Sinds vorige week heb ik 3 Marstek Venus E 3.0 accu's. Ik heb ze per fase op een aparte stroomonderbreker aangesloten. In het begin had ik problemen met de CT003. Op NOM begon hij niet te laden en hij schommelde als hij dat wel deed.
Ik heb al een HW P1, dus ik ben daarop overgestapt en dat werkte prima. Ik heb hem ingesteld op zelfverbruik per fase. Dat werkte goed in vergelijking met de CT003.
Toen merkte ik dat hij snelle pieken in het net niet kon registreren. Bijvoorbeeld van een airfryer of strijkijzer. Ik heb een DSMR5-meter, maar die geeft elke 10 seconden een update. Op de grafieken zag ik dat de airfryer 1,8 kW verbruikt gedurende 20 seconden. Hij reageert eerst niet, dus hij haalt stroom van het net. Daarna begint hij weer stroom terug te leveren, maar de airfryer heeft de thermostaat al uitgeschakeld, dus hij levert 30 seconden lang stroom terug aan het net.
Om snellere metingen te krijgen, heb ik besloten om Shelly PRO te installeren. Na de installatie zag ik dat het apparaat waarden per seconde weergeeft. Marstek reageert nu dus binnen een paar seconden op veranderingen. En ik zie NOM, tenzij de batterijen leeg zijn.
Ik gebruik ook HW-stekkers om het energieverbruik van en naar de batterij te monitoren en ik ben tevreden met de configuratie. Nu heb ik alleen overschot op zonnige dagen en geen verbruik.
Ik las hier ook dat het apparaat 9 watt stand-by verbruikt. Dit kun je elimineren door de back-upvoeding in te schakelen. Ik ontdekte dit tijdens het experimenteren

Ik denk dat het de relais inschakelt om de stekker uit te schakelen. Standaard is hij dus aangesloten, wat logisch is omdat je geen 9 watt wilt verspillen in de back-upvoedingsmodus, maar blijkbaar is het geen probleem om stroom te verbruiken als hij is aangesloten.
Nu blijft het verbruik op 0 watt, of de batterij nu leeg of vol is, dus je hoeft hem niet los te koppelen als je hem niet gebruikt.