zie wel verschil tussen Marstek waarden en Shelly waarden. Het is niet veel, maar mijn Shelly geeft een lagere Efficiency dan wat Marstek geeft. Marstek geeft twee waarden, van de accu en van de AC kant.

Bij beide versies is de afwijking ongeveer het zelfde, Marstek heeft een afwijking van ongeveer 3 tot 15W met mijn Shelly aan AC kant. Dat is ongeveer 1% maar dat is inherent aan wat Shelly zelf aangeeft als afwijking van hun sensors. Verschil tussen Batterij vermogen en A-C vermogen is vele malen groter en hoe lager het vermogen hoe groter de afwijking. Bij 150W is er al snel een verschil van 35% voor de V2 en 30% van de V3. Bij de sweetspot van rond de 1800W is dit bij mij ongeveer 8% voor de V3 en 10% voor de V2.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:41:
Lading volgens MT app: 134,82 kWh; ontlading volgens MT app: 111,92kWh
Lading volgens HW socket: 146kWh; ontlading volgens HW socket: 115kWh.
Dus in mijn geval V2 wijken die cijfers toch best wat af en is Marstek nog steeds wat positiever ingesteld.
Bij ontlading is de MT toch juist conservatiever :? Er komt volgens HW méér uit dan volgens MT.

• WargamingPlayer
DukeBox schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:55:
[...]

Bij ontlading is de MT toch juist conservatiever :? Er komt volgens HW méér uit dan volgens MT.
Dat niet alleen, er zit ook meet afwijking in de plug, en hoe lager het vermogen, hoe groter de afwijking.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:36
WargamingPlayer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Dat niet alleen, er zit ook meet afwijking in de plug, en hoe lager het vermogen, hoe groter de afwijking.
Ik schat de gegevens van hw toch op een hogere waarde dan die van Marstek als het om meten gaat.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |

• Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-08 20:44
S2S schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:17:
[...]

Ik weet het niet hoor.. ik denk dat ze zonder balanceren ook wel prima 12 jaar werken .. en dan hebben we vast al wat nieuws . Ik heb geen 10 uur over op een dag voor balanceren om 17.00 beginnen de accu’s hier al weer met stroom afgeven .
Ik denk ook dat dat wel goed komt. Als ik hier kijk dan wisselt het van dag tot dag. De ene dag is het verschil 150mV als ze op 100% staan en de volgende dag is het bijv 102mV. Ook als ze even op 100% staan dan zakken ze weer een stukje naar elkaar toe. Ik kan me sowieso niet voorstellen dat zo’n groot bedrijf (die voordat ze de pib produceerde al andere accu’s en powerbanks produceerde) niet weet dat een accu cel een vorm van cel balancing nodig heeft en maar zo die accu de markt op duwt zonder hier een plan mee te hebben. Ze komen hier iig niet boven de 200mV verschil. Zoals andere al aangaven, de tijd zal het leren!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:34

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Sinds november 2025 draaide mijn 2 Marstek v2 batterijen met mijn ct003 zonder problemen en verbonden in een eigen netwerk met de modem op een meter afstand. Vorige week was de verbinding van de ct003 weggevallen en omdat ik thuis was heb ik hem handmatig geconnect en opgelost. Nu ben ik niet thuis maar zie Weerdt de verbinding is weggevallen dus laden de batterijen niet op. Hoe krijg ik deze instabiliteit opgelost? Nu salderen wij nog maar dit moet stabieler kunnen. Heb ook nog een 3 fasen shelly in de meterkast. Als aanvulling bijstopte exact om 6h en was om 930h weer terug online. Typisch die tijdstippen, alsof Marstek iets uitvoert op de achtergrond.

[ Voor 12% gewijzigd door corsat op 25-06-2026 11:41 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-08 19:28
De afgelopen dagen hebben wij m.b.v. onze 2 Venus E v3 batterijen het energieverbruikpatroon van deze grafiekjes gerealiseerd. We sturen ze aan met de Home Battery Control integratie in Home Assistant, met strategie 'self consumption'.

We leveren op dit soort zonnige dagen dus nog steeds flink terug, maar we gebruiken door de batterijen echt meer zelf.

Bij velen van jullie zal het beeld ongeveer net zo zijn, maar ik wilde het toch even delen. Blij met onze thuisbatterijen! 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaLKp0H-s802GTa2aS3C6pkwvP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/098iLvJC8Bs183nuAUxaJP6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKh7mVm4UvJqNsLDb4bjBi0tpdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmWb9F49U9l1QcZXoiBh1FbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als volgende stap ga ik kijken naar "knijpen" van de zonnepanelen.

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro

Ronald6 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:05:
[...]
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat zo’n groot bedrijf (die voordat ze de pib produceerde al andere accu’s en powerbanks produceerde) niet weet dat een accu cel een vorm van cel balancing nodig heeft en maar zo die accu de markt op duwt zonder hier een plan mee te hebben. Ze komen hier iig niet boven de 200mV verschil. Zoals andere al aangaven, de tijd zal het leren!
Denk dat je als bedrijf vooral naar kostenreductie kijkt. Dat is ook de reden dat zowat alle plugin thuisbatterijen ongebalanceerd geleverd worden (is gewoon te duur om in fabriek te balanceren). Het balanceren gebeurt dan bij de eindgebruiker. Bij Marstek lijkt die (passieve) balancering standaard niet echt voldoende actief te zijn om wat van reden ook. Gezien de brakke soft- en firmware moet je misschien niet al te ver zoeken en is het hoogstwaarschijnlijk gewoon slecht geimplementeerd. Mogelijk lossen ze dat in toekomst op met BMS update als er teveel mensen problemen krijgen. Dat veel nieuwe batterijen nu van 48V architectuur naar 16V gaan (zoals de Venus E v4) heeft ook te maken met kostenreductie en zal de nood om te balancen nog verder verminderen.
Die 10-jaar garantie is mooi op papier, maar je leest nu al dat ze moeilijk doen om batterijen met significant mindere capaciteit. Kan alleen maar inbeelden dat het binnen x-aantal jaar als meer mensen zouden klagen er niet beter op wordt. Op een gegeven moment gaan ze ook een refurbished leveren ter vervanging ipv nieuwe bij een defect. Dus ik probeer er alles aan te doen om mijn batterij nu in top-conditie te houden 8)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-08 22:53
Heel herkenbaar. Over het gehele jaar is de teruglevering met meer dan 50% gedaald. Met name de overgangsmaanden maart en april waarom enorm efficient want de teruglevering was vrijwel nul terwijl we al flink wat zonnestroom hadden. Ik verwacht hetzelfde in de periode half augustus tot en met half oktober.

Maar desondanks gooi ik nog steeds teveel weg. Het enige dat we hieraan kunnen veranderen is gedrag. Dus de vaatwasser, wasmachine, droger tussen 1100 en 1600 uur op de timer starten. Maar zelfs als ik alledrie op éen dag dan draai gaat op dagen als vandaag nog eens 7-10 kwh het net op.

Je kunt het ook omdraaien. Zorg dat je batterijen leeg zijn om 10 uur door alles in de nacht te doen zodat batterijen maximaal ingezet kunnen worden om stroom op te slaan (10 kwh). Maar ook dan gaat er dus stroom het net op...

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Mg4gebruiker
Vraag:

Hebben jullie voor de aansluiting op de groep een speciale contactdoos gebruikt? Of is een gewone ook voldoende?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55

Aapje

Opel-beun
Aapje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:38:
Intussen nieuws in mijn garantiekwestie, geen idee of mijn dealer elektramat ermee te maken heeft gehad. Maar Marstek gaf mij op de feedback in de app aan dat mijn Venus E gaat vervangen worden. Volgens wat ik begrijp uit de mail sturen ze eerst een vervangende op en ik moet dan de kapotte op de pallet weer retour sturen. Dus afgezien dat 't even moeizaam ging met de eerste lijn helpdesk van Marstek en die van Elektramat denk ik dat 't goed gaat komen... Nu benieuwd wat ze gaan opsturen als ik iedereen hier zo hoor hebben ze geen V2 machines meer? Zou jammer zijn, heb ik straks 1 afwijkende unit...
Nou intussen weer flinke bak wachten verder.... nog geen nieuws...

Laatste bericht was (2 weken terug):

'Your case has been successfully created and approved, and your customer information has been completed. It is currently pending final processing by the warehouse, particularly regarding the addition of the necessary logistics information for shipment.

For this reason, the dispatch and replacement confirmation have not yet been completed. You will be informed as soon as the shipment is officially scheduled.'

Voorraad issues daar? ElektraMat ook maar weer bericht, ruim 2 een maand staat die accu al niks te doen in de gang...
Aapje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:13:
[...]
Voorraad issues daar? ElektraMat ook maar weer bericht, ruim 2 maand staat die accu al niks te doen in de gang...
Vrees dat nieuwe voorraad eerst verkocht wordt en als er iets over blijft wordt dat pas gebruikt voor omruiling.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 21:15

HMS

Ik wacht hier al 2 maand op omruiling door Marstek. Mijn case was eind april al goedgekeurd, maar het enige wat ik terug krijg is dat ik geduld moet hebben….

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:14

S2S

Ik ben wel benieuwd naar of de batterijen die kapot gaan gewoon via de Marstek app worden aangestuurd of eigen automation ..

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-08 16:53
Dag allen,

Ik zie dat er een nieuwe formfactor is voor de CT003, is deze al door iemand besteld en gebruikt? Zijn er ervaringen? Ik ga er gemakshalve vanuit dat deze een verbetering moet brengen ten opzicht van de eerdere variant :).

Marstek CT003 Smart Meter met P1 & IR Aansluiting

2 x Marstek Venus 5.12KWh V156 (v1) + V156 (v2) - Virtual AstraMeter (docker)

• tweeek
GerverCom schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:20:
Dag allen,

Ik zie dat er een nieuwe formfactor is voor de CT003, is deze al door iemand besteld en gebruikt? Zijn er ervaringen? Ik ga er gemakshalve vanuit dat deze een verbetering moet brengen ten opzicht van de eerdere variant :).

Marstek CT003 Smart Meter met P1 & IR Aansluiting
Zou het "gemakshalve" even nog in de "koelkast" zetten.
Er was enkele pagina's terug iemand die er 1 had.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85529324

[ Voor 73% gewijzigd door tweeek op 25-06-2026 12:39 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

S2S schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:16:
Ik ben wel benieuwd naar of de batterijen die kapot gaan gewoon via de Marstek app worden aangestuurd of eigen automation ..
Als ik dat hier zo lees is dat weinig verschil. Ze gaan vooral kapot door
- slechte firmware update die de batterij bricked
- slechte cel waardoor de batterij niet meer kan laden/ontladen of lage capaciteit heeft
- hardware component dat het begeeft in omvormer / ems / bms

Waarom zou eigen automatisering de batterij kapot maken? De BMS hoort in te grijpen bij alles wat buiten de specs komt (te warm, te koud, te hoge of lage batterijspanning, etc).
HMS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:46:
Ik wacht hier al 2 maand op omruiling door Marstek. Mijn case was eind april al goedgekeurd, maar het enige wat ik terug krijg is dat ik geduld moet hebben….
Zou nu je nog in de 2 jarige garantie van leverancier zit daar wat druk uitoefenen dat ze vervanging moeten regelen gezien de oplossing van de fabrikant te lang op zich laat wachten. Je kunt altijd proberen.
Maar als ik dit lees huiver ik toch wat van de garantieafhandeling. Een batterij zoals jou defect in april en aan dit tempo pas afgehandeld tegen najaar wil zeggen dat je de beste maanden van het jaar verliest. Zou op zen minst wel een geste tegenover kunnen staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Avenger 2.0 op 25-06-2026 12:45 ]

• GerverCom
tweeek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Zou het "gemakshalve" even nog in de "koelkast" zetten.
Er was enkele pagina's terug iemand die er 1 had.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85529324
Dank je voor je repsonse.

Ik ondervind momemteel vaak dat de CT003 geen waardes meer leest of krijgt met als gevolgs geen activeit (ik draai enkel zelfconsumptie, en heb een V1 en V2) enkel met het herstarten van de CT003 werkt het meestal weer. Hoopte dat de nieuwe formfactor misschien ook wat meer stabilitieit zou brengen.

De AI support van Marstek komt met opties zoals op hetzelfde netwerk zetten met uiteindelijk een keer een firmware update. Misschien is de CT003 wel echt kapot en moet ik toch vervangen :)

• tweeek
GerverCom schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Dank je voor je repsonse.

Ik ondervind momemteel vaak dat de CT003 geen waardes meer leest of krijgt met als gevolgs geen activeit (ik draai enkel zelfconsumptie, en heb een V1 en V2) enkel met het herstarten van de CT003 werkt het meestal weer. Hoopte dat de nieuwe formfactor misschien ook wat meer stabilitieit zou brengen.

De AI support van Marstek komt met opties zoals op hetzelfde netwerk zetten met uiteindelijk een keer een firmware update. Misschien is de CT003 wel echt kapot en moet ik toch vervangen :)
Ik heb geen idee hoe het zit met de firmware voor de nieuwe varianten CT003, de oude zou op V122 zitten.
Heb je toevallig ook nog een splitter? anders kan je even proberen dingen te verzetten en of iets wel of geen extra voeding te geven.

• GerverCom
tweeek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Ik heb geen idee hoe het zit met de firmware voor de nieuwe varianten CT003, de oude zou op V122 zitten.
Heb je toevallig ook nog een splitter? anders kan je even proberen dingen te verzetten en of iets wel of geen extra voeding te geven.
Dank je wel voor de suggesties. Er zit nu inderdaad een splitter tussen maar ben al wat langer aan het troubleshooten, uiteindelijk een perdiode direct op de P1 poort met helaas ook hetzelfde resultaat.

Het blijft nog steeds Tweaken als hobby ;)

• tweeek
GerverCom schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Dank je wel voor de suggesties. Er zit nu inderdaad een splitter tussen maar ben al wat langer aan het troubleshooten, uiteindelijk een perdiode direct op de P1 poort met helaas ook hetzelfde resultaat.

Het blijft nog steeds Tweaken als hobby ;)
Marstek voorziet je perfect in je hobby :)

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:18
Gisteren had ik een ventilator besteld (usb 5V) om op de batterij te leggen omdat de interne temperatuur wel aardig oploopt. Ik heb deze aangesloten op de back-up aansluiting en tot mijn verbazing begon die direct te blazen ook al was in de Marstek app de back-up functionaliteit uitgeschakeld. Ook in HA (via LilyGo) merk ik dat die instelling wel aan- en uit te schakelen is maar dat ze altijd werkt. Heeft er nog iemand dit al voor gehad (V1 versie trouwens)?

Ik was van plan via HA een automatisatie te schrijven die de back-up aan- en uitschakelt a.d.h.v. de interne temperatuur. Nu draait die continue. Ik weet, een 12cm ventilator op 5V verbruikt niet veel maar het is een principekwestie O-)
edit:
V153 trouwens

• tweeek
Horla schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:10:
Gisteren had ik een ventilator besteld (usb 5V) om op de batterij te leggen omdat de interne temperatuur wel aardig oploopt. Ik heb deze aangesloten op de back-up aansluiting en tot mijn verbazing begon die direct te blazen ook al was in de Marstek app de back-up functionaliteit uitgeschakeld. Ook in HA (via LilyGo) merk ik dat die instelling wel aan- en uit te schakelen is maar dat ze altijd werkt. Heeft er nog iemand dit al voor gehad (V1 versie trouwens)?

Ik was van plan via HA een automatisatie te schrijven die de back-up aan- en uitschakelt a.d.h.v. de interne temperatuur. Nu draait die continue. Ik weet, een 12cm ventilator op 5V verbruikt niet veel maar het is een principekwestie O-)
Ik heb laatst een oplader erin gestoken of er stroom op zat , zal het zo nog eens doen.
Normaliter staat bij mij backup uit.
Zojuist een oplader erin gedaan en geen geluidje op de telefoon, wat wel bij normaal stopcontact te horen is.

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 25-06-2026 14:30 ]

• gmmiddag
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:02
MarjaR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:44:
De afgelopen dagen hebben wij m.b.v. onze 2 Venus E v3 batterijen het energieverbruikpatroon van deze grafiekjes gerealiseerd. We sturen ze aan met de Home Battery Control integratie in Home Assistant, met strategie 'self consumption'.

We leveren op dit soort zonnige dagen dus nog steeds flink terug, maar we gebruiken door de batterijen echt meer zelf.

Bij velen van jullie zal het beeld ongeveer net zo zijn, maar ik wilde het toch even delen. Blij met onze thuisbatterijen! 👍

[Afbeelding]

[Afbeelding]

klopt, de batterij is snel vol deze dagen. Ik heb hem nu op 800W laden gezet, dan blijft de temperatuur ook wat lager lijkt het.

• tweeek
Heeft er iemand toevallig data ontvangen in de marstek app, vanaf 13.40 uur is er bij mij niks binnen gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9khnMscfO8HSd8zQd_pi5-7TM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqOunm99ipLoGBLRrkdiEgvI.jpg?f=fotoalbum_large

• 3DWim
  • Laatst online: 13:17
tweeek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
Heeft er iemand toevallig data ontvangen in de marstek app, vanaf 13.40 uur is er bij mij niks binnen gekomen.
Bij mij werkt het nu. Maar gisteravond net voor 24:00u had ik ineens een 2500W laadpiek.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• r2504
  • Registratie: December 2010
Druppeltje_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Dus in mijn geval V2 wijken die cijfers toch best wat af en is Marstek nog steeds wat positiever ingesteld.
Minder dan 3 procent op de output… wie zegt trouwens dat de HW plug juist is ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• tweeek
r2504 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:22:
[...]

En een stapje verder, gewoon verlies door bekabeling en wat wil je met een plug info doen als marstek dat niet accepteert, en vrij logisch.

• r2504
  • Registratie: December 2010
Gely schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Ik weet niet waar je naar toe wilt met je opmerking maar vermogen en energie data die je uit de Marstek haalt zijn niet correct, vandaar het gebruik van een HW power plug om de juiste gegevens te hebben. En om bijv. zo een correcte berekening te kunnen maken van de RTE.
En jij hebt dat vergeleken met geijkte apparatuur… er is trouwens iemand die het vergelijk heeft gedaan met een HW plug en een verschil op de output heeft van minder dan 3 procent. Straffe uitspraken van jou dus.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Mg4gebruiker
corsat schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:27:
Sinds november 2025 draaide mijn 2 Marstek v2 batterijen met mijn ct003 zonder problemen en verbonden in een eigen netwerk met de modem op een meter afstand. Vorige week was de verbinding van de ct003 weggevallen en omdat ik thuis was heb ik hem handmatig geconnect en opgelost. Nu ben ik niet thuis maar zie Weerdt de verbinding is weggevallen dus laden de batterijen niet op. Hoe krijg ik deze instabiliteit opgelost? Nu salderen wij nog maar dit moet stabieler kunnen. Heb ook nog een 3 fasen shelly in de meterkast. Als aanvulling bijstopte exact om 6h en was om 930h weer terug online. Typisch die tijdstippen, alsof Marstek iets uitvoert op de achtergrond.
Heb ik drie keer de afgelopen 6 weken gehad terwijl het daarvoor probleemloos werkte. Zit hem denk ik in de app update.

r2504 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Maar jij rekent enkel op basis van de output. Als je op basis van zowel input als output RTE gaat berekenen wijkt dat wel behoorlijk af. Voor de duidelijkheid: niet dat ik daar wakker van lig. De HW sockets staan er hier op omdat ik dan gewoon alles in 1 glasheldere app heb. Opwek van de 2 omvormers, de P1 meter, de thuisbatterijen, gasverbruik, waterverbruik,... Dus niet om de reden dat ik cijfertjes tot op de komma juist wil hebben. We wijken ook gewoon te ver af van de oorspronkelijke vraagstelling. Er van uitgaande dat Homewizard zijn sockets verkoopt als geijkt in de fabriek en een precisie van 99,5% pretendeert in hun specs heb ik meer vertrouwen in de HW app dan de cijfers die uit de Marstek app rollen. That's it.

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 25-06-2026 23:37 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Ronald6
Er was gisteren een update voor de Marstek app op iOS. Versie 1.6.6.8. Daar zit een bug in; als ik de batterij manual aan wil sturen dan vul ik bij laden of ontladen de wattage in maar kan daarna niet meer scrollen, dus je kunt niet op ok drukken. Ik kan ze nu dus niet handmatig aansturen. Dus als je de update nog niet gedaan hebt zou ik hem niet downloaden.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:30
r2504 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:32:
[...]

En jij hebt dat vergeleken met geijkte apparatuur… er is trouwens iemand die het vergelijk heeft gedaan met een HW plug en een verschil op de output heeft van minder dan 3 procent. Straffe uitspraken van jou dus.
Zie reactie van @Druppeltje_ hieronder. Leg de input er ook maar naast. Ik lig ook helemaal niet wakker van RTE. Ik schreef wel degelijk RTE als voorbeeld. De ratio energie die je in de Marstek (V2 in mijn geval) steekt en er terug uithaalt is in de Marstek app zeer optimistisch voorgesteld. Daar ging de initiële discussie over, en dat er met de HW plug een correctere weergave is van die ratio, ik beweer nergens dat dit tot op de mW is. BTW, aangezien ik al een 50-tal jaar elektronica als hobby (en beroep) heb bezit ik wel degelijk een power meter (GW Instek). En het is dan nog eentje met een kalibratiecertifcaat ook. Zo heb ik dus ooit al mijn plugs (Fibaro ZWave, Shelly, EVE, Tuiya/Hombli en HW uiteraard) eens gemeten op latent verbruik. Die discussie is hier trouwens lang geleden ook al eens gevoerd.

EDIT: Serieus off-topic eigenlijk dat laatste.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Ronald6 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:29:
Er was gisteren een update voor de Marstek app op iOS. Versie 1.6.6.8. Daar zit een bug in; als ik de batterij manual aan wil sturen dan vul ik bij laden of ontladen de wattage in maar kan daarna niet meer scrollen, dus je kunt niet op ok drukken. Ik kan ze nu dus niet handmatig aansturen. Dus als je de update nog niet gedaan hebt zou ik hem niet downloaden.
Op Android is er hier ook een bug en wil deze ingegeven manuele waarde niet accepteren. Alleen wel bij nieuwe interface batterijen (v3, A, D, etc), bij de andere v1/v2 werkt het wel nog. Goed bezig daar MT :+

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-08 21:02
Mg4gebruiker schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:33:
[...]

Heb ik drie keer de afgelopen 6 weken gehad terwijl het daarvoor probleemloos werkte. Zit hem denk ik in de app update.
Idem hier. Ging een jaar goed, en heb de afgelopen week al 2 keer de CT003 moeten herstarten. Onhandig (to say the least). Maar ik zie niet helemaal hoe het aan de app op de telefoon zou moeten liggen (als zijn ere wel twee updates van de app snel na elkaar geweest).

Marstek V2 5.12kw v154, CT003 v117; IthoDaalderop CoolCube

• lvhb
  • Laatst online: 13:16
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:47:
[...]

Op Android is er hier ook een bug en wil deze ingegeven manuele waarde niet accepteren. Alleen wel bij nieuwe interface batterijen (v3, A, D, etc), bij de andere v1/v2 werkt het wel nog. Goed bezig daar MT :+
Klacht indienen via de marstek app. Met alleen hier klagen wordt het probleem niet opgelost

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie

lvhb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Klacht indienen via de marstek app. Met alleen hier klagen wordt het probleem niet opgelost
Wedden als ik dat doe ze mij een nieuwe batterij firmware gaan pushen :D

• S2S

S2S

Aircos blazen nu vol! F*ck die batterijen ! 😆

S2S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:18:
Aircos blazen nu vol! F*ck die batterijen ! 😆
Nu geraken ze tenminste eens leeg tegen de ochtend >:)

• Mg4gebruiker
RGHW schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Idem hier. Ging een jaar goed, en heb de afgelopen week al 2 keer de CT003 moeten herstarten. Onhandig (to say the least). Maar ik zie niet helemaal hoe het aan de app op de telefoon zou moeten liggen (als zijn ere wel twee updates van de app snel na elkaar geweest).
Het gedoe is gestart na de laatste update..

• Mg4gebruiker
lvhb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:23:
[...]

In de app krijg je ook geen respons. Ja, een ai suggestielijstje waarom je niet slim bezig bent...

• S2S

S2S

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:20:
[...]

Nu geraken ze tenminste eens leeg tegen de ochtend >:)
Dat zijn ze hier iedere ochtend… zwembad pompen en de airco’s op de slaapkamers, maar hier zijn ze ook voor gekocht (accu’s)

[ Voor 18% gewijzigd door S2S op 26-06-2026 12:51 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

MarjaR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:44:

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Mijn omvormer is 9 jaar oud, de fabrikant is al jaren geleden failliet gegaan. Dus aan die kant hoef ik niks te verwachten van ondersteuning.
Dus ik laad nu de batterij op vanaf 10.00 uur met 900 Watt. Daarmee overbrugt hij een groot deel van de dag, zodat het terugleveren wat beperkter wordt.

Maar ik ben benieuwd of de knappe koppen hier betere ideeën hebben :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• S2S

S2S

Pietervs schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Mijn omvormer is 9 jaar oud, de fabrikant is al jaren geleden failliet gegaan. Dus aan die kant hoef ik niks te verwachten van ondersteuning.
Dus ik laad nu de batterij op vanaf 10.00 uur met 900 Watt. Daarmee overbrugt hij een groot deel van de dag, zodat het terugleveren wat beperkter wordt.

Maar ik ben benieuwd of de knappe koppen hier betere ideeën hebben :)
Airco’s aanzetten … 😂

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

S2S schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Airco’s aanzetten … 😂
ik wist dat ik iets vergat... :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-08 12:02
In de topicstart staat dit: >6.000 cycli (80% DoD)
In de specs van Marstek zie ik 6000 cycli bij 90% staan: https://www.marstek.nl/wp-content/uploads/2025/08/VENUS_E_3.0_Catalog.pdf maar ik begrijp dat 11% dus het minimum is.

Tenzij jullie een goede reden zien, ga ik waar nodig gewoon terug naar 11%. Zie ik iets over het hoofd?

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-08 14:27
Eén van mijn V3 heeft vandaag de 68,9 celsius aangetikt bij ontladen. De max cell temperatuur 47 graden.

Volgens mij is hij nu in een veilige stand dat max 1000 W ontlaadt. Ben benieuwd wanneer dat weer op een normale waarde komt.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Frankvbr schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:32:
In de topicstart staat dit: >6.000 cycli (80% DoD)
In de specs van Marstek zie ik 6000 cycli bij 90% staan: https://www.marstek.nl/wp-content/uploads/2025/08/VENUS_E_3.0_Catalog.pdf maar ik begrijp dat 11% dus het minimum is.

Tenzij jullie een goede reden zien, ga ik waar nodig gewoon terug naar 11%. Zie ik iets over het hoofd?
Hier gewoon al 15 maanden van 11 naar 100 en weer terug. Alles hoger afgesteld is gewoon weggesmeten capaciteit. De limieten van Marstek zijn sowieso al zeer veilig afgesteld. Het is echt niet zo dat wanneer je tot 11% ontlaadt je de limieten van de celvoltages opzoekt.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:30
Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Hier gewoon al 15 maanden van 11 naar 100 en weer terug. Alles hoger afgesteld is gewoon weggesmeten capaciteit. De limieten van Marstek zijn sowieso al zeer veilig afgesteld. Het is echt niet zo dat wanneer je tot 11% ontlaadt je de limieten van de celvoltages opzoekt.
Volledig mee eens, hier ondertussen ook al sinds april 2025 (1ste batterij) en juni 2025 (2de batterij).

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 23:13

TFHfony

Professional Weirdo

Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar hoe stel je hem lager dan 12 in? De Marstek app lijkt dat niet toe te staan?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• tweeek
TFHfony schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar hoe stel je hem lager dan 12 in? De Marstek app lijkt dat niet toe te staan?
In de standaard app is dat niet aan te passen.

TFHfony schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Als je lager dan het minimum bedoeld, dat is niet mogelijk.

Als je 11% ipv 12% bedoeld, bij de V1 en V2 was 11% de ondergrens. Bij de V3 is dat 12% geworden.

Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:29:
[...]

Als je lager dan het minimum bedoeld, dat is niet mogelijk.

Als je 11% ipv 12% bedoeld, bij de V1 en V2 was 11% de ondergrens. Bij de V3 is dat 12% geworden.
Via backup stopcontact kan je v3 nog verder leegtrekken tot 8% en dan gaat hij in harde shutdown wegens cellen te laag. Uiteraard niet de bedoeling in dagelijks gebruik, maar goed om te weten als je nodig hebt.
En van wat ik begrepen heb van photovoltaikforum wordt vanaf firmware v149 van v3 de 12% softwarematig berekend en heeft niets te maken met de cel-niveau's. Dat zorgt er dus voor dat er altijd een relatief grote 'reservecapaciteit' onbenut blijft. Of dat nu is gegaan om veroudering tegen te gaan (zodat je dus niet gaat zien dat de capaciteit van je batterij minder wordt) of gewoon slecht geprogrammeerd is weet ik niet.

• Tom_G
  • Laatst online: 11:41
3raser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Ik heb gelijkwaardige ervaringen. Heb zeker 3 keer gehad dat de P1 meter niet correct meer werd uitgelezen en bleef "hangen" op een bepaald vermogen. De batterij bleef hierdoor constant laden of ontladen, afhankelijk van dat laatst uitgelezen vermogen. De enige manier om dit te corrigeren was voor mij fysiek de aan/uit knop op de batterij te gebruiken om de batterij uit en weer aan te zetten. Ik heb nooit pogingen gedaan om de P1 opnieuw te koppelen omdat ik daar in het begin nogal wat last mee heb gehad.

Ik heb het probleem bij Marstek neergelegd en zij hebben mij een nieuwe firmware gegeven. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gezien. Ik draai nu v148.7. Ik wil er nog wel bij benoemen dat ik nog een probleem had, namelijk dat de led-verlichting telkens vanzelf weer aan ging. Ik heb daarom ook de API uitgeschakeld waarna ook dat probleem leek te zijn opgelost. Geen idee wat de API met de led-verlichting te maken heeft, maar mogelijk heeft het uitschakelen van de API ook wel effect gehad op de problemen met mijn P1 meter. Ik weet dus niet exact welke handeling het probleem heeft opgelost. Het uitlezen van de batterij doe ik via modbus, dus ik heb de API niet meer nodig.
Was je batterij al via ethernet (kabel) verbonden met het netwerk toen je de P1 meter problemen ondervond?

Inmiddels terug thuis, heb de P1 meter opnieuw geconfigureerd en de batterij is nu ook via ethernet (kabel) aangesloten i.p.v. wifi.

Het probleem met de LED heb ik ook! Ik heb daarvoor een bash script (bedankt Claude AI) die ieder uur de led expliciet uitzet via de API. Ik gebruik de API overigens ook voor monitoring (Bash script op Raspberry Pi).

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:06
Hebben we wat discussie betreft die Energy Socket van Homewizzard maar ik vraag me af of die KWh meter die je in de meterkast plaats dan wel een goed keuze is of is ook dit niet goedgekeurd?

4800 Wp 10x ZO 6x Goodwe 5000 DNS NW Marstek Venus V3

• DukeBox
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:08:
Hebben we wat discussie betreft die Energy Socket van Homewizzard maar ik vraag me af of die KWh meter die je in de meterkast plaats dan wel een goed keuze is of is ook dit niet goedgekeurd?
Het gaat om de 'schakel functie'.

• merlin1201
DukeBox schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Het gaat om de 'schakel functie'.
Dus als je die schakelfunctie uitschakel dan is er niets aan het handje, ach het zijn slechts pieken van 2500w zeker niet constant en de socket heeft ook nog zijn eigen beveiliging.

merlin1201 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:08:
Daar kan je niet mee aan en uitschakelen dus dat gaat wel in orde zijn en die is tevens MID-gecertificieerd. Maar natuurlijk is die enkel mogelijk als je een aparte groep hebt per batterij.

• DukeBox
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Dus als je die schakelfunctie uitschakel dan is er niets aan het handje, ach het zijn slechts pieken van 2500w zeker niet constant en de socket heeft ook nog zijn eigen beveiliging.
De discussie ging om het (extern) aan/uit schakelen van de MT zelf, de HW socket kan daar in principe gewoon tegen. Ik heb overigens wel regelmatig langdurig 2500W, niet alleen pieken bij laden.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 27-06-2026 16:43 ]

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:58
DukeBox schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:40:
[...]

De discussie ging om het (extern) aan/uit schakelen van de MT zelf, de HW socket kan daar in principe gewoon tegen. Ik heb overigens wel regelmatig langdurig 2500W, niet alleen pieken bij laden.
Die sockets werken hier ook prima, heb de marsteks in het tuinhuis. Ontladen aan 2500 als ik de auto aan het laden ben, zelfs met dit weer, no issue, ik heb V2 van de sockets, die waren schijnt zelfs gevoeliger dan de V1 sockets

• DukeBox
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Die sockets werken hier ook prima, heb de marsteks in het tuinhuis. Ontladen aan 2500 als ik de auto aan het laden ben, zelfs met dit weer, no issue, ik heb V2 van de sockets, die waren schijnt zelfs gevoeliger dan de V1 sockets
Nogmaals net als anderen in de discussie ook meermaals gemeld hebben. Het gaat niet om het wel/niet werken van de HW sockets maar om het extern schakelen van de MT.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 22:03

Tazzios

..

Er is geen 'discussie': niemand die het gebruikt om de Marstek aan en uit te schakelen en niemand die er voorstander van is. :z

• merlin1201
Volgens mij vroeg ik alleen of de HW KWh meter voor in de meterkast een betere keuze is ;-)

merlin1201 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:30:
Volgens mij vroeg ik alleen of de HW KWh meter voor in de meterkast een betere keuze is ;-)
Die heeft geen meerwaarde tov een gewone socket als het enkel om de batterijen gaat. Ik heb ze beiden. De sockets op de batterijen, de kwh meters op de omvormers. Qua info en grafieken zijn deze in HW app/ HA integratie identiek. Ze zijn duurder, ze nemen plaats in in de zekeringkast, je moet dan elke batterij apart afgezekerd hebben en het is geen plug&play.

Als voordeel hebben deze dat ze niet (onbedoeld) uitgeschakeld kunnen worden en een MID certificering hebben. Maar dat is voor gewone monitoring ook totaal niet nodig.

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:20
De ct003 is vrijdagavond weer gecrasht (externe power, wifi stabiel, toont ook wifi ok in de app) . Voor de 4e keer in paar weken. En uiteraard net als ik op weekend ben en hem dus pas maandag kan herstarten.

11 juni bij 3e crash, support gecontacteerd en krijg enkel waardeloze ai antwoorden. Nu nog maar eens ticket open gedaan maar nu onder categorie vervanging. Iemand die er wel in slaagt Marstek te bereiken met menselijk contact?

Plan b zal dan maar zijn om ct003 te vervangen door hw of andere compatible P1 meter.

🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 150, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.72

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@runob
Al een half jaar mee aan het tobben?
Tijd voor modbus sturing lijkt me (als je homeassistant gebruikt) en het CT ding eruit slopen
Ik zit terug op V146 omdat V148 bij mij uiteindelijk restarts veroorzaakten bij ET. phone home.(ik heb al het netwerk van de marsteks geblokkeerd)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2026 20:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

runob schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:10:
De ct003 is vrijdagavond weer gecrasht (externe power, wifi stabiel, toont ook wifi ok in de app) . Voor de 4e keer in paar weken. En uiteraard net als ik op weekend ben en hem dus pas maandag kan herstarten.

11 juni bij 3e crash, support gecontacteerd en krijg enkel waardeloze ai antwoorden. Nu nog maar eens ticket open gedaan maar nu onder categorie vervanging. Iemand die er wel in slaagt Marstek te bereiken met menselijk contact?

Plan b zal dan maar zijn om ct003 te vervangen door hw of andere compatible P1 meter.
Lees u eens in in Home Battery Control, kijk eens naar de video's. Is eenvoudig te installeren en draait helemaal buiten de Marstek App.

Heb een jaar met de marstek app gedraait, ook geregeld problemen met de CT's en uitval. Nu soinds een 3-tal weken met HBC

Home battery Control draait echt goed in HA en mooie dashboards. Ik heb het gedaan voor mijn 3 Venus E's (2 x V1 en 1 x V2) via ELFIN EE11 (modbus naar LAN). Heb de indruk dat mijn dagafname van het net nog iets lager is dan via de marstek regeling.Stuurt ook om het half uur een andere batterij aan (als minder dan 2500W gevraagd wordt) wat minder warmte veroorzaakt en betere RTE zal geven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sYsjFrsBpOtUVA43rOgSPtRr6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F31yRmlKLZK0U0wvkOChLbYI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DSSW op 27-06-2026 20:39 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• Mulderslag
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:37
In Barneveld nu de goedkoopste aanbieding? € 1161,60 inclusief btw en excl. bezorgkosten. Ze hebben ze op voorraad.

Hyundai Kona skyline EV, 2x Marstek Venus E3 12 zonnepanelen 2,3 kw ohmepro laadpaal

• tweeek
Mulderslag schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:33:
In Barneveld nu de goedkoopste aanbieding? € 1161,60 inclusief btw en excl. bezorgkosten. Ze hebben ze op voorraad.
Dan bestel je er toch gewoon.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:14

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

bezorgkosten € 90.- ?
Raar, dat je eerst moet kopen voordat je die kosten kunt zien 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Nico-G op 27-06-2026 23:42 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

Is dat zo uitzonderlijk?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:20
runob schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:10:

Ah dan toch een mens die antwoord bij Marstek. AI brol gaf verkeerd antwoord dat er geen update voor ct003 was. Ze hebben die update 202506141125 klaargezet en ook uitgebreide excuses. Benieuwd of het daarmee opgelost gaat zijn.

🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 150, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.72

• THE_BASE
  • Niet online
DSSW schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Is dat zo uitzonderlijk?
Is toch een tijd geleden dat ze 1164 euro waren.

Maar Barneveld pakt het slim aan, die verlaagt de standaardprijs van het product, vraagt wel 90 euro verzendkosten. Zit je alsnog op 1250 euro, die auto van ze rijdt toch wel, dus kost ze niets en pakken ze dezelfde marge op het product.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:35:
[...]

is toch een tijd geleden dat ze 1164 euro waren.

Maar Barneveld pakt het slim aan, die verlaagt de standaardprijs van het product, vraagt wel 90 euro verzendkosten. Zit je alsnog op 1250 euro, die auto van ze rijdt toch wel, dus kost ze niets en pakken ze dezelfde marge op het product.
Dat bedoel ik ;)

• Coty Ave
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-07 14:08
Ik ben nieuw hier op Tweakers en hoop veel te leren en ervaringen te delen.

Ik heb sinds paar dagen een Marstek 3 en P1 meter. Installeren ging moeizaam maar is gelukt. Nu wil al 3 dagen op rij de batterij maar tot 99% opladen en bij stroomtekort niet meer ontladen. Als batterij en P1 opnieuw opstarten (stroom er paar minuten af) werkt alles wel normaal. Dan laadt de batterij op naar 100% bij stroomoverschot of gaat gelijk ontladen bij stroomtekort. Volgende dag bij opladen stopt de batterij weer op 99% en ben ik weer terug bij af .P1 is direct op slimme meter aangesloten en die is 5.0 . Software is laatste versie wordt aangegeven.

Iemand die mij tip kan geven?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:56

martijn v o

Certified by Enphase.

Ben vandaag een beetje aan het spelen met de V3 accu en de thuisbelastingen (vaatwasser, wasmachine, warmtepompboiler, WP in koelmodus (nu fancoil koeling op 5 graden wegens ontvochtigen), warmtepompdroger en probeer ook de accu vol te krijgen.

Lukt aardig: groen is levering PV en rood is d ebelasting thuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ1iaFeNIjxjxuOMtDeFZTD8yYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CcYY6aGBJavwmt9us79aLWIn.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen zat de accu helaas niet vol die was gisteren om 1900 al weer leeg door de slechte opbrengst PV anders was ik vanmorgen ook gestart met 0 kwh afname net, maar tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd-i3PinxcVZzMQ0XDgXPyEHLKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RG1lS2BVDiCvVFHwxOZfj5Bw.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• 3DWim
Nog niet.

Maar met P1 bedoel je de HW P1 ? en zo ja aangesloten via splitter?
In de app de CT ook een test laten doen zodat de MT weet op welke fase die zit ?
Op welke modus draait de MT ?
Alles op hetzelfde netwerk? Dus geen gasten netwerk / IOT of ander dedicated netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door 3DWim op 28-06-2026 13:47 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Coty Ave
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-07 14:08
3DWim schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Nog niet.

Maar met P1 bedoel je de HW P1 ? en zo ja aangesloten via splitter?
In de app de CT ook een test laten doen zodat de MT weet op welke fase die zit ?
Op welke modus draait de MT ?
Alles op hetzelfde netwerk? Dus geen gasten netwerk / IOT of ander dedicated netwerk.
Dank voor je vraag: ik heb P1 van Marstek erbij gekregen en die zit rechtstreeks op slimme meter (dus zonder splitter). Modus staat op "zelf" en op 3 fasen. Wifi had ik al op 2,4G gezet voor zowel batterij als ook P1.

Hoe verder want dit schiet niet op voor mij op deze manier?

• 3DWim
Coty Ave schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Dank voor je vraag: ik heb P1 van Marstek erbij gekregen en die zit rechtstreeks op slimme meter (dus zonder splitter). Modus staat op "zelf" en op 3 fasen. Wifi had ik al op 2,4G gezet voor zowel batterij als ook P1.

OK, maar heb je ook de CT een test laten uitvoeren?
Zie je daar naast de test ook van alle fases data langskomen?
Draait je telefoon ? met app ook op hetzelfde netwerk?

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
3DWim schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:53:
[...]

OK, maar heb je ook de CT een test laten uitvoeren?
Zie je daar naast de test ook van alle fases data langskomen?
Draait je telefoon ? met app ook op hetzelfde netwerk?
Het verhaal van die 99% is al eerder voorbij gekomen dacht ik, de oplossing was een andere firmware dacht ik. Effe zoeken hierboven

• DukeBox
  • Niet online
Auto diag wel gedaan na het koppelen?
Coty Ave schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Als je alles wat reeds geopperd werd al hebt gedaan en hebt geprobeerd zou ik het warm water niet opnieuw proberen uit te vinden en het gewoon even bij Marstek neerleggen. Het is vervelend voor nu, maar kans is groot dat je snel een fw update krijgt die dit oplost. Dan ben je ook onmiddellijk al getuige van het werkpunt van Marstek in het algemeen. Ze hebben een fantastisch product eenmaal het werkt, maar hun uitrol van fw is een soepje.

• tweeek
De marstek V1 is vandaag in warning / storing gesprongen voor de 2e keer.
1e keer ging de wattage omlaag en bij 50% stopte het, en bij het kijken zag ik het rode lampje.
Zag temperaturen van 53 56 54 op het koelblok.
Na +- 10 minuten ging ie weer door. (koelt dan uit zichzelf wel snel? )
Op 13% hetzelfde verhaal.

Ben ik benieuwd of dit zich zo weer voordoet bij het laden op 2500 watt.

• lvhb
Zijn er nog V2 gebruikers die de manual mode niet meer kunnen gebruiken omdat de OK knop rechtsboven om de wijziging te bevestigen te hoog op het scherm staat boven het icoontje van de batterij. De OK knop reageert gewoon niet meer op de GSM . Op mij tablet is er net ruimte genoeg om het scherm wat naar beneden te schuiven waardoor de OK knop daar wel werkt. Net een vlammende kwade klacht in de app naar de chinezen gestuurd .

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158.1. BMS 216.DMR 5 Communicatiemodule 2025..... Belgie

• tweeek
lvhb schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:22:
Zijn er nog V2 gebruikers die de manual mode niet meer kunnen gebruiken omdat de OK knop rechtsboven om de wijziging te bevestigen te hoog op het scherm staat boven het icoontje van de batterij. De OK knop reageert gewoon niet meer op de GSM . Op mij tablet is er net ruimte genoeg om het scherm wat naar beneden te schuiven waardoor de OK knop daar wel werkt. Net een vlammende kwade klacht in de app naar de chinezen gestuurd .
Helaas, V1 :) 8)7 :)

• WargamingPlayer
Op IOS geen issue.

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-08 23:05
Ja. Zelfde probleem op pixel Pro 10. Zodra ik waarde voor laden / ontladen probeer te wijzigen. Dag wijzigen blijft het wel ok.

[ Voor 7% gewijzigd door mrottjers op 28-06-2026 19:34 ]

• WargamingPlayer
mrottjers schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Ja. Zelfde probleem op pixel Pro 10. Zodra ik waarde voor laden / ontladen probeer te wijzigen. Dag wijzigen blijft het wel ok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWur7aiuovcMd01zBoiaAVLFBUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hQZuznT483RwR28gm4lFDrEj.png?f=fotoalbum_large Zo ziet het er op iPhone uit.

• lvhb
Na een namiddag zoeken en sakkeren uiteindelijk zelf de oplossing gevonden voor Android.

Instellingen- Weergave - weergavegrootte en tekst - lettergrootte wat kleiner zetten en eventueel vet aanzetten. Zal nu wel een sterkere bril moeten kopen want de lettertjes zijn klein geworden. Ik krijg ook knip onnodig van mij te forceren om van de gsm te kunnen lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 30-06-2026 12:45 ]

• Ronald6
lvhb schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:19:
Na een namiddag zoeken en sakkeren uiteindelijk zelf de oplossing gevonden voor Android.

Instellingen- Weergave - weergavegrootte en tekst - lettergrootte wat kleiner zetten en eventueel vet aanzetten. Zal nu wel een sterkere bril moeten kopen want de lettertjes zijn klein geworden. Ik krijg ook chinese spleetogen van mij te forceren om van de gsm te kunnen lezen.
Ik zit op iOS en heb hetzelfde probleem na de laatste update en heb ook een oplossing gevonden. Ik scroll met 1 vinger naar beneden en houd hem vast, dan houd ik m’n andere vinger op de plek waar de ok knop ongeveer uitkomt, dan laat ik los en klik snel met de andere vinger op ok terwijl het scherm weer omhoog bounced 😂 Omslachtig maar het werkt 😄😄

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 16:47
Marstek Venus E Max 10kWh zojuist besteld. Levering zou ergens in augustus moeten zijn. Ben benieuwd.

• tweeek
Tijgertje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:25:
Marstek Venus E Max 10kWh zojuist besteld. Levering zou ergens in augustus moeten zijn. Ben benieuwd.
Jammer dat je zo geduldig moet zijn, maar zeker wel een leuke keuze, in ieder geval tijd genoeg om voorbereidingen te treffen.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 23:13

TFHfony

Professional Weirdo

De boel draait nu een kleine maand en lijkt momenteel stabiel en grotendeels te doen wat ik wil. Het enige wat ik wel jammer vind is dat de Marsteks hun output niet zo efficiënt mogelijk inzetten. Als het huishouden 600W vraagt gaan ze allebei rond de 300W leveren, waarbij de efficiency relatief laag is. Je zou liever zien dat er eentje 600W levert en de andere in standby blijft staan tenzij er natuurlijk te veel vermogen voor 1 unit wordt gevraagd.

Een klein blogje over mijn eerste maand met mijn Marsteks:
https://www.arnauddeklerk.com/blog/accu.html

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

TFHfony schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:31:
De boel draait nu een kleine maand en lijkt momenteel stabiel en grotendeels te doen wat ik wil. Het enige wat ik wel jammer vind is dat de Marsteks hun output niet zo efficiënt mogelijk inzetten. Als het huishouden 600W vraagt gaan ze allebei rond de 300W leveren, waarbij de efficiency relatief laag is. Je zou liever zien dat er eentje 600W levert en de andere in standby blijft staan tenzij er natuurlijk te veel vermogen voor 1 unit wordt gevraagd.

Klopt. Dé hoofdreden waarom ik sinds enkele maanden overgeschakeld ben naar de Astrameter als aansturing.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:14

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

TFHfony schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:31:

Kijk ook eens naar Home Battery Control. Daarin is ook dat probleem getackeld.
Home Battery Control (Node‑RED):
https://homebatterycontrol.com/
Documentatie: https://docs.homebatterycontrol.com

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 16:47
tweeek schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Jammer dat je zo geduldig moet zijn, maar zeker wel een leuke keuze, in ieder geval tijd genoeg om voorbereidingen te treffen.
2 maandjes wachten overleven we wel. Zo kan ik het in ieder geval af met één unit omdat 10kWh genoeg is voor mij en de max heeft flink wat extra cycli aan levensduur dus is het wel waard.

• Maxwp
  • Laatst online: 10-08 13:30
Home Battery Control

Astrameter

Is er al een idee welke van de 2 het beste is.?

De voor en nadelen ?
Pagina: 1 ... 20 ... 31 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.