• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:02

Pazo

Mroaw?

ddgcpeters schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:50:
[...]

Ik heb mijn enyaq ook met 3.2 gekocht. Daarna heeft mijn garagebedrijf de update naar 3.8 kunnen forceren inderdaad. Van de tabel begrijp ik wel dat dat voldoende moet zijn om te blijven werken zonder 2g/3g.
OK bedankt, ik zal eens bellen met mijn garage of die dat kunnen (merkloze garage).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
sorted.bits schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:12:
[...]

Cool, wat heb je besteld?

Ook, ik probeer beelden te vinden van het navigatiesysteem na de Android update. Ik hoopte eigenlijk dat het Google Maps met EV support zou zijn, maar ik kan er niets over vinden.
85 Business Edition (paar fijne features zoals getint glas), warmtepomp en transportpakket (gelijkvloerse achterbak). Ben erg benieuwd!

Android auto wordt in meerdere auto’s gebruikt. Lijkt me dat je daarvan genoeg YT videos van kunt vinden!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56
Tk55 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:48:
[...]

85 Business Edition (paar fijne features zoals getint glas), warmtepomp en transportpakket (gelijkvloerse achterbak). Ben erg benieuwd!

Android auto wordt in meerdere auto’s gebruikt. Lijkt me dat je daarvan genoeg YT videos van kunt vinden!
Zoeken op iets wat met Android Auto te maken heeft, is vrij lastig, aangezien ze bij Google niet de moeite hebben genomen om twee productnamen te bedenken ;)

• ronaldtb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:31
sorted.bits schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:45:
[...]

Zoeken op iets wat met Android Auto te maken heeft, is vrij lastig, aangezien ze bij Google niet de moeite hebben genomen om twee productnamen te bedenken ;)
Misschien heb je hier wat aan? Er is ondertiteling

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:53
sorted.bits schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:45:
[...]

Android Auto is wat bij Apple CarPlay heet.

Het nieuwe besturingssysteem heet Android Automotive OS (AAOS). Het is heel verwarrend en lijkt erg op elkaar.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
Goedemorgen,
Even een vraag aan jullie.
Eind januari heb ik een 2e hands Enyaq gekocht van 4 jaar oud. Hele fijne auto alleen de remmen piepen af en toe. Omdat hij 150k kilometers heeft gereden en de auto aangaf dat hij voor onderhoud moest heb ik de Skoda dealer gebeld. Ik had nog recht op het gratis onderhoud wat bij deze auto hoort begreep ik en omdat er nog garantie op de accu zit wil ik die graag nu ook nog even laten doormeten.
Echter zie ik nu een voorstel rekening (onderhoud is vanmiddag) waarbij ik schrik van de prijzen. Is dat normaal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mjKJoWR35-O7BoA6yYu7GeOR8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ral75sMAp6Geeg9bYB5rAEo3.png?f=fotoalbum_large

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:28

Mr-D.

interpunctie? no hero here

marinadus schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:23:
Goedemorgen,
Eind januari heb ik een 2e hands Enyaq gekocht van 4 jaar oud. Hele fijne auto alleen de remmen piepen af en toe. Omdat hij 150k kilometers heeft gereden en de auto aangaf dat hij voor onderhoud moest heb ik de Skoda dealer gebeld. Ik had nog recht op het gratis onderhoud wat bij deze auto hoort begreep ik en omdat er nog garantie op de accu zit wil ik die graag nu ook nog even laten doormeten.
Echter zie ik nu een voorstel rekening (onderhoud is vanmiddag) waarbij ik schrik van de prijzen. Is dat normaal?[Afbeelding]
Wat ik mij vooral afvraag is: wat is het verschil tussen de onderhoudbeurt en de inspectieservice.

sneller usenet? tips en tricks

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:55
Tk55 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:48:
[...]

er is een verschil tussen Android Auto en het Skoda systeem dat op Android gebaseerd is.
Android Auto heeft geen connectie met de gegevens van de wagen. De nieuwe SW die eraan komt en gebaseerd is op Android, heeft dat wel.

@sorted.bits
Ik zag onlangs een video verschijnen over de versie van VW.. de layout zal wat verschillen, maar in de basis is dat +/- gelijk en zal maps dus je batterij% weten in het originele navigatie systeem..
(niet in detail bekeken)

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:00
Iemand ervaring met de originele zonwering van skoda voor het glazen panoramadak in de Enyaq Coupé?Fantastisch hoor zo'n glazen dak maar ik vind het nu al wel flink heet worden tijdens het rijden.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:19
Echter zie ik nu een voorstel rekening (onderhoud is vanmiddag) waarbij ik schrik van de prijzen. Is dat normaal?
Dank voor je transparantie: het lijkt erop dat ze niet zo'n zin hebben om ook maar iets van het onderhoud gratis te doen. Ik zou daar even een belletje aan wagen, als zelfs de remvloeistof vervangen niet bij het gratis onderhoud hoort, wat dan wel?

Als je het zelf moet betalen: doe die interieurfilter vooral zelf, die kost 30 euro online en is zelfs met 1 linkerhand binnen 5 minuten te vervangen (zie topicstart).

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@marinadus Kijk in de TopcStart voor carscanner. Dat is goedkoper dan de accu "door laten meten" en geeft je ongeveer dezelfde informatie. En meer andere mogelijkheden. Of overweeg het duurdere OBD11.

En vraag ze van tevoren goed aan te geven wat er wel en niet bij het gratis onderhoud hoort.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 11:36
Ik heb vorige week via mijn werkgever een bestelling kunnen plaatsen. Oorspronkelijk was de bestelling eerder geplaatst, maar na het bericht van de update kon deze naar achteren verplaatst worden.

Ik heb gekozen voor een Sportline 85, Race Blue met trekhaak, Business upgrade en warmtepomp. Levering nu verwacht in de week van 17/7.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Goedemorgen,
Echter zie ik nu een voorstel rekening (onderhoud is vanmiddag) waarbij ik schrik van de prijzen. Is dat normaal?[Afbeelding]
Het kunnen ook interne kosten zijn die ze niet doorrekenen. Ik kwam vorige week ook met lood in de schoenen mijn Enyaq ophalen, uiteindelijk bleef het afgesproken bedrag er van over.

Die accutest is een wassen neus. Het is géén test maar het uitlezen van een waarde van het BMS met ODIS uitleesaparatuur. Dit heb ik ook laten doen en daar kwam 87% uit.
Direct daarna heb ik met de Aviloo duurtest (100%->10% rijden) 95% gekregen. Aviloo rekent trouwens 54kwh max van de netto 58kwh dat Skoda opgeeft, dus ook de SoH% zijn onderling moeilijk te vergelijken. Er is schijnbaar een buffer van 4 kwh die je niet kan gebruiken bij het rijden van 100%-0%.

Ik raad aan om een Aviloo test te doen (kan ook een flash test zijn bij een garage) en de afzonderlijke celvoltages op te vragen bij Aviloo. Deze stonden niet in mijn duurtest maar kan je wel via Aviloo opvragen. Je krijgt dan een íéts beter beeld van de staat van de accu.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 23-04-2026 12:58 ]

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:09
Iemand een idee hoe ik het onderdeel nummer van de nieuwe draadloze oplader kan vinden? Wil kijken of ik deze kan plaatsen ipv de huidige draadloze lader (die zeer slecht presteert imo)

• marinadus
  • Laatst online: 20:45
Update: uiteindelijk viel het allemaal mee en viel eigenlijk bijna alles onder het gekoppelde gratis onderhoudscontract. Echter was dat contract vooraf nog niet gekoppeld en daarom die bedragen. De accutest niet gedaan, ga ik zelf wel uitlezen als extra check.
Dank voor jullie reacties.

• FrankFe
  • Laatst online: 07-05 22:54
Ik ondervind al maanden problemen met Android Auto in combinatie met Spotify. Zodra ik muziek afspeel via Spotify, werkt Google Assistant vaak niet meer naar behoren.

Wanneer ik de spraakknop ingedrukt houd, wordt Google Assistant wel geactiveerd, maar deze wordt direct weer afgebroken. In de gevallen dat het wél lijkt te werken, kan ik een opdracht geven en krijg ik de melding: “Ik speel dit af op Spotify”, maar vervolgens gebeurt er niets.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd: de auto opnieuw ingesteld, apps opnieuw geïnstalleerd en mijn telefoon gereset, maar zonder resultaat.

Langzaam beginnen de opties op te raken. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:16
FrankFe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:17:
Ik ondervind al maanden problemen met Android Auto in combinatie met Spotify. Zodra ik muziek afspeel via Spotify, werkt Google Assistant vaak niet meer naar behoren.

Wanneer ik de spraakknop ingedrukt houd, wordt Google Assistant wel geactiveerd, maar deze wordt direct weer afgebroken. In de gevallen dat het wél lijkt te werken, kan ik een opdracht geven en krijg ik de melding: “Ik speel dit af op Spotify”, maar vervolgens gebeurt er niets.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd: de auto opnieuw ingesteld, apps opnieuw geïnstalleerd en mijn telefoon gereset, maar zonder resultaat.

Langzaam beginnen de opties op te raken. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?
Je kunt deze vraag bij chatgpt invoeren, je krijgt dan een lijst met mogelijke oorzaken. Misschien dat je dat verder helpt.

• fastforward
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-04 15:29
FrankFe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:17:

Gemini app, profielfoto , gekoppelde apps, Spotify. Ff uit en aanzetten.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Weet iemand hoe je de achterbank van een Enyaq kunt demonteren?

Mijn zoon heeft een oordopje tussen de autogordel bevesting van de achterbank laten vallen. Daaronder zit een metalen plaat met een gat, en daar is het oordopje nog doorheen gevallen.

Online lees ik dat het zou moeten kunnen door de achterbank aan de voorzijde met een flinke ruk los te klikken; maar ook dat je daarna de bevestigingclips moet vervangen om de bank weer te bevestigen en daar heb ik weinig trek in.

@Dillus en @NoCO2 : ik las dat jullie hetzelfde probleem hebben gehad. Weet je nog hoe je dit toen hebt opgelost?

• FrankFe
  • Laatst online: 07-05 22:54
Cooler2020 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:16:
[...]

Je kunt deze vraag bij chatgpt invoeren, je krijgt dan een lijst met mogelijke oorzaken. Misschien dat je dat verder helpt.
Al gedaan. Komt geen oplossing uit. Daarom benieuwd of hier meer mensen dit probleem hebben.

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30
ocmer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:45:

Mijn zoon heeft een oordopje tussen de autogordel bevesting van de achterbank laten vallen. Daaronder zit een metalen plaat met een gat, en daar is het oordopje nog doorheen gevallen.

Online lees ik dat het zou moeten kunnen door de achterbank aan de voorzijde met een flinke ruk los te klikken; maar ook dat je daarna de bevestigingclips moet vervangen om de bank weer te bevestigen en daar heb ik weinig trek in.

@Dillus en @NoCO2 : ik las dat jullie hetzelfde probleem hebben gehad. Weet je nog hoe je dit toen hebt opgelost?
Ik heb de achterbank ook eens op deze manier losgemaakt en kon daarna zonder problemen de bank weer vastklikken. De toegang is na demonteren van bank nog zeer beperkt.

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:29
ocmer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:45:

Check deze YouTube video van het privé kanaal van ANWB wegenwacht Robert Bosch eens

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:33
ddgcpeters schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:42:
Die accutemperatuur op 3.8 werkt maar half. Als hij al een waarde geeft is het ook vaak zat van het begin van de rit ipv huidig. Dat heeft wel verbetering nodig mochten ze met 3.9 toch een handmatige preconditioning gaan inbouwen.
Giku schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:29:
[...]

Je kunt hem toch gewoon refreshen? Werkt bij mij perfect. Na snelladen kon ik hem elk halfuur omlaag zien gaan.
Ik moet mezelf verbeteren, maar had blijkbaar gemist dat dit inmiddels wel werkt. Vandaag stuk kunnen rijden (Amsterdam-Antwerpen en terug) en inderdaad de hele tijd de accu temp up to date.
Op de terugweg bij Fastned Hazeldonk Oost geladen, lekker handig daar, was de ene helft van het terrein afgezet door weekzaamheden. Hierdoor kon je alleen aan de linkerkant van de palen staan.. gelukkig paste ik nog tussen de ID4 en Model3 die er als stonden, waardoor we wel met z'n drieën konden laden. Maar die 4e lader ging niemand meer redden..

• ocmer
  • Laatst online: 19:19
Taxus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:45:
[...]

Check deze YouTube video van het privé kanaal van ANWB wegenwacht Robert Bosch eens
Dit filmpje heeft me heel goed geholpen. De bank demonteren viel inderdaad mee; je moet een harde ruk op 2 plaatsen durven geven. Toen met een endoscoop van ome Ali op zoek gegaan naar de AirPod en die bleek gelukkig nog dichtbij te liggen. Met een dun pvc-slangetje en een stofzuigen een tijdje zitten vissen en uiteindelijk uit het kleine gat weten te hengelen. Dank voor de hulp !

[ Voor 3% gewijzigd door ocmer op 25-04-2026 20:00 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:20
De nieuwe Enyaq is een paar weken geleden besteld na wisseling van werkgever. Ik heb bij mijn vorige werkgever 4 jaar in een Enyaq 60 uit 2021 gereden en dit beviel dusdanig goed dat ik wederom voor een Enyaq heb gekozen.
Dit wordt ondertussen mijn 5e Skoda: begonnen in 2006 met een Octavia station 1.6, in 2010 een Skoda Superb station 1.6 diesel, hierna door naweeën van de bankencrisis kleiner gegaan in een Skoda Rapid 1.2 tsi, toen een jaartje in een Toyota Corolla 2.0 station waarna ik in 2022 weer in een Skoda Enyaq terecht kwam. Ik rij nu vanaf Februari in een ID4 uit 2022 als voorloper van een collega geweest, wat een vreselijk bediening heeft dat ding. 2 knoppen voor 4 ramen, stuur en stoelverwarming in een een menu van de airco en tiptoetsen op het stuur.
De auto is een Enyaq 85 Selection met Clever pakket in Smokey diamond met trekhaak geworden, de auto wordt half Juli geleverd en wordt dan het MY 27 model. Ik benieuwd naar het nieuwe multimediasysteem en de andere nieuwe snufjes.
Smokey diamond is een weinig gekozen kleur en er zijn dus weinig plaatjes van te vinden.
Een plaatje bij het praatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBCbz0dtNfcPyDEN_GpMjTGHfxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcizRNgp7SiCnze1yaDa3FzO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYhJ7brMn3-U1V8LDwh61bFyi9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rH9DxvznQNNdjT3ek9YFB5B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57U23OYMQ1_Ep-Ta9TGo9MO3Lvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fEgm4YbemHrrqRKGUau1Nx4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 27-04-2026 12:56 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56
D.deJong schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:40:
De nieuwe Enyaq is een paar weken geleden besteld na wisseling van werkgever. Ik heb bij mijn vorige werkgever 4 jaar in een Enyaq 60 uit 2021 gereden en dit beviel dusdanig goed dat ik wederom voor een Enyaq heb gekozen.
Dit wordt ondertussen mijn 5e Skoda: begonnen in 2006 met een Octavia station 1.6, in 2010 een Skoda Superb station 1.6 diesel, hierna door naweeën van de bankencrisis kleiner gegaan in een Skoda Rapid 1.2 tsi, toen een jaartje in een Toyota Corolla 2.0 station waarna ik in 2022 weer in een Skoda Enyaq terecht kwam. Ik rij nu vanaf Februari in een ID4 uit 2022 als voorloper van een collega geweest, wat een vreselijk bediening heeft dat ding. 2 knoppen voor 4 ramen, stuur en stoelverwarming in een een menu van de airco en tiptoetsen op het stuur.
De auto is een Enyaq 85 Selection met Clever pakket in Smokey diamond met trekhaak geworden, de auto wordt half Juli geleverd en wordt dan het MY 26 model. Ik benieuwd naar het nieuwe multimediasysteem en de andere nieuwe snufjes.
Smokey diamond is een weinig gekozen kleur en er zijn dus weinig plaatjes van te vinden.
Een plaatje bij het praatje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg mooie auto zo, de kleur wel zien staan bij de dealer in Zwolle.

Ik ga er van uit dat je MY27 bedoeld? Half juli is inderdaad wat iedereen tot nu toe heeft gehoord lijkt het (als je nu besteld natuurlijk), hoop dat ze het halen.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:28
BAJ82 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:12:
[...]

Bij mij is het stuur een keer onder garantie vervangen maar dat heeft niet mogen baten. Als de capacatieve sensoren niet werken kun je altijd nog met een klein rukje aan het stuur aangeven dat je er nog bent.

Er zijn ook 2 methodes om de capacatieve sensoren weer aan de praat te krijgen:
1) Stuurverwarming een paar minuten aanzetten
2) Twee keer stevig met je vuist op de onderkant van het stuur slaan (echt waar, dit werkt bijna altijd).

Ik vermoed dat die capacatieve sensoren nogal gevoelig zijn voor omstandigheden zoals temperatuur en met name luchtvochtigheid. Ze gaan dan snel in een foutmodus. Door de sensoren opnieuw te 'initialiseren' (zoals ook gebeurd als je de auto aanzet) kun je ze uit foutmodus halen. Dat initialiseren kun je blijkbaar triggeren met de stuurverwarming en dus ook met 2 keer stevig meppen. Geen grap, beetje zoals je vroeger op de zijkant van je monitor moest slaan.
Er is een 3de manier, die niet perse zal betekenen dat de sensoren weer werken. Maar het zal wel het probleem verhelpen.

Namelijk: De zogenaamde KLR module vervangen. Op Ali kan je deze modules krijgen. En die zitten verwerkt in het stuur.

DIKKE VETTE DISCLAIMER: Ik raad het niemand aan om zomaar veiligheidssystemen te ontwijken. Maar de melding elke 10sec was gevaarlijker dan geen melding in mijn beleving. Ook kleine nudges aan het stuur zorgde er niet altijd voor dat de melding weg ging. Dus die waren meer afleidend dan wat anders. Ik ben me altijd bewust van systemen die aanstaan, en heb altijd mijn handen aan het stuur.

De KLR module heb ik gisteren vervangen met een Ali variant. Vrij simpel klusje van ongeveer 10min werk.

1. 12v loskoppelen en een kartonnetje oid er tussen zodat deze ook even echt geen contact kan maken
2. Wachten tot de 12v ook helemaal leeg is, dus dood scherm in de auto
3. Stuur helemaal naar links, dan achter het stuur met een gehaakte schroevendraaier oid de clips van het stuur links losmaken. Stuur helemaal naar rechts draaien (zonder stuurbekrachtiging, dus heeft wat moeite nodig), en dan de rechtse kant losmaken. Dan plopt de middenkap met airbag los.
4. Stekkertjes laten zitten, middenkap gewoon bovenop het stuur laten rusten
5. Onderin in het stuur zit de originele KLR module, deze zit met 3 stekkertjes vast. Stekkertjes losmaken en de module losmaken. Dit is met een beetje priegelen zo gedaan.
6. Module er uit, en dan met grof en stom geweld de behuizing openmaken. Dit is niet te doen zonder schade, maar je ziet er later ook nooit meer iets van.
7. Printje in de behuizing vervangen voor je Ali variant
8. Alles weer in elkaar zetten, in de auto monteren, middenkap stuur vastmaken, 12v weer aansluiten.
9. Stukje rijden, 2x auto echt aan-en-uit zetten, dan zijn de meldingen ook weg.

Dit gisteren gedaan, vanmorgen 90 km gereden zonder enkele melding over stuur vasthouden. Ik ben happy! :D

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
In de laatse Bèta versie 8.12.0 van de My Skoda app worden nu ook ritgegevens bijgehouden en getoond, waaronder uitgebreide route gegevens. (y)
Zo te zien wel alleen bij de hoofdgebruiker en niet bij de gastgebruiker, maar dat is logisch.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:28

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Powergrim schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:33:
[...]

Er is een 3de manier, die niet perse zal betekenen dat de sensoren weer werken. Maar het zal wel het probleem verhelpen.

Namelijk: De zogenaamde KLR module vervangen. Op Ali kan je deze modules krijgen. En die zitten verwerkt in het stuur.

DIKKE VETTE DISCLAIMER: Ik raad het niemand aan om zomaar veiligheidssystemen te ontwijken. Maar de melding elke 10sec was gevaarlijker dan geen melding in mijn beleving. Ook kleine nudges aan het stuur zorgde er niet altijd voor dat de melding weg ging. Dus die waren meer afleidend dan wat anders. Ik ben me altijd bewust van systemen die aanstaan, en heb altijd mijn handen aan het stuur.

De KLR module heb ik gisteren vervangen met een Ali variant. Vrij simpel klusje van ongeveer 10min werk.

1. 12v loskoppelen en een kartonnetje oid er tussen zodat deze ook even echt geen contact kan maken
2. Wachten tot de 12v ook helemaal leeg is, dus dood scherm in de auto
3. Stuur helemaal naar links, dan achter het stuur met een gehaakte schroevendraaier oid de clips van het stuur links losmaken. Stuur helemaal naar rechts draaien (zonder stuurbekrachtiging, dus heeft wat moeite nodig), en dan de rechtse kant losmaken. Dan plopt de middenkap met airbag los.
4. Stekkertjes laten zitten, middenkap gewoon bovenop het stuur laten rusten
5. Onderin in het stuur zit de originele KLR module, deze zit met 3 stekkertjes vast. Stekkertjes losmaken en de module losmaken. Dit is met een beetje priegelen zo gedaan.
6. Module er uit, en dan met grof en stom geweld de behuizing openmaken. Dit is niet te doen zonder schade, maar je ziet er later ook nooit meer iets van.
7. Printje in de behuizing vervangen voor je Ali variant
8. Alles weer in elkaar zetten, in de auto monteren, middenkap stuur vastmaken, 12v weer aansluiten.
9. Stukje rijden, 2x auto echt aan-en-uit zetten, dan zijn de meldingen ook weg.

Dit gisteren gedaan, vanmorgen 90 km gereden zonder enkele melding over stuur vasthouden. Ik ben happy! :D
Als je acc aanzet zonder lane assist krijg je ook geen melding dat je je stuur moet vasthouden.
Ik heb het stuur wel vast maar niet strak genoeg volgens het systeem. Maar in deze modus hoor ik niets van dat ding.

sneller usenet? tips en tricks

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 22:06
Mr-D. schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:17:
[...]

Als je acc aanzet zonder lane assist krijg je ook geen melding dat je je stuur moet vasthouden.
Ik heb het stuur wel vast maar niet strak genoeg volgens het systeem. Maar in deze modus hoor ik niets van dat ding.
De grap van die mod is toch dat je wel je lane assist hebt en dus niks hoeft te doen zolang je op dezelfde baan blijft.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:28
Giku schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:18:
[...]

De grap van die mod is toch dat je wel je lane assist hebt en dus niks hoeft te doen zolang je op dezelfde baan blijft.
Exact, het uitzetten is natuurlijk wel de manier om van de meldingen af te komen :P .

Maar met deze mod is inderdaad functionaliteit intact en geen gezeur meer van het systeem. Het zet gewoon wat weerstand op het signaal van "heb je je stuur wel vast". En net ik zeg, de meldingen die ik had waren wat mij betreft meer afleidend dan goed.

• Kodess
  • Laatst online: 08-05 23:10
Ik ben niet zo van de all-risk verzekeringen. Ik denk dan altijd, eigen schuld dikke bult. En bij total loss dan maar een tweede hands bakkie rijden.
Gisteravond de verzekering gecontroleerd, en ik had hem nog op all-risk staan, meestal verlaag ik naar WA+ na een jaar. Enyaq gekocht in 2024.
Waarom ik controleerde wat voor verzekering ik had?
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFVHqSex6-bVbsGRz7BPgxmOFgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmP3D8s0h9kOXcXwFhxlCnsU.jpg?f=fotoalbum_large
De auto is toch niet zo goed in binnen de lijnen blijven als je even niet op let.
De schade die ik kan zien/vinden:
- Onderplaat verdwenen
- Voorbumper
- Velg beschadigd bij weer de weg op komen
- Ruitenwisser tank lekt
- Koplamp breuk
- Parkeersensor onbekend
- Wielkap kapot

Is volgens mij minimaal 2500 aan schade, via verzekering alleen eigen risico en ietsje minder korting. Maar goed, liever dit dan dat er iets met de passagiers was gebeurt

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• onetime
  • Niet online
@Kodess Er was iemand achteruit tegen mijn geparkeerde Enyaq gereden.
Jouw schade 5k+. Laat je weten hoeveel het was?
Ik had zelfs mijn 17 jaar oude Astra nog All-Risk. Kostte me nauwelijks meer. €30 per jaar of zo. Max no-claim.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 10:58
Kodess schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:54:
Is volgens mij minimaal 2500 aan schade
Met wat je opsomt, zal het wel meer zijn.
10 jaar geleden kostte de vervanging van een koplamp (heel de bak dus, niet enkel een lamp) al €1700.

• Kodess
Cafe Del Mar schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:44:
[...]

Met wat je opsomt, zal het wel meer zijn.
10 jaar geleden kostte de vervanging van een koplamp (heel de bak dus, niet enkel een lamp) al €1700.
Ik zei ook minimaal he mensen :9
Ik verwacht zelf rond de 6k.
Maar als ik naar de prijzen per onderdeel kijk + monteren zou je uit kunnen komen op 2.5.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Hark_k
  • Laatst online: 08-05 12:06
Kodess schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:54:
De auto is toch niet zo goed in binnen de lijnen blijven als je even niet op let.
Balen zeg! Wat is er precies gebeurd? Wellicht kunnen we er van leren.

• Kodess
Hark_k schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:59:
[...]

Balen zeg! Wat is er precies gebeurd? Wellicht kunnen we er van leren.
Als je baby vanuit zijn slaap moord en brand begint te schreeuwen en huilen achter je, niet denken dat je even kan omkijken omdat je Travel Assist aan hebt staan.
Denk ik. Ik was niet in de auto in dit geval.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:34
Stond niet toevallig op "gewoon" ACC?

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 10:26
Enyaq versie 3.8 app versie 8.12.0
Sinds kort zie ik daar 'Reisgeschiedenis' op de tab 'Auto', met detail tot op straat niveau.
Ik zou liever niet hebben dat Skoda dit ergens op een server stockeert, qua privacy.
Waar kan ik dat ergens uit zetten? Of kan dit niet?
Ze zouden beter tijd en energie steken in andere 'upgrades' !!

[ Voor 4% gewijzigd door ringlord_oc op 02-05-2026 16:15 ]

• Cooler2020
ringlord_oc schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:14:
Enyaq versie 3.8 app versie 8.12.0
Sinds kort zie ik daar 'Reisgeschiedenis' op de tab 'Auto', met detail tot op straat niveau.
Ik zou liever niet hebben dat Skoda dit ergens op een server stockeert, qua privacy.
Waar kan ik dat ergens uit zetten? Of kan dit niet?
Ze zouden beter tijd en energie steken in andere 'upgrades' !!
Bij je persoonlijke instellingen staat ergens privacy. Daar kun je positie doorgeven uitzetten..misschien dat dat helpt?

• ringlord_oc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXLGgWupb7Y485pAzUzADtgb06E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYYhkSpxFiL9CmUyiwZYObn8.jpg?f=fotoalbum_large
Bedoel je dit? Ik zal het eens proberen, maar ik denk dat er dan andere functies ook niet meer gaan werken...

• onetime
  • Niet online
Ik heb zoveel mogelijk upload zaken uitstaan. Ook Laura. Alles wat niet in de auto zelf gebeurt wil ik niet.

• Cooler2020
ringlord_oc schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:26:
[Afbeelding]
Bedoel je dit? Ik zal het eens proberen, maar ik denk dat er dan andere functies ook niet meer gaan werken...
Nee, vlgs mij is dat het niet. Ik zal straks kijken.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:25
Kodess schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:15:
[...]

Als je baby vanuit zijn slaap moord en brand begint te schreeuwen en huilen achter je, niet denken dat je even kan omkijken omdat je Travel Assist aan hebt staan.
Denk ik. Ik was niet in de auto in dit geval.
Ik weet niet op welke weg het is gebeurd maar als de belijning goed is zie ik de auto niet eigenhandig zomaar uitwijken.

Wat ik wel een plausibele verklaring zou kunnen vinden is, dat je tijdens het achterom kijken wat kracht aan een zijde op het stuur uitoefent waardoor je hem rustig uit de belijning drukt.

Ik merk zelf op dat wanneer ik wat kracht uitoefen op het stuur om de positie op de rijbaan te corrigeren de auro daarna ook op die positie blijft rijden.

• Cooler2020
[Afbeelding]
Nee, vlgs mij is dat het niet. Ik zal straks kijken.
elektriekert schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Ik weet niet op welke weg het is gebeurd maar als de belijning goed is zie ik de auto niet eigenhandig zomaar uitwijken.

Wat ik wel een plausibele verklaring zou kunnen vinden is, dat je tijdens het achterom kijken wat kracht aan een zijde op het stuur uitoefent waardoor je hem rustig uit de belijning drukt.

Ik merk zelf op dat wanneer ik wat kracht uitoefen op het stuur om de positie op de rijbaan te corrigeren de auro daarna ook op die positie blijft rijden.
Je kunt hem inderdaad redelijk makkelijk over een gestippelde belijning drukken, mijn vrouw haalt op de snelweg zo in, dus zonder altijd de richting aan te zetten
Ik rijd regelmatig langs een punt waar de weg een lichte bocht maakt naar links, op hetzelfde moment komt er een uitvoegstrook waarbij de rijbaan dus breder wordt en de dichte rechter zijlijn overgaat in een stippellijn (van de uitvoegstrook) daar weet travel assist ook geen raad mee en stuurt dus de uitvoegstrook op.

• Giku
Cooler2020 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Je kunt hem inderdaad redelijk makkelijk over een gestippelde belijning drukken, mijn vrouw haalt op de snelweg zo in, dus zonder altijd de richting aan te zetten
Ik rijd regelmatig langs een punt waar de weg een lichte bocht maakt naar links, op hetzelfde moment komt er een uitvoegstrook waarbij de rijbaan dus breder wordt en de dichte rechter zijlijn overgaat in een stippellijn (van de uitvoegstrook) daar weet travel assist ook geen raad mee en stuurt dus de uitvoegstrook op.
Dat is bij spitsstroken overigens echt levensgevaarlijk, daar pakt ie lachend de uitvoegbelijning. Aangezien de spitsstrook op de A50 Apeldoorn-Arnhem (en andersom) aan de rechterkant zit ben ik daar wat meer.. bewust geworden van de beperkingen van Lane Assist.

• Cooler2020
[Afbeelding]
Ik bedoel deze optie, als je rechtsboven op de wereldbol klikt en dan linksonder op setup en dan op prive instellingen, zie je de optie positie gegevens verzenden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WRyGdtfHA15pY4l2C9ASmJIYAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xBsRWW7a1PbmdKK1kh2epD6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Lv-aKE7Wrs_fUVw58S-IeN5R5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83ANnwsDwA0p60VqOLCTQ0RX.jpg?f=fotoalbum_large

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:08
Giku schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:31:
[...]

Dat is bij spitsstroken overigens echt levensgevaarlijk, daar pakt ie lachend de uitvoegbelijning. Aangezien de spitsstrook op de A50 Apeldoorn-Arnhem (en andersom) aan de rechterkant zit ben ik daar wat meer.. bewust geworden van de beperkingen van Lane Assist.
Ik snap dit niet hoor. Ik heb hier nooit last van? Maar goed, ik houd dan ook mijn handen aan het stuur en zie de belijning aankomen. Hij trekt wel een beetje soms, maar het is verre van levensgevaarlijk.

• Giku
cryptapix schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Ik snap dit niet hoor. Ik heb hier nooit last van? Maar goed, ik houd dan ook mijn handen aan het stuur en zie de belijning aankomen. Hij trek wel een beetje soms, maar het is verre van levensgevaarlijk.
Handen aan het stuur, ja, maar hij trekt bij mij dan wel echt meer dan 'een beetje'.

• ringlord_oc
Cooler2020 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Ik bedoel deze optie, als je rechtsboven op de wereldbol klikt en dan linksonder op setup en dan op prive instellingen, zie je de optie positie gegevens verzenden.
...
Ja bedankt, dat is de instelling.

Jammer dat je dan ook bvb niet meer kan zien in de app waar de auto geparkeerd staat.

• Cooler2020
ringlord_oc schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Ja bedankt, dat is de instelling.

Jammer dat je dan ook bvb niet meer kan zien in de app waar de auto geparkeerd staat.
Graag gedaan, zal je auto ook niet meer traceerbaar zijn bij diefstal? Vroeg ik nog mij af.

• hk12nl
  • Laatst online: 07-05 16:39
Wij hebben de Enyaq uit 2021 sinds vorig jaar september. Naar volle tevredenheid. We hebben nog niet hoeven snelladen maar ik las in dit topic dat bij deze modellen het snelladen tot 150kw apart geactiveerd moest worden. Ik heb dus geen idee hoe dit bij onze auto zit maar nu zag ik laatst in de app bij 'status => autodetails => Max vermogen' 150kw staan. Zou dit betekenen dat het bij mij geactiveerd is?

©2004

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
hk12nl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:52:
Wij hebben de Enyaq uit 2021 sinds vorig jaar september. Naar volle tevredenheid. We hebben nog niet hoeven snelladen maar ik las in dit topic dat bij deze modellen het snelladen tot 150kw apart geactiveerd moest worden. Ik heb dus geen idee hoe dit bij onze auto zit maar nu zag ik laatst in de app bij 'status => autodetails => Max vermogen' 150kw staan. Zou dit betekenen dat het bij mij geactiveerd is?
Dat is het vermogen van de motor, niet het max laadvermogen.
Ik zou het gewoon een keer uitproberen. Wel met een laag batterij % starten.

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 04-05-2026 19:05 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Idd gewoon eens proberen te laden bij een snellader, als hij boven de 50kW uit komt dan weet je het eigenlijk al want dat was het standaard laadvermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Viper op 04-05-2026 16:31 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Limbids
  • Laatst online: 18:16
Upgrade was naar 125KW. Ben niet zeker of dat ook nog naar 135KW is aangepast, zoals bij latere modellen.
Proberen, zoals de anderen zeggen, liefst niet bij Fastned, die laders zijn crap.

Limbids

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik heb dus geen idee hoe dit bij onze auto zit maar nu zag ik laatst in de app bij 'status => autodetails => Max vermogen' 150kw staan. Zou dit betekenen dat het bij mij geactiveerd is?
Dat is het vermogen van de auto (204pk) en heeft niets met snelladen te maken :) Mocht je het willen testen kun je hem het beste echt goed leegrijden (<20%) en zorgen dat de accu temperatuur boven de 20 graden is. Je zou evt. nog kunnen kijken in de app via het digitale certificaat wat daar qua laadsnelheid staat.

• urk_forever
  • Laatst online: 07-05 15:48
J0YR1D3R schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Dat is het vermogen van de auto (204pk) en heeft niets met snelladen te maken :) Mocht je het willen testen kun je hem het beste echt goed leegrijden (<20%) en zorgen dat de accu temperatuur boven de 20 graden is. Je zou evt. nog kunnen kijken in de app via het digitale certificaat wat daar qua laadsnelheid staat.
Ik heb een Enyaq 50 uit 2022 en ik dacht dat die met max 50KW kon snelladen, maar vorige week ben ik naar Frankrijk geweest en kon daar snelladen met snelheden tot ~90KW. Als ik in het certificaat kijk dan zie ik onder het kopje "Oplaadsnelheid" 2 items, een voor 50KW en eentje voor 110KW.
Weet iemand of dat ook een upgrade is geweest?

Hail to the king baby!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@urk_forever Dat lijkt mij dan wel, als het echt 50 kW was geweest dan komt hij er niet boven. 90 kW lijkt mij voor een auto met een relatief klein accupakket ook best netjes :)

• urk_forever
J0YR1D3R schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:25:
@urk_forever Dat lijkt mij dan wel, als het echt 50 kW was geweest dan komt hij er niet boven. 90 kW lijkt mij voor een auto met een relatief klein accupakket ook best netjes :)
Inderdaad, ~20%->80% duurde ongeveer een half uurtje, dus dat was wel prettig.

Hail to the king baby!

• Kanoet
  • Nu online
urk_forever schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Ik heb een Enyaq 50 uit 2022 en ik dacht dat die met max 50KW kon snelladen, maar vorige week ben ik naar Frankrijk geweest en kon daar snelladen met snelheden tot ~90KW. Als ik in het certificaat kijk dan zie ik onder het kopje "Oplaadsnelheid" 2 items, een voor 50KW en eentje voor 110KW.
Weet iemand of dat ook een upgrade is geweest?
Ik begreep dat vanaf najaar 2021 de Enyaq's standaard met de 'upgrade' geleverd werden. Bij mij staat er dus enkel '50kW'. Jij hebt dus de upgrade.
Aankomende zomer eens een lange rit maken met de 50kw cap. Ik ben bang dat 30 minuten 'snelladen' een beetje tegenvalt voor 90 minuten sturen. Ach je moet er wat voor over hebben om een goedkope 1e generatie te rijden he. Is toch een beetje pionieren en je krijgt waarvoor je betaald (of 500 euro in je zak houdt)

Volgens de laadcurve van EV-database/Fastned komt de upgrade bij 10%-80% op gemiddeld 75kW uit. Hebben jullie die ervaring ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZkcmCfWbHuAfMmRonb6_ND7VNY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CWSEf5dmuX4Gu2z405Tvuo7y.png?f=user_large
(Bron: Ev Database/Fastned, bovenstaande link.)

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@Kanoet ik kan die laadcurve wel bevestigen. Mijn 60 uit '21 laadt vrijwel niet boven de 100kW, maar ik heb ook nog nooit snel geladen onder de 15%.

Wel bijzonder dat de 50kW variant tot over de 90% stabiel blijft maar met de upgrade zak je bij 80% onder de 50. Waarom zou dat dan zijn.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Misschien goed om ook hier even een korte introductie te posten. We waren al bijna een jaar op zoek naar een vervanger voor de Passat GTE vanwege een aantal eisen.

Het is een '21 Enyaq 80 Sportline geworden met 67k op de teller. In die periode was er iets met Covid, dus er was weinig aanbod met een panoramadak. Deze heeft dat wel, net als geheugen op de voorstoelen, wat assistentiepakketten en LED Matrix verlichting. Het bevalt de eerste 4000km in ieder geval prima. Had verwacht dat het wat stugger zou zijn, maar ondanks de enorme 20" wielen is de bandhoogte vrijwel gelijk aan de Passat. Hij staat nu nog op zomerbanden, terwijl ik al een paar jaar allseasons rij. Maar even kijken hoe dat de komende winter gaat. De stoelen zijn ook erg fijn en ik ben altijd fan van half leer/half alcantara omdat dat het mooiste staat. Al met al een prima versie waar we voorlopig weer mee vooruit kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8-SjjTsaGn1azlmVBVOF98J2k4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PP6cmRuZNS6vDUjmgOaJqdjI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1j7jt-B_hib3vfkEfKnMFVveWuM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OMQDl4kNbjAuVDO7ZNHnAHyo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrJf6LMg8b0e86qhXtrWdhj92W8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xoQuH7qmbbmEvhoOppn92cQq.jpg?f=user_large

De auto had bij aankoop nog de 50kW snellaad-functie. Dat heb ik getest en hij blijft inderdaad netjes op 50kW hangen. Dat was voor ons niet echt een optie, omdat 15>80% echt lang gaat duren. We hebben dus de échte snellaadfunctie laten activeren. Vorige week waren we een weekje weg en heb ik ook het snelladen goed kunnen testen. De temperatuur is van groot belang voor een hoge startsnelheid, evenals een laag genoeg accupercentage, minder dan 20%. Ik heb 154 en 157kW gezien, kortstondig weliswaar, dus dat is prima. Verder zag ik 121kW bij 35%, 100kW bij 49% en 65kW bij 73%. Bij 87% was er nog 46kW over. Ik ben daar dus prima tevreden over en de curve is voor een 77 kWh accu best prima, vind ik.

Toen de accu nog niet warm genoeg was en het percentage op 18% zat, was 81kW het maximum. Dat liep met de temperatuur iets op naar 89kW bij 34%, maar dat was het ook wel.

• urk_forever
Kanoet schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:25:
[...]

Ik begreep dat vanaf najaar 2021 de Enyaq's standaard met de 'upgrade' geleverd werden. Bij mij staat er dus enkel '50kW'. Jij hebt dus de upgrade.
Aankomende zomer eens een lange rit maken met de 50kw cap. Ik ben bang dat 30 minuten 'snelladen' een beetje tegenvalt voor 90 minuten sturen. Ach je moet er wat voor over hebben om een goedkope 1e generatie te rijden he. Is toch een beetje pionieren en je krijgt waarvoor je betaald (of 500 euro in je zak houdt)

Volgens de laadcurve van EV-database/Fastned komt de upgrade bij 10%-80% op gemiddeld 75kW uit. Hebben jullie die ervaring ook?

[Afbeelding]
(Bron: Ev Database/Fastned, bovenstaande link.)
In de MySkoda app ziet het er bij mij zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fs5rkGHOxJjQAxd3zUdlXBnPzs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/24jdAbnQ5meDHTTfstgGH6u8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbZ9oCQfEYXzyGlPOR4RfIv2PEE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Lk2WA7t02aAuoIzvqDwCiTmB.png?f=fotoalbum_tile
Gemiddeld ongeveer 65 kW, van 16% naar 80% in een half uurtje. Met max 50 kW zou het eerder 50 minuten geweest zijn. Misschien kan de dealer die upgrade nog activeren? Zoals @J0YR1D3R heeft laten doen.

Hail to the king baby!

• Kanoet
  • Nu online
urk_forever schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Gemiddeld ongeveer 65 kW, van 16% naar 80% in een half uurtje. Met max 50 kW zou het eerder 50 minuten geweest zijn. Misschien kan de dealer die upgrade nog activeren? Zoals @J0YR1D3R heeft laten doen.
De upgrade zou 500 euro kosten. De komende paar jaar gaan we niet vaak ver weg met de auto. Hoeveel is laadtijdwinst waard op vakantie? Veel of weinig?

• Cooler2020
Kanoet schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:17:
[...]

De upgrade zou 500 euro kosten. De komende paar jaar gaan we niet vaak ver weg met de auto. Hoeveel is laadtijdwinst waard op vakantie? Veel of weinig?
Als je gemiddeld 20kW/100 km verbruikt, kun je met gemiddeld 65 kW laadsnelheid per minuut 5,4 km erbij laden.

Stel dat je een reis van 800 km wilt maken en je vertrekt met een volle accu en die is na 300km bijna leeg, dan moet je nog 500km bijladen. Dit duurt dan 92 min. Met langzamer laden komt er een uurtje of zo bij.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Heeft er iemand ervaring met (aftermarket) dakdragers voor een Enyaq '22?
Ik vind de originele dakdragers van Skoda aardig aan de prijs voor die 2x per jaar dat ze erop gaan.
Iemand ervaring met een ander merk? Ik kom bij voorbeeld PerfectFit tegen. Het is een fractie van de prijs (ca €100) tov Skoda of van Thule. Kwaliteit zal allicht wat minder zijn, maar waar het af toe voor gebruikt wordt is een keer lang bouwmateriaal of een ladder vervoeren.

EDIT: Hier staan ook nog aantal merken / types

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 06-05-2026 22:56 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• onetime
  • Niet online
@Pazo Ik heb de originele, maar ik wil de auto nog veel langer houden dan de 3 1/2 jaar dat ik hem al heb. Nu ruim 60k op de teller.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
urk_forever schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Is dat op ios? Op android heb ik bij de laadgeschiedenis geen grafieken.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 13:26

Fiets

A.K.A. Bambi

Mirx_NL schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:34:
[...]

Ik zie dat ook zo op de Android app, maar nu nog alleen voor de sessies in mei..

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Giku
Mirx_NL schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:34:
[...]

Sinds kort wel, even je app updaten en doorklikken bij laadgeschiedenis.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:00
Pazo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:18:
Ik vind de originele dakdragers van Skoda aardig aan de prijs voor die 2x per jaar dat ze erop gaan.
Iemand ervaring met een ander merk? Ik kom bij voorbeeld PerfectFit tegen. Het is een fractie van de prijs (ca €100) tov Skoda of van Thule. Kwaliteit zal allicht wat minder zijn, maar waar het af toe voor gebruikt wordt is een keer lang bouwmateriaal of een ladder vervoeren.

Ik heb voor mijn coupé een setje van green valley bij alles kan mee besteld en de pasvorm was werkelijk dramatisch. De dragers zelf zijn prima maar het universele rubberen voetje pastte voor geen meter. Direct teruggestuurd en bij de dealer een set originele dakdragers gekocht. De originele passen perfect en voelen een stuk steviger aan zodra ze op het dak gemonteerd zijn.

Dit is wel voor een coupé versie dus montage is anders maar ik ben zeer tevreden met mijn skoda set.
Ik kan me voorstellen dat dit voor de normale enyaq die al een dakrail heeft wat beter zal passen bij niet originele dragers.

Volgende week gaan we een paar dagen weg met de tent en dan ga ik het echt testen met een daktas er op.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:16
Pazo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:18:

Toevallig net terug van mijn eerste trip met dakkoffer op de Enyaq.
Ik heb al jaren dakdragers van Thule, wat mij betreft onovertroffen qua pasvorm en kwaliteit.

Ben zelf overgestapt van een Octavia station naar een Enyaq. De dakdragers van mijn Octavia passen ook op de Enyaq omdat de kit gelijk is bij deze 2 modellen. (de kit betreft de voetjes die op je rail worden geplaatst)

De kit die ik gebruik is 186096 van Thule. Dan ben je er natuurlijk nog niet, je hebt ook nog de rails en de voeten nodig, maar als je binnen het Thule ecosysteem zit, kun je met een beetje geluk je set aanpassen met een andere kit voor een eventuele toekomstige auto.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bedankt @achterhoeker en @japie101 voor jullie ervaring.
Ik snap wat jullie zeggen mbt origineel / A-merk. Moet zeggen dat ik voor de Octavia ook B-merk had, en dat ging eigenlijk heel best. Ik denk dat het toch maar ga proberen, en het oog valt op deze. Ik gebruik ze maar zo sporadisch, en nooit voor vakantie (dus geen skibox of fietsen o.i.d.).

• elektriekert
Pazo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:47:
Ik snap wat jullie zeggen mbt origineel / A-merk. Moet zeggen dat ik voor de Octavia ook B-merk had, en dat ging eigenlijk heel best. Ik denk dat het toch maar ga proberen, en het oog valt op deze. Ik gebruik ze maar zo sporadisch, en nooit voor vakantie (dus geen skibox of fietsen o.i.d.).
Op Marktplaats staan ze ook te koop voor 125€ en hoger

• Pazo

Pazo

Mroaw?

elektriekert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Ja wel wat gezien ja, maar allemaal aan de andere kant van het land, heb ik geen zin in.
Hou het wel in de gaten :)

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Fiets schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:10:
[...]

Ik zie dat ook zo op de Android app, maar nu nog alleen voor de sessies in mei..
Ik zie het, 25-4 nog niet, 30-4 wel. Keek naar de snellaadsessies van de vakantie maar die hebben het dus niey.

• urk_forever
Pazo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:47:
elektriekert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb de mijne ook van MP gehaald samen met een granny charger en een rubber mat voor achterin van iemand die een andere auto gekocht had. Als je ze niet direct nodig hebt kan je het een tijdje in de gaten houden met een opgeslagen zoekopdracht.

Hail to the king baby!

• uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:37
urk_forever schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:44:
[...]

[...]

Ik heb de mijne ook van MP gehaald samen met een granny charger en een rubber mat voor achterin van iemand die een andere auto gekocht had. Als je ze niet direct nodig hebt kan je het een tijdje in de gaten houden met een opgeslagen zoekopdracht.
Tevreden van de granny charger? Wij hebben geen laadpaal thuis, en ik twijfel zelf om 1 te laten plaatsen. Zou je adviseren om puur met een granny charger te werken? Ook al zal dit heel traag laden natuurlijk...

• elektriekert
uwedp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Tevreden van de granny charger? Wij hebben geen laadpaal thuis, en ik twijfel zelf om 1 te laten plaatsen. Zou je adviseren om puur met een granny charger te werken? Ook al zal dit heel traag laden natuurlijk...
Granny charger betekent wel meer verlies aangezien de onboardcharger altijd een “x” hoeveel aan Watt zelf verbruikt.
Voorbeeld: 300 Watt op 2000Watt is natuurlijk groter verlies dan 300Watt op 11000W

• uwedp
elektriekert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Granny charger betekent wel meer verlies aangezien de onboardcharger altijd een “x” hoeveel aan Watt zelf verbruikt.
Voorbeeld: 300 Watt op 2000Watt is natuurlijk groter verlies dan 300Watt op 11000W
Goed om te weten.

Ik blijf toch beetje twijfelen of het nu de moment is om een laadpaal te kopen. Ik heb offertes opgevraagd en is al snel rond de 2000€. Ook al kan ik het op mijn zaak doen. Ik vraag mij af of wachten op goedkopere bi directionele laadpalen waarbij de omvormer in de laadpaal zit niet beter is. Zodat ik op die moment v2g/h kan gebruiken indien nodig. En in afwachting dus granny charger en gewone openbare laadpalen gebruiken

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
uwedp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Goed om te weten.

Ik blijf toch beetje twijfelen of het nu de moment is om een laadpaal te kopen. Ik heb offertes opgevraagd en is al snel rond de 2000€. Ook al kan ik het op mijn zaak doen. Ik vraag mij af of wachten op goedkopere bi directionele laadpalen waarbij de omvormer in de laadpaal zit niet beter is. Zodat ik op die moment v2g/h kan gebruiken indien nodig. En in afwachting dus granny charger en gewone openbare laadpalen gebruiken
Als je 2k al duur vind zou ik zeker niet op een DC V2x paal gaan wachten…..

En een capabel stopcontact aan laten leggen is niet veel minder werk dan een laadpaal ophangen. Afhankelijk vd afstand kun je met 3G2.5 (dezelfde kabel die je ook voor je granny stopcontact nodig hebt) icm laadpaal al een stuk sneller (16-20A) laden dan met een 10A granny, zeker als je een enkelfase huisaansluiting hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-05-2026 22:39 ]

• Kanoet
  • Nu online
uwedp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Ik was bezig met een uitgebreidere reactie maar dat was onzin want het is zo simpel:
Als je een eigen oprit hebt heb je een fatsoenlijke laadpaal er binnen enkele jaren uit. Zeker met een dynamisch tarief, zonnepanelen en/of ERE certificaten.

Een granny charger hoort ook achter een eigen groep.

• uwedp
Kunnen jullie dan een specifiek merk en model van laadpaal aanraden? Evt 1 die wel v2x ondersteunt aangezien de enyaq dat ook ondersteunt... Alleen onder overheid het nog niet toelaat

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:17
uwedp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:26:
Kunnen jullie dan een specifiek merk en model van laadpaal aanraden? Evt 1 die wel v2x ondersteunt aangezien de enyaq dat ook ondersteunt... Alleen onder overheid het nog niet toelaat
Vergeet V2X als betaalbaarheid een ding is. Een Easee Lite inclusief Equalizer kost minder dan €800. Voor €150 heb je de bijbehorende aardlekautomaat in je groepenkast. Dan heb je nog kabel (paar € per m), kleinmateriaal en mogelijk een uitbreiding van je groepenkast nodig. De rest is arbeid. Hoeft echt geen 2k te kosten dus.

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 08-05 10:58
elektriekert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Zelfs als je rekening houdt met het hogere verlies, is het nog steeds fors goedkoper dan publiek laden. Publiek kan je (in BE) laden aan >€0,50/kWh, terwijl ik thuis <€0,25/kWh laad. En dat is zonder rekening te houden met PV of dynamische tarieven.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:13

Ankh

|true

Doordat ik nieuwe baan krijg per 1 juni zal na bijna 4 jaar eind mei mijn mooie blauwe tank (Enyaq Sportline) worden opgehaald :|. Helaas wilde mijn nieuwe werkgever de auto niet overnemen/meenemen... Dus eerst tijdelijk een voorloopauto en in de tussentijd een nieuwe auto gaan uitzoeken O+

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Limbids
uwedp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Goed om te weten.

Wachten op bi-directioneel doen we allemaal al jaren, nog steeds geen regeling/wetgeving. Daarnaast is bi-directioneel veelal V2G, dus gaat het uit de auto naar het net, dus niet bruikbaar voor je huis (V2H). Leuk voor de netbeheerder, minder interessant voor ons als consument.
Zou aankoop niet uitstellen op wille van bi-directioneel.

Limbids

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 19:43

Martijn02

/* No Comment */

Limbids schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Wachten op bi-directioneel doen we allemaal al jaren, nog steeds geen regeling/wetgeving. Daarnaast is bi-directioneel veelal V2G, dus gaat het uit de auto naar het net, dus niet bruikbaar voor je huis (V2H). Leuk voor de netbeheerder, minder interessant voor ons als consument.
Zou aankoop niet uitstellen op wille van bi-directioneel.
Dit klopt volgens mij niet. Als een laadpaal zit achter dezelfde aansluiting als je huis zit aangesloten kan je de teruggeleverde stroom gewoon in je huis gebruiken zonder dat het door de meter gaat. Alleen bij overproductie zal de stroom worden teruggeduwd het net op. (wat nu met zonnepanelen en thuisaccu's ook het geval is. In feite wordt de auto met V2G/V2H een mobiele thuisaccu)

• Kodess
Echte V2G/V2H laat nog wel minimaal 5 jaar op zich wachten lijkt me.

De thuisaccu Sigenstore zei ook V2H te kunnen ondersteunen, gingen mensen het testen, werkte het niet.

Toen hebben ze uiteindelijk het met de DC CCS 'hack' gedaan, dus de Sigenstore doet gewoon alsof die een snellader is en trekt dan stroom uit je accu ipv erin te stoppen. Ze foppen de auto dus.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• uwedp
Kodess schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:26:
Echte V2G/V2H laat nog wel minimaal 5 jaar op zich wachten lijkt me.

De thuisaccu Sigenstore zei ook V2H te kunnen ondersteunen, gingen mensen het testen, werkte het niet.

Toen hebben ze uiteindelijk het met de DC CCS 'hack' gedaan, dus de Sigenstore doet gewoon alsof die een snellader is en trekt dan stroom uit je accu ipv erin te stoppen. Ze foppen de auto dus.
Goed dat je dit zegt. Binnenkort komt er iemand Sigenstore verkopen bij ons thuis

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
uwedp schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Goed dat je dit zegt. Binnenkort komt er iemand Sigenstore verkopen bij ons thuis
ik vraag mij af of alle DC laadpalen kunnen samenwerken met de Enyaq, Informeer dus eerst eens bij Skoda zelf welke typen en merken bi-directionele laadpalen (kunnen) werken met de Enyaq!

De Enyaq kan dit alleen, zoals al gemeld, met DC. En DC laadpalen zijn beslist prijziger dan AC.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Kodess
Solarman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:18:
[...]

ik vraag mij af of alle DC laadpalen kunnen samenwerken met de Enyaq, Informeer dus eerst eens bij Skoda zelf welke typen en merken bi-directionele laadpalen (kunnen) werken met de Enyaq!

De Enyaq kan dit alleen, zoals al gemeld, met DC. En DC laadpalen zijn beslist prijziger dan AC.
Dit is hetzelfde als zeggen dat je niet weet of alle elektronische apparatuur waar AA batterijen in kunnen wel kunnen samenwerken met Duracell AA's en dat je bij Duracell moet navragen welke elektronische apparatuur ze ondersteunen.

Ik heb zelf weinig fiducie in V2G/V2H ook de DC variant.

De reden dat het kan met DC 'palen' is omdat DC aansluitingen rechtstreeks op de accu zitten, en de auto niets kan instellen omdat er dus geen omvorming gebeurt. Je auto wordt letterlijk als een accu aangesloten op een 'systeem'. Dus een extern systeem met CCS kan als die je auto kan opladen, ook energie onttrekken als die functionaliteit zit ingebouwd.

V2G en V2H werken, als de standaard eindelijk af is, via AC met de on board omvormer en met een communicatieprotocol via de Type 2 poort.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 15:33
Kodess schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Dit is hetzelfde als zeggen dat je niet weet of alle elektronische apparatuur waar AA batterijen in kunnen wel kunnen samenwerken met Duracell AA's en dat je bij Duracell moet navragen welke elektronische apparatuur ze ondersteunen.

Ik heb zelf weinig fiducie in V2G/V2H ook de DC variant.

De reden dat het kan met DC 'palen' is omdat DC aansluitingen rechtstreeks op de accu zitten, en de auto niets kan instellen omdat er dus geen omvorming gebeurt. Je auto wordt letterlijk als een accu aangesloten op een 'systeem'. Dus een extern systeem met CCS kan als die je auto kan opladen, ook energie onttrekken als die functionaliteit zit ingebouwd.

V2G en V2H werken, als de standaard eindelijk af is, via AC met de on board omvormer en met een communicatieprotocol via de Type 2 poort.
Je uitleg klopt op voor de omvormer in de Skoda. Maar het is wel de BMS die het finale woord heeft en als die 'neen' zegt, zal er geen stroom uit je DC aansluiting komen. Maar dat terzijde.

Op de Sigenergy website kan je wel lezen dat DC Charging en V2X werkt met de Enyaq. https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility

• uwedp
Toch redelijk verwarrend allemaal. Ik denk kortom dat het nog wat te vroeg/prijzig is voor v2x jammer genoeg. Sigenergy heeft blijkbaar ook een aparte omvormer nodig die dan ook weer +3k gaat kosten.

Zijn los hiervan tips te krijgen over welke laadpalen interessant zijn nu?

• Kodess
uwedp schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:26:
Toch redelijk verwarrend allemaal. Ik denk kortom dat het nog wat te vroeg/prijzig is voor v2x jammer genoeg. Sigenergy heeft blijkbaar ook een aparte omvormer nodig die dan ook weer +3k gaat kosten.

Zijn los hiervan tips te krijgen over welke laadpalen interessant zijn nu?
Daar is een draadje voor

Thuisladen van je EV deel 2

TLDR: Neem de goedkoopste met MID Meter zodat je ERE Certificaten kan 'verdienen'.

Bovenaan de lijst staat voor velen:

Peblar - Ontwikkeld en geproduceerd in Nederland, geen cloud nodig. nadeel: 'je kan er niet remote bij met een app', weet niet wanneer je remote bij je eigen paal moet, en als ik dat wel dan VPN ik naar huis en kan het wel.

Zaptec Go 2 - Werkt volgens mij ook prima, maar alles gaat via hun cloud

Easee Max - De nieuwe Easee Max, weet niet hoe die heet etc. Zelfde dingen als Zaptec.

Personlijk heb ik van Marktplaats een oude Alfen Eve Single Pro-Line met MID Meter, doet ook gewoon loadbalancing etc

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Limbids
Martijn02 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Als een laadpaal zit achter dezelfde aansluiting als je huis zit aangesloten kan je de teruggeleverde stroom gewoon in je huis gebruiken zonder dat het door de meter gaat. Alleen bij overproductie zal de stroom worden teruggeduwd het net op. (wat nu met zonnepanelen en thuisaccu's ook het geval is. In feite wordt de auto met V2G/V2H een mobiele thuisaccu)
Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet. Met V2H wordt de auto een thuisbatterij, met V2G kan de auto door de netbeheerder gebruikt worden om stroom terug aan het net te geven, dus voor het balanceren van het net.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): stroom terugleveren aan het net.
  • V2H (Vehicle-to-Home): je huis van stroom voorzien via de auto. Deze wordt hierdoor een soort thuisaccu (met een enorme capaciteit).
  • V2L (Vehicle-to-Load): losse apparaten voeden via een 230V-aansluiting.
  • Andere varianten zoals V2B (Vehicle-to-Building, dus bijvoorbeeld EV’s gebruiken voor het verlagen van piekbelasting van bedrijven) en V2V (Vehicle-to-Vehicle, dus een EV opladen met een andere EV).
Alles over bidirectioneel laden V2X V2G V2H V2L en meer

Limbids

• bbbrumbrum
  • Niet online
Limbids schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet. Met V2H wordt de auto een thuisbatterij, met V2G kan de auto door de netbeheerder gebruikt worden om stroom terug aan het net te geven, dus voor het balanceren van het net.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): stroom terugleveren aan het net.
  • V2H (Vehicle-to-Home): je huis van stroom voorzien via de auto. Deze wordt hierdoor een soort thuisaccu (met een enorme capaciteit).
  • V2L (Vehicle-to-Load): losse apparaten voeden via een 230V-aansluiting.
  • Andere varianten zoals V2B (Vehicle-to-Building, dus bijvoorbeeld EV’s gebruiken voor het verlagen van piekbelasting van bedrijven) en V2V (Vehicle-to-Vehicle, dus een EV opladen met een andere EV).
Alles over bidirectioneel laden V2X V2G V2H V2L en meer
Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb nooit het verschil tussen V2G en V2H begrepen. Je laadpaal zit achter je meter. Als een van beide V2x actief is, slorpt je huis in beide gevallen toch die stroom op als er vraag voor is? Je auto lijkt ook mij als één grote batterij over te komen, in beide gevallen. V2B is imho dus ook net hetzelfde, alleen heb je meer palen en auto’s.

Hoe zou de netbeheerder zelfs je auto kunnen aansturen? Hoe verloopt die communicatie dan precies? En wat gaat ervoor zorgen dat mijn oven niet die stroom eerst gaat gebruiken vooraleer die richting het net gaat?

• Limbids
bbbrumbrum schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:24:
[...]

Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet.
Ik heb de link naar de uitleg in mijn reply staan, kwestie van lezen.

Limbids

• bbbrumbrum
  • Niet online
Limbids schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Ik heb de link naar de uitleg in mijn reply staan, kwestie van lezen.
Tsja, ik kan ook naar mijn post linken, dat maakt het nog niet waar. In de link staat overigens iets anders dan wat jij zegt, jij hangt al meer dingen op aan die termen dan de link doet.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.