WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Yakolev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:47:
En wat extra informatie over hoe deze Oekraïense drones mogelijk hun doelen aanvallen uit een reportage van France24 van 1 Juni.

Ukraine: How a kamikaze drone partially operated by AI is attacking Russian convoys
https://www.france24.com/...attacking-russian-convoys

[...]

[...]

Dus ja, ik durf de term lukraak wel te gebruiken.
Dat noem ik niet lukraak, lukraak noem ik "ik zie iets bewegen en probeer het uit te schakelen".
Ik verwacht dat die Hornets wel iets slimmer zijn, je wilt immers vanwege de kosten wel iets uitschakelen wat jou werkelijk wat oplevert en een Ukraïnse boer uit de Donbass met een zak aardappelen op z'n kar levert jou geen militair voordeel op...

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:09

Rzaan

Altijd zoekende

Hoeveel Zircon-raketten en andere hypersonische raketten heeft Rusland?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:08
Yakolev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:47:
En wat extra informatie over hoe deze Oekraïense drones mogelijk hun doelen aanvallen uit een reportage van France24 van 1 Juni.

Ukraine: How a kamikaze drone partially operated by AI is attacking Russian convoys
https://www.france24.com/...attacking-russian-convoys

[...]

[...]

Dus ja, ik durf de term lukraak wel te gebruiken.
Dus als je niet weet hoe iets werkt moet het wel lukraak werken? Volgens mij zeggen ze juist dat wij gewoon niet weten hoe het werkt (wat logisch is, dat wil je ook niet bekend maken). Het kan zijn dat ze vooraf een doel bepalen en de AI dat laten zoeken en aanvallen. Het kan zijn dat er predefined doelen in zitten. En het zou ook daadwerkelijk lukraak kunnen zijn.

Maar heel eerlijk gezegd acht ik de kans zeer groot dat het niet lukraak is, maar dat ze of ter plekke of vooraf bepalen wat voor doel(en) er aangevallen moet(en) worden.

[removed]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:47
redwing schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Dus als je niet weet hoe iets werkt moet het wel lukraak werken? Volgens mij zeggen ze juist dat wij gewoon niet weten hoe het werkt (wat logisch is, dat wil je ook niet bekend maken). Het kan zijn dat ze vooraf een doel bepalen en de AI dat laten zoeken en aanvallen. Het kan zijn dat er predefined doelen in zitten. En het zou ook daadwerkelijk lukraak kunnen zijn.

Maar heel eerlijk gezegd acht ik de kans zeer groot dat het niet lukraak is, maar dat ze of ter plekke of vooraf bepalen wat voor doel(en) er aangevallen moet(en) worden.
Navigatie op basis van AI is redelijk ingeburgerd, doelherkenning ook. AI de trekker over laten halen zou een enge stap zijn, daarvoor is gelukkig (nog) geen enkele aanwijzing. Al is het waarschijnlijk wel eenvoudig te implementeren en de verleiding om het te doen zal groot zijn.

Als je AI zijn gang laat gaan kun je gevallen krijgen als onderstaand:
(video is geblurred).[X: https://x.com/NAFOvoyager/status/2062397029964251454]

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 04-06-2026 10:47 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Rzaan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:08:
Hoeveel Zircon-raketten en andere hypersonische raketten heeft Rusland?
Niet veel, en het verschilt ook welke bron het geeft.

HUR - Oekraïense Inlichtingendienst - Link
Approximately 40 units of the 3M22 Zircon hypersonic anti-ship missiles. Their production rate is up to 10 units per month.
Defense Express - Oekraïense nieuwssite - Link - - Over de productiecijfers:
As for the number of 3M22 Zircon missiles that the enemy can produce, data from the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine with an estimate of the production of Kh-47 Kinzhal at the level of 6 units as of the summer of 2023 can come to the rescue. But at the initial stage of their production in 2022, only 20 such missiles were manufactured in 10 months, that is, 2 per month.

Given that the 3M22 Zircon is more expensive and resource-intensive than the Kh-47 Kinzhal, and is also at the initial production stage, it is possible to assume that the production rate of these missiles is even lower or equivalent and ranges from one dozen to several dozen per year.
Er worden ook nog andere cijfers genoemd door Oekraïense bronnen die vrij lage getallen aangeven.

In principe zijn Kinzhals, Iskanders en ieder andere ballistische raketten ook hypersonische wapens.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:08
Tens schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Navigatie op basis van AI is redelijk ingeburgerd, doelherkenning ook. AI de trekker over laten halen zou een enge stap zijn, daarvoor is gelukkig (nog) geen enkele aanwijzing. Al is het waarschijnlijk wel eenvoudig te implementeren en de verleiding om het te doen zal groot zijn.
Heel eerlijk gezegd veracht ik wel dat dat al met deze drones gebeurd. Het is ten slotte om jamming te voorkomen. Dus de vraag is wel hoe het doel precies wordt gekozen, maar daarna zal ie autonoom op dat doel afgaan. De grote vraag is dus of het doel op een gegeven moment gechecked en bevestigd wordt door een operator, of dat de drone aan het eind echt autonoom verder gaat.

Maar deze discussie gaat meer rochting het wapens-topic. Al is het wel heel actueel dat zo'n systeem nu steeds meer gebruikt wordt.

[removed]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid