Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Volgens mij betekend dit dat er een rotonde aankomt en een bocht, de auto zal dan het tempo verlagen.s020506 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:25:
Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een Enyaq 60 uit 2024, in Arctic silver![]()
Moet al wel weer terug naar de dealer voor de onderhoudsbeurt en activatie van de acc, maar ondertussen heerlijk rijden.
Al wel een eerste vraag, wat betekenen deze icoontjes?
[Afbeelding]
Inderdaad, je kan alvast "gas" loslaten en de auto remt zelf af. Voor rotondes vind ik het maar zozo werken. Als je niets doet klap je soms alsnog met 35 kmph op de rotonde. Zeker met passagiers is me dat te snel. Dan maar zelf flipperen of in Bs020506 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:25:
Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een Enyaq 60 uit 2024, in Arctic silver![]()
Moet al wel weer terug naar de dealer voor de onderhoudsbeurt en activatie van de acc, maar ondertussen heerlijk rijden.
Al wel een eerste vraag, wat betekenen deze icoontjes?
[Afbeelding]
Beste klant,
Op 20 mei voert Volkswagen Groep een technische aanpassing door. Daardoor verandert er ook iets voor gebruikers van auto' s van Volkswagen, SEAT, Škoda en Audi. Wij zorgen ervoor dat uw auto automatisch wordt overgezet naar een nieuwe oplossing, zodat u kunt blijven Slim laden. Dit doen wij tussen 12 en 18 mei.
Wat verandert er voor u?
Na de overstap zijn een aantal functies niet meer beschikbaar voor uw auto.
•
Als u zonnepanelen heeft gekoppeld, heeft deze instelling daarna geen effect meer op het laden van uw auto. Uw auto wordt wel zoveel mogelijk overdag geladen, tussen 12:00 en 16:00 uur. Zo is de kans groot dat u alsnog laadt met uw eigen zonnestroom.
•
Ook het instellen van een direct laaddoel - waarbij uw auto eerst automatisch oplaadt tot een bepaald percentage - werkt daarna niet meer.
•
Als er geen vertrektijd is ingesteld op een dag en de auto staat wel aan de oplader, dan wordt er gekeken naar de dagen die wel ingevuld zijn. Stel dat er dan een dag met een vertrektijd om negen uur in de ochtend is en een andere dag met zeven uur in de ochtend, dan wordt uitgegaan van de vroegste vertrektijd.
•
Heeft u een vast of variabel stroomcontract bij Vattenfall of TijdPrijs? De beloning blijft gelijk: 2,5 cent per slim geladen kWh. Maar de getoonde besparing kan afwijken omdat er geen link meer is met de actuele tarieven.
Wij kijken naar de mogelijkheden om deze functies in de toekomst weer beschikbaar te maken.
Wat blijft hetzelfde
Slim laden blijft gewoon beschikbaar via de Vattenfall Energie-app. U kunt nog steeds uw laadgegevens bekijken en uw gewenste laadniveau en vertrektijden instellen.
Wat moet u doen?
U hoeft niets te doen.
Mijn eerste vraag is eigenlijk, wat gaat VAG aanpassen?
Ik zou het doen!
Dat is niet zo slim laden danrammes schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:26:
Ik gebruik slim laden van Vattenfall met mijn Enyaq en kreeg vandaag deze mail:
Beste klant,
Op 20 mei voert Volkswagen Groep een technische aanpassing door. Daardoor verandert er ook iets voor gebruikers van auto' s van Volkswagen, SEAT, Škoda en Audi. Wij zorgen ervoor dat uw auto automatisch wordt overgezet naar een nieuwe oplossing, zodat u kunt blijven Slim laden. Dit doen wij tussen 12 en 18 mei.
Wat verandert er voor u?
Na de overstap zijn een aantal functies niet meer beschikbaar voor uw auto.
•
Als u zonnepanelen heeft gekoppeld, heeft deze instelling daarna geen effect meer op het laden van uw auto. Uw auto wordt wel zoveel mogelijk overdag geladen, tussen 12:00 en 16:00 uur. Zo is de kans groot dat u alsnog laadt met uw eigen zonnestroom.
•
Ook het instellen van een direct laaddoel - waarbij uw auto eerst automatisch oplaadt tot een bepaald percentage - werkt daarna niet meer.
•
Als er geen vertrektijd is ingesteld op een dag en de auto staat wel aan de oplader, dan wordt er gekeken naar de dagen die wel ingevuld zijn. Stel dat er dan een dag met een vertrektijd om negen uur in de ochtend is en een andere dag met zeven uur in de ochtend, dan wordt uitgegaan van de vroegste vertrektijd.
•
Heeft u een vast of variabel stroomcontract bij Vattenfall of TijdPrijs? De beloning blijft gelijk: 2,5 cent per slim geladen kWh. Maar de getoonde besparing kan afwijken omdat er geen link meer is met de actuele tarieven.
Wij kijken naar de mogelijkheden om deze functies in de toekomst weer beschikbaar te maken.
Wat blijft hetzelfde
Slim laden blijft gewoon beschikbaar via de Vattenfall Energie-app. U kunt nog steeds uw laadgegevens bekijken en uw gewenste laadniveau en vertrektijden instellen.
Wat moet u doen?
U hoeft niets te doen.
Mijn eerste vraag is eigenlijk, wat gaat VAG aanpassen?
Ik weet niet wat voor laadpaal je hebt, maar kan je dat niet zelf beter aansturen?
Uiteindelijk niet uitgerold in België? Iemand een idee?
zeker maar dit levert 2.5 cent per kW op, toch aardig zakcentjeelektriekert schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:16:
[...]
Dat is niet zo slim laden dan.
Ik weet niet wat voor laadpaal je hebt, maar kan je dat niet zelf beter aansturen?
Ik zou het doen!
Toch jammer dan dat de Enyaq niet met 22kW kan AC laden…rammes schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:40:
[...]
zeker maar dit levert 2.5 cent per kW op, toch aardig zakcentje
Net vandaag offerte van een bedrijf gekregen voor de Smappee ev one.RangedNeedles schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:23:
[...]
Waarschijnlijk wel, maar dat geeft niets. Op donkere dagen wek ik sinds de extra panelen wel net genoeg op om aan 6 A te geraken, uitzonderingen daargelaten. Dus ik gebruik die stroom (incl. de laadverliezen) ofwel doe ik dat niet en heb ik aan de opgewekte stroom helemaal niets. En blijft de auto bovendien leeg.
Of ik dan best geen hogere laadsnelheid instel? Tja, die kut Smappee laadpaal laat zich maar moeilijk bedienen. Maar vooral: hier in BE zit je met dat capaciteitstarief. Ik probeer het piekvermogen zo laag mogelijk te houden terwijl je al best hoog moet zitten om die verliezen te beperken. Plus, gelukkig moet ik ook niet elke dag (ver) de baan op dus de langere tijd om te laden is er wel![]()
Momenteel lukt het zo dus, maar ik kan me goed voorstellen dat ik dit ooit ga moeten herzien.
Jij dus niet tevreden van Smappee? (Zelf nog nooit van dat merk gehoord)
Ik vermoed bèta test. Of Android? Ik heb die versie ook niet (iOS, NL).Apzoeir schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:42:
Ik zie op facebook groepen dat sommige mensen een sectie "trip history" hebben in de My Skoda app 8.12.0. Maar ik zie dat nergens en ben nochtans geupdate naar die versie van de app.
Ik had het uitgerekend en ik zou pas na een jaar bijna pas "winst" maken als ik nu de zappi zou moeten omwisselen voor een andere laadpaal. En wie weet hoe lang dit blijft bestaan; de politiek kan er voor 2027 zo weer een stokje voor steken.elektriekert schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:50:
[...]offtopic:
Peblar heeft de MID meter erin toch?
Dat is iets wat je nu sowieso wil vanwege de ERE certificaten. Helaas heeft de Zappi die niet en ben toch wel aan het twijfelen of dat niet de way to go is
Nee geen beta versie meer. Officiële versie via android.cryptapix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:13:
[...]
Ik vermoed bèta test. Of Android? Ik heb die versie ook niet (iOS, NL).
Deze functie was zover ik weet alleen beschikbaar in de Bèta versie 8.12.0, inmiddels is deze er momenteel weer uit na een update (Ik heb altijd beta versies).Apzoeir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 03:24:
[...]
Nee geen beta versie meer. Officiële versie via android.
Ik hoop (verwacht) dat deze functie wel weer terug komt
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Oh das jammer. Ik keek daar wel naar uit.Solarman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:05:
[...]
Deze functie was zover ik weet alleen beschikbaar in de Bèta versie 8.12.0, inmiddels is deze er momenteel weer uit na een update (Ik heb altijd beta versies).
Ik hoop (verwacht) dat deze functie wel weer terug komt
Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III
Ja, dat zit ergens in de wageninstellingen. Even het instellingen menu doorzoekenVeneficus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:40:
Ik heb sinds kort een Enyaq LE uit 2022. De wireless charging pad werkt, maar de telefoon wordt enorm heet. Kan ik dat ook gewoon uitzetten in de settings van de auto?
Ja, dat blijft de vraag met de overheidSenaxx schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:29:
[...]
Ik had het uitgerekend en ik zou pas na een jaar bijna pas "winst" maken als ik nu de zappi zou moeten omwisselen voor een andere laadpaal. En wie weet hoe lang dit blijft bestaan; de politiek kan er voor 2027 zo weer een stokje voor steken.
Goh, ik heb hier zelf de Smappee EV One staan. Een van de mooiste palen die er is, vind ik persoonlijk. Heel strak, modern, elegant. Imho veel interessanter dan die lelijke, generieke kastjes aan je gevel (zoals die Alfen meuk, yuckuwedp schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:15:
[...]
Net vandaag offerte van een bedrijf gekregen voor de Smappee ev one.
Maar ik mis gewoon zoveel instelmogelijkheden. Ik wil zélf kiezen of dat ding één- of driefasig laadt en met hoeveel ampère dat gebeurt. Want eens die Smappee iets beslist volgens een of ander algoritme, krijg je hem maar moeilijk overtuigd van iets anders. Ik ben de eindgebruiker, ik betaal de elektriciteitsrekening, ik bepaal dus hoe je gaat laden. Nu ja, zou ik toch willen
Ik wil dat de paal alle overschot van de PV gebruikt en niet consistent 1-200 W toch naar het net laat vloeien. Ik zou willen dat het ding zich gewoon baseert op de data die uit de P1-poort komt rollen in plaats van inaccurate CT-klemmen, die je bovendien dik betaalt (net zoals alles in hun ecosysteem). Ik heb nog geluk gehad dat de slimme functies gratis zijn, maar als je tegenwoordig klant wordt, zitten er bepaalde dynamische/slimme functies achter een abo.
Of als je hem net inplugt, dat hij altijd voor de fun eens doorknalt richting ~11 kW en dat voor 20-30 seconden volhoudt tot hij doorheeft dat dat eigenlijk gigantisch ver voorbij de door mij ingestelde limiet is, waarna hij het laden pauzeert en pas na 3 minuten effectief begint te laden hoe het hoort en ik dus 3 minuten aan PV-stroom kwijt ben.
Al een paar winters heb ik al wel eens twee (van de drie) fases losgekoppeld in de zekeringkast zodat ik hem wel op het "Standaard" laadschema kan laden en toch iets of wat kan beslissen met hoeveel stroom hij laadt. Want het is óf op drie fasen laden tegen een minimum van 4,1 kW óf tegen 1,3 kW op 1 fase. Het eerste is een te hoog vermogen (hier in BE met capaciteitstarief) en het tweede is met momenten te traag in de winter (wegens hoger verbruik dan). Ik laad op zo'n momenten graag met ~2,5 kW 's nachts om de dag nadien zonder zorgen te geraken waar ik moet geraken.
Wat mij naadloos brengt bij een API. Of eerder het gebrek eraan. Op zich zou dit alles mij niet storen moest ik het ding zelf kunnen aansturen. Helaas. De paal is niet benaderbaar of open. Je hebt het te doen met de cloud van Smappee.
Dus, ben je relatief snel tevreden, boeit het je allemaal zo niet en steek je de kabel gewoon in waarna het verder allemaal wel oké is, sure. Mooi ding. Ik heb echter graag wat meer controle; zeker hier in BE met het capaciteitstarief waarbij ik kortstondige hoge vermogens tot wel 12 maanden "na de feiten" blijf betalen.
Gelukkig is het een mooi product
Smappee is overigens een West-Vlaams bedrijf. Best groot hier in BE, je komt het vaak tegen. Maar zoals gezegd, ik neig naar een Nederlands product (Peblar)
Ik heb expres nu een goedkope Zaptec Go van Marktplaats opgepikt. Ik ben nu maar 200 euro kwijt en kan dan wel gewoon met overschot zonne-energie gaan laden. Die ERE credits wil ik liever niet te veel aan meewerken, vervuilende industrie moeten we toch een keer mee stoppen, ik wil persoonlijk liever niet dat ze mij daar geld voor geven, zodat zij nog even door kunnen gaan met vervuilen, daar ga ik dan met m’n groene gedrag. Maar goed, die verkoper koopt natuurlijk nu wel een Zaptec go 2 voor ERE credits, zo is het ook wel weer helaas.Senaxx schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:29:
[...]
Ik had het uitgerekend en ik zou pas na een jaar bijna pas "winst" maken als ik nu de zappi zou moeten omwisselen voor een andere laadpaal. En wie weet hoe lang dit blijft bestaan; de politiek kan er voor 2027 zo weer een stokje voor steken.
Ok, genoeg redenen om er niet voor te gaan dus😅RangedNeedles schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:42:
[...]
Goh, ik heb hier zelf de Smappee EV One staan. Een van de mooiste palen die er is, vind ik persoonlijk. Heel strak, modern, elegant. Imho veel interessanter dan die lelijke, generieke kastjes aan je gevel (zoals die Alfen meuk, yuck).
Maar ik mis gewoon zoveel instelmogelijkheden. Ik wil zélf kiezen of dat ding één- of driefasig laadt en met hoeveel ampère dat gebeurt. Want eens die Smappee iets beslist volgens een of ander algoritme, krijg je hem maar moeilijk overtuigd van iets anders. Ik ben de eindgebruiker, ik betaal de elektriciteitsrekening, ik bepaal dus hoe je gaat laden. Nu ja, zou ik toch willen![]()
Ik wil dat de paal alle overschot van de PV gebruikt en niet consistent 1-200 W toch naar het net laat vloeien. Ik zou willen dat het ding zich gewoon baseert op de data die uit de P1-poort komt rollen in plaats van inaccurate CT-klemmen, die je bovendien dik betaalt (net zoals alles in hun ecosysteem). Ik heb nog geluk gehad dat de slimme functies gratis zijn, maar als je tegenwoordig klant wordt, zitten er bepaalde dynamische/slimme functies achter een abo.
Of als je hem net inplugt, dat hij altijd voor de fun eens doorknalt richting ~11 kW en dat voor 20-30 seconden volhoudt tot hij doorheeft dat dat eigenlijk gigantisch ver voorbij de door mij ingestelde limiet is, waarna hij het laden pauzeert en pas na 3 minuten effectief begint te laden hoe het hoort en ik dus 3 minuten aan PV-stroom kwijt ben.
Al een paar winters heb ik al wel eens twee (van de drie) fases losgekoppeld in de zekeringkast zodat ik hem wel op het "Standaard" laadschema kan laden en toch iets of wat kan beslissen met hoeveel stroom hij laadt. Want het is óf op drie fasen laden tegen een minimum van 4,1 kW óf tegen 1,3 kW op 1 fase. Het eerste is een te hoog vermogen (hier in BE met capaciteitstarief) en het tweede is met momenten te traag in de winter (wegens hoger verbruik dan). Ik laad op zo'n momenten graag met ~2,5 kW 's nachts om de dag nadien zonder zorgen te geraken waar ik moet geraken.
Wat mij naadloos brengt bij een API. Of eerder het gebrek eraan. Op zich zou dit alles mij niet storen moest ik het ding zelf kunnen aansturen. Helaas. De paal is niet benaderbaar of open. Je hebt het te doen met de cloud van Smappee.
Dus, ben je relatief snel tevreden, boeit het je allemaal zo niet en steek je de kabel gewoon in waarna het verder allemaal wel oké is, sure. Mooi ding. Ik heb echter graag wat meer controle; zeker hier in BE met het capaciteitstarief waarbij ik kortstondige hoge vermogens tot wel 12 maanden "na de feiten" blijf betalen.
Gelukkig is het een mooi productMaar als ik opnieuw zou mogen kiezen, neig ik naar zo'n Peblar. Of iets dat V2H is, voor zover dat al echt uitontwikkeld is.
Smappee is overigens een West-Vlaams bedrijf. Best groot hier in BE, je komt het vaak tegen. Maar zoals gezegd, ik neig naar een Nederlands product (Peblar)
Die ERE's zijn juist om de energie transitie te bevorderen. Benzine rijden wordt duurder en elektrisch laden goekoper. Ik heb daar geen moeite mee. Het is een mooie regeling. Het is geen subsidie van de overheid. Iemand zonder auto betaalt hier dus niet aan mee.haaibaa2 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:30:
[...]
Ik heb expres nu een goedkope Zaptec Go van Marktplaats opgepikt. Ik ben nu maar 200 euro kwijt en kan dan wel gewoon met overschot zonne-energie gaan laden. Die ERE credits wil ik liever niet te veel aan meewerken, vervuilende industrie moeten we toch een keer mee stoppen, ik wil persoonlijk liever niet dat ze mij daar geld voor geven, zodat zij nog even door kunnen gaan met vervuilen, daar ga ik dan met m’n groene gedrag. Maar goed, die verkoper koopt natuurlijk nu wel een Zaptec go 2 voor ERE credits, zo is het ook wel weer helaas.
Niet tevreden?uwedp schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:15:
[...]
Net vandaag offerte van een bedrijf gekregen voor de Smappee ev one.
Mooie paal. En daarmee is alles gezegd.
Schakelt te traag > als er zon is duurt het lang eer ie begint te laden, schakel je een verbruiker in of gaat de zon achter de wolken, ben ik lang electriciteit aan het importeren.
Cloud > de aansturing van het laden gebeurt "in de cloud" en dus geen internet = vage boel
Lege doos > je kan niets instellen, Smappee "regelt het wel voor u", ja dag!
Achter al die nadelen kwam ik natuurlijk maar pas tegen dat de paal er al lang stond
Ik hoorde van mijn installateur dat Smappee overweegt om een abonnement in te voeren om de paal te gebruiken en aan de data te kunnen. Voorlopig heb ik daar nog niets van gezien.
Conclusie: doe uzelf een plezier en zoek iets anders
Heb je al een andere kabel geprobeerd? Soms werkt de kabel gewoon niet goed meer.ikbentochniegek schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:53:
Mijn Enyaq 85 wil niet meer AC laden. Laden begint, en na ongeveer 1 minuut stopt het laden. De lader geeft dan aan "wacht op voertuig" en de led bij de laadstekker wordt rood. Bij de openbare laadpaal hetzelfde verhaal. De andere ev laadt wel met dezelfde laadpaal. DC laden geen probleem. Ik heb de zekering van de boordlader er 5 minuten uitgehaald, dat heeft niet geholpen. Maandag staat een afspraak bij de dealer.
Thuis gebruik ik de vaste kabel die aan de laadpaal zit, deze werkt wel bij mijn andere EV. Aan de openbare laadpaal met de losse laadkabel heb ik hetzelfde probleem.haaibaa2 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:15:
[...]
Heb je al een andere kabel geprobeerd? Soms werkt de kabel gewoon niet goed meer.
Heb je een app voor slim laden gekoppeld aan het MySkoda account?ikbentochniegek schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Thuis gebruik ik de vaste kabel die aan de laadpaal zit, deze werkt wel bij mijn andere EV. Aan de openbare laadpaal met de losse laadkabel heb ik hetzelfde probleem.
Nee. Ik laad gewoon met 11kW, of ik gebruik de stroom limiter in de auto om met 5kW te laden.jesse_s93 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:23:
[...]
Heb je een app voor slim laden gekoppeld aan het MySkoda account?
Verander eens je wachtwoord van se skoda app. App verwijderen inloggen- wachtwoord vergeten aanklikken.ikbentochniegek schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:46:
[...]
Nee. Ik laad gewoon met 11kW, of ik gebruik de stroom limiter in de auto om met 5kW te laden.
Ik zou het doen!
En waarom zou de auto dan wel gaan laden? Laden start ik niet vanuit de app, maar gewoon vanuit de auto.rammes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:04:
[...]
Verander eens je wachtwoord van se skoda app. App verwijderen inloggen- wachtwoord vergeten aanklikken.
Niet geschoten is altijd misikbentochniegek schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:57:
[...]
En waarom zou de auto dan wel gaan laden? Laden start ik niet vanuit de app, maar gewoon vanuit de auto.
De skoda/vw/seat apps zijn vrij ruk.
Ik heb onze seat app eens verwijderd vanwege problemen, ik heb daarna de auto er nooit meer terug in gekregen, terwijl hij in de ios app van mijn vrouw er wel in staat. Dezelfde app, ingelogd met hetzelfde account. Dus maar wat proberen met de skoda app voor iets waarvan ik niet inzie waarom het iets zou uitmaken, daar ga ik maar niet aan beginnen. Tenzij er mensen hier vanuit de praktijk herkennen dat laadproblemen worden opgelost door het passwoord in de app te wijzigen.
Helaas hebben ze die beschrijving(vertaling?) van de stroombegrenzing nog niet verbeterd. "Voorkom dat de stroomonderbreker uitschakelt" kan je AANvinken. Dat kan mijn hoofd nog steeds niet aan.
In het Engels staat er:Kanoet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:28:
Fijn de app update! Klimaatregeling en laden zijn geupdate. Het ziet er allemaal iets uitgebreider en logischer uit (mbt iV60).
Helaas hebben ze die beschrijving(vertaling?) van de stroombegrenzing nog niet verbeterd. "Voorkom dat de stroomonderbreker uitschakelt" kan je AANvinken. Dat kan mijn hoofd nog steeds niet aan.
Current limiting
Avoid circuit breaker tripping
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
1) Als ik de gas volledig los laat, dan vermoed'k dat de remlichten gewoon aan gaan?
2) Wat als ik gewoon de gas een beetje los maar mijn voet nog steeds op de gas hou. Wat dan? Gaan de remlichten dan telkens aan?
Er is een bepaalde rem snelheid waarbij ze aangaan, dus als je snelheid 'verliest' met bv 10 km/h/sApzoeir schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:42:
Stomme vraag, maar hoe reageren de remlichten eigenlijk wanneer je in de B-stand aan't rijden bent. Iemand een idee?
1) Als ik de gas volledig los laat, dan vermoed'k dat de remlichten gewoon aan gaan?
2) Wat als ik gewoon de gas een beetje los maar mijn voet nog steeds op de gas hou. Wat dan? Gaan de remlichten dan telkens aan?
Kijk 's avonds terwijl je gaat afremmen eens in de spiegel, dan kun je het aan de intensiteit van rood licht zelf zien en krijg je hier een beetje gevoel bij. Met fietsen drager of aamhanger nog beter zichtbaar.
Ik zou het moeten opzoeken maar ik meen bij een vertraging van meer dan 3,6m/s (5km/h)Apzoeir schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:42:
Stomme vraag, maar hoe reageren de remlichten eigenlijk wanneer je in de B-stand aan't rijden bent. Iemand een idee?
Edit: hier is regelgeving voor, niet gefact checked maar volgens AI is het 1,3 m/s.
[ Voor 19% gewijzigd door elektriekert op 16-05-2026 21:51 ]
Heb 2 maanden geleden hetzelfde gehad bij mijn Enyaq 85 uit 2024. De on board charger was stuk. Is een bekend probleem. Ligt niet aan de slim laden app enz.ikbentochniegek schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:53:
Mijn Enyaq 85 wil niet meer AC laden. Laden begint, en na ongeveer 1 minuut stopt het laden. De lader geeft dan aan "wacht op voertuig" en de led bij de laadstekker wordt rood. Bij de openbare laadpaal hetzelfde verhaal. De andere ev laadt wel met dezelfde laadpaal. DC laden geen probleem. Ik heb de zekering van de boordlader er 5 minuten uitgehaald, dat heeft niet geholpen. Maandag staat een afspraak bij de dealer.
Ook openbare laadpalen getest en hetzelfde probleem, na 1-2 min slaat die op rood.
De hoogevolt lader OBC is stuk. DC laden gaat idd wel omdat daar de stroom niet hoeft worden omgezet.
@Apzoeirelektriekert schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:30:
[...]
Ik zou het moeten opzoeken maar ik meen bij een vertraging van meer dan 3,6m/s (5km/h)
Edit: hier is regelgeving voor, niet gefact checked maar volgens AI is het 1,3 m/s.
Nu de facts: https://unece.org/sites/default/files/2022-07/R013Hr4a3e.pdf
Ik heb ook een vermoeden dat het een defecte boordlader betreft. Ik zal de bevindingen hier posten.Ocram1969 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:10:
[...]
Heb 2 maanden geleden hetzelfde gehad bij mijn Enyaq 85 uit 2024. De on board charger was stuk. Is een bekend probleem. Ligt niet aan de slim laden app enz.
Ook openbare laadpalen getest en hetzelfde probleem, na 1-2 min slaat die op rood.
De hoogevolt lader OBC is stuk. DC laden gaat idd wel omdat daar de stroom niet hoeft worden omgezet.
Als ik de stoelverwarming pas inschakel bij het wegrijden, krijg ik warmte na 2-3 minuten max.
Ik heb iets anders voor: mijn stoelverwarming springt niet op als ik voorverwarming vraag. Mijn stuur is dan warm, de auto ook, maar mijn zetel niet.
Ik heb het nu veranderd naar "bestuurderszetel", eens zien of het dan wél werkt
Volgens mij onder 11 of 11.5.Mirx_NL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:25:
Het is wel temperatuur afhankelijk, volgens mij moet hetiig onder de 8 zijn.
Mijn stoel is snel warm (2-3 minuten), maar je kunt de stoel ook laten verwarmen bij voorverwarmen. Ik had ook wisselend tijden dat ik in de auto zit, maar 10 minuten voordat ik vertrek zette ik dan handmatig de verwarming aan (via app) en dat werkte prima. Zelfs als ik maar 5 min had, was het echt al wel iets opgewarmd.TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:00:
Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?
Deze ochtend was het 8,5°C en mijn zetel was niet verwarmd als ik instapte, het stuur en de auto zelf wel.Cafe Del Mar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:44:
Dat staat actief, alleen wel op beide zetels (bestuurder + copiloot).
Ik heb het nu veranderd naar "bestuurderszetel", eens zien of het dan wél werkt.
Bij mij is de stoel ook binnen 2-3 minuten warm.TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:00:
Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Dan is er wat anders aan de hand, bij mij is bij voorverwarmen via de app zowel het stuur als de stoel warm.Cafe Del Mar schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:31:
[...]
Deze ochtend was het 8,5°C en mijn zetel was niet verwarmd als ik instapte, het stuur en de auto zelf wel.
De Enyaq is weer terug en zoals verwacht was de "hoogvoltage batterij lader" stuk. Deze werd vervangen.ikbentochniegek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:12:
[...]
Ik heb ook een vermoeden dat het een defecte boordlader betreft. Ik zal de bevindingen hier posten.
Wat kostte dat grapje je? (of de leasemaatschappij?)ikbentochniegek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:46:
[...]
De Enyaq is weer terug en zoals verwacht was de "hoogvoltage batterij lader" stuk. Deze werd vervangen.
Het is lease, maar werd vervangen onder garantie. De fabrikant van de lader zal de rekening betalen vermoed ik.Martijn02 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Wat kostte dat grapje je? (of de leasemaatschappij?)
6500 inc btw
Aaauuwww. Bij schadehersteller of bij/via dealer?Kodess schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:35:
Bumper + matrix koplamp plus ruitensproeier + reservoir voor koplamp vervangen kostte....
6500 inc btw
Ik adviseer je een dealer afspraak te maken die kan em dan naar de laatste versie updatenStanh1502 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:40:
Onze enyaq (MY23) geeft sporadisch aan dat dat er een systeem update beschikbaar is, maar altijd op een ongelukkig moment. De huidige versie is 3.2. Thuis staat de auto praktisch onder een zendmast, toch is er onder systeeminformatie geen update beschikbaar. Zijn er bepaalde voorwaarde waar aan moet worden voldaan voordat de update zichtbaar wordt?
Ik zou het doen!
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bij mij heeft de service garage dit gratis gedaan. Lijkt onder de 5/7 jaar onderhoud te vallen?onetime schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:33:
@Stanh1502 (@rammes) Bij de dealer kost in principe geld... Wacht op een keer een geschikt moment.
schadehersteller en all risk gebruikt, totaal kost het mij nu (inclusief de extra kosten per maand) 750 eurocryptapix schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Aaauuwww. Bij schadehersteller of bij/via dealer?
Mijne heb ik net gisteren weer opgehaald bij de garage. APK, onderhoud en nog wat andere zaken, maar onder andere ook de software geüpdatet van 3.2 naar 3.8. Voor dat specifieke stukje hoefde ik niks af te rekenen, maar voor de rest mocht er flink betaald worden 😅ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Bij mij heeft de service garage dit gratis gedaan. Lijkt onder de 5/7 jaar onderhoud te vallen?
Naja, hij rijdt weer (eigenlijk nog steeds) als een zonnetje, een auto koop je nooit omdat het een financiële topinvestering is 😅
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
En vermeid <B>, want dan levert iedere beweging van je voet extra verbruik op.
Of zoek hoe ik nu weer aan mijn bereik van >600km kom.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hankook Ion Flexclimate SUV 235/55 R19 onder een M21 iv60. Gekozen vanwege voorkeur all season en het een stille band zou zijn (en zo ervaar ik het ook). Heeft 7.8 mm profiel dus bij afkeur op 1.6 mm maximaal 6.2 mm te 'verslijten'.
Na ~11 maanden en 25k km banden van voor naar achter gewisseld. Rijd ongeveer helft snelweg en helft B-wegen. Slijtage voor: 6.3 mm (links + rechts). Slijtage achter: 5.8mm (links + rechts)
Het lijkt erop dat 75k km prima haalbaar is en indien perfect afrijden 100k km mogelijk is:)
Normaal woon werk heb ik niet zoveel haast, maar als je een auto net hebt moet je wel even kijken wat er allemaal kan natuurlijkonetime schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
@Ronald.42 Als je om verbruik geeft en graag zuinig bent, bijvoorbeeld omdat je een groot bereik wilt, weinig slijtage en lang met de banden doen en de rest van de auto, rij dan vooral rustig en gelijkmatig.
Verbruik vind ik niet heel spannend deze maanden de banden mogen van mij dan wel weer zo lang mogelijk stand houden.
Met regenten verlies je stroom door omzetting, hoef ik jou niet te vertellen natuurlijkRonald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:19:
[...]
Normaal woon werk heb ik niet zoveel haast, maar als je een auto net hebt moet je wel even kijken wat er allemaal kan natuurlijkwat betreft die B ik was in de waan dat je bij afremmen dan regenereert maar dat leverd minder op dan je zou willen? Normaal ben ik wel van op tijd gas los en dan hoef je weinig te remmen, maar in D rolt hij natuurlijk een stuk langer door dan ik gewend was met de ice zal daar even aan moeten wennen dan.
Verbruik vind ik niet heel spannend deze maanden de banden mogen van mij dan wel weer zo lang mogelijk stand houden.
De "B" stand kan je wel gedoseerd gebruiken natuurlijk. Ik vind de "D" stand met recuperatie in de eerste stand te lang duren.
Wordt een beetje moe van je onzin-berichten over superieure rijstijl en range van >600km.onetime schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
@Ronald.42 Als je om verbruik geeft en graag zuinig bent, bijvoorbeeld omdat je een groot bereik wilt, weinig slijtage en lang met de banden doen en de rest van de auto, rij dan vooral rustig en gelijkmatig.
Hoop dat mede-tweakers dit met een potje zout nemen.
Limbids
Ik ben vanmorgen van Heerenveen naar Bolsward gereden in de gewone D stand over de snelweg cruise op 110 maakt dat uiteraard geen fuck uit maar als je dan er af gaat en gewoon weer op de binnenwegen zit moet ik wel meer het rempedaal gebruiken in B heb ik dat een stuk minder. Die recuperatie in D kun je ergens instellen dan? Moet ik nog maar even verder zoeken in de menu's. Er valt volgens mij nog van alles te ontdekken. Zo was ik vanmorgen aan het zoeken naar een radio zender toen ik me ineens bedacht dat ik ook gewoon tegen de auto kan zeggen dat hij een bepaalde zender moet zoekenelektriekert schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:46:
[...]
Met regenten verlies je stroom door omzetting, hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk, maar Onetime is meer van het hypermilen, hij doet bijvoorbeeld ook de auto naar N zetten voor het uitrollen.
De "B" stand kan je wel gedoseerd gebruiken natuurlijk. Ik vind de "D" stand met recuperatie in de eerste stand te lang duren.
De flippers achter het stuur. 3 niveaus.Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Die recuperatie in D kun je ergens instellen dan?
Als je niet genoeg afremt rechter flipper gebruiken.
Voor zover ik begrijp zou je dan, praktisch gezien, met name moeten flipperen om te wisselen van <50km/h en snelheden van 50<80?
Dunno, ik rijd altijd in B. Maar de A(utomatisch) kun je tijdelijk overrulen met de flipper. Dus als je geen zin hebt om je rempedaal te gwbruiken kun je voor die keer dat je net iets meer wilt afremmen even de flipper intikke . Zodra je weer gas geeft gaat hij terug naar A.Giku schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:06:
Ik heb hem eigenlijk standaard op <D> met recuperatie op automatisch. Scheelt dat echt veel tov flipperen (afgezien hypermilen)?
Voor zover ik begrijp zou je dan, praktisch gezien, met name moeten flipperen om te wisselen van <50km/h en snelheden van 50<80?
Tenminste, als ik me het goed herinner van jaren geleden.
Moraal van het verhaal: pak de fiets als je echt zuinig wil rijdencryptapix schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:52:
@Ronald.42 gewoon lekker rijden in de stand die je prettig vindt. Het scheelt echt niet voldoende in verbruik om op basis van efficiëntie een keuze tussen de standen te maken. Je moet het combineren met allerlei andere bespaarmaatregelen van @onetime (heel ver uitrollen, airco uit, etc.) om verschil te maken. Iedere keer komt deze discussie hier weer terug. Als je echt zuinig wil rijden, zoek dan in dit topic naar tips (van met name @onetime) en anders: geniet gewoon van je auto.
Mijn fiets is ook elektrischelektriekert schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Moraal van het verhaal: pak de fiets als je echt zuinig wil rijden
Als je het rempedaal in D gebruikt dan ga je ook regenereren hoor.Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Ik ben vanmorgen van Heerenveen naar Bolsward gereden in de gewone D stand over de snelweg cruise op 110 maakt dat uiteraard geen fuck uit maar als je dan er af gaat en gewoon weer op de binnenwegen zit moet ik wel meer het rempedaal gebruiken in B heb ik dat een stuk minder. Die recuperatie in D kun je ergens instellen dan? Moet ik nog maar even verder zoeken in de menu's. Er valt volgens mij nog van alles te ontdekken. Zo was ik vanmorgen aan het zoeken naar een radio zender toen ik me ineens bedacht dat ik ook gewoon tegen de auto kan zeggen dat hij een bepaalde zender moet zoeken
Ja inderdaad dat zag ik op de terugweg, al doende leert men.Admiral Freebee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Als je het rempedaal in D gebruik dan ga je ook regenereren hoor.
De auto kan in D ook zelf de regeneratie aanpassen afhankelijk van de verkeerssituatie. Dan gaat ie zelf sterk afremmen indien je een rotonde nadert bv. Is aan en uit te zetten.Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Ja inderdaad dat zag ik op de terugweg, al doende leert men.
Het begint inderdaad al wat te wennen, even een beetje gevoel krijgen met hoe hij reageerd bij verschillende situaties. Ik zag volgens mij toen ik net thuiskwam dat als hij in B staat elke keer als je het gas loslaat dat het remlicht aangaat overigens staat hij nu normaal in D dat vind ik inmiddels wel prima rijden. Even kijken wat er gebeurde bij B met het remlicht. Kon ik nu mooi even zien in het donker. En daarbij de binnenverlichting in dat ding...Cooler2020 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:32:
[...]
De auto kan in D ook zelf de regeneratie aanpassen afhankelijk van de verkeerssituatie. Dan gaat ie zelf sterk afremmen indien je een rotonde nadert bv. Is aan en uit te zetten.
In D zal het remlicht niet aangaan tenzij je een "obstakel" nadert. Zolang de vertraging minder dan 1,3m/s is hoeven er geen remlichten aan te gaan volgens de Europese wetgeving.Ronald.42 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:03:
[...]
Het begint inderdaad al wat te wennen, even een beetje gevoel krijgen met hoe hij reageerd bij verschillende situaties. Ik zag volgens mij toen ik net thuiskwam dat als hij in B staat elke keer als je het gas loslaat dat het remlicht aangaat overigens staat hij nu normaal in D dat vind ik inmiddels wel prima rijden. Even kijken wat er gebeurde bij B met het remlicht. Kon ik nu mooi even zien in het donker. En daarbij de binnenverlichting in dat ding...
In B stand elektronen pedaal volledig loslaten betekent sowieso remlichten aan.
Ik kan me dat ook wel enigszins voorstellen. Mijn home assistant integratie stond niet helemaal lekker ingesteld en trok mijn 12 volt batterij leeg. Met een beetje puzzelen kwam ik achter het probleem en kon ik het oplossen.Senaxx schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:32:
Blijkbaar gaat Skoda / VW de API aan banden leggen, tenminste zo leest het artikel dat alleen nog de door VW Group Info Services goedgekeurde apps data uit de API mogen halen.
[Afbeelding]
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer zoiets bij wat minder handige mensen gebeurt er naar Skoda wordt gekeken met de vraag waarom die 12 volt accu toch steeds leeg is.
De mindere "handige" mensen zitten niet zelf iets in elkaar te hobby-bobben en hebben dat probleem helemaal niet. Die zijn alleen geirriteerd dat hun airco/voorverwarming niet start omdat de "handige" mensrn de API overbelasten.Taxus schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer zoiets bij wat minder handige mensen gebeurt er naar Skoda wordt gekeken met de vraag waarom die 12 volt accu toch steeds leeg is.
ben benieuwd of dit gevolgen heeft voor 'a better route planner' en dergelijke appsSenaxx schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:32:
Blijkbaar gaat Skoda / VW de API aan banden leggen, tenminste zo leest het artikel dat alleen nog de door VW Group Info Services goedgekeurde apps data uit de API mogen halen.
[Afbeelding]
Inmiddels draai ik versie 8.13.0 en is de rit historie (Reisgeschiedenis) weer terug.Apzoeir schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:42:
Ik zie op facebook groepen dat sommige mensen een sectie "trip history" hebben in de My Skoda app 8.12.0. Maar ik zie dat nergens en ben nochtans geupdate naar die versie van de app.
Even mijzelf quoten.Pazo schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:46:
Ik ga van de zomer op vakantie naar Zweden, en ik lees in de MySkoda app dat het 2G/ 3G netwerk o.a. in Zweden sinds 1-1-2026 gestopt zou zijn. Statement van Skoda hierover staat hier: https://www.skoda-auto.com/connectivity/2g-3g-sunset
En de tabel met welke auto's dit betrekking op heeft staat hier:
https://www.skoda-auto.co...76-4916-9de3-cb96a5f3c851
Mijn Enyaq heeft een productiedatum van juni 2022. Maar ik begrijp de tabel niet helemaal. Uit de tabel maak ik op dat de Connect Services in Zweden waarschijnlijk niet meer werkt. Maar ik zie ook dat met 'SW 3.8 update via Over-the-Air' het daarna wel weer zou moeten werken? Zie ik dat goed? Mijn voertuigversie zit volgens de app op 3.2 en is 'actueel'. Hoe kom ik naar 3.8? Is dit eventueel door een dealer te forceren? Sinds ik de auto heb (eind januari dit jaar) wel enkele updates gehad, maar volgens mij dus geen grote versie updates. Weet iemand hoe dit zit?
Vandaag is mijn Enyaq naar de garage om te kijken of ze de update erop kunnen krijgen. Verloopt moeizaam. Bij het maken van de afspraak wisten ze zelf niet of er een update was / of dat het zou gaan lukken, ze waren er niet echt mee bekend maar wilde wel hun best gaan doen. Ondertussen een andere Skoda dealer gebeld, die gaf aan dat er geen update was maar ook dat ze niet auto's updaten die niet bij hun gekocht zijn. Ook nog PON dealer benadert, 2x gemaild, geen reactie, gebeld, stuur maar mail, gedaan, geen reactie. Nu is de auto dus bij mij eigen (merkloze) garage. Ben benieuwd of ze het voor elkaar krijgen; hoop van wel.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Apart hoor. Ik heb een Enyaq bouwjaar 2020, vorig jaar bij onderhoud is 3.7 geinstalleerd en dit jaar heb ik inderdaad OTA 3.8 gehad.Pazo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Even mijzelf quoten.
Vandaag is mijn Enyaq naar de garage om te kijken of ze de update erop kunnen krijgen. Verloopt moeizaam. Bij het maken van de afspraak wisten ze zelf niet of er een update was / of dat het zou gaan lukken, ze waren er niet echt mee bekend maar wilde wel hun best gaan doen. Ondertussen een andere Skoda dealer gebeld, die gaf aan dat er geen update was maar ook dat ze niet auto's updaten die niet bij hun gekocht zijn. Ook nog PON dealer benadert, 2x gemaild, geen reactie, gebeld, stuur maar mail, gedaan, geen reactie. Nu is de auto dus bij mij eigen (merkloze) garage. Ben benieuwd of ze het voor elkaar krijgen; hoop van wel.
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
Update 3.8 wordt gefaseerd uitgerold en dat duurt meerdere maanden. Er schijnt al een update 3.9 in de maak / planning te zijn, en het kan zijn dat 3.8 overgeslagen wordt en gelijk 3.9 via OTA komt.
Dan gaan we daar maar vanuit. We merken het vanzelf als we Zweden binnenrijden eind juli.
[ Voor 94% gewijzigd door utbone op 28-05-2026 20:33 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Hebben jullie nog aanraders voor all season banden? Ik had de Hankook Ion al voorbij zien komen, nog andere ervaringen?
Ik heb op dit moment Bridgestone Weathercontrol A005 banden er onder zitten.
Hail to the king baby!
Continental allseasoncontact 2. Ik kan nog niets zeggen over slijtage, maar gelezen op duitse fora dat men daar content mee was. Ik heb geen last van rolgeluid. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ohja ik heb ze op een 80 met 20" liggen.urk_forever schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:43:
De banden op mijn Enyaq 50 beginnen op te raken en zitten al wat droog scheurtjes in, het wordt dus tijd voor een set nieuwe banden.
Hebben jullie nog aanraders voor all season banden? Ik had de Hankook Ion al voorbij zien komen, nog andere ervaringen?
Toevallig recent mijn ervaring gepost:urk_forever schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:43:
De banden op mijn Enyaq 50 beginnen op te raken en zitten al wat droog scheurtjes in, het wordt dus tijd voor een set nieuwe banden.
Extra info: Banden staan allemaal op 2.9 bar. Schuim wat toegepast is in de binnenkant van de band is nog in uitstekende staat na 25k km (had ik mijn vraagtekens bij bij aanschaf).
Maar N=2, had hiervoor winterbanden dus blijft lastig echt goed te kunnen vergelijken. Die continental allseasoncontact 2 stonden overigens ook op mijn shortlist destijds.
Mijn ervaring is dat allseason banden wat inleveren op de range tenopzichte van zomerbanden. Ik weet niet of je veel km's maakt, maar persoonlijk zou ik niet voor all seasons gaan.urk_forever schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:43:
Ik zou het doen!
Die had ik inderdaad gezienburniej schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:19:
[...]
Toevallig recent mijn ervaring gepost:
[...]
Extra info: Banden staan allemaal op 2.9 bar. Schuim wat toegepast is in de binnenkant van de band is nog in uitstekende staat na 25k km (had ik mijn vraagtekens bij bij aanschaf).
Maar N=2, had hiervoor winterbanden dus blijft lastig echt goed te kunnen vergelijken. Die continental allseasoncontact 2 stonden overigens ook op mijn shortlist destijds.
Ik maak niet veel kilometers, misschien een 1000 per maand. Alleen tijdens vakanties wat meer kilometers. Hoeveel verschil in range zit er tussen zomerbanden en allseason in je ervaring? Ik vind zelf allseason banden wat makkelijker omdat je niet hoeft te wisselen.rammes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:41:
[...]
Mijn ervaring is dat allseason banden wat inleveren op de range tenopzichte van zomerbanden. Ik weet niet of je veel km's maakt, maar persoonlijk zou ik niet voor all seasons gaan.
Hail to the king baby!
Bij mijn eerste Enyaq ging mijn range ongeveer 40km er op vooruiturk_forever schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:15:
[...]
Die had ik inderdaad gezien![]()
[...]
Ik maak niet veel kilometers, misschien een 1000 per maand. Alleen tijdens vakanties wat meer kilometers. Hoeveel verschil in range zit er tussen zomerbanden en allseason in je ervaring? Ik vind zelf allseason banden wat makkelijker omdat je niet hoeft te wisselen.
Ik zou het doen!
Gefeliciteerd en Welkom!-Casper schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:42:
Ik heb vandaag mijn Enyaq in ontvangst mogen nemen. Ik zie in de app dat je voor voertuig status betaalde pakketten kan / moet afnemen. Nemen jullie hier iets van af en zo ja, ben je er blij mee of was het een miskoop?
Als je een nieuwe enyaq koopt zit er een aantal jaar vanalles bij. Die van mij was bijna 3 jaar oud toen ik hem kocht. Heb Care Connect even gehad, en 't is nu verlopen. Je mist dan het digitale certificaat (wel cool om even te zien) en op afstand zien of hij op slot zit, er ramen open staan, waar hij geparkeerd staat, etc (dat mis ik niet echt) Belangrijke dingen zoals laadstatus, en airco/verwarming op afstand aanzetten werken ook prima zonder.
Verder navigeer ik via Waze/Carplay, dus dingen als traffication en online infotainment zijn voor mij niet nuttig.
[ Voor 9% gewijzigd door Martijn02 op 29-05-2026 17:16 ]
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/iIfOn2NN8CZyPIAbzvoutDe3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUaH9jiHnAZppWlMHXjmNFNb.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/aNU2s9HwvhRCFEX2kd5kdy7I.png?f=fotoalbum_large)