Oh zoburniej schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:09:
Ik doelde eerder op het spuiten van metalen delen en slecht afplakken van de kunstof delen, waardoor er lak of andere middelen in aanraking zijn gekomen met het kunststof?
Ik kon verder niet zien of er iets gespoten is of zo. Wel heb ik dit verschijnsel eerder gezien bij mijn motor die eenzelfde soort kunststof had en veel in de zon heeft gestaan. Het lijkt dus wel een beetje op zonschade.
Dat is wel een beetje jammer dan IMO, tenzij het natuurlijk simpel te fixen is.bbbrumbrum schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:11:
Mijne is zelfde kleurstelling en heeft het ook. Tips zijn welkom!
Verkoper heeft gelijk; dat is wax die wat slordig is aangebracht en daardoor zorgt dat het kunststof wit uitslaat. Kun je met een goede kunststofhersteller weer mooi zwart krijgen, bijvoorbeeld Gyeon Trim.Fr1ek schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:17:
Ik overweeg om een iv 60 uit 2021 first edition aan te schaffen. De kunststof van de spoiler en achterbumper zien er een beetje verweerd uit en de verkoper zegt dat dit door het poetswerk komt. Ik vraag me af of dat wel zo is, en zo niet of dat simpel te herstellen is
De rand van de bumper:
[Afbeelding]
En de spoiler:
[Afbeelding]
Iemand hier ervaring mee of een mening over?
Het gaat om deze overigens
Ben je je bewust van SOH van 93% en is het rijbereik daarmee nog genoeg voor jou?Fr1ek schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:17:
Ik overweeg om een iv 60 uit 2021 first edition aan te schaffen. De kunststof van de spoiler en achterbumper zien er een beetje verweerd uit en de verkoper zegt dat dit door het poetswerk komt. Ik vraag me af of dat wel zo is, en zo niet of dat simpel te herstellen is
De rand van de bumper:
[Afbeelding]
En de spoiler:
[Afbeelding]
Wat je ook zou kunnen doen is de lak goed afplakken en het kunststof spuiten in gewenste kleur.bbbrumbrum schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:11:
Mijne is zelfde kleurstelling en heeft het ook. Tips zijn welkom!
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Onze voorkeur zou wel uitgaan naar een iv 80, maar het aanbod is nogal beroerd op dit moment. De iv 80's die ik zie zijn of gigantisch duur of hebben een lage SoH (<90%) en niet de opties die ik wil. Mijn budget is 25k.
Het bijkomende probleem is dat onze huidige auto aan vervanging toe is, dus we moeten op korte termijn wat anders
ziet er bijna uit als polijstresidu, even navragen in het autopoets topic kunnen ze dat nog beter bevestigen denk ik.Fr1ek schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:17:
De rand van de bumper:
[Afbeelding]
En de spoiler:
[Afbeelding]
Nog 93% na 5 jaar is heel netjes. IV60 had sowieso geen denderend bereik, dus als koper doe je hier geen slechte deal denk ik zo.onetime schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:46:
[...]
Ben je je bewust van SOH van 93% en is het rijbereik daarmee nog genoeg voor jou?
[...]
Wat je ook zou kunnen doen is de lak goed afplakken en het kunststof spuiten in gewenste kleur.
Limbids
kun je voor dat geld niet beter de standaard dakdragers voor de coupé halen? Die heb ik bij de dealer opgepikt voor ik meen zo'n 250 euro. fietsendrager van een paar tientjes er bij en je bent ook klaar en nog eens een stuk veelzijdiger dan deze maffe zuignappen waar ik persoonlijk 0% vertrouwen in zou hebbendirtybolle schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:43:
Heeft er iemand ervaring met https://seasucker.eu/collections/bike-racks/products/talon en dan misschien ook specifiek met een coupé (glazendak)?
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
In de begintijd kwamen de enyaqs niet standaard met >50kw snelladen. Dan moet je een upgrade kopen van 500 of 600 euro om naar iets van 135kw te gaan.Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:56:
Ik ben vanmiddag bij een iv80 wezen kijken uit 2022 met een SoH van maar liefst 96% bij 138k km. Het leek bijna te mooi om waar te zijn en na de advertentie beter bekeken te hebben is dat waarschijnlijk helaas ook zo. Bij snelladen staat nl. “nee”, dus die is met max 11 kW te laden?
Snellader werkt wel, maar dan met cap op 50kw.
Mijn 2020 versie kon in theorie ook niet hoger dan 50kW.
Ik was bereid om die upgrade dan later te betalen. En toen ging ik na aankoop snelladen en haalde ik 130kW als ik begon met laden op 10%. Scheelde weer wat geld
Precies, deze update staat nog steeds op de prijslijsten. Even navragen en kijken of je de ~500 euro extra wil uitgeven.ddgcpeters schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:01:
[...]
In de begintijd kwamen de enyaqs niet standaard met >50kw snelladen. Dan moet je een upgrade kopen van 500 of 600 euro om naar iets van 135kw te gaan.
Snellader werkt wel, maar dan met cap op 50kw.
Wat @ddgcpeters zegt, met de aanvulling dat snelladen vanaf de modellen die na nov 2021 geleverd zijn standaard is geworden. Als jouw auto van 2022 zou hij dus gewoon met een max van 125/135kWh moeten kunnen laden.Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:56:
Ik ben vanmiddag bij een iv80 wezen kijken uit 2022 met een SoH van maar liefst 96% bij 138k km. Het leek bijna te mooi om waar te zijn en na de advertentie beter bekeken te hebben is dat waarschijnlijk helaas ook zo. Bij snelladen staat nl. “nee”, dus die is met max 11 kW te laden?
Die van mij was van nov 2021, dus een beetje een twijfelgeval. Ik heb toen de pon dealer in mijn buurt gebeld, die konden met het kenteken nakijken en bevestigen dat snelladen er op zat, en dat hij op de laatste software (3.8) draaide
Maar goed, ik ben het ermee eens dat we dit moeten testen bij een proefrit (onafhankelijk van of het een iv60 of iv80 is). De verkoper zegt nu, ondanks de fout in de advertentie, dat deze wel op >50 kW kan laden in ieder geval.
Ik ben het er nog niet met mezelf over eens of bijna 5k meer uitgeven voor de iv80 die ik heb gezien een goed idee is. Qua opties heeft ie net wat meer dan de iv60, een jaar jonger, de kleur is mooier IMO (blauw vs. donkergrijs) en ik denk (uiteraard niet op feiten gebaseerd) dat de 80's op termijn een hogere inruilwaarde hebben dan de 60's. Wat is jullie mening hierover? Het is me in ieder geval wel duidelijk geworden dat de iv80 veel sneller verkoopt dan een iv60.
De iv60 die ik eerder noemde heeft daarentegen Matrix LED-verlichting en een lagere km-stand. Moeilijk moeilijk
in de skoda app onder "status" en dan autodetails kan je helemaal onderaan het digitale certificaat van de auto downloaden, daar staat de laadsnelheid van de auto op aangegevenFr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:00:
Ik ben een beetje op het verkeerde spoor gezet door Claude die onzin uitkraamde![]()
Maar goed, ik ben het ermee eens dat we dit moeten testen bij een proefrit (onafhankelijk van of het een iv60 of iv80 is). De verkoper zegt nu, ondanks de fout in de advertentie, dat deze wel op >50 kW kan laden in ieder geval.
@Fr1ek Persoonlijk vind ik bij een auto van nog geen 4 jaar oud de kilometerstand vrij hoog. Ik weet niet hoeveel je precies per jaar rijdt, maar met 10k per jaar ben je over 2 jaar al uit de garantie met je accu. Dat zou voor mij al een reden zijn om hem te laten staan.
Misschien toch nog eens afwachten of er nog iets beters aangeboden wordt
Bedoel je dat de 80 meer opties heeft? De 60 heeft een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, hetgeen erg handig is.als er meerdere personen in rijden. Plus een warmtepomp en kessyFr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:00:
Ik ben een beetje op het verkeerde spoor gezet door Claude die onzin uitkraamde![]()
Ik ben het er nog niet met mezelf over eens of bijna 5k meer uitgeven voor de iv80 die ik heb gezien een goed idee is. Qua opties heeft ie net wat meer dan de iv60, een jaar jonger, de kleur is mooier IMO (blauw vs. donkergrijs) en ik denk (uiteraard niet op feiten gebaseerd) dat de 80's op termijn een hogere inruilwaarde hebben dan de 60's. Wat is jullie mening hierover? Het is me in ieder geval wel duidelijk geworden dat de iv80 veel sneller verkoopt dan een iv60.
De iv60 die ik eerder noemde heeft daarentegen Matrix LED-verlichting en een lagere km-stand. Moeilijk moeilijk
Als je niet ver rijdt kan een 60 ook prima. Op lange afstanden laadt de 80 iets langer snel door en heb je meer kilowatts erin zitten in dezelfde tijd.
Wat voor een trekhaak heeft de 80? Ik zie twee fotos met verschillende trekhaken?
Hebben ze usb achterin? Is wel handig als je kinderen hebt.
De 60 heeft inderdaad ook toffe opties die de 80 dan weer niet heeft. Degene die je noemt, matrix LED, in hoogte verstelbare laadruimte (transportpakket).
Het enige verschil wat ik overigens zie op de foto's mbt. de trekhaak is dat op de ene foto een dop op de trekhaak zit en de andere niet. Het is zo'n inklapbare die via een knopje achterin kan ie worden ingeklapt.
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen
Die trekhaken zijn echt heel anders op die twee fotos. De tweede foto (bij de muur) is een elektrisch inklapbare trekhaak. De eerste foto met het dopje is dat denk ik niet.Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:57:
De opties die mij in die 80 het meeste aanspreken zijn de chrome strips (vind ik persoonlijk een stuk mooier), het family-pakket (idd USB achterin voor de kinders), de halfleren stoelbekleding en die trekhaak is ook handig voor als ik de racefiets mee wil slepen op m'n fietsenrek.
De 60 heeft inderdaad ook toffe opties die de 80 dan weer niet heeft. Degene die je noemt, matrix LED, in hoogte verstelbare laadruimte (transportpakket).
Het enige verschil wat ik overigens zie op de foto's mbt. de trekhaak is dat op de ene foto een dop op de trekhaak zit en de andere niet. Het is zo'n inklapbare die via een knopje achterin kan ie worden ingeklapt.
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen
Denk er inderdaad nog maar eens goed over na. Best een lastige keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door Cooler2020 op 10-06-2026 22:55 ]
Dit inderdaad. Mijn Enyaq uit 2020 (import uit Duitsland) kan ook zo snel opladen. In theorie dan, in de praktijk zorgt het gebrek aan preconditioneren ervoor dat we het zelden halen. Eén keer gezien geloof ik, maar meestal laad ik hem gewoon met 11kw.Kodess schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:05:
Altijd controleren door bij de proefrit te snelladen.
Mijn 2020 versie kon in theorie ook niet hoger dan 50kW.
Ik was bereid om die upgrade dan later te betalen. En toen ging ik na aankoop snelladen en haalde ik 130kW als ik begon met laden op 10%. Scheelde weer wat geld
De software van onze Enyaq is wel ondermaats hoor, goed om rekening mee te houden. Android Auto wat niet opstart, dus soms minutenlang, Android Auto wat soms supertraag reageert. Had ik bij een lease Enyaq uit 2021 ook dus het hoort een beetje bij die versie denk ik. Nieuwere versies zijn volgens mij een stuk beter.
Net een rapport gekregen van onze auto omdat we hem gaan verkopen, 91.4% SoH op 105.000km. Eigenlijk laden we zelden tot 100% en zelden aan de snellader, dus ik vond het persoonlijk een beetje tegenvallen. Er is ook een keer een accucel vervangen.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Hm, inderdaad zeg. Die op de foto met dop heeft geen oogje aan de onderkant terwijl die andere dat wel heeftCooler2020 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Die trekhaken zijn echt heel anders op die twee fotos. De tweede foto (bij de muur) is een elektrisch inklapbare trekhaak. De eerste foto met het dopje is dat denk ik niet.
Denk er inderdaad nog maar eens goed over na. Best een lastige keuze.
Ik laat deze sowieso maar gaan. In de komende maand zullen er vast meer uit de lease komen en het iv60-aanbod is dus ook best groot.
@Cooler2020 heeft gelijk.Fr1ek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:39:
[...]
Hm, inderdaad zeg. Die op de foto met dop heeft geen oogje aan de onderkant terwijl die andere dat wel heeft![]()
Ik laat deze sowieso maar gaan. In de komende maand zullen er vast meer uit de lease komen en het iv60-aanbod is dus ook best groot.
De eerste foto betreft een vaste trekhaak( of handmatig demonteerbare).
De tweede foto bij de muur is een elektrisch bedienbare.
Slordig van die dealer, betreft 2 verschillende auto's.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Skoda is vanaf productie eind 2021 (week 48 zegt Google) gestopt met 50kwh en daarna standaard 125/135kwh. Belangrijk is dus wanneer deze auto van de band gerold is.Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:56:
Snelladen (DC) kan altijd, alleen dus of max 50 of 135.
[ Voor 4% gewijzigd door Limbids op 11-06-2026 09:57 ]
Limbids
Ja inderdaad goed punt wel, ga die dakdragers eens bekijken!achterhoeker schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:56:
[...]
kun je voor dat geld niet beter de standaard dakdragers voor de coupé halen? Die heb ik bij de dealer opgepikt voor ik meen zo'n 250 euro. fietsendrager van een paar tientjes er bij en je bent ook klaar en nog eens een stuk veelzijdiger dan deze maffe zuignappen waar ik persoonlijk 0% vertrouwen in zou hebben
Je kan jezelf afvragen welke opties het meest belangrijk voor je zijn en deze rangschikken. Daarnaast kritisch kijken naar het verschil in range en hoeveel % van je ritten je hier mee zou kunnen afdekken zonder onderweg te hoeven bijladen.Fr1ek schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:00:
Wij hebben een iv60 maar zonder warmtepomp. We kunnen zo'n 95% van de ritten zonder tussentijds bijladen, maar die andere 5% concentreert zich voornamelijk in de wintermaanden, wanneer snel bijladen (>50 kW) er nauwelijks in zit door gebrek een pre-conditioning van de accu in de MY21. Met een iv80 komt die extra ~20 kWh accu voor een groot deel 'in het midden', tussen de 20%-80%, de 60% effectieve accu waar je in dagelijks gebruik probeert binnen te blijven. Die extra 20 kWh is 34% meer accu, maar komt neer op zo'n (77-58)/(58×60%)*100%=55% meer bereik in je 'dagelijkse' 20-80% bereik. Ik denk dat wij met een iv80 99,5% van onze ritten zonder bijladen onderweg kunnen maken.
Voor realistische actieradius getallen, raadpleeg de evdatabase. Die maakt onderscheid tussen stad, snelweg, winter en zomer en klopt mijns inziens aardig goed. Wel corrigeren voor je SOH natuurlijk.
Als je het geld op de bank hebt overweeg dan serieus de iv80 als je met de iv60 niet 95% van je ritten kunt maken. Als je moet kiezen tussen iv60 of iv80 heb ik persoonlijk liever een goedkopere iv60 met stoel/stuur verwarming, batterij preconditioning en warmtepomp, dan een duurdere iv80 zonder. Dit zijn in mijn ogen de cruciale opties om je bereik in de winter te maximaliseren en je laadtijd indien nodig te minimaliseren.
Om 12 uur 's nachts op een random bedrijventerrein met kids te staan bijladen omdat het winterweer tegenzat kan ik niemand aanraden.
Edit: typo
Kan je misschien aangeven waar dat exact staat in het certificaat?helloitsme schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:05:
[...]
in de skoda app onder "status" en dan autodetails kan je helemaal onderaan het digitale certificaat van de auto downloaden, daar staat de laadsnelheid van de auto op aangegeven
©2004
En hiernaast staat 'DC 135 KW (10-80%)'.J0YR1D3R schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:31:
@hk12nl Pagina 1; links in het midden. Niet te missen:
[Afbeelding]
Maar ik had eerder in dit topic begrepen dat dit iets anders betekende..
©2004
Max vermogen ≠ Oplaadsnelheid. Max vermogen is het "motor"vermogen = 150kW = 204pk.hk12nl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:52:
Wij hebben de Enyaq uit 2021 sinds vorig jaar september. Naar volle tevredenheid. We hebben nog niet hoeven snelladen maar ik las in dit topic dat bij deze modellen het snelladen tot 150kw apart geactiveerd moest worden. Ik heb dus geen idee hoe dit bij onze auto zit maar nu zag ik laatst in de app bij 'status => autodetails => Max vermogen' 150kw staan. Zou dit betekenen dat het bij mij geactiveerd is?
Ah, je hebt helemaal gelijk. Thx.J0YR1D3R schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:08:
@hk12nl Nee, toen keek je ergens anders:
[...]
Max vermogen ≠ Oplaadsnelheid. Max vermogen is het "motor"vermogen = 150kW = 204pk.
Maar om dan nog even duidelijkheid te verschaffen; er staan er bij mij dus 2. Wat zegt die 2e dan?
En zoals je aangeeft staat er bij jou ook 50 terwijl je wel de upgrade gehad heb. Dus je weet het dus pas echt als je de snellader eraan hangt en hij boven de 50 uitkomt toch?
[ Voor 56% gewijzigd door hk12nl op 11-06-2026 16:34 ]
©2004
Sinds een paar maanden ben ik de super tevreden eigenaar van een Skoda Enyaq iV 60 Sportline. De auto bevalt echt uitstekend, maar er is één optie die ik wel erg mis: Adaptive Cruise Control (ACC). Er zit nu gewone, passieve cruise control op.
Omdat het een Sportline-uitvoering betreft (geleverd eind 2022, modeljaar 2023, draaiend op laatste versie software voor deze serie), zitten de benodigde radars en camera's voor zover ik weet fysiek al op de auto voor de standaard veiligheidssystemen (zoals Front Assist).
Mijn vraag aan jullie: is het mogelijk om ACC op dit specifieke model achteraf te activeren?
Ik heb zelf al een beetje rondgekeken;
- Via de In-Car Shop (Skoda Connect): Ik zie de optie hier momenteel niet tussen staan als 'Functions on Demand'. Komt dit door de specifieke softwareversie (ME3.x), of is dit modeljaar er simpelweg (nog) niet geschikt voor?
- Via coderen (VCDS / OBDEleven): Is dit puur een softwarematige vrijschakeling die via OBD te regelen is, of hangt er tegenwoordig een harde SWaP-licentie (Size Flash / Component Protection) van de VAG-groep aan vast waardoor dit niet zomaar zelf te coderen valt?
- Via de dealer: maar kon me hier niet een goed antwoord op geven..
Je kunt met de je VIN op de site van Skoda opzoeken welke opties voor je auto, al dan niet na betaling, beschikbaar zijn.CodeBaker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:53:
Hallo allemaal,
Sinds een paar maanden ben ik de super tevreden eigenaar van een Skoda Enyaq iV 60 Sportline. De auto bevalt echt uitstekend, maar er is één optie die ik wel erg mis: Adaptive Cruise Control (ACC). Er zit nu gewone, passieve cruise control op.
Omdat het een Sportline-uitvoering betreft (geleverd eind 2022, modeljaar 2023, draaiend op laatste versie software voor deze serie), zitten de benodigde radars en camera's voor zover ik weet fysiek al op de auto voor de standaard veiligheidssystemen (zoals Front Assist).
Mijn vraag aan jullie: is het mogelijk om ACC op dit specifieke model achteraf te activeren?
Ik heb zelf al een beetje rondgekeken;Alvast bedankt.
- Via de In-Car Shop (Skoda Connect): Ik zie de optie hier momenteel niet tussen staan als 'Functions on Demand'. Komt dit door de specifieke softwareversie (ME3.x), of is dit modeljaar er simpelweg (nog) niet geschikt voor?
- Via coderen (VCDS / OBDEleven): Is dit puur een softwarematige vrijschakeling die via OBD te regelen is, of hangt er tegenwoordig een harde SWaP-licentie (Size Flash / Component Protection) van de VAG-groep aan vast waardoor dit niet zomaar zelf te coderen valt?
- Via de dealer: maar kon me hier niet een goed antwoord op geven..
Voor mijn Enyaq was het op de site (en volgens Pon) wel beschikbaar, maar stond het niet in het lijstje van opties wat ik kon aanschaffen in de auto en in de auto. Duurde een klein weekje, toen stond die er ineens wel tussen en kon het geactiveerd worden.
Heb je wel de extra pook bij je stuur? Die van mij heeft ook alleen normale CC, maar die zit in de richtingaanwijzers hendel. Daar kun je nooit ACC mee bedienen. Daarvoor is een losse hendel/pook onder de richtingaanwijzers hendel nodig.
Met die extra pook/hendel en knoppen op het stuur zou dat wel moeten goedkomen. Heb zelf ook Travel Assist geactiveerd met OBDeleven op een iv60 die alleen ACC had.ddgcpeters schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:26:
Even ter check:
Heb je wel de extra pook bij je stuur? Die van mij heeft ook alleen normale CC, maar die zit in de richtingaanwijzers hendel. Daar kun je nooit ACC mee bedienen. Daarvoor is een losse hendel/pook onder de richtingaanwijzers hendel nodig.
Werkt bij jou Travel Assist nog wel goed, dus zonder de irritante melding ‘Stuur overnemen’? Ik rij in een Enyaq 60 van oktober 2021, met versie 3.8 en het juiste 3-spaaks stuur. Afgelopen mei heb ik in Breda voor de derde keer TA en andere opties aan laten zetten, die telkens door grote updates teniet gedaan waren. Waar voorheen Travel Assist prima werkte krijg ik nu helaas ook vrij snel de melding ‘Stuur overnemen’ te zien; hoe goed ik het stuur ook vasthoud.....Klovan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:27:
[...]
Met die extra pook/hendel en knoppen op het stuur zou dat wel moeten goedkomen. Heb zelf ook Travel Assist geactiveerd met OBDeleven op een iv60 die alleen ACC had.
Ik draai momenteel op versie 3.8 en heb sindsdien geen OTA-updates meer gedaan, dus geen idee of een update de boel overschrijft of aanpast.HmTeB schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:40:
[...]
Werkt bij jou Travel Assist nog wel goed, dus zonder de irritante melding ‘Stuur overnemen’? Ik rij in een Enyaq 60 van oktober 2021, met versie 3.8 en het juiste 3-spaaks stuur. Afgelopen mei heb ik in Breda voor de derde keer TA en andere opties aan laten zetten, die telkens door grote updates teniet gedaan waren. Waar voorheen Travel Assist prima werkte krijg ik nu helaas ook vrij snel de melding ‘Stuur overnemen’ te zien; hoe goed ik het stuur ook vasthoud.....
Qua 'stuur overnemen'-melding, dit lijkt gewoon te werken zoals het hoort. Zolang je je handen bovenaan het stuur houdt, detecteert hij voldoende weerstand/aanraking en blijft het stil. Pas als je het stuur loslaat of onderaan vasthoudt, krijg de melding.
Vreemd dat het bij mij dan ook met de handen bovenaan het stuur misgaat. Is jouw stuur wellicht ooit vervangen? Ik heb nog de originele.Klovan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:57:
[...]
Ik draai momenteel op versie 3.8 en heb sindsdien geen OTA-updates meer gedaan, dus geen idee of een update de boel overschrijft of aanpast.
Qua 'stuur overnemen'-melding, dit lijkt gewoon te werken zoals het hoort. Zolang je je handen bovenaan het stuur houdt, detecteert hij voldoende weerstand/aanraking en blijft het stil. Pas als je het stuur loslaat of onderaan vasthoudt, krijg de melding.
Kennelijk werkt het dan niet zoals het hoort, want ik kan mijn stuur gewoon onderaan vasthouden zonder melding. Maar ik heb een MY24 Enyaq 60 sportline waarop standaard TA zit.Klovan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:57:
[...]
Ik draai momenteel op versie 3.8 en heb sindsdien geen OTA-updates meer gedaan, dus geen idee of een update de boel overschrijft of aanpast.
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 13-06-2026 18:28 ]
OK probeer ik al een tijdje ACC aan te zetten, maar het werkt niet. Ik krijg geen foutmelding, kan het enkel niet inschakelen, enkel de 2 opties cc and speed limit zijn beschikbaar. Ik vraag me af hoe dit kan, waarom werkt het niet, of doe ik iets fout?? Iemand hier ervaring mee?
Ben wel benieuwd hoe vroeg/laat in April. Ik heb 28 april besteld (ook de 85 my27), voorspelling op dat moment was levering op 24 juli. Nog geen updates gehad.D.deJong schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:02:
Nog 9 nachtjes slapen en dan wordt mijn in April bestelde Enyaq 85 my27 geleverd. Hij zou eerst half Juli komen maar nu 3 weken eerder.
Bedoel je toevallig 20 juni? Of duurt transport echt 5 weken? (En wederom wel benieuwd op welke datum besteld.)sorted.bits schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:29:
Ik heb net ook bericht gehad, mijn levertijd zou rond 20 juli moeten worden. De auto is volgens de dealer onderweg naar PON op dit moment en gaat dan naar Ames.
Helaas, 20 juli, na productie duurt het schijnbaar echt 5 / 6 weken. 22 April is hij besteld, het betreft een MY27 SUV RS.casperjoost schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:10:
[...]
Bedoel je toevallig 20 juni? Of duurt transport echt 5 weken? (En wederom wel benieuwd op welke datum besteld.)
8 April besteld, 24 Juni leveren.casperjoost schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:09:
[...]
Ben wel benieuwd hoe vroeg/laat in April. Ik heb 28 april besteld (ook de 85 my27), voorspelling op dat moment was levering op 24 juli. Nog geen updates gehad.
Ik ga de mijn achteraf laten inbouwen, origineel bij de dealer. Weet iemand of dat een Fix4bike kogel is?
| Losing my religion |
Nee, dat is het niet.tzeunis schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:35:
Zijn er mensen hier met een originele, elektrische trekhaak?
Ik ga de mijn achteraf laten inbouwen, origineel bij de dealer. Weet iemand of dat een Fix4bike kogel is?
ik heb dit vorige maand laten doen kan wel een foto delen indien gewenst.tzeunis schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:35:
Zijn er mensen hier met een originele, elektrische trekhaak?
Dus misschien is een foto wel handig, want het lijkt tegenstrijdig met de shop.
Ik gebruik hem te weinig en mijn fietsendragen heeft het niet, dus geen actieve herinnering aan.
[ Voor 32% gewijzigd door Mirx_NL op 18-06-2026 12:48 ]
:strip_exif()/f/image/CFzSCHm3ZIZaHP2WwI9KYav4.jpg?f=fotoalbum_large)
Smokey Diamond is bij lange na niet hetzelfde als brilliant silver zoals mij schouderophalend werd verteld door een verkoper, ik ben er blij mee.
Nog 5 nachtjes
[ Voor 44% gewijzigd door D.deJong op 19-06-2026 17:07 ]
Voor een rit naar de poetser? (hoop ik)sorted.bits schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:32:
Ziet er goed uit, waarom zou die plaat op het dashboard liggen?
Komt vast goed. Plaatsen ze van die mooie kentekenplaten straks? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ipv van die standaard gestampte.
Geen idee wat voor platen er op komen. Dat is voor mij niet echt een item, ik heb wel gevraagd of ze de emblemen van de kofferklep afhalen.sorted.bits schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:10:
[...]
Komt vast goed. Plaatsen ze van die mooie kentekenplaten straks? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ipv van die standaard gestampte.
Ik moet terugkomen op mijn eerdere antwoord over de fix4bike trekhaak. Mijn Enyaq uit 2021 met een af-fabriek trekhaak blijkt deze nokken dus WEL te hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van fix4bike gehoord had en dat deze nokken me nooit opgevallen waren.
Na vijf jaar weer wat geleerd over de Enyaq 👍
Loopt naar auto.. verhip heb ik ookScorpio_King schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Ik moet terugkomen op mijn eerdere antwoord over de fix4bike trekhaak. Mijn Enyaq uit 2021 met een af-fabriek trekhaak blijkt deze nokken dus WEL te hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van fix4bike gehoord had en dat deze nokken me nooit opgevallen waren.
Na vijf jaar weer wat geleerd over de Enyaq 👍
[Afbeelding]
Ook wat geleerd.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Valt dit nog onder garantie/coulance als ik hiervoor naar een Skoda dealer ga? Of kan ik net zo goed naar een lokale generieke garage
Vergeet t maar.. bij ons was t 2 jaar en 3 maanden na nieuwe aanschaf al raak, geen cent coulance oid bij de pon dealer. Ik heb het maar laten zitten aangezien ze ook niet konden beloven dat het met het vervangen daarna goed zou blijven.ocmer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:15:
Ik ben inmiddels ook aan de beurt. Van mijn Enyaq 80 uit 2022 wil de laadklep niet meer open :-(
Valt dit nog onder garantie/coulance als ik hiervoor naar een Skoda dealer ga? Of kan ik net zo goed naar een lokale generieke garage
Festina lente
De mijne kostte begin deze maand welgeteld 150 euro bij de service partner.ocmer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:15:
Ik ben inmiddels ook aan de beurt. Van mijn Enyaq 80 uit 2022 wil de laadklep niet meer open :-(
Wellicht dat een onafhankelijke het goedkoper doet, het motortje zelf schijnt niet zo duur te zijn en de vervanging een redelijk eitje voor iemand met ervaring.
Het dakraam reageert niet meer op de bediening van de console in het plafond. Het zonnescherm werkt wel, en ook het raam gaat deels open en dicht als ik met de autosleutel alle ramen "open" en "sluit" (knopje op de sleutel ingedrukt houden). Het raam gaat dan op een kier open staan.
Google AI vertelde me om gedurende langere tijd de bediening in het midden van de console"streep" ingedrukt te houden, zodat de console opnieuw zou opstarten? Dat heb ik geprobeerd maar het helpt niet...
Heeft iemand een tip voordat ik naar de garage ga?
More Power Igor! More Power!
Is die misschien oververhit? Ik had vorig jaar dat de controls het soms niet deden als het te heet was.bakmeel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:43:
Ik heb een glitch in het panoramadak van mijn Enyaq iV 80 Sportline uit 2022.
Het dakraam reageert niet meer op de bediening van de console in het plafond. Het zonnescherm werkt wel, en ook het raam gaat deels open en dicht als ik met de autosleutel alle ramen "open" en "sluit" (knopje op de sleutel ingedrukt houden). Het raam gaat dan op een kier open staan.
Google AI vertelde me om gedurende langere tijd de bediening in het midden van de console"streep" ingedrukt te houden, zodat de console opnieuw zou opstarten? Dat heb ik geprobeerd maar het helpt niet...
Zelfs zonder ervaring echt een fluitje van een cent. Een motortje kan je voor €40 ergens vinden. Dan een paar lepels kopen die je ook gebruikt voor panelen loswrikkenddgcpeters schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:46:
[...]
De mijne kostte begin deze maand welgeteld 150 euro bij de service partner.
Wellicht dat een onafhankelijke het goedkoper doet, het motortje zelf schijnt niet zo duur te zijn en de vervanging een redelijk eitje voor iemand met ervaring
Zie ook: YouTube: How to remove the inside of fuel lid or charging port solenoid fro...
Raar maar waar: bij sommige mensen werkte hij weer na uit en aan zetten van de binnenverlichting die er naast zit..bakmeel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:43:
Heb ik ook wel eens gehad, ik had toen het vermoeden dat het inderdaad met de warmte te maken had, of dat ik de dag ervoor de auto door de wasstraat had gereden… na een dag werkte alles weer en sindsdien geen problemen meer gehad (meer dan een jaar geleden). Wellicht dus nog ff afwachten..?bakmeel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:43:
Met het vervangen blijft het ook niet goed. Bij onze MY2021 is die al een keer vervangen en daarna weer defect gegaan. Voor de hele handige Tweaker kan je zelf het motortje bestellen en vervangen. Er is een youtube guide van de ID4 die gelijk is aan de Enyaq. Of je kan gewoon de finnetjes er af knippen.elmoxx schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:44:
[...]
Vergeet t maar.. bij ons was t 2 jaar en 3 maanden na nieuwe aanschaf al raak, geen cent coulance oid bij de pon dealer. Ik heb het maar laten zitten aangezien ze ook niet konden beloven dat het met het vervangen daarna goed zou blijven.
Onderdelen and 8V0 862 159 (motor) en 5LG 809 702 (laadklep mocht je hem beschadigen). Al met al nog geen 15 minuten werk.
Inmiddels de sensor rechtsvoor vervangen. Via eBay in de UK besteld dus incl invoerheffing en nog 12 GBP spray service voor de juiste kleur net 90 euro toch nog steeds goedkoper dan via de dealer. Installeren was een eitje, stuur volledig naar links 4 torx schroefjes in de wielkast en ik kon er met 1 hand bij.Pixal schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:41:
Vroeg me steeds af hoe je erachter komt welke dan stuk is. Tot ik wat beter leek. Is toch vrij subtiel dit. Binnenkort eens kijken of t klopt als de nieuwe binnenkomt.[Afbeelding]
Maar diezelfde dag kwam er een kleine applicatie update en ik weet niet of het daardoor kwam of door het vervangen van de sensor maar ik kreeg opeens een melding dat de SOS module defect was (is APK afkeur en irritant).
Daarop heb ik eerst zekering 19 er 5 min uit gehad met auto op slot. Na terugplaatsen was de SOS noodhulp storing er nog steeds en werd ik getrakteerd op een Airbag storing. Online gelezen dat deze fout niet zonder meer te resetten is maar ik was 100% zeker dat er geen sprake was van een echt defect en begreep ook dat de SOS module soms een valse storing geeft dus meteen een OBDeleven besteld om beide storingen te resetten. En inderdaad SOS module storing was redelijk snel verholpen, backup batterij melding leek vals want was gewoon weer 100%. De airbag storing was in eerste instantie ook snel verholpen.
Maar toen besloot ik een aantal simpele wijzigingen te doen mbt achterruitewisser (die gaat op de snelweg aan als de voorruitenwissers aan staan en hij stuitert soms over een droge ruit). Terwijl ik bezig was ook de Enter en exit melding geprobeerd uit te zetten. Die pogingen bleken allemaal niet te werken en vervolgens kwam er een andere airbag storing voor in de plaats die zich niet meer liet resetten.
Wijzigingen teruggedraaid en vervolgens 1.5 uur in de auto gezeten met 17 storingen die ik vanmiddag nog niet had die zich niet lieten resetten. Beetje boos dat de boel zo ziekelijk gevoelig is en wilde het bijna opgeven, tot ik besloot een meter naar achter en naar voren te rijden, daarna nog een reset en alle fouten waren direct weg.
OBDeleven is voor mij nog net iets te uitdagend. PDFs en codes online sluiten net niet aan bij wat ik zie of zijn van toepassing op een oudere versie van de auto of de app. Wijzigingen en scannen duurt lang. Op een gegeven moment laptop er maar bij gepakt maar je zit net buiten bereik van wifi met een telefoon die snel leeg loopt te kloten in een onhandige houding. Ondertussen zijn instellingen verre van logisch, is toch niet al te moeilijk om de werking van de honderden Duitse / cryptische termen een soort van te documenteren?
Ik weet dat ze voor redelijk dure credits wel kant en klare "apps" hebben om bepaalde zaken met 1 druk op de knop te configureren maar dat ik dan vervolgens niet eenvoudig de codes kan vinden om dat zelf te doen stoort me wel een beetje. Waarom staan er iets van 6 interval tijden bij de achterruitewisser zonder dat volledig duidelijk is wat ze betekenen? 😵💫
Affijn, zal weer aardig wat middagen googlen worden om uit te vinden. Als ik nog durf.
Is het vandaag?D.deJong schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:54:
[Afbeelding]
Smokey Diamond is bij lange na niet hetzelfde als brilliant silver zoals mij schouderophalend werd verteld door een verkoper, ik ben er blij mee.
Nog 5 nachtjes
[Afbeelding]
D.deJong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:44:
[...]
Het is vandaag.
One pedaldriving is top, het systeem is retesnel, de extra pk’s ten opzichte van de vorige serie 60 voel je echt goed, de frunk is klein maar mooi voor de kabel en crannycharger tijdens de vakanties.
Nou mooie Bak, Ben benieuwd hoe het nieuwe infotainment systeem bevalt. En of dat de achter Camera nu beter is geworden.
En.. is er iets wat je er zelf aan kunt doen? (ik verwacht het niet..)
Na wat verder proberen, passagierskant is zelfs kouder als die op eco staat dan de bestuurderskant op LO…
[ Voor 20% gewijzigd door Fiets op 24-06-2026 18:34 ]
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Wat moet je warmtepomp volgens jou nu anders doen? Ik heb geen warmtepomp en de airco heeft het met dit weer gewoon moeilijker, dat is niet zo gek toch?Fiets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:19:
Toevallig met dit weer lijkt onze warmtepomp het een stuk minder goed te doen. Is dat normaal met een warmtepomp of herkenbaar voor een Enyak?
Als er geen koude lucht uit komt is dat wel opvallend. Het is alsof dat hij niet aan staat.cryptapix schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:33:
[...]
Wat moet je warmtepomp volgens jou nu anders doen? Ik heb geen warmtepomp en de airco heeft het met dit weer gewoon moeilijker, dat is niet zo gek toch?
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
De Frunk en gasveer heb ik ergens anders los moeten bestellen. Standaard nu?D.deJong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:44:
[...]
Het is vandaag.
One pedaldriving is top, het systeem is retesnel, de extra pk’s ten opzichte van de vorige serie 60 voel je echt goed, de frunk is klein maar mooi voor de kabel en crannycharger tijdens de vakanties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja dat kan vanalles zijn. Van technische/elektrische storing tot een lek. Ik vrees dat je even naar de garage moet.Fiets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Als er geen koude lucht uit komt is dat wel opvallend. Het is alsof dat hij niet aan staat.
de uirvoering met warmtepomp in de Enyaq is wel storingsgevoeliger. Wellicht toch even eem afspraak inplannen.Fiets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:19:
Toevallig met dit weer lijkt onze warmtepomp het een stuk minder goed te doen. Is dat normaal met een warmtepomp of herkenbaar voor een Enyak?
Na wat verder proberen, passagierskant is zelfs kouder als die op eco staat dan de bestuurderskant op LO…
Ziet er goed uit. Volgens mij zijn er nog niet veel met een MY27 in dit topic?D.deJong schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:44:
[...]
Het is vandaag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een aantal weken geleden ook dat er geen koude lucht meer uit de openingen kwam, bleek een vastgelopen overdrukklep te zijn van de warmtepomp.Fiets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:19:
Deze is vervangen waarna alles weer uitstekend werkt.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line
Jep, die 21 liter is net genoeg voor de kabel en eventueel een grannycharger voor de vakantie.onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:16:
[...]
De Frunk en gasveer heb ik ergens anders los moeten bestellen. Standaard nu?
[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 25-06-2026 16:16 ]
Is een private lease uit juni 2025, dus voor mij geen kosten.onetime schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:43:
@Solarman Garantie of hoe oud is jouw Enyaq en wat waren de kosten?
Deze reparatie is sowieso onder garantie vervangen.
Was eerst moeilijk te horen en alleen op klinkerweggetje. Is toen bij een garage om de hoek op de brug geweest. Ze hebben een half uurtje gekeken. Wiel, ophanging, lagers, rem, stabilisatorstang en zelfs vering etc nergens een mankement gevonden. Wel zat rechtsvoor een koelvloeistof reservoir niet meer in het daarvoor bedoelde kliksysteem en hebben ze op zn plek gedaan, en ik hoopte even dat die tegen metaal had geschud.
In ieder geval een soort van tijdelijk opgelucht dat er niets ernstigs of onveilig los was maar het geluid is er weer en begint nu wel vaak op te treden, elke oneffenheid in de weg zegt iets "kloenk". Nu te warm maar ik ga hem zelf ook nog maar eens op een krik zetten, en speling zoeken en anders maar naar de dealer want dan heb je natuurlijk iets meer kans dat ze het eerder herkennen. Wat kan dat nou zijn 😡
sorted.bits schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Ziet er goed uit. Volgens mij zijn er nog niet veel met een MY27 in dit topic?
Vorige week vrijdag opgehaald
(goede voor scrabble)
Nice! Nog een RS. Die kleur was eigenlijk mijn favoriet, maar hier in het dorp rijdt al er precies zo 1 rond.Avalanche17 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:41:
[...]
[Afbeelding]
Vorige week vrijdag opgehaaldMY27 is qua infotainment wel een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn oude MY21, maar nog wel beetje zoeken naar alle instellingen
Ja geweldige kleur jammer dat die niet op de sportline te bestellen is. al vind ik de Olibo Green ook een hele mooie kleursorted.bits schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Nice! Nog een RS. Die kleur was eigenlijk mijn favoriet, maar hier in het dorp rijdt al er precies zo 1 rond.
Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III
Niet alleen bij donkere vrachtauto’s. cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"Mr-D. schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:45:
Wat mij de laatste tijd opvalt is als ik een donkere vrachtauto inhaal dat de rechterbuitenspiegelmeldingslampje uitblijft. is dit ook bij andere opgevallen?
(goede voor scrabble)
Ik had laatst ook na een update dat dingen ontbraken, ik weet niet zeker of dat hetzelfde euvel kan zijn maar ik had helemaal geen data meer in de auto zichtbaar (trip distance totaal, sinds laden en sinds start allemaal 0).Veneficus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:57:
Mijn 2021 Enyaq heeft recent bij de dealer de update naar naar 3.8 gekregen. Ineens is het menu met laadlocatie "nog niet beschikbaar" en zijn mijn voorkeurstijden dus ook verdwenen. Is dit een bekende bug?
Een nachtje laten rusten en de volgende dag was alles weer aanwezig en werkend.
En je wil niet met dezelfde kleur auto rondrijden?sorted.bits schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Nice! Nog een RS. Die kleur was eigenlijk mijn favoriet, maar hier in het dorp rijdt al er precies zo 1 rond.
Dat klopt. En aangezien de kids stemden op zwart, ik twijfelde en mijn vrouw als enige deze grijs had. Is het uiteindelijk zwart geworden.elektriekert schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:46:
[...]
En je wil niet met dezelfde kleur auto rondrijden?
Ook: de afleverdatum staat nu vast! 21 juli 😕, nou ja, minder dan een maand!
[ Voor 11% gewijzigd door sorted.bits op 27-06-2026 10:25 ]
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/QjfHB10G6VWZzQqPxYzWInUw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZIl8J1cgWYwvcfjl5fUy0Ykm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gc9V2RlswJofgRAdhJB8zItV.jpg?f=fotoalbum_large)