☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Hier wel verlies van CT connectie als app op ander netwerk wordt gebruikt. Kleine nuance, het hoofdscherm van de app gaat nog probleemloos maar als ik meer ga doen zoals statistieken bekijken dan ben ik hier de klos.WargamingPlayer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 01:30:
[...]
Ik heb hier dus geen last van. Enige wat ik wel heb is dat je even 10-20 seconden moet wachten buiten de deur voordat ikoontje groen wordt.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Bijzonder, ik log regelmatig via 5G in op de Marstek-app en heb tot nu toe geen enkele keer offline of een foutmelding gehad. Ik heb de HW P1 meter er aan hangen, misschien ligt het daar aan?lvhb schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:34:
Dus aan iedereen met CT connectie problemen buitenhuis, meldt het aub in de Marstek app. Alleen bij veel klachten via de app maken wij misschien nog kans om dat probleem opgelost te krijgen.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Ik heb een CT003 en ervaar de problemen ook niet. Ik gebruik buiten huis ook alleen maar 5G en geen WiFi. Misschien dat het daar aan ligt?THE_BASE schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Bijzonder, ik log regelmatig via 5G in op de Marstek-app en heb tot nu toe geen enkele keer offline of een foutmelding gehad. Ik heb de HW P1 meter er aan hangen, misschien ligt het daar aan?
Marstek E V3: BMS: 113, EMS: 148, SW: 119, COM: 202506241541
Marstek E V2: BMS: 216, EMS: 157.3, SW: 1, COM: 202501211626
CT003: V 118, COM: 20240909159
[ Voor 14% gewijzigd door WargamingPlayer op 18-06-2026 10:29 ]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
same here ... geen problemen nog via wifi, noch via 5G of 4G, ... opstelling CT003 en MT v1 en MT v3 ...THE_BASE schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Bijzonder, ik log regelmatig via 5G in op de Marstek-app en heb tot nu toe geen enkele keer offline of een foutmelding gehad. Ik heb de HW P1 meter er aan hangen, misschien ligt het daar aan?
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117
Ik heb deze week een update gehad voor mijn CT dongel. Ben van V117 naar V118 gegaan.
Ook zijn de communicatie modules van beide accu's geupdate naar versie 202501211626.
Wat mij opvalt is dat de regeling nu een stuk trager is en veel slechter NOM draait.
Is er bij mijn update iets fout gegaan of ervaren nog meer gebruikers dit?
2 x MT Venus V158.1 (1xV1 en 1xV2)8 CT003 V117, App V1.6.65 (IOS), ISKRA AM550, 1 fase
Eentje nog in een bootloop gehad, een bluetooth connectie forceren op het juiste moment en snel genoeg in factory reset duwen heeft dat probleem verholpen.
Zodra ze (bijna) geconfigureerd zijn moet je dus verplicht een firmwareupdate doen die minuten lang bezig is en uiteindelijk aangeeft succesvol te zijn, maar de firmware blijft gewoon hangen op 147. De volgende ochtend waren 5 van de 6 batterijen wel magischerwijs 148 geworden, maar eentje dan weer niet
Ook de fout gemaakt om wifi credentials in te vullen. Die zijn niet meer te verwijderen, enkel door een tijdelijk wifinetwerk te maken en daarna het wifinetwerk weg te gooien. Zodra je de vaste netwerkstekker los trekt, springt het wifilampje aan en gaatie daar lekker op verder. Leuk als je dat wil, maar niet handig als je wifi wil vermijden
Een P1 meter reageert niet snel genoeg naar mijn smaak, dus de CT003 was geen optie. CT002 werkt enkel draadloos en de adviezen die ik gelezen had betroffen het opstellen van een apart wifinetwerk voor Mastek onderdelen. #hekelaanwifi... dus gekozen voor een Shelly clamp meter.
Maarja, zo'n shelly ding werkt prima voor 1 batterij, niet als je er 6 hebt. Binnen no-time begon de ene zich op te laden met de stroom van de ander. Dat zagen we natuurlijk al wel een beetje aankomen (waarschuwingen genoeg in de verschillende topics), maar ik heb nog steeds een hekel aan wifi voor spul dat 20 jaar moet kunnen blijven draaien, dus de CT002 die wel meerdere marstek units aan kan sturen is geen optie.
HomeAssistant to the rescue.
Ik had nog een RPI3 liggen, maar die voldoet niet meer aan recente versies van homeassistant. Een home assistant docker container op mn synology gezet, maar die ondersteund geen apps en viel dus ook af na een half uur configuratiewerk. Dan maar een volledige VM maken voor homeassistant
Als eerste geprobeerd de boel aan de praat te krijgen met AstraMeter (rename van de b2500meter) app voor home assistant. Die kan CT002 signalen emuleren om de batterijen te laten opladen wanneer ik dat wil, en ontladen wanneer ik dat wil, gekoppeld aan de Shelly stroommeter. Maar ook dat plan viel op z'n gat omdat je in recente versies van de Marstek app, de CT002 meter niet kunt configureren als je 'm niet fysiek hebt hangen. Leuk dat Astrameter 'm kan emuleren, maar je hebt eerst een fysieke CT002 nodig om een bluetooth verbinding op te zetten in de marstek app. Een reset van de batterij drukt de geconfigureerde CTmeter naar een CT003 en er is geen mogelijkheid om (eenvoudig) te switchen.
Dan de alternatieve route maar bewandelen. Eerst HACS op homeassistant installeren zodat we 3rd party apps erop kunnen zetten. Dan de Marstek Venus Energy Manager erbij zetten en configureren. In plaats van actieve uitlezing van de batterij naar een meter, stuurt deze de batterijen rechtstreeks aan. Tot 6 VenusE modules worden ondersteund, dus dat past precies. En het werkt nog perfect ook. De dev van deze plugin/app heeft van mij dus een koffietje gekregen
Ik had liever de software oplossing er niet tussen gehad, weer zo'n point of failure en een ding dat een update nodig heeft af en toe, en stuk kan gaan. Dus mocht er een keer een CT004 komen met klemmen en een netwerkstekker, dan sloop ik het homeassistant gebeuren er weer uit. Voor de zekerheid heb ik een CT002 al klaar liggen. Als de software dood gaat kan ik altijd de hardware er nog in zetten. Dan maar even draadloos.
Maar iets sereneuzer: was de Marstek Venus X geen optie? Die zijn 10 kWh, dan had je er maar 3 nodig gehad.
achteraf makkelijk l*llen natuurlijk, maar ik ben ff nieuwsgierig
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Ik heb ook andere systemen in overweging gehad. Een semi-zelfbouw bijvoorbeeld. Heel veel configuratiemogelijkheden, aparte omvormer, aparte batterij, aparte noodstroom module, aparte beveiliging voor de accu, maar alle alternatieven waren significant duurder. De Venus X kon ik geen prijs voor vinden momenteel (en wist pas vlak voor aankoop van het bestaan af). Mooie bijkomstigheid is dat met volledige stroomuitval, ik zo'n ding op wieltjes kan zetten en aan de koelkast kan knopen via de noodstroomuitgang. En gaat er eentje stuk, kan ik er zo eentje vervangen. Oppakken, meeslepen en nieuwe neerhangen.Pietervs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:38:
Goh, ik ben blij dat jij geen hekel hebt aan wifi zeg
Maar iets sereneuzer: was de Marstek Venus X geen optie? Die zijn 10 kWh, dan had je er maar 3 nodig gehad.
achteraf makkelijk l*llen natuurlijk, maar ik ben ff nieuwsgierig![]()
En timing is inderdaad soms lastig: ik kocht de V1, een paar maandjes later kwam de V2 uit en zakte de prijs 400 euro
Maar je setup klinkt in ieder geval leuk: met 6 batterijen heb je ook veel meer flexibiliteit met wat je via de noodstroom gaat voorzien als de stroom uitvalt.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Niet meer van toepassing maar voor de correctheid van het verhaal: je kan bij de astrameter wel degelijk een ghost device opzetten zonder dat je een echt toestel hebt moeten toevoegen.M2M schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:24:
Zo, dat was een puzzel. 6 Marstek Venus E batterijen geleverd gekregen en geplaatst, 6 stopcontacten geplaatst, LAN switch neergehangen voor connectie naar de energiemeter, omdat ik een hekel heb aan wifi voor dit soort dingen die altijd moeten kunnen werken. Aanzetten, configureren in de app, verplichte firmwareupdate, die halverwege het proces faalt omdat de batterij(en) besluiten zichzelf te herstarten halverwege de update. Aangezien ik er 6 moest doen is het advies om ze gedurende het configueren in de app vooral niet te verbinden aan enige vorm van internet, de stand op manual te laten staan en ze zo kaal mogelijk te registreren. Als ze in de app staan, kun je per batterij de instellingen goed gaan zetten.
Eentje nog in een bootloop gehad, een bluetooth connectie forceren op het juiste moment en snel genoeg in factory reset duwen heeft dat probleem verholpen.
Zodra ze (bijna) geconfigureerd zijn moet je dus verplicht een firmwareupdate doen die minuten lang bezig is en uiteindelijk aangeeft succesvol te zijn, maar de firmware blijft gewoon hangen op 147. De volgende ochtend waren 5 van de 6 batterijen wel magischerwijs 148 geworden, maar eentje dan weer niet![]()
Ook de fout gemaakt om wifi credentials in te vullen. Die zijn niet meer te verwijderen, enkel door een tijdelijk wifinetwerk te maken en daarna het wifinetwerk weg te gooien. Zodra je de vaste netwerkstekker los trekt, springt het wifilampje aan en gaatie daar lekker op verder. Leuk als je dat wil, maar niet handig als je wifi wil vermijden![]()
Een P1 meter reageert niet snel genoeg naar mijn smaak, dus de CT003 was geen optie. CT002 werkt enkel draadloos en de adviezen die ik gelezen had betroffen het opstellen van een apart wifinetwerk voor Mastek onderdelen. #hekelaanwifi... dus gekozen voor een Shelly clamp meter.
Maarja, zo'n shelly ding werkt prima voor 1 batterij, niet als je er 6 hebt. Binnen no-time begon de ene zich op te laden met de stroom van de ander. Dat zagen we natuurlijk al wel een beetje aankomen (waarschuwingen genoeg in de verschillende topics), maar ik heb nog steeds een hekel aan wifi voor spul dat 20 jaar moet kunnen blijven draaien, dus de CT002 die wel meerdere marstek units aan kan sturen is geen optie.
HomeAssistant to the rescue.
Ik had nog een RPI3 liggen, maar die voldoet niet meer aan recente versies van homeassistant. Een home assistant docker container op mn synology gezet, maar die ondersteund geen apps en viel dus ook af na een half uur configuratiewerk. Dan maar een volledige VM maken voor homeassistant![]()
Als eerste geprobeerd de boel aan de praat te krijgen met AstraMeter (rename van de b2500meter) app voor home assistant. Die kan CT002 signalen emuleren om de batterijen te laten opladen wanneer ik dat wil, en ontladen wanneer ik dat wil, gekoppeld aan de Shelly stroommeter. Maar ook dat plan viel op z'n gat omdat je in recente versies van de Marstek app, de CT002 meter niet kunt configureren als je 'm niet fysiek hebt hangen. Leuk dat Astrameter 'm kan emuleren, maar je hebt eerst een fysieke CT002 nodig om een bluetooth verbinding op te zetten in de marstek app. Een reset van de batterij drukt de geconfigureerde CTmeter naar een CT003 en er is geen mogelijkheid om (eenvoudig) te switchen.
Dan de alternatieve route maar bewandelen. Eerst HACS op homeassistant installeren zodat we 3rd party apps erop kunnen zetten. Dan de Marstek Venus Energy Manager erbij zetten en configureren. In plaats van actieve uitlezing van de batterij naar een meter, stuurt deze de batterijen rechtstreeks aan. Tot 6 VenusE modules worden ondersteund, dus dat past precies. En het werkt nog perfect ook. De dev van deze plugin/app heeft van mij dus een koffietje gekregen.
Ik had liever de software oplossing er niet tussen gehad, weer zo'n point of failure en een ding dat een update nodig heeft af en toe, en stuk kan gaan. Dus mocht er een keer een CT004 komen met klemmen en een netwerkstekker, dan sloop ik het homeassistant gebeuren er weer uit. Voor de zekerheid heb ik een CT002 al klaar liggen. Als de software dood gaat kan ik altijd de hardware er nog in zetten. Dan maar even draadloos.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Wel kan ik geen wijzigingen aanbrengen aan de modus. Dat is soms wel handig.
[ Voor 57% gewijzigd door JvS 2024 op 18-06-2026 12:35 ]
Bovenaan het vergroot glas.Ronald_61 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:00:
Tijdje niet meer op Tweakers geweest maar mis nu de zoek functie.
Het zou een timings ding kunnen zijn, probeer eens alles te herstarten en kijk of het dan gunstiger loopt.Wat mij opvalt is dat de regeling nu een stuk trager is en veel slechter NOM draait.
Zeker bij 10 sec. interval meters kan dat 2 à 3 seconden uitmaken.
De nieuwste CT002 heeft ook een LAN (Ethernet) connectie.M2M schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:24:
CT002 werkt enkel draadloos
[ Voor 55% gewijzigd door DukeBox op 18-06-2026 12:46 ]
Ik heb ook nooit problemen gehad met de MT app te raadplegen buitenshuis... tot ik een keertje met Wifi verbonden was op een B&B die ook HW P1's op z'n netwerk had zitten (mijn MT gebruikt ook de HW P1). Misschien puur toeval maar vond het toch eigenaardig.THE_BASE schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:39:
[...]
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Dat Ghost device in Astrameter is het probleem niet. Het probleem zit 'm in de marstek app. Zodra je voor 1 van de VenusE's een andere CT wil selecteren heb je een lijstje 3rd party sensoren met bolletjes icoontjes, of je moet op de grote knop klikken voor het toevoegen van een CT003/CT002 meter. Maar zodra je daar op klikt wil het ding een bluetooth verbinding naar de CT002 opzetten. Die is niet te emuleren door Astrameter, voor zover ik weet. Zonder bluetooth naar een CT002, geen CT002 mogelijk. Ook al is die geemuleerd in het netwerk aanwezig.Druppeltje_ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:08:
[...]
Niet meer van toepassing maar voor de correctheid van het verhaal: je kan bij de astrameter wel degelijk een ghost device opzetten zonder dat je een echt toestel hebt moeten toevoegen.
Of is daar wel iets voor?
En die CT002 met LAN, die kan ik toch echt nergens te koop vinden... Enkel op de marstek website wordt het ding genoemd, maar uitverkocht. En dezelfde naam hanteren voor een nieuw product maakt 't zoekwerk niet veel gemakkelijker...
[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 18-06-2026 13:24 ]
Er zitten toch geen wieltjes onder? Ik heb wel wieltjes onder mijn koelkastPietervs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:03:
Die wieltjes is absoluut een voordeel: ik merk dat het toch wel handig is als ik er soms bij moet.
En timing is inderdaad soms lastig: ik kocht de V1, een paar maandjes later kwam de V2 uit en zakte de prijs 400 euro
Maar je setup klinkt in ieder geval leuk: met 6 batterijen heb je ook veel meer flexibiliteit met wat je via de noodstroom gaat voorzien als de stroom uitvalt.
Ik zou gewoon een haspel pakken denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 18-06-2026 14:19 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Succes met je hernia. Kost je ook al snel 10ct extra per 100KM aan benzine/energie dus als je een lange afstand aflegt maak je er verlies op.DjAntoon schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:48:
..iemand al eens gedacht om zijn accu mee te nemen in camper of caravan?
Een deye sun met 1 of meerdere lifepo batterijen was goedkoper en efficiënter geweest. Zeker als je de batterijen als backup wilt gebruiken zijn 6 Marsteks een opmerkelijke keuze. Wil je eventueel delen hoe je op de Marsteks uit bent gekomen?M2M schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:50:
[...]
Ik heb ook andere systemen in overweging gehad. Een semi-zelfbouw bijvoorbeeld. Heel veel configuratiemogelijkheden, aparte omvormer, aparte batterij, aparte noodstroom module, aparte beveiliging voor de accu, maar alle alternatieven waren significant duurder. De Venus X kon ik geen prijs voor vinden momenteel (en wist pas vlak voor aankoop van het bestaan af). Mooie bijkomstigheid is dat met volledige stroomuitval, ik zo'n ding op wieltjes kan zetten en aan de koelkast kan knopen via de noodstroomuitgang. En gaat er eentje stuk, kan ik er zo eentje vervangen. Oppakken, meeslepen en nieuwe neerhangen.
Modbus naar Home Assitant en dan Home battery control draaien is een aanrader.eatme schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Bedankt, ik ga kijken wat ik ga doen: modbus of update.
Is eenvoudig te installeren en draait hier nu 2 weken zonder problemen, daarvoor altijd NOM via marstek app gedraaid.
HBC is volledig onafhankelijk van Marstek en WIFI connectie met CT003. Kan gewoon via HWP1 of shelly, ook voor meerdere batterijen. Diverse strategieën aanwezig.
Je kan ook makkelijk switchen tussen HBC en de Marstek regeling. Ik vind het een echte aanrader.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
De opzet van de Astrameter is net om niet meer afhankelijk te zijn van wifi en bluetooth gebeuren. Als de config van astrameter correct is uitgevoerd staat de emulatie gewoon in de lijst van apparaten. Daar komt geen bluetooth of apparaat toevoegen aan te pas. De emulatie staat dan ook gewoon op het beginscherm tussen de batterijen.M2M schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:18:
[...]
Dat Ghost device in Astrameter is het probleem niet. Het probleem zit 'm in de marstek app. Zodra je voor 1 van de VenusE's een andere CT wil selecteren heb je een lijstje 3rd party sensoren met bolletjes icoontjes, of je moet op de grote knop klikken voor het toevoegen van een CT003/CT002 meter. Maar zodra je daar op klikt wil het ding een bluetooth verbinding naar de CT002 opzetten. Die is niet te emuleren door Astrameter, voor zover ik weet. Zonder bluetooth naar een CT002, geen CT002 mogelijk. Ook al is die geemuleerd in het netwerk aanwezig.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Nou als ik zie wat er allemaal meegeschouwd word... en vergeet de victron systemen niet die ingebouwd worden compleet met zonnepanelen. Het doel in deze is niet zozeer besparen maar de piek eraf te halen, met iets wat je toch al in bezit hebt. Maar 60kg is natuurlijk niet niets daar heb je gelijk in.DukeBox schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Succes met je hernia. Kost je ook al snel 10ct extra per 100KM aan benzine/energie dus als je een lange afstand aflegt maak je er verlies op.
Wil je een relatief simpele oplossing, ga dan voor de astrameter, wil je een uitgebreide oplossing maar wel veel complexer, ga dan voor HBC. HBC heeft wel echt extra voordelen ten opzichte van de astrameter omdat je ook functies krijgt voor bijvoorbeeld zero import of dynamische contracten. HBC vereist wel enige kennis.M2M schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:18:
[...]
Dat Ghost device in Astrameter is het probleem niet. Het probleem zit 'm in de marstek app. Zodra je voor 1 van de VenusE's een andere CT wil selecteren heb je een lijstje 3rd party sensoren met bolletjes icoontjes, of je moet op de grote knop klikken voor het toevoegen van een CT003/CT002 meter. Maar zodra je daar op klikt wil het ding een bluetooth verbinding naar de CT002 opzetten. Die is niet te emuleren door Astrameter, voor zover ik weet. Zonder bluetooth naar een CT002, geen CT002 mogelijk. Ook al is die geemuleerd in het netwerk aanwezig.
En die CT002 met LAN, die kan ik toch echt nergens te koop vinden... Enkel op de marstek website wordt het ding genoemd, maar uitverkocht. En dezelfde naam hanteren voor een nieuw product maakt 't zoekwerk niet veel gemakkelijker...
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
Ik gebruik nog steeds (eigenwijs) Domoticz en daar heb ik zelf een uitlees-plugin voor gemaakt. Hiermee moet het ook wel lukken om te zorgen dat hij schakelt van zelfconsumptie naar laden en terug .DSSW schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Modbus naar Home Assitant en dan Home battery control draaien is een aanrader.
Is eenvoudig te installeren en draait hier nu 2 weken zonder problemen, daarvoor altijd NOM via marstek app gedraaid.
HBC is volledig onafhankelijk van Marstek en WIFI connectie met CT003. Kan gewoon via HWP1 of shelly, ook voor meerdere batterijen. Diverse strategieën aanwezig.
Je kan ook makkelijk switchen tussen HBC en de Marstek regeling. Ik vind het een echte aanrader.
Ik heb update aangevraagd naar V158 maar Marstek geeft aan dat die nog niet wordt uitgerold. Ze hebben wél een communicatie module update 20250305 klaar gezet maar die weigert te installeren :
- Netspanning en modbus losgehaald
- start update
- MT gaat heel even uit.
- Als ik weer verbinding maak met de app staat de update nog klaar alsof er niets is gebeurd.
Ik heb geprobeerd de MT uit/aan te zetten ; Hij gaat na enkele sec knop indrukken heel even uit en aan, maar helemaal uit krijg ik hem niet.
iemand nog tips
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Geen tip maar het nummer ziet er wat vreemd uit, voorgaande waren over het algemeen langer, als zoiets "202501211626"eatme schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:39:
[...]
Ik gebruik nog steeds (eigenwijs) Domoticz en daar heb ik zelf een uitlees-plugin voor gemaakt. Hiermee moet het ook wel lukken om te zorgen dat hij schakelt van zelfconsumptie naar laden en terug .
Ik heb update aangevraagd naar V158 maar Marstek geeft aan dat die nog niet wordt uitgerold. Ze hebben wél een communicatie module update 20250305 klaar gezet maar die weigert te installeren :
- Netspanning en modbus losgehaald
- start update
- MT gaat heel even uit.
- Als ik weer verbinding maak met de app staat de update nog klaar alsof er niets is gebeurd.
Ik heb geprobeerd de MT uit/aan te zetten ; Hij gaat na enkele sec knop indrukken heel even uit en aan, maar helemaal uit krijg ik hem niet.
iemand nog tips
Kreeg je automatisch antwoord of met een naam erbij?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
"Hello, We would like to inform you that we have updated the communication module to versions 20250305 and 202409090159 for your devices, as well as firmware version 118."tweeek schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:55:
[...]
Geen tip maar het nummer ziet er wat vreemd uit, voorgaande waren over het algemeen langer, als zoiets "202501211626"
Kreeg je automatisch antwoord of met een naam erbij?
Die 202409090159 en firmware version 118 zijn voor de CT003, die heb ik ingezet.
Ik zie in de app bij de MT communicatie module 202503051055 staan met een rode stip erachter. Als ik daar op klik geeft hij aan dat er een update klaar staat voor de communicatie module, maar niet welke.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
202503051055 zou een logischer nummer zijn, maar ik denk het beste maar even opnieuw een vraag stellen in de app.eatme schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:16:
[...]
"Hello, We would like to inform you that we have updated the communication module to versions 20250305 and 202409090159 for your devices, as well as firmware version 118."
Die 202409090159 en firmware version 118 zijn voor de CT003, die heb ik ingezet.
Ik zie in de app bij de MT communicatie module 202503051055 staan met een rode stip erachter. Als ik daar op klik geeft hij aan dat er een update klaar staat voor de communicatie module, maar niet welke.
Ik kreeg eerst antwoord dat ik de laatste versie had V156 via geautomatiseerd bericht en daarna een bericht dat V158 in testfase zat en aantal dagen later kwam medewerker fred met de V158 update voor mij.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Dat vergrootglas had ik moeten zien. Maar bedankt voor de tip.DukeBox schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Bovenaan het vergroot glas.
[...]
Het zou een timings ding kunnen zijn, probeer eens alles te herstarten en kijk of het dan gunstiger loopt.
Zeker bij 10 sec. interval meters kan dat 2 à 3 seconden uitmaken.
[...]
De nieuwste CT002 heeft ook een LAN (Ethernet) connectie.
Ik heb het herstart maar dat lijkt geen verschil te maken. Alleen de gedownloade software van Marstek is veranderd in mijn opstelling dus dan zou daar een timing in veranderd moeten zijn.
Omdat de CT003 af en toe uitviel heb ik de software geupdate. De wifi verbinding van de batterijen en de CT zijn goed maar toch hadden de batterijen af en toe geen verbinding met de CT003. Kon dat alleen herstellen door de voeding en P1 verbinding los te maken en opnieuw aan te sluiten.
Helaas heb ik een CT003 zonder LAN aansluiting.
2 x MT Venus V158.1 (1xV1 en 1xV2)8 CT003 V117, App V1.6.65 (IOS), ISKRA AM550, 1 fase
Bij mij zitten er wel wieltjes onder.Marzman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:19:
[...]
Er zitten toch geen wieltjes onder? Ik heb wel wieltjes onder mijn koelkast![]()
Ik zou gewoon een haspel pakken denk ik.
Ik heb de V1, maar latere versies hebben die toch ook?
Enkel Venus E v1 en v2 hebben wieltjes.Pietervs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:26:
[...]
Bij mij zitten er wel wieltjes onder.
Ik heb de V1, maar latere versies hebben die toch ook?
Ander onderwerp:
Ik heb geprobeerd om een firmware update aan te vragen. Ik zit nog op v153 met communicatie module 20240909159.
Maar “computer says no”: er staat letterlijk Generated by Marstek AI, which might make mistakes. Please double-check responses
Dat bericht komt ongeacht wat ik vraag of aangeef dat er in dit forum volop mensen met nieuwere versies zijn.
Is daar omheen te komen? Of is er een kans dat er iemand van Marstek de vragen alsnog beoordeeld en er iets aan doet?
Anders heb ik “pech” hoor: dan moet ik het doen met een stabiel draaiende V1 en maar handmatig af en toe wat aanpassen
[ Voor 36% gewijzigd door Pietervs op 18-06-2026 23:41 ]
En even de moeite nemen om te lezen in voorgaande posten, en daarna geduld hebben.Pietervs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:33:
@Avenger 2.0 dat verklaart
Ander onderwerp:
Ik heb geprobeerd om een firmware update aan te vragen. Ik zit nog op v153 met communicatie module 20240909159.
Maar “computer says no”: er staat letterlijk Generated by Marstek AI, which might make mistakes. Please double-check responses![]()
Dat bericht komt ongeacht wat ik vraag of aangeef dat er in dit forum volop mensen met nieuwere versies zijn.
Is daar omheen te komen? Of is er een kans dat er iemand van Marstek de vragen alsnog beoordeeld en er iets aan doet?
Anders heb ik “pech” hoor: dan moet ik het doen met een stabiel draaiende V1 en maar handmatig af en toe wat aanpassen
Eerste lijn is natuurlijk je verkopende partij. Die zou al dan niet via feedback contact moeten opnemen.Pietervs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:33:
@Avenger 2.0 dat verklaart
Ander onderwerp:
Ik heb geprobeerd om een firmware update aan te vragen.
Ik mag toch aannemen dat dozenschuivers een andere communicatie hebben met Marstek over bestellingen / leveringen etc.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
nee dat is niet de bedoeling, je hebt die dozenschuiver niet nodig.3DWim schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:35:
[...]
Eerste lijn is natuurlijk je verkopende partij. Die zou al dan niet via feedback contact moeten opnemen.
Ik mag toch aannemen dat dozenschuivers een andere communicatie hebben met Marstek over bestellingen / leveringen etc.
je maakt in je MT chat duidelijk waarom je andere fw of fnunties nodig hebt en dan krijg je antwoord;
fw vragen gewoon voor het hoger cijfertje is echt geen toegevoegde waarde.
op mijn v1 en V2 : v155 en 202409090159
CT003: v118 en 202409090159
100% stabiel NOM voor +10 maanden
[ Voor 8% gewijzigd door dnat op 19-06-2026 11:19 ]
Daar is ook nog een boekdeel over geschreven, nieuwste firmware vragen om maar niet achter te lopen en later erachter komen dat het niet goed werkte.dnat schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:49:
[...]
nee dat is niet de bedoeling, je hebt die dozenschuiver niet nodig.
je maakt in je MT chat duidelijk waarom je andere fw of fucnties nodig hebt en dan krijg je antwoord;
fw vragen gewoon voor het hoger cijfertje is echt geen toegevoegde waarde.
In ieder geval lijkt het dat ze bij marstek er wel iets voorzichtiger mee zijn geworden.
Correct, het leek er op dat bij een opvolgende update er iets wat werkte uitviel.tweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:56:
In ieder geval lijkt het dat ze bij marstek er wel iets voorzichtiger mee zijn geworden.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Dat idee heb ik inmiddels ooktweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:56:
[...]
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.
Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.
Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.
Weet niet of het bekend is, maar wat mij opviel:
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.
Klopt, met backup poort aan is het zelfverbruik van de batterij een pak hoger, is niet anders bij mijn V2's.Sypher schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
Gisteren mijn Venus ontvangen en met 2 man 2 trappen op gesjouwd.. Geïnstalleerd met de tips van @M2M (geen wifi/kabel erin, alleen FW updaten, daarna kabel erin).
Voor FW update moet je wel even geduld hebben zeg.. Gelukkig gaat de rest gewoon over het internet ipv BT.
Heb Marstek Venus Energy Manager opgezet in HomeAssistant. Aanvankelijk wilde hij niet ontladen (jammer, gisteren was een aardige piek van 0,69 per kWh), gisteravond later op de avond de batterij gepowercycled en sindsdien werkt het netjes. Nachtverbruik (van grid) was netjes 0W dus perfect.
Tussentijds (voor de restart de boel fixte) ook met AstraMeter aan de slag gegaan, Shelly variant ziet ie niet. Geëmuleerde CT003 wel. Mijn geëmuleerde Homewizard P1 detecteert hij wel maar haalt er vervolgens geen data van op (zie 0 HTTP requests vanaf de Marstek binnenkomen). Maar goed, CT functie ga ik in principe toch niet gebruiken. MVEM gaat de boel aansturen.
Als de backup functie van de Marstek aanstaat geeft MVEM aan dat de batterij tussen 21W en 23W vraagt (standby). Zet je die uit dan zakt dit naar 1-2W. En dat met niets aangesloten op het "backup stopcontact". Scheelt je dus pakweg 20W standby/idle, lijkt me een goeie om gewoon standaard uit te zetten/laten en pas aan te zetten als je het nodig hebt.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Deze cijfers voor de backup en standby zouden dan wel voor alleen de V3 zijn.Sypher schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
Gisteren mijn Venus ontvangen en met 2 man 2 trappen op gesjouwd.. Geïnstalleerd met de tips van @M2M (geen wifi/kabel erin, alleen FW updaten, daarna kabel erin).
Klopt, is een V3.tweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Deze cijfers voor de backup en standby zouden dan wel voor alleen de V3 zijn.
Welke variant heb je ...... volgens mij kan je bij de V1 en V2 de stekker zonder problemen in het nood stopcontact steken en er ook weer uithalen.996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:19:
Net deel deel 1 en 2 doorzocht, maar ik krijg het niet gevonden: hoe zit de stekker in de noodstroomaansluiting vergrendeld, ik krijg deze niet eruit gehaald? Zelfs in de Marstek app of handleiding krijg ik dat niet gevonden?
Bij de V3 weet ik dat niet.
Mocht je de stroomaansluiting bedoelen zit de stekker vast met een plastic pinachtig dingetje wat je even moet indrukken.
Ik heb inderdaad de V3 en het gaat om de stekker die ik (om te testen) in backup oftwel noodstroomvoorziening heb gestoken.tweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:25:
[...]
Welke variant heb je ...... volgens mij kan je bij de V1 en V2 de stekker zonder problemen in het nood stopcontact steken en er ook weer uithalen.
Bij de V3 weet ik dat niet.
Mocht je de stroomaansluiting bedoelen zit de stekker vast met een plastic pinachtig dingetje wat je even moet indrukken.
Ik kan de stekker ongeveer 2 a 3 mm eruit trekken en dan is er een duidelijke fysieke weerstand
Heb even geprobeerd met mijn V1 ...... erin en ook redelijk makkelijk weer los.996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:30:
[...]
Ik heb inderdaad de V3 en het gaat om de stekker die ik (om te testen) in backup oftwel noodstroomvoorziening heb gestoken.
Ik kan de stekker ongeveer 2 a 3 mm eruit trekken en dan is er een duidelijke fysieke weerstand
Dan "gok" ik dat zo'n aarde veer een beetje scheef zit en daardoor wat klemt.
Het is een platte stekker dus zonder aardetweeek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:45:
[...]
Heb even geprobeerd met mijn V1 ...... erin en ook redelijk makkelijk weer los.
Dan "gok" ik dat zo'n aarde veer een beetje scheef zit en daardoor wat klemt.
Word een avondje stekker trekken .......
Of voorzichtig draaiende beweging naar voor en achter, het einde staat in de "tuk"
Of even doorbijten en een flinke ruk eraan geven .......op eigen risico dan natuurlijk.
Ik heb wel eens gehad met een stekker in stekkerdoos die erg lastig was.
Het backup stopcontact is toch een gewoon stopcontact? Daar is toch niets aan te vergrendelen of ontgrendelen? Gewoon eruit trekken zoals hij erin is gegaan.
Zit echt muurvast na een paar mm, trek dan volgens mij het stopcontact eruit.....Kan ook nergens vinden dat het een vergrendeld contact is maar zit echt vast.Druppeltje_ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:57:
[...]
Het backup stopcontact is toch een gewoon stopcontact? Daar is toch niets aan te vergrendelen of ontgrendelen? Gewoon eruit trekken zoals hij erin is gegaan.
Zal eens een vraag stellen aan Marstek.
EDIT:
Met veel heen en weer bewegen van de stekker is het gelukt deze los te krijgen. Dezelfde stekker gaat hier in huis in elke wandcontactdoos soepel erin en eruit. Intern is het backup-stopcontact van de Marstek Venus E 3.0 dus niet helemaal goed. Het kostte echt veel moeite om de stekker eruit te krijgen. Was bang dat ik het ding aan gort zou trekken....
Bedankt voor jullie hulp
Ben benieuwd of meer gebruikers van de Marstek Venus E 3.0 dit gaan ervaren. De meeste zullen het backup stopcontact ook niet of nauwelijks gebruiken?
[ Voor 36% gewijzigd door 996 op 19-06-2026 21:10 ]
Dan vrees ik dat er ergens iets niet helemaal goed is gelopen. Ik zit ondertussen een dik jaar in dit topic en heb dat alleszins nog nooit voorbij zien komen.996 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:00:
[...]
Zit echt muurvast na een paar mm, trek dan volgens mij het stopcontact eruit.....Kan ook nergens vinden dat het een vergrendeld contact is maar zit echt vast.
Zal eens een vraag stellen aan Marstek.
Bij mijn vader was dat ook, het werkte toen ik hem hielp en een dag lader wilde hij niet ontladen. Ze hebben er een nieuwe firmware voor klaargezet en dat loste het op.Sypher schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Deze stekkers hebben meestal kunstof pennen met aan het uiteinde een metalen dop die het kontakt maakt. Dit soort stekkers geven heel erg vaak problemen met de kinderbeveiliging die tegenwoordig aanwezig is in kontaktdozen. De dop/huls van de stekker blijft dan achter dat randje hangen.
Zoals tweeek ook al voorstelde; proberen door de stekker een beetje scheef te duwen met één poot de beveiliging wegschuiven en de andere poot langs het randje proberen te trekken. Daarna de andere.
Succes!
Alleen sindsdien zie ik dat de SoC niet meer boven de ~87% kan komen. Daarom al 3x handmatig volledig ontladen en volgeladen en de accu een powercycle gegeven, maar dit doet niets met de SoC kalibratie.
Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen?
Bij Marstek een melding geven dat je via een externe modbussturing iets hebt proberen te verwezenlijken dat ze zelf niet in hun toestellen steken en dat je nu in de rats zit met de soc.Phyth0n schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:50:
Begin juni met de Marstek Venus Energy Manager integratie in Home Assistant de Venus E v3 laten balanceren en de verschillen van max/min zijn van rond de 150mV naar 30mV gegaan. Dit duurde ongeveer een week om te balanceren.
Alleen sindsdien zie ik dat de SoC niet meer boven de ~87% kan komen. Daarom al 3x handmatig volledig ontladen en volgeladen en de accu een powercycle gegeven, maar dit doet niets met de SoC kalibratie.
Dit is een antwoord vanuit de app maar ik heb twijfels of het doet wat het zou moeten doen, mocht jij wel wat merken dan graag feedback:Phyth0n schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:50:
Begin juni met de Marstek Venus Energy Manager integratie in Home Assistant de Venus E v3 laten balanceren en de verschillen van max/min zijn van rond de 150mV naar 30mV gegaan. Dit duurde ongeveer een week om te balanceren.
Geachte klant, Hartelijk dank voor uw feedback. Zet de batterij terug naar de fabrieksinstellingen door de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt te houden (dit proces mag niet worden onderbroken). Sluit vervolgens de Wi-Fi aan zodra dit is voltooid. Voer een volledige laad- en ontlaadcyclus uit in de handmatige modus om de SOC te kalibreren. · In de handmatige modus: · Laat het apparaat eerst de batterij volledig opladen (tot 100% wordt weergegeven en deze gedurende enige tijd volledig opgeladen blijft); · Laat het apparaat vervolgens in de handmatige modus continu ontladen tot ongeveer 11%; Bedankt voor uw vertrouwen en steun. Wij wensen u een fijne dag! Met vriendelijke groet, Fred
Satscan heeft ook wat geschreven over kleine en grote beurt, staat of in de TS of bij pinned berichten.
Dit moet je dus een paar keer doen, en als dat niet werkt krijg je een nieuwe.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Dit is een antwoord vanuit de app maar ik heb twijfels of het doet wat het zou moeten doen, mocht jij wel wat merken dan graag feedback:
Geachte klant, Hartelijk dank voor uw feedback. Zet de batterij terug naar de fabrieksinstellingen door de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt te houden (dit proces mag niet worden onderbroken). Sluit vervolgens de Wi-Fi aan zodra dit is voltooid. Voer een volledige laad- en ontlaadcyclus uit in de handmatige modus om de SOC te kalibreren. · In de handmatige modus: · Laat het apparaat eerst de batterij volledig opladen (tot 100% wordt weergegeven en deze gedurende enige tijd volledig opgeladen blijft); · Laat het apparaat vervolgens in de handmatige modus continu ontladen tot ongeveer 11%; Bedankt voor uw vertrouwen en steun. Wij wensen u een fijne dag! Met vriendelijke groet, Fred
Satscan heeft ook wat geschreven over kleine en grote beurt, staat of in de TS of bij pinned berichten.
Dit was het antwoord op mijn vraag over het balanceren/calibreren van cellen.WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:40:
[...]
Dit moet je dus een paar keer doen, en als dat niet werkt krijg je een nieuwe.
De SOC bij mij loopt gewoon in een mooie lijn of omhoog of omlaag, maar probeer dat bij te houden al heb ik geen idee of er uberhaupt wat gebeurt.
Wat je even in de gaten moet houden dat SOC niet het verhaal verteld. Je moet dus kijken hoe veel kWh we van 11–100% in gaat. Dit zou ongeveer 5,25kWh zijn. Dan moet je kijken hoe veel kWh er uit gaat van 100-11, dat zou ongeveer 4,67 kWh moeten zijn. Je kan daar misschien 10% af zitten maar dat is het dan ook.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:51:
[...]
Dit was het antwoord op mijn vraag over het balanceren/calibreren van cellen.
De SOC bij mij loopt gewoon in een mooie lijn of omhoog of omlaag, maar probeer dat bij te houden al heb ik geen idee of er uberhaupt wat gebeurt.
Je hebt er niks aan als je van 100-11 gaat en er komt maar 2,5kWh uit als je er 3 in stopt. Dan is hij gewoon defect.
Nou daar zit je mis, ik heb dat hier vaker gevraagd, ik heb een batterij met lage capaciteit, er gaat op het moment 4,4 kWh in en een 3,5 kWh uit , al vaker geprobeerd met maximale vermogens wat ze zeggen in china (in de app/feedback) dat je dat moet doen maar daar word het ook niet beter van.WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:19:
[...]
Wat je even in de gaten moet houden dat SOC niet het verhaal verteld. Je moet dus kijken hoe veel kWh we van 11–100% in gaat. Dit zou ongeveer 5,25kWh zijn. Dan moet je kijken hoe veel kWh er uit gaat van 100-11, dat zou ongeveer 4,67 kWh moeten zijn. Je kan daar misschien 10% af zitten maar dat is het dan ook.
Je hebt er niks aan als je van 100-11 gaat en er komt maar 2,5kWh uit als je er 3 in stopt. Dan is hij gewoon defect.
Dat is de info uit de standaard grafiek van de marstek app.
Basics:
- Marstek Venus E3 - 5,12kW, firmware 148
- Energiemeter Marstek CT003 - firmware 108
- Meter Landis + Gyr E360
- België
In 'manueel' kan ik de batterij aansturen om op te laden of te ontladen. Maar in 'self consuming' gaat er precies toch iets mis. Na alles te hebben onderzocht lijkt het me dat de CT003 niet de juiste info doorgeeft.
Na alles te onderzoeken, lijkt 'mijn' CT003 ook helemaal niet op de CT003 die overal beschreven staat. Geen aparte voeding, geen antenne, enkel zo'n kleine dongle.
Als ik de data bekijk ziet die precies wel wat er in totaal wordt afgenomen of op het net gezet. Maar de 3 fasen blijven op nul. Ik vermoed dat daar het schoentje knelt.
Nu wou heb ik 2 vragen:
- Heeft iemand al deze hardware-versie van de CT003?
- Als ik de fabrikant & type meter instel, is dit wel opgeslaan, maar als ik opnieuw kijk is dat terug leeg. Blijft dat scherm bij jullie ingevuld?
Foto P1
https://photos.app.goo.gl/jPZ5nByXh4X6SK2Y9
Screenshot:
https://photos.app.goo.gl/x5MZ7YP2abitiTk69
Mocht iemand me op weg kunnen helpen, zeer welkom 😀
Bij mij gaat er vaak 4,9 kWh in en 4,2 kWh uit, omdat er 11 procent ongeveer in de batterij blijft zitten lijkt me dit ongeveer normaal .tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:26:
[...]
Nou daar zit je mis, ik heb dat hier vaker gevraagd, ik heb een batterij met lage capaciteit, er gaat op het moment 4,4 kWh in en een 3,5 kWh uit , al vaker geprobeerd met maximale vermogens wat zeggen in china dat je dat moet doen maar daar word het ook niet beter van.
Dat zou het nieuwste misschien zijn, was daar niet wat over te vinden bij marstekenergy.com , zag effe geleden een linkje voorbij komen.Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:30:
Hi, allereerst dank je wel voor het uitgebreide overzicht. Ik denk dat in ondertussen wel alles gelezen heb en (ondanks de zotte documentatie hier) toch nog een vraag heb.
Basics:Vandaag de batterij met CT003 op de P1 meter geplaatst. Allebei op dedicated 2.4gHz wifi. Allebei netjes gekoppeld in de app, en ze vinden elkaar.
- België
In 'manueel' kan ik de batterij aansturen om op te laden of te ontladen. Maar in 'self consuming' gaat er precies toch iets mis. Na alles te hebben onderzocht lijkt het me dat de CT003 niet de juiste info doorgeeft.
Na alles te onderzoeken, lijkt 'mijn' CT003 ook helemaal niet op de CT003 die overal beschreven staat. Geen aparte voeding, geen antenne, enkel zo'n kleine dongle.
Als ik de data bekijk ziet die precies wel wat er in totaal wordt afgenomen of op het net gezet. Maar de 3 fasen blijven op nul. Ik vermoed dat daar het schoentje knelt.
Nu wou heb ik 2 vragen:Ik voeg hierbij foto van de CT en screenshot van de datastroom in de app. (Totale data klopt maar geen info op de 3 fasen)
- Als ik de fabrikant & type meter instel, is dit wel opgeslaan, maar als ik opnieuw kijk is dat terug leeg. Blijft dat scherm bij jullie ingevuld?
Foto P1
Screenshot:
Ik had mooie referentie omdat ik er twee heb. Ik had er 1 die gewoon afhankelijk van laad snelheid tussen de 4,8 en 5,2 in ging (Gemeten met Shelly niet met Marstek) en de andere ging er maar 3,5 kWh in. En eruit is het voor een goede rond de 4 tot 4,2 (met shelly) en de defecte maar iets van 2,8-3,1 er uit.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:26:
[...]
Nou daar zit je mis, ik heb dat hier vaker gevraagd, ik heb een batterij met lage capaciteit, er gaat op het moment 4,4 kWh in en een 3,5 kWh uit , al vaker geprobeerd met maximale vermogens wat ze zeggen in china (in de app/feedback) dat je dat moet doen maar daar word het ook niet beter van.
Dat werd dus omwisselen.
obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:30:
[...]
Bij mij gaat er vaak 4,9 kWh in en 4,2 kWh uit, omdat er 11 procent ongeveer in de batterij blijft zitten lijkt me dit ongeveer normaal .[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/HYmj7IEYIqCyTFHHrVRzeo3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bfzuVhecjbX4wHxF0mvAX3JB.jpg?f=fotoalbum_large)
2 oudere afbeeldingen maar nu gaat het naar de 4,4 kWh laden en 3,3 kWh ontladen.
Wanneer ik op maximaal vermogen wat doe lijkt het er in ieder geval ook niet beter van te worden.
Ben benieuwd wat ik na de zomer nog laden kan aan capaciteit.
Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:40:
[...]
Ik had mooie referentie omdat ik er twee heb. Ik had er 1 die gewoon afhankelijk van laad snelheid tussen de 4,8 en 5,2 in ging (Gemeten met Shelly niet met Marstek) en de andere ging er maar 3,5 kWh in. En eruit is het voor een goede rond de 4 tot 4,2 (met shelly) en de defecte maar iets van 2,8-3,1 er uit.
Dat werd dus omwisselen.
Deze batterij moet worden vervangen. Dit is niet okay.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:43:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 oudere afbeeldingen maar nu gaat het naar de 4,4 kWh laden en 3,3 kWh ontladen.
Wanneer ik op maximaal vermogen wat doe lijkt het er in ieder geval ook niet beter van te worden.
Ben benieuwd wat ik na de zomer nog laden kan aan capaciteit.
Bij marstek hebben ze eerder gezegd dat er geen vermogens verlies word weergegeven, dus wanneer er bij mij 4,5kWh in zou gaan, daarbij opgeteld de 11/% en dan nog een paar honder watt vermogens/omvormer verlies .... dan is het duidelijk.obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:45:
[...]
Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.
Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:47:
[...]
Deze batterij moet worden vervangen. Dit is niet okay.
Ik heb even gekeken. Bij mijn V2 gaat er via Marstek App 4,89kWh in van 20 naar 100% en er uit gaat er exact 4,5 kWh uit van 100 naar 11%. Bij mijn V3 liggen de waarden wat beter, van 12 naar 100% gaat er 5,4kWh in en ook 4,5 kWh van 100 naar 12%.obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:45:
[...]
Dit heb ik ook gehad met een v1, daarom heb ik er nu ook standaard hw plugs tussen zitten en ga ik eens per week volledig vol en volledig leeg. Die van mij werd omgewisseld vanuit een magazijn uit Duitsland, dit duurde wel een aantal weken.
Efficiency voor mijn V2 zit op 76,9% (73 volgens Shelly) en voor mijn V3 zit op 82,3% (75,1 volgens Shelly).
Ik heb ze gegevens gestuurd van de hw plug via de Marstek app, toen kreeg ik dit e-mail adres. Misschien kun je even een mailtje sturen naar: support@marstekenergy.com.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:52:
[...]
Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.
Ze doen eigenlijk niet heel veel meer via de mail, of je moet ze gek maken. ( 1e contact via mail maart 2025)obed112 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:58:
[...]
Ik heb ze gegevens gestuurd van de hw plug via de Marstek app, toen kreeg ik dit e-mail adres. Misschien kun je even een mailtje sturen naar: support@marstekenergy.com.
Ik had al veel eerder contact en ook daarover maar alles werd afgedaan als zijnde lage vermogens en wanneer ik dan een screenshot stuurde dan werden dus de verliezen van de omvormer niet weergegeven, als mededeling.
Lastige kwestie waarbij ik zelf denk dat er wel capaciteit is maar deze dus in de 11% zit.
Verder heb ik geen idee hoe ik dit nog anders uit kan leggen in de app.
[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 20-06-2026 20:12 ]
Verzin anders een ander excuus waarmee ze je batterij moeten vervangen. Een v1/v2 moet je toch nog ongeveer 4kWh moeten kunnen uithalen. Dan vind ik 3,3kWh toch niet aanvaardbaar.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:52:
[...]
Tot nog toe krijg in geen respons, alleen de melding / info dat het ligt aan lage vermogens.
Zeg het excuus maar wat ik zou kunnen verzinnen, ik heb namelijk geen idee meer.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:12:
[...]
Verzin anders een ander excuus waarmee ze je batterij moeten vervangen. Een v1/v2 moet je toch nog ongeveer 4kWh moeten kunnen uithalen. Dan vind ik 3,3kWh toch niet aanvaardbaar.
Kan je die cel balancing trouwens uitschakelen?
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Probeer het eerst eens om de accu via normale bijgeleverde tools te laten werken. Even geen andere besturing, desnoods even via manueel schema laden en ontladen. Al dat “kalibreren” van externe tools kan misschien wel problemen veroorzaken.r2504 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:27:
Hier geraak ik sinds de installatie van de MT Venus Energy app ook nog maar tot aan 98% SOC. Het cel verschil is dan wel gezakt maar ik weet eigenlijk niet of ik daar nu blij mee moet zijn.
Kan je die cel balancing trouwens uitschakelen?
Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:30:
Hi, allereerst dank je wel voor het uitgebreide overzicht. Ik denk dat in ondertussen wel alles gelezen heb en (ondanks de zotte documentatie hier) toch nog een vraag heb.
Basics:Vandaag de batterij met CT003 op de P1 meter geplaatst. Allebei op dedicated 2.4gHz wifi. Allebei netjes gekoppeld in de app, en ze vinden elkaar.
- België
Nu wou heb ik 2 vragen:Ik voeg hierbij foto van de CT en screenshot van de datastroom in de app. (Totale data klopt maar geen info op de 3 fasen)
Foto P1
Screenshot:
YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap
https://eu.marstekenergy....003-met-p1-ir-aansluitingDries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
[...]
Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter, en ik beter een CT meter laat plaatsen. Iemand met diezelfde ervaring?
YouTube: Marstek Venus E 3.0 installeren? Zo doe je het stap voor stap
Je hebt een hele nieuwe variant dus ?
Het is een bekend iets dat deze slimme meters niet altijd correct werken, er zouden tal van versies in omloop zijn.
Welke Landis + Gyr E360 precies? Er zijn meer dan 15 versies.Dries Delaey schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:21:
Deze video leert me dat de digitale meter van Landis + Gyr E360 al eens vreemd kan doen met de P1 meter
Van 2025, 6kV, UC3, IP54
(Wellicht niet de details die je nodig hebt😀)
AZ3D.C5D.B2 (en dan nog een reeks cijfers)
Yup lijkt me idd meest recente, nieuwe variant. Al geprobeerd om voeding aan te sluiten, maar dat maakt geen verschil.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:31:
[...]
https://eu.marstekenergy....003-met-p1-ir-aansluiting
Je hebt een hele nieuwe variant dus ?
Het is een bekend iets dat deze slimme meters niet altijd correct werken, er zouden tal van versies in omloop zijn.
In verleden waren hier ook veel mensen die SoC dropt hadden door slechte cel in de batterij. Bv van 20% naar 11% direct of van 80% naar 100%. Heb je daar ook geen last van of kan je zo niets opgeven als reden? Dat je nog 20% hebt en dat de batterij ineens uitvalt naar 11% en je ziet dat de capaciteit te laag is van de batterij? Hier toch in verleden berichten gezien dat ze na firmware test updates dan toch besloten om de batterij te vervangen hierdoor.tweeek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:18:
[...]
Zeg het excuus maar wat ik zou kunnen verzinnen, ik heb namelijk geen idee meer.
Gisteren zag ik dat hij in de app met BT en WIFI verbinding na twee seconden stopte met het tonen van de vermogens en wattages. Tot nu toe zag ik zolang er BT verbinding was altijd automatisch nieuwe waarden. Sinds gisterenavond toont de app helemal niks meer. Open ik in éen van de batterijen ct-gegevens, dan krijg ik wel elke seconde updates te zien. Ik heb al een paar keer in de app gereset en de ct003 helemaal van de stroom afgehaald. Maar dat helpt niet. Iemand een tip?
Maar werkt hij wel gewoon? Want het niet tonen van waardes was hier wel vaker het geval toen ik de CT003 nog gebruikte. Maar de batterijen deden toen gewoon wat ze moesten doen.Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:06:
Ik heb de afgelopen 1,5 maand nu 3x het probleem gehad dat de ct003 zijn verbinding verloor. In mei heeft hij daardoor 8 dagen de batterijen stil gelegd (was op vakantie).
Gisteren zag ik dat hij in de app met BT en WIFI verbinding na twee seconden stopte met het tonen van de vermogens en wattages. Tot nu toe zag ik zolang er BT verbinding was altijd automatisch nieuwe waarden. Sinds gisterenavond toont de app helemal niks meer. Open ik in éen van de batterijen ct-gegevens, dan krijg ik wel elke seconde updates te zien. Ik heb al een paar keer in de app gereset en de ct003 helemaal van de stroom afgehaald. Maar dat helpt niet. Iemand een tip?[Afbeelding]
Ja. Zoals ik al schreef zie na selecteren van een batterij onder 'CT' de waarden van de fase en de Venus E batterij.Druppeltje_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:57:
[...]
Maar werkt hij wel gewoon? Want het niet tonen van waardes was hier wel vaker het geval toen ik de CT003 nog gebruikte. Maar de batterijen deden toen gewoon wat ze moesten doen.
Maar dan is er toch ook geen probleem? Het Marstek CT overzicht per fase is nu niet bepaald handig en overzichtelijk te noemen. Zolang de batterij zijn werk doet zou ik er alleszins niet achteraan gaan hollen. Morgen rollen ze een fw update bij waarbij je 3 stappen achteruit zet tov de situatie nu.Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Ja. Zoals ik al schreef zie na selecteren van een batterij onder 'CT' de waarden van de fase en de Venus E batterij.
En willen niet zomaar wat weten
Zojuist geladen op 2500 watt maximale stand, gewacht dat de cijfers bijgewerkt zijn en dan is dit het resultaat van een lading.WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:19:
[...]
Wat je even in de gaten moet houden dat SOC niet het verhaal verteld. Je moet dus kijken hoe veel kWh we van 11–100% in gaat. Dit zou ongeveer 5,25kWh zijn. Dan moet je kijken hoe veel kWh er uit gaat van 100-11, dat zou ongeveer 4,67 kWh moeten zijn. Je kan daar misschien 10% af zitten maar dat is het dan ook.
Ontlading doe ik straks met vol vermogen.
Ik gebruik dit scherm om de ct003 in de gaten te houden voor het geval hij weer uitvalt.Druppeltje_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:53:
[...]
Maar dan is er toch ook geen probleem? Het Marstek CT overzicht per fase is nu niet bepaald handig en overzichtelijk te noemen. Zolang de batterij zijn werk doet zou ik er alleszins niet achteraan gaan hollen. Morgen rollen ze een fw update bij waarbij je 3 stappen achteruit zet tov de situatie nu.
Hoe bij mij van leeg naar vol met laden op 1200W vermogen:tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:25:
[...]
Zojuist geladen op 2500 watt maximale stand, gewacht dat de cijfers bijgewerkt zijn en dan is dit het resultaat van een lading.
Ontlading doe ik straks met vol vermogen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Dw5dQPbanx7Rfk5zZhYmrNrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En met 2000W laden:
Dus bij mij gaat er dus 4,8kWh in bij vol laden. Ik ben nog op zoek naar vol ontlaad afbeeldingen.
Laden op een dag met slechte Efficiëntie:
[ Voor 32% gewijzigd door WargamingPlayer op 21-06-2026 16:57 ]
Het scheeltWargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:38:
[...]
Hoe bij mij van leeg naar vol met laden op 1200W vermogen:
[Afbeelding]
Heb nog maar eens bericht in app gedaan en naar de verkopende partij.
Het is voor mij nog niet rampzalig maar zeker wel jammer.
De vraag is, hoe veel krijg je er uit nu. Dat zou ongeveer (5,25*0,88)=4,62 moeten zijn maar als het 4,62*0,90=4,158 is zou ook niet verkeerd zijn. Want dan haal je gewoon 80% of betere efficiency. Want misschien moet er bij mij wel meer in dan nodigtweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:49:
[...]
Het scheelt, mocht je nog eens een lading hebben van ook 2500 watt ffe screentje maken dat zou dan eigenlijk meer naar de 5kWh horen te gaan.
Heb nog maar eens bericht in app gedaan en naar de verkopende partij.
Het is voor mij nog niet rampzalig maar zeker wel jammer.
Gok op 3,35 kWh , het gaat me niet echt om de RTE/ efficiency aangezien ik normaal op heel laag verbruik zit voor de avond nacht en ochtend van 50 tot 160 watt (ik "verkoop" meestal +-2kWh en het restant zelfconsumptie tot aan de volgende dag)WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:01:
[...]
De vraag is, hoe veel krijg je er uit nu. Dat zou ongeveer (5,25*0,88)=4,62 moeten zijn maar als het 4,62*0,90=4,158 is zou ook niet verkeerd zijn. Want dan haal je gewoon 80% of betere efficiency. Want misschien moet er bij mij wel meer in dan nodig
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.
Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.
Aanpassingen voor de nieuwe varianten, en dat is niet gek natuurlijk.3DWim schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:10:
Dienstmededeling:
Ik kijk net in/op de app en zie ineens een blauwe kop rechtsonder.
Benieuwd of het een nwe versie is en jawel hoor ongemerkt is de app geupdate naar v 1.6.66.
Zoals vaak bij marstek was even de BT verbinding weg maar ondertussen weer hersteld.
Buiten die blauwe kop zie ik 123 geen veranderingen qua opties.
Nee, maar wanneer je er te weinig uit krijgt dan is dat gewoon een defecte cel en zal je accu veel sneller degraderen. Dit soort afbeeldingen zijn goed, want hiermee kan je bij je verkoper aangeven dat de accu niet conform is. Je moet uit een V3 gewoon minimaal 75% van 5,25kWh kunnen halen bij optimaal laden en ontladen. Een V2 is dit ongeveer 70%. Dis is gebaseerd op 12% SOC en omvormer verlies bij ontladen.tweeek schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:05:
[...]
Gok op 3,35 kWh , het gaat me niet echt om de RTE/ efficiency aangezien ik normaal op heel laag verbruik zit voor de avond nacht en ochtend van 50 tot 160 watt (ik "verkoop" meestal +-2kWh en het restant zelfconsumptie tot aan de volgende dag)
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.