• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:05

Pazo

Mroaw?

rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:47:
Ik kom net van Zweden Noorwegen en Denemarken, 6500km gereden met een daktent, wat wil je weten.
De landen ken ik wel, gaan we al jaren heen. Alleen nu de eerste keer met een EV. Dus een beetje mbt laden / hoe de Enyaq omgaat met snelladen / laadtijd?

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Voor ons gaat het ook de eerste reis met een MY25 85 zijn, laden maak ik me niet druk over dat komt allemaal wel goed.
Iemand die aan kan geven wat de impact van vol beladen is op het verbruik? Natuurlijk veel afhankelijk van rijstijl maar als je gewoon overal de toegestane snelheid rijd, waar zou je dan rekening mee moeten houden qua werkelijk verbruik?

[ Voor 64% gewijzigd door forzav op 13-07-2026 14:04 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:34
Pazo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:59:
[...]

De landen ken ik wel, gaan we al jaren heen. Alleen nu de eerste keer met een EV. Dus een beetje mbt laden / hoe de Enyaq omgaat met snelladen / laadtijd?
Daar is in alle delen van dit topic heel erg veel over geschreven. Voor mij de take-away: vaak ben je te bang. Ik rijd mijn accu tot onder de 5% leeg (liefst 1-2%). Dan kom ik het verst én laad ik het snelst. Sowieso eigenlijk niet boven de 10% al gaan laden, dat is bij mijn Enyaq (een 60) echt wel minder snel.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-07 02:54
forzav schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:04:
Voor ons gaat het ook de eerste reis met een MY25 85 zijn, laden maak ik me niet druk over dat komt allemaal wel goed.
Iemand die aan kan geven wat de impact van vol beladen is op het verbruik? Natuurlijk veel afhankelijk van rijstijl maar als je gewoon overal de toegestane snelheid rijd, waar zou je dan rekening mee moeten houden qua werkelijk verbruik?
Is ook nog afhankelijk van de temperatuur en of je in de bergen rijdt. In Oostenrijk / Italië is mijn verbruik een stukje lager dan in Nederland

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Pazo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Geen groot verslag want dat moet weer in een ander topic, maar heb met een daktent gereden, en dat is een flink windvanger! Op de Duitse autobahn lekker 130 gereden en dan schiet hij makkelijk naar de 30kWh/100km :+) maar verder in Scandinavie mag of kun je toch niet hard rijden en dat hoeft ook niet, want er is veel moois te zien.

Zou ik het weer doen met een daktent? absoluut!
  • voor Hamburg zijn de Ionity's matig. had een locatie waar 3 vand e 6 defect waren. Verder geen gedoe gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x0tt6XXBmcYTLrqRPZEOsYghAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grgUy1DxNEoLYBuHUdmOfy5e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4BVO6Bb2ZndXto3DOmLk1YYDoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRm6G0lpVlJdxIBaTAUzKI7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqpYPUgSjhMl4RcEy7mrsLW7X6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4voAKlboTLr42TSja5ljmZJI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFIrl0Dx8wKBB0h-OZUwbNf8Xbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpkLaBbQAySRLg9sOz8SXNIY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door rammes op 13-07-2026 15:25 ]

Ik zou het doen!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31
rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Geen groot verslag want dat moet weer in een ander topic, maar heb met een daktent gereden, en dat is een flink windvanger! Op de Duitse autobahn lekker 130 gereden en dan schiet hij makkelijk naar de 30kWh/100km :+) maar verder in Scandinavie mag of kun je toch niet hard rijden en dat hoeft ook niet, want er is veel moois te zien.

Zou ik het weer doen met een daktent? absoluut!
  • voor Hamburg zijn de Ionity's matig. had een locatie waar 3 vand e 6 defect waren. Verder geen gedoe gehad.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er fantastisch uit, is het een Sheepie Yuna Family 2.0 daktent? En wat mag de Enyaq op zijn dak dragen aan gewicht?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@sorted.bits Heb net de papieren van mijn Enyaq en accessoires geordend. 75kg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

sorted.bits schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Dat ziet er fantastisch uit, is het een Sheepie Yuna Family 2.0 daktent? En wat mag de Enyaq op zijn dak dragen aan gewicht?
Hi, dit is een Yuna 140 2.0: Daktent. (Twee personen dus). De maximale daklast van de Skoda Enyaq is 75 kg. Dit gewicht is inclusief de dakdragers en de dakkoffer of andere bagage.

De Sheepie Yuna 140 daktent weegt tussen de 54 kg en 57 kg (inclusief de telescoopladder)

Ik zou het doen!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ik ben echt een nitwit op het gebied van daktenten, maar waar staat ergens de statische daklast van de Enyaq dan? Logischerwijs is deze hoger dan de dynamische last die gegeven is maar toch.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

Gaaf hoor @rammes :)
We gaan gewoon lekker rijden, en onderweg kijken we wel hoe het loopt. Zal wel goed komen :)

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• sorted.bits
Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:54:
Ik ben echt een nitwit op het gebied van daktenten, maar waar staat ergens de statische daklast van de Enyaq dan? Logischerwijs is deze hoger dan de dynamische last die gegeven is maar toch.
Dat vraag ik me dus af, hoe zit dat eigenlijk? Ik kon zo snel niets vinden.

• onetime
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:54:
Die 75kg staat in de handleiding van de dakdragers.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Homer-Simpson
  • Nu online
onetime schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:22:
[...]

Die 75kg staat in de handleiding van de dakdragers.
Is dat statisch of dynamisch? 75kg tijdens het rijden is prima. 75kg als ie stilstaat: wat heb je dan aan een daktent als volwassene?

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Is dat statisch of dynamisch? 75kg tijdens het rijden is prima. 75kg als ie stilstaat: wat heb je dan aan een daktent als volwassene?
Dat is alleen tijdens t rijden ;). anders kunt je natuurlijk niet met twee volwassenen in zo'n tent

Ik zou het doen!

• Homer-Simpson
  • Nu online
rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Dat is alleen tijdens t rijden ;). anders kunt je natuurlijk niet met twee volwassenen in zo'n tent
No shit sherlock. Maar hoeveel kg mag je op het dak van je Enyaq plaatsen als ie stil staat? En waar staat dat dan? Dat is de vraag van de dag.

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Homer-Simpson schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:16:
[...]

No shit sherlock. Maar hoeveel kg mag je op het dak van je Enyaq plaatsen als ie stil staat? En waar staat dat dan? Dat is de vraag van de dag.
Nou niet zo bijdehand doen.
  • Statisch draagvermogen (stilstaand): Škoda geeft hiervoor geen officiële waarde op voor de Enyaq SUV.
In de praktijk wordt voor auto’s met een dynamische daklast van 75 kg vaak uitgegaan van een statisch draagvermogen van ongeveer 250 tot 300 kg. Dat is voldoende voor een daktent met twee volwassenen, omdat de belasting bij stilstand anders wordt verdeeld dan tijdens het rijden. Dit wordt ook door veel fabrikanten van daktenten aangehouden.

Ik zou het doen!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Dan kun je met zijn 2en niet al te dynamisch doen als je erin ligt :)

• Homer-Simpson
  • Nu online
rammes schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Nou niet zo bijdehand doen.
  • Statisch draagvermogen (stilstaand): Škoda geeft hiervoor geen officiële waarde op voor de Enyaq SUV.
In de praktijk wordt voor auto’s met een dynamische daklast van 75 kg vaak uitgegaan van een statisch draagvermogen van ongeveer 250 tot 300 kg. Dat is voldoende voor een daktent met twee volwassenen, omdat de belasting bij stilstand anders wordt verdeeld dan tijdens het rijden. Dit wordt ook door veel fabrikanten van daktenten aangehouden.
Oftewel data is niet bekend en het is gewoon geheel op eigen risico om het dak met meer dan 75kg te belasten. Volgens mij gaf ik in mijn eerste post hierover al aan op zoek te zijn naar de waarde die Skoda niet geeft, dus zo bijdehand was het niet😉

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:56
Laadpas tips:

Voor diegenen die door Duitsland willen rijden, ik vond Enbw ook een aanrader. 51 ct voor snelladen, zonder abonnement. Een accountje is zo aangemaakt in de app. Laden starten is net zo makkelijk als ionity of Fastned en ze zitten overal in Duitsland.

Ik heb natuurlijk ook Skoda Powerpass Premium voor Ionity laden met 35 ct en sommige Duitse laadpalen die dan 50 ct ipv meer dan 1 euro kosten (zo eentje hadden we vorig jaar, duur!).

Fastned stop ik ook graag. Laatst een nieuw account aangemaakt voor 25 euro gratis laadtegoed.

Navi tip:

Probeer ipv ABRP (Superidee, waardeloze uitvoering) ook eens de nieuwe TomTom app voor ev rijders, die kan ook laadstations aanbevelen en werkt wel gewoon zonder crashes.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
forzav schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:04:
Voor mij was het ook de eerste keer. Bandenspanning op aanbevolen druk gezet voor volle belading. Auto goed vol en vier personen op weg naar Italië. Gemiddeld verbruik was 16,4 kwh / 100km. Op de snelweg 110 gereden en op B wegen 100 of trager op de bergpassen in Oostenrijk. Viel mij veel beter mee dan verwacht maar onze route had minder snelweg dan de vorige jaren.

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
haaibaa2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:31:
Navi tip:

Probeer ipv ABRP (Superidee, waardeloze uitvoering) ook eens de nieuwe TomTom app voor ev rijders, die kan ook laadstations aanbevelen en werkt wel gewoon zonder crashes.
Bedoel je de app "TomTom - Maps and Traffic" v15.59.0?
Ik kan in de play store geen specifieke EV georiënteerde TomTom app vinden namelijk.

• Admiral Freebee
  • Niet online
ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
Vandaag terug gereden uit oostenrijk. Prettige auto om mee te rijden, maar met deze temperaturen wel 1 groot nadeel gevonden. Na het snelladen bij 38+ graden buitentemp gaat de koeling volledig naar de accu. De eerste 20 min rijden hadden we dus geen airco maar warme lucht |:( . Dat was dus echt vol op zweten geblazen met 38 graden.
Ook net deze ervaring gehad maar ik nam aan dat het was omdat ik zonder nadenken tot 97% had geladen en dan lekker een lange afdaling ging doen. Er kwamen meldingen op het scherm maar dat kan je niet goed lezen als je ondertussen een bergpas aan het afdalen bent :P

• Senaxx
haaibaa2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:31:

Ik was wel benieuwd wat je er zo waardeloos aan vindt? Ik gebruik het (alleen voor lange trips) met veel plezier en gemak.

Ik heb TomTom ook en ondanks dat die wel kan plannen heeft die helaas geen live koppeling met de auto wat ik juist aan ABRP zo sterk vind.

Maar ieder zo zijn voorkeuren en als we maar veilig op onze bestemming aankomen.

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:15
Enyaq app storing?
Heeft iemand last dat de app de status niet update en dat de connected services in de auto eruit liggen?
Vorige week heeft de garage alls nog spanningsloos moeten maken omdat er helemaal niets werkte, dus ook het wereldbolletje in het infotainment was grijs. Dat werd dus verholpen, het wereldbolletje is nu wit. Maar
als ik mij als gebruiker toe voeg dan werkt alles een paar dagen, dan stopt het. Het enigste dat in de app update is de status "contact aan" als de auto is ingeschakeld. Informatie in de app over laden etc is ondertussen weer een paar dagen oud. Volgens de garage is er gewoon een storing in de service. Maar dan duurt die storing al dagen en ik lees er nergens iets over, ook niet in het skoda forum. Dus geloof ik daar niet zo in, daarom de vraag of hier iemand problemen ervaart met de app of connectiviteit in de auto.
Dus de app werkt niet, maar ook de shop werkt niet, spotify werkt niet, navigatie heeft geen verkeersinformatie etc.
Volgens de app zijn alle services actief tot ergens in 2027.
Iemand tips?
Aanvulling. Als ik de auto in de app activeer hoor ik in de auto wel iets schakelen, lijkg op een relais, maar de app update niets.
Enyaq85 software 5.4.4

[ Voor 7% gewijzigd door ikbentochniegek op 13-07-2026 23:36 ]

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000

Fiets

A.K.A. Bambi

Na eerdere storingen met de airco en random meldingen was onlangs de 12v accu vervangen en begonnen afgelopen weekend allerlei lampjes te branden. Het leek wel een kerstboom...

Elektronische parkeerrem, Wagen alleen in rijdstand P verlaten, werkplaats opzoeken, uitparkeerassistent is momenteel niet beschikbaar, Storing auto hold, Airbags waarschuwing.

De handrem leek ook vast te zitten, maar zachtjes was de auto wel te bewegen. Toen de pechhulp er was, waren de meldingen allemaal weg :-S, gelukkig waren ze er weer toen we bij de garage waren.

Dusssss nu afwachten wat ze allemaal gaan vinden, hopelijk geen probleem met de hv accu.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 15:23
Net een blitzbezoek moeten brengen aan familie in het buitenland. Aangezien het de eerste keer was dat ik een grote afstand ging doen aan hoge snelheid (Frankrijk: 130 km/h), wist ik niet wat te verwachten.
Resultaat: constante snelheid (ACC) 135km/h (GPS-gemeten) levert een verbruik van 18,8kWh/100km op. Ik geraakte dus véééééél verder met een volle batterij dan ik gevreesd had.
Belading: 300kg "mensen + bagage"
Temperatuur: airco op 21° en buiten 30-35°

Dat is dus een lager verbruik dan mijn woon-werkverkeer in dezelfde periode en temperatuursomstandigheden (en ik zit alleen in de auto, zonder noemenswaardige bagage).

Het laden zelf ging super vlot: overal palen, nauwelijks moeten wachten.

Ook leuk: afdalen van 1200m naar 500m leverde me een verbruik op van -16kWh/100km (minus dus).

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:36
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:46:
Net een blitzbezoek moeten brengen aan familie in het buitenland. Aangezien het de eerste keer was dat ik een grote afstand ging doen aan hoge snelheid (Frankrijk: 130 km/h), wist ik niet wat te verwachten.
Resultaat: constante snelheid (ACC) 135km/h (GPS-gemeten) levert een verbruik van 18,8kWh/100km op. Ik geraakte dus véééééél verder met een volle batterij dan ik gevreesd had.

Dat is dus een lager verbruik dan mijn woon-werkverkeer in dezelfde periode en temperatuursomstandigheden (en ik zit alleen in de auto, zonder noemenswaardige bagage).

Ook leuk: afdalen van 1200m naar 500m leverde me een verbruik op van -16kWh/100km (minus dus).
Fun fact:

Als je achteruit de berg afgaat heb je 2 keer negatief.
En - maal - = plus. Dan heb je dus wel verbruik.
Tenzij je het dakraam op kiepstand zet en de buitenspiegels in klapt.

:+ :+ :+

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:46:

Netjes wel, vind ik! Ook met een soortgelijk eerder bericht hier in dit topic onlangs, waarbij het verbruik heel goed meevalt op hogere snelheid.

Hier kom ik niet aan met m'n MY23. Hun "updates" wat betreft zuinigere elektromotoren en weet ik veel wat nog helpen dus wel. (En nu hoop ik wel dat je een nieuwere Enyaq rijdt :+)

• Cafe Del Mar
RangedNeedles schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Netjes wel, vind ik! Ook met een soortgelijk eerder bericht hier in dit topic onlangs, waarbij het verbruik heel goed meevalt op hogere snelheid.

Hier kom ik niet aan met m'n MY23. Hun "updates" wat betreft zuinigere elektromotoren en weet ik veel wat nog helpen dus wel. (En nu hoop ik wel dat je een nieuwere Enyaq rijdt :+)
Enyaq 85,
geleverd 2025/01

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:28

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Wij zijn in 2 dagen naar Kroatië gereden met een dakkoffer op de Enyaq 80 uit '22. Meestal 110km/u gereden omdat we toch een beetje bang waren voor de range. Onderweg 5 keer snel geladen bij Ionity en bij het hotel voor de overnachting hadden we de mogelijkheid om AC te laden tot 100%. De Karawankentunnel was afgesloten dus we moesten ook nog over de pass dat was qua tijd vervelender dan het rijden en het uitzicht! Ik was in totaal €126 kwijt, dat was me niet gelukt met onze Octavia Combi die we hiervoor hadden.

Dit zijn de cijfertjes van de auto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFI4zjVXtIA9M8A1uEse-bkOdRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8c2tbcZxwzWryTv1lfNllLKm.jpg?f=fotoalbum_large

Ook het snelladen ging sneller dan ik ooit had gezien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujArH0EtZDN97o3D-eaQomokgJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7JFwyGNDZ1n3cNF5RAIvtfYK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Mr.Viper op 14-07-2026 13:16 ]

|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 21:18
Mr.Viper schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:15:
Wij zijn in 2 dagen naar Kroatië gereden met een dakkoffer op de Enyaq 80 uit '22. Meestal 110km/u gereden omdat we toch een beetje bang waren voor de range. Onderweg 5 keer snel geladen bij Ionity en bij het hotel voor de overnachting hadden we de mogelijkheid om AC te laden tot 100%. De Karawankentunnel was afgesloten dus we moesten ook nog over de pass dat was qua tijd vervelender dan het rijden en het uitzicht! Ik was in totaal €126 kwijt, dat was me niet gelukt met onze Octavia Combi die we hiervoor hadden.

Dit zijn de cijfertjes van de auto:[Afbeelding]

Ook het snelladen ging sneller dan ik ooit had gezien:[Afbeelding]
App lijkt een beetje van het padje, want met een 135kwh Enyaq 80 kun je geen piek halen van 170kwh, want het piekvermogen is die 135 kwh. Skoda heeft dat ooit willen aanpassen naar 170kwh in een update, maar is niet doorgegaan voor zover ik weet.

Limbids

• RangedNeedles
  • Niet online
Limbids schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:23:
[...]

App lijkt een beetje van het padje, want met een 135kwh Enyaq 80 kun je geen piek halen van 170kwh, want het piekvermogen is die 135 kwh. Skoda heeft dat ooit willen aanpassen naar 170kwh in een update, maar is niet doorgegaan voor zover ik weet.
Ik heb met mijn 80 (niet 85!) toch ook al eens ~170 kW gezien, bij Ionity, geloof ik.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:38
Jozzle schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:13:
Dan kun je met zijn 2en niet al te dynamisch doen als je erin ligt :)
pano dakje open :-)

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:21
Ik heb op m'n terugweg vanuit Oostenrijk 2 weken geleden toch ook de 174kw aangetikt, zoals vermeld op de laadpaal van ionity zelf. MY21 iv89:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTYdNjPhBswTq3OFR8zwTtvFIiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qytq79Ce2liAjpx0n0LQnq9S.jpg?f=fotoalbum_large

• Kodess
  • Laatst online: 13:46
Limbids schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ken geen 135kWh Enyaq, die zal wel zwaar zijn :9

Ik heb een '20 Enyaq, die kon initieel 50kW. En dit haalt die nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gG5Rlg3KPInRFseakDQG4LdD_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRDky4la3Y9f53w32rUcLNGD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6_QcAtxvKD0DgOPXi3hIkQfAcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIcux5jCL0mN4vYAX2EI7YWb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8J7_sf1LpqcG04mFKBU2f8Uo94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSVgrbDV1SY71pZTsLbrH4hS.jpg?f=fotoalbum_tile
Voelt altijd zo goed. Vorige EV kon met max 60kW laden, hield die wel vol tot de 80%, dat weer wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 14-07-2026 13:45 ]

• haaibaa2
burniej schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Bedoel je de app "TomTom - Maps and Traffic" v15.59.0?
Ik kan in de play store geen specifieke EV georiënteerde TomTom app vinden namelijk.
Ja die bedoel ik. Er is pas een rebrand gedaan waardoor je nu niet meer direct ziet dat dat de ev app van Tomtom is, maar dat is het wel degelijk. Die stuurt je langs laadstations en zo

• haaibaa2
Senaxx schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:00:
[...]

Ik was wel benieuwd wat je er zo waardeloos aan vindt? Ik gebruik het (alleen voor lange trips) met veel plezier en gemak.

Ik heb TomTom ook en ondanks dat die wel kan plannen heeft die helaas geen live koppeling met de auto wat ik juist aan ABRP zo sterk vind.

Maar ieder zo zijn voorkeuren en als we maar veilig op onze bestemming aankomen.
In februari reed ik met ABRP naar st Johann. Op de heenreis crashte ABRP steeds. Op de terugweg bleef hij hangen bij Stuttgard. Een half uur daar voorbij dacht ik het schiet niet echt op. Was het compleet blijven hangen. Ik kon het dus ook niet meer starten. Uiteindelijk mijn vrouw maar ionity stations op de route laten zoeken.

Ik vind het niks en snap niet dat er mensen zijn die er serieus mee rijden. Misschien gebruik je iOS en werkt het daar wel, wat ik betwijfel want zodra ik ABRP open op mijn Ipad crasht het direct. In ieder geval krijg ik het niet stabiel op mijn Pixel 8 pro in combinatie met Android auto

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

haaibaa2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:02:
[...]

In februari reed ik met ABRP naar st Johann. Op de heenreis crashte ABRP steeds. Op de terugweg bleef hij hangen bij Stuttgard. Een half uur daar voorbij dacht ik het schiet niet echt op. Was het compleet blijven hangen. Ik kon het dus ook niet meer starten. Uiteindelijk mijn vrouw maar ionity stations op de route laten zoeken.

Ik vind het niks en snap niet dat er mensen zijn die er serieus mee rijden. Misschien gebruik je iOS en werkt het daar wel, wat ik betwijfel want zodra ik ABRP open op mijn Ipad crasht het direct. In ieder geval krijg ik het niet stabiel op mijn Pixel 8 pro in combinatie met Android auto
Ik gebruik al jaren Pump, dat werktgoed en simpel, verbinden met auto, voorkeur aanbieders aanvinken en gaan. Ik zie hoe druk het is bij de laadpalen en kan nog besluiten ergens anders te laden. verder geen "toeters en bellen" lekker simpel, en mijn bijrijder snapt t ook.

[ Voor 4% gewijzigd door rammes op 14-07-2026 15:25 ]

Ik zou het doen!

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:56
ikbentochniegek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:32:
Enyaq app storing?
Heeft iemand last dat de app de status niet update en dat de connected services in de auto eruit liggen?
Vorige week heeft de garage alls nog spanningsloos moeten maken omdat er helemaal niets werkte, dus ook het wereldbolletje in het infotainment was grijs. Dat werd dus verholpen, het wereldbolletje is nu wit. Maar
als ik mij als gebruiker toe voeg dan werkt alles een paar dagen, dan stopt het. Het enigste dat in de app update is de status "contact aan" als de auto is ingeschakeld. Informatie in de app over laden etc is ondertussen weer een paar dagen oud. Volgens de garage is er gewoon een storing in de service. Maar dan duurt die storing al dagen en ik lees er nergens iets over, ook niet in het skoda forum. Dus geloof ik daar niet zo in, daarom de vraag of hier iemand problemen ervaart met de app of connectiviteit in de auto.
Dus de app werkt niet, maar ook de shop werkt niet, spotify werkt niet, navigatie heeft geen verkeersinformatie etc.
Volgens de app zijn alle services actief tot ergens in 2027.
Iemand tips?
Aanvulling. Als ik de auto in de app activeer hoor ik in de auto wel iets schakelen, lijkg op een relais, maar de app update niets.
Enyaq85 software 5.4.4
Goedemiddag,

Ik heb hier helaas ook last van met mijn Škoda Enyaq Sportline MY27, die nu twee weken oud is. De app en de onboard navigatie werken vaker niet dan wel. Ik krijg regelmatig dezelfde foutmelding.

Ik zag bovendien dat iemand in de groep Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa tijdens een reis precies hetzelfde probleem meldt.

• ikbentochniegek
Wessel.MachE schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Goedemiddag,

Ik heb hier helaas ook last van met mijn Škoda Enyaq Sportline MY27, die nu twee weken oud is. De app en de onboard navigatie werken vaker niet dan wel. Ik krijg regelmatig dezelfde foutmelding.

Ik zag bovendien dat iemand in de groep Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa tijdens een reis precies hetzelfde probleem meldt.
Ik had mij in de auto als gebruiker verwijderd om me vervolgens weef toe te voegen. Alleen dat laatste lukt niet. Nu is er dus enkel een gast gebruiker. Ik laat het maar zitten en houd het maar bij android auto.

• Limbids
[...]

Gebruik ABRP op OnePlus al jaren zonder problemen. Op mijn telefoon werkt ABRP via Android Auto ook vlekkeloos. Blijkbaar toch verschil in ervaring per hardware. Wellicht Pixel dingetje ook, want daar schijnen de meeste problemen mee te zijn icm Android Auto en dan is dat Google's eigen telefoon.

Limbids

• Limbids
Senaxx schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:00:
[...]

Hoewel ABRP niets meer doet of lijkt te doen met die live koppeling. Blijft stug aan route vasthouden, ook al rij je zuiniger en kun je een laadstop schrappen. Moet je handmatig route herberekenen. Ook wanneer je meer hebt opgeladen dan ABRP had geadviseerd, dan wordt de route (laadstops) niet aangepast.

Limbids

• ikbentochniegek
Limbids schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Gebruik ABRP op OnePlus al jaren zonder problemen. Op mijn telefoon werkt ABRP via Android Auto ook vlekkeloos. Blijkbaar toch verschil in ervaring per hardware. Wellicht Pixel dingetje ook, want daar schijnen de meeste problemen mee te zijn icm Android Auto en dan is dat Google's eigen telefoon.
Hier op een oneplus ook last gehad van crashes. Ik gebruik het niet meer.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12
Ik heb een 230v stopcontact in de auto. Deze gaat alleen na verloop van tijd uit. Kun je ergens instellen dat deze altijd blijft werken zonder dat je in de auto bent? Ik zou hem tijdens vakantie willen gebruiken om een laptop op te laden en evt. om een koelbox in de auto te laten staan tijdens wandelingen.

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 19:11
Vandaag met de Enyaq 85 en aanhanger naar de Dordogne gereden. Gem. verbruik 20,5 kWh / 100km.

2x bij Fastned geladen. Geen centje pijn. 2x bij Ionity. Wat een drama. Ionity adverteert dat je met hun app bij alle Charge League partners kan laden zonder dat je de app uit hoeft. Bij Fastned is dit niet. De Fastned app stuurt je naar de Ionity site waar je alsnog al je gegevens in kan vullen. Op de Fastned manier is die hele Charge League wel behoorlijk kansloos.

Voor de 2e Ionity heb ik de app maar gedownload en eenmalig mijn gegevens ingevuld. Kreeg die app de laadpaal niet aan. Maar de auto had de stekker alvergrendeld. Uiteindelijk ook daar maar weer gewoon de qr code gescand en wéér mijn gegevens in kunnen vullen. Man man man. En dat in 2026...

• Kodess
Opperhoof schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:24:
Ik heb een 230v stopcontact in de auto. Deze gaat alleen na verloop van tijd uit. Kun je ergens instellen dat deze altijd blijft werken zonder dat je in de auto bent? Ik zou hem tijdens vakantie willen gebruiken om een laptop op te laden en evt. om een koelbox in de auto te laten staan tijdens wandelingen.
Kan niet want die krijgt zijn stroom van de 12V accu en VAG heeft geen echte CAMP mode waarbij ventilatie en stroom nog blijft werken.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:28

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

DutchJackal schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:52:
Vandaag met de Enyaq 85 en aanhanger naar de Dordogne gereden. Gem. verbruik 20,5 kWh / 100km.

2x bij Fastned geladen. Geen centje pijn. 2x bij Ionity. Wat een drama. Ionity adverteert dat je met hun app bij alle Charge League partners kan laden zonder dat je de app uit hoeft. Bij Fastned is dit niet. De Fastned app stuurt je naar de Ionity site waar je alsnog al je gegevens in kan vullen. Op de Fastned manier is die hele Charge League wel behoorlijk kansloos.

Voor de 2e Ionity heb ik de app maar gedownload en eenmalig mijn gegevens ingevuld. Kreeg die app de laadpaal niet aan. Maar de auto had de stekker alvergrendeld. Uiteindelijk ook daar maar weer gewoon de qr code gescand en wéér mijn gegevens in kunnen vullen. Man man man. En dat in 2026...
Daarom heb ik vorig jaar met een Ionity maandabonnement direct de gratis card aangevraagd. Nu gebruikt ik alleen nog de app om te kijken hoe vol de ladende auto's zijn. Daarna is het stekker er in, de card swipen en laden maar. Een paar minuten nadat je klaar bent met laden krijg je de factuur in de mail.

|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• ddgcpeters
Mr.Viper schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:30:
[...]

Daarom heb ik vorig jaar met een Ionity maandabonnement direct de gratis card aangevraagd. Nu gebruikt ik alleen nog de app om te kijken hoe vol de ladende auto's zijn. Daarna is het stekker er in, de card swipen en laden maar. Een paar minuten nadat je klaar bent met laden krijg je de factuur in de mail.
Exact, die sessies met een app starten duurt veel langer voor mn gevoel. Heb in Oostenrijk (worgl) bij 1 laadpunt gestaan waar het laden maar niet wilde starten. Andere paal geprobeerd, aantal keer weer die pas er voor.. wilde maar niet. Daar uiteindelijk met de app de sessie gestart, toen startte die gelukkig wel. Maar dat zou zomaar toeval geweest kunnen zijn. Verder was starten met de ionity pas echt simpel en snel.

• Limbids
DutchJackal schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:52:

Sorry, maar wanneer je EV rijdt en geen laadpas of druppel hebt en loopt te klooien met apps is dat toch vragen om problemen?

Limbids

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:44
Ha Eniaq tweakers, mijn vriendin heeft sinds kort een Eniaq 85 coupe van 2025 en gaat de eerste keer op vakantie ermee. 2 details:

- Haarwerk laadpas (firmawagen/auto vd zaak) werkt alleen in België, de reis gaat echter via Zwitserland naar noord Italië. Tips? Ze heeft nu alleen credit card.

- Ze heeft al wat slechte ervaringen met het vinden van snelladers via de Skoda Navi (rare plekken, omwegen etc.) en mijn indruk is ook dat het soms matig werkt (ivm mijn eigen Tesla Navi die me foutloos langs de superchargers stuurt)

Ik heb haar al de ANWB app (laden en routeplannen) en ABRP (met een maandje premium abo?) aangeraden. Wat is verder handig?

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:01
_Anvil_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:52:
Ha Eniaq tweakers, mijn vriendin heeft sinds kort een Eniaq 85 coupe van 2025 en gaat de eerste keer op vakantie ermee. 2 details:

- Haarwerk laadpas (firmawagen/auto vd zaak) werkt alleen in België, de reis gaat echter via Zwitserland naar noord Italië. Tips? Ze heeft nu alleen credit card.

- Ze heeft al wat slechte ervaringen met het vinden van snelladers via de Skoda Navi (rare plekken, omwegen etc.) en mijn indruk is ook dat het soms matig werkt (ivm mijn eigen Tesla Navi die me foutloos langs de superchargers stuurt)

Ik heb haar al de ANWB app (laden en routeplannen) en ABRP (met een maandje premium abo?) aangeraden. Wat is verder handig?
Misschien hier ook even lezen: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• Cafe Del Mar
Ik heb ook een lease-auto met "tankkaart" van mijn werkgever, mijn laadkosten worden in België door mijn werkgever betaald, maar die laadpas werkt wel in het buitenland. Dat staat ook zo op de achterkant: "EU" en niet "BE". En de tarieven van de Shell Recharge (van Arval) app gelinkt aan de laadpas van mijn werkgever, geeft interessantere tarieven dan standaard.
Mogelijks is dat de eerste optie.

Werkt dat niet, pak dan een andere kaart. Ik heb "chargemap" als backup-kaart. Nergens te vinden op hun website, maar het is een Frans bedrijf, dus uw centen gaan niet naar een obscure "tech-bro".

In beide gevallen heb je een app nodig die laat zien welke laadpalen je kan gebruiken. Mijn Shell Recharge ondersteunt heus niet alle palen, in de app kan je dan zien welke wel.
Hetzelfde met "chargemap", al heb ik daar wel de indruk dat die alle laadpalen ondersteunen. En dan zie je dus ook in die app de snelheid (11kW..400kW) en de tarieven (per kWh, per minuut, ...).

De tarieven raadplegen zou ik echt wel doen, je ziet vaak kleine verschillen (bv 10 eurocent per kWh), maar soms ook echt grote verschillen.
In Mulhouse laad je tegen 400kW aan €0,69/kWh, de grens over in Basel zit je aan 1,12CHF/kWh (~ €1,2/kWh), "ietsje" hoger.

Het loont soms ook van de autosnelweg af te gaan en vlakbij de oprit/afrit te laden. In Aarlen (BE) heb je bv, net voor de LU-grens, laadstations aan de afrit E25/31 (Parc de l'Hydrion) en de volgende afrit opnieuw E25/32 (zowel aan de linker- en rechterkant van de E25), terwijl er niets "op" de autosnelweg zelf te vinden is.

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:56

Goedemorgen,

Ik zou voor de PUMP-app gaan in plaats van ABRP. Die geeft naar mijn ervaring vaak betere laadstops aan dan ABRP. De Skoda navi is redelijk maar heb ook af en toe stops gewijzigd aan de hand van de pump app.

[ Voor 5% gewijzigd door Wessel.MachE op 16-07-2026 10:12 ]

• Kodess

Voor mijn gevoel zijn we het tijdperk wel voorbij dat je laadpalen echt moet zoeken.
Toen ik 4 jaar geleden met een ioniq 28kWh naar zuid frankrijk ging had ik bedacht van supercharger naar supercharger. En toen bleek bij elke plaspauze dat er gewoon een snellader stond.

Mijn gevoel zegt dat dat je met de Enyaq 85, het makkelijk kan halen met desnoods alleen de Ionity app. Google maps heeft tegenwoordig ook wel redelijke laadpaal zoek functionaliteit.

Zelf gebruik ik idd altijd ABRP, maar dat is meer voor de hobby. Mijn vriendin gaat gewoon rijden en als ze langs de snelweg een Fastned/Ionity ziet en ze moet bijna laden gaat ze laden met de pin/creditcard.

• onetime
  • Niet online
@Kodess Pas van de baas? Of zijn jullie rijk genoeg om je om de kosten niet druk te maken?
(ik heb wel geladen aan een gratis paal waar een dure, > €1/kWh, vlak naast stond...)

• Kodess
onetime schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:24:
@Kodess Pas van de baas? Of zijn jullie rijk genoeg om je om de kosten niet druk te maken?
(ik heb wel geladen aan een gratis paal waar een dure, > €1/kWh, vlak naast stond...)
Ik ben de baas 8)
Nee allemaal gewoon particulier. Ik heb ook een hele rits aan passen maar de hele tijd de prijzen op zoeken is het niet waard tov gewoon de bekende namen pakken. Ik betaal meer aan MRB per maand dan dat een rit naar zuidfrankrijk kost met snelladen.

Als ik bij een laadpaal kom van een bedrijf dat ik niet ken rijd ik of gewoon door, of ik doe moeite om op te zoeken met welke pas het het goedkoopst is.

Ik laad dus gewoon het liefst bij Elektra, Fastned, Ionity, Tesla. Dan ben je zeker van de prijs, en in vergelijking met benzine vallen de prijzen reuze mee :+

Naar Frankrijk toe had ik Tesla gedaan zoveel mogelijk, en op locatie de Lidl snellader tijdens het boodschappen doen, gouden tijden waren dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 16-07-2026 10:28 ]

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:25

Mr-D.

interpunctie? no hero here

over het stopcontact gehad bij de Enyaq, in de online manual kan ik niets vinden over het vermogen hiervan, lijkt mij niet dat het 3600 watt is zoals thuis.
Weet iemand dit?

sneller usenet? tips en tricks

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
Mr-D. schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:32:
over het stopcontact gehad bij de Enyaq, in de online manual kan ik niets vinden over het vermogen hiervan, lijkt mij niet dat het 3600 watt is zoals thuis.
Weet iemand dit?
300 watt meende ik ooit eens ergens gelezen te hebben.

Over een weekje gaan we ook met onze Enyaq 60 op vakantie. goede 600km rijden stukje frankrijk in. Ik neem denk ik die twee weken gratis elektra abo want die zijn goed vertegenwoordigd op onze route. We gaan met een volbeladen auto en een daktas (geen harde aerodynamische koffer nee. dat zijn qua inpakken ondingen nu ik een plooibare tas heb). Een lang weekend weg met zelfde bepakking leerde me dat 20kW / 100km te halen is bij een snelheid van 100 tot 110 km/h uur. Verder kijk ik niet teveel naar kosten of laadtijden. 'T is vakantie, we zien wel ;-)

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Senaxx
[...]

Dat is wel vervelend dat het niet werkt. Hier dus 0 problemen op Android met een Pixel 9 Pro XL. Hele ritten naar Italië en Oostenrijk heb ik 0 problemen. Ik start de app, hij koppelt met mijn ODB2 bluetooth dongle voor live info en gaan. Hopelijk heb je iets alternatief gevonden

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:29

Martijn02

/* No Comment */

achterhoeker schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:38:
[...]

300 watt meende ik ooit eens ergens gelezen te hebben.

Over een weekje gaan we ook met onze Enyaq 60 op vakantie. goede 600km rijden stukje frankrijk in. Ik neem denk ik die twee weken gratis elektra abo want die zijn goed vertegenwoordigd op onze route. We gaan met een volbeladen auto en een daktas (geen harde aerodynamische koffer nee. dat zijn qua inpakken ondingen nu ik een plooibare tas heb). Een lang weekend weg met zelfde bepakking leerde me dat 20kW / 100km te halen is bij een snelheid van 100 tot 110 km/h uur. Verder kijk ik niet teveel naar kosten of laadtijden. 'T is vakantie, we zien wel ;-)
Ik heb net 2 maaanden gratis Electra afgesloten met code summer26

En: Als je het stopcontact wil laten werken, kan je de auto dan niet actief houden door de riem van de bestuurdersstoel vast te doen? Volgens mij blijft dan ook de hoogvoltbatterij actief, en trek je dus niet je 12v accu leeg. Ik betwijfel alleen of je de auto op slot kan doen in die mode, maar je zou het even kunnen proberen.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
Martijn02 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Ik heb net 2 maaanden gratis Electra afgesloten met code summer26

En: Als je het stopcontact wil laten werken, kan je de auto dan niet actief houden door de riem van de bestuurdersstoel vast te doen? Volgens mij blijft dan ook de hoogvoltbatterij actief, en trek je dus niet je 12v accu leeg. Ik betwijfel alleen of je de auto op slot kan doen in die mode, maar je zou het even kunnen proberen.
Die code kende ik ja. Zo wil ik de 2 gratis maand activeren.
Het stopcontact heb ik nog niet gebruikt en kan me ook niet direct een nut bedenken. Alle spul wat de kinderen achterin gebruiken is usb-c en de koelkast gaat pas aan als de tent staat.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Homer-Simpson
  • Nu online
onetime schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:24:
Wij wel, wij zijn zo rijk dat 40ct per kWh prijsverschil voor die 2 keer per jaar me echt volledig zal jeuken.

Toch let ik wel op omdat ik het een kleine moeite vind om bij Tesla te laden ipv bij Fastned.

Maar laten we a.u.b. weer on topic te gaan over de Enyaq in plaats van in dit topic het lange reizen topic over te doen.

• Limbids
Wessel.MachE schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Goedemorgen,

Ik zou voor de PUMP-app gaan in plaats van ABRP. Die geeft naar mijn ervaring vaak betere laadstops aan dan ABRP. De Skoda navi is redelijk maar heb ook af en toe stops gewijzigd aan de hand van de pump app.
PUMP wanneer je een iPhone hebt dan, helaas niet voor Android. Voor Android denk ik toch dat ABRP de beste optie is. Skoda Navi heb ik nog nooit gebruikt voor een lange reis (Enyaq van 2022 waar de navi planning (nog) crap was).

Limbids

• Limbids
Mr-D. schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:32:
Weet iemand dit?
Volgens Enyaq deel 2 topic is de aansluiting 230v - 150W.

Limbids

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:25

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Limbids schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Volgens Enyaq deel 2 topic is de aansluiting 230v - 150W.
thanks die had ik even gemist

sneller usenet? tips en tricks

• Kodess
Mr-D. schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:20:
[...]

thanks die had ik even gemist
Het staat ook onder het stopcontact in de auto ;)
max 150W

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 16-07-2026 12:21 ]

• Cafe Del Mar
Ik rijd gewoon op Waze (files, vertragingen, werkzaamheden, ...) en na 2u rijden vraag ik de copiloot (mijn vrouw) om in de app van de laadpas te kijken waar er een snellader is. Zij pusht die locatie dan naar Waze en klaar (en andersom als zij aan het stuur zit).
Meestal is de laadpaal maar een 10-20-tal minuten verder.
Terwijl iedereen een sanitaire stop houdt en zich verfrist, heeft de Enyaq toch weer 10-15min aan de snellader 20-30-40kWh geladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cafe Del Mar op 16-07-2026 12:37 ]

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 19:11
Limbids schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:27:
[...]

Sorry, maar wanneer je EV rijdt en geen laadpas of druppel hebt en loopt te klooien met apps is dat toch vragen om problemen?
Ik rijdt 99% vd tijd in Nederland, dan heb ik gewoon de mtc vd zaak én sta ik eigenlijk nooit bij een snellader.

Op vakantie, als het ff kan zoek ik een Fastned. Vaak kan je dan de aanhanger gewoon aangekoppeld laten. En die gaat altijd prima via de app.

Verder wel nog een Shell en Skoda pas. Ik las achteraf dat die wel zouden moeten werken op de Ionity paal. Zullen we op de terugweg eens testen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 22:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Kan de laadpassendiscussie in de daartoe bestemde topics? Hier is het nogal offtopic. Thanks!

Xbox Live ID:Notna8310

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:38

Gewoon gaan rijden is mijn motto. Om de 50km kom je wel snelladers tegen? Ik ben al drie keer naar Italie, één keer naar Oostenrijk en twee keer naar Spanje op deze manier gereden. Zeggen en schrijven een keer een half uurtje moeten wachten.

• sorted.bits
Wat zal ik zeggen, wachten duurt lang :). Komende dinsdag mijn auto ophalen uit Dordrecht, met de trein heen (3 uur...) en dan gelukkig met de auto terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HNpBk1e7wPGPeOzxUGK8QtVA3w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lcV2itiF99pISA0FQKjtS9YK.png?f=user_large

• RangedNeedles
  • Niet online
sorted.bits schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:04:
Wat zal ik zeggen, wachten duurt lang :). Komende dinsdag mijn auto ophalen uit Dordrecht, met de trein heen (3 uur...) en dan gelukkig met de auto terug.

[Afbeelding]
Gratz! Nog een RS hier in het topic! 8-)

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik heb een euvel met mijn Enyaq iV60 uit 2022: de achterklep sluit regelmatig niet goed. Omdat de auto niet registreert dat de klep dicht zit, gaan de deuren bij het weglopen ook niet automatisch op slot. Pas na hard dicht doen, wordt het goed geregistreerd.

Hebben meer Enyaq-rijders hier last van (gehad)? Moet het slot/de klep simpelweg mechanisch worden afgesteld?

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:05

[Afbeelding]
Hier woensdag opgehaald, 85 business MY27, een grijze. Rijdt echt heerlijk. (Was 9 dagen eerder dan voorspeld).

Enige puntje tot nu toe: wat ik niet uit kan zetten is de automatische deur lock als je meer dan 15km/u rijdt. Was even zoeken naar knopje bij iemand "snel" laten instappen 😉

En 1 van de 5-ish keer tot nu toe gaf het een error bij Android auto connecten, alle andere keren ging gewoon vanzelf, goed en snel.

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Klovan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:53:
Ik heb een euvel met mijn Enyaq iV60 uit 2022: de achterklep sluit regelmatig niet goed. Omdat de auto niet registreert dat de klep dicht zit, gaan de deuren bij het weglopen ook niet automatisch op slot. Pas na hard dicht doen, wordt het goed geregistreerd.

Hebben meer Enyaq-rijders hier last van (gehad)? Moet het slot/de klep simpelweg mechanisch worden afgesteld?
nog niet voorbij zien komen, even naar de dealer

Ik zou het doen!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vind de klep ook maar een beetje een koekding. Je kunt hem niet vanuit open ineens hard genoeg dichtgooien. Ook staan de eindstoppen scheef afgesteld, maar daardoor sluit het blikwerk wel mooi aan. Maar met ietsjes harder dichtgooien sluit hij wel, en de lampen laten zien wanneer hij goed dicht is gegooid.

Walkaway locking heb je obv OBD11 zelf aangezet?

• Cafe Del Mar
casperjoost schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:53:
Enige puntje tot nu toe: wat ik niet uit kan zetten is de automatische deur lock als je meer dan 15km/u rijdt. Was even zoeken naar knopje bij iemand "snel" laten instappen 😉
Die functie is om carjackers weinig kans te geven.
Wat wil jij juist doen? Iemand laten instappen in een rijdende auto?

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:57

[Afbeelding]
Wanneer besteld? De mijne is afgelopen week besteld: Enyaq Coupé 85 sportline met advanced pakket en warmtepomp. Voorlopige levering nu eind oktober en de dealer zou honeymoon aanzetten. Ben benieuwd!

• Klovan
bbbrumbrum schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:08:
Vind de klep ook maar een beetje een koekding. Je kunt hem niet vanuit open ineens hard genoeg dichtgooien. Ook staan de eindstoppen scheef afgesteld, maar daardoor sluit het blikwerk wel mooi aan. Maar met ietsjes harder dichtgooien sluit hij wel, en de lampen laten zien wanneer hij goed dicht is gegooid.

Walkaway locking heb je obv OBD11 zelf aangezet?
Scherp gezien, ik heb inderdaad walkaway geactiveerd via OBDeleven.

Hoe zie je dan via de lampen dat de achterklep goed dicht is?

• cryptapix
Klovan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:53:

Een Enyaq 60 uit 2022 heeft toch sowieso geen walk-away locking?

Edit: oh ik zie nu het bericht hierboven dat je het hebt aangezet. Ik wist niet dat dat kon. En als het dus kan, snap ik niet waarom Skoda dit niet toevoegt voor iedereen.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 17-07-2026 19:04 ]

• Klovan
cryptapix schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:59:
[...]

Een Enyaq 60 uit 2022 heeft toch sowieso geen walk-away locking?

Edit: oh ik zie nu het bericht hierboven dat je het hebt aangezet. Ik wist niet dat dat kon. En als het dus kan, snap ik niet waarom Skoda dit niet toevoegt voor iedereen.
Het was het geld zeker waard!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qQaZNrWeeKf2UDb4zsi1o61Lfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbDIwu1uHSuNl6FMha7hr4cU.jpg?f=fotoalbum_large

• RangedNeedles
  • Niet online
Dus als ik uitstap en mijn deur dichtdoe, kan ik daarna niet meer de achterdeuren openen om de kinderen eruit te halen?

Het zou moeten werken als je een kleine afstand van je auto bent, vind ik.

• Klovan
RangedNeedles schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:47:
[...]

Dus als ik uitstap en mijn deur dichtdoe, kan ik daarna niet meer de achterdeuren openen om de kinderen eruit te halen?

Het zou moeten werken als je een kleine afstand van je auto bent, vind ik.
Je moet wel echt een paar meter van de auto weglopen. Dus een rondje om de auto kopen zorgt er niet voor dat de deuren op slot gaan.

Na activatie kan je trouwens de optie ook weer aan/uit zetten in de auto. Meer informatie kan je ook hier vinden: YouTube: Kessy Advanced: Good to know, better to have

[ Voor 21% gewijzigd door Klovan op 17-07-2026 20:41 ]

• casperjoost
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:34:
[...]

Die functie is om carjackers weinig kans te geven.
Wat wil jij juist doen? Iemand laten instappen in een rijdende auto?
Als je stil staat daarna, kan iemand ook de deur niet van buitenaf openen. Nog steeds goed tegen de genoemde carjackers, maar wel even wennen 😉 Kan de knop inmiddels vinden.

NB. In de Opel hiervoor was het een optie die in menu aan en uit kon. Skoda lijkt dus verplicht aan.

• elektriekert

Is je Y-toets kapot? :+

• elektriekert
1 op de 10 keer als ik wegloop doet ie helemaal geen ene fuck. Best irritant, daardoor moet ik altijd goed op het geluid letten als ik wegloop

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:30:
[...]

1 op de 10 keer als ik wegloop doet ie helemaal geen ene fuck. Best irritant, daardoor moet ik altijd goed op het geluid letten als ik wegloop
Dat is een bekend probleem ook bij mij is dit zo, en eigenlijk al aanwezig vanaf de eerste auto's die het hadden/hebben.
Alleen is er tot heden nog geen oplossing voor aangeboden,en dealers kunnen ondanks goede wil er eigenlijk ook niets mee.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• casperjoost
casperjoost schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Hier woensdag opgehaald, 85 business MY27, een grijze. Rijdt echt heerlijk. (Was 9 dagen eerder dan voorspeld).
En ook nog maar een plaatje 😀

85 business

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb gemerkt dat mijn MY25 Enyaq 85 nooit met 11kW oplaadt met AC laden. Thuis laad ik altijd aan 4kW wegens het capaciteitstarief in Vlaanderen maar elders geraak ik nooit hoger dan 10kW. Ook niet op 22kW laders met een enkele aansluiting. Is dat een probleem of rondt de app naar beneden af?

• sorted.bits
Ik zie het al, afgezet op je werk 😁. Heel coole bak! En de kleur is ook echt mooi!

• Limbids
DutchJackal schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:38:
[...]

Ik rijdt 99% vd tijd in Nederland, dan heb ik gewoon de mtc vd zaak én sta ik eigenlijk nooit bij een snellader.

Op vakantie, als het ff kan zoek ik een Fastned. Vaak kan je dan de aanhanger gewoon aangekoppeld laten. En die gaat altijd prima via de app.

Verder wel nog een Shell en Skoda pas. Ik las achteraf dat die wel zouden moeten werken op de Ionity paal. Zullen we op de terugweg eens testen.
Die MTC werkt gewoon in heel de EU, of mag je hem dan niet gebruiken?

Limbids

• cryptapix
Limbids schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Die MTC werkt gewoon in heel de EU, of mag je hem dan niet gebruiken?
Je hebt ook gewoon MTc voor alleen NL. Maar deze discussie hoort niet in dit topic.

• cryptapix
Admiral Freebee schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:39:
Ik heb gemerkt dat mijn MY25 Enyaq 85 nooit met 11kW oplaadt met AC laden. Thuis laad ik altijd aan 4kW wegens het capaciteitstarief in Vlaanderen maar elders geraak ik nooit hoger dan 10kW. Ook niet op 22kW laders met een enkele aansluiting. Is dat een probleem of rondt de app naar beneden af?
Kan een Enyaq MY25 wel 22kW? Oudere modellen, zoals mijn MY24, kunnen dat namelijk in ieder geval niet. 10kW is ook het max dat ik zie op het schermpje in de auto bij AC-laden, maar lijkt een afrondverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 18-07-2026 16:05 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De '22 doet dit met laden.

In de auto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiQnynCEM-BJc_KfyyYJJtcyrkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NadiKqeJ1k6nEUqxPMYeTLND.jpg?f=fotoalbum_large

Op de paal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iANOYiKpYxKybpIRMTF74p_H1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlJh7NIDcSjuAsAZ63tw7Nez.jpg?f=fotoalbum_large

En wat de Homewizard er van vind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rec6xcms4rv7F5SrKBSfLg5o42I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nN1xxSV7Jz83xyUXgXRZdn3D.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens wat een nare voorkant heeft de '22 om al die gore platgevlatste muggen er af te wassen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Admiral Freebee
  • Niet online
cryptapix schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Kan een Enyaq MY25 wel 22kW? Oudere modellen, zoals mijn MY24, kunnen dat namelijk in ieder geval niet. 10kW is ook het max dat ik zie op het schermpje in de auto bij AC-laden, maar lijkt een afrondverschil.
Nee, maximum is ook 11kW maar dat lijk ik nooit te halen. De app geeft wellicht enkel een afgerond getal.

• ddgcpeters
Ik reed laatst een stukje achteruit en bedacht me iets. Er zit (neem ik aan) geen versnelling voor achteruit op, lijkt mij dat ze de polen gewoon even omdraaien. Nu mijn vraag, hebben ze er een limiet op gezet? Ik durfde het niet uit te proberen (beide kanten langs geparkeerde auto's). Iemand dit wel geprobeerd?

• Admiral Freebee
  • Niet online
ddgcpeters schreef op zondag 19 juli 2026 @ 05:51:
Ik reed laatst een stukje achteruit en bedacht me iets. Er zit (neem ik aan) geen versnelling voor achteruit op, lijkt mij dat ze de polen gewoon even omdraaien. Nu mijn vraag, hebben ze er een limiet op gezet? Ik durfde het niet uit te proberen (beide kanten langs geparkeerde auto's). Iemand dit wel geprobeerd?
Aangezien de enyaq al elektronisch begrensd is vooruit neem ik aan dat er ook een redelijke begrenzing is voor achteruit.

• cryptapix
ddgcpeters schreef op zondag 19 juli 2026 @ 05:51:
Jij ziet een re-make van de achteruitrijdrace wel zitten?
Maar dat zal bij de Enyaq echt wel begrensd zijn. Net zoals dat het vooruit begrensd is.

• ddgcpeters
Ja, dat zou geweldig zijn, achteruit met een elektrische auto racen. Vrees dat er snel macht over het stuur verloren wordt :) . Neem ook wel aan dat er een limiet is, vroeg me af of iemand die al op had gezocht. Hoef ik het niet zelf te doen om mn nieuwsgierigheid te bevredigen :+

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:15
ddgcpeters schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:46:
Ja, dat zou geweldig zijn, achteruit met een elektrische auto racen. Vrees dat er snel macht over het stuur verloren wordt :) . Neem ook wel aan dat er een limiet is, vroeg me af of iemand die al op had gezocht. Hoef ik het niet zelf te doen om mn nieuwsgierigheid te bevredigen :+
Voor wat het waard is: volgens chatgpt is het 20km per uur
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.