• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:38
Over het algemeen zou deze onder "voertuig status rapport" moeten staan.

Ik zie nu zelf ook dat ik een leuke melding heb staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP2S7hyA8mC6V6VU3RYlhMHRzj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7TNTUuEWx6j2rcuvFqNszDJK.png?f=fotoalbum_large

• bjorndepoorter
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-08 13:48
Senaxx schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:52:
Over het algemeen zou deze onder "voertuig status rapport" moeten staan.

Ik zie nu zelf ook dat ik een leuke melding heb staan.

[Afbeelding]
De taal van de app verzetten naar Engels zal wss de juiste tekst te voorschijn toveren.
Had ik ook 1x gezien, en bleek gewoon ruitewissevloeistof laag melding :)

• Senaxx
bjorndepoorter schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

De taal van de app verzetten naar Engels zal wss de juiste tekst te voorschijn toveren.
Had ik ook 1x gezien, en bleek gewoon ruitewissevloeistof laag melding :)
Verrek, die taak staat inderdaad al een tijdje even op het "moet ik nog even doen" lijstje. Wel grappig dat ze er in Nederlands dus geen vertaling voor hebben.

• dirtybolle
  • Laatst online: 19:46
Senaxx schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Verrek, die taak staat inderdaad al een tijdje even op het "moet ik nog even doen" lijstje. Wel grappig dat ze er in Nederlands dus geen vertaling voor hebben.
Zo tonen ze in het nederlands ook "Besparing" als je een klimaatregeling schema aan het opslaan bent ("saving" een beetje te letterlijk vertaald) :D

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dirtybolle schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Zo tonen ze in het nederlands ook "Besparing" als je een klimaatregeling schema aan het opslaan bent ("saving" een beetje te letterlijk vertaald) :D
Of als je je klimaatregeling hebt aanstaan op afstand (preheating/-cooling): 25 minuten links :') Als je het vertaalt, klinkt het al heel wat logischer: 25 mins. left. Ik heb de app maar standaard in het Engels staan.

• RangedNeedles
  • Niet online
In ander nieuws: na hier te lezen over de talloze laadkleppen die niet meer open gaan, dacht ik inmiddels, oef, met m'n MY23 zit ik precies wel goed want, 1, mijn Enyaq is toch 2 jaar nieuwer dan de andere MY21 Enyaq auto's hier in het topic, en, 2, tot nu toe geen enkele problemen ermee. Wel, dit weekend had ik ook prijs :(

Herhaaldelijk de auto openen en sluiten, hielp niet. Dat motortje(?) bleef gewoon in de gesloten stand staan waardoor er niets anders op zat dan de boel te forceren en daarbij iets af te breken. Het is dat ik de klep nu ook niet meer degelijk toe krijg, anders zou ik misschien ook nog zien dat de laadklep zelf licht verbogen is wegens de kracht die ik moest gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYqY4Mu9_TFK4RP1iArEoYIKDJM=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/fiXd1qqUrN6IicVd6SXkCDVD.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4iOLxqY5q-x3jowut2zE6jXCrI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/EEYXA0DcoTRuektKUM1kjvCV.gif?f=fotoalbum_tile
Als ik het goed begrijp, draait dat lipje rond om de klep te openen en sluiten? (Roze pijl toont dan de rotatiebeweging aan.) En hoort er ook nog iets te zitten bij de gele pijl? Want daar is precies ook iets afgebroken; waarschijnlijk eenzelfde lipje als aan de linkerkant. En in de klep zelf is er ook wat plastic gesneuveld.

Te triest eigenlijk dat dit bij zo'n dure auto gebeurt... :X Het is dus wachten tot alle andere klachten die jullie ervaren ook bij mijn recentere auto voorvallen, zoals die SOS-module die faalt, het internet in de auto dat wegvalt, accucellen die plots doodgaan, of gekkigheden met de 12V-accu waardoor je een hele kerstverlichting krijgt in je dashboard.

Zit nu in dubio of ik het laat maken voor honderden euro's bij de dealer of het toch zelf doe. Ik ben best wel handig maar heb weinig zin om te veel/te weinig reserveonderdelen te bestellen en mogelijk nog iets anders te verkloten.

• Senaxx
RangedNeedles schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:31:
In ander nieuws: na hier te lezen over de talloze laadkleppen die niet meer open gaan, dacht ik inmiddels, oef, met m'n MY23 zit ik precies wel goed want, 1, mijn Enyaq is toch 2 jaar nieuwer dan de andere MY21 Enyaq auto's hier in het topic, en, 2, tot nu toe geen enkele problemen ermee. Wel, dit weekend had ik ook prijs :(

Herhaaldelijk de auto openen en sluiten, hielp niet. Dat motortje(?) bleef gewoon in de gesloten stand staan waardoor er niets anders op zat dan de boel te forceren en daarbij iets af te breken. Het is dat ik de klep nu ook niet meer degelijk toe krijg, anders zou ik misschien ook nog zien dat de laadklep zelf licht verbogen is wegens de kracht die ik moest gebruiken.
~~~~~~~[Afbeelding]~~~~~~~[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp, draait dat lipje rond om de klep te openen en sluiten? (Roze pijl toont dan de rotatiebeweging aan.) En hoort er ook nog iets te zitten bij de gele pijl? Want daar is precies ook iets afgebroken; waarschijnlijk eenzelfde lipje als aan de linkerkant. En in de klep zelf is er ook wat plastic gesneuveld.

Te triest eigenlijk dat dit bij zo'n dure auto gebeurt... :X Het is dus wachten tot alle andere klachten die jullie ervaren ook bij mijn recentere auto voorvallen, zoals die SOS-module die faalt, het internet in de auto dat wegvalt, accucellen die plots doodgaan, of gekkigheden met de 12V-accu waardoor je een hele kerstverlichting krijgt in je dashboard.

Zit nu in dubio of ik het laat maken voor honderden euro's bij de dealer of het toch zelf doe. Ik ben best wel handig maar heb weinig zin om te veel/te weinig reserveonderdelen te bestellen en mogelijk nog iets anders te verkloten.
Ik heb tijdje geleden gepost welke onderdelen je moet bestellen en het eventueel zelf kan doen.

De laadklep (wat aan de buitenkant zit) kan je er vanaf schuiven. Daarna kan je het frame er vanaf halen om bij het motortje te komen. Je kan dan alleen het motortje vervangen of eventueel het frame ook als je deze beschadigd bij het vervangen.

Hier ook nog iemand die het bij een ID3 doet

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 03-08-2026 15:55 ]

• RangedNeedles
  • Niet online
Senaxx schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Ik heb tijdje geleden gepost welke onderdelen je moet bestellen en het eventueel zelf kan doen.

De laadklep (wat aan de buitenkant zit) kan je er vanaf schuiven. Daarna kan je het frame er vanaf halen om bij het motortje te komen. Je kan dan alleen het motortje vervangen of eventueel het frame ook als je deze beschadigd bij het vervangen.

Hier ook nog iemand die het bij een ID3 doet
Thanks! Ik had je post eerder dit weekend al gezien, ook al heb ik toen vooral direct verder geklikt naar dat YT-filmpje omdat ik meer wou te weten komen hoe ik de klep zelf zou moeten open krijgen. Het gaat eerder over hoe je alles demonteert, dus dat is dan vooral nu wel handig, nu ik de situatie eindelijk open heb gekregen.

Als het effectief niet veel werk is, en zo lijkt het ook, dan moet ik het misschien maar gewoon proberen... Op Autodoc zie ik zo'n motortje staan voor net geen 20 euro dus dat valt wel te proberen. Gewoon hopen dat er voor de rest niets kapot gaat. Plastic's a bitch.

Oh, en had in m'n zoektocht eerder ook gezien dat je over dat pinnetje (van die motor) iets kan schuiven, waardoor het langer zou meegaan (omdat er geen vocht meer ik kan dan). Iemand (@onetime?) had hier de foto gedeeld van die wel heel verroeste binnenkant van dat motortje... :o

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-08 08:29
Je kunt hele covers ook 3d printen, zie google op "3d print enyaq charge cover". Ik weet dat er ook een klein modelletje van is die alleen over de pin gaat, heb ik ooit op Ebay gezien.

Ik laad eigenlijk bewust nooit op als het regent. Als je nooit oplaad terwijl het regent, is dat motortje dan ook gevoelig voor corrosie?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@RangedNeedles Klopt, en zie TS voor filmpje en onderdelen en waar te bestellen.

Feitelijk de buitenkant van het motortje dat in een plastic behuizing is geklemd.
Met wormas die het pennetje (de)blokkeert.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:54
Mijn Enyaq met bouwjaar 2021 begint inmiddels wat meer gebreken te krijgen. Dit jaar is de laadklep kapot gegaan. Daarnaast de bekende S.O.S. / batterij foutmelding. Beide moeten nog gemaakt worden.

En afgelopen week is na een airco check duidelijk geworden dat de airco volledig leeg is wat wijst op een lek. Herstel kan pas over een maand en dit schijnt een duur geintje te kunnen worden. Ik heb wat onderzoek gedaan of er risico’s zijn met het doorrijden omdat onze Enyaq een warmtepomp heeft en de airco (?) ook gebruikt wordt voor koeling van de accu (?). Volgens de autodealer niet omdat de compressor uitslaat maar volgens mij is dit geen antwoord op mijn vraag.

Iemand ervaring met een airco die kapot is gegaan bij een MY2021 met warmtepomp? Ik vind het voor een auto van 5,5 jaar ook wel erg snel dat zoiets kapot gaat en vraag mij af of dit wellicht onder coulance gemaakt kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door funkylicious op 03-08-2026 17:32 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:37
Hark_k schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:21:
Je kunt hele covers ook 3d printen, zie google op "3d print enyaq charge cover". Ik weet dat er ook een klein modelletje van is die alleen over de pin gaat, heb ik ooit op Ebay gezien.

Ik laad eigenlijk bewust nooit op als het regent. Als je nooit oplaad terwijl het regent, is dat motortje dan ook gevoelig voor corrosie?
Je kunt ook gewoon zo’n kap halen bij de dealer. 16 euro ofzo en dan sluit hij goed aan aan de randen door middel van een wat flexibeler randje aan die cover.

Ja die motortjes zijn altijd gevoelig; maar wel een heel stuk minder. Deze motortjes zitten namelijk in verschillende ICE van VAG en daar speelt hetzelfde probleem.

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:31
funkylicious schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:31:
Mijn Enyaq met bouwjaar 2021 begint inmiddels wat meer gebreken te krijgen. Dit jaar is de laadklep kapot gegaan. Daarnaast de bekende S.O.S. / batterij foutmelding. Beide moeten nog gemaakt worden.

En afgelopen week is na een airco check duidelijk geworden dat de airco volledig leeg is wat wijst op een lek. Herstel kan pas over een maand en dit schijnt een duur geintje te kunnen worden. Ik heb wat onderzoek gedaan of er risico’s zijn met het doorrijden omdat onze Enyaq een warmtepomp heeft en de airco (?) ook gebruikt wordt voor koeling van de accu (?). Volgens de autodealer niet omdat de compressor uitslaat maar volgens mij is dit geen antwoord op mijn vraag.

Iemand ervaring met een airco die kapot is gegaan bij een MY2021 met warmtepomp? Ik vind het voor een auto van 5,5 jaar ook wel erg snel dat zoiets kapot gaat en vraag mij af of dit wellicht onder coulance gemaakt kan worden.
Ik vind het toch wel erg teleurstellend dat Skoda als jaren weet van twee duidelijke ontwerpfouten, maar die in de nieuwe modelversies niet oplost. Mijn MY2025 heeft ook nog gewoon de ‘slechte’ laadklepvergrendeling. Het is natuurlijk wachten totdat het een keer mis gaat. Ik heb voor de zekerheid in ieder geval zo’n cover gekocht.

Als je airco lek is hoeft dat overigens niet meteen te betekenen dat het een slecht product is. Vaak is steenslag op de condensor de oorzaak. Dat is vaak gewoon botte pech. Hopelijk valt de financiële schade voor je mee.

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 21:42
RangedNeedles schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:31:
Ik heb ook een MJ 23 (een van de laatste).

SOS module die op hol geslagen was, hij onderbrak zijn noodoproepen zelf om nieuw noodoproepen te doen 8)7 , heb ik al gehad. En dat terwijl ik geen panorama dak heb.
Vorige week internet weg na een storing bij de Skoda. moest de zekering 19 truc doen om het op te lossen. Deze heb ik dus zelf kunnen oplossen mbv dit forum.

Dus het gebeurd ook zeker bij MJ 23, fijne vooruitzichten idd :F

• funkylicious
Taxus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Ik vind het toch wel erg teleurstellend dat Skoda als jaren weet van twee duidelijke ontwerpfouten, maar die in de nieuwe modelversies niet oplost. Mijn MY2025 heeft ook nog gewoon de ‘slechte’ laadklepvergrendeling. Het is natuurlijk wachten totdat het een keer mis gaat. Ik heb voor de zekerheid in ieder geval zo’n cover gekocht.

Als je airco lek is hoeft dat overigens niet meteen te betekenen dat het een slecht product is. Vaak is steenslag op de condensor de oorzaak. Dat is vaak gewoon botte pech. Hopelijk valt de financiële schade voor je mee.
Eigelijk hebben ze enkel geconstateerd dat de airco volledig leeg was maar nog geen diagnose uitgevoerd. Dat schijnt pas te kunnen als het complete dashboard gedemonteerd is. Volgens mij maakt de warmtepomp het een complex systeem: vanwege de warmtepomp zou er een hogere gasdruk zijn wat eerder tot lekken kan leiden. Wellicht eerst de diagnose afwachten om te oordelen of dit normaal is voor een auto van 5,5 jaar.

Ik vind het wel opvallend dat de airco spontaan slecht is gaan functioneren rond dezelfde tijd dat we hier een flinke hagelbui hebben gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door funkylicious op 03-08-2026 22:09 ]

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

Ik heb ook begin deze zomer een defecte airco, deze bleek inderdaad leeg te zijn. De garage heeft deze gevuld met nieuw koelmiddel en daarna werkte deze gewoon weer. Volgens de garage gaat zo'n systeem altijd na een jaartje of 5 leeg, dus was dit te verwachten. Dit was niet het gevolg van lekkage volgens hun.

Nadeel was wel dat je er totaal geen melding van kreeg te zien in het scherm. Met odbeleven kon je de melding trouwens wel uitlezen en zag je dat de druk te laag is.

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:53
Eigenlijk is dat wel gek, want bij de 4 jaars check wordt als het goed is ook het koelmiddel R32 vervangen,.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-08 08:54

Ik heb vorig jaar zomer 4 weken zonder airco gereden in mn 85 met warmtepomp. ik voel met je mee met deze hitte.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-08 15:15
Ik heb sinds de laatste update in de app dat er linksboven een rood bolletje staat met ‘Geen verbinding’. Ik kan echter wel zien hoeveel bereik ik nog heb (wordt ook bijgewerkt), en de klimaatactivering starten op afstand. Meer mensen dit opgevallen?

©2004

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:52
hk12nl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:07:
Ik heb sinds de laatste update in de app dat er linksboven een rood bolletje staat met ‘Geen verbinding’. Ik kan echter wel zien hoeveel bereik ik nog heb (wordt ook bijgewerkt), en de klimaatactivering starten op afstand. Meer mensen dit opgevallen?
Hier ook. Vreemd.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:54
hk12nl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:07:
Viel mij toevallig vandaag ook op inderdaad. De data klopt wel, ook rit geschiedenis. Alleen die status staat op geen verbinding..

• onetime
  • Niet online
Zou dat zijn dat er -op dat moment- geen datalink met de auto actief is?
En de data die je krijgt komt van de Skoda servers...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• hk12nl
onetime schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:25:
En de data die krijgt komt van de Skoda servers...
Vind ik geen gekke gedachte, maar dan hebben ze het wel aangepast :)

©2004

• hk12nl
Andere vraag, mijn laadklepje gaat nu al ruim een dag niet meer open. Hiervoor heeft hij wel eens wat weigering gehad maar dat is nu dus vrij lang. Vermoed dat het warme weer ook niet helpt. Ik wacht nog even af als het morgen koeler is maar anders moet ik hem geforceerd open gaan maken. Nieuwe motortje is al besteld en kan ik er vrijdag in gaat zetten.

Wat is nu de beste manier om hem ‘netjes’ open te krijgen. Ik wil niet het klepje zelf verbuigen namelijk..

©2004

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:13
hk12nl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:15:
Andere vraag, mijn laadklepje gaat nu al ruim een dag niet meer open. Hiervoor heeft hij wel eens wat weigering gehad maar dat is nu dus vrij lang. Vermoed dat het warme weer ook niet helpt. Ik wacht nog even af als het morgen koeler is maar anders moet ik hem geforceerd open gaan maken. Nieuwe motortje is al besteld en kan ik er vrijdag in gaat zetten.

Wat is nu de beste manier om hem ‘netjes’ open te krijgen. Ik wil niet het klepje zelf verbuigen namelijk..
Plastic wiggetje er tussen stoppen (of geïsoleerd gereedschap en daarna de ijskrabber van Skoda er tussen om wat meer druk te zetten verdeeld over een groter oppervlakte.
Simpy clever die ijskrabber

• RangedNeedles
  • Niet online

Ik heb een klantenkaart van een winkel gebruikt, zo’n plastieken kaartje. Daarmee kon ik de klep zelf ver genoeg openkrijgen waarna ik er met m’n vingers tussen geraakte.

En dan gewoon… hard getrokken :X Tot het openging en ik iets hoorde afbreken.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
De ANWB is bij ons geweest (via de mobiliteitsservice van de dealer) en die gebruikte een ballon. Werkte prima. Behalve het pinnetje zelf geen schade.

• ddgcpeters
Ook zoiets moois he, een slot maken voor een laadklep. Wat al overbodig is, want hoe zou je in hemelsnaam stroom eruit stelen. Maar dan ook nog op zo'n manier dat het met een ballonnetje open te forceren is.. 8)7

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 22:23
onetime schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:25:
En de data die je krijgt komt van de Skoda servers...
Hier ook geen verbinding. Gek genoeg kon ik wel remote m'n airco aanzetten vanmiddag (heerlijk dat luxe "probleem" :)) Ik kijk het nog even aan voordat ik de dealer ga bellen van wat is dit.

Want laten we eerlijk zijn, als... Oh wacht, op de skoda pagina staat "Momenteel ondervinden wij een storing op Škoda Connect.".

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• onetime
  • Niet online
@ddgcpeters Hoe stroom te stelen? Door te doen alsof je gaat laden, maar als de accu verbonden is met de contacten stroom gaan trekken in plaats van leveren.
v2l-discharger-7-kw-ccs2-with-schuko-cee-32a-blue

• cryptapix
ddgcpeters schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:15:
Ook zoiets moois he, een slot maken voor een laadklep. Wat al overbodig is, want hoe zou je in hemelsnaam stroom eruit stelen. Maar dan ook nog op zo'n manier dat het met een ballonnetje open te forceren is.. 8)7
De grap is dat ze deze systemen gewoon hebben liggen van andere ICE auto’s. Een laadklep zonder slot voor een EV zouden de dus moeten ontwerpen en dat kost tijd/geld en levert bovendien een (of meerdere) nieuwe producten op die weer moeten worden beheerd en aangevoerd voor nieuwe productielijnen.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-08 14:10
Dat ontwerpen? Is toch hetzelfde qua hardware, maar dan zonder motortje en wellicht een ander pinnetje? Kunnen ze die motortjes die overblijven in de verkoop doen voor mensen waarbij die al vastgeroest zijn …

• BGFG
onetime schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:31:
@ddgcpeters Hoe stroom te stelen? Door te doen alsof je gaat laden, maar als de accu verbonden is met de contacten stroom gaan trekken in plaats van leveren.
Bijzondere en ook bijzonder dure constructie lijkt me. En zou dit ook werken als de stroom te leveren auto uit staat? Anyway; het lijkt mij een complexe manier om een beetje stroom te pikken zonder dat het opvalt. Van mij mag het slotje eraf; je schijnt ook de pin te kunnen bewerken zodat ie niet op slot gaat.

• ddgcpeters
onetime schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:31:
Mag hopen dat dit inderdaad niet gaat werken zonder dat de auto al van het slot is.

Maar goed, het is dus hetzelfde systeem als op de ICEs. Blijkbaar is energie stelen niet zo'n ding in NL dan anders zou je het wel vaker horen. 'Ik kon vanochtend niet weg want mn tankklep was opengebroken en mn benzine gestolen'.

• onetime
  • Niet online
Geregeld kom ik thuis, doe de laadklep open en de auto op slot. Even later sluit ik de granny aan en het laden begint. Dat zou anders werken voor snelladen, wat deze V2L gebruikt?

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:42:
[...] Bijzondere en ook bijzonder dure constructie lijkt me. En zou dit ook werken als de stroom te leveren auto uit staat? Anyway; het lijkt mij een complexe manier om een beetje stroom te pikken zonder dat het opvalt. Van mij mag het slotje eraf; je schijnt ook de pin te kunnen bewerken zodat ie niet op slot gaat.
Je kunt de uitsteeksels van het pinnetje afhalen, klepje openen dan bijvoorbeeld met bankpas.

• onetime
  • Niet online
ddgcpeters schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:57:
[...] Mag hopen dat dit inderdaad niet gaat werken zonder dat de auto al van het slot is.

Maar goed, het is dus hetzelfde systeem als op de ICEs. Blijkbaar is energie stelen niet zo'n ding in NL dan anders zou je het wel vaker horen. 'Ik kon vanochtend niet weg want mn tankklep was opengebroken en mn benzine gestolen'.
Bij vrachtwagens is het echt wel een probleem, wil de chauffeur in de ochtend weg, en is zijn tank bijna leeg. Schijnen zijn collega's wel te doen als ze de kans krijgen... Paar honderd liter diesel... Bij personen auto's zit er toch een slot in de tankdop? Of is dat van voor de tijd van de tankklepjes met weggewerkte doppen?

• ddgcpeters
Ik heb een aantal ICE autos gehad waarbij het klepje het enige slot was. Wat dus blijkbaar redelijk makkelijk open kan.

Van de vrachtwagens niet eerder gehoord, daar is de winst natuurlijk wel gelijk veel groter met 1 tank.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-08 23:24
Een update rondom mn Enyaq 80 2019 probleem, met error code
POBBDOO, Hybride accu totale spanning, Maximale afwijking overschreden

De dealer heeft Pon benaderd, die heeft het naar de fabrikant geëscaleerd. Inmiddels is er vanuit de fabriek antwoord binnen: De software die de cel spanning beheert moest gereset worden. Dat is nu gebeurd en ik mag de auto weer ophalen.

Ik vroeg aan de monteur of ie eerder zoiets had meegemaakt, maar hij gaf aan van niet.

Toch voelt het een beetje raar, denken jullie dat dit echt de oplossing is? Of heb ik straks na de 160.000km een groter issue? Zou ik opnieuw een Aviloo test of andere test moeten doen om die cellen goed te checken?

Online kan ik niet echt duidelijk antwoord vinden rondom deze error code.

[ Voor 5% gewijzigd door Badname2 op 05-08-2026 15:55 ]

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-08 15:11
Eindelijk een enyaq 80 (2021) met de juiste specs voor mij gevonden, maar SoH is 88% bij 100xxxkm. Gevoelsmatig vind ik het laag. Betreft een ex-lease dus vermoed het nodige snelladen.

Wat zeggen jullie?

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-08 22:37
Heeft iemand al ervaring met de kampeer modus opgedaan?

Het activeren ervan gaat prima, maar op een gegeven moment stopt de airco even, maar dat duurt zo lang dat de auto weer helemaal warm is (buiten temp 35 graden). Gaat uiteindelijk wel weer koelen maar het is niet fijn. Alsof er een setpoint bereikt wordt (wat ik betwijfel) maar dan moet ie gewoon even rustiger aan doen en niet helemaal uit gaan.

• funkylicious
Untouchablezz20 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:39:
Eindelijk een enyaq 80 (2021) met de juiste specs voor mij gevonden, maar SoH is 88% bij 100xxxkm. Gevoelsmatig vind ik het laag. Betreft een ex-lease dus vermoed het nodige snelladen.

Wat zeggen jullie?
Als referentie: mijn Enyaq 80 (2021) is op een km stand van 91K getest en toen kwam de SoH uit op 91. Bij deze test kon ik ook het aandeel DC-geladen energie zien (11.32 procent). Denk dat je meer dient te kijken naar hoelang je de auto wil gebruiken en hoelang je binnen de garantie van het accu pakket blijft: 160.000 km / 8 jaar. 88% bij 100xxxkm lijkt mij gebruikelijk.

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:01
Untouchablezz20 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:39:

Wat zeggen jullie?
Ik heb toevallig onlangs een onderhoudsbeurt gehad van mijn Enyaq uit begin 2021. Op het moment van de test van de dealer zat ik op ongeveer 152.000 km
Dit is wat er bij mij uit kwam:

SoH: 88%
Totaal geladen energie: 34439.85 kWh
DC-geladen energie: 420.86 kWh
Aandeel DC-geladen energie: 1.22%

De vorige eigenaar heeft duidelijk niet veel DC geladen om de SOH tot 88% te laten reduceren, dus wellicht vaak vol laten staan of het is een SoH die je mag verwachten bij 5 jaar en 152.000 km.

Zoals je ziet in mijn geval dezelfde SoH met wel een stuk meer kilometers.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-08 15:11
Pjetrof schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Ik heb toevallig onlangs een onderhoudsbeurt gehad van mijn Enyaq uit begin 2021. Op het moment van de test van de dealer zat ik op ongeveer 152.000 km
Dit is wat er bij mij uit kwam:

SoH: 88%
Totaal geladen energie: 34439.85 kWh
DC-geladen energie: 420.86 kWh
Aandeel DC-geladen energie: 1.22%

De vorige eigenaar heeft duidelijk niet veel DC geladen om de SOH tot 88% te laten reduceren, dus wellicht vaak vol laten staan of het is een SoH die je mag verwachten bij 5 jaar en 152.000 km.

Zoals je ziet in mijn geval dezelfde SoH met wel een stuk meer kilometers.
Merk je de degradatie ook?

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:01
Ik kan hier helaas geen uitspraak over doen. Ik heb deze auto nu ongeveer 15.000 km / 8 maanden. De auto welke ik hiervoor had was een MG4 met een kleiner accupakket.

als die 88% klopt, dan zou ik nog steeds iets meer kWh tot mijn beschikking hebben met de Enyaq 80, en de enyaq is echt een stukje zuiniger in mijn ervaring. Laatst had ik net geen 500 km als prognose op het scherm staan (maar dat was wel nadat ik de airco had uitgezet :P).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW82OAEIm2gJ-V6qGfmt4jNcxrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oz5l6yAcYmjo1z1YMNrBmZQz.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens denk ik dat van die 497 kilometer ik er overdag op de snelweg in de zomer maar echt 400 kan rijden. Edit: ik heb nog even gekeken naar een specifieke rit vanaf de Ardennen naar huis, wat mij 77% accu kostte. Dit was 332 kilometer. Of dat goed is laat ik aan jou over, maar ik was daar erg blij mee. Ik reed overigens de snelheidslimiet (120 in België en 100 in Nederland) en ging voor zo'n 95% van de rit over de snelweg.

[ Voor 32% gewijzigd door Pjetrof op 05-08-2026 18:14 ]

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-08 23:24
Badname2 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:25:
Een update rondom mn Enyaq 80 2019 probleem, met error code
POBBDOO, Hybride accu totale spanning, Maximale afwijking overschreden

De dealer heeft Pon benaderd, die heeft het naar de fabrikant geëscaleerd. Inmiddels is er vanuit de fabriek antwoord binnen: De software die de cel spanning beheert moest gereset worden. Dat is nu gebeurd en ik mag de auto weer ophalen.

Ik vroeg aan de monteur of ie eerder zoiets had meegemaakt, maar hij gaf aan van niet.

Toch voelt het een beetje raar, denken jullie dat dit echt de oplossing is? Of heb ik straks na de 160.000km een groter issue? Zou ik opnieuw een Aviloo test of andere test moeten doen om die cellen goed te checken?

Online kan ik niet echt duidelijk antwoord vinden rondom deze error code.
Nog een update, vanuit Skoda/VW is dit wat de dealer door kreeg:
"Advies is om de SVM code xxxx nog een keer door te voeren om de celspanningen te resetten, dat is niet helemaal goed gelukt een jaar geleden."
In de dealer test zou de cel spanning wel binnen de norm zitten voor ze dit uitvoerden.

Apart, benieuwd of iemand meer van dit soort issue weet. En of het hiermee voorbij is. Ik had een jaar geleden de auto niet, dus geen idee waarom het toen nodig was/mis is gegaan. Algemene firmware update misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door Badname2 op 05-08-2026 18:24 ]

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:13:
@Badname2 Pas er voor op dat ze niet alleen de fout resetten, en het meer dan 100km duurt voordat de fout terugkomt, net buiten garantie... maak er nu minstens ook schriftelijk melding van, zodat je als ze dit zouden doen, kunt claimen dat ze de fout die binnen garantie valt, niet (goed) hebben verholpen.

edit: gezien de melding, probeer een overzicht van de individuele celspanningen te krijgen, kan met carscanner...
Heb je een OBD uitlees mogelijkheid? Zo nee, kijk dan in de TS. @Badname2

• onetime
  • Niet online

• R_Lee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-08 09:52
Aidacra schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:17:
Dit stond vandaag in een FB groep. Het lijkt me heel sterk dat er inderdaad een 3.9 versie komt met onderstaande updates. Ik had begrepen dat er hardware beperkingen zouden zijn. Laten we maar even afwachten.

[Afbeelding]
Iemand hier toevallig nog wat over gehoord?

• Senaxx
R_Lee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Iemand hier toevallig nog wat over gehoord?
Nee, maar voor preheat zijn de hardware beperkingen er niet. Ik heb een eigen "open-source" versie en daar kan ik de batterij nu al mee pre-heaten op MY21 met 3.8. Dus technisch is het zeker wel mogelijk. Staat eerder wel in het topic hoe ik die gemaakt heb op basis van een github repo en 50 euro aan onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Senaxx op 06-08-2026 12:53 ]

• hk12nl

N.a.v. dit heb ik vandaag voor 35 euro het nieuwe motortje binnen gehad van autodoc. Dit had ik veel eerder moeten doen. Binnen 15 min was de klus geklaard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5auhFJxlpxH95ThEs3gPgWZdAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgzsePsnFhu8HWDSGgyfSLL3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJm3tBKjNE-lp8EdrScP_2cqFTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RT3KwfXEbzvjrEnhJSxXGDVX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79tnSUDCZnCWyhUJlEUNMglv30Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmS952KBPJ3mYIa0cgrLtw65.jpg?f=fotoalbum_tile
Daarna de oude motor nog even open gemaakt. Het valt mij mee dat hij het heel de zomer überhaupt nog deed als ik hem zo zie :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iaF1yqOkIUpGkrwpOjNBXx3BmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGdXsitXyHAvTse9SUKkydPk.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik vorig jaar bij aanschaf ook al een afdekkap gekocht, dus mocht ik een keer in de regen moeten laden dan ben ik i.i.g. wat meer beschermd. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door hk12nl op 06-08-2026 14:55 ]

©2004

• funkylicious
hk12nl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

N.a.v. dit heb ik vandaag voor 35 euro het nieuwe motortje binnen gehad van autodoc. Dit had ik veel eerder moeten doen. Binnen 15 min was de klus geklaard:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Daarna de oude motor nog even open gemaakt. Het valt mij mee dat hij het heel de zomer überhaupt nog deed als ik hem zo zie :+

[Afbeelding]

Gelukkig heb ik vorig jaar bij aanschaf ook al een afdekkap gekocht, dus mocht ik een keer in de regen moeten laden dan ben ik i.i.g. wat meer beschermd. >:)
Hoe kan ik zo'n motortje vinden? _/-\o_

• cryptapix
Senaxx schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Nee, maar voor preheat zijn de hardware beperkingen er niet. Ik heb een eigen "open-source" versie en daar kan ik de batterij nu al mee pre-heaten op MY21 met 3.8. Dus technisch is het zeker wel mogelijk. Staat eerder wel in het topic hoe ik die gemaakt heb op basis van een github repo en 50 euro aan onderdelen.
Dat is wel wat kort door de bocht gesteld. Het gaat niet alleen om hardware die het technisch mogelijk maakt om de verwarming te activeren, maar ook om hardware die nodig is om dat veilig en gecontroleerd te doen. Als er allerlei benodigde fail-safe hardware niet in oudere enyaqs zit, kan Skoda voorverwarmen simpelweg niet mogelijk maken. Je kunt aan vanalles denken, waaronder sensoren voor spanning of temperatuur op bepaalde plekken, mechanische beveiligingen, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 06-08-2026 16:23 ]

• onetime
  • Niet online
@funkylicious staat in de TS

• hk12nl
funkylicious schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Hoe kan ik zo'n motortje vinden? _/-\o_
Staat idd ook in de OP. Ik heb hem hier vandaan.

Toevoeging op de OP. Ik heb geen gaatjes geboord. Met een pasje ruimte gemaakt en toen met een schroevendraaier en m’n handen hem los geklikt. Het afvoerslangetje kan je er uiteindelijk wat verder uit trekken zodat je hem makkelijker weer terug kan plaatsen.

Terug plaatsen was een eitje, hij klikte zo vast.

©2004

• hk12nl
Andere vraag. Ik zie dit in de OP staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usWy0mKI9J7LZoGE1A7sFiU3x6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCY7d5zg4OYZdgbudHm8sXY9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik even onder de motorkap gekeken en zie ik deze combinatie van stickers ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMMj7R3yMTCW_IiYXwf64znyhE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdPWzhzwD5eGYCbGhTw0kIE6.jpg?f=fotoalbum_largeMaar volgens mij heb ik voor zover ik weet geen warmtepomp. Of tenminste nooit gemerkt 😄

Heb ik deze nu wel of niet?

©2004

• onetime
  • Niet online
@hk12nl Die foto in de TS is van mijn auto en ik zou een warmtepomp moeten hebben.
En ik meen het toen nagezocht te hebben, maar ik had de andere bronnen er bij moeten linken...

• elektriekert
  • Laatst online: 23:30
hk12nl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:31:
Andere vraag. Ik zie dit in de OP staan:

[Afbeelding]

Nu heb ik even onder de motorkap gekeken en zie ik deze combinatie van stickers ook:

[Afbeelding]Maar volgens mij heb ik voor zover ik weet geen warmtepomp. Of tenminste nooit gemerkt 😄

Heb ik deze nu wel of niet?
Het antwoord staat boven je laatste foto :+

• RangedNeedles
  • Niet online
hk12nl schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

Staat idd ook in de OP. Ik heb hem hier vandaan.

Toevoeging op de OP. Ik heb geen gaatjes geboord. Met een pasje ruimte gemaakt en toen met een schroevendraaier en m’n handen hem los geklikt. Het afvoerslangetje kan je er uiteindelijk wat verder uit trekken zodat je hem makkelijker weer terug kan plaatsen.

Terug plaatsen was een eitje, hij klikte zo vast.
Ik ben er nog niet aan begonnen maar was het moeilijk om die rubberen rand rondom er onbeschadigd uit te halen? Heb de indruk dat het een fragiel iets is, zeker als je dan met gereedschap ertussen moet zitten kloten om zo alles los te kunnen maken.

Ik heb ook gezien dat ik de pech heb dat er een stukje plastiek afgebroken is aan de klep zelf. In het scharnierende gedeelte, daar waar het pinnetje zich in vastzet. Ik mis misschien een paar vierkante millimeter aan plastiek terwijl ik dan wel het hele ding opnieuw zou moeten bestellen. Maakt me 60 euro lichter, grrrr.

En je kapotte motor ziet er trouwens o zo verroest uit, holy Christ… :D

• hk12nl
RangedNeedles schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:07:
[...]

Ik ben er nog niet aan begonnen maar was het moeilijk om die rubberen rand rondom er onbeschadigd uit te halen? Heb de indruk dat het een fragiel iets is, zeker als je dan met gereedschap ertussen moet zitten kloten om zo alles los te kunnen maken.

Ik heb ook gezien dat ik de pech heb dat er een stukje plastiek afgebroken is aan de klep zelf. In het scharnierende gedeelte, daar waar het pinnetje zich in vastzet. Ik mis misschien een paar vierkante millimeter aan plastiek terwijl ik dan wel het hele ding opnieuw zou moeten bestellen. Maakt me 60 euro lichter, grrrr.

En je kapotte motor ziet er trouwens o zo verroest uit, holy Christ… :D
Je moet wel even voorzichtig doen. Ik heb ook een klein scheurtje gecreëerd omdat ik iets te wild was. Begin onderin en zorg met een dun pasje dat wat ruimte creëert. Dan kan je redelijk veilig met een schroevendraaier wat pielen. Als je dan 1 hoek wat losser hebt, dan kan je daarna redelijk eenvoudig naar de volgende.

©2004

• onetime
  • Niet online
Die rubber rand om de laad poort is heel simpel, maar je moet het heel voorzichtig, rondom steeds een klein stukje, schuiven / trekken.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Weet er toevallig iemand waar de sos module steekt, waar dus de befaamde backup batterij van faalt (typisch VAG gerommel).

In het ene filmpje steekt die onder de achter bank en moet je alleen de achterbank eruit halen en dan je tapijt naar beneden doen.
Euhm dat is een probleem:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FqFUIhF.jpeg
het lijkt zelfs dat het tapijt gelijmd is op de zijkanten enzo.

Edit: zit gewoon goed vast:
Damic in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4"

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 08-08-2026 10:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• hk12nl
Niet dat ik de navigatie van Skoda veel gebruik maar ik zie dat ik versie 22.12 heb in mijn Enyaq uit 2021. Is deze nog eenvoudig te updaten? Ik kom er in de MyŠkoda app en online niet echt uit namelijk..

©2004

• Senaxx
hk12nl schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:38:
Niet dat ik de navigatie van Skoda veel gebruik maar ik zie dat ik versie 22.12 heb in mijn Enyaq uit 2021. Is deze nog eenvoudig te updaten? Ik kom er in de MyŠkoda app en online niet echt uit namelijk..
Volgens mij kan dat alleen als je subscriptie afneemt "infotainment online" daar zouden de map updates in moeten zitten.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:32
Damic schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:01:
Weet er toevallig iemand waar de sos module steekt, waar dus de befaamde backup batterij van faalt (typisch VAG gerommel).

In het ene filmpje steekt die onder de achter bank en moet je alleen de achterbank eruit halen en dan je tapijt naar beneden doen.
Euhm dat is een probleem:
[Afbeelding]
het lijkt zelfs dat het tapijt gelijmd is op de zijkanten enzo.
Mijn Enyaq sportline uit 2021 heeft hier helaas ook last van en heb over twee weken een afspraak bij de Skoda garage. Gelukkig een leaseauto want vind het een behoorlijk duur grapje (605 euro). Moest ook drie maanden wachten op de accu omdat die schijnbaar nergens meer beschikbaar was. Het is ook APK afkeur dus je zou maar net je APK moeten laten vernieuwen..

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:34
Volgens mij moet dit met een usb stick (van 64GB) kunnen via een download op https://updateportal.skoda-auto.com/nl-nl

Helaas nog geen ervaring mee..

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
mmmmarc schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

Volgens mij moet dit met een usb stick (van 64GB) kunnen via een download op https://updateportal.skoda-auto.com/nl-nl

Helaas nog geen ervaring mee..
Ik heb het idee dat dat voor de oude navigatie systemen bedoeld is en niet voor de Enyaq

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tjien ben ik mijn reactie vergeten te posten of heeft een mod die weggegooid?
Nano2009 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:26:
[...]

Mijn Enyaq sportline uit 2021 heeft hier helaas ook last van en heb over twee weken een afspraak bij de Skoda garage. Gelukkig een leaseauto want vind het een behoorlijk duur grapje (605 euro). Moest ook drie maanden wachten op de accu omdat die schijnbaar nergens meer beschikbaar was. Het is ook APK afkeur dus je zou maar net je APK moeten laten vernieuwen..
605€ voor een batterij van nog geen 10€ is wel heul veel geld. Ik vermoed dat je de wagen ook gaat achter laten en dus niet kan zien wat ze allemaal moeten doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ebk71
  • Laatst online: 23:25
Damic schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:22:
Tjien ben ik mijn reactie vergeten te posten of heeft een mod die weggegooid?

[...]
605€ voor een batterij van nog geen 10€ is wel heul veel geld. Ik vermoed dat je de wagen ook gaat achter laten en dus niet kan zien wat ze allemaal moeten doen.
  1. Je kan het zelf doen, genoeg over te vinden. Overigens is die batterij wel iets meer dan 10 dacht ik.
  2. Als ik het mij goed herinner was er hier iemand die het voor rond de 400 heeft laten doen.
  3. Is de batterij echt leeg? Anders zou ik lekker een poging doen het percentage op te hogen met obd, wordt nu ook gedaan vanwege de fout die optreed na de software update.

[ Voor 4% gewijzigd door ebk71 op 07-08-2026 20:32 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ebk71 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:31:
[...]
  1. Je kan het zelf doen, genoeg over te vinden. Overigens is die batterij wel iets meer dan 10 dacht ik.
  2. Als ik het mij goed herinner was er hier iemand die het voor rond de 400 heeft laten doen.
  3. Is de batterij echt leeg? Anders zou ik lekker een poging doen het percentage op te hogen met obd, wordt nu ook gedaan vanwege de fout die optreed na de software update.
1. dat is het probleem, als ik het had gevonden dan had ik het niet gevraagd.
2. ben je gek, zal het wel zelf doen. Moet ik de module wel echt weten zitten.
3. wat voor de gek houden met obd, tell me more >:)

Volgens mij is het een "bug" dat de hele telematics module in een rare status had gezet want wanneer ik die melding heb gehad was ik in Nederland en de gps dacht dat ik rondjes van x meter reed in vlaanderen.

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-08 13:29
Ik heb onlangs geüpdate van 24.nogwat naar 26.2 (de nieuwste):
  1. Wat @mmmmarc schreef: ga naar https://updateportal.skoda-auto.com/nl-nl
  2. VIN invoeren
  3. File downloaden (30 gig)
  4. Volg de stappen op de site en/of de MIB3 update manual :)
Let vooral op dat als het USB filesystem niet 1:1 overeenkomt met de inhoud van die zip, het infotainment de boel mogelijk negeert. Als er dus "onbekende" hidden files op staan, schijnt ie em al te negeren

Ik heb de USB-C stick in 1 van de USB-C poorten geduwd en op een bepaald moment werden de kaarten geüpdate. Het is niet te zien wanneer dat is, maar als je een stuk gaat rijden met de stick erin zou het vanzelf goed moeten gaan.

• hk12nl
Fr1ek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:50:
[...]

2. VIN invoeren
Let vooral op dat als het USB filesystem niet 1:1 overeenkomt met de inhoud van die zip, het infotainment de boel mogelijk negeert. Als er dus "onbekende" hidden files op staan, schijnt ie em al te negeren

Ik heb de USB-C stick in 1 van de USB-C poorten geduwd en op een bepaald moment werden de kaarten geüpdate. Het is niet te zien wanneer dat is, maar als je een stuk gaat rijden met de stick erin zou het vanzelf goed moeten gaan.
Thx, ga ik hier even mee aan de slag. Hoe lang heb je de USB stick erin gelaten?

Sowieso moet ik even opzoek naar een USB-c stick. De laatste die ik ooit gebruikt heb, waren allemaal USB A :+

©2004

• Fr1ek
Totdat ie geüpdate was :)
Zo nu en dan ff checken wat de versie is. Zodra ie 26.2 aangeeft kun je de stick er weer uithalen.
Als ik het me goed herinner was de boel na 1 of 2x rijden al geüpdate en dat waren geen ritten van uren.

• De Sjeik
  • Laatst online: 07-08 21:42
Fr1ek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:30:
Totdat ie geüpdate was :)
Zo nu en dan ff checken wat de versie is. Zodra ie 26.2 aangeeft kun je de stick er weer uithalen.
Als ik het me goed herinner was de boel na 1 of 2x rijden al geüpdate en dat waren geen ritten van uren.
Dus je kan de update onderbreken als je de auto parkeert?
Als je dan de volgende dag weer gaat rijden gaat hij gewoon verder?

• Fr1ek
Onbekend. Er is op geen enkele manier in te zien of het ding daadwerkelijk aan het updaten is.

Ik vermoed dat als ie eenmaal aan het updaten is, de update gewoon doorloopt zelfs als je de auto uitzet.

• hk12nl
Ik heb nu maar een USB c stick besteld online. Komt zondag binnen dus dan kan ik verder :D

©2004

• Fr1ek
Wel (minimaal) 64 gig hoop ik? :)
Anders past het niet.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het is me gelukt en als ik zo nadenk kan het wel eens zijn dat ze bij skoda heel je koffer eruit halen, want volgens boekje. Ik heb hoop foto's gemaakt en zal een write up doen ;)

• ebk71
Damic schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:38:
[...]

1. dat is het probleem, als ik het had gevonden dan had ik het niet gevraagd.
2. ben je gek, zal het wel zelf doen. Moet ik de module wel echt weten zitten.
3. wat voor de gek houden met obd, tell me more >:)

Volgens mij is het een "bug" dat de hele telematics module in een rare status had gezet want wanneer ik die melding heb gehad was ik in Nederland en de gps dacht dat ik rondjes van x meter reed in vlaanderen.
Toch beter zoeken, moet ik mijzelf in dit topic gaan herhalen: ebk71 in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4" Voor uitleg percentage wijzigen.

En YouTube: VW SOS System Fault - Diagnosed and Fixed!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ebk71 ha je moet een reset doen van de waarden, ja dan helpt een reset van de module niet. Spijtig dat die CarPort geen android app heeft.

• ebk71
Damic schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:12:
@ebk71 ha je moet een reset doen van de waarden, ja dan helpt een reset van de module niet. Spijtig dat die CarPort geen android app heeft.
Het wordt afgeraden om settings te wijzigen met behulp van apps. Je ziet niet wat ze daadwerkelijk doen. Dus gewoon zelf die settings wijzigen met bijvoorbeeld de obdeleven. Kost wat maar je kan er zoveel meer mee.

• hk12nl
Fr1ek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:06:
Wel (minimaal) 64 gig hoop ik? :)
Anders past het niet.
64GB inderdaad :D

©2004

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ebk71 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:32:
[...]

Het wordt afgeraden om settings te wijzigen met behulp van apps. Je ziet niet wat ze daadwerkelijk doen. Dus gewoon zelf die settings wijzigen met bijvoorbeeld de obdeleven. Kost wat maar je kan er zoveel meer mee.
Hu? je spreekt je zelf tegen want zowel obd11 als carport zijn obd apps, het één draait op android en het andere draait op windows en het lijkt me dat de windows variant iets uitgebreider/toegankelijker is. Anyway gisteren een obdeleven besteld want heb geen draagbaar windows apparaat

• ebk71
Damic schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Hu? je spreekt je zelf tegen want zowel obd11 als carport zijn obd apps, het één draait op android en het andere draait op windows en het lijkt me dat de windows variant iets uitgebreider/toegankelijker is. Anyway gisteren een obdeleven besteld want heb geen draagbaar windows apparaat
Ik dacht dat jij een kant en klare app bedoelde specifiek voor deze settings. Dus met 1 druk op de knop deze settings toepassen. Dat is ook een mogelijkheid met obdeleven en noemen ze one click apps. Ja met de obdeleven stick heb je de obdeleven android app nodig, voor de toegankelijkheid vind ik het zelf prettig mijn Chromebook erbij te pakken.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ebk71 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Ik dacht dat jij een kant en klare app bedoelde specifiek voor deze settings. Dus met 1 druk op de knop deze settings toepassen. Dat is ook een mogelijkheid met obdeleven en noemen ze one click apps. Ja met de obdeleven stick heb je de obdeleven android app nodig, voor de toegankelijkheid vind ik het zelf prettig mijn Chromebook erbij te pakken.
Het was laat :D ja ik gaan hier ook de tablet bijnemen, hopelijk kan ik ook de 125kW dc charger activeren via de coding functie

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

een write up met foto's hoe je aan je SOS module geraakt.
(sos module plaatsing/ sos module back-up batterij)

Volgende tools nodig
  1. nieuwe batterij met vag nummer: 3G0915089
  2. dikke platte schroevendraaier
  3. smalle platte schroevendraaier
  4. kleine kruis schroevendraaier
  5. Torx T30 voor 4 bouten in de koffer
  6. punttang of rondebek tang
  7. Eventueel mes/kniptang
Here we go:
  1. Zet je wagen ergens dat je je deuren kunt openzetten + koffer, voorzie ook voldoende ruimte om alles opzij te leggen
  2. Zet je bestuurder + bijrijder stoel naar voren (je hebt de ruimte nodig)
  3. Verwijder je achterbank, er zijn 2 manieren voor:
  4. ~~~[a]. Je koopt de tool (weet iemand de vag nummer van of hoe het noemt?) om de verankeringspunten clipsen in te drukken en je verwijderd zo de achterbank ~~~[b]. of door een goeie ruk te geven waar de achterbank verankerd zit vooraan. Eenmaal los hef je voorzichtig de achterbank op zodoende dat je de connectoren kunt los doen
  5. De 3 connectoren van de zetel bezetting los klikken door het uiteinde waar de fijne clipjes zitten in te drukken met een vinger nagel ofzo
  6. de 2 verwarmingsconnectoren do je door de zijkanten heel goed in te drukken, dit kan met fijne vingers of een punttang ;)
  7. Verwijder nu de zetel uit de wagen
  8. Verwijder links en rechts de 2 plastieken ronde clipjes door er een fijne platte schroevendraaier onder te steken en wat te "wringen"
Dan zou je nu het volgende moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrCqp-GB208hJ-d_XapPX94SOqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iB9IGtR0h6aUtEXvDyaDbh6k.jpg?f=fotoalbum_medium

De kofferbak:
  1. Doe de koffer open en haal alles eruit zodoende dat je de blote vloer ziet, je opberg stuk mag gevuld blijven
  2. Leg je achterzetels plat
  3. Trek het plastieken tussending eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Koog6TLe9nb4zFwMTmUufyrNJPo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7kub4dNyFcnKNtOYiyWGsxD.jpg?f=fotoalbum_medium
  • Verwijder links en rechts de T30 torxbouten
  • Wring voorzichtig links en rechts de plastiek omhoog en trek deze dan naar het midden van je wagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB3XRaMQLxWX-GcdURnKUKNsRv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGxMRJzbRkVrlv49PywuP9eL.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9UyGMDY-liYb5KxP1zvo1ORKQU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Swxa8n0z3j93Q5chYPpwW3dK.jpg?f=fotoalbum_medium

Le tapiet:
  1. Doe je achterzetels terug omhoog en trek je tapijt los en naar de voor zetels
  2. Gebruik een platte schroevendraaier om je tapijt over de 2 haken te begeleiden
  3. En daar zie je dan de plastiek houder voor de SOS module
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY9cSAcS5TD8Q13MEt9nv5tokZ4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHT1K7RNpqUICNjWaDf3kuvX.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BJ_CGfEs-Z2PR5JUZmNuL6L67M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XDdbASS0YpNLtlSZeOBU5UR.jpg?f=fotoalbum_medium

SOS module
  1. Steek wat vingers in de 2 grote rechte gaten die bovenaan staan en voorzichtig trekken naar beneden en dan kun je de module eruit kantelen
  2. aan de kant waar de draden van de module aankomen zitten op de uiteinde 2 clipjes en dan kun je de module uit de behuizing nemen
  3. Als de module uit de behuizing is kun je het deksel van de back-up batterij eraf doen
  4. Neem de back-up batterij eruit zet een streep op deze batterij en op de nieuwe schrijf je de datum van wanneer je deze hebt geplaatst
  5. Plaats de back-up batterij terug in de sos module en schroef het deksel er terug op
Deze foto toont de aangepaste houder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnSqyc5wrDUOGwQxNLZnjvjifoc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1XGOPMOf7Cy4H4SGbH1PCJf.jpg?f=fotoalbum_medium
Optioneel: kun je de houder nog aanpassen (zie vorige foto) zodoende dat je die de volgende keer de sos module er niet moet uitschuiven O-) Dit doe je door aan te geven waar het deksel zit en dan met een mes/kniptang/schaar/dremel/... de houder aan te passen

Nu ga je omgekeerd te werk om alles terug te plaatsen ;)

Na dat je dit allemaal hebt gedaan moet je de module nog een waarde reset doen: https://www.meinid.com/wi...kup-batterie/#articleMain en YouTube: VW SOS System Fault - Diagnosed and Fixed! als voorbeelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 09-08-2026 13:34 ]

• elektriekert
  • Laatst online: 23:30
ebk71 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Nu had ik nog nooit naar OBD11 gekeken, had verwacht dat het meer een goedkoop en moeilijk systeem was om je auto aan te passen/foutcodes uit te lezen.
Maar ik zie dat er een behoorlijke abonnements systeem achter zit met credits voor de one-click apps :Y

• onetime
  • Niet online
@Damic Dank voor deze beschrijving.
Alleen is het me niet duidelijk waar de module nu precies zit. Kan je dat verduidelijken?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@onetime in het midden onder het tapijt van de achterbank. Zelfde als id3/id4/(id5?)

• ebk71
elektriekert schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Nu had ik nog nooit naar OBD11 gekeken, had verwacht dat het meer een goedkoop en moeilijk systeem was om je auto aan te passen/foutcodes uit te lezen.
Maar ik zie dat er een behoorlijke abonnements systeem achter zit met credits voor de one-click apps :Y
En die one click apps zou ik dus juist vermijden. En hoef je ook geen credits te kopen. Moeilijk systeem? Ik onthou mij van commentaar ;)

• BGFG
Damic schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:21:
een write up met foto's hoe je aan je SOS module geraakt.
(sos module plaatsing/ sos module back-up batterij)
…..
Nu ga je omgekeerd te werk om alles terug te plaatsen ;)
Mooie handleiding. Zou je ook nog kunnen aangeven welke batterij erin zit, zodat je die vooraf kunt aanschaffen? En er hoeft verder niets softwarematig gereset te worden?

@onetime : mooie aanvulling voor openingspost.

• A3-D
  • Laatst online: 22:43
Afgelopen week met de auto volledig "ingebouwd" en met geen mogelijkheid voor mij om in of uit te stappen (zijkanten gecontroleerd op deukjes, maar die zaten er gelukkig niet).

Een mooi moment om Remote Park Assist te gebruiken dacht ik. In december 2025 dit gekoppeld en ingesteld en werkte prima, maar nu deed hij niets. Wachten dus op de "boosdoeners" die gelukkig niet al te lang wegbleven.

Thuis aangekomen auto ontkoppelt en opnieuw proberen te koppelen, maar wat ik ook doe, als ik de QR code scan dan blijft de app hangen en ik krijg de auto niet gekoppeld.

Meerdere Enyaq MY2026 bezitters die dit herkennen? En vooral, hoe op te lossen? Alles al geprobeerd tot en met resetten en verwijderen app.

Ik snap ook de melding op het derde plaatje niet helemaal. Parkeerhulp gedeactiv. Let op omgeving! Volgens mij is de parkeerhulp helemaal niet gedeactiveerd, en hoe ga ik die dan wel activeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaIRGSNTwnk3CJguQKxdjxKcLCY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FpKWDLZKwQVqrmXpqCx38HIL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVMYqxwOequVcC4DzQcyHhBP32c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gRgd81b2gqV5nyTB84imcFKh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4R-0_wtkZD__JVrfXQZ0hdcy3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4NPkB5JZypQzkKP7EwU07CT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door A3-D op 09-08-2026 11:46 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BGFG schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

…..

[...]

Mooie handleiding. Zou je ook nog kunnen aangeven welke batterij erin zit, zodat je die vooraf kunt aanschaffen? En er hoeft verder niets softwarematig gereset te worden?

@onetime : mooie aanvulling voor openingspost.
heb de post aangepast nu ik dat nog kan :D

• hk12nl
Fr1ek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:50:
[...]

2. VIN invoeren

Vanmorgen de usb stick gekregen en gelijk aan de slag gegaan. Bestanden erop gezet zoals aangegeven in de omschrijven (maar dan met een Mac). Vervolgens in de auto gedaan en gaan rijden naar een winkel 8km verderop. Bij terugkomst was de update verwerkt. d:)b

©2004

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

hk12nl schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Vanmorgen de usb stick gekregen en gelijk aan de slag gegaan. Bestanden erop gezet zoals aangegeven in de omschrijven (maar dan met een Mac). Vervolgens in de auto gedaan en gaan rijden naar een winkel 8km verderop. Bij terugkomst was de update verwerkt. d:)b
Rijden is niet eens nodig. Ik heb net via een usb-c dock/converter een 64gb usb stick in de auto gehangen en de auto op slot gedaan. Uurtje later moest ik weg en was de map al geupdate. (Mijn usb stick heeft een lampje en die begon al meteen te knipperen, na een uur bleef het lampje ook uit dus had ik al het vermoeden dat ie klaar was.)

Ik had mijn auto wel aan de laadpaal staan, geen idee of dat heeft geholpen.

• sorted.bits
  • Laatst online: 22:27
Nou, terug uit Denemarken met de MY27. Man man, wat kan die auto zeuren zeg. Er is geen manier om te zorgen dat hij niet zeurt om de binnenspiegel. Die melding heb ik daadwerkelijk wel 100 keer gehad. Op alle mogelijke manier versteld, wel of geen zonnebril, stoel hoogtes, etc.

Lange stukken file is op Travel Assist wel fijn moet ik zeggen. En ik ben er nog niet uit hoeveel hij zelf stuurt en remt. Rechtsaf en ‘rechtdoor’ op een rotonde kan hij zelf, maar linksaf (jaja, 3 kwart rond dus) heb ik nog niet aangedurfd.

• Senaxx
sorted.bits schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:56:
Nou, terug uit Denemarken met de MY27. Man man, wat kan die auto zeuren zeg. Er is geen manier om te zorgen dat hij niet zeurt om de binnenspiegel. Die melding heb ik daadwerkelijk wel 100 keer gehad. Op alle mogelijke manier versteld, wel of geen zonnebril, stoel hoogtes, etc.

Lange stukken file is op Travel Assist wel fijn moet ik zeggen. En ik ben er nog niet uit hoeveel hij zelf stuurt en remt. Rechtsaf en ‘rechtdoor’ op een rotonde kan hij zelf, maar linksaf (jaja, 3 kwart rond dus) heb ik nog niet aangedurfd.
Misschien is het een feature van de nieuwe enyaq's maar wat bedoel je met zeuren om de binnenspiegel?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
sorted.bits schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:56:

Terug uit Frankrijk met de MY27 maar ik herken het “zeuren” om een binnenspiegel niet.

Sterker nog, ik weet niet wat je bedoelt.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 09-08-2026 20:46 ]

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:53
Senaxx schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:32:
[...]

Misschien is het een feature van de nieuwe enyaq's maar wat bedoel je met zeuren om de binnenspiegel?
Er zit een camera achter het spiegelglas weggewerkt, die voor TA 3.0 controleert of je aandachtig genoeg bent. Kwam ik vandaag toevallig tegen:

• sorted.bits
  • Laatst online: 22:27
Yup, daar gaat het om. Rare is dat hij dan een koffiekopje weergeeft ipv iets met aandacht.

het is iets als: ‘Binnen spiegel niet goed afgesteld, Travel Assist niet of beperkt beschikbaar.’.

Rare is dan dat TA gewoon beschikbaar is.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.