• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44

rammes

koekebakker 1e klas

Pepper123 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:55:
Wij overwegen een tweedehands Skoda Enyaq iV 80. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger (aanhanger lager dan de auto) naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?
Geen enkel probleem!

Ik zou het doen!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:42
Wij overwegen een tweedehands Skoda Enyaq iV 80. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger (aanhanger lager dan de auto) naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?
Afgelopen zomer met een Enyaq 85 met een caravan erachter 200km gedaan. Dus voor een 80 moet 200km met een aanhanger inderdaad geen enkel probleem zijn. Kun je lekker hard rijden (om toch leeg genoeg bij de laadpaal aan te komen 😜).

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 20:07
800 km is te doen. Pomp de banden van de aanhanger goed op, dat scheelt rolweerstand. Wij hadden een verbruik van 22 - 24 kWh bij 115-120 km/h. We zijn deze zomer van Poitiers Sud naar Twello gereden dat is 900 km. Maar dat is wel de max wat mij betreft.Wij zijn niet echt vroeg vertrokken half 10 of zo. Laat in de avond thuis. Veel oponthoud gehad in Parijs met name.
100% accu bij vertrek. 12:21 Orleans 33-88% 16:06 Roye 20-83% 19:51 Mechelen 19-80% Thuis nog 12% over.

Wij hebben vaak bij Electra geladen in Frankrijk. Goede stations voor lage prijs als je een maand abbo neemt.

De verste bestemming was trouwens Zarragossa in Spanje. Wij reden wel net zo hard de berg op als af (wat toegestaan was uiteraard). Bij het afdalen van het hoogste punt in de Pyreneeën naar beneden kwam er zo'n 4% acculading bij. Dus het regenereren deed zijn werk 😀

[ Voor 11% gewijzigd door Cooler2020 op 28-09-2026 23:33 ]

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 10:14

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik doe dit met een IV60 al 3 jaar zonder problemen ;) ABRP is the way to go, van te voren je route plannen en verbinden met ENODE of een OBD dongle en hij stuurt je nagenoeg niet verkeerd qua laden en route.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Pepper123
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 08-10 18:47
Rubman schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 09:44:
[...]

Ik doe dit met een IV60 al 3 jaar zonder problemen ;) ABRP is the way to go, van te voren je route plannen en verbinden met ENODE of een OBD dongle en hij stuurt je nagenoeg niet verkeerd qua laden en route.
Ja, red je dat? Om de 200km stoppen met aanhanger met een IV60?

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 10:14

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Pepper123 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:58:
[...]

Ja, red je dat? Om de 200km stoppen met aanhanger met een IV60?
om en nabij wel, had met ABRP een route waarbij ik ongeveer elke 180km een stop had gemiddeld.
dan reed ik wel gewoon 100 en ging niet gek doen met 130 rijden in BE of FR of iets.
De route met laadpunten zorgt er wel voor dat je niet altijd op die 180 komt omdat dat met laders gewoon beter uit komt, maar je komt een best end, dan moet het met een 80 zeker lukken. Als ik nu de keuze had gehad had ik zeker de 80 genomen en een volgende auto wordt ook echt een long range variant.

[ Voor 29% gewijzigd door Rubman op 29-09-2026 11:12 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 10:35
Een vraag van een potentieel toekomstige enyaq rijder:

Kan je de intelligent parking optie (dus het remote parkeren en het zelfstandig in & uit parkeren) achteraf, dus na aankoop van het voertuig, via de app aankopen/activeren? Ik zou gaan voor het (in België) Max pack welke de 360 camera bevat.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:05
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:02:

Kan je de intelligent parking optie (dus het remote parkeren en het zelfstandig in & uit parkeren) achteraf, dus na aankoop van het voertuig, via de app aankopen/activeren? Ik zou gaan voor het (in België) Max pack welke de 360 camera bevat.
Dat lijkt me niet, maar weet het niet 100% zeker. Wat ik wel weet is dat ik het een waardeloos systeem vind, super traaaaag. Mijn vorige Enyaq had het en letterlijk 1x gebruikt om te laten zien, daarna nooit meer.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 14:55
BGFG schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:51:
[...]

Dat lijkt me niet, maar weet het niet 100% zeker. Wat ik wel weet is dat ik het een waardeloos systeem vind, super traaaaag. Mijn vorige Enyaq had het en letterlijk 1x gebruikt om te laten zien, daarna nooit meer.
Sowieso, ik heb op eerdere auto's Park Assist gehad waarbij de auto zelf stuurt, maar waar jij in controle bent over het gas geven. Laat ik het zo stellen, ik ben sneller met parkeren dan zo'n systeem. Heeft alleen toegevoegde waarde als ik zelf denk van "hmm, gaat dat wel passen" en als de auto aangeeft van wel, dan mag hij het doen.
Even tellen hoe vaak dat is voor gekomen, oh ja, NUL keer.

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-10 16:35

wiert.tweakers

Makes software work correctly

qwasd schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:06:
[Afbeelding]
Eerder voorbij zien komen maar ik heb nog steeds dit probleem met Waze / Android Auto met mijn Enyaq uit 2022 en mijn S26 Ultra (draadloos verbonden met Android Auto). Ook reageert alles enorm traag met Android Auto dus niet alleen Waze gerelateerd lijkt me. Knoppen reageren allemaal met een soort vertraging. Hang ik een gesprek op blijft deze ook in beeld terwijl er al is opgehangen.
Dit komt bij mij (Enyaq iV 60 uit 2021 met Software 3.8) sporadisch voor (tot nu toe 2 keer in 52 ritten) maar minder erg vervormd dan op jouw foto. Het duurt tot nu toe hooguit een paar minuten en daarna loopt de navigatie in Waze een paar honderd meter tot een kilometer achter.

De beste workaround is dan Waze helemaal sluiten (soms zelfs geforceerd) en opnieuw starten. Niet handig onder het rijden, en je kunt altijd stoppen als dit is gebeurt. Dus naast irritant is deze bug ook onveilig.

Wat ik ook gemerkt heb is dat na verloop van een wat langere rit Android Auto ervoor zorgt dat mijn telefoon heel traag wordt.

Dat ga ik de komende periode beter in de gaten houden: onder welke omstandigheden en wat heb ik allemaal open staan (meestal Waze en Player FM, soms ook Google Maps omdat die soms iets slimmer is dan Waze).

Oh ja: ik heb mijn telefoon altijd bekabeld, en ik heb op mijn telefoon ingesteld dat die NIET de WiFi van de Enyaq gebruikt (die is bagger traag), maar zijn eigen telefoonverbinding gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door wiert.tweakers op 29-09-2026 16:13 ]

http://wiert.wordpress.com

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:39
wiert.tweakers schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:08:
[...]

Dit komt bij mij (Enyaq iV 60 uit 2021 met Software 3.8) sporadisch voor (tot nu toe 2 keer in 52 ritten) maar minder erg vervormd dan op jouw foto. Het duurt tot nu toe hooguit een paar minuten en daarna loopt de navigatie in Waze een paar honderd meter tot een kilometer achter.

De beste workaround is dan Waze helemaal sluiten (soms zelfs geforceerd) en opnieuw starten. Niet handig onder het rijden, en je kunt altijd stoppen als dit is gebeurt. Dus naast irritant is deze bug ook onveilig.

Wat ik ook gemerkt heb is dat na verloop van een wat langere rit Android Auto ervoor zorgt dat mijn telefoon heel traag wordt.

Dat ga ik de komende periode beter in de gaten houden: onder welke omstandigheden en wat heb ik allemaal open staan (meestal Waze en Player FM, soms ook Google Maps omdat die soms iets slimmer is dan Waze).

Oh ja: ik heb mijn telefoon altijd bekabeld, en ik heb op mijn telefoon ingesteld dat die NIET de WiFi van de Enyaq gebruikt (die is bagger traag), maar zijn eigen telefoonverbinding gebruikt.
In mijn geval werkt het hele systeem dan traag. Als ik ergens swipe of een app open via het grote scherm in de auto dan loop ik achter de feiten aan. Er zit een enorme vertraging in.

Hang ik bijvoorbeeld een telefoongesprek op (moet al via de telefoon ivm traagheid) dan staat op het scherm dat ik nog aan het bellen ben. Iemand bellen via het scherm van de auto is al helemaal een opgave. Hetzelfde met WhatsApp berichten die komen in de auto 30 seconden later aan in combinatie met een geluidje.

Mbt wifi weet ik niet eens wat mijn telefoon gebruikt en hoe ik dit anders zou moeten instellen in combinatie met Android Auto. Ik weet wel dat het maanden goed werkte en sindskort dus niet meer.

Onderstaande meerdere mensen met een vergelijkbaar probleem:
https://www.reddit.com/r/AndroidAuto/comments/1w96r5o/android_auto_30s_lags_everything_is_30_second_late/

[ Voor 18% gewijzigd door qwasd op 30-09-2026 01:33 ]

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
qwasd schreef op woensdag 30 september 2026 @ 01:11:
[...]

In mijn geval werkt het hele systeem dan traag. Als ik ergens swipe of een app open via het grote scherm in de auto dan loop ik achter de feiten aan. Er zit een enorme vertraging in.

Hang ik bijvoorbeeld een telefoongesprek op (moet al via de telefoon ivm traagheid) dan staat op het scherm dat ik nog aan het bellen ben. Iemand bellen via het scherm van de auto is al helemaal een opgave. Hetzelfde met WhatsApp berichten die komen in de auto 30 seconden later aan in combinatie met een geluidje.

Mbt wifi weet ik niet eens wat mijn telefoon gebruikt en hoe ik dit anders zou moeten instellen in combinatie met Android Auto. Ik weet wel dat het maanden goed werkte en sindskort dus niet meer.

https://www.reddit.com/r/AndroidAuto/comments/1w96r5o/android_auto_30s_lags_everything_is_30_second_late/
Daar heb ik dus een melding van gemaakt bij de AA community. Een poster op die redder thread geeft aan dat google weet van de bug en aan een oplossing werkt.. hopelijk is dat ook zo. Ze hebben nu aan mij wat details gevraagd, dus krijg in ieder geval wel reactie.

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:51
[...]

Bij mij werkt even op home drukken op het display van de auto en dan weer terug naar Android auto vaak wel even. Dan weet ik in ieder geval weer even welke afslag ik moet nemen.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Kijk eens of er een update is van je Android Auto versie. Ik heb het ook een tijd gehad en was er ook helemaal klaar mee. Maar sinds een paar maanden is het probleem weg na een update van de Android Auto app op mijn telefoon. Mocht de laatste officiele versie niet het probleem verhelpen kun je in de Play store ook nog kiezen om lid te worden van het beta programma.

• BGFG
En opeens wil de native spotify app niet meer verbinden. Hij blijft maar zoeken. Meer auto’s die dit hebben?

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
CaPsLoCkEr schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:02:

Zover ik weet is het achteraf niet te activeren, je kan dit ook niet achteraf via de app aankopen (mist vermoedelijk dan de hardware hiervoor).

Heb eerst een KIA EV6 MY23 gehad, daar was het langzaam en werden parkeerplekken soms niet herkend.
Nu met de Enyaq MY25 is het een verademing.
Vindt altijd de plaatsen, kan op 5 verschillende plekken voorgeprogrammeerd worden en parkeert met gewoon normale snelheid in en uit. Wij gebruiken het, ondanks dat we uitstekend zelf kunnen parkeren *O* , eigelijk in 70% van de parkeermanoeuvres.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:46
Ik laad m'n auto op met een zappi laadpaal. Gaat prima. Fijn dat hij met de eco+ stand kan laden op overtollige zonne energie. Maar soms ben ik twee dagen achter elkaar meer dan 250 km op pad. Dan wil ik dat hij s ochtends weer vol is.

Hier gebruik ik het uitgesteld laden voor in de enyaq zelf. (klaar om 7 uur). Maar de zappi gaat dan laden met 7 kw ipv 11 kW en dan is de accu om 7 uur niet vol.

Hoe zorg ik ervoor dat hij toch op 11 kW gaat laden?

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 23:09
Runner15 schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:58:
[...]

Afgelopen zomer met een Enyaq 85 met een caravan erachter 200km gedaan. Dus voor een 80 moet 200km met een aanhanger inderdaad geen enkel probleem zijn. Kun je lekker hard rijden (om toch leeg genoeg bij de laadpaal aan te komen 😜).
Hey dat is goed om te horen. Ik heb op mijn huidige Enyaq (Sportline 80 MY22) geen trekhaak omdat ie destijds maar 750 kg mocht trekken. De volgende Enyaq (Sportline 85 MY27) heeft wel trekhaak omdat ie nu 2000 kg mag trekken. (hij komt als het goed is in november)
Ik had goede hoop dat ik straks met de sleurhut 200km per keer kon rijden, je bent de eerste die ik 'lees' met ervaring. Wat voor caravan/gewicht heb je getrokken? Welke snelheid heb je gereden? Waren het 200km met geknepen billen of met gemak?

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:24

A13X

Dude

Runner15 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:58:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85872738

In het lange EV-ritten topic mijn ervaring opgeschreven!

Kort samengevat: echt heel goed te doen. Enorm fijne trekauto (vanwege het gewicht natuurlijk). Altijd power over, meer dan prima met het verkeer mee. Geen echte bergen opgereden maar dat is (zeker weten) ook een peulenschil.

Qua verbruik/laden: over de hele reis zo'n 32,7kWh/100km gemiddeld. Met de 77kWh batterij zit je dan op 235km met 100%, maar als je van 3-80% laadt (moet je wel een beetje durven natuurlijk), dan zit je op 180km. Maar ik heb ook wel 200km gehaald tussen 2 stops dus dat gemiddelde vertekent een beetje. Dat is niet helemaal de 250-300km die jij noemt, maar na 200km met 90-95km/u ben ik zelf (en de kinderen al helemaal) wel weer klaar voor een stop dus wat mij betreft echt geen probleem. Eerste dag 770km gedaan. 6 uur thuis weg gereden, 6 uur op de camping. Goed te doen, maar veel meer zou ik zelf niet willen doen (overdag).
@Nizzomoi die vraag had ik hem een tijdje geleden gesteld, in de quote het antwoord.

Het plan was hier een vouwwagen, toch maar van af gezien, toen kwam er een financiële motivatie van oma voor een campeermiddel dus nu staat de caravan voor de deur te wachten op de Enyaq :+

Die ergens in de aankomende 2 weken geleverd zou moeten worden. In de herfstvakantie mag hij dan gelijk voor de caravan. Nog even een weekje weg, maar dat is een hele 50km van huis dus dat komt wel goed. Mooi stukje om te proberen achter de Enyaq.

Awesome

• r.gerdes
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 09:10
Het valt me op dat mijn enyaq80 minstens een keer per 3 maanden naar 100% laad. Vandaag ook, en ik ben er van overtuigd dat ik de laad limiet op 80% heb gezet.

Is dit standaard gedrag? Ik begrijp dat ie moet kalibreren zo af en toe. Maar het komt zoals vandaag niet zo goed uit. Ik was niet van plan te gaan rijden en vind het daarom wat zonde voor de soh.

Misschien toch maar stukje gaan rijd en vanmiddag…

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Maak je niet zo druk zolang je de auto niet 4 weken gebruikt is er geen issue.

Ik zou het doen!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 14:14

elsinga

=8-)

Als de Enyaq 80 een LFP (in plaats van NMC) accu heeft dan moet de accu regelmatig naar 100% om de SOC goed te kunnen inschatten. Maar ik meen dat alleen de 60 een LFP accu heeft.

Heeft de 80 een NMC accu, dan misschien inderdaad maar even rijden tot onder de 80%, ivm SOH degradatie bij lang op 100% staan.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:02
Ik kan in de Skoda-app de kilometerstand niet meer vinden. Is die verplaatst, of helemaal weg? Er is nog wel een omweg, de stand staat namelijk ook op het certificaat, maar ik vond het wel fijn dat daar niet zoveel kliks voor nodig zijn.

Edit: ok dit is dom. Ik zie hem nu ineens staan op de “home page” onderaan het blokje trip history… Was me dus niet eerder opgevallen.

[ Voor 22% gewijzigd door cryptapix op 02-10-2026 10:41 ]

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-10 13:17
Ik heb de kilometerstand helemaal links onderin staan als je naar beneden scrolt bij "auto".

• 0610tigger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 15:57
cryptapix schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:40:
Ik kan in de Skoda-app de kilometerstand niet meer vinden. Is die verplaatst, of helemaal weg? Er is nog wel een omweg, de stand staat namelijk ook op het certificaat, maar ik vond het wel fijn dat daar niet zoveel kliks voor nodig zijn.

Edit: ok dit is dom. Ik zie hem nu ineens staan op de “home page” onderaan het blokje trip history… Was me dus niet eerder opgevallen.
Tja Simple clever van Skôda, we maken er gewoon een betaalde dienst van :( . Voorheen stond dit gewoon gratis bij auto details.

• cryptapix
0610tigger schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:51:
[...]

Tja Simple clever van Skôda, we maken er gewoon een betaalde dienst van :( . Voorheen stond dit gewoon gratis bij auto details.
Het staat dus nog steeds gewoon gratis in de app zoals je kunt lezen in mijn post die je quote ;) of is trip history een betaalde functie? Ik zit nog in mijn eerste 3 jaar dus heb alle functies nog.

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 02-10-2026 16:18 ]

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:54
cryptapix schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:17:
[...]

Het staat dus nog steeds gewoon gratis in de app zoals je kunt lezen in mijn post die je quote ;) of is trip history een betaalde functie? Ik zit nog in mijn eerste 3 jaar dus heb alle functies nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTkpbeU-RRIE3Rc6B0CHANmBe4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkpmoxlBldBNoQODjucjGUTu.jpg?f=fotoalbum_large Het staat ook nog onder Status > Service.

Certificaat downloaden zit oom achter de paywall.

[ Voor 6% gewijzigd door Mirx_NL op 02-10-2026 23:07 ]

• A13X

A13X

Dude

Dinsdag de Enyaq 85 sportline tour edition in Olibo green ophalen bij de dealer oOo

En het weekend erop gelijk de caravan erachter knoppen O-) #lekkerburgelijkmetmnskodametcaravan

[ Voor 36% gewijzigd door A13X op 02-10-2026 23:17 ]

Awesome

• Anoniempje39
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-10 17:02
Mirx_NL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding] Het staat ook nog onder Status > Service.

Certificaat downloaden zit oom achter de paywall.
En mijn app staat het onder Status > Autodetails > helemaal naar beneden scrollen > Digitaal certificaat

Geen idee of dit achter een paywall zit.

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:21
A13X schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:15:
Dinsdag de Enyaq 85 sportline tour edition in Olibo green ophalen bij de dealer oOo

En het weekend erop gelijk de caravan erachter knoppen O-) #lekkerburgelijkmetmnskodametcaravan
Wanneer besteld? Klopte jouw Honeymoon een beetje?

• cryptapix
Anoniempje39 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 00:01:
[...]

En mijn app staat het onder Status > Autodetails > helemaal naar beneden scrollen > Digitaal certificaat

Geen idee of dit achter een paywall zit.
Ja. Het blijkt dus op drie plekken te staan.
Hoofdpagina onderaan reisgeschiedenis (pay)
Certificaat (pay)
Status -> service (gratis). Zie ook @Mirx_NL hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 03-10-2026 08:28 ]

• A13X

A13X

Dude

sebmar schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:26:
[...]

Wanneer besteld? Klopte jouw Honeymoon een beetje?
Half juli besteld wk 30, 9 oktober was de verwachte leverdatum dus hij word 3 dagen vroeger geleverd.

Awesome

• ddgcpeters
  • Nu online
Sjonge jonge, ik had al even niet meer op de app rondgekeken... maar blijkbaar voegen ze tegenwoordig een rijscore toe, over hoe goed/zuinig je rijdt.. 8)7 stop die tijd liever in v3.9 ofzo

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06:12
ddgcpeters schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:16:
Sjonge jonge, ik had al even niet meer op de app rondgekeken... maar blijkbaar voegen ze tegenwoordig een rijscore toe, over hoe goed/zuinig je rijdt.. 8)7 stop die tijd liever in v3.9 ofzo
Ja bizar he. Dergelijke data hoeft niet naar Skoda. Het is gelukkig wel uit te zetten.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als ik in de app kijk bij <inspect> <driving score> en dan op <?> dan krijg ik 115% te zien, is dat een algemeen voorbeeld of zegt het wat over mij? Ik heb geen abo, na 3 3/4 jaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
onetime schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 02:06:
Als ik in de app kijk bij <inspect> <driving score> en dan op <?> dan krijg ik 115% te zien, is dat een algemeen voorbeeld of zegt het wat over mij? Ik heb geen abo, na 3 3/4 jaar.
Je krijgt soms ook wat bonuspunten. Heb al +5 gezien op sommige onderdelen. Zo kan je dus boven de 100 eindigen. Zelf heb ik al eens 106/100 gezien maar sinds ik opeens zag dat heel die meuk uitgeschakeld kan worden, heb ik dat dan ook gedaan.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bij mij is het 117 en daar hoef je niet echt je best voor te doen als ik zo naar mijn rijstijl kijk :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• cryptapix
Nee 115 haal ik ook wel eens, en ik heb echt niet jouw rijstijl ;) Ik ben wel benieuwd naar jouw in flow driving score. Ik vrees een beetje dat jij daar hoog scoort en dat jij je daardoor gesterkte voelt in idee dat enorm ver uitrollen de juiste strategie is :P Voor de score zal dat overigens wel zo zijn verwacht ik.

Ik merk dat het best lastig is om in flow driving score hoog te houden. Ik rijd iedere dag m’n dochter naar school. Dat is 3km maar erg druk. Dat is de hele tijd rollen, stilstaan, rollen, etc. Onmogelijk om in beweging te blijven. Ik heb dan ook een score van 50-60 op zo’n ritje.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 12:27
Even een ervaring die ik hier wil delen.

Ik heb een Enyaq IV80 uit 2021 met nu 245k km op de teller. Een goed gebruikte dus.

Ongeveer een maand geleden kreeg ik de gevreesde "Storing in elektrisch systeem, werkplaats opzoeken". Hiermee zelf wat uitgezocht met een ODB11 en bleek dat ik minstens 1 cel had die meer dan 25mv afweek van de rest. Daaropvolgend naar Skoda gegaan en die identificeerde ook 1 kapotte cel. Kosten, minstens €4500.

Gezien de terugroepactie 93Q3 die bestaat heb ik aangegeven dat ik het frappant vind dat mijn auto wel in de reeks met VIN's past. Maar dat deze niet onder de terugroepactie valt. Skoda heeft hierin meteen een diepere diagnose ingezet en geidentificeerd dat het zelfs gaat om 3 cellen die te stevig afwijken. Nu in overleg met VW is zelfs besloten dat ik 3 nieuwe packs krijg, volledig in een coulanceregel. Dus wat ik hiermee wil zeggen, jammer dat er lagere kwaliteit cellen is gebruikt in het verleden. Maar top dat Skoda hier zo mee om gaat!

• elektriekert
  • Laatst online: 21:01
Ronald.42 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:39:
[...]

Bij mij is het 117 en daar hoef je niet echt je best voor te doen als ik zo naar mijn rijstijl kijk :+
Dan moet @onetime zeker 169% kunnen halen!

Overigens heb ik het nog niet gevonden in de app :+

• elektriekert
  • Laatst online: 21:01
Powergrim schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 10:34:

Ik heb een Enyaq IV80 uit 2021 met nu 245k km op de teller. Een goed gebruikte dus.

Ongeveer een maand geleden kreeg ik de gevreesde "Storing in elektrisch systeem, werkplaats opzoeken". Hiermee zelf wat uitgezocht met een ODB11 en bleek dat ik minstens 1 cel had die meer dan 25mv afweek van de rest. Daaropvolgend naar Skoda gegaan en die identificeerde ook 1 kapotte cel. Kosten, minstens €4500.

Gezien de terugroepactie 93Q3 die bestaat heb ik aangegeven dat ik het frappant vind dat mijn auto wel in de reeks met VIN's past. Maar dat deze niet onder de terugroepactie valt. Skoda heeft hierin meteen een diepere diagnose ingezet en geidentificeerd dat het zelfs gaat om 3 cellen die te stevig afwijken. Nu in overleg met VW is zelfs besloten dat ik 3 nieuwe packs krijg, volledig in een coulanceregel. Dus wat ik hiermee wil zeggen, jammer dat er lagere kwaliteit cellen is gebruikt in het verleden. Maar top dat Skoda hier zo mee om gaat!
Hoe zit het met de 160000km of 8 jaar garantie?
Nevermind

• Ronald.42
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 11:17:
[...]

Dan moet @onetime zeker 169% kunnen halen!

Overigens heb ik het nog niet gevonden in de app :+
Staat bij status
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y07QRPys9XposPiNRL-JJQKCtuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXH4LnNAzM5LNLr0zs5NeRfH.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• skoda-rob
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-10 16:12
Heeft iemand een tip waar in de My Skoda app app ik de optie kan vinden om de auto op afstand te vergrendelen. Bij de voertuigstatus ontbreekt deze functie.

Skoda Enyaq coupe van 2023. Software versie is 3.8 en ik heb de dienst Care Connect.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

dan heb je die optie niet

Ik zou het doen!

• BGFG
skoda-rob schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:30:
Heeft iemand een tip waar in de My Skoda app app ik de optie kan vinden om de auto op afstand te vergrendelen. Bij de voertuigstatus ontbreekt deze functie. Skoda Enyaq coupe van 2023. Software versie is 3.8 en ik heb de dienst Care Connect.
Zit bij mij direct op het 1e scherm, maar ik heb een faceliftversie met SW 5.6. Ik weet niet of dit ook met 3.8 kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A85pnR2CZJ5Sh5gwKSZw_PoiL2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKTmIZr4oQvkJbwr3DoIql9c.jpg?f=fotoalbum_large

• skoda-rob
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-10 16:12
Dank voor de reactie. Wel vreemd dat er wordt aangegeven dat op basis van het VIN nummer deze functie beschikbaar is.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:46
Powergrim schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 10:34:

Is die terugroepactie niet voor die roestige bout van de stuurinrichting? Hoe heeft dat te maken met de defecta accu of staat de coulance daar helemaal los van?

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
StecaGrid schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:42:
[...]

Is die terugroepactie niet voor die roestige bout van de stuurinrichting? Hoe heeft dat te maken met de defecta accu of staat de coulance daar helemaal los van?
Je bent in de war met de terugroepactie 93Q3 voor de Volkswagen Groep.
Daarbij gaat het om Audi's en Volkswagens.
Terugroepactie 93Q3 voor de Skoda Enyaq is er vanaf juli 2022 en betreft inderdaad de HV-batterij zoals @Powergrim aangeeft.
Al is dit best verwarrend.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 04-10-2026 14:28 ]

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Blade__x
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 16:09
A13X schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:15:

Spannend! Hopelijk komt mijn sportline tour edition in Race Blue met uiterlijk een week of 3.

Ben wel benieuwd of de tour edition ook een frunk heeft en het op Android gebaseerde infotainmentsysteem. Zowel de dealer als Skoda kon daar niks over zeggen en verwezen stoïcijns naar de prijslijst waar dat niet in stond of gaven als reactie; Als het er niet staat zit het er niet op/in. In de prijslijst per oktober 2026 voor de sportline tour staat opeens wel het op Android gebaseerde infotainmentsysteem maar nog altijd niets over de frunk.

• A13X

A13X

Dude

Blade__x schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:02:
[...]

Spannend! Hopelijk komt mijn sportline tour edition in Race Blue met uiterlijk een week of 3.

Ben wel benieuwd of de tour edition ook een frunk heeft en het op Android gebaseerde infotainmentsysteem. Zowel de dealer als Skoda kon daar niks over zeggen en verwezen stoïcijns naar de prijslijst waar dat niet in stond of gaven als reactie; Als het er niet staat zit het er niet op/in. In de prijslijst per oktober 2026 voor de sportline tour staat opeens wel het op Android gebaseerde infotainmentsysteem maar nog altijd niets over de frunk.
Frunk dacht ik niet, verder is het eigenlijk een standaard sportline met wat extra opties tegen een editie prijs. Overmorgen weet ik het :+

Awesome

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05:05
Wij hebben hem afgelopen weekend opgehaald. Race blue tour edition. Met frunk en Android

• ddgcpeters
  • Nu online
Naar aanleiding van mijn bericht op het AA community forum heb ik inmiddels via email contact met het AA team. Vooralsnog dingen aan het testen (waarvan ik al weet dat het niet de oplossing is, maar je moet even meebewegen met zoiets). Wat ik me wel afvroeg, en als extra informatie voor hen, zijn het alleen de v3.8 Enyaq rijders onder ons die de AA problemen hebben, of zitten er ook 4.x, 5.x of (kan niet) 6.x tussen?

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 14:13

HaTe

haat niet

ddgcpeters schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:37:
Naar aanleiding van mijn bericht op het AA community forum heb ik inmiddels via email contact met het AA team. Vooralsnog dingen aan het testen (waarvan ik al weet dat het niet de oplossing is, maar je moet even meebewegen met zoiets). Wat ik me wel afvroeg, en als extra informatie voor hen, zijn het alleen de v3.8 Enyaq rijders onder ons die de AA problemen hebben, of zitten er ook 4.x, 5.x of (kan niet) 6.x tussen?
Hier op 3.8 wel ook. Erg vervelend probleem

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-10 20:34
ddgcpeters schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:37:
Ik ben met Google support door een heel riedeltje gegaan, maar uiteindelijk hebben die de handdoek in de ring gegooid en gezegd dat ik maar een phone factory reset moest doen. Dacht het niet...

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• ddgcpeters
  • Nu online
Veneficus schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:11:
[...]

Ik ben met Google support door een heel riedeltje gegaan, maar uiteindelijk hebben die de handdoek in de ring gegooid en gezegd dat ik maar een phone factory reset moest doen. Dacht het niet...
Jep, ze hebben het nu over de auto factory resetten. Dat wil ik ook niet doen. Daarom meer informatie die kant op. Hopen dat er bij iemand een bel gaat rinkelen.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@ddgcpeters welke versie van Android auto gebruik je? Ik heb 17.9.664004 en daarmee ervaar ik geen enorme vertraging meer. Eerdere versies wel, terwijl er binnen mijn auto niets is aangepast. Het gekke is dat met de andere auto (eGolf) en dezelfde telefoon er geen problemen waren, dus het is wel iets van een combinatie van beide.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 10:31
J0YR1D3R schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:40:
@ddgcpeters welke versie van Android auto gebruik je? Ik heb 17.9.664004 en daarmee ervaar ik geen enorme vertraging meer. Eerdere versies wel, terwijl er binnen mijn auto niets is aangepast. Het gekke is dat met de andere auto (eGolf) en dezelfde telefoon er geen problemen waren, dus het is wel iets van een combinatie van beide.
Op mijn Pixel heb ik Android Auto 17.7.663654 staan, maar daar heb ik geen problemen meer mee. Ik het het rond de zomer wel een enkele keer gehad maar nu lijkt alles al weer tijden goed. Dit i.c.m. Skoda SW 3.8.

• cryptapix
Ik zie dat er rewards beschikbaar zijn om te kopen van je Skoda club punten. Zat er al een beetje aan te komen, want in Duitsland is dat recentelijk ook live gegaan. Helaas geen merchandise; enkel functionaliteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUjMwV3VlE7kAhaKlprestbYEng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hztC01EPGVXEKEnWDPJNUJUS.png?f=fotoalbum_large

Edit:
300punten voor 3 maanden care connect heeft een waarde van (15/12)*3= 3,75 euro (1,25/100).
550punten voor 3 maanden infotainment online heeft een waarde van (48,99/12)*3= 12,25 euro (2,23/100).

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 05-10-2026 13:14 ]

• BGFG
cryptapix schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:09:
Ik zie dat er rewards beschikbaar zijn om te kopen van je Skoda club punten. Zat er al een beetje aan te komen, want in Duitsland is dat recentelijk ook live gegaan. Helaas geen merchandise; enkel functionaliteit.
[Afbeelding]

Edit:
300punten voor 3 maanden care connect heeft een waarde van (15/12)*3= 3,75 euro (1,25/100).
550punten voor 3 maanden infotainment online heeft een waarde van (48,99/12)*3= 12,25 euro (2,23/100).
Iets met sigaar en eigen doosss. Beiden krijg je de 1e 3 jaar gratis bij je auto. Heb je bij een jonge auto dus helemaal niks aan.

• cryptapix
BGFG schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:55:
[...]

Iets met sigaar en eigen doosss. Beiden krijg je de 1e 3 jaar gratis bij je auto. Heb je bij een jonge auto dus helemaal niks aan.
Dan spaar je de punten toch op voor na die 3 jaar? Het is niet dat je snel een heel stuwmeer aan punten hebt. Er zijn maar weinig gebruikers die hun auto al binnen 3 jaar weer inleveren. En dan nog is dat geen sigaar uit eigen doos. Je hebt voor die sigaar (punten) namelijk zelf helemaal niets betaald.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 17:04
mmmmarc schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:39:
[...]

Weet iemand toevallig of de software update voor het SOS probleem service vanuit Skoda is, en daarmee gratis? Mijn Enyaq (occasion) uit december '21 heeft sinds kort ook de melding.
Nee, is niet gratis. Had ik ook verwacht (auto uit '22), omdat hij mij destijds verkocht is met 5 jaar garantie en onderhoud. Maar dat blijkt dus alleen maar 5 jaar fabrieksonderhoud te zijn, garantie 24 maanden. Sinds een paar weken die storing op 3.8. Auto weggebracht, software update gehad. Skoda vergoed (blijkbaar) 80% van de update, zelf betaal je 20%, maar dat is alsnog 170 euro...

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:01
Boeie schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:55:
[...]

[...]

Nee, is niet gratis. Had ik ook verwacht (auto uit '22), omdat hij mij destijds verkocht is met 5 jaar garantie en onderhoud. Maar dat blijkt dus alleen maar 5 jaar fabrieksonderhoud te zijn, garantie 24 maanden. Sinds een paar weken die storing op 3.8. Auto weggebracht, software update gehad. Skoda vergoed (blijkbaar) 80% van de update, zelf betaal je 20%, maar dat is alsnog 170 euro...
Wacht even, je moet betalen voor een software update die een probleem corrigeert wat Skoda zelf heeft veroorzaakt? En ik meen mij te herinneren dat ik heb gelezen op buitenlandse fora dat die update kosteloos gedaan werd. 170 euro......... knettergek.

• BGFG
cryptapix schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:09:
[...]

Dan spaar je de punten toch op voor na die 3 jaar? Het is niet dat je snel een heel stuwmeer aan punten hebt. Er zijn maar weinig gebruikers die hun auto al binnen 3 jaar weer inleveren. En dan nog is dat geen sigaar uit eigen doos. Je hebt voor die sigaar (punten) namelijk zelf helemaal niets betaald.
Maar het zou toch veel leuker zijn als je iets krijgt wat je nu direct kunt gebruiken? Skoda kan zien dat ik de 1e 3 jaar deze diensten al heb, dat laten ze ook netjes zien in de app tenslotte.

• cryptapix
BGFG schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:42:
[...]

Maar het zou toch veel leuker zijn als je iets krijgt wat je nu direct kunt gebruiken? Skoda kan zien dat ik de 1e 3 jaar deze diensten al heb, dat laten ze ook netjes zien in de app tenslotte.
Dat zou leuker zijn ja. Sterker nog, dat was ooit zo. Toen ik de auto net had, kon je nog merchandise kopen van die punten. Een bidon, een laptop sleeve, dat soort spul. Maar die shop is al een tijdje dicht helaas en lijkt ook niet meer terug te komen. Dus nu moeten we het met deze twee opties doen vrees ik.

Edit: op de Skoda website doen ze net of de rewards wat nieuws is en reppen ze met geen woord over die merchandise https://support.skoda.nl/...telde-vragen-myskoda-club

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 05-10-2026 19:49 ]

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-10 07:28
Ik had ook de traagheid en gekke kleuren op Android auto. Nu op de telefoon aangemeld voor beta, app geupdate en nu doet hij het weer vlekkeloos. Ik kijk het nog even een paar dagen aan maar de oplossing lijkt er te zijn.

• Veneficus
ddgcpeters schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:14:
[...]

Jep, ze hebben het nu over de auto factory resetten. Dat wil ik ook niet doen. Daarom meer informatie die kant op. Hopen dat er bij iemand een bel gaat rinkelen.
Auto entertainment factory reset heb ik wel gedaan. Helpt niet

• Veneficus
marinadus schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:27:
Ik had ook de traagheid en gekke kleuren op Android auto. Nu op de telefoon aangemeld voor beta, app geupdate en nu doet hij het weer vlekkeloos. Ik kijk het nog even een paar dagen aan maar de oplossing lijkt er te zijn.
AA beta? Of ook Google Maps/TomTom oid?

[ Voor 4% gewijzigd door Veneficus op 06-10-2026 11:16 ]

• A13X

A13X

Dude

Blade__x schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:02:
[...]

Frunk check!

Heb hem vanmiddag opgehaald *O* en reed na de instructie meteen de file in -O- waardoor ik uiteindelijk ruim 1,5 uur erover deed om thuis te komen.

Morgen maak ik wel even een foto. Onderweg wel wat door de menu's gescrold, travel assist getest, ben er erg blij mee. Stil, comfortabel en vlot. Enige is dat de radio wel wat oemphf kan gebruiken, die mist wat bass. Door een interne update bij Skoda konden we nog geen account koppelen dus dat moet morgen even.

[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 06-10-2026 20:19 ]

Awesome

• onetime
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:53:
[...] Nee 115 haal ik ook wel eens, en ik heb echt niet jouw rijstijl ;) Ik ben wel benieuwd naar jouw in flow driving score. Ik vrees een beetje dat jij daar hoog scoort en dat jij je daardoor gesterkte voelt in idee dat enorm ver uitrollen de juiste strategie is :P Voor de score zal dat overigens wel zo zijn verwacht ik.

Ik merk dat het best lastig is om in flow driving score hoog te houden. Ik rijd iedere dag m’n dochter naar school. Dat is 3km maar erg druk. Dat is de hele tijd rollen, stilstaan, rollen, etc. Onmogelijk om in beweging te blijven. Ik heb dan ook een score van 50-60 op zo’n ritje.
Iedereen lijkt te missen dat ik op het vraagteken klik, en geen individuele scores per onderdeel heb.
(komt dat omdat ik het in het Engels heb?)
Ik ben ook wel benieuwd, maar ik ga daar niet voor betalen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald.42
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:32:
[...]

Iedereen lijkt te missen dat ik op het vraagteken klik, en geen individuele scores per onderdeel heb.
Geen idee ik heb geen betaalde dingen volgens mij.
Auto is in mei tweedehands aangeschaft ding is van eind '22
Als ik nu kijk dan klik ik onder status die score aan en dan krijg ik dit scherm.

Dus bij status dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOGI5bBBi5cZKF1MWoj4vw5pyNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQMaC0e4lqjK2E82waOZES17.jpg?f=fotoalbum_large

En dan dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OylccUncGm663Wg9coaaVcPihA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGKQBSJjXqPFIZB20aPNxgw5.jpg?f=fotoalbum_large

En inderdaad zit er voor vandaag een stukje laagvliegen bij :+

• marinadus
  • Laatst online: 09-10 07:28
Veneficus schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:15:
[...]

AA beta? Of ook Google Maps/TomTom oid?
Android auto beta

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:28
funkylicious schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:04:
Ik ben benieuwd of andere Enyaq-rijders met warmtepomp/R744 dit probleem herkennen.

Mijn airco was deze zomer volledig leeg. De garage heeft uitgebreid gezocht en uiteindelijk met formeergas en zeepsop een zichtbare lekkage bij de compressor gevonden. Compressor is vervangen, systeem opnieuw gevuld en gecontroleerd op lekkage. Alles was toen dicht en de airco werkte weer goed.

Na ongeveer drie weken stopte de airco echter opnieuw met koelen. Er bleek wederom R744 verdwenen te zijn, dit keer niet volledig leeg, maar wel te weinig om goed te functioneren.

De garage is inmiddels twee dagen aan het zoeken, maar vindt geen lek. Ook na opnieuw op druk brengen is na enkele uren geen drukverlies meetbaar. Een theorie is dat een leiding/verbinding alleen onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij hoge temperatuur en druk, lekt.

Iemand dit eerder meegemaakt met een Enyaq met R744? En zo ja, waar bleek uiteindelijk de lekkage te zitten? Bij elkaar ga ik nu al richting de 4K aan reparatiekosten (waarvan 1200 voor de compressor).
Hier precies hetzelfde.. R744 (CO2) bijgevuld en de warmtepomp werkte een tijdje prima. Na een paar weken rook ik een vreemde lucht toen de auto net geparkeerd stond op de oprit. Daarna weer zelfde verhaal.. zeer matig werkende warmtepomp. (geen alarm overigens) Ik heb er zelf nog niet naar gekeken maar je zou bijna denken dat er ergens een overdruk ventiel in het systeem zit... Het viel mij overigens op dat het verbruik met een slecht werkende warmtepomp 20% hoger ligt dan met een goed werkende warmtepomp. Voor mij begint dit op non-conformiteit le lijken..Je mag toch verwachten van een auto van deze prijsklasse dat de warmtepomp het langer dan 2 jaar doet?

32 kWp PV + 80 kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-10 13:07
Ronald.42 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:55:
[...]

Dus bij status dit.
[Afbeelding]

En inderdaad zit er voor vandaag een stukje laagvliegen bij :+
Welke versie van de app is dat? Ik heb 8.17.0 op Android, maar zie die info over rijstijl nergens. Of wellicht nog niet beschikbaar voor auto software 6.x?

• Blade__x
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 16:09
A13X schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:18:
[...]

Frunk check!

Heb hem vanmiddag opgehaald *O* en reed na de instructie meteen de file in -O- waardoor ik uiteindelijk ruim 1,5 uur erover deed om thuis te komen.

Morgen maak ik wel even een foto. Onderweg wel wat door de menu's gescrold, travel assist getest, ben er erg blij mee. Stil, comfortabel en vlot. Enige is dat de radio wel wat oemphf kan gebruiken, die mist wat bass. Door een interne update bij Skoda konden we nog geen account koppelen dus dat moet morgen even.
Ah kijk aan, nice! Veel plezier gewenst met de auto!

Heb je het pakket met Canton audio of de standaard speakers? Ik heb een stukje terug in het topic nog wat settings voor Canton voorbij zien komen. Al weet ik van mijn vorige Enyaq (MY23 sportline zonder extra opties) dat de standaard speakers wel even nodig hebben om een beetje los te komen.

• A13X

A13X

Dude

Blade__x schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:56:
[...]

Ah kijk aan, nice! Veel plezier gewenst met de auto!

Heb je het pakket met Canton audio of de standaard speakers? Ik heb een stukje terug in het topic nog wat settings voor Canton voorbij zien komen. Al weet ik van mijn vorige Enyaq (MY23 sportline zonder extra opties) dat de standaard speakers wel even nodig hebben om een beetje los te komen.
Standaard, maar merk al verschil tussen Spotify via AA of via de app in de auto zelf. AA muziek stottert ook zo nu en dan dus denk dat het in de verbinding zit.

Awesome

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:47
Rubman schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:04:
[Afbeelding]

Iemand hier al eens mee te maken gehad?
Android auto doet bijzonder vreemd, loopt achter qua GPS en glitcht als een malle. Het houdt ook niet zomaar op en begint paar min nadat ik ga rijden.
Heb al meerdere dingen geprobeerd, scherm herstart, auto slaapstand etc. Ook op de telefoon data en cache verwijderen en andere oplossingen zoals de resolutie in dev options aanpassen, maar hij blijft dit doen.
Bij mij is het juist de in-car GPS die heel raar doet; locatie vliegt alle kanten op en is vertraagd. Ik krijg continue meldingen "welkom in Duitsland/Belgie/Nederland" en dat live informatie niet werkt; waarschijnlijk omdat hij denkt dat ik in water rijd oid. Ik gebruik de navigatie van de auto eigenlijk nooit maar die meldingen zijn wel irritant.

Iemand daar ervaringen mee? Ik heb nog geen opties gezien waar ik de GPS ontvangst of instellingen kan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 07-10-2026 12:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ronald.42
  • Niet online
casperjoost schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:43:
[...]

Welke versie van de app is dat? Ik heb 8.17.0 op Android, maar zie die info over rijstijl nergens. Of wellicht nog niet beschikbaar voor auto software 6.x?
Bij mij ook 8.17.0 en de auto is 3.8

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-10 21:25
Ik krijg de laatste tijd vaak de melding dat er een storing in de ruitenwissers is. Deze doen het verder dan nog wel en na het uit en aan zetten van de auto (bwjr 2021, software 3.8) is de melding weer weg. Meer mensen dit wel eens gehad?

©2004

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:58

Pazo

Mroaw?

Ik krijg de laatste tijd steeds vaker melding of ik nieuwe gebruikersgegevens wil toepassen. Gevolg is dat ik dan mijn persoonlijke instellingen kwijt ben, zoals bijvoorbeeld de kleur van de sfeerverlichting e.d.
Als ik het weiger, wordt het de volgende keer als ik de auto start alsnog toegepast. Dus ontkom er niet aan. Wat die nieuwe gebruikersgegevens dan zijn, geen idee, maar deze week nu al 3x gehad. En steeds ben ik mijn persoonlijke instellingen dan kwijt. Erg irritant. Waarom worden mijn gegevens niet onthouden?

Enphase topic • Jeroen.nl • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• IronFist
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:00
assje schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:11:
[...]

Bij mij is het juist de in-car GPS die heel raar doet; locatie vliegt alle kanten op en is vertraagd. Ik krijg continue meldingen "welkom in Duitsland/Belgie/Nederland" en dat live informatie niet werkt; waarschijnlijk omdat hij denkt dat ik in water rijdt oid. Ik gebruik de navigatie van de auto eigenlijk nooit maar die meldingen zijn wel irritant.

Iemand daar ervaringen mee? Ik heb nog geen opties gezien waar ik de GPS ontvangst of instellingen kan zien.
Ik heb ook een hele tijd gehad dat de auto GPS letterlijk alle kanten opvloog over zee en land. Dit is na +/- 3 maanden “vanzelf” ook weer goed gekomen en daarna niet meer terug gekomen. De werkplaatsafspraak hiervoor stond een week later gepland maar die was uiteindelijk niet nodig. Ik kan helaas dus niets melden over de oorzaak en oplossing, maar als je het niet storend vindt misschien ook eerst even aankijken. Ik zat toen al op SW 3.8 trouwens maar heb in die paar maanden 1 update gehad die mogelijk heeft geholpen (aldus de dealer).

Diezelfde dealer noemde trouwens ook na reparatie van de puddle lights dat dat issue niet meer zou terugkomen omdat die lampjes een lager voltage zouden krijgen na een software update en daardoor minder warm worden..

• onetime
  • Niet online
Ik had redelijk in het begin, rond de 3 jaar terug, veel wijzigingen van mijn stoel instellngen.
Die moest ik steeds weer corrigeren. Steeds een melding van gemaakt en na een tijdje stopte het.

Recent een melding dat de passagiers raamstijl airbag niet zou werken, draad fout of zo, die melding heb ik met carscanner gewist. Later nog een verzoek gekregen voor een werkplaats afspraak, maar niets meer mee gedaan en de melding is ook niet teruggekomen.

edit: in december staat er toch al een onderhoudsbeurt geplant, dan kijken ze dan maar.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 07-10-2026 20:14 ]

• A13X

A13X

Dude

Gisteren dus opgehaald:
Skoda Enyaq Sportline Tour edition in Olibo green. Met trekhaak en panoramisch dak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jef5zNn.png

Al heb ik nu al een melding waarmee ik naar de service zou moeten. Verkeersborden hulp werkt niet goed.

Awesome

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:19
mightym schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 06:49:
[...]

Hier precies hetzelfde.. R744 (CO2) bijgevuld en de warmtepomp werkte een tijdje prima. Na een paar weken rook ik een vreemde lucht toen de auto net geparkeerd stond op de oprit. Daarna weer zelfde verhaal.. zeer matig werkende warmtepomp. (geen alarm overigens) Ik heb er zelf nog niet naar gekeken maar je zou bijna denken dat er ergens een overdruk ventiel in het systeem zit... Het viel mij overigens op dat het verbruik met een slecht werkende warmtepomp 20% hoger ligt dan met een goed werkende warmtepomp. Voor mij begint dit op non-conformiteit le lijken..Je mag toch verwachten van een auto van deze prijsklasse dat de warmtepomp het langer dan 2 jaar doet?
Bij mij lijkt het probleem uiteindelijk in een sensor te zitten. Deze geeft met name tijdens het koelen een verkeerde waarde door, waardoor de airco zichzelf uitschakelt. Het systeem zelf lijkt verder dicht te zijn. De sensor moet nog vervangen worden, dus even afwachten of daarmee het probleem definitief is opgelost. Helemaal eens met je opmerkingen over non-conformiteit.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:54
Handig zo'n app... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1wWnkZ0rNFvlDPvd03LvrN1KOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zhvuBj5Y4DvlbUvA0qyzBKR.jpg?f=fotoalbum_large

• Anoniempje39
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-10 17:02
A13X schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:28:
Gisteren dus opgehaald:
Skoda Enyaq Sportline Tour edition in Olibo green. Met trekhaak en panoramisch dak.

[Afbeelding]

Al heb ik nu al een melding waarmee ik naar de service zou moeten. Verkeersborden hulp werkt niet goed.
Die kleur hebben wij ook. Aparte kleur die je niet veel ziet.

Irritant dat je nu al een melding hebt. Ligt het niet aan condens op de sensor? Bij mij is dat nu zowat iedere ochtend de eerste 5 minuten

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

kwestie van bijvullen :+

Ik zou het doen!

• onetime
  • Niet online
kwestie van bijvullen :+
Ik vul geregeld de ruitensproeier vloeistof bij, maar wat zuipt deze auto dit spul.
Het is me recent voor het eerst gebeurt dat ik hier een melding van kreeg.
Er gaat bijna 5 liter in... mijn Astra had ongeveer de helft, en nu gaat het sneller op.

• A13X

A13X

Dude

Anoniempje39 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 19:48:
[...]

Die kleur hebben wij ook. Aparte kleur die je niet veel ziet.

Irritant dat je nu al een melding hebt. Ligt het niet aan condens op de sensor? Bij mij is dat nu zowat iedere ochtend de eerste 5 minuten
Zou kunnen, had het alleen vanmiddag met wat korte ritjes, dus zou geen condens meer verwachten. Vanmorgen vroeg had ik geen melding.

Awesome

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:21:
[...]

Ik vul geregeld de ruitensproeier vloeistof bij, maar wat zuipt deze auto dit spul.
Het is me recent voor het eerst gebeurt dat ik hier een melding van kreeg.
Er gaat bijna 5 liter in... mijn Astra had ongeveer de helft, en nu gaat het sneller op.
Ik heb me hier ook al over verbaasd. Hij pakt echter ook met aparte sproeiers de voorlampen mee en de camera achter, dus misschien dat het daardoor meer verbruikt per sproeibeurt?

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-10 00:30
Ik probeerde vanavond met obd11 pro de batterij waardes van de sos-module te resetten zodat de sos foutmelding (hopelijk) erdwijnt. Echter zie ik control module 75 Telematics niet in het lijstje verschijnen. Iemand die het al wel gelukt is om met obd11 de sos foutmelding te resetten op een Skoda Enyaq?

• cryptapix
[...]

Ik heb ook Engels, dus daar ligt het niet aan. Het staat bij mij onder inspect -> driving scores. Onderaan staan de balkjes. Ik klik nergens op vraagtekens.

• cryptapix
[...]

Ik heb ook Engels, dus daar ligt het niet aan. Het staat bij mij onder inspect -> driving scores. Onder de overall score staan de balkjes. Ik klik nergens op vraagtekens.

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 13:57
A13X schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:28:
Dat issue heb ik dus ook, ook met een nieuwe Sportline (MY27 model). Heb hem ook al terug gehad bij de dealer, maar nog niet op kunnen lossen. De dynamische kalibraties mislukt elke keer (is mij verteld). Ik heb wel het idee dat de herkenning van de borden beter werk dan toen ik hem net kreeg.

Ben benieuwd of ze de oorzaak vinden. Als ze bij jou iets vinden hoor ik dat ook graag.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• A13X

A13X

Dude

The_Cube schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:11:
[...]

Dat issue heb ik dus ook, ook met een nieuwe Sportline (MY27 model). Heb hem ook al terug gehad bij de dealer, maar nog niet op kunnen lossen. De dynamische kalibraties mislukt elke keer (is mij verteld). Ik heb wel het idee dat de herkenning van de borden beter werk dan toen ik hem net kreeg.

Ben benieuwd of ze de oorzaak vinden. Als ze bij jou iets vinden hoor ik dat ook graag.
Vanmorgen was de storing weer weg, kijk het even aan.

Awesome

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 13:18

Martijn02

/* No Comment */

BAJ82 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:46:
Ik probeerde vanavond met obd11 pro de batterij waardes van de sos-module te resetten zodat de sos foutmelding (hopelijk) erdwijnt. Echter zie ik control module 75 Telematics niet in het lijstje verschijnen. Iemand die het al wel gelukt is om met obd11 de sos foutmelding te resetten op een Skoda Enyaq?
Ja, dat ging prima bij mij. Daarna is de melding ook niet meer teruggekomen. Was wel even putsen.

Soms leest OBD11 niet alle modules goed in, even de app opnieuw opstarten, of de stekker opnieuw inpluggen en opnieuw beginnen helpt dan vaak.

Eerst had ik bij Telematics -> Live Data -> Backup Battery SoH een rSoH van "49"
Daarna reset uitgevoerd: "Resetting the history of the emergency call battery"

Daarna was de rSoH "100"

Daarna de meldingen gewist, auto een uurtje afgesloten gelaten, maar bleef het lampje van de emergency call rood. Daarna de auto 10cm vooruit gereden, en toen was alles ineens weg en het lampje weer groen.

Dit was begin juli, de melding is daarna ook weggebleven.

(vindt het nog steeds belachelijk dat Pon ruim €1000 wilde voor het vervangen van de hele emergency call module, voor iets wat uiteindelijk een software probleem was, en met een simpele reset kan worden opgelost)

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn02 op 08-10-2026 10:25 ]

• Veneficus
marinadus schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:27:
Lijkt te werken 👍

• A13X

A13X

Dude

The_Cube schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:11:
[...]

De verkeersborden melding is niet meer voorgekomen. Maar gisteren kreeg ik eerst mijn panorama dak niet meer dicht en toen het lampje niet meer uit. Uiteindelijk toch weer dicht gekregen, maar de bediening ervan reageerde niet of half. Vanmorgen regen dus maar niet gegokt om het te testen, maar dit schijnt ook wel een bekender probleem te zijn. Deze dingen toch maar even in de gaten houden en melden als het aanblijft.

Verder vind ik het een heerlijke auto, kan alleen nog niet zo goed wennen aan het rempedaal. Die reageert vaak niet helemaal zoals ik zou verwachten. Alsof je soms een grote dode slag hebt ofzo, schijnt met de regeneratie te maken te hebben. De overgang van regeneratief remmen in B en dan bij remmen (omdat hij eerder stil moet staan) voelt erg raar.

Awesome

• Southern Sun
  • Laatst online: 18:50
Ik kan als het goed is over een paar weken de nieuwe Enyaq ophalen als nieuwe lease auto, maar begin me wel vaker af te vragen of het een goede keuze was als ik de reacties hier de laatste tijd zie 8)7. De Skoda van de buurman staat de laatste weken ook meer bij de dealer dan op de oprit, maar goed. Ik zal er zonder verwachtingen ingaan en dan merken we het wel.

De huidige BMW iX1 heeft geen AC, kijk er wel heel erg naar uit om gebruik te kunnen gaan maken van travel assist en dan maar hopen dat het qua software issues mee gaat vallen.
A13X schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:27:
[...]

Verder vind ik het een heerlijke auto, kan alleen nog niet zo goed wennen aan het rempedaal.
Ben nu best direct remgedrag gewend en het viel me tijdens de proefrit sowieso op dat het rempedaal behoorlijk lang voelt. In elk geval veel minder gevoel, maar kwestie van wennen leek me.

[ Voor 26% gewijzigd door Southern Sun op 09-10-2026 18:06 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:14
Southern Sun schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:02:
Ik kan als het goed is over een paar weken de nieuwe Enyaq ophalen als nieuwe lease auto, maar begin me wel vaker af te vragen of het een goede keuze was als ik de reacties hier de laatste tijd zie 8)7. De Skoda van de buurman staat de laatste weken ook meer bij de dealer dan op de oprit, maar goed. Ik zal er zonder verwachtingen ingaan en dan merken we het wel.

De huidige BMW iX1 heeft geen AC, kijk er wel heel erg naar uit om gebruik te kunnen gaan maken van travel assist en dan maar hopen dat het qua software issues mee gaat vallen.

[...]

Ben nu best direct remgedrag gewend en het viel me tijdens de proefrit sowieso op dat het rempedaal behoorlijk lang voelt. In elk geval veel minder gevoel, maar kwestie van wennen leek me.
Het aantal problemen met mijn MY27 valt ontzettend mee, remmen, dat doe ik bijna nooit meer zelf, dat is even wennen maar zelfs zonder travel assist stopt hij netjes achter voorgangers bij het stoplicht.

Als je TA niet aan hebt staan moet je daarna wel, als een holbewoner, weer het ‘gas’pedaal intrappen om te rijden… 😂.

Nadeel is wel, als je 2 verschillende auto’s hebt dan is het wel wennen als je in een andere auto stapt..

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
Southern Sun schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:02:

[...]

Ik ben alleen nog maar bij de garage geweest voor servicebeurten.
Oh en 1x voor nieuwe stabilisatorstangen, die waren op. Maar ja, de auto is nu ook 6 jaar oud
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.