Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Wackmack schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:16:
[...]


https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2067489088840618158

Hier nog meer beelden, ze zijn niet bang zeg. Wel erg gedurft zeg. *knip*
*knip* een TR aanmaken volstaat, onnodig om te reageren

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 18-06-2026 10:34 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:05
Vandaag mag in de geschiedenisboeken, naast de hoofdstukken van die aanval met drones vanuit een vrachtwagen en de aanslag op de Kerchbrug.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler


  • ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-06 12:45

ikt

Ondertussen zijn de bruggen (o.a. treinbrug) ook uitgeschakeld richting de Krim:

https://x.com/Osinttechnical/status/2067416754821747120

Drone-units zijn druk bezig geweest zo te zien.

  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:07
ikt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:29:

Drone-units zijn druk bezig geweest zo te zien.
Leuk is dat dat waarschijnlijk deze door Nederland gefinancieerde unit is: https://www.nrc.nl/nieuws...ront-in-oekraine-a4930142

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 18-06-2026 11:51 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Leuk is dat dat waarschijnlijk deze door Nederland gefinancieerde unit is: https://www.nrc.nl/nieuws...ront-in-oekraine-a4930142
Dat geld is gisteren toegezegd, is nog niet eens daar, laat staan iets van besteld.

  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:07
IJsbeer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Dat geld is gisteren toegezegd, is nog niet eens daar, laat staan iets van besteld.
Je bedoelt dat onderstaande niet klopt?
Inmiddels is de Nederlandse bijdrage aan dit Drone Line Initiative gegroeid tot bijna 900 miljoen euro en zijn onder dit programma bijna een miljoen drones geproduceerd. Nederland neemt de volledige kosten voor zijn rekening.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-06 12:45

ikt


  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:06
zo doen de russen tenminste iets nuttigs, hun eigen spullen kapot maken.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Vanmorgen kwam ik wat filmpjes tegen waaruit bleek dat de raket miste en dat de olietank werd geraakt door 2 drones. Maar hoe dan ook zie je wel dat de luchtverdediging niet echt lekker werkt, want de drone waar op werd gemikt vloog vrolijk door terwijl de raket de andere kant op ging.

[removed]


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:00
Jammer genoeg moet je hiervoor inloggen.

  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:23

Standeman

Prutser 1e klasse

gustaveau schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Jammer genoeg moet je hiervoor inloggen.
offtopic:
kleine tip: verander www.reddit.com naar old.reddit.com om 18+ verificatie / login te skippen

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 18-06-2026 14:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-06 14:53
Standeman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:05:
[...]
offtopic:
kleine tip: verander www.reddit.com naar old.reddit.com om 18+ verificatie / login te skippen
offtopic:
Er zijn handige browser plugins die elke reddit-link redirecten naar een old reddit link :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:00
fonsoy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:13:
[...]
offtopic:
Er zijn handige browser plugins die elke reddit-link redirecten naar een old reddit link :)
Die kan ik op het werk jammer genoeg niet gebruiken ;-)

  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:06
redwing schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Vanmorgen kwam ik wat filmpjes tegen waaruit bleek dat de raket miste en dat de olietank werd geraakt door 2 drones. Maar hoe dan ook zie je wel dat de luchtverdediging niet echt lekker werkt, want de drone waar op werd gemikt vloog vrolijk door terwijl de raket de andere kant op ging.
Tja, hittezoekende raket richting een drone naast een brandje afsturen is ook niet echt slim natuurlijk

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Je bedoelt dat onderstaande niet klopt?


[...]
Je link zit achter een paywall, waarin in de intro alleen staat dat NL extra geld doneert... Dat geld is nog niet in Oekraine.

  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:07
IJsbeer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Je link zit achter een paywall, waarin in de intro alleen staat dat NL extra geld doneert... Dat geld is nog niet in Oekraine.
Er staat dat met dit geld reeds een miljoen drones zijn gebouwd en gebruikt.
Het bemannen van de dronelinie is de belangrijkste taak van de Strijdkrachten voor Onbemande Systemen (Syly Bezpilotnych System), onder het commando van Robert Brovdi – codenaam ‘Magyar’, vanwege zijn etnisch-Hongaarse achtergrond. Volgens Brovdi zijn zijn troepen verantwoordelijk voor „één op de drie” gedode of gewonde Russen aan het front.

Daarbij gebruiken de Oekraïners vooral First Person View (FPV)-drones, kleine quadcopters met een camera en een springlading, die worden bestuurd door een soldaat met een videobril. „De FPV-drones zijn het belangrijkste wapen in deze oorlog”, zegt Brovdi desgevraagd. „En elke FPV-drone die wij gebruiken wordt gefinancierd door het Nederlandse volk.”

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

sll

IJsbeer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Je link zit achter een paywall, waarin in de intro alleen staat dat NL extra geld doneert... Dat geld is nog niet in Oekraine.
In het artikel staat dat begin 2025 500 miljoen is gedoneerd voor een drone-programma. Dit bedrag is later met 400 miljoen aangevuld tot 900 miljoen. Betreft vooral drones die gebruikt worden aan het front: https://mod.gov.ua/en/news/drone-line-implementing-a-new-warfare-doctrine

Gisteren is opnieuw 500 miljoen toegezegd. Dit is een ander/nieuw steunpakket, dit geld is inderdaad nog niet in Oekraine. Dit pakket staat los van de bijdragen in 2025 voor de Drone Line.

  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:00
Ik ben benieuwd naar de heatmap van de regio Moskou, die "vuurtjes" van vandaag moeten toch wel zichtbaar zijn?

  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

gustaveau schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:20:
Ik ben benieuwd naar de heatmap van de regio Moskou, die "vuurtjes" van vandaag moeten toch wel zichtbaar zijn?
De NASA heeft wel een thermische map, maar daar op zijn ze (nog) niet te zien:
https://firms.modaps.eosd...24hrs;@37.64,55.75,10.67z

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 12:54

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcKiVqfQvbOlOr0cW1Hy28jTgt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSB1ZJJwohFSbCBETOAXMAPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Onbekend schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:36:
De NASA heeft wel een thermische map, maar daar op zijn ze (nog) niet te zien:
https://firms.modaps.eosd...24hrs;@37.64,55.75,10.67z
Ik weet het niet. Die FIRMS-data is ook niet echt blind te gebruiken.

Misschien heb ik iets gemist en hebben de Oekraïners de aanvallen uitgebreid, maar volgens FIRMS staat Tata-steel in de fik, en branden er diverse tankopslagen in de Rijnmond.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Onbekend schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:36:
[...]

De NASA heeft wel een thermische map, maar daar op zijn ze (nog) niet te zien:
https://firms.modaps.eosd...24hrs;@37.64,55.75,10.67z
Zal bewolking zijn, 18 en 19 juni vrijwel geen hotspots te zien in de hele Moskou regio.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 09:51

pro_6or

amateur_60r

Bvanham schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:05:
Moet toegeven dat de russen wel consistent ontwerpen, alle tanks kunnen blijkbaar deelnemen aan de Turret toss competities.
Hand Launched Anti Tank Wapens afgevuurd op Moskou.

een treffende spreuk


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
De lid toss bij Moskou was blijkbaar eigen AD.
En verder werken igla ad met warmte zoeker niet zo goed tegen propellor drones als je vlak bij een brandende raffinaderij staat.
Ah, te laat, had niet de vorige pagina gelezen.
Maar hierboven iig de YouTube link.
ikt in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q2"

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2026 11:12 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 19:47

arie_papa

Running on Ubuntu

Zo te zien is het weer gezellig druk in het luchtruim boven Moskou.

New drone attack against Moscow, Russia, is ongoing. Looks like jet-propelled drones, possibly type Bars.

(((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 19 juni 2026

Moscow region 🦅☺️

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 19 juni 2026

Moscow residents are already sharing videos of Ukrainian drones flying over their heads right now.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 19 juni 2026

Ukrainian drones are once again reported over the Moscow region. #Russia

NOELREPORTS (@noelreports.com) 19 juni 2026
En een nieuw type luchtafweer van de Russen

Moscow discovers a new drone interception technique.

Nafnlaus 🇮🇸🇪🇺🇺🇦 (@nafnlaus.bsky.social) 19 juni 2026

[ Voor 17% gewijzigd door arie_papa op 19-06-2026 12:56 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel


  • Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:41

Rzaan

Altijd zoekende

stefanass schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Waar is de bron hiervoor? Er zijn buiten Russische claims niet of nauwelijks bronnen die dit bevestigen, terwijl er wél bronnen zijn van het tegenovergesteld, namelijk dat die steun / verbondenheid met Rusland alleen maar achteruit gaat. Zie ook het bericht van @klaw hieronder.

Er zijn weinig Oekraïners die zich altijd meer Rus gevoeld hebben, dat zijn voornamelijk etnische Russen en dus geen Oekraïners. Oekraïners weten maar al te goed hoe "fijn" Rusland zich in het verleden altijd tegenover Oekraïne heeft gedragen. Als minderwaardig wingewest behandeld.
Mijn vrouw is Oekrains. Ze komt uit het westen van Oekraine, waar nauwelijks Russisch gesproken werd. Het is ook daar dat het nationalisme altijd aanwezig is geweest. Stepan Bandera wordt daar nog steeds als held gezien. Mijn vrouw was ook zeer actief bij de oranje revolutie.

In het oosten van Oekraine, Donetsk en omgeving speelde deze vaderlandslievendheid een stuk minder. Daar wonen mensen die zich meer verwant voelen aan Rusland. Jij noemt ze ethnische Russen, maar ze hadden als nationaliteit natuurlijke de Oekrainse. Op de Krim idem dito. Over die Oekrainers had ik het.
Er zij ook veel Oekrainers die zich Hongaars voelen. In het noord-westen zelfs nog mensen die zich eigenlijk meer Pools noemen.
Als je kijkt naar Kiev, daar zie je wel een enorme verandering. Waar altijd Russisch de voertaal was, is dat nu Oekrains. Daar is het nationalisme nu gelijk aan het gevoel zoals het in West-Oekraine altijd al was.

  • stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 17:41
Rzaan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Mijn vrouw is Oekrains. Ze komt uit het westen van Oekraine, waar nauwelijks Russisch gesproken werd. Het is ook daar dat het nationalisme altijd aanwezig is geweest. Stepan Bandera wordt daar nog steeds als held gezien. Mijn vrouw was ook zeer actief bij de oranje revolutie.

In het oosten van Oekraine, Donetsk en omgeving speelde deze vaderlandslievendheid een stuk minder. Daar wonen mensen die zich meer verwant voelen aan Rusland. Jij noemt ze ethnische Russen, maar ze hadden als nationaliteit natuurlijke de Oekrainse. Op de Krim idem dito. Over die Oekrainers had ik het.
Er zij ook veel Oekrainers die zich Hongaars voelen. In het noord-westen zelfs nog mensen die zich eigenlijk meer Pools noemen.
Als je kijkt naar Kiev, daar zie je wel een enorme verandering. Waar altijd Russisch de voertaal was, is dat nu Oekrains. Daar is het nationalisme nu gelijk aan het gevoel zoals het in West-Oekraine altijd al was.
Dat is wel een N=1 bron natuurlijk.

Mijn vrouw was ook Oekraïense en mijn schoonvader kwam oorspronkelijk uit Donetsk. Ze woonden in Odessa, een gebied dat door velen ook (onterecht) als pro-Russisch bestempeld. Ja, in het Oosten was men wel iets méér pro Russich dan gemiddeld - maar dat maakt het nog steeds echt pro-Russisch. Dit was ook duidelijk te zien toen er gestemd moest worden over onafhankelijkheid, ook in het Oosten én de Krim werd er met (ruime) meerderheid vóór onafhankelijkheid gestemd.

Wat ik etnische Russen noemde zijn Russen die zich in de loop der jaren in Oekraïense gebieden hebben gevestigd. Dat ze na de onafhankelijkheid een Oekraïens paspoort (erbij) kregen doet daar niet veel aan af, velen voelden zich nog steeds "trots" Rus, terwijl er óók veel waren die naar Oekraïne gekomen waren, omdat het daar beter was dan in Rusland zelf. Deze groep stond zeker niet te springen bij de Russische invasie.

Jij zegt "Er zijn een hoop Oekrainers die zich altijd meer Rus hebben gevoeld" en daar zie ik in de praktijk weinig van terug; Al kun je zeggen dat "Een hoop" mischien niet heel duidelijk geformuleerd is, zijn het erhonderden of miljoenen?
Het is - naar mijn idee - meer een klein deel, zoals ik het kan inschatten - maar dus ook ondersteund door bronnen zoals de bron die aangehaald werd.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
@Rzaan ik denk dat je taalgebruik niet helpt in de de discussie.
Er zitten veel subjectieve ‘veel’ en ‘een hoop’ in qua woordgebruik die door andere mensen heel anders geïnterpreteerd worden.

Je hebt het over ‘veel’ mensen die zich Hongaars voelen, maar dat is een rare superlatief gezien het maar een hele kleine groep in een kleine regio is.
Er zij ook veel Oekrainers die zich Hongaars voelen.
Naar schatting zijn dat er 80 tot 100.000 op 40 miljoen mensen in Oekraïne, dat is objectief gezien niet ‘veel’ te noemen :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2026 15:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Russische transporten krijgen nu een escorte mee:
Bewegend doelwit met een zo te zien relatief klein kaliber vanaf een bewegend platform...
En vóór de tanker rijden is niet slim, de drones kunnen dan de tanker als dekking gebruiken.
niet ideaal lijkt me. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBuL8xlFDGgSZUHYpmbc8AIvRzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipUokW3v1HROYuK1H4angLNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 19-06-2026 16:48 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik had al eerder ergens gelezen dat Oekraïne wacht met het opblazen van de Kerchbrug. Dit om eerst alle routes af te snijden en de illegale russen de tijd te geven om de Krim te verlaten. Daarna wordt het een geïsoleerd eiland.

Ik hoop dat ze het kunnen waarmaken!

https://www.bnr.nl/nieuws...e-wordt-geisoleerd-eiland

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
pjot1 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:50:
Ik had al eerder ergens gelezen dat Oekraïne wacht met het opblazen van de Kerchbrug. Dit om eerst alle routes af te snijden en de illegale russen de tijd te geven om de Krim te verlaten. Daarna wordt het een geïsoleerd eiland.

Ik hoop dat ze het kunnen waarmaken!

https://www.bnr.nl/nieuws...e-wordt-geisoleerd-eiland
Treinen staan stil bij Vladislavovka,vanwege een aanval gisteren op een spoorbrug. Het tempo waarin Oekraïne schade maakt lijkt hoger dan het tempo waarin reparaties plaatsvinden. Geen logistiek betekent geen brandstof en eten, en effectief dus geen leger meer. Dit gaat werken, mits de Russen het niet op een hongersnood op de Krim aan laten komen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Tens schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Treinen staan stil bij Vladislavovka,vanwege een aanval gisteren op een spoorbrug. Het tempo waarin Oekraïne schade maakt lijkt hoger dan het tempo waarin reparaties plaatsvinden. Geen logistiek betekent geen brandstof en eten, en effectief dus geen leger meer. Dit gaat werken, mits de Russen het niet op een hongersnood op de Krim aan laten komen
Ik denk niet dat Putin perse een nieuwe holodomor wil voorkomen. Kan hij wel, maar het interesseert hem gewoon geen zak.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAEWe3kFKu92717lUOV6XJFDiLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUHKAd1Xw3U5LQ61za8Wn4CU.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Druk op deKrim blijft stijgen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4AI9srYWrXi8d8UXaZz2g_ngXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiVqdt3cSCIWD91H4vcLAKgG.jpg?f=fotoalbum_large


Ondanks alle aanvallen is de daling in productiecapaciteit niet eens zo hoog.
Een 10-15 % tekort is nog geen gigantisch drama (afgezien van de prijsstijging voor de burger). En strategische voorraden op peil houden blijft voorrang krijgen natuurlijk, daar zullen nog geen tekorten zijn (afgezien van transport capaciteit en mogelijkheid). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzTr29rzfNQuTgIhroI75uU34As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNzlOeaCIK2H4qFfUHUQtG0k.jpg?f=fotoalbum_large


something... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcxYA2Ip1IoSV5vDZbipKm4CDgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLrENR2Tli5JmDky8CjTc9R3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 20-06-2026 13:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:22:
Druk op deKrim blijft stijgen:

[X]
Even before Ukraine's relentless June attacks on Russian oil infrastructure, the refinery output numbers for the month of May already paint a horrific picture, with some fuel types down -23% year-over-year.
something...
Hoe moet ik dit lezen? Dat de productie van geraffineerde producten al terugliep voordat UA de raffinaderijen begin aan te vallen?

En met welke reden? Vanwege een stagnerende economie? Of andere redenen.

Betekent dat dan dat door de aanvallen zelfs de reserve capaciteit dusdanig is aangetast dat ze het niet meer bij kunnen houden?


:?

[ Voor 38% gewijzigd door ZenTex op 20-06-2026 15:39 ]


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ZenTex schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:37:
Even before Ukraine's relentless June attacks on Russian oil infrastructure, the refinery output numbers for the month of May already paint a horrific picture, with some fuel types down -23% year-over-year.


Hoe moet ik dit lezen? Dat de productie van geraffineerde producten al terugliep voordat UA de raffinaderijen begin aan te vallen?
Oekraïne valt al veel langer opslag en raffinaderijen aan, het wordt alleen steeds effectiever en de frequentie gaat omhoog.
Precies wat er staat eigenlijk, de vergelijking mei 2025-2026 geeft al een daling te zien (groter dan de daling 2024-2025 bijv, (zoek zelf even die cijfers btw)) alleen noem ik het niet 'horrific' en pak een gemiddelde over de verschillende brandstoffen. Met de resultaten van de eerste helft van deze maand zal de vergelijking juni 2025-2026 niet gunstiger zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01

ZenTex

Doet maar wat.

Gewoon een beetje vaag taalgebruik dus.


En ja, de aanvallen zijn drastisch opgevoerd ten opzichte van 2025, maar ze ook lijken ook nog eens steeds vaker de kritische componenten te raken, in 2025 leek het meestal nog om de olie opslag te gaan.

Lekker mee doorgaan dus

  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txte_UqMtZwZsz09VwwnxeAc0i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8xONn9VGdv7XvihSd8Ia0H9.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Toch nog wat invloed op Belarus:

Russian milbloggers report Belarus shut down Russian carrier MTS after Zelensky threatened to "disconnect" alleged Shahed relay stations there himself.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 juni 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:27:
Toch nog wat invloed op Belarus:
[Embed]
Ik was al benieuwd wat daar zou gebeuren. Belarus zit niet te wachten om daadwerkelijk bij de oorlog te worden betrokken. Het leger is hard nodig om de president in het zadel te houden. Een oorlog zou die focus verleggen en een staatsgreep mogelijk maken. En ik denk niet dat Poetin bij machte is Loekasjenko daar (nogmaals) tegen te beschermen.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:39
Paywall:

https://www.ad.nl/nieuws/geen-benzine-meer-voor-burgers-en-bedrijven-op-door-russen-bezette-krim-blijf-kalm~abd051a9/


Volgens deze bron is er momenteel geen brandstof meer verkrijgbaar op de Krim voor alles behalve het leger. Ook interessant:
Steeds meer schappen in de winkels zijn leeg. Voor vakantiegangers die niet weg kunnen is een speciale hulplijn opgezet. Persbureau AP meldt dat er inmiddels ook een avondklok is ingesteld voor snorfietsen, quads en motoren. Het geluid van deze voertuigen lijkt te veel op dat van Oekraïense drones. Dat hindert de luchtafweer.
Lijkt toch best effectief te zijn de laatste aanvallen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput


  • EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13
Dat nieuws is ook door NRC benoemd. (cadeaulink voor de eerste 10)

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

3raser schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Ik was al benieuwd wat daar zou gebeuren. Belarus zit niet te wachten om daadwerkelijk bij de oorlog te worden betrokken. Het leger is hard nodig om de president in het zadel te houden. Een oorlog zou die focus verleggen en een staatsgreep mogelijk maken. En ik denk niet dat Poetin bij machte is Loekasjenko daar (nogmaals) tegen te beschermen.
ik kan op dit moment ook moeilijk inschatten in hoeverre Loekasjenko (nog) een marionet is van Putin.

Loekasjenko lijkt af te stevenen op te moeten kiezen tussen (voor hem) 2 kwaaien door al dan niet Putin in zijn oorlog te ondersteunen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Snowhite0901 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:01:
Paywall:

https://www.ad.nl/nieuws/geen-benzine-meer-voor-burgers-en-bedrijven-op-door-russen-bezette-krim-blijf-kalm~abd051a9/

Volgens deze bron is er momenteel geen brandstof meer verkrijgbaar op de Krim voor alles behalve het leger. Ook interessant
[...]
Lijkt toch best effectief te zijn de laatste aanvallen.
De originele bron is de gouverneur van de Krim, zoals gisteren ook benoemd in het Krim topic :)
YakuzA in "Zaporizhzhia front + de Krim"

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:24
3raser schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Ik was al benieuwd wat daar zou gebeuren. Belarus zit niet te wachten om daadwerkelijk bij de oorlog te worden betrokken. Het leger is hard nodig om de president in het zadel te houden. Een oorlog zou die focus verleggen en een staatsgreep mogelijk maken. En ik denk niet dat Poetin bij machte is Loekasjenko daar (nogmaals) tegen te beschermen.
En Oekraïne zit niet te wachten om Belarus er (nog meer) bij te betrekken. Naast dat je je achterlinies niet wilt verzwakken en schaarse munitie moet gebruiken vliegen drones nu nog om, dus heeft men een waarschuwing in de vorm van 600 km vliegen. Als ze de oorlog verklaren aan Belarus en die opent het luchtruim voor Rusland, dan is dat nog maar de helft. Rusland wil ook niet dat Belarus erbij wordt betrokken, want dan is de brandstofproductie daar ineens fair game.

Voor iedereen dus het fijnste om de radio’s uit te zetten, want de balans verstoren had de problemen voor iedereen veel groter gemaakt.

All your base are belong to us


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Voronezh, wapen/raket/elektronica-fabriek volgens eerste berichten.
Schade assessment nog niet gezien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOg7qQ7lkR1bppJ2fqgLPErp-f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skfwKogrrfum19LTJJRFkvar.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Tens op 22-06-2026 15:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:49
Die staat goed in de fik. Daar zal even niets van de band rollen.

  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Sjoerd001 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:34:
Die staat goed in de fik. Daar zal even niets van de band rollen.
we weten nog niet of de productiecapaciteit werkelijk is aangetast, maar hopen mag natuurlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De situatie in Kostyantynivka verslechterd. Het is een grey zone geworden:

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moupenrlp22o

Als de russen de stad innemen is dat een grote overwinning. Dit is 1 van de 4 steden die als 'forten-belt' van de Donbas geldt, van wikipedia:
Kostiantynivka is a part of Ukraine’s so called “fortress belt”.[66][67] This is a network of the four cities of Sloviansk, Kramatorsk, Druzhkivka and Kostiantynivka itself, functioning as the main defensive line of the Ukrainian army in the Donbas region.[68] Analysts describe Kostiantynivka as a ‘backbone for Ukraine’s defense’ and a ‘gateway’ for Russia to seize the remainder of the Donetsk region

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
We weten nog niet of de productiecapaciteit werkelijk is aangetast, maar hopen mag natuurlijk.
Aannemen mag ook. De grijze wolken die je ziet zijn hoogstwaarschijnlijk niet afkomstig van iemand die een vloerkleedje op het balkon aan het uitkloppen is 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:02
IJsbeer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:44:
De situatie in Kostyantynivka verslechterd. Het is een grey zone geworden:

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moupenrlp22o

Als de russen de stad innemen is dat een grote overwinning. Dit is 1 van de 4 steden die als 'forten-belt' van de Donbas geldt, van wikipedia:


[...]
Op andere vlakken lijkt het de laatste tijd beter (minder slecht) te gaan voor Oekraïne. Hopelijk is dat niet alleen wishfull thinking / te eenzijdig nieuws, want dit zou dan wel weer een tegenvaller zijn.

  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
IJsbeer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:44:
De situatie in Kostyantynivka verslechterd. Het is een grey zone geworden:
Het kaartje dat je linkt spreekt dat tegen, een aanzienlijk deel contested maar nog steeds het grootste deel onder Oekraïense controle. (al zijn deze kaartjes nooit 100% betrouwbaar en up to date) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA15pCMrBWhJR_E8ijxRwds9M7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I997A2A6YbyHmlpb7NizJZE0.webp?f=fotoalbum_large
Deepstate en ukrdailyupdate laten ondanks de aanvallen over meerdere lijnen na de doorbraken van een dag of vijf geleden tot diep in de stad weinig tot geen beweging zien. (al heeft de laatste nog geen 21 juni map). Een week geleden dacht ik dat het een kwestie van dagen zou kunnen zijn, maar Oekraïners blijken steeds weer een stukje stugger dan verwacht.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:00
Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:02:
[...]

Het kaartje dat je linkt spreekt dat tegen, een aanzienlijk deel contested maar nog steeds het grootste deel onder Oekraïense controle. (al zijn deze kaartjes nooit 100% betrouwbaar en up to date) [Afbeelding]
Deepstate en ukrdailyupdate laten ondanks de aanvallen over meerdere lijnen na de doorbraken van een dag of vijf geleden tot diep in de stad weinig tot geen beweging zien. (al heeft de laatste nog geen 21 juni map). Een week geleden dacht ik dat het een kwestie van dagen zou kunnen zijn, maar Oekraïners blijken steeds weer een stukje stugger dan verwacht.
Ik vraag me dan toch af in hoeverre de positieve berichten over de door drones gecontroleerde kill zone waar zijn.

Als die echt zo effectief zijn op verschillende plaatsen, waarom lukt dat daar dan niet?

  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
gustaveau schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Ik vraag me dan toch af in hoeverre de positieve berichten over de door drones gecontroleerde kill zone waar zijn.

Als die echt zo effectief zijn op verschillende plaatsen, waarom lukt dat daar dan niet?
de 'kill zone' is aan beide kanten van het front tegenwoordig zeker een 10-15 km waar continu vijandelijke drones aanwezig zijn: verkenners/vuurleiding en de single use attack drones. Niet iedereen is continu in gevaar, maar niet ook naar boven kijken kan fataal zijn. Het verbruik aan FPV's per dag wordt geschat op een 5 tot 7000 per kant.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
gustaveau schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Ik vraag me dan toch af in hoeverre de positieve berichten over de door drones gecontroleerde kill zone waar zijn.

Als die echt zo effectief zijn op verschillende plaatsen, waarom lukt dat daar dan niet?
De andere partij heeft ook drones. Dus als iedereen in een bepaald gebied binnen korte tijd van een drone verliest, dan is het beter om alleen die drone daar te laten vliegen. Kan Rusland wel mooi claimen "wij hebben daar nu mensen lopen", maar die hebben maar één uitkomst, zonder dat er effectief wat veranderd.

Wat Oekraïne wat meer helpt, is dat hun drones verder lijken te komen, waardoor de russen verder naar achter moeten bivakkeren. Of meer verliezen moeten accepteren. Gezien de hoge cijfers, lijken ze in sommige gebieden de tweede optie te kiezen. Maar dat betekend niet dat die soldaten de overhand hebben. Hun aanvoer van voedsel/munitie wordt steeds moeizamer. Dus dan kunnen ze wel een poppetje hebben lopen, die kan vrij weinig doen om een aanval te stoppen. Dus met af en toe een opschoonactie heb je niet continue mensen nodig om een gebied te bewaken.

let the past be the past.


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Gezien de "Fun with Flags" die al weken opdoemen vrijwel overal in Kostyantynivka kunnen we denk ik wel stellen dat de hele stad als grey zone moet worden gezien.

Dat kaartenmakers als DS en ukrdailyupdate (waar ik in de meeste gebieden vrij veel vertrouwen heb) het gebied niet als rood inkleuren begrijp ik, maar het lijkt me ook een gigantische onderschatting van het grijze gebied.

Een paar of enkele infiltratie groepen zie ik ook niet als verlies van gebied, maar dat punt zijn we al weken voorbij.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:26:
Voronezh, wapen/raket/elektronica-fabriek volgens eerste berichten.
Schade assessment nog niet gezien

[X]


[X]

[Afbeelding]
Waren naar verluid 4 storm shadows:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
[...]

we weten nog niet of de productiecapaciteit werkelijk is aangetast, maar hopen mag natuurlijk.
Dat zit wel goed aan de aftermath video te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door ZenTex op 22-06-2026 19:38 ]


  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
En dan is dit nog de mooie kant. Ik kwam ook een filmpje (even klikken op onderstaande embed) tegen vanaf de achterkant. Dan zie je direct dat je dit niet gaat repareren met een lakstiftje.

The Voronezh semiconductor factory, which produces various components for Russia‘s war economy, is but a smoldering pile of broken metal and concrete. The Ukrainian High Command confirms the operation and adds that air-launched cruise missiles have been used, possibly Stormshadow/SCALP-EG missiles.

(((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 22 juni 2026

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 22-06-2026 21:44 ]


  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:23

Standeman

Prutser 1e klasse

onkl schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:35:
[...]

En dan is dit nog de mooie kant. Ik kwam ook een filmpje tegen vanaf de achterkant. Dan zie je direct dat je dit niet gaat repareren met een lakstiftje.
[Embed]
En dit is precies waarom ze NATO compatible vliegtuigen nodig hadden... Niet om het airframe zelf, maar wel om NATO munitie af te kunnen werpen / schieten.

Dan maakt het niet veel uit of je een f16 vliegt of een gripen.

Wel uitermate complex voor de ground crew die de boel moeten onderhouden..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:27
Wel uitermate complex voor de ground crew die de boel moeten onderhouden..
[/quote]

Wordt dit niet deels in de EU gedaan? Als in die kisten de grens over voor groot onderhoud?

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
saikol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:54:
Wel uitermate complex voor de ground crew die de boel moeten onderhouden..
[/quote]

Wordt dit niet deels in de EU gedaan? Als in die kisten de grens over voor groot onderhoud?
Ground crews zijn gewoon hier getraind voor het onderhoud en kunnen dat in Oekraïne zelf uitvoeren.

Mogelijk dat ze voor bepaald groot onderhoud even buurten in Polen oid, maar zo even de grens over vliegen is ook wel wat complex.
Ik weet ook niet of Polen dat op die manier wil.
Denk eerder dat de kisten in Oekraïne staan en ze per videolink de instructies en hulp kunnen krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 22-06-2026 23:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
626, een absolute topdag voor de logistiek.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:45:
[...]

626, een absolute topdag voor de logistiek.
Zou me niks verbazen als we binnen korte tijd richting the 1k+ per dag gaan, als Oekraine voldoende kan opschalen met drone productie.

  • barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-06 17:20
Aantal "personnel" staat ook al een tijdje boven de +1000

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Weer een volgende brug die geraakt is, deze zal iig niet meer werken:

Footage shows the aftermath of a Ukrainian strike on a key logistics bridge in occupied Vasylivka yesterday. Russian military commentators admit the bridge is important for supplying forces on the Stepnohirsk sector and warn that its loss could complicate logistics and troop rotations in the area.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 juni 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Ook een spoorbrug in/richting de Krim nu getarget en voorlopig niet begaanbaar:

Ukraine's SOF released footage of drones destroying a railway bridge over the North Crimean Canal in Crimea. t.me/c/1721372338...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 juni 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:00
De Krim lijkt zo toch echt onhoudbaar voor Rusland.

Waar zou Oekraine precies op inzetten richting onderhandelingen, Krim terug naar Oekraïne, krijgt Rusland in ruil de stukken Donbass (die toch al helemaal kapotgeschoten zijn)?


Wat weegt zwaarder, de prestige van de Krim, of de grondstoffen van de Donbass.

  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
YakuzA schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:46:
Ook een spoorbrug in/richting de Krim nu getarget en voorlopig niet begaanbaar:
[Bluesky]
Meer details daarover kan je in dit artikel (pravda.com.ua) vinden.

Het lijkt erop dat ze in de spoorlijn vanaf de Krim brug richting het westelijke deel van de Krim vlakbij het dorpje Rozdol'ne een spoorbrug over een kanaal én een direct daarnaast gelegen viaduct over de spoorlijn hebben aangevallen.

Het is volgens dit artikel op het moment waarop zij het schreven (dat is ruim vóór de post + filmpje van WarTranslated waar @YakuzA hierboven naar verwees) nog niet duidelijk wat de schade is.

[ Voor 8% gewijzigd door onkl op 23-06-2026 20:08 ]


  • Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Nox

Noxiuz

gustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
De Krim lijkt zo toch echt onhoudbaar voor Rusland.

Waar zou Oekraine precies op inzetten richting onderhandelingen, Krim terug naar Oekraïne, krijgt Rusland in ruil de stukken Donbass (die toch al helemaal kapotgeschoten zijn)?


Wat weegt zwaarder, de prestige van de Krim, of de grondstoffen van de Donbass.
Meer druk op Putin om de oorlog te stoppen, interne onrust veroorzaken, een signaal geven aan de bevolking dat Rusland helemaal niet het grote machtige leger is, een belangrijk gebied terug nemen wat van strategische waarde is, de kaarten anders schudden op de onderhandelingstafel etc.


Het front wordt ook weer wat kleiner, geen idee of dat een voordeel is. Mogelijk wel. Maar als je aan de winnende hand bent heb je gewoon betere kaarten aan de onderhandelingstafel.

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 23-06-2026 19:16 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

gustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
Waar zou Oekraine precies op inzetten richting onderhandelingen, Krim terug naar Oekraïne, krijgt Rusland in ruil de stukken Donbass (die toch al helemaal kapotgeschoten zijn)?
Zelensky zet denk ik in op een full Clyde Shelton. Volledige instorting van het Russische Rijk. En het wordt Bijbels 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:03
Het ziet er naar uit dat Zelensky druk op Belarus gaat zetten. Luko zal dan een keuze moeten maken.

https://www.nu.nl/327663/video/staat-zelensky-op-het-punt-om-belarus-aan-te-vallen-dit-speelt-er.html

Make Europe Great Again


  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
Peer_76 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:50:
Het ziet er naar uit dat Zelensky druk op Belarus gaat zetten. Luko zal dan een keuze moeten maken.

https://www.nu.nl/327663/video/staat-zelensky-op-het-punt-om-belarus-aan-te-vallen-dit-speelt-er.html
Dit speelde als ik het goed heb afgelopen weekend, laatste wat ik erover las (hier) wat dat Lukoshenko al eieren voor z'n geld heeft gekozen.
YakuzA schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:27:
Toch nog wat invloed op Belarus:
[Embed]

  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

De druk op Belarus heeft volgens mij te maken met de uitspraken wat onder andere hier te lezen is:
Four years after emphatically backing Russia’s invasion and predicting Ukraine’s quick defeat, Lukashenko has reversed course, apologized to Zelensky and warned Belarus is vulnerable to Ukrainian strikes.
Dit is natuurlijk het ideale moment voor Ukraïne om er voor te zorgen dat Rusland een belangrijke steun voor de oorlog kwijtraakt.
Ukraïne eist daarom bijvoorbeeld meteen dat ze binnen een week stoppen met de hulp aan Russische drones. bron

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:41

Rzaan

Altijd zoekende

gustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
De Krim lijkt zo toch echt onhoudbaar voor Rusland.

Waar zou Oekraine precies op inzetten richting onderhandelingen, Krim terug naar Oekraïne, krijgt Rusland in ruil de stukken Donbass (die toch al helemaal kapotgeschoten zijn)?
Als ik zou moeten gokken, dan denk ik eerder dat Oekraine dan zegt: Ok, we willen de Krim best aan jullie geven, maar dan willen wij de Donbas terug. Dat is voor Poetin ook niet de slechtste deal. *knip* Russisch propagandapunt, en maar liever geen persoonlijke observaties, zeker niet in dit topic dat is bedoeld voor feitelijke gebeurtenissen.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 24-06-2026 08:17 ]


  • vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
*knip* reactie op gemodereerde tekst

[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 24-06-2026 08:26 ]


  • beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 12:54

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3E2qTZ1E0TRQTXUoZNZF0B0mQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIWgBlL9pwgZKtNMrDu6Mwz7.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua


  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:36
*knip* Reactie op gemodereeerde tekst

[ Voor 90% gewijzigd door teacup op 24-06-2026 08:23 ]


  • teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:22

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Persoonlijke inzichten hier graag achterwege laten. Terug naar feitelijke gebeurtenisssen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)


  • arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 19:47

arie_papa

Running on Ubuntu

Sevastopol zonder stroom

https://nos.nl/artikel/26...door-oekraiense-aanvallen

Want energiecentrale geraakt

Ukrainian drones attacked the Simferopol thermal power plant in occupied Crimea overnight, triggering a fire at the facility. Power outages are being reported in Simferopol. #Crimea

NOELREPORTS (@noelreports.com) 24 juni 2026
Munitieopslag op de Krim geraakt > 2022, thanks @Yakolev

WEG

Orenburg 1200km Rusland in gasverwerkingsinstallatie geraakt

Situation in Orenburg, Russia. Several large fires are observed at the gas processing plant after Ukrainian drone 'debris' attacked it. #Russia

NOELREPORTS (@noelreports.com) 24 juni 2026

[ Voor 24% gewijzigd door arie_papa op 24-06-2026 09:39 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Filmpje uit 2022...

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:58
Orenburg 1200km Rusland in gasverwerkingsinstallatie geraakt

[Bluesky]
Ik ben wel benieuwd hoe die plant er in normaal bedrijf uitziet. Ook in de Botlek zal firms het affakkelen als rood aangeven.

  • Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:12:
[...]


[...]

Ik ben wel benieuwd hoe die plant er in normaal bedrijf uitziet. Ook in de Botlek zal firms het affakkelen als rood aangeven.
Goede vraag! Ik ben even op zoek gegaan mbt de Botlek.
Zo ziet dat er uit op Firms:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVRshh0lQ_wr03EQI7p382qZpWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZULZ1xUNHU6ocejaaC8vDNNa.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .


  • Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:18
gustaveau schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:17:
De Krim lijkt zo toch echt onhoudbaar voor Rusland.

Waar zou Oekraine precies op inzetten richting onderhandelingen, Krim terug naar Oekraïne, krijgt Rusland in ruil de stukken Donbass (die toch al helemaal kapotgeschoten zijn)?


Wat weegt zwaarder, de prestige van de Krim, of de grondstoffen van de Donbass.
Persoonlijk denk ik dat de situatie flínk verschoven is.


Eerst "moest" Ukraine regio's opgeven om de oorlog te stoppen, en was daar toe bereid (mits niet te erg)

Nu.... is het wat anders, indien de oorlog dóór gaat, gáat rusland een verschrikkelijk pak slaag tegemoet, én Ukraine kán ALLES terug eisen. Niet terugeven? dan zal je (rusland nóg veel meer gaan voelen.)

Mij lijkt de situatie dus héél anders.... ik zou zeggen ALLES terug.....

Je weet wat je te wachten staat putin? het gaat nóg erger worden.... wacht de komende winter maar eens af..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)


  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 15:30

polthemol

Moderator General Chat
Hansieo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Persoonlijk denk ik dat de situatie flínk verschoven is.


Eerst "moest" Ukraine regio's opgeven om de oorlog te stoppen, en was daar toe bereid (mits niet te erg)

Nu.... is het wat anders, indien de oorlog dóór gaat, gáat rusland een verschrikkelijk pak slaag tegemoet, én Ukraine kán ALLES terug eisen. Niet terugeven? dan zal je (rusland nóg veel meer gaan voelen.)

Mij lijkt de situatie dus héél anders.... ik zou zeggen ALLES terug.....

Je weet wat je te wachten staat putin? het gaat nóg erger worden.... wacht de komende winter maar eens af..
ook heel erg wishful denken zo ;) Dat je de Russische vooruitgang tot een stilstand (of quasi stilstand) kunt brengen, wil niet zeggen dat je zelf vooruit komt op een noemenswaardige manier.

Elk stuk grond innemen gaat mensenlevens kosten en op dat vlak is het verschil dat Rusland weinig geeft om een leven, waar het voor Oekraine beduidend waardevoller is. De vraag is dus, mocht je de kans hebben, welke prijs ben je als Oekraine zijnde bereid te betalen om het terug te krijgen. Voor Rusland weten we het antwoord al: Putin zou nog zijn moeder naar het front sturen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:21
polthemol schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:10:
[...]

ook heel erg wishful denken zo ;) Dat je de Russische vooruitgang tot een stilstand (of quasi stilstand) kunt brengen, wil niet zeggen dat je zelf vooruit komt op een noemenswaardige manier.

Elk stuk grond innemen gaat mensenlevens kosten en op dat vlak is het verschil dat Rusland weinig geeft om een leven, waar het voor Oekraine beduidend waardevoller is. De vraag is dus, mocht je de kans hebben, welke prijs ben je als Oekraine zijnde bereid te betalen om het terug te krijgen. Voor Rusland weten we het antwoord al: Putin zou nog zijn moeder naar het front sturen.
Als de aanvallen maar lang genoeg doorgaan, dan kan dat leger ook steeds minder.

Bereken je warmteverlies


  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 15:30

polthemol

Moderator General Chat
Spykie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Als de aanvallen maar lang genoeg doorgaan, dan kan dat leger ook steeds minder.
maar zo simpel werkt het niet, aanvallen kost altijd meer dan verdedigen (op wat uitzonderlijke situaties na). Het huidige patroon stemt hoopvol, maar ik denk dat euforie niet op zijn plaats is, dit is nog altijd een worsteling wat Oekraine voert tegen een tegenstander die niet aan regels of wetten doet.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Spykie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Als de aanvallen maar lang genoeg doorgaan, dan kan dat leger ook steeds minder.
dat dacht ik 1 jaar geleden ook, en ik de keren dat ik hier nog meelees .. sta ik negatief verbaast hoe veel rusland nog kan ophoesten

Tja vanalles


  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens Reuters zal de olieraffinaderij van Moskou lange tijd buiten dienst zijn.

Moscow oil refinery hit by drone attacks is unlikely to resume production this year
Moscow's oil refinery will be offline for at least six months after suffering extensive damage in Ukrainian drone attacks, two industry sources said on Wednesday, ​complicating Russian efforts to tackle fuel shortages across the world's ​largest country.

The refinery, located on the southern outskirts of the ⁠Russian capital, is the largest fuel supplier to the Moscow region. ​It was hit twice this month by Ukrainian drones, forcing it to halt ​operations.

"It will take at least half a year to repair," one of the sources said of the damage to the Moscow refinery.

March of the Eagles


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
XWB schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:24:
Volgens Reuters zal de olieraffinaderij van Moskou lange tijd buiten dienst zijn.

Moscow oil refinery hit by drone attacks is unlikely to resume production this year

[...]
Zag het langs komen inderdaad.

Die strike was wel goed raak (Y)

Begin van schrappen van vluchten ivm kerosine tekort begint ook te komen:

🛫One of the key Russian airlines no longer has anything to refuel its planes At the beginning of the summer, Azimut's key supplier reduced fuel shipments by 30%. He explained his actions by "force majeure" at a number of oil refineries.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 24 juni 2026

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 24-06-2026 14:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
vso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:21:
[...]dat dacht ik 1 jaar geleden ook, en ik de keren dat ik hier nog meelees .. sta ik negatief verbaast hoe veel rusland nog kan ophoesten.
Wat @Spykie waarschijnlijk bedoeld is dat wanneer de Russen nagenoeg geen diesel, kerosine, benzine of gas meer hebben het nogal lastig wordt om als leger überhaubt goed te kunnen functioneren.
Je kan moeilijk tegen recent gerekruteerde infanteristen in Krasnogorsk zeggen: "Loop maar naar het front, de benzine is op".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:06

Fiber

Beaches are for storming.

Yaksa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Wat @Spykie waarschijnlijk bedoeld is dat wanneer de Russen nagenoeg geen diesel, kerosine, benzine of gas meer hebben het nogal lastig wordt om als leger überhaubt goed te kunnen functioneren.
Je kan moeilijk tegen recent gerekruteerde infanteristen in Krasnogorsk zeggen: "Loop maar naar het front, de benzine is op".
Volgens mij zijn die Russen daar gek genoeg voor... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.


  • mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
Yaksa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Wat @Spykie waarschijnlijk bedoeld is dat wanneer de Russen nagenoeg geen diesel, kerosine, benzine of gas meer hebben het nogal lastig wordt om als leger überhaubt goed te kunnen functioneren.
Je kan moeilijk tegen recent gerekruteerde infanteristen in Krasnogorsk zeggen: "Loop maar naar het front, de benzine is op".
Vergeet de talloze Shahed's niet, die vliegen ook op benzine? Winwin :)

Daily driver; MB R171 SLK280


  • XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Belarus heeft zijn grondwet aangepast zodat het grondtroepen in het buitenland kan inzetten. Er kan niet langer uitgesloten worden dat het land zou kunnen deelnemen aan de oorlog tegen Oekraïne.
Belarus bereidt zich in hoog tempo voor op een oorlog tegen Oekraïne, waarschuwt de gevluchte oppositie van het land. Die deelde een rapport met Kyiv, waarin onder meer staat dat Belarus de grondwet heeft aangepast en bezig is verdedigingslinies aan te leggen.

De Belarussische oppositie vreest dat Belarus zich binnenkort wel actief gaat mengen in de oorlog. Volgens een dertig pagina’s tellend rapport zou de grondwet zijn veranderd: Belarus is geen neutraal land meer. Daarnaast staat een militaire doctrine nu ‘preventieve aanvallen’ toe bij directe dreigingen en kunnen Belarussische troepen buiten de landsgrenzen worden ingezet.

Maandag overhandigde de Belarussische oppositie de bevindingen aan de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken, melden Oekraïense media. De oppositie wijst erop dat het aantal beroepssoldaten sinds de Russische invasie in 2022 met circa 50 procent is toegenomen. Ook heeft Minsk de defensie-uitgaven fors verhoogd.

March of the Eagles


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Yakolev schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:52:
Gezien de "Fun with Flags" die al weken opdoemen vrijwel overal in Kostyantynivka kunnen we denk ik wel stellen dat de hele stad als grey zone moet worden gezien.

Dat kaartenmakers als DS en ukrdailyupdate (waar ik in de meeste gebieden vrij veel vertrouwen heb) het gebied niet als rood inkleuren begrijp ik, maar het lijkt me ook een gigantische onderschatting van het grijze gebied.

Een paar of enkele infiltratie groepen zie ik ook niet als verlies van gebied, maar dat punt zijn we al weken voorbij.
Een Oekraïense eenheid schetst de zorgelijke situatie in Kostyantynivka. Het bevoorraden van troepen is uitzonderlijk moeilijk, en de soldaten worden bij deze supply drops door drones aangevallen. Russische troepen zijn ook in steeds meer gebieden in de stad aan het consolideren.
Ukrainian soldiers of the "Assault Special Poison" unit about the situation in Kostyantynivka.
Possibly from somewhere between June 3rd and 11th. In short:

- The city is already treated as lost.
- The Russians are establishing control over the central, western, and northern parts of the city.
- The area in yellow can only be supported logistically via heavy drones, but such movements are tracked by the Russians, who then strike the area where the supplies were dropped, as it indicates a position.
- The Russians constantly control the entrance routes into Kostyantynivka, and because of this the Ukrainians lack maneuverability.
- The loss of control over the sky and the ignoring of conducting real assessments of the tactical picture led the city to the current situation.
- The Russians move in 2 groups of 2 soldiers at a time, a simple and reasonable tactic.
- The Russians are wiping out Osykove and Oleksiievo-Druzhkivka, focusing on the first buildings of the settlements first.
- The Russians are also heavily pressuring Ukrainian UAV crews.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:58
Apache4u schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Goede vraag! Ik ben even op zoek gegaan mbt de Botlek.
Zo ziet dat er uit op Firms:
[Afbeelding]
Heel wat minder "rood" dan in Rusland dus.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Investering in onze eigen economie:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid