• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:52
NoFate schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:03:
[...]

Yep , gisteren ook gehad voor de eerste maal, er was nog verbinding met de P1, wifi dus OK

maar de HWPI zei dat er geen P1 data beschikbaar was, via fluvius even poort open/dicht gezet, hielp niet, heb hem moeten loskoppelen uiteindelijk, toen alles in orde, ook bij de buren zo het geval
Gewoon de router herstart en de HW P1 kwam weer groen, de CT was er ook weer. Marstek noch P1 meter herstart.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

Tazzios

..

Zoek op internet naar 'Marstek Venus Energy Manager' vind Marstek-Venus-Energy-Manager.

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:21
Dr.Dokter schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:55:
[...]


(Ik heb nog niks gelezen over ervaring met v149 en of de API nu wel stabiel is.)
Op Venus A is versie 149 wel stabiel. Heb het nu al bijna 2 weken stabiel met Open API aan.
WargamingPlayer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Tot 800W mag je met een stekker injecteren, daarboven is een vaste aansluiting vereist.
Klopt niet. Die discussie is in deel 1 uitgebreid gevoerd geweest.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:21
sjaakV21 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:36:
Wij hebben de Marstek Venus E3 sinds februari in gebruik naar volle tevredenheid. Sinds die tijd ca 350kwh bespaart.
Onmogelijk. Je kan geld besparen met een batterij maar geen kWh. Een batterij is netto energieverbruiker.

Je afname kan lager zijn en je teruglevering zal dan ook lager zijn. Per saldo is er altijd een kWh verhoging.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
WillemD61 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Onmogelijk. Je kan geld besparen met een batterij maar geen kWh. Een batterij is netto energieverbruiker.

Je afname kan lager zijn en je teruglevering zal dan ook lager zijn. Per saldo is er altijd een kWh verhoging.
De mensen @sjaakV21 zijn gewoon blij dat ze wat minder verbruiken en de zonnestroom beter kunnen gebruiken.
Onmogelijk of niet het is maar hoe je het wil lezen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-06 18:08
Tazzios schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:22:
[...]

Zoek op internet naar 'Marstek Venus Energy Manager' vind Marstek-Venus-Energy-Manager.
Ah, ik keek in HA bij hacs, daar zag ik geen dashboard.
Maar ziet er cool uit.
Zijn er veel mensen hier die het gebruiken/ervaringen?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:48
Tazzios schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:22:
[...]

Zoek op internet naar 'Marstek Venus Energy Manager' vind Marstek-Venus-Energy-Manager.
Ik probeer deze te installeren, maar als ik IP adres probeer in te voeren dan krijg ik foutmelding dat hij de Marstek niet kan vinden. Zit bij mij gewoon in het lokale netwerk op 192.168.50.101 en kan gewoon met Node-red HBC de batterijen bedienen. Iemand een tip?

  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
3DWim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Ah, ik keek in HA bij hacs, daar zag ik geen dashboard.
Maar ziet er cool uit.
Zijn er veel mensen hier die het gebruiken/ervaringen?
Het dashboard wordt als integratie geïnstalleerd als je de Energy Manager hebt geüpload als integratie. Het dashboard vind je dan in het lijstje onder de andere dashboards.

  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Ik heb nog niet ontdekt hoe ik in dit forum een afbeelding kan uploaden. Enigzins onhandige beginner. Ik heb tot nu toe vooral als lezer geparticipeerd. Zie ik iets over het hoofd? Ik wil graag de screenshots van de meting en de actieve balancering van de cellen laten zien. Werkt echt geweldig. Ik had een delta van 234mv en is in een paar uur gezakt naar 194mv. De documentatie legt uit dat Marstek ontwikkelaars 200mv als referentie zien. Ze worden verscheept met Delta's met die waarde. Het laadproces gaat tot veilige celspanning èn veilige max batterijspanning. De max 12% ontlaadgrens Is er om rekening te houden met de laagste celspanning.

  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik had de deze geiinstalleerd ViperRNMC/marstek_venus_modbus De Marstek Venus Energy Manager gebruikt blijkbaar z’n eigen modbus verbinding, misschien moet je dan de één of de ander gebruiken?

De extra opties lijkt me t.z.t. wel handig maar draait nu toch in zelfconsumptie/anti-teruglevering modus en basis inzicht en in SOC in automatiseringen kunnen gebruiken is het belangrijkste voor mij (met andere configuratie en entiteiten moet ik dat denk ik ook aanpassen).

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Ik heb via LAN/modbus ook die Marstek Energy Manager via Home assistant. Net viel me op dat 1 van de batterijen op 100 procent bleef hangen en niet wilde ontladen terwijl er wel verbruikers actief waren. Toen ik deze handmatig op zelfconsumptie zette pakte die het gelijk wel weer op. Iemand enig idee hoe dat kan?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 03:14
zo .... dat zegt nogal wat

ze hadden de marstek als duravolt onder eigen merk verkocht ( was dus gewoon een niet eens rebranded marstek venus e ) en ze geven nu publiekelijk toe dat er teveel technische problemen zijn

vraag me af wat dit betekend voor wie hun accu problemen vertoont of ontevreden zijn en hoeveel er dan zijn dat ze dit besluit hebben genomen.

dus die daar nu gekocht hebben moeten nu direct naar marstek door of zijn ze nog verplicht service te verlenen?

  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 03:14
bite schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:07:
Ik had de deze geiinstalleerd ViperRNMC/marstek_venus_modbus De Marstek Venus Energy Manager gebruikt blijkbaar z’n eigen modbus verbinding, misschien moet je dan de één of de ander gebruiken?

De extra opties lijkt me t.z.t. wel handig maar draait nu toch in zelfconsumptie/anti-teruglevering modus en basis inzicht en in SOC in automatiseringen kunnen gebruiken is het belangrijkste voor mij (met andere configuratie en entiteiten moet ik dat denk ik ook aanpassen)
ik zie nu dat men ook via modbus de cell volages kunnen uitlezen dus de bleutooth hiervoor niet meer nodig?

  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:53
aartvark013 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:08:
[...]

Zit bij mij gewoon in het lokale netwerk op 192.168.50.101 en kan gewoon met Node-red HBC de batterijen bedienen. Iemand een tip?
Je kan maar één actieve modbus connectie hebben.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:34:
[...]

ik zie nu dat men ook via modbus de cell volages kunnen uitlezen dus de bleutooth hiervoor niet meer nodig?
Ja, je de HA Marstek Energy Manager leest de cell voltages. Bluetooth heb ik in de Manager als functie nog niet gezien. Bij de download in HACS vind je uitgebreide documentatie èn een link naar GitHub voor de laatste release notes.

[ Voor 33% gewijzigd door Mann59 op 03-06-2026 22:32 ]


  • Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
doobieters schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:15:
Ik heb via LAN/modbus ook die Marstek Energy Manager via Home assistant. Net viel me op dat 1 van de batterijen op 100 procent bleef hangen en niet wilde ontladen terwijl er wel verbruikers actief waren. Toen ik deze handmatig op zelfconsumptie zette pakte die het gelijk wel weer op. Iemand enig idee hoe dat kan?
In de integratie vind je alle afzonderlijke setting en sensoren. Daar vind je meer informatie dan het dashboard laat zien. Misschien staat een van de switches of schuifregelaars in de verkeerde stand. Overigens, heb je gezien dat je ook het maximale laadpercentage kunt instellen?

  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:34:
[...]

ik zie nu dat men ook via modbus de cell volages kunnen uitlezen dus de bleutooth hiervoor niet meer nodig?
Dat gaat inderdaad prima. Zelf alleen minimaal en maximaal actief maar kan ook per cel. Ik beperk de hoeveelheid informatie en misschien enige load op de cpu etc iets door niet meer alle opties te activeren.

  • KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-06 16:04
Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:57:
Ik heb nog niet ontdekt hoe ik in dit forum een afbeelding kan uploaden.
Als je bij het maken van een bericht op het cameraatje in de balk boven het bericht klikt dan opent een venster "Afbeelding Invoegen". Je moet daar eerst een foto naartoe slepen, daarna klik je op de foto zodat er een vinkje in komt en kun je met de knop "Invoegen" die foto in je bericht opnemen. Die komt dan op de plek waar de cursor stond.

  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:32:
[...]

dus die daar nu gekocht hebben moeten nu direct naar marstek door of zijn ze nog verplicht service te verlenen?
Voor zover ik weet, en uitgebreide informatie staat wel op de sites van Rijksoverheid etc — Je hebt als particuliere klant een overeenkomst met de winkel, zelfs buiten de garantieperiode als je mag verwachten dat het product langer blijft werken. De bewijslast verandert dan wel. Het hoort niet zo dat ze je met elk probleem doorverwijzen naar de fabrikant om daar hulp te vragen al is dat vaak wel gemakkelijker omdat anders de winkel er toch tussenin zit, langer duurt en ze er waarschijnlijk liever geen werk van hebben. Zelfs als de fabrikant niet meer bestaat moet de winkel een oplossing bieden. (dozenschuivers zullen de onderneming wel stoppen dan)

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 03-06-2026 23:13 ]


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:38:
[...]

In de integratie vind je alle afzonderlijke setting en sensoren. Daar vind je meer informatie dan het dashboard laat zien. Misschien staat een van de switches of schuifregelaars in de verkeerde stand. Overigens, heb je gezien dat je ook het maximale laadpercentage kunt instellen?
Alles nagekeken, maar ik zie geen gekke dingen. Nu begonnen ze elkaar zelfs te laden en ontladen.. paar dagen prima gewerkt en nu begint het kuren te krijgen.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

bite schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Voor zover ik weet, en uitgebreide informatie staat wel op de sites van Rijksoverheid etc — Je hebt als particuliere klant een overeenkomst met de winkel, zelfs buiten de garantieperiode als je mag verwachten dat het product langer blijft werken. De bewijslast verandert dan wel. Het hoort niet zo dat ze je met elk probleem doorverwijzen naar de fabrikant om daar hulp te vragen al is dat vaak wel gemakkelijker omdat anders de winkel er toch tussenin zit, langer duurt en ze er waarschijnlijk liever geen werk van hebben. Zelfs als de fabrikant niet meer bestaat moet de winkel een oplossing bieden. (dozenschuivers zullen de onderneming wel stoppen dan)
Ook al zeggen ze hun onderneming op, moeten ze nog steeds aan de 2-jarige garantie voldoen. Zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Zijn ze toevallig ook een B.V en hebben er ook op bestuurlijk vlak eigenaardigheden plaats gevonden lopen ze op persoonlijk vlak ook een risico ..

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
S2S schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Ook al zeggen ze hun onderneming op, moeten ze nog steeds aan de 2-jarige garantie voldoen. Zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Zijn ze toevallig ook een B.V en hebben er ook op bestuurlijk vlak eigenaardigheden plaats gevonden lopen ze op persoonlijk vlak ook een risico ..
Enig besef wat @dasystemcheck heeft moeten doen voor een geschil met marstek.nl, pagina's aan berichten, telefoontjes , contact met instanties, echt niet haalbaar gewoon iemand, hij had er een hobbyproject van gemaakt en uiteindelijk is marstek.nl over de brug gekomen met tegenzin.
Te lezen in deel 1.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

tweeek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Enig besef wat @dasystemcheck heeft moeten doen voor een geschil met marstek.nl, pagina's aan berichten, telefoontjes , contact met instanties, echt niet haalbaar gewoon iemand, hij had er een hobbyproject van gemaakt en uiteindelijk is marstek.nl over de brug gekomen met tegenzin.
Te lezen in deel 1.
Ja heb ik toen wel allemaal gelezen .. Niemand zegt dat het makkelijk is ;) je wilt je gelijk halen toch ? (Ik heb wel vaker met dat bijltje gehakt ) Of geld weggooien? Ik ken de geintjes .. de aanhouder die wint .. desnoods dienen meer mensen een klacht in bijvoorbeeld.. rechtsbijstand en incasso er op … en gaan!

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 04-06-2026 09:16 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
S2S schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Niemand zegt dat het makkelijk is ;) je wilt je gelijk halen toch ? Of geld weggooien? Ik ken de geintjes .. de aanhouder die wint ..
Het hoeft ook niet makkelijk te zijn, maar dit verhaal vond ik dan ook wel ernstig om daar aan te beginnen.
Zeker met de regels die je van te voren al moet weten en waar je het geschil ook neer moet leggen.
In ieder geval was het een knappe prestatie.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:52
Ik heb eens de vraag gesteld aan duramotion hoe het nu zit met de garantie. Hieronder hun antwoord.

De garantie wordt ‘gewoon’ erkend en in geval dat een batterij defect blijk bij normaal gebruik of als men een beroep wil doen op een garantie claim, vindt omruiling rechtstreeks vanuit de fabrikant plaats.

Duramotion B.V. / Duravolt wordt als officieel distributiekanaal erkend door fabrikant Marstek.

Wij staan direct in verbinding met de technische ondersteuning en onze contactpersonen binnen Marstek.


Erop vertrouwend u naar voldoening te hebben geïnformeerd.

Daarnaast wens ik u een mooie dag toe!

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

lvhb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:28:
Ik heb eens de vraag gesteld aan duramotion hoe het nu zit met de garantie. Hieronder hun antwoord.

De garantie wordt ‘gewoon’ erkend en in geval dat een batterij defect blijk bij normaal gebruik of als men een beroep wil doen op een garantie claim, vindt omruiling rechtstreeks vanuit de fabrikant plaats.

Duramotion B.V. / Duravolt wordt als officieel distributiekanaal erkend door fabrikant Marstek.

Wij staan direct in verbinding met de technische ondersteuning en onze contactpersonen binnen Marstek.


Erop vertrouwend u naar voldoening te hebben geïnformeerd.

Daarnaast wens ik u een mooie dag toe!
Ze zijn vaak ook wel correct. Maar binnen de 2 jaar is de verkoper verantwoordelijk dat het goed opgelost wordt .. niet de fabrikant, dat is wettelijk na 2 jaar. Of ze het snel op kunnen lossen met de omruiling binnen die 2 jaar is hun probleem. (All kopen ze zelf er 1 bij een reseller ) En hoe ze dat doen .. als het maar binnen de wet valt. Het wettelijk bepaalde termijn wat redelijk is .. zeg maar. Maar zoals je leest schuiven ze het snel door naar de fabrikant.. tenzij hier met defect binnen de 2 jaar zelf gaan omruilen, dat kan ik niet helemaal opmaken uit deze tekst . Het leest als : alles bij fabrikant.

[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 04-06-2026 09:41 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Maxwp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 04:33:
Weet niet of het al gepost is hier.

Maar duramotion met hun marstek duravolt zijn gestopt met de verkoop van de marstek.

Duramotion als merk bestaat nog maar ze verkopen nu de growatt thuis accu.

Dat is wel appart zeg

Ze hebben hier ook de korting actie gedaan en duravolt special in het leven geroepen voor hun duravolt martsek accu .. hadden ze er toch geen vertrouwen in .?
En hadden die niet beloofd dat ze 10 jaar zelf voor de omruiling zouden zorgen bij defect?

Mooi poen gepakt tijdens de actie vorig jaar en nu stoppen ze ermee...niet te vertrouwen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

Druppeltje_ schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Bij mij werken cellvoltages ook alleen via de BLE integratie.

Met Hamerelay krijg ik die ook niet binnen. Nuja, na de laatste update werkt hamerelay helemaal niet meer hier.
Ik krijg alle cel data binnen via Hame Relay, zowel voor 2 stuks V1 als voor de V2

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:38
Nu de nieuwe venus v4 bekend is, moet deze niet bij in de ineleidende vergelijkingstabel ?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
PaulC schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:30:
Nu de nieuwe venus v4 bekend is, moet deze niet bij in de ineleidende vergelijkingstabel ?
Misschien leuk voor je om de TS bij te houden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

DSSW schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:51:
[...]

En hadden die niet beloofd dat ze 10 jaar zelf voor de omruiling zouden zorgen bij defect?

Mooi poen gepakt tijdens de actie vorig jaar en nu stoppen ze ermee...niet te vertrouwen.
Inderdaad hebben ze gezegd, hier nog zwart/wit op mail staan. Had gehoopt dat één van de betrouwbare verdelers was, maar als ik dit lees kan je evengoed bij elke andere dozenschuiver gaan, ook voor de nieuwe Growatt die ze schuiven nu...

  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

KenmerkV3VENUS E 4.0
Capaciteit5,12 kWh5 kWh
Continu vermogen2.500 W3.000 W
EPS backup2.500 W3.000 W
Omschakeltijd<15 ms<10 ms
Cellen~280Ah klasse314Ah
Cycli>6.000>10.000
Gewicht~60-63 kg47-50 kg
VoetafdrukV37% kleiner
ConnectiviteitWiFi / BT / LANWiFi / BT / LAN
Uitbreiding15,36 kWh15 kWh
Smart EV integratiebeperktvolledig ondersteund
AI energiesturingbasisuitgebreid AI/VPP platform
Bronnen: officiële Marstek productpagina en recente introductieartikelen. batterij. Gen 4 is ongeveer €1.699.


Zoiets?Vul maar aan ,corrigeer waar nodig

freelance-intelligence.info

Die prijs valt eigenlijk goed mee. Tegen eind dit jaar dus te vinden tegen €1300 8)

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-06 18:08
Welke "beperkte EV integratie" heeft de V3 dan ?
En die basis AI energiesturing (?) is toch ook al vaak hier besproken.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
coldasice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:45:
KenmerkV3VENUS E 4.0
Capaciteit5,12 kWh5 kWh
Continu vermogen2.500 W3.000 W
EPS backup2.500 W3.000 W
Omschakeltijd<15 ms<10 ms
Cellen~280Ah klasse314Ah
Cycli>6.000>10.000
Gewicht~60-63 kg47-50 kg
VoetafdrukV37% kleiner
ConnectiviteitWiFi / BT / LANWiFi / BT / LAN
Uitbreiding15,36 kWh15 kWh
Smart EV integratiebeperktvolledig ondersteund
AI energiesturingbasisuitgebreid AI/VPP platform
Bronnen: officiële Marstek productpagina en recente introductieartikelen. batterij. Gen 4 is ongeveer €1.699.


Zoiets?Vul maar aan ,corrigeer waar nodig
Wel fijn dat 'ie kleiner is, maar voor een verschil van bijna 600 euro vind ik de Venus 3.0 prima. Over 6.000 ladingen is de wereld toch compleet anders.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

Avenger 2.0 zondag 24 augustus 2025 12:58


springfield89 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:53:
Ik ben ook aan het zien om eentje te kopen maar met de komst van de v3 vraag ik mij af of het niet beter is om even te wachten als ik zie dat deze voor 1600 euro al wordt aangeboden in Duitsland. Wat was de introductie prijs van de v2 en wanneer was dit? Ik vind dit niet meteen terug.

De v1 was in begin €1899 geloof ik en nu met gemak voor €1299 vind je een v2.
De v3 zal tegen de lente (en aankomende v4 tegen dan waarschijnlijk) ook wel serieus in prijs dalen.
Geschiedenis herhaalt zich....

freelance-intelligence.info


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
Ik ben wel benieuwd naar de FW versies er op de 3 nieuwe modellen komen, word dit weer een nieuwe reeks resulteert dat in verwarrende berichtgeving.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Wel fijn dat 'ie kleiner is, maar voor een verschil van bijna 600 euro vind ik de Venus 3.0 prima. Over 6.000 ladingen is de wereld toch compleet anders.
Uiteraard enkel voor enkelingen nu die het nieuwste van nieuwste willen.
Maar net zoals de v3 vorig jaar gaat die na enkele maanden naar de v3 prijs als de bestaande v3 stock op is. Dus voor wie pas vanaf 2027 nodig heeft is misschien wel wachten waard.
tweeek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:13:
Ik ben wel benieuwd naar de FW versies er op de 3 nieuwe modellen komen, word dit weer een nieuwe reeks resulteert dat in verwarrende berichtgeving.
Ik gok van wel, gezien verschillende features heeft deze misschien krachtigere cpu voor EMS en uiteraard andere INV en BMS.
coldasice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Geschiedenis herhaalt zich....
Inderdaad, wil ook zeggen dat de prijs ruw geschat dezelfde gaat blijven. Mogelijk kan je een v3 nog tegen lagere prijs aanschaffen bij einde reeds deal dan bij v2 het geval was.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Mann59 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:38:
[...]

In de integratie vind je alle afzonderlijke setting en sensoren. Daar vind je meer informatie dan het dashboard laat zien. Misschien staat een van de switches of schuifregelaars in de verkeerde stand. Overigens, heb je gezien dat je ook het maximale laadpercentage kunt instellen?
Ik zie nu dat de actieve celbalancering nog aan stond.. dat zal het wel geweest zijn :+ Toch bedankt voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door doobieters op 04-06-2026 12:38 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
3DWim schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:54:
Welke "beperkte EV integratie" heeft de V3 dan ?
En die basis AI energiesturing (?) is toch ook al vaak hier besproken.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, volgens mij is die niet bestaand op de V3. En anders ben ik benieuwd of dat later op de V3 nog toegevoegd kan worden, of dat anders de HA ontwikkelaars in dat gat stappen.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 19:18

S2S

DSSW schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:51:
[...]

En hadden die niet beloofd dat ze 10 jaar zelf voor de omruiling zouden zorgen bij defect?

Mooi poen gepakt tijdens de actie vorig jaar en nu stoppen ze ermee...niet te vertrouwen.
Zo doen ze dat ;) handelaren .. en dan door …

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.


  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Voor alle potentiële Home Assistant gebruikers die een LAN aansluiting willen (voor modbus) maar geen ethernet internet verbinding dichtbij de batterij hebben. Ik gebruik de TP Link AC750, daarmee kun je wifi signaal omzetten naar LAN en werkt perfect. Vergeet niet de fysieke schakelaar aan de zijkant om te zetten naar client mode.

https://www.amazon.nl/dp/B01MY5JIJ0

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

coldasice

business intelligence

doobieters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:51:
Voor alle potentiële Home Assistant gebruikers die een LAN aansluiting willen (voor modbus) maar geen ethernet internet verbinding dichtbij de batterij hebben. Ik gebruik de TP Link AC750, daarmee kun je wifi signaal omzetten naar LAN en werkt perfect. Vergeet niet de fysieke schakelaar aan de zijkant om te zetten naar client mode.

https://www.amazon.nl/dp/B01MY5JIJ0
Top, mag wat mij betreft bij de startpost...

freelance-intelligence.info


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
coldasice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Top, mag wat mij betreft bij de startpost...
Niemand houd je tegen om die taak op je te nemen!

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Dogmatix
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 18:43
doobieters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:51:
Voor alle potentiële Home Assistant gebruikers die een LAN aansluiting willen (voor modbus) maar geen ethernet internet verbinding dichtbij de batterij hebben. Ik gebruik de TP Link AC750, daarmee kun je wifi signaal omzetten naar LAN en werkt perfect. Vergeet niet de fysieke schakelaar aan de zijkant om te zetten naar client mode.

https://www.amazon.nl/dp/B01MY5JIJ0
En voor de volledigheid, heb er hier eentje perfect draaien via powerline ethernet adapters (eentje bij de batterij en eentje bij de meterkast). Je hebt denk ik per definitie power in de buurt van je batterij :) . Nog niet getest wat er gebeurt als je je powerline adapter op de backup-poort zet.

  • doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Dogmatix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:08:
[...]

En voor de volledigheid, heb er hier eentje perfect draaien via powerline ethernet adapters (eentje bij de batterij en eentje bij de meterkast). Je hebt denk ik per definitie power in de buurt van je batterij :) . Nog niet getest wat er gebeurt als je je powerline adapter op de backup-poort zet.
Ik heb er ook eentje via powerline, maar gek genoeg wilde de tweede batterij er niet aan (signaal te zwak).. dus ik moest uitwijken naar een andere oplossing en kwam op deze. Werkt al maanden stabiel zo.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:05
Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Inderdaad, wil ook zeggen dat de prijs ruw geschat dezelfde gaat blijven. Mogelijk kan je een v3 nog tegen lagere prijs aanschaffen bij einde reeds deal dan bij v2 het geval was.
I’m wacht gewoon tot mijn V2 kapot gaat, zo heb ik ook mijn eerste V2 kunnen omruilen naar een V3, dus als mijn 2e V2 kapot gaat en de V3 is niet meer leverbaar dan een V4. Zou wel fijn zijn.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

Tazzios

..

Dat een ieder apparaat wat netwerkaansluiting verzorgt een oplossing kan zijn al dan niet in combinatie met zoiets exotisch als dit, wat ook niet in de TS staat uitgelegd, lijkt mij basisnetwerk i.p.v. TS waardig.

[ Voor 14% gewijzigd door Tazzios op 04-06-2026 15:02 ]

WargamingPlayer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:43:
[...]

I’m wacht gewoon tot mijn V2 kapot gaat, zo heb ik ook mijn eerste V2 kunnen omruilen naar een V3, dus als mijn 2e V2 kapot gaat en de V3 is niet meer leverbaar dan een V4. Zou wel fijn zijn.
Dat begrijp ik, al vraag ik mij af of ze binnen afzienbare tijd geen refurbished modellen gaan leveren ter vervanging. Anders gaan er veel mensen met 9 jaar oude batterijen plots een defect krijgen als ze steeds een nieuwe ter vervanging leveren :+

  • Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:49

Aapje

Opel-beun
Intussen nieuws in mijn garantiekwestie, geen idee of mijn dealer elektramat ermee te maken heeft gehad. Maar Marstek gaf mij op de feedback in de app aan dat mijn Venus E gaat vervangen worden. Volgens wat ik begrijp uit de mail sturen ze eerst een vervangende op en ik moet dan de kapotte op de pallet weer retour sturen. Dus afgezien dat 't even moeizaam ging met de eerste lijn helpdesk van Marstek en die van Elektramat denk ik dat 't goed gaat komen... Nu benieuwd wat ze gaan opsturen als ik iedereen hier zo hoor hebben ze geen V2 machines meer? Zou jammer zijn, heb ik straks 1 afwijkende unit...
Aapje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:38:
Nu benieuwd wat ze gaan opsturen als ik iedereen hier zo hoor hebben ze geen V2 machines meer? Zou jammer zijn, heb ik straks 1 afwijkende unit...
Als je echt stoort zullen er wel mensen zijn die eventueel hun v2 met jouw v3 willen ruilen :+

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:05
Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Als je echt stoort zullen er wel mensen zijn die eventueel hun v2 met jouw v3 willen ruilen :+
Zonder enig probleem. Heb nu een V2 en een V3 hangen. Die V2 ruil Ik met liefde om voor een nieuwe V3.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05:53
Aapje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:38:
Intussen nieuws in mijn garantiekwestie, geen idee of mijn dealer elektramat ermee te maken heeft gehad. Maar Marstek gaf mij op de feedback in de app aan dat mijn Venus E gaat vervangen worden. Volgens wat ik begrijp uit de mail sturen ze eerst een vervangende op en ik moet dan de kapotte op de pallet weer retour sturen. Dus afgezien dat 't even moeizaam ging met de eerste lijn helpdesk van Marstek en die van Elektramat denk ik dat 't goed gaat komen... Nu benieuwd wat ze gaan opsturen als ik iedereen hier zo hoor hebben ze geen V2 machines meer? Zou jammer zijn, heb ik straks 1 afwijkende unit...
Vraag eerst om een bms update als je het stoort om 2 verschillende versies te hebben staan.

Bij mijn beide V2's hielp het bijzonder genoeg. Mochten ze toch weer moeilijk doen ga ik voor de V4 als vervanging later. ;)

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
En voor de mensen die interesse hebben om wat info te lezen betreft een garantie procedure en willen weten hoe een winkel/bedrijf daar mee om kan gaan.
In dit geval marstek.nl

https://syscheck.nl/nl/marstek-venus-2-defect-ervaring/

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 04-06-2026 20:26 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Ploiink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 11:08
Goedenavond allemaal,

na veel lezen en volgen de Marstek Venus E V3 aangeschaft, na lang wachten omdat het pakket tot 3x toe bij de transporteur "kwijt" was eindelijk gekomen. Helaas was die periode van wachten niet de enigste.

De batterij zit nu 4 dagen in het stopcontact maar heeft nog helemaal niks gedaan. Grootste frustratie is de CT003 die continue vast blijft staan op "Bezig met diagnosticeren". De CT003 leest alle fasen prima uit en geeft de waardes correct aan, echter komt hij niet van de diagnose af. De CT zit alleen met voeding in de P1 poort van de meter.
Alle updates zijn gedraaid:
CT003 Apparaat versie V117 | Communicatiemodule 202409090159
Batterij V148* | Communicatiemodule 202512040647

*Sinds gisteravond na wat heen en weer typen in de app met Marstek pushte hij ineens versie 148.119.112 maar wat ik ook doe, deze update wil niet geïnstalleerd worden. Tijdens het updaten krijg ik de melding Update succesvol op ongeveer 60 %.

Zowel de batterij als CT module staan 1 meter van de wifi spot af, historische zit op 40dBm in het groene.


Ik zit nu weer te wachten op het zoveelste berichtje in de help & feedback. Ben wel benieuwd of er meer zijn met deze of soortgelijke issues of dat ik wederom gewoon weer domme pech heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploiink op 04-06-2026 20:30 ]

PSN: Ploiink Steam: Ploiink56 (Frankie Fourfinger)


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:05
tweeek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:21:
En voor de mensen die interesse hebben om wat info te lezen betreft een garantie procedure en willen weten hoe een winkel/bedrijf daar mee om kan gaan.
In dit geval marstek.nl

https://syscheck.nl/nl/marstek-venus-2-defect-ervaring/
Heel vreemd. Ik had dus exact het zelfde issue. Ik heb het probleem bij Marstek en Duramotion aangemeld. Heb mijn logs verzonden. Moest firmware updates doen. Dag later een schermafdruk dat bij ontladen van 100 naar 11% maar iets van 3kWh en laden van 11 naar 100% er maar 3,5kWh in ging. En toen had ik binnen 3 weken een nieuwe unit.

Kortom het kan wel snel. Dus snap niet wat er in dit geval fout is gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door WargamingPlayer op 04-06-2026 20:35 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:16
Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,

na veel lezen en volgen de Marstek Venus E V3 aangeschaft, na lang wachten omdat het pakket tot 3x toe bij de transporteur "kwijt" was eindelijk gekomen. Helaas was die periode van wachten niet de enigste.

De batterij zit nu 4 dagen in het stopcontact maar heeft nog helemaal niks gedaan. Grootste frustratie is de CT003 die continue vast blijft staan op "Bezig met diagnosticeren". De CT003 leest alle fasen prima uit en geeft de waardes correct aan, echter komt hij niet van de diagnose af. De CT zit alleen met voeding in de P1 poort van de meter.
Alle updates zijn gedraaid:
CT003 Apparaat versie V117 | Communicatiemodule 202409090159
Batterij V148* | Communicatiemodule 202512040647

*Sinds gisteravond na wat heen en weer typen in de app met Marstek pushte hij ineens versie 148.119.112 maar wat ik ook doe, deze update wil niet geïnstalleerd worden. Tijdens het updaten krijg ik de melding Update succesvol op ongeveer 60 %.

Zowel de batterij als CT module staan 1 meter van de wifi spot af, historische zit op 40dBm in het groene.


Ik zit nu weer te wachten op het zoveelste berichtje in de help & feedback. Ben wel benieuwd of er meer zijn met deze of soortgelijke issues of dat ik wederom gewoon weer domme pech heb.
Ik denk dat v122 de laatste stabiele versie is voor de CT003.

Heb je al eens een ander metermodel geselcteerd? Al even getoggled tussen autodiagnose en éénfasig? Hij verspringt zelf wel naar de juiste..

En volgens mij belangrijker, heb je powerlines of AP's actief? en zo ja, ben je in de mogelijkheid om de initiele installatie uit te voeren met slechts 1 Wifi punt om het netwerkhoppen uit te sluiten..

Daarna kan je de LAN kabel inpluggen.

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,

na veel lezen en volgen de Marstek Venus E V3 aangeschaft, na lang wachten omdat het pakket tot 3x toe bij de transporteur "kwijt" was eindelijk gekomen. Helaas was die periode van wachten niet de enigste.

De batterij zit nu 4 dagen in het stopcontact maar heeft nog helemaal niks gedaan. Grootste frustratie is de CT003 die continue vast blijft staan op "Bezig met diagnosticeren". De CT003 leest alle fasen prima uit en geeft de waardes correct aan, echter komt hij niet van de diagnose af. De CT zit alleen met voeding in de P1 poort van de meter.
Alle updates zijn gedraaid:
CT003 Apparaat versie V117 | Communicatiemodule 202409090159
Batterij V148* | Communicatiemodule 202512040647

*Sinds gisteravond na wat heen en weer typen in de app met Marstek pushte hij ineens versie 148.119.112 maar wat ik ook doe, deze update wil niet geïnstalleerd worden. Tijdens het updaten krijg ik de melding Update succesvol op ongeveer 60 %.

Zowel de batterij als CT module staan 1 meter van de wifi spot af, historische zit op 40dBm in het groene.


Ik zit nu weer te wachten op het zoveelste berichtje in de help & feedback. Ben wel benieuwd of er meer zijn met deze of soortgelijke issues of dat ik wederom gewoon weer domme pech heb.
Was dit niet een iets als je met netwerkkabel aangesloten zat je die zou moeten verwijderen en dat dan de update zou moeten lukken ...... weet het even niet precies

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Ploiink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 11:08
Bart Bever schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Ik denk dat v122 de laatste stabiele versie is voor de CT003.

Heb je al eens een ander metermodel geselcteerd? Al even getoggled tussen autodiagnose en éénfasig? Hij verspringt zelf wel naar de juiste..

En volgens mij belangrijker, heb je powerlines of AP's actief? en zo ja, ben je in de mogelijkheid om de initiele installatie uit te voeren met slechts 1 Wifi punt om het netwerkhoppen uit te sluiten..
Ik kan bij de CT op de versie blijven klikken maar hij heeft geen update.

Ook diverse metermodellen al geprobeerd evenals het hoppen tussen 1 fase en de drie fasen optie.

De Marstek heeft een eigen ssid point speciaal aangemaakt op 2.4ghz waar enkel mijn telefoon en de Marstek spullen op ingelogd zijn. Je verhaal omtrent powerlines of AP's zegt mij zo niks.

**Edit, ik ga nu een lan kabel in de batterij drukken

[ Voor 3% gewijzigd door Ploiink op 04-06-2026 20:42 ]

PSN: Ploiink Steam: Ploiink56 (Frankie Fourfinger)


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
WargamingPlayer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Heel vreemd. Ik had dus exact het zelfde issue. Ik heb het probleem bij Marstek en Duramotion aangemeld. Heb mijn logs verzonden. Moest firmware updates doen. Dag later een schermafdruk dat bij ontladen van 100 naar 11% maar iets van 3kWh en laden van 11 naar 100% er maar 3,5kWh in ging. En toen had ik binnen 3 weken een nieuwe unit.

Kortom het kan wel snel. Dus snap niet wat er in dit geval fout is gegaan.
Het kan ook snel maar dit geeft dus aan dat in dit geval marstek.nl gewoon verder je als klant laat stikken en eigenlijk wat duramotion nu ook doet met wat er in hun berichtgeving staat.
Tevens is Duramotion wel zo achterbaks hier actief te zijn in het begin van de marstek en wanneer ze afhaken dan ook daar in het forum geen melding van te maken.

"in ieder geval 2 partijen die je dozenschuivers kan noemen met een mooi voorkomen zijn wel rot van binnen"

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,

na veel lezen en volgen de Marstek Venus E V3 aangeschaft, na lang wachten omdat het pakket tot 3x toe bij de transporteur "kwijt" was eindelijk gekomen. Helaas was die periode van wachten niet de enigste.

De batterij zit nu 4 dagen in het stopcontact maar heeft nog helemaal niks gedaan. Grootste frustratie is de CT003 die continue vast blijft staan op "Bezig met diagnosticeren". De CT003 leest alle fasen prima uit en geeft de waardes correct aan, echter komt hij niet van de diagnose af. De CT zit alleen met voeding in de P1 poort van de meter.
Alle updates zijn gedraaid:
CT003 Apparaat versie V117 | Communicatiemodule 202409090159
Batterij V148* | Communicatiemodule 202512040647

*Sinds gisteravond na wat heen en weer typen in de app met Marstek pushte hij ineens versie 148.119.112 maar wat ik ook doe, deze update wil niet geïnstalleerd worden. Tijdens het updaten krijg ik de melding Update succesvol op ongeveer 60 %.

Zowel de batterij als CT module staan 1 meter van de wifi spot af, historische zit op 40dBm in het groene.


Ik zit nu weer te wachten op het zoveelste berichtje in de help & feedback. Ben wel benieuwd of er meer zijn met deze of soortgelijke issues of dat ik wederom gewoon weer domme pech heb.
Ik had mijn v3 voor het eerst aangesloten, app werkte maar geen batterij die vulde, alleen had ik de aanknop niet gebruikt ik kwam daar pas een dag later achter.... het zal toch niet

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:16
merlin1201 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Ik had mijn v3 voor het eerst aangesloten, app werkte maar geen batterij die vulde, alleen had ik de aanknop niet gebruikt ik kwam daar pas een dag later achter.... het zal toch niet
Het zal volgens mij ook die richting uitgaan..

Staat BT en Locatie aan op de Smartphone? Wat zegt het Marstek front?

De Marstek staat toch op 'Zelfconsumptie?'

Brandt 'CT' groen in de app?

Reboot accu, 10 sec aan/uitknop inhouden

...

[ Voor 4% gewijzigd door Bart Bever op 04-06-2026 20:52 ]

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P


  • Ploiink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 11:08
De truc met de lan kabel heeft gewerkt, er kwamen opeens allemaal extra updates aan en na alle updates gedaan te hebben werd de witte balk ineens wit. Het klopt dus wel dat die updates zeer belangrijk zijn.

Batterij is nu aan het ontladen. Dank voor het mee denken, nou de volgende zaken regelen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ploiink op 04-06-2026 20:55 ]

PSN: Ploiink Steam: Ploiink56 (Frankie Fourfinger)


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
Ik heb HA Marstek Energy Manager geïnstalleerd ik heb alles standaard gelaten maar vraag me af of dit wel klopt, en mogelijk hebben jullie wat aanpassingen die nodig zijn.
Ik heb in de app de mode op Self staan. en verder gebruik ik HA uitsluitend om uit le lezen.
Ahja piekbegrenzing heb ik net uitgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4kgNjjs6pNGh-AMFNt0TG4lEqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N0rG04W9miPt0O8JIMIorC84.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53Ix0yoLEZb3Zwq4GS-pRUXmwbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubynlfyjopz4PNLrAH52PV6P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MACMaSpA4J-qq6axd0P5pMDmeyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ma6kSn5Gvorebk90S4szRBg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 04-06-2026 21:57 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06:41
WargamingPlayer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:14:
[...]

Zonder enig probleem. Heb nu een V2 en een V3 hangen. Die V2 ruil Ik met liefde om voor een nieuwe V3.
en dan later een service afhandeling nodig hebben >:),welkom bij de soep

[ Voor 5% gewijzigd door dnat op 04-06-2026 22:08 ]


  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 17:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Levertijd voor een V3 is wel echt flink ruk.. Op 14 mei besteld, maar gaat nog zeker 12 dagen duren hoorde ik vandaag...

  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:53
Ik zie hier in de Marstek Venus Energy manager...

Cel max 3,271 V
Cel min 3,264 V
Δ cel 181 mV

Volgens mij is het verschil slechts 7 mV en geen 181 mV ???

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 12:48
Ik had het hier nog niet zien passeren, maar de prijs van de Venus E Max lijkt ook bekend te zijn:

https://thuisbatterij.io/product/marstek-venus-e-max

Hij lijkt hiermee voordeliger te zijn dan twee aparte Venus E 4.0 toestellen.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.


  • MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:27
superduper schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:28:
Levertijd voor een V3 is wel echt flink ruk.. Op 14 mei besteld, maar gaat nog zeker 12 dagen duren hoorde ik vandaag...
Verkeerde leverancier gekozen. Er zijn meerdere partijen die 'm gewoon op voorraad hebben.

Ik heb deze week onze tweede V3 besteld bij Thuisbatterij.nl en die werd de dag erna al uitgeleverd.

🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro

r2504 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:55:
Ik zie hier in de Marstek Venus Energy manager...

Cel max 3,271 V
Cel min 3,264 V
Δ cel 181 mV

Volgens mij is het verschil slechts 7 mV en geen 181 mV ???
Is dat op 100% gemeten, want 7mV is abnormaal laag voor een Marstek. De meeste hebben rond de 200mV verschil hier :+
DriesA schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:10:
Ik had het hier nog niet zien passeren, maar de prijs van de Venus E Max lijkt ook bekend te zijn:

https://thuisbatterij.io/product/marstek-venus-e-max

Hij lijkt hiermee voordeliger te zijn dan twee aparte Venus E 4.0 toestellen.
Wetende dat die prijs tegen eind dit jaar nog serieus zal zakken inderdaad geen slechte deal.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Wetende dat die prijs tegen eind dit jaar nog serieus zal zakken inderdaad geen slechte deal.
Maak er nou geen wijsheid van, niemand weet wat de prijzen gaan doen.
Zoveel zaken die van invloed zijn als oorlog, hogere brandstof / energieprijzen, verdwijnen saldering en nog wat zaken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

tweeek schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Maak er nou geen wijsheid van, niemand weet wat de prijzen gaan doen.
Zoveel zaken die van invloed zijn als oorlog, hogere brandstof / energieprijzen, verdwijnen saldering en nog wat zaken.
Kan uiteraard, maar die tijdelijke introductie prijs is bij Venus E v1, v3 ons ook gelapt geweest om dan enkele maanden nadien serieus in prijs te zakken. En iedere keer zie je dat je in eind van jaar en begin goede deals kan doen. Vanaf april wanneer de zonnige dagen beginnen terug te komen stijgt de verkoop ook explosief en dan ben je mogelijk te laat zoals nu ( hogere prijzen, langere wachttijden, etc).

  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 17:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

MarjaR schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Verkeerde leverancier gekozen. Er zijn meerdere partijen die 'm gewoon op voorraad hebben.

Ik heb deze week onze tweede V3 besteld bij Thuisbatterij.nl en die werd de dag erna al uitgeleverd.
eeh? ok. Direct bij Marstek besteld. Ik ga kijken of ik hem dan kan annuleren daar.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Kan uiteraard, maar die tijdelijke introductie prijs is bij Venus E v1, v3 ons ook gelapt geweest om dan enkele maanden nadien serieus in prijs te zakken. En iedere keer zie je dat je in eind van jaar en begin goede deals kan doen. Vanaf april wanneer de zonnige dagen beginnen terug te komen stijgt de verkoop ook explosief en dan ben je mogelijk te laat zoals nu ( hogere prijzen, langere wachttijden, etc).
Wat er ook standaard eerder voorgekomen is is dat er dan enkele bedrijven zijn die zelf een prijs maken waarop marstekenergy dan op reageert dat ze geen garantie gaan verlenen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DriesA schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:10:
Hij lijkt hiermee voordeliger te zijn dan twee aparte Venus E 4.0 toestellen.
Maar ook minder (totaal) vermogen. Met grofweg 250€/kWh komt de Anker AC max met €300/kWh ook best dichtbij. Als er 12% gereserveerd word is het verschil met €285/kWh zelfs nog kleiner.

  • BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Gekke vraag wellicht. Ik heb de Marstek V3 nu sinds een week draaien zonder enig probleem. Werkt allemaal perfect, op firmware versie 147.116.112.5 . Nu krijg ik in app versie 148.116.112.5 aangeboden. Ben door alle opmerkingen in dit forum beetje huiverig voor updaten geworden. Is dat terecht en kan ik beter op de huidige firmware doorgaan, of is ervaring van jullie dat het eigenlijk altijd wel goed gaat?

PS: ik heb geen 'bijzondere' dingen gedaan zoals modbus of api of andere slimme aansturing. Gewoon standaard plug and play op wifi, met zelfconsumptie modus.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
BBKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:31:
Gekke vraag wellicht. Werkt allemaal perfect, op firmware versie 147.116.112.5
Wat is er mis met een perfecte werking?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Leon M
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20-06 15:35
Ff vraagje tussendoor: hier een Marstek V2 en V3 aangestuurd met CT003

Werkt allemaal prima, alleen de V2 vraagt al een tijdje een update van de firmware maar dit lukt niet. Ben dit probleem al eens tegengekomen hier maar vind het niet meer terug.

De V2 draait nu op V153 bms 212. Hij vraagt update naar 215. Heb dit al verschillende keren geprobeerd: update proces loopt gewoon goed, hij zegt daarna ook update ok, maar als ik dan in de instellingen kijk, is de versie nog steeds 212 ipv 215. En tijdje later vraagt hij weer om up te daten.

Hoe kan ik dit oplossen? Heb batterij al een keer gereset

  • Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06 16:21
Dogmatix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:08:
[...]

En voor de volledigheid, heb er hier eentje perfect draaien via powerline ethernet adapters (eentje bij de batterij en eentje bij de meterkast). Je hebt denk ik per definitie power in de buurt van je batterij :) . Nog niet getest wat er gebeurt als je je powerline adapter op de backup-poort zet.
Mocht het laatste geen grapje zijn geweest, als je de powerline adapter op de backup poort zet gebeurt er natuurlijk helemaal niets, want dan gaat het signaal de MarsTek in ipv uw huiselijk elektriciteitsnet en geraakt het dus nergens ;)

  • BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
tweeek schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Wat is er mis met een perfecte werking?
Ja precies dat is nou exact waarom ik twijfel over updaten. Zie hier in dit topic hoop gedoe na updaten.


Maar goed daarmee mis ik wellicht nieuwe functies dus vandaar de dubbelcheck

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
BBKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Ja precies dat is nou exact waarom ik twijfel over updaten. Zie hier in dit topic hoop gedoe na updaten.


Maar goed daarmee mis ik wellicht nieuwe functies dus vandaar de dubbelcheck
Bij de ene gaat een update goed, bij een ander niet, en de reden is vaak niet helder.
Stel je prioriteit aan een perfect werkende opstelling, laat het dan zo.
Vind je het belangrijker om gebruik te kunnen maken van wellicht misgelopen functies, update dan.

(kon je bij een V3 niet naar links vegen om info te krijgen over de versie? )

[ Voor 6% gewijzigd door tweeek op 05-06-2026 11:37 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

DukeBox schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Als er 12% gereserveerd word is het verschil met €285/kWh zelfs nog kleiner.
Reserveren alle batterijen niet een bepaald percentage? Bij sommige is dat gewoon niet zichtbaar en hermappen 12 tot 100 gewoon van 0 tot 100 percent.

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Reserveren alle batterijen niet een bepaald percentage? Bij sommige is dat gewoon niet zichtbaar en hermappen 12 tot 100 gewoon van 0 tot 100 percent.
Ja maar expliciet bij de Anker wordt aangegeven dat de geadverteerde capaciteit 100% bruikbaar is.

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-06 18:08
superduper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:55:
[...]

eeh? ok. Direct bij Marstek besteld. Ik ga kijken of ik hem dan kan annuleren daar.
uhh, die bestaat niet.
Marstek.nl (als je hier besteld hebt) is handige dozenschuiver > solardeals.

Van hun website
Marstek Nederland is een handelsnaam van SolarDeals B.V. en opereert als
zodanig onder deze rechtspersoon.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 17:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

3DWim schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
[...]

uhh, die bestaat niet.
Marstek.nl (als je hier besteld hebt) is handige dozenschuiver > solardeals.

Van hun website
Marstek Nederland is een handelsnaam van SolarDeals B.V. en opereert als
zodanig onder deze rechtspersoon.
Lekker dan. Je krijgt alleen mails van marstek nederland en niets van Solardeals (die kende ik niet)..

Ik heb ze gebeld en de order laten annuleren. Moet nog bevestigd worden maar kon wel.

  • 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-06 18:08
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Is dat op 100% gemeten, want 7mV is abnormaal laag voor een Marstek. De meeste hebben rond de 200mV verschil hier :+
Ik heb 0,011V als delta bij Vens E v2 bij 32% soc.
Ik zal eens kijken wat dit is bij 100% soc, als de accu vol komt vandaag. Gaat nog niet zo snel als vorige week.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.66 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:53
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Is dat op 100% gemeten, want 7mV is abnormaal laag voor een Marstek. De meeste hebben rond de 200mV verschil hier :+
Nee, was ergens rond 90% dacht ik.. momenteel is de delta slechts 5 mV bij een SOC van 62%

Ik kijk nog wel eens opnieuw bij 100% maar ik heb nooit nooit dergelijk verschil opgemerkt.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-06 12:35
3DWim schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Ik heb 0,011V als delta bij Vens E v2 bij 32% soc.
Ik zal eens kijken wat dit is bij 100% soc, als de accu vol komt vandaag. Gaat nog niet zo snel als vorige week.
Ik schat 0,145V bij 100%. Weet het mij te zeggen ;)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

r2504 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Nee, was ergens rond 90% dacht ik.. momenteel is de delta slechts 5 mV bij een SOC van 62%

Ik kijk nog wel eens opnieuw bij 100% maar ik heb nooit nooit dergelijk verschil opgemerkt.
Eigenlijk is de curve van LFP heel vlak, dus spanning gaat pas echt omhoog bij laatste %. Dus zelfs bij grote onbalans verlies je niet echt veel capaciteit (hooguit enkele %).
Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:29:
Goedenavond allemaal,

na veel lezen en volgen de Marstek Venus E V3 aangeschaft, na lang wachten omdat het pakket tot 3x toe bij de transporteur "kwijt" was eindelijk gekomen. Helaas was die periode van wachten niet de enigste.

De batterij zit nu 4 dagen in het stopcontact maar heeft nog helemaal niks gedaan. Grootste frustratie is de CT003 die continue vast blijft staan op "Bezig met diagnosticeren". De CT003 leest alle fasen prima uit en geeft de waardes correct aan, echter komt hij niet van de diagnose af. De CT zit alleen met voeding in de P1 poort van de meter.
Alle updates zijn gedraaid:
CT003 Apparaat versie V117 | Communicatiemodule 202409090159
Batterij V148* | Communicatiemodule 202512040647

*Sinds gisteravond na wat heen en weer typen in de app met Marstek pushte hij ineens versie 148.119.112 maar wat ik ook doe, deze update wil niet geïnstalleerd worden. Tijdens het updaten krijg ik de melding Update succesvol op ongeveer 60 %.

Zowel de batterij als CT module staan 1 meter van de wifi spot af, historische zit op 40dBm in het groene.


Ik zit nu weer te wachten op het zoveelste berichtje in de help & feedback. Ben wel benieuwd of er meer zijn met deze of soortgelijke issues of dat ik wederom gewoon weer domme pech heb.

Heb je de netwerkkabel uitgetrokken tijdens de update?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DSSW schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:23:
Heb je de netwerkkabel uitgetrokken tijdens de update?
Ploiink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:53:
De truc met de lan kabel heeft gewerkt..

  • obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:25
Ik snap dit ook dit helemaal, bij mij gaan updates namelijk helemaal niet goed wanneer de batterijen op lan zitten aangesloten. Alleen updates op wifi worden correct verwerkt, bij lan installeerde die de update niet echt en blijft de batterij vragen om de update uit te voeren.

🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |


  • dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06:41
Leon M schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:12:
Ff vraagje tussendoor: hier een Marstek V2 en V3 aangestuurd met CT003

Werkt allemaal prima, alleen de V2 vraagt al een tijdje een update van de firmware maar dit lukt niet. Ben dit probleem al eens tegengekomen hier maar vind het niet meer terug.

De V2 draait nu op V153 bms 212. Hij vraagt update naar 215. Heb dit al verschillende keren geprobeerd: update proces loopt gewoon goed, hij zegt daarna ook update ok, maar als ik dan in de instellingen kijk, is de versie nog steeds 212 ipv 215. En tijdje later vraagt hij weer om up te daten.

Hoe kan ik dit oplossen? Heb batterij al een keer gereset
app caching, je kan testen met ander BT device of de app eens wegdoen.
obed112 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Ik snap dit ook dit helemaal, bij mij gaan updates namelijk helemaal niet goed wanneer de batterijen op lan zitten aangesloten. Alleen updates op wifi worden correct verwerkt, bij lan installeerde die de update niet echt en blijft de batterij vragen om de update uit te voeren.
Voor een update heb je enkel een bluetooth verbinding nodig tussen de GSM en de batterij.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net


  • r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:53
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Eigenlijk is de curve van LFP heel vlak, dus spanning gaat pas echt omhoog bij laatste %. Dus zelfs bij grote onbalans verlies je niet echt veel capaciteit (hooguit enkele %).
Ondertussen is de batterij vol (98% want sinds ik Marstek Venus Energy Manager gebruik zie ik eigenlijk nooit meer 100% staan) en de data is nu;

Cel max3,581 V
Cel min3,392 V
Δ cel191 mV

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc


  • Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:20
BBKing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:31:
Gekke vraag wellicht. Ik heb de Marstek V3 nu sinds een week draaien zonder enig probleem. Werkt allemaal perfect, op firmware versie 147.116.112.5 . Nu krijg ik in app versie 148.116.112.5 aangeboden. Ben door alle opmerkingen in dit forum beetje huiverig voor updaten geworden. Is dat terecht en kan ik beter op de huidige firmware doorgaan, of is ervaring van jullie dat het eigenlijk altijd wel goed gaat?

PS: ik heb geen 'bijzondere' dingen gedaan zoals modbus of api of andere slimme aansturing. Gewoon standaard plug and play op wifi, met zelfconsumptie modus.
Bij mij wil ie al een tijdje updaten naar 148.119.113, maar ik laat het gewoon zo. Op enkele maanden heb ik tweemaal een probleem gehad: wifi weg op batterij en een probleempje met de CT003, maar voor de rest draait Self consumption zonder problemen.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.67 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

Pagina: 1 ... 13 ... 20 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.