Yakolev schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:09:
@
Helixes
Net zoals in Starobilsk zie ik vooral dat er redenen gezocht worden om een aanval op een burgerdoel te rechtvaardigen. Ik kan mij toch niet voorstellen dat ik zo humanistisch ben ingesteld dat ik het niet vind kunnen. Ongeacht welke partij het doet.
offtopic:
Mocht het nieuws kloppen natuurlijk
Okee, prima. Iedere oorlogsmisdaad is er één teveel. Iedere dode is er één teveel - en dat geldt zeker voor burgerdoden.
Maar goed. Oorlogsrecht is ontzettend complex, en ik ben ook zeker geen expert op dat gebied. Echter, vanuit mijn perspectief is er een groot verschil tussen de oorlogsmisdaden die er begaan worden door Rusland, en de oorlogsmisdaden waar Oekraïne zich schuldig aan maakt.
Op basis van de observaties kunnen we vaststellen dat schendingen van het oorlogsrecht door Rusland jegens burgerdoelen systemisch is, en wijdversprijd. Het is duidelijk dat het centrale gezag die oorlogsmisdaden aanstuurt, of er opdracht toe geeft. In het allerbeste geval doet het te weinig om te voorkomen dat ze worden begaan door hun militaire apparaat, maar dat lijkt mij zelfs al teveel credit voor wat de Russen doen. Het oorlogsrecht beoordeelt systemische oorlogsmisdaden het allerzwaarst.
Voor zover ik kan beoordelen is de situatie in Oekraïne geheel anders. Het centrale gezag stelt zichzelf ten doel zich wel degelijk te houden aan het oorlogsrecht. In een oorlogssituatie is het bijzonder lastig te beoordelen of schendingen ook consequenties hebben - daarover wordt namelijk niet per se gepubliceerd. Maar, men lijkt er toch redelijk in te slagen het beleid in ieder geval te laten zijn niet over te gaan tot oorlogsmisdaden en schending van het humanitaire recht.
Op dit moment ben ik ook niet bekend met legereenheden die zijn losgezongen van hun bevelen op dat gebied. Er zijn in de geschiedenis genoeg voorbeelden waarin bepaalde legereenheden in die zin het recht in eigen hand hebben genomen. Maar daar lijkt voor wat het Oekraïne betreft ook nog geen sprake van. Het oorlogsrecht heeft een aparte categorie voor dit type oorlogsmisdaad, welke natuurlijk nog steeds beter is dan systemische oorlogsmisdaden, maar ze zijn wel buitengewoon problematisch. Als het centrale gezag er in faalt die problemen onder de knie te krijgen (en er is geen sprake van volledige muiterij), dan kan het alsnog verantwoordelijk worden, en daarmee landen de acties alsnog in de eerste categorie.
Dan zijn er af en toe individuen die het gewoonweg te bont maken. Mijn belangrijkste punt is dat dat bijna niet volledig te voorkomen is in oorlogssituaties - soldaten zijn óók mensen, met alle gebreken die mensen hebben. Wel is het van belang dat zulke acties consequenties hebben, natuurlijk. Op de keper beschouwd zijn dat inderdaad oorlogsmisdaden. Maar, het oorlogsrecht is verreweg het mildst over zulke incidenten.
En, dan zijn er situaties waarbij een situatie die in het eerste oogopslag een oorlogsmisdaad kan lijken, maar bij nadere bestudering kritieke elementen van een oorlogsmisdaad blijken te ontbreken. Zo is het soldaten gegeven om grote voorzichtigheid te betrachten
collateral damage te voorkomen, maar daar zullen ze niet altijd succesvol in zijn. Daarbij geldt bijvoorbeeld ook dat wederzijds respect voor het oorlogsrecht van groot belang is, om onderscheid tussen militaire- en burgerdoelen zo scherp mogelijk te houden.
Dit specifieke geval is er veel onduidelijk. Dit incident past niet binnen een patroon van aanvallen op burgerdoelen. Het kan natuurlijk prima zijn dat Oekraïne onlangs heeft besloten diens normering tegen oorlogsmisdaden naast zich neer te leggen, en dat dit incident daar één van de eerste voortekenen van zijn. Zelfde geldt voor de legereenheid die verantwoordelijk is voor deze aanval. Maar, op dit moment lijkt dit ófwel een individuele actie (en dus een oorlogsmisdaad); danwel een noodlottig ongeval (en dus mogelijk, maar niet per se een oorlogsmisdaad); dan wel een misidentificatie van een militair doel (mogelijk - maar niet per se - een oorlogsmisdaad, die mogelijk het resultaat is van een Russische oorlogsmisdaad).
Maar, ja. We zullen dat altijd scherp in de gaten moeten houden. Het vervelende is alleen dat één op zichzelf staand incident per definitie lastig te beoordelen is.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000