• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-06 08:49
De opties die mij in die 80 het meeste aanspreken zijn de chrome strips (vind ik persoonlijk een stuk mooier), het family-pakket (idd USB achterin voor de kinders), de halfleren stoelbekleding en die trekhaak is ook handig voor als ik de racefiets mee wil slepen op m'n fietsenrek.

De 60 heeft inderdaad ook toffe opties die de 80 dan weer niet heeft. Degene die je noemt, matrix LED, in hoogte verstelbare laadruimte (transportpakket).

Het enige verschil wat ik overigens zie op de foto's mbt. de trekhaak is dat op de ene foto een dop op de trekhaak zit en de andere niet. Het is zo'n inklapbare die via een knopje achterin kan ie worden ingeklapt.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen :z

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-06 13:35
Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:57:
De opties die mij in die 80 het meeste aanspreken zijn de chrome strips (vind ik persoonlijk een stuk mooier), het family-pakket (idd USB achterin voor de kinders), de halfleren stoelbekleding en die trekhaak is ook handig voor als ik de racefiets mee wil slepen op m'n fietsenrek.

De 60 heeft inderdaad ook toffe opties die de 80 dan weer niet heeft. Degene die je noemt, matrix LED, in hoogte verstelbare laadruimte (transportpakket).

Het enige verschil wat ik overigens zie op de foto's mbt. de trekhaak is dat op de ene foto een dop op de trekhaak zit en de andere niet. Het is zo'n inklapbare die via een knopje achterin kan ie worden ingeklapt.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen :z
Die trekhaken zijn echt heel anders op die twee fotos. De tweede foto (bij de muur) is een elektrisch inklapbare trekhaak. De eerste foto met het dopje is dat denk ik niet.

Denk er inderdaad nog maar eens goed over na. Best een lastige keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Cooler2020 op 10-06-2026 22:55 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:51
Kodess schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:05:
Altijd controleren door bij de proefrit te snelladen.
Mijn 2020 versie kon in theorie ook niet hoger dan 50kW.
Ik was bereid om die upgrade dan later te betalen. En toen ging ik na aankoop snelladen en haalde ik 130kW als ik begon met laden op 10%. Scheelde weer wat geld :D
Dit inderdaad. Mijn Enyaq uit 2020 (import uit Duitsland) kan ook zo snel opladen. In theorie dan, in de praktijk zorgt het gebrek aan preconditioneren ervoor dat we het zelden halen. Eén keer gezien geloof ik, maar meestal laad ik hem gewoon met 11kw.

De software van onze Enyaq is wel ondermaats hoor, goed om rekening mee te houden. Android Auto wat niet opstart, dus soms minutenlang, Android Auto wat soms supertraag reageert. Had ik bij een lease Enyaq uit 2021 ook dus het hoort een beetje bij die versie denk ik. Nieuwere versies zijn volgens mij een stuk beter.

Net een rapport gekregen van onze auto omdat we hem gaan verkopen, 91.4% SoH op 105.000km. Eigenlijk laden we zelden tot 100% en zelden aan de snellader, dus ik vond het persoonlijk een beetje tegenvallen. Er is ook een keer een accucel vervangen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-06 08:49
Cooler2020 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:54:
[...]

Die trekhaken zijn echt heel anders op die twee fotos. De tweede foto (bij de muur) is een elektrisch inklapbare trekhaak. De eerste foto met het dopje is dat denk ik niet.

Denk er inderdaad nog maar eens goed over na. Best een lastige keuze.
Hm, inderdaad zeg. Die op de foto met dop heeft geen oogje aan de onderkant terwijl die andere dat wel heeft :?

Ik laat deze sowieso maar gaan. In de komende maand zullen er vast meer uit de lease komen en het iv60-aanbod is dus ook best groot.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Fr1ek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Hm, inderdaad zeg. Die op de foto met dop heeft geen oogje aan de onderkant terwijl die andere dat wel heeft :?

Ik laat deze sowieso maar gaan. In de komende maand zullen er vast meer uit de lease komen en het iv60-aanbod is dus ook best groot.
@Cooler2020 heeft gelijk.
De eerste foto betreft een vaste trekhaak( of handmatig demonteerbare).
De tweede foto bij de muur is een elektrisch bedienbare.

Slordig van die dealer, betreft 2 verschillende auto's.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:45
Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:56:
Ik ben vanmiddag bij een iv80 wezen kijken uit 2022 met een SoH van maar liefst 96% bij 138k km. Het leek bijna te mooi om waar te zijn en na de advertentie beter bekeken te hebben is dat waarschijnlijk helaas ook zo. Bij snelladen staat nl. “nee”, dus die is met max 11 kW te laden?
Skoda is vanaf productie eind 2021 (week 48 zegt Google) gestopt met 50kwh en daarna standaard 125/135kwh. Belangrijk is dus wanneer deze auto van de band gerold is.

Snelladen (DC) kan altijd, alleen dus of max 50 of 135.

[ Voor 4% gewijzigd door Limbids op 11-06-2026 09:57 ]

Limbids

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:29
achterhoeker schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:56:
[...]

kun je voor dat geld niet beter de standaard dakdragers voor de coupé halen? Die heb ik bij de dealer opgepikt voor ik meen zo'n 250 euro. fietsendrager van een paar tientjes er bij en je bent ook klaar en nog eens een stuk veelzijdiger dan deze maffe zuignappen waar ik persoonlijk 0% vertrouwen in zou hebben
Ja inderdaad goed punt wel, ga die dakdragers eens bekijken!

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:00:
Ik ben een beetje op het verkeerde spoor gezet door Claude die onzin uitkraamde :X
Maar goed, ik ben het ermee eens dat we dit moeten testen bij een proefrit (onafhankelijk van of het een iv60 of iv80 is). De verkoper zegt nu, ondanks de fout in de advertentie, dat deze wel op >50 kW kan laden in ieder geval.

Ik ben het er nog niet met mezelf over eens of bijna 5k meer uitgeven voor de iv80 die ik heb gezien een goed idee is. Qua opties heeft ie net wat meer dan de iv60, een jaar jonger, de kleur is mooier IMO (blauw vs. donkergrijs) en ik denk (uiteraard niet op feiten gebaseerd) dat de 80's op termijn een hogere inruilwaarde hebben dan de 60's. Wat is jullie mening hierover? Het is me in ieder geval wel duidelijk geworden dat de iv80 veel sneller verkoopt dan een iv60.

De iv60 die ik eerder noemde heeft daarentegen Matrix LED-verlichting en een lagere km-stand. Moeilijk moeilijk :-(
Je kan jezelf afvragen welke opties het meest belangrijk voor je zijn en deze rangschikken. Daarnaast kritisch kijken naar het verschil in range en hoeveel % van je ritten je hier mee zou kunnen afdekken zonder onderweg te hoeven bijladen.
Wij hebben een iv60 maar zonder warmtepomp. We kunnen zo'n 95% van de ritten zonder tussentijds bijladen, maar die andere 5% concentreert zich voornamelijk in de wintermaanden, wanneer snel bijladen (>50 kW) er nauwelijks in zit door gebrek een pre-conditioning van de accu in de MY21. Met een iv80 komt die extra ~20 kWh accu voor een groot deel 'in het midden', tussen de 20%-80%, de 60% effectieve accu waar je in dagelijks gebruik probeert binnen te blijven. Die extra 20 kWh is 34% meer accu, maar komt neer op zo'n (77-58)/(58×60%)*100%=55% meer bereik in je 'dagelijkse' 20-80% bereik. Ik denk dat wij met een iv80 99,5% van onze ritten zonder bijladen onderweg kunnen maken.

Voor realistische actieradius getallen, raadpleeg de evdatabase. Die maakt onderscheid tussen stad, snelweg, winter en zomer en klopt mijns inziens aardig goed. Wel corrigeren voor je SOH natuurlijk.

Als je het geld op de bank hebt overweeg dan serieus de iv80 als je met de iv60 niet 95% van je ritten kunt maken. Als je moet kiezen tussen iv60 of iv80 heb ik persoonlijk liever een goedkopere iv60 met stoel/stuur verwarming, batterij preconditioning en warmtepomp, dan een duurdere iv80 zonder. Dit zijn in mijn ogen de cruciale opties om je bereik in de winter te maximaliseren en je laadtijd indien nodig te minimaliseren.

Om 12 uur 's nachts op een random bedrijventerrein met kids te staan bijladen omdat het winterweer tegenzat kan ik niemand aanraden. :+

Edit: typo

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:57
helloitsme schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:05:
[...]

in de skoda app onder "status" en dan autodetails kan je helemaal onderaan het digitale certificaat van de auto downloaden, daar staat de laadsnelheid van de auto op aangegeven
Kan je misschien aangeven waar dat exact staat in het certificaat? :)

©2004

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@hk12nl Pagina 1; links in het midden. Niet te missen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_ASantiBTtjQ5s2Msn1eVdnNjI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iwolcx4Y3cVcAwGwAVVCqguG.png?f=user_large

• hk12nl
J0YR1D3R schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:31:
@hk12nl Pagina 1; links in het midden. Niet te missen:

[Afbeelding]
En hiernaast staat 'DC 135 KW (10-80%)'.

Maar ik had eerder in dit topic begrepen dat dit iets anders betekende..

©2004

• J0YR1D3R
  • Niet online
@hk12nl Nee, toen keek je ergens anders:
hk12nl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:52:
Wij hebben de Enyaq uit 2021 sinds vorig jaar september. Naar volle tevredenheid. We hebben nog niet hoeven snelladen maar ik las in dit topic dat bij deze modellen het snelladen tot 150kw apart geactiveerd moest worden. Ik heb dus geen idee hoe dit bij onze auto zit maar nu zag ik laatst in de app bij 'status => autodetails => Max vermogen' 150kw staan. Zou dit betekenen dat het bij mij geactiveerd is?
Max vermogen ≠ Oplaadsnelheid. Max vermogen is het "motor"vermogen = 150kW = 204pk.

• hk12nl
J0YR1D3R schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:08:
@hk12nl Nee, toen keek je ergens anders:

[...]

Max vermogen ≠ Oplaadsnelheid. Max vermogen is het "motor"vermogen = 150kW = 204pk.
Ah, je hebt helemaal gelijk. Thx. d:)b

Maar om dan nog even duidelijkheid te verschaffen; er staan er bij mij dus 2. Wat zegt die 2e dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96-mt-0L5ECCxrDtMsOBwP26zOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCHBlUhOYrJAhisBAwWocrGT.jpg?f=fotoalbum_large

En zoals je aangeeft staat er bij jou ook 50 terwijl je wel de upgrade gehad heb. Dus je weet het dus pas echt als je de snellader eraan hangt en hij boven de 50 uitkomt toch? :)

[ Voor 56% gewijzigd door hk12nl op 11-06-2026 16:34 ]

©2004

• J0YR1D3R
  • Niet online
@hk12nl Dat is altijd de beste test, maar als je het zo leest zoals bij jou mag/kun je er wel vanuit gaan dat het erop zit d:)b

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-06 21:24
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik de super tevreden eigenaar van een Skoda Enyaq iV 60 Sportline. De auto bevalt echt uitstekend, maar er is één optie die ik wel erg mis: Adaptive Cruise Control (ACC). Er zit nu gewone, passieve cruise control op.

Omdat het een Sportline-uitvoering betreft (geleverd eind 2022, modeljaar 2023, draaiend op laatste versie software voor deze serie), zitten de benodigde radars en camera's voor zover ik weet fysiek al op de auto voor de standaard veiligheidssystemen (zoals Front Assist).

Mijn vraag aan jullie: is het mogelijk om ACC op dit specifieke model achteraf te activeren?

Ik heb zelf al een beetje rondgekeken;
  1. Via de In-Car Shop (Skoda Connect): Ik zie de optie hier momenteel niet tussen staan als 'Functions on Demand'. Komt dit door de specifieke softwareversie (ME3.x), of is dit modeljaar er simpelweg (nog) niet geschikt voor?
  2. Via coderen (VCDS / OBDEleven): Is dit puur een softwarematige vrijschakeling die via OBD te regelen is, of hangt er tegenwoordig een harde SWaP-licentie (Size Flash / Component Protection) van de VAG-groep aan vast waardoor dit niet zomaar zelf te coderen valt?
  3. Via de dealer: maar kon me hier niet een goed antwoord op geven..
Alvast bedankt.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
CodeBaker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:53:
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik de super tevreden eigenaar van een Skoda Enyaq iV 60 Sportline. De auto bevalt echt uitstekend, maar er is één optie die ik wel erg mis: Adaptive Cruise Control (ACC). Er zit nu gewone, passieve cruise control op.

Omdat het een Sportline-uitvoering betreft (geleverd eind 2022, modeljaar 2023, draaiend op laatste versie software voor deze serie), zitten de benodigde radars en camera's voor zover ik weet fysiek al op de auto voor de standaard veiligheidssystemen (zoals Front Assist).

Mijn vraag aan jullie: is het mogelijk om ACC op dit specifieke model achteraf te activeren?

Ik heb zelf al een beetje rondgekeken;
  1. Via de In-Car Shop (Skoda Connect): Ik zie de optie hier momenteel niet tussen staan als 'Functions on Demand'. Komt dit door de specifieke softwareversie (ME3.x), of is dit modeljaar er simpelweg (nog) niet geschikt voor?
  2. Via coderen (VCDS / OBDEleven): Is dit puur een softwarematige vrijschakeling die via OBD te regelen is, of hangt er tegenwoordig een harde SWaP-licentie (Size Flash / Component Protection) van de VAG-groep aan vast waardoor dit niet zomaar zelf te coderen valt?
  3. Via de dealer: maar kon me hier niet een goed antwoord op geven..
Alvast bedankt.
Je kunt met de je VIN op de site van Skoda opzoeken welke opties voor je auto, al dan niet na betaling, beschikbaar zijn.

Voor mijn Enyaq was het op de site (en volgens Pon) wel beschikbaar, maar stond het niet in het lijstje van opties wat ik kon aanschaffen in de auto en in de auto. Duurde een klein weekje, toen stond die er ineens wel tussen en kon het geactiveerd worden.

PVoutput

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Even ter check:

Heb je wel de extra pook bij je stuur? Die van mij heeft ook alleen normale CC, maar die zit in de richtingaanwijzers hendel. Daar kun je nooit ACC mee bedienen. Daarvoor is een losse hendel/pook onder de richtingaanwijzers hendel nodig.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41
ddgcpeters schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:26:
Even ter check:

Heb je wel de extra pook bij je stuur? Die van mij heeft ook alleen normale CC, maar die zit in de richtingaanwijzers hendel. Daar kun je nooit ACC mee bedienen. Daarvoor is een losse hendel/pook onder de richtingaanwijzers hendel nodig.
Met die extra pook/hendel en knoppen op het stuur zou dat wel moeten goedkomen. Heb zelf ook Travel Assist geactiveerd met OBDeleven op een iv60 die alleen ACC had.

• HmTeB
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-06 19:47
Klovan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Met die extra pook/hendel en knoppen op het stuur zou dat wel moeten goedkomen. Heb zelf ook Travel Assist geactiveerd met OBDeleven op een iv60 die alleen ACC had.
Werkt bij jou Travel Assist nog wel goed, dus zonder de irritante melding ‘Stuur overnemen’? Ik rij in een Enyaq 60 van oktober 2021, met versie 3.8 en het juiste 3-spaaks stuur. Afgelopen mei heb ik in Breda voor de derde keer TA en andere opties aan laten zetten, die telkens door grote updates teniet gedaan waren. Waar voorheen Travel Assist prima werkte krijg ik nu helaas ook vrij snel de melding ‘Stuur overnemen’ te zien; hoe goed ik het stuur ook vasthoud.....

• Klovan
  • Registratie: April 2000
HmTeB schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Werkt bij jou Travel Assist nog wel goed, dus zonder de irritante melding ‘Stuur overnemen’? Ik rij in een Enyaq 60 van oktober 2021, met versie 3.8 en het juiste 3-spaaks stuur. Afgelopen mei heb ik in Breda voor de derde keer TA en andere opties aan laten zetten, die telkens door grote updates teniet gedaan waren. Waar voorheen Travel Assist prima werkte krijg ik nu helaas ook vrij snel de melding ‘Stuur overnemen’ te zien; hoe goed ik het stuur ook vasthoud.....
Ik draai momenteel op versie 3.8 en heb sindsdien geen OTA-updates meer gedaan, dus geen idee of een update de boel overschrijft of aanpast.

Qua 'stuur overnemen'-melding, dit lijkt gewoon te werken zoals het hoort. Zolang je je handen bovenaan het stuur houdt, detecteert hij voldoende weerstand/aanraking en blijft het stil. Pas als je het stuur loslaat of onderaan vasthoudt, krijg de melding.

• HmTeB
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-06 19:47
Klovan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Ik draai momenteel op versie 3.8 en heb sindsdien geen OTA-updates meer gedaan, dus geen idee of een update de boel overschrijft of aanpast.

Qua 'stuur overnemen'-melding, dit lijkt gewoon te werken zoals het hoort. Zolang je je handen bovenaan het stuur houdt, detecteert hij voldoende weerstand/aanraking en blijft het stil. Pas als je het stuur loslaat of onderaan vasthoudt, krijg de melding.
Vreemd dat het bij mij dan ook met de handen bovenaan het stuur misgaat. Is jouw stuur wellicht ooit vervangen? Ik heb nog de originele.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:26
Klovan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Kennelijk werkt het dan niet zoals het hoort, want ik kan mijn stuur gewoon onderaan vasthouden zonder melding. Maar ik heb een MY24 Enyaq 60 sportline waarop standaard TA zit.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 13-06-2026 18:28 ]

• Keirtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:20
Ik heb een my 2023 iV 80, met versie 3.8, ik heb het pookje voor ACC, capaciteit stuurwiel en de juiste knoppen op het stuur. Ik heb gewoon standaard cruise control. Al twee keer een proef periode van een maand met ACC gereden, dus dan werkt dat prima. AT heb ik niet, maar heb nu met ODB11 Travel assist aangezet., ook het capacitive stuurwiel aangezet. Vanaf 60 km\h gaat het aan, en ben daar best blij mee. Als ik alle benodigde opties aanzet, krijg ik de melding dat ACC niet aan staat, vandaar dat enkel TravelAssist aan staat. Dan kan ik het dus niet uitzetten via de knop rechts boven op het stuur.

OK probeer ik al een tijdje ACC aan te zetten, maar het werkt niet. Ik krijg geen foutmelding, kan het enkel niet inschakelen, enkel de 2 opties cc and speed limit zijn beschikbaar. Ik vraag me af hoe dit kan, waarom werkt het niet, of doe ik iets fout?? Iemand hier ervaring mee?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-06 19:59
Nog 9 nachtjes slapen en dan wordt mijn in April bestelde Enyaq 85 my27 geleverd. Hij zou eerst half Juli komen maar nu 3 weken eerder.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:24
Ik heb net ook bericht gehad, mijn levertijd zou rond 20 juli moeten worden. De auto is volgens de dealer onderweg naar PON op dit moment en gaat dan naar Ames.

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:43
D.deJong schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:02:
Nog 9 nachtjes slapen en dan wordt mijn in April bestelde Enyaq 85 my27 geleverd. Hij zou eerst half Juli komen maar nu 3 weken eerder.
Ben wel benieuwd hoe vroeg/laat in April. Ik heb 28 april besteld (ook de 85 my27), voorspelling op dat moment was levering op 24 juli. Nog geen updates gehad.

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:43
sorted.bits schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:29:
Ik heb net ook bericht gehad, mijn levertijd zou rond 20 juli moeten worden. De auto is volgens de dealer onderweg naar PON op dit moment en gaat dan naar Ames.
Bedoel je toevallig 20 juni? Of duurt transport echt 5 weken? (En wederom wel benieuwd op welke datum besteld.)

• sorted.bits
casperjoost schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Bedoel je toevallig 20 juni? Of duurt transport echt 5 weken? (En wederom wel benieuwd op welke datum besteld.)
Helaas, 20 juli, na productie duurt het schijnbaar echt 5 / 6 weken. 22 April is hij besteld, het betreft een MY27 SUV RS.

• D.deJong
casperjoost schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Ben wel benieuwd hoe vroeg/laat in April. Ik heb 28 april besteld (ook de 85 my27), voorspelling op dat moment was levering op 24 juli. Nog geen updates gehad.
8 April besteld, 24 Juni leveren.

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-06 17:26
Zijn er mensen hier met een originele, elektrische trekhaak?

Ik ga de mijn achteraf laten inbouwen, origineel bij de dealer. Weet iemand of dat een Fix4bike kogel is?

| Losing my religion |

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:27
tzeunis schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:35:

Ik ga de mijn achteraf laten inbouwen, origineel bij de dealer. Weet iemand of dat een Fix4bike kogel is?
Nee, dat is het niet.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:49

Mr-D.

interpunctie? no hero here

tzeunis schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:35:

ik heb dit vorige maand laten doen kan wel een foto delen indien gewenst.

sneller usenet? tips en tricks

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-06 20:09
https://shop.skoda.be/nl/voor-uw-wagen/trekhaken/62d6a9894a7688320e865f88/62d6a9894a7688320e865f89/1/12

Dus misschien is een foto wel handig, want het lijkt tegenstrijdig met de shop.
Ik gebruik hem te weinig en mijn fietsendragen heeft het niet, dus geen actieve herinnering aan.
edit:
AlstuAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkxnHHzKRT9JnJ7t6w-jHX8CucY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjfHB10G6VWZzQqPxYzWInUw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Mirx_NL op 18-06-2026 12:48 ]

• D.deJong
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NgiIQ49nS26j2UYK7GpJE-Fow0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFzSCHm3ZIZaHP2WwI9KYav4.jpg?f=fotoalbum_large

Smokey Diamond is bij lange na niet hetzelfde als brilliant silver zoals mij schouderophalend werd verteld door een verkoper, ik ben er blij mee.

Nog 5 nachtjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZye8TvQEUwTChyx_Xg8KlJOZtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMhN4IhiK3ARmx4Ry7BIHBJN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door D.deJong op 19-06-2026 17:07 ]

• sorted.bits
Ziet er goed uit, waarom zou die plaat op het dashboard liggen?

• Mr-D.

Mr-D.

sorted.bits schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:32:
Ziet er goed uit, waarom zou die plaat op het dashboard liggen?
Voor een rit naar de poetser? (hoop ik)

• sorted.bits
Mr-D. schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Voor een rit naar de poetser? (hoop ik)
Komt vast goed. Plaatsen ze van die mooie kentekenplaten straks? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ipv van die standaard gestampte.

• D.deJong
Poetser inderdaad, die zit daar om de hoek maar dan moet je toch over de openbare weg.

• D.deJong
sorted.bits schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Komt vast goed. Plaatsen ze van die mooie kentekenplaten straks? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ipv van die standaard gestampte.
Geen idee wat voor platen er op komen. Dat is voor mij niet echt een item, ik heb wel gevraagd of ze de emblemen van de kofferklep afhalen.

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:27
Ik moet terugkomen op mijn eerdere antwoord over de fix4bike trekhaak. Mijn Enyaq uit 2021 met een af-fabriek trekhaak blijkt deze nokken dus WEL te hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van fix4bike gehoord had en dat deze nokken me nooit opgevallen waren.

Na vijf jaar weer wat geleerd over de Enyaq 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4E8rp-vkVwpZxw3OTMXAGZuAJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qBTVQZbYzSXRtRD3B2nCuGo.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Scorpio_King schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Ik moet terugkomen op mijn eerdere antwoord over de fix4bike trekhaak. Mijn Enyaq uit 2021 met een af-fabriek trekhaak blijkt deze nokken dus WEL te hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van fix4bike gehoord had en dat deze nokken me nooit opgevallen waren.

Na vijf jaar weer wat geleerd over de Enyaq 👍

[Afbeelding]
Loopt naar auto.. verhip heb ik ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfZW8rwowupyyyVndKa816j5LJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxezXd2BLWGVHpUWNpz9H3P9.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wat geleerd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ocmer
  • Laatst online: 08:01
Ik ben inmiddels ook aan de beurt. Van mijn Enyaq 80 uit 2022 wil de laadklep niet meer open :-(
Valt dit nog onder garantie/coulance als ik hiervoor naar een Skoda dealer ga? Of kan ik net zo goed naar een lokale generieke garage

• elmoxx
  • Registratie: December 2006

elmoxx

xx xx xx

ocmer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:15:
Ik ben inmiddels ook aan de beurt. Van mijn Enyaq 80 uit 2022 wil de laadklep niet meer open :-(
Valt dit nog onder garantie/coulance als ik hiervoor naar een Skoda dealer ga? Of kan ik net zo goed naar een lokale generieke garage
Vergeet t maar.. bij ons was t 2 jaar en 3 maanden na nieuwe aanschaf al raak, geen cent coulance oid bij de pon dealer. Ik heb het maar laten zitten aangezien ze ook niet konden beloven dat het met het vervangen daarna goed zou blijven.

Festina lente

• ddgcpeters
  • Nu online
ocmer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:15:
De mijne kostte begin deze maand welgeteld 150 euro bij de service partner.

Wellicht dat een onafhankelijke het goedkoper doet, het motortje zelf schijnt niet zo duur te zijn en de vervanging een redelijk eitje voor iemand met ervaring.

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-06 07:41
Ik heb een glitch in het panoramadak van mijn Enyaq iV 80 Sportline uit 2022.

Het dakraam reageert niet meer op de bediening van de console in het plafond. Het zonnescherm werkt wel, en ook het raam gaat deels open en dicht als ik met de autosleutel alle ramen "open" en "sluit" (knopje op de sleutel ingedrukt houden). Het raam gaat dan op een kier open staan.

Google AI vertelde me om gedurende langere tijd de bediening in het midden van de console"streep" ingedrukt te houden, zodat de console opnieuw zou opstarten? Dat heb ik geprobeerd maar het helpt niet...

Heeft iemand een tip voordat ik naar de garage ga?

More Power Igor! More Power!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-06 15:11
bakmeel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:43:

Het dakraam reageert niet meer op de bediening van de console in het plafond. Het zonnescherm werkt wel, en ook het raam gaat deels open en dicht als ik met de autosleutel alle ramen "open" en "sluit" (knopje op de sleutel ingedrukt houden). Het raam gaat dan op een kier open staan.

Google AI vertelde me om gedurende langere tijd de bediening in het midden van de console"streep" ingedrukt te houden, zodat de console opnieuw zou opstarten? Dat heb ik geprobeerd maar het helpt niet...

Is die misschien oververhit? Ik had vorig jaar dat de controls het soms niet deden als het te heet was.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:27
ddgcpeters schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:46:
[...]

De mijne kostte begin deze maand welgeteld 150 euro bij de service partner.

Wellicht dat een onafhankelijke het goedkoper doet, het motortje zelf schijnt niet zo duur te zijn en de vervanging een redelijk eitje voor iemand met ervaring
Zelfs zonder ervaring echt een fluitje van een cent. Een motortje kan je voor €40 ergens vinden. Dan een paar lepels kopen die je ook gebruikt voor panelen loswrikken :). Je hebt ook een paar torx schroevendraaiers nodig. Dan is het 5min en een paar tientjes en je kan weer door.

Zie ook: YouTube: How to remove the inside of fuel lid or charging port solenoid fro...

• ddgcpeters
  • Nu online

Raar maar waar: bij sommige mensen werkte hij weer na uit en aan zetten van de binnenverlichting die er naast zit..

• Puss
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:28

Heb ik ook wel eens gehad, ik had toen het vermoeden dat het inderdaad met de warmte te maken had, of dat ik de dag ervoor de auto door de wasstraat had gereden… na een dag werkte alles weer en sindsdien geen problemen meer gehad (meer dan een jaar geleden). Wellicht dus nog ff afwachten..?

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
De levering van mijn Enyaq is vervroegd. Oorspronkelijk zou deze 17 juli geleverd worden, maar ik kreeg een bericht dat dit naar de 30 juni is verzet. Nu kan ik er ook direct mee op vakantie.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:57
Nu we het toch over panorama daken hebben; die van mij kraakt sinds een tijdje. Heel irritant, maakt niet uit of ie open of dicht is en ook als je er tegenaan drukt verandert er eigenlijk niks. Heb de rubbers al opnieuw ingevet. Iemand een idee?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-06 23:53
elmoxx schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:44:
[...]

Vergeet t maar.. bij ons was t 2 jaar en 3 maanden na nieuwe aanschaf al raak, geen cent coulance oid bij de pon dealer. Ik heb het maar laten zitten aangezien ze ook niet konden beloven dat het met het vervangen daarna goed zou blijven.
Met het vervangen blijft het ook niet goed. Bij onze MY2021 is die al een keer vervangen en daarna weer defect gegaan. Voor de hele handige Tweaker kan je zelf het motortje bestellen en vervangen. Er is een youtube guide van de ID4 die gelijk is aan de Enyaq. Of je kan gewoon de finnetjes er af knippen.

Onderdelen and 8V0 862 159 (motor) en 5LG 809 702 (laadklep mocht je hem beschadigen). Al met al nog geen 15 minuten werk.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Pixal schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:41:
Vroeg me steeds af hoe je erachter komt welke dan stuk is. Tot ik wat beter leek. Is toch vrij subtiel dit. Binnenkort eens kijken of t klopt als de nieuwe binnenkomt.[Afbeelding]
Inmiddels de sensor rechtsvoor vervangen. Via eBay in de UK besteld dus incl invoerheffing en nog 12 GBP spray service voor de juiste kleur net 90 euro toch nog steeds goedkoper dan via de dealer. Installeren was een eitje, stuur volledig naar links 4 torx schroefjes in de wielkast en ik kon er met 1 hand bij.

Maar diezelfde dag kwam er een kleine applicatie update en ik weet niet of het daardoor kwam of door het vervangen van de sensor maar ik kreeg opeens een melding dat de SOS module defect was (is APK afkeur en irritant).

Daarop heb ik eerst zekering 19 er 5 min uit gehad met auto op slot. Na terugplaatsen was de SOS noodhulp storing er nog steeds en werd ik getrakteerd op een Airbag storing. Online gelezen dat deze fout niet zonder meer te resetten is maar ik was 100% zeker dat er geen sprake was van een echt defect en begreep ook dat de SOS module soms een valse storing geeft dus meteen een OBDeleven besteld om beide storingen te resetten. En inderdaad SOS module storing was redelijk snel verholpen, backup batterij melding leek vals want was gewoon weer 100%. De airbag storing was in eerste instantie ook snel verholpen.

Maar toen besloot ik een aantal simpele wijzigingen te doen mbt achterruitewisser (die gaat op de snelweg aan als de voorruitenwissers aan staan en hij stuitert soms over een droge ruit). Terwijl ik bezig was ook de Enter en exit melding geprobeerd uit te zetten. Die pogingen bleken allemaal niet te werken en vervolgens kwam er een andere airbag storing voor in de plaats die zich niet meer liet resetten.

Wijzigingen teruggedraaid en vervolgens 1.5 uur in de auto gezeten met 17 storingen die ik vanmiddag nog niet had die zich niet lieten resetten. Beetje boos dat de boel zo ziekelijk gevoelig is en wilde het bijna opgeven, tot ik besloot een meter naar achter en naar voren te rijden, daarna nog een reset en alle fouten waren direct weg.

OBDeleven is voor mij nog net iets te uitdagend. PDFs en codes online sluiten net niet aan bij wat ik zie of zijn van toepassing op een oudere versie van de auto of de app. Wijzigingen en scannen duurt lang. Op een gegeven moment laptop er maar bij gepakt maar je zit net buiten bereik van wifi met een telefoon die snel leeg loopt te kloten in een onhandige houding. Ondertussen zijn instellingen verre van logisch, is toch niet al te moeilijk om de werking van de honderden Duitse / cryptische termen een soort van te documenteren?

Ik weet dat ze voor redelijk dure credits wel kant en klare "apps" hebben om bepaalde zaken met 1 druk op de knop te configureren maar dat ik dan vervolgens niet eenvoudig de codes kan vinden om dat zelf te doen stoort me wel een beetje. Waarom staan er iets van 6 interval tijden bij de achterruitewisser zonder dat volledig duidelijk is wat ze betekenen? 😵‍💫

Affijn, zal weer aardig wat middagen googlen worden om uit te vinden. Als ik nog durf.

• sorted.bits
D.deJong schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:54:
[Afbeelding]

Smokey Diamond is bij lange na niet hetzelfde als brilliant silver zoals mij schouderophalend werd verteld door een verkoper, ik ben er blij mee.

Nog 5 nachtjes

[Afbeelding]
Is het vandaag? :9

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-06 11:47
Nieuwe Kkoda Enyaq Business Edition 82KW in h olive green, met Regulus en Business Upgrade pakket - Advanced besteld verwachte leverdatum 11-09-2026

• D.deJong
Het is vandaag.

One pedaldriving is top, het systeem is retesnel, de extra pk’s van de 85 ten opzichte van de vorige serie 60 voel je echt goed, de frunk is klein maar mooi voor de kabel en crannycharger tijdens de vakanties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC7o8lzlZY9VMF-b-l0Bo0kJ8kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIl8J1cgWYwvcfjl5fUy0Ykm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeUqDPSrj8nGnIZZxjmvVAd9i6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gc9V2RlswJofgRAdhJB8zItV.jpg?f=fotoalbum_large

• frank3523
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 16:05
D.deJong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Het is vandaag.

One pedaldriving is top, het systeem is retesnel, de extra pk’s ten opzichte van de vorige serie 60 voel je echt goed, de frunk is klein maar mooi voor de kabel en crannycharger tijdens de vakanties.
Nou mooie Bak, Ben benieuwd hoe het nieuwe infotainment systeem bevalt. En of dat de achter Camera nu beter is geworden.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:51

Fiets

A.K.A. Bambi

Toevallig met dit weer lijkt onze warmtepomp het een stuk minder goed te doen. Is dat normaal met een warmtepomp of herkenbaar voor een Enyak?

En.. is er iets wat je er zelf aan kunt doen? (ik verwacht het niet..)

Na wat verder proberen, passagierskant is zelfs kouder als die op eco staat dan de bestuurderskant op LO…

[ Voor 20% gewijzigd door Fiets op 24-06-2026 18:34 ]

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• cryptapix
Fiets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:19:
Toevallig met dit weer lijkt onze warmtepomp het een stuk minder goed te doen. Is dat normaal met een warmtepomp of herkenbaar voor een Enyak?

Wat moet je warmtepomp volgens jou nu anders doen? Ik heb geen warmtepomp en de airco heeft het met dit weer gewoon moeilijker, dat is niet zo gek toch?

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:51

Fiets

A.K.A. Bambi

cryptapix schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Wat moet je warmtepomp volgens jou nu anders doen? Ik heb geen warmtepomp en de airco heeft het met dit weer gewoon moeilijker, dat is niet zo gek toch?
Als er geen koude lucht uit komt is dat wel opvallend. Het is alsof dat hij niet aan staat.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Het is vandaag.

One pedaldriving is top, het systeem is retesnel, de extra pk’s ten opzichte van de vorige serie 60 voel je echt goed, de frunk is klein maar mooi voor de kabel en crannycharger tijdens de vakanties.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Frunk en gasveer heb ik ergens anders los moeten bestellen. Standaard nu?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• cryptapix
Fiets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Als er geen koude lucht uit komt is dat wel opvallend. Het is alsof dat hij niet aan staat.
Ja dat kan vanalles zijn. Van technische/elektrische storing tot een lek. Ik vrees dat je even naar de garage moet.

• elektriekert
  • Nu online

Na wat verder proberen, passagierskant is zelfs kouder als die op eco staat dan de bestuurderskant op LO…
de uirvoering met warmtepomp in de Enyaq is wel storingsgevoeliger. Wellicht toch even eem afspraak inplannen.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:30
Het vooraf aanzetten van de koeling is deze dagen toch wel heerlijk :) . Een paar minuten is al genoeg om de ergste warmte uit de auto te krijgen.

• sorted.bits
[...]

Het is vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Volgens mij zijn er nog niet veel met een MY27 in dit topic?

• Solarman
  • Niet online

Een aantal weken geleden ook dat er geen koude lucht meer uit de openingen kwam, bleek een vastgelopen overdrukklep te zijn van de warmtepomp.
Deze is vervangen waarna alles weer uitstekend werkt.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• onetime
  • Niet online
@Solarman Garantie of hoe oud is jouw Enyaq en wat waren de kosten?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• D.deJong
onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:16:
[...]

De Frunk en gasveer heb ik ergens anders los moeten bestellen. Standaard nu?
Jep, die 21 liter is net genoeg voor de kabel en eventueel een grannycharger voor de vakantie.

[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 25-06-2026 16:16 ]

• Solarman
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:43:
@Solarman Garantie of hoe oud is jouw Enyaq en wat waren de kosten?
Is een private lease uit juni 2025, dus voor mij geen kosten.
Deze reparatie is sowieso onder garantie vervangen.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb de laatste tijd een bonkend geluid bij mijn rechter voorwiel. Klonk meteen alsof er iets van een draagarm of kogel los zat.

Was eerst moeilijk te horen en alleen op klinkerweggetje. Is toen bij een garage om de hoek op de brug geweest. Ze hebben een half uurtje gekeken. Wiel, ophanging, lagers, rem, stabilisatorstang en zelfs vering etc nergens een mankement gevonden. Wel zat rechtsvoor een koelvloeistof reservoir niet meer in het daarvoor bedoelde kliksysteem en hebben ze op zn plek gedaan, en ik hoopte even dat die tegen metaal had geschud.

In ieder geval een soort van tijdelijk opgelucht dat er niets ernstigs of onveilig los was maar het geluid is er weer en begint nu wel vaak op te treden, elke oneffenheid in de weg zegt iets "kloenk". Nu te warm maar ik ga hem zelf ook nog maar eens op een krik zetten, en speling zoeken en anders maar naar de dealer want dan heb je natuurlijk iets meer kans dat ze het eerder herkennen. Wat kan dat nou zijn 😡

• Avalanche17
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06 09:47
sorted.bits schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Ziet er goed uit. Volgens mij zijn er nog niet veel met een MY27 in dit topic?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC-ZQReBOawddGbfermEqiL3WjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3sAV86rV4PgWaZTnqIxsHYX.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week vrijdag opgehaald :*) MY27 is qua infotainment wel een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn oude MY21, maar nog wel beetje zoeken naar alle instellingen

• Mr-D.

Mr-D.

Wat mij de laatste tijd opvalt is als ik een donkere vrachtauto inhaal dat de rechterbuitenspiegelmeldingslampje uitblijft. is dit ook bij andere opgevallen?
(goede voor scrabble)

• sorted.bits
Avalanche17 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]

Vorige week vrijdag opgehaald :*) MY27 is qua infotainment wel een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn oude MY21, maar nog wel beetje zoeken naar alle instellingen
Nice! Nog een RS. Die kleur was eigenlijk mijn favoriet, maar hier in het dorp rijdt al er precies zo 1 rond.

• dokasensai
sorted.bits schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Nice! Nog een RS. Die kleur was eigenlijk mijn favoriet, maar hier in het dorp rijdt al er precies zo 1 rond.
Ja geweldige kleur jammer dat die niet op de sportline te bestellen is. al vind ik de Olibo Green ook een hele mooie kleur

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 10:13
Mijn 2021 Enyaq heeft recent bij de dealer de update naar naar 3.8 gekregen. Ineens is het menu met laadlocatie "nog niet beschikbaar" en zijn mijn voorkeurstijden dus ook verdwenen. Is dit een bekende bug?

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• cryptapix
Mr-D. schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:45:
Wat mij de laatste tijd opvalt is als ik een donkere vrachtauto inhaal dat de rechterbuitenspiegelmeldingslampje uitblijft. is dit ook bij andere opgevallen?
(goede voor scrabble)
Niet alleen bij donkere vrachtauto’s. cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Veneficus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:57:
Mijn 2021 Enyaq heeft recent bij de dealer de update naar naar 3.8 gekregen. Ineens is het menu met laadlocatie "nog niet beschikbaar" en zijn mijn voorkeurstijden dus ook verdwenen. Is dit een bekende bug?
Ik had laatst ook na een update dat dingen ontbraken, ik weet niet zeker of dat hetzelfde euvel kan zijn maar ik had helemaal geen data meer in de auto zichtbaar (trip distance totaal, sinds laden en sinds start allemaal 0).
Een nachtje laten rusten en de volgende dag was alles weer aanwezig en werkend.

• elektriekert
  • Nu online
sorted.bits schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:07:
[...]

En je wil niet met dezelfde kleur auto rondrijden?

• sorted.bits
elektriekert schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:46:
[...]

En je wil niet met dezelfde kleur auto rondrijden?
Dat klopt. En aangezien de kids stemden op zwart, ik twijfelde en mijn vrouw als enige deze grijs had. Is het uiteindelijk zwart geworden.

Ook: de afleverdatum staat nu vast! 21 juli 😕, nou ja, minder dan een maand!

[ Voor 11% gewijzigd door sorted.bits op 27-06-2026 10:25 ]

• ddgcpeters
  • Nu online
Vandaag terug gereden uit oostenrijk. Prettige auto om mee te rijden, maar met deze temperaturen wel 1 groot nadeel gevonden. Na het snelladen bij 38+ graden buitentemp gaat de koeling volledig naar de accu. De eerste 20 min rijden hadden we dus geen airco maar warme lucht |:( . Dat was dus echt vol op zweten geblazen met 38 graden.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
Vandaag terug gereden uit oostenrijk. Prettige auto om mee te rijden, maar met deze temperaturen wel 1 groot nadeel gevonden. Na het snelladen bij 38+ graden buitentemp gaat de koeling volledig naar de accu. De eerste 20 min rijden hadden we dus geen airco maar warme lucht |:( . Dat was dus echt vol op zweten geblazen met 38 graden.
Vreemd, vorige week met 37/38 buitentemp wat op het scherm werd aangegeven na laden echt geen last van gehad. En daarnaast, airco en koeling van het accusysteem lijken mij 2 verschillende systemen. Overigens rij ik een my22.

• ddgcpeters
  • Nu online
ebk71 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Vreemd, vorige week met 37/38 buitentemp wat op het scherm werd aangegeven na laden echt geen last van gehad. En daarnaast, airco en koeling van het accusysteem lijken mij 2 verschillende systemen. Overigens rij ik een my22.
Die van ons is een my21. Bij eerdere berichten heb ik ook gezien dat mensen warme lucht binnen kregen wanneer ze met een (te) volle accu lang van een berg afreden, en dus veel terugwinning hadden. Vandaar mijn aanname dat de koeling naar de accu ging. Zeker omdat in andere gevallen de airco binnen een paar minuten koud is, en niet pas na 20 minuten. Die eerste 20 minuten moet de kou toch ergens gebleven zijn.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:09
dokasensai schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:12:
[...]

Ja geweldige kleur jammer dat die niet op de sportline te bestellen is. al vind ik de Olibo Green ook een hele mooie kleur
Hij staat er bij mij gewoon bij als ik de sportline configureer. Uni lak selecteren ipv metallic lak -> steel grey

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:22
ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:28:
[...]

Die van ons is een my21. Bij eerdere berichten heb ik ook gezien dat mensen warme lucht binnen kregen wanneer ze met een (te) volle accu lang van een berg afreden, en dus veel terugwinning hadden. Vandaar mijn aanname dat de koeling naar de accu ging. Zeker omdat in andere gevallen de airco binnen een paar minuten koud is, en niet pas na 20 minuten. Die eerste 20 minuten moet de kou toch ergens gebleven zijn.
Vwb warme lucht in interieur bij afdalen met een volle accu gaat het om dumpen van warmte van de accu in het interieur. De regeneratieve energie kan de auto immers niet kwijt in de accu. Heb eens op YouTube een video gezien van iemand met een ID7 waarbij dat ook speelde.

In jouw geval kan het dus ook goed zijn dat de accu niet zozeer gekoeld moest worden maar vooral zijn warmte kwijt moest en dat in het interieur doet. Overigens bijzondere ontwerpkeuze van VAG om dan voor het interieur te kiezen om de warmte kwijt te kunnen. Daar hadden ze toch ook iets anders op kunnen bedenken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Taxus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:06:
[...]

Vwb warme lucht in interieur bij afdalen met een volle accu gaat het om dumpen van warmte van de accu in het interieur. De regeneratieve energie kan de auto immers niet kwijt in de accu. Heb eens op YouTube een video gezien van iemand met een ID7 waarbij dat ook speelde.

In jouw geval kan het dus ook goed zijn dat de accu niet zozeer gekoeld moest worden maar vooral zijn warmte kwijt moest en dat in het interieur doet. Overigens bijzondere ontwerpkeuze van VAG om dan voor het interieur te kiezen om de warmte kwijt te kunnen. Daar hadden ze toch ook iets anders op kunnen bedenken.
Hoe zie je dat voor je dat kinetische energie word omgezet in warmte? Als bijproduct alla, maar als de accu vol is pakt hij toch gewoon de schijfremmen? Daarnaast, hij kan 50kW oid regeneren, als je dat in je interieur zou dumpen zou je binnen notime aan >50gr zitten. En boven op de berg volladen is natuurlijk ook gewoon een beetje dom. >:)

• ddgcpeters
  • Nu online
Nou ja, van die 50kw gaat natuurlijk een groot deel naar opgeslagen energie, maar de accu wordt wel warm van. En blijkbaar als dat teveel wordt, wordt de warmte het interieur in gedumpt.. was in ieder geval niet prettig bij 40 graden gisteren

• sorted.bits
Nano2009 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Hij staat er bij mij gewoon bij als ik de sportline configureer. Uni lak selecteren ipv metallic lak -> steel grey
Ja, volgens mij is die Mamba Green de enige kleur die RS exclusief is, anders zag je ook niet zoveel van die grijze versies rijden.

• Puss
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:28
Bij mijn auto is sinds vorig weekend, toen het op zondag ook al vrij warm was, het slotje dekseltje van de SOS knop boven je hoofd los gegaan… Het dekseltje hangt nu aan de scharniertjes maar kun je niet meer dicht klikken. Best irritant, dat rode lampje in je rechter bovenhoek tijdens het rijden in het donker.

Ik denk dat ik het met dubbelzijdige tape gewoon ff dicht maak, maar vroeg me af of er hier iemand zoiets wel eens heeft gezien en/of wellicht een beter idee heeft?

• Limbids
Taxus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:06:
[...]

Ook (afdalen) zonder een "volle" accu gaat de warmte op gegeven moment naar het interieur. Daar krijg je dan een melding over in de auto. In mijn geval was het afdaling van een bergpas waar ik de ACC op 50 km/u had ingesteld en daarbij dan continu aan het regenereren was (SoC rond 65%).
Na een tijdje kreeg ik de melding dat de verwarming werd ingeschakeld ivm afvoeren warmte in systeem.
(Uiteindelijk was dat wel mijn zuinigste rit tot nu toe, bij aankomst op bestemming gemiddeld verbruik van -/- (minus) 9 kWh / 100km (en van 65% weer op 75% onderaan de berg))

Limbids

• cryptapix
Mijn leaseauto mag morgen weer naar de garage voor het vervangen van de speaker in het dashboard en het repareren van een parkeersensor. Bij het online inchecken zag ik de prijs en die is niet misselijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6vkQuApa1YgzyXjmz9gVJyOD5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrnpNpy1cyHJZczQLzaX2Suk.jpg?f=fotoalbum_large
De vorige keer (ja, 2e keer al in 1.5 jaar) was het een stuk goedkoper meen ik.

Edit:
Vorige keer (aug 2024)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwKlmpIAKThu0QyJzvUQjFim0nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1kGpC499lIaREITr7NGEQNZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door cryptapix op 28-06-2026 19:27 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:23:
Mijn leaseauto mag morgen weer naar de garage voor het vervangen van de speaker in het dashboard en het repareren van een parkeersensor. Bij het online inchecken zag ik de prijs en die is niet misselijk:
[Afbeelding]

Edit:
Vorige keer (aug 2024)
[Afbeelding]
Die sensor kost maar 80 euro of zoiets. Dure verf dan dus😂

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• BGFG
  • Laatst online: 07:57
cryptapix schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:23:
[Afbeelding]

Edit:
Vorige keer (aug 2024)
[Afbeelding]
Schandalig!

• cryptapix
Ronald.42 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:46:
[...]

Die sensor kost maar 80 euro of zoiets. Dure verf dan dus😂
Dit is zo te zien inclusief sensor + montage. Dat staat namelijk verder niet op de lijst. Maar goed, blijft prijzig.

• dokasensai
Nano2009 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Ik bedoelde de Mamba Green. dat vind ik een prachtige kleur alleen op de RS uitvoering te kiezen

• sorted.bits
dokasensai schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Ik bedoelde de Mamba Green. dat vind ik een prachtige kleur alleen op de RS uitvoering te kiezen
Die kwam hier al helemaal niet door de commissie :).

MY27 rijders, waar ik benieuwd naar ben, wat is het app aanbod ondertussen? Kan je tijdens het laden gewoon Netflix kijken of is het beperkt tot een kleine set apps?

• onetime
  • Niet online
Aan de TopicStart toegevoegd:

Het hoeft niet zo saai als de meeste auto's tegenwoordig met die extreem beperkte kleurkeus bij aanschaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyDRXKRid6ueWPp6iP2-yG8gzz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wk7NdGz8gLAym0ZZXaWvWB8C.webp?f=fotoalbum_large
Moest deze delen. Want ik vind toch toch wel vet op die auto. Aldus 911GT2.

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Evilpenguin schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:04:
De levering van mijn Enyaq is vervroegd. Oorspronkelijk zou deze 17 juli geleverd worden, maar ik kreeg een bericht dat dit naar de 30 juni is verzet. Nu kan ik er ook direct mee op vakantie.
Ik kreeg net een telefoontje dat er een verplichte update uitgevoerd moet worden en dat de auto niet morgen geleverd kan worden. Hopelijk kan het donderdag nog aangezien we maandag op vakantie gaan.
Iemand anders nog gehoord van een verplichte update/terugroepactie?

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:39
Vorige week heb ik mijn eerste lange rit naar het midden van het hete Frankrijk gedaan met mijn Enyaq 80 uit december '21. Op de terugreis was het gelukkig bewolkter en een graad of 28. Het laden bij de eerste stop bij Ionity Roye (15% -> 41%) ging een stuk sneller dan bij de tweede stop Ionity Seclin (5% -> 77%). Het begon goed met 170 kW, maar zakte de tweede keer keihard in vanaf 43% richting ongeveer 50kW. Het was niet druk bij de laders. Op de heenreis merkte ik hetzelfde patroon, maar toen was het echt in de volle zon bij 37 graden. Ik heb tussendoor doorgaans 110 km/u gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stIBTUfOQivqnbyEZJ3vvJfK8gs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6yo8AMQWOBPzGYmPkCykuTMI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_GT-eHhO8vZUzbOhNIFe8SmRVY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ulCEmiruxTPkxPG0wZhiLDYW.png?f=fotoalbum_tile
Wat kan dat zijn? Bij de terugreis met bewolking en 28 graden had ik beter verwacht.

Ook vind ik het verbruik wel tegenvallen met zo'n 20 kWh / 100 km op de eco-stand. Zonder trekhaak, zonder dakkoffer etc. Wel nog op winterbanden en uiteraard de airco aan op 21 graden.

Verdere lessons learned:
  • Plug en charge via de Skoda Powerpass (Elli) werkt niet. Ik heb altijd mijn pasje moeten gebruiken voor authenticatie.

[ Voor 5% gewijzigd door mmmmarc op 29-06-2026 17:16 ]

• Richard33
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:40
Afgelopen week met de enyaq 85 (21inch velgen) met vouwwagen en dakkoffer naar de Alpen gereisd. Gemiddeld verbruik over 1244km, 27,3kW/h bij een snelheid van zo’n 100-110 gemiddeld. airco de hele reis vol aan ivm 30+ onderweg. Opladers ook wel een gedoe soms.

Abrp gebruikt om aanhanger vriendelijke te vinden maar dat is niet altijd gegarandeerd.

Onderweg een ionity gehad waarbij je met aanhanger kon staan maar als er iemand naast je ging laden, kon je de draai niet meer maken om weg te rijden. Verder nog een ionity gehad waarbij hij niet wou laden aan 2 palen. Heerlijk in 38 graden, vouwwagen ontkoppelen en steeds een andere paal proberen..

De laadstations van Fastned zijn echt perfect! Zeer veel ruimte, werken meteen en op bereikbare locaties.

Verder is het een heerlijke reis auto 😎

• Limbids
Richard33 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:41:
Afgelopen week met de enyaq 85 (21inch velgen) met vouwwagen en dakkoffer naar de Alpen gereisd. Gemiddeld verbruik over 1244km, 27,3kW/h bij een snelheid van zo’n 100-110 gemiddeld. airco de hele reis vol aan ivm 30+ onderweg. Opladers ook wel een gedoe soms.

Abrp gebruikt om aanhanger vriendelijke te vinden maar dat is niet altijd gegarandeerd.

Onderweg een ionity gehad waarbij je met aanhanger kon staan maar als er iemand naast je ging laden, kon je de draai niet meer maken om weg te rijden. Verder nog een ionity gehad waarbij hij niet wou laden aan 2 palen. Heerlijk in 38 graden, vouwwagen ontkoppelen en steeds een andere paal proberen..

De laadstations van Fastned zijn echt perfect! Zeer veel ruimte, werken meteen en op bereikbare locaties.

Verder is het een heerlijke reis auto 😎
Je bedoelt dat je 100-110 gereden hebt? Dat is wat anders dan 100-110 gemiddeld, waar je dan hele stukken 140-150 met je vouwwagen hebt moeten rijden. Dan geloof ik 27,3 kWh niet :P

Limbids

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.