BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Juist dan heb je een piekvermogen van 5 wh ipv 3.6 wh. En met name wanneer de energie het duurst is... heb je dit nodig ivm koken/vaatwasser etc....Hansieo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:09:
[...]
kan je dan niet beter 2x5kWh nemen? nagenoeg zelfde prijs, 1/2 risico bij uitval, betere verdeling over fases...
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+
Inderdaad, wil ook wel eens zien of Marstek zelf de batterij 25 jaar zou ondersteunen (als ze dan nog bestaan). En daarbij bedoel ik gewoon dat de batterij nog bedienbaar is via de huidige versie van de App dan.obed112 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:47:
Er zal vast elk jaar een nieuwe batterij komen waarbij de Rte net iets hoger is en de cellen net iets beter. Je kunt niet elk jaar upgraden. Wat de levensverwachting van de v4 betreft. Ik geloof niet dat je de batterij 25 jaar houdt, na 15 jaar is die zo hopeloos ouderwets dat je heel graag wat anders wilt. De v4 ziet er wel echt uit als een upgrade en ben benieuwd naar de prijzen, die kan ik nergens vinden.
Als ik nog herinner is de v3 na aankondiging op ongeveer zelfde tijdstip pas in september beginnen verschepen. En de prijs was toen ook te hoog (~€1900) om enkele maanden later met €600 te zakken. Dus als die logica stand houdt kan je v4 beter pas eind dit of begin volgend jaar kopen.superduper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:48:
Interessant hoor een nieuwe versie. Ik heb op 14 mei de V3 besteld, maar door de leverproblemen is die nog niet verstuurd. De V4 staat nog niet in de shop en zal dus ook nog wel ver weg zijn.
Tja, eerlijk gezegd denk ik dat de prijs boven de €2.600 is. Check de andere (stapelbare) stekkerbatterijen met 10 kWh.Hansieo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:09:
[...]
kan je dan niet beter 2x5kWh nemen? nagenoeg zelfde prijs, 1/2 risico bij uitval, betere verdeling over fases...
Zelf heb ik nu sinds 2 weken een Venus E, en binnen een paar weken komt nummer 2.
Ik ben tevreden met degene die er nu staat. Als die 2e er staat is het helemaal top. Dan kan ik 2x 2.500w tegelijk ontladen (mocht dat ooit nodig zijn).
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Mogelijk dat je eind of begin volgend jaar dan aan €2000 kan vinden. Afhankelijk van of de LFP prijzen niet stijgen of inflatie fel aangewakkerd wordt.Bravertal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:04:
De Venus E max zal wel rond de €2.600 liggen.
Hier draait FW 158 al maanden goed. 158.1 bestaat ook al en die zit idd in testfase.tweeek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Ik kreeg laatst het bericht dat de versie die ik draai FW 156 de laatste officieele versie is en kreeg de FW 158 niet aangeboden omdat die nog in testfase zit en op kleine schaal verdeeld word.
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Inderdaad zou Marstek mijn support niet mogen weigeren als ik bij -20 gebruik en deze defect gaat net als de IP65 rating. Maar uiteindelijk krijg ik bij navraag -10 als limiet en beschut plaatsen als uitleg bij support. Dus dat geeft dan toch wat nare nasmaak dat als ik volgens specs zou doen de batterij toch defect gaat. Dus je begrijpt dat ik over sommige specs (zoals 10k cycli en 80% capaciteit) redelijk sceptisch ben en het meer een verkooppraatje vind (om hogere cijfers dan de concurrentie te hebben) dan gebaseerd op echte data.SatScan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Dat mag als je de kritiek baseert op feiten, bij mij komt het veelal over op aannames. En de specs zijn nog steeds -20 wat support ook zegt!
Enig idee wat de .1 verhelpt? Hier bij v158 werk die prima buiten de LED balk uitzetten (en had begrepen dat in .1 nog steeds niet opgelost was).lvhb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:42:
[...]
Hier draait FW 158 al maanden goed. 158.1 bestaat ook al en die zit idd in testfase.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.