r2504 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:32:
[...]
Net daarom is rendement belangrijk... het kleine beetje dat je er dan in krijgt, krijg je er dan ook liefst uit.
Nu ja, rendement van plugin batterijen zal altijd maar rond de 80% schommelen (ik zit hier aan 82.9% als ik de data mag geloven).
een DC-AC batterij haalt misschien een hoger rendement (in de buurt van de 90%) versus een AC-AC batterij eerder rond de 80% ...
Nu of het 78% of 82% is - die 1 a 4 % verschil doet iets ... maar dat is niet de doorslaggevende factor.
NOM - Als je enkel optimaal gebruik maakt van convertie aan pak 1000 W laden en 1000 W ontladen dan ontgaat elke optimalisatie van maximaal gebruiken van zonneenergie - die wel eens slechts 100 W of soms 3000 W levert aan energie - en dat kan snel wisselen (met ons mild wolkenclimaat).
Dynamisch - Voor het laden en ontladen op dynamisch dat kan nu eventueel nog interessant zijn met momenten - maar naar de komende jaren zal dat afzwakken ... dus nu op dynamisch (voor zij die zo een contract hebben - wat de midnerheid is:
Voor nederland:
- Vast contract: ~ 54% van de huishoudens
- Variabel contract: ~ 39% van de huishoudens
- Dynamisch contract: ~ 7% van de huishoudens
Voor Belgie:
- Vast contract: ~ 24% van de huishoudens
- Variabel contract: ~ 75% van de huishoudens
- Dynamisch contract: ~ 1% van de huishoudens
versta - voor 90% van de huishoudens is de NOM instelling waar ze er het meest uit halen, en dan is zelfs ineficient aan 75% laden / ontladen nog steeds interessanter dan net injectie / afname ... (NOM voor zij die zonnepanelen hebben natuurlijk)