• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:45
achterhoeker schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:25:
[Afbeelding]

28kWh / 100km op de heenweg naar frankrijk, 24,8 kWh / 100km op de terugweg terug naar de achterhoek. Heb geen trekhaak en wil niet de rest van het jaar zo'n grote harde koffer opslaan dus zo'n tas werkt dan best prima. Kofferbak zat ook helemaal vol met kampeerspullen.
Wat was je gemiddelde snelheid?
Hoeveel liter is de tas? :p

• elektriekert
Pazo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:24:
[Afbeelding]

Grr.... gisteren iemand die de kunst van achteruit inparkeren nog niet helemaal onder de knie heeft. Met zijn achterkant tegen mijn deuren aan. 4 verschillende panelen hebben lakschade :-(

Goed, alles staat duidelijk vastgelegd, zelfs op dashcam want die liep nog, ik heb all-risk, dus komt wel weer goed, maar wel weer een gedoe. Schadehersteller heeft ook pas 30 november tijd.... dus al die tijd hiermee rondrijden. ;(
Oei, dat is wel echt zuur!
Mazzel dat je dashcam nog liep.
Hoelang blijft ie doorlopen?

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:17
elektriekert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Wat was je gemiddelde snelheid?
Hoeveel liter is de tas? :p
Gemiddelde snelheid voor zo'n 1200km heen en terug was 86 km/h. Op snelwegen deed ik zo'n 110 tot 120 km/h. Getal komt uit de skoda app en die telt alles binnen de 2u als 1 rit en geeft ook aan wanneer je laad dus die 86 kan best een vertekend beeld geven van de totale gemiddelde snelheid als je enkel het rijden telt

Er kan 400 liter in de tas. Grote voordeel hiervan vind ik dat de tas zich vormt naar de inhoud. Ik heb 1 jaar met een harde koffer gereden maar vond dat absolute hel om in te pakken en dan dicht te krijgen. Bij een tas is het duwen en trekken totdat je de rits dicht krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door achterhoeker op 17-08-2026 15:54 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• elektriekert
achterhoeker schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Gemiddelde snelheid voor zo'n 1200km heen en terug was 86 km/h. Op snelwegen deed ik zo'n 110 tot 120 km/h

Er kan 400 liter in de tas. Grote voordeel hiervan vind ik dat de tas zich vormt naar de inhoud. Ik heb 1 jaar met een harde koffer gereden maar vond dat absolute hel om in te pakken en dan dicht te krijgen. Bij een tas is het duwen en trekken totdat je de rits dicht krijgt.
Ik vind het wel een pittig verbruik eigenlijk :X .
Heb 2x een harde koffer gehuurd van 440liter.

De eerste keer was wel echt proppen (want babyspullen), de tweede keer hadden we ruimte over.
En inmiddels heb ik een koffer tweedehands kunnen komen die is 550L oid :+ .
Potentieel kan het eigen koffiezeapparaat nu mee _O-

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:09

Pazo

Mroaw?

elektriekert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Oei, dat is wel echt zuur!
Mazzel dat je dashcam nog liep.
Hoelang blijft ie doorlopen?
Weet niet exact, maar zeker zo lang de auto nog aan / standby staat of ik nog in de buurt ben.
Ik was net geparkeerd en spullen uit de achterbak aan het pakken toen het gebeurde. Dus de auto was nog open, en geeft dan kennelijk nog steeds stroom aan de dashcam. Dus dat was wel fijn in dit geval.

Seconds before impact:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyc7d6BAs8nNwbSaD3Ed_Fv7Hac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UXeOjrD88GsMVtQ4wOpJD9jx.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pazo op 17-08-2026 16:55 ]

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

OBDeleven wat een kut app is me dat. Ik had beter een laptop gekocht met dan die windwos software en dongle.

- OBDeleven is aangekomen dus direct proberen met tablet
- steek deze in en kan de tablet ziet hem dus even initialiseren > update doen > ok
- dan account linken > ok
- 2fa ok dan maar want kan toch niet verder, krijg ik alleen de sleutel te zien geen qr code :/ moet ik dus die hele key over typen op mijn gsm 1x gedaan en kreeg geen melding maar kon ook niet verder gaan. Dan maar sleutel gekopieerd via mail en dan op mijn gsm in de 2fa app geplakt ont grendel sleutel ingeven eeeeeeen doet niets :/ sleutel nog eens nagezien en is correct.
- thuis aan de pc support gecontacteer krijg je eerst zo'n chat bot type je een tekst druk je enter en na ee ntijd zegt de bot, ik geef je door aa neen collega. Weer wachten collega komt erbij en vraagt wat er schilt?
ik: "heb je het eerder bericht niet gelezen dat ik aan de bot heb gesteld"
s(upport): "nee want dat komt niet mee"
ik: " wat is dat voor een stom systeem, zoals je app, de 2fa geeft geen qr code en als je de sleutel ingeeft dan kan je niet verder gaan"
s: "ja het team zal je contacteren en dat is meestal binnen 12h"
ik: "jullie hebben 2h, dan doe ik een return"
* Damic heeft een return aangemaakt, als deze is doorgekomen want hun return form heeft fouten. :F

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 17-08-2026 19:06 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 00:21
Afgelopen vrijdag had ik een probleem met DC laden bij een Ionity lader: hij stopte na 10min laden opeens, daarna na 8min, en daarna stopte hij tot 3x toe binnen 1-2 minuten. Uiteindelijk heb ik hem wel succesvol kunnen laden aan een EnBW DC-lader die in de buurt was, maar het was wel irritant.

Iemand enig idee hoe dit kan komen? Ik had het tot nu toe een keer eerder bij een Tesla lader, maar daar lukte het wel om het laden weer op te starten. Verder is het ±15x wel gelukt bij een DC lader. Bij AC laden nooit een probleem gehad.

Overzicht laadsessies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Olc_czDoNiLI_RUKiCqmaY6bL8o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7OBshJBm56atpgDGbBzQnYYL.png?f=fotoalbum_large

De eerste sessie ging ±10min goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEygPdg3-A8YelxIGBJifYWEWXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XqhSxvV2fMRnJaa4teNMu0b9.png?f=fotoalbum_large

De tweede sessie ±8min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw6T-yWiIOAPV8XrnoDF9NqADSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lgpXTZVfBGsuT6ctXFmzto3d.png?f=fotoalbum_large

De volgende sessies stopte bijna meteen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0rQT3XNqSVRAcfZywSVybHvCbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZ3vTW5Q6DkAhmcFl1g2DeVc.png?f=fotoalbum_large

Aan de EnBW lader werkte het weer wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwY_1Xm3OtxvbaaDnCy3tWLo59I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FCHOieyerYhv4tA5Nd5eH7Iu.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
PS Ik kon net als SnoozeOperator in "Het grote zwembad topic - Deel 2" de tag om de plaatjes in pop-up mode te maken niet vinden - tips welkom

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:39
Atomstar schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:19:
Afgelopen vrijdag had ik een probleem met DC laden bij een Ionity lader: hij stopte na 10min laden opeens, daarna na 8min, en daarna stopte hij tot 3x toe binnen 1-2 minuten. Uiteindelijk heb ik hem wel succesvol kunnen laden aan een EnBW DC-lader die in de buurt was, maar het was wel irritant.

Iemand enig idee hoe dit kan komen? Ik had het tot nu toe een keer eerder bij een Tesla lader, maar daar lukte het wel om het laden weer op te starten. Verder is het ±15x wel gelukt bij een DC lader. Bij AC laden nooit een probleem gehad.

Overzicht laadsessies:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tweede sessie ±8min

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
PS Ik kon net als SnoozeOperator in "Het grote zwembad topic - Deel 2" de tag om de plaatjes in pop-up mode te maken niet vinden - tips welkom
Ik kan je niet helpen, maar had deze zomer meermaals dezelfde ervaring met Ionity in zowel Duitsland als Zweden. Bij alle andere laadsessies bij andere operators zoals Vattenfall, EnBW en Circle K had ik dit helemaal niet. Ik denk dat het probleem eerder bij Ionity dan bij de Enyaq ligt.

Overigens pakte het ook een keer positief uit. De Ionity laadpaal ging in storing en gaf aan dat ik het opnieuw moest proberen, maar de auto was gewoon aan het laden. Uiteindelijk 50 kwh gratis geladen (en gelukkig kreeg ik de stekker er aan het einde van de sessie ook uit).

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19

Overzicht laadsessies:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tweede sessie ±8min

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Ik vermoed dat het bij mij ook nog deels de schuld van de ingestelde route kan zijn. Ik geloof dat ik een notificatie heb gezien als: Laadt op tot benodigd niveau.

Maar ik kan het dus niet terug vinden.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:37

Overzicht laadsessies:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tweede sessie ±8min

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Ook een keer in Duitsland gehad inderdaad. Tot 2 keer toe opnieuw aansluiten en uiteindelijk maar een andere paal gepakt. Gekke was wel dat de auto voor me (ook een Enyaq) prima had kunnen laden. (Moest ik op wachten tot hij tergend langzaam naar 90% aan het laden was (en 300km range, die duitser had duidelijk het tegenovergestelde rijgedrag als @onetime).

• Atomstar
Ok thanks @Taxus, @sorted.bits & @ddgcpeters, goed om te weten dat dit soms voor kan komen, maar dan weet ik dat het sporadisch is en met andere laadpaal vaak weer werkt :)

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:08
Zijn er al rijders met MY27 Enyaq die draait op 6.0.0? De mijne is in bestelling, Velvet Red Sportline Edition 85 met Advanced pakket, geleverd ~ mid oktober.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• sorted.bits
Oggy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:11:
Zijn er al rijders met MY27 Enyaq die draait op 6.0.0? De mijne is in bestelling, Velvet Red Sportline Edition 85 met Advanced pakket, geleverd ~ mid oktober.
Alle MY27 draaien op 6.0.0.

• RBX
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 24-08 20:33

RBX

Goedendag, korte intro: ik heb een maand geleden een Enyaq Sportline 85 besteld. Keek hier al wat langer naar als vervanging van m'n huidige EV, de Tour Deal actie van Skoda in juni/juli gaf het laatste zetje in de rug. Ik kreeg eind juli gegevens via de MySkoda app door, 'mijn' auto is begin augustus geproduceerd en staat volgens dezelfde app momenteel klaar voor levering aan de dealer.

Nu werd ik gisteren gebeld door de dealer waar ik hem gekocht heb. Er zouden tijdens die Tour Deal dagen teveel Enyaqs besteld zijn en dat Enyaqs daardoor niet leverbaar zouden zijn (uit een bepaalde voorraad), waaronder wellicht de mijne.

Als dit het geval zou zijn, dan is er volgens mijn verkoper niet veel aan de hand, er kan 2 weken later dan oorspronkelijk gepland, precies dezelfde versie die ik besteld heb binnen komen met als extra optie een Advanced pakket. Over eventuele extra kosten voor mijn rekening is nog niet gesproken, eerst maar aankijken wat er werkelijk gebeurd qua bestelling. Mijn vraag; zijn er andere forum lezers die zo'n bericht hebben gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door RBX op 19-08-2026 21:13 ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:36

rammes

koekebakker 1e klas

Pazo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:24:
[Afbeelding]

Grr.... gisteren iemand die de kunst van achteruit inparkeren nog niet helemaal onder de knie heeft. Met zijn achterkant tegen mijn deuren aan. 4 verschillende panelen hebben lakschade :-(

Goed, alles staat duidelijk vastgelegd, zelfs op dashcam want die liep nog, ik heb all-risk, dus komt wel weer goed, maar wel weer een gedoe. Schadehersteller heeft ook pas 30 november tijd.... dus al die tijd hiermee rondrijden. ;(
Dan zal ik mijn "deukje" maar niet laten zien, paaltje bij laadstation :X

Ik zou het doen!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 01:51
rammes schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Dan zal ik mijn "deukje" maar niet laten zien, paaltje bij laadstation :X
Je dacht je wilt je username er eer aan doen? en dacht "ik rammes hem er eens in"

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 14:15
RBX schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:35:
Goedendag, korte intro: ik heb een maand geleden een Enyaq Sportline 85 besteld. Keek hier al wat langer naar als vervanging van m'n huidige EV, de Tour Deal actie van Skoda in juni/juli gaf het laatste zetje in de rug. Ik kreeg eind juli gegevens via de MySkoda app door, 'mijn' auto is begin augustus geproduceerd en staat volgens dezelfde app momenteel klaar voor levering aan de dealer.

Nu werd ik gisteren gebeld door de dealer waar ik hem gekocht heb. Er zouden tijdens die Tour Deal dagen teveel Enyaqs besteld zijn en dat Enyaqs daardoor niet leverbaar zouden zijn, waaronder wellicht de mijne.

Als dit het geval zou zijn, dan is er volgens mijn verkoper niet veel aan de hand, er kan 2 weken later dan oorspronkelijk gepland, precies dezelfde versie die ik besteld heb binnen komen met als extra optie een Advanced pakket. Over eventuele extra kosten voor mijn rekening is nog niet gesproken, eerst maar aankijken wat er werkelijk gebeurd qua bestelling. Mijn vraag; zijn er andere forum lezers die zo'n bericht hebben gehad?
Er zijn teveel Enyaqs besteld en daardoor kunnen we wellicht geen Enyaqs geleverd worden???
Als er nu te weinig besteld zijn, dan snap ik hem niet, maar dit klinkt in mijn oren een beetje raar.
Maar als er een fout door Pon/Skoda gemaakt is, dan zou ik ervan uitgaan dat zij die fout gaan oplossen en jou er niet voor op laten draaien.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:28

A13X

Dude

Nu werd ik gisteren gebeld door de dealer waar ik hem gekocht heb. Er zouden tijdens die Tour Deal dagen teveel Enyaqs besteld zijn en dat Enyaqs daardoor niet leverbaar zouden zijn, waaronder wellicht de mijne.

Zal het volgende week eens navragen als onze wagenpark beheerder weer terug van vakantie is. De mijne zou begin/half juli besteld moeten zijn.

Awesome

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:19
A13X schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:55:
[...]

Zal het volgende week eens navragen als onze wagenpark beheerder weer terug van vakantie is. De mijne zou begin/half juli besteld moeten zijn.
Hou er maar vast rekening mee dat er dan impact is op de consumentenprijs wat weer gevolgen heeft voor je bijtelling.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:28

A13X

Dude

Mirx_NL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:24:
[...]

Hou er maar vast rekening mee dat er dan impact is op de consumentenprijs wat weer gevolgen heeft voor je bijtelling.
Ik zie de door mij bestelde uitvoering minus het panorama dak genoeg geadverteerd. Dus dan regelen ze er daar maar een van :P

Awesome

• Sigmund1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:10
Ik heb de laatste tijd problemen met de leeslampjes vooraan: die slaan soms helemaal tilt en gaan gedurende zo'n 30 seconden continu aan en uit. Ik heb die touch bediening al schoon gemaakt, maar het komt nog steeds voor. Iemand die hier ook last van heeft?
Gaat over een Enyaq nieuw aangekocht zomer 2025.

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-08 09:32
Sigmund1 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:29:
Ik heb de laatste tijd problemen met de leeslampjes vooraan: die slaan soms helemaal tilt en gaan gedurende zo'n 30 seconden continu aan en uit. Ik heb die touch bediening al schoon gemaakt, maar het komt nog steeds voor. Iemand die hier ook last van heeft?
Gaat over een Enyaq nieuw aangekocht zomer 2025.
Die van mij komt uit juni 2025 (facelift). En heeft precies hetzelfde. Vaak gaat als ik alleen rijd, de rechterkant aan. Maar bijna nooit uit zichzelf uit. Ook de kerstboom komt regelmatig voor. Ik heb het idee dat het iets met de luchtcirculatie van de airco te maken heeft. Ook lijkt het vaker voor te komen als het panoramadak openstaat.

Ik ben er als eens mee naar de dealer geweest, maar konden geen foutcode zien. Daarna nog eens met filmpjes langsgeweest, maar gooide ze het op een softwareissue. Na 50000 km kan ik me er nog steeds aan ergeren en ben wel eens van plan om weer eens langs te gaan. Ben ook benieuwd wat ze bij jou eventueel vinden.

• BGFG
  • Laatst online: 09:44

Nu werd ik gisteren gebeld door de dealer waar ik hem gekocht heb. Er zouden tijdens die Tour Deal dagen teveel Enyaqs besteld zijn en dat Enyaqs daardoor niet leverbaar zouden zijn (uit een bepaalde voorraad), waaronder wellicht de mijne.

Lijkt mij een vreemd verhaal, zeker als volgens de status de auto al onderweg is maar de dealer. Lijkt er meer op dat hij een foutje heeft gemaakt in de configuratie bij bestellen en dat advance pakket heeft meebesteld. Wat ze ook doen, de fiscale waarde zal daardoor stijgen dat is niet te voorkomen.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Dit is op zich niet vreemd, maar wel onbekend bij kopers.
Autofabrikanten hebben zich te houden aan een jaarquota CO2 (mix ICE en EV), dit spreiden ze over 12 maanden.
Nu kan het zijn dat er in bepaalde maanden inderdaad te veel auto's besteld zijn ivm met deze CO2 quota mix. Er zullen dan een x aantal auto's qua afelevering worden doorgeschoven naar de volgende maand.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

alle dan toch gelukt om obdeleven aan de praat te krijgen. De melding va nde sos backup batterij is weg nu is de vraag hoe unlock je die dc fast charge. Is dat in de lader module of batterij module.

Tip. koop het niet, het is leuk maar andere software is beter.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-08 16:06
mealstrom93 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

Die van mij komt uit juni 2025 (facelift). En heeft precies hetzelfde. Vaak gaat als ik alleen rijd, de rechterkant aan. Maar bijna nooit uit zichzelf uit. Ook de kerstboom komt regelmatig voor. Ik heb het idee dat het iets met de luchtcirculatie van de airco te maken heeft. Ook lijkt het vaker voor te komen als het panoramadak openstaat.

Ik ben er als eens mee naar de dealer geweest, maar konden geen foutcode zien. Daarna nog eens met filmpjes langsgeweest, maar gooide ze het op een softwareissue. Na 50000 km kan ik me er nog steeds aan ergeren en ben wel eens van plan om weer eens langs te gaan. Ben ook benieuwd wat ze bij jou eventueel vinden.
Mijn Enyaq heeft hetzelfde probleem gehad. Leeslampjes die een tijdje lang een eigen leven leiden, en daarna was de hele dakmodule (leeslampjes + controls van het panoramadak) niet meer te bedienen tot na de volgende 'start' van de auto. Ook hoorde ik via de luidsprekers klikjes, alsof iemand de leeslampjes steeds aan het aanraken was.

De dealer heeft onder garantie de controller (LINDa module) vervangen en hierna is het probleem gelukkig niet meer terug gekomen.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
Damic schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:28:
alle dan toch gelukt om obdeleven aan de praat te krijgen. De melding va nde sos backup batterij is weg nu is de vraag hoe unlock je die dc fast charge. Is dat in de lader module of batterij module.

Tip. koop het niet, het is leuk maar andere software is beter.
Tip, koop het wel. Werkt als een tierelier. Al meerdere aanpassingen gedaan en gebruikt voor analyse van problemen bij meerdere auto's.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ebk71 vraagje: hoe kun je bij de eerste gen enyaq's de grotere DC laadvermogen activeren? I
ik weet dat het ergens via longcoding is, maar in welke module is dat?

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-08 09:32
drdistortion schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Mijn Enyaq heeft hetzelfde probleem gehad. Leeslampjes die een tijdje lang een eigen leven leiden, en daarna was de hele dakmodule (leeslampjes + controls van het panoramadak) niet meer te bedienen tot na de volgende 'start' van de auto. Ook hoorde ik via de luidsprekers klikjes, alsof iemand de leeslampjes steeds aan het aanraken was.

De dealer heeft onder garantie de controller (LINDa module) vervangen en hierna is het probleem gelukkig niet meer terug gekomen.
Klinkt inderdaad precies hetzelfde, ik heb ook nadat hij helemaal los is gegaan. Niets meer te bedienen is en de lampjes gaan inderdaad aan met het klikgeluid. Bij mij dachten ze toentertijd ook aan die module, maar omdat ik geen filmpje had en zij geen storing konden zien, heeft de dealer er niets mee gedaan.

Ik ben inmiddels verhuisd dus ik zal het bij een andere dealer proberen, wellicht meer geluk! Dankjewel voor de tip!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Damic schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:37:
@ebk71 vraagje: hoe kun je bij de eerste gen enyaq's de grotere DC laadvermogen activeren? I
ik weet dat het ergens via longcoding is, maar in welke module is dat?
Dat moet toch gewoon via de fabriek/dealer? Dat heb je ook al eens eerder zelf gepost zie ik:
Damic in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

• BGFG
Solarman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:41:
[...]

Dit is op zich niet vreemd, maar wel onbekend bij kopers.
Autofabrikanten hebben zich te houden aan een jaarquota CO2 (mix ICE en EV), dit spreiden ze over 12 maanden.
Nu kan het zijn dat er in bepaalde maanden inderdaad te veel auto's besteld zijn ivm met deze CO2 quota mix. Er zullen dan een x aantal auto's qua afelevering worden doorgeschoven naar de volgende maand.
Dat kan, maar dan heeft dit alleen maar beperkte impact op het aflevermoment en hoeven er geen specs te worden gewijzigd te worden.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

J0YR1D3R schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Dat moet toch gewoon via de fabriek/dealer? Dat heb je ook al eens eerder zelf gepost zie ik:
Damic in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
via obdeleven zou dat ook moeten gaan, zal hopelijk die code moeten ingeven.

• Oggy
Dat snap ik.. bedoelde eigenlijk, zijn er hier al rijders die modeljaar 2027 hebben ontvangen facelift (neo) met frunk en magcharges? Want deze draait op 6.0.x android automotive. En in het ID.7 forum zijn er best wat problemen met het nieuwe modeljaar.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03:30
Zijn er (al) ervaringen van mensen die de melding van software update 5.6.4. hebben gekregen in de app -> hoe lang het dan duurt voordat de auto werkelijk melding geeft dat de update werkelijk geïnstalleerd kan worden?

• sorted.bits
Oggy schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:30:
[...]

Dat snap ik.. bedoelde eigenlijk, zijn er hier al rijders die modeljaar 2027 hebben ontvangen facelift (neo) met frunk en magcharges? Want deze draait op 6.0.x android automotive. En in het ID.7 forum zijn er best wat problemen met het nieuwe modeljaar.
Er hebben zich al een heel stel MY27 rijders gemeld, waaronder ik. Mijn auto draait 6.0.0.

Ja er zijn wat issues, zoals het wisselen van gebruikers duurt lang, Apple CarPlay verbindingen die niet goed werken. Digital key is niet beschikbaar.

Maar het meeste werkt prima. In de 4000km die er nu op de teller staat heb ik 1 keer een reset moeten uitvoeren (powerknop inhouden tot het scherm reset).

• Taxus
helloitsme schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:45:
Zijn er (al) ervaringen van mensen die de melding van software update 5.6.4. hebben gekregen in de app -> hoe lang het dan duurt voordat de auto werkelijk melding geeft dat de update werkelijk geïnstalleerd kan worden?
Ik kreeg de melding een week of drie geleden dat er een update aan zou komen. Afgelopen dinsdag kreeg ik de melding dat ik hem kon installeren. Heb geen veranderingen gevonden/gemerkt qua functionaliteit en rijervaring.

Ook bij de vorige update zaten er 3 á 4 weken tussen aankondiging en installatie.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
helloitsme schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:45:
Ik kreeg vandaag de melding in de app en in de auto. Komt niet uit want net op vakantie :D

• Solarman
  • Niet online
BGFG schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Dat kan, maar dan heeft dit alleen maar beperkte impact op het aflevermoment en hoeven er geen specs te worden gewijzigd te worden.
Heb je gelijk in.
Er zijn nog 2 mogelijkheden.
1. Auto wordt doorverkocht aan iemand die alleen koopt wanneer de auto snel geleverd wordt. (Gebeurt wel meer).
2. Er is een limiet gesteld aan het aantal te produceren auto's naar aanleidng van de betreffende actie. (Zal dan door fabrikant/importeur gelimiteerd zijn).

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-08 21:11

Hier ook een Enyaq Sportline Tour Edition in bestelling, maar niet een dergelijke bericht ontvangen.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m2429033856-skoda-enyaq Op de foto's in deze advertentie lijkt het alsof in de spiegels ook wit licht brandt. Dat zie ik voor het eerst. Iemand die dit kan bevestigen?

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:32
sorted.bits schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Er hebben zich al een heel stel MY27 rijders gemeld, waaronder ik. Mijn auto draait 6.0.0.
(...)
Maar het meeste werkt prima. In de 4000km die er nu op de teller staat heb ik 1 keer een reset moeten uitvoeren (powerknop inhouden tot het scherm reset).
Mijn MY25 (85 Corporate) heeft toch een paar keer per maand zo'n reset nodig.
Soms 2 keer op 1 dag, soms weken lang niet. Lijkt echt compleet random.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:12
User88 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:08:
[...]

Hier ook een Enyaq Sportline Tour Edition in bestelling, maar niet een dergelijke bericht ontvangen.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m2429033856-skoda-enyaq Op de foto's in deze advertentie lijkt het alsof in de spiegels ook wit licht brandt. Dat zie ik voor het eerst. Iemand die dit kan bevestigen?
Welke foto bedoel je? Of welke spiegel? De buitenspiegel? En bedoel je dan dat kleine blokje aan de buitenste rand? Dat is je knipperlicht.

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-08 21:11
cryptapix schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:12:
[...]

Welke foto bedoel je? Of welke spiegel? De buitenspiegel? En bedoel je dan dat kleine blokje aan de buitenste rand? Dat is je knipperlicht.
Het knipperlicht in de buitenspiegel lijkt wit te branden
edit:
Ik denk dat het hem in de beeldbewerking zit.

[ Voor 9% gewijzigd door User88 op 21-08-2026 08:24 ]

• BGFG
Solarman schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:45:
[...]

Heb je gelijk in.
Er zijn nog 2 mogelijkheden.
1. Auto wordt doorverkocht aan iemand die alleen koopt wanneer de auto snel geleverd wordt. (Gebeurt wel meer).
2. Er is een limiet gesteld aan het aantal te produceren auto's naar aanleidng van de betreffende actie. (Zal dan door fabrikant/importeur gelimiteerd zijn).
1) dat zou wel heel erg slordig zijn. @RBX wil de auto volgens mij ook snel hebben. Als de dealer “zijn” auto aan iemand anders levert zou dat zeer onprofessioneel zijn.

2) de auto is al geproduceerd. Hij heeft immers al bericht gehad dat ie onderweg is naar de dealer

• Solarman
  • Niet online
BGFG schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

1) dat zou wel heel erg slordig zijn. @RBX wil de auto volgens mij ook snel hebben. Als de dealer “zijn” auto aan iemand anders levert zou dat zeer onprofessioneel zijn.

2) de auto is al geproduceerd. Hij heeft immers al bericht gehad dat ie onderweg is naar de dealer
1. Dit gebeurt vaker dan je denkt.
2. PON kan teveel bestelling van deze actie hebben doorgezet naar de fabrikant waardoor er meer kopers zijn dan geproduceerde auto's van deze actie. PON zal dan een keuze maken wie wel of geen auto krijgt, ongeacht of deze auto vooraf al voor jou bestemd zou zijn.

De autowereld is een "aparte" wereld, en dan heb ik het nog netjes geformuleerd.

Maar het zijn alleen mogelijke opties waarom de betreffende auto/uitvoering niet geleverd wordt, waarom werkelijk is moeilijk te achterhalen.

• helloitsme
Admiral Freebee schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:26:
[...]

Ik kreeg vandaag de melding in de app en in de auto. Komt niet uit want net op vakantie :D
bij @Taxus dus na 3 weken en bij jou soort van direct. Oftewel: er zit niet echt een bepaalde structuur in.

• Admiral Freebee
  • Niet online
helloitsme schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

bij @Taxus dus na 3 weken en bij jou soort van direct. Oftewel: er zit niet echt een bepaalde structuur in.
Ik kan er geen patroon in herkennen nee. Bij de vorige update kwam de melding een paar dagen in de app vooraleer ik hem in de auto zag. Er stond dan in de melding in de app ook wel expliciet bij dat de update nog moest komen terwijl de verwoording nu sprak over het direct kunnen installeren in de auto.

• Taxus
Admiral Freebee schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Ik kan er geen patroon in herkennen nee. Bij de vorige update kwam de melding een paar dagen in de app vooraleer ik hem in de auto zag. Er stond dan in de melding in de app ook wel expliciet bij dat de update nog moest komen terwijl de verwoording nu sprak over het direct kunnen installeren in de auto.
Volgens mij is één van de voorwaarden om de update aan te bieden dat de auto een sterke mobiele verbinding heeft. Ik heb zeer slecht bereik op de oprit (één streepje) en op mijn werk staat de auto in een betonnen parkeergarage. Misschien is dat een mogelijke verklaring…

• Oggy
Heeft de Enyaq MY27 nu wel of geen 230v socket in de kofferbak of is dat enkel met een specifieke optie? In de configurator en brochure kan ik het niet vinden, maar in de persberichten https://www.skoda-storyboard.com/en/emobility/make-use-of-the-frunk-unlock-with-your-phone-new-enhancements-for-elroq-and-enyaq/ staat er wel een foto met daarop een 230v socket.

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 12:55
Ah shit hé. Wil ik vanmiddag in m'n Enyaq 85 van begin 2025 vertrekken en geeft ie hele resem issues - hoogvoltage accu, laagvoltage accu en ik krijg 'm niet meer in drive. Infotainment gaf ''Elektrosysteem werkt niet correct. Auto veilig stoppen!"

Heb 'm paar keer aan/uit gezet maar deed niets. Dan drie kwartier vergrendeld laten staan (gelezen dat zoiets soms gefixt is met 'm "in slaap te laten vallen"). Nog steeds hetzelfde.

Toch maar Ayvens gebeld voor wegenhulp - hopelijk is 't maar gewoon 12v die te laag staat om één of andere reden en kunnen zij 't fixen. Anders ben ik pas láát thuis vanavond.

[EDIT} Moet getakeld worden..

• sorted.bits
Oggy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:55:
Heeft de Enyaq MY27 nu wel of geen 230v socket in de kofferbak of is dat enkel met een specifieke optie? In de configurator en brochure kan ik het niet vinden, maar in de persberichten https://www.skoda-storyboard.com/en/emobility/make-use-of-the-frunk-unlock-with-your-phone-new-enhancements-for-elroq-and-enyaq/ staat er wel een foto met daarop een 230v socket.
Dit zit in het transport pakket, ik was ook zo dom om dat pakket als zo'n beetje enige niet aan te vinken. De brochure vermeldt dit helaas niet.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
Oggy schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:30:
[...]

Geen noemenswaardige problemen hier. Ik heb 2 keer een zwart scherm gehad maar toen bleek hij bezig te zijn met een update zonder iets aan te geven.

• Puss
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:10
Puss schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:34:
Bij mijn auto is sinds vorig weekend, toen het op zondag ook al vrij warm was, het slotje dekseltje van de SOS knop boven je hoofd los gegaan… Het dekseltje hangt nu aan de scharniertjes maar kun je niet meer dicht klikken. Best irritant, dat rode lampje in je rechter bovenhoek tijdens het rijden in het donker.

Ik denk dat ik het met dubbelzijdige tape gewoon ff dicht maak, maar vroeg me af of er hier iemand zoiets wel eens heeft gezien en/of wellicht een beter idee heeft?
Even feedback hiervan.

Dubbelzijdige tape werkte eventjes, maar toen het weer serieus warm werd liet het toch steeds weer los. Dichtplakken met lijm leek me wat al te enthousiast.

Ik vond op internet een zeer eenvoudige oplossing: https://www.facebook.com/groups/837080840737233/posts/1601997537578889/

Kennelijk is het “slotje” hetzelfde als van de Brabantia “push-to-open” prullenbakken… Die kun je voor minder dan €4,- online bij Brabantia bestellen: https://www.brabantia.com/nl/vervangingsset-touch-bin-slotje-black/

Zeer eenvoudig te vervangen, en het werkt weer als vanouds 😊

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:56
Adrianb schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:00:
Ah shit hé. Wil ik vanmiddag in m'n Enyaq 85 van begin 2025 vertrekken en geeft ie hele resem issues - hoogvoltage accu, laagvoltage accu en ik krijg 'm niet meer in drive. Infotainment gaf ''Elektrosysteem werkt niet correct. Auto veilig stoppen!"

Heb 'm paar keer aan/uit gezet maar deed niets. Dan drie kwartier vergrendeld laten staan (gelezen dat zoiets soms gefixt is met 'm "in slaap te laten vallen"). Nog steeds hetzelfde.

Toch maar Ayvens gebeld voor wegenhulp - hopelijk is 't maar gewoon 12v die te laag staat om één of andere reden en kunnen zij 't fixen. Anders ben ik pas láát thuis vanavond.

[EDIT} Moet getakeld worden..
Man, dat is echt irritant. Bij ons (in Italië, met kinderen nog in het huisje) ook gebeurt. Uitstappen en op slot doen, even wachten en weer contact loste het bij ons wel op. Maar het is wel schrikken!

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• dokasensai
  • Laatst online: 26-08 15:09
sorted.bits schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Dit zit in het transport pakket, ik was ook zo dom om dat pakket als zo'n beetje enige niet aan te vinken. De brochure vermeldt dit helaas niet.
voor dat geld dat je dat er bij krijgt en de andere dingen zal je minder snel gebruiken zou ik eerder geld uitgeven aan een omvormer van 12v naar 230v 150w

• RBX
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 24-08 20:33

RBX

Solarman schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

1. Dit gebeurt vaker dan je denkt.
2. PON kan teveel bestelling van deze actie hebben doorgezet naar de fabrikant waardoor er meer kopers zijn dan geproduceerde auto's van deze actie. PON zal dan een keuze maken wie wel of geen auto krijgt, ongeacht of deze auto vooraf al voor jou bestemd zou zijn.

De autowereld is een "aparte" wereld, en dan heb ik het nog netjes geformuleerd.

Maar het zijn alleen mogelijke opties waarom de betreffende auto/uitvoering niet geleverd wordt, waarom werkelijk is moeilijk te achterhalen.
Navraag bij de dealer leert dat inderdaad door PON teveel bestellingen voor zowel Enyaq als Elroq lijkt te zijn gemaakt tijdens de Tour actie.

Maar wat blijkt; mijn Enyaq kan toch geleverd worden, sterker nog, hij is al in Nederland. De dealer had een overzichtje gekregen, het aantal teveel bestelde Skoda's bleek toch redelijk mee te vallen, maar er zouden wel een paar gevallen zijn waar bepaalde zaken niet kloppen (kleur of pakket). Hopelijk valt het mee er zullen er weinig kopers teleurgesteld worden, anders horen we dat hier op dit forum nog wel. Slotakkoord voor nu: ik mag m'n Enyaq volgende week halen, zin in!

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:21
dokasensai schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

voor dat geld dat je dat er bij krijgt en de andere dingen zal je minder snel gebruiken zou ik eerder geld uitgeven aan een omvormer van 12v naar 230v 150w
Hier ook wat verwarring over dat stopcontact in de kofferruimte eerst, maar blijkbaar dus in transportpakket, zonder dat de prijslijst het vermeldt. Ik heb ook een filmpje ergens gezien van iemand die een V2L adapter toonde (op Enyaq of Elroq '27) die je in de oplaadpoort steekt en dan een standaard 230v stopcontact heeft. Als ik nu zoek, vind ik deze accessoire zo snel alleen op de prijslijst voor de Epic, als "5LA054412N - V2L adapter (160 euro)" en niet zo snel voor de Enyaq... wel officieel van Skoda dus. Die lijkt gewoon 3.6kW te zijn ipv 150W ;) .

Update: na wat verder zoeken, staan er ook plaatjes van die adapter op https://nieuws.skoda.nl/elroq-en-enyaq--skodas-elektrische-bestsellers--krijgen-belangrijke-modelvernieuwingen/

[ Voor 16% gewijzigd door casperjoost op 24-08-2026 16:49 ]

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:45

elsinga

=8-)

Bij de Elroq staat de 230v in de kofferbak netjes in de prijslijst bij het transportpakket, bij de Enyaq inderdaad niet. Maakt de keuze voor een Elroq weer minder groot, want de Enyaq heeft 'm ook. ;) Maar goed, ik heb nog een jaar voordat ik moet kiezen...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• VanguardWR
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08 21:25
RBX schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Navraag bij de dealer leert dat inderdaad door PON teveel bestellingen voor zowel Enyaq als Elroq lijkt te zijn gemaakt tijdens de Tour actie.

Maar wat blijkt; mijn Enyaq kan toch geleverd worden, sterker nog, hij is al in Nederland. De dealer had een overzichtje gekregen, het aantal teveel bestelde Skoda's bleek toch redelijk mee te vallen, maar er zouden wel een paar gevallen zijn waar bepaalde zaken niet kloppen (kleur of pakket). Hopelijk valt het mee er zullen er weinig kopers teleurgesteld worden, anders horen we dat hier op dit forum nog wel. Slotakkoord voor nu: ik mag m'n Enyaq volgende week halen, zin in!
Mag ik vragen wanneer jij de auto hebt besteld? Mijne staat op oktober en in juni besteld.

• Arite
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:07
VanguardWR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:41:
[...]

Mag ik vragen wanneer jij de auto hebt besteld? Mijne staat op oktober en in juni besteld.
Mijn dealer heeft namens PON de Enyaq Coupe besteld op 17-06, verwachte leveringsdatum staat hier nog op september - oktober. Status is ook nog "Jouw nieuwe Skoda is besteld"

• Atomstar
onetime schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:03:
Laadklep vergrendeling vervangen.
Ik had helaas hetzelfde probleem, ik heb het uiteindelijk in 5min low-tech opgelost:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0BfhU4asffZ98S0qwnL3UmtGfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eLIhKZ0cvCQYlRL5DcP9wRqU.avif?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uVpZC-c_R88xmSg8hO2Dl-W6NE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VCCM6Nm9rUzPD2jMmTQnQcdV.avif?f=fotoalbum_large

Dwz: de lipjes van het pinnetje afgeknipt zodat deze niet meer op slot gaat. Daarna kun je het klepje dicht doen en hem met iets duns open wippen. Voordeel van deze oplossing: het kan nooit meer kapot gaan 8).

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Atomstar Ja die oplossing kennen we; zo heb ik tijdelijk ook het klepje open gemaakt, met een bankpas, maar zo kan je met een nep-lader je accu leeg trekken. En extra slijtage / schade vd lak.
Ik heb liever toch een kleine drempel voordat een eventuele stroomdief mijn accu leeg trekt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:51
onetime schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:25:
@Atomstar Ja die oplossing kennen we; zo heb ik tijdelijk ook het klepje open gemaakt, met een bankpas, maar zo kan je met een nep-lader je accu leeg trekken. En extra slijtage / schade vd lak.
Ik heb liever toch een kleine drempel voordat een eventuele stroomdief mijn accu leeg trekt.
Dit lijkt me echt een theoretisch risico. Hoeveel kWh stroom is er in Nederland gestolen dan de afgelopen jaren? Waarom zou je in vredesnaam met een zware accu gaan leuren om voor een paar euro stroom te stelen?

• Atomstar
onetime schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:25:
@Atomstar Ja die oplossing kennen we; zo heb ik tijdelijk ook het klepje open gemaakt, met een bankpas.
Ok thanks! Had hem nog niet voorbij zien komen. Als je het pinnetje alleen induwt gaat de klep namelijk niet helemaal dicht, op deze manier wel. Zonder afzagen kreeg ik mijn laadklep niet open met een bankpasje.
Homer-Simpson schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:29:
[...]

Dit lijkt me echt een theoretisch risico. Hoeveel kWh stroom is er in Nederland gestolen dan de afgelopen jaren? Waarom zou je in vredesnaam met een zware accu gaan leuren om voor een paar euro stroom te stelen?
Ik ga het proefondervindelijk vaststellen, ik hou jullie op de hoogte! ;) Meer on-topic: ik dacht dat V2L niet altijd mogelijk was, maar met een adapter kan dat dus voor elke auto?

• casperjoost
Atomstar schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:28:

Ik ga het proefondervindelijk vaststellen, ik hou jullie op de hoogte! ;) Meer on-topic: ik dacht dat V2L niet altijd mogelijk was, maar met een adapter kan dat dus voor elke auto?
Nee, zoals ik het begrijp moet de auto zelf er ook geschikt voor zijn, dan pas werkt een adapter in de laadpoort.

• BGFG
casperjoost schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Nee, zoals ik het begrijp moet de auto zelf er ook geschikt voor zijn, dan pas werkt een adapter in de laadpoort.
@onetime : niks aan de hand dus, want volgens mij hebben rijdende Enyaq’s die mogelijkheid helemaal ( nog) niet. Ik vind dit trouwens een te verwaarlozen risico.

• onetime
  • Niet online

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-08 11:57
Avalanche17 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]

Vorige week vrijdag opgehaald :*) MY27 is qua infotainment wel een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn oude MY21, maar nog wel beetje zoeken naar alle instellingen
Hier ook sinds 2 weken een MY27, in smokey diamond. Instellingen van het infotainment vind ik nog steeds erg lastig. Heb nog steeds niet kunnen vinden hoe je kunt kiezen hoe de navigatie poi's laat zien. Op mijn scherm toont hij veerponten en parkeerplekken, en verder niks, terwijk ik graag laadpalen en restaurants zou willen zien. Bij het oude systeem kon ik bepaalde categorieën in- en uitschakelen.

• onetime
  • Niet online
Is er nog iemand anders die er ook last heeft van dat soms de / een raam open gaat als je ze sluit door lang de portier-sluiten sensor aan te raken?

• cryptapix
onetime schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:08:
Is er nog iemand anders die er ook last heeft van dat soms de / een raam open gaat als je ze sluit door lang de portier-sluiten sensor aan te raken?
Grappig, ik ben het net gaan testen. Als de ramen open staan en ik houd die deursensor vast dan gaan inderdaad de ramen dicht. Vergelijkbaar met de knop op de sleutel lang inhouden. Openen lukte me echter niet. Maar nee, hier heb ik nooit last van dus. Maar ik zou ook niet weten waarom ik die sensor zo lang zou vasthouden? Sta je te lang met de buurman te lullen met je deurklink in je hand? :P

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 27-08-2026 08:43 ]

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:21

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Wat ik wel merk als ik mijn sleutel in mijn zak heb en de auto schoonmaak met de hogedrukreiniger dan de deuren steeds opslot en van slot gaan. Gelukkig gaan de ramen dan niet open.

sneller usenet? tips en tricks

• cryptapix
Mr-D. schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:21:
Wat ik wel merk als ik mijn sleutel in mijn zak heb en de auto schoonmaak met de hogedrukreiniger dan de deuren steeds opslot en van slot gaan. Gelukkig gaan de ramen dan niet open.
Dat is niet gek. Deuren gaan van slot omdat je in de buurt komt van je auto (en je die optie niet hebt uitgeschakeld). Deuren gaan weer op slot omdat je niet binnen 30 (of 60?) seconden na het ontgrendelen de deur hebt geopend. Is een veiligheidsfunctie zodat je deuren niet open blijven omdat je ze onbewust hebt ontgrendeld.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:21

Mr-D.

interpunctie? no hero here

cryptapix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Dat is niet gek. Deuren gaan van slot omdat je in de buurt komt van je auto (en je die optie niet hebt uitgeschakeld). Deuren gaan weer op slot omdat je niet binnen 30 (of 60?) seconden na het ontgrendelen de deur hebt geopend. Is een veiligheidsfunctie zodat je deuren niet open blijven omdat je ze onbewust hebt ontgrendeld.
Nee deuren gaan pas open als ik de hendel aanraak niet eerder. Dit gebeurd alleen met de hogedruk reiniger. Anders niet. En het gebeurd elke 10 seconden ofzo net alsof de hendel denkt dat we hem aanraken.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-D. op 27-08-2026 10:18 ]

sneller usenet? tips en tricks

• A3-D
  • Laatst online: 12:55
Dit is de functie comfortsluiting en kun je ook aan- en of uitzetten. Met deze functie kun je bij de Enyaq alle elektrische ramen (en eventueel het (glazen) schuif-/kanteldak) in één keer openen en/of laten sluitenb, zonder dat je dat per raam apart hoeft te doen met de knopjes op de deur.

Hoe het werkt:
  • Je houdt de vergrendelknop op de afstandsbediening/sleutel ingedrukt (soms ook via een lange druk/houd op de deurgreep-sensor of de Škoda Connect-app).
  • Zodra je vasthoudt, gaan alle ramen die nog open staan automatisch dicht, en het (open) dak sluit mee.
  • Zo hoef je niet steeds terug de auto in te lopen als je bij het weglopen merkt dat er nog een raam open staat.
Bij de Enyaq zit deze functie standaard in het comfortpakket dat ook keyless entry, phonebox en dergelijke bevat.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hallo mede Enyaq-rijders,

Ik rijd nu twee maanden in een Skoda Enyaq Sportline uit 2023. Ik ben overgestapt vanuit een Kia e-Niro en wil mijn eerste ervaringen en de opvallendste verschillen met jullie delen.

Let wel: een aantal dingen heb ik nog niet verder uitgezocht en ik verwacht zeker niet dat op elk punt een oplossing komt. Het is puur mijn persoonlijke ervaring tot nu toe.

De Pluspunten

Vering en rijcomfort: De vering en het comfort op lange afstanden zijn echt uitstekend. De auto is ook een stuk stiller op de snelweg dan de e-Niro. Ik ben niet zo van het leer en deze stoelen bevallen me veel beter dan die in een niro.

Ruimte: De auto is ruim van binnen, zowel voor- als achterin op alle zitplaatsen. Hetzelfde geldt voor de kofferbak.

Design: Mooie auto. Die feedback krijg je ook uit je omgeving :)

Interieur : De afwerking van het interieur is hoogwaardiger dan het vele harde plastic in de Niro,

Hulpsystemen: De assistentiesystemen werken over het algemeen wat slimmer en soepeler dan die in de Kia.

Aanhanger/fietsendrager: De Enyaq snapt wanneer er een aanhanger of fietsendrager is aangekoppeld en past de parkeersensoren en maximumsnelheid daar automatisch op aan.

Snelladen: Het laden onderweg gaat prima. De opgegeven laadsnelheden worden netjes gehaald en dat is vergeleken met de e-Niro een stuk sneller.

Verlichting: De auto heeft duidelijk betere verlichting, dat is echt een pluspunt in de avond/nacht.

Sfeerverlichting: De LED-sfeerverlichting in het interieur is cool.

De Minpunten

Regeneratie 1-pedal drive: Na veel gepruts met de flippers kom ik erachter dat er geen 1-pedal drive op zit. Dat is wel een gemis tov de niro.

Gewicht & Vermogen: Zwaarrrrr. Je merkt aan alles dat de auto zwaar is. De 204 pk voelt daardoor ook wat mager (hoewel nog steeds ruim voldoende voor een gezinsauto natuurlijk ;)).

Infotainment: Overall infotainment is slecht. Het is traag en niet intuïtief.

Android Auto: Android Auto werkt draadloos instabiel en daarmee onbetrouwbaar. Bedraad krijg ik het niet eens aan de praat. Niet verder ingedoken (zou ook niet nodig moeten zijn).

Navigatie: De ingebouwde Skoda-navigatie voldoet, maar het beeld staat gevoelsmatig te ver uitgezoomd zonder dat je dit kunt aanpassen.

App & Abonnementen: Bij mijn Kia had ik 5 jaar lang volledige toegang tot alle app-functionaliteiten. Skoda kiest er helaas voor om functies op te delen in losse sub-abonnementen. Belachelijk, hier ga ik niet extra voor betalen.

Verbruik & Bereik: Ik had door de grotere accu wat hogere verwachtingen. Ten opzichte van de Niro eisen negatieve invloeden (zoals wind, een dakkoffer, belading en temperatuur) een veel grotere tol door het formaat en gewicht van de wagen. Ik ben benieuwd wat hier in de winter van overblijft.

Rijmodi: De verschillende rijstanden (Eco, Normal, etc.) lijken nauwelijks effect te hebben op het daadwerkelijke bereik. Bovendien moet je bij elke nieuwe rit opnieuw je voorkeursmodus selecteren als je niet in 'Normal' wilt rijden.

Kleine ergernis: De bekerhouders zijn TE klein...

Quirks & opmerkingen

Elektrische stoelen met een eigen wil: De stoelverstelling heeft soms een eigen leven. De ene keer pakt hij netjes de profielinstelling, maar heel vaak blijft hij in een verkeerde stand staan en moet ik alles weer handmatig instellen.

Stuurwieldetectie: Het capacitieve stuur herkent het niet goed als je het stuur aan de bovenkant vasthoudt, waardoor je snel meldingen krijgt om het stuur over te nemen.

Meldingen op het scherm: Ik krijg regelmatig de melding "Assistentie bij rijbaanwissel wordt geannuleerd". Geen idee waarom en het is mij onduidelijk wat voor hulp er op dat moment precies wegvalt.

Voorspellende assistent: Ik zie geregeld het icoontje dat ik mijn voet van het pedaal moet halen. De auto probeert dan af te remmen op de motor voor de komende situatie, maar bij bijvoorbeeld een rotonde vind ik dat hij te laat remt.

Geluiden tijdens het laden: Het valt op dat de auto tijdens het laden veel meer geluid maakt dan bijvoorbeeld een e-Niro. Als hij thuis aan de 11kW-lader hangt, is het koelsysteem/verwarmingssysteem hoorbaar bezig. Dat zal ongetwijfeld voor een optimaal laadproces zijn, maar het valt wel op.

Vaste laadkabel: In één week vakantie in Frankrijk heeft de laadkabel 2 keer vastgezeten in de auto. Dat was flink gedoe om hem weer los te krijgen. Kan natuurlijk pech zijn.

Laadklep: De laadklep doet af en toe moeilijk met ont- vergrendelen. Als ik de fora lees, kan dit in de toekomst nog wel een aandachtspuntje worden (al had de Niro hier helaas ook handjes van).

Bandenspanning: De auto laat geen exacte bandendruk in bar zien in het display. Je krijgt alleen een melding bij drukverlies via de ABS-sensoren, dus je moet de spanning altijd handmatig bij de pomp controleren.

Sleutel: De afstandsbediening reageert slecht (ik zal de batterij binnenkort vervangen).

Sfeerverlichting: Suf dat de tweede instelbare kleur alleen het opbergvak onder de middenconsole verlicht! :D

• Limbids
  • Laatst online: 28-08 13:32
Bas81 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:44:
Regeneratie 1-pedal drive: Na veel gepruts met de flippers kom ik erachter dat er geen 1-pedal drive op zit. Dat is wel een gemis tov de niro.

Android Auto: Android Auto werkt draadloos instabiel en daarmee onbetrouwbaar. Bedraad krijg ik het niet eens aan de praat. Niet verder ingedoken (zou ook niet nodig moeten zijn).

Vaste laadkabel: In één week vakantie in Frankrijk heeft de laadkabel 2 keer vastgezeten in de auto. Dat was flink gedoe om hem weer los te krijgen. Kan natuurlijk pech zijn.
Alle Enyaq's hebben 1PD, namelijk de B-stand van de "versnelling". Daarnaast, als je pedals achter het stuur hebt kun je handmatig regenereren (hoewel dat bij mij eerder alleen in de sport-modus leek te werken).

Android Auto (Enyaq M22) werkt bij mij (bijna) feilloos wireless en via kabel. Denk dat het in jouw geval meer de telefoon is dan de auto. Heb af en toe een hic-up maar nooit structureel een issue gehad (ook niet van bugs die generiek in Android Auto zaten).

Wanneer de kabel in de auto vergrendeld blijft helpt het meestal om op de sleutel de auto te "openen" (ook al is ie al ontgrendeld) en dan geeft ie de kabel vrij (indien er niet meer geladen wordt natuurlijk, anders eerst sessie afbreken op de paal).

Limbids

• onetime
  • Niet online
A3-D schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Dit is de functie comfortsluiting en kun je ook aan- en of uitzetten. Met deze functie kun je bij de Enyaq alle elektrische ramen (en eventueel het (glazen) schuif-/kanteldak) in één keer openen en/of laten sluitenb, zonder dat je dat per raam apart hoeft te doen met de knopjes op de deur.

Hoe het werkt:
  • Je houdt de vergrendelknop op de afstandsbediening/sleutel ingedrukt (soms ook via een lange druk/houd op de deurgreep-sensor of de Škoda Connect-app).
  • Zodra je vasthoudt, gaan alle ramen die nog open staan automatisch dicht, en het (open) dak sluit mee.
  • Zo hoef je niet steeds terug de auto in te lopen als je bij het weglopen merkt dat er nog een raam open staat.
Bij de Enyaq zit deze functie standaard in het comfortpakket dat ook keyless entry, phonebox en dergelijke bevat.
Dat weet ik; het gaat er om dat er tijdens het sluiten van de ramen er een raam open gaat.

Ik gebruik dit als ik vergeten ben voor het uitstappen de ramen te sluiten, wat ik normaal doe.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08 20:12
Limbids schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Alle Enyaq's hebben 1PD, namelijk de B-stand van de "versnelling". Daarnaast, als je pedals achter het stuur hebt kun je handmatig regenereren (hoewel dat bij mij eerder alleen in de sport-modus leek te werken).

Android Auto (Enyaq M22) werkt bij mij (bijna) feilloos wireless en via kabel. Denk dat het in jouw geval meer de telefoon is dan de auto. Heb af en toe een hic-up maar nooit structureel een issue gehad (ook niet van bugs die generiek in Android Auto zaten).

Wanneer de kabel in de auto vergrendeld blijft helpt het meestal om op de sleutel de auto te "openen" (ook al is ie al ontgrendeld) en dan geeft ie de kabel vrij (indien er niet meer geladen wordt natuurlijk, anders eerst sessie afbreken op de paal).
1PD is natuurlijk dat je helemaal tot stilstand kan komen, dat kan niet met de B stand. Maar ik vind de B stand voldoende om vrijwel alles behalve tot stilstand met 1 pedaal te doen.

Mijn M20 heeft gigantische problemen met draadloze AA. Bedraad is een stuk stabieler, altijd binnen 120 seconden verbinding. :+
Draadloos gaat soms goed. Soms duurt het 6 minuten. Soms duurt het 15 minuten :9

• Limbids
Kodess schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

1PD is natuurlijk dat je helemaal tot stilstand kan komen, dat kan niet met de B stand. Maar ik vind de B stand voldoende om vrijwel alles behalve tot stilstand met 1 pedaal te doen.

Mijn M20 heeft gigantische problemen met draadloze AA. Bedraad is een stuk stabieler, altijd binnen 120 seconden verbinding. :+
Draadloos gaat soms goed. Soms duurt het 6 minuten. Soms duurt het 15 minuten :9
Dat de Enyaq niet tot stilstand komt is een bewuste keuze. Het kost namelijk veel minder energie om een rollend gevaarte van 2000kg weer te versnellen, dan een stilstaand gevaarte. Zou dus uiteindelijk goed voor de range moeten zijn. Maar was mooi geweest dat je dat zelf zou kunnen instellen (wel/niet volledig stoppen - bij Volvo kun je "creep" aan of uitzetten bijvoorbeeld).

Limbids

• Bas81
  • Nu online
Limbids schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Ah met de B-stand, uit mijn geheugen was dat een stand voor in de bergen. Heb ik nooit gebruikt.
(Dit had ik dus kunnen uitzoeken)
Overigens is het feit dat je de auto hier niet mee tot stilstand krijgt weer een showstopper voor mij...

Android Auto heeft hetzelfde probleem met een ander merk telefoon. Maar nogmaals ik moet hier nog even induiken, maar het valt op dat het out of the box problemen heeft (en niet technische mensen hier dus niet zomaar een oplossing voor gaan vinden).

Voor 1 van de 2x dat de kabel vast zat was de afstandbediening de oplossing inderdaad. Volgens de instructies moet je 3x op openen klikken om de stekker te ontgrendelen. Het was 9x ;) maar het werkte.

• casperjoost
Bas81 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Ah met de B-stand, uit mijn geheugen was dat een stand voor in de bergen. Heb ik nooit gebruikt.
Overigens is het feit dat je de auto hier niet mee tot stilstand krijgt weer een showstopper voor mij...
Vanaf MY27 kan dat dus wel, maar daar heb je niets aan met bestaand ouder model.

• helloitsme
Skoda komt met een nieuwe api en werkt blijkbaar met de Home Assistant community om daar een officiële integratie voor te creëren.

https://public.api.connect.skoda-auto.cz/docs

En

YouTube: Smart Home + Skoda: The Integration You’ve Been Waiting For

• Atomstar
Ter context hier mijn DC laadsessies tijdens afgelopen vakantie.

Twee voorbeelden (langzaam/snel):

SoC 28% --> 78% @ ±69kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edgpg8pTcXQlS_kxnDXcTSScoYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbcTGvM0dv4hEmKiRWN7QWQA.png?f=fotoalbum_large

SoC 16% --> 47% @ ±116kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC4F087tByDDkaDTKBEeuR3nY5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6iTmxQDy3rOFyS0qviHqV3Em.png?f=fotoalbum_large

De tweede was zelf gepland door de autonavigatie - eerder zocht ik zelf handmatig stops uit via Apple Maps. Laadperformance was top dankzij lage start SoC, buitentemperatuur van ±30 graden en warme accu dankzij redelijk doorrijden, maar de laadplek was matig en duur.

Alle laadsessies bij elkaar geven maar weer eens aan dat je echt beter met lage SoC kan starten met laden. Elke lijn is een laadsessie met vermogen bij start- & eind-SoC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA5vOvw0ysAFqRkdvsGpf6kcAb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZUV2VMtWXksiUfX4gbHTB3m4.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Atomstar op 28-08-2026 00:21 ]

• TheMystery
  • Laatst online: 11:53
helloitsme schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:51:
Skoda komt met een nieuwe api en werkt blijkbaar met de Home Assistant community om daar een officiële integratie voor te creëren.

https://public.api.connect.skoda-auto.cz/docs

En

YouTube: Smart Home + Skoda: The Integration You’ve Been Waiting For
Toch apart Volkswagen heeft juist de huidige api’s geblokkeerd voor ha en evcc. Had dat bij Skoda ook verwacht maar een officiële api is welkom.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Atomstar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 00:16:
Alle laadsessies bij elkaar geven maar weer eens aan dat je echt beter met lage SoC kan starten met laden. Elke lijn is een laadsessie met vermogen bij start- & eind-SoC.
20% is een vrij harde "grens". Bij starten onder de 20% gaat het snel (150kW+) en met starten boven de 20% mag je blij zijn als je net de 100 aantikt. Daarnaast speelt ook de accu-temperatuur mee, 20 graden is precies zo'n grens namelijk. Daar zit je na 1x snelladen wel op, maar met koele nachten is het de eerste keer ook traag. 1 van de 2 kun je zelf beinvloeden, de ander helaas (nog steeds) niet...

[ Voor 3% gewijzigd door J0YR1D3R op 28-08-2026 08:52 ]

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zie alleen geen mogelijkheid in de app om API keys te genereren, stel dat ik gebruik zou willen maken van hun API. Iemand anders die dat wel ziet? Als ik mobiel klik op de link op hun documentatiepagina, kom ik ook nergens uit in de app. Qua updates (van de app dan) sta ik niet achter.

• Kodess
Atomstar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 00:16:
Ter context hier mijn DC laadsessies tijdens afgelopen vakantie.

Als je niet naar de kosten kijkt is sneller rijden inderdaad beter. Je verliest meer batterij, maar als je een lage SoC hebt laad je weer sneller op.
Dit 'fenomeen' was volgens mij als eerste bij de Hyundai Ioniq 2017, of misschien net de M3, je kon naar Spanje beter vol gas gaan en vaker laden dan langzaam rijden en minder laden.
TheMystery schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:35:
[...]

Toch apart Volkswagen heeft juist de huidige api’s geblokkeerd voor ha en evcc. Had dat bij Skoda ook verwacht maar een officiële api is welkom.
Er hadden wat mensen geklaagd bij Skoda ;)
RangedNeedles schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:48:
Ik zie alleen geen mogelijkheid in de app om API keys te genereren, stel dat ik gebruik zou willen maken van hun API. Iemand anders die dat wel ziet? Als ik mobiel klik op de link op hun documentatiepagina, kom ik ook nergens uit in de app. Qua updates (van de app dan) sta ik niet achter.
Ze zijn er nog mee bezig

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:32
Die grens ervaar ik niet zo "hard": zelfs met 30-40% SoC gaat mijn MY25 nog keihard (150+) laden.
Pas vanaf 85% SoC gaat het traag (<40kW).

• BGFG
RangedNeedles schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:48:
Snip vanuit de beschrijving in YouTube:

Vanaf MyŠkoda app versie 8.16, die begin september wordt verwacht, kunt u tot 5 toegangstokens per VIN genereren, rechtstreeks in de MyŠkoda app. Deze tokens ontgrendelen onze nieuwe B2C API, waarmee u en de bredere open-sourcecommunity geselecteerde voertuigdata kunnen opvragen en bepaalde acties kunnen uitvoeren, zoals het starten of stoppen van het opladen, in uw eigen projecten.

• Kodess
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:55:
Die grens ervaar ik niet zo "hard": zelfs met 30-40% SoC gaat mijn MY25 nog keihard (150+) laden.
Pas vanaf 85% SoC gaat het traag (<40kW).
Uit welk jaar komt jouw Enyaq?
Mijn MY20 get na 30% naar 100kW en dan daalt het snel. Gewoon halfuur voor 0 tot 80%

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 22:01
Ik heb nu al een aantal weken het probleem dat de "sinds laden" stats niet meer resetten na het laden. Kan ik die eventueel manueel resetten?

Nog andere die hier last van hebben?

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:36
BGFG schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Snip vanuit de beschrijving in YouTube:

Vanaf MyŠkoda app versie 8.16, die begin september wordt verwacht, kunt u tot 5 toegangstokens per VIN genereren, rechtstreeks in de MyŠkoda app. Deze tokens ontgrendelen onze nieuwe B2C API, waarmee u en de bredere open-sourcecommunity geselecteerde voertuigdata kunnen opvragen en bepaalde acties kunnen uitvoeren, zoals het starten of stoppen van het opladen, in uw eigen projecten.
Ik gebruik de bètaversie, die momenteel 8.16 is, maar de functie is daarin nog niet zichtbaar. Het kan zijn dat Skoda dit nog via hun servers moet inschakelen.

Het nieuws staat nu ook op de frontpage: nieuws: Škoda brengt gratis api uit voor autobediening buiten eigen app

[ Voor 14% gewijzigd door Klovan op 28-08-2026 12:33 ]

• TheMystery
  • Laatst online: 11:53
Kodess schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:53:

Er hadden wat mensen geklaagd bij Skoda ;)
Ik had al een wican pro besteld voor het geval ze het dicht gingen zetten, ik kan er iig mijn accu cellen af en toe mee bekijken :p

Maar 20 aanvragen zijn misschien wat weinig als je hem aan ha en evcc gekoppeld hebt, maar dat zal de reden zijn van de api dat het verkeer beperkt gaat worden naar hun servers.

• Limbids
Bas81 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Tsja, als "creep" met 5 km/u en even de rem toucheren een showstopper is... Dan vallen er nog heel wat meer merken EV af. Het wel/niet tot stilstand komen ligt helemaal aan de implementatie van 1PD door de fabrikant.

Limbids

• Bas81
  • Nu online
Limbids schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Tsja, als "creep" met 5 km/u en even de rem toucheren een showstopper is... Dan vallen er nog heel wat meer merken EV af. Het wel/niet tot stilstand komen ligt helemaal aan de implementatie van 1PD door de fabrikant.
Showstopper klinkt misschien groter dan het is. Maar dan is de functionaliteit voor mij niet interessant, de auto remt redelijk slim zelf af en in beide gevallen moet ik de rem intrappen om tot stilstand te komen.

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:15
Bas81 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Showstopper klinkt misschien groter dan het is. Maar dan is de functionaliteit voor mij niet interessant, de auto remt redelijk slim zelf af en in beide gevallen moet ik de rem intrappen om tot stilstand te komen.
Niet altijd, want de Enyaq stopt voor voorgangers, bijvoorbeeld in de file of voor het stoplicht wel volledig automatisch. Volgens mij stopt een nieuwe Enyaq zelfs volledig automatisch voor het stoplicht, maar een oudere niet.

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-08 20:30
Kodess schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Uit welk jaar komt jouw Enyaq?
Mijn MY20 get na 30% naar 100kW en dan daalt het snel. Gewoon halfuur voor 0 tot 80%
Wel typisch dat verschil met mijn Enyaq 85 van oktober 2024. Vandaag van 17% naar 50% zit ik bij 50% nog dik boven de 100kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Gstq9mZy_ukB075MpQ3hNaPHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s5JJSwZSHzaYAksOsh8i9GYQ.png?f=fotoalbum_large

• De Sjeik
  • Laatst online: 29-08 08:20
Bas81 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:44:
Hallo mede Enyaq-rijders,

Ik rijd nu twee maanden in een Skoda Enyaq Sportline uit 2023. Ik ben overgestapt vanuit een Kia e-Niro en wil mijn eerste ervaringen en de opvallendste verschillen met jullie delen.

Let wel: een aantal dingen heb ik nog niet verder uitgezocht en ik verwacht zeker niet dat op elk punt een oplossing komt. Het is puur mijn persoonlijke ervaring tot nu toe.
geen
Navigatie: De ingebouwde Skoda-navigatie voldoet, maar het beeld staat gevoelsmatig te ver uitgezoomd zonder dat je dit kunt aanpassen.
Je kan geen default instellen maar je kan via pinch wel in en uit zoomen als je in de navi zit. Dat werkt ondanks de traagheid van infotainment best goed.

Als extra hulp kan je de instructies ook in het scherm achter het stuur weergeven (op stuur pijl naar rechts 3 keer indrukken).
Elektrische stoelen met een eigen wil: De stoelverstelling heeft soms een eigen leven. De ene keer pakt hij netjes de profielinstelling, maar heel vaak blijft hij in een verkeerde stand staan en moet ik alles weer handmatig instellen.
Dit herken ik ook, ik heb mijn instelling in het geheugen gezet en als ik dan van profiel moet wijzigen druk ik daarna altijd nog even op de geheugentoets. Niet chique, maar dan heb je wel iig de goede instellen.
Voorspellende assistent: Ik zie geregeld het icoontje dat ik mijn voet van het pedaal moet halen. De auto probeert dan af te remmen op de motor voor de komende situatie, maar bij bijvoorbeeld een rotonde vind ik dat hij te laat remt.
Als het goed is geeft hij het heel vroeg aan en kan je uitrollen naar de rotonde. Extra remmen doe ik zelf ook altijd want de auto doet dat nogal laat en hard idd. ik rem liever iets gelijkmatiger.
Gebeurd mij af en toe ook. Ik zie dat iemand aangeeft 1 keer ontgrendelen, ik gebruik altijd 2 keer kort achter elkaar op de ontgrendel knop van de afstandsbediening drukken en dan ontgrendeld de laadkabel bij mij altijd.
Bandenspanning: De auto laat geen exacte bandendruk in bar zien in het display. Je krijgt alleen een melding bij drukverlies via de ABS-sensoren, dus je moet de spanning altijd handmatig bij de pomp controleren.
De auto meet geen bandendruk via een sensor maar gaat uit van de omwenteling van het wiel. Dus hij kan de druk simpelweg niet aangeven. Waarom ze dit zo gedaan hebben snap ik ook niet bij een auto in deze prijscategorie.

• BGFG
De auto meet geen bandendruk via een sensor maar gaat uit van de omwenteling van het wiel. Dus hij kan de druk simpelweg niet aangeven. Waarom ze dit zo gedaan hebben snap ik ook niet bij een auto in deze prijscategorie.
Dan hoeft er geen kwetsbare tpms sensor in ieder wiel te worden geplaatst, die met enige regelmaat stuk gaat. Met die dingen zit je ook altijd te klooien met een winterset. En in feite zet je alle banden op de juiste spanning en leg je die situatie dan vast als 0-punt. Als er dan ergens de spanning wijzigt, geeft de auto dat wel degelijk aan. Ik vind het het eigenlijk een prima systeem; je kunt niet de spanning zelf checken, maar je krijgt wel een melding bij afwijkingen. Prima toch?

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:37
Vandaag de melding in de MySkoda integratie voor HA:
⚠️ END OF LIFE ANNOUNCEMENT ⚠️

This integration will stop working in October 2026.

Škoda has released a new and official public API and has been working on a new Home Assistant integration. The new integration is expected to ship with Home Assistant 2026.10.

As a result the current API will stop working for unofficial third-party clients such as this integration This is expected to happen later in October, after the new release of the new integration.

We have been in contact with Škoda about all of this and are collaborating on the new integration. As we focus our free time on this new work there will be little time left to respond to any new and existing issues in this project.
API dus in oktober echt over naar nieuwe.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mijn zoon van 19 is sinds dinsdag op reis met onze 60kwh Enyaq uit 2021 in Noorwegen. Hij maakt daar dankbaar gebruik van de nieuwe kampeermodus om op die manier te overnachten als de situatie erom vraagt. Anders in tentje/tarpje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JhadwVaLpWwFkVTXj0z3o6rFPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGXiXXlKM48uoQ6c2z6cQo9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww2QtJxFt1-N2x_AqlblAP-ukqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n00iJxiQaDoVmn8D4fhpqz7F.jpg?f=fotoalbum_large

De range is gemiddeld met 100% accu rond de 325km en dat is meer dan voldoende.

* Falcon is stikjaloers en trots :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.