if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Zou me niks verbazen als we binnen korte tijd richting the 1k+ per dag gaan, als Oekraine voldoende kan opschalen met drone productie.
Footage shows the aftermath of a Ukrainian strike on a key logistics bridge in occupied Vasylivka yesterday. Russian military commentators admit the bridge is important for supplying forces on the Stepnohirsk sector and warn that its loss could complicate logistics and troop rotations in the area.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 juni 2026
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ukraine's SOF released footage of drones destroying a railway bridge over the North Crimean Canal in Crimea. t.me/c/1721372338...
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 juni 2026
PSN
Waar zou Oekraine precies op inzetten richting onderhandelingen, Krim terug naar Oekraïne, krijgt Rusland in ruil de stukken Donbass (die toch al helemaal kapotgeschoten zijn)?
Wat weegt zwaarder, de prestige van de Krim, of de grondstoffen van de Donbass.
Meer details daarover kan je in dit artikel (pravda.com.ua) vinden.YakuzA schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:46:
Ook een spoorbrug in/richting de Krim nu getarget en voorlopig niet begaanbaar:
[Bluesky]
Het lijkt erop dat ze in de spoorlijn vanaf de Krim brug richting het westelijke deel van de Krim vlakbij het dorpje Rozdol'ne een spoorbrug over een kanaal én een direct daarnaast gelegen viaduct over de spoorlijn hebben aangevallen.
Het is volgens dit artikel op het moment waarop zij het schreven (dat is ruim vóór de post + filmpje van WarTranslated waar @YakuzA hierboven naar verwees) nog niet duidelijk wat de schade is.
[ Voor 8% gewijzigd door onkl op 23-06-2026 20:08 ]
Meer druk op Putin om de oorlog te stoppen, interne onrust veroorzaken, een signaal geven aan de bevolking dat Rusland helemaal niet het grote machtige leger is, een belangrijk gebied terug nemen wat van strategische waarde is, de kaarten anders schudden op de onderhandelingstafel etc.gustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
De Krim lijkt zo toch echt onhoudbaar voor Rusland.
Waar zou Oekraine precies op inzetten richting onderhandelingen, Krim terug naar Oekraïne, krijgt Rusland in ruil de stukken Donbass (die toch al helemaal kapotgeschoten zijn)?
Het front wordt ook weer wat kleiner, geen idee of dat een voordeel is. Mogelijk wel. Maar als je aan de winnende hand bent heb je gewoon betere kaarten aan de onderhandelingstafel.
[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 23-06-2026 19:16 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Zelensky zet denk ik in op een full Clyde Shelton. Volledige instorting van het Russische Rijk. En het wordt Bijbelsgustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
https://www.nu.nl/327663/video/staat-zelensky-op-het-punt-om-belarus-aan-te-vallen-dit-speelt-er.html
Dit speelde als ik het goed heb afgelopen weekend, laatste wat ik erover las (hier) wat dat Lukoshenko al eieren voor z'n geld heeft gekozen.Peer_76 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:50:
Het ziet er naar uit dat Zelensky druk op Belarus gaat zetten. Luko zal dan een keuze moeten maken.
https://www.nu.nl/327663/video/staat-zelensky-op-het-punt-om-belarus-aan-te-vallen-dit-speelt-er.html
Dit is natuurlijk het ideale moment voor Ukraïne om er voor te zorgen dat Rusland een belangrijke steun voor de oorlog kwijtraakt.Four years after emphatically backing Russia’s invasion and predicting Ukraine’s quick defeat, Lukashenko has reversed course, apologized to Zelensky and warned Belarus is vulnerable to Ukrainian strikes.
Ukraïne eist daarom bijvoorbeeld meteen dat ze binnen een week stoppen met de hulp aan Russische drones. bron
Speel ook Balls Connect en Repeat
Als ik zou moeten gokken, dan denk ik eerder dat Oekraine dan zegt: Ok, we willen de Krim best aan jullie geven, maar dan willen wij de Donbas terug. Dat is voor Poetin ook niet de slechtste deal. *knip* Russisch propagandapunt, en maar liever geen persoonlijke observaties, zeker niet in dit topic dat is bedoeld voor feitelijke gebeurtenissen.gustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 24-06-2026 08:17 ]
[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 24-06-2026 08:26 ]
[ Voor 90% gewijzigd door teacup op 24-06-2026 08:23 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
https://nos.nl/artikel/26...door-oekraiense-aanvallen
Want energiecentrale geraakt
Munitieopslag op de Krim geraakt > 2022, thanks @YakolevUkrainian drones attacked the Simferopol thermal power plant in occupied Crimea overnight, triggering a fire at the facility. Power outages are being reported in Simferopol. #Crimea
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 24 juni 2026
WEG
Orenburg 1200km Rusland in gasverwerkingsinstallatie geraakt
Situation in Orenburg, Russia. Several large fires are observed at the gas processing plant after Ukrainian drone 'debris' attacked it. #Russia
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 24 juni 2026
[ Voor 24% gewijzigd door arie_papa op 24-06-2026 09:39 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Filmpje uit 2022...
The video below, which was posted today by many accounts claiming to be from Crimea, is actually from 2022. https://t.co/xIogqcOXjU pic.twitter.com/C7FeLV40vs
— Dominik (@99Dominik_) 24 juni 2026
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Ik ben wel benieuwd hoe die plant er in normaal bedrijf uitziet. Ook in de Botlek zal firms het affakkelen als rood aangeven.
Goede vraag! Ik ben even op zoek gegaan mbt de Botlek.blissard schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:12:
[...]
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe die plant er in normaal bedrijf uitziet. Ook in de Botlek zal firms het affakkelen als rood aangeven.
Zo ziet dat er uit op Firms:
Dat betekent, stam + t .
Persoonlijk denk ik dat de situatie flínk verschoven is.gustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
Eerst "moest" Ukraine regio's opgeven om de oorlog te stoppen, en was daar toe bereid (mits niet te erg)
Nu.... is het wat anders, indien de oorlog dóór gaat, gáat rusland een verschrikkelijk pak slaag tegemoet, én Ukraine kán ALLES terug eisen. Niet terugeven? dan zal je (rusland nóg veel meer gaan voelen.)
Mij lijkt de situatie dus héél anders.... ik zou zeggen ALLES terug.....
Je weet wat je te wachten staat putin? het gaat nóg erger worden.... wacht de komende winter maar eens af..
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
ook heel erg wishful denken zoHansieo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:44:
[...]
Persoonlijk denk ik dat de situatie flínk verschoven is.
Eerst "moest" Ukraine regio's opgeven om de oorlog te stoppen, en was daar toe bereid (mits niet te erg)
Nu.... is het wat anders, indien de oorlog dóór gaat, gáat rusland een verschrikkelijk pak slaag tegemoet, én Ukraine kán ALLES terug eisen. Niet terugeven? dan zal je (rusland nóg veel meer gaan voelen.)
Mij lijkt de situatie dus héél anders.... ik zou zeggen ALLES terug.....
Je weet wat je te wachten staat putin? het gaat nóg erger worden.... wacht de komende winter maar eens af..
Elk stuk grond innemen gaat mensenlevens kosten en op dat vlak is het verschil dat Rusland weinig geeft om een leven, waar het voor Oekraine beduidend waardevoller is. De vraag is dus, mocht je de kans hebben, welke prijs ben je als Oekraine zijnde bereid te betalen om het terug te krijgen. Voor Rusland weten we het antwoord al: Putin zou nog zijn moeder naar het front sturen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Als de aanvallen maar lang genoeg doorgaan, dan kan dat leger ook steeds minder.polthemol schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:10:
[...]
ook heel erg wishful denken zoDat je de Russische vooruitgang tot een stilstand (of quasi stilstand) kunt brengen, wil niet zeggen dat je zelf vooruit komt op een noemenswaardige manier.
Elk stuk grond innemen gaat mensenlevens kosten en op dat vlak is het verschil dat Rusland weinig geeft om een leven, waar het voor Oekraine beduidend waardevoller is. De vraag is dus, mocht je de kans hebben, welke prijs ben je als Oekraine zijnde bereid te betalen om het terug te krijgen. Voor Rusland weten we het antwoord al: Putin zou nog zijn moeder naar het front sturen.
maar zo simpel werkt het niet, aanvallen kost altijd meer dan verdedigen (op wat uitzonderlijke situaties na). Het huidige patroon stemt hoopvol, maar ik denk dat euforie niet op zijn plaats is, dit is nog altijd een worsteling wat Oekraine voert tegen een tegenstander die niet aan regels of wetten doet.Spykie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:11:
[...]
Als de aanvallen maar lang genoeg doorgaan, dan kan dat leger ook steeds minder.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
dat dacht ik 1 jaar geleden ook, en ik de keren dat ik hier nog meelees .. sta ik negatief verbaast hoe veel rusland nog kan ophoestenSpykie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:11:
[...]
Als de aanvallen maar lang genoeg doorgaan, dan kan dat leger ook steeds minder.
Tja vanalles
Moscow oil refinery hit by drone attacks is unlikely to resume production this year
Moscow's oil refinery will be offline for at least six months after suffering extensive damage in Ukrainian drone attacks, two industry sources said on Wednesday, complicating Russian efforts to tackle fuel shortages across the world's largest country.
The refinery, located on the southern outskirts of the Russian capital, is the largest fuel supplier to the Moscow region. It was hit twice this month by Ukrainian drones, forcing it to halt operations.
"It will take at least half a year to repair," one of the sources said of the damage to the Moscow refinery.
Zag het langs komen inderdaad.XWB schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:24:
Volgens Reuters zal de olieraffinaderij van Moskou lange tijd buiten dienst zijn.
Moscow oil refinery hit by drone attacks is unlikely to resume production this year
[...]
Die strike was wel goed raak (Y)
Begin van schrappen van vluchten ivm kerosine tekort begint ook te komen:
🛫One of the key Russian airlines no longer has anything to refuel its planes At the beginning of the summer, Azimut's key supplier reduced fuel shipments by 30%. He explained his actions by "force majeure" at a number of oil refineries.
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 24 juni 2026
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 24-06-2026 14:36 ]
PSN
Wat @Spykie waarschijnlijk bedoeld is dat wanneer de Russen nagenoeg geen diesel, kerosine, benzine of gas meer hebben het nogal lastig wordt om als leger überhaubt goed te kunnen functioneren.vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:21:
[...]dat dacht ik 1 jaar geleden ook, en ik de keren dat ik hier nog meelees .. sta ik negatief verbaast hoe veel rusland nog kan ophoesten.
Je kan moeilijk tegen recent gerekruteerde infanteristen in Krasnogorsk zeggen: "Loop maar naar het front, de benzine is op".
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Volgens mij zijn die Russen daar gek genoeg voor...Yaksa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:52:
[...]
Wat @Spykie waarschijnlijk bedoeld is dat wanneer de Russen nagenoeg geen diesel, kerosine, benzine of gas meer hebben het nogal lastig wordt om als leger überhaubt goed te kunnen functioneren.
Je kan moeilijk tegen recent gerekruteerde infanteristen in Krasnogorsk zeggen: "Loop maar naar het front, de benzine is op".
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Vergeet de talloze Shahed's niet, die vliegen ook op benzine? WinwinYaksa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:52:
[...]
Wat @Spykie waarschijnlijk bedoeld is dat wanneer de Russen nagenoeg geen diesel, kerosine, benzine of gas meer hebben het nogal lastig wordt om als leger überhaubt goed te kunnen functioneren.
Daily driver; MB R171 SLK280
Belarus bereidt zich in hoog tempo voor op een oorlog tegen Oekraïne, waarschuwt de gevluchte oppositie van het land. Die deelde een rapport met Kyiv, waarin onder meer staat dat Belarus de grondwet heeft aangepast en bezig is verdedigingslinies aan te leggen.
De Belarussische oppositie vreest dat Belarus zich binnenkort wel actief gaat mengen in de oorlog. Volgens een dertig pagina’s tellend rapport zou de grondwet zijn veranderd: Belarus is geen neutraal land meer. Daarnaast staat een militaire doctrine nu ‘preventieve aanvallen’ toe bij directe dreigingen en kunnen Belarussische troepen buiten de landsgrenzen worden ingezet.
Maandag overhandigde de Belarussische oppositie de bevindingen aan de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken, melden Oekraïense media. De oppositie wijst erop dat het aantal beroepssoldaten sinds de Russische invasie in 2022 met circa 50 procent is toegenomen. Ook heeft Minsk de defensie-uitgaven fors verhoogd.
Een Oekraïense eenheid schetst de zorgelijke situatie in Kostyantynivka. Het bevoorraden van troepen is uitzonderlijk moeilijk, en de soldaten worden bij deze supply drops door drones aangevallen. Russische troepen zijn ook in steeds meer gebieden in de stad aan het consolideren.Yakolev schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:52:
Gezien de "Fun with Flags" die al weken opdoemen vrijwel overal in Kostyantynivka kunnen we denk ik wel stellen dat de hele stad als grey zone moet worden gezien.
Dat kaartenmakers als DS en ukrdailyupdate (waar ik in de meeste gebieden vrij veel vertrouwen heb) het gebied niet als rood inkleuren begrijp ik, maar het lijkt me ook een gigantische onderschatting van het grijze gebied.
Een paar of enkele infiltratie groepen zie ik ook niet als verlies van gebied, maar dat punt zijn we al weken voorbij.
https://t.co/q07cesitAI
— Playfra (@Playfra0) 24 juni 2026
Ukrainian soldiers of the "Assault Special Poison" unit about the situation in Kostyantynivka.
Possibly from somewhere between June 3rd and 11th. In short:
- The city is already treated as lost.
- The Russians are establishing control over the central,… https://t.co/4DJKCrSyZA pic.twitter.com/hiPgdBZUEo
Ukrainian soldiers of the "Assault Special Poison" unit about the situation in Kostyantynivka.
Possibly from somewhere between June 3rd and 11th. In short:
- The city is already treated as lost.
- The Russians are establishing control over the central, western, and northern parts of the city.
- The area in yellow can only be supported logistically via heavy drones, but such movements are tracked by the Russians, who then strike the area where the supplies were dropped, as it indicates a position.
- The Russians constantly control the entrance routes into Kostyantynivka, and because of this the Ukrainians lack maneuverability.
- The loss of control over the sky and the ignoring of conducting real assessments of the tactical picture led the city to the current situation.
- The Russians move in 2 groups of 2 soldiers at a time, a simple and reasonable tactic.
- The Russians are wiping out Osykove and Oleksiievo-Druzhkivka, focusing on the first buildings of the settlements first.
- The Russians are also heavily pressuring Ukrainian UAV crews.
Heel wat minder "rood" dan in Rusland dus.Apache4u schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Goede vraag! Ik ben even op zoek gegaan mbt de Botlek.
Zo ziet dat er uit op Firms:
[Afbeelding]
❗️The Netherlands is purchasing 700 Ruta Block 2 cruise missiles for Ukraine in a €250 million deal, NRC reported. Produced by Dutch company Destinus, the weapons have a range of more than 700 km, carry a 250 kg warhead and use AI-assisted target recognition. Ukrainian officials… pic.twitter.com/3WsPSvtRhA
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 juni 2026
PSN
Denmark will transfer 15,000 long-range artillery rounds to Ukraine after responding to Kyiv’s proposal for partners to supply longer-range munitions instead of short-range ammunition. Part of the shipment has already arrived in Ukraine. #Ukraine pic.twitter.com/r1Pw8zg2ty
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 juni 2026
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://mezha.net/eng/buk...industries_starts_serial/Ukraine has used its own "Vyrivnyuvach" guided aerial bomb against Russian forces for the first time.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 24 juni 2026
/edit: wel mooie naam voor hun correspondent: "Jeff21461"At Eurosatory 2026 in Paris, representatives of DG Industries told our correspondent Jeff21461 about the active serial production of the Ukrainian guided glide bomb KAB named Vyrivnyuvach. According to the manufacturer, the first samples have already been handed over to the military and, according to available information, have been used in combat.
Earlier at Eurosatory, footage of the bomb kit appeared, which Defense Express examined in detail directly during the event. It should also be noted that previously the Ministry of Defense of Ukraine on May 18 announced the presentation of the Vyrivnyuvach: development lasted 17 months, and for the troops the first experimental batch was purchased for training flights.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2026 11:09 ]
PSN
Vergeet ook niet dat munitie een houdbaarheidsdatum heeft en het dan ofwel weggeschoten of afgevoerd moet worden. Kun je beter wat 2026 munitie in het magazijn leggen en de oudere spullen richting UKR sturen, iedereen blij.Tens schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:54:
15k is slechts een aanvulling op eigen productie natuurlijk, hopelijk zijn het wel de nieuwste high precision shells waarvan er minder nodig zijn natuurlijk.
[X]
[Afbeelding]
This morning in Bashkortostan, 1,400 km from Ukraine, two oil refineries were attacked in Ufa.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 25 juni 2026
PSN
Zelensky gave Lukashenko one week. Lukashenko folded in three days. The target: Russian drone relay stations in Belarus, guiding Shahed drones toward Kyiv. Ultimatum June 19. Dark by June 22. Border guards confirmed drone activity dropped since.
— Meanwhile in Ukraine (@meanwhileua.bsky.social) 25 juni 2026
[ Voor 13% gewijzigd door consolefreak op 25-06-2026 12:38 ]
Tja, eerst schijnheilig zeggen dat hij niks van plan is.... en dan ff tussendoor de wet aanpassen. Maar ik weet 100% zeker dat Zelenski 'm in de smiezen heeft...XWB schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:08:
Belarus heeft zijn grondwet aangepast zodat het grondtroepen in het buitenland kan inzetten. Er kan niet langer uitgesloten worden dat het land zou kunnen deelnemen aan de oorlog tegen Oekraïne.
[...]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
als ik er vanuit ga( en dat is niet zo vreemd gezien verleden) dat deze huizenblokken massa's russen vreten.... is het wellicht zo slecht nog niet. supply's gaat waarschijnlijk de ontknoping worden.Yakolev schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Een Oekraïense eenheid schetst de zorgelijke situatie in Kostyantynivka. Het bevoorraden van troepen is uitzonderlijk moeilijk, en de soldaten worden bij deze supply drops door drones aangevallen. Russische troepen zijn ook in steeds meer gebieden in de stad aan het consolideren.
[X]
[...]
Het onderzoek is niet mals, er wordt geschreven over misbruik, geweld en marteling van rekruten, zelfdodingen en het negeren van ernstige ziekten.
Een aantal opvallende punten uit het artikel:
Extracts from Babel's fresh article on Skala:
— Jeff2146🇧🇪 (@Jeff21461) 23 juni 2026
- The regiment is one of the largest assault units in the defence forces (currently numbering up to 13,000 personnel) and reports directly to the high command.
- According to the command, it has “out-of-this-world” logistical… https://t.co/UfwWlkOci9 pic.twitter.com/g07ZdGcJNs
Extracts from Babel's fresh article on Skala:
- The regiment is one of the largest assault units in the defence forces (currently numbering up to 13,000 personnel) and reports directly to the high command.
- According to the command, it has “out-of-this-world” logistical support and modern weaponry.
- Then the narrative smoothly shifts to the hazing, where, according to eyewitnesses, the regiment has systemic problems and violations, including violence and torture of recruits.
- The abuse is widespread and, according to reports, is part of the “educational” process.
- At the regiment’s base, there is a so-called “chicken coop”—an overcrowded, windowless room where 1,000–1,200 people can be held at once. Here, people were even escorted by guards with automatic weapons simply to go to the restroom or the dining hall.
- There are known cases of people with serious illnesses (HIV, tuberculosis, hepatitis) being held without proper treatment.
- According to the investigation, 26 recruits died in the regiment over the course of six months, most of them before being sent to the front. The main official cause of death was pneumonia; however, in many cases, signs of violence were documented (broken ribs, extensive bruising, and injuries).
- A series of suicides was recorded (at least 9 in four days during one period). Many of the deceased showed signs of beatings and injuries sustained while in the unit.
- The regiment leads in the number of complaints and the mortality rate among recruits, disproportionate to its size.
In eerdere berichtgevingen zagen we ontwikkelingen bij de grens met Belarus. De drone-Versterkers en het ultimatum van komende vrijdag, maar ook een wijziging in de grondwet die het eenvoudiger maakt om oorlog te voeren. Lukashenko riep in een interview heel hard dat hij zich niet met de oorlog gaat bemoeien. (ik kan de posts even niet vinden ik zoek nog even naar de linkjes)
Eerdere posts:
Peer_76 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:50:
Het ziet er naar uit dat Zelensky druk op Belarus gaat zetten. Luko zal dan een keuze moeten maken.
Onbekend schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:53:
De druk op Belarus heeft volgens mij te maken met de uitspraken wat onder andere hier te lezen is:
[...]
Dit is natuurlijk het ideale moment voor Ukraïne om er voor te zorgen dat Rusland een belangrijke steun voor de oorlog kwijtraakt.
Ukraïne eist daarom bijvoorbeeld meteen dat ze binnen een week stoppen met de hulp aan Russische drones. bron
Vandaag is de ontruiming van een aantal Oekrainse grensdorpen afgeroepen voor 1 Juli.XWB schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:08:
Belarus heeft zijn grondwet aangepast zodat het grondtroepen in het buitenland kan inzetten. Er kan niet langer uitgesloten worden dat het land zou kunnen deelnemen aan de oorlog tegen Oekraïne.
[...]
https://liveuamap.com/en/2026/24-june-15-the-defense-council-of-chernihiv-oblast-announces
Wat er staat te gebeuren weten we niet, maar wel iets om in de gaten te houden de komende dagen.
En dit bericht was ik wel van onder de indruk; het lijkt erop alsof er een eerste klein stukje - Edit: richting de Krim (het is echt te warm om scherp te zijn denk ik.. excuus /edit- van de krim is heroverd. Dat het wellicht grotendeels niet zo veel voorstelt en het vooral een mega opsteker is kan best, maar ik had dit niet verwacht op deze termijn:
https://liveuamap.com/en/2026/25-june-10-ukrainian-flag-has-been-raised-on-the-kinburn
[ Voor 60% gewijzigd door Gwindorian op 25-06-2026 13:54 ]
Als ik op de kaart kijk dan grenzen deze dorpen vooral aan de Bryans oblast, dus kunnen we actie van Rusland verwachten, niet per se Belarus?Gwindorian schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:36:
In eerdere berichtgevingen zagen we ontwikkelingen bij de grens met Belarus. De drone-Versterkers en het ultimatum van komende vrijdag, maar ook een wijziging in de grondwet die het eenvoudiger maakt om oorlog te voeren. Lukashenko riep in een interview heel hard dat hij zich niet met de oorlog gaat bemoeien. (ik kan de posts even niet vinden ik zoek nog even naar de linkjes)
Eerdere posts:
[...]
[...]
Vandaag is de ontruiming van een aantal Oekrainse grensdorpen afgeroepen voor 1 Juli.
https://liveuamap.com/en/2026/24-june-15-the-defense-council-of-chernihiv-oblast-announces
Wat er staat te gebeuren weten we niet, maar wel iets om in de gaten te houden de komende dagen.
Mogelijk een nieuwe inval om ook daar een "bufferzone" te creëren?
:strip_exif()/f/image/4EByJH0jFpxRh38UW56XrhJH.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi om te zien dat er positief nieuws is over de Kinburn Split, laat het een opmaat zijn voor nieuwe pogingen om de Dnjepr weer over te steken!
Als het Russische leger inderdaad redelijk uitgeput is aan die zijde van de rivier, dan zouden eventuele opmarsen wel sneller kunnen gaan. Cherson is uiteindelijk ook als een kaartenhuis in elkaar gevallen, na maandenlange voorbereiding.
[ Voor 11% gewijzigd door gustaveau op 25-06-2026 14:18 ]
Denk niet dat er een echte invasie komt van die kant. Logistiek een drama, pas een 'verharde' weg oostelijk van Heroiske, dus 's winters niet geschikt voor bevoorrading. Het voor de Russen onmogelijk maken daar scheelt wel drone aanvallen natuurlijk.
Is Ukraine's land invasion of Crimea beginning?
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 25 juni 2026
Ukrainian troops have raised the national flag over the Kinburn Spit in Mykolaiv Oblast, a territory that had been under Russian occupation since 2022.
According to the military, Russian forces retreated under heavy fire and are… pic.twitter.com/7b11bqnGDH
Kinburn spit is weer een oude bekende, die was ook in '22/'23 wel een doelwit voor wat speldenprikken.Tens schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:19:
Oekraïense fun with flags:
Denk niet dat er een echte invasie komt van die kant. Logistiek een drama, pas een 'verharde' weg oostelijk van Heroiske, dus 's winters niet geschikt voor bevoorrading. Het voor de Russen onmogelijk maken daar scheelt wel drone aanvallen natuurlijk.
[X]
onmogelijk te bevoorraden voor beide kanten inderdaad.
/edit: 2024
Tens in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M8"
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2026 14:42 ]
PSN
Het artikel heeft genoeg teweeg gebracht. De bevelhebber van Skala is uit zijn positie gezet. Of het gevolgen voor de eindverantwoordelijke; Syrskyi heeft moeten we maar afwachten.Yakolev schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:24:
Nadat de ombudsman in april al sprak over schendingen binnen het 425e "Skala"-regiment, verscheen er eergisteren een uitgebreid artikel over Skala op het Oekraïense nieuwsplatform Babel.
Het onderzoek is niet mals, er wordt geschreven over misbruik, geweld en marteling van rekruten, zelfdodingen en het negeren van ernstige ziekten.
Een aantal opvallende punten uit het artikel:
[X]
[...]
Командира полку «Скеля» Юрія Гаркавого відсторонили від виконання обовʼязків на час розслідуванняhttps://t.co/XqQjmyH6iB
— hromadske (@HromadskeUA) 25 juni 2026
Regiment commander of "Skelа" Yurii Harka vy has been suspended from duties pending investigation
[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 25-06-2026 18:01 ]
[ Voor 24% gewijzigd door martijn v o op 26-06-2026 17:19 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Hey, tof dat je meedoet met het delen van de statistieken, maar misschien zou je het plaatje zelf willen delen ipv een screenshot? Dat leest/kijkt fijner.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Edit:
Weer een gevangenenruil neem ik aan? 160 Oekraïners weer thuis
🇺🇦"Home, back": footage from the 76th prisoner exchange 160 Ukrainian soldiers who have been in captivity since 2022 have returned home. 22 of them are border guards.
— The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 27 juni 2026
[ Voor 47% gewijzigd door arie_papa op 27-06-2026 11:55 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
PSN
Als aanvulling hieropYakuzA schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:41:
Weer een militaire fabriek in het achterland geraakt:
[YouTube: Flamingo Missiles Hit Iskander Missile Launcher Factory in Volgograd]
A great shot of a Ukrainian FP-5 Flamingo cruise missile heading to Russia's Titan-Barrikady missile plant to exchange missile engineering experience.
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 27 juni 2026
🦩🚀 Visualization of the flight of FP-5 "Flamingo" missiles to the federal scientific and production center "Titan-Barricades" in Volgograd today, - CyberBoroshno Russian radars detected 4 missiles. So, there is a possibility that 1 was shot down over TOT and another one over Volgograd.
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 27 juni 2026
[ Voor 8% gewijzigd door arie_papa op 27-06-2026 11:20 ]
[ Voor 84% gewijzigd door teacup op 27-06-2026 12:46 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
On 27 June 2026, a Ukrainian Air Force MiG-29 crashed under unclear circumstances in Poltava Oblast. The pilot ejected safely.
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 27 juni 2026
Representative photo. pic.twitter.com/pFVMCPkMqq
Rusland claimt nog een (dus een derde) MiG-29 te hebben vernietigd in een hangaar van gehard beton, maar het is voor mij onduidelijk of het klopt.Recently, a Ukrainian Air Force MiG-29 was destroyed during a Russian attack on Voznesensk Air Base, Mykolaiv Oblast.
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 27 juni 2026
Coordinates: 47.514373, 31.248403 pic.twitter.com/aUcoMXGDQ4
[ Voor 31% gewijzigd door Yakolev op 27-06-2026 14:10 ]
Unease deepens in Russia as Ukraine steps up long-range strikes
https://wapo.st/4eNaApG (mailsluis)
Aan het artikel heeft Catherine Belton meegeschreven. Belangrijk is dat een dergelijke analyse onder ogen van het Amerikaanse publiek komt. Het artikel laat een duidelijk andere impressie achter over de positie van Rusland in het conflict dan lang in de VS aanwezig was.
Effect op het Russische bewind
As nervousness mounts over Russia’s weakening position and an apparent shift in tone against Moscow by President Donald Trump, Russian stocks have fallen more than 13 percent since the beginning of June — the biggest market drop since September 2022, when a Ukrainian counteroffensive forced Russia to retreat from a large chunk of strategic territory in Ukraine’s northeast.
Het bovenstaande komt op mij toch onvoorbereid over. Het Israël/VS-Iran conflict was mooi voor Rusland zolang het de olieprijzen opschroefde, maar Rusland zou er niet op moeten gaan bouwen. Op dit moment zijn ze in ieder geval nog maar alternatieve financieringsbronnen aan het zoeken.Meanwhile, a sharp drop in price for Russian oil to levels last seen before the United States and Israel’s war against Iran are adding to the jitters and “was unexpected for the Russian economy,” the academic said, especially at a time when Russian officials are urgently seeking additional sources of funding to increase military spending.
Er is echter meer dat het Russische bewind niet goed heeft voorzien:
Questions are also mounting about the Russian military’s apparent failure to foresee the sharp improvement in Ukraine’s drone capabilities and to develop countermeasures.
“There are not enough missile defense systems to protect our infrastructure, it’s clear,” the Moscow business executive said. “No one appears to know what to do to increase production. This is a terrible situation that Putin and his closest circle appear to not have expected. … They have not prepared for a long war nor are they ready for the drone threat.”
Reactie van het Russische bewind
Dit is denk ik cruciaal in het artikel, het Russische bewind lijkt niet goed instaat om voldoende vlot te reageren op de Oekraïense druk. De gecentraliseerde coördinatie (Poetin zelf veelal) en de slechte terugkoppeling van informatie uit het strijdperk zijn nog steeds systematische issues voor het bewind:Tatiana Stanovaya, a senior fellow with the Carnegie Russia Eurasia Center, said that the lack of preparation was typical of an extremely fragmented system with little coordination between different branches of power despite Putin’s dominant role.
“This is the eternal problem of the Russian authorities,” Stanovaya said, adding that the situation was “a serious test for the Russian economy and the population. But the question is whether the authorities have a plan of action or understanding about how to deal with this.”
De enige militair gerelateerde actie die ik zo in het document kon vinden:European officials said that one factor appeared to be a reluctance among senior Russian officials to share bad news with Putin. “People just missed it,” one European official said. “Even if someone warned about it, it didn’t reach people high up. It’s been the same thing since the beginning of the war, but now the pain is bigger.”
In dit geval lopen ze een pas achter Oekraïne aan, die bezig lijkt te gaan met de Krim zelf:Zelensky said on Wednesday that Russia was shifting air defense systems to prioritize protecting Moscow, Putin’s residence in Valdai and the Kerch Bridge, a key supply route connecting occupied Crimea to Russia.
Tenslotte lijkt Rusland nog steeds vast te zitten in het vertrouwde antwoord van steeds verder escalerende eigen luchtaanvallen. Ongeacht of die nu wel of niet een bewijsbaar effect op de loop van het conflict achterlaten. Poetins support base lijkt er in ieder geval niet meer blij mee:It was not possible to immediately verify Zelensky’s claim. On Thursday, the Ukrainian president said he had approved “a 40-day influence operation … against the aggressor state aimed at compelling it to end the war.”
With businesses squeezed by high interest rates, a spike in fuel prices and falling revenue as the economy stalls, the overall outlook is deteriorating. “It’s inevitable that the number of defaults will grow,” the Moscow business executive said.
For now, however, analysts and officials said Putin was unlikely to yield to the growing pressure and would instead seek to escalate Moscow’s own bombing campaign in response — a stance that is adding to the worries among the Russian elite.
“It seems that ahead of us is a new cycle of escalation,” the Russian academic said.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
De aanval gebeurde vandaag.Yakolev schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:06:
En nog een MiG-29 vernietigd, dit maal op de grond geraakt. Wanneer precies is onbekend.
[X]
Rusland claimt nog een (dus een derde) MiG-29 te hebben vernietigd in een hangaar van gehard beton, maar het is voor mij onduidelijk of het klopt.
Moeilijke dag voor de Oekraïense luchtmacht. 2, mogelijk 3 gevechtstoestellen kapot. Gelukkig wel oude MiG-29 toestellen, maar ook die zijn een zeer belangrijke schakel in de verdediging tegen Russische drones en kruisraketten.Strike occured today.
— kim høvik (@kimhvik2) 27 juni 2026
New image from Voznesensk airfield, Mykolaiv region seen here on Sentinel. pic.twitter.com/Pa9D0kmQpE
Oekraïne wil gedurende die periode van 40 dagen bewijzen dat ze dagelijks veel drones richting Rusland kunnen afvuren en doelen kunne raken, en dat desnoods zullen blijven doen zolang de oorlog duurt. Rationeel gezien zou het Kremlin dan moeten inzien dat het geen zin heeft om de oorlog nog langer voort te zetten.teacup schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:10:
Rusland heeft organisatorisch moeite te reageren op de huidige intensiteit van de Oekraïense aanvallen. Een The Washington Post artikel hierover gedeeld:
Unease deepens in Russia as Ukraine steps up long-range strikes
https://wapo.st/4eNaApG (mailsluis)
Aan het artikel heeft Catherine Belton meegeschreven. Belangrijk is dat een dergelijke analyse onder ogen van het Amerikaanse publiek komt. Het artikel laat een duidelijk andere impressie achter over de positie van Rusland in het conflict dan lang in de VS aanwezig was.Effect op het Russische bewind
[...]
[...]
Het bovenstaande komt op mij toch onvoorbereid over. Het Israël/VS-Iran conflict was mooi voor Rusland zolang het de olieprijzen opschroefde, maar Rusland zou er niet op moeten gaan bouwen. Op dit moment zijn ze in ieder geval nog maar alternatieve financieringsbronnen aan het zoeken.
Er is echter meer dat het Russische bewind niet goed heeft voorzien:
[...]Reactie van het Russische bewind
Dit is denk ik cruciaal in het artikel, het Russische bewind lijkt niet goed instaat om voldoende vlot te reageren op de Oekraïense druk. De gecentraliseerde coördinatie (Poetin zelf veelal) en de slechte terugkoppeling van informatie uit het strijdperk zijn nog steeds systematische issues voor het bewind:
[...]
[...]
[...]
De enige militair gerelateerde actie die ik zo in het document kon vinden:
[...]
In dit geval lopen ze een pas achter Oekraïne aan, die bezig lijkt te gaan met de Krim zelf:
[...]
Tenslotte lijkt Rusland nog steeds vast te zitten in het vertrouwde antwoord van steeds verder escalerende eigen luchtaanvallen. Ongeacht of die nu wel of niet een bewijsbaar effect op de loop van het conflict achterlaten. Poetins support base lijkt er in ieder geval niet meer blij mee:
[...]
Hoe jammer het ook is, dit gebeurd helaas ookYakolev schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:55:
[...]
De aanval gebeurde vandaag.
[X]
Moeilijke dag voor de Oekraïense luchtmacht. 2, mogelijk 3 gevechtstoestellen kapot. Gelukkig wel oude MiG-29 toestellen, maar ook die zijn een zeer belangrijke schakel in de verdediging tegen Russische drones en kruisraketten.
Meerdere bronnen brengen het in ieder geval. De intentieverklaring is breed gedeeld:XWB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:59:
[...]
Oekraïne wil gedurende die periode van 40 dagen bewijzen dat ze dagelijks veel drones richting Rusland kunnen afvuren en doelen kunne raken, en dat desnoods zullen blijven doen zolang de oorlog duurt. Rationeel gezien zou het Kremlin dan moeten inzien dat het geen zin heeft om de oorlog nog langer voort te zetten.
- https://www.reuters.com/w...ussia-end-war-2026-06-25/
- https://www.kyivpost.com/post/79056
- https://www.theguardian.c...MP=Share_AndroidApp_Other
- https://www.ukrinform.net...-aimed-at-ending-war.html
- https://www.bloomberg.com...fluence-russia-to-end-war
ReutersVolodymyr Zelenskyy said after consulting the head of the Ukrainian security service that he had authorised a 40-day operation against Russian targets to “influence the aggressor state in order to press for an end to the war”.
Kyiv IndependentUkrainian President Volodymyr Zelenskiy said on Thursday, after consulting the head of the country's security service on strikes against Russian targets, that he had approved a 40-day campaign to 'influence' Russia to end the war against Kyiv.
Meer info dan deze algemene mededelingen wordt niet gedeeld. Verdere kaarten worden nog tegen de borst gehouden.The announcement followed a meeting between Zelensky and the acting head of the SBU, Yevhenii Khmara. The commander reported on "our plan for long-range sanctions, medium-range sanctions, and the results achieved by the SBU," Zelensky said.
Maar deze oorlog is het enige wat Poetin in het zadel houdt. Winnen is noodzaak, hoe dan ook. Alle logica was na de eerste 3 dagen al het raam uit.XWB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:59:
[...]
Oekraïne wil gedurende die periode van 40 dagen bewijzen dat ze dagelijks veel drones richting Rusland kunnen afvuren en doelen kunne raken, en dat desnoods zullen blijven doen zolang de oorlog duurt. Rationeel gezien zou het Kremlin dan moeten inzien dat het geen zin heeft om de oorlog nog langer voort te zetten.
Toch weer 3 tanks. Hier zien we eigenlijk nooit meer beelden van toch? Ik zie alleen nog maar beelden van drones die lonely soldiers aanvallen of een gare truck ergens.
Echte tanks zie ik aan beide kanten niet meer rijden, klopt dat?
Dat betekent, stam + t .
https://nos.nl/artikel/26...dstoftekorten-veroorzaken
Met andere woorden, al die filmpjes van lange wachtrijen bij de benzinestations waren dus geen onzin.Poetin hield daarom vandaag een crisisvergadering met hooggeplaatste betrokkenen over de brandstoftekorten. Hij kondigde aan dat hij een verbod op de export van diesel overweegt. Begin deze maand deed Rusland de uitvoer van kerosine en benzine al in de ban.
Edit
Ruzie bij het tankstation, mensen beginnen door te draaien.
Russia… Gas Fights 😄
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 29 juni 2026
⛽️Fights over fuel. The new reality of Russia, a country of gas stations.
— Savchenko Volodymyr (@savchenkoua.bsky.social) 28 juni 2026
Fuel Crisis in Russia. 🍿
— Igor Sushko (@igorsushko.bsky.social) 29 juni 2026
[ Voor 20% gewijzigd door arie_papa op 29-06-2026 21:10 ]
arie_papa schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:19:
Iets wat we eigenlijk al wisten nu ook bevestigd door Putin zelf
https://nos.nl/artikel/26...dstoftekorten-veroorzaken
[...]
Met andere woorden, al die filmpjes van lange wachtrijen bij de benzinestations waren dus geen onzin.
Edit
Ruzie bij het tankstation, mensen beginnen door te draaien.
[Bluesky]
[Bluesky]
Dit is toch prachtig? Laat de Russen maar voelen wat Putin begonnen is. Protesten zullen er niet snel komen, maar de onrust in Rusland groeit en de druk op Putin neemt toe. Dat is alleen maar mooi.
Zoals je ook ziet bij Trump, heeft Poetin de OG-spintsaren in dienst die alles wel in zijn voordeel kunnen uitleggen. De meeste Russen zijn immers helemaal niet in staat met eigen ogen effecten of schade waar te nemen (die gaan nooit naar de Krim bijv.). Deze brandstofcrisis is de eerste echte grote thuiseffect, en het Kremlin is nog lang niet uitgespint. Immers, je begint altijd met de ander de schuld geven van wat je zelf aanricht, en zolang Oekraine bestaat is dat dus mogelijk.CornermanNL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Maar deze oorlog is het enige wat Poetin in het zadel houdt.
Het kan net zo goed een doorslaggevend argument in de berichtgeving rondom een nieuwe mobilisatie worden. Veel Russen zullen daar met gemak in trappen.
Wat niet wegneemt dat winnen een (choice) noodzaak is voor Poetin. Stoppen gaat dit niet zonder dat onhandig uitglijd en het hoofd op wat rotsen breekt bij het afstijgen van zijn paard.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Tsja, prachtig. Ik vrees een beetje dat dit er alleen maar voor gaat zorgen dat meer mensen bereid zijn om tegen Oekraïne ten strijde te trekken.Snow_King schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:40:
[...]
![]()
Dit is toch prachtig? Laat de Russen maar voelen wat Putin begonnen is. Protesten zullen er niet snel komen, maar de onrust in Rusland groeit en de druk op Putin neemt toe. Dat is alleen maar mooi.
In filmpjes die voorbij zie komen zie ik nauwelijks zelfreflectie van dat zij zelf deze oorlog gestart zijn en in stand houden.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Je bedoeld in alle Russische filmpjes op het internet waar iedereen tegelijk ook bang is om de komende jaren in de gevangenis te zitten als ze iets onwelgevalligs zeggen?Glashelder schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:56:
[...]
Tsja, prachtig. Ik vrees een beetje dat dit er alleen maar voor gaat zorgen dat meer mensen bereid zijn om tegen Oekraïne ten strijde te trekken.
In filmpjes die voorbij zie komen zie ik nauwelijks zelfreflectie van dat zij zelf deze oorlog gestart zijn en in stand houden.
PSN
Wij hebben een andere logica dan de russen.CornermanNL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Maar deze oorlog is het enige wat Poetin in het zadel houdt. Winnen is noodzaak, hoe dan ook. Alle logica was na de eerste 3 dagen al het raam uit.
In het Westen kijken we te veel naar de indicatoren, statistieken, cijfers, (feiten, het rationale,...) terwijl de russen naar het ideologische, spirituele, "we zullen niet verslagen worden", "we zullen als een grootmacht erkend worden", "we zijn 11 tijdszones (groot), hoe durven ze ons zo te behandelen", "putin is 25 jaren aan de macht en jullie erkennen dat niet",... kijken.Vanaf 8:25 : Nina Khruscheva (professor of international affairs at The New School in New York) legt uit
Tijdens WOII zat in 1 van de populairste liederen bij de Sovjets een lijn tekst over dat ze de kosten niet gaan tellen.
Mystiek is in rusland veel belangrijker dan geld. Naast de militaire uitgaven zie je het ook aan hoe ze VPN, Internet, mobiele netwerken, Facebook, Telegram, Whatsapp,... proberen te blokkeren. Ze spenderen miljarden aan het blokkeren en spenderen nog miljarden voor het kopen van hun eigen VPN-dienst, sociale media,... om te kunnen kijken naar wat de mensen aan het doen zijn.
"putin is the man of greatness." De tsaar met grootste ambities/plannen laat niet wat kleine cijfers, feiten,... in de weg van greatness staan. Als je met rusland communiceert, dan wil je niet als de kleine zielige bean counter gezien worden. De mensen die klein, zielig,... voelen, kunnen weleens naar de grote leider, sterke man,... opkijken.
De Oekraïense beslissingen moet je ook lezen in die context. De cijfers, feiten, het rationele,... zijn voor de russen bijzaak en het ideologische, spirituele, mystiek,... is in rusland de hoofdzaak. Als je doelen gaat kiezen, dan kan je kiezen tussen hoeveel op de bijzaken mikken en hoeveel op de hoofdzaak mikken?
Of, zoals een Rusische vriend tegen mij zei: wij zijn geboren om te lijden (met een lange ij ja).
De Rus begrijpt dat hij/zij zal moeten lijden voor het moederland. En legt zich daar ook bij neer, accepteerd het.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Dat klinkt allemaal heel mooi. Maar toen "the man of greatness" een mobilisatie afkondigde zat plotseling een flink deel van de russen die het zich konden veroorloven in het buitenland. russen redden toch liever eerst zichzelf en kijken dan pas wat ze voor het land kunnen doen.rapture schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:39:
"putin is the man of greatness." De tsaar met grootste ambities/plannen laat niet wat kleine cijfers, feiten,... in de weg van greatness staan. Als je met rusland communiceert, dan wil je niet als de kleine zielige bean counter gezien worden. De mensen die klein, zielig,... voelen, kunnen weleens naar de grote leider, sterke man,... opkijken.
De Oekraïense beslissingen moet je ook lezen in die context. De cijfers, feiten, het rationele,... zijn voor de russen bijzaak en het ideologische, spirituele, mystiek,... is in rusland de hoofdzaak. Als je doelen gaat kiezen, dan kan je kiezen tussen hoeveel op de bijzaken mikken en hoeveel op de hoofdzaak mikken?
Het vervelende voor rusland is dat Oekraïne volstrekt niet geïnteresseerd is om stukken van rusland te veroveren. Wat ook vervelend is dat Oekraïne doelen in rusland met de nodige precisie kan bombarderen zonder dat het aan Oekraïense kant slachtoffers oplevert.
Dat is vervelend voor rusland. Niet in de zin dat russen in opstand zullen komen. Maar meer dat (industriële) produktie kan dalen tot onder het niveau dat nodig om de oorlog vol te kunnen houden.
Dit is uiteindelijk maar een beperkt segment, en die zijn inmiddels lang en breed weg. Het klootjesvolk dat is achtergebleven zal dit anders voor gelden. En ja, ze willen zichzelf best eerst redden, maar de gehoorzamen hun meester op straffe van iets ergers toch vaak genoeg ook. Het is vreselijk maar een lange traditie.phicoh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:26:
[...]
Dat klinkt allemaal heel mooi. Maar toen "the man of greatness" een mobilisatie afkondigde zat plotseling een flink deel van de russen die het zich konden veroorloven in het buitenland. russen redden toch liever eerst zichzelf en kijken dan pas wat ze voor het land kunnen doen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Even vergeten wie dit haarfijn wist uit te leggen. In het verleden kon je een stuk land veroveren en dat nam je de oogst van boeren die daar woonden in beslag. Die boeren konden toch nergens heen.Brent schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:34:
Dit is uiteindelijk maar een beperkt segment, en die zijn inmiddels lang en breed weg. Het klootjesvolk dat is achtergebleven zal dit anders voor gelden. En ja, ze willen zichzelf best eerst redden, maar de gehoorzamen hun meester op straffe van iets ergers toch vaak genoeg ook. Het is vreselijk maar een lange traditie.
Tegenwoordig moet je het hebben van werknemers die geschoold zijn. Dan kan je wel dwang toepassen. Dat levert wel iets op, maar niet veel. Dus als russen geen zin hebben in een oorlog dan wordt het moeilijk om een moderne oorlog te voeren. Omgekeerd zijn de Oekraïense werknemers juist enorm gemotiveerd. Oekraïne innoveert veel sneller dan rusland.
❗️❗️❗️The invaders are breaking through the border in the Kharkiv region, they are already being recorded in Kozacha Lopan, — United Forces group
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 29 juni 2026
PSN
'partially collapsed' betekent mogelijk toch nog wel een soort van bruikbaar.
Russian sources claim a bridge in Novoazovsk, on Russia's land corridor to Crimea, has partially collapsed following a second Ukrainian strike.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 29 juni 2026
The same bridge was previously attacked on June 15, but at the time the damage was limited to several holes in the roadway. https://t.co/PIrUfFPJ69 pic.twitter.com/lfI9AUe0dJ
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WaFAou0b6TAtOTpJFfzKgGwg.jpg?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 29-06-2026 19:33 ]
de 16e en 23e zijn er al stukken bebouwing van het dorp op 'contested' gezet. Zie nog geen bewijs van grotere activiteit, maar dat kan zo veranderen natuurlijk.YakuzA schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:25:
Mogelijk weer beweging richting Kharkiv, zal wel voor de Russische 'bufferzone' zijn?
[Bluesky]
Er is zo'n enorm sterke behoefte vanuit Russisch perspectief dat wij dit geloven dat ik er een hoop twijfel bij heb. Mystiek belangrijker dan geld? Nou ik heb russen harder zien spenderen dan bidden, dus ik weet 't niet. Het is de creatie van een mythe.rapture schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:39:
[...]
Wij hebben een andere logica dan de russen.
In het Westen kijken we te veel naar de indicatoren, statistieken, cijfers, (feiten, het rationale,...) terwijl de russen naar het ideologische, spirituele, "we zullen niet verslagen worden", "we zullen als een grootmacht erkend worden", "we zijn 11 tijdszones (groot), hoe durven ze ons zo te behandelen", "putin is 25 jaren aan de macht en jullie erkennen dat niet",... kijken.
[YouTube: Russian stock market PLUMMETS: is Putin running out of options in Ukraine?]
Vanaf 8:25 : Nina Khruscheva (professor of international affairs at The New School in New York) legt uit
Tijdens WOII zat in 1 van de populairste liederen bij de Sovjets een lijn tekst over dat ze de kosten niet gaan tellen.
Mystiek is in rusland veel belangrijker dan geld. Naast de militaire uitgaven zie je het ook aan hoe ze VPN, Internet, mobiele netwerken, Facebook, Telegram, Whatsapp,... proberen te blokkeren. Ze spenderen miljarden aan het blokkeren en spenderen nog miljarden voor het kopen van hun eigen VPN-dienst, sociale media,... om te kunnen kijken naar wat de mensen aan het doen zijn.
De simpelere lezing die ik zie is dat de rekbaarheid van een volk best aardig is en dat rusland als land gewoon genoeg heeft voor Putin om leeg te roven. Ik denk dat de Anglo-Saksische fout hierin is dat onze berekening van wat er allemaal leeggeroofd kan worden niet 100% klopt.
Ik weet dat cultussen, van persoonlijkheid tot ideologie, het goed doen in Rusland, maar de realiteit heeft de grootste cultussen in die historie niet ontzien. Ik vermoed dat alle foutieve inschattingen eerder liggen aan gebrekkige kennis van de Russische economie aan onze kant en de complexiteit dit soort zaken te voorspellen.
|>
🇵🇱🇺🇦✈️ Polish defense concern Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) is considering the possibility of joining the repair and maintenance of Ukrainian F-16 and MiG-29 fighters, - Militarnyi
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 30 juni 2026
PSN
Drones zonder vleugels of zwemvliezen.peter13579 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
Vanaf mei worden ook "ground robotic complex" aantallen geteld. Kan iemand in normaal Nederlands toelichten wat daarmee bedoeld wordt?
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Zulke dingen bijvoorbeeld:peter13579 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
Vanaf mei worden ook "ground robotic complex" aantallen geteld. Kan iemand in normaal Nederlands toelichten wat daarmee bedoeld wordt?

https://nos.nl/artikel/26...te-maar-wendbaarheid-telt
PSN
grond drones, al dan niet autonoom. onbewapend gebruikt voor gewondentransport, bevoorrading en bewapend voor beveiliging, verdediging en in sommige gevallen zelfs voor aanvallen.peter13579 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:42:
https://www.rand.org/pubs...-position-in-ukraine.html
https://www.pravda.com.ua/eng/articles/2026/02/02/8019085/
(maar "ground robotic complex" in google invoeren had je dat antwoord ook kunnen geven).
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 30-06-2026 09:52 ]
The situation on the Crimean Bridge. At the bridge’s exit/entrance, Russians are queuing for fuel. The queue has been going on for over 12 hours with no end in sight.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 30 juni 2026
PSN
Defense Minister Fedorov stated that Ukraine could start its own production of French SCALP missiles. According to him, following communication between Zelenskyy and Macron, the matter is being thoroughly worked out with the French government and the manufacturer.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 30 juni 2026
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 30-06-2026 15:59 ]
PSN
[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 30-06-2026 18:11 ]
Qua raketten zien we een vrij constant cijfer per maand, maar bv Kinzhals worden vrijwel niet meer ingezet, maar bv de lastig te stoppen Zircons.
:strip_exif()/f/image/LQFWelyW2nNm9QqX3LbT0FLa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W3dXQMb3RiMdkhL80D6uaneZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xcVI4VvlARNqjaWywEK802fB.jpg?f=fotoalbum_large)
Credit and also @NedSnow2019 https://t.co/5LS5IbPjHB
— Vitaly (@M0nstas) 30 juni 2026
Russian missiles pic.twitter.com/9hRSrl0GGk
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 30 juni 2026
Toelichting van Phillips O'Brien:
De Oekraïners zijn dus niet alleen met raffinaderijen bezig. De selectie hieronder zijn niet alle niet-raffinaderij doelen. De doelen hieronder hebben een relatie met de Russische campagne om Oekraïne aan te vallen.More and more the Ukrainians are going after the Russian ability to create the components and finished munitions needed to wage their war. What they are attacking and where is worthy of consideration.
Hieronder de opsomming zoals O' Brien en RBC-Ukraine haar geven.
Raketten geavanceerde componenten
- Progress Plant - Location: Michurinsk, Tambov Oblast -On the night of 2-3 June this specialized plant, manufacturing high-precision instrument engineering systems, was attacked. Again, this is an attempt to damage Russia’s own long-range strike campaign. Ukrainian intelligence claimed the plant produced “navigation, meteorological and geodetic instruments as well as instrumentation equipment and components for the aviation and missile industries".
- VNIIR-Progress Plant - Location: Cheboksary, Chuvash Republic -On June 10 reports came out of attacks on this high-tech enterprise dedicated to manufacturing automated control systems, specialized electrical equipment, and naval/land-based antennas utilized specifically for the guidance units of Kalibr and Iskander cruise missiles, as well as reconnaissance UAVs.
- Titan-Barrikady weapons complex - Location Volgograd (Southern Russia). RBC Ukraine:Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy confirmed that the Armed Forces of Ukraine struck the plant using new FP-5 Flamingo missiles. OSINT analysis also supports reports of damage to the site. The plant is considered critically important to the Kremlin, as it produces and assembles launch systems for the strategic complexes Yars, Topol-M, and Sarmat, the operational-tactical system Iskander-M, and components for Russia's newest missile system Oreshnik.
- Elastik Plant - Location: Ryazan Oblast -This chemical and industrial complex, processing raw materials and housing lines for the final assembly of aerial bombs, artillery shells, and tactical solid-fuel motors (missiles), was attacked in early June. Assumed Damage: Struck during a massive multi-region drone assault. Secondary detonations occurred at the site, resulting in substantial damage to automated assembly lines and specialized chemical storage sections.
- Azot Chemical Plant - Location: Novomoskovsk, Tula OblastTwice this month Ukraine has attacked this major industrial chemical facility engaged in the synthesis of concentrated nitrates and industrial compounds directly required for military explosives and propellant production. Azot describes itself as the largest producer of ammonia and nitrogen fertilisers in the country.
- Dubna Space Communications Center (and Vladimir Center Node) - Location: Moscow Oblast / Vladimir Oblast -This facility, which provides critical military-strategic infrastructure nodes controlling long-range satellite communications, space-based telemetry, and military signal routing for the Russian Armed Forces, was attacked on June 22. That is an attempt to damage the ability of the Russians to exercise command and control over their missile strikes. The damage seems extensive.
According to DIU, Russia’s military-industrial complex plans to deliver up to 700 9M723 ballistic missiles for the Iskander operational-tactical missile system in 2026, the same number as last year. Monthly production rates remain at 55-60 missiles.
Droge observatie van O' Brien zelf:In addition, the Russians have more than doubled production of RM-48U missiles for S-300PM and S-400 air defence systems, which they use to strike ground targets. Over 480 such missiles are planned to be delivered in 2026, compared with more than 200 in 2025. The current monthly production rate is up to 50 missiles.
Russia also plans to produce up to 60 Kinzhal hypersonic air-launched ballistic missiles this year.
So the combined Russian production of these systems is about 100 per month. If that can be reduced by even 25%, that will do the job of a large number of Patriot missiles and save a lot of Ukrainian lives. Pay attention to the Russian strike rate in July and August to see what is happening.
Hieronder Moskou en Kyiv samen met de target locaties door O' Brien in een kaartje gezet.O' Brien over het kaartje en de implicaties voor de verdediging van Rusland:What the Ukrainians are also doing is leveraging their growing strength in long-range strike to try and dent the Russian campaign against them and degrade Russian military production overall. It is also clearly an attempt to stretch Russian air defenses further by not only hitting these targets but showing the Russians that practically anything within a massive area thousands of kilometres of Ukraine is now vulnerable.
The straight-line distance from Kyiv to Moscow is approximately 750 kilometres—and when you see Cheboksary in the far east of this map, you can have some idea of the strike range that the Ukrainians have shown this month alone. Russia will have to do a better job protecting its missile building capacity. That will take more systems and more ammunition spread around the vastness of Russia.
Helaas nog geen andere bron van dit nieuws gevonden, maar het verbaast mij niet dat dit gebeurt.Oekraïne slaat alarm: 'Explosieven gevonden in lichamen uit Rusland gerepatrieerde militairen'
In de lichamen van gerepatrieerde Oekraïense militairen zijn naar verluidt al meermaals explosieven aangetroffen. Dat meldt persbureau Ukrinform. Oekraïense onderzoekers moeten nu verplichte veiligheidscontroles uitvoeren voordat zij de lichamen, afkomstig uit Rusland, kunnen identificeren.
"Na de terugkeer van de lichamen voeren we een eerste onderzoek uit", legt Taras Tarasenko, plaatsvervangend hoofd van de onderzoeksafdeling in de Oekraïense regio Kirovohra, uit. "Ten eerste controleren we of er items aanwezig zijn die gevaar kunnen opleveren. Dit is meer dan eens voorgekomen. We hebben explosieven, granaten en ander materiaal gevonden."
Het extra onderzoek bemoeilijkt het identificatieproces, wat veel tijd in beslag neemt. De Oekraïense politie meldt dat er soms zo'n 250 stoffelijke overschotten per dag aankomen, waarvan er meerdere in één zak zijn geplaatst door Rusland.
Ik zal hier verder mijn mening niet over uitlaten...
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het komt van een interview met Ukrinform dat je in het Oekraïens kan lezen of in je browser laten vertalen.Onbekend schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:07:
[...]
Helaas nog geen andere bron van dit nieuws gevonden, maar het verbaast mij niet dat dit gebeurt.
Ik zal hier verder mijn mening niet over uitlaten...
Explosive devices have repeatedly been discovered during the initial inspection of bodies of Ukrainian service members returned to Ukraine as part of repatriation processes.
Taras Tarasenko, deputy head of the investigative department and chief of the unit for investigating crimes against life and health at the Main Directorate of the National Police in the Kirovohrad region, said this in an interview with Ukrinform.
"After the bodies are returned, we conduct a primary inspection. First of all, we check whether there are any objects that could pose a danger. Such cases have occurred repeatedly. We have found explosive devices, grenades, and other items, so we work with extreme caution," Tarasenko said.
https://www.ukrinform.net...-soldiers-police-say.html
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 30-06-2026 22:27 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
:strip_exif()/f/image/qIWgBlL9pwgZKtNMrDu6Mwz7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wJVKYcKMucFe4p30ro0RqwHN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7SLIfLBb3MLEUOldB4jiHeuO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7foBFqvXt2s911i6yqxqBNIA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1qrs84VVjBMZLbyZp7ee3qUr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/08f4EsNQAuYYpRAroiXR4Qln.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aSDhxYlUuGSrKSR8Uc6WFDo7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/83yJzlqWR3RxN4iCBQSJGQtr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fxOdZPmUQpUG2dEOwbU1fQmN.jpg?f=fotoalbum_large)