• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:12
Charlie_Root schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Ik heb dat met 1 van mijn batterijen ook, heb al 10 updates gehad met tot op heden niet opgelost. Een reset (knop lang indrukken) lost het vaak weer tijdelijk op, maar niet altijd.
je quote en info gaat ook niks oplossen op deze manier in het forum...

het verschil met 1j geleden? toen wilde iedereen hier een device werkende krijgen, een jaar later? iedereen wil er 101 controle mechanismes en fancy modaliteiten aanhangen van dag 1.

back to basics? minimale opzet?
edit:
er is duidelijk een nieuwe batch geleverd O+ (letterlijk en figuurlijk)

[ Voor 10% gewijzigd door dnat op 15-06-2026 13:10 ]


  • Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-06 11:58
dnat schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:51:
[...]

je quote en info gaat ook niks oplossen op deze manier in het forum...

het verschil met 1j geleden? toen wilde iedereen hier een device werkende krijgen, een jaar later? iedereen wil er 101 controle mechanismes en fancy modaliteiten aanhangen van dag 1.

back to basics? minimale opzet?
Ik begrijp je reactie niet goed. Ik deel dat ik hetzelfde probleem heb en dat het na meerdere firmware-updates nog steeds niet opgelost is; dat lijkt me nuttige informatie voor iemand die hetzelfde ervaart. Daarnaast geef ik duidelijk aan het geen eenmalig incident is maar een terugkerend probleem met meerdere firmware updates.

Jouw opmerking over fancy dingen of 'minimale opzet' snap ik ook niet in deze context, daar heb ik niets over gezegd. Ik doe niets spannends met de batterij (gebruik geen modbus). Een batterij die crasht en niet meer reageert via wifi of de app is een firmware- of hardwareprobleem.

Misschien dat jouw volgende post iets nuttiger kan zijn.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS


  • Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
dnat schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:51:
[...]

je quote en info gaat ook niks oplossen op deze manier in het forum...

het verschil met 1j geleden? toen wilde iedereen hier een device werkende krijgen, een jaar later? iedereen wil er 101 controle mechanismes en fancy modaliteiten aanhangen van dag 1.

back to basics? minimale opzet?
Bedoel je tweaken zowaar? Daar zijn toch andere fora voor?

/s

  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:33
Ik krijg momenteel een update naar 148->149
Is deze veel beter of kan ik deze voorlopig skippen aangezien het hier prima werkt.
Ik had een vraag aan marstek gesteld vanwege die 2500w grid maar dat is al opgelost met die 148 versie

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

merlin1201 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:56:
Ik krijg momenteel een update naar 148->149
Is deze veel beter of kan ik deze voorlopig skippen aangezien het hier prima werkt.
Ik had een vraag aan marstek gesteld vanwege die 2500w grid maar dat is al opgelost met die 148 versie
Waarom zijn die updates zo willekeurig? Mijn vader kreeg een update na problemen (hij ontlade niet als het nodig was).

Normaal gezien maak je toch een update en rol je die uit naar iedereen na testen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:32
Marzman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Waarom zijn die updates zo willekeurig? Mijn vader kreeg een update na problemen (hij ontlade niet als het nodig was).

Normaal gezien maak je toch een update en rol je die uit naar iedereen na testen.
Waarom stel je die vraag hier?
Na dik een jaar en vele topics is het toch duidelijk dat Marstek random upgrades uitvoert. Stel je vraag in de feedback en meld hier het antwoord.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb geen v2 al dik een jaar, ik heb een paar weken een v3. Maar het antwoord is dus dat dit normaal is bij Marstek.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:23
Marzman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Waarom zijn die updates zo willekeurig? Mijn vader kreeg een update na problemen (hij ontlade niet als het nodig was).

Normaal gezien maak je toch een update en rol je die uit naar iedereen na testen.
Als de firmware op zich geen definitieve oplossing is voor iedereen, dan kan je beter de filosofie gebruiken dat "als het werkt raken we het niet aan" ...


Dus werkt het, en dus vraag je geen support / meld je geen problemen, dan geen nieuwe firmware ...


Op zich zie ik daar geen problemen in tenzij noodzaak voor security en app compatibiliteit ... uiteindelijk is het een batterij en niet meer dan dat hé ... werkt het dan zou je daar normaal niet naar moeten kijken ... dat moet in de achtergrond gewoon zijn ding doen ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:32
Marzman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:35:
Ik heb geen v2 al dik een jaar, ik heb een paar weken een v3. Maar het antwoord is dus dat dit normaal is bij Marstek.
Dan de volgende suggestie: zet je configuratie in je handtekening zodat iedereen weet, kan zien, waarover we praten.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
3DWim schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Dan de volgende suggestie: zet je configuratie in je handtekening zodat iedereen weet, kan zien, waarover we praten.
Hoe doe je dat?

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:32
Gebruikersmenu (rechts boven) > Instellingen > Profiel, scroll down naar Profielgegevens voor het forum > Signature. Na invulling niet vergeten helemaal naar beneden te scrollen voor opslaan ;-)

Nog iets: het invulvak is veel kleiner dan wat er mogelijk is.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 17:42
tha_crazy schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:46:
[...]

En vandaag weer, was de batterij aan het drainen op 800w en de SOC dropt ineens van 40% naar 11%. Heb maar even via de marstek app een vraag gesteld hierover....
Je moet eens opletten wat die batterij doet als je ze oplaadt naar 100%. Ik heb er ook zo eentje gehad. Die deed precies hetzelfde en ook het omgekeerde bij het opladen, ttz dan sprong die plots van 70% naar 100% in no time. Het komt er dus op neer dat die batterij 30% van zijn capaciteit mist. Fysisch gezien kan het trouwens niet dat die SoC werkelijk in zo korte tijd 30% (ont)laadt. Dat zou een explosie moeten zijn als zoveel energie plots zou verdwijnen uit die batterij. Ik had er 2 besteld, eentje deed dat, de andere was volkomen normaal. Ik log mijn toestellen ook op mijn Home Assistant systeem en kon dus heel duidelijke grafieken maken en ook het verschil aantonen tussen mijn 2 toestellen. Ik heb aldus onmiddellijk klacht ingediend en die informatie aan Marstek bezorgd. Ze hebben die batterij dan ook zonder enig probleem terug genomen en vervangen door een nieuwe.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:04
runob schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Waar haal je zo een "4 pin P1 kabel in plaats van de 6 pin" of zelf gefabriceerd? Want op zich zou dan tenminste op afstand de ct003 kunnen rebooten door een slimme stekker op de stroomvoorziening van de ct003 te steken.
Het op netwerk steken en daar wat prutsen zijn gewoon lapmiddelen om een onderliggend probleem te omzeilen. Zelfs al crashen die dingen door een gedrag op netwerk, dan horen ze nog gewoon te herstarten en hun functie te hervatten.
Ik kreeg hem bij mijn eneco toon, die gebruik ik niet meer. Je kan ook een 6-pins kopen en dan kabel 1 en 6 doorknipen. Je kan hem ook zel;f maken, met twee RJ 10 stekkeretjes en een stuk 4 adrig telefoon kabel.

E-Meter P1 Specification

[ Voor 7% gewijzigd door WargamingPlayer op 15-06-2026 16:45 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:02
Toch ook eens melden dat mijn Marstek hier al maanden probleemloos werkt. Top aankoop geweest!

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

superduper schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:26:
Gisteren is mijn Venus E3 V3 'gecrasht'. Reageerde niet meer (via modbus 'non responsive battery' en in de app ook geen activiteit. Kon hem ook niet meer via de WiFi verbinden. 2x hard gereset (15s de powerknop) Toen kwam er weer wat leven in. Meteen maar de FirmWare update gedaan (moest ook in 3 pogingen) en nu lijkt hij weer te lopen.

Iemand anders wel eens zo'n geval gehad dat hij niet meer reageert?
Ja, gebeurt wel eens, ook met mijn V1, V2 en V3. Ik heb op iedere batterij een HW socket zodat ik een notificatie krijg als één van de batterijen gedurende 8u onder 10W dalen

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 20:25
dannyro schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:02:
Toch ook eens melden dat mijn Marstek hier al maanden probleemloos werkt. Top aankoop geweest!
Ik heb in het begin zoveel gedoe gehad dat ik enorm veel spijt had van de aankoop. Ik heb ze zelfs even te koop gezet maar kreeg er maar de helft voor terug dus toch maar gehouden. Inmiddels ben ik ook heel erg tevreden en zelfs een derde Marstek gekocht. (Nu 3x de V3). Eigenlijk vanaf software versie 148.119.113 en ct003 op versie 122 draaien ze hier super stabiel. Het enige wat ik nog mis is dat ik ze in een groep aan kan sturen, dus bijv alle 3 tegelijk op nom zetten of handmatig laden. Ik heb geprobeerd om ze aan te sturen met HA maar dat lukt me helaas niet. Ik kan ze wel uitlezen maar via HBC aansturen krijg ik niet voor elkaar helaas.

  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
Ronald6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Ik heb in het begin zoveel gedoe gehad dat ik enorm veel spijt had van de aankoop. Ik heb ze zelfs even te koop gezet maar kreeg er maar de helft voor terug dus toch maar gehouden. Inmiddels ben ik ook heel erg tevreden en zelfs een derde Marstek gekocht. (Nu 3x de V3). Eigenlijk vanaf software versie 148.119.113 en ct003 op versie 122 draaien ze hier super stabiel. Het enige wat ik nog mis is dat ik ze in een groep aan kan sturen, dus bijv alle 3 tegelijk op nom zetten of handmatig laden. Ik heb geprobeerd om ze aan te sturen met HA maar dat lukt me helaas niet. Ik kan ze wel uitlezen maar via HBC aansturen krijg ik niet voor elkaar helaas.
Ik heb er 2 via HBC netjes aan het werk in Home Assistant. Bedraad gekoppeld via LAN gaf geen problemen.

Wat lukt er niet? Misschien kunnen we helpen?

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:39
Ronald6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Ik heb in het begin zoveel gedoe gehad dat ik enorm veel spijt had van de aankoop. Ik heb ze zelfs even te koop gezet maar kreeg er maar de helft voor terug dus toch maar gehouden. Inmiddels ben ik ook heel erg tevreden en zelfs een derde Marstek gekocht. (Nu 3x de V3). Eigenlijk vanaf software versie 148.119.113 en ct003 op versie 122 draaien ze hier super stabiel. Het enige wat ik nog mis is dat ik ze in een groep aan kan sturen, dus bijv alle 3 tegelijk op nom zetten of handmatig laden. Ik heb geprobeerd om ze aan te sturen met HA maar dat lukt me helaas niet. Ik kan ze wel uitlezen maar via HBC aansturen krijg ik niet voor elkaar helaas.
Ik heb er 2, via hbc lukt het mij ook niet (ben geen held in ICT). 106 nodes zijn niet goed (of zoiets), zie screenshot van mijn telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naF436FxYFUe37Z1sDXJaR4Spu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4Vy17jHxWw31UHaxxP8sN1X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Bravertal op 15-06-2026 20:07 ]

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 20:25
MarjaR schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:02:
[...]

Ik heb er 2 via HBC netjes aan het werk in Home Assistant. Bedraad gekoppeld via LAN gaf geen problemen.

Wat lukt er niet? Misschien kunnen we helpen?
Ik begrijp letterlijk niet wat ik moet doen. 😄 Ik lees het 15 keer en kijk de video’s maar het is abracadabra voor me. ‘Vroeger’ best veel gedaan met pc’s en Android software maar dat is in een ver verleden. Ik heb al vele jaren geen pc meer en ben inmiddels verwend (of verpest 😂) met een iPhone, ipad en PlayStation. Dus om nog meer ergernis te voorkomen heb ik maar geaccepteerd dat het niet voor mij is weggelegd. Ik vind het wel heel fijn dat ik ze uit kan lezen. Gaat zoveel sneller dan de MT app om even snel de soc in te zien en ik wil ook een beetje de cell voltages in de gaten houden.

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:36

S2S

PNARI schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:18:
[...]

Ja, gebeurt wel eens, ook met mijn V1, V2 en V3. Ik heb op iedere batterij een HW socket zodat ik een notificatie krijg als één van de batterijen gedurende 8u onder 10W dalen
Hier gewoon standaard NOM, geen automation , nooit gehad in de bijna 1.5 jaar dat ik ze nu heb .

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 15-06-2026 20:13 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
Ik snap niks van de getallen in deze schermafdrukken. Volgens de HomeWizard app, die een P1-meter uitleest, hebben we tot nu toe vandaag slechts 4,3 kWh van het net geïmporteerd. Maar Home Assistant, gekoppeld aan een Shelly 3EM Pro, zegt dat we wel 16,8 kWh geïmporteerd hebben.

Kan iemand hier kaas van maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJoB6U7sKIvazaFSFeFR4ttejC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yv7FlynaA11gLpK9OYsQq4EI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7roj1OZYUk49f5lyg84Q9gzO9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3szUvCTTL9OACIfnivr7dHS.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • geert_schrijver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 14:47
Celopher schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:57:
Hallo, ik heb sinds kort een Venus v3 maar merk dat de reactiesnelheid soms oploopt tot 10 seconden. Dus bv. volle batterij -> apparaat opzetten, maar toch nog 10 seconden trekken van het net vooraleer de batterij begint te ontladen. Online lees ik dat dit eerder 2-3 seconden zou moeten zijn? Ik werk met een HW P1-meter, die wel gewoon elke seconde gegevens doorstuurt, en het wi-fi signaal staat op groen in de Marstek app. Wat zou de reden kunnen zijn voor de lage reactiesnelheid?

Mocht dit te maken hebben met de internetverbinding; mijn set-up: Internet komt binnen via ISP modem, waarvan de wifi uitstaat. Meshnetwerk via Deco die wifi uitzendt. Ondertussen heb ik dit aangepast naar alleen 2.4 GHz band, gezien dit blijkbaar nodig is voor Marstek? Hierdoor heb ik wel geen 5 Ghz meer. Is dit de beste manier van werken, of werk ik beter met bv. een gastnetwerk dat enkel op 2.4 GHz zit?
Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij, maar een gecombineerd 2.4/5gHz netwerk is echt geen probleem. Althans, niet bij mij. Werkt prima met de Venus v3!
MarjaR schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:20:
Ik snap niks van de getallen in deze schermafdrukken. Volgens de HomeWizard app, die een P1-meter uitleest, hebben we tot nu toe vandaag slechts 4,3 kWh van het net geïmporteerd. Maar Home Assistant, gekoppeld aan een Shelly 3EM Pro, zegt dat we wel 16,8 kWh geïmporteerd hebben.

Kan iemand hier kaas van maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moeilijk zeggen zo natuurlijk. Ik zou sowieso geneigd zijn om de HWP1 te volgen. Denk niet dat deze verkeerd is of kan zijn. De kans dat je ergens een parameter of instelling verkeerd heb staan bij je energy flow lijkt me vele malen groter. Dat is snel gebeurd en dan klopt de telling natuurlijk niet meer. Ik zeg maar random iets: de shelly rekent misschien een deel zonneopbrengst dat terug gestuurd word aan als netafname oid. Kan veel zijn natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 15-06-2026 20:28 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
Die Shelly is ook de basis voor mijn HBC in HA. En dat NoM lijkt toch aardig te lukken, aan die P1-grafiek te zien.

Ik heb vast het energy dashboard niet goed ingericht.

Heeft iemand van jullie toevallig ook een Shelly Pro 3EM aan het energy dashboard in HA gekoppeld? Zo ja, zou je dan eens een schermafdruk van je instellingen daarvan willen delen?

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:44
MarjaR schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:15:
Die Shelly is ook de basis voor mijn HBC in HA. En dat NoM lijkt toch aardig te lukken, aan die P1-grafiek te zien.

Ik heb vast het energy dashboard niet goed ingericht.

Heeft iemand van jullie toevallig ook een Shelly Pro 3EM aan het energy dashboard in HA gekoppeld? Zo ja, zou je dan eens een schermafdruk van je instellingen daarvan willen delen?
Ik gebruik ook de Shelly Pro voor o.a. HBC. Maar voor het Energy dashboard gebruik ik bewust mijn homewizard p1. Niet snel i.c.m. een dsmr 4 meter, maar geeft wel exacte meterwaarden aan. Prima voor het dashboard dus.

  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
Fr3ggel schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Ik gebruik ook de Shelly Pro voor o.a. HBC. Maar voor het Energy dashboard gebruik ik bewust mijn homewizard p1. Niet snel i.c.m. een dsmr 4 meter, maar geeft wel exacte meterwaarden aan. Prima voor het dashboard dus.
Oh, dat is wel een goed idee :)

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:39
Bravertal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Ik heb er 2, via hbc lukt het mij ook niet (ben geen held in ICT). 106 nodes zijn niet goed (of zoiets), zie screenshot van mijn telefoon.

[Afbeelding]
Ik heb er nu 1 op nom, de ander staat uit. Zo red ik het ook maar wil toch beide op NOM via HA en wil volgend jaar juni overstappen naar dynamisch, dan eindigt mijn contract en stap ik over naar dynamisch en daarom wil ik alles in HA hebben.

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:59
MarjaR schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Oh, dat is wel een goed idee :)
De p1 van hw is prima voor het energie dashboard in ha maar niet voor HBC want de p1 van ha geeft maar eens per 5 seconden waarden door aan ha. Niet ideaal voor de Pid control van HBC dus daarvoor zou je gewoon de shelly pro of een ander alternatief voor kunnen gebruiken.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:47
obed112 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:42:
[...]

De p1 van hw is prima voor het energie dashboard in ha maar niet voor HBC want de p1 van ha geeft maar eens per 5 seconden waarden door aan ha. Niet ideaal voor de Pid control van HBC dus daarvoor zou je gewoon de shelly pro of een ander alternatief voor kunnen gebruiken.
Die Shelly heb ik speciaal voor HBC laten installeren in de meterkast. 😃 Inderdaad omdat onze oude slimme meter nog met 10 sec intervallen werkt.

Ik heb nu de P1-meter weer aan het energy dashboard gekoppeld. Ziet er meteen een stuk beter uit. 😃

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Ik ben eens gaan kijken hoeveel kwh ik dit jaar hebben kunnen gebruiken uit mijn 2 Venus E 3.0 batterijen. Toen viel mij voor april het volgende op bij 1 batterij: 3x zoveel in jaarweergave dan in de maandweergave.

Zien jullie ook zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWowP22-2_gHkUNvZjAwMNNFG3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6Lw3YGSwgQty5v7T9Jlg6b2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NefgJFoA_OQVDIwtYE5BEy6XCpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LONSm5Q2yUA3fMTNw6ZE8LWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mg4gebruiker op 16-06-2026 00:18 ]


  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:17
Heb ook eens gekeken

Viel me op upladen en ontladen 31% verschil

Das best wel verlies.

Dit ia met de v1

De v2 zit op 25%

[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 16-06-2026 00:32 ]

Mg4gebruiker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:15:
Ik ben eens gaan kijken hoeveel kwh ik dit jaar hebben kunnen gebruiken uit mijn 2 Venus E 3.0 batterijen. Toen viel mij voor april het volgende op bij 1 batterij: 3x zoveel in jaarweergave dan in de maandweergave.

Zien jullie ook zoiets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Statistieken is niet echt het sterkste punt bij Marstek. Als je die cijfers langs pakweg een HW socket legt, wijkt Marstek behoorlijk af. Ik bekijk de statistieken in de app al ruim een half jaar niet meer. Van tijd tot tijd ontbreekt daar info, een andere keer komt daar een totaal onrealistische waarde uit die eigenlijk je hele statistiek naar de prullenbak verwijst. Vorig jaar had ik ergens een dag dat een Marstek 82 kWh geladen zou hebben op 1 dag. Ik heb tot vandaag nog steeds geen idee op wat dat zogezegde cijfer berekend werd. Ik monitor het gewoon met HW sindsdien.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Maxwp schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:29:
Heb ook eens gekeken

Viel me op upladen en ontladen 31% verschil

Das best wel verlies.

Dit ia met de v1

De v2 zit op 25%
V3 ook.
Zolang zonnestroom waardeloos is als je teruglevert maakt RTE weinig uit. Hier zet ik ondanks de batterij dagelijk nog 10kWh of meer terug op het net en krijg er maar enkele cent voor terug.
PNARI schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:18:
[...]

Ja, gebeurt wel eens, ook met mijn V1, V2 en V3. Ik heb op iedere batterij een HW socket zodat ik een notificatie krijg als één van de batterijen gedurende 8u onder 10W dalen
Hier is de v1/v2 eigenlijk nog nooit gecrashed afgelopen jaar.
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:44:
[...]

Zolang zonnestroom waardeloos is als je teruglevert maakt RTE weinig uit. Hier zet ik ondanks de batterij dagelijk nog 10kWh of meer terug op het net en krijg er maar enkele cent voor terug.
Maar met een slechter wordende RTE verslechterd denk ik de capaciteit van de batterij en daar heb ik wel een probleem mee ook al brengt injectie niets meer op.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:54:
[...]
Maar met een slechter wordende RTE verslechterd denk ik de capaciteit van de batterij en daar heb ik wel een probleem mee ook al brengt injectie niets meer op.
Voor de helft van het RTE verschil inderdaad wel. Al is de Marstek batterij sowieso niet echt gemaakt om optimaal de batterijcapaciteit te benutten (geen echte cel-balancing, conservatieve ontlaad limieten), waardoor er zeker een halve kWh onbenut in de batterij blijft zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-06-2026 07:58 ]


  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:17
Wellicht mijn ct

Maar andere waarbij de verbindijg sinds gisteren ook weg is ?

  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:17
PNARI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Maar met een slechter wordende RTE verslechterd denk ik de capaciteit van de batterij en daar heb ik wel een probleem mee ook al brengt injectie niets meer op.
En vergeet niet ik de winter wil je maximaal rendementen hebben

  • Pieter AK L
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16-06 18:53
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYspBWLIE8_MWoY_9eLOUVbL0NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDtfoF2ugnTqdDTQX507R7Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgbeBs7irwh3VKLNOguUN8XKphE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auflsp3PMWOrG5HqHAUGjKTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4epH4Hx3f3iFV4ZguBvV8-lcnwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPkId8Vol4onDsVeZiErc07u.jpg?f=fotoalbum_large
Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ct003 gekoppeld en fasediagnose gedaan?

Batterij aanklikken in de app, links onder op ct, ct zoeken en selecteren en autodiagnoses uitvoeren.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:12
Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
normaal valideer je eerst of de DM in de lijst staat van gesupporteerde meters alvorens aan te kopen maar soit. Er zijn 4 meters in de app onder Sagemcom, die kan je allemaal testen, het meeste kans ga je hebben met de 2 types 211 die er in staan. Ook mijn DM staat er niet bij (was toen nog geen sprake van een lijst) maar deze werkt ook met die 211 series, die zijn redelijk compatibel allemaal.

heb je op fluvius je API poort openstaan?

Het is pas na CT toe te voegen aan een batterij en dan de a+b+c+ fase te selecteren en dan enkele minuten de diagnostic te laten uitvoeren dat alles gaat werken op die ct003 meter. Meestal gebruik je die koppeling niet in de app tenzij je met BT verbonden bent aan de ct003.

hopelijk is je wifi signaal vna je ct003 dan wel sterk... weet dat je voor updates via BT ook je LAN zal moeten verwijderen / switch naar wifi maken.

[ Voor 12% gewijzigd door dnat op 16-06-2026 09:25 ]


  • PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
Heb je de Marstek van vaste ethernetkabel voorzien? Volgens mij kan dat niet en werkt hij alleen met de CT003 via wifi. Lan doet volgens mij alleen modbus.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

vifra schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Als de firmware op zich geen definitieve oplossing is voor iedereen, dan kan je beter de filosofie gebruiken dat "als het werkt raken we het niet aan" ...


Dus werkt het, en dus vraag je geen support / meld je geen problemen, dan geen nieuwe firmware ...


Op zich zie ik daar geen problemen in tenzij noodzaak voor security en app compatibiliteit ... uiteindelijk is het een batterij en niet meer dan dat hé ... werkt het dan zou je daar normaal niet naar moeten kijken ... dat moet in de achtergrond gewoon zijn ding doen ...
Als je slecht geteste firmwares maakt is dat beter ja ;)

Ik zou op zich wel een update willen als ik dan een hoger percentage zelfvoorziendend kan halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 16-06-2026 09:48 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

3DWim schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Dan de volgende suggestie: zet je configuratie in je handtekening zodat iedereen weet, kan zien, waarover we praten.
Leuke tip, maar dit is niet het enige topic dat ik volg op het forum. Ik kan moeilijk alles in mijn signature zetten dan wordt die a veel te lang en b moeten mensen wel erg weinig moeite doen om info over mij te combineren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • JDB007
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-06 11:24
Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de foto van de meter (Fluvius) vergroot en volgens mij is P1 niet geopend, er moet een driehoekje staan in het venster ter hoogte van P1.

  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-06 22:04
Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het antwoord staat op foto 1, je P1 poort staat niet open, daar moet een vinkje bij staan.

Ga naar de website van Fluvius, ga naar poortbeheer en zet de open.

Succes!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-06 22:04
JDB007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Ik heb de foto van de meter (Fluvius) vergroot en volgens mij is P1 niet geopend, er moet een driehoekje staan in het venster ter hoogte van P1.
Aaah, nog iemand met scherpe ogen! :)

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke FW versie heb je op de CT?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:23
Marzman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:47:
[...]

Als je slecht geteste firmwares maakt is dat beter ja ;)

Ik zou op zich wel een update willen als ik dan een hoger percentage zelfvoorziendend kan halen.
"hoger percentage zelfvoorziendend" is hoofdzakelijk een hardware verhaal - en minder een software / firmware verhaal ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:32
Marzman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Leuke tip, maar dit is niet het enige topic dat ik volg op het forum. Ik kan moeilijk alles in mijn signature zetten dan wordt die a veel te lang en b moeten mensen wel erg weinig moeite doen om info over mij te combineren.
Dus moet iedereen maar raden wat voor installatie iedereen heeft draaien?
8 vd 10 mensen denkt dat "we" weten wat iemand heeft staan draaien.
5 vd 10 lezen niet eens het starttopic.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Maxwp schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:20:
[...]

En vergeet niet ik de winter wil je maximaal rendementen hebben
In de winter geraakt mijn batterij niet eens vol

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
P1 poort opengezet op myfluvius ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-06 13:44
PNARI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:50:
[...]

In de winter geraakt mijn batterij niet eens vol
Net daarom is rendement belangrijk... het kleine beetje dat je er dan in krijgt, krijg je er dan ook liefst uit.

Nu ja, rendement van plugin batterijen zal altijd maar rond de 80% schommelen (ik zit hier aan 82.9% als ik de data mag geloven).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
r2504 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Net daarom is rendement belangrijk... het kleine beetje dat je er dan in krijgt, krijg je er dan ook liefst uit.

Nu ja, rendement van plugin batterijen zal altijd maar rond de 80% schommelen (ik zit hier aan 82.9% als ik de data mag geloven).
Het is ook wel heel belangrijk, een procentje meer of minder waar je zonnestroom naartoe gaat.
Gebruik je het opgewekte dan ook voor hoge verbruikers en haal je het sluip/nacht verbruik van het net, want het zal je toch overkomen dat met lage vermogens je onder de 80% duikt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-06 21:30
r2504 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Net daarom is rendement belangrijk... het kleine beetje dat je er dan in krijgt, krijg je er dan ook liefst uit.

Nu ja, rendement van plugin batterijen zal altijd maar rond de 80% schommelen (ik zit hier aan 82.9% als ik de data mag geloven).
pascallj in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"

In de winter ga je zelfs die 80% roundtrip efficientie niet vaak halen

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
Danferno schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:56:
[...]

pascallj in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"

In de winter ga je zelfs die 80% roundtrip efficientie niet vaak halen
Zou met de V1 getest zijn.
De cijfers van de V3 zijn anders.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

r2504 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Net daarom is rendement belangrijk... het kleine beetje dat je er dan in krijgt, krijg je er dan ook liefst uit.

Nu ja, rendement van plugin batterijen zal altijd maar rond de 80% schommelen (ik zit hier aan 82.9% als ik de data mag geloven).
Haha, een beetje keer 0.3 eur per kWh, dat zal de payback time van de batterij niet bepalen.Van november t.e.m. februari hebben mijn 3 batterijen 590kWh 0.3 eur = 177 eur afgegeven. Als dat 20% beter was geweest had ik 35 eur meer verdiend op een investering van 3900 eur. De batterij verdient zich vooral terug van maart tot oktober.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:23
r2504 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Net daarom is rendement belangrijk... het kleine beetje dat je er dan in krijgt, krijg je er dan ook liefst uit.

Nu ja, rendement van plugin batterijen zal altijd maar rond de 80% schommelen (ik zit hier aan 82.9% als ik de data mag geloven).
een DC-AC batterij haalt misschien een hoger rendement (in de buurt van de 90%) versus een AC-AC batterij eerder rond de 80% ...


Nu of het 78% of 82% is - die 1 a 4 % verschil doet iets ... maar dat is niet de doorslaggevende factor.

NOM - Als je enkel optimaal gebruik maakt van convertie aan pak 1000 W laden en 1000 W ontladen dan ontgaat elke optimalisatie van maximaal gebruiken van zonneenergie - die wel eens slechts 100 W of soms 3000 W levert aan energie - en dat kan snel wisselen (met ons mild wolkenclimaat).

Dynamisch - Voor het laden en ontladen op dynamisch dat kan nu eventueel nog interessant zijn met momenten - maar naar de komende jaren zal dat afzwakken ... dus nu op dynamisch (voor zij die zo een contract hebben - wat de midnerheid is:

Voor nederland:
  1. Vast contract: ~ 54% van de huishoudens
  2. Variabel contract: ~ 39% van de huishoudens
  3. Dynamisch contract: ~ 7% van de huishoudens
Voor Belgie:
  1. Vast contract: ~ 24% van de huishoudens
  2. Variabel contract: ~ 75% van de huishoudens
  3. Dynamisch contract: ~ 1% van de huishoudens
versta - voor 90% van de huishoudens is de NOM instelling waar ze er het meest uit halen, en dan is zelfs ineficient aan 75% laden / ontladen nog steeds interessanter dan net injectie / afname ... (NOM voor zij die zonnepanelen hebben natuurlijk)

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:59
vifra schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:54:
[...]

een DC-AC batterij haalt misschien een hoger rendement (in de buurt van de 90%) versus een AC-AC batterij eerder rond de 80% ...


Nu of het 78% of 82% is - die 1 a 4 % verschil doet iets ... maar dat is niet de doorslaggevende factor.

NOM - Als je enkel optimaal gebruik maakt van convertie aan pak 1000 W laden en 1000 W ontladen dan ontgaat elke optimalisatie van maximaal gebruiken van zonneenergie - die wel eens slechts 100 W of soms 3000 W levert aan energie - en dat kan snel wisselen (met ons mild wolkenclimaat).

Dynamisch - Voor het laden en ontladen op dynamisch dat kan nu eventueel nog interessant zijn met momenten - maar naar de komende jaren zal dat afzwakken ... dus nu op dynamisch (voor zij die zo een contract hebben - wat de midnerheid is:

Voor nederland:
  1. Vast contract: ~ 54% van de huishoudens
  2. Variabel contract: ~ 39% van de huishoudens
  3. Dynamisch contract: ~ 7% van de huishoudens
Voor Belgie:
  1. Vast contract: ~ 24% van de huishoudens
  2. Variabel contract: ~ 75% van de huishoudens
  3. Dynamisch contract: ~ 1% van de huishoudens
versta - voor 90% van de huishoudens is de NOM instelling waar ze er het meest uit halen, en dan is zelfs ineficient aan 75% laden / ontladen nog steeds interessanter dan net injectie / afname ... (NOM voor zij die zonnepanelen hebben natuurlijk)
Die cijfers, kloppen die? Hoe oud zijn ze ? Denk namelijk dat het aandeel dynamisch in 2026 veel hoger ligt. Volgens mijn gegevens in maart ruim 1 miljoen huishoudens in Nederland 🇳🇱 das 8 procent dus.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:02
PNARI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Haha, een beetje keer 0.3 eur per kWh, dat zal de payback time van de batterij niet bepalen.Van november t.e.m. februari hebben mijn 3 batterijen 590kWh 0.3 eur = 177 eur afgegeven. Als dat 20% beter was geweest had ik 35 eur meer verdiend op een investering van 3900 eur. De batterij verdient zich vooral terug van maart tot oktober.
Hier in België is het voor teruglevering 2,261 €cent/kWh. Ben jij geen nulleke vergeten? ;)
2,261 €cent/kWh = 0,02261 €/kWh

[ Voor 3% gewijzigd door dannyro op 16-06-2026 17:22 ]

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

dannyro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Hier in België is het voor teruglevering 2,261 €cent/kWh. Ben jij geen nulleke vergeten? ;)
Ik betaal 0.3 eur/kWh voor wat ik van het net haal dus dat hebben mijn batterijen bespaard effe los van de 0.045 eur /kWh wat ik voor de injectie zou hebben gekregen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:02
PNARI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Ik betaal 0.3 eur/kWh voor wat ik van het net haal dus dat hebben mijn batterijen bespaard effe los van de 0.045 eur /kWh wat ik voor de injectie zou hebben gekregen.
Ha oke. Dat is duidelijker.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW


  • hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:52
obed112 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Die cijfers, kloppen die? Hoe oud zijn ze ? Denk namelijk dat het aandeel dynamisch in 2026 veel hoger ligt. Volgens mijn gegevens in maart ruim 1 miljoen huishoudens in Nederland 🇳🇱 das 8 procent dus.
https://public.tableau.com/views/MonitorConsumentenmarktEnergie/Aantalcontractenpercontracttype?%3Alanguage=en-US&publish-yes=&%3Asid=&%3Adisplay_count=viz_share_link&publish=yes&%3AshowVizHome=no#1

1 april 2026 was het 7%, op 1 mei 2026 verspringt deze naar 8% en idd net boven de 1 miljoen huishoudens.

  • Pieter AK L
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16-06 18:53
dank voor jullie feedback - er komen kleurtjes op het scherm ;-) - nu eens dagje kijken wat het doet...
Top!

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:04
Pieter AK L schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
Hulp welkom:
Ik heb 2 Marstek Venus batterijen gekocht met CT003 meter.
Het wifi 2.4Gh signaal is zwak, dus heb ik een vaste ethernetkabel voorzien.
De batterijen worden gevisualiseerd maar de koppeling met de CT003 meter is niet actief (foto onder).
De meterselectie (Sagemcom) geeft de XT211 niet in de lijst, maar wel de T211-P1 - die heb ik geslecteerd.
Hoe kan ik de CT003 meter aan de praat krijgen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In deel 1 hadden we een hele mooie sheet met meters, instellingen en firmware versies die mensen getest hebben. Helaas is die sheet er niet meer, die had je als referentie kunnen gebruiken.

In België moet je de P1 eerst (laten) activeren toch?

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:59
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat dynamisch een enorme stijging doormaakt en dat het nu misschien klein lijkt tenopzichte van de rest maar de verhoudingen zijn snel aan het veranderen, omdat dynamisch in combinatie met een kleine thuisaccu een aantrekkelijke optie is wanneer je een beetje risico durft te nemen.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer over de marstek hebben...

Wise enough to play the fool


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:23
we gingen het weer over marstek hebben...

[ Voor 102% gewijzigd door teacher op 17-06-2026 08:53 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:36

S2S

vifra schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:56:
[...]

de meest recente publieke cijfers ... dat loopt idd wat achter ... maar echt er gaan nog niet zo veel op dynamisch zijn ... veel marketing daarrond maar enkel de pioneers gaan al over naar dergelijke contrracten ...


het is ook enkel interessant als ze ZP en BT hebt en dat nog eens kan sturen ... samen met uw gebruik wat kan sturen en dat kan jan modaal niet ... die willen niet bezig zijn met al die "dan wel en dan niet en ... "
Als je ze gewoon out-of-the-box op NOM zet met een dynamisch contract en zonnepanelen werkt het ook , en een beetje let op hoeveel zon er is als je grootverbruikers aan zet. Dat is hier nu al 1,5 jaar het geval , we hebben al aardig wat bespaard. Het onderste uit de kan hoeven we niet (krijg je de deksel op je neus) en de besparing is aanzienlijk. Het kan ook zonder een complete automation .

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 17-06-2026 08:05 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:39
S2S schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Als je ze gewoon out-of-the-box op NOM zet met een dynamisch contract en zonnepanelen werkt het ook , en een beetje let op hoeveel zon er is als je grootverbruikers aan zet. Dat is hier nu al 1,5 jaar het geval , we hebben al aardig wat bespaard. Het onderste uit de kan hoeven we niet (krijg je de deksel op je neus) en de besparing is aanzienlijk. Het kan ook zonder een complete automation .
Wat is gemiddelde kWh prijs over 1,5 jaar?

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:36

S2S

Bravertal schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Wat is gemiddelde kWh prijs over 1,5 jaar?
Dat heb ik nooit echt in detail naar gekeken , ik betaal veel minder dan voorheen en daar gaat het ons om. Kun je jaarlijks opmaken. Dagelijks en wekelijks zie ik in het home wizard dashboard. (Dat als controle er naast draait) Ik ga ook geen Excell sheets en dergelijke bijhouden.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Bij de Venus-E3 worden twee montage beugels meegeleverd. Eén van de beugels wordt met vier ielige boutjes aan de Marstek bevestigd. De andere aan de muur. Ik heb mijn twijfels of dit sterk genoeg is om de batterij aan de muur op te hangen zonder verdere ondersteuning.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
Toch wel de beste functie toegevoegd is de "zelfconsumtie" instelling bij handmatig, werkt heel aardig zonder vastlopers of andere rariteiten (lees er ook geen klachten over) (V158 maar zou in V157 ook aanwezig zijn)
De led functie ga ik maar niet uitproberen aangzezien het nu stabiel werkt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
gns1l schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:00:
Bij de Venus-E3 worden twee montage beugels meegeleverd. Eén van de beugels wordt met vier ielige boutjes aan de Marstek bevestigd. De andere aan de muur. Ik heb mijn twijfels of dit sterk genoeg is om de batterij aan de muur op te hangen zonder verdere ondersteuning.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Zoek even in deel 1 en kijk bij foto's dan zie je er wat hangen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 22:26
gns1l schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:00:
Bij de Venus-E3 worden twee montage beugels meegeleverd. Eén van de beugels wordt met vier ielige boutjes aan de Marstek bevestigd. De andere aan de muur. Ik heb mijn twijfels of dit sterk genoeg is om de batterij aan de muur op te hangen zonder verdere ondersteuning.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Ik heb die van mij gewoon aan de muur gehangen met de inderdaad ielig uitziende boutjes.

Als je bij materiaalleer berekend wat voor krachten dit soort boutjes kunnen hebben dan is dat voldoende om zelf ook nog boven op de batterij te kunnen gaan zitten zonder dat je bang hoeft te zijn dat de boel omlaag komt. Zorg wel dat de keilbouten goed zitten want het zwakste punt zou de muur wel eens kunnen zijn. Maar doordat de krachten vooral omlaag gericht zijn en niet zo veel naar voren is de kans op problemen zeer klein.

Marstek Venus E v3 | Marstek Venus A + 2Kwh accu | MT002 | 5KWp Zuidoost | 3,6 Kwp Zuidwest | Renault Zoe | Zero SR 2017


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:04
gns1l schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:00:
Bij de Venus-E3 worden twee montage beugels meegeleverd. Eén van de beugels wordt met vier ielige boutjes aan de Marstek bevestigd. De andere aan de muur. Ik heb mijn twijfels of dit sterk genoeg is om de batterij aan de muur op te hangen zonder verdere ondersteuning.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Ik kan er op zitten met mijn 90 kilo, hoewel ik dat niet aanraad om iedere dag te doen. De TV beugel die ik voor mijn V2 gebruik kan makkelijk 500kilo verticaal aan.

Zwakte punt is de muur, als die poreus of slecht is, dan komt dat eerder los dan die schroefjes.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-06 13:44
Ik heb er alvast nog een L-profiel onder gemonteerd... de beugel stond zelfs krom bij het ophangen (ergens in het forum hier kan je mijn foto's vinden).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:36

S2S

tweeek schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:01:
Toch wel de beste functie toegevoegd is de "zelfconsumtie" instelling bij handmatig, werkt heel aardig zonder vastlopers of andere rariteiten (lees er ook geen klachten over) (V158 maar zou in V157 ook aanwezig zijn)
De led functie ga ik maar niet uitproberen aangzezien het nu stabiel werkt.
Bij 157 werkt manueel zelfconsumptie hier met 2 batterijen niet goed. Maar ik vind NOM prima zo.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
S2S schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Bij 157 werkt manueel zelfconsumptie hier met 2 batterijen niet goed. Maar ik vind NOM prima zo.
Die functie NOM zit er nog steeds niet op, maar als je het voor jezelf goed werkend hebt is het prima.
Voor 1 batterij werkt het in ieder geval met V158 goed voor een week of 2 :) :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
S2S schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:32:
Bij 157 werkt manueel zelfconsumptie hier met 2 batterijen niet goed.
Dat klopt, ze weten dan niet van elkaars bestaan af en gebruiken alleen de gemeten waardes van de CT, niet de aansturing.

  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 21:23
Ik heb net weer een probleem ervaren waarover ik hier al eerder geschreven heb. Als ik op bezoek ga bij iemand die ook een Marstek heeft en ik gebruik zijn Wifi waarop de marstek en de CT aangesloten zijn, dan verdwijnt de CT verbinding bij mij thuis. Enige oplossing, naar huis gaan en de marstek herstarten. Dat kan met het verlof in aantocht problemen opleveren vermits er meer en meer Marsteks staan. Ik raad dan ook aan dat iedereen die gedurende een afwezigheid de CT verbinding thuis verliest, contact opneemt met Marstek. Hoe meer klachten hoe sneller de oplossing ........hoop ik .

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:55
tweeek schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:01:
Toch wel de beste functie toegevoegd is de "zelfconsumtie" instelling bij handmatig, werkt heel aardig zonder vastlopers of andere rariteiten (lees er ook geen klachten over) (V158 maar zou in V157 ook aanwezig zijn)
De led functie ga ik maar niet uitproberen aangzezien het nu stabiel werkt.
Kan je in V158 met de handmatige zelf consumptie ook instellen dat hij 1,5 uur per week maximaal laad en de rest van de week zelf consumptie? Ik heb een V2 op V156 die geheel stabiel is en ik ben wel voorzichtig met upgraden, maar handmatige zelf consumptie zit niet in V156

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
eatme schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Kan je in V158 met de handmatige zelf consumptie ook instellen dat hij 1,5 uur per week maximaal laad en de rest van de week zelf consumptie? Ik heb een V2 op V156 die geheel stabiel is en ik ben wel voorzichtig met upgraden, maar handmatige zelf consumptie zit niet in V156
Ik snap niet heel goed wat je met 1,5 uur per week maximaal laat bedoelt, je kan in ieder geval meerdere tijdsvlakken gebruiken voor handmatig laden en ontladen en daarnaast ook zelfconsumptie aan kan zetten .
( laden en ontladen zijn in te stellen betreft vermogen, zelfconsumptie doet wat je gewend bent )
Maar even een voorbeeld toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRBehGTRc9bYzyI67geYZRsjqCs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/9wNpB4kMt01y8sSn7WADLRC1.avif?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 17-06-2026 19:09 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
lvhb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:42:
Ik heb net weer een probleem ervaren waarover ik hier al eerder geschreven heb. Als ik op bezoek ga bij iemand die ook een Marstek heeft en ik gebruik zijn Wifi waarop de marstek en de CT aangesloten zijn, dan verdwijnt de CT verbinding bij mij thuis. Enige oplossing, naar huis gaan en de marstek herstarten. Dat kan met het verlof in aantocht problemen opleveren vermits er meer en meer Marsteks staan. Ik raad dan ook aan dat iedereen die gedurende een afwezigheid de CT verbinding thuis verliest, contact opneemt met Marstek. Hoe meer klachten hoe sneller de oplossing ........hoop ik .
Ik draai sinds februari stabiel met als spelregel dat ik alleen de Marstek app kan gebruiken/openen als mobiel thuis op eigen WiFi zit.

Ben ik buitenshuis en open ik de app om te checken hoe 't met de Marstek is, dan verliest ie de CT verbinding. Heeft volgens mij niets te maken met het gebruiken van WiFi waar een andere Marstek aan hangt.

Kortom; buitenshuis de app niet openen/gebruiken en je CT verbinding blijft stabiel. An sich is dit natuurlijk niet tof, maar door me aan die beperking te houden ervaar ik totaal geen issues meer.

Kan er zelf prima mee leven, ben dik tevreden over dit product en ervaar niet de behoefte om nog verder te troubleshooten. Het is wat het is, prima prijs/kwaliteit imo.

  • eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:55
tweeek schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Ik snap niet heel goed wat je met 1,5 uur per week maximaal laat bedoelt, je kan in ieder geval meerdere tijdsvlakken gebruiken voor handmatig laden en ontladen en daarnaast ook zelfconsumptie aan kan zetten .
( laden en ontladen zijn in te stellen betreft vermogen, zelfconsumptie doet wat je gewend bent )
Maar even een voorbeeld toegevoegd
[Afbeelding]
Bij Eneco kan je instellen dat je 1 keer per week 90 min gratis stroom krijgt. Als ‘s winters de zon weinig oplevert kan ik dan de accu geforceerd met 2500W opladen met ~3,5 kWh die ik daarna gebruik. Maar zo te zien moet dat lukken. Hopen dat V158 even stabiel is als V156.

Misschien maak ik wel een python scriptje voor modbus in Domoticz.

[ Voor 3% gewijzigd door eatme op 17-06-2026 19:40 ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
eatme schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Bij Eneco kan je instellen dat je 1 keer per week 90 min gratis stroom krijgt. Als ‘s winters de zon weinig oplevert kan ik dan de accu geforceerd met 2500W opladen met ~3,5 kWh die ik daarna gebruik. Maar zo te zien moet dat lukken. Hopen dat V158 even stabiel is als V156.
Ik vroeg laatst deze versie V158, maar kreeg het nog niet aangezien die nog in een testfase zat en 2 weken geleden kreeg ik bericht dat update klaar stond.
(Ik had daarvoor ook V156, goed werkend)
De update lukte meteen en ik heb geen dingen gemerkt die nou slechter zijn.
Hoe je het omschrijft om 1 x perweek dat te doen zou inderdaad moeten kunnen lukken al moet je er wel even bij stil staan om het goed te doen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Chris.nl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:23:
[...]

Ik draai sinds februari stabiel met als spelregel dat ik alleen de Marstek app kan gebruiken/openen als mobiel thuis op eigen WiFi zit.

Ben ik buitenshuis en open ik de app om te checken hoe 't met de Marstek is, dan verliest ie de CT verbinding. Heeft volgens mij niets te maken met het gebruiken van WiFi waar een andere Marstek aan hangt.

Kortom; buitenshuis de app niet openen/gebruiken en je CT verbinding blijft stabiel. An sich is dit natuurlijk niet tof, maar door me aan die beperking te houden ervaar ik totaal geen issues meer.

Kan er zelf prima mee leven, ben dik tevreden over dit product en ervaar niet de behoefte om nog verder te troubleshooten. Het is wat het is, prima prijs/kwaliteit imo.
Is dat niet eerder een geval van toevallig samenvallen ? Lijkt me zeer vreemd dat dit zou samenhangen met het netwerk waar je op zit. Dus als je thuis bent en je zit nog op mobiel netwerk ipv thuis wifi zou die ook moeten uitvallen?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:17
Chris.nl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:23:
[...]

Ik draai sinds februari stabiel met als spelregel dat ik alleen de Marstek app kan gebruiken/openen als mobiel thuis op eigen WiFi zit.

Ben ik buitenshuis en open ik de app om te checken hoe 't met de Marstek is, dan verliest ie de CT verbinding. Heeft volgens mij niets te maken met het gebruiken van WiFi waar een andere Marstek aan hangt.

Kortom; buitenshuis de app niet openen/gebruiken en je CT verbinding blijft stabiel. An sich is dit natuurlijk niet tof, maar door me aan die beperking te houden ervaar ik totaal geen issues meer.

Kan er zelf prima mee leven, ben dik tevreden over dit product en ervaar niet de behoefte om nog verder te troubleshooten. Het is wat het is, prima prijs/kwaliteit imo.
Je meent het.

Das wel heel erg dom.

Fijn om te weten


Thx

  • Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

eatme schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Bij Eneco kan je instellen dat je 1 keer per week 90 min gratis stroom krijgt. Als ‘s winters de zon weinig oplevert kan ik dan de accu geforceerd met 2500W opladen met ~3,5 kWh die ik daarna gebruik. Maar zo te zien moet dat lukken. Hopen dat V158 even stabiel is als V156.

Misschien maak ik wel een python scriptje voor modbus in Domoticz.
Mijn Marsteks v2 staan al sinds 27 januari j.l. op fw 157.3. Ook daarin zit al de mogelijkheid om in handmatige modus zelfconsumptie in te stellen. Wellicht 157.3 aanvragen i.p.v. 158?
Echt heel handig!

[ Voor 36% gewijzigd door Nico-G op 17-06-2026 20:45 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:17:
[...]


Is dat niet eerder een geval van toevallig samenvallen ? Lijkt me zeer vreemd dat dit zou samenhangen met het netwerk waar je op zit. Dus als je thuis bent en je zit nog op mobiel netwerk ipv thuis wifi zou die ook moeten uitvallen?
Ja, ook via mobiele data valt m'n CT verbinding weg. M'n broer heeft precies hetzelfde euvel.

An sich ben ik al maanden 'gewend' niet meer buitenshuis de Marstek (app) te checken. Dus 't zit niet meer in m'n 'workflow' en ik mis niets.

Buitenshuis zie ik in de HomeWizard app wel of er NoM gedraaid wordt of dat de accu op 100% zit en ik aan het terugleveren ben. Voor mij genoeg, en zo is 't stabiel dus bla.

  • eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:55
Nico-G schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Mijn Marsteks v2 staan al sinds 27 januari j.l. op fw 157.3. Ook daarin zit al de mogelijkheid om in handmatige modus zelfconsumptie in te stellen. Wellicht 157.3 aanvragen i.p.v. 158?
Echt heel handig!
[...]
Bedankt, ik ga kijken wat ik ga doen: modbus of update.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Chris.nl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:46:
[...]

Ja, ook via mobiele data valt m'n CT verbinding weg. M'n broer heeft precies hetzelfde euvel.

An sich ben ik al maanden 'gewend' niet meer buitenshuis de Marstek (app) te checken. Dus 't zit niet meer in m'n 'workflow' en ik mis niets.

Buitenshuis zie ik in de HomeWizard app wel of er NoM gedraaid wordt of dat de accu op 100% zit en ik aan het terugleveren ben. Voor mij genoeg, en zo is 't stabiel dus bla.
Ik schakel wifi uit, BT uit. Hij doet het gewoon. Ik heb wel een paar keer gemerkt dat hij op het werk niet meer online was. Maar eenmaal thuisgekomen: geen probleem

  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Ik schakel wifi uit, BT uit. Hij doet het gewoon. Ik heb wel een paar keer gemerkt dat hij op het werk niet meer online was. Maar eenmaal thuisgekomen: geen probleem
Ik geloof graag dat 't voor veel gebruikers prima werkt 👍🏻

Wie onverhoopt herhaaldelijk z'n CT verbinding verliest kan er baat bij hebben mijn tip te proberen.

  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 21:23
Chris.nl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:46:
[...]

Ja, ook via mobiele data valt m'n CT verbinding weg. M'n broer heeft precies hetzelfde euvel.

An sich ben ik al maanden 'gewend' niet meer buitenshuis de Marstek (app) te checken. Dus 't zit niet meer in m'n 'workflow' en ik mis niets.

Buitenshuis zie ik in de HomeWizard app wel of er NoM gedraaid wordt of dat de accu op 100% zit en ik aan het terugleveren ben. Voor mij genoeg, en zo is 't stabiel dus bla.
Ik mag overal de Marstek openen, zelfs 2000 km van huis via data verbinding, geen enkel probleem. Ook met WIFI geen probleem zolang er maar geen Marstek verbonden is met die wifi.

Vandaag trouwens nog iets bijgeleerd. De CT verbinding moet hersteld worden met hetzelfde toestel dat in gebruik was toen de CT verbinding weg viel.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
lvhb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Ik mag overal de Marstek openen, zelfs 2000 km van huis via data verbinding, geen enkel probleem. Ook met WIFI geen probleem zolang er maar geen Marstek verbonden is met die wifi.

Vandaag trouwens nog iets bijgeleerd. De CT verbinding moet hersteld worden met hetzelfde toestel dat in gebruik was toen de CT verbinding weg viel.
Dus toestel inmiddels kapot dan einde verhaal? Ding moet te resetten zijn?

  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 21:23
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:44:
[...]

Dus toestel inmiddels kapot dan einde verhaal? Ding moet te resetten zijn?
Neen helemaal niet kapot. De verbinding is onderbroken geweest toen ik met mijn tablet bezig was op het wifi netwerk van mijn zoon, waar eveneens een Marstek mee verbonden is. Thuis gekomen de verbinding proberen herstellen met mijn GSM. Lukte van geen kanten en ik volg het tweakers forum grondig, ken dus alle rariteiten van een Marstek. Dan toevallig eens met mijn tablet geprobeerd en in een wip was de ct verbinding hersteld. Besluit: verdwijnt de CT als je buitenhuis bent, herstel de verbinding dan met hetzelfde toestel waarop de verbinding verdween.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Bedankt voor de reakties op mijn vraag over de ophangbeugels van de Venus-E3.
Er blijken in ieder geval geen ongelukken gebeurd te zijn.

Hieronder wat foto's van de beugel op de batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EIKorJnLskrai0ZOSE69ZGdGRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d8VAtUyJfHAZaL5x5bCkHq59.png?f=fotoalbum_large

Rechts ligt hij mooi aan op de kast, maar links zit hij scheef en moest ik de ruimte met ringen opvullen om de beugel vast te kunnen zetten. Geen idee of dit normaal is....

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
lvhb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Neen helemaal niet kapot. De verbinding is onderbroken geweest toen ik met mijn tablet bezig was op het wifi netwerk van mijn zoon, waar eveneens een Marstek mee verbonden is. Thuis gekomen de verbinding proberen herstellen met mijn GSM. Lukte van geen kanten en ik volg het tweakers forum grondig, ken dus alle rariteiten van een Marstek. Dan toevallig eens met mijn tablet geprobeerd en in een wip was de ct verbinding hersteld. Besluit: verdwijnt de CT als je buitenhuis bent, herstel de verbinding dan met hetzelfde toestel waarop de verbinding verdween.
Wat ik bedoelde: stel dat je tablet de geest geeft. Wat dan?

  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 21:23
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:48:
[...]

Wat ik bedoelde: stel dat je tablet de geest geeft. Wat dan?
Geen idee. Marstek app verwijderen en opnieuw installeren. Zorgen voor morgen als de wet van Murphy echt toeslaat. Het werkt weer tot het volgende experiment bij mijn zoon. _/-\o_

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.