Vreemd, vorige week met 37/38 buitentemp wat op het scherm werd aangegeven na laden echt geen last van gehad. En daarnaast, airco en koeling van het accusysteem lijken mij 2 verschillende systemen. Overigens rij ik een my22.ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
Vandaag terug gereden uit oostenrijk. Prettige auto om mee te rijden, maar met deze temperaturen wel 1 groot nadeel gevonden. Na het snelladen bij 38+ graden buitentemp gaat de koeling volledig naar de accu. De eerste 20 min rijden hadden we dus geen airco maar warme lucht. Dat was dus echt vol op zweten geblazen met 38 graden.
Die van ons is een my21. Bij eerdere berichten heb ik ook gezien dat mensen warme lucht binnen kregen wanneer ze met een (te) volle accu lang van een berg afreden, en dus veel terugwinning hadden. Vandaar mijn aanname dat de koeling naar de accu ging. Zeker omdat in andere gevallen de airco binnen een paar minuten koud is, en niet pas na 20 minuten. Die eerste 20 minuten moet de kou toch ergens gebleven zijn.ebk71 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Vreemd, vorige week met 37/38 buitentemp wat op het scherm werd aangegeven na laden echt geen last van gehad. En daarnaast, airco en koeling van het accusysteem lijken mij 2 verschillende systemen. Overigens rij ik een my22.
Hij staat er bij mij gewoon bij als ik de sportline configureer. Uni lak selecteren ipv metallic lak -> steel greydokasensai schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Ja geweldige kleur jammer dat die niet op de sportline te bestellen is. al vind ik de Olibo Green ook een hele mooie kleur
Vwb warme lucht in interieur bij afdalen met een volle accu gaat het om dumpen van warmte van de accu in het interieur. De regeneratieve energie kan de auto immers niet kwijt in de accu. Heb eens op YouTube een video gezien van iemand met een ID7 waarbij dat ook speelde.ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:28:
[...]
Die van ons is een my21. Bij eerdere berichten heb ik ook gezien dat mensen warme lucht binnen kregen wanneer ze met een (te) volle accu lang van een berg afreden, en dus veel terugwinning hadden. Vandaar mijn aanname dat de koeling naar de accu ging. Zeker omdat in andere gevallen de airco binnen een paar minuten koud is, en niet pas na 20 minuten. Die eerste 20 minuten moet de kou toch ergens gebleven zijn.
In jouw geval kan het dus ook goed zijn dat de accu niet zozeer gekoeld moest worden maar vooral zijn warmte kwijt moest en dat in het interieur doet. Overigens bijzondere ontwerpkeuze van VAG om dan voor het interieur te kiezen om de warmte kwijt te kunnen. Daar hadden ze toch ook iets anders op kunnen bedenken.
Hoe zie je dat voor je dat kinetische energie word omgezet in warmte? Als bijproduct alla, maar als de accu vol is pakt hij toch gewoon de schijfremmen? Daarnaast, hij kan 50kW oid regeneren, als je dat in je interieur zou dumpen zou je binnen notime aan >50gr zitten. En boven op de berg volladen is natuurlijk ook gewoon een beetje dom.Taxus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:06:
[...]
Vwb warme lucht in interieur bij afdalen met een volle accu gaat het om dumpen van warmte van de accu in het interieur. De regeneratieve energie kan de auto immers niet kwijt in de accu. Heb eens op YouTube een video gezien van iemand met een ID7 waarbij dat ook speelde.
In jouw geval kan het dus ook goed zijn dat de accu niet zozeer gekoeld moest worden maar vooral zijn warmte kwijt moest en dat in het interieur doet. Overigens bijzondere ontwerpkeuze van VAG om dan voor het interieur te kiezen om de warmte kwijt te kunnen. Daar hadden ze toch ook iets anders op kunnen bedenken.
Nou ja, van die 50kw gaat natuurlijk een groot deel naar opgeslagen energie, maar de accu wordt wel warm van. En blijkbaar als dat teveel wordt, wordt de warmte het interieur in gedumpt.. was in ieder geval niet prettig bij 40 graden gisteren
Ja, volgens mij is die Mamba Green de enige kleur die RS exclusief is, anders zag je ook niet zoveel van die grijze versies rijden.Nano2009 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:34:
[...]
Hij staat er bij mij gewoon bij als ik de sportline configureer. Uni lak selecteren ipv metallic lak -> steel grey
Bij mijn auto is sinds vorig weekend, toen het op zondag ook al vrij warm was, het slotje dekseltje van de SOS knop boven je hoofd los gegaan… Het dekseltje hangt nu aan de scharniertjes maar kun je niet meer dicht klikken. Best irritant, dat rode lampje in je rechter bovenhoek tijdens het rijden in het donker.
Ik denk dat ik het met dubbelzijdige tape gewoon ff dicht maak, maar vroeg me af of er hier iemand zoiets wel eens heeft gezien en/of wellicht een beter idee heeft?
Ik denk dat ik het met dubbelzijdige tape gewoon ff dicht maak, maar vroeg me af of er hier iemand zoiets wel eens heeft gezien en/of wellicht een beter idee heeft?
Ook (afdalen) zonder een "volle" accu gaat de warmte op gegeven moment naar het interieur. Daar krijg je dan een melding over in de auto. In mijn geval was het afdaling van een bergpas waar ik de ACC op 50 km/u had ingesteld en daarbij dan continu aan het regenereren was (SoC rond 65%).Taxus schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:06:
[...]
Vwb warme lucht in interieur bij afdalen met een volle accu gaat het om dumpen van warmte van de accu in het interieur. De regeneratieve energie kan de auto immers niet kwijt in de accu. Heb eens op YouTube een video gezien van iemand met een ID7 waarbij dat ook speelde.
Na een tijdje kreeg ik de melding dat de verwarming werd ingeschakeld ivm afvoeren warmte in systeem.
(Uiteindelijk was dat wel mijn zuinigste rit tot nu toe, bij aankomst op bestemming gemiddeld verbruik van -/- (minus) 9 kWh / 100km (en van 65% weer op 75% onderaan de berg))
Limbids
Mijn leaseauto mag morgen weer naar de garage voor het vervangen van de speaker in het dashboard en het repareren van een parkeersensor. Bij het online inchecken zag ik de prijs en die is niet misselijk:
:strip_exif()/f/image/BrnpNpy1cyHJZczQLzaX2Suk.jpg?f=fotoalbum_large)
De vorige keer (ja, 2e keer al in 1.5 jaar) was het een stuk goedkoper meen ik.
Edit:
Vorige keer (aug 2024)
:strip_exif()/f/image/BrnpNpy1cyHJZczQLzaX2Suk.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Vorige keer (aug 2024)
[ Voor 78% gewijzigd door cryptapix op 28-06-2026 19:27 ]
Die sensor kost maar 80 euro of zoiets. Dure verf dan dus😂cryptapix schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:23:
Mijn leaseauto mag morgen weer naar de garage voor het vervangen van de speaker in het dashboard en het repareren van een parkeersensor. Bij het online inchecken zag ik de prijs en die is niet misselijk:
[Afbeelding]
Edit:
Vorige keer (aug 2024)
[Afbeelding]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Schandalig!cryptapix schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:23:
[Afbeelding]
Edit:
Vorige keer (aug 2024)
[Afbeelding]
Dit is zo te zien inclusief sensor + montage. Dat staat namelijk verder niet op de lijst. Maar goed, blijft prijzig.Ronald.42 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Die sensor kost maar 80 euro of zoiets. Dure verf dan dus😂
Ik bedoelde de Mamba Green. dat vind ik een prachtige kleur alleen op de RS uitvoering te kiezenNano2009 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:34:
[...]
Hij staat er bij mij gewoon bij als ik de sportline configureer. Uni lak selecteren ipv metallic lak -> steel grey
Die kwam hier al helemaal niet door de commissiedokasensai schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:47:
[...]
Ik bedoelde de Mamba Green. dat vind ik een prachtige kleur alleen op de RS uitvoering te kiezen
MY27 rijders, waar ik benieuwd naar ben, wat is het app aanbod ondertussen? Kan je tijdens het laden gewoon Netflix kijken of is het beperkt tot een kleine set apps?
Aan de TopicStart toegevoegd:
Het hoeft niet zo saai als de meeste auto's tegenwoordig met die extreem beperkte kleurkeus bij aanschaf.
/f/image/Wk7NdGz8gLAym0ZZXaWvWB8C.webp?f=fotoalbum_large)
Moest deze delen. Want ik vind toch wel vet op die auto. Aldus 911GT2.
Het hoeft niet zo saai als de meeste auto's tegenwoordig met die extreem beperkte kleurkeus bij aanschaf.
/f/image/Wk7NdGz8gLAym0ZZXaWvWB8C.webp?f=fotoalbum_large)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik kreeg net een telefoontje dat er een verplichte update uitgevoerd moet worden en dat de auto niet morgen geleverd kan worden. Hopelijk kan het donderdag nog aangezien we maandag op vakantie gaan.Evilpenguin schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:04:
De levering van mijn Enyaq is vervroegd. Oorspronkelijk zou deze 17 juli geleverd worden, maar ik kreeg een bericht dat dit naar de 30 juni is verzet. Nu kan ik er ook direct mee op vakantie.
Iemand anders nog gehoord van een verplichte update/terugroepactie?
Vorige week heb ik mijn eerste lange rit naar het midden van het hete Frankrijk gedaan met mijn Enyaq 80 uit december '21. Op de terugreis was het gelukkig bewolkter en een graad of 28. Het laden bij de eerste stop bij Ionity Roye (15% -> 41%) ging een stuk sneller dan bij de tweede stop Ionity Seclin (5% -> 77%). Het begon goed met 170 kW, maar zakte de tweede keer keihard in vanaf 43% richting ongeveer 50kW. Het was niet druk bij de laders. Op de heenreis merkte ik hetzelfde patroon, maar toen was het echt in de volle zon bij 37 graden. Ik heb tussendoor doorgaans 110 km/u gereden.
Wat kan dat zijn? Bij de terugreis met bewolking en 28 graden had ik beter verwacht.
Ook vind ik het verbruik wel tegenvallen met zo'n 20 kWh / 100 km op de eco-stand. Zonder trekhaak, zonder dakkoffer etc. Wel nog op winterbanden en uiteraard de airco aan op 21 graden.
Verdere lessons learned:
![]() | ![]() |
Ook vind ik het verbruik wel tegenvallen met zo'n 20 kWh / 100 km op de eco-stand. Zonder trekhaak, zonder dakkoffer etc. Wel nog op winterbanden en uiteraard de airco aan op 21 graden.
Verdere lessons learned:
- Plug en charge via de Skoda Powerpass (Elli) werkt niet. Ik heb altijd mijn pasje moeten gebruiken voor authenticatie.
[ Voor 5% gewijzigd door mmmmarc op 29-06-2026 17:16 ]
Afgelopen week met de enyaq 85 (21inch velgen) met vouwwagen en dakkoffer naar de Alpen gereisd. Gemiddeld verbruik over 1244km, 27,3kW/h bij een snelheid van zo’n 100-110 gemiddeld. airco de hele reis vol aan ivm 30+ onderweg. Opladers ook wel een gedoe soms.
Abrp gebruikt om aanhanger vriendelijke te vinden maar dat is niet altijd gegarandeerd.
Onderweg een ionity gehad waarbij je met aanhanger kon staan maar als er iemand naast je ging laden, kon je de draai niet meer maken om weg te rijden. Verder nog een ionity gehad waarbij hij niet wou laden aan 2 palen. Heerlijk in 38 graden, vouwwagen ontkoppelen en steeds een andere paal proberen..
De laadstations van Fastned zijn echt perfect! Zeer veel ruimte, werken meteen en op bereikbare locaties.
Verder is het een heerlijke reis auto 😎
Abrp gebruikt om aanhanger vriendelijke te vinden maar dat is niet altijd gegarandeerd.
Onderweg een ionity gehad waarbij je met aanhanger kon staan maar als er iemand naast je ging laden, kon je de draai niet meer maken om weg te rijden. Verder nog een ionity gehad waarbij hij niet wou laden aan 2 palen. Heerlijk in 38 graden, vouwwagen ontkoppelen en steeds een andere paal proberen..
De laadstations van Fastned zijn echt perfect! Zeer veel ruimte, werken meteen en op bereikbare locaties.
Je bedoelt dat je 100-110 gereden hebt? Dat is wat anders dan 100-110 gemiddeld, waar je dan hele stukken 140-150 met je vouwwagen hebt moeten rijden. Dan geloof ik 27,3 kWh nietRichard33 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:41:
Afgelopen week met de enyaq 85 (21inch velgen) met vouwwagen en dakkoffer naar de Alpen gereisd. Gemiddeld verbruik over 1244km, 27,3kW/h bij een snelheid van zo’n 100-110 gemiddeld. airco de hele reis vol aan ivm 30+ onderweg. Opladers ook wel een gedoe soms.
Limbids
Onlangs een rit naar het Zwarte Woud gehad. Dit is de 5e keer dat we een grote afstand rijden (1000km+) en zijn helemaal fan van het elektrisch rijden en het gemak.
Helaas was het dit jaar minder soepel. In het dorp waren 5 palen van Team eMobility GmbH. Ondanks de app aangaf dat ze het allemaal deden lukte het niet om te laden. Uiteindelijk drie laadpassen, twee pinpassen en een creditcard verder, maar besloten om 10km verderop aan de snel lader te hangen.
Daarna een wandeling bovenop een berg gemaakt; daar boven willen laden - zelfde merk laadpaal - weer geen mogelijkheid tot laden, ondanks drie apps aangaven dat die het gewoon moest doen.
Nog nooit meegemaakt dat dit zo moeilijk ging. Verder een zeer ontspannend gereden tijdens deze vakantie!
Helaas was het dit jaar minder soepel. In het dorp waren 5 palen van Team eMobility GmbH. Ondanks de app aangaf dat ze het allemaal deden lukte het niet om te laden. Uiteindelijk drie laadpassen, twee pinpassen en een creditcard verder, maar besloten om 10km verderop aan de snel lader te hangen.
Daarna een wandeling bovenop een berg gemaakt; daar boven willen laden - zelfde merk laadpaal - weer geen mogelijkheid tot laden, ondanks drie apps aangaven dat die het gewoon moest doen.
Nog nooit meegemaakt dat dit zo moeilijk ging. Verder een zeer ontspannend gereden tijdens deze vakantie!
Heb je onthouden welk merk het was? Ben wel benieuwd naar het merk dat eventueel problemen geeftCuBras schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:51:
- zelfde merk laadpaal -
heb ik ook gehad, bleek vuil en een droog rubber te zijn.Pixal schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:41:
Ik heb de laatste tijd een bonkend geluid bij mijn rechter voorwiel. Klonk meteen alsof er iets van een draagarm of kogel los zat.
Was eerst moeilijk te horen en alleen op klinkerweggetje. Is toen bij een garage om de hoek op de brug geweest. Ze hebben een half uurtje gekeken. Wiel, ophanging, lagers, rem, stabilisatorstang en zelfs vering etc nergens een mankement gevonden. Wel zat rechtsvoor een koelvloeistof reservoir niet meer in het daarvoor bedoelde kliksysteem en hebben ze op zn plek gedaan, en ik hoopte even dat die tegen metaal had geschud.
In ieder geval een soort van tijdelijk opgelucht dat er niets ernstigs of onveilig los was maar het geluid is er weer en begint nu wel vaak op te treden, elke oneffenheid in de weg zegt iets "kloenk". Nu te warm maar ik ga hem zelf ook nog maar eens op een krik zetten, en speling zoeken en anders maar naar de dealer want dan heb je natuurlijk iets meer kans dat ze het eerder herkennen. Wat kan dat nou zijn 😡
Ik ben maandagochtend teruggereden ( na een F1 weekend) maar herken dit niet.ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:04:
Vandaag terug gereden uit oostenrijk. Prettige auto om mee te rijden, maar met deze temperaturen wel 1 groot nadeel gevonden. Na het snelladen bij 38+ graden buitentemp gaat de koeling volledig naar de accu. De eerste 20 min rijden hadden we dus geen airco maar warme lucht. Dat was dus echt vol op zweten geblazen met 38 graden.
Deze is zeker gaaf. als die als optie te bestellen was had ik dat meteen gedaanonetime schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:44:
Aan de TopicStart toegevoegd:
[Afbeelding]
Ik laat me graag corrigeren, maar via plug-en-charge betaal je een hoger tarief / kan je niet de goedkoopste optie gebruiken. Daarom heb ik het niet eens geactiveerd. Voor het geval dat de prijs jou iets uitmaakt.mmmmarc schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:13:
[...]
- Plug en charge via de Skoda Powerpass (Elli) werkt niet. Ik heb altijd mijn pasje moeten gebruiken voor authenticatie.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Team eMobility GmbH. Zal het ook in de oorspronkelijke post vermelden.JoostSlager schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:20:
[...]
Heb je onthouden welk merk het was? Ben wel benieuwd naar het merk dat eventueel problemen geeft
De laatste tijd best wat proefritten gemaakt voor het vinden van een volgende leaseauto en uiteindelijk stonden de ID7 en Enyaq bovenaan de lijst, met de dikste plus voor travel assist en pas met mijn lengte hier uiteindelijk het beste in qua stoelen. De ID7 past alleen net wel/net niet op de oprit en is toch fors aan de prijs. De hogere zit van de Enyaq beviel daarnaast goed dus die wint uiteindelijk.
Nu akkoord gegeven voor het bestellen van een Enyaq Sportline Tour edition in graphite grey met 20” velgen. Ik vond Olibo green met 21” wel gaaf, maar ging dat net over budget en dan heb ik liever meer opties. Uiteindelijk de kleur, velgen en looptijd nog aangepast, verder zitten alle opties behalve de warmtepomp erop. Nog een paar maanden in de huidige auto rijden zonder actieve rijhulpsystemen en kijk nu al uit naar travel assist
Nu akkoord gegeven voor het bestellen van een Enyaq Sportline Tour edition in graphite grey met 20” velgen. Ik vond Olibo green met 21” wel gaaf, maar ging dat net over budget en dan heb ik liever meer opties. Uiteindelijk de kleur, velgen en looptijd nog aangepast, verder zitten alle opties behalve de warmtepomp erop. Nog een paar maanden in de huidige auto rijden zonder actieve rijhulpsystemen en kijk nu al uit naar travel assist
[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 30-06-2026 21:01 ]
Ook ik heb nu sinds een week de SOS-melding. Aangezien ik nog een jaar garantie had, heb ik hem aangemeld bij de dichtstbijzijnde garage in de regio Arnhem-Nijmegen.
Gisteravond belde de garage dat ze momenteel dagelijks 4 à 5 Enyaqs of ID.4’s met hetzelfde probleem aan het verhelpen zijn! Blijkbaar gaat er bij de laatste kleine software-update iets niet goed.
De batterij hoeft niet vervangen te worden, maar het systeem geeft onterecht een melding als de batterij niet volledig is opgeladen en schiet dan in storing(althans, dat is wat de garage aangeeft). Het blijkt de laatste tijd een veelvoorkomend issue te zijn en kan gelukkig redelijk snel worden opgelost.
Nog één weekje met die irritante melding in het scherm, en dan kan hij naar de garage 🙂
Gisteravond belde de garage dat ze momenteel dagelijks 4 à 5 Enyaqs of ID.4’s met hetzelfde probleem aan het verhelpen zijn! Blijkbaar gaat er bij de laatste kleine software-update iets niet goed.
De batterij hoeft niet vervangen te worden, maar het systeem geeft onterecht een melding als de batterij niet volledig is opgeladen en schiet dan in storing(althans, dat is wat de garage aangeeft). Het blijkt de laatste tijd een veelvoorkomend issue te zijn en kan gelukkig redelijk snel worden opgelost.
Nog één weekje met die irritante melding in het scherm, en dan kan hij naar de garage 🙂
De ID7 heeft wel een grotere koffer.Southern Sun schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:56:
uiteindelijk stonden de ID7 en Enyaq bovenaan de lijst
Mijn lease (BE) loopt nog wel een paar jaar, ik hoop dat Skoda tegen dan een Superb met 80kWh batterij heeft
Lijkt bijna op wat ik ook had, warmere lucht uit de airco. Vooral aan de bestuurderskant. Maar binnenkort naar de garage om eens te laten checken.ddgcpeters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:28:
[...]
Die van ons is een my21. Bij eerdere berichten heb ik ook gezien dat mensen warme lucht binnen kregen wanneer ze met een (te) volle accu lang van een berg afreden, en dus veel terugwinning hadden. Vandaar mijn aanname dat de koeling naar de accu ging. Zeker omdat in andere gevallen de airco binnen een paar minuten koud is, en niet pas na 20 minuten. Die eerste 20 minuten moet de kou toch ergens gebleven zijn.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Dat de accu prioriteit krijgt bij koeling, staat gewoon in de handleiding.
Cafe Del Mar schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:35:
[...] Ik ben dik tevreden van de Enyaq, maar het enige wat ontbreekt om er echt een tank van te maken is de geschutskoepel.
Ik hoop dat de Travel Assist in de nieuwe Enyaq's een stuk beter is. Want in mijn MY21 behalve ACC gebruik ik het niet. Misschien als je altijd braaf 10 over 2 rijd dat het goed werkt maar ik heb vaak mijn handen onderaan het stuur, of nonchalant 1 boven op het stuur en dan piept die om de minuut dat ik het stuur moet vasthouden. Al paar keer naar de garage geweest, nieuw stuur gehad maar werkt tot op heden nog steeds niet. Enige wat helpt is dan om een kleine stuurbeweging t maken.Southern Sun schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:56:
De laatste tijd best wat proefritten gemaakt voor het vinden van een volgende leaseauto en uiteindelijk stonden de ID7 en Enyaq bovenaan de lijst, met de dikste plus voor travel assist en pas met mijn lengte hier uiteindelijk het beste in qua stoelen. De ID7 past alleen net wel/net niet op de oprit en is toch fors aan de prijs. De hogere zit van de Enyaq beviel daarnaast goed dus die wint uiteindelijk.
Maar verder prima auto; vind het jammer dat Skoda er zo'n zooitje van heeft gemaakt met de software maar de auto rijdt verder prima. 4 Jaar geleden gekocht en 125k kilometers verder.
Laatst had ik wel trillingen in het stuur met het remmen, bleek dat 1 van de voorste remschijven krom was. Hoe dat nou kan gebeuren weet ik niet. Garage dacht dat het misschien een keer gebeurt is dat de schijf heel heet was en door een plas water heel snel afgekoeld is. 2 nieuwe schijven en blokken (die gingen ook al 125k mee) Maar ja als dat het is op 125k vind ik het dikke prima.
Misschien dan eens naar de Peaq kijken die moet ook groter zijnCafe Del Mar schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:35:
[...]
De ID7 heeft wel een grotere koffer.
Mijn lease (BE) loopt nog wel een paar jaar, ik hoop dat Skoda tegen dan een Superb met 80kWh batterij heeft. Ik ben dik tevreden van de Enyaq, maar het enige wat ontbreekt om er echt een tank van te maken is de geschutskoepel.
Geen klagen over acc, kan zelfs stukken met losse handen rijden en als ik licht tegendruk geef krijg ik geen meldingen. Ik heb mijn stuur aan de onderzijde heel lichtjes vast.Senaxx schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:42:
[...]
Ik hoop dat de Travel Assist in de nieuwe Enyaq's een stuk beter is. Want in mijn MY21 behalve ACC gebruik ik het niet. Misschien als je altijd braaf 10 over 2 rijd dat het goed werkt maar ik heb vaak mijn handen onderaan het stuur, of nonchalant 1 boven op het stuur en dan piept die om de minuut dat ik het stuur moet vasthouden. Al paar keer naar de garage geweest, nieuw stuur gehad maar werkt tot op heden nog steeds niet. Enige wat helpt is dan om een kleine stuurbeweging t maken.
Maar verder prima auto; vind het jammer dat Skoda er zo'n zooitje van heeft gemaakt met de software maar de auto rijdt verder prima. 4 Jaar geleden gekocht en 125k kilometers verder.
Laatst had ik wel trillingen in het stuur met het remmen, bleek dat 1 van de voorste remschijven krom was. Hoe dat nou kan gebeuren weet ik niet. Garage dacht dat het misschien een keer gebeurt is dat de schijf heel heet was en door een plas water heel snel afgekoeld is. 2 nieuwe schijven en blokken (die gingen ook al 125k mee) Maar ja als dat het is op 125k vind ik het dikke prima.
Vandaag een mail van Skoda dat ik omdat de digitale sleutel nog niet werkt ik als pleister op de wonde Sonamisch Panorama gratis krijg en dat dit automatisch geactiveerd word. Dit is iets met driedimensionaal geluid. Ik ben benieuwd of ik er iets van ga merken.
Iemand de park to pay app al kunnen downloaden in de auto?
Iemand de park to pay app al kunnen downloaden in de auto?
[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 02-07-2026 20:08 ]
Dat Pay to Park heb ik dus blijkbaar, maar ga ik er zsm uitslopen. Gisteren een dagje Antwerpen en daar werkt het blijkbaar overal. Met bijna schermvullende meldingen krijg je steeds de vraag of je parkeren aan wilt zetten. Heel fijn als je in de drukte wil navigeren en soms voor een licht of afslaan de auto stilstaat en je navi weg is tot je op 'annuleren' drukt. Echt hele slechte UX design.
Knoop is doorgehakt. Wikken en wegen tussen een ID.7 Pro limited 77kwh MY26 of enyaq sportline tour edition 77 kwh MY27 met advanced upgrade pakket in red velvet. Het is de laatste geworden! Iemand weet van geschatte productie/levertijden?
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Ik wilde deze ook wel eens proberen maar ik kon alleen account met Creditcard aanmaken...Currry schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:50:
Dat Pay to Park heb ik dus blijkbaar, maar ga ik er zsm uitslopen. Gisteren een dagje Antwerpen en daar werkt het blijkbaar overal. Met bijna schermvullende meldingen krijg je steeds de vraag of je parkeren aan wilt zetten. Heel fijn als je in de drukte wil navigeren en soms voor een licht of afslaan de auto stilstaat en je navi weg is tot je op 'annuleren' drukt. Echt hele slechte UX design.
Heb nu die van de Rabobank, werk goed en goedkoop. Geen idee of die in het buitenland werkt. Ga dit weekend naar Belgie.
Met mijn Enyaq uit dec 2023 heb ik er niet zoveel last van. Ik kan hele stukken zonder handen rijden. Heel af en toe krijg ik de melding dat ik handen aan het stuur moet houden als ik het stuur een tijdje wat losjes heb vastgehouden.Senaxx schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:42:
[...]
Ik hoop dat de Travel Assist in de nieuwe Enyaq's een stuk beter is. Want in mijn MY21 behalve ACC gebruik ik het niet. Misschien als je altijd braaf 10 over 2 rijd dat het goed werkt maar ik heb vaak mijn handen onderaan het stuur, of nonchalant 1 boven op het stuur en dan piept die om de minuut dat ik het stuur moet vasthouden. Al paar keer naar de garage geweest, nieuw stuur gehad maar werkt tot op heden nog steeds niet. Enige wat helpt is dan om een kleine stuurbeweging t maken.
Oh, dit voelt echt als een dom iets inderdaad, ik ging er eigenlijk van uit dat als ik ergens parkeerde en bijvoorbeeld iets aanklikte het naar voren zou komen, niet terwijl ik dicht bij een parkeerplaats voor een stoplicht staCurrry schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:50:
Lieve mensen. Ik heb een vraag over de aanschaf van een Skoda Eniaq 80x tweedehands. Mijn eerste elektrische wagen.
Deze auto heeft al een paar keer in de verkoop gestaan met dezelfde kilometerstand en ik zie op de foto een accu op 99% met een bepaald rijbereik. Daaruit kan ik afleiden (zal ik ook navragen) dat de accu lange tijd (maanden) op deze stand heeft gestaan. Het rijbereik bij 99% was iets van 436km in de display.
Nu lees ik ook dat bij Skoda 100% niet echt 100% is. Ik heb om een SoH gevraagd want die zag ik niet bij de advertentie.
Wat zijn jullie gedachtes bij deze informatie? Alvast bedankt.
Deze auto heeft al een paar keer in de verkoop gestaan met dezelfde kilometerstand en ik zie op de foto een accu op 99% met een bepaald rijbereik. Daaruit kan ik afleiden (zal ik ook navragen) dat de accu lange tijd (maanden) op deze stand heeft gestaan. Het rijbereik bij 99% was iets van 436km in de display.
Nu lees ik ook dat bij Skoda 100% niet echt 100% is. Ik heb om een SoH gevraagd want die zag ik niet bij de advertentie.
[ Voor 4% gewijzigd door Cypr op 03-07-2026 09:22 ]
Life goes on!
@Cypr Geef zoveel mogelijk informatie, vergeet vooral de prijs niet... en ga zsm een proefrit maken.
Dan zie je de accu status meteen zelf. Auto kan nog in gebruik zijn.
Dan zie je de accu status meteen zelf. Auto kan nog in gebruik zijn.
Kilometerstand 50.374 km
Bouwjaar 06/2022
APK 11/2027
Vorige eigenaren 1
Vraagprijs 37.000
Proefrit staat gepland. Het gaat me hier meer om de gedachte dat een auto zo lang op volle accu gestaan zou hebben. Dat getuigt bijna van onkunde in hoe je met een accu moet omgaan (althans dat gevoel geeft het en ook daar baseer ik me weer op wat ik lees tijdens het zoeken naar een nieuwe auto).
Hoe kan ik de accu status tijdens een proefrit zelf direct zien? Waar moet ik dan op letten? Ik wil met name voorkomen dat ik een auto koop die helemaal is afgetrapt / slechte omgang met de accu heeft gehad en de kans groter is dat je daar over een paar jaar gedoe mee krijgt.
Bouwjaar 06/2022
APK 11/2027
Vorige eigenaren 1
Vraagprijs 37.000
Proefrit staat gepland. Het gaat me hier meer om de gedachte dat een auto zo lang op volle accu gestaan zou hebben. Dat getuigt bijna van onkunde in hoe je met een accu moet omgaan (althans dat gevoel geeft het en ook daar baseer ik me weer op wat ik lees tijdens het zoeken naar een nieuwe auto).
Hoe kan ik de accu status tijdens een proefrit zelf direct zien? Waar moet ik dan op letten? Ik wil met name voorkomen dat ik een auto koop die helemaal is afgetrapt / slechte omgang met de accu heeft gehad en de kans groter is dat je daar over een paar jaar gedoe mee krijgt.
Life goes on!
Ik krijg binnenkort de keuze voor een nieuwe leasewagen en de Enyaq zal normaal de enige keuze zijn die mijn huidige ID.4 MY23 kan vervangen.
Nu ben ik in de (BE) configurator wat aan het bladeren en zie bij de velgenkeuze de 20" Neptune velgen.
Deze zien er in de configurator uit alsof ze een geperforeerd zwart vlak hebben (om de aero te verbeteren zeg maar), echter als ik de velg op internet opzoek, zijn deze steeds zonder deze zwarte stukken aangeduid voor montage op bijvoorbeeld de Enyaq.
Iemand een idee of deze afneembaar zijn zoals bij veel ev's tegenwoordig ? De Neptune velgen zijn namelijk wel mooi zonder deze stukken.
Nu ben ik in de (BE) configurator wat aan het bladeren en zie bij de velgenkeuze de 20" Neptune velgen.
Deze zien er in de configurator uit alsof ze een geperforeerd zwart vlak hebben (om de aero te verbeteren zeg maar), echter als ik de velg op internet opzoek, zijn deze steeds zonder deze zwarte stukken aangeduid voor montage op bijvoorbeeld de Enyaq.
Iemand een idee of deze afneembaar zijn zoals bij veel ev's tegenwoordig ? De Neptune velgen zijn namelijk wel mooi zonder deze stukken.
Een beetje verlies heb je altijd...
Vraag zeker naar een SoH certificaat. Dat is hoe goed de accu nog is. Recentelijk hebben wij een 85 aangeschaft en tijdens de zoektocht kwamen wij ook auto’s tegen met vrij lage km stand (rond de 50k) maar soms met een SoH van 90%.. kan betekenen dat hij altijd met een snellader is geladen wat niet ten goede komt van de accu.Cypr schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:03:Kilometerstand 50.374 km
Bouwjaar 06/2022
APK 11/2027
Vorige eigenaren 1
Vraagprijs 37.000
De SoH kun je zelf niet zo uitlezen tijdens een proefrit. Dit staat niet in de menu’s namelijk.
Mocht je een proefrit gaan maken ook even kijken naar de ...kwh/100 km over langere tijd, die kan je in het menu onder laden op het infotainment makkelijk vinden. Hoe hoger het getal eigenlijk is van het gemiddelde hoe onzuiniger ermee gereden is. Dit heeft namelijk ook een invloed op het aantal KM dat weergegeven wordt bij 100% lading.Cypr schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:03:Kilometerstand 50.374 km
Bouwjaar 06/2022
APK 11/2027
Vorige eigenaren 1
Vraagprijs 37.000
Ik ben bezig met eenzelfde tour edition, met maxx, trekhaak en olibo green. Mij werd verteld dat bij bestelling nu de verwachte leverdatum in september valt.Oggy schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:07:
Knoop is doorgehakt. Wikken en wegen tussen een ID.7 Pro limited 77kwh MY26 of enyaq sportline tour edition 77 kwh MY27 met advanced upgrade pakket in red velvet. Het is de laatste geworden! Iemand weet van geschatte productie/levertijden?
Een EV (heel) lang laten stilstaan met een volle accu is heel erg slecht voor de SoH. Dus zeker een officiele check op SoH van de wagen vragen.Cypr schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:56:
Lieve mensen. Ik heb een vraag over de aanschaf van een Skoda Eniaq 80x tweedehands. Mijn eerste elektrische wagen.
Het aantal km bij 99% uit het plaatje bij de advertentie zegt in dezen heel weinig, want het aantal is gebaseerd op historisch verbruik van de vorige bestuurder. Maar 436 km bij 100% vind ik niet vreemd. Ik heb een Enyaq 80 (2022 / 120.000 km) en bij 100% geeft hij bij mij ongeveer 450 km op dit moment.
Limbids
en nu is de grote vraag: 1) rijd jij heel gemiddeld en 2) is die 436km bij 100% representatief of het gevolg van de afgelopen 200km zuinig rijden?Limbids schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Een EV (heel) lang laten stilstaan met een volle accu is heel erg slecht voor de SoH. Dus zeker een officiele check op SoH van de wagen vragen.
Het aantal km bij 99% uit het plaatje bij de advertentie zegt in dezen heel weinig, want het aantal is gebaseerd op historisch verbruik van de vorige bestuurder. Maar 436 km bij 100% vind ik niet vreemd. Ik heb een Enyaq 80 (2022 / 120.000 km) en bij 100% geeft hij bij mij ongeveer 450 km op dit moment.
Ha, het is wel een beest ja. Hoewel ik laatst naast een ID7 geparkeerd stond en het hoogte verschil viel me eigenlijk mee. Net opgezocht, ID7 is 6,5cm lager, dus vind ik mee vallen. ID7 is wel 30cm langerCafe Del Mar schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:35:
[...]
De ID7 heeft wel een grotere koffer.
Mijn lease (BE) loopt nog wel een paar jaar, ik hoop dat Skoda tegen dan een Superb met 80kWh batterij heeft. Ik ben dik tevreden van de Enyaq, maar het enige wat ontbreekt om er echt een tank van te maken is de geschutskoepel.
Dikke week eerder, wordt de 15e volgens de dealer vandaag 😀casperjoost schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
[...]
Ben wel benieuwd hoe vroeg/laat in April. Ik heb 28 april besteld (ook de 85 my27), voorspelling op dat moment was levering op 24 juli. Nog geen updates gehad.
ID.7 heeft een 20cm grotere wielbasis en dat merk je ook heel goed in de cabine zelf.ddgcpeters schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:27:
[...]
Ha, het is wel een beest ja. Hoewel ik laatst naast een ID7 geparkeerd stond en het hoogte verschil viel me eigenlijk mee. Net opgezocht, ID7 is 6,5cm lager, dus vind ik mee vallen. ID7 is wel 30cm langerDat verklaart wel de grote koffer, weet niet of in dat hier in m'n parallel parkeervakken zou krijgen
Hij is er dan eindelijk! Vandaag opgehaald na wat gezeur om een verplichte update en vervoer.
Sportline, racing Blue, inklpabare trekhaak en business upgrade.
Sportline, racing Blue, inklpabare trekhaak en business upgrade.
[ Voor 8% gewijzigd door Evilpenguin op 03-07-2026 21:36 ]
Ik heb een rapport ontvangen van februari. Daar was de SoH 89%. Ik vind het aan de lage kant voor 50k km maar de auto zag er verder wel goed uit. Ik vind het erg lastig om op dit getal af te gaan. Ik laat ze het nog mailen maar deel het in ieder geval hier om wat gedachtes te horen.Limbids schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Een EV (heel) lang laten stilstaan met een volle accu is heel erg slecht voor de SoH. Dus zeker een officiele check op SoH van de wagen vragen.
Life goes on!
Tja, ik zou hem laten staan. In mijn zoektocht naar 2e hands enyaq ben ik ze niet tegengekomen beneden de 90%. Ik vind de prijs te hoog maar ik heb de mijne in Duitsland gehaald dus ik ben bevooroordeeld,Cypr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:57:
[...]
Ik heb een rapport ontvangen van februari. Daar was de SoH 89%. Ik vind het aan de lage kant voor 50k km maar de auto zag er verder wel goed uit. Ik vind het erg lastig om op dit getal af te gaan. Ik laat ze het nog mailen maar deel het in ieder geval hier om wat gedachtes te horen.
@Cypr Prijs is onderhandelbaar; hoelang wil je de auto gebruiken, hoelang is de accu garantie nog, ...
Ja ik wil er wel zeker 7-8 jaar mee rijden. De auto is uit 2022 en garantie is 8 jaar / 160k (waarvan er nu 50k op zit).onetime schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:21:
@Cypr Prijs is onderhandelbaar; hoelang wil je de auto gebruiken, hoelang is de accu garantie nog, ...
Prijs is echt wel oke en iets minder rijbereik vind ik geen ramp maar angst voor een kapotte accu is er dan ook.
Life goes on!
Laadklep vergrendeling vervangen.
- Achter deze putjes, dunne plekjes in de laadklephouder, zitten klik-lipjes die de houder op zijn plek houden.:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bKHDavCH5YQ8fBS8syWQ9rZD.jpg?f=user_large)
- Ik heb met een 3mm boortje 2 gaatjes naast elkaar geboord voor de volgende keer. Dan kan je met een kleine schroevendraaier de blokkeer lipjes over de rand tillen en heb je de houder er zo uit.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RkNNxjb6xMjjtk5kaUJ73eV8.jpg?f=user_large)
- Let goed op het slangetje, hij schuift een beetje stroef en trek hem er niet verder uit dan nodig. Bij het terug plaatsen voorzichtig weer er in duwen. Als het slangetje uit de houder gaat is het even gepiel om hem er weer GOED in te krijgen.
- De houder klemt met rubber om de laadpoort. Voorzichtig eraf en later weer er op schuiven.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LIQQfAe3JZ2yppNmdrPvBnef.jpg?f=user_large)
- De stekkers hebben naar goed gebruik blokkeer palletjes: deze induwen of de houder "er overheen tillen".
- Het slotje / de klepgrendel zit met 2 torx schroeven vast.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ubt4MGUH1UMmjdrmwVKCi0mq.jpg?f=user_large)
- Bij deze de, bij mij bruine, lip omhoog trekken, dat deblokkeert de stekker die je er dan voorzichtig uit kan trekken.
![]() | ![]() |
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YwsSeUe6Zi3Dtab2a48E9lak.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 04-07-2026 16:36 ]
Bij deze de bij mij bruine lip... ik dacht welke bruine lip dan? Mischien een foto van de stekker erbij op die foto? Voor de rest prima denk ik.onetime schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:03:Laadklep vergrendeling vervangen.
- Achter deze putjes, dunne plekjes in de laadklephouder, zitten klik-lipjes die de houder op zijn plek houden.
[Afbeelding]
- Ik heb met een 3mm boortje 2 gaatjes naast elkaar geboord voor de volgende keer. Dan kan je met een kleine schroevendraaier de blokkeer lipjes over de rand tillen en heb je de houder er zo uit.
[Afbeelding]
- Let goed op het slangetje, hij schuift een beetje stroef en trek hem er niet verder uit dan nodig. Bij het terug plaatsen voorzichtig weer er in duwen. Als het slangetje uit de houder gaat is het even gepiel om hem er weer GOED in te krijgen.
- De houder klemt met rubber om de laadpoort. Voorzichtig eraf en later weer er op schuiven.
[Afbeelding]
- De stekkers hebben naar goed gebruik blokkeer palletjes: deze induwen of de houder "er overheen tillen".
- Het slotje / de klepgrendel zit met 2 torx schroeven vast.
[Afbeelding]
- Bij deze de, bij mij bruine, lip omhoog trekken, dat deblokkeert de stekker die je er dan voorzichtig uit kan trekken.
[Afbeelding]
- Voor alle zekerheid de gemaakte gaatjes met plakband waterdicht gemaakt. Voor de wasstraat of een wolkbreuk. Nu nog kogellagervet op het grendel-asje om vocht langer tegen te gaan. Of siliconenspray. Of zo.
[Afbeelding]
Die angst is er sowieso bij deze auto’s (MEB). Maar dat heeft verder niets met SoH te maken.Cypr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:50:
[...]
Ja ik wil er wel zeker 7-8 jaar mee rijden. De auto is uit 2022 en garantie is 8 jaar / 160k (waarvan er nu 50k op zit).
Prijs is echt wel oke en iets minder rijbereik vind ik geen ramp maar angst voor een kapotte accu is er dan ook.
Daarnaast, als ze zo met de accu omgaan, lijkt me de kans ook klein dat ze de tijd hebben genomen om de test optimaal uit te voeren.
In de meeste gevallen is het gewoon een flashtest die de huidige maximale capaciteit uit het BMS trekt.
Maar ook Aviloo ed geven wel aan hóe je het BMS zover krijgt dat hij de maximale capaciteit weergeeft, meestal nachtje op 10% laten staan, volladen en meteen uitlezen.
@Ronald.42 niet ev, maar specifiek deze ev.
[ Voor 33% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-07-2026 23:39 ]
Die accu angst heeft mij ook echt wel een poosje van de ev af gehouden. Maar goed 8 jaar of 160Kkm garantie de onze is 08-'22 en 70K op de teller met soh 94%. Dus nog een poosje te gaan en de accu reparatie business maakt ook stappen voorwaarts dus die kosten zullen ook wat minder erg worden hoop ik. Verder onderhoud is ook weinig ik mag in 2028 voor onderhoud. Wat verder volgens mij ook niet heel veel is. Dus tja al met al had ik wel wat eerder naar ev gekunt.bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Die angst is er sowieso bij deze auto’s. Maar dat heeft verder niets met SoH te maken.
@bbbrumbrum met MEB heb je het dan ook over bijv. De vw idxx toch en was er ook niet een audi met dat platform?
[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 04-07-2026 23:45 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Weet je zeker dat er garantie op zit? Op die van mij zit dat niet omdat de leasemaatschappij dat heeft afgekocht (staat op de factuur “afzien garantie” en daar kregen ze korting door). Dus als je die van mij na de lease zou kopen, heb je waarschijnlijk niet die standaard garantie.Cypr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:50:
[...]
Ja ik wil er wel zeker 7-8 jaar mee rijden. De auto is uit 2022 en garantie is 8 jaar / 160k (waarvan er nu 50k op zit).
Edit: zie cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4"
[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 06-07-2026 07:52 ]
Is het te achterhalen of je die garantie hebt?
edit:
Blijkbaar alleen als je de originele factuur hebt en anders zou het via een Skoda-dealer op te vragen moeten zijn.
Blijkbaar alleen als je de originele factuur hebt en anders zou het via een Skoda-dealer op te vragen moeten zijn.
[ Voor 59% gewijzigd door Fr1ek op 05-07-2026 00:09 ]
Wat een mooie topics allemaal! Veel gelezen ondertussen, omdat ik een EV zoek én een enkele keer (bijna) 2ton moet slepen bij de Enyaq aangekomen. De proefrit beviel goed en nu ben ik met de laatste fine tuning bezig van wat ik zou willen bestellen.
Over de warmtepomp is al best wat geschreven maar toch ben ik benieuwd hoe de ervaringen hier zijn? Is het een must of overbodig ivm meer complex (wat ik in dit topic teruglas)? Meestal zullen we kunnen voorverwarmen aan (nog te plaatsen) laadpaal thuis maar op langere ritten lees ik beperkte voordelen (ook wat oudere teksten tav matig werkende VAG warmtepomp).
Ben er benieuwd naar Enyaq gebruiks ervaringen
Over de warmtepomp is al best wat geschreven maar toch ben ik benieuwd hoe de ervaringen hier zijn? Is het een must of overbodig ivm meer complex (wat ik in dit topic teruglas)? Meestal zullen we kunnen voorverwarmen aan (nog te plaatsen) laadpaal thuis maar op langere ritten lees ik beperkte voordelen (ook wat oudere teksten tav matig werkende VAG warmtepomp).
Volgens mij is de overgrootte meerderheid in dit topic van mening dat een warmtepomp in het nederlandse klimaat het geld niet waard is.
Weet je dat wel zeker? Ik weet wel dat je kunt afzien van gratis onderhoud (gebeurt ook bij andere merken) en dan korting krijgt als LM. Maar afzien van garantie??cryptapix schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:25:
[...]
Weet je zeker dat er garantie op zit? Op die van mij zit dat niet omdat de leasemaatschappij dat heeft afgekocht (staat op de factuur “afzien garantie” en daar kregen ze korting door). Dus als je die van mij na de lease zou kopen, heb je waarschijnlijk niet die standaard garantie.
Mijn vorige Enyaq had wel een warmtepomp, de nieuwe niet. Ik heb ‘em sinds november, dus ook al winterse ervaringen mee, maar ik merk in de praktijk geen verschil. Moet wel zeggen dat ik altijd preheating plan.aesch schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:25:
Wat een mooie topics allemaal! Veel gelezen ondertussen, omdat ik een EV zoek én een enkele keer (bijna) 2ton moet slepen bij de Enyaq aangekomen. De proefrit beviel goed en nu ben ik met de laatste fine tuning bezig van wat ik zou willen bestellen.
MY27 rijders, las ik nou dat de digital key nog niet beschikbaar is? Klopt dit? Hebben jullie je telefoon al kunnen gebruiken voor het openen van de deuren? (Niet via de app 😂)
Snelladen geeft helemaal niet zoveel degradatie en zeker niet zoveel als vroeger gedacht werd. Dat was ook meer een ding bij EV’s met een luchtgekoelde accu. Een moderne EV met een vloeistofgekoelde accu en een goed BMS is daar niet zo vatbaar voor.Richard33 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Vraag zeker naar een SoH certificaat. Dat is hoe goed de accu nog is. Recentelijk hebben wij een 85 aangeschaft en tijdens de zoektocht kwamen wij ook auto’s tegen met vrij lage km stand (rond de 50k) maar soms met een SoH van 90%.. kan betekenen dat hij altijd met een snellader is geladen wat niet ten goede komt van de accu.
De SoH kun je zelf niet zo uitlezen tijdens een proefrit. Dit staat niet in de menu’s namelijk.
Het voor maanden wegzetten van een EV terwijl de batterij bijna leeg is (<10%) of terwijl de batterij bijna vol is (tegen de 100% aan zit), is veel schadelijker.
@aesch Ik heb dan weer wel een warmtepomp, en zou geen EV kopen zonder.
En wat is jouw overweging dan daarbij?onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:46:
@aesch de warmtepomp in een Enyaq geeft wat mij betreft absoluut te weinig meerwaarde en is economisch praktisch niet terug te verdienen bij de meeste use cases. Ik zou hier niet naar kijken in je zoektocht.
Ik heb aan pakketten de business upgrade maxx, winterpakket, trekhaak en het transportpakket verkozen boven een warmtepomp. Ik vermoed dat ik daar meer profijt van ga hebben in het dagelijks gebruik. Kan sowieso thuis laden en vaak bij de klant ook wel dus zal wel loslopen als ik de meeste reacties hierover lees.
@onetime : ik ben daar ook wel benieuwd naar. Heb je referenties voor deze stelling?
@aesch @BGFG Ik had met mijn Astra ruim 900km bereik; ik wil in de winter mijn bereik zoveel mogelijk handhaven, een warmtepomp zorg voor een lager verbruik van de verwarming. C.O.P. 3 tot 6.
Als het je om bereik te doen is kan een warmtepomp er zeker bij helpen in de winter. Als het te doen is om besparing in geld dan verdien je deze gedurende de levensduur van een auto niet terug. (uitgaande dat een warmtepomp als optie altijd zo rond de 1000 euro ligt)onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:34:
@aesch @BGFG Ik had met mijn Astra ruim 900km bereik; ik wil in de winter mijn bereik zoveel mogelijk handhaven, een warmtepomp zorg voor een lager verbruik van de verwarming. C.O.P. 3 tot 6.
sorted.bits schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:53:
MY27 rijders, las ik nou dat de digital key nog niet beschikbaar is? Klopt dit? Hebben jullie je telefoon al kunnen gebruiken voor het openen van de deuren? (Niet via de app 😂)
Mail van Skoda:
Want?onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:46:
De VAG groep heeft in Duitsland juist geld terug moeten betalen aan klanten die een warmtepomp als extra hadden besteld omdat het niet voldeed aan de belofte.onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:34:
Oh…. En welke feature hebben ze dan voor je geactiveerd , omdat ze de belofte niet na konden komen?
Ik merk eigenlijk geen verschil eerlijk gezegd, mijn oude had wel een wp, mijn nieuwe niet. Geen spijt van dat ik em niet heb gekozen.ytr81 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:44:
[...]
Als het je om bereik te doen is kan een warmtepomp er zeker bij helpen in de winter. Als het te doen is om besparing in geld dan verdien je deze gedurende de levensduur van een auto niet terug. (uitgaande dat een warmtepomp als optie altijd zo rond de 1000 euro ligt)
Waar kan ik dat vinden? Wat werd er beloofd en wat werd er gerealiseerd?D.deJong schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:44:
[...] De VAG groep heeft in Duitsland juist geld terug moeten betalen aan klanten die een warmtepomp als extra hadden besteld omdat het niet voldeed aan de belofte.
https://ecomento.de/2021/06/02/vw-gutschrift-id3-id4-kunden-wegen-geringerer-waermepumpen-leistung/?utm_source=google&utm_medium=organiconetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:06:
[...]
Waar kan ik dat vinden? Wat werd er beloofd en wat werd er gerealiseerd?
Voor die 10% die je misschien 1 keer in het jaar nodig hebt vind ik het een hoop geld.
[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 05-07-2026 18:59 ]
Sonamische panorama….. iets met driedimensionaal geluid. Ik denk niet dat ik het ga merken.sorted.bits schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:20:
[...]
Oh…. En welke feature hebben ze dan voor je geactiveerd , omdat ze de belofte niet na konden komen?
onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:06:
[...] Waar kan ik dat vinden? Wat werd er beloofd en wat werd er gerealiseerd?
Er werd oorspronkelijk 30% meer bereik in de winter beloofd en dat ligt volgens een publicatie tussen de 10% en 20%. Ik wil die warmtepomp. En ik heb al de lagere prijs betaald n.a.v. deze zaak.D.deJong schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:51:
[...] https://ecomento.de/2021/06/02/vw-gutschrift-id3-id4-kunden-wegen-geringerer-waermepumpen-leistung/?utm_source=google&utm_medium=organic
Voor die 10% die je misschien 1 keer in het jaar nodig hebt vind ik het een hoop geld.
1090,- is geen koopje voor 10% winst in je rijbereik, er zijn er zat op dit forum die er niks van merken. Het is een beetje dezelfde discussie over wielrenners met overgewicht die een lichte en veel te dure racefiets willen voor de snelheid, rustiger rijden doet meer voor je rijbereik dan een warmtepomp.onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:14:
[...]
[...]
Er werd oorspronkelijk 30% meer bereik in de winter beloofd en dat ligt volgens een publicatie tussen de 10% en 20%. Ik wil die warmtepomp. En ik heb al de lagere prijs betaald n.a.v. deze zaak.
1090 voor die ene rit per jaar in de winter waar je net die extra kilometers gaat missen, ieder zijn heug en zijn meug als je nog ruimte in je budget hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 05-07-2026 19:23 ]
@D.deJong Ik doe beide, en meer dan dat.
Precies, vandaar dat ik zei om echt een SoH rapport te krijgen. Die 436 km zegt niks inderdaad.cryptapix schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:25:
[...]
en nu is de grote vraag: 1) rijd jij heel gemiddeld en 2) is die 436km bij 100% representatief of het gevolg van de afgelopen 200km zuinig rijden?
Limbids
Lekker laten, onder de 90% bij maar 50K kilometers is niet goed. Zoals anderen zeiden, wellicht overwegen waard via Duitsland de auto te halen. Meer keuze, meer opties vaak en uiteindelijk een betere prijs meestal na import.Cypr schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:57:
[...]
Ik heb een rapport ontvangen van februari. Daar was de SoH 89%. Ik vind het aan de lage kant voor 50k km maar de auto zag er verder wel goed uit. Ik vind het erg lastig om op dit getal af te gaan. Ik laat ze het nog mailen maar deel het in ieder geval hier om wat gedachtes te horen.
Limbids
Interessante gedachtenwisselingen hier. Ik ben in de markt voor een (lease) Enyaq 85 coupé. Geconfigureerd als sportline met advanced pakket. Strijd is nu tussen een (centraal te bestellen) MY27 of een voorraad MY26. Dealer is nu met leasemaatschappij aan het kijken of het past ivm dealer korting etc. voorraadmodel is net iets duurder door extra optie (grotere wielen). Voorraadmodel is rap te leveren, als het toch de centraal te bestellen auto wordt hoop ik dat ie nog in 2026 op kenteken gezet wordt.
Ik lees alles met veel interesse.
Voor mij waren juist dingen als Apple Wallet integratie (ok, ik weet het), de nieuwe telefoon oplader en het gebruik van Android als software voor de auto, redenen om vooral aan te geven geen MY26 te pakken.sebmar schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:46:
Interessante gedachtenwisselingen hier. Ik ben in de markt voor een (lease) Enyaq 85 coupé. Geconfigureerd als sportline met advanced pakket. Strijd is nu tussen een (centraal te bestellen) MY27 of een voorraad MY26. Dealer is nu met leasemaatschappij aan het kijken of het past ivm dealer korting etc. voorraadmodel is net iets duurder door extra optie (grotere wielen). Voorraadmodel is rap te leveren, als het toch de centraal te bestellen auto wordt hoop ik dat ie nog in 2026 op kenteken gezet wordt.
Daarnaast was hadden ze niet precies deze combinatie staan, waardoor sommige dingen zouden vervallen.
Hmm, je bracht me aan het twijfelen. Dus de factuur erbij gepakt en het is “afzien onderhoud inclusief”. Dank voor je scherpte!BGFG schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:41:
[...]
Weet je dat wel zeker? Ik weet wel dat je kunt afzien van gratis onderhoud (gebeurt ook bij andere merken) en dan korting krijgt als LM. Maar afzien van garantie??
Afzien garantie kan juridisch gezien overigens prima. Sterker nog, de garantie waar wij het altijd over hebben is het recht op een conform product. Dat geldt alleen voor consumenten die van een bedrijf kopen (gechargeerd gezegd). Niet voor een bedrijf dat van een ander bedrijf koopt (zoals de leasemaatschappij). Ik vermoed dat er iets van een regeling bestaat tussen dealers en Skoda die ervoor zorgt dat Skoda een bepaalde garantie biedt aan rijders van een Skoda.
Sinds vrijdag geeft onze Skoda Enyaq een waarschuwing over de verlichting. In de app wordt aangegeven dat er een storing in de wagenverlichting en de dynamische bochtenverlichting is. Dat is gek want dat heeft onze Enyaq niet.
Ook brandt er geen verlichting meer op de knop van de verlichting links van het stuur. Na wat googlen kwam ik [url]deze[/url] post tegen met een vergelijkbaar probleem. Heeft iemand anders dit wel eens gehad?
Lastige is dat we aanstaande vrijdag op vakantie gaan en de dealer had pas eind augustus tijd om er naar te kijken
Ook brandt er geen verlichting meer op de knop van de verlichting links van het stuur. Na wat googlen kwam ik [url]deze[/url] post tegen met een vergelijkbaar probleem. Heeft iemand anders dit wel eens gehad?
Lastige is dat we aanstaande vrijdag op vakantie gaan en de dealer had pas eind augustus tijd om er naar te kijken
Hail to the king baby!
Ik heb sinds een aantal maanden een enyaq sportline uit 2022. In het entertainment systeem zie ik een functie dat hij de spiegels kan laten zakken bij achteruit rijden.( het staat aan) maar hoe gebruik ik het?
Want bij mij blijven ze gewoon staan op dit moment.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Er is natuurlijk geen leasemaatschappij die afziet van wettelijke garantie (of het financiële voordeel moet dusdanig groot zijn dat je dat risico zelf gaat lopen). En dat is inderdaad wat anders dan non-conformiteit. Die kan trouwens ook gelden bij BtoC. (Spreek uit ervaring, heb er dagelijks mee te maken…)cryptapix schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:52:
[...]
Hmm, je bracht me aan het twijfelen. Dus de factuur erbij gepakt en het is “afzien onderhoud inclusief”. Dank voor je scherpte!
Afzien garantie kan juridisch gezien overigens prima. Sterker nog, de garantie waar wij het altijd over hebben is het recht op een conform product. Dat geldt alleen voor consumenten die van een bedrijf kopen (gechargeerd gezegd). Niet voor een bedrijf dat van een ander bedrijf koopt (zoals de leasemaatschappij). Ik vermoed dat er iets van een regeling bestaat tussen dealers en Skoda die ervoor zorgt dat Skoda een bepaalde garantie biedt aan rijders van een Skoda.
De knop op de deur voor je spiegels moet je op de spiegel zetten die je wilt laten draaien. Is de ronde knop waar bv ook de spiegelverwarming zit.CrankyGamerOG schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:11:
Ik heb sinds een aantal maanden een enyaq sportline uit 2022. In het entertainment systeem zie ik een functie dat hij de spiegels kan laten zakken bij achteruit rijden.( het staat aan) maar hoe gebruik ik het?
Ahh check, straks even proberen.Currry schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:23:
[...]
De knop op de deur voor je spiegels moet je op de spiegel zetten die je wilt laten draaien. Is de ronde knop waar bv ook de spiegelverwarming zit.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/6yo8AMQWOBPzGYmPkCykuTMI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ulCEmiruxTPkxPG0wZhiLDYW.png?f=fotoalbum_tile)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nvn9TYYs1yLebjFMcUBNBZRT.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/GeQgDZOtR9Eho6PjiegPIyCN.png?f=user_large)
/f/image/hHtUGsmWcJY6Z8mlUwijdPTs.png?f=fotoalbum_large)