BAJ82 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:12:
[...]
Bij mij is het stuur een keer onder garantie vervangen maar dat heeft niet mogen baten. Als de capacatieve sensoren niet werken kun je altijd nog met een klein rukje aan het stuur aangeven dat je er nog bent.
Er zijn ook 2 methodes om de capacatieve sensoren weer aan de praat te krijgen:
1) Stuurverwarming een paar minuten aanzetten
2) Twee keer stevig met je vuist op de onderkant van het stuur slaan (echt waar, dit werkt bijna altijd).
Ik vermoed dat die capacatieve sensoren nogal gevoelig zijn voor omstandigheden zoals temperatuur en met name luchtvochtigheid. Ze gaan dan snel in een foutmodus. Door de sensoren opnieuw te 'initialiseren' (zoals ook gebeurd als je de auto aanzet) kun je ze uit foutmodus halen. Dat initialiseren kun je blijkbaar triggeren met de stuurverwarming en dus ook met 2 keer stevig meppen. Geen grap, beetje zoals je vroeger op de zijkant van je monitor moest slaan.
Er is een 3de manier, die niet perse zal betekenen dat de sensoren weer werken. Maar het zal wel het probleem verhelpen.
Namelijk: De zogenaamde KLR module vervangen. Op Ali kan je deze modules krijgen. En die zitten verwerkt in het stuur.
DIKKE VETTE DISCLAIMER: Ik raad het niemand aan om zomaar veiligheidssystemen te ontwijken. Maar de melding elke 10sec was gevaarlijker dan geen melding in mijn beleving. Ook kleine nudges aan het stuur zorgde er niet altijd voor dat de melding weg ging. Dus die waren meer afleidend dan wat anders. Ik ben me altijd bewust van systemen die aanstaan, en heb altijd mijn handen aan het stuur.
De KLR module heb ik gisteren vervangen met een Ali variant. Vrij simpel klusje van ongeveer 10min werk.
1. 12v loskoppelen en een kartonnetje oid er tussen zodat deze ook even echt geen contact kan maken
2. Wachten tot de 12v ook helemaal leeg is, dus dood scherm in de auto
3. Stuur helemaal naar links, dan achter het stuur met een gehaakte schroevendraaier oid de clips van het stuur links losmaken. Stuur helemaal naar rechts draaien (zonder stuurbekrachtiging, dus heeft wat moeite nodig), en dan de rechtse kant losmaken. Dan plopt de middenkap met airbag los.
4. Stekkertjes laten zitten, middenkap gewoon bovenop het stuur laten rusten
5. Onderin in het stuur zit de originele KLR module, deze zit met 3 stekkertjes vast. Stekkertjes losmaken en de module losmaken. Dit is met een beetje priegelen zo gedaan.
6. Module er uit, en dan met grof en stom geweld de behuizing openmaken. Dit is niet te doen zonder schade, maar je ziet er later ook nooit meer iets van.
7. Printje in de behuizing vervangen voor je Ali variant
8. Alles weer in elkaar zetten, in de auto monteren, middenkap stuur vastmaken, 12v weer aansluiten.
9. Stukje rijden, 2x auto echt aan-en-uit zetten, dan zijn de meldingen ook weg.
Dit gisteren gedaan, vanmorgen 90 km gereden zonder enkele melding over stuur vasthouden. Ik ben happy!