• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
TFHfony schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb ook wat grafiekjes van zowel de Marstek als de Tapo in mijn Home Assistent zitten en daar zie ook geen afwijkingen op dat punt. Sowieso ben ik al tevreden met een RTE van boven de 80%. Ik was eigenlijk meer uitgegaan van 70% - 75%, zeker van een relatief "budget" product. Maar ze lijken het best goed voor elkaar te hebben.
Dat is zeker oke, je zou een keer testje kunnen doen bij laag vermogen ...... zelf avond nacht ochtend 200/80 watt.
Maar de RTE zou voor jou zoals je zei eigenlijk niet van belang zijn aangezien je vooralsnog je zonnestroom wil gebruiken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:05
TFHfony schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb ook wat grafiekjes van zowel de Marstek als de Tapo in mijn Home Assistent zitten en daar zie ook geen afwijkingen op dat punt. Sowieso ben ik al tevreden met een RTE van boven de 80%. Ik was eigenlijk meer uitgegaan van 70% - 75%, zeker van een relatief "budget" product. Maar ze lijken het best goed voor elkaar te hebben.
Ik heb een shelly in mijn CE wandcontactdoos ingebouwd en zie wel verschil tussen Marstek waarden en Shelly waarden. Het is niet veel, maar mijn Shelly geeft een lagere Efficiency dan wat Marstek geeft. Marstek geeft twee waarden, van de accu en van de AC kant.

Bij beide versies is de afwijking ongeveer het zelfde, Marstek heeft een afwijking van ongeveer 3 tot 15W met mijn Shelly aan AC kant. Dat is ongeveer 1% maar dat is inherent aan wat Shelly zelf aangeeft als afwijking van hun sensors. Verschil tussen Batterij vermogen en A-C vermogen is vele malen groter en hoe lager het vermogen hoe groter de afwijking. Bij 150W is er al snel een verschil van 35% voor de V2 en 30% van de V3. Bij de sweetspot van rond de 1800W is dit bij mij ongeveer 8% voor de V3 en 10% voor de V2.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:41:
Lading volgens MT app: 134,82 kWh; ontlading volgens MT app: 111,92kWh
Lading volgens HW socket: 146kWh; ontlading volgens HW socket: 115kWh.
Dus in mijn geval V2 wijken die cijfers toch best wat af en is Marstek nog steeds wat positiever ingesteld.
Bij ontlading is de MT toch juist conservatiever :? Er komt volgens HW méér uit dan volgens MT.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:05
DukeBox schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:55:
[...]

Bij ontlading is de MT toch juist conservatiever :? Er komt volgens HW méér uit dan volgens MT.
Dat niet alleen, er zit ook meet afwijking in de plug, en hoe lager het vermogen, hoe groter de afwijking.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:25
WargamingPlayer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Dat niet alleen, er zit ook meet afwijking in de plug, en hoe lager het vermogen, hoe groter de afwijking.
Ik schat de gegevens van hw toch op een hogere waarde dan die van Marstek als het om meten gaat.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.