Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Zoek op internet naar 'Marstek Venus Energy Manager' vind Marstek-Venus-Energy-Manager.
Op Venus A is versie 149 wel stabiel. Heb het nu al bijna 2 weken stabiel met Open API aan.Dr.Dokter schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:55:
[...]
(Ik heb nog niks gelezen over ervaring met v149 en of de API nu wel stabiel is.)
Klopt niet. Die discussie is in deel 1 uitgebreid gevoerd geweest.WargamingPlayer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:31:
[...]
Tot 800W mag je met een stekker injecteren, daarboven is een vaste aansluiting vereist.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Onmogelijk. Je kan geld besparen met een batterij maar geen kWh. Een batterij is netto energieverbruiker.sjaakV21 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:36:
Wij hebben de Marstek Venus E3 sinds februari in gebruik naar volle tevredenheid. Sinds die tijd ca 350kwh bespaart.
Je afname kan lager zijn en je teruglevering zal dan ook lager zijn. Per saldo is er altijd een kWh verhoging.
De mensen @sjaakV21 zijn gewoon blij dat ze wat minder verbruiken en de zonnestroom beter kunnen gebruiken.WillemD61 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Onmogelijk. Je kan geld besparen met een batterij maar geen kWh. Een batterij is netto energieverbruiker.
Je afname kan lager zijn en je teruglevering zal dan ook lager zijn. Per saldo is er altijd een kWh verhoging.
Onmogelijk of niet het is maar hoe je het wil lezen.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ah, ik keek in HA bij hacs, daar zag ik geen dashboard.Tazzios schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Zoek op internet naar 'Marstek Venus Energy Manager' vind Marstek-Venus-Energy-Manager.
Maar ziet er cool uit.
Zijn er veel mensen hier die het gebruiken/ervaringen?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik probeer deze te installeren, maar als ik IP adres probeer in te voeren dan krijg ik foutmelding dat hij de Marstek niet kan vinden. Zit bij mij gewoon in het lokale netwerk op 192.168.50.101 en kan gewoon met Node-red HBC de batterijen bedienen. Iemand een tip?Tazzios schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Het dashboard wordt als integratie geïnstalleerd als je de Energy Manager hebt geüpload als integratie. Het dashboard vind je dan in het lijstje onder de andere dashboards.3DWim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:30:
[...]
Ah, ik keek in HA bij hacs, daar zag ik geen dashboard.
Maar ziet er cool uit.
Zijn er veel mensen hier die het gebruiken/ervaringen?
Ik heb nog niet ontdekt hoe ik in dit forum een afbeelding kan uploaden. Enigzins onhandige beginner. Ik heb tot nu toe vooral als lezer geparticipeerd. Zie ik iets over het hoofd? Ik wil graag de screenshots van de meting en de actieve balancering van de cellen laten zien. Werkt echt geweldig. Ik had een delta van 234mv en is in een paar uur gezakt naar 194mv. De documentatie legt uit dat Marstek ontwikkelaars 200mv als referentie zien. Ze worden verscheept met Delta's met die waarde. Het laadproces gaat tot veilige celspanning èn veilige max batterijspanning. De max 12% ontlaadgrens Is er om rekening te houden met de laagste celspanning.
De extra opties lijkt me t.z.t. wel handig maar draait nu toch in zelfconsumptie/anti-teruglevering modus en basis inzicht en in SOC in automatiseringen kunnen gebruiken is het belangrijkste voor mij (met andere configuratie en entiteiten moet ik dat denk ik ook aanpassen).
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen
zo .... dat zegt nogal wat
ze hadden de marstek als duravolt onder eigen merk verkocht ( was dus gewoon een niet eens rebranded marstek venus e ) en ze geven nu publiekelijk toe dat er teveel technische problemen zijn
vraag me af wat dit betekend voor wie hun accu problemen vertoont of ontevreden zijn en hoeveel er dan zijn dat ze dit besluit hebben genomen.
dus die daar nu gekocht hebben moeten nu direct naar marstek door of zijn ze nog verplicht service te verlenen?
ik zie nu dat men ook via modbus de cell volages kunnen uitlezen dus de bleutooth hiervoor niet meer nodig?bite schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:07:
Ik had de deze geiinstalleerd ViperRNMC/marstek_venus_modbus De Marstek Venus Energy Manager gebruikt blijkbaar z’n eigen modbus verbinding, misschien moet je dan de één of de ander gebruiken?
De extra opties lijkt me t.z.t. wel handig maar draait nu toch in zelfconsumptie/anti-teruglevering modus en basis inzicht en in SOC in automatiseringen kunnen gebruiken is het belangrijkste voor mij (met andere configuratie en entiteiten moet ik dat denk ik ook aanpassen)
Je kan maar één actieve modbus connectie hebben.aartvark013 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Zit bij mij gewoon in het lokale netwerk op 192.168.50.101 en kan gewoon met Node-red HBC de batterijen bedienen. Iemand een tip?
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ja, je de HA Marstek Energy Manager leest de cell voltages. Bluetooth heb ik in de Manager als functie nog niet gezien. Bij de download in HACS vind je uitgebreide documentatie èn een link naar GitHub voor de laatste release notes.Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:34:
[...]
ik zie nu dat men ook via modbus de cell volages kunnen uitlezen dus de bleutooth hiervoor niet meer nodig?
[ Voor 33% gewijzigd door Mann59 op 03-06-2026 22:32 ]
In de integratie vind je alle afzonderlijke setting en sensoren. Daar vind je meer informatie dan het dashboard laat zien. Misschien staat een van de switches of schuifregelaars in de verkeerde stand. Overigens, heb je gezien dat je ook het maximale laadpercentage kunt instellen?doobieters schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:15:
Ik heb via LAN/modbus ook die Marstek Energy Manager via Home assistant. Net viel me op dat 1 van de batterijen op 100 procent bleef hangen en niet wilde ontladen terwijl er wel verbruikers actief waren. Toen ik deze handmatig op zelfconsumptie zette pakte die het gelijk wel weer op. Iemand enig idee hoe dat kan?
Dat gaat inderdaad prima. Zelf alleen minimaal en maximaal actief maar kan ook per cel. Ik beperk de hoeveelheid informatie en misschien enige load op de cpu etc iets door niet meer alle opties te activeren.Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:34:
[...]
ik zie nu dat men ook via modbus de cell volages kunnen uitlezen dus de bleutooth hiervoor niet meer nodig?
Als je bij het maken van een bericht op het cameraatje in de balk boven het bericht klikt dan opent een venster "Afbeelding Invoegen". Je moet daar eerst een foto naartoe slepen, daarna klik je op de foto zodat er een vinkje in komt en kun je met de knop "Invoegen" die foto in je bericht opnemen. Die komt dan op de plek waar de cursor stond.Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:57:
Ik heb nog niet ontdekt hoe ik in dit forum een afbeelding kan uploaden.
Voor zover ik weet, en uitgebreide informatie staat wel op de sites van Rijksoverheid etc — Je hebt als particuliere klant een overeenkomst met de winkel, zelfs buiten de garantieperiode als je mag verwachten dat het product langer blijft werken. De bewijslast verandert dan wel. Het hoort niet zo dat ze je met elk probleem doorverwijzen naar de fabrikant om daar hulp te vragen al is dat vaak wel gemakkelijker omdat anders de winkel er toch tussenin zit, langer duurt en ze er waarschijnlijk liever geen werk van hebben. Zelfs als de fabrikant niet meer bestaat moet de winkel een oplossing bieden. (dozenschuivers zullen de onderneming wel stoppen dan)Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:32:
[...]
dus die daar nu gekocht hebben moeten nu direct naar marstek door of zijn ze nog verplicht service te verlenen?
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 03-06-2026 23:13 ]
Alles nagekeken, maar ik zie geen gekke dingen. Nu begonnen ze elkaar zelfs te laden en ontladen.. paar dagen prima gewerkt en nu begint het kuren te krijgen.Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:38:
[...]
In de integratie vind je alle afzonderlijke setting en sensoren. Daar vind je meer informatie dan het dashboard laat zien. Misschien staat een van de switches of schuifregelaars in de verkeerde stand. Overigens, heb je gezien dat je ook het maximale laadpercentage kunt instellen?
Ook al zeggen ze hun onderneming op, moeten ze nog steeds aan de 2-jarige garantie voldoen. Zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Zijn ze toevallig ook een B.V en hebben er ook op bestuurlijk vlak eigenaardigheden plaats gevonden lopen ze op persoonlijk vlak ook een risico ..bite schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:11:
[...]
Voor zover ik weet, en uitgebreide informatie staat wel op de sites van Rijksoverheid etc — Je hebt als particuliere klant een overeenkomst met de winkel, zelfs buiten de garantieperiode als je mag verwachten dat het product langer blijft werken. De bewijslast verandert dan wel. Het hoort niet zo dat ze je met elk probleem doorverwijzen naar de fabrikant om daar hulp te vragen al is dat vaak wel gemakkelijker omdat anders de winkel er toch tussenin zit, langer duurt en ze er waarschijnlijk liever geen werk van hebben. Zelfs als de fabrikant niet meer bestaat moet de winkel een oplossing bieden. (dozenschuivers zullen de onderneming wel stoppen dan)
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Enig besef wat @dasystemcheck heeft moeten doen voor een geschil met marstek.nl, pagina's aan berichten, telefoontjes , contact met instanties, echt niet haalbaar gewoon iemand, hij had er een hobbyproject van gemaakt en uiteindelijk is marstek.nl over de brug gekomen met tegenzin.S2S schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:54:
[...]
Ook al zeggen ze hun onderneming op, moeten ze nog steeds aan de 2-jarige garantie voldoen. Zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Zijn ze toevallig ook een B.V en hebben er ook op bestuurlijk vlak eigenaardigheden plaats gevonden lopen ze op persoonlijk vlak ook een risico ..
Te lezen in deel 1.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ja heb ik toen wel allemaal gelezen .. Niemand zegt dat het makkelijk istweeek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:39:
[...]
Enig besef wat @dasystemcheck heeft moeten doen voor een geschil met marstek.nl, pagina's aan berichten, telefoontjes , contact met instanties, echt niet haalbaar gewoon iemand, hij had er een hobbyproject van gemaakt en uiteindelijk is marstek.nl over de brug gekomen met tegenzin.
Te lezen in deel 1.
[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 04-06-2026 09:16 ]
Het hoeft ook niet makkelijk te zijn, maar dit verhaal vond ik dan ook wel ernstig om daar aan te beginnen.S2S schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:13:
[...]
Niemand zegt dat het makkelijk isje wilt je gelijk halen toch ? Of geld weggooien? Ik ken de geintjes .. de aanhouder die wint ..
Zeker met de regels die je van te voren al moet weten en waar je het geschil ook neer moet leggen.
In ieder geval was het een knappe prestatie.
De garantie wordt ‘gewoon’ erkend en in geval dat een batterij defect blijk bij normaal gebruik of als men een beroep wil doen op een garantie claim, vindt omruiling rechtstreeks vanuit de fabrikant plaats.
Duramotion B.V. / Duravolt wordt als officieel distributiekanaal erkend door fabrikant Marstek.
Wij staan direct in verbinding met de technische ondersteuning en onze contactpersonen binnen Marstek.
Erop vertrouwend u naar voldoening te hebben geïnformeerd.
Daarnaast wens ik u een mooie dag toe!
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Ze zijn vaak ook wel correct. Maar binnen de 2 jaar is de verkoper verantwoordelijk dat het goed opgelost wordt .. niet de fabrikant, dat is wettelijk na 2 jaar. Of ze het snel op kunnen lossen met de omruiling binnen die 2 jaar is hun probleem. (All kopen ze zelf er 1 bij een reseller ) En hoe ze dat doen .. als het maar binnen de wet valt. Het wettelijk bepaalde termijn wat redelijk is .. zeg maar. Maar zoals je leest schuiven ze het snel door naar de fabrikant.. tenzij hier met defect binnen de 2 jaar zelf gaan omruilen, dat kan ik niet helemaal opmaken uit deze tekst . Het leest als : alles bij fabrikant.lvhb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:28:
Ik heb eens de vraag gesteld aan duramotion hoe het nu zit met de garantie. Hieronder hun antwoord.
De garantie wordt ‘gewoon’ erkend en in geval dat een batterij defect blijk bij normaal gebruik of als men een beroep wil doen op een garantie claim, vindt omruiling rechtstreeks vanuit de fabrikant plaats.
Duramotion B.V. / Duravolt wordt als officieel distributiekanaal erkend door fabrikant Marstek.
Wij staan direct in verbinding met de technische ondersteuning en onze contactpersonen binnen Marstek.
Erop vertrouwend u naar voldoening te hebben geïnformeerd.
Daarnaast wens ik u een mooie dag toe!
[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 04-06-2026 09:41 ]
En hadden die niet beloofd dat ze 10 jaar zelf voor de omruiling zouden zorgen bij defect?Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 04:33:
Weet niet of het al gepost is hier.
Maar duramotion met hun marstek duravolt zijn gestopt met de verkoop van de marstek.
Duramotion als merk bestaat nog maar ze verkopen nu de growatt thuis accu.
Dat is wel appart zeg
Ze hebben hier ook de korting actie gedaan en duravolt special in het leven geroepen voor hun duravolt martsek accu .. hadden ze er toch geen vertrouwen in .?
Mooi poen gepakt tijdens de actie vorig jaar en nu stoppen ze ermee...niet te vertrouwen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik krijg alle cel data binnen via Hame Relay, zowel voor 2 stuks V1 als voor de V2Druppeltje_ schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:08:
[...]
Bij mij werken cellvoltages ook alleen via de BLE integratie.
Met Hamerelay krijg ik die ook niet binnen. Nuja, na de laatste update werkt hamerelay helemaal niet meer hier.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Misschien leuk voor je om de TS bij te houden.PaulC schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:30:
Nu de nieuwe venus v4 bekend is, moet deze niet bij in de ineleidende vergelijkingstabel ?
Inderdaad hebben ze gezegd, hier nog zwart/wit op mail staan. Had gehoopt dat één van de betrouwbare verdelers was, maar als ik dit lees kan je evengoed bij elke andere dozenschuiver gaan, ook voor de nieuwe Growatt die ze schuiven nu...DSSW schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:51:
[...]
En hadden die niet beloofd dat ze 10 jaar zelf voor de omruiling zouden zorgen bij defect?
Mooi poen gepakt tijdens de actie vorig jaar en nu stoppen ze ermee...niet te vertrouwen.
| Kenmerk | V3 | VENUS E 4.0 |
|---|---|---|
| Capaciteit | 5,12 kWh | 5 kWh |
| Continu vermogen | 2.500 W | 3.000 W |
| EPS backup | 2.500 W | 3.000 W |
| Omschakeltijd | <15 ms | <10 ms |
| Cellen | ~280Ah klasse | 314Ah |
| Cycli | >6.000 | >10.000 |
| Gewicht | ~60-63 kg | 47-50 kg |
| Voetafdruk | V3 | 7% kleiner |
| Connectiviteit | WiFi / BT / LAN | WiFi / BT / LAN |
| Uitbreiding | 15,36 kWh | 15 kWh |
| Smart EV integratie | beperkt | volledig ondersteund |
| AI energiesturing | basis | uitgebreid AI/VPP platform |
Zoiets?Vul maar aan ,corrigeer waar nodig
freelance-intelligence.info
Die prijs valt eigenlijk goed mee. Tegen eind dit jaar dus te vinden tegen €1300coldasice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:45:
Gen 4 is ongeveer €1.699.
En die basis AI energiesturing (?) is toch ook al vaak hier besproken.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Wel fijn dat 'ie kleiner is, maar voor een verschil van bijna 600 euro vind ik de Venus 3.0 prima. Over 6.000 ladingen is de wereld toch compleet anders.coldasice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:45:Bronnen: officiële Marstek productpagina en recente introductieartikelen. batterij. Gen 4 is ongeveer €1.699.
Kenmerk V3 VENUS E 4.0 Capaciteit 5,12 kWh 5 kWh Continu vermogen 2.500 W 3.000 W EPS backup 2.500 W 3.000 W Omschakeltijd <15 ms <10 ms Cellen ~280Ah klasse 314Ah Cycli >6.000 >10.000 Gewicht ~60-63 kg 47-50 kg Voetafdruk V3 7% kleiner Connectiviteit WiFi / BT / LAN WiFi / BT / LAN Uitbreiding 15,36 kWh 15 kWh Smart EV integratie beperkt volledig ondersteund AI energiesturing basis uitgebreid AI/VPP platform
Zoiets?Vul maar aan ,corrigeer waar nodig
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Geschiedenis herhaalt zich....Avenger 2.0 zondag 24 augustus 2025 12:58
springfield89 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:53:
Ik ben ook aan het zien om eentje te kopen maar met de komst van de v3 vraag ik mij af of het niet beter is om even te wachten als ik zie dat deze voor 1600 euro al wordt aangeboden in Duitsland. Wat was de introductie prijs van de v2 en wanneer was dit? Ik vind dit niet meteen terug.
De v1 was in begin €1899 geloof ik en nu met gemak voor €1299 vind je een v2.
De v3 zal tegen de lente (en aankomende v4 tegen dan waarschijnlijk) ook wel serieus in prijs dalen.
Uiteraard enkel voor enkelingen nu die het nieuwste van nieuwste willen.THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:56:
[...]
Wel fijn dat 'ie kleiner is, maar voor een verschil van bijna 600 euro vind ik de Venus 3.0 prima. Over 6.000 ladingen is de wereld toch compleet anders.
Maar net zoals de v3 vorig jaar gaat die na enkele maanden naar de v3 prijs als de bestaande v3 stock op is. Dus voor wie pas vanaf 2027 nodig heeft is misschien wel wachten waard.
Ik gok van wel, gezien verschillende features heeft deze misschien krachtigere cpu voor EMS en uiteraard andere INV en BMS.tweeek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:13:
Ik ben wel benieuwd naar de FW versies er op de 3 nieuwe modellen komen, word dit weer een nieuwe reeks resulteert dat in verwarrende berichtgeving.
Ik zie nu dat de actieve celbalancering nog aan stond.. dat zal het wel geweest zijnMann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:38:
[...]
In de integratie vind je alle afzonderlijke setting en sensoren. Daar vind je meer informatie dan het dashboard laat zien. Misschien staat een van de switches of schuifregelaars in de verkeerde stand. Overigens, heb je gezien dat je ook het maximale laadpercentage kunt instellen?
[ Voor 3% gewijzigd door doobieters op 04-06-2026 12:38 ]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, volgens mij is die niet bestaand op de V3. En anders ben ik benieuwd of dat later op de V3 nog toegevoegd kan worden, of dat anders de HA ontwikkelaars in dat gat stappen.3DWim schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:54:
Welke "beperkte EV integratie" heeft de V3 dan ?
En die basis AI energiesturing (?) is toch ook al vaak hier besproken.
Zo doen ze datDSSW schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:51:
[...]
En hadden die niet beloofd dat ze 10 jaar zelf voor de omruiling zouden zorgen bij defect?
https://www.amazon.nl/dp/B01MY5JIJ0
Top, mag wat mij betreft bij de startpost...doobieters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:51:
Voor alle potentiële Home Assistant gebruikers die een LAN aansluiting willen (voor modbus) maar geen ethernet internet verbinding dichtbij de batterij hebben. Ik gebruik de TP Link AC750, daarmee kun je wifi signaal omzetten naar LAN en werkt perfect. Vergeet niet de fysieke schakelaar aan de zijkant om te zetten naar client mode.
Niemand houd je tegen om die taak op je te nemen!coldasice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:55:
[...]
Top, mag wat mij betreft bij de startpost...
En voor de volledigheid, heb er hier eentje perfect draaien via powerline ethernet adapters (eentje bij de batterij en eentje bij de meterkast). Je hebt denk ik per definitie power in de buurt van je batterijdoobieters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:51:
Voor alle potentiële Home Assistant gebruikers die een LAN aansluiting willen (voor modbus) maar geen ethernet internet verbinding dichtbij de batterij hebben. Ik gebruik de TP Link AC750, daarmee kun je wifi signaal omzetten naar LAN en werkt perfect. Vergeet niet de fysieke schakelaar aan de zijkant om te zetten naar client mode.
Ik heb er ook eentje via powerline, maar gek genoeg wilde de tweede batterij er niet aan (signaal te zwak).. dus ik moest uitwijken naar een andere oplossing en kwam op deze. Werkt al maanden stabiel zo.Dogmatix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:08:
[...]
En voor de volledigheid, heb er hier eentje perfect draaien via powerline ethernet adapters (eentje bij de batterij en eentje bij de meterkast). Je hebt denk ik per definitie power in de buurt van je batterij. Nog niet getest wat er gebeurt als je je powerline adapter op de backup-poort zet.
I’m wacht gewoon tot mijn V2 kapot gaat, zo heb ik ook mijn eerste V2 kunnen omruilen naar een V3, dus als mijn 2e V2 kapot gaat en de V3 is niet meer leverbaar dan een V4. Zou wel fijn zijn.Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Inderdaad, wil ook zeggen dat de prijs ruw geschat dezelfde gaat blijven. Mogelijk kan je een v3 nog tegen lagere prijs aanschaffen bij einde reeds deal dan bij v2 het geval was.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Dat begrijp ik, al vraag ik mij af of ze binnen afzienbare tijd geen refurbished modellen gaan leveren ter vervanging. Anders gaan er veel mensen met 9 jaar oude batterijen plots een defect krijgen als ze steeds een nieuwe ter vervanging leverenWargamingPlayer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:43:
[...]
I’m wacht gewoon tot mijn V2 kapot gaat, zo heb ik ook mijn eerste V2 kunnen omruilen naar een V3, dus als mijn 2e V2 kapot gaat en de V3 is niet meer leverbaar dan een V4. Zou wel fijn zijn.
Als je echt stoort zullen er wel mensen zijn die eventueel hun v2 met jouw v3 willen ruilenAapje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:38:
Nu benieuwd wat ze gaan opsturen als ik iedereen hier zo hoor hebben ze geen V2 machines meer? Zou jammer zijn, heb ik straks 1 afwijkende unit...
Zonder enig probleem. Heb nu een V2 en een V3 hangen. Die V2 ruil Ik met liefde om voor een nieuwe V3.Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:08:
[...]
Als je echt stoort zullen er wel mensen zijn die eventueel hun v2 met jouw v3 willen ruilen
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Vraag eerst om een bms update als je het stoort om 2 verschillende versies te hebben staan.Aapje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:38:
Intussen nieuws in mijn garantiekwestie, geen idee of mijn dealer elektramat ermee te maken heeft gehad. Maar Marstek gaf mij op de feedback in de app aan dat mijn Venus E gaat vervangen worden. Volgens wat ik begrijp uit de mail sturen ze eerst een vervangende op en ik moet dan de kapotte op de pallet weer retour sturen. Dus afgezien dat 't even moeizaam ging met de eerste lijn helpdesk van Marstek en die van Elektramat denk ik dat 't goed gaat komen... Nu benieuwd wat ze gaan opsturen als ik iedereen hier zo hoor hebben ze geen V2 machines meer? Zou jammer zijn, heb ik straks 1 afwijkende unit...
Bij mijn beide V2's hielp het bijzonder genoeg. Mochten ze toch weer moeilijk doen ga ik voor de V4 als vervanging later.
In dit geval marstek.nl
https://syscheck.nl/nl/marstek-venus-2-defect-ervaring/
[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 04-06-2026 20:26 ]
na veel lezen en volgen de Marstek Venus E V3 aangeschaft, na lang wachten omdat het pakket tot 3x toe bij de transporteur "kwijt" was eindelijk gekomen. Helaas was die periode van wachten niet de enigste.
De batterij zit nu 4 dagen in het stopcontact maar heeft nog helemaal niks gedaan. Grootste frustratie is de CT003 die continue vast blijft staan op "Bezig met diagnosticeren". De CT003 leest alle fasen prima uit en geeft de waardes correct aan, echter komt hij niet van de diagnose af. De CT zit alleen met voeding in de P1 poort van de meter.
Alle updates zijn gedraaid:
CT003 Apparaat versie V117 | Communicatiemodule 202409090159
Batterij V148* | Communicatiemodule 202512040647
*Sinds gisteravond na wat heen en weer typen in de app met Marstek pushte hij ineens versie 148.119.112 maar wat ik ook doe, deze update wil niet geïnstalleerd worden. Tijdens het updaten krijg ik de melding Update succesvol op ongeveer 60 %.
Zowel de batterij als CT module staan 1 meter van de wifi spot af, historische zit op 40dBm in het groene.
Ik zit nu weer te wachten op het zoveelste berichtje in de help & feedback. Ben wel benieuwd of er meer zijn met deze of soortgelijke issues of dat ik wederom gewoon weer domme pech heb.
[ Voor 4% gewijzigd door Ploiink op 04-06-2026 20:30 ]
PSN: Ploiink Steam: Ploiink56 (Frankie Fourfinger)
Heel vreemd. Ik had dus exact het zelfde issue. Ik heb het probleem bij Marstek en Duramotion aangemeld. Heb mijn logs verzonden. Moest firmware updates doen. Dag later een schermafdruk dat bij ontladen van 100 naar 11% maar iets van 3kWh en laden van 11 naar 100% er maar 3,5kWh in ging. En toen had ik binnen 3 weken een nieuwe unit.tweeek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:21:
En voor de mensen die interesse hebben om wat info te lezen betreft een garantie procedure en willen weten hoe een winkel/bedrijf daar mee om kan gaan.
In dit geval marstek.nl
https://syscheck.nl/nl/marstek-venus-2-defect-ervaring/
Kortom het kan wel snel. Dus snap niet wat er in dit geval fout is gegaan.
[ Voor 5% gewijzigd door WargamingPlayer op 04-06-2026 20:35 ]
Ik denk dat v122 de laatste stabiele versie is voor de CT003.Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,
na veel lezen en volgen de Marstek Venus E V3 aangeschaft, na lang wachten omdat het pakket tot 3x toe bij de transporteur "kwijt" was eindelijk gekomen. Helaas was die periode van wachten niet de enigste.
De batterij zit nu 4 dagen in het stopcontact maar heeft nog helemaal niks gedaan. Grootste frustratie is de CT003 die continue vast blijft staan op "Bezig met diagnosticeren". De CT003 leest alle fasen prima uit en geeft de waardes correct aan, echter komt hij niet van de diagnose af. De CT zit alleen met voeding in de P1 poort van de meter.
*Sinds gisteravond na wat heen en weer typen in de app met Marstek pushte hij ineens versie 148.119.112 maar wat ik ook doe, deze update wil niet geïnstalleerd worden. Tijdens het updaten krijg ik de melding Update succesvol op ongeveer 60 %.
Zowel de batterij als CT module staan 1 meter van de wifi spot af, historische zit op 40dBm in het groene.
Ik zit nu weer te wachten op het zoveelste berichtje in de help & feedback. Ben wel benieuwd of er meer zijn met deze of soortgelijke issues of dat ik wederom gewoon weer domme pech heb.
Heb je al eens een ander metermodel geselcteerd? Al even getoggled tussen autodiagnose en éénfasig? Hij verspringt zelf wel naar de juiste..
En volgens mij belangrijker, heb je powerlines of AP's actief? en zo ja, ben je in de mogelijkheid om de initiele installatie uit te voeren met slechts 1 Wifi punt om het netwerkhoppen uit te sluiten..
Daarna kan je de LAN kabel inpluggen.
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Was dit niet een iets als je met netwerkkabel aangesloten zat je die zou moeten verwijderen en dat dan de update zou moeten lukken ...... weet het even niet preciesPloiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,
Ik kan bij de CT op de versie blijven klikken maar hij heeft geen update.Bart Bever schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:35:
[...]
Ik denk dat v122 de laatste stabiele versie is voor de CT003.
Heb je al eens een ander metermodel geselcteerd? Al even getoggled tussen autodiagnose en éénfasig? Hij verspringt zelf wel naar de juiste..
En volgens mij belangrijker, heb je powerlines of AP's actief? en zo ja, ben je in de mogelijkheid om de initiele installatie uit te voeren met slechts 1 Wifi punt om het netwerkhoppen uit te sluiten..
Ook diverse metermodellen al geprobeerd evenals het hoppen tussen 1 fase en de drie fasen optie.
De Marstek heeft een eigen ssid point speciaal aangemaakt op 2.4ghz waar enkel mijn telefoon en de Marstek spullen op ingelogd zijn. Je verhaal omtrent powerlines of AP's zegt mij zo niks.
**Edit, ik ga nu een lan kabel in de batterij drukken
[ Voor 3% gewijzigd door Ploiink op 04-06-2026 20:42 ]
Het kan ook snel maar dit geeft dus aan dat in dit geval marstek.nl gewoon verder je als klant laat stikken en eigenlijk wat duramotion nu ook doet met wat er in hun berichtgeving staat.WargamingPlayer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:34:
[...]
Heel vreemd. Ik had dus exact het zelfde issue. Ik heb het probleem bij Marstek en Duramotion aangemeld. Heb mijn logs verzonden. Moest firmware updates doen. Dag later een schermafdruk dat bij ontladen van 100 naar 11% maar iets van 3kWh en laden van 11 naar 100% er maar 3,5kWh in ging. En toen had ik binnen 3 weken een nieuwe unit.
Kortom het kan wel snel. Dus snap niet wat er in dit geval fout is gegaan.
Tevens is Duramotion wel zo achterbaks hier actief te zijn in het begin van de marstek en wanneer ze afhaken dan ook daar in het forum geen melding van te maken.
"in ieder geval 2 partijen die je dozenschuivers kan noemen met een mooi voorkomen zijn wel rot van binnen"
Ik had mijn v3 voor het eerst aangesloten, app werkte maar geen batterij die vulde, alleen had ik de aanknop niet gebruikt ik kwam daar pas een dag later achter.... het zal toch nietPloiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Het zal volgens mij ook die richting uitgaan..merlin1201 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:47:
[...]
Ik had mijn v3 voor het eerst aangesloten, app werkte maar geen batterij die vulde, alleen had ik de aanknop niet gebruikt ik kwam daar pas een dag later achter.... het zal toch niet
Staat BT en Locatie aan op de Smartphone? Wat zegt het Marstek front?
De Marstek staat toch op 'Zelfconsumptie?'
Brandt 'CT' groen in de app?
Reboot accu, 10 sec aan/uitknop inhouden
...
[ Voor 4% gewijzigd door Bart Bever op 04-06-2026 20:52 ]
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Batterij is nu aan het ontladen. Dank voor het mee denken, nou de volgende zaken regelen
[ Voor 10% gewijzigd door Ploiink op 04-06-2026 20:55 ]
Ik heb in de app de mode op Self staan. en verder gebruik ik HA uitsluitend om uit le lezen.
Ahja piekbegrenzing heb ik net uitgezet.
/f/image/N0rG04W9miPt0O8JIMIorC84.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ubynlfyjopz4PNLrAH52PV6P.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 04-06-2026 21:57 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
en dan later een service afhandeling nodig hebbenWargamingPlayer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:14:
[...]
Zonder enig probleem. Heb nu een V2 en een V3 hangen. Die V2 ruil Ik met liefde om voor een nieuwe V3.
[ Voor 5% gewijzigd door dnat op 04-06-2026 22:08 ]
Cel max 3,271 V
Cel min 3,264 V
Δ cel 181 mV
Volgens mij is het verschil slechts 7 mV en geen 181 mV ???
https://thuisbatterij.io/product/marstek-venus-e-max
Hij lijkt hiermee voordeliger te zijn dan twee aparte Venus E 4.0 toestellen.
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Verkeerde leverancier gekozen. Er zijn meerdere partijen die 'm gewoon op voorraad hebben.superduper schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:28:
Levertijd voor een V3 is wel echt flink ruk.. Op 14 mei besteld, maar gaat nog zeker 12 dagen duren hoorde ik vandaag...
Ik heb deze week onze tweede V3 besteld bij Thuisbatterij.nl en die werd de dag erna al uitgeleverd.
🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro
Is dat op 100% gemeten, want 7mV is abnormaal laag voor een Marstek. De meeste hebben rond de 200mV verschil hierr2504 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:55:
Ik zie hier in de Marstek Venus Energy manager...
Cel max 3,271 V
Cel min 3,264 V
Δ cel 181 mV
Volgens mij is het verschil slechts 7 mV en geen 181 mV ???
Wetende dat die prijs tegen eind dit jaar nog serieus zal zakken inderdaad geen slechte deal.DriesA schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:10:
Ik had het hier nog niet zien passeren, maar de prijs van de Venus E Max lijkt ook bekend te zijn:
https://thuisbatterij.io/product/marstek-venus-e-max
Maak er nou geen wijsheid van, niemand weet wat de prijzen gaan doen.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:02:
[...]
Wetende dat die prijs tegen eind dit jaar nog serieus zal zakken inderdaad geen slechte deal.
Zoveel zaken die van invloed zijn als oorlog, hogere brandstof / energieprijzen, verdwijnen saldering en nog wat zaken.
Kan uiteraard, maar die tijdelijke introductie prijs is bij Venus E v1, v3 ons ook gelapt geweest om dan enkele maanden nadien serieus in prijs te zakken. En iedere keer zie je dat je in eind van jaar en begin goede deals kan doen. Vanaf april wanneer de zonnige dagen beginnen terug te komen stijgt de verkoop ook explosief en dan ben je mogelijk te laat zoals nu ( hogere prijzen, langere wachttijden, etc).tweeek schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:43:
[...]
Maak er nou geen wijsheid van, niemand weet wat de prijzen gaan doen.
Zoveel zaken die van invloed zijn als oorlog, hogere brandstof / energieprijzen, verdwijnen saldering en nog wat zaken.
eeh? ok. Direct bij Marstek besteld. Ik ga kijken of ik hem dan kan annuleren daar.MarjaR schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:41:
[...]
Verkeerde leverancier gekozen. Er zijn meerdere partijen die 'm gewoon op voorraad hebben.
Ik heb deze week onze tweede V3 besteld bij Thuisbatterij.nl en die werd de dag erna al uitgeleverd.
Wat er ook standaard eerder voorgekomen is is dat er dan enkele bedrijven zijn die zelf een prijs maken waarop marstekenergy dan op reageert dat ze geen garantie gaan verlenen.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Kan uiteraard, maar die tijdelijke introductie prijs is bij Venus E v1, v3 ons ook gelapt geweest om dan enkele maanden nadien serieus in prijs te zakken. En iedere keer zie je dat je in eind van jaar en begin goede deals kan doen. Vanaf april wanneer de zonnige dagen beginnen terug te komen stijgt de verkoop ook explosief en dan ben je mogelijk te laat zoals nu ( hogere prijzen, langere wachttijden, etc).
Maar ook minder (totaal) vermogen. Met grofweg 250€/kWh komt de Anker AC max met €300/kWh ook best dichtbij. Als er 12% gereserveerd word is het verschil met €285/kWh zelfs nog kleiner.DriesA schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:10:
PS: ik heb geen 'bijzondere' dingen gedaan zoals modbus of api of andere slimme aansturing. Gewoon standaard plug and play op wifi, met zelfconsumptie modus.
Wat is er mis met een perfecte werking?BBKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:31:
Gekke vraag wellicht. Werkt allemaal perfect, op firmware versie 147.116.112.5
Werkt allemaal prima, alleen de V2 vraagt al een tijdje een update van de firmware maar dit lukt niet. Ben dit probleem al eens tegengekomen hier maar vind het niet meer terug.
De V2 draait nu op V153 bms 212. Hij vraagt update naar 215. Heb dit al verschillende keren geprobeerd: update proces loopt gewoon goed, hij zegt daarna ook update ok, maar als ik dan in de instellingen kijk, is de versie nog steeds 212 ipv 215. En tijdje later vraagt hij weer om up te daten.
Hoe kan ik dit oplossen? Heb batterij al een keer gereset
Mocht het laatste geen grapje zijn geweest, als je de powerline adapter op de backup poort zet gebeurt er natuurlijk helemaal niets, want dan gaat het signaal de MarsTek in ipv uw huiselijk elektriciteitsnet en geraakt het dus nergensDogmatix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:08:
[...]
En voor de volledigheid, heb er hier eentje perfect draaien via powerline ethernet adapters (eentje bij de batterij en eentje bij de meterkast). Je hebt denk ik per definitie power in de buurt van je batterij. Nog niet getest wat er gebeurt als je je powerline adapter op de backup-poort zet.
Ja precies dat is nou exact waarom ik twijfel over updaten. Zie hier in dit topic hoop gedoe na updaten.
Maar goed daarmee mis ik wellicht nieuwe functies dus vandaar de dubbelcheck
Bij de ene gaat een update goed, bij een ander niet, en de reden is vaak niet helder.BBKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Ja precies dat is nou exact waarom ik twijfel over updaten. Zie hier in dit topic hoop gedoe na updaten.
Maar goed daarmee mis ik wellicht nieuwe functies dus vandaar de dubbelcheck
Stel je prioriteit aan een perfect werkende opstelling, laat het dan zo.
Vind je het belangrijker om gebruik te kunnen maken van wellicht misgelopen functies, update dan.
(kon je bij een V3 niet naar links vegen om info te krijgen over de versie? )
[ Voor 6% gewijzigd door tweeek op 05-06-2026 11:37 ]
Reserveren alle batterijen niet een bepaald percentage? Bij sommige is dat gewoon niet zichtbaar en hermappen 12 tot 100 gewoon van 0 tot 100 percent.DukeBox schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Als er 12% gereserveerd word is het verschil met €285/kWh zelfs nog kleiner.
Ja maar expliciet bij de Anker wordt aangegeven dat de geadverteerde capaciteit 100% bruikbaar is.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:59:
[...]
Reserveren alle batterijen niet een bepaald percentage? Bij sommige is dat gewoon niet zichtbaar en hermappen 12 tot 100 gewoon van 0 tot 100 percent.
uhh, die bestaat niet.superduper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:55:
[...]
eeh? ok. Direct bij Marstek besteld. Ik ga kijken of ik hem dan kan annuleren daar.
Marstek.nl (als je hier besteld hebt) is handige dozenschuiver > solardeals.
Van hun website
Marstek Nederland is een handelsnaam van SolarDeals B.V. en opereert als
zodanig onder deze rechtspersoon.
Lekker dan. Je krijgt alleen mails van marstek nederland en niets van Solardeals (die kende ik niet)..3DWim schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
[...]
uhh, die bestaat niet.
Marstek.nl (als je hier besteld hebt) is handige dozenschuiver > solardeals.
Van hun website
Marstek Nederland is een handelsnaam van SolarDeals B.V. en opereert als
zodanig onder deze rechtspersoon.
Ik heb ze gebeld en de order laten annuleren. Moet nog bevestigd worden maar kon wel.
Ik heb 0,011V als delta bij Vens E v2 bij 32% soc.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:01:
[...]
Is dat op 100% gemeten, want 7mV is abnormaal laag voor een Marstek. De meeste hebben rond de 200mV verschil hier
Ik zal eens kijken wat dit is bij 100% soc, als de accu vol komt vandaag. Gaat nog niet zo snel als vorige week.
Nee, was ergens rond 90% dacht ik.. momenteel is de delta slechts 5 mV bij een SOC van 62%Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:01:
[...]
Is dat op 100% gemeten, want 7mV is abnormaal laag voor een Marstek. De meeste hebben rond de 200mV verschil hier
Ik kijk nog wel eens opnieuw bij 100% maar ik heb nooit nooit dergelijk verschil opgemerkt.
Ik schat 0,145V bij 100%. Weet het mij te zeggen3DWim schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:26:
[...]
Ik heb 0,011V als delta bij Vens E v2 bij 32% soc.
Ik zal eens kijken wat dit is bij 100% soc, als de accu vol komt vandaag. Gaat nog niet zo snel als vorige week.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Eigenlijk is de curve van LFP heel vlak, dus spanning gaat pas echt omhoog bij laatste %. Dus zelfs bij grote onbalans verlies je niet echt veel capaciteit (hooguit enkele %).r2504 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
[...]
Nee, was ergens rond 90% dacht ik.. momenteel is de delta slechts 5 mV bij een SOC van 62%
Ik kijk nog wel eens opnieuw bij 100% maar ik heb nooit nooit dergelijk verschil opgemerkt.
Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,
Heb je de netwerkkabel uitgetrokken tijdens de update?
DSSW schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:23:
Heb je de netwerkkabel uitgetrokken tijdens de update?
Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:53:
De truc met de lan kabel heeft gewerkt..
Ik snap dit ook dit helemaal, bij mij gaan updates namelijk helemaal niet goed wanneer de batterijen op lan zitten aangesloten. Alleen updates op wifi worden correct verwerkt, bij lan installeerde die de update niet echt en blijft de batterij vragen om de update uit te voeren.
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
app caching, je kan testen met ander BT device of de app eens wegdoen.Leon M schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:12:
Ff vraagje tussendoor: hier een Marstek V2 en V3 aangestuurd met CT003
Werkt allemaal prima, alleen de V2 vraagt al een tijdje een update van de firmware maar dit lukt niet. Ben dit probleem al eens tegengekomen hier maar vind het niet meer terug.
De V2 draait nu op V153 bms 212. Hij vraagt update naar 215. Heb dit al verschillende keren geprobeerd: update proces loopt gewoon goed, hij zegt daarna ook update ok, maar als ik dan in de instellingen kijk, is de versie nog steeds 212 ipv 215. En tijdje later vraagt hij weer om up te daten.
Hoe kan ik dit oplossen? Heb batterij al een keer gereset
Voor een update heb je enkel een bluetooth verbinding nodig tussen de GSM en de batterij.obed112 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:51:
[...]
Ik snap dit ook dit helemaal, bij mij gaan updates namelijk helemaal niet goed wanneer de batterijen op lan zitten aangesloten. Alleen updates op wifi worden correct verwerkt, bij lan installeerde die de update niet echt en blijft de batterij vragen om de update uit te voeren.
Ondertussen is de batterij vol (98% want sinds ik Marstek Venus Energy Manager gebruik zie ik eigenlijk nooit meer 100% staan) en de data is nu;Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:57:
[...]
Eigenlijk is de curve van LFP heel vlak, dus spanning gaat pas echt omhoog bij laatste %. Dus zelfs bij grote onbalans verlies je niet echt veel capaciteit (hooguit enkele %).
Cel max3,581 V
Cel min3,392 V
Δ cel191 mV
Bij mij wil ie al een tijdje updaten naar 148.119.113, maar ik laat het gewoon zo. Op enkele maanden heb ik tweemaal een probleem gehad: wifi weg op batterij en een probleempje met de CT003, maar voor de rest draait Self consumption zonder problemen.BBKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:31:
Gekke vraag wellicht. Ik heb de Marstek V3 nu sinds een week draaien zonder enig probleem. Werkt allemaal perfect, op firmware versie 147.116.112.5 . Nu krijg ik in app versie 148.116.112.5 aangeboden. Ben door alle opmerkingen in dit forum beetje huiverig voor updaten geworden. Is dat terecht en kan ik beter op de huidige firmware doorgaan, of is ervaring van jullie dat het eigenlijk altijd wel goed gaat?
PS: ik heb geen 'bijzondere' dingen gedaan zoals modbus of api of andere slimme aansturing. Gewoon standaard plug and play op wifi, met zelfconsumptie modus.
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.