• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:40

Standeman

Prutser 1e klasse

gustaveau schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Jammer genoeg moet je hiervoor inloggen.
offtopic:
kleine tip: verander www.reddit.com naar old.reddit.com om 18+ verificatie / login te skippen

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 18-06-2026 14:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:47
Standeman schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:05:
[...]
offtopic:
kleine tip: verander www.reddit.com naar old.reddit.com om 18+ verificatie / login te skippen
offtopic:
Er zijn handige browser plugins die elke reddit-link redirecten naar een old reddit link :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:18
fonsoy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:13:
[...]
offtopic:
Er zijn handige browser plugins die elke reddit-link redirecten naar een old reddit link :)
Die kan ik op het werk jammer genoeg niet gebruiken ;-)

  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:20
redwing schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Vanmorgen kwam ik wat filmpjes tegen waaruit bleek dat de raket miste en dat de olietank werd geraakt door 2 drones. Maar hoe dan ook zie je wel dat de luchtverdediging niet echt lekker werkt, want de drone waar op werd gemikt vloog vrolijk door terwijl de raket de andere kant op ging.
Tja, hittezoekende raket richting een drone naast een brandje afsturen is ook niet echt slim natuurlijk

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Je bedoelt dat onderstaande niet klopt?


[...]
Je link zit achter een paywall, waarin in de intro alleen staat dat NL extra geld doneert... Dat geld is nog niet in Oekraine.

  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41
IJsbeer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Je link zit achter een paywall, waarin in de intro alleen staat dat NL extra geld doneert... Dat geld is nog niet in Oekraine.
Er staat dat met dit geld reeds een miljoen drones zijn gebouwd en gebruikt.
Het bemannen van de dronelinie is de belangrijkste taak van de Strijdkrachten voor Onbemande Systemen (Syly Bezpilotnych System), onder het commando van Robert Brovdi – codenaam ‘Magyar’, vanwege zijn etnisch-Hongaarse achtergrond. Volgens Brovdi zijn zijn troepen verantwoordelijk voor „één op de drie” gedode of gewonde Russen aan het front.

Daarbij gebruiken de Oekraïners vooral First Person View (FPV)-drones, kleine quadcopters met een camera en een springlading, die worden bestuurd door een soldaat met een videobril. „De FPV-drones zijn het belangrijkste wapen in deze oorlog”, zegt Brovdi desgevraagd. „En elke FPV-drone die wij gebruiken wordt gefinancierd door het Nederlandse volk.”

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49

sll

IJsbeer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Je link zit achter een paywall, waarin in de intro alleen staat dat NL extra geld doneert... Dat geld is nog niet in Oekraine.
In het artikel staat dat begin 2025 500 miljoen is gedoneerd voor een drone-programma. Dit bedrag is later met 400 miljoen aangevuld tot 900 miljoen. Betreft vooral drones die gebruikt worden aan het front: https://mod.gov.ua/en/news/drone-line-implementing-a-new-warfare-doctrine

Gisteren is opnieuw 500 miljoen toegezegd. Dit is een ander/nieuw steunpakket, dit geld is inderdaad nog niet in Oekraine. Dit pakket staat los van de bijdragen in 2025 voor de Drone Line.

  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:18
Ik ben benieuwd naar de heatmap van de regio Moskou, die "vuurtjes" van vandaag moeten toch wel zichtbaar zijn?

  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

gustaveau schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:20:
Ik ben benieuwd naar de heatmap van de regio Moskou, die "vuurtjes" van vandaag moeten toch wel zichtbaar zijn?
De NASA heeft wel een thermische map, maar daar op zijn ze (nog) niet te zien:
https://firms.modaps.eosd...24hrs;@37.64,55.75,10.67z

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 11:04

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcKiVqfQvbOlOr0cW1Hy28jTgt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSB1ZJJwohFSbCBETOAXMAPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua


  • Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Onbekend schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:36:
De NASA heeft wel een thermische map, maar daar op zijn ze (nog) niet te zien:
https://firms.modaps.eosd...24hrs;@37.64,55.75,10.67z
Ik weet het niet. Die FIRMS-data is ook niet echt blind te gebruiken.

Misschien heb ik iets gemist en hebben de Oekraïners de aanvallen uitgebreid, maar volgens FIRMS staat Tata-steel in de fik, en branden er diverse tankopslagen in de Rijnmond.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Onbekend schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:36:
[...]

De NASA heeft wel een thermische map, maar daar op zijn ze (nog) niet te zien:
https://firms.modaps.eosd...24hrs;@37.64,55.75,10.67z
Zal bewolking zijn, 18 en 19 juni vrijwel geen hotspots te zien in de hele Moskou regio.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-06 10:37

pro_6or

amateur_60r

Bvanham schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:05:
Moet toegeven dat de russen wel consistent ontwerpen, alle tanks kunnen blijkbaar deelnemen aan de Turret toss competities.
Hand Launched Anti Tank Wapens afgevuurd op Moskou.

een treffende spreuk


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
De lid toss bij Moskou was blijkbaar eigen AD.
En verder werken igla ad met warmte zoeker niet zo goed tegen propellor drones als je vlak bij een brandende raffinaderij staat.
Ah, te laat, had niet de vorige pagina gelezen.
Maar hierboven iig de YouTube link.
ikt in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q2"

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2026 11:12 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:57

arie_papa

Running on Ubuntu

Zo te zien is het weer gezellig druk in het luchtruim boven Moskou.

New drone attack against Moscow, Russia, is ongoing. Looks like jet-propelled drones, possibly type Bars.

(((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 19 juni 2026

Moscow region 🦅☺️

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 19 juni 2026

Moscow residents are already sharing videos of Ukrainian drones flying over their heads right now.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 19 juni 2026

Ukrainian drones are once again reported over the Moscow region. #Russia

NOELREPORTS (@noelreports.com) 19 juni 2026
En een nieuw type luchtafweer van de Russen

Moscow discovers a new drone interception technique.

Nafnlaus 🇮🇸🇪🇺🇺🇦 (@nafnlaus.bsky.social) 19 juni 2026

[ Voor 17% gewijzigd door arie_papa op 19-06-2026 12:56 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel


  • Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:01

Rzaan

Altijd zoekende

stefanass schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Waar is de bron hiervoor? Er zijn buiten Russische claims niet of nauwelijks bronnen die dit bevestigen, terwijl er wél bronnen zijn van het tegenovergesteld, namelijk dat die steun / verbondenheid met Rusland alleen maar achteruit gaat. Zie ook het bericht van @klaw hieronder.

Er zijn weinig Oekraïners die zich altijd meer Rus gevoeld hebben, dat zijn voornamelijk etnische Russen en dus geen Oekraïners. Oekraïners weten maar al te goed hoe "fijn" Rusland zich in het verleden altijd tegenover Oekraïne heeft gedragen. Als minderwaardig wingewest behandeld.
Mijn vrouw is Oekrains. Ze komt uit het westen van Oekraine, waar nauwelijks Russisch gesproken werd. Het is ook daar dat het nationalisme altijd aanwezig is geweest. Stepan Bandera wordt daar nog steeds als held gezien. Mijn vrouw was ook zeer actief bij de oranje revolutie.

In het oosten van Oekraine, Donetsk en omgeving speelde deze vaderlandslievendheid een stuk minder. Daar wonen mensen die zich meer verwant voelen aan Rusland. Jij noemt ze ethnische Russen, maar ze hadden als nationaliteit natuurlijke de Oekrainse. Op de Krim idem dito. Over die Oekrainers had ik het.
Er zij ook veel Oekrainers die zich Hongaars voelen. In het noord-westen zelfs nog mensen die zich eigenlijk meer Pools noemen.
Als je kijkt naar Kiev, daar zie je wel een enorme verandering. Waar altijd Russisch de voertaal was, is dat nu Oekrains. Daar is het nationalisme nu gelijk aan het gevoel zoals het in West-Oekraine altijd al was.

  • stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:55
Rzaan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Mijn vrouw is Oekrains. Ze komt uit het westen van Oekraine, waar nauwelijks Russisch gesproken werd. Het is ook daar dat het nationalisme altijd aanwezig is geweest. Stepan Bandera wordt daar nog steeds als held gezien. Mijn vrouw was ook zeer actief bij de oranje revolutie.

In het oosten van Oekraine, Donetsk en omgeving speelde deze vaderlandslievendheid een stuk minder. Daar wonen mensen die zich meer verwant voelen aan Rusland. Jij noemt ze ethnische Russen, maar ze hadden als nationaliteit natuurlijke de Oekrainse. Op de Krim idem dito. Over die Oekrainers had ik het.
Er zij ook veel Oekrainers die zich Hongaars voelen. In het noord-westen zelfs nog mensen die zich eigenlijk meer Pools noemen.
Als je kijkt naar Kiev, daar zie je wel een enorme verandering. Waar altijd Russisch de voertaal was, is dat nu Oekrains. Daar is het nationalisme nu gelijk aan het gevoel zoals het in West-Oekraine altijd al was.
Dat is wel een N=1 bron natuurlijk.

Mijn vrouw was ook Oekraïense en mijn schoonvader kwam oorspronkelijk uit Donetsk. Ze woonden in Odessa, een gebied dat door velen ook (onterecht) als pro-Russisch bestempeld. Ja, in het Oosten was men wel iets méér pro Russich dan gemiddeld - maar dat maakt het nog steeds echt pro-Russisch. Dit was ook duidelijk te zien toen er gestemd moest worden over onafhankelijkheid, ook in het Oosten én de Krim werd er met (ruime) meerderheid vóór onafhankelijkheid gestemd.

Wat ik etnische Russen noemde zijn Russen die zich in de loop der jaren in Oekraïense gebieden hebben gevestigd. Dat ze na de onafhankelijkheid een Oekraïens paspoort (erbij) kregen doet daar niet veel aan af, velen voelden zich nog steeds "trots" Rus, terwijl er óók veel waren die naar Oekraïne gekomen waren, omdat het daar beter was dan in Rusland zelf. Deze groep stond zeker niet te springen bij de Russische invasie.

Jij zegt "Er zijn een hoop Oekrainers die zich altijd meer Rus hebben gevoeld" en daar zie ik in de praktijk weinig van terug; Al kun je zeggen dat "Een hoop" mischien niet heel duidelijk geformuleerd is, zijn het erhonderden of miljoenen?
Het is - naar mijn idee - meer een klein deel, zoals ik het kan inschatten - maar dus ook ondersteund door bronnen zoals de bron die aangehaald werd.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
@Rzaan ik denk dat je taalgebruik niet helpt in de de discussie.
Er zitten veel subjectieve ‘veel’ en ‘een hoop’ in qua woordgebruik die door andere mensen heel anders geïnterpreteerd worden.

Je hebt het over ‘veel’ mensen die zich Hongaars voelen, maar dat is een rare superlatief gezien het maar een hele kleine groep in een kleine regio is.
Er zij ook veel Oekrainers die zich Hongaars voelen.
Naar schatting zijn dat er 80 tot 100.000 op 40 miljoen mensen in Oekraïne, dat is objectief gezien niet ‘veel’ te noemen :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2026 15:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Russische transporten krijgen nu een escorte mee:
Bewegend doelwit met een zo te zien relatief klein kaliber vanaf een bewegend platform...
En vóór de tanker rijden is niet slim, de drones kunnen dan de tanker als dekking gebruiken.
niet ideaal lijkt me. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBuL8xlFDGgSZUHYpmbc8AIvRzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipUokW3v1HROYuK1H4angLNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 19-06-2026 16:48 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik had al eerder ergens gelezen dat Oekraïne wacht met het opblazen van de Kerchbrug. Dit om eerst alle routes af te snijden en de illegale russen de tijd te geven om de Krim te verlaten. Daarna wordt het een geïsoleerd eiland.

Ik hoop dat ze het kunnen waarmaken!

https://www.bnr.nl/nieuws...e-wordt-geisoleerd-eiland

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
pjot1 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:50:
Ik had al eerder ergens gelezen dat Oekraïne wacht met het opblazen van de Kerchbrug. Dit om eerst alle routes af te snijden en de illegale russen de tijd te geven om de Krim te verlaten. Daarna wordt het een geïsoleerd eiland.

Ik hoop dat ze het kunnen waarmaken!

https://www.bnr.nl/nieuws...e-wordt-geisoleerd-eiland
Treinen staan stil bij Vladislavovka,vanwege een aanval gisteren op een spoorbrug. Het tempo waarin Oekraïne schade maakt lijkt hoger dan het tempo waarin reparaties plaatsvinden. Geen logistiek betekent geen brandstof en eten, en effectief dus geen leger meer. Dit gaat werken, mits de Russen het niet op een hongersnood op de Krim aan laten komen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:40

Standeman

Prutser 1e klasse

Tens schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Treinen staan stil bij Vladislavovka,vanwege een aanval gisteren op een spoorbrug. Het tempo waarin Oekraïne schade maakt lijkt hoger dan het tempo waarin reparaties plaatsvinden. Geen logistiek betekent geen brandstof en eten, en effectief dus geen leger meer. Dit gaat werken, mits de Russen het niet op een hongersnood op de Krim aan laten komen
Ik denk niet dat Putin perse een nieuwe holodomor wil voorkomen. Kan hij wel, maar het interesseert hem gewoon geen zak.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAEWe3kFKu92717lUOV6XJFDiLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUHKAd1Xw3U5LQ61za8Wn4CU.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Druk op deKrim blijft stijgen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4AI9srYWrXi8d8UXaZz2g_ngXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiVqdt3cSCIWD91H4vcLAKgG.jpg?f=fotoalbum_large


Ondanks alle aanvallen is de daling in productiecapaciteit niet eens zo hoog.
Een 10-15 % tekort is nog geen gigantisch drama (afgezien van de prijsstijging voor de burger). En strategische voorraden op peil houden blijft voorrang krijgen natuurlijk, daar zullen nog geen tekorten zijn (afgezien van transport capaciteit en mogelijkheid). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzTr29rzfNQuTgIhroI75uU34As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNzlOeaCIK2H4qFfUHUQtG0k.jpg?f=fotoalbum_large


something... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcxYA2Ip1IoSV5vDZbipKm4CDgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLrENR2Tli5JmDky8CjTc9R3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 20-06-2026 13:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:57

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:22:
Druk op deKrim blijft stijgen:

[X]
Even before Ukraine's relentless June attacks on Russian oil infrastructure, the refinery output numbers for the month of May already paint a horrific picture, with some fuel types down -23% year-over-year.
something...
Hoe moet ik dit lezen? Dat de productie van geraffineerde producten al terugliep voordat UA de raffinaderijen begin aan te vallen?

En met welke reden? Vanwege een stagnerende economie? Of andere redenen.

Betekent dat dan dat door de aanvallen zelfs de reserve capaciteit dusdanig is aangetast dat ze het niet meer bij kunnen houden?


:?

[ Voor 38% gewijzigd door ZenTex op 20-06-2026 15:39 ]


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
ZenTex schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:37:
Even before Ukraine's relentless June attacks on Russian oil infrastructure, the refinery output numbers for the month of May already paint a horrific picture, with some fuel types down -23% year-over-year.


Hoe moet ik dit lezen? Dat de productie van geraffineerde producten al terugliep voordat UA de raffinaderijen begin aan te vallen?
Oekraïne valt al veel langer opslag en raffinaderijen aan, het wordt alleen steeds effectiever en de frequentie gaat omhoog.
Precies wat er staat eigenlijk, de vergelijking mei 2025-2026 geeft al een daling te zien (groter dan de daling 2024-2025 bijv, (zoek zelf even die cijfers btw)) alleen noem ik het niet 'horrific' en pak een gemiddelde over de verschillende brandstoffen. Met de resultaten van de eerste helft van deze maand zal de vergelijking juni 2025-2026 niet gunstiger zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:57

ZenTex

Doet maar wat.

Gewoon een beetje vaag taalgebruik dus.


En ja, de aanvallen zijn drastisch opgevoerd ten opzichte van 2025, maar ze ook lijken ook nog eens steeds vaker de kritische componenten te raken, in 2025 leek het meestal nog om de olie opslag te gaan.

Lekker mee doorgaan dus

  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txte_UqMtZwZsz09VwwnxeAc0i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8xONn9VGdv7XvihSd8Ia0H9.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Toch nog wat invloed op Belarus:

Russian milbloggers report Belarus shut down Russian carrier MTS after Zelensky threatened to "disconnect" alleged Shahed relay stations there himself.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 juni 2026

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:13

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:27:
Toch nog wat invloed op Belarus:
[Embed]
Ik was al benieuwd wat daar zou gebeuren. Belarus zit niet te wachten om daadwerkelijk bij de oorlog te worden betrokken. Het leger is hard nodig om de president in het zadel te houden. Een oorlog zou die focus verleggen en een staatsgreep mogelijk maken. En ik denk niet dat Poetin bij machte is Loekasjenko daar (nogmaals) tegen te beschermen.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid


  • Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:44
Paywall:

https://www.ad.nl/nieuws/geen-benzine-meer-voor-burgers-en-bedrijven-op-door-russen-bezette-krim-blijf-kalm~abd051a9/


Volgens deze bron is er momenteel geen brandstof meer verkrijgbaar op de Krim voor alles behalve het leger. Ook interessant:
Steeds meer schappen in de winkels zijn leeg. Voor vakantiegangers die niet weg kunnen is een speciale hulplijn opgezet. Persbureau AP meldt dat er inmiddels ook een avondklok is ingesteld voor snorfietsen, quads en motoren. Het geluid van deze voertuigen lijkt te veel op dat van Oekraïense drones. Dat hindert de luchtafweer.
Lijkt toch best effectief te zijn de laatste aanvallen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput


  • EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dat nieuws is ook door NRC benoemd. (cadeaulink voor de eerste 10)

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

3raser schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Ik was al benieuwd wat daar zou gebeuren. Belarus zit niet te wachten om daadwerkelijk bij de oorlog te worden betrokken. Het leger is hard nodig om de president in het zadel te houden. Een oorlog zou die focus verleggen en een staatsgreep mogelijk maken. En ik denk niet dat Poetin bij machte is Loekasjenko daar (nogmaals) tegen te beschermen.
ik kan op dit moment ook moeilijk inschatten in hoeverre Loekasjenko (nog) een marionet is van Putin.

Loekasjenko lijkt af te stevenen op te moeten kiezen tussen (voor hem) 2 kwaaien door al dan niet Putin in zijn oorlog te ondersteunen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Snowhite0901 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:01:
Paywall:

https://www.ad.nl/nieuws/geen-benzine-meer-voor-burgers-en-bedrijven-op-door-russen-bezette-krim-blijf-kalm~abd051a9/

Volgens deze bron is er momenteel geen brandstof meer verkrijgbaar op de Krim voor alles behalve het leger. Ook interessant
[...]
Lijkt toch best effectief te zijn de laatste aanvallen.
De originele bron is de gouverneur van de Krim, zoals gisteren ook benoemd in het Krim topic :)
YakuzA in "Zaporizhzhia front + de Krim"

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:09
3raser schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Ik was al benieuwd wat daar zou gebeuren. Belarus zit niet te wachten om daadwerkelijk bij de oorlog te worden betrokken. Het leger is hard nodig om de president in het zadel te houden. Een oorlog zou die focus verleggen en een staatsgreep mogelijk maken. En ik denk niet dat Poetin bij machte is Loekasjenko daar (nogmaals) tegen te beschermen.
En Oekraïne zit niet te wachten om Belarus er (nog meer) bij te betrekken. Naast dat je je achterlinies niet wilt verzwakken en schaarse munitie moet gebruiken vliegen drones nu nog om, dus heeft men een waarschuwing in de vorm van 600 km vliegen. Als ze de oorlog verklaren aan Belarus en die opent het luchtruim voor Rusland, dan is dat nog maar de helft. Rusland wil ook niet dat Belarus erbij wordt betrokken, want dan is de brandstofproductie daar ineens fair game.

Voor iedereen dus het fijnste om de radio’s uit te zetten, want de balans verstoren had de problemen voor iedereen veel groter gemaakt.

All your base are belong to us


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Voronezh, wapen/raket/elektronica-fabriek volgens eerste berichten.
Schade assessment nog niet gezien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOg7qQ7lkR1bppJ2fqgLPErp-f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skfwKogrrfum19LTJJRFkvar.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Tens op 22-06-2026 15:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Die staat goed in de fik. Daar zal even niets van de band rollen.

  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
Sjoerd001 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:34:
Die staat goed in de fik. Daar zal even niets van de band rollen.
we weten nog niet of de productiecapaciteit werkelijk is aangetast, maar hopen mag natuurlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De situatie in Kostyantynivka verslechterd. Het is een grey zone geworden:

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moupenrlp22o

Als de russen de stad innemen is dat een grote overwinning. Dit is 1 van de 4 steden die als 'forten-belt' van de Donbas geldt, van wikipedia:
Kostiantynivka is a part of Ukraine’s so called “fortress belt”.[66][67] This is a network of the four cities of Sloviansk, Kramatorsk, Druzhkivka and Kostiantynivka itself, functioning as the main defensive line of the Ukrainian army in the Donbas region.[68] Analysts describe Kostiantynivka as a ‘backbone for Ukraine’s defense’ and a ‘gateway’ for Russia to seize the remainder of the Donetsk region

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
We weten nog niet of de productiecapaciteit werkelijk is aangetast, maar hopen mag natuurlijk.
Aannemen mag ook. De grijze wolken die je ziet zijn hoogstwaarschijnlijk niet afkomstig van iemand die een vloerkleedje op het balkon aan het uitkloppen is 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:30
IJsbeer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:44:
De situatie in Kostyantynivka verslechterd. Het is een grey zone geworden:

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moupenrlp22o

Als de russen de stad innemen is dat een grote overwinning. Dit is 1 van de 4 steden die als 'forten-belt' van de Donbas geldt, van wikipedia:


[...]
Op andere vlakken lijkt het de laatste tijd beter (minder slecht) te gaan voor Oekraïne. Hopelijk is dat niet alleen wishfull thinking / te eenzijdig nieuws, want dit zou dan wel weer een tegenvaller zijn.

  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
IJsbeer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:44:
De situatie in Kostyantynivka verslechterd. Het is een grey zone geworden:
Het kaartje dat je linkt spreekt dat tegen, een aanzienlijk deel contested maar nog steeds het grootste deel onder Oekraïense controle. (al zijn deze kaartjes nooit 100% betrouwbaar en up to date) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA15pCMrBWhJR_E8ijxRwds9M7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I997A2A6YbyHmlpb7NizJZE0.webp?f=fotoalbum_large
Deepstate en ukrdailyupdate laten ondanks de aanvallen over meerdere lijnen na de doorbraken van een dag of vijf geleden tot diep in de stad weinig tot geen beweging zien. (al heeft de laatste nog geen 21 juni map). Een week geleden dacht ik dat het een kwestie van dagen zou kunnen zijn, maar Oekraïners blijken steeds weer een stukje stugger dan verwacht.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:18
Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:02:
[...]

Het kaartje dat je linkt spreekt dat tegen, een aanzienlijk deel contested maar nog steeds het grootste deel onder Oekraïense controle. (al zijn deze kaartjes nooit 100% betrouwbaar en up to date) [Afbeelding]
Deepstate en ukrdailyupdate laten ondanks de aanvallen over meerdere lijnen na de doorbraken van een dag of vijf geleden tot diep in de stad weinig tot geen beweging zien. (al heeft de laatste nog geen 21 juni map). Een week geleden dacht ik dat het een kwestie van dagen zou kunnen zijn, maar Oekraïners blijken steeds weer een stukje stugger dan verwacht.
Ik vraag me dan toch af in hoeverre de positieve berichten over de door drones gecontroleerde kill zone waar zijn.

Als die echt zo effectief zijn op verschillende plaatsen, waarom lukt dat daar dan niet?

  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
gustaveau schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Ik vraag me dan toch af in hoeverre de positieve berichten over de door drones gecontroleerde kill zone waar zijn.

Als die echt zo effectief zijn op verschillende plaatsen, waarom lukt dat daar dan niet?
de 'kill zone' is aan beide kanten van het front tegenwoordig zeker een 10-15 km waar continu vijandelijke drones aanwezig zijn: verkenners/vuurleiding en de single use attack drones. Niet iedereen is continu in gevaar, maar niet ook naar boven kijken kan fataal zijn. Het verbruik aan FPV's per dag wordt geschat op een 5 tot 7000 per kant.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor


  • SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 16:47
gustaveau schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Ik vraag me dan toch af in hoeverre de positieve berichten over de door drones gecontroleerde kill zone waar zijn.

Als die echt zo effectief zijn op verschillende plaatsen, waarom lukt dat daar dan niet?
De andere partij heeft ook drones. Dus als iedereen in een bepaald gebied binnen korte tijd van een drone verliest, dan is het beter om alleen die drone daar te laten vliegen. Kan Rusland wel mooi claimen "wij hebben daar nu mensen lopen", maar die hebben maar één uitkomst, zonder dat er effectief wat veranderd.

Wat Oekraïne wat meer helpt, is dat hun drones verder lijken te komen, waardoor de russen verder naar achter moeten bivakkeren. Of meer verliezen moeten accepteren. Gezien de hoge cijfers, lijken ze in sommige gebieden de tweede optie te kiezen. Maar dat betekend niet dat die soldaten de overhand hebben. Hun aanvoer van voedsel/munitie wordt steeds moeizamer. Dus dan kunnen ze wel een poppetje hebben lopen, die kan vrij weinig doen om een aanval te stoppen. Dus met af en toe een opschoonactie heb je niet continue mensen nodig om een gebied te bewaken.

let the past be the past.


  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Gezien de "Fun with Flags" die al weken opdoemen vrijwel overal in Kostyantynivka kunnen we denk ik wel stellen dat de hele stad als grey zone moet worden gezien.

Dat kaartenmakers als DS en ukrdailyupdate (waar ik in de meeste gebieden vrij veel vertrouwen heb) het gebied niet als rood inkleuren begrijp ik, maar het lijkt me ook een gigantische onderschatting van het grijze gebied.

Een paar of enkele infiltratie groepen zie ik ook niet als verlies van gebied, maar dat punt zijn we al weken voorbij.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:26:
Voronezh, wapen/raket/elektronica-fabriek volgens eerste berichten.
Schade assessment nog niet gezien

[X]


[X]

[Afbeelding]
Waren naar verluid 4 storm shadows:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:57

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
[...]

we weten nog niet of de productiecapaciteit werkelijk is aangetast, maar hopen mag natuurlijk.
Dat zit wel goed aan de aftermath video te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door ZenTex op 22-06-2026 19:38 ]


  • onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:16
En dan is dit nog de mooie kant. Ik kwam ook een filmpje (even klikken op onderstaande embed) tegen vanaf de achterkant. Dan zie je direct dat je dit niet gaat repareren met een lakstiftje.

The Voronezh semiconductor factory, which produces various components for Russia‘s war economy, is but a smoldering pile of broken metal and concrete. The Ukrainian High Command confirms the operation and adds that air-launched cruise missiles have been used, possibly Stormshadow/SCALP-EG missiles.

(((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 22 juni 2026

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 22-06-2026 21:44 ]


  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:40

Standeman

Prutser 1e klasse

onkl schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:35:
[...]

En dan is dit nog de mooie kant. Ik kwam ook een filmpje tegen vanaf de achterkant. Dan zie je direct dat je dit niet gaat repareren met een lakstiftje.
[Embed]
En dit is precies waarom ze NATO compatible vliegtuigen nodig hadden... Niet om het airframe zelf, maar wel om NATO munitie af te kunnen werpen / schieten.

Dan maakt het niet veel uit of je een f16 vliegt of een gripen.

Wel uitermate complex voor de ground crew die de boel moeten onderhouden..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • saikol
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wel uitermate complex voor de ground crew die de boel moeten onderhouden..
[/quote]

Wordt dit niet deels in de EU gedaan? Als in die kisten de grens over voor groot onderhoud?

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
saikol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:54:
Wel uitermate complex voor de ground crew die de boel moeten onderhouden..
[/quote]

Wordt dit niet deels in de EU gedaan? Als in die kisten de grens over voor groot onderhoud?
Ground crews zijn gewoon hier getraind voor het onderhoud en kunnen dat in Oekraïne zelf uitvoeren.

Mogelijk dat ze voor bepaald groot onderhoud even buurten in Polen oid, maar zo even de grens over vliegen is ook wel wat complex.
Ik weet ook niet of Polen dat op die manier wil.
Denk eerder dat de kisten in Oekraïne staan en ze per videolink de instructies en hulp kunnen krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 22-06-2026 23:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
626, een absolute topdag voor de logistiek.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid