Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Zoek op internet naar 'Marstek Venus Energy Manager' vind Marstek-Venus-Energy-Manager.
Op Venus A is versie 149 wel stabiel. Heb het nu al bijna 2 weken stabiel met Open API aan.Dr.Dokter schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:55:
[...]
(Ik heb nog niks gelezen over ervaring met v149 en of de API nu wel stabiel is.)
Klopt niet. Die discussie is in deel 1 uitgebreid gevoerd geweest.WargamingPlayer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:31:
[...]
Tot 800W mag je met een stekker injecteren, daarboven is een vaste aansluiting vereist.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Onmogelijk. Je kan geld besparen met een batterij maar geen kWh. Een batterij is netto energieverbruiker.sjaakV21 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:36:
Wij hebben de Marstek Venus E3 sinds februari in gebruik naar volle tevredenheid. Sinds die tijd ca 350kwh bespaart.
Je afname kan lager zijn en je teruglevering zal dan ook lager zijn. Per saldo is er altijd een kWh verhoging.
De mensen @sjaakV21 zijn gewoon blij dat ze wat minder verbruiken en de zonnestroom beter kunnen gebruiken.WillemD61 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Onmogelijk. Je kan geld besparen met een batterij maar geen kWh. Een batterij is netto energieverbruiker.
Je afname kan lager zijn en je teruglevering zal dan ook lager zijn. Per saldo is er altijd een kWh verhoging.
Onmogelijk of niet het is maar hoe je het wil lezen.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.64, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ah, ik keek in HA bij hacs, daar zag ik geen dashboard.Tazzios schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Zoek op internet naar 'Marstek Venus Energy Manager' vind Marstek-Venus-Energy-Manager.
Maar ziet er cool uit.
Zijn er veel mensen hier die het gebruiken/ervaringen?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.64 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik probeer deze te installeren, maar als ik IP adres probeer in te voeren dan krijg ik foutmelding dat hij de Marstek niet kan vinden. Zit bij mij gewoon in het lokale netwerk op 192.168.50.101 en kan gewoon met Node-red HBC de batterijen bedienen. Iemand een tip?Tazzios schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Het dashboard wordt als integratie geïnstalleerd als je de Energy Manager hebt geüpload als integratie. Het dashboard vind je dan in het lijstje onder de andere dashboards.3DWim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:30:
[...]
Ah, ik keek in HA bij hacs, daar zag ik geen dashboard.
Maar ziet er cool uit.
Zijn er veel mensen hier die het gebruiken/ervaringen?
Ik heb nog niet ontdekt hoe ik in dit forum een afbeelding kan uploaden. Enigzins onhandige beginner. Ik heb tot nu toe vooral als lezer geparticipeerd. Zie ik iets over het hoofd? Ik wil graag de screenshots van de meting en de actieve balancering van de cellen laten zien. Werkt echt geweldig. Ik had een delta van 234mv en is in een paar uur gezakt naar 194mv. De documentatie legt uit dat Marstek ontwikkelaars 200mv als referentie zien. Ze worden verscheept met Delta's met die waarde. Het laadproces gaat tot veilige celspanning èn veilige max batterijspanning. De max 12% ontlaadgrens Is er om rekening te houden met de laagste celspanning.
Ik had de deze geiinstalleerd ViperRNMC/marstek_venus_modbus De Marstek Venus Energy Manager gebruikt blijkbaar z’n eigen modbus verbinding, misschien moet je dan de één of de ander gebruiken?
De extra opties lijkt me t.z.t. wel handig maar draait nu toch in zelfconsumptie/anti-teruglevering modus en basis inzicht en in SOC in automatiseringen kunnen gebruiken is het belangrijkste voor mij (met andere configuratie en entiteiten moet ik dat denk ik ook aanpassen).
De extra opties lijkt me t.z.t. wel handig maar draait nu toch in zelfconsumptie/anti-teruglevering modus en basis inzicht en in SOC in automatiseringen kunnen gebruiken is het belangrijkste voor mij (met andere configuratie en entiteiten moet ik dat denk ik ook aanpassen).
Ik heb via LAN/modbus ook die Marstek Energy Manager via Home assistant. Net viel me op dat 1 van de batterijen op 100 procent bleef hangen en niet wilde ontladen terwijl er wel verbruikers actief waren. Toen ik deze handmatig op zelfconsumptie zette pakte die het gelijk wel weer op. Iemand enig idee hoe dat kan?
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen
zo .... dat zegt nogal wat
ze hadden de marstek als duravolt onder eigen merk verkocht ( was dus gewoon een niet eens rebranded marstek venus e ) en ze geven nu publiekelijk toe dat er teveel technische problemen zijn
vraag me af wat dit betekend voor wie hun accu problemen vertoont of ontevreden zijn en hoeveel er dan zijn dat ze dit besluit hebben genomen.
dus die daar nu gekocht hebben moeten nu direct naar marstek door of zijn ze nog verplicht service te verlenen?
ik zie nu dat men ook via modbus de cell volages kunnen uitlezen dus de bleutooth hiervoor niet meer nodig?bite schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:07:
Ik had de deze geiinstalleerd ViperRNMC/marstek_venus_modbus De Marstek Venus Energy Manager gebruikt blijkbaar z’n eigen modbus verbinding, misschien moet je dan de één of de ander gebruiken?
De extra opties lijkt me t.z.t. wel handig maar draait nu toch in zelfconsumptie/anti-teruglevering modus en basis inzicht en in SOC in automatiseringen kunnen gebruiken is het belangrijkste voor mij (met andere configuratie en entiteiten moet ik dat denk ik ook aanpassen)
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.