aesch schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:33:
OK, de hele puzzel is gelegd en uiteindelijk heb ik een hele scherpe offerte voor een my27 enyaq gekregen. Laatste twijfel slaat nu toe, ik kan ook een full option 6mnd oude vw passat R-line krijgen die in 6 jaar op exact dezelfde TCO zou uitkomen. Alle voors en tegens van hybride versus vol electrisch heb ik al tig keer afgelopen in mijn hoofd maar ik loop ee ln beetje vast 😅
Iemand die me hier nog een doorslaggevend duwtje in kan geven? (en mocht dit elders beter passen excuus, dan verplaats ik de vraag uiteraard!)
Altijd voor full-electric gaan, hybride is worst-of-both-worlds. Rijd je veel korte stukjes elektrisch dan gaat de benzinemotor problemen krijgen door weinig gebruik, rijd je veel lange stukken dan heb je weinig aan het elektrische deel maar sleep je het wel mee. Hybride geeft extra onderhoud, heeft veel extra onderdelen die allemaal kapot kunnen gaan, en is minder toekomstvast qua belastingen en energieprijzen.
En full-electric rijdt veel fijner en relaxter natuurlijk.
TCO is natuurlijk ook maar een scenario, met welke stroom- en benzineprijzen heb je gerekend? En hoe valt die TCO uit als de benzine € 0,50 of € 1,00 per liter duurder gaat worden door de geo-politieke ontwikkelingen?
(Je kunt ook een scenario meenemen waarin extreem-rechts de meerderheid in de kamer krijgt en alle EV-rijders kapot gaat belasten natuurlijk, maar dat past minder in mijn positieve insteek

).
Mijn broer twijfelde na zijn Volvo XC70 ook tussen een hybride en een Enyaq 80 Sportline uit 2023, en is heel tevreden met zijn keuze voor de Enyaq (op mijn advies).
Een Passat voelt toch een beetje als een oubollige bak inmiddels, terwijl de MY27 van de Enyaq weer helemaal bij is met het nieuwe front en infotainment. Als het stationcar-model van de Passat je meer aanstaat zou je ook nog naar de Volkswagen ID.7 kunnen kijken natuurlijk.