• sjaakV21
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16-06 22:25
Wij hebben de Marstek Venus E3 sinds februari in gebruik naar volle tevredenheid. Sinds die tijd ca 350kwh bespaart. Sinds de laatste firmware update (ca 1 mnd geleden?) zie ik dat de batterij, wanneer de omloopstatus de lage ingestelde DOD grens van 20% is bereikt, dat de batterij blijft ontladen. En dit relatief veell (5-10% in 6 uur). Voorheen was dit niet het geval en was er geen ontlading in de omloopstatus. Bij 100% batterij lading in de omloopstatus is er overigens geen ontlading.

Kent iemand dit ook en is hier iets aan te doen??. Ik heb Marstek ook gevraagd in de app maar die hebben nog niet gereageerd. Ik hoop dat een nieuwe firmware update dit probleem gaat oplossen
PaPi36 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:50:
Wat is jullie verwachting. Handiger om twee 5kwh batterijen te kopen of 1 Venus max zo dadelijk als die uit is gekomen.
Als je in Vlaanderen woont beter 2xV3 omdat je dan 5kW ontlaadvermogen hebt en zo piekafname en van het net kan beperken en zo captar beperken

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Je kan toegang tot de batterij in de app delen. Iemand een idee hoe je dat delen kan stopzetten ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:11:
[...]
Als je in Vlaanderen woont beter 2xV3 omdat je dan 5kW ontlaadvermogen hebt en zo piekafname en van het net kan beperken en zo captar beperken
Dat plus het feit dat niet eens zeker is of de E v4 en E max ooit gehomologeerd geraakt als plugin. Blijkbaar is er een 2600W limiet voor via stopcontact in AREI wetgeving. Dan zou je natuurlijk kunnen laten keuren voor vaste aansluiting, maar daarvoor moet die gehomologeerd zijn. Als je ziet dat de E v3, A en D nog steeds niet gehomologeerd zijn kan dat makkelijk nog een dik jaar duren :+

  • zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 21:57
Gummiebeer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:44:
Ik zat alweer een tijdje tegen een defecte V2 aan te kijken en het was angstvallig stil bij Marstek. Wederom een mail gestuurd met de vraag wanneer ik de vervanging kan verwachten. Al vrij snel hebben ze updates gepusht waaronder ook voor de communicatie module dus maar geïnstalleerd.

Nu doen de accu's weer wat ervan verwacht wordt. Geen soc drift meer en geen crash bij 12% lading!

Nog een paar dagen aankijken en dan de garantie claim weer intrekken.
Ik wacht sinds eind april op vervanging. Na onderzoek snel geconcludeerd dat er vervangen moest worden
After inspection, we have applied for a Return/Exchange procedure for your device. If you received this email from Marstek, the procedure has been approved.
maar daarna blijft 't stil... maar eens een reminder sturen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door zeef op 01-06-2026 22:46 ]


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
doobieters schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:32:
Ik heb een extreem hoge waarde bij dagelijkse laad en ontlaad waarde. Zie screeenshot. Weet iemand toevallig een fix?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mocht iemand de fix zoeken: stekker uit het stopcontact en de batterij uit en aan zetten. Dat zou het moeten oplossen. Eventueel nog een reset.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

zeef schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:35:
[...]
Ik wacht sinds eind april op vervanging. Na onderzoek snel geconcludeerd dat er vervangen moest worden

[...]

maar daarna blijft 't stil... maar eens een reminder sturen. :)
Blijft toch wel droevig de aftersales bij Marstek. Kan je niet via je verdeler gaan ruilen?
Hier destijds bij Duravolt gekocht en zij beloven zelf gedurende 10 jaar bij defect batterij op te halen en vervanging te leveren destijds. Geen idee hoe het ondertussen zit en of ze hun ook achter Marstek China verschuilen of zelf meer initiatief nemen bij defecten.

Anyway, als ze nog lang treuzelen zou ik ter compensatie een v4 vragen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-06-2026 07:48 ]

Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:28:
[...]

Dat plus het feit dat niet eens zeker is of de E v4 en E max ooit gehomologeerd geraakt als plugin. Blijkbaar is er een 2600W limiet voor via stopcontact in AREI wetgeving. Dan zou je natuurlijk kunnen laten keuren voor vaste aansluiting, maar daarvoor moet die gehomologeerd zijn. Als je ziet dat de E v3, A en D nog steeds niet gehomologeerd zijn kan dat makkelijk nog een dik jaar duren :+
De Synergridlijst maakt toch geen onderscheid tussen Venus E V1,V2 en V3 ? Fluvius ook niet.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:52:
[...]
De Synergridlijst maakt toch geen onderscheid tussen Venus E V1,V2 en V3 ? Fluvius ook niet.
De v1/v2 waren intern hardwarematig hetzelfde (ook zelfde typenummer op eticket). De v3 heeft een andere omvormer (daardoor ook betere RTE) met zelfde 2,5kW specs (en waarschijnlijk ander typenummer). In regel moet die dus ook een nieuwe homologatie krijgen. Ik had begrepen dat de homologatie (met de P1 meter CT003 van hun) lopende was destijds. Net zoals bij de Venus A & D. Anyway blijkbaar geen prioriteit bij Marstek. Maar bij de Venus E v4 ga je minder kunnen 'foefelen' door het verschillende omvormervermogen van 3kW.

  • zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 21:57
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:47:
[...]

Blijft toch wel droevig de aftersales bij Marstek. Kan je niet via je verdeler gaan ruilen?
Hier destijds bij Duravolt gekocht en zij beloven zelf gedurende 10 jaar bij defect batterij op te halen en vervanging te leveren destijds. Geen idee hoe het ondertussen zit en of ze hun ook achter Marstek China verschuilen of zelf meer initiatief nemen bij defecten.

Anyway, als ze nog lang treuzelen zou ik ter compensatie een v4 vragen :+
De verkoper is ook mijn eerste aanspreekpunt maar die beweren pas te mogen vervangen als ze van Marstek het groene licht hebben gekregen.
De procedure via Marstek After-sales is onderdeel van de interne garantie- en vervangingsprocedure vanuit de fabrikant zelf. Wij begeleiden dit proces echter verder voor u en blijven dit opvolgen totdat alles correct is afgerond.

De vervangende batterij zal minimaal gelijkwaardig zijn aan het door u aangekochte systeem, inclusief functionaliteiten zoals P1-integratie, app-functionaliteit, dynamische aansturing en prestaties.

Daarnaast hoeft u zich geen zorgen te maken over ingewikkelde retourlogistiek. In de meeste gevallen wordt eerst de vervangende batterij geleverd en wordt daarna een apart ophaalmoment ingepland voor de defecte unit. U ontvangt hiervoor duidelijke instructies en track & trace informatie zodra dit ingepland wordt.

Houd er wel rekening mee dat vervangingen momenteel vanuit de fabrikant zelf worden verwerkt en niet vanuit onze eigen voorraad. Daardoor kan het traject momenteel maximaal ongeveer 4 weken duren.

  • PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat is een goeie website om de Venus E v3 aan te schaffen ivm garantieafhandeling?
Er zijn zoveel websites, maar veel zien er beetje shady uit. Prijzen momenteel rond de € 1250,-.
Ook lees ik dat je voor de garantie dat de batterij bij een officiële dealer gekocht moet zijn. Hier staan een aantal dealers: https://marstek-energy.nl/dealers/ marstek.nl staat hier niet bij bijvoorbeeld. Kan iemand wat goede webshops aanraden met goede garantieafhandeling?

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 13:28
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:59:
[...]

De v1/v2 waren intern hardwarematig hetzelfde (ook zelfde typenummer op eticket). De v3 heeft een andere omvormer (daardoor ook betere RTE) met zelfde 2,5kW specs (en waarschijnlijk ander typenummer). In regel moet die dus ook een nieuwe homologatie krijgen. Ik had begrepen dat de homologatie (met de P1 meter CT003 van hun) lopende was destijds. Net zoals bij de Venus A & D. Anyway blijkbaar geen prioriteit bij Marstek. Maar bij de Venus E v4 ga je minder kunnen 'foefelen' door het verschillende omvormervermogen van 3kW.
v4 met 3000Watt omvormer - benieuwd of die gehomologeerd gaat worden als plug-in ... (synergrid is standaard max 2600 ... ).

op zich is er geen reden dat dit een probleem zou vormen gezien een standaard stopcontact 16A / 3.600W gecertifieerd is ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117

vifra schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:51:
[...]

v4 met 3000Watt omvormer - benieuwd of die gehomologeerd gaat worden als plug-in ... (synergrid is standaard max 2600 ... ).

op zich is er geen reden dat dit een probleem zou vormen gezien een standaard stopcontact 16A / 3.600W gecertifieerd is ...
Standaard stopcontact één uur op 16A. Nu ik neem aan dat je eventueel stopcontact kan vervangen door een EV achtig stopcontact. Maar zoals je zegt, kijken of de v4 wel gehomologeerd geraakt (met die 2600W max in de FAQ bij synergrid)

  • Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:45

Aapje

Opel-beun
PerlinNoise schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:25:
Wat is een goeie website om de Venus E v3 aan te schaffen ivm garantieafhandeling?
Er zijn zoveel websites, maar veel zien er beetje shady uit. Prijzen momenteel rond de € 1250,-.
Ook lees ik dat je voor de garantie dat de batterij bij een officiële dealer gekocht moet zijn. Hier staan een aantal dealers: https://marstek-energy.nl/dealers/ marstek.nl staat hier niet bij bijvoorbeeld. Kan iemand wat goede webshops aanraden met goede garantieafhandeling?
Ben momenteel bezig met een garantieafhandeling met Elektramat. Tot nu toe ben ik niet erg onder de indruk van de algemene klantenservice. Inmiddels ben ik doorverwezen naar een specialist op het gebied van thuisbatterijen. Die stuurde mij gisteravond een update over de voortgang, wat direct een beter gevoel gaf.

Mijn eerste ervaring met de reguliere klantenservice verliep minder soepel. Zij verwezen mij namelijk naar Laadpaal24, omdat ze dachten dat ik garantie wilde claimen op een laadpaal, terwijl het om een thuisbatterij gaat. 8)7
PerlinNoise schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:25:
Wat is een goeie website om de Venus E v3 aan te schaffen ivm garantieafhandeling?
Kan alleen maar zeggen dat er sommigen hier niet tevreden waren over de marstek nl afhandeling bij problemen (al direct na aankoop). En inderdaad onduidelijk of ze nog officiële verdeler zijn (ook al beweren ze zelf van wel) Geen idee wie wel aan te raden is.

  • Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Lang verhaal kort, uiteindelijk is er geen geval van niet afgehandelde garantie/omruiling bekend toch?

Ik weet niet beter dan dat het uiteindelijk sowieso gedaan wordt door Marstek zelf, vanuit hun locatie in Duitsland.

Per webshop zijn de hoepels waardoor je kan springen wellicht anders.
Chris.nl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:02:
Lang verhaal kort, uiteindelijk is er geen geval van niet afgehandelde garantie/omruiling bekend toch?
Voorlopig niet, maar zou toch een verdeler kiezen die in het goedgekeurde lijstje staat van Marstek om garantieproblemen in de toekomst te voorkomen. Wachttijden omruiling zijn waarschijnlijk lang nu gezien hoge vraag naar batterijen. Eind vorig jaar ging mijn omruiling vlot (binnen dikke week in orde). Nu zie ik toch al mensen maanden wachten op vervangtoestel. Dus niet het beste moment nu om een defecte batterij te hebben :+

  • Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik zie het hier niet terug: Marstek heeft 31 mei een Launch gehad van 3 nieuwe producten:
- de Venus E v4: volgende versie van de batterij die we allemaal hebben
- de Venus (Ma)X: grotere capaciteit
- de Venus Mini: kleine capaciteit

De X heeft 10 kWh, dat zou misschien wel eens interessant kunnen zijn voor degenen die nu 2 batterijen hebben of twijfelen tussen 1 of 2 batterijen. De E v4 zou weer lichter lichter en kleiner zijn en stapelbaar tot 15 kWh, de Mini heeft 2 kWh.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
PerlinNoise schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:25:
Wat is een goeie website om de Venus E v3 aan te schaffen ivm garantieafhandeling?
Er zijn zoveel websites, maar veel zien er beetje shady uit. Prijzen momenteel rond de € 1250,-.
Ook lees ik dat je voor de garantie dat de batterij bij een officiële dealer gekocht moet zijn. Hier staan een aantal dealers: https://marstek-energy.nl/dealers/ marstek.nl staat hier niet bij bijvoorbeeld. Kan iemand wat goede webshops aanraden met goede garantieafhandeling?
Het is een geval van eigen voorkeur, bij de ene loopt een garantie kwestie vlot en bij een ander wat minder en dit gaat in de meeste gevallen via "marstekenergy' met de app, je kan er vanuit gaan als na een jaar je iets hebt dat geen bedrijf zegt kom maar en we leveren een andere.
De link is van een importeur die weer afspaken heeft met de genoemde bedrijven.
Marstek.nl heeft eigen afspraak en leuk aanspraak gemaakt met de naam die niets te maken heeft met marstekenergy.
smart-charged.nl word vaker positief genoemd.

Gewoon bij een normale site zonder hele vreemde prijzen en je hebt een rekening voor je 10 jarige fabrieksgarantie.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

Voor de geïnteresseerden. Heb hier een thuissituatie, waarbij de netspanning in de maanden mei en juni regelmatig 253 tot zelfs 255V aantikt op 1 specifieke fase. Wat getest hoe de Venus op die fase hiermee omgaat.

Hij gaat gewoon vrolijk door. Ene kant verontrustend, andere kant er toch wel blij mee. Kan met 2500W opladen op die fase de spanning 1.5 tot 2V omlaag krijgen. Heb dan nog het geluk, dat mijn eigen panelen niet op zuid liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pe1dtq op 02-06-2026 10:28 ]

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 22:19

Pe1dtq

It's all about electronics

3DWim schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Sorry even afwezig.

Geen wifi signaal. Ik bedoel dat wat je ziet in de grafiekjes: de signaalsterkte valt ineens weg rond 08:00u.
Ondertussen na veel gedoe werkt het weer.
- Modem geboot (nieuwe lease ?),
- modbus en app melden signaalsterkte op 42dBm, zou moeten werken maar nog geen CT,
- nog een keer harde reset (alle kabels er uit etc),
- niks,
- daarna in de app wederom CT gekoppeld en geconfigureerd en nu ziet de accu ineens wel de P1.
verschil in aanpak is dat:
1) accu niet automatisch de CT weer volledig koppelt.
2) CT HW P1 wordt wel herkend maar moet dus ook geconfigureerd worden. Onderste knoppie in de app.
Dit laatste hoefde voorheen niet. Zodra de accu de CT herkende werd die ook geconfigureerd.

Maar goed morgenochtend maar afwachten of alles blijft werken.
Toch even schrikken Wim.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 148.119.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PerlinNoise schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:25:
Wat is een goeie website om de Venus E v3 aan te schaffen ivm garantieafhandeling?
Er zijn zoveel websites, maar veel zien er beetje shady uit. Prijzen momenteel rond de € 1250,-.
Ook lees ik dat je voor de garantie dat de batterij bij een officiële dealer gekocht moet zijn. Hier staan een aantal dealers: https://marstek-energy.nl/dealers/ marstek.nl staat hier niet bij bijvoorbeeld. Kan iemand wat goede webshops aanraden met goede garantieafhandeling?
De garantie moet je activeren in de app en loopt via Marstek zelf. Ik heb die via Marstek.nl gewoon kunnen activeren, ik heb wel een maand moeten wachten op de batterij

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56
Pietervs schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:19:
Ik zie het hier niet terug: Marstek heeft 31 mei een Launch gehad van 3 nieuwe producten:
- de Venus E v4: volgende versie van de batterij die we allemaal hebben
- de Venus (Ma)X: grotere capaciteit
- de Venus Mini: kleine capaciteit

De X heeft 10 kWh, dat zou misschien wel eens interessant kunnen zijn voor degenen die nu 2 batterijen hebben of twijfelen tussen 1 of 2 batterijen. De E v4 zou weer lichter lichter en kleiner zijn en stapelbaar tot 15 kWh, de Mini heeft 2 kWh.
2x VenusE heeft als voordeel dat je 5kw power hebt en niet maar 1x 3.6kw zoals in de MAX...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Marzman schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:35:
[...]

De garantie moet je activeren in de app en loopt via Marstek zelf. Ik heb die via Marstek.nl gewoon kunnen activeren, ik heb wel een maand moeten wachten op de batterij
Als je omruiling doet vragen ze nogmaals voor de factuur te uploaden en kijken ze manueel na ook al staat de garantie geactiveerd. Volgens mij is dat vinkje niets meer dan een gimmick. :+

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
PCJR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:59:
[...]

2x VenusE heeft als voordeel dat je 5kw power hebt en niet maar 1x 3.6kw zoals in de MAX...
Ik zou de specs maar even goed nalezen van je Venus E.
Daar komt geen "5kw power" (5kWh) uit hoor.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

3DWim schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Ik zou de specs maar even goed nalezen van je Venus E.
Daar komt geen "5kw power" (5kWh) uit hoor.
2x 2,5kW = 5kW bedoelt hij. Of 6kW als je 2 E v4 koopt :+

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:04:
[...]

2x 2,5kW = 5kW bedoelt hij. Of 6kW als je 2 E v4 koopt :+
Ik vrees dat ook bij andere vermogens je niet 100% alles er uit krijgt. Die 12% ondergrens zal bij alle modellen wel gelden, denk ik.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56
3DWim schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Ik zou de specs maar even goed nalezen van je Venus E.
Daar komt geen "5kw power" (5kWh) uit hoor.
2x venusE is samen 5kw aan power en 10kwh opslag.... geen id wat je nu wil zeggen

Edit lama :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
PCJR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:10:
[...]

2x venusE is samen 5kw aan power en 10kwh opslag.... geen id wat je nu wil zeggen

Edit lama :)
Nope, tot nu toe kan je 12% van dat genoemde vermogen NIET gebruiken dus uwe optelsom klopt niet.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56
3DWim schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Nope, tot nu toe kan je 12% van dat genoemde vermogen NIET gebruiken dus uwe optelsom klopt niet.
12% gaat over de capaciteit.

Lees eens over vermogen en capaciteit, kw en kwh :|

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||


  • Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

3DWim schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Ik zou de specs maar even goed nalezen van je Venus E.
Daar komt geen "5kw power" (5kWh) uit hoor.
Afgerond naar boven wel: 2x 2,4 kWh is nagenoeg 5.

@PCJR heb je gelijk in. Bovendien is het misschien ook makkelijker verdelen over de fases als je er twee hebt.
Maar tegelijkertijd scheelt het wel 1 apparaat en dus ook 1 aansluiting (en mogelijk zelfs 1 groep). Dus er zijn voordelen, maar ook nadelen aan 1 grote batterij :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:59:
[...]

De v1/v2 waren intern hardwarematig hetzelfde (ook zelfde typenummer op eticket). De v3 heeft een andere omvormer (daardoor ook betere RTE) met zelfde 2,5kW specs (en waarschijnlijk ander typenummer). In regel moet die dus ook een nieuwe homologatie krijgen. Ik had begrepen dat de homologatie (met de P1 meter CT003 van hun) lopende was destijds. Net zoals bij de Venus A & D. Anyway blijkbaar geen prioriteit bij Marstek. Maar bij de Venus E v4 ga je minder kunnen 'foefelen' door het verschillende omvormervermogen van 3kW.
Dat kan wel zijn maar noch Synergrid noch Fluvius maakt een onderscheid tussen de verschillende V's van Venus E op dit moment dus V1,V2,V3 zijn toegelaten.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 13:28
PNARI schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Dat kan wel zijn maar noch Synergrid noch Fluvius maakt een onderscheid tussen de verschillende V's van Venus E op dit moment dus V1,V2,V3 zijn toegelaten.
klopt -v1 tot v3 staat als typeteken MST-BIE5-2500 ... die zijn voor homologatie dus hetzelfde - maar v4 heeft een grotere omvormer dus die zal wel op nieuw een homologatie nodig hebben ...

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 02-06-2026 13:31 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
PCJR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:25:
[...]

12% gaat over de capaciteit.

Lees eens over vermogen en capaciteit, kw en kwh :|
Ach gut we gaan er een woordspelletje van make. prima, jij je zin.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

vifra schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:30:
[...]

klopt -v1 tot v3 staat als typeteken MST-BIE5-2500 ... die zijn voor homologatie dus hetzelfde - maar v4 heeft een grotere omvormer dus die zal wel op nieuw een homologatie nodig hebben ...
Okay bizar en creatief gedaan :+ Voor hetzelfde geld zetten ze bij v4 er ook gewoon MST-BIE5-2500 op om de homologatie te omzeilen :D Of ze kunnen doen zoals bij de Venus A die verscheept is met 1200W en dan een 1500W unlock heeft gekregen. De Venus E v4 met 2500W aan huis leveren en na de firmware update heb je 3000W _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-06-2026 13:48 ]


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Okay bizar en creatief gedaan :+ Voor hetzelfde geld zetten ze bij v4 er ook gewoon MST-BIE5-2500 op om de homologatie te omzeilen :D Of ze kunnen doen zoals bij de Venus A die verscheept is met 1200W en dan een 1500W unlock heeft gekregen. De Venus E v4 met 2500W aan huis leveren en na de firmware update heb je 3000W _/-\o_
CE sticker er op voor China Export. Ze doen niet zo moeilijk in China ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pietervs schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:19:
Ik zie het hier niet terug: Marstek heeft 31 mei een Launch gehad van 3 nieuwe producten:
- de Venus E v4: volgende versie van de batterij die we allemaal hebben
- de Venus (Ma)X: grotere capaciteit
- de Venus Mini: kleine capaciteit

De X heeft 10 kWh, dat zou misschien wel eens interessant kunnen zijn voor degenen die nu 2 batterijen hebben of twijfelen tussen 1 of 2 batterijen. De E v4 zou weer lichter lichter en kleiner zijn en stapelbaar tot 15 kWh, de Mini heeft 2 kWh.
Kijk eens een aantal blzn terug, daar staan alle details en zelfs al prijzen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

tweeek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Het is een geval van eigen voorkeur, bij de ene loopt een garantie kwestie vlot en bij een ander wat minder en dit gaat in de meeste gevallen via "marstekenergy' met de app, je kan er vanuit gaan als na een jaar je iets hebt dat geen bedrijf zegt kom maar en we leveren een andere.
De link is van een importeur die weer afspaken heeft met de genoemde bedrijven.
Marstek.nl heeft eigen afspraak en leuk aanspraak gemaakt met de naam die niets te maken heeft met marstekenergy.
smart-charged.nl word vaker positief genoemd.

Gewoon bij een normale site zonder hele vreemde prijzen en je hebt een rekening voor je 10 jarige fabrieksgarantie.
Ik heb gekocht bij acculife. Zij hebben mijn defecte in februari 2025 zelf omgeruild en al het nodige gedaan om de oude terug te sturen. Ik ging gewoon terug buiten met een nieuwe. Was perfecte service.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

3DWim schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Nope, tot nu toe kan je 12% van dat genoemde vermogen NIET gebruiken dus uwe optelsom klopt niet.
Vermogen en capaciteit zijn 2 verschillende begrippen die nogal eens door elkaar gehaald worden.

Vermogen is in KW, gaat over de omvormer, Venus E : 2.5 kW

Capaciteit is in kWh en gaat over de batterij, Venus E 5,12 kWh bruto

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • Ronald6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-06 13:44
PerlinNoise schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:25:
Wat is een goeie website om de Venus E v3 aan te schaffen ivm garantieafhandeling?
Er zijn zoveel websites, maar veel zien er beetje shady uit. Prijzen momenteel rond de € 1250,-.
Ook lees ik dat je voor de garantie dat de batterij bij een officiële dealer gekocht moet zijn. Hier staan een aantal dealers: https://marstek-energy.nl/dealers/ marstek.nl staat hier niet bij bijvoorbeeld. Kan iemand wat goede webshops aanraden met goede garantieafhandeling?
Ik heb ze hier al vaker aangeprezen maar ik heb ze zelf bij stapnaarduurzaam gekocht. Betrouwbaar bedrijf die goed te bereiken is. Zelf twee batterijen defect gehad en zij hebben toen gezorgd dat ze netjes omgeruild werden. Volgens mij geven zij op de website ook aan dat ze hem zelf binnen 3 dagen omruilen zodat je niet zoals anderen hier maanden op Marstek hoeft te wachten. Kanttekening is dan denk ik wel dat ze dan voorraad moeten hebben. Ik heb laatst mijn derde accu bij hen besteld maar dat duurde toen een aantal weken omdat de v3 nergens op voorraad was en ik denk niet dat ze echt een aantal V3’s op voorraad houden voor garantie gevallen maar dat weet ik natuurlijk niet.

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
Vraagje, die cell voltages, op V1 en V2 , hoe kan je die uitlezen zonder Modbus? Hame-relay kan dat blijkbaar niet...
NoFate schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:44:
Vraagje, die cell voltages, op V1 en V2 , hoe kan je die uitlezen zonder Modbus? Hame-relay kan dat blijkbaar niet...
Met de BLE tool

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
Zou iemand me kunnen uitleggen hoe je te weten kan komen of de cellen niet meer goed zijn ? Moet je bv de batterij volledig opladen? Dan kijken naar de afwijking tussen de cel die volledig vol geladen is en de afwijking met andere? Hoeveel mag er max verschil zijn? Zelfde test met ontladen?

  • GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 05:01
Test doen door van leeg tot vol te laden, noteren hoeveel kWh en dan weer ontladen van vol tot leeg en ook noteren hoeveel kWh.

Via Bluetooth of via Modbus kan je ook de cell voltages uitlezen.

[ Voor 21% gewijzigd door GoBieN-Be op 02-06-2026 20:29 ]

NoFate schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:16:
Zou iemand me kunnen uitleggen hoe je te weten kan komen of de cellen niet meer goed zijn ? Moet je bv de batterij volledig opladen? Dan kijken naar de afwijking tussen de cel die volledig vol geladen is en de afwijking met andere? Hoeveel mag er max verschil zijn? Zelfde test met ontladen?
Als je van vol naar leeg er een 4 tot 4,5kWh uit haalt is de batterij in prima conditie.
De cel voltages gaan bij vol enorm verschillen (200mV verschil tussen hoogste/laagste is normaal) omdat Marstek de batterijen ongebalanceerd levert vanuit het fabriek.

  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
Die nieuwe Venus E Max heeft een omvormer van 3,6kW. Mag je dat op een regulier (Nederlands) WCD langdurig zetten? Lijkt me wat tricky

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
RF1000 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:14:
Die nieuwe Venus E Max heeft een omvormer van 3,6kW. Mag je dat op een regulier (Nederlands) WCD langdurig zetten? Lijkt me wat tricky
Je stelt de vraag, trekt het in twijfel, dan is het vast en zeker slim dat niet te laten gebeuren.
In tegenstelling tot AI en appjes is er ook nog iets van "gezondverstand"

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
RF1000 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:14:
Die nieuwe Venus E Max heeft een omvormer van 3,6kW. Mag je dat op een regulier (Nederlands) WCD langdurig zetten? Lijkt me wat tricky
Als verbruiker wel. Dus laden met 3,6kW is geen enkel probleem. De vraag is, moet je dat willen over een tijd van afgerond ongeveer 3 uur? (10kWh/3,6kW=10.000 sec. Dus 2uur42minuten). Want je zie dik over de 80%.

Ontladen mag gewoon niet. Ik denk ook dat hij standaard op 800W staat en dat je hem handmatig op hoger kan zetten. Met een standaard IEC zou ik dit zelf niet durven. Met een 32A Euro wel, maar liever zou ik zo een accu rechtstreeks op een groep aansluiten.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
RF1000 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:14:
Die nieuwe Venus E Max heeft een omvormer van 3,6kW. Mag je dat op een regulier (Nederlands) WCD langdurig zetten? Lijkt me wat tricky
Het mag wel (laden), net als een oven met dat vermogen ook gewoon met een stekker mag worden aangesloten. Ontladen alleen als het een apparte groep is.

Persoonlijk zou ik bij dergelijke apparaten die je vaak op een plek zet waar je er niet meer naar omkijkt zorgen voor een betere aansluiting zoals een PCE 013 stekker.
Daarnaast is er ook best wat kwaliteitsverschil in schuko stopcontacten, heb ze wel eens half gesmolten gezien met alleen een koelkast eraan.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 02-06-2026 22:22 ]


  • nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-06 08:09

nry

Sinds vorige week heb ik 3 Marstek Venus E 3.0 accu's. Ik heb ze per fase op een aparte stroomonderbreker aangesloten. In het begin had ik problemen met de CT003. Op NOM begon hij niet te laden en hij schommelde als hij dat wel deed.

Ik heb al een HW P1, dus ik ben daarop overgestapt en dat werkte prima. Ik heb hem ingesteld op zelfverbruik per fase. Dat werkte goed in vergelijking met de CT003.

Toen merkte ik dat hij snelle pieken in het net niet kon registreren. Bijvoorbeeld van een airfryer of strijkijzer. Ik heb een DSMR5-meter, maar die geeft elke 10 seconden een update. Op de grafieken zag ik dat de airfryer 1,8 kW verbruikt gedurende 20 seconden. Hij reageert eerst niet, dus hij haalt stroom van het net. Daarna begint hij weer stroom terug te leveren, maar de airfryer heeft de thermostaat al uitgeschakeld, dus hij levert 30 seconden lang stroom terug aan het net.

Om snellere metingen te krijgen, heb ik besloten om Shelly PRO te installeren. Na de installatie zag ik dat het apparaat waarden per seconde weergeeft. Marstek reageert nu dus binnen een paar seconden op veranderingen. En ik zie NOM, tenzij de batterijen leeg zijn.

Ik gebruik ook HW-stekkers om het energieverbruik van en naar de batterij te monitoren en ik ben tevreden met de configuratie. Nu heb ik alleen overschot op zonnige dagen en geen verbruik.

Ik las hier ook dat het apparaat 9 watt stand-by verbruikt. Dit kun je elimineren door de back-upvoeding in te schakelen. Ik ontdekte dit tijdens het experimenteren :) Ik denk dat het de relais inschakelt om de stekker uit te schakelen. Standaard is hij dus aangesloten, wat logisch is omdat je geen 9 watt wilt verspillen in de back-upvoedingsmodus, maar blijkbaar is het geen probleem om stroom te verbruiken als hij is aangesloten. :)

Nu blijft het verbruik op 0 watt, of de batterij nu leeg of vol is, dus je hoeft hem niet los te koppelen als je hem niet gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v4CARLHLWUooh31L4DPyi1Px98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rUEAzyQvwPSxW5Q67X6oaNR9.png?f=fotoalbum_large

  • Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-06 15:32
Ik heb 3x230V liggen, en de electricien heeft de Marsteks aangesloten op aparte groepen en ook aparte fases. Nu zegt hij als je er 3 hebt beter limiteren tot 1200W ontladen elk. Omdat je geen 400V aansluiting hebt.

Leek mij wat conservatief eigenlijk. Ik zou toch graag iets hoger gaan. Ik heb er nu 2 die heb ik op 1800W max gezet. En ik wil nog een 3e bijhalen.

Hoe doen jullie dat?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Marve79 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:53:
Ik heb 3x230V liggen, en de electricien heeft de Marsteks aangesloten op aparte groepen en ook aparte fases. Nu zegt hij als je er 3 hebt beter limiteren tot 1200W ontladen elk. Omdat je geen 400V aansluiting hebt.

Leek mij wat conservatief eigenlijk. Ik zou toch graag iets hoger gaan. Ik heb er nu 2 die heb ik op 1800W max gezet. En ik wil nog een 3e bijhalen.

Hoe doen jullie dat?
Hoe dat gedaan word is alsvolgt, gewoon vanalles aansluiten zoals het niet hoort.
En een enkeling die het een en ander veranderd heeft met zwaardere bekabeling en automaten en groepen aangepast heeft.
Misschien jezelf eens afvragen waarom jou electricien dat tegen je zegt of beter uitlegt als het niet duidelijk voor je is.
Tevens zijn er topics te vinden waar het over stroom en het aansluiten gaat,

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • unexpectedEOF
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:59
Marve79 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:53:
Ik heb 3x230V liggen, en de electricien heeft de Marsteks aangesloten op aparte groepen en ook aparte fases. Nu zegt hij als je er 3 hebt beter limiteren tot 1200W ontladen elk. Omdat je geen 400V aansluiting hebt.

Leek mij wat conservatief eigenlijk. Ik zou toch graag iets hoger gaan. Ik heb er nu 2 die heb ik op 1800W max gezet. En ik wil nog een 3e bijhalen.

Hoe doen jullie dat?
Weet je toevallig hoe zwaar je afgezekerd bent qua hoofdzekering en zijn er verder nog zwaardere verbruikers zoals laadpaal of kookplaat op jouw adres? Ik zou het misschien ook nog even bespreken met je elektricien. Die heeft er tenslotte voor geleerd.

🇳🇱 | 3.280Wp ZW | GoodWe 3000D-NS | 🏠A++1982, HR++ |🔋5.12kWh MT Venus E V2, V158, BMS216, App V1.6.62 | HW P1 | Elfin EW11A0 &Viper Modbus+Home Assistant | 📶FritzBox 7530AX | ISKRA AM550, SMR5.0, 1F (binnenkort 3F) | Daikin Altherma 4 HF @6kW, 230L vat |


  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Weet niet of het al gepost is hier.

Maar duramotion met hun marstek duravolt zijn gestopt met de verkoop van de marstek.

Duramotion als merk bestaat nog maar ze verkopen nu de growatt thuis accu.

Dat is wel appart zeg

Ze hebben hier ook de korting actie gedaan en duravolt special in het leven geroepen voor hun duravolt martsek accu .. hadden ze er toch geen vertrouwen in .?

  • pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 14:25
Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 04:33:
Weet niet of het al gepost is hier.

Maar duramotion met hun marstek duravolt zijn gestopt met de verkoop van de marstek.

Duramotion als merk bestaat nog maar ze verkopen nu de growatt thuis accu.

Dat is wel appart zeg

Ze hebben hier ook de korting actie gedaan en duravolt special in het leven geroepen voor hun duravolt martsek accu .. hadden ze er toch geen vertrouwen in .?
Dat blijkt idd: https://duramotion.nl/wij-maken-de-stap-naar-growatt-plug-in-thuisbatterijen/#brxe-kxzcca

  • Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-06 15:32
unexpectedEOF schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:19:
[...]

Weet je toevallig hoe zwaar je afgezekerd bent qua hoofdzekering en zijn er verder nog zwaardere verbruikers zoals laadpaal of kookplaat op jouw adres? Ik zou het misschien ook nog even bespreken met je elektricien. Die heeft er tenslotte voor geleerd.
Eerlijk gezegd nee, ik weet niet of ik 25A of 40A heb, ik zal het hem eens vragen. Geen laadpaal enkel kookplaat.

Voorlopig laat ik het zo maar staan. Ik probeer toch ook zoveel mogelijk niet alles tegelijk te gebruiken dus op zich is het wel voldoende voor peak shaving. Als ik dan nog een beetje grid gebruik is het niet erg.

  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
tweeek schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Je stelt de vraag, trekt het in twijfel, dan is het vast en zeker slim dat niet te laten gebeuren.
In tegenstelling tot AI en appjes is er ook nog iets van "gezondverstand"
Het was mn mijn twijfel of zo'n langdurige belasting volgens de nen1010 wel is toegestaan. Ik zou het zelf zeker niet doen

  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
WargamingPlayer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:19:
[...]

Als verbruiker wel. Dus laden met 3,6kW is geen enkel probleem. De vraag is, moet je dat willen over een tijd van afgerond ongeveer 3 uur? (10kWh/3,6kW=10.000 sec. Dus 2uur42minuten). Want je zie dik over de 80%.

Ontladen mag gewoon niet. Ik denk ook dat hij standaard op 800W staat en dat je hem handmatig op hoger kan zetten. Met een standaard IEC zou ik dit zelf niet durven. Met een 32A Euro wel, maar liever zou ik zo een accu rechtstreeks op een groep aansluiten.
Waarom als gebruiker wel maar laden niet? (Als deze op een eigen groep zit. Lijkt me voor het laden met 3600W ook wel wenselijk)

  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:47

S2S

Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 04:33:
Weet niet of het al gepost is hier.

Maar duramotion met hun marstek duravolt zijn gestopt met de verkoop van de marstek.

Duramotion als merk bestaat nog maar ze verkopen nu de growatt thuis accu.

Dat is wel appart zeg

Ze hebben hier ook de korting actie gedaan en duravolt special in het leven geroepen voor hun duravolt martsek accu .. hadden ze er toch geen vertrouwen in .?
Blijven handelaren (dozen schuiven , is hun verdienmodel ) ;) in het verleden al over gesproken .. ik ken er genoeg … denken vaak maar aan 1 ding, zo snel mogelijk rijk worden .. in verschillende branches heb je ze .. auto’s (vaak import ) thuis accu’s zijn even de voorbeelden die ik pak. Maar daar ga je dan met je garantie binnen de 2 jaar .. 1 accu van mij komt dus daar vandaan .. en die is nu echt wel eerder leeg dan de v2, vanochtend stond deze op 11% terwijl de v2 nog op 25 % stond .. (vorig jaar gingen ze aardig gelijk op ) ik zie ze ook niet echt afwijken over de dag van geleverde vermogen.. niet voor zo’n groot verschil .. ik kijk het aan


Het bericht zelf, ik zie op het forum relatief weinig defecten , (maar de schaal kan te klein zijn ) op social wel veel geklaag over de usual .. geen connectie etc.. (digitale meter niet ondersteund ) en laten we eerlijk zijn de connectie problemen zijn bagger .. maar consumenten zijn doorgaans geen tweakers (ook voor gewaarschuwd in dit topic sinds het begin) dus daar kunnen ze bij Duravolt mooi druk mee zijn geweest ;)

[ Voor 42% gewijzigd door S2S op 03-06-2026 08:18 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Iemand ook al vastgesteld dat je in de app voor de V3 een andere look krijgt dan voor de V1/V2 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtZlZKIrJDHMksuE76TBkKWqnHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UyK7NZEbJSqtwTWAZacesxD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0aTdp41NmJ3h4c5u7xm6XDjFGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcavSOycDnOBObwkKl3PvmYd.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:06
NoFate schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:44:
Vraagje, die cell voltages, op V1 en V2 , hoe kan je die uitlezen zonder Modbus? Hame-relay kan dat blijkbaar niet...
Met Hame Relay kan dat wel. Alle cellen apart te bekijken. :)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
Marve79 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:53:
Ik heb 3x230V liggen, en de electricien heeft de Marsteks aangesloten op aparte groepen en ook aparte fases. Nu zegt hij als je er 3 hebt beter limiteren tot 1200W ontladen elk. Omdat je geen 400V aansluiting hebt.

Leek mij wat conservatief eigenlijk. Ik zou toch graag iets hoger gaan. Ik heb er nu 2 die heb ik op 1800W max gezet. En ik wil nog een 3e bijhalen.

Hoe doen jullie dat?
Ik heb nog nooit zo veel onzin gelezen. De Venus E heeft maximaal laden (en na instellen) maximaal laden van 2500W. Dit is omgerekend ongeveer 11A. Wanneer ze op een eigen fase zitten, dan laden en ontladen ze met 120graden verschil. Voor de balans is een 3e wel fijn. Of het wat oplevert en terug te verdienen is, kan je vragen bij stellen.

Wanneer ze dus met 11A op een eigen groep zitten, dan zitten ze dus volledig safe. Nu is de vraag, heb je 3x25A of 3x35A thuis. In laatste geval zou er dus 11+35 naar je afgaande aardlekschakelaars kunnen gaan. Met 3x25 zit je gewoon safe.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

tha_crazy

Mafketel

Vannacht heeft de batterij hier ineens de SOC van 39 naar 13% gegooid in een wip zonder dat er iets uit is gegaan. Geen idee hoe dit ineens is gebeurd?

Zowel in de marstek app als op de modus tonen hetzelfde. Dus het is geen glitch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCmz5rNe3pXl81AKXYxOt9HgbWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jcFu8mnonbXrhXKVfWLZyqHu.png?f=fotoalbum_large

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
dannyro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Met Hame Relay kan dat wel. Alle cellen apart te bekijken. :)
ah; maar ik lees op hm2mqtt:

via HA devices zie ik de celldata niet toekomen, jij wel dan? ookal zet ik de waarde op TRUE

entities blijven unavaible
POLL_CELL_DATAEnable cell voltage (only available on B2500 devices)false
blijven unknown staan:


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8fjflMggyhJB5DKfJRhK2lRAwU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wNaXPuh3aa3KmSDkHMnuIjbX.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 03-06-2026 09:20 ]


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:06
NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:10:
[...]

ah; maar ik lees op hm2mqtt:

via HA devices zie ik de celldata niet toekomen, jij wel dan? ookal zet ik de waarde op TRUE

entities blijven unavaible
POLL_CELL_DATAEnable cell voltage (only available on B2500 devices)false
Dit is mijn config.

pollingInterval: 30

responseTimeout: 90

enableCellData: true

enableCalibrationData: true

enableExtraBatteryData: true

allowedConsecutiveTimeouts: 3

topicPrefix: hm2mqtt

mqttProxyEnabled: true

log_level: info

devices:

- deviceType: HMG-50

deviceId: xxxxxxxx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX3v1AL8el0Qi6P9qt_UQiRHBKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGCE2RktDmYObPFC2y5ohcXa.jpg?f=fotoalbum_large

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
dannyro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Dit is mijn config.

pollingInterval: 30

responseTimeout: 90

enableCellData: true

enableCalibrationData: true

enableExtraBatteryData: true

allowedConsecutiveTimeouts: 3

topicPrefix: hm2mqtt

mqttProxyEnabled: true

log_level: info

devices:

- deviceType: HMG-50

deviceId: xxxxxxxx

[Afbeelding]
Heb jij V1/V2 ? bij mij blijven die op unknown staan... zie vorige post

  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:06
NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Heb jij V1/V2 ? bij mij blijven die op unknown staan... zie vorige post
V2, staat in mijn onderschrift ;)

Config van Hame relay:

log_level: debug

inverse_forwarding: false

default_broker_id: hame-2025

username: xxxxxx

password: xxxxxx

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW


  • Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-06 15:32
WargamingPlayer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Ik heb nog nooit zo veel onzin gelezen. De Venus E heeft maximaal laden (en na instellen) maximaal laden van 2500W. Dit is omgerekend ongeveer 11A. Wanneer ze op een eigen fase zitten, dan laden en ontladen ze met 120graden verschil. Voor de balans is een 3e wel fijn. Of het wat oplevert en terug te verdienen is, kan je vragen bij stellen.

Wanneer ze dus met 11A op een eigen groep zitten, dan zitten ze dus volledig safe. Nu is de vraag, heb je 3x25A of 3x35A thuis. In laatste geval zou er dus 11+35 naar je afgaande aardlekschakelaars kunnen gaan. Met 3x25 zit je gewoon safe.
Ja dat leek mij ook ik denk dat hij op safe speelde en wat te conservatief was. Maar ik zal eerst eens kijken wat er exact ligt.

  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:42
Ik ben op zoek naar een Zigbee 3680W tussenstekker met energiemeting die zowel verbruik als teruglevering registreert. Ik wil er een Marstek E v3 op aansluiten en uitlezen via Home Assistant.

Iemand een tip?

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gisteren de eerste dag gedraaid met de Venus E, dat gaat erg goed. Er was weinig zon, maar het is genoeg met de vier zonnepaneeltjes die ik heb. S'avonds was hij 93 procent vol en ik begon de dag met 30 procent. Ik twijfel nog of ik hem gewoon op 800 Watt laat staan of toch 2500. Afgezien van de oven zal het maar af en toe een piekje zijn dat hij mist op 800 Watt.

96 procent zelfvoorzienend was het uiteindelijk. Ik denk door piekjes boven de 800 Watt, maar dat is eigenlijk al heel prima.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:57
MarjaR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:24:
Ik ben op zoek naar een Zigbee 3680W tussenstekker met energiemeting die zowel verbruik als teruglevering registreert. Ik wil er een Marstek E v3 op aansluiten en uitlezen via Home Assistant.

Iemand een tip?
je kan ook simpel een MT integratie gebruiken, de marginale accuraatheid kan je discuteren en balanceren versus de kans op falen en risico van die tussen stekker.

  • BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:26
In mijn app zie ik voor 1 dag een ontladingswaarde die niet klopt, enig idee hoe zo iets tot stand is gekomen (en hoe ik die dag er uit kan mikken zodat mijn data accuraat blijft)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7xhblPCYuJC6j5KFa_kPfB6WBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ydh6dL52T4J6MkrzXKqtl1uB.png?f=fotoalbum_large

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je er daadwerkelijk 3.68kW door gaat sturen zou ik eerder kijken naar iets als een shelly EM/PM. De gen 4 hebben ook als voordeel dat die ook modernere protocollen ondersteunen.
NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:23:
[...]

Heb jij V1/V2 ? bij mij blijven die op unknown staan... zie vorige post
Bij mij werken cellvoltages ook alleen via de BLE integratie.

Met Hamerelay krijg ik die ook niet binnen. Nuja, na de laatste update werkt hamerelay helemaal niet meer hier.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
Druppeltje_ schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Bij mij werken cellvoltages ook alleen via de BLE integratie.

Met Hamerelay krijg ik die ook niet binnen. Nuja, na de laatste update werkt hamerelay helemaal niet meer hier.
bij mij werkt het nu wel via hame-relay, maar na het aanzetten/activeren van de entiteiten moet je wel even geduld hebben, duurde een 5 tal min vooraleer je de data zag in HA


Hier werkt hame-relay wel, ik had wel een probleem dat die idd niet wou opstarten, dat was door de fake CT meter, die moest er even uit en opnieuw aanmaken, die was nog aangemaakt toen de astrameter in develop zat , en dat botste

[ Voor 19% gewijzigd door NoFate op 03-06-2026 12:11 ]

NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:10:
[...]

bij mij werkt het nu wel via hame-relay, maar na het aanzetten/activeren van de entiteiten moet je wel even geduld hebben, duurde een 5 tal min vooraleer je de data zag in HA


Hier werkt hame-relay wel, ik had wel een probleem dat die idd niet wou opstarten, dat was door de fake CT meter, die moest er even uit en opnieuw aanmaken, die was nog aangemaakt toen de astrameter in develop zat , en dat botste
Bij mij is het voornamelijk de astra meter die botst met hamerelay. Maar dat is pas na de hamerelay update van gisteren.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
Heeft op marktplaats een aantal defecte venussen gezien waarbij het me nog niet heel duidelijk was wat de reden van verkoop is.

Of er een omruiling is geweest en of je het zelf mag afvoeren (verkopen zal niet de bedoeling zijn)
Let in ieder geval op voordat je je vingers brand.

Zojuist een bericht gekregen dat 1 persoon een vervanger had en de kapotte nu op marktplaats staat.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:42
dnat schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:05:
[...]

je kan ook simpel een MT integratie gebruiken, de marginale accuraatheid kan je discuteren en balanceren versus de kans op falen en risico van die tussen stekker.
De Local API integratie krijg ik niet goed aan de praat. Dan wordt op de batterij steeds de mode op "manual" gezet, terwijl ik die op "self consumption" wil hebben en houden.
Ik heb de polling parameters al eens aangepast, maar dat maakte geen verschil.

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
tweeek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:25:
Zojuist een bericht gekregen dat 1 persoon een vervanger had en de kapotte nu op marktplaats staat.
Zou wel willen weten hoe Marstek de garantie dan gaat bepalen.
Want die is er niet meer.
Op basis van serienummer geen app toegang, dus niet kunnen configureren?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Dr.Dokter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 12:46
MarjaR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
[...]

De Local API integratie krijg ik niet goed aan de praat. Dan wordt op de batterij steeds de mode op "manual" gezet, terwijl ik die op "self consumption" wil hebben en houden.
Ik heb de polling parameters al eens aangepast, maar dat maakte geen verschil.
Tenzij je de laatste firmware (149) hebt, zou ik geen API aanzetten. Daar kan de Marstek niet goed mee overweg. Gebruik Modbus. Zie topicstart: Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2

(Ik heb nog niks gelezen over ervaring met v149 en of de API nu wel stabiel is.)

[ Voor 6% gewijzigd door Dr.Dokter op 03-06-2026 12:55 ]


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54
3DWim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Zou wel willen weten hoe Marstek de garantie dan gaat bepalen.
Want die is er niet meer.
Op basis van serienummer geen app toegang, dus niet kunnen configureren?
Nou je koopt dan een kapotte dus voor de echte knutselaar, ik was benieuwd of er dus een bericht was of je het zelf moest afvoeren maar dat is me nog niet helemaal duidelijk, of je het nog kan gebruiken in de app weet ik niet een 2 e keer garantie claimen zal met serienummer vast niet lukken :) :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26

Tazzios

..

edit: Dr.Dokter was mij allang voor. :z

[ Voor 91% gewijzigd door Tazzios op 03-06-2026 13:14 ]

Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 04:33:
Weet niet of het al gepost is hier.

Maar duramotion met hun marstek duravolt zijn gestopt met de verkoop van de marstek.

Duramotion als merk bestaat nog maar ze verkopen nu de growatt thuis accu.
Bizar inderdaad, dus als je een defecte batterij hebt zal direct omwisselen via hun ook wel niet meer gaan (gingen ze toen prat op).

Vraag me trouwens af of die growatt zoveel beter is. Volgens de specs is de interne batterij slechts 16V. Als je ziet dat de HW met 24V batterij daardoor een slechte RTE heeft.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
3DWim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Zou wel willen weten hoe Marstek de garantie dan gaat bepalen.
Want die is er niet meer.
Op basis van serienummer geen app toegang, dus niet kunnen configureren?
De defecte wordt opgehaald na omwisselen. Doe je dit niet krijg je alsnog een factuur. Kan even duren voordat je die krijgt.

Mensen welke een defecte kopen, krijgen geen Garantie.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
WargamingPlayer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:19:
[...]

De defecte wordt opgehaald na omwisselen. Doe je dit niet krijg je alsnog een factuur. Kan even duren voordat je die krijgt.

Mensen welke een defecte kopen, krijgen geen Garantie.
Blijkbaar is dit dus niet waterdicht.
Er zijn hier ook mensen waarbij de defecte accu NIET opgehaald is. Dat is ook wat @tweeek hier meld.

[ Voor 4% gewijzigd door 3DWim op 03-06-2026 14:31 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

3DWim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Blijkbaar is dit dus niet waterdicht.
Er zijn hier ook mensen waarbij de defecte accu NIET opgehaald is. Dat is ook wat @tweeek hier meld.
Inderdaad, hier er ook moeten achter zitten voordat ze kwamen ophalen.
Maar liever dat dan defect verkopen of zelf weg doen en nadien een factuur krijgen of geen recht meer op toekomstige garantie.

  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:58
Hier staat de HW P1 meter al een tijdje rood te flikkeren. Zijn er nog gebruikers in België West Vlaanderen waar de P1 plots uitgevallen is?

Is opgelost door de router te herstarten.

[ Voor 14% gewijzigd door lvhb op 03-06-2026 15:21 ]

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
lvhb schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:08:
Hier staat de HW P1 meter al een tijdje rood te flikkeren. Zijn er nog gebruikers in België West Vlaanderen waar de P1 plots uitgevallen is?

Is opgelost door de router te herstarten.
Doet de rest van HW het wel?
Effe inloggen via pc en kijken of er een storing is ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:23
lvhb schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:08:
Hier staat de HW P1 meter al een tijdje rood te flikkeren. Zijn er nog gebruikers in België West Vlaanderen waar de P1 plots uitgevallen is?

Is opgelost door de router te herstarten.
Heb je'm al eens een paar seconden uitgetrokken? De P1 meter zal nooit vanzelf terug groen komen.

Gisteren lag de Homewizard app er even uit in de VM maar de P1 brandde wel groen en de Marstek bleef zijn werk doen.

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
RF1000 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:27:
[...]

Waarom als gebruiker wel maar laden niet? (Als deze op een eigen groep zit. Lijkt me voor het laden met 3600W ook wel wenselijk)
Afnemen mag gewoon tot 3800W (ongeveer) op een 16A groep, hoewel bij langdurige afname je beter op 80% kan zitten. Tot 800W mag je met een stekker injecteren, daarboven is een vaste aansluiting vereist.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:31:
Tot 800W mag je met een stekker injecteren, daarboven is een vaste aansluiting vereist.
In NL heeft het niets met een stekker te maken maar met een eigen groep. Een vaste aansluiting mag ook niet met gedeelde devices. Dit staat overigens vrij uitgebreid in de TS uitgelegd.
Neemt niet weg dat zoals je zelf al aangeeft, een schuko niet het meest geschikt is voor dergelijke langdurige belastingen.

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
lvhb schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:08:
Hier staat de HW P1 meter al een tijdje rood te flikkeren. Zijn er nog gebruikers in België West Vlaanderen waar de P1 plots uitgevallen is?

Is opgelost door de router te herstarten.
Yep , gisteren ook gehad voor de eerste maal, er was nog verbinding met de P1, wifi dus OK

maar de HWPI zei dat er geen P1 data beschikbaar was, via fluvius even poort open/dicht gezet, hielp niet, heb hem moeten loskoppelen uiteindelijk, toen alles in orde, ook bij de buren zo het geval

  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-06 08:08
NoFate schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:16:
Zou iemand me kunnen uitleggen hoe je te weten kan komen of de cellen niet meer goed zijn ? Moet je bv de batterij volledig opladen? Dan kijken naar de afwijking tussen de cel die volledig vol geladen is en de afwijking met andere? Hoeveel mag er max verschil zijn? Zelfde test met ontladen?
In Home Assistant (HACS) staat de Marstek Energy Manager. Genereert alle informatie over de batterij inclusief gemeten Max en Min celspanning en de Delta, heeft alle denkbare instelmogelijkheden èn kan actief balanceren. Bovendien voegt hij een prachtig dashboard toe.

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:23:
[...]

In Home Assistant (HAVEN) staat de Marstek Energy Manager. Genereert alle informatie over de batterij inclusief gemeten Max en Min celspanning en de Delta, heeft alle denkbare instelmogelijkheden èn kan actief balanceren. Bovendien voegt hij een prachtig dashboard toe.
ik heb v1/v2 (geen modbus) dus

  • vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 13:28
NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:23:
[...]

ik heb v1/v2 (geen modbus) dus
je hebt wel een RS485 Modbus / gewoon niet via ethernet ... een klein dongeltje die RS485 naar wifi doet en je ben verhoplen (slechts enkele 10tjes)

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117


  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-06 08:08
NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:23:
[...]

ik heb v1/v2 (geen modbus) dus
Volgens de documentatie werkt de Energy Manager ook op de V2. Je hoeft niet via de plug Modbus te benaderen.

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Volgens de documentatie werkt de Energy Manager ook op de V2. Je hoeft niet via de plug Modbus te benaderen.
zou me straf lijken, want de API heeft geen cell informatie

  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-06 08:08
NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:23:
[...]

ik heb v1/v2 (geen modbus) dus
Volgens de documentatie werkt de Energy Manager ook op de V2. Je hoeft niet via de plug Modbus te benaderen. Foutje in de tekst. "HAVEN" moet HACS zijn.

  • NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28
Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Volgens de documentatie werkt de Energy Manager ook op de V2. Je hoeft niet via de plug Modbus te benaderen. Foutje in de tekst. "HAVEN" moet HACS zijn.
in requirements staat:, dus toch modbus
Modbus converterRS485 → Modbus TCP device (e.g. Elfin-EW11) — Venus E v2 only. Venus E v3, Venus A and Venus D connect via Ethernet and support Modbus TCP natively.

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Bovendien voegt hij een prachtig dashboard toe.
Plaatje ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.