• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:31
CrankyGamerOG schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:23:
[...]

Ahh check, straks even proberen.
Vergeet in de winter m niet weer terug te zetten naar spiegelverwarming als je bent ingeparkeerd, want anders kom je volgende ochtend bij een heerlijk warme auto aan, helemaal voor geconditioneerd, maar de spiegels nog beslagen....

Hoe was het ook al weer? Simply Clever! 8)7

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-08 16:53

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

japie101 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Vergeet in de winter m niet weer terug te zetten naar spiegelverwarming als je bent ingeparkeerd, want anders kom je volgende ochtend bij een heerlijk warme auto aan, helemaal voor geconditioneerd, maar de spiegels nog beslagen....

Hoe was het ook al weer? Simply Clever! 8)7
Naja bij mij staat hij daar standaard op, ook onzining in deze temperaturen. :+

Maar goed punt, noted.

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-07-2026 14:16 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:40
Weet niet of het goed in het menu staat. Maar de functie voor het neerklappen van de rechter spiegel is alleen beschikbaar als je ook elektrisch verstelbare stoelen hebt.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:21
BGFG schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Er is natuurlijk geen leasemaatschappij die afziet van wettelijke garantie (of het financiële voordeel moet dusdanig groot zijn dat je dat risico zelf gaat lopen). En dat is inderdaad wat anders dan non-conformiteit. Die kan trouwens ook gelden bij BtoC. (Spreek uit ervaring, heb er dagelijks mee te maken…)
Ik ben wel wakker merk ik. Iets te ongenuanceerd geweest. Non-conformiteit is hetzelfde als wettelijke garantie. Daarvan kan je bij consumenten niet ten nadele van de consument afwijken. Maar in b2b gevallen is het helemaal niet ongebruikelijk dat risico’s verplaats worden naar kopers. En dat kan inderdaad ook gewoon een keuze zijn van een koper. Zo zijn er ook leasemaatschappijen die hun auto’s enkel WA verzekeren (want dat is verplicht). Het het risico op “eigen schade” verzekeren ze dan niet omdat die kosten waarschijnlijk lager zijn dan die van de verzekering op hun hele vloot.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je het laadklep slot opent krijg je dus dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-jEImBRrmyVPu9Y7h57-DydETw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LdpyLNTbuXCTrL00KXEvE89D.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ep6mSFyUloTUDeibfxUA64k6tU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VKVh8Hf1N4CIpYo2BmmD06PB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOsnPGQWolGYBb5IYOxoBpgHZRQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9RcQrgd2RQGcIWhzwi0Na687.jpg?f=user_large
De roest is overduidelijk; hij houdt het water dus niet goed genoeg buiten. Ontwerp fout!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-08 07:41
onetime schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:00:
Als je het laadklep slot opent krijg je dus dit te zien:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De roest is overduidelijk; hij houdt het water dus niet goed genoeg buiten. Ontwerp fout!
Mooi al je eigen uren vergoed gekregen plus materiaal kosten?

• onetime
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:27:
[...] Mooi al je eigen uren vergoed gekregen plus materiaal kosten?
Regel jij dat even voor me? €30 voor het 'stelelement' en €50 voor een uurtje werk.

En nu serieus; wie te contacten voor een design update voor een nieuwe versie?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
onetime schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Regel jij dat even voor me? €30 voor het 'stelelement' en €50 voor een uurtje werk.

En nu serieus; wie te contacten voor een design update voor een nieuwe versie?
Niet te moeilijk doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7O-ZGEQ2ZZjkslv5GSfYsnBPFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dVvPtgzmhTacI9UCKAZgpAk.jpg?f=fotoalbum_large

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-08 09:56
Cypr schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:56:

Deze auto heeft al een paar keer in de verkoop gestaan met dezelfde kilometerstand en ik zie op de foto een accu op 99% met een bepaald rijbereik. Daaruit kan ik afleiden (zal ik ook navragen) dat de accu lange tijd (maanden) op deze stand heeft gestaan. Het rijbereik bij 99% was iets van 436km in de display.
Ik dacht dat het rijgedrag van de (in dit geval vorige) eigenaar daar ook in wordt meegenomen. Dus wellicht dat dat nog iets bijtrekt.
edit:
Oh, was al 18x op gereageerd...

[ Voor 4% gewijzigd door p.m. op 07-07-2026 09:37 ]

• BGFG
  • Laatst online: 09:17
Goed verhaal😂. Maar even serieus: waarom zit er eigenlijk een slot op die laadklep? En waarom is er geen mogelijkheid om ‘em altijd “open” te laten staan?

• BGFG
cryptapix schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:24:
[...]

Ik ben wel wakker merk ik. Iets te ongenuanceerd geweest. Non-conformiteit is hetzelfde als wettelijke garantie. Daarvan kan je bij consumenten niet ten nadele van de consument afwijken. Maar in b2b gevallen is het helemaal niet ongebruikelijk dat risico’s verplaats worden naar kopers. En dat kan inderdaad ook gewoon een keuze zijn van een koper. Zo zijn er ook leasemaatschappijen die hun auto’s enkel WA verzekeren (want dat is verplicht). Het het risico op “eigen schade” verzekeren ze dan niet omdat die kosten waarschijnlijk lager zijn dan die van de verzekering op hun hele vloot.
Non conformiteit gaat veel verder (lees langer) dan de fabrieksgarantie. En die kan ook bij BtoB van toepassing zijn, als je dat afspreekt. En dat gebeurt nogal eens in de automotive.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-08 16:59

Martijn02

/* No Comment */

p.m. schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Ik dacht dat het rijgedrag van de (in dit geval vorige) eigenaar daar ook in wordt meegenomen. Dus wellicht dat dat nog iets bijtrekt.
edit:
Ander ding... Ik heb nadat ik mijn auto kocht de rithistorie gereset (dagtellers op 0 etc) en toen werd de geschatte reisafstand op een volle accu ineens een stuk hoger. Na een weekje rijden trok het weer bij naar meer realistische getallen. Je moet dus niet te veel kijken naar het aantal km's wat de auto aangeeft bij een proefrit. Het kan maar zo dat de verkoper de rithistorie heeft gereset, en dan is de auto ineens heel positief over het aantal km's dat 'ie kan rijden.

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 15:38

elmoxx

xx xx xx

onetime schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:03:
Laadklep vergrendeling vervangen.
- Achter deze putjes, dunne plekjes in de laadklephouder, zitten klik-lipjes die de houder op zijn plek houden.
[Afbeelding]

- Ik heb met een 3mm boortje 2 gaatjes naast elkaar geboord voor de volgende keer. Dan kan je met een kleine schroevendraaier de blokkeer lipjes over de rand tillen en heb je de houder er zo uit.
[Afbeelding]

- Let goed op het slangetje, hij schuift een beetje stroef en trek hem er niet verder uit dan nodig. Bij het terug plaatsen voorzichtig weer er in duwen. Als het slangetje uit de houder gaat is het even gepiel om hem er weer GOED in te krijgen.
- De houder klemt met rubber om de laadpoort. Voorzichtig eraf en later weer er op schuiven.
[Afbeelding]

- De stekkers hebben naar goed gebruik blokkeer palletjes: deze induwen of de houder "er overheen tillen".
- Het slotje / de klepgrendel zit met 2 torx schroeven vast.
[Afbeelding]

- Bij deze de, bij mij bruine, lip omhoog trekken, dat deblokkeert de stekker die je er dan voorzichtig uit kan trekken.
[Afbeelding][Afbeelding]
- Voor alle zekerheid de gemaakte gaatjes met plakband waterdicht gemaakt. Voor de wasstraat of een wolkbreuk. Nu nog kogellagervet op het grendel-asje om vocht langer tegen te gaan. Of siliconenspray. Of zo.
[Afbeelding]

Festina lente

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrrvTegjg3RTxgjmmlxxrDATobQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ed1u6L1m2c3C5Jp2VEAbFjrw.png?f=fotoalbum_large

Ik zie net dat bij de Enyaq de kampeermodus is toegevoegd. Onder climate control rechtsbovenin

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 13:47
Senaxx schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:03:
~[Afbeelding]

Ik zie net dat bij de Enyaq de kampeermodus is toegevoegd. Onder climate control rechtsbovenin
Ik vroeg me al af hoe ze dat zonder firmware update doen. Je auto moet dus aan het internet verbonden zijn, dus als je echt remote gaat kamperen zit het er niet in :+

Edit: Oh nee ze zeggen starten.
Wel een aparte beschrijving. Hoe zo op afstand aan en uit om de temperatuur goed te houden? Je zet hem toch gewoon op een temperatuur eg 20 en dan regelt de auto of die aan of uit staat?

[ Voor 17% gewijzigd door Kodess op 07-07-2026 17:04 ]

• Senaxx
Kodess schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:03:
[...]

Ik vroeg me al af hoe ze dat zonder firmware update doen. Je auto moet dus aan het internet verbonden zijn, dus als je echt remote gaat kamperen zit het er niet in :+

Edit: Oh nee ze zeggen starten.
Wel een aparte beschrijving. Hoe zo op afstand aan en uit om de temperatuur goed te houden? Je zet hem toch gewoon op een temperatuur eg 20 en dan regelt de auto of die aan of uit staat?
Ja en aangezien je toch al IN de auto zit met kamperen zou het makkelijk zijn als dit ook als een knopje in het menu zou zijn, zodat als je geen bereik hebt dit ook aan kan zetten.

Maar het is een goede update en wordt ook ondersteund op MY21 met 3.8

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Ideaan om de auto sneeuwvrij te houden in de winter. :+

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DutchJackal schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:52:
Ideaan om de auto sneeuwvrij te houden in de winter. :+
Maar alleen met warmtepomp :+

• Cypr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-08 08:36
p.m. schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:31:
[...]

edit:
Dank voor alle reacties.

Ik ga binnenkort nog eens terug om opnieuw te kijken. Wat ik hieruit haal is dat die 89% geen 89% hoeft te zijn als het niet goed getest is. Ik kan de auto meenemen om het zelf bij welke garage dan ook nog te laten onderzoeken. Dat geeft in ieder geval een beter gevoel. Ik zie ook meer Enyaqs op ~90% rond deze stand staan. Ik lees ook de adviezen om hem te laten staan voor nu.

Ik kan me heugen dat ik ergens in dit topic las dat er nog andere data beschikbaar is binnen het systeem die je iets meer inzicht of gevoel kunnen geven. Iets van "hoe vaak de batterij tot 100% is opgeladen" of "hoeveel procent van de tijd een batterij op 0 of 100% had gestaan". Het is niet exact dit maar misschien dat iemand hier het antwoord op weet.

Nogmaals bedankt voor alle voorgaande reacties en info. Dat helpt enorm!

(Ik bekijk overigens ook importauto's maar die prijzen vind ik vergelijkbaar met wat ik in Nederland kan vinden momenteel)

[ Voor 10% gewijzigd door Cypr op 08-07-2026 15:22 ]

Life goes on!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik zie ook dat je nu stoelverwarming per stoel expliciet kan activeren via de app.

Het klimatiseren van de auto via de app lijkt momenteel wel stuk te zijn.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-08 13:32
[Afbeelding]

Dus de telefoon-app gaat de klimatisering aansturen (aan en uitschakelen wanneer het nodig is) in kampeermodus. Vandaar dus de internetverbinding.

Limbids

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:40
Limbids schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Dus de telefoon-app gaat de klimatisering aansturen (aan en uitschakelen wanneer het nodig is) in kampeermodus. Vandaar dus de internetverbinding.
Gisteren getest, het is eigenlijk voorklimatiseren, met verschil dat die 30 minuten op temperatuur blijft, kampeermodus gaat voor iets van 8 uur aan.

• japie101
Het is een beetje na-apen allemaal en op z'n Skoda's maar ze proberen wel steeds zaken toe te voegen die het leven gemakkelijker maken. Van mij mag de optie "spiegels altijd mee verwarmen als ik de auto conditioneer" daar bijvoorbeeld ook bij (hier heb ik al een feature request voor ingediend). Ik vergeet wel eens het knopje terug te zetten zoals een aantal posts eerder opgemerkt, en dat is gewoon onhandig. Het kan ook met een heel kleine aanpassing gefixt worden, dat is de Camp modus ook eigenlijk, gewoon iets wat er al is wat uitbreiden qua tijd.

• Nizzomoi
japie101 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:44:
Het is een beetje na-apen allemaal en op z'n Skoda's maar ze proberen wel steeds zaken toe te voegen die het leven gemakkelijker maken. Van mij mag de optie "spiegels altijd mee verwarmen als ik de auto conditioneer" daar bijvoorbeeld ook bij (hier heb ik al een feature request voor ingediend). Ik vergeet wel eens het knopje terug te zetten zoals een aantal posts eerder opgemerkt, en dat is gewoon onhandig. Het kan ook met een heel kleine aanpassing gefixt worden, dat is de Camp modus ook eigenlijk, gewoon iets wat er al is wat uitbreiden qua tijd.
Als ik de spiegelverwarming via de stelknop heb geselecteerd dan gaat die ook mee in de voorklimatisering van de auto. Kan me voorstellen dat je de spiegelverwarming niet kunt in- en uitschakelen buiten die stelknop om. Zo'n fysieke draaiknop kan je niet zomaar softwarematig omschakelen.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:47
Waarom heeft Skoda er sowieso voor gekozen om deze middels de spiegelknop te activeren? In de meeste auto's wordt dit geactiveerd door de achteruitverwarming in te schakelen..

©2004

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 28-08 10:32
Die knop staat bij mij altijd "aan".
De auto zal wel slim genoeg zijn om dat niet ook echt te activeren als het buiten >30°C is, denk ik dan :).

• onetime
  • Niet online
Limbids schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:16:
[...] Dus de telefoon-app gaat de klimatisering aansturen (aan en uitschakelen wanneer het nodig is) in kampeermodus. Vandaar dus de internetverbinding.
Waarom niet gewoon lokaal via de WiFi van de auto? Zo hoort het.

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 19:00
OK, de hele puzzel is gelegd en uiteindelijk heb ik een hele scherpe offerte voor een my27 enyaq gekregen. Laatste twijfel slaat nu toe, ik kan ook een full option 6mnd oude vw passat R-line krijgen die in 6 jaar op exact dezelfde TCO zou uitkomen. Alle voors en tegens van hybride versus vol electrisch heb ik al tig keer afgelopen in mijn hoofd maar ik loop ee ln beetje vast 😅

Iemand die me hier nog een doorslaggevend duwtje in kan geven? (en mocht dit elders beter passen excuus, dan verplaats ik de vraag uiteraard!)

• hk12nl
aesch schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:33:
OK, de hele puzzel is gelegd en uiteindelijk heb ik een hele scherpe offerte voor een my27 enyaq gekregen. Laatste twijfel slaat nu toe, ik kan ook een full option 6mnd oude vw passat R-line krijgen die in 6 jaar op exact dezelfde TCO zou uitkomen. Alle voors en tegens van hybride versus vol electrisch heb ik al tig keer afgelopen in mijn hoofd maar ik loop ee ln beetje vast 😅

Iemand die me hier nog een doorslaggevend duwtje in kan geven? (en mocht dit elders beter passen excuus, dan verplaats ik de vraag uiteraard!)
Elektrisch rijdt fantastisch! Ik ga niet meer terug naar benzine/hybride :)

©2004

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:15

Altijd voor full-electric gaan, hybride is worst-of-both-worlds. Rijd je veel korte stukjes elektrisch dan gaat de benzinemotor problemen krijgen door weinig gebruik, rijd je veel lange stukken dan heb je weinig aan het elektrische deel maar sleep je het wel mee. Hybride geeft extra onderhoud, heeft veel extra onderdelen die allemaal kapot kunnen gaan, en is minder toekomstvast qua belastingen en energieprijzen.

En full-electric rijdt veel fijner en relaxter natuurlijk.

TCO is natuurlijk ook maar een scenario, met welke stroom- en benzineprijzen heb je gerekend? En hoe valt die TCO uit als de benzine € 0,50 of € 1,00 per liter duurder gaat worden door de geo-politieke ontwikkelingen?

(Je kunt ook een scenario meenemen waarin extreem-rechts de meerderheid in de kamer krijgt en alle EV-rijders kapot gaat belasten natuurlijk, maar dat past minder in mijn positieve insteek :) ).

Mijn broer twijfelde na zijn Volvo XC70 ook tussen een hybride en een Enyaq 80 Sportline uit 2023, en is heel tevreden met zijn keuze voor de Enyaq (op mijn advies).

Een Passat voelt toch een beetje als een oubollige bak inmiddels, terwijl de MY27 van de Enyaq weer helemaal bij is met het nieuwe front en infotainment. Als het stationcar-model van de Passat je meer aanstaat zou je ook nog naar de Volkswagen ID.7 kunnen kijken natuurlijk.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• hk12nl
Wesco schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Altijd voor full-electric gaan, hybride is worst-of-both-worlds. Rijd je veel korte stukjes elektrisch dan gaat de benzinemotor problemen krijgen door weinig gebruik, rijd je veel lange stukken dan heb je weinig aan het elektrische deel maar sleep je het wel mee. Hybride geeft extra onderhoud, heeft veel extra onderdelen die allemaal kapot kunnen gaan, en is minder toekomstvast qua belastingen en energieprijzen.

TCO is natuurlijk ook maar een scenario, met welke stroom- en benzineprijzen heb je gerekend? En hoe valt die TCO uit als de benzine € 0,50 of € 1,00 per liter duurder gaat worden door de geo-politieke ontwikkelingen?

(Je kunt ook een scenario meenemen waarin extreem-rechts de meerderheid in de kamer krijgt en alle EV-rijders kapot gaat belasten natuurlijk, maar dat past minder in mijn positieve insteek :) ).

Mijn broer twijfelde na zijn Volvo XC70 ook tussen een hybride en een Enyaq 80 Sportline uit 2023, en is heel tevreden met zijn keuze voor de Enyaq (op mijn advies).

Een Passat voelt toch een beetje als een oubollige bak inmiddels, terwijl de MY27 van de Enyaq weer helemaal bij is met het nieuwe front en infotainment. Als het stationcar-model van de Passat je meer aanstaat zou je ook nog naar de Volkswagen ID.7 kunnen kijken natuurlijk.
Is inderdaad wat ik ook bedoelde:
hk12nl schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:52:
[...]

Elektrisch rijdt fantastisch! Ik ga niet meer terug naar benzine/hybride :)
:+

©2004

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:36

Heb zelf ook nog even getwijfeld tussen EV/PHEV met als belangrijkste vraag of ik die extra km's op een tank wil kunnen rijden. Uiteindelijk vind ik EV en de rust aan boord veruit het prettigst rijden + kan ook laden op werk en thuis dus hoef (behalve op vakantie) nooit een snellader te pakken. Als dat niet kon was het wel een andere keuze geweest waarschijnlijk.

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 19:00
Sow, dat gaat hard met de positieve aanmoediging voor een enyaq :)

De ID7 vind ik super, alleen de sleepvoorwaarde van 2 ton redt die niet 😅 (en die nieuwe 85 sportline wel!), nu moet dat slechts zelden maar nu we toch voor een nieuwe auto gaan kijken is dat wel een cruciaal "vinkje" dat de ID7 mist.

• RayManZ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-08 19:29
Misschien dat iemand hier dezelfde ervaring heeft als ik dat nu ervaar met mijn Enyaq.

Ik rij een Enyaq Sportline uit 2021.
Ik heb een laadpaal via zonneplan en daarbij ook zonnepanelen.

Het probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg dat hij slim gaat laden of gaat laden op tijden die ik in van te voren in plan wanneer het goedkoop is. Hij start dan gewoon niet.

Ik heb nu in de zonneplan app ingesteld dat hij moet gaan laden zodra ik hem inplug. Dat werkt feilloos en zonder problemen.

Als ik hem inplug en hem zelf moet starten dan lukt dat ook heel vaak niet. Dan moet ik meerdere keren in en uitpluggen, auto op slot en weer open. En in de tussentijd blijf ik op starten drukken in de zonneplan app.

Wat er denk ik gebeurd is dat hij door het stroomoverschot al begint te laden, maar dat het te weinig vermogen is waardoor de Enyaq weigert er iets mee te doen en een error gooit.

Vooral ook omdat ik dus inplug en gelijk laden zodra ik inplug zonder problemen werkt en ook langs de weg laden is nooit een probleem.

Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Heb ik ergens iets niet goed ingesteld? Ik zie vast iets heel doms over het hoofd.

Hiervoor een andere electrische auto gehad en daarmee werkte slim laden echt perfect.

• BGFG
Cafe Del Mar schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:26:
Die knop staat bij mij altijd "aan".
De auto zal wel slim genoeg zijn om dat niet ook echt te activeren als het buiten >30°C is, denk ik dan :).
Maar dan kantelt de rechter spiegel niet naar beneden als je achteruit rijdt. Zou idd beter zijn om de spiegels mee te verwarmen met de achterruitverwarming of gewoon afhankelijk maken van buitentemperatuur.

• elektriekert

Simpel:

Dinosap, gatver!

• elektriekert
Wesco schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Nieuwe front heeft er een Chinese auto van gemaakt :p .
Maarja, dat vind ik :+

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:22
@RayManZ : ik merk dat het wel eens misloopt als ik eerst inplug en dan pas de laadpas swipe, dus het laden start.
Als ik eerst swipe en dan inplug heb ik eigenlijk geen probleem.
Ik laad meestal puur zon (wel een Peblar) en dat gaat bijna altijd goed. Heel soms start hij niet op, Maar als ik dan via HA de auto activeer of de app open dan begint hij uiteindelijk toch.

• Evilpenguin
  • Laatst online: 28-08 14:41
Ik heb afgelopen vrijdag mijn MY27 in ontvangst genomen en we zijn maandag direct op vakantie vertrokken. Mooie trip om direct de auto te leren kennen, maar ook minder tijd om alles goed uit te zoeken.

De vorige auto was een Kia e-niro en je merkt duidelijk het verschil. Sowieso is het sneller laden een verademing met een langere trip.

Ik merk dat elke keer als ik instap de auto een gastprofiel selecteert, maar ik kan dat niet uitzetten. Mijn eigen profiel is al hoofdgebruiker, maar hij blijft het doen. Iemand een idee hoe ik het selecteren van een gastprofiel uit kan zetten? Ik heb de instellingen in mijn eigen profiel al uitgeplozen en kan daar geen bijzonderheden vinden.

• Nizzomoi
RayManZ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:19:
Misschien dat iemand hier dezelfde ervaring heeft als ik dat nu ervaar met mijn Enyaq.

Ik rij een Enyaq Sportline uit 2021.
Ik heb een laadpaal via zonneplan en daarbij ook zonnepanelen.

Het probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg dat hij slim gaat laden of gaat laden op tijden die ik in van te voren in plan wanneer het goedkoop is. Hij start dan gewoon niet.

Ik heb nu in de zonneplan app ingesteld dat hij moet gaan laden zodra ik hem inplug. Dat werkt feilloos en zonder problemen.

Als ik hem inplug en hem zelf moet starten dan lukt dat ook heel vaak niet. Dan moet ik meerdere keren in en uitpluggen, auto op slot en weer open. En in de tussentijd blijf ik op starten drukken in de zonneplan app.

Wat er denk ik gebeurd is dat hij door het stroomoverschot al begint te laden, maar dat het te weinig vermogen is waardoor de Enyaq weigert er iets mee te doen en een error gooit.

Vooral ook omdat ik dus inplug en gelijk laden zodra ik inplug zonder problemen werkt en ook langs de weg laden is nooit een probleem.

Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Heb ik ergens iets niet goed ingesteld? Ik zie vast iets heel doms over het hoofd.

Hiervoor een andere electrische auto gehad en daarmee werkte slim laden echt perfect.
Ik moet mijn Zaptec Go 2 instellen op 'Overschot + net' om bij overschot genoeg te hebben dat de Enyaq wil laden. Op 'Alleen overschot' redt ie het bijna nooit. Maar ik heb dan ook niet teveel zonnepanelen, genoeg om het huis met de warmtepomp op klimaat te houden. Dus op warme dagen blijft er maar iets van een kW over. Kan het zijn dat de Enyaq een grotere minimum-stroom-eis heeft dan de vorige?

• dirtybolle
  • Laatst online: 08:30
Evilpenguin schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:10:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn MY27 in ontvangst genomen en we zijn maandag direct op vakantie vertrokken. Mooie trip om direct de auto te leren kennen, maar ook minder tijd om alles goed uit te zoeken.

De vorige auto was een Kia e-niro en je merkt duidelijk het verschil. Sowieso is het sneller laden een verademing met een langere trip.

Ik merk dat elke keer als ik instap de auto een gastprofiel selecteert, maar ik kan dat niet uitzetten. Mijn eigen profiel is al hoofdgebruiker, maar hij blijft het doen. Iemand een idee hoe ik het selecteren van een gastprofiel uit kan zetten? Ik heb de instellingen in mijn eigen profiel al uitgeplozen en kan daar geen bijzonderheden vinden.
Blijkbaar een bekend probleem bij de MY27 (ik kwam dit een tijdje geleden op een skoda FB groep tegen) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjls2omYn-qwzZRum8Rn_WRY8YA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ih9eZWagRxUuu00mLPR37AD.png?f=fotoalbum_large

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 28-08 10:32
BGFG schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:34:
Maar dan kantelt de rechter spiegel niet naar beneden als je achteruit rijdt.
Huh? Wist niet dat de Enyaq dat had.

@Passat vs Enyaq.
Ik denk niet dat ik nog terugga naar diesel, nee :).

• RayManZ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-08 19:29
Nizzomoi schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:39:
[...]

Ik moet mijn Zaptec Go 2 instellen op 'Overschot + net' om bij overschot genoeg te hebben dat de Enyaq wil laden. Op 'Alleen overschot' redt ie het bijna nooit. Maar ik heb dan ook niet teveel zonnepanelen, genoeg om het huis met de warmtepomp op klimaat te houden. Dus op warme dagen blijft er maar iets van een kW over. Kan het zijn dat de Enyaq een grotere minimum-stroom-eis heeft dan de vorige?
Maar dan zou hij met gepland laden 's nachts toch wel gewoon moeten starten? Dat werkt namelijk ook niet. Hij start gewoon niet.

Hij start alleen met laden als ik de app zo instel dat hij direct begint met laden bij inpluggen. Als ik hem inplug en dan pas ga laden van werkt het 99 van de 100x niet.

• Nizzomoi
RayManZ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:19:
[...]

Maar dan zou hij met gepland laden 's nachts toch wel gewoon moeten starten? Dat werkt namelijk ook niet. Hij start gewoon niet.

Hij start alleen met laden als ik de app zo instel dat hij direct begint met laden bij inpluggen. Als ik hem inplug en dan pas ga laden van werkt het 99 van de 100x niet.
Gepland laden werkt 's nachts alleen als je de laadpaal ook aangeeft dat ie niet op basis van overschot hoeft te laden. Ik kan zoals gemeld alleen spreken vanuit ervaring met de Zaptec, maar die gaat 's nachts niet laden als je 'm op overschot + net hebt staan. Dan moet ie op 'Automatisch laden' staan.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Volgens mij hoef je bij voorverwarmen auto de knop van de spiegel niet op spiegelverwarming te hebben staan, in de app kun je aangeven dat de spiegelverwarming meegenomen wordt bij voorverwarmen.

De fysieke knop kan je in de auto zelf gebruiken wanneer nodig.
(Ook de fysieke knop stuurt alleen een signaal naar de regeleenheid, de knop is dus geen analoge aansturing van de spiegelverwarming.
Zoals skoda het laat werken kost het de minste energie en kun je de spiegels onafhankelijk van de ruitverwarming laten werken, opzich best oké)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIg4gAgoy4HQfEHkX-TCIh52LqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvoDaVLrZy9LlIGqwsUIFN6X.jpg?f=fotoalbum_large

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• BGFG
Solarman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:17:
Volgens mij hoef je bij voorverwarmen auto de knop van de spiegel niet op spiegelverwarming te hebben staan, in de app kun je aangeven dat de spiegelverwarming meegenomen wordt bij voorverwarmen.

De fysieke knop kan je in de auto zelf gebruiken wanneer nodig.
(Ook de fysieke knop stuurt alleen een signaal naar de regeleenheid, de knop is dus geen analoge aansturing van de spiegelverwarming.
Zoals skoda het laat werken kost het de minste energie en kun je de spiegels onafhankelijk van de ruitverwarming laten werken, opzich best oké)
[Afbeelding]
Ja dat weet ik, maar ik heb sterk de indruk dat dat toch niet werkt als de knop niet op spiegelverwarming staat. Nu bij 30 graden plus een beetje moeilijk testen 😆

• BGFG
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Huh? Wist niet dat de Enyaq dat had.

@Passat vs Enyaq.
Ik denk niet dat ik nog terugga naar diesel, nee :).
Alleen als je memory stoel(en) hebt….

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
BGFG schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Ja dat weet ik, maar ik heb sterk de indruk dat dat toch niet werkt als de knop niet op spiegelverwarming staat. Nu bij 30 graden plus een beetje moeilijk testen 😆
Gaan we gewoon wanneer het kouder wordt uitttesten d:)b

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• cryptapix
BGFG schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Ik meen dat ik wel meer dan eens heb meegemaakt dat mijn spiegels in de ochtend niet ontdooit waren maar de auto wel warm. Dus dat duidt erop dat die knop inderdaad fysiek goed moet staan.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:39

HaTe

haat niet

RayManZ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:19:
[...]

Werkt inderdaad niet met een MEB auto, tenzij de auto op een of andere manier wakker wordt gemaakt: Als de laadpaal geen stroom levert, gaat de auto in slaapstand. Als de 12V accu ook nog eens heel leeg is, kan je hem ook op afstand niet meer wakker krijgen.

Ik heb hier ook lang mee gevochten, en er is niks aan te doen. Wat wél kan is niet je laadpaal aansturen, maar het slim laden met de auto regelen.

Via Home Assistant stuur zet ik nu het laden aan of uit op planning, met de EV Smart Charging integratie. Dat werkt al weer een half jaar perfect. Mocht de skoda server plat liggen is er alsnog een probleem, maar dat heb ik maar 1 of 2x gehad.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Nizzomoi
HaTe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Werkt inderdaad niet met een MEB auto, tenzij de auto op een of andere manier wakker wordt gemaakt: Als de laadpaal geen stroom levert, gaat de auto in slaapstand. Als de 12V accu ook nog eens heel leeg is, kan je hem ook op afstand niet meer wakker krijgen.

Ik heb hier ook lang mee gevochten, en er is niks aan te doen. Wat wél kan is niet je laadpaal aansturen, maar het slim laden met de auto regelen.

Via Home Assistant stuur zet ik nu het laden aan of uit op planning, met de EV Smart Charging integratie. Dat werkt al weer een half jaar perfect. Mocht de skoda server plat liggen is er alsnog een probleem, maar dat heb ik maar 1 of 2x gehad.
Ik laad regelmatig vanuit overschot, geregeld door de laadpaal, of vanuit 'Slim laden' door de Vattenfall app. En dan gaat de Enyaq toch gewoon laden, ook al staat ie daarvoor een paar uur aan de kabel zonder hoogvermogen. Moet wel zeggen dat ik e-flux heb gekoppeld en dus via laadpas van de zaak laadt, kan zijn dat die authenticatie langer actief blijft.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nizzomoi schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Ik laad regelmatig vanuit overschot, geregeld door de laadpaal, of vanuit 'Slim laden' door de Vattenfall app. En dan gaat de Enyaq toch gewoon laden, ook al staat ie daarvoor een paar uur aan de kabel zonder hoogvermogen. Moet wel zeggen dat ik e-flux heb gekoppeld en dus via laadpas van de zaak laadt, kan zijn dat die authenticatie langer actief blijft.
Hij staat hier aan de Peblar op puur zon laden. Volgende week heb ik net als een paar weken terug late dienst. Ik kom dan 23:30 thuis en prik de kabel in de auto doe de auto op slot en die begint de volgende ochtend in de loop van de morgen gewoon te laden. Mijn peblar staat wel gewoon open dus geen pasje etc nodig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:40
Hier ook met m'n alfen laadpaal. Ik stel gewoon mn gewenste moment in (wat soms gewoon 12 uur later is). En dan begint ie gewoon met laden

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:39

HaTe

haat niet

Wellicht alleen met MY21 dan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:20
Voor alles een eerste toch. Mijn '21 geeft nu in de app ipv een groen bolletje met online de onderstaande melding. Nu ben ik op vakantie dus benieuwd als mijn vrouw hem straks aanzet wat het laadniveau van de accu is. Over twee weken gaan we met de auto weg, toch enigszins verontrustend dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLZm8fsEqq5l6SufvT1MefgABKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/29uPB7zE1s1iw1p59bh5i95m.png?f=fotoalbum_large

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:57
die heb ik ook wel een paar keer gehad. Zowel tibber als home assitant maakten contact met de auto en dat samen was teveel blijkbaar. Heb home assistant uitgezet en nu gaat het goed. Auto was in alle gevallen wel gewoon geladen tot 80%.

Combinatie tibber + zaptec go2 en zonneladen werkt bij mij overigens prima. Meestal plug ik hem in met een vertrektijd in de verre toekomst en tibber druppelt hem vol op 1 fase of schakelt naar 3 fases bij grid rewards.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Giku
  • Laatst online: 11-08 01:25
HaTe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:02:
Wellicht alleen met MY21 dan?
Ik gooi mijn dec. 2020 met mijn Peblar ook op puur zonneladen deze weken en regel dan niks met de auto, werkt prima.

Merk wel dat de auto dan na een tijd moeilijk op afstand uit te lezen valt, maar ik laat de kabel er soms wel 3-4 dagen non-stop in gezien ik niet veel overschot heb en elke dag laadt ie dan gewoon weer door als ik vanaf 10:30 overschot heb.

Gaat dus met maximaal 20% per dag, maar dat is voor ons gebruik prima en vast oefenen voor het gebrek aan salderen volgend jaar. Lever deze week (ben op vakantie) zo'n 45 kWh terug en zo veel rij ik ongeveer in een normale week.

Om het verhaal af te maken: in 't voorjaar zette ik de Peblar op slim zonneladen, dan blijft de laadsnelheid gelijk maar levert het net ± een derde van het totaal en heb ik ook geen zonneoverschot.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:58
Currry schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:25:
Voor alles een eerste toch. Mijn '21 geeft nu in de app ipv een groen bolletje met online de onderstaande melding. Nu ben ik op vakantie dus benieuwd als mijn vrouw hem straks aanzet wat het laadniveau van de accu is. Over twee weken gaan we met de auto weg, toch enigszins verontrustend dit.

[Afbeelding]
Gebruik je home assistant of een app van je energie leverancier om het laden te managen? Zo ja dan kan dit de veroorzaker zijn.

Check ook dat je (en je vrouw) in de app onder profiel 'voertuig wekken' uit hebt staan. Als dit aan staat dan kost het namelijk iedere keer als je de app opent stroom uit de 12v batterij omdat de auto dan aangaat (en allerlei systemen opstarten die de 12v batterij gebruiken)

Het bericht van de Skoda app gaat overigens over de 12v batterij en niet over de grote batterij. Je kan het laad niveau van de 12v batterij niet zomaar inzien in het media systeem. En: de 12v batterij kan dus leeg raken terwijl de grote batterij nog vol zit. De grote batterij laad de 12v batterij niet op als de auto uitstaat.

• japie101
Ik zat met het oog op mijn vakantie eens te kijken naar de ingebouwde navigatie en routeplanner in de Skoda app. Je kan daarin een selectie aangeven bij laadaanbieders: voorkeur, neutraal en vermijden, waarbij neutraal de default is.

Wat ik wil: de absolute voorkeur geven aan Fastned, en daarachter terugvallen op Ionity, Atlante en Electra (partners uit de ChargeLeage). Je zou zeggen: ik zet alles op vermijden, Fastned op voorkeur en de rest op neutraal maar er is geen select all en het gaat echt om heel erg veel aanbieders. Iemand daar een tip of oplossing voor?

Tweede vraag: klopt mijn aanname dat het systeem onderweg zich aanpast aan gebruik en dan steeds een herberekening doet om te bepalen waar te laden?

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:20
Ik gebruik sinds kort de Enphase Enlighten app om het laden te sturen. Dan zal dat het misschien wel zijn. Nu tijdens het laden kom ik er wel weer gewoon in. Ga dat eens in de gaten houden, wist niet dat er dan zoveel gecommuniceerd werd.

• cryptapix
japie101 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:33:
Ik zat met het oog op mijn vakantie eens te kijken naar de ingebouwde navigatie en routeplanner in de Skoda app. Je kan daarin een selectie aangeven bij laadaanbieders: voorkeur, neutraal en vermijden, waarbij neutraal de default is.

Wat ik wil: de absolute voorkeur geven aan Fastned, en daarachter terugvallen op Ionity, Atlante en Electra (partners uit de ChargeLeage). Je zou zeggen: ik zet alles op vermijden, Fastned op voorkeur en de rest op neutraal maar er is geen select all en het gaat echt om heel erg veel aanbieders. Iemand daar een tip of oplossing voor?

Tweede vraag: klopt mijn aanname dat het systeem onderweg zich aanpast aan gebruik en dan steeds een herberekening doet om te bepalen waar te laden?
Op vraag 1 heb ik geen antwoord. Die optie is vrij recent toegevoegd en heb ik nog nooit gebruikt. Ik zou hem wel graag gebruiken om tesla uit te sluiten. Ik gebruik wel altijd de ingebouwde navigatie en kan je wel het antwoord op vraag 2 geven: ja. Je kunt overigens ook vrij eenvoudig zelf bijstellen als je ziet dat je wel wat verder kunt dan de geplande stop. Je selecteert dan de stop en kiest voor “meer laadstations” en dan kun je op de kaart zien welke laadpunten op je route liggen én binnen bereik vallen.

• Senaxx

Mocht het niet werken met de ingebouwde navigatie dan zou je nog kunnen kijken maar ABRP. Deze werkt via Android Auto of Apple Carplay. Deze gebruik ik samen met een ODB reader en daarmee heeft de app realtime informatie van de auto. Hij weet niet alleen hoe vol de batterij is maar bijvoorbeeld ook hoe warm, huidig verbruik, gemiddeld verbruik en kan rekening houden met je accu degradatie. De voorkeuren voor laders zoals je aangeeft kan je er ook in aangeven.

Als je op de Duitse autobahn beetje doorknalt dan past hij realtime aan met hoeveel % je bij een laadstation komt. En mocht het teveel of te weinig zijn krijg je met 1 druk op de knop alternatieven op je route en kan je zelf kiezen met hoeveel % je aankomt.

Ik gebruik dit zelf alleen voor de lange vakantie ritten maar voor mij werkt dit echt perfect.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

Vraag 1: alles een keer goed zetten en dat onthoud het systeem. Er staat veel tussen van landen waar wij waarschijnlijk nooit zullen komen.

Vraag 2: de het navigatiesysteem van Skoda regelt het allemaal aan de hand van je verbruik en rekent eventueel andere laadstops, er is geen rede om iets anders te gebruiken behalve voor de snelheidscamera’s.

• Senaxx
D.deJong schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Vraag 1: alles een keer goed zetten en dat onthoud het systeem. Er staat veel tussen van landen waar wij waarschijnlijk nooit zullen komen.

Vraag 2: de het navigatiesysteem van Skoda regelt het allemaal aan de hand van je verbruik en rekent eventueel andere laadstops, er is geen rede om iets anders te gebruiken behalve voor de snelheidscamera’s.
Je moet wel dan het Infotainment Online pakket afnemen voor 50 euro per jaar. Ik heb het geprobeerd maar op een MY21 auto met 3.8 vind ik het zo traag. Daarom gebruik ik eigenlijk alleen maar Android auto.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Senaxx schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:54:
[...]

Je moet wel dan het Infotainment Online pakket afnemen voor 50 euro per jaar. Ik heb het geprobeerd maar op een MY21 auto met 3.8 vind ik het zo traag. Daarom gebruik ik eigenlijk alleen maar Android auto.
In de nieuwe Enyaq my27 is het retesnel en standaard de eerste jaren.

• Senaxx
D.deJong schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:55:
[...]

In de nieuwe Enyaq my27 is het retesnel en standaard de eerste jaren.
Dat wil ik wel geloven ja. Grootste irritatie aan de MY21/22

• japie101
D.deJong schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Heb het even getest maar je kunt maximaal 40 operatoren vermijden, en krijgt van gewoon een melding dat je er eerst eentje uit de lijst van vermijden moet halen om een andere toe te voegen. Dus het hele feest gaat niet door 🤣 weer een gevalletje Simply Clever maar de intenties zijn zo goed…

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Senaxx schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:59:
[...]

Dat wil ik wel geloven ja. Grootste irritatie aan de MY21/22
Voeg MY23 maar toe :P

• Wesco

[…]
Ik zou heel simpel Fastned, Ionity, Atlante en Electra alle vier als voorkeur opgeven en niks vermijden. Afhankelijk van waar je route langs loopt zijn ze niet alle vier even veel aanwezig en zul je toch wel een mix van (enkele van) deze vier gebruiken om via een beetje een vlotte en logische route op je bestemming te komen, en zonodig misschien nog eens een andere partij gebruiken als dat lastig te vermijden is.

Je wilt ook niet dat de navigatie een hele slingerende omweg voor je uitstippelt om maar zoveel mogelijk bij Fastned te laden, of allerlei extra laadstops moet inplannen. Je hebt dan wel een lager kWh-tarief maar maakt meer kilometers en verbruikt dus meer kWh. Plus het kost je extra veel tijd.

Eerste uitgangspunt is dus een logische route met laadstops wanneer het nodig is, daarna kijk je pas of je die laadstops kunt optimaliseren voor de aanbieders waar je een goed tarief hebt.

• japie101
Wesco schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:22:
[...]

Ik zou heel simpel Fastned, Ionity, Atlante en Electra alle vier als voorkeur opgeven en niks vermijden. Afhankelijk van waar je route langs loopt zijn ze niet alle vier even veel aanwezig en zul je toch wel een mix van (enkele van) deze vier gebruiken om via een beetje een vlotte en logische route op je bestemming te komen, en zonodig misschien nog eens een andere partij gebruiken als dat lastig te vermijden is.

Je wilt ook niet dat de navigatie een hele slingerende omweg voor je uitstippelt om maar zoveel mogelijk bij Fastned te laden, of allerlei extra laadstops moet inplannen. Je hebt dan wel een lager kWh-tarief maar maakt meer kilometers en verbruikt dus meer kWh. Plus het kost je extra veel tijd.

Eerste uitgangspunt is dus een logische route met laadstops wanneer het nodig is, daarna kijk je pas of je die laadstops kunt optimaliseren voor de aanbieders waar je een goed tarief hebt.
Ik reis met een bagage aanhanger, vandaar mijn liefde voor Fastned, gaat me niet zo zeer om de tarieven.

• Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:09
HaTe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Ik heb hier een jaar geleden ook problemen mee gehad, Enyaq uit '22. Dat heb ik opgelost met het loshalen en terugzetten van de zekering voor de ingebouwde lader (in de auto). Zie link: https://support.myenergi.com/hc/en-gb/articles/17256512286865-User-Feedback-on-Volkswagen-ID-Range-Charging-Issue
Daarna nooit geen problemen meer mee gehad. Misschien helpt het.

• Kodess
  • Laatst online: 28-08 13:47
Mijn '20 Enyaq hang ik 's avonds aan de laadpaal, en EVCC start het laden dan makkelijk pas om 04:00.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27

Pazo

Mroaw?

Volgende week is het zo ver, dan ga wij voor het eerst met de Enyaq (MY22) op vakantie, naar Zweden.
Totale afstand tot bestemming ca 1150km. Ergens wel een beetje spannend mbt laden en kijken hoever we komen, maar misschien ook niet te strak willen plannen qua laden maar gewoon kijken hoe het loopt onderweg. Daarom gaan we ook in 3 dagen daar naar toe, dus 2x een overnachting, met langste stint ca 535km. Heb de ANWB laadpas en ga denk ik een maand abonnement nemen op Ionity. Onderweg zitten daar regelmatig laders, qua afstanden lijkt het ook wel op goede plekken te zitten (eerste op ca 230km van huis).

Beetje spannend hoe de Enyaq het gaat doen vol beladen + 5 personen. Geen dakkoffer, maar wel tot het dak volgeladen :) En waarschijnlijk even wennen dat we met een gangetje van ca 110km/u mogen kachelen, ipv 140-150km/u wat ik met de vorige auto in Duitsland deed. Andere manier van reizen, maar he, het is vakantie :)

Ergens nog op te letten? Ik lees hier dat goed leegrijden ( richting 15 of zelf 10%) voor het snelladen goed zal zijn, al weet ik dat nog niet of ik dat ga doen. Als ik perse gebruik zou willen maken van Ionity laders zit je toch wat gebonden.

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Wesco
Pazo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:46:
[…]
Ergens nog op te letten? Ik lees hier dat goed leegrijden ( richting 15 of zelf 10%) voor het snelladen goed zal zijn, al weet ik dat nog niet of ik dat ga doen. Als ik perse gebruik zou willen maken van Ionity laders zit je toch wat gebonden.
Snelladen gaat sneller van bv. 10 > 50% dan van 40 > 80% maar je hebt alle tijd, dus geen noodzaak om te gaan hyperoptimaliseren.

Vaak is er meer tijd nodig voor toilet en wat eten/drinken dan voor het opladen van de auto.

Abonnement van een maand bij Ionity is al heel snel voordelig als je er een paar keer oplaadt.

• Senaxx
Pazo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:46:
Volgende week is het zo ver, dan ga wij voor het eerst met de Enyaq (MY22) op vakantie, naar Zweden.
Totale afstand tot bestemming ca 1150km. Ergens wel een beetje spannend mbt laden en kijken hoever we komen, maar misschien ook niet te strak willen plannen qua laden maar gewoon kijken hoe het loopt onderweg. Daarom gaan we ook in 3 dagen daar naar toe, dus 2x een overnachting, met langste stint ca 535km. Heb de ANWB laadpas en ga denk ik een maand abonnement nemen om Ionity. Onderweg zitten daar regelmatig laders, qua afstanden lijkt het ook wel op goede plekken te zitten (eerste op ca 230km van huis).

Beetje spannend hoe de Enyaq het gaat doen vol beladen + 5 personen. Geen dakkoffer, maar wel tot het dak volgeladen :) En waarschijnlijk even wennen dat we met een gangetje van ca 110km/u mogen kachelen, ipv 140-150km/u wat ik met de vorige auto in Duitsland deed. Andere manier van reizen, maar he, het is vakantie :)

Zelf met een Enyaq Sportline IV 60 nu 4 keer naar buitenland op vakantie geweest en ik deel je spanning, maar als je het vaker doet wordt het steeds gemakkelijker. Eerste jaar veel proberen uit te zoeken van te voren, en dit jaar alleen even met ABRP de route gecheckt en dat was het.

Dit jaar richting Oostenrijk (ook rond de 1150km) met 2 kleine kids en het gedaan met 1 overnachting. Ik gebruik ook de ANWB pas en de Skoda Powerpass met Plug & Charge.

En wat ik wel gemerkt heb is voor je laadsnelheid dat leeg rijden belangrijk is, het liefst minder dan 10%. Wat ik dit jaar en vorig nog wel eens deed in Duitsland is dat als ik zag dat ik met een hoog percentage aan zou komen even wat gas bij te geven om zo met minder dan 10% aan te komen.

Enige filter die ik in ABRP aan heb staan is dat er minimaal 8 laadpalen moeten zijn. Dan heb je vaak de wat grotere laadstations met soms wat voorzieningen en alternatieven als een paal het niet doet.

Hoe de laad voorzieningen richting Zweden zijn weet ik niet, maar naar onze 1e overnachting richting zuid Duitsland waren er 270 laadpalen op de route, dus tegenwoordig zit dat wel goed.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ja qua aantal laadpunten onderweg zal het wel goed zitten. Ga denk ik proberen om bij Ionity uit te komen.
Goede tip om evt een laatste stukje wat harder te rijden zodat de accu leger is. Op de app kan je in de gaten houden of er plekken vrij zijn of steeds alles bezet, dus als we dat een beetje in de gaten houden tijdens de reis kunnen we dan wel de beslissing maken.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:47

rammes

koekebakker 1e klas

Ik kom net van Zweden Noorwegen en Denemarken, 6500km gereden met een daktent, wat wil je weten.

Ik zou het doen!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 14:15
rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:47:
Ik kom net van Zweden Noorwegen en Denemarken, 6500km gereden met een daktent, wat wil je weten.
Een mooi reisverslag ;-)

• Pazo

Pazo

Mroaw?

rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:47:
De landen ken ik wel, gaan we al jaren heen. Alleen nu de eerste keer met een EV. Dus een beetje mbt laden / hoe de Enyaq omgaat met snelladen / laadtijd?

• forzav
  • Niet online
Voor ons gaat het ook de eerste reis met een MY25 85 zijn, laden maak ik me niet druk over dat komt allemaal wel goed.
Iemand die aan kan geven wat de impact van vol beladen is op het verbruik? Natuurlijk veel afhankelijk van rijstijl maar als je gewoon overal de toegestane snelheid rijd, waar zou je dan rekening mee moeten houden qua werkelijk verbruik?

[ Voor 64% gewijzigd door forzav op 13-07-2026 14:04 ]

• cryptapix
Pazo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:59:
[...]

De landen ken ik wel, gaan we al jaren heen. Alleen nu de eerste keer met een EV. Dus een beetje mbt laden / hoe de Enyaq omgaat met snelladen / laadtijd?
Daar is in alle delen van dit topic heel erg veel over geschreven. Voor mij de take-away: vaak ben je te bang. Ik rijd mijn accu tot onder de 5% leeg (liefst 1-2%). Dan kom ik het verst én laad ik het snelst. Sowieso eigenlijk niet boven de 10% al gaan laden, dat is bij mijn Enyaq (een 60) echt wel minder snel.

• Senaxx
forzav schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:04:
Voor ons gaat het ook de eerste reis met een MY25 85 zijn, laden maak ik me niet druk over dat komt allemaal wel goed.
Iemand die aan kan geven wat de impact van vol beladen is op het verbruik? Natuurlijk veel afhankelijk van rijstijl maar als je gewoon overal de toegestane snelheid rijd, waar zou je dan rekening mee moeten houden qua werkelijk verbruik?
Is ook nog afhankelijk van de temperatuur en of je in de bergen rijdt. In Oostenrijk / Italië is mijn verbruik een stukje lager dan in Nederland

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Pazo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Geen groot verslag want dat moet weer in een ander topic, maar heb met een daktent gereden, en dat is een flink windvanger! Op de Duitse autobahn lekker 130 gereden en dan schiet hij makkelijk naar de 30kWh/100km :+) maar verder in Scandinavie mag of kun je toch niet hard rijden en dat hoeft ook niet, want er is veel moois te zien.

Zou ik het weer doen met een daktent? absoluut!
  • voor Hamburg zijn de Ionity's matig. had een locatie waar 3 vand e 6 defect waren. Verder geen gedoe gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x0tt6XXBmcYTLrqRPZEOsYghAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grgUy1DxNEoLYBuHUdmOfy5e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4BVO6Bb2ZndXto3DOmLk1YYDoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRm6G0lpVlJdxIBaTAUzKI7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqpYPUgSjhMl4RcEy7mrsLW7X6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4voAKlboTLr42TSja5ljmZJI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFIrl0Dx8wKBB0h-OZUwbNf8Xbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpkLaBbQAySRLg9sOz8SXNIY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door rammes op 13-07-2026 15:25 ]

Ik zou het doen!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Geen groot verslag want dat moet weer in een ander topic, maar heb met een daktent gereden, en dat is een flink windvanger! Op de Duitse autobahn lekker 130 gereden en dan schiet hij makkelijk naar de 30kWh/100km :+) maar verder in Scandinavie mag of kun je toch niet hard rijden en dat hoeft ook niet, want er is veel moois te zien.

Zou ik het weer doen met een daktent? absoluut!
  • voor Hamburg zijn de Ionity's matig. had een locatie waar 3 vand e 6 defect waren. Verder geen gedoe gehad.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er fantastisch uit, is het een Sheepie Yuna Family 2.0 daktent? En wat mag de Enyaq op zijn dak dragen aan gewicht?

• onetime
  • Niet online
@sorted.bits Heb net de papieren van mijn Enyaq en accessoires geordend. 75kg.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

sorted.bits schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Dat ziet er fantastisch uit, is het een Sheepie Yuna Family 2.0 daktent? En wat mag de Enyaq op zijn dak dragen aan gewicht?
Hi, dit is een Yuna 140 2.0: Daktent. (Twee personen dus). De maximale daklast van de Skoda Enyaq is 75 kg. Dit gewicht is inclusief de dakdragers en de dakkoffer of andere bagage.

De Sheepie Yuna 140 daktent weegt tussen de 54 kg en 57 kg (inclusief de telescoopladder)

Ik zou het doen!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:43
Ik ben echt een nitwit op het gebied van daktenten, maar waar staat ergens de statische daklast van de Enyaq dan? Logischerwijs is deze hoger dan de dynamische last die gegeven is maar toch.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Gaaf hoor @rammes :)
We gaan gewoon lekker rijden, en onderweg kijken we wel hoe het loopt. Zal wel goed komen :)

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:54:
Ik ben echt een nitwit op het gebied van daktenten, maar waar staat ergens de statische daklast van de Enyaq dan? Logischerwijs is deze hoger dan de dynamische last die gegeven is maar toch.
Dat vraag ik me dus af, hoe zit dat eigenlijk? Ik kon zo snel niets vinden.

• onetime
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:54:
Die 75kg staat in de handleiding van de dakdragers.

• Homer-Simpson
onetime schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:22:
[...]

Die 75kg staat in de handleiding van de dakdragers.
Is dat statisch of dynamisch? 75kg tijdens het rijden is prima. 75kg als ie stilstaat: wat heb je dan aan een daktent als volwassene?

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Is dat statisch of dynamisch? 75kg tijdens het rijden is prima. 75kg als ie stilstaat: wat heb je dan aan een daktent als volwassene?
Dat is alleen tijdens t rijden ;). anders kunt je natuurlijk niet met twee volwassenen in zo'n tent

Ik zou het doen!

• Homer-Simpson
rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Dat is alleen tijdens t rijden ;). anders kunt je natuurlijk niet met twee volwassenen in zo'n tent
No shit sherlock. Maar hoeveel kg mag je op het dak van je Enyaq plaatsen als ie stil staat? En waar staat dat dan? Dat is de vraag van de dag.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:16:
[...]

No shit sherlock. Maar hoeveel kg mag je op het dak van je Enyaq plaatsen als ie stil staat? En waar staat dat dan? Dat is de vraag van de dag.
Nou niet zo bijdehand doen.
  • Statisch draagvermogen (stilstaand): Škoda geeft hiervoor geen officiële waarde op voor de Enyaq SUV.
In de praktijk wordt voor auto’s met een dynamische daklast van 75 kg vaak uitgegaan van een statisch draagvermogen van ongeveer 250 tot 300 kg. Dat is voldoende voor een daktent met twee volwassenen, omdat de belasting bij stilstand anders wordt verdeeld dan tijdens het rijden. Dit wordt ook door veel fabrikanten van daktenten aangehouden.

Ik zou het doen!

• Jozzle
  • Laatst online: 27-08 17:29
Dan kun je met zijn 2en niet al te dynamisch doen als je erin ligt :)

• Homer-Simpson
rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Nou niet zo bijdehand doen.
  • Statisch draagvermogen (stilstaand): Škoda geeft hiervoor geen officiële waarde op voor de Enyaq SUV.
In de praktijk wordt voor auto’s met een dynamische daklast van 75 kg vaak uitgegaan van een statisch draagvermogen van ongeveer 250 tot 300 kg. Dat is voldoende voor een daktent met twee volwassenen, omdat de belasting bij stilstand anders wordt verdeeld dan tijdens het rijden. Dit wordt ook door veel fabrikanten van daktenten aangehouden.
Oftewel data is niet bekend en het is gewoon geheel op eigen risico om het dak met meer dan 75kg te belasten. Volgens mij gaf ik in mijn eerste post hierover al aan op zoek te zijn naar de waarde die Skoda niet geeft, dus zo bijdehand was het niet😉

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:25
Laadpas tips:

Voor diegenen die door Duitsland willen rijden, ik vond Enbw ook een aanrader. 51 ct voor snelladen, zonder abonnement. Een accountje is zo aangemaakt in de app. Laden starten is net zo makkelijk als ionity of Fastned en ze zitten overal in Duitsland.

Ik heb natuurlijk ook Skoda Powerpass Premium voor Ionity laden met 35 ct en sommige Duitse laadpalen die dan 50 ct ipv meer dan 1 euro kosten (zo eentje hadden we vorig jaar, duur!).

Fastned stop ik ook graag. Laatst een nieuw account aangemaakt voor 25 euro gratis laadtegoed.

Navi tip:

Probeer ipv ABRP (Superidee, waardeloze uitvoering) ook eens de nieuwe TomTom app voor ev rijders, die kan ook laadstations aanbevelen en werkt wel gewoon zonder crashes.

• Admiral Freebee
  • Niet online
forzav schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:04:
Voor mij was het ook de eerste keer. Bandenspanning op aanbevolen druk gezet voor volle belading. Auto goed vol en vier personen op weg naar Italië. Gemiddeld verbruik was 16,4 kwh / 100km. Op de snelweg 110 gereden en op B wegen 100 of trager op de bergpassen in Oostenrijk. Viel mij veel beter mee dan verwacht maar onze route had minder snelweg dan de vorige jaren.

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
haaibaa2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:31:
Navi tip:

Probeer ipv ABRP (Superidee, waardeloze uitvoering) ook eens de nieuwe TomTom app voor ev rijders, die kan ook laadstations aanbevelen en werkt wel gewoon zonder crashes.
Bedoel je de app "TomTom - Maps and Traffic" v15.59.0?
Ik kan in de play store geen specifieke EV georiënteerde TomTom app vinden namelijk.

• Admiral Freebee
  • Niet online
ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
Vandaag terug gereden uit oostenrijk. Prettige auto om mee te rijden, maar met deze temperaturen wel 1 groot nadeel gevonden. Na het snelladen bij 38+ graden buitentemp gaat de koeling volledig naar de accu. De eerste 20 min rijden hadden we dus geen airco maar warme lucht |:( . Dat was dus echt vol op zweten geblazen met 38 graden.
Ook net deze ervaring gehad maar ik nam aan dat het was omdat ik zonder nadenken tot 97% had geladen en dan lekker een lange afdaling ging doen. Er kwamen meldingen op het scherm maar dat kan je niet goed lezen als je ondertussen een bergpas aan het afdalen bent :P
Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.