Inmiddels de sensor rechtsvoor vervangen. Via eBay in de UK besteld dus incl invoerheffing en nog 12 GBP spray service voor de juiste kleur net 90 euro toch nog steeds goedkoper dan via de dealer. Installeren was een eitje, stuur volledig naar links 4 torx schroefjes in de wielkast en ik kon er met 1 hand bij.
Maar diezelfde dag kwam er een kleine applicatie update en ik weet niet of het daardoor kwam of door het vervangen van de sensor maar ik kreeg opeens een melding dat de SOS module defect was (is APK afkeur en irritant).
Daarop heb ik eerst zekering 19 er 5 min uit gehad met auto op slot. Na terugplaatsen was de SOS noodhulp storing er nog steeds en werd ik getrakteerd op een Airbag storing. Online gelezen dat deze fout niet zonder meer te resetten is maar ik was 100% zeker dat er geen sprake was van een echt defect en begreep ook dat de SOS module soms een valse storing geeft dus meteen een OBDeleven besteld om beide storingen te resetten. En inderdaad SOS module storing was redelijk snel verholpen, backup batterij melding leek vals want was gewoon weer 100%. De airbag storing was in eerste instantie ook snel verholpen.
Maar toen besloot ik een aantal simpele wijzigingen te doen mbt achterruitewisser (die gaat op de snelweg aan als de voorruitenwissers aan staan en hij stuitert soms over een droge ruit). Terwijl ik bezig was ook de Enter en exit melding geprobeerd uit te zetten. Die pogingen bleken allemaal niet te werken en vervolgens kwam er een andere airbag storing voor in de plaats die zich niet meer liet resetten.
Wijzigingen teruggedraaid en vervolgens 1.5 uur in de auto gezeten met 17 storingen die ik vanmiddag nog niet had die zich niet lieten resetten. Beetje boos dat de boel zo ziekelijk gevoelig is en wilde het bijna opgeven, tot ik besloot een meter naar achter en naar voren te rijden, daarna nog een reset en alle fouten waren direct weg.
OBDeleven is voor mij nog net iets te uitdagend. PDFs en codes online sluiten net niet aan bij wat ik zie of zijn van toepassing op een oudere versie van de auto of de app. Wijzigingen en scannen duurt lang. Op een gegeven moment laptop er maar bij gepakt maar je zit net buiten bereik van wifi met een telefoon die snel leeg loopt te kloten in een onhandige houding. Ondertussen zijn instellingen verre van logisch, is toch niet al te moeilijk om de werking van de honderden Duitse / cryptische termen een soort van te documenteren?
Ik weet dat ze voor redelijk dure credits wel kant en klare "apps" hebben om bepaalde zaken met 1 druk op de knop te configureren maar dat ik dan vervolgens niet eenvoudig de codes kan vinden om dat zelf te doen stoort me wel een beetje. Waarom staan er iets van 6 interval tijden bij de achterruitewisser zonder dat volledig duidelijk is wat ze betekenen? 😵💫
Affijn, zal weer aardig wat middagen googlen worden om uit te vinden. Als ik nog durf.