Voor wie het leuk vindt, hieronder een volkomen partijdige, ongenuanceerde vergelijking tussen een Eniag 85 en een bijna 8 jaar oude Tesla Model S.
Als ik hier zo wat rond lees (ik had hier al eerder een vraag gesteld over het laden van de Skoda met mijn Tesla UMC kabel thuis) moet ik (of beter gezegd mijn vriendin, tis haar auto) de Skoda navi toch nog eens een kans geven en anders op de vakanties de betaalde versie van ABRP nemen.
_Anvil_ in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Als ik hier zo wat rond lees (ik had hier al eerder een vraag gesteld over het laden van de Skoda met mijn Tesla UMC kabel thuis) moet ik (of beter gezegd mijn vriendin, tis haar auto) de Skoda navi toch nog eens een kans geven en anders op de vakanties de betaalde versie van ABRP nemen.
_Anvil_ in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
_Anvil_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:26:
[...]
De "laadplanning" is inderdaad hemels bij Tesla, dat merk ik ook nu ik vaak langere stukken in de Skoda EV van mijn vriendin rijdt. Dat je Musk een engerd vind snap ik, maar hoe kun je dan wel een Chinese EV overwegen? Gezien het foute regime en de agressieve plannen om de westerse wereld economisch te grazen te nemen, o.a. door het massaal dumpen van Ev's voor (te) lage prijzen? In mijn beleving is Chinees nog "fouter" dan een Westers bedrijf met gekke/politiek incorrecte CEO EDIT: never mind, je had al gereageerd op anderen, helder! ")
[...]
Kan ik wel een beetje snappen, ik had beter verwacht van een nieuwe VAG qua NAVI en laadplanning. zie hieronder.
Mijn auto: Tesla Model S 75D van 2018, 100k op de teller nu, free supercharging (ik ben veel onderweg en woon ook vlakbij een SuC (tesla supercharger) ) met als een backup een ANWB pas (werkt altijd) en de optie om thuis van mn panelen te laden.
Mijn vriendin: sinds kort model 2025 Skoda Eniaq coupe 85 van de zaak (firmawagen, want ze woont in Belgiemet pasje dat ieg bij FastNed etc. werkt, heb haar een ANWB pas als backup aangeraden. Pasje van de firmawagen werkt niet buiten België.
Eerste wat me opviel is dat de Skoda (286pk achterwielmotor) veel verder komt qua range dan mijn oude Model S (476 pk dual motor) , de accu is uiteraard groter, nieuwer en hij is gewoon fors zuiniger.
Tijdens recente ritten op de snelweg met rond de 130km/h (rijden veel 's avonds, in België en pas nog Duitsland) viel me echter op de dat de range in kilometers wel *heel* snel terugliep. Lijkt er een beetje op dat het verbruik op hoge snelheid meer toeneemt dan bij mn oude model S (de betere Cw waarde? De luchtvering zet mn wagen ook vrij laag op het asfalt op de snelweg)
Verder valt het "gedoe" met navigeren en laadplekken zoeken me onderweg wel ehel erg op. De Tesla regelt alles automatisch, ik ben half europa doorgereden van supercharger naar supercharger, nooit in de rij staan of zoeken naar een vrije lader. alles regelt het navi systeem perfect. Het enige dat je als bestuurder doet is af en toe een SuC eerder of later kiezen, afhankelijk van de google reviews van het restaurant er naast![]()
Dan de Skoda: Navi is matig... integratie met acculading/laadschema ook: willen laden op de raarste plekken, gestuurd worden naar defecte palen, pasjes die niet werken etc. Wat een gedoe ! Had ik niet verwacht met een 7 jaar nieuwere auto. Inmiddels is mijn vriendin (net als haar collega's met VAG eV's) diverse losse apps er naast gaan gebruiken onderweg (ze is Sales manager en bezoekt veel klanten) , onder andere Waze via Google carplay en ABRP voor goede laadplekken (maar die kan met de gratis versie niet via google carplay?) Wellicht moet ik eens in het Skoda topic naar tips zoeken.
Nu vind ik het gewoon irritant: we rijden 's avonds laat weg bij een vliegveld in Duitsland en de 50km "extra range" die de auto aangeeft tov de navi afstand (waze) verdwijnt in een half uurtje compleet! Mijn oude Tesla geeft altijd de accuduur bij aankomst aan en het hier kun je echt op vertrouwen, soms pas je de snelheid iets aan.. maar je kunt echt veilig en exact uitkienen hoe je ergens met 3% accu aankomt. Hij lijkt gewoon rekening te houden met mijn snelheid, rijstijl, tegenwind ..etc. De Skoda is qua voorspellend vermogen compleet onvoorspelbaar ivm de Tesla zeg. Wat doen we verkeerd? Kan vast beter/slimmer met een nieuwe VAG auto?
Nog een laatste ding waar ik laatst achter kwam bij mn vriendin in de wijk toen ik bbeide auto's aan de paal hing: De Skoda kan maar AC laden met max 11kw?? Dus 22kW palen gaan op halve snelheid? Niet handig in de stad zeg!
Uiteraard doet de Skoda veel dingen ook beter dan mijn oude Musk mobiel:
-snelladen! Als je dan een goede paal gevonden hebt gaat het ook rap, pieken tot 165Kw en daarna vlakt het heel traag af. Mijn S75D piekt onder ideale omstandigheden even op de 120-130kw en zakt daarna heel snel (rond de 50% al) naar snelheden onder de 80kW.
- interieur: het Tesla ontwerp is zeer onpraktisch, alles is weg gedesigned (gelukkig heeft mijn oude model S nog hendels voor richtingaanwijzer, versnelling en wat fysieke knopjes) , de Tesla achterbank is veel te laag voor lange benen. De in lengte/breedte kleinere(!) Eniaq heeft een veel ruimere achterbank, praktischer interieur en lekker veel fysieke knopjes nog. Touch screen functionaliteit loopt dan weer achter op Tesla)
- diverse andere zaken, kort samengevat maakt Skoda/VAG nog steeds fijnere auto's en heeft Tesla alleen het EV +navi/spelcomputer integratie gedeelte beter voor elkaar.![]()
Samenvattend on topic: voor lange ritten kiezen we de Skoda (want bij elke paal in belgie laden op kosten vd zaak en betere range), maar op lange vakantieritten in het buitenland wil ik eerst werkende en met de auto geintegreerde apps vinden zonder gedoe, anders pak ik liever mn oude Model S.
P.s. ben verder *geen* Tesla fan, de looks en luxe van de iconische model S icm het gratis laden trokken mij over de streep. Mijn volgende auto wordt een BMW i5 touring wat mij betreft, wellicht een A6 eTron of zelfs ID7.
:strip_exif()/f/image/AkaheHk39TBxJ0hiAKGLb5VZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fm6j2iBFGx5Gm8Pi5HUVlBZy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/odZdzlkKSkCSHfkTOIdSJYzp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VfJGdYZDZmtTGWcwdW4VLeD1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/unw8TRYLvdUwZqlkGgXVhkBm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wsXMJp16g1bc3g90nqScs6n7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RxpyNONUw7MuY6l9SfFxKdPZ.jpg?f=fotoalbum_large)