dannyro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Over welke problemen met de V2 heb jij het dan? Hier geen enkel probleem met de V2. Ik heb de V158 FW zelf gevraagd omdat de NOM regeling iets sneller zou werken. Ik zie er geen verschil in na 2 maanden gebruik. Maar het is ook niet slechter geworden. Soit, heel tevreden hier.
Hier ook tevreden over de 2 stuks V1 en de V2, die draaien ondertussen al meer dan een jaar (sinds enkele maanden een A erbij gezet). Sinds ingebruikname al 4845 kwh geladen en 3609 kWh ontladen.

Deze maand 1740 kWh PV productie, 1264 kWh daarvan zelf verbruikt en amper 25kWh uit het net gehaald.

Dat wil zeggen dat ik deze maand ongeveer 20€ van mijn energie leverancier terug ga krijgen voor een verbuik van 1130 kWh, daar wordt je toch blij van :D

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

Hansieo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:09:
[...]

kan je dan niet beter 2x5kWh nemen? nagenoeg zelfde prijs, 1/2 risico bij uitval, betere verdeling over fases...
Juist dan heb je een piekvermogen van 5 wh ipv 3.6 wh. En met name wanneer de energie het duurst is... heb je dit nodig ivm koken/vaatwasser etc....

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

obed112 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:47:
Er zal vast elk jaar een nieuwe batterij komen waarbij de Rte net iets hoger is en de cellen net iets beter. Je kunt niet elk jaar upgraden. Wat de levensverwachting van de v4 betreft. Ik geloof niet dat je de batterij 25 jaar houdt, na 15 jaar is die zo hopeloos ouderwets dat je heel graag wat anders wilt. De v4 ziet er wel echt uit als een upgrade en ben benieuwd naar de prijzen, die kan ik nergens vinden.
Inderdaad, wil ook wel eens zien of Marstek zelf de batterij 25 jaar zou ondersteunen (als ze dan nog bestaan). En daarbij bedoel ik gewoon dat de batterij nog bedienbaar is via de huidige versie van de App dan.
superduper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:48:
Interessant hoor een nieuwe versie. Ik heb op 14 mei de V3 besteld, maar door de leverproblemen is die nog niet verstuurd. De V4 staat nog niet in de shop en zal dus ook nog wel ver weg zijn.
Als ik nog herinner is de v3 na aankondiging op ongeveer zelfde tijdstip pas in september beginnen verschepen. En de prijs was toen ook te hoog (~€1900) om enkele maanden later met €600 te zakken. Dus als die logica stand houdt kan je v4 beter pas eind dit of begin volgend jaar kopen.

  • Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:45
Hansieo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:09:
[...]

kan je dan niet beter 2x5kWh nemen? nagenoeg zelfde prijs, 1/2 risico bij uitval, betere verdeling over fases...
Tja, eerlijk gezegd denk ik dat de prijs boven de €2.600 is. Check de andere (stapelbare) stekkerbatterijen met 10 kWh.

Zelf heb ik nu sinds 2 weken een Venus E, en binnen een paar weken komt nummer 2.

Ik ben tevreden met degene die er nu staat. Als die 2e er staat is het helemaal top. Dan kan ik 2x 2.500w tegelijk ontladen (mocht dat ooit nodig zijn).

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Bravertal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:04:
De Venus E max zal wel rond de €2.600 liggen.
Mogelijk dat je eind of begin volgend jaar dan aan €2000 kan vinden. Afhankelijk van of de LFP prijzen niet stijgen of inflatie fel aangewakkerd wordt.

  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:47
tweeek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Ik kreeg laatst het bericht dat de versie die ik draai FW 156 de laatste officieele versie is en kreeg de FW 158 niet aangeboden omdat die nog in testfase zit en op kleine schaal verdeeld word.
Hier draait FW 158 al maanden goed. 158.1 bestaat ook al en die zit idd in testfase.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie

SatScan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Dat mag als je de kritiek baseert op feiten, bij mij komt het veelal over op aannames. En de specs zijn nog steeds -20 wat support ook zegt!
Inderdaad zou Marstek mijn support niet mogen weigeren als ik bij -20 gebruik en deze defect gaat net als de IP65 rating. Maar uiteindelijk krijg ik bij navraag -10 als limiet en beschut plaatsen als uitleg bij support. Dus dat geeft dan toch wat nare nasmaak dat als ik volgens specs zou doen de batterij toch defect gaat. Dus je begrijpt dat ik over sommige specs (zoals 10k cycli en 80% capaciteit) redelijk sceptisch ben en het meer een verkooppraatje vind (om hogere cijfers dan de concurrentie te hebben) dan gebaseerd op echte data.
lvhb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:42:
[...]

Hier draait FW 158 al maanden goed. 158.1 bestaat ook al en die zit idd in testfase.
Enig idee wat de .1 verhelpt? Hier bij v158 werk die prima buiten de LED balk uitzetten (en had begrepen dat in .1 nog steeds niet opgelost was).

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Productpagina is ook live (was volgens mij nog niet gepost, zo wel, forgive me)
https://eu.marstekenergy....ducts/marstek-venus-e-4-0

  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Avenger 2.0 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:51:
[...]

De kans is groot dat de cellen nog exact hetzelfde zijn als de eerste generatie. Zo lang ze niet praten over solid-state, zie ik die 10.000 cycli ook als loze belofte, net zoals die -20 graden werking die niet klopt.
De genoemde 314ah cellen zijb gewoon die van EVE, de mb31. Die heeft 10.00 cycles. De mb30, de 305ah, doet meen ik 8000. Of net andersom. Anyway, ik heb deze 2 types in mijn accupacks (diy). Zoveel zegt t niet. Over 15j heeft iedereen toch weer wat anders staan...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

PCJR schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
[...]
De genoemde 314ah cellen zijb gewoon die van EVE, de mb31. Die heeft 10.00 cycles. De mb30, de 305ah, doet meen ik 8000. Of net andersom. Anyway, ik heb deze 2 types in mijn accupacks (diy). Zoveel zegt t niet. Over 15j heeft iedereen toch weer wat anders staan...
Wil dit dan zeggen dat Marstek de nieuwe cellen niet meer zelf maakt maar inkoopt voor de v4?
Edit: Is precies andersom eve mb30 306Ah 10.000 en de eve mb31 314ah 8.000
Volgens mij maakt Marstek nog steeds zelf de cellen, zag iets in de video van de fabriek.

[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 31-05-2026 20:46 ]


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
DSSW schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:58:
[...]

Ik vind die Venus max toch echt wel een vette bak. Natuurlijk af te wachten voor welke prijs hij over de toonbank gaat...

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb 16 314ah cellen per pack thuis. Dat is 16x 330ah (standaard bij eve mb31) x 3.2v kom je op dik 16kwh. Dat is normaal voor deze setup. Ik verwacht dat de venus4 er nu maar 4 of 5 in de behuizing heeft.

Schandalig dat de volle 5kwh niet beschikbaar is. Ik ga gewoon elke dag van 0% naar 100 en weer naar 0%, dat lukt prima tussen 2.9v en 3.5v. Waarom Marstek zo irritant doet met die 11% snapt niemand. Heeft niks met degradatie te maken als je 0% fatoenlijk instelt op de bms.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

jj85 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:25:
Productpagina is ook live (was volgens mij nog niet gepost, zo wel, forgive me)
https://eu.marstekenergy....ducts/marstek-venus-e-4-0
Vraag mij af hoe die "Smart EV Charging Control" werkt. Zou de logica daarvan dan in zowel de batterij als de Marstek (portable) lader zitten? Want zit precies gewoon op backup-stopcontact. Dus raar dan niet met oudere batterijen kan werken en enkel vanaf v4.

  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Avenger 2.0 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Wil dit dan zeggen dat Marstek de nieuwe cellen niet meer zelf maakt maar inkoopt voor de v4?
Edit: Is precies andersom eve mb30 306Ah 10.000 en de eve mb31 314ah 8.000
Volgens mij maakt Marstek nog steeds zelf de cellen, zag iets in de video van de fabriek.
Heeeel frappant dat getal 314 dan. Geloof t niet zo.
  1. Ze mogen wel eens wat aan de RTE doen
  2. Dat Max model van 10kwh, zonde, kun je beter 2x 5kwh pakken, heb je ook nog 5kw vermogen ipv 3.6kw (prijs even afwachten natuurlijk)
  3. Venus spul komt mogelijk bij meerdere vrienden en familie, dus niet dat ik t niet zou aanraden he :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

PCJR schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:47:
[...]
Schandalig dat de volle 5kwh niet beschikbaar is. Ik ga gewoon elke dag van 0% naar 100 en weer naar 0%, dat lukt prima tussen 2.9v en 3.5v. Waarom Marstek zo irritant doet met die 11% snapt niemand. Heeft niks met degradatie te maken als je 0% fatoenlijk instelt op de bms.
De Venus E stopt hier op ongeveer 3,2V met ontladen, dus ik denk dat er inderdaad nog een 0,8kWh ongebruikt in zit op de ondergrens. Geen idee wat de achterliggende reden hiervoor is.

  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Avenger 2.0 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:51:
[...]

De Venus E stopt hier op ongeveer 3,2V met ontladen, dus ik denk dat er inderdaad nog een 0,8kWh ongebruikt in zit op de ondergrens. Geen idee wat de achterliggende reden hiervoor is.
3.2v is gewoon nog meer dan 10-15% vol vaak.

https://appbattery.com/fa...to-lifepo4-voltage-chart/

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

PCJR schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:50:
[...]
Heeeel frappant dat getal 314 dan. Geloof t niet zo.
16 cellen van 314Ah geeft 5,024kWh aan capaciteit.
Dus eigenlijk minder dan de huidige nu, die 32 cellen van 160Ah heeft en dus 5,120kWh
Edit: In de vergelijking van de specs (v4 vs v3) zeggen ze 100Ah voor de v3 maar dat klopt dus niet en moet 160Ah zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Avenger 2.0 op 31-05-2026 20:58 ]


  • The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 23:30

The_Scarabial

MTB for life!

Iedereen heeft het over de RTE daarom hier ook ff gecheckt op m’n v3 en die zit nu na ruim drie weken gebruik op 82,5% heb hem op 2500W laden en 800W ontladen ingesteld staan (self consumption modus)

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zag al reclame voor de 4.0, met specs maar zonder prijs. Iets minder capaciteit dan de 3.0 maar betere cellen die langer meegaan. Geen idee of dat klopt.

Ik was er al een beetje bang voor met de lange levering van de 3.0 dat tegen dat die komt er een betere optie is.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 31-05-2026 21:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Avenger 2.0 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:55:
[...]

16 cellen van 314Ah geeft 5,024kWh aan capaciteit.
Dus eigenlijk minder dan de huidige nu, die 32 cellen van 160Ah heeft en dus 5,120kWh
Edit: In de vergelijking van de specs (v4 vs v3) zeggen ze 100Ah voor de v3 maar dat klopt dus niet en moet 160Ah zijn.
MB30 en mb31 doen 325-330 ah.

325x16x3,2 = 16.6 kwh

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • mijn_ec4
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 03:18
Als dit de NL prijzen worden zijn de Anker Max AC en Zendure Solarflow 3000/4000 flink voordeliger.

Ik heb mijn Venus E V3 na twee maanden (geen issues gehad) verkocht omdat ik een groter model kan gebruiken. Voortschrijdend inzicht nu mijn vloerkoeling actief is (nachtverbruik rond 450W, gasloos).

Ik ga de Anker Max 7kW, de Zendure 3000 en de Marstek D (7.36kW) simuleren in Home Assistant. Output ingesteld op maximaal 2500W (uiteraard lager voor de Marstek D).

[ Voor 57% gewijzigd door mijn_ec4 op 31-05-2026 21:21 ]

Citroen e-C4 / 23 zonnepanelen met SMA / draai simulaties thuisbatterijen in HA


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
mijn_ec4 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:09:
De Venus E 4.0 kost volgens Marstek-eu: 1.999 !

De Venus E mini 599 euro

De 10kW gaat voor 3.499 weg.

Als dit de NL prijzen worden is zijn de Anker Max AC en Zendure Solarflow 3000/4000 flink voordeliger.
Denk dat veel potentiele kopers dan naar een ander merk gaan, of toch de v3 halen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

mijn_ec4 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:09:
Als dit de NL prijzen worden zijn de Anker Max AC en Zendure Solarflow 3000/4000 flink voordeliger.
Net zoals vorig jaar zullen een paar maanden nadien de prijzen serieus zakken.
Nu willen ze gewoon nog van de v3 af tegen de oude prijs en eens de stock weg is zakt de v4 naar hetzelfde niveau.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Wat een gedoe nu alweer over de prijs, de apparaten zijn nog niet op de markt en daarbij kun je je beter afvragen wanneer er wat komt met alle dingen die in de wereld ook nog spelen.
De V1 en V2 hebben ook een topprijs gehad , de V3 ook, dus dat zal met deze producten ook wel weer zakken.
Misschien is het interessanter om te kijken en te lezen of een nieuwe versie past in je huidige situatie.

Komen morgen al de vragen of de Venus 4.0 ergens in de aanbieding is?, of dat het in duitsland goedkoper te verkrijgen is?

[ Voor 13% gewijzigd door tweeek op 31-05-2026 21:23 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Ik neem aan dat de V3 dit ook gewoon heeft of krijgt?

AI-Gestuurde Energiebesparing tot € 1.509 per Jaar

De ingebouwde AI-software analyseert continu:

Uw energieverbruik

Weersvoorspellingen

Dynamische elektriciteitsprijzen

Opwek van zonnepanelen

Op basis van deze gegevens bepaalt het systeem automatisch wanneer laden of ontladen financieel het meest gunstig is.

Hierdoor kunnen jaarlijkse besparingen oplopen tot € 1.509 per jaar, afhankelijk van verbruik, energieprijzen en lokale marktomstandigheden.

VPP Energiehandel – Verdien met Uw Thuisbatterij

Dankzij ondersteuning voor Virtual Power Plant (VPP) kan de VENUS E 4.0 deelnemen aan energiemarkten.

De batterij kan automatisch:

Energie opslaan tijdens goedkope uren

Energie terugleveren tijdens piekmomenten

Bijdragen aan netstabilisatie

Extra inkomsten genereren

Uw thuisbatterij verandert daarmee van een energieopslag in een actief verdienmodel.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@doobieters't Zou me niets verbazen als het gewoon een mooi praatje over de "AI Optimization" mode was, die de V3 nu inderdaad ook al heeft.

Een mening over de werking daarvan kan 'k niet geven, draai hier NoM.

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
The_Scarabial schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:00:
Iedereen heeft het over de RTE daarom hier ook ff gecheckt op m’n v3 en die zit nu na ruim drie weken gebruik op 82,5% heb hem op 2500W laden en 800W ontladen ingesteld staan (self consumption modus)
Hier met dezelfde settings op 81%. Ik vind dat ook netjes en acceptabel.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ieder z'n usecase, ik stook nog op gas, koken wél inductie. Ik zit dit jaar tot nu toe (volgens de statistiek van de Marstek zelf) op een RTE van 69,6%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9wm2WE1W-k-CMopHzUW87vP3kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMDZbzueHnGWAGOJlCJdMHZH.jpg?f=fotoalbum_large

Valt imo te verklaren door mijn standbyverbruik tussen de 39 en 65watt. Op lage vermogens is de RTE laag. Gezien ik slechts 200kWh (€54) met de Marstek bespaard heb in 5 maand gaat quitte spelen een meerjarenplan (levensduur) worden. Als de prijs gelijk blijft.....

Ik ben dik tevreden over met dat ding NoM op 2500watt, de maand mei bijvoorbeeld slechts 4,2kWh uit het net getrokken. Naast aansluitkosten dus amper kosten gemaakt, en 124kWh (lees cent ipv kWh na terugleverboete) teruggeleverd.

Rust zit hem in 't idee dat het me zo'n 7 maand per jaar worst mag wezen wat stroom op welke tijdstippen in de toekomst gaat kosten. 'k Gok dat het niet goedkoper wordt. Daarnaast kan eigen verbruik nog flink omhoog, start zonnestroom in de ochtend meestal nog +60% in de Marstek.
Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 03:00:
Valt imo te verklaren door mijn standbyverbruik tussen de 39 en 65watt. Op lage vermogens is de RTE laag.
Vind een RTE van bijna 70% voor zo lage vermogens echt wel goed. Had persoonlijk veel erger verwacht onder de 100W.

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:16

S2S

Avenger 2.0 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Vraag mij af hoe die "Smart EV Charging Control" werkt. Zou de logica daarvan dan in zowel de batterij als de Marstek (portable) lader zitten? Want zit precies gewoon op backup-stopcontact. Dus raar dan niet met oudere batterijen kan werken en enkel vanaf v4.
Je gaat natuurlijk niet je oude producten promoten als je een nieuwe lanceert ;) wil niet zeggen dat de oudere versies het niet gaan onder steunen .. of wel. Transparant is het in ieder geval niet .. maar dat zijn veel bedrijven niet.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

S2S schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:00:
[...]

Je gaat natuurlijk niet je oude producten promoten als je een nieuwe lanceert ;) wil niet zeggen dat de oudere versies het niet gaan onder steunen .. of wel. Transparant is het in ieder geval niet .. maar dat zijn veel bedrijven niet.
Had gewoon gehoopt op wat meer concrete info in de product voorstelling. Was allemaal nogal vaag, precies of het nog maar ideeën zijn die ze nog moeten uitwerken in de komende maanden :+

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:16

S2S

Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:23:
[...]

Had gewoon gehoopt op wat meer concrete info in de product voorstelling. Was allemaal nogal vaag, precies of het nog maar ideeën zijn die ze nog moeten uitwerken in de komende maanden :+
Hier doen de v1 en 2 wat ze moeten doen, NOM, over 5 a 7 jaar zien we wel weer verder .. is er al lang wat nieuws.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:13
Het cell balancing script lijkt te werken. Met dit mooie weer is dat toch iedere keer een paar uurtjes per dag balanceren. esphome slaat nu iedere keer de cell voltage delta op op het moment dat 100% SOC aangetikt wordt. Op deze manier kan ik mooi over langere tijd zien of het een beetje werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jJt3CtM0WDlGYmcR5cDhRtq3-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34OlMCxyzBWKvwTVCTWTiiI1.png?f=fotoalbum_large

Volledig balanceren gaat nog wel wat maandjes duren, maar ben al blij dat de situatie niet verslechtert.

https://github.com/kiss81/marstek_esphome

[ Voor 7% gewijzigd door savale op 01-06-2026 09:03 ]

mijn_ec4 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:09:Als dit de NL prijzen worden zijn de Anker Max AC en Zendure Solarflow 3000/4000 flink voordeliger.

Ik heb mijn Venus E V3 na twee maanden (geen issues gehad) verkocht omdat ik een groter model kan gebruiken. Voortschrijdend inzicht nu mijn vloerkoeling actief is (nachtverbruik rond 450W, gasloos).

Ik ga de Anker Max 7kW, de Zendure 3000 en de Marstek D (7.36kW) simuleren in Home Assistant. Output ingesteld op maximaal 2500W (uiteraard lager voor de Marstek D).
Waarschijnlijk een lanceringsprijs.

Als dit de werkelijke verkoopsprijzen gaan worden (meer dan 300€ per kWh) dan hebben wij nog goeie deals gedaan met de V1,V2,V3. de Venus A zat zelfs aan 200€ per kwh in een promo periode.

Ze hebben misschien toch eens naar de prijzen van de concurrentie gekeken en gemerkt dat er potentieel is om hun prijzen op te trekken :o

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:07
Beetje markt strategie, er zijn nu heel veel mensen aan het wakker worden dat hun stroom rekening wel eens veel hoger gaat uitpakken dan tot nu toe.
De enigste echte oplossing om jou maand rekening wat te dempen is een thuis batterij dus word het straks Vraag/Aanbod=prijs heel simpel en precies de reden dat ik mijn belasting teruggave centjes direct bestede.
Dus ik snap die prijs,

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 03:00:
Ieder z'n usecase, ik stook nog op gas, koken wél inductie. Ik zit dit jaar tot nu toe (volgens de statistiek van de Marstek zelf) op een RTE van 69,6%

[Afbeelding]

Valt imo te verklaren door mijn standbyverbruik tussen de 39 en 65watt. Op lage vermogens is de RTE laag. Gezien ik slechts 200kWh (€54) met de Marstek bespaard heb in 5 maand gaat quitte spelen een meerjarenplan (levensduur) worden. Als de prijs gelijk blijft.....

Ik ben dik tevreden over met dat ding NoM op 2500watt, de maand mei bijvoorbeeld slechts 4,2kWh uit het net getrokken. Naast aansluitkosten dus amper kosten gemaakt, en 124kWh (lees cent ipv kWh na terugleverboete) teruggeleverd.

Rust zit hem in 't idee dat het me zo'n 7 maand per jaar worst mag wezen wat stroom op welke tijdstippen in de toekomst gaat kosten. 'k Gok dat het niet goedkoper wordt. Daarnaast kan eigen verbruik nog flink omhoog, start zonnestroom in de ochtend meestal nog +60% in de Marstek.
Oh, mijn standbyverbruik is ook vrij laag. Ook ongeveer dat denk ik, al hebben we wat dingen erbij gekocht afgelopen jaar :) (moet nog kijken wat de electrische garagedeur doet, amerikaanse koelkast en een electrische motorscooter (maar dat is geen standbyverbruik, dat is gewoon verbruik).

Ik moet dan alleen nog even kijken wat extra panelen nodig zijn. Ik heb vier pluginpanelen en als de zon schijnt krijg ik die accu makkelijk vol en die motorscooter opgeladen (hoeft ook niet elke dag) en een bewolkte dag vermoed ik dat het ook wel lukt (de marstek hoeft niet elke dag helemaal vol, ik moet alleen mijn netafname compenseren).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

savale schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:01:
Volledig balanceren gaat nog wel wat maandjes duren, maar ben al blij dat de situatie niet verslechtert.

https://github.com/kiss81/marstek_esphome
Top, ik neem aan dat deze niet werkt met de v1/v2? Iemand ervaring met balanceren van een v1/v2? Lees op Duits forum ook vooral met ervaringen van de v3. De voltages van v1/v2 zouden ook verschillen.

  • Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:12
Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 03:00:
Ieder z'n usecase, ik stook nog op gas, koken wél inductie. Ik zit dit jaar tot nu toe (volgens de statistiek van de Marstek zelf) op een RTE van 69,6%

[Afbeelding]

Valt imo te verklaren door mijn standbyverbruik tussen de 39 en 65watt. Op lage vermogens is de RTE laag. Gezien ik slechts 200kWh (€54) met de Marstek bespaard heb in 5 maand gaat quitte spelen een meerjarenplan (levensduur) worden. Als de prijs gelijk blijft.....

Ik ben dik tevreden over met dat ding NoM op 2500watt, de maand mei bijvoorbeeld slechts 4,2kWh uit het net getrokken. Naast aansluitkosten dus amper kosten gemaakt, en 124kWh (lees cent ipv kWh na terugleverboete) teruggeleverd.

Rust zit hem in 't idee dat het me zo'n 7 maand per jaar worst mag wezen wat stroom op welke tijdstippen in de toekomst gaat kosten. 'k Gok dat het niet goedkoper wordt. Daarnaast kan eigen verbruik nog flink omhoog, start zonnestroom in de ochtend meestal nog +60% in de Marstek.
Ik ben ook benieuwd hoeveel impact de stand-by tijd heeft op de rte bij sommige gebruikers. Als ik bijv bij mezelf kijk, ik heb een dynamisch contract en bij mij stonden de accu’s daardoor soms weken lang in stand by.Nu las ik hier dat sommige gebruikers ze in die maanden helemaal uitzetten maar dat doet waarschijnlijk niet iedereen. Ik meet de accu’s via de kWh meters van HW en ik las op internet dat die niet goed om kunnen gaan met een extreem laag verbruik detecteren dus ik weet niet of de getallen kloppen maar ze geven bij mij in stand by 9 watt aan. Als je 9 wat x 24h rekent dan is het verbruik bij 3 accu’s in een maand tijd al bijna 20kwh en vaak staan ze gemiddeld meerdere maanden stil in de winter. Plus dat ik ook regelmatig de situatie had dat ik ze handmatig ging laden tegen een laag tarief maar dat ze daarna bijv 4 a 5 uur stil stonden omdat het prijsverschil te laag was om nom te draaien. Als je al dat stand by verbruik eraf haalt en dan de totale laad en ontlaad getallen tegen elkaar zet word de rte ook al een stuk beter toch of maak ik hier een denkfout?
DSSW schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Waarschijnlijk een lanceringsprijs.

...

Ze hebben misschien toch eens naar de prijzen van de concurrentie gekeken en gemerkt dat er potentieel is om hun prijzen op te trekken :o
Dat eerste neem ik aan, de uiteindelijke prijs zal wel dalen als de v3 stock op is.
De concurrentie is serieus in prijs gezakt en niet veel duurder meer dan huidige Marstek.
Gezien de software daar uitgebreider en stabieler is zullen ze het juist van de goedkopere prijs moeten hebben :+

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben ben erg benieuwd naar de nieuwe CT002 meter, eindelijk ook ethernet. Wel jammer dat deze nog steeds met CT klemmen werkt en dat niet optioneel is. Inzet was dan wel iets flexibeler geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2026 10:02 ]

S2S schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:55:
[...]
Hier doen de v1 en 2 wat ze moeten doen, NOM, over 5 a 7 jaar zien we wel weer verder .. is er al lang wat nieuws.
Aan het tempo dat het nu gaat zitten ze dan aan Venus E v10, super mega en rollator editie voor oma waarschijnlijk :D
DukeBox schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:01:
Ik ben ben erg benieuwd naar de nieuwe CT002 meter, eindelijk ook ethernet. Wel jammer dat deze nog steeds met CT klemmen werkt en dat niet optioneel is. Inzet was dan wel iets flexibeler geweest.
Ah top, dat heb ik gemist. Een ethernet CT meter is inderdaad de ideale aanvulling. Benieuwd of ze ook met een P1 meter met ethernet komen. Ik heb wel het idee dat ze veel tonen voor de Duitse markt (en daar hebben ze nog geen digitale meters met P1), dus mogelijk zit het wel in het toekomstig gamma, maar hebben ze gewoon nog niet getoond.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Ik heb nu een vast contract en overweeg een dynamisch contract af te sluiten. Ik kan me herinneren hier te lezen dat de AI modus niet echt over naar huis te schrijven is. Is het acceptabel of werkt het ronduit niet? Ben erg benieuwd naar praktijkervaringen.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

THE_BASE schreef op maandag 1 juni 2026 @ 01:43:
[...]

Hier met dezelfde settings op 81%. Ik vind dat ook netjes en acceptabel.
Dit getal zegt niets, als je niet vermeld hoe je aan de hoeveelheid kWh laden en ontladen komt. Als dit uit de Marstek wordt uitgelezen, zit je flink naast de werkelijke RTE omdat de meting een flinke afwijking heeft.

Van afgelopen maand zou de RTE 80,7% zijn volgens de uitlezing van de Marstek, maar deze is 70,3% als ik kijk naar mijn kWh meter in de meterkast (Eastron SDM120).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

DukeBox schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:01:
Ik ben ben erg benieuwd naar de nieuwe CT002 meter, eindelijk ook ethernet. Wel jammer dat deze nog steeds met CT klemmen werkt en dat niet optioneel is. Inzet was dan wel iets flexibeler geweest.
Bij nader kijken, weet je wel zeker dat deze ethernet heeft? Ik zie het nergens in de specs vermeld en op de foto staat RS485 RJ45

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:09:
Bij nader kijken, weet je wel zeker dat deze ethernet heeft?
Ja, naast de 2-wire rs485 is een RJ45 LAN poort. Onderop zit een RJ45 poort voor de CT klemmen.
The MARSTEK CT002 supports Wi-Fi and Ethernet (LAN) connections for monitoring and control.
zie: https://cdn.shopify.com/s...r_Manual.pdf?v=1776148567

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2026 10:15 ]


  • pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:54
Paar vragen over de MARSTEK VENUS E 4.0:

- Is een aparte groep met 16 Ampere voldoende?
- Kun je software matig output bepalen? Dus niet of 800w of 3kw?
- Als de stroom uitvalt neemt deze dan de stroom over? Ik heb drie fasen, neemt hij dan de stroom over alleen die ene fase over? En moet je P1 meter op dezelfde fase zitten?
- In de V3 was moest altijd 11% of 12% minimaal in de batterij zitten. Is dit ook bij de v4.0?
DukeBox schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Ja, naast de 2-wire rs485 is een RJ45 LAN poort. Onderop zit een RJ45 poort voor de CT klemmen.
Top, dan kan je eindelijk volledige bedrade setup maken. Neem aan dat je zelfs met RS485 de batterij rechtstreeks kan verbinden zodat alles zelfs blijft werken zonder netwerk. Goed om te zien dat de RS485 nog niet verdwijnt dan (gezien ik dat gevoel kreeg omdat er weinig externe partijen gebruik van maken).
pheijms schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:20:
Paar vragen over de MARSTEK VENUS E 4.0:
Je weet toch dat nog niemand hier een v4 heeft hé?
Ik denk dat je best deze vragen naar support van Marstek kan sturen.

  • pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:54
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Je weet toch dat nog niemand hier een v4 heeft hé?
Ik denk dat je best deze vragen naar support van Marstek kan sturen.
Weet ik, maar ik was benieuwd of er al specs waren. Ik zal eens een mail sturen, thx.

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:22:
Neem aan dat je zelfs met RS485 de batterij rechtstreeks kan verbinden zodat alles zelfs blijft werken zonder netwerk.
Theoretisch kan dat maar zonder DHCP gaat dat in de praktijk niet werken denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2026 10:26 ]


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
doobieters schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:05:
Ik heb nu een vast contract en overweeg een dynamisch contract af te sluiten. Ik kan me herinneren hier te lezen dat de AI modus niet echt over naar huis te schrijven is. Is het acceptabel of werkt het ronduit niet? Ben erg benieuwd naar praktijkervaringen.
Praktijk ervaring is als volgt, wel dynamisch contract en AI nog nooit gebruikt aangezien daar de berichtgeving heel fantastisch over was, zelf nog niet de instelbare handmatige zelfconsumptie functie dus nu ontlaad ik mijn V1 op momenten dat het iets oplevert tot 2kWh om de nacht door te komen en opladen natuurlijk rond de middag en gaan bij behoorlijke negatieve prijzen overdag de panelen uit of gedimd.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
pheijms schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:20:
Paar vragen over de MARSTEK VENUS E 4.0:

- Is een aparte groep met 16 Ampere voldoende?
- Kun je software matig output bepalen? Dus niet of 800w of 3kw?
- Als de stroom uitvalt neemt deze dan de stroom over? Ik heb drie fasen, neemt hij dan de stroom over alleen die ene fase over? En moet je P1 meter op dezelfde fase zitten?
- In de V3 was moest altijd 11% of 12% minimaal in de batterij zitten. Is dit ook bij de v4.0?
Als de stroom uitvalt doet een Marstek van zichzelf niets meer. De P1 meter in meterkast kan immers niets uitlezen, hoeveel moet ie terugleveren dan? En belangrijkst; zonder actief grid gaat ie ook niets met grid doen. Anders sta je het huis van de buren te voorzien van stroom of frituur je medewerkers netbeheerder.

Je kan dan wel stroom uit de backuppoort halen, maar da's eventueel handmatig activeren en rondlopen met haspels van centrale ventilatie tot koelkast.

Ja, je kan ook daadwerkelijk off-grid draaien met Marsteks over 1 of meerdere fasen maar dan heb je extra Marstek hardware nodig. Dat zal voor de v4 niet anders zijn dan voor de v3.

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

doobieters schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:05:
Ik heb nu een vast contract en overweeg een dynamisch contract af te sluiten. Ik kan me herinneren hier te lezen dat de AI modus niet echt over naar huis te schrijven is. Is het acceptabel of werkt het ronduit niet? Ben erg benieuwd naar praktijkervaringen.
Het zijn toch redelijk vaste uren die vooraf bekend zijn? Kun je het dan niet beter zelf regelen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:39:
[...]

Vind een RTE van bijna 70% voor zo lage vermogens echt wel goed. Had persoonlijk veel erger verwacht onder de 100W.
Dat was volgens de statistiek van de Marstek zelf hé. Daarwerkelijke RTE zal nog wat procenten lager liggen.

Daarnaast laden mijn zonnepanelen um wel op hogere wattages en mag mijn Marstek tot 2500watt terugleveren op z'n eigen groep, dus tijdens wassen/koken/koffie/stofzuigen/tv doet ie prima zijn NoM ding. Dat lage standby verbruik is alleen tijdens slaap en afwezigheid, anders lag de RTE vast nog lager.

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Dit getal zegt niets, als je niet vermeld hoe je aan de hoeveelheid kWh laden en ontladen komt. Als dit uit de Marstek wordt uitgelezen, zit je flink naast de werkelijke RTE omdat de meting een flinke afwijking heeft.

Van afgelopen maand zou de RTE 80,7% zijn volgens de uitlezing van de Marstek, maar deze is 70,3% als ik kijk naar mijn kWh meter in de meterkast (Eastron SDM120).
Ik lees de Socket van HomeWizard uit.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Dat was volgens de statistiek van de Marstek zelf hé. Daarwerkelijke RTE zal nog wat procenten lager liggen.

Daarnaast laden mijn zonnepanelen um wel op hogere wattages en mag mijn Marstek tot 2500watt terugleveren op z'n eigen groep, dus tijdens wassen/koken/koffie/stofzuigen/tv doet ie prima zijn NoM ding. Dat lage stand by verbruik is alleen tijdens slaap en afwezigheid, anders lag de RTE vast nog lager.
Al zou je marstek uitendelijk een RTE doen van 50% en je hoeft nog steeds geen stroom af te nemen in de zomerse perioden is er toch nog niks mis?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
tweeek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Al zou je marstek uitendelijk een RTE doen van 50% en je hoeft nog steeds geen stroom af te nemen in de zomerse perioden is er toch nog niks mis?
Klopt, ik ben dik tevreden. Je hebt geen onvertogen klank in mijn posts gelezen. Ik zei 7 maand maar wellicht met mazzel 8 maand + meer dagen NoM per jaar.

'k Weet de komende x jaar waar ik aan toe ben, en (terugverdien)berekeningen op huidige stroomprijs zullen vast oplopen met toekomstige stroomprijs.

  • pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:54
Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Als de stroom uitvalt doet een Marstek van zichzelf niets meer. De P1 meter in meterkast kan immers niets uitlezen, hoeveel moet ie terugleveren dan? En belangrijkst; zonder actief grid gaat ie ook niets met grid doen. Anders sta je het huis van de buren te voorzien van stroom of frituur je medewerkers netbeheerder.

Je kan dan wel stroom uit de backuppoort halen, maar da's eventueel handmatig activeren en rondlopen met haspels van centrale ventilatie tot koelkast.

Ja, je kan ook daadwerkelijk off-grid draaien met Marsteks over 1 of meerdere fasen maar dan heb je extra Marstek hardware nodig. Dat zal voor de v4 niet anders zijn dan voor de v3.
Thanks!

  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Draaien hier op Tweakers een aantal op DIY manueel omschakelbare backup (zowel 1 als 3-fase) met 1, 2 of zelfs 3x Venus E. Waaronder ikzelf.

Kost wel wat ruimte in de groepenkast (omschakelaar met nul-stand, extra aardlek per fase, nul aarde brug schakelaar)

Zie topic: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

[ Voor 4% gewijzigd door Pe1dtq op 01-06-2026 12:21 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Als de stroom uitvalt doet een Marstek van zichzelf niets meer. De P1 meter in meterkast kan immers niets uitlezen, hoeveel moet ie terugleveren dan? En belangrijkst; zonder actief grid gaat ie ook niets met grid doen. Anders sta je het huis van de buren te voorzien van stroom of frituur je medewerkers netbeheerder.

Je kan dan wel stroom uit de backuppoort halen, maar da's eventueel handmatig activeren en rondlopen met haspels van centrale ventilatie tot koelkast.

Ja, je kan ook daadwerkelijk off-grid draaien met Marsteks over 1 of meerdere fasen maar dan heb je extra Marstek hardware nodig. Dat zal voor de v4 niet anders zijn dan voor de v3.
Je maakt gewoon een kabel tussen backup port en je stopcontact waar je normaal de grid kabel in hebt en klaar. More fancy is met de smartbox maar dat hoeft niet...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Pe1dtq schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:21:
Draaien hier op Tweakers een aantal op DIY manueel omschakelbare backup (zowel 1 als 3-fase) met 1, 2 of zelfs 3x Venus E. Waaronder ikzelf.

Kost wel wat ruimte in de groepenkast (omschakelaar met nul-stand, extra aardlek per fase, nul aarde brug schakelaar)

Zie topic: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
BIj mijn ouder heb ik 2x VenusE3.0 klaarstaan en een smartbox. De gridkabel gaat eerst naar de smartbox en de load port is daar dus het hele huis. Accus gaan standaard in bypass mode komen. Bij griduitval train ik mijn pa om ff de schakelaar om te gooien in de smartbox. Thats all. (1fase situatie). Update volgt nog.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Je maakt gewoon een kabel tussen backup port en je stopcontact waar je normaal de grid kabel in hebt en klaar. More fancy is met de smartbox maar dat hoeft niet...
Klopt, je kan nog een stapje verder gaan. Je (ik) zou zelfs met een micro omvormer op de backuppoort off-grid NoM kunnen draaien bij nood. Die specificatie/functie wordt officieel niet gegeven, maar werkt wel.

Maar laten we in dit topic vooral de officiële specificaties en werking bespreken en geen knutsels aanbevelen. Verwijzing naar dat topic staat hierboven al.

  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Klopt, je kan nog een stapje verder gaan. Je (ik) zou zelfs met een micro omvormer op de backuppoort off-grid NoM kunnen draaien bij nood. Die specificatie/functie wordt officieel niet gegeven, maar werkt wel.

Maar laten we in dit topic vooral de officiële specificaties en werking bespreken en geen knutsels aanbevelen. Verwijzing naar dat topic staat hierboven al.
PV omvormers gaan gewoon aan en produceren als je offgrid bent en je gebruikt de backup port van de accus (en de venus zal ook gaan laden als er overproductie is), want die zien gewoon een 50hz sinus en syncen daarop. Knutsel; enige is een kabel en als je eerst je huis spanningsloos zet door de HS uit te zetten, dan de gridkabel weg haald, dan de backup kabel inprikt in de (huis)wcd, en dan pas de kant in de accu, heb je ook nog eens nergens een gevaarlijke situatie... Of je legt vaste bedradign aan, en pakt 3 losse automaten :) (of optie3: smartbox)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:39:
[...]

PV omvormers gaan gewoon aan en produceren als je offgrid bent en je gebruikt de backup port van de accus (en de venus zal ook gaan laden als er overproductie is), want die zien gewoon een 50hz sinus en syncen daarop. Knutsel; enige is een kabel en als je eerst je huis spanningsloos zet door de HS uit te zetten, dan de gridkabel weg haald, dan de backup kabel inprikt in de (huis)wcd, en dan pas de kant in de accu, heb je ook nog eens nergens een gevaarlijke situatie... Of je legt vaste bedradign aan, en pakt 3 losse automaten :) (of optie3: smartbox)
Het is niet zo 'simpel', als de accu dan 100% geladen is schiet de Marstek onbeheerd in storing en bederft de inhoud van je koel/vries alsnog.

Ik zou in dit topic echt alleen de SmartBox aanbevelen of doorverwijzen naar het knutselentopic. 't Is niet te doen om even in 104 woorden iets onofficieels aan te bevelen zonder alle mits en maren te benoemen.

  • sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-06 17:36
Chris.nl schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Klopt, je kan nog een stapje verder gaan. Je (ik) zou zelfs met een micro omvormer op de backuppoort off-grid NoM kunnen draaien bij nood. Die specificatie/functie wordt officieel niet gegeven, maar werkt wel.
Werd in ieder geval wel gegeven toen ik hem kocht (PDF, maart 2025)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KR-D4h2-Ne6NgL4fF-p1JP23y64=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HRwHw141iRriRl31l8wY6MkS.png?f=user_large

  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
sjoerd74 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Werd in ieder geval wel gegeven toen ik hem kocht (PDF, maart 2025)
[Afbeelding]
Met intelligent switch (wat tegenwoordig SmartBox is) dus ;) Zonder SmartBox is elke knutsel een knutsel met mits en maren.

Daarnaast heb ik het over de v3 en is dat een spec van de v1/2

[ Voor 6% gewijzigd door Chris.nl op 01-06-2026 12:56 ]


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:43
ahhh, sinds vrijdag (3 dagen geleden en app update) wordt de accu niet meer wakker.
Rond 08:00u valt de wifi weg. Dus geen CT meer dus geen PV stroom.
Reset werkt niet (meer).
Zijn er meer mensen die storingen zien?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWtbrWZTv_NuI74fK4f0AS5nkAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVKHmpa26MAhNZTkGZaK0otf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvc7baQxkdR6BiiQ-tJG8KIkdNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kV5b9Za8nLqhFcfFuKFEf37q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNBXynm_KIPpyBoDEJcfrvfKaUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t86yr9rUxg5tLmm7Zw9LicCA.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

PCJR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:26:
[...]
Je maakt gewoon een kabel tussen backup port en je stopcontact waar je normaal de grid kabel in hebt en klaar. More fancy is met de smartbox maar dat hoeft niet...
Zou eigenlijk graag wel een veiligere kabel hebben (waarmee je jezelf niet kunt elektrocuteren), dus moest er iemand weten hoe je dit maakt hoor ik het graag.

  • premmen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:30
Is er al bekend wanneer de v4 ongeveer zou beschikbaar zijn? Ik vind dit nergens terug. Ik twijfel om nu een v3 te kopen of toch nog even te wachten.
sjoerd74 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:52:
[...]
Werd in ieder geval wel gegeven toen ik hem kocht (PDF, maart 2025)
Ze hebben de intelligent switch wel nooit uitgebracht, want op deze manier zal de backup poort uitschakelen bij 100%, dan weer even inschakelen, terug uit, etc. Zou dus nog een sturing moeten komen die de PV uitschakelt wanneer de batterij bijna vol is.
premmen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:02:
Is er al bekend wanneer de v4 ongeveer zou beschikbaar zijn? Ik vind dit nergens terug. Ik twijfel om nu een v3 te kopen of toch nog even te wachten.
Als vorig jaar enige indicatie is (bij introductie v3) ergens rond augustus/september ten vroegste.

  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-06 23:54
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Zou eigenlijk graag wel een veiligere kabel hebben (waarmee je jezelf niet kunt elektrocuteren), dus moest er iemand weten hoe je dit maakt hoor ik het graag.
Zoals al aangegeven, vast bedrading naar de MK, of een smartbox. Optie 1, die male-male kabel, is natuurlijk niet voor buurman en buurman, maar als je eerst de kant insteekt in je huis wcd (spanningsloos) en dan pas de kant in de backup port van de accu, kun je je niet pijn doen ;)

Of je zet er nog een werkschakelaar in/tussen... Maar we gaan ff verder in het backup topic hiervoor :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

PCJR schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:39:
[...]

PV omvormers gaan gewoon aan en produceren als je offgrid bent en je gebruikt de backup port van de accus (en de venus zal ook gaan laden als er overproductie is), want die zien gewoon een 50hz sinus en syncen daarop. Knutsel; enige is een kabel en als je eerst je huis spanningsloos zet door de HS uit te zetten, dan de gridkabel weg haald, dan de backup kabel inprikt in de (huis)wcd, en dan pas de kant in de accu, heb je ook nog eens nergens een gevaarlijke situatie... Of je legt vaste bedradign aan, en pakt 3 losse automaten :) (of optie3: smartbox)
Deze is ook handig, ongeveer 7€

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaA2CikCszU22YhafgpaFr-K_kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBljfa4AiNcExrm3NSKJLBZi.jpg?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Excuus alvast als ik domme vragen stel, maar ik ben echt een Home Assistant noob.. Ik heb twee Venus E v3 batterijen via LAN gekoppeld aan Home Assistant --> HACS --> Marstek Venus Energy Manager..

Daar zit slimme aansturing onder als je dat toelaat natuurlijk (via RS485), maar hoe weet je of dat werkt en hoe dat staat ingesteld? Moet je daar nog iets voor activeren of regelt dit zichzelf?

En hoe weet ik of het goed werkt?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:13
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Top, ik neem aan dat deze niet werkt met de v1/v2? Iemand ervaring met balanceren van een v1/v2? Lees op Duits forum ook vooral met ervaringen van de v3. De voltages van v1/v2 zouden ook verschillen.
Durf ik niet te zeggen, maar als je een min_cell_voltage en max_cell_voltage uit kunt lezen, dan zou het moeten werken!

  • PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-06 15:31
Wat is jullie verwachting. Handiger om twee 5kwh batterijen te kopen of 1 Venus max zo dadelijk als die uit is gekomen.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
PaPi36 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:50:
Wat is jullie verwachting. Handiger om twee 5kwh batterijen te kopen of 1 Venus max zo dadelijk als die uit is gekomen.
Dat kan eigenlijk niemand voor je bepalen mits je een 200% beschrijving geeft van je huis / gezin / leidingen groepen / panelen / aanverwante apparatuur/ ev .........en nog wat vergeten dingen bijvoorbeeld de plek waar je wat neerzetten wil......

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:11
3DWim schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:58:
ahhh, sinds vrijdag (3 dagen geleden en app update) wordt de accu niet meer wakker.
Rond 08:00u valt de wifi weg. Dus geen CT meer dus geen PV stroom.
Reset werkt niet (meer).
Zijn er meer mensen die storingen zien?


[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier geen problemen. HWP1 eens opnieuw verbinden? Of wat bedoel je met wifi uitgevallen?

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
dannyro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Hier geen problemen. HWP1 eens opnieuw verbinden? Of wat bedoel je met wifi uitgevallen?
Dat de marstek geen verbinding meer maakt.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:11
tweeek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Dat de marstek geen verbinding meer maakt.
Ik wacht op het antwoord van de vraagsteller....

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW


  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Oh, mijn standbyverbruik is ook vrij laag. Ook ongeveer dat denk ik, al hebben we wat dingen erbij gekocht afgelopen jaar :) (moet nog kijken wat de electrische garagedeur doet, amerikaanse koelkast en een electrische motorscooter (maar dat is geen standbyverbruik, dat is gewoon verbruik).

Ik moet dan alleen nog even kijken wat extra panelen nodig zijn. Ik heb vier pluginpanelen en als de zon schijnt krijg ik die accu makkelijk vol en die motorscooter opgeladen (hoeft ook niet elke dag) en een bewolkte dag vermoed ik dat het ook wel lukt (de marstek hoeft niet elke dag helemaal vol, ik moet alleen mijn netafname compenseren).
Ik had 4x300watt op 't dak liggen. An sich kan dat prima met mooi weer. Afgelopen februari 2x455watt op 800watt micro omvormer erbij gedaan. Dat geeft net iets meer ruimte voor mindere dagen (of toch snel vol als de zon een paar uur fel schijnt).

Met die 2 panelen erbij lever ik mooie zondagen meer terug dan toen ik géén Marstek had. An sich ervaar ik de terugleverboete niet als straf, die zal altijd minimaal één cent lager zijn dan wat je ervoor krijgt. NoM draaien was het doel en is het feestje.
Ronald6 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoeveel impact de stand-by tijd heeft op de rte bij sommige gebruikers. Als ik bijv bij mezelf kijk, ik heb een dynamisch contract en bij mij stonden de accu’s daardoor soms weken lang in stand by.Nu las ik hier dat sommige gebruikers ze in die maanden helemaal uitzetten maar dat doet waarschijnlijk niet iedereen. Ik meet de accu’s via de kWh meters van HW en ik las op internet dat die niet goed om kunnen gaan met een extreem laag verbruik detecteren dus ik weet niet of de getallen kloppen maar ze geven bij mij in stand by 9 watt aan. Als je 9 wat x 24h rekent dan is het verbruik bij 3 accu’s in een maand tijd al bijna 20kwh en vaak staan ze gemiddeld meerdere maanden stil in de winter. Plus dat ik ook regelmatig de situatie had dat ik ze handmatig ging laden tegen een laag tarief maar dat ze daarna bijv 4 a 5 uur stil stonden omdat het prijsverschil te laag was om nom te draaien. Als je al dat stand by verbruik eraf haalt en dan de totale laad en ontlaad getallen tegen elkaar zet word de rte ook al een stuk beter toch of maak ik hier een denkfout?
Je maakt imo geen denkfout, maar ik denk anders.

Tijdens NoM laden of ontladen compenseert de Marstel die 7á9watt zelfverbruik al. Daarnaast mis ik die watjes niet wanneer de batterij op 100% geladen is én het zonneoverschot teruggeleverd wordt. De 7á8 maand per jaar die 'k NoM draai zie ik het zelfvebruik dus niet voorbij komen.

Slechts de allerminste dagen van 't jaar zal die 170á200watt zelfverbruik, per Marstek per dag, misschien de moeite waard zijn um volledig uit te zetten en stekker uit 't grid te halen. Maar de zonnepanelen doen hier eigenlijk altijd wel iets, en al snel meer dan 200watt per dag = alweer besparen.

Lang verhaal kort, wat mij betreft is die paar watt zelfverbruik verwaarloosbaar. Tuurlijk zou het geiler zijn als ie bv 1watt zelfverbruik had, maar so watt? Hoe leuk is het om de portemonnee te trekken voor een ander merk thuisbatterij die iets lager zelfverbruik heeft?

Dynamisch handelen / contact is niet mijn usecase. Kan er niets zinnigs over zeggen.

  • PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-06 15:31
tweeek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Dat kan eigenlijk niemand voor je bepalen mits je een 200% beschrijving geeft van je huis / gezin / leidingen groepen / panelen / aanverwante apparatuur/ ev .........en nog wat vergeten dingen bijvoorbeeld de plek waar je wat neerzetten wil......
Over twee jaar ga ik naar nieuwbouwwoning met meer zonnepanelen. Dan ook van 1 fase naar 3 fase en alles op stroom in huis. In principe dan ook ruimte genoeg voor meerdere devices. Vandaar idee om nu alvast te leren en wennen over de effecten van een thuisbatterij

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
PaPi36 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Over twee jaar ga ik naar nieuwbouwwoning met meer zonnepanelen. Dan ook van 1 fase naar 3 fase en alles op stroom in huis. In principe dan ook ruimte genoeg voor meerdere devices. Vandaar idee om nu alvast te leren en wennen over de effecten van een thuisbatterij
Beetje een herkenbare situatie, voor nu is een standaard variant stekkerbatterij wel leuk om wat te testen, zou daarin niet meteen het dure nemen.
Begin alvast met denken over alle eerder genoemde dingen en laat extra leidingen / groepen leggen wat naderhand je kopzorgen kan geven om te maken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • niek35
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Als je dat wilt testen kun je ook gewoon een batterij simulator nemen in home assistant, stuk goedkoper..

bv: https://github.com/hif2k1/battery_sim

2x Marstek Venus E v158 | 1x Venus E 3.0 v148 | HBC | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Ik heb twee Marstek Venus E V3 units (1 en 2) draaien en loop tegen hetzelfde patroon aan bij beide batterijen. Ik ben benieuwd of dit nog binnen normaal “balanceren/inleer-gedrag” valt of dat dit eerder wijst op een structureel issue.

Bij beide units zie ik een vrij hoge celdelta bij 100% SOC die nauwelijks verbetert na meerdere volledige laadcycli.

Venus 1 zit rond de 168–171 mV celdelta bij 100%, met inmiddels 6 opeenvolgende volledige laadcycli zonder duidelijke verbetering. Daarnaast krijg ik regelmatig meldingen zoals “High cell imbalance” en “Possible degraded cell”.

Venus 2 is vergelijkbaar maar nog iets hoger: rond de 190–201 mV celdelta bij 100%, inmiddels 15 opeenvolgende full charges zonder merkbare verbetering. Ook hier dezelfde waarschuwingen.

Wat ik verder zie is dat beide units bij 99–100% SOC blijven hangen met een lage laadstroom (ongeveer 90–100 W) tijdens de topfase, wat lijkt op balanceren. Alleen lijkt dat niet echt effect te hebben op de celdelta. Onder belasting zie ik bij één van de units zelfs een licht stijgende trend in de imbalance.

Wat ik al geprobeerd heb is meerdere volledige laad- en ontlaadcycli en meerdere keren langere tijd op 100% laten staan om balancing de kans te geven. Geen van beide units laat tot nu toe een duidelijke daling richting <100 mV zien.

Mijn vraag is vooral: is dit gedrag nog normaal in deze fase van gebruik (balancing / initialisatie), of wijst dit volgens jullie eerder op een structurele cell mismatch, een zwakkere/degraderende cel of mogelijk een BMS/balancing issue?

Omdat het bij beide units voorkomt, vind ik het lastig in te schatten of dit “binnen verwachting” valt of niet. Alle ervaringen of inzichten zijn welkom.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:43
dannyro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Ik wacht op het antwoord van de vraagsteller....
Sorry even afwezig.

Geen wifi signaal. Ik bedoel dat wat je ziet in de grafiekjes: de signaalsterkte valt ineens weg rond 08:00u.
Ondertussen na veel gedoe werkt het weer.
- Modem geboot (nieuwe lease ?),
- modbus en app melden signaalsterkte op 42dBm, zou moeten werken maar nog geen CT,
- nog een keer harde reset (alle kabels er uit etc),
- niks,
- daarna in de app wederom CT gekoppeld en geconfigureerd en nu ziet de accu ineens wel de P1.
verschil in aanpak is dat:
1) accu niet automatisch de CT weer volledig koppelt.
2) CT HW P1 wordt wel herkend maar moet dus ook geconfigureerd worden. Onderste knoppie in de app.
Dit laatste hoefde voorheen niet. Zodra de accu de CT herkende werd die ook geconfigureerd.

Maar goed morgenochtend maar afwachten of alles blijft werken.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:11
3DWim schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Sorry even afwezig.

Geen wifi signaal. Ik bedoel dat wat je ziet in de grafiekjes: de signaalsterkte valt ineens weg rond 08:00u.
Ondertussen na veel gedoe werkt het weer.
- Modem geboot (nieuwe lease ?),
- modbus en app melden signaalsterkte op 42dBm, zou moeten werken maar nog geen CT,
- nog een keer harde reset (alle kabels er uit etc),
- niks,
- daarna in de app wederom CT gekoppeld en geconfigureerd en nu ziet de accu ineens wel de P1.
verschil in aanpak is dat:
1) accu niet automatisch de CT weer volledig koppelt.
2) CT HW P1 wordt wel herkend maar moet dus ook geconfigureerd worden. Onderste knoppie in de app.
Dit laatste hoefde voorheen niet. Zodra de accu de CT herkende werd die ook geconfigureerd.

Maar goed morgenochtend maar afwachten of alles blijft werken.
Gelukkig alles terug in orde. Vorig jaar heb ik dat ook eens gehad door een internet (ISP) onderbreking. Na zelf mijn eigen router te herstarten is dat vanzelf terug goedgekomen. Ja, soms rare verklaringen.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

doobieters schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:50:
Mijn vraag is vooral: is dit gedrag nog normaal in deze fase van gebruik (balancing / initialisatie), of wijst dit volgens jullie eerder op een structurele cell mismatch, een zwakkere/degraderende cel of mogelijk een BMS/balancing issue?

Omdat het bij beide units voorkomt, vind ik het lastig in te schatten of dit “binnen verwachting” valt of niet. Alle ervaringen of inzichten zijn welkom.
Op het Duits forum zijn ze onderzoek naar balancing aan het doen van de Venus. Ik heb alles wat gevolgd en kan het in kort samenvatten als volgt:
- Batterijen worden uit fabriek ongebalanceerd geleverd (~200mV verschil hoogste/laagste cel op 100% is gewoon de norm).
- De ingebouwde passieve balancer krijgt hoe hij op dit moment door Marstek geprogrammeerd is dit niet rechtgetrokken in normaal gebruik.
- De personen op Duits forum hebben een register gevonden die aangeeft als de batterij balanceert en zorgen aan de hand van specifieke laad/ontlaad cyclussen dat de batterij in een geforceerde balancering mode blijft. Maar ook dit kan weken duren voordat het enig resultaat geeft.
- Een bijna perfect gebalanceerde batterij kan echter niet meer tot 100% geladen worden door een bug in de BMS (het totaalvoltage van batterij overschrijdt dan een limiet waardoor er geen één cel meer het topniveau kan bereiken wat gebruikt wordt voor 100% berekening van batterij)
- Dit wil dus zeggen dat er niemand gaat zijn met een perfect gebalanceerde batterij 'in het wild', want die zou je dan niet meer tot 100% kunnen laden.

In samenvatting, dit is voor een Marstek batterij dus perfect normaal.

  • savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:13
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:05:
[...]

Op het Duits forum zijn ze onderzoek naar balancing aan het doen van de Venus. Ik heb alles wat gevolgd en kan het in kort samenvatten als volgt:
- Batterijen worden uit fabriek ongebalanceerd geleverd (~200mV verschil hoogste/laagste cel op 100% is gewoon de norm).
- De ingebouwde passieve balancer krijgt hoe hij op dit moment door Marstek geprogrammeerd is dit niet rechtgetrokken in normaal gebruik.
- De personen op Duits forum hebben een register gevonden die aangeeft als de batterij balanceert en zorgen aan de hand van specifieke laad/ontlaad cyclussen dat de batterij in een geforceerde balancering mode blijft. Maar ook dit kan weken duren voordat het enig resultaat geeft.
- Een bijna perfect gebalanceerde batterij kan echter niet meer tot 100% geladen worden door een bug in de BMS (het totaalvoltage van batterij overschrijdt dan een limiet waardoor er geen één cel meer het topniveau kan bereiken wat gebruikt wordt voor 100% berekening van batterij)
- Dit wil dus zeggen dat er niemand gaat zijn met een perfect gebalanceerde batterij 'in het wild', want die zou je dan niet meer tot 100% kunnen laden.

In samenvatting, dit is voor een Marstek batterij dus perfect normaal.
Mooie samenvatting, maar de de perfect gebalanceerde batterij (iets dat nooit gaat lukken :P) kun je nog wel opladen tot 100% hoor. Vanaf 3.55v zit je binnen een minuut op 3.65v. (met 200 watt laden). Oftewel je laadt nog tot ~99,99% vol. Het voordeel hiervan is dat het voor de cellen beter is om al iets eerder te stoppen, dus ik zie het probleem niet zo. Mag alleen hopen dat de accu niet in een error toestand blijft hangen mocht dit gebeuren.

Ik ben overigens zelf wel aan het balanceren. Het hoeft niet perfect gebalanceerd, maar als het blijft verslechteren dan hou je over een paar jaar geen capaciteit meer over...

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 01-06-2026 19:06 ]

savale schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:04:
[...]
Mooie samenvatting, maar de de perfect gebalanceerde batterij (iets dat nooit gaat lukken :P) kun je nog wel opladen tot 100% hoor. Vanaf 3.55v zit je binnen een minuut op 3.65v. (met 200 watt laden). Oftewel je laadt nog tot ~99,99% vol. Het voordeel hiervan is dat het voor de cellen beter is om al iets eerder te stoppen, dus ik zie het probleem niet zo. Mag alleen hopen dat de accu niet in een error toestand blijft hangen mocht dit gebeuren.
Had begrepen dat de batterij dan in veiligheid ging en laden volledig stopte omdat totaal voltage pack hoger was dan (door Martek te laag) ingestelde waarde, maar één van de individuele cellen dan nog geen 3,65V had om 100% te triggeren. Workarround zou sturing met HA zijn waarmee je maar tot 3,55V zou laden (wat ook beter is voor de cellen). Maar dan zal je in App van Marstek geen 100% meer zien.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Had begrepen dat de batterij dan in veiligheid ging en laden volledig stopte omdat totaal voltage pack hoger was dan (door Martek te laag) ingestelde waarde, maar één van de individuele cellen dan nog geen 3,65V had om 100% te triggeren. Workarround zou sturing met HA zijn waarmee je maar tot 3,55V zou laden (wat ook beter is voor de cellen). Maar dan zal je in App van Marstek geen 100% meer zien.
Zou dat ook verklaren waarom die in HA blijft hangen bij 98 a 99 procent? Wil dat dan zeggen dat de batterij eigenlijk gewoon vol is maar de app dat niet laat zien of grijpt er een veiligheidssysteem vanuit HA in oid?

met andere woorden: moet ik me zorgen maken of niet?😅

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Ah er is een statement gekomen hierover:

Please do not open an issue if the cell balancing option isn't decreasing or even increasing your cell drift.

📌 What you need to know:
  • There is no universal fix: The current cell balancing method is based on community findings from the Photovoltaikforum. While this "recipe" works for most users, some batteries simply do not show improvement. They might require different voltage settings or a completely different approach—honestly, I don't know yet.
  • Update to 2.0.0b1: If you are running an older version, try updating to v2.0.0b1. However, if you still don't see any improvement after updating, please just disable/stop using the cell balancing option.
  • A 200mV cell drift is nothing to worry about: Marstek has already accounted for this in their official firmware, and the system has built-in protections:
    • Charging automatically stops and displays 100% as soon as any single cell reaches 3.6x V, or when the total voltage hits 57.1 V.
    • The firmware caps the Depth of Discharge (DOD) at 88%, intentionally leaving a safety buffer to handle this exact type of cell imbalance.
💡 Bottom line: Just use your battery normally. Marstek doesn't look worried about this behavior, and I don't think you should be either—especially considering they ship these batteries brand new with a cell drift of over 170mV (and in some cases, up to 200mV).

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

Volgens mij is het een compromis net zoals het verwarmingselement wat ze uiteindelijk uit de batterij hebben gelaten. In geval van verwarming zien ze dat onder een bepaalde temperatuur traag laden toch mogelijk is zonder verwarming. In geval van de cel balancing zien ze dat de cellen niet gebalanceerd moeten zijn uit fabriek als ze een ruime limiet nemen (buffer DoD 88%). Waarom de passieve balancing er dan nog in zit is een raadsel. Misschien toch voor de zekerheid als die cel-balans in de toekomst problemen zou geven dat ze met een BMS update toch agressievere balancing kunnen activeren (zoals de tool nu een beetje doet)
Iemand deze al eens gezien, 5 kwh opslag, 5 kw PV (max 500V) 5KVA voor 900€

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc478qpvfelYD6yr6gLco2wfLQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CuUDih4Ejl4p1y6RAEAfS8M.jpg?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
DSSW schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:58:
Iemand deze al eens gezien, 5 kwh opslag, 5 kw PV (max 500V) 5KVA voor 900€

[Afbeelding]
Dan je 3 oude marsteks eruit en 3 van deze kopen :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

tweeek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:03:
[...]

Dan je 3 oude marsteks eruit en 3 van deze kopen :)
:o :o :o en na enkele weken de brandweer aan de deur 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door DSSW op 01-06-2026 21:06 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
DSSW schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:05:
[...]

:o :o :o en na enkele weken de brandweer aan de deur 8)7
Ik wacht wel af tot Temu een aanbieding heeft van een marstek venus 4.0 ben niet zo van het poolse :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Ik heb een extreem hoge waarde bij dagelijkse laad en ontlaad waarde. Zie screeenshot. Weet iemand toevallig een fix?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfOozhPRdqRpjFSkW0nkLliwRMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VajZsyPQsiuBRStY7a1MJxlM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sv0_TnDab9DeQBZ-mAQS4F0cyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Md5Rb0NVrV5X1fOM1UbZvhCY.png?f=fotoalbum_large

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.