if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Als de flamingo raakt is het wel goed raak, betere beelden van het VNIIR Progress gebouw, dat staal is over een heel stuk van het gebouw verwrongen:IJsbeer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:24:
[...]
De productie kan, helaas, doordraaien. Er zijn minstens 4 flamingos deze kant op gestuurd. Twee zijn er neergehaald, 1 heeft doel geraakt:
[...]
https://mstdn.social/@noelreports/116731609014301902
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Op de foto vanaf de straat is het complete dak ingestort, dat komt niet overeen met deze satelliet foto.IJsbeer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:24:
[...]
De productie kan, helaas, doordraaien. Er zijn minstens 4 flamingos deze kant op gestuurd. Twee zijn er neergehaald, 1 heeft doel geraakt:
[Afbeelding]
[...]
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mnxo26mbak2u
IJsbeer in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q2"
Deze satelliet foto lijkt meer op de foto van de vorige gemiste flamingo van een paar maanden geleden?
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-06-2026 08:29 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hij is eerder bezocht, dat wist ik niet. Dat verklaart ook de 'witte' facademuur op de foto aan de linkerkant.YakuzA schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:28:
[...]
Op de foto vanaf de straat is het complete dak ingestort, dat komt niet overeen met deze satelliet foto.
IJsbeer in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q2"
Deze satelliet foto lijkt meer op de foto van de vorige gemiste flamingo van een paar maanden geleden?
Maar eens dat de satelliet foto niet overeen komt met de sitautie nu.
Maar ik neem aan dat ze aan de hand van de video beelden hun analyse gemaakt hebben en deze op een bestaande satelliet foto hebben gezet. Meestal komen hoge resolutie foto's een aantal dagen later.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Zowel AMK als Suriyak bevestigen dat Oekraïne teruggetrokken is uit het zuidwesten van Kostiantynivka over de rivier, Rusland heeft nu iets meer dan de helft van de stad in handen.Ruitenwisser schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:54:
Nu is het vooral uitkijken naar Kostiantynivka, de grootste stad die op het punt staat te vallen na Mariupol en de weg zou openen naar de laatste 2 steden in Donetsk. Kan Oekraïne de pocket in stand houden of zullen ze moeten terugtrekken? Ik vrees dat ze weer voor 'geen stap terug' gaan kiezen wat extra levens zal kosten.
zowel Deepstate als Ukrdaily update houden het voorlopig op contested, maar na ruim een half jaar zal Kostiantynivka binnenkort wel vallen. https://deepstatemap.live/en#13/48.5168886/37.7824974Ruitenwisser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Zowel AMK als Suriyak bevestigen dat Oekraïne teruggetrokken is uit het zuidwesten van Kostiantynivka over de rivier, Rusland heeft nu iets meer dan de helft van de stad in handen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 12-06-2026 10:45 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Russian occupation authorities are struggling to address worsening gasoline shortages in occupied Sevastopol, likely due to Ukrainian long- and intermediate-range strikes against Russian logistics and energy infrastructure. Sevastopol occupation governor Mikhail Razvozhaev stated on June 10 that the Sevastopol occupation administration was unable to issue a new batch of QR codes for fuel purchases, as fuel trucks were unable to reach Sevastopol on June 9 due to unspecified reasons.
FPV drone overwicht
Ukrainian Commander-in-Chief General Oleksandr Syrskyi reported on June 11 that the Ukrainian first-person view (FPV) drones outnumber Russian FPV drones on the battlefield by a ratio of 1.5 to one and that this advantage is growing.[12] Syrskyi stated that Ukraine’s Unmanned Systems Forces struck almost 180,000 verified targets in May 2026 alone — up 27 percent from April 2026.
Kill ratio
Finnish President Alexander Stubb stated on June 7 that Ukrainian forces killed or wounded about 35,000 Russian soldiers per month, while Russian forces recruited about 27,000 soldiers per month in the past six months.[13] Stubb noted that the ratio of killed Russian soldiers to Ukrainian soldiers is eight to one, up from the previous three to one.
Als we kijken naar de kill ratio, en ervan uitgaan dat van de 35.000 er 2/3 gedood zijn (dacht dat ik dat recent ergens gezien heb, heb hier geen bron voor) dan betekent dat ongeveer 24.000 dode tussen. Maar dus ook 3000. Dode Oekraïners in dezelfde periode...
Het gaat vermoedelijk heel lang duren voordat de hele stad in handen is van de Russen.Ruitenwisser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Zowel AMK als Suriyak bevestigen dat Oekraïne teruggetrokken is uit het zuidwesten van Kostiantynivka over de rivier, Rusland heeft nu iets meer dan de helft van de stad in handen.
In tegenstelling tot Pokrovsk hebben de Russen de stad niet volledig kunnen flankeren. Het noordelijke stuk van de stad is dus redelijk ongeschonden. Als Oekraïne daar genoeg infanterie neerzet in sterk verdedigde stellingen, dan gaat het ontzettend moeilijk worden om ze te verdrijven. De Russen komen immers maar van 1 kant.
De bevoorrading voor beide legers is ontzettend slecht, dus ik verwacht ook niet dat het Russische leger snel de bovenhand zal hebben. Het probleem voor Rusland is dat ze nooit Chasiv Yar hebben ingenomen, anders hadden ze kunnen oprukken vanuit het oosten.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Goh, je zou wel kunnen argumenteren dat ze de stad operationeel omsingeld hebben, Illinivka ten zuidwesten en Novodmytrivka ten nooroosten is in Russische handen. Bij mijn weten is er nog maar 1 weg naar Kostiantynivka die waarschijnlijk onder Russische drone controle zit wat bevoorrading uitermate moeilijk maakt.Yakolev schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:41:
[...]
Het gaat vermoedelijk heel lang duren voordat de hele stad in handen is van de Russen.
In tegenstelling tot Pokrovsk hebben de Russen de stad niet volledig kunnen flankeren. Het noordelijke stuk van de stad is dus redelijk ongeschonden. Als Oekraïne daar genoeg infanterie neerzet in sterk verdedigde stellingen, dan gaat het ontzettend moeilijk worden om ze te verdrijven. De Russen komen immers maar van 1 kant.
De bevoorrading voor beide legers is ontzettend slecht, dus ik verwacht ook niet dat het Russische leger snel de bovenhand zal hebben. Het probleem voor Rusland is dat ze nooit Chasiv Yar hebben ingenomen, anders hadden ze kunnen oprukken vanuit het oosten.
Molocharka zal waarschijnlijk het volgend dorp zijn dat valt tenzij Oekraïne daar kan counteren. Als Rusland Molocharka en Stinky kunnen innemen, zitten de Oekraïnsche soldaten gevangen in een pocket nabij Chasiv Yar.
De DeepState kaart even ter referentie. (Ondanks dat het mogelijk achterloopt)Ruitenwisser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:54:
[...]
Goh, je zou wel kunnen argumenteren dat ze de stad operationeel omsingeld hebben, Illinivka ten zuidwesten en Novodmytrivka ten nooroosten is in Russische handen. Bij mijn weten is er nog maar 1 weg naar Kostiantynivka die waarschijnlijk onder Russische drone controle zit wat bevoorrading uitermate moeilijk maakt.
Molocharka zal waarschijnlijk het volgend dorp zijn dat valt tenzij Oekraïne daar kan counteren. Als Rusland Molocharka en Stinky kunnen innemen, zitten de Oekraïnsche soldaten gevangen in een pocket nabij Chasiv Yar.
/f/image/l7ntN2bYL9jkY4Q09qMP3jI8.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk door te stellen dat het centrum van Kostiantynivka vrijwel omsingeld (en ook geinfiltreerd is) is, maar het noordelijke stuk van de stad, dat bijna helemaal doorgaat tot aan Osykove is dat niet. Er loopt nog een weg vanuit Druzhkivka, en ook kan het redelijk gemakkelijk bevoorrraad worden door lucht en grond drones.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
wellicht dat opgeven (mensenlevens besparen wat voor UKR belangrijk is..) het beste is, om ergens anders de ingezette verdrijving van russen te versnellen?? m2cRuitenwisser schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:54:
[...]
Goh, je zou wel kunnen argumenteren dat ze de stad operationeel omsingeld hebben, Illinivka ten zuidwesten en Novodmytrivka ten nooroosten is in Russische handen. Bij mijn weten is er nog maar 1 weg naar Kostiantynivka die waarschijnlijk onder Russische drone controle zit wat bevoorrading uitermate moeilijk maakt.
Molocharka zal waarschijnlijk het volgend dorp zijn dat valt tenzij Oekraïne daar kan counteren. Als Rusland Molocharka en Stinky kunnen innemen, zitten de Oekraïnsche soldaten gevangen in een pocket nabij Chasiv Yar.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Gezien ze daar niet omsingelt zijn, zal het voor de russen lastig zijn en waarschijnlijk veel soldaten kosten om verder te komen. De boel blijven verdedigen zal waarschijnlijk dus de beste optie zijn.Hansieo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:42:
[...]
wellicht dat opgeven (mensenlevens besparen wat voor UKR belangrijk is..) het beste is, om ergens anders de ingezette verdrijving van russen te versnellen?? m2c
[removed]
In de ideale wereld ja, maar er is al vaak gebleken dat Zelensky en Syrski eerder aan PR denken en geen stap terug willen zetten. Denk bv aan, uit mijn hoofd, Bachmoet waar ze een groot deel van hun 2014 veteranen verloren zijn, Krynky wat een killbox was en een enkeltje heen, Avdiivka dat zeer rap viel nadat een brigade weigerde om naar toe te gaan, Kursk waar ze ook halsoverkop zijn moeten vluchten na niets strategisch te hebben veroverd en halsstarrig gebleven zijn, Pokrovsk en de fatale terugtrekking naar Myrnograd die omsingeld werd. En er zijn nog paar van die pockets die vermeden konden worden maar ik ben de naam vergeten van waar.Hansieo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:42:
[...]
wellicht dat opgeven (mensenlevens besparen wat voor UKR belangrijk is..) het beste is, om ergens anders de ingezette verdrijving van russen te versnellen?? m2c
Het moet vaak van lokale commandanten komen die dan verheven worden uit hun functie.
Alsook zijn hun offensieve brigades beperkt en die moeten al overal aan heel het front brandjes gaan blussen. Het zijn vooral conscripts die een verdedigende functie hebben aangezien die makkelijker is dan aanvallen uitvoeren.
Het is een oorlog van attritie en de manschappen van Oekraïne zijn beperkt, ik versta niet goed waarom ze er niet voor kiezen om te frontlijn te verkleinen en zo dan Rusland proberen uit te putten. Nu zitten ze overal op de backfoot en zijn er niet echt goede verdedigingslijnen na Donbas.
Oekraïne gebruikte vaak de hoge appartementsblokken om zo lang mogelijk te verdedigen. Die zijn er volgens mij niet in Konstiantynivka of al in Russische handen. Ik zou eens moeten nakijken.redwing schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:08:
[...]
Gezien ze daar niet omsingelt zijn, zal het voor de russen lastig zijn en waarschijnlijk veel soldaten kosten om verder te komen. De boel blijven verdedigen zal waarschijnlijk dus de beste optie zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Ruitenwisser op 13-06-2026 10:24 ]
Eenvoudige burgerdoelen hebben niet genoeg effect blijkbaar, de hele Oekraïense geschiedenis moet gewist worden.
Een Nurenberg alleen is straks niet afdoende, de hele Russische bevolking moet opnieuw gehumaniseerd worden.
Founded in 1051, this nearly 1,000-year-old monastery has survived centuries of wars, invasions, and empires. Today, it bears the scars of another Russian attack. pic.twitter.com/HubgnDRsMK
— Saint Javelin (@saintjavelin) 15 juni 2026
:strip_exif()/f/image/HZVMXze1A8FWgRMy8NUpZxKY.jpg?f=fotoalbum_large)
Russian sources:Damage and destruction were recorded across nearly every district of the capital. The attack struck not only residential buildings but also cultural heritage sites, including the Dormition Cathedral of the Kyiv Pechersk Lavra, the roof of Mystetskyi Arsenal, and the Oleksandr Dovzhenko Film Studio.
[ Voor 31% gewijzigd door Tens op 15-06-2026 09:06 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ontzettend jammer dat het geraakt is.
У Києві на території Києво-Печерської Лаври триває ліквідація наслідків російських ударів. Виникла пожежа даху Успенського Собору на площі близько 800 кв. м.
— DSNS.GOV.UA (@SESU_UA) 15 juni 2026
Також сталося займання будівлі музейного комплексу «Мистецький арсенал» на площі 1000 кв. м pic.twitter.com/Jly7vUa2db
In Kyiv, on the territory of the Kyiv-Pechersk Lavra, the cleanup of the aftermath of Russian strikes is underway. A fire broke out on the roof of the Dormition Cathedral, covering an area of about 800 sq. m.
A fire also occurred in the building of the museum complex "Mystetsky Arsenal" on an area of 1000 sq. m.
[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 15-06-2026 08:29 ]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
*knip* dit soort sarcastische sneren mag je achterwege latenYakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:23:
Kijkende naar de schade, dan ziet het er meer uit alsof de kerk door brokstukken geraakt is. Er zou alleen schade aan het dak zijn. Een gerichte drone / raket zou het gebouw penetreren en verwoesten. Gelukkig lijkt de schade dus zo op het oog (met de beelden van nu) mee te vallen en hebben hulpdiensten alles snel onder controle kunnen krijgen.
Ontzettend jammer dat het geraakt is.
[X]
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 15-06-2026 08:57 ]
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Een aanvalsgolf van jewelste.On 15 Juni 2026 Ru🇷🇺 launched:
— Cyrus (@Cyrusontherun) 15 juni 2026
Missiles:
■ 5/6 Zircon (3М22) anti-ship missiles from TOT AR Crimea
■ 15/34 Iskander-M/S-400 ballistic missiles from Bryansk and Kursk regions, RF
■ 30/30 Kh-101/Iskander-K cruise missiles from Vologda and Kursk regions, RF#Shahed-type &… pic.twitter.com/z3XOIoHyDZ
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Wellicht beetje offtopic, maar wat faalt de USA dan toch ook enorm. Hele dure Patriots gebruiken, daar waar Oekraine het af kan met veel goedkopere afweer. Wat kan de westerse wereld toch enorm veel leren van Oekraine, iets wat in Europa volgens mij veel meer gerealiseerd wordt dan in Amerika. "Keep America inefficent"
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Het ligt ook een beetje aan de eisen die we in het westen stellen die de productie moeilijker en duurder maken.PASware schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:33:
Ik heb het idee dat de productie capaciteit van Rusland stukken hoger is dan van de USA. Maandelijks sturen ze toch wel minstens 100 ballistische/kruis raketten af richting Oekraine. Ik zie de VS niet die aantallen produceren.
De Russische raketten hebben ongetwijfeld geen feature dat ze vlak voor de inslag nog even via foto data controleren of ze het juiste doel raken en/of ze dus ook de explosie moeten triggeren etc.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De Patriots worden alleen maar gebruikt voor Zircon en Iskander-M, en die zijn qua aantallen veel meer gelimiteerd.
[ Voor 15% gewijzigd door Yakolev op 15-06-2026 10:07 ]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Tja terreur is een feature, not a bug in Rusland. Even checken of je niet toevallig een apartementencomplex raakt of zeg een UNESCO site is zonde van de moeite.YakuzA schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:02:
[...]
Het ligt ook een beetje aan de eisen die we in het westen stellen die de productie moeilijker en duurder maken.
De Russische raketten hebben ongetwijfeld geen feature dat ze vlak voor de inslag nog even via foto data controleren of ze het juiste doel raken en/of ze dus ook de explosie moeten triggeren etc.
Dan concreet de productie aantallen, volgens google.Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:06:
De gemiddelde Russische kruisraket, en dan vooral de Kh-101 en de Kaliber zijn ook niet ontzettend speciaal. Daar heb je echt geen Patriot voor nodig. Idem dito voor de Iskander-K. Het zijn allemaal subsonische kruisraketten zonder stealth eigenschappen (zoals de Taurus / Storm Shadow).
De Patriots worden alleen maar gebruikt voor Zircon en Iskander-M, en die zijn qua aantallen veel meer gelimiteerd.
Zircon 10 per maand
Iskander-M ongeveer 60 per maand
Dus 840 per jaar.
Patriot worden er 600 per jaar van gemaakt, met wel dat ze bezig zijn met opschalen naar 2000.
Nog los van het feit dat Oekraine nu helemaal geen Patriots 'vanaf fabriek' krijgt, ook europese landen zijn opzij geschoven. Eerst de voorraden US en midden oosten aanvullen....
(daar gebeurde het dat er rustig meerdere patrios op 1 shahed werden afgevuurd... dat moet pijnlijk blijven in ogen van de oekrainers)
helaas speelt er nog iets veel belangrijkers: de amerikanen laten zowel Ukraine als hun europese bondgenoten lekker in de stront zakken nu ze zelf al hun speelgoed hebben opgeknald in Iran. Dus los van of die productie van ze een beetje opschiet weten we nu allemaal dat ze het zelf eerst gebruiken voor hun projectjes en dat je mooi achteraan in de rij staat. Een overeenkomst dat jij die dingen gekocht hebt en zij ze leveren is meer een suggestie geworden ipv een afspraak. Pijnlijk.PASware schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:33:
Ik heb het idee dat de productie capaciteit van Rusland stukken hoger is dan van de USA. Maandelijks sturen ze toch wel minstens 100 ballistische/kruis raketten af richting Oekraine. Ik zie de VS niet die aantallen produceren.
Wellicht beetje offtopic, maar wat faalt de USA dan toch ook enorm. Hele dure Patriots gebruiken, daar waar Oekraine het af kan met veel goedkopere afweer. Wat kan de westerse wereld toch enorm veel leren van Oekraine, iets wat in Europa volgens mij veel meer gerealiseerd wordt dan in Amerika. "Keep America inefficent"
Ik ben van mening dat een Shahed niet gebouw-verwoestend is en dat dit dus ook best een Shahed geweest zou kunnen zijn. Dat lijkt me trouwens veel waarschijnlijker dan brokstukken. Het klooster is relatief klein ten opzichte van Kyiv. Anders zou ik als ru droneoperator vandaag nog een lootje in de loterij kopen. Maar misschien dat jij je houdt aan de russische definitie van “brokstukken”, dan ben ik het met je eens.Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:23:
Kijkende naar de schade, dan ziet het er meer uit alsof de kerk door brokstukken geraakt is. Er zou alleen schade aan het dak zijn. Een gerichte drone / raket zou het gebouw penetreren en verwoesten. Gelukkig lijkt de schade dus zo op het oog (met de beelden van nu) mee te vallen en hebben hulpdiensten alles snel onder controle kunnen krijgen.
Ontzettend jammer dat het geraakt is.
[X]
[...]
Eens kijken of UA “brokstukken” St. Basil’s kunnen raken. Dan heb je ook beelden die de wereld over gaan.
Dat betekent, stam + t .
Ik weet niet of je dit stuk echt pijnlijk moet noemen. Dit is wat elk land zal doen zodra ze zelf de spullen nodig hebben. Dat ze te eigenwijs zijn om hulp te accepteren en daardoor meer verbruiken dan noodzakelijk is jammer. En de manier waarop het gaat is natuurlijk niet echt netjes, maar het resultaat is niet echt verrassend.Fr33z schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:31:
[...]
helaas speelt er nog iets veel belangrijkers: de amerikanen laten zowel Ukraine als hun europese bondgenoten lekker in de stront zakken nu ze zelf al hun speelgoed hebben opgeknald in Iran. Dus los van of die productie van ze een beetje opschiet weten we nu allemaal dat ze het zelf eerst gebruiken voor hun projectjes en dat je mooi achteraan in de rij staat. Een overeenkomst dat jij die dingen gekocht hebt en zij ze leveren is meer een suggestie geworden ipv een afspraak. Pijnlijk.
Voorlopig zie je echter nog wel dat Oekraine met wat ze hebben nog steeds heel veel tegenhouden.
[removed]
Pijnlijk in the context of the recente presentatie van Sarah Paine (YouTube: Sarah Paine - Why Putin and Xi can't escape geography). Die geeft duidelijk aan wat de strategie is die de VS zou moeten volgen. Kort samengevat, als maritime macht zou de VS juist op moeten trekken met ander landen. Dat loopt overal fout, van veel te weinig steun aan Oekraïne tot de oorlog met Iran.redwing schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:29:
Ik weet niet of je dit stuk echt pijnlijk moet noemen. Dit is wat elk land zal doen zodra ze zelf de spullen nodig hebben. Dat ze te eigenwijs zijn om hulp te accepteren en daardoor meer verbruiken dan noodzakelijk is jammer. En de manier waarop het gaat is natuurlijk niet echt netjes, maar het resultaat is niet echt verrassend.
Voorlopig zie je echter nog wel dat Oekraine met wat ze hebben nog steeds heel veel tegenhouden.
In die context ben ik het er inderdaad mee eens. Wat dat betreft laat de oorlog met Iran wel zien hoeveel Amerika tekort komt in een echt conflict. Trump wil kracht uitstralen, maar voorlopig laat dit vooral de mankementen van Amerika zien.phicoh schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:22:
[...]
Pijnlijk in the context of the recente presentatie van Sarah Paine (YouTube: Sarah Paine - Why Putin and Xi can't escape geography). Die geeft duidelijk aan wat de strategie is die de VS zou moeten volgen. Kort samengevat, als maritime macht zou de VS juist op moeten trekken met ander landen. Dat loopt overal fout, van veel te weinig steun aan Oekraïne tot de oorlog met Iran.
[removed]
Een Shahed midden in Kyiv is niet onmogelijk, maar bezien de vrij goede luchtverdediging rond Kyiv niet heel waarschijnlijk. De gedachte van @Yakolev dat dit geen directe hit was, maar danwel brokstukken na een succesvolle onderschepping, danwel een schampschot, klinkt best aannemelijk. Neemt niet weg dat er voor beide theorieën geen greintje feitelijk bewijs is, we kunnen op afstand alleen maar beredeneren wat meer of minder aannemelijk klinkt, maar doorslaggevende argumenten zijn voor ons onmogelijk (tenzij er meer informatie naar buiten komt).Apache4u schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Ik ben van mening dat een Shahed niet gebouw-verwoestend is en dat dit dus ook best een Shahed geweest zou kunnen zijn. Dat lijkt me trouwens veel waarschijnlijker dan brokstukken. Het klooster is relatief klein ten opzichte van Kyiv. Anders zou ik als ru droneoperator vandaag nog een lootje in de loterij kopen. Maar misschien dat jij je houdt aan de russische definitie van “brokstukken”, dan ben ik het met je eens.
Eens kijken of UA “brokstukken” St. Basil’s kunnen raken. Dan heb je ook beelden die de wereld over gaan.
Ik mag overigens hopen dat Oekraïense drones ver uit de buurt van de Basiliuskathedraal blijven (minstens honderd meter of zo
Geen brokstukken lijkt het.onkl schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Een Shahed midden in Kyiv is niet onmogelijk, maar bezien de vrij goede luchtverdediging rond Kyiv niet heel waarschijnlijk. De gedachte van @Yakolev dat dit geen directe hit was, maar danwel brokstukken na een succesvolle onderschepping, danwel een schampschot, klinkt best aannemelijk. Neemt niet weg dat er voor beide theorieën geen greintje feitelijk bewijs is, we kunnen op afstand alleen maar beredeneren wat meer of minder aannemelijk klinkt, maar doorslaggevende argumenten zijn voor ons onmogelijk (tenzij er meer informatie naar buiten komt).
Ik mag overigens hopen dat Oekraïense drones ver uit de buurt van de Basiliuskathedraal blijven (minstens honderd meter of zo), gelukkig lijkt het beschieten van kerken geen onderdeel van hun modus operandi te zijn.
Veel Shahed hebben hun doel idd niet gehaald, maar enkele wel. Ook degene die voor de kathedraal bedoeld was.
https://bsky.app/profile/...social/post/3mocz3njl4s2c
The SBU has established that the strike on the Kyiv-Pechersk Lavra at 01:50 on June 15 was carried out by a "Geran-2" drone - a Russian copy of the Iranian Shahed.
Debris was found at the site of the hit in Stefanivsky chapel: fragments with the marking of Alabuga.
Gelukkig was de kathedraal een replica, en ik neem aan dat de experts nog steeds beschikbaar zijn om het snel te herstellen. (al dan niet op kosten van Russische herstelbetalingen)
https://whc.unesco.org/en/list/527/The integrity of the ensemble of the Kyiv-Pechersk Lavra suffered during the Second World War, when the Dormition Cathedral, the main Lavra church, was almost entirely destroyed, with the exception of its southeast tower. In 1999-2000, the Cathedral was reconstructed according to the architectural forms of the period of the Ukrainian Baroque in the late 18th century.
[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 15-06-2026 13:13 ]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
- Wij vuren geen raketten op kloosters af, daarnaast zou het hele gebouw aan puin liggen als we het wel zouden doen.
OK, maar misschien was het een Shahed
- het was een patriot, want shaheds bereiken Kyiv (bijna) nooit.
Jawel hoor, ze komen er geregeld doorheen, zeker 's nachts.
- Oh, dan waren het brokstukken van een Shahed.
Hier wat foto's van de restanten van de Shahed, lijkt meer dan wat brokstukken
- Die zijn daar door de UA propaganda-machine neergelegd/foto's zijn niet van die plek
...
En ja, alles zou kunnen maar ik ga toch maar even uit van het meest voor de hand liggende.
Waar de notie vandaan komt dat Shaheds bijna nooit Kyiv bereiken is mij een raadsel.. Misschien UA propaganda? Maar als je mensen spreekt ter plaatse, dan hoor je toch echt iets anders.
Dat betekent, stam + t .
Voor die notie is geen Russische propaganda nodig: de Shahed/Geran is relatief makkelijk te onderscheppen en de luchtafweer rond Kyiv is vrij goed. Daaruit volgt dat een Shahed die op Kyiv wordt afgevuurd een grotere kans heeft neergehaald te worden dan een Shahed gericht is op een dorpje op het platteland.Apache4u schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:15:
De russische methode van twijfel zaaien:
- Wij vuren geen raketten op kloosters af, daarnaast zou het hele gebouw aan puin liggen als we het wel zouden doen.
OK, maar misschien was het een Shahed
- het was een patriot, want shaheds bereiken Kyiv (bijna) nooit.
Jawel hoor, ze komen er geregeld doorheen, zeker 's nachts.
- Oh, dan waren het brokstukken van een Shahed.
Hier wat foto's van de restanten van de Shahed, lijkt meer dan wat brokstukken
- Die zijn daar door de UA propaganda-machine neergelegd/foto's zijn niet van die plek
...
En ja, alles zou kunnen maar ik ga toch maar even uit van het meest voor de hand liggende.
Waar de notie vandaan komt dat Shaheds bijna nooit Kyiv bereiken is mij een raadsel.. Misschien UA propaganda? Maar als je mensen spreekt ter plaatse, dan hoor je toch echt iets anders.
Een geslaagde aanval op Kyiv zal dus relatief vaak (maar niet altijd) een ballistische raket zijn.
Tegen alle misverstanden: ik heb geen enkele twijfel dat er iemand in het Russische leger zeer bewust heeft bedacht dat het bombarderen van dat klooster een supertof idee is.
De enige onduidelijkheid was voor mij of het een Shahed-achtige of een raket was en (gerelateerd) of dit soort schade hoort bij een directe hit of eerder bij brokstukken nadat de luchtverdediging zijn werk heeft gedaan. Daarvan zei ik al dat we daar geen zekerheid over kunnen krijgen totdat we meer informatie hebben, wat we nu, dankzij de post van @IJsbeer ook hebben.
na ~ 12 maanden niet gevolg te hebben,PASware schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:33:
Ik heb het idee dat de productie capaciteit van Rusland stukken hoger is dan van de USA. Maandelijks sturen ze toch wel minstens 100 ballistische/kruis raketten af richting Oekraine. Ik zie de VS niet die aantallen produceren.
Verbaast mij wel enigsinds, UA had vrij snel in de oorlog al kritieke kritische onderdelen (lees fabrieken) plat gelegd, daarbij met westerse sancties + onbetrouwbare alternatieven en 1-2 jaar later zou je toch wel zeggen(hopen) dat de kous op is.
Eigenlijk bedoel ik dus een afnemende trend kwa afvuren
ps als iemand een link kan delen van grondgebied verovert/verloren van start tot heden ? ik snap dat het niet 100% accuraat is (dagen/weken achter\loopt ?)
Tja vanalles
Pijnlijk in de zin van: je kunt contracten afsluiten maar ze zijn het papier waar ze op geprint zijn niet waard (dit is een lullige realisatie voor voornamelijk west-europa denk ik). Want het machtige Amerika kan ineens A) uit het niks gewoon een volgende oorlog starten en B ) blijkt dan ineens helemaal niet genoeg van dat spul te hebben en zeker niet voldoende productie om andere klanten (voormalig partners) te beleveren.redwing schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Ik weet niet of je dit stuk echt pijnlijk moet noemen. Dit is wat elk land zal doen zodra ze zelf de spullen nodig hebben. Dat ze te eigenwijs zijn om hulp te accepteren en daardoor meer verbruiken dan noodzakelijk is jammer. En de manier waarop het gaat is natuurlijk niet echt netjes, maar het resultaat is niet echt verrassend.
Voorlopig zie je echter nog wel dat Oekraine met wat ze hebben nog steeds heel veel tegenhouden.
One of Russia's most noxious paid influencers celebrating Russia's targeting of Kyiv's thousand year old Pechersk Lavra as "retaliation", despite Russians committing these acts 24/7 for almost 5 years. pic.twitter.com/2ccA18yO6x
— SPRAVDI — Stratcom Centre (@StratcomCentre) 15 juni 2026
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Minus één Tu-22M3. Denk dat we hem kunnen tellen.
Unconfirmed info 👀
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 15 juni 2026
✈️ A Tu-22M3 bomber crashed in the Irkutsk region, according to Russian media. pic.twitter.com/0jC4fGmZbi
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Het bovengrondse deel is na de tweede wereldoorlog compleet gerestaureerd met gebruikmaking van authentieke materialen. Dat kun je dan wel denigrerend een replica noemen, maar feit blijft dat het UNESCO werelderfgoed betreft. Dat soort gebouwen hebben we niet zoveel op de wereld. Heel Europa spreekt schande over wat de Russen gedaan hebben, ga dat dan niet bagatelliseren. Het is gewoon een oorlogsmisdaad waar Rusland hard voor aangepakt moet worden. Ik hoop dat ze in de G7 vergadering van vandaag daar ook zo over denken.Yakolev schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:12:
Gelukkig was de kathedraal een replica, en ik neem aan dat de experts nog steeds beschikbaar zijn om het snel te herstellen. (al dan niet op kosten van Russische herstelbetalingen)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ondertussen confirmed door Rusland:Een ongelukje ver in het oosten.Tens schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:24:
Russian sources en onbevestigd, maar de rookwolk is veelzeggend:
Minus één Tu-22M3. Denk dat we hem kunnen tellen.
[X]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik zal vast zeggen dat het niet onmogelijk is dat de schade is veroorzaakt door neerstortende delen van Russische raketten/drones maar erg waarschijnlijk acht ik het niet.
Today, Russia damaged:
— Saint Javelin (@saintjavelin) 15 juni 2026
- Kyiv Pechersk Lavra, a nearly 1,000-year-old UNESCO World Heritage site;
- The Mystetskyi Arsenal cultural complex in Kyiv;
- The Dovzhenko Film Studio in Kyiv;
- The Kharkiv Art Museum;
- The House of Chamber and Organ Music in Dnipro.
These are not…
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
🔥🛢️ Ukrainian drones struck the Moscow Oil Refinery today, with a fire currently burning at the facility following the attack.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 16 juni 2026
It processing capacity is approximately 11.6 million tonnes of petroleum products per year. The facility is estimated to supply around 40% of the fuel… pic.twitter.com/iQlkShInfh
Moscow residents enjoying the sight of Ukrainian drones overhead this morning. Curiously, no air defense activity can be seen anywhere in the footage. https://t.co/vZZlDob7NK pic.twitter.com/QDfM4C3aFL
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 16 juni 2026
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Die stonden dus in Moskou ;-) Want ze konden gewoon doorvliegen.
Een AVT6 was iig belangrijk in het proces
According to OSINT analysts, an AVT-6 crude distillation and electric desalting unit is also on fire at the Moscow Oil Refinery. This plant processes about 11 million tons of oil annually and directly supplies around 40% of Moscow's gasoline and 50% of its diesel needs.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 16 juni 2026
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
DeepState met een update van de situatie in Kostiantynivka. De situatie is vooral uitzonderlijk moeilijk, het Russische leger is steeds verder de stad aan het binnendringen.
https://t.me/DeepStateUA/23581The situation around Kostiantynivka
🟡The situation around Kostiantynivka is unfolding in the most difficult scenario, as the enemy has emerged from all sides on the outskirts of the city and is exerting active pressure and infiltrating into the depths of the populated area. There are fixations of the enemy's infantry from the eastern part through Novodmytrivka and constant fixations from the side of Berehstka and Illinivka.
🇷🇺 Having reached the necessary positions, the enemy is gradually moving on to a long-term absorption of the city, where parts of the scenario of Pokrovsk are visible. For some reason, the same mistakes are being made with attempts at chaotic mop-ups of the city, while the enemy has space for advancement and can change its positions as needed. In communication with the fighters, they note the large number of Muscovite infantry, which is disproportionate to the available resources of the Defense Forces.
🏹As we predicted, the enemy is trying to break into the city's isthmus in the northern part and cut off the entire central and southern part from normal supply. The enemy can do this in the simplest way - by physically reaching the area with infantry and arranging ambushes and coordinating their pilots for fire control, as in Pokrovsk. This dynamic of advancements can be seen, in particular, on the map, which is represented by a gray zone.
🚀At the same time, the enemy is leveling the populated area itself and turning it into a complete ruin, which will soon be impossible to even hold. The haste of the Muscovites in their successes forces them to churn out videos with AI about the supposed capture of the city or its individual districts, and reaching the necessary positions, which predict this success in the future, pushes them to active pressure with colossal losses. However, it's worth remembering that the Muscovites don't count their people, so this tactic is normal for them and not a cause for joy. In Pokrovsk, they also lost a lot of infantry, which was constantly noted in the Ukrainian information space, but in the end, they captured Pokrovsk, and we also lost a colossal number of people.
⛳️ Kostiantynivka is the "gateway" for opening the Slaviansk-Kramatorsk agglomeration. The enemy knows this, understands it, and takes it into account for his further offensive actions. Once Kostiantynivka falls (and it's a matter of time), Druzhkivka will be next, which now plays an extremely important logistical role, and after that - Kramatorsk. As soon as Kostiantynivka comes under the control of the enemy, logistics for the Defense Forces in this area will change radically, creating additional difficulties in any movements, and even staying in Kramatorsk will become extremely dangerous, where enemy pilots will do their job. Next, the Muscovites will need to open another "gateway" to Slaviansk and Kramatorsk. And if earlier it was Liman, where there is now active pressure, now they can do it further south on the stretch from Mykolaivka to Malynivka, pushing through brigades that have problems, in particular, with personnel, because, unfortunately, the priority of replenishing troops is still assault units.
⚔️ The battle for Kostiantynivka is still going on...
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Meerdere gaten in het dek, maar werkelijke schade moet nog blijken. (Er mocht tijdelijk? geen zwaar verkeer op.)
The Russians claim that a bridge across the river in the city of Novoazovsk, which is on the main land route to Crimea, was struck and partially damaged. Trucks are not allowed to pass, they have to take a detour through neighboring villages. pic.twitter.com/P2voepjbhR
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 15 juni 2026
🌉💥 Aftermath of the strike on the bridge over the Hruzkyi Yalanchyk River in Novoazovsk, located on Russia's land corridor to Crimea. https://t.co/A3UYLM529t pic.twitter.com/KuKEL2SPO8
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 16 juni 2026
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/84Sm2xiyjIcx4LS5xgjKzRNw.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KvEMvS8JttARFSDX1DAokN36.jpg?f=fotoalbum_large)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Unconfirmed reports claim a Ukrainian MiG-29 crashed in Khmelnytskyi region. The condition of the crew remains unknown, and no official statement has been issued by the Ukrainian Air Force. #Ukraine pic.twitter.com/6WHrb4fraC
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 16 juni 2026
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://t.me/kpszsu/65368❗️Around 7 PM on June 16, 2026, an air crash involving a Su-24M frontline bomber from the 7th Tactical Aviation Brigade named after Petro Frank of the Air Force of the Armed Forces of Ukraine occurred.
The crew of the Su-24M - a pilot and a navigator - were carrying out a mission in the Khmelnytskyi region.
Unfortunately, both pilots were killed. We express our sincere condolences to the families of Major Bogdan Grigorovich Zagarulka and Senior Lieutenant Bogdan Oleksandrovych Babenko, who defended our country to the last breath...
Rescuers and law enforcement officers are working at the crash site. According to preliminary information, there are no casualties among the civilian population.
The causes and circumstances of the disaster are being investigated.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Ziet er een beetje uit zoals de Gmlrs gaten in de brug bij Kherson een paar jaar geleden.Tens schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:56:
Brug in de kustweg van Mariupol richting Rusland is aangevallen.
Meerdere gaten in het dek, maar werkelijke schade moet nog blijken. (Er mocht tijdelijk? geen zwaar verkeer op.)
[X]
[X]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kyiv post is de enige die het zo meldt tot nu toe, maar Merz meldt:President Donald Trump responded positively to Ukraine’s request for licenses to produce anti-ballistic missiles, Zelensky said. Teams from both countries will now work on the issue. pic.twitter.com/r0dljfmemG
— KyivPost (@KyivPost) 16 juni 2026
"What gives us all reason for confidence is President Trump's words: Russia must stop this war. And I think that is a clear signal," Merz said.
Samen met recente uitspraken van andere VS-toppers lijkt er een verandering in de VS opstelling bezig te zijn. Al hebben dit soort signalen eerder gezien en was een telefoontje van Putin genoeg om weer op oude weg verder te gaan.🕊🇩🇪🇺🇸🇺🇦 Merz says first chance for peace in Ukraine after talks with Trump
— Savchenko Volodymyr (@SavchenkoReview) 17 juni 2026
"What gives us all reason for confidence is President Trump's words: Russia must stop this war. And I think that is a clear signal," Merz said. pic.twitter.com/S90kZkSHtd
(en Trump heeft mijnenjagers nodig bij Iran)
Hopen mag.
hopelijk niet alleen woorden vanuit de G7
🇺🇦 The G7 countries will increase supplies of air defense systems to Ukraine and are ready to consider the possibility of granting licenses for their production.
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 17 juni 2026
In a joint statement, the leaders of G7 noted Ukraine's successes on the battlefield and emphasized that a new… pic.twitter.com/DaSPqM7YZK
[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 17-06-2026 09:28 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik denk dat wat we zien is een steeds duidelijker aftekenend beeld dat Rusland dit conflict niet gaat winnen. Aan het einde van conflicten krijg je als winnende zijde plotseling bondgenoten erbij eenvoudig weg omdat duidelijk is wat de uitslag zal worden. De kans is aardig aanwezig dat de VS inziet hoe de wind waait en dus maar wat gaat meeblazen. Ook is het zo dat de ervaring van Oekraïne omtrent drones ook voor hen heel nuttig is gebleken.Tens schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:21:
Oekraïne mogelijk licentie voor het zelf bouwen van Patriots?
[X]
Kyiv post is de enige die het zo meldt tot nu toe, maar Merz meldt:
[...]
[X]
Samen met recente uitspraken van andere VS-toppers lijkt er een verandering in de VS opstelling bezig te zijn. Al hebben dit soort signalen eerder gezien en was een telefoontje van Putin genoeg om weer op oude weg verder te gaan.
(en Trump heeft mijnenjagers nodig bij Iran)
Hopen mag.
hopelijk niet alleen woorden vanuit de G7
[X]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Oekraïne heeft drie bemande mijnenvegers (Tripartite/Alkmaarklasse, twee van Nederland, één van België), die, voor zover ik het begrijp, niet door de Bosporus kunnen (verdrag van Montreux).Tens schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:21:
[...]
(en Trump heeft mijnenjagers nodig bij Iran)
[...]
Mochten die schepen zich inderdaad ergens liggen te vervelen, dan kan Oekraïne hier punten scoren (en hoe sneller Hormuz open is, hoe sneller de olie inkomsten van Rusland zullen dalen).
Weet iemand wat de status van die schepen is en of zij inderdaad de Zwarte Zee niet inkunnen?
Maar kan me niet voorstellen dat ze op het moment nuttig zijn op de Zwarte Zee, het zijn vrij gemakkelijke doelwitten voor Russische aanvallen. Beter om ze er buiten te houden en de bemanningen volledig te trainen tot NAVO standaarden (wat er al gedaan wordt)We hebben de tweede Nederlandse mijnenjager overgedragen aan de Oekraïense marine. Deze gaat helpen om zeemijnen te ruimen en de veiligheid op zee te herstellen. Ik wens de bemanning een behouden vaart. 🇳🇱🇺🇦https://t.co/mgHnaVN9xf
— Dilan Yeşilgöz-Zegerius (@DefensieMin) 16 juni 2026
Ze zullen hard nodig zijn wanneer de oorlog afgelopen is.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Ik zou verwachten dat het vooral om dat laatste gaat. De oorlog in Iran heeft wel laten zien dat de VS heel snel door zijn voorraden heen gaat als ze geen betere oplossing krijgen om met drones om te gaan. En momenteel is degene met de beste oplossing daarvor toch echt Oekraine.Auredium schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat wat we zien is een steeds duidelijker aftekenend beeld dat Rusland dit conflict niet gaat winnen. Aan het einde van conflicten krijg je als winnende zijde plotseling bondgenoten erbij eenvoudig weg omdat duidelijk is wat de uitslag zal worden. De kans is aardig aanwezig dat de VS inziet hoe de wind waait en dus maar wat gaat meeblazen. Ook is het zo dat de ervaring van Oekraïne omtrent drones ook voor hen heel nuttig is gebleken.
[removed]
Dan is nog steeds de vraag: Wat is de definitie van winnen?Auredium schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat wat we zien is een steeds duidelijker aftekenend beeld dat Rusland dit conflict niet gaat winnen. Aan het einde van conflicten krijg je als winnende zijde plotseling bondgenoten erbij eenvoudig weg omdat duidelijk is wat de uitslag zal worden. De kans is aardig aanwezig dat de VS inziet hoe de wind waait en dus maar wat gaat meeblazen. Ook is het zo dat de ervaring van Oekraïne omtrent drones ook voor hen heel nuttig is gebleken.
Stél Rusland krijgt controle over heel UA, zoals hun doel was. Dan hebben ze te maken met:
- Heropbouw van een kapot land
- 40 miljoen mensen die hen haat tot het bot
- Een partizanenstrijd waar je eng van wordt
Ik zie echt geen scenario waar Rusland het kan winnen zoals ze ooit van plan waren. Putin zoekt al lange tijd een manier om er uit terug te komen zonder gezichtsverlies.
Op dit ogenblik gaat de oorlog vooral door omdat Poetin vrij weinig keuze heeft. Als de oorlog stopt dan stort de Russische economie nog verder in. Bovendien wordt dan pas duidelijk voor de Russische bevolking hoe veel het hun feitelijk heeft gekost aan mensen en kapitaal. Dat is voor Poetin het definitieve einde.Snow_King schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:03:
[...]
Dan is nog steeds de vraag: Wat is de definitie van winnen?
Stél Rusland krijgt controle over heel UA, zoals hun doel was. Dan hebben ze te maken met:
- Heropbouw van een kapot land
- 40 miljoen mensen die hen haat tot het bot
- Een partizanenstrijd waar je eng van wordt
Ik zie echt geen scenario waar Rusland het kan winnen zoals ze ooit van plan waren. Putin zoekt al lange tijd een manier om er uit terug te komen zonder gezichtsverlies.
Van wat ik begrepen heb is inmiddels Poetins eigen kring verdeeld over de oorlog. De helft wil er een einde aan hebben en dat het stopt en de helft wilt doorzetten. Dat was aan het begin van het conflict wel anders.
Binnenkort kunnen ze weer feesten in Rusland als Kostiantynivka definitief is gevallen. Dat is 1 van de versterkte steden in de 'fortressbelt' van Oekraïne. Het probleem is alleen dat het een hele dure overwinning was (alweer) en de gemiddelde Russische soldaat zal er niet veel aan hebben want die moeten gewoon door naar de volgende stad die met net zoveel moeite moet worden ingenomen. De elite van Rusland zal dat echter weer opvatten als een teken van hoop. (Terwijl ze elders grond en dorpen verliezen aan Oekraïne)
Maar tenzij Rusland intern Poetin doet stoppen of Poetin door hoge leeftijd het loodje legt zal dit conflict nog even doorgaan. Alhoewel het tij wel in het voordeel lijkt van Oekraïne de laatste paar maanden.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik denk dat je winnen te veel met een westerse bril bekijkt. rusland wint al (naar hun eigen geopolitieke opvattingen) als Oekraïne totaal vernietigd wordt en russische control ervoor zorgt dat het nooit meer een stabiel land wordt.Snow_King schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:03:
Dan is nog steeds de vraag: Wat is de definitie van winnen?
Stél Rusland krijgt controle over heel UA, zoals hun doel was. Dan hebben ze te maken met:
- Heropbouw van een kapot land
- 40 miljoen mensen die hen haat tot het bot
- Een partizanenstrijd waar je eng van wordt
Ik zie echt geen scenario waar Rusland het kan winnen zoals ze ooit van plan waren. Putin zoekt al lange tijd een manier om er uit terug te komen zonder gezichtsverlies.
Er zijn een hoop Oekrainers die zich altijd meer Rus hebben gevoeld. Die kijken hier echt anders tegenaan. Zo zwart/wit is het allemaal niet. Je moet ook niet vergeten dat veel mensen familie over en weer hebben.Snow_King schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:03:
[...]
Dan is nog steeds de vraag: Wat is de definitie van winnen?
Stél Rusland krijgt controle over heel UA, zoals hun doel was. Dan hebben ze te maken met:
- Heropbouw van een kapot land
- 40 miljoen mensen die hen haat tot het bot
- Een partizanenstrijd waar je eng van wordt
Van die Partizanenstrijd zou ik me niet al te veel voorstellen. In de Krim kwam dit ook nauwelijks van de grond. Mensen willen gewoon rust aan hun kop.
Meest voor de hand liggende scenario is tsjetsjenificatie van Oekraïne.Snow_King schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:03:
Stél Rusland krijgt controle over heel UA, zoals hun doel was. Dan hebben ze te maken met:
- Heropbouw van een kapot land
- 40 miljoen mensen die hen haat tot het bot
- Een partizanenstrijd waar je eng van wordt
Uiteraard had Putin liever een belarusificatie gezien, maar ik denk niet dat die nog op de menukaart staat.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ergens krijg ik de indruk dat ethisch Russisch zijn in Oekraïne echt niet betekent dat je er blij mee zou zijn wanneer Rusland Oekraïne weet in te lijven. Al voor de oorlog was de groep die streefde naar aansluiting bij Rusland minimaal en dat zal het Russische leger er, door hun liefderijke behandeling van de burgerbevolking echt niet beter op hebben gemaakt.Rzaan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Er zijn een hoop Oekrainers die zich altijd meer Rus hebben gevoeld. Die kijken hier echt anders tegenaan. Zo zwart/wit is het allemaal niet. Je moet ook niet vergeten dat veel mensen familie over en weer hebben.
Van die Partizanenstrijd zou ik me niet al te veel voorstellen. In de Krim kwam dit ook nauwelijks van de grond. Mensen willen gewoon rust aan hun kop.
Ben het wel met je eens dat bij een vijandelijke bezetting een flink deel van de bevolking niet in verzet komt, maar zal proberen niet op te vallen en gewoon door te leven. Daar zijn ruim voldoende voorbeelden van, denk alleen al aan Nederland in de tweede wereldoorlog (inclusief zeer beperkte schaal en effect van het toenmalig verzet).
Ik begreep dat ze niet eens naar de Zwarte zee kúnnen, of dat nou een goed idee is of niet.Yakolev schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:11:
Maandag is er eentje overgedragen.
[X]
Maar kan me niet voorstellen dat ze op het moment nuttig zijn op de Zwarte Zee, het zijn vrij gemakkelijke doelwitten voor Russische aanvallen. Beter om ze er buiten te houden en de bemanningen volledig te trainen tot NAVO standaarden (wat er al gedaan wordt)
Ze zullen hard nodig zijn wanneer de oorlog afgelopen is.
Vandaar de losse gedachte dat Oekraïne deze schepen mogelijk kan inzetten bij een missie in Hormuz.
Volgens wikionkl schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:15:
[...]
Ik begreep dat ze niet eens naar de Zwarte zee kúnnen, of dat nou een goed idee is of niet.
Vandaar de losse gedachte dat Oekraïne deze schepen mogelijk kan inzetten bij een missie in Hormuz.
Wikipedia: Montreux Convention Regarding the Regime of the StraitsOn 2 January 2024 Turkey refused passage through the strait to two minehunters donated by the British Royal Navy to the Ukrainian Navy pursuant to the Convention.[56]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Als ik het niet verkeerd zie - en ik ben zeker geen scheepvaartexpert - past de Alkmaarklasse net wel, of net niet, binnen de Vb-klassificering die de Oekraïners zou toestaan het Rijn-Main-Donaukanaal te gebruiken.
Dus wie weet...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Sorry maar wat is een "hoop" wat ik mij kan herinneren is dat Oekraïners ergens in 2022 nog maar voor 2% (?) positief keken naar Rusland. Een van de oorzaken van de invasie is dat Vladje dacht dat Oekraïners niet (veel) zouden vechten... We zijn nu bezig met jaar 5 (4 jaar 3 maand 3 weken & 3 dagen) en deze oorlog gaat zoals het lijkt nog wel even door. Misschien is het tijd om die onzin maar eens op de vuilnisbelt te gooien waar het altijd al thuis hoorde.Rzaan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Er zijn een hoop Oekrainers die zich altijd meer Rus hebben gevoeld. Die kijken hier echt anders tegenaan. Zo zwart/wit is het allemaal niet. Je moet ook niet vergeten dat veel mensen familie over en weer hebben.
Van die Partizanenstrijd zou ik me niet al te veel voorstellen. In de Krim kwam dit ook nauwelijks van de grond. Mensen willen gewoon rust aan hun kop.
Waar is de bron hiervoor? Er zijn buiten Russische claims niet of nauwelijks bronnen die dit bevestigen, terwijl er wél bronnen zijn van het tegenovergesteld, namelijk dat die steun / verbondenheid met Rusland alleen maar achteruit gaat. Zie ook het bericht van @klaw hieronder.Rzaan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Er zijn een hoop Oekrainers die zich altijd meer Rus hebben gevoeld. Die kijken hier echt anders tegenaan. Zo zwart/wit is het allemaal niet. Je moet ook niet vergeten dat veel mensen familie over en weer hebben.
Van die Partizanenstrijd zou ik me niet al te veel voorstellen. In de Krim kwam dit ook nauwelijks van de grond. Mensen willen gewoon rust aan hun kop.
Er zijn weinig Oekraïners die zich altijd meer Rus gevoeld hebben, dat zijn voornamelijk etnische Russen en dus geen Oekraïners. Oekraïners weten maar al te goed hoe "fijn" Rusland zich in het verleden altijd tegenover Oekraïne heeft gedragen. Als minderwaardig wingewest behandeld.
klaw schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Sorry maar wat is een "hoop" wat ik mij kan herinneren is dat Oekraïners ergens in 2022 nog maar voor 2% (?) positief keken naar Rusland. Een van de oorzaken van de invasie is dat Vladje dacht dat Oekraïners niet (veel) zouden vechten... We zijn nu bezig met jaar 5 (4 jaar 3 maand 3 weken & 3 dagen) en deze oorlog gaat zoals het lijkt nog wel even door. Misschien is het tijd om die onzin maar eens op de vuilnisbelt te gooien waar het altijd al thuis hoorde.
The General Staff also stated that a road bridge over the North Crimean Canal near the settlement of Stavky and a road bridge near Voinka were hit.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 17 juni 2026
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die dan hopelijk door Europe worden geleverd, vanwege de goede service die de VS aan Oekraine leveren.
er van uitgaande dat het 'bestand' stand houdt heeft Trump een aantal maanden Europa's mijnenvegers nodig (zelf schijnen ze geen operationele te hebben). Dus die tijd zal Trump pro Europa zijn. Als de mijnenveeg missie klaar is, is een draai richting Putin te verwachten (al is wat hierboven gezegd is ook mogelijk Trump wil niks meer met loser Putin te maken hebben)gustaveau schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:50:
[...]
Die dan hopelijk door Europe worden geleverd, vanwege de goede service die de VS aan Oekraine leveren.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Kijken naar daadwerkelijk beleid en uitvoering van zaken.
Eerst zien, dan geloven.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Moscow today! 🍿🍿🍿 pic.twitter.com/D8pGxaGhdy
— Pytor Alexievich (@PytorAlexievich) 18 juni 2026
:strip_exif()/f/image/11BoAHcStA1wf2f98ZYJJzwd.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet alle drones halen het.Absolute devastation inside the Kapotnya refinery in Moscow, Russia. The fires fully engulfed large parts of the Russian refinery, but also objects surrounding this military target have been compromised, whether by Russian air defense action or shrapnel of the exploding refinery. pic.twitter.com/cFLjUBffy4
— (((Tendar))) (@Tendar) 18 juni 2026
het dak van een opslagtank leert vliegen:Here is a video of the shootdown of a drone hitting the surrounding buildings thereafter https://t.co/JYkZU8SHts
— Michał Harasimowicz🌍🇪🇺🇵🇱 🇺🇦 (@harasimowiczm) 18 juni 2026
:strip_exif()/f/image/MxFy77oRd0IfqVe4OVaeCdTZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Russians in disbelief as an accurate strike by a Ukrainian long distance drone sends the lid of a an oil storage tank hundreds of feet into the air. pic.twitter.com/nPsCgV6Cu3
— SPRAVDI — Stratcom Centre (@StratcomCentre) 18 juni 2026
:strip_exif()/f/image/FbDLFjHgHyM9reQCtYdQHI8r.jpg?f=fotoalbum_large)
A few years ago, nobody would have believed it. But this is Moscow today. pic.twitter.com/4OOig7DSG0
— Saint Javelin (@saintjavelin) 18 juni 2026
[ Voor 41% gewijzigd door Tens op 18-06-2026 08:34 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Eindelijk echte 'debris' dat schade veroorzaaktTens schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:57:
nieuwe sancties, zot e zien minstens 5 brandhaarden.
[X]
[Afbeelding]
[X]
Niet alle drones halen het.
[X]
het dak van een opslagtank leert vliegen:
[X]
[Afbeelding]
[X]
en ondanks het verbod op delen van dit soort beelden staat het internet er vol mee.Wren schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:13:
[...]
Eindelijk echte 'debris' dat schade veroorzaakt
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
(het dak van een olie opslagtank vliegt meters de lucht in)
Andere viewedit:🔥🛸Spectacular explosion of the fuel storage tanks at the Moscow Oil Refinery during this morning's attack.
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 18 juni 2026
Ook drone-raket gespot
Nog meer beeldenUkrainian-made drone-missiles were observed flying over the Moscow region during the latest long-range strike wave. #Russia
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 18 juni 2026
Alongside long-range strike drones, Ukrainian Bars drone-missiles were used in the strike wave targeting Moscow. The jet-powered RS-1 Bars is a domestically developed long-range weapon with an estimated 700-800 km range and a warhead believed to be in the 50-100 kg class. #Russia
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 18 juni 2026
[ Voor 47% gewijzigd door arie_papa op 18-06-2026 10:20 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Eindelijk een waardige opvolger van de "turret toss" van een paar jaar geleden.Tens schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:57:
het dak van een opslagtank leert vliegen
Indrukwekkend om te zien.
Volgens mij is dat record hiermee ook meteen verbroken...geenstijl schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:48:
[...]
Eindelijk een waardige opvolger van de "turret toss" van een paar jaar geleden.![]()
Indrukwekkend om te zien.
🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down:
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 18 juni 2026
▪️4/7 Iskander-M/S-400 ballistic missiles
▪️216/239 UAVs
Two ballistic missiles and 26 strike UAVs were recorded hitting 9 locations, as well as falling debris at 7 locations. Information on another ballistic missile is being clarified. pic.twitter.com/eAiz50nTkC
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ze zullen uit onmacht wel weer een boel burgerdoelen en historische wereld erflijst gebouwen toetakelenrik86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:47:
Dit zal pijn doen voor de Russen vermoed ik, zeker mentaal; Ik vrees voor Oekraïne dat we een goed beeld van de resterende slagkracht van Rusland zullen zien komende dagen, want dit zal Rusland wel heftig willen vergelden.
Met af en toe de klassieke russische misser die per ongeluk een strategisch doel weet te raken.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2067489088840618158Tens schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:57:
nieuwe sancties, zot e zien minstens 5 brandhaarden.
[X]
[Afbeelding]
[X]
Niet alle drones halen het.
[X]
het dak van een opslagtank leert vliegen:[Afbeelding]
[X]
[Afbeelding]
[X]
Hier nog meer beelden, ze zijn niet bang zeg. Wel erg gedurft zeg.*knip* geen speculatie over een kernoorlog/inzet van kernwapens
[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 18-06-2026 10:32 ]
*knip* geen speculatie over inzet kernwapens/een kernoorlogWackmack schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:16:
[...]
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2067489088840618158
Hier nog meer beelden, ze zijn niet bang zeg. Wel erg gedurft zeg. *knip*
[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 18-06-2026 10:33 ]
[ Voor 79% gewijzigd door polthemol op 18-06-2026 10:33 ]
Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x
*knip* een TR aanmaken volstaat, onnodig om te reagerenWackmack schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:16:
[...]
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2067489088840618158
Hier nog meer beelden, ze zijn niet bang zeg. Wel erg gedurft zeg. *knip*
[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 18-06-2026 10:34 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
https://x.com/Osinttechnical/status/2067416754821747120
Drone-units zijn druk bezig geweest zo te zien.
Leuk is dat dat waarschijnlijk deze door Nederland gefinancieerde unit is: https://www.nrc.nl/nieuws...ront-in-oekraine-a4930142
[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 18-06-2026 11:51 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat geld is gisteren toegezegd, is nog niet eens daar, laat staan iets van besteld.Brent schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Leuk is dat dat waarschijnlijk deze door Nederland gefinancieerde unit is: https://www.nrc.nl/nieuws...ront-in-oekraine-a4930142
Je bedoelt dat onderstaande niet klopt?IJsbeer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Dat geld is gisteren toegezegd, is nog niet eens daar, laat staan iets van besteld.
Inmiddels is de Nederlandse bijdrage aan dit Drone Line Initiative gegroeid tot bijna 900 miljoen euro en zijn onder dit programma bijna een miljoen drones geproduceerd. Nederland neemt de volledige kosten voor zijn rekening.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1u90daq/russian_soldier_launches_manpads_missile_while/
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1u91vex/russian_ad_missile_spectacularly_strikes_oil_silo/
Vanmorgen kwam ik wat filmpjes tegen waaruit bleek dat de raket miste en dat de olietank werd geraakt door 2 drones. Maar hoe dan ook zie je wel dat de luchtverdediging niet echt lekker werkt, want de drone waar op werd gemikt vloog vrolijk door terwijl de raket de andere kant op ging.ikt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:01:
De olietank waarvan de deksel het luchtruim opzocht lijkt niet te zijn ontstoken door een drone, maar door eigen luchtafweer![]()
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1u90daq/russian_soldier_launches_manpads_missile_while/
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1u91vex/russian_ad_missile_spectacularly_strikes_oil_silo/
[removed]
Jammer genoeg moet je hiervoor inloggen.ikt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:01:
De olietank waarvan de deksel het luchtruim opzocht lijkt niet te zijn ontstoken door een drone, maar door eigen luchtafweer![]()
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1u90daq/russian_soldier_launches_manpads_missile_while/
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1u91vex/russian_ad_missile_spectacularly_strikes_oil_silo/
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
:strip_exif()/f/image/7MT4p2j2QWM6BVF1iKCEnPZf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lGN4ZTXNER5lmA2P6imdNBQl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V2S2PkhrZcNKnkOLq2NTvKpi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2aOtenRBgPcp84GWAaPQpVZk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mEZAdjWv2V4vSmPjDPsIS4ZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2hfSeCuIzGrdglJlypHh0GpF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XfmlVE98b7xijI7b01yVDzWq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egwLzrby3NoRZd8yyMHxVPAY.jpg?f=fotoalbum_large)