• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 08:33
MonteurX schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:03:
[...]

Ah ja dan zit je al in een andere situatie als bij mij, ik heb hem als zakelijke lease en wil de bijtelling van dit jaar nog hebben ivm de verhoging volgend jaar. EV rijden heb ik nu meerdere keren ervaren bij collegas en familie en ik denk dat ik nooit meer anders wil. Het feit alleen al dat je elke dag met een 'volle tank' weg rijd (heb de optie om te laden op mijn oprit) is een verademing. Nooit meer tanken lijkt me fantastisch.
nou als je die mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen , heb ik helaas niet maar genoeg laadplekken in de straat.

Dddddddde reisvergoeding per km (ruim 65 km per dag ) a 20 cent maakt het laden een stuk goedkoper. Gisteren onze Elroq geladen tot 100 % gaf hij als range aan 421 km .. mooi om te zien maar je weet dat er wat inkakt als je gaat rijden , vandaag 18 % er af en 341 km volgens de app.

• Gandalf68
ucsdcom schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:27:
Bijgaand wat plaatjes van het nieuwe facelift uiterlijk, waarmee de laatste Skoda design taal nu gelijk getrokken is tussen de Skoda Enyaq en de Skoda Elroq.

Wat mij betreft mooier, zeker nu je in de hogere trims kan kiezen voor vervanging van de kunstof carrosserie stukken dooor in kleur meegespoten carrosserie en zwarte raamomlijstingen in plaats van chroom.

Bron van de eerste 2 plaatjes Skoda.nl en het 3e plaatje eigen foto.(Sportline 85 facelift)

[Afbeelding]

Of

[Afbeelding]

Of in real life:

[Afbeelding]
welke kleur is dit ??

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 22:27
Gandalf68 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:47:
[...]

Gisteren onze Elroq geladen tot 100 % gaf hij als range aan 421 km .. mooi om te zien maar je weet dat er wat inkakt als je gaat rijden , vandaag 18 % er af en 341 km volgens de app.
Als je met 341/0,82=415,85km dus er is amper wat af toch?

• Gandalf68
ja ,valt mee hoor ,

Nu eens op zoek naar filmpjes, ervaringen foto's etc van de sportline Tour editie van dit jaar...

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:20
rsimmer schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:41:
Omdat het leasecontract van mijn Enyaq afloopt, heb ik een bod gekregen van de leasemaatschappij om de auto zelf, als particulier, over te nemen. Het is een schappelijk bod in mijn ogen, als ik vergelijke bare Enyaq's online zoek dan vragen ze minimaal 5k meer bij de garages. Daarnaast vind ik het nog steeds een heel fijne en praktische auto. Maar voordat ik akkoord ga zou ik wel graag de SoH uit gelezen willen hebben. Niet eens zozeer voor de range, want die is prima, maar meer voor het berekenen van de restwaarde.

Nu heb ik wat gegoogle'd, maar ik vind echt bizar wat commerciele bedrijven daarvoor vragen. Zelfs de garage die al 5 jaar het onderhoud doet vraagt 75 euri voor alleen het uitlezen van de SoH.

TL/DR: is er in de omgeving van Eindhoven/Helmond iemand met een ODB dongle die de SoH even uit zou willen lezen?
Je kan niet zomaar met een dongel de SoH uitlezen. De communicatie is versleuteld en alleen dongels met certificaten krijgen toegang.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 21:44

MLLL

Palm Treo 650

Omdat het leasecontract van mijn Enyaq afloopt, heb ik een bod gekregen van de leasemaatschappij om de auto zelf, als particulier, over te nemen. Het is een schappelijk bod in mijn ogen, als ik vergelijke bare Enyaq's online zoek dan vragen ze minimaal 5k meer bij de garages. Daarnaast vind ik het nog steeds een heel fijne en praktische auto. Maar voordat ik akkoord ga zou ik wel graag de SoH uit gelezen willen hebben. Niet eens zozeer voor de range, want die is prima, maar meer voor het berekenen van de restwaarde.

Nu heb ik wat gegoogle'd, maar ik vind echt bizar wat commerciele bedrijven daarvoor vragen. Zelfs de garage die al 5 jaar het onderhoud doet vraagt 75 euri voor alleen het uitlezen van de SoH.

TL/DR: is er in de omgeving van Eindhoven/Helmond iemand met een ODB dongle die de SoH even uit zou willen lezen?
De 75 euro van nu is geeltje van vroeger.....

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@rsimmer @utbone Ik dacht het me al te herinneren; kijk hier eens:
https://www.electro-frien.../batteryCheckInstructions
En zie de TS:
OBD-CarScanner
https://www.carscanner.info/ Met deze app kan je vele accu gegevens en andere status waardes uitlezen.
De OBD port zit links onder aan het dashboard, iets voorbij de onderrand, bijna helemaal tegen de zijkant.
Voel met je hand waar de brede kant met nok van de stekker zit. (naar de voorkant van de wagen)
Met deze adapter werkt Car-Scanner: https://www.amazon.nl/Blu...071D8SYXN?ref_=ast_sto_dp op IOs / Iphone en android. Werkt bij @onetime ook op E/os op Fairphone 6.

[ Voor 66% gewijzigd door onetime op 05-09-2026 19:41 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:56
A3-D schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:17:
[...]

In de video is het inderdaad een Kodiaq en hebben ze het over Skoda (ook komt er een Peugeot e-208 langs, daar rijdt mijn vrouw in...).

Dat de Enyaq hier af en toe ook last van heeft kan ik bevestigen. Gelukkig niet tot stilstand, maar wel dat ik op het stuur moest slaan en nog harder moest knijpen om hem uit die actie te kunnen halen. En de piepjes en meldingen zorgen overigens wel voor wat stress als de auto dus nergens meer op reageert |:(
Ik heb dat reageren op snelheidsborden afgezet, verder met de 85 my24 geen problemen mee gehad

• elektriekert
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:51:
[...]

Als ik een aantal seconden mijn handen niet aan het stuur heb volgens de auto, dan krijg ik een melding in mijn scherm dat ik het stuur vast moet houden, mijn stuur gaat trillen en ik krijg een pieptoon te horen. Als ik dat negeer, dan gebeurt dat nog een keer en als ik die óók weer negeer, dan trapt de auto kortstondig een keer stevig op de rem, maar dat is het het.
Als ik dan nog steeds niet reageer, dan wordt volgens mij de ACC uitgeschakeld en komt de auto langzaam tot een stop omdat er geen gaspedaal input is.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat als de auto 3 minuten geen stuurinput ontvangt, dat er dan niet ergens een waarschuwing is geweest.
Hier trekt ie aan de gordel om je wakker te maken, uiteindelijk gaan de knipperlichten aan en gaat ie afremmen totdat je stil staat.

• elektriekert
tzeunis schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:44:
Hallo mede Enyaq rijders;

afgelopen weken met de RS op vakantie geweest naar midden Duitsland. Gewoon alles aan, nergens op gelet en “plank gas” (schamele 185km/h top) waar kon. Gemiddeld verbruik van 19,8kw/100km. Best verrassend.

Dit even ter mededeling en nu naar mijn vraag: ik zag daar onderstaande dakkoffer op een Duitse en Enyaq en de eigenaar was zeer tevreden. Vooral geluidstechnisch zeer stil en ook minder verbruik tov een “regulier” model. Iemand hier een mening Daniel ervaring toevallig?

https://wyde-pack.com/products/dachbox-skoda?variant=52852693500240
Wist niet dat er ook een camper versie van de Enyaq was :+ .
Bak geld voor zoiets mijns inziens.

[ Voor 11% gewijzigd door elektriekert op 05-09-2026 13:23 ]

• Kodess
  • Laatst online: 23:17
Waypoint schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:40:
Wij zijn aan het zoeken naar een 2e hands Enyaq. Ik heb destijds enkele maanden vanuit de lease een nieuwe iv80 gehad dus ken de auto verder wel.

Ik wil max 25k besteden, maar het valt mij wel op dat de iv 80's dan zo'n 150 tot 175.000km's hebben gemaakt. Dat voelt wel als veel voor mij en ik zit dan ook te denken wat er dan aan onderhoud op je afkomt naast de gebruikelijke dingen zoals banden etc. Heeft iemand daar ervaring mee?

Of dat het beter is om toch een IV60 in dit budget te overwegen (minder km's , kan via de dealer ivm garantie gunstig zijn).

Als ik bij de dealers kijk dan ga ik voor onder de 25k sowieso geen IV80 vinden.

Ben benieuwd naar jullie overwegingen.
Hangt af hoe je hem gaat gebruiken?
Hoe vaak ga je op vakantie? Hoe ver ga je dan?

Ik heb in 2024 een iv80 met 55k km gekocht voor 33k euro.

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 12:23
A13X schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:11:
[...]

De mijne is half/eind juli besteld en staat volgende week voor productie gepland, levering begin oktober.
De mijne (coupé) op 13 juli. Geplande levering staat nog op week 44 maar status op honeymoonnet is nog stap 1: ‘besteld’.. ben benieuwd.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:18
cryptapix schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:50:
Battery preconditioning lijkt (toch) niet naar ME3.x te komen:
https://www.reddit.com/r/enyaq/s/ck8U1tG7UB

Gaat weliswaar over ID3, maar voor de hand ligt dat het bij Enyaq niet anders is. Tenzij de enyaqs met ME3.x dus de hardware hebben die ID rijders met ME4 hebben.

Ik vind dit overigens ook niet zo’n gek verhaal. Als het allemaal eenvoudig via een softwareaanpassing kom, had VAG dat vast al wel gedaan. De mogelijkheid via OBD 11 is dus gewoonweg niet veilig genoeg (volgens de geleidende regels).
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was ooit speicher elektrisiert uitgenodigd bij Skoda. En daar hadden ze aangegeven dat de ME3 auto's wel de hardware aan boord hadden maar dat ze nog moesten uitwerken hoe ze dit konden inzetten. Ik kan helaas alleen de exacte video met fragment niet meer vinden.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Kodess schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:46:
[...]

Hangt af hoe je hem gaat gebruiken?
Hoe vaak ga je op vakantie? Hoe ver ga je dan?

Ik heb in 2024 een iv80 met 55k km gekocht voor 33k euro.
Ik koop de auto niet voor de vakantie , maar wil wel rond de 300km netto snelweg kilometers op een dag kunnen rijden. Vrienden die ver weg wonen. Wij gebruiken de auto 3x per week denk ik, dus ook de tijd om op te laden en zeker als het salderen eraf gaat lijkt mij dat interessant .

ik denk dat het de meerprijs van de iv80 wel waard is want dan kan ik gewoon thuis laden en het extra gemak. Ik zie nu wel in dat ik beter m’n budget iets kan opkrikken naar 27 a 28k. Dan heb je auto’s onder de 110.000 km’s met een soh van +90%.

[ Voor 10% gewijzigd door Waypoint op 06-09-2026 08:29 ]

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:23

elsinga

=8-)

Hier zou je een uitlezing door Avilo willen, die van de fabrikant is notoir onbetrouwbaar (als in geeft veel te hoge waarden en kijkt niet naar de individuele cellen). Zelf doen kan ook: leegrijden tot zo laag mogelijk niveau en dan opladen tot zo hoog mogelijk. Deel de hoeveelheid geladen kWh door het percentage tussen zo laag en zo hoog mogelijk en je weet de capaciteit.

Ander vraagje: hoe schappelijk is het bod. Ik moet na de huidige lease over naar EV en dan is de kans groot dat het een Elroq of Enyaq wordt. En omdat ik daarna binnen een jaar ook pensioengerchtigd be wil ik dan de EV waarschijnlijk wel overnemen. Kan alleen nergens fatsoenlijke cijfers vinden en ook CHatGPT en Gemini Pro hebben grote onzekerheden in het verhaal.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• onetime
  • Niet online
@elsinga Ik meen dat een Elroq een iets kortere Enyaq is, dus als je die ruimte niet nodig hebt kan je goedkoper terecht...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:23

elsinga

=8-)

De prijs inclusief alle opties tussen Elroq en Enyaq is rond de 100 euro (ENyaq duurder), leaseprijs van de enyaq (even directlease.nl misbruikt daarvoor) is goedkoper. Maar op de Enyaq (nog) geen 230v in de kofferbak, de verdere verschillen zijn volgens de prijslijst de verwaarlozen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:13
Weet iemand toevallig of de software update voor het SOS probleem service vanuit Skoda is, en daarmee gratis? Mijn Enyaq (occasion) uit december '21 heeft sinds kort ook de melding.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 14:25
Omdat het leasecontract van mijn Enyaq afloopt, heb ik een bod gekregen van de leasemaatschappij om de auto zelf, als particulier, over te nemen. Het is een schappelijk bod in mijn ogen, als ik vergelijke bare Enyaq's online zoek dan vragen ze minimaal 5k meer bij de garages.
Vergis u niet: leasemaatschappijen vragen aan de berijder gewoon de marktprijs, ze geven heus geen cadeaus. Dat betekent dat uw auto doorverkopen aan een opkoper hetzelfde bedrag opbrengt. De opkoper doet er nog €2K-3K bij voor nazicht en garantievoorwaarden.

Uw vergelijking gaat dus niet helemaal op, want als je een Enyaq van een garage koopt is die met garantie. Als jij "uw eigen" Enyaq overkoopt, is er geen garantie meer.

De vraag is dus: waarom geeft uw leasemaatschappij u een cadeau van €2-3K?
Welke gegevens hebben zij vandaag wel (en jij niet) die hen prijsbepaling beïnvloedt.

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 10:33
Cafe Del Mar schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:57:
[...]

Vergis u niet: leasemaatschappijen vragen aan de berijder gewoon de marktprijs, ze geven heus geen cadeaus. Dat betekent dat uw auto doorverkopen aan een opkoper hetzelfde bedrag opbrengt. De opkoper doet er nog €2K-3K bij voor nazicht en garantievoorwaarden.

Uw vergelijking gaat dus niet helemaal op, want als je een Enyaq van een garage koopt is die met garantie. Als jij "uw eigen" Enyaq overkoopt, is er geen garantie meer.

De vraag is dus: waarom geeft uw leasemaatschappij u een cadeau van €2-3K?
Welke gegevens hebben zij vandaag wel (en jij niet) die hen prijsbepaling beïnvloedt.
Is niet altijd zo hoor.
Bij een financiële leasing ligt de verkoopwaarde/aankoopoptie, vooraf al contractueel vast. Kan dus zijn dat de verkoopwaarde lager is dan de huidige marktwaarde. Hier kan je dus een voordeel doen.

Bij een operationele leasing is het wel zo dat de de verkoopwaarde de geschatte marktwaarde aan het einde van het contract is.

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 12:08
elsinga schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:11:
[...]

Hier zou je een uitlezing door Avilo willen, die van de fabrikant is notoir onbetrouwbaar (als in geeft veel te hoge waarden en kijkt niet naar de individuele cellen). Zelf doen kan ook: leegrijden tot zo laag mogelijk niveau en dan opladen tot zo hoog mogelijk. Deel de hoeveelheid geladen kWh door het percentage tussen zo laag en zo hoog mogelijk en je weet de capaciteit.

Ander vraagje: hoe schappelijk is het bod. Ik moet na de huidige lease over naar EV en dan is de kans groot dat het een Elroq of Enyaq wordt. En omdat ik daarna binnen een jaar ook pensioengerchtigd be wil ik dan de EV waarschijnlijk wel overnemen. Kan alleen nergens fatsoenlijke cijfers vinden en ook CHatGPT en Gemini Pro hebben grote onzekerheden in het verhaal.
Ik ga zelf de auto uitlezen en dan de SoH proberen te bepalen, ik begrijp dat dat niet 1 waarde is die uit Carscanner komt?

En mbt bod; ik wil best vertellen wat het bod is maar dan heb je N = 1, lijkt me ook niet heel betrouwbaar?

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 17:19

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwk8SAdM-N13f9ogDDFjI_JlSrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hj1ylOhPNzAKFD7dtL5ay9ay.png?f=fotoalbum_large

Iemand hier al eens mee te maken gehad?
Android auto doet bijzonder vreemd, loopt achter qua GPS en glitcht als een malle. Het houdt ook niet zomaar op en begint paar min nadat ik ga rijden.
Heb al meerdere dingen geprobeerd, scherm herstart, auto slaapstand etc. Ook op de telefoon data en cache verwijderen en andere oplossingen zoals de resolutie in dev options aanpassen, maar hij blijft dit doen.

Het vreemde is, vermoed niet eens dat het aan de auto ligt, want hij doet het bij zowel de telefoon van mijzelf, Pixel 8 Pro en die van mijn vrouw een Pixel 9 pro. Beide draaien de laatste updates.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• hk12nl
  • Laatst online: 21:16
Rubman schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:04:
[Afbeelding]

Android auto doet bijzonder vreemd, loopt achter qua GPS en glitcht als een malle. Het houdt ook niet zomaar op en begint paar min nadat ik ga rijden.
Heb al meerdere dingen geprobeerd, scherm herstart, auto slaapstand etc. Ook op de telefoon data en cache verwijderen en andere oplossingen zoals de resolutie in dev options aanpassen, maar hij blijft dit doen.

Het vreemde is, vermoed niet eens dat het aan de auto ligt, want hij doet het bij zowel de telefoon van mijzelf, Pixel 8 Pro en die van mijn vrouw een Pixel 9 pro. Beide draaien de laatste updates.
Heb je dit ook als je switch naar de eigen Skoda software? Of alleen in de AA omgeving?

©2004

• Rubman

Rubman

hk12nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:09:
[...]

Heb je dit ook als je switch naar de eigen Skoda software? Of alleen in de AA omgeving?
Enkel in de AA omgeving, gewoon doet het prima

• hk12nl
Currry schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:43:
@hk12nl

Dat leest als een geluid dat ik ook heb. In de winter heb ik het niet, in de zomer wel. Volgens een onafhankelijke garage is het een kunstof kop waar de veer of iets dergelijks in zit. Daar zitten lagers in en die kunnen geluid maken als het droog is en er vuil inzit. Ik heb het nog niet laten vervangen.

Overigens hoor ik het alleen linksvoor bij insturen of een drempel. De ene dag is het meer dan de andere en ook maar minimaal. Kosten zouden iets van 170 euro zijn.
De garage heeft in en onder de auto gekeken maar inmiddels met het wat vochtigere weer is het geluid bijna niet meer aanwezig dus helaas konden ze er niets mee. Volgend jaar als het weer warmer en droger is dan zal ik nog eens bij ze langs gaan. Ze vermoeden inderdaad een (uitge)droog(t) rubber ergens. Ze hebben iig even gekeken of er geen gekke scheuren of andere problemen zitten. Dat was gelukkig niet het geval.

©2004

• hk12nl
Rubman schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:10:
[...]

Enkel in de AA omgeving, gewoon doet het prima
Dan zou je denken dat het in de software van het apparaat zit aangezien het beeldscherm in deze situatie alleen fungeert als projector en je telefoon de het stukje processing doet. Wel gek dan dat het bij beide toestellen is. Verbind je via kabel of bluetooth? Wellicht dat je hier nog verschil mee constateert? Dan kan je nog een andere kabel proberen. En anders vermoed ik problemen in de software van je telefoon..

©2004

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03
[Afbeelding]

Ik zag dit laatst ook, met een Pixel 10. Maar alleen bij Waze, Google Maps gaat prima. Ik heb het idee dat het aan Waze ligt, al dan niet i.c.m. de trage hardware van de infotainment van de Enyaq.

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:35
[Afbeelding]

Ik had vorige week dat ook ineens (af en toe): terwijl ik dit in de jaren dat ik de auto heb nooit gezien heb. Enyaq is uit 2022, en ik heb een 9 pro.

Ik gebruik de draadloze native verbinding naar de auto.

Ik meen dat ik het tijdens het rijden opgelost kreeg door de aan/uit knop van het infotainment systeem 10 tellen ingedrukt te houden.

Maar het is gelukkig dus niet elke keer... Zou het toch een update van Google zijn?

• Rubman

Rubman

hk12nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:14:
[...]

Dan zou je denken dat het in de software van het apparaat zit aangezien het beeldscherm in deze situatie alleen fungeert als projector en je telefoon de het stukje processing doet. Wel gek dan dat het bij beide toestellen is. Verbind je via kabel of bluetooth? Wellicht dat je hier nog verschil mee constateert? Dan kan je nog een andere kabel proberen. En anders vermoed ik problemen in de software van je telefoon..
Bekabeld, draadloos maakt niets uit. ook daar al meerdere dingen geprobeerd.
Hark_k schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:20:
[...]

Ik zag dit laatst ook, met een Pixel 10. Maar alleen bij Waze, Google Maps gaat prima. Ik heb het idee dat het aan Waze ligt, al dan niet i.c.m. de trage hardware van de infotainment van de Enyaq.
Gek genoeg zou dat het nog wel eens kunnen zijn. Ga het eens testen door niet Waze te gebruiken maar een tijdje Maps of iets anders

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
[Afbeelding]

Ik heb dit ook. Dacht dat mijn kabeltje kapot was. Maar draadloos doet hij dit ook. Het lijkt dus aan de Pixel telefoon te liggen want ik heb ook een Pixel 8 pro. Ik heb het trouwens met TomTom gezien en ook met Google Maps.

[ Voor 3% gewijzigd door haaibaa2 op 07-09-2026 13:29 ]

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:10
Ha ik had dat ook en wilde het hier nog navragen. Bij mij juist dit bij draadloos, bedraad aansluiten gebeurde het niet. Zowel met m'n Samsung A57 en mn vrouw's Oneplus Nord 4 (5?).

Lijkt dus algemener probleem.. misschien update in waze die iets gesloopt heeft?

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:20
funkylicious schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

Er blijkt een lek in de compressor te zitten. De compressor zelf kost al €1.200 en daar komt de arbeid nog bovenop (onderzoek waar het lek zat, vullen airco, etc.) > totaal € 2.000 aan reparatiekosten. :-(
En de airco is weer kapot! 🤔

• elektriekert
funkylicious schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:52:
[...]

En de airco is weer kapot! 🤔
Nu wel kosteloze reparatie neem ik aan?

• funkylicious
  • Laatst online: 21:20
Dat valt nog te bezien. We waren bij een vakgarage omdat we daar veel eerder terecht konden dan bij PON. Bij PON hadden ze de auto al 3 uur nodig om te constateren dat de airco kapot was en toen kon ik opnieuw een afspraak maken voor de diagnose (weer 1 maand verder). Uiteindelijk een vakgarage gevonden waar we een geschil mee kregen omdat de uiteindelijke factuur veel hoger was dan de indicatie. Denk niet dat ze ons nog graag helpen na de gesprekken die we hebben gehad, maar wie weet. Baal nu wel dat we niet bij PON zitten, maar die wilde volgens mij ook gewoon geen service verlenen.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[Afbeelding]

Yes hier ook! Alleen hebben wij het met Google Maps. Geen mb3 updates gehad, dus vermoed een Android (auto) update.
edit:
telefoon is een Samsung s25 ultra

• ddgcpeters
Ik zie dat Android Auto op 31 augustus een update heeft gehad bij mij. Nu versie 17.5.663214. Kan dus best die update zijn geweest, is me ook sindsdien pas opgevallen.

• Rubman

Rubman

ddgcpeters schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:48:
Ik zie dat Android Auto op 31 augustus een update heeft gehad bij mij. Nu versie 17.5.663214. Kan dus best die update zijn geweest, is me ook sindsdien pas opgevallen.
Hier ook, vermoed dat dit de boosdoener is gezien het bij ons al over meerdere telefoons verkeerd gaat en het voor zover ik nu heb kunnen testen ook niet bij alleen Waze voorkomt maar ook andere navigatie apps, ABRP en Maps.
Lees hier dus ook dat het bij meerdere telefoon merken voor komt, zit hem dus zeer waarschijnlijk in de handshake of iets van de laatste Android Auto update.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
utbone schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:13:
[...]

Je kan niet zomaar met een dongel de SoH uitlezen. De communicatie is versleuteld en alleen dongels met certificaten krijgen toegang.
Wellicht vanaf bepaald bouwjaar, maar voor de "oudjes" is dit BS. Met carscanner kun je gewoon BMS uitlezen. Heb zelf de Vlinker MS dongle.
Je kunt niet overal bij, zo kan ik de isolatiefouten in mijn accupakket zelf niet zien (ook niet de verschillende isolatiewaarde metingen). Maar cellspanningen, energieinhoud, data om SoH te bepalen (degredatie) etc is gewoon uit te lezen.

Rara welke module is recent vervangen, en rara waarom staat hij nu weer bij de dealer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EiqfufvbhpFYV6jFqqfy4RWN-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HfnpgKhVFleXIDv3HZdYS13O.png?f=fotoalbum_large

@rsimmerWerk in EHV, kan 'm wel een keer voor je uitlezen, zo gepiept.

[ Voor 35% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-09-2026 09:21 ]

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
Voor de geïnteresseerden: er is weer een kaartupdate beschikbaar via de update-portal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEiszTARJgVpdtBKip7y9CtUGGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgFAhGr9N3mXZRRhI2VtrOCy.png?f=fotoalbum_large

• mmmmarc
Ter info, ik heb telefonisch contact gehad met een Skoda dealer in Den Haag, maar zij wisten (nog) van niets van een software update voor dit probleem.

• ebk71
  • Laatst online: 23:51
mmmmarc schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:21:
[...]

Ter info, ik heb telefonisch contact gehad met een Skoda dealer in Den Haag, maar zij wisten (nog) van niets van een software update voor dit probleem.
Zoek even terug in het topic, en als de dealer de oplossing niet weet kan je daar maar beter wegblijven.

• mmmmarc
ebk71 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:40:
[...]

Zoek even terug in het topic, en als de dealer de oplossing niet weet kan je daar maar beter wegblijven.
Bedoel je die batterij onder de achterbank vervangen? Dat kan, maar een software update die wat minder strict naar de accu status kijkt zou een stuk handiger, minder ingrijpend en duurzamer zijn.

Een nieuwe batterij is echter inmiddels besteld bij Ali :) Dat is prima zelf te vervangen.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:06
ddgcpeters schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:48:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn S26 Ultra. De map in Waze glitched helemaal. Ik dacht eerst dat het aan mijn nieuwe mobiele provider lag want ik ben net overgestapt van Odido naar Simyo maar dat is het dus gelukkig niet.

Nog even wat anders. Ik heb een keer een vraag in dit topic gesteld m.b.t. het gratis onderhoud en een tweedehandse Enyaq maar nooit echt duidelijk antwoord op gekregen. Vorig jaar mijn Skoda Enyaq 80 Sportline bouwjaar 2022 gekocht bij de Skoda dealer in Leeuwarden. Ik woon zelf in de omgeving van Groningen dus ik heb 2 weken geleden een mail gestuurd naar Century m.b.t. het onderhoud en/of daar kosten aan verbonden zitten of dat ik nog recht heb op het gratis onderhoud. Nu blijkt dus dat ik gewoon in aanmerking kom voor het gratis onderhoud wat normaal rond de 634 euro kost volgens de offerte die ik ook heb gekregen maar die geldt voor mij pas in 2028.

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 23:14
Fr1ek schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:21:
Voor de geïnteresseerden: er is weer een kaartupdate beschikbaar via de update-portal.

[Afbeelding]
Is dit van toepassing op de Enyaq? Krijgt die geen kaartinfo via z´n datasim?

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:54
roofburner schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:35:
[...]

Is dit van toepassing op de Enyaq? Krijgt die geen kaartinfo via z´n datasim?
Zolang je een abbo hebt wel. Maar genoeg die niet na 2/3 jaar verlengen als de gratis periode verlopen is.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

[Afbeelding]

Ook 1x gehad, vorige week. Samsung S23 en Waze open. Ligt altijd met kort usb-c kabeltje in het vak. Volgens mij was het weg na kabel eruit en erin.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:20
[Afbeelding]

Vorige week exact hetzelfde gehad, één keertje. Na scherm auto en telefoon herstarten en telefoon aan een USB-kabel koppelen was het opgelost; geen idee wat nu de echter oorzaak was.

[ Voor 5% gewijzigd door ocmer op 09-09-2026 23:00 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
Solarman schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:31:
[...]

Staar je niet blind over de melding .............in de komende paar dagen.......
Bij mij duurt de werkelijke update dan vaak nog minimaal 3-7 weken oOo _O-
De software update wordt nu op mijn auto gestart, dus viel mee.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik zie wel wat posts over trekhaken.

Maar wie heeft nou daadwerkelijk aftermarket een trekhaak geinstalleerd, en zo ja, welke? Zijn er dingen waar jullie tegen aan zijn gelopen? De auto moet bv opnieuw geprogrameerd worden, omdat de trekhaak verbinding de lichten schakelt?

Ik heb nooit met trekhaak gereden, maar wat is het nadeel van een permanente trekhaak achter de auto?

We zijn op zoek naar een grote auto om spullen te verhuizen/bouwmaterialen en veel plek. Elektrisch omdat wij zeer veel korte stukken rijden, en zonnepanelen gaan nemen (ja helaas na salderen), en zelden 200km in een rit doen. Nu nog een proefrit maken binnenkort. Dan kom ik toch eigenlijk voor de prijs/kwaliteit alleen bij de enyaq i60 uit. Maar er zijn er uiteraard zeer weinig met een trekhaak.

We hebben een jaar een hyundai inster gehad en volledig tevreden over de range (die ook geen 300km is in de winter).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• BGFG
  • Laatst online: 22:18
ddgcpeters schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:12:
[...]

Voor Home Assitant zou ik even wachten op de officiële integratie die in oktober gelanceerd wordt. Dan zou het met een paar klikken klaar moeten zijn. (Hoop je dan).
Dat is dan weer jammer, sinds gisterenavond is de “ oude” integratie uit de lucht en de nieuwe komt ergens volgende maand……

• Kodess
  • Laatst online: 23:17
alaintje schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:40:
Maar wie heeft nou daadwerkelijk aftermarket een trekhaak geinstalleerd, en zo ja, welke? Zijn er dingen waar jullie tegen aan zijn gelopen? De auto moet bv opnieuw geprogrameerd worden, omdat de trekhaak verbinding de lichten schakelt?

Ik heb nooit met trekhaak gereden, maar wat is het nadeel van een permanente trekhaak achter de auto?
Mijn iv80 heeft de automatische trekhaak.
Aftermarket dan moet de auto inderdaad opnieuw geprogrammeerd worden. Ook zodat de parkeersensoren uit gaan als je de trekhaak eraan hebt. En de auto geeft dan op het dashboard ook aan als je een knipperlicht aanzet dat er verlichting via de trekhaak aan wordt gezet.

Nadeel van de permanente trekhaak is er maar 1: Mensen vinden het lelijk. Waaronder ik :+
Mijn vorige auto was een ioniq, heb er een trekhaak onder laten zetten die we eraf konden halen.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sorted.bits schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:13:
[...]

De software update wordt nu op mijn auto gestart, dus viel mee.
Mazzelaar..... ;) , bij mij staat hij al 1 maand op "een update is binnen enkele dagen beschikbaar" 8)

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• sorted.bits
Digital key is dus beschikbaar en werkt. Na het pairen synced hij de sleutel naar mijn mobiel en horloge.

De handgreep beetpakken is gewoon unlocken (of als je aan komt lopen, dan geeft mijn horloge een melding en kan ik ergens op drukken).

Afsluiten is hetzelfde idee. De telefoon hoeft niet op een bepaalde plek te liggen om de auto te starten, ik had hem gewoon in mijn broek en dat werkte zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZe55byOfpldWTNL61iWFsEFhR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adX86uCaNisGOgUjDHhkNneh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmuDPxDzZTn8zYB7fSak7xUWVG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOFAJUzXLnrBHlKnlS8Gz4mr.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
@alaintje Mijn inklapbare originele trekhaak klap ik nooit in. Dan parkeren andere mensen wat voorzichtiger achter mij. Lelijk? Nee hoor.

edit: en bij achteruit parkeren in een garage heeft het me een keer lichte schade aan de bumper bespaart. En de rubber dop erop heeft een klein deukje in de betonnen muur voorkomen.
Op de camera lijkt het alsof je al tegen de muur staat, ga je kijken heb je nog 15cm.
Met weinig ruimte probeer je ook het laatste restje te gebruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door onetime op 11-09-2026 00:16 ]

• ddgcpeters
BGFG schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:12:
[...]

Dat is dan weer jammer, sinds gisterenavond is de “ oude” integratie uit de lucht en de nieuwe komt ergens volgende maand……
Weet je het zeker? Ik heb gewoon nog de data van vandaag..

• ddgcpeters
alaintje schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:40:
Ik zie wel wat posts over trekhaken.

We zijn op zoek naar een grote auto om spullen te verhuizen/bouwmaterialen en veel plek. Elektrisch omdat wij zeer veel korte stukken rijden, en zonnepanelen gaan nemen (ja helaas na salderen), en zelden 200km in een rit doen. Nu nog een proefrit maken binnenkort. Dan kom ik toch eigenlijk voor de prijs/kwaliteit alleen bij de enyaq i60 uit. Maar er zijn er uiteraard zeer weinig met een trekhaak.

We hebben een jaar een hyundai inster gehad en volledig tevreden over de range (die ook geen 300km is in de winter).
Die van mij is origineel uitklapbaar.

Ik weet dat er mensen zijn die hem bij een 'trekhaakboer' hebben laten plaatsen en toch wel ruzie hadden met het inleren en problemen met bij rijden met aanhang. Laat hem in ieder geval bij een officiële dealer plaatsen en programmeren zou mijn advies zijn.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:00
@alaintje

Ik heb een aftermarket trekhaak. Merk maakt zover ik weet niets uit, het probleem is dat alleen de dealer een trekhaak kan inleren. Trekhaak centrum en een collega garage hebben het inleren wel geprobeerd, maar dan krijg je een kerstboom aan fouten. De dealer deed het alleen met eigen spullen.

Enige 'probleem' dat ik heb is dat de sensoren achter niet werken als ik met een aanhanger rijd. Nu doe ik dat twee of drie keer per jaar en alleen kortere stukken dus voor mij geen probleem. Je schakelt gewoon de automatische manoeuvre rem uit in het rem menu (dat oppopt als je hem in zijn achteruit zet).

Overigens doen de remlichten of andere lichten het gewoon van een aanhanger alleen knippert hij zoals de auto normaal knippert en niet dubbel.

Zonder aanhanger merk je niets van een haak, maar ik heb een afneembare want dat kostte een tientje of twee meer maar.

Overweging was puur kosten. Deze was 750 incl montage en origineel vroeg de dealer 18 of 1900.

[ Voor 5% gewijzigd door Currry op 10-09-2026 17:33 ]

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik heb een trekhaak bij de dealer laten plaatsen, niet goedkoop met 1600 euro, maar dan heb je wel wat. Inleren was al gelijk gedaan en ik kan hem inklappen. Ik ben er wel tevreden mee.

• BGFG
ddgcpeters schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:45:
[...]

Weet je het zeker? Ik heb gewoon nog de data van vandaag..
Alle Skoda entities zijn sinds gisteren 22:00 niet meer beschikbaar. Dit is de melding bij alles: Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de myskoda integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:16
BGFG schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:26:
[...]

Alle Skoda entities zijn sinds gisteren 22:00 niet meer beschikbaar. Dit is de melding bij alles: Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de myskoda integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.
Hebben we het misschien over andere integraties? Bij mij werkt de MySkoda integratie nog gewoon op dit moment.

PVoutput

• BGFG
s020506 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:56:
[...]

Hebben we het misschien over andere integraties? Bij mij werkt de MySkoda integratie nog gewoon op dit moment.
Ik ben overgestapt naar 2026.9.1. Sinds dan is de MySkoda “app” verdwenen. Kan ‘em ook niet meer toevoegen vanuit de “appstore”

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
BGFG schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:11:
[...]

Ik ben overgestapt naar 2026.9.1. Sinds dan is de MySkoda “app” verdwenen. Kan ‘em ook niet meer toevoegen vanuit de “appstore”
Hier ook op 2026.9.1 en de MySkoda integratie werkt nog als een zonnetje

• cryptapix

~~~[Afbeelding]
Ik heb in mijn auto 26.8? Waarom is in die portal de laatste versie 26.6? Moeten mensen zonder on demand functies het met oudere kaarten doen?

[ Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 11-09-2026 13:30 . Reden: 26.6 ipv 26.2 ]

• Fr1ek
Ja, tenzij ze het zelf updaten dus.
Als je betaalt voor het Online Infotainment-pakket, krijg je iig wel OTA updates.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
Fr1ek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:46:
Ja, tenzij ze het zelf updaten dus.
Als je betaalt voor het Online Infotainment-pakket, krijg je iig wel OTA updates.
maar zelfs als je zelf update blijf je dus achterliggen versus het online pakket: 26.2 versus 26.8

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:13
Dankjewel allen voor wbt de trekhaak. Eind september maar wat proefritjes uit gaan zoeken. Wij zullen ons niet storen aan een permanente trekhaak denk ik al.

Het feit is dat er tussen de 20-25k een hoop i60's te koop zijn, maar bar weinig met trekhaak. Het zelf installeren is geen probleem, het inleren heb ik denk ik wel de software voor via via, maar het gaat te veel tijd kosten als ik het zo hoor. Dan toch maar de slok van 1.5k nemen bij de dealer om gezeik te voorkomen. Wellicht er bij te onderhandelen bij de koop van de auto als ik een goede dealer vind.

De kans dat de juiste auto tweedehands al een trekhaak heeft is dus klein.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• hk12nl

[Afbeelding]
Top! Dank voor je melding. Ga ik gelijk weer updaten :)

©2004

• Fr1ek
helloitsme schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:40:
[...]

maar zelfs als je zelf update blijf je dus achterliggen versus het online pakket: 26.2 versus 26.8
Zo te zien niet zo ver?
Op de update portal staan 26.2 en 26.6. Er staat ook bij "Valid since CW 12/2026" en "Valid since CW 35/2026" en volgens mij refereert dat naar het weeknummer (dus 16-22 maart en 24-30 augustus). Misschien komen er met dat Online Infotainment-pakket wel eerder (incrementele) updates, maar aangezien ze 2x per jaar kaart-updates publiceren op de update portal zal het niet heel veel uit elkaar liggen.

• ddgcpeters
BGFG schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:11:
[...]

Ik zit ook op 2026.9.1. Maar draai hem niet vanuit Apps, dit is een HACS repository.

• hk12nl

[Afbeelding]
Wat is eigenlijk het verschil tussen beide?

©2004

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 12:31

wiert.tweakers

Makes software work correctly

[Afbeelding]
Dat is dezelfe als op https://www.briskoda.net/forums/topic/540821-mib3-map-updates-202606/ die hier al even prima draait (toen ik de auto vorige maand ophaalde stond map update 24.10 er op, maar gelukkig wel software 3.8).

http://wiert.wordpress.com

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-09 19:42
ophicleide schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:44:
[...]

Nog gekker: volgens de dealer is deze optie bij de Elroq wel leverbaar, maar niet bij de Enyaq. En voor V2L over de laadpoort heb je een adapter nodig, maar die is niet te bestellen. Niemand anders tegenaan gelopen?
Ja, hier zijn wij ook tegenaan gelopen. Onze Enyaq 2024 had het stopcontact achter in het middenconsole. Voor het 2026-model zei de ene verkoper dat het in het transportpakket zat, de ander zei dat het geheel niet leverbaar was.
We hebben er nu dus een zonder.

• ophicleide
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01:05
1976Erik schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:35:
[...]

Ja, hier zijn wij ook tegenaan gelopen. Onze Enyaq 2024 had het stopcontact achter in het middenconsole. Voor het 2026-model zei de ene verkoper dat het in het transportpakket zat, de ander zei dat het geheel niet leverbaar was.
We hebben er nu dus een zonder.
Ik ben dan uiteindelijk ook maar voor een Enyaq zonder 230V in de kofferbak gegaan, maar vind het nog steeds erg raar. Bij de Elroq kan het wel, in Duitsland en België kan het op de Enyaq ook, maar hier niet. Mogelijk is het later nog in te bouwen.

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
alaintje schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:40:
Dankjewel allen voor wbt de trekhaak. Eind september maar wat proefritjes uit gaan zoeken. Wij zullen ons niet storen aan een permanente trekhaak denk ik al.

Het feit is dat er tussen de 20-25k een hoop i60's te koop zijn, maar bar weinig met trekhaak. Het zelf installeren is geen probleem, het inleren heb ik denk ik wel de software voor via via, maar het gaat te veel tijd kosten als ik het zo hoor. Dan toch maar de slok van 1.5k nemen bij de dealer om gezeik te voorkomen. Wellicht er bij te onderhandelen bij de koop van de auto als ik een goede dealer vind.

De kans dat de juiste auto tweedehands al een trekhaak heeft is dus klein.
Het 'voordeel' van de originele wegdraaibare is dat je hem niet ziet als je hem niet gebruikt en dat hij schoner zou kunnen blijven (al heb ik ook gezien dat er juist water in de trekhaak-afdekdop blijft staan als die gebruikt wordt).

Beide zijn in mijn optiek niet relevant. Ik vind het voordeel van een altijd aanwezige trekhaak dat het eerste is wat geraakt wordt bij een aanrijding van recht van achteren, waardoor je mogelijk lakschade voorkomt en bij zware impact de krachten goed verdeeld kunnen worden over het chassis. De schade hieruit is vaak goed herstelbaar.

Kortom: heb mijn wegdraaibare haak dus nooit weggedraaid...
edit:
typos

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:22
sorted.bits schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:53:
Digital key is dus beschikbaar en werkt. Na het pairen synced hij de sleutel naar mijn mobiel en horloge.

De handgreep beetpakken is gewoon unlocken (of als je aan komt lopen, dan geeft mijn horloge een melding en kan ik ergens op drukken).

Afsluiten is hetzelfde idee. De telefoon hoeft niet op een bepaalde plek te liggen om de auto te starten, ik had hem gewoon in mijn broek en dat werkte zonder problemen.
Hier nu ook geïnstalleerd gisteren. Maar op een telefoon zonder UWB (zoals een recente Pixel |:( ...) heb je er dus eigenlijk alleen een luxe NFC-kaart bij (leuk als backup). Je moet de telefoon tegen de handgreep houden voor openen/sluiten, en in het oplaadvakje leggen om te starten. Geen echt nuttig alternatief voor de gewone sleutel eigenlijk.

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 13:31
Vraagje voor kenners.

Ik heb sinds kort een Enyaq. Mijn eerste ev en tot nu toe bevalt het goed. Heerlijk stil en gratis zonnestroom laden.

Elke keer als ik in de auto stap ben ik een gast gebruiker. En moet ik zelf wisselen naar mijn eigen gebruiker. Dit is vast niet elke keer nodig? Hoe hoort dit te werken?

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:33

rammes

koekebakker 1e klas

The_Cube schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:04:
Vraagje voor kenners.

Ik heb sinds kort een Enyaq. Mijn eerste ev en tot nu toe bevalt het goed. Heerlijk stil en gratis zonnestroom laden.

Elke keer als ik in de auto stap ben ik een gast gebruiker. En moet ik zelf wisselen naar mijn eigen gebruiker. Dit is vast niet elke keer nodig? Hoe hoort dit te werken?
Welke Enyaq? Volgens mij als het model 26 is voor dit probleem een software update.

Ik zou het doen!

• The_Cube
rammes schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:09:
[...]

Welke Enyaq? Volgens mij als het model 26 is voor dit probleem een software update.
Gaat om een MY27 zoals hij dan heet?. Draait momenteel 6.0.1

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

The_Cube schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:17:
[...]

Gaat om een MY27 zoals hij dan heet?. Draait momenteel 6.0.1
ja ik heb eerder in dit topic ook gelezen dat iemand dit had. Was na een update opgelost.

Ik zou het doen!

• The_Cube
rammes schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:18:
[...]

ja ik heb eerder in dit topic ook gelezen dat iemand dit had. Was na een update opgelost.
Ik ga even zoeken. Maar de software is volgens mijn auto nu de nieuwste

• MonteurX
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 18:25

• Conundrum51
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 20:49
Vanaf 3:50! Eindelijk niet elke keer je instellingen goed zetten maar gewoon de instellingen van de volgende rit!

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 19:24
rammes schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb dit ook gehad. Wat ik heb gedaan is het terugzetten van de fabrieksinstellingen en mezelf direct als gebruiker ingesteld. Daarna nog meerdere gebruikers ingesteld. Nu pakt hij altijd mij als eerste gebruiker.

Ik vermoed dat dit komt omdat ze de auto eerst hebben aangemaakt met een gastgebruiker die hij als primair profiel zag voordat de auto naar mij uitgeleverd is. Dus mocht de update dit niet verhelpen, kun je dit ook proberen.

• Anoniempje39
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 16:30
The_Cube schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:04:
Vraagje voor kenners.

Ik heb hetzelfde probleem. Een tijd lang heeft het goed gewerkt en na een recente update was die ineens de gebruiker kwijt. Mijn auto heeft ook slecht ontvangst waardoor de gebruiker helemaal moeilijk laadt.

Toevoeging: Probeer te resetten en krijg de melding dat er een fout optreedt bij de auto naar fabrieksinstellingen terugzetten...

Het is mij eindelijk gelukt hoop ik. Naar fabrieksinstellingen werkte ineens en nu lijkt het goed te zijn (even afkloppen)

Bij mij maakt de auto trouwens geen geluidje bij afsluiten terwijl dit expliciet staat aangevinkt. Leek mij wel handig omdat die niet altijd op slot gaat als ik bij de auto wegloop (wat ik ook niet helemaal snap)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniempje39 op 15-09-2026 21:17 ]

• The_Cube
Dank allemaal ik ga donderdag eens testen met resetten naar fabrieksinstellingen. Moet ik dan ook nog wat ontkoppelen in de Skoda app op de telefoon?

Over de app gesproken, auto geeft soms "Geen verbinding" aan en krijg hem ook niet online. Kan hem dan ook niet unlocken. Gebruik dat ook nooit, maar wil straks in de winter wel via de app voor klimatiseren starten. Gister nog uurtje gereden met de auto dan is de 12v accu toch ook wel bijgeladen mocht dat een issue zijn.
Anoniempje39 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:37:
[...]

Bij mij maakt de auto trouwens geen geluidje bij afsluiten terwijl dit expliciet staat aangevinkt. Leek mij wel handig omdat die niet altijd op slot gaat als ik bij de auto wegloop (wat ik ook niet helemaal snap)
Is het niet dat hij piept (2 keer?) als het op slot gaan juist niet lukt?

• Anoniempje39
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 16:30
Dat 2 keer piepen bij niet goed sluiten is een andere optie. Die werkt wel.

Zelf heb ik ook veel problemen met de verbinding met de app. Met name als die op de oprit staat. De auto heeft een Vodafone verbinding. Had ik thuis met normaal abonnement ook al problemen mee.

De 12v accu kan het probleem niet zijn. Die wordt automatisch op peil gehouden. Als je de auto reset verdwijnt die vanzelf uit de app. Ga wel op een plek staan waar de auto goed verbinding heeft met het netwerk (geen idee hoe je dat kan zien). Anders mislukt de fabrieksreset. Blijkbaar moeten bij een reset data opgehaald worden (?). Bij mij bleef die steeds hangen en bleef het Gast account maar hangen op primair.

• onetime
  • Niet online
@Anoniempje39 Bovenin het scherm iets links van het midden kan je de signaal sterkte zien.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 13:15

Fiets

A.K.A. Bambi

Jeej! Gister mijn Enyaq weer opgehaald bij de garage waarbij een accumodule was vervangen en nu geeft ie weer zoals vanouds de kilometers en percentage weer goed weer. Het begon een beetje onhandig te worden dat er niet meer dan 10kwh geladen kon worden..

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 13:53
Ik heb mijn oog laten vallen op:

Enyaq

zijn Dit goede solide wagens? Ook de 2023 versie?

Ik twijfel tussen deze of een Kia ev6 import uit Duitsland (2024 - 30 000km aan 35 000eur).

Voornamelijk korte ritten en 1 a 2x per jaar lange rit. Thuis heb ik zonnepannelen liggen :) en een kindje onderweg 👶 dus plaats nodig in de wagen

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Fluffybeast schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:32:

Enyaq

Ik twijfel tussen deze of een Kia ev6 import uit Duitsland (2024 - 30 000km aan 35 000eur).

Voornamelijk korte ritten en 1 a 2x per jaar lange rit. Thuis heb ik zonnepannelen liggen :) en een kindje onderweg 👶 dus plaats nodig in de wagen
Als je plaats nodig hebt zou ik persoonlijk niet voor de coup gaan. maar tis een solide auto hoor!

check even of de software versie 4x is (met voorverwarmen batterij )

Ik zou het doen!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
rammes schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:05:
[...]

Als je plaats nodig hebt zou ik persoonlijk niet voor de coup gaan. maar tis een solide auto hoor!

Dat gaat wel hoor, heb inmiddels twee kindjes. De Coupé is een 15 liter kleiner dan de andere, volgens de specs. Waarschijnlijk niet waar maar echt plaats tekort kom ik niet. Ik heb wel het transportpakket en heb alles eruit gestript wat niet nodig is (hoedenplank, piepschuimding, …).

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:00
Is het ruimte verschil bij de coupe niet alleen boven de cover? Ik probeer daar toch altijd onder te blijven. Zou bij de opvolger ook wel naar een coupe willen kijken, wel een goed design voor het oog.

• cryptapix
rammes schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:05:
[...]

Coupé heeft onder de hoedenplank maar 15 liter minder bagageruimte. Ik heb een coupé en kom er nooit boven.

Software is 3.x want het is een 80, geen 85.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
Fluffybeast schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:32:

Enyaq

Als je de mogelijkheid/euro's hebt zou ik voor een 85 ipv een 80 gaan. Snellere software, goede motor en zoals reeds vermeld voorverwarmen van de accu voor sneller laden in de winter.

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 13:53
helloitsme schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:33:
[...]

Als je de mogelijkheid/euro's hebt zou ik voor een 85 ipv een 80 gaan. Snellere software, goede motor en zoals reeds vermeld voorverwarmen van de accu voor sneller laden in de winter.
Goede info! Top bedankt :)

Zal dit worden of een Kia ev6

• ddgcpeters
Ik had vandaag een wat langere rit. Mooi met 80% vertrokken en 18% aangekomen. Daarna gelijk maar 80% kunnen laden. Maar dan kom je erachter dat de verbruiksgetallen voor wat interpretatie vatbaar zijn. Dit zegt de app over de rit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXNCxgdT7jNeVmdj10dpWRtXzo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYrgyBzMgdxqnqM5KbigI4UG.jpg?f=fotoalbum_large Gemiddeld verbruik 21,2 kWh per 100km.. in de auto stond toch echt net onder de 18 kWh per 100km.. Bij even rekenen blijkt dat de app gewoon het percentage verbruik (in dit geval 62%) gewoon van de theoretisch max van 77kWh pakt. Dus die 47,7 kWh.. Ik heb 44,89 kWh geladen volgens mijn laadpaal. Dat is de degradatie lijkt me dan. Maar als ik met 4% laadverlies reken, dan kom ik nog op 19 kWh/100km uit. Dus wat nu de waarheid is.. :?

• VanguardWR
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:53
iemand die goede settings heeft voor de Canton? Ben een beetje aan het stoeien met Canton in de nieuwe enyaq

• sorted.bits
ddgcpeters schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:24:
Ik had vandaag een wat langere rit. Mooi met 80% vertrokken en 18% aangekomen. Daarna gelijk maar 80% kunnen laden. Maar dan kom je erachter dat de verbruiksgetallen voor wat interpretatie vatbaar zijn. Dit zegt de app over de rit: [Afbeelding] Gemiddeld verbruik 21,2 kWh per 100km.. in de auto stond toch echt net onder de 18 kWh per 100km.. Bij even rekenen blijkt dat de app gewoon het percentage verbruik (in dit geval 62%) gewoon van de theoretisch max van 77kWh pakt. Dus die 47,7 kWh.. Ik heb 44,89 kWh geladen volgens mijn laadpaal. Dat is de degradatie lijkt me dan. Maar als ik met 4% laadverlies reken, dan kom ik nog op 19 kWh/100km uit. Dus wat nu de waarheid is.. :?
De app heeft niet eens door dat je tussendoor je auto aan een lader hangt. Laatst had ik dit 😂.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D45HjkCAwQMfcYj546M1_lWe53M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cspiuYtofciDn45eOUvnFlsa.png?f=fotoalbum_large

• elektriekert
VanguardWR schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:38:
iemand die goede settings heeft voor de Canton? Ben een beetje aan het stoeien met Canton in de nieuwe enyaq
Zeker!

Stap 1:
Hopelijk gebruik heb je spotify!
In de auto gebruik ik geen SoundCloud of spotify meer via Android Auto want heel je geluidskwaliteit gaat naar de getver. Hier kwam ik pas achter nadat ik de spotify app kreeg gepusht.

Ik was naar muziek aan het luisteren en schakelde van de app in de auto zelf weer terug naar via Bluetooth stream en de geluidskwaliteit was meteen om te janken!

Stap 2: De subwoofer die achter in de kattenbak ligt?!
Die kan je net zo goed tegen de muur aanwerpen. Die doet precies niets. Bass van -9 naar +9?
Doet niet veel hè.

Stap 3: zelfs een Subwoofer in elkaar draaien (zie Enyaq-forum.de) of koop een kant en klare ( check juiste bouwjaar) op:
https://www.ars24.com/en/...anton-sound-system-option .
Dit is een passieve subwoofer dus ook alleen te regelen via je standaard settings.
Plug&play.
Ik heb de subwoofer setting nu op -5 of -6 staan en de woofers ook nog iets negatief.
Dit levert een meer dan voldoende bass.
Voordeel van de lagere subwoofer setting is dat je woofers in je deur minder met die laagste tonen hoeven te doen want ik meen dat de cross-overs daar net wat van de subwoofer tonen meepakken.

Ik overwoog om wellicht een set in te laten bouwen bij een Duits bedrijf maar ben met deze P&P en Spotify App combo erg tevreden.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slucJOGDFgMG-OoaPWo26x1MQs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qv9N0XBVM6aIf4c2vZs8dnN.jpg?f=fotoalbum_large
Eerder voorbij zien komen maar ik heb nog steeds dit probleem met Waze / Android Auto met mijn Enyaq uit 2022 en mijn S26 Ultra (draadloos verbonden met Android Auto). Ook reageert alles enorm traag met Android Auto dus niet alleen Waze gerelateerd lijkt me. Knoppen reageren allemaal met een soort vertraging. Hang ik een gesprek op blijft deze ook in beeld terwijl er al is opgehangen.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.