Hallo mede Enyaq-rijders,
Ik rijd nu twee maanden in een Skoda Enyaq Sportline uit 2023. Ik ben overgestapt vanuit een Kia e-Niro en wil mijn eerste ervaringen en de opvallendste verschillen met jullie delen.
Let wel: een aantal dingen heb ik nog niet verder uitgezocht en ik verwacht zeker niet dat op elk punt een oplossing komt. Het is puur mijn persoonlijke ervaring tot nu toe.
De Pluspunten
Vering en rijcomfort: De vering en het comfort op lange afstanden zijn echt uitstekend. De auto is ook een stuk stiller op de snelweg dan de e-Niro. Ik ben niet zo van het leer en deze stoelen bevallen me veel beter dan die in een niro.
Ruimte: De auto is ruim van binnen, zowel voor- als achterin op alle zitplaatsen. Hetzelfde geldt voor de kofferbak.
Design: Mooie auto. Die feedback krijg je ook uit je omgeving
Interieur : De afwerking van het interieur is hoogwaardiger dan het vele harde plastic in de Niro,
Hulpsystemen: De assistentiesystemen werken over het algemeen wat slimmer en soepeler dan die in de Kia.
Aanhanger/fietsendrager: De Enyaq snapt wanneer er een aanhanger of fietsendrager is aangekoppeld en past de parkeersensoren en maximumsnelheid daar automatisch op aan.
Snelladen: Het laden onderweg gaat prima. De opgegeven laadsnelheden worden netjes gehaald en dat is vergeleken met de e-Niro een stuk sneller.
Verlichting: De auto heeft duidelijk betere verlichting, dat is echt een pluspunt in de avond/nacht.
Sfeerverlichting: De LED-sfeerverlichting in het interieur is cool.
De Minpunten
Regeneratie 1-pedal drive: Na veel gepruts met de flippers kom ik erachter dat er geen 1-pedal drive op zit. Dat is wel een gemis tov de niro.
Gewicht & Vermogen: Zwaarrrrr. Je merkt aan alles dat de auto zwaar is. De 204 pk voelt daardoor ook wat mager (hoewel nog steeds ruim voldoende voor een gezinsauto natuurlijk

).
Infotainment: Overall infotainment is slecht. Het is traag en niet intuïtief.
Android Auto: Android Auto werkt draadloos instabiel en daarmee onbetrouwbaar. Bedraad krijg ik het niet eens aan de praat. Niet verder ingedoken (zou ook niet nodig moeten zijn).
Navigatie: De ingebouwde Skoda-navigatie voldoet, maar het beeld staat gevoelsmatig te ver uitgezoomd zonder dat je dit kunt aanpassen.
App & Abonnementen: Bij mijn Kia had ik 5 jaar lang volledige toegang tot alle app-functionaliteiten. Skoda kiest er helaas voor om functies op te delen in losse sub-abonnementen. Belachelijk, hier ga ik niet extra voor betalen.
Verbruik & Bereik: Ik had door de grotere accu wat hogere verwachtingen. Ten opzichte van de Niro eisen negatieve invloeden (zoals wind, een dakkoffer, belading en temperatuur) een veel grotere tol door het formaat en gewicht van de wagen. Ik ben benieuwd wat hier in de winter van overblijft.
Rijmodi: De verschillende rijstanden (Eco, Normal, etc.) lijken nauwelijks effect te hebben op het daadwerkelijke bereik. Bovendien moet je bij elke nieuwe rit opnieuw je voorkeursmodus selecteren als je niet in 'Normal' wilt rijden.
Kleine ergernis: De bekerhouders zijn TE klein...
Quirks & opmerkingen
Elektrische stoelen met een eigen wil: De stoelverstelling heeft soms een eigen leven. De ene keer pakt hij netjes de profielinstelling, maar heel vaak blijft hij in een verkeerde stand staan en moet ik alles weer handmatig instellen.
Stuurwieldetectie: Het capacitieve stuur herkent het niet goed als je het stuur aan de bovenkant vasthoudt, waardoor je snel meldingen krijgt om het stuur over te nemen.
Meldingen op het scherm: Ik krijg regelmatig de melding "Assistentie bij rijbaanwissel wordt geannuleerd". Geen idee waarom en het is mij onduidelijk wat voor hulp er op dat moment precies wegvalt.
Voorspellende assistent: Ik zie geregeld het icoontje dat ik mijn voet van het pedaal moet halen. De auto probeert dan af te remmen op de motor voor de komende situatie, maar bij bijvoorbeeld een rotonde vind ik dat hij te laat remt.
Geluiden tijdens het laden: Het valt op dat de auto tijdens het laden veel meer geluid maakt dan bijvoorbeeld een e-Niro. Als hij thuis aan de 11kW-lader hangt, is het koelsysteem/verwarmingssysteem hoorbaar bezig. Dat zal ongetwijfeld voor een optimaal laadproces zijn, maar het valt wel op.
Vaste laadkabel: In één week vakantie in Frankrijk heeft de laadkabel 2 keer vastgezeten in de auto. Dat was flink gedoe om hem weer los te krijgen. Kan natuurlijk pech zijn.
Laadklep: De laadklep doet af en toe moeilijk met ont- vergrendelen. Als ik de fora lees, kan dit in de toekomst nog wel een aandachtspuntje worden (al had de Niro hier helaas ook handjes van).
Bandenspanning: De auto laat geen exacte bandendruk in bar zien in het display. Je krijgt alleen een melding bij drukverlies via de ABS-sensoren, dus je moet de spanning altijd handmatig bij de pomp controleren.
Sleutel: De afstandsbediening reageert slecht (ik zal de batterij binnenkort vervangen).
Sfeerverlichting: Suf dat de tweede instelbare kleur alleen het opbergvak onder de middenconsole verlicht!