• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-06 08:21
Ik heb hem eigenlijk standaard op <D> met recuperatie op automatisch. Scheelt dat echt veel tov flipperen (afgezien hypermilen)?

Voor zover ik begrijp zou je dan, praktisch gezien, met name moeten flipperen om te wisselen van <50km/h en snelheden van 50<80?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:44
@Ronald.42 gewoon lekker rijden in de stand die je prettig vindt. Het scheelt echt niet voldoende in verbruik om op basis van efficiëntie een keuze tussen de standen te maken. Je moet het combineren met allerlei andere bespaarmaatregelen van @onetime (heel ver uitrollen, airco uit, etc.) om verschil te maken. Iedere keer komt deze discussie hier weer terug. Als je echt zuinig wil rijden, zoek dan in dit topic naar tips (van met name @onetime) en anders: geniet gewoon van je auto.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:20
Giku schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:06:
Ik heb hem eigenlijk standaard op <D> met recuperatie op automatisch. Scheelt dat echt veel tov flipperen (afgezien hypermilen)?

Voor zover ik begrijp zou je dan, praktisch gezien, met name moeten flipperen om te wisselen van <50km/h en snelheden van 50<80?
Dunno, ik rijd altijd in B. Maar de A(utomatisch) kun je tijdelijk overrulen met de flipper. Dus als je geen zin hebt om je rempedaal te gwbruiken kun je voor die keer dat je net iets meer wilt afremmen even de flipper intikke . Zodra je weer gas geeft gaat hij terug naar A.

Tenminste, als ik me het goed herinner van jaren geleden.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:06
cryptapix schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:52:
@Ronald.42 gewoon lekker rijden in de stand die je prettig vindt. Het scheelt echt niet voldoende in verbruik om op basis van efficiëntie een keuze tussen de standen te maken. Je moet het combineren met allerlei andere bespaarmaatregelen van @onetime (heel ver uitrollen, airco uit, etc.) om verschil te maken. Iedere keer komt deze discussie hier weer terug. Als je echt zuinig wil rijden, zoek dan in dit topic naar tips (van met name @onetime) en anders: geniet gewoon van je auto.
Moraal van het verhaal: pak de fiets als je echt zuinig wil rijden :+

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Moraal van het verhaal: pak de fiets als je echt zuinig wil rijden :+
Mijn fiets is ook elektrisch _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Ik ben vanmorgen van Heerenveen naar Bolsward gereden in de gewone D stand over de snelweg cruise op 110 maakt dat uiteraard geen fuck uit maar als je dan er af gaat en gewoon weer op de binnenwegen zit moet ik wel meer het rempedaal gebruiken in B heb ik dat een stuk minder. Die recuperatie in D kun je ergens instellen dan? Moet ik nog maar even verder zoeken in de menu's. Er valt volgens mij nog van alles te ontdekken. Zo was ik vanmorgen aan het zoeken naar een radio zender toen ik me ineens bedacht dat ik ook gewoon tegen de auto kan zeggen dat hij een bepaalde zender moet zoeken :+
Als je het rempedaal in D gebruikt dan ga je ook regenereren hoor.

• Ronald.42
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Als je het rempedaal in D gebruik dan ga je ook regenereren hoor.
Ja inderdaad dat zag ik op de terugweg, al doende leert men.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:15
Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Ja inderdaad dat zag ik op de terugweg, al doende leert men.
De auto kan in D ook zelf de regeneratie aanpassen afhankelijk van de verkeerssituatie. Dan gaat ie zelf sterk afremmen indien je een rotonde nadert bv. Is aan en uit te zetten.

• Ronald.42
  • Niet online
Cooler2020 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:32:
[...]

De auto kan in D ook zelf de regeneratie aanpassen afhankelijk van de verkeerssituatie. Dan gaat ie zelf sterk afremmen indien je een rotonde nadert bv. Is aan en uit te zetten.
Het begint inderdaad al wat te wennen, even een beetje gevoel krijgen met hoe hij reageerd bij verschillende situaties. Ik zag volgens mij toen ik net thuiskwam dat als hij in B staat elke keer als je het gas loslaat dat het remlicht aangaat overigens staat hij nu normaal in D dat vind ik inmiddels wel prima rijden. Even kijken wat er gebeurde bij B met het remlicht. Kon ik nu mooi even zien in het donker. En daarbij de binnenverlichting in dat ding... :')

• elektriekert
  • Laatst online: 14:06
Ronald.42 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:03:
[...]

Het begint inderdaad al wat te wennen, even een beetje gevoel krijgen met hoe hij reageerd bij verschillende situaties. Ik zag volgens mij toen ik net thuiskwam dat als hij in B staat elke keer als je het gas loslaat dat het remlicht aangaat overigens staat hij nu normaal in D dat vind ik inmiddels wel prima rijden. Even kijken wat er gebeurde bij B met het remlicht. Kon ik nu mooi even zien in het donker. En daarbij de binnenverlichting in dat ding... :')
In D zal het remlicht niet aangaan tenzij je een "obstakel" nadert. Zolang de vertraging minder dan 1,3m/s is hoeven er geen remlichten aan te gaan volgens de Europese wetgeving.
In B stand elektronen pedaal volledig loslaten betekent sowieso remlichten aan.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:49
Blijkbaar gaat Skoda / VW de API aan banden leggen, tenminste zo leest het artikel dat alleen nog de door VW Group Info Services goedgekeurde apps data uit de API mogen halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIvG4DIukxFOVfd0qo_Ekq44yQk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aNU2s9HwvhRCFEX2kd5kdy7I.png?f=fotoalbum_large

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:42
Senaxx schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:32:
Blijkbaar gaat Skoda / VW de API aan banden leggen, tenminste zo leest het artikel dat alleen nog de door VW Group Info Services goedgekeurde apps data uit de API mogen halen.

[Afbeelding]
Ik kan me dat ook wel enigszins voorstellen. Mijn home assistant integratie stond niet helemaal lekker ingesteld en trok mijn 12 volt batterij leeg. Met een beetje puzzelen kwam ik achter het probleem en kon ik het oplossen.

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer zoiets bij wat minder handige mensen gebeurt er naar Skoda wordt gekeken met de vraag waarom die 12 volt accu toch steeds leeg is.

• Mirx_NL
Taxus schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer zoiets bij wat minder handige mensen gebeurt er naar Skoda wordt gekeken met de vraag waarom die 12 volt accu toch steeds leeg is.
De mindere "handige" mensen zitten niet zelf iets in elkaar te hobby-bobben en hebben dat probleem helemaal niet. Die zijn alleen geirriteerd dat hun airco/voorverwarming niet start omdat de "handige" mensrn de API overbelasten.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:08
Senaxx schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:32:

[Afbeelding]
ben benieuwd of dit gevolgen heeft voor 'a better route planner' en dergelijke apps

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Apzoeir schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:42:
Ik zie op facebook groepen dat sommige mensen een sectie "trip history" hebben in de My Skoda app 8.12.0. Maar ik zie dat nergens en ben nochtans geupdate naar die versie van de app.

Uiteindelijk niet uitgerold in België? Iemand een idee?
Inmiddels draai ik versie 8.13.0 en is de rit historie (Reisgeschiedenis) weer terug.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:47

Pazo

Mroaw?

Pazo schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:46:
Ik ga van de zomer op vakantie naar Zweden, en ik lees in de MySkoda app dat het 2G/ 3G netwerk o.a. in Zweden sinds 1-1-2026 gestopt zou zijn. Statement van Skoda hierover staat hier: https://www.skoda-auto.com/connectivity/2g-3g-sunset

En de tabel met welke auto's dit betrekking op heeft staat hier:
https://www.skoda-auto.co...76-4916-9de3-cb96a5f3c851

Mijn Enyaq heeft een productiedatum van juni 2022. Maar ik begrijp de tabel niet helemaal. Uit de tabel maak ik op dat de Connect Services in Zweden waarschijnlijk niet meer werkt. Maar ik zie ook dat met 'SW 3.8 update via Over-the-Air' het daarna wel weer zou moeten werken? Zie ik dat goed? Mijn voertuigversie zit volgens de app op 3.2 en is 'actueel'. Hoe kom ik naar 3.8? Is dit eventueel door een dealer te forceren? Sinds ik de auto heb (eind januari dit jaar) wel enkele updates gehad, maar volgens mij dus geen grote versie updates. Weet iemand hoe dit zit?
Even mijzelf quoten.
Vandaag is mijn Enyaq naar de garage om te kijken of ze de update erop kunnen krijgen. Verloopt moeizaam. Bij het maken van de afspraak wisten ze zelf niet of er een update was / of dat het zou gaan lukken, ze waren er niet echt mee bekend maar wilde wel hun best gaan doen. Ondertussen een andere Skoda dealer gebeld, die gaf aan dat er geen update was maar ook dat ze niet auto's updaten die niet bij hun gekocht zijn. Ook nog PON dealer benadert, 2x gemaild, geen reactie, gebeld, stuur maar mail, gedaan, geen reactie. Nu is de auto dus bij mij eigen (merkloze) garage. Ben benieuwd of ze het voor elkaar krijgen; hoop van wel.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Kodess
  • Laatst online: 12-06 23:37
Pazo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Even mijzelf quoten.
Vandaag is mijn Enyaq naar de garage om te kijken of ze de update erop kunnen krijgen. Verloopt moeizaam. Bij het maken van de afspraak wisten ze zelf niet of er een update was / of dat het zou gaan lukken, ze waren er niet echt mee bekend maar wilde wel hun best gaan doen. Ondertussen een andere Skoda dealer gebeld, die gaf aan dat er geen update was maar ook dat ze niet auto's updaten die niet bij hun gekocht zijn. Ook nog PON dealer benadert, 2x gemaild, geen reactie, gebeld, stuur maar mail, gedaan, geen reactie. Nu is de auto dus bij mij eigen (merkloze) garage. Ben benieuwd of ze het voor elkaar krijgen; hoop van wel.
Apart hoor. Ik heb een Enyaq bouwjaar 2020, vorig jaar bij onderhoud is 3.7 geinstalleerd en dit jaar heb ik inderdaad OTA 3.8 gehad.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:32
ik snap ook niets van die updates. Ik heb een enyaq uit 6-23 die versie 3.5 heeft en niet wil opdaten. Skoda dealer zegt dat er voor mijn auto volgens hun systeem geen update klaar staat. van 3.5 naar 3.8 moet volgens mij OTA kunnen maar ik krijg maar geen melding om te updaten.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:47

Pazo

Mroaw?

Net de garage aan de lijn gehad. Die heeft met Skoda Nederland gebeld. Die konden 'achter de schermen' exact zien wanneer en welke updates mijn auto heeft had. Begin april is mijn auto van 3.2 naar 3.7 gegaan, en die update was succesvol. Auto heeft dus 3.7 maar geeft 3.2 aan, maar dat schijnt wel vaker voor te komen... handig.
Update 3.8 wordt gefaseerd uitgerold en dat duurt meerdere maanden. Er schijnt al een update 3.9 in de maak / planning te zijn, en het kan zijn dat 3.8 overgeslagen wordt en gelijk 3.9 via OTA komt.

Dan gaan we daar maar vanuit. We merken het vanzelf als we Zweden binnenrijden eind juli.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 21:56
Verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door utbone op 28-05-2026 20:33 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 11:10
De banden op mijn Enyaq 50 beginnen op te raken en zitten al wat droog scheurtjes in, het wordt dus tijd voor een set nieuwe banden.

Hebben jullie nog aanraders voor all season banden? Ik had de Hankook Ion al voorbij zien komen, nog andere ervaringen?

Ik heb op dit moment Bridgestone Weathercontrol A005 banden er onder zitten.

Hail to the king baby!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:47
urk_forever schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:43:
De banden op mijn Enyaq 50 beginnen op te raken en zitten al wat droog scheurtjes in, het wordt dus tijd voor een set nieuwe banden.

Hebben jullie nog aanraders voor all season banden? Ik had de Hankook Ion al voorbij zien komen, nog andere ervaringen?

Continental allseasoncontact 2. Ik kan nog niets zeggen over slijtage, maar gelezen op duitse fora dat men daar content mee was. Ik heb geen last van rolgeluid. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ohja ik heb ze op een 80 met 20" liggen.

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

Toevallig recent mijn ervaring gepost:
Extra info: Banden staan allemaal op 2.9 bar. Schuim wat toegepast is in de binnenkant van de band is nog in uitstekende staat na 25k km (had ik mijn vraagtekens bij bij aanschaf).

Maar N=2, had hiervoor winterbanden dus blijft lastig echt goed te kunnen vergelijken. Die continental allseasoncontact 2 stonden overigens ook op mijn shortlist destijds.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:51

rammes

koekebakker 1e klas

Mijn ervaring is dat allseason banden wat inleveren op de range tenopzichte van zomerbanden. Ik weet niet of je veel km's maakt, maar persoonlijk zou ik niet voor all seasons gaan.

Ik zou het doen!

• urk_forever
  • Laatst online: 12-06 11:10
burniej schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Toevallig recent mijn ervaring gepost:

[...]

Extra info: Banden staan allemaal op 2.9 bar. Schuim wat toegepast is in de binnenkant van de band is nog in uitstekende staat na 25k km (had ik mijn vraagtekens bij bij aanschaf).

Maar N=2, had hiervoor winterbanden dus blijft lastig echt goed te kunnen vergelijken. Die continental allseasoncontact 2 stonden overigens ook op mijn shortlist destijds.
Die had ik inderdaad gezien ;)
rammes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:41:
[...]

Mijn ervaring is dat allseason banden wat inleveren op de range tenopzichte van zomerbanden. Ik weet niet of je veel km's maakt, maar persoonlijk zou ik niet voor all seasons gaan.
Ik maak niet veel kilometers, misschien een 1000 per maand. Alleen tijdens vakanties wat meer kilometers. Hoeveel verschil in range zit er tussen zomerbanden en allseason in je ervaring? Ik vind zelf allseason banden wat makkelijker omdat je niet hoeft te wisselen.

Hail to the king baby!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

urk_forever schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Die had ik inderdaad gezien ;)

[...]

Ik maak niet veel kilometers, misschien een 1000 per maand. Alleen tijdens vakanties wat meer kilometers. Hoeveel verschil in range zit er tussen zomerbanden en allseason in je ervaring? Ik vind zelf allseason banden wat makkelijker omdat je niet hoeft te wisselen.
Bij mijn eerste Enyaq ging mijn range ongeveer 40km er op vooruit

Ik zou het doen!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 19:25
Ik heb vandaag mijn Enyaq in ontvangst mogen nemen. Ik zie in de app dat je voor voertuig status betaalde pakketten kan / moet afnemen. Nemen jullie hier iets van af en zo ja, ben je er blij mee of was het een miskoop?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:12

Martijn02

/* No Comment */

-Casper schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:42:
Ik heb vandaag mijn Enyaq in ontvangst mogen nemen. Ik zie in de app dat je voor voertuig status betaalde pakketten kan / moet afnemen. Nemen jullie hier iets van af en zo ja, ben je er blij mee of was het een miskoop?
Gefeliciteerd en Welkom!

Als je een nieuwe enyaq koopt zit er een aantal jaar vanalles bij. Die van mij was bijna 3 jaar oud toen ik hem kocht. Heb Care Connect even gehad, en 't is nu verlopen. Je mist dan het digitale certificaat (wel cool om even te zien) en op afstand zien of hij op slot zit, er ramen open staan, waar hij geparkeerd staat, etc (dat mis ik niet echt) Belangrijke dingen zoals laadstatus, en airco/verwarming op afstand aanzetten werken ook prima zonder.

Verder navigeer ik via Waze/Carplay, dus dingen als traffication en online infotainment zijn voor mij niet nuttig.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn02 op 29-05-2026 17:16 ]

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:21
Helaas zijn wij ook aan de beurt, zowel gisteren als vandaag een laadklep die niet open ging. Alleen een aantal keer proberen en opnieuw op slot zetten/openen laat hem los. Gelukkig staat volgende week onderhoud al ingepland, dus morgen maar even bellen dat ze deze ook gelijk vervangen.

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 22:55
Goedemorgen,

Wij zijn sinds vorige week eigenaar van een enyaq 2021. Met een (vind ik) kale achterkant.

Zijn er ook mensen die de stickers weer terug hebben geplakt? Zo ja? Heb je daarbij een sjabloon o.i.d?

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 17:23
shamp0o schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:40:
Goedemorgen,

Wij zijn sinds vorige week eigenaar van een enyaq 2021. Met een (vind ik) kale achterkant.

Zijn er ook mensen die de stickers weer terug hebben geplakt? Zo ja? Heb je daarbij een sjabloon o.i.d?
Hier kun je ze bestellen op een soort stickervelachtigish, dan zitten de letters denk ik al goed
Škoda Enyaq (FL) embleem achterzijde zwart | Vagshop.nl

Enige wat je dan nog ff nodig hebt is een enyaq waar de letters nog op zitten, daar kun je dan zelf een sjabloon maken met bijv. schilderstape.

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 22:55
Je kan ook een proef abbo nemen, kan je even ervaren hoe dat is

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:56
ddgcpeters schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:52:
Helaas zijn wij ook aan de beurt, zowel gisteren als vandaag een laadklep die niet open ging. Alleen een aantal keer proberen en opnieuw op slot zetten/openen laat hem los. Gelukkig staat volgende week onderhoud al ingepland, dus morgen maar even bellen dat ze deze ook gelijk vervangen.
Ik heb hier een paar maanden terug ook even last van gehad. Was op een gegeven moment vrij vaak en irritant. Toen het pennetje ingespoten met siliconenspray en sindsdien geen last meer van gehad. Ik ken de video's van hoe het mechanisme werkt, maar de siliconen spray lijkt toch te werken..

©2004

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:56
Ik neem 1 pakket af en die was volgens mij 15 euro op jaarbasis. Geeft oa weer of de auto open of gesloten is en nog wat handige zaken. Ik vind het die wel waard. Die andere heb ik inderdaad ook allemaal niet.

©2004

• cryptapix
cryptapix schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:55:
Ik heb een vraag met betrekking tot de bediening van de autoruiten. Als ik de zijruit aan de bestuurderskant een klein stukje naar beneden doe en kort daarna omhoog wil doen, gaat de ruit altijd eerst verder naar beneden. Dat moet ik dan stoppen en een nieuwe poging doen. Meestal slaagt poging twee, maar soms is poging drie nodig. All andere ruiten gaan wel gewoon omhoog. Iemand anders die dit probleem herkent?

Tegelijkertijd, nog een issue. In 2024 had ik al problemen met mijn parkeersensoren (cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"). Dat bleek door steenslag te komen. Na vervanging van één sensor werkte alles weer. Inmiddels heb ik weer hetzelfde issue. Steeds vaker doen de sensoren het voor niet. Wordt weer naar de dealer vrees ik.
Om hier nog op terug te komen; auto is bij de dealer geweest. Parkeersensor is weer defect door steenslag. Moet nog gerepareerd worden. Raam was “basisinstelling” kwijt. Dat hebben ze gerepareerd. Heeft het 2 dagen gedaan, nu is het weer kapot en kan de auto weer terug.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Vroeg me steeds af hoe je erachter komt welke dan stuk is. Tot ik wat beter leek. Is toch vrij subtiel dit. Binnenkort eens kijken of t klopt als de nieuwe binnenkomt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NH0hzCEiNhC3s3n0bK9NkTuRGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg7ucpAfAWZE0Yr5i8lFzCEq.jpg?f=fotoalbum_large

• cryptapix
Pixal schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:41:
Vroeg me steeds af hoe je erachter komt welke dan stuk is. Tot ik wat beter leek. Is toch vrij subtiel dit. Binnenkort eens kijken of t klopt als de nieuwe binnenkomt.[Afbeelding]
Bij mij klopte dit niet. Ik zag dat blokje bij de linker van de twee sensoren aan de rechterkant, maar de defecte sensor is de rechter.

En zo ziet die schade eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEmix9AVtWnXcSU5JsxA8MqHG0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBTdyYctt2dzM66XKuD4VtP6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door cryptapix op 03-06-2026 19:45 ]

• ddgcpeters
hk12nl schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:32:
[...]

Ik heb hier een paar maanden terug ook even last van gehad. Was op een gegeven moment vrij vaak en irritant. Toen het pennetje ingespoten met siliconenspray en sindsdien geen last meer van gehad. Ik ken de video's van hoe het mechanisme werkt, maar de siliconen spray lijkt toch te werken..
Ah klopt, is hier ook al vaker genoemd. Het is echter niet altijd een langdurige oplossing. Aangezien we over een paar weken op vakantie gaan laat ik hen toch maar preventief vervangen. Geen zin om straks langs een Duitse snelweg met een wachtend gezin maar me een klepje te gaan zitten open breken. :X

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

cryptapix schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Bij mij klopte dit niet. Ik zag dat blokje bij de linker van de twee sensoren aan de rechterkant, maar de defecte sensor is de rechter.

En zo ziet die schade eruit:
[Afbeelding]
Vreemd en onduidelijk zeg. Maar bij mij is rechtsvoor de sensor met een mini steenslag en de rest niet dus hopelijk in één keer goed.

• Apzoeir
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-06 15:40
Solarman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 05:40:
[...]

Inmiddels draai ik versie 8.13.0 en is de rit historie (Reisgeschiedenis) weer terug.
Oh nice! Maar ik zie de versie 8.13 nog niet in de google play store. Even wachten dus.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Maakt niemand zich zorgen om het feit dat bij Volkswagen alle 3rd party API access is afgesloten, en bijvoorbeeld home-assistant niet meer werkend te krijgen is voor de ID serie?

nieuws: Volkswagen lijkt api af te knijpen, werkt niet meer op Home Assistant

Ik vrees een beetje dat Skoda snel zal volgen (is volgens mij bijna hetzelfde systeem toch?)

Verder nog een vraag:

De afwatering bij mn laadpoort lijkt verstopt te zitten. (Er staat meestal een plasje water onderin als het geregend heeft.) Nou heb ik geprobeerd met een klein stukje flexibele staalkabel het slangetje door te prikken, maar ik loop vast na ca 25cm. Is dat slangetje nog op een andere manier te bereiken? waar zou het moeten uitkomen?

• Mirx_NL
Martijn02 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:09:
Nou heb ik geprobeerd met een klein stukje flexibele staalkabel het slangetje door te prikken, maar ik loop vast na ca 25cm.
Geen idee of het werkt, maar heb je het al geprobeerd met perslucht. Minder last van eventuele bochten en misschien genoeg druk om het in beweging te krijgen als er iets vast zit.

• helloitsme
Martijn02 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:09:
Maakt niemand zich zorgen om het feit dat bij Volkswagen alle 3rd party API access is afgesloten, en bijvoorbeeld home-assistant niet meer werkend te krijgen is voor de ID serie?

nieuws: Volkswagen lijkt api af te knijpen, werkt niet meer op Home Assistant

Ik vrees een beetje dat Skoda snel zal volgen (is volgens mij bijna hetzelfde systeem toch?)
Senaxx in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4"

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:42
rammes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:41:
Maar een hoge kwaliteit all-season kan ook een lager verbruik hebben dan een slechte zomerband. Ga je voor twee sets banden maar om kosten te besparen voor lagere kwaliteit doe je het misschien dus ook niet goed.

Banden blijven hoe dan ook een concessie; winterbanden zijn in Nederland ook een concessie. Als je twee sets banden neemt ben je eigenlijk het beste af met een set zomerbanden en all-season voor de winter.

Ik had voorheen ook twee sets velgen en deed het wisselen zelf; dan is het qua kosten goed te doen maar wel gedoe. Maar, ik rij nog geen 10kkm/jaar en ben heel blij met de overstap naar all-season. Hier ook Continental all-season contact 2. Ik heb de 21" velgen dus zijn ook wel kostbare banden; heb ze nieuwe gekregen bij aankoop misschien de auto maar inruilen als de banden op zijn :9

Heb geen vergelijkingsmateriaal en performance over tijd en levensduur ook onbekend dus geen zinnig woord over te zeggen. Dat vind ik ook het lastige met die bandentests; het zegt niet perse iets over de performance na 10/20/30kkm.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 05-06-2026 12:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb na het verslijten van 2 2e hands Hankook banden voor, deze paar maanden terug vervangen door 2 2e hands Continental Wintercontact TS850P. Alles op 3.0 bar. Ik merk momenteel geen invloed op mijn verbruik. (edit: of rijgedrag) Achter nog 2 2e hands Hankooks zoals op een non-sportline standaard geleverd.
Misschien moet ik voor en achter omwisselen om het meeste profiel achter te hebben?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Senaxx
onetime schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:56:
Ik heb na het verslijten van 2 2e hands Hankook banden voor, deze paar maanden terug vervangen door 2 2e hands Continental Wintercontact TS850P. Alles op 3.0 bar. Ik merk momenteel geen invloed op mijn verbruik. (edit: of rijgedrag) Achter nog 2 2e hands Hankooks zoals op een non-sportline standaard geleverd.
Misschien moet ik voor en achter omwisselen om het meeste profiel achter te hebben?
Je wilt meer profiel aan de voorkant hebben zodat je grip hebt met sturen. Die achterwielen hebben niet zoveel aan meer profiel behalve beetje meer tractie.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Mirx_NL schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Geen idee of het werkt, maar heb je het al geprobeerd met perslucht. Minder last van eventuele bochten en misschien genoeg druk om het in beweging te krijgen als er iets vast zit.
Dat was op zich een briljant idee, maar dat ging dus niet helemaal goed... toen ik de nozzle van luchtpistool op het afvoertje zette, en een beetje duwde plopte zo het slangetje/afvoertje naar binnen... Nu loopt het water dus wel weg, maar ik weet niet waar het nu terecht komt :F

Ik vrees dat ik de laadpoort moet gaan loshalen om 'm weer netjes aan te sluiten. :|

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb de facelift 2025 versie van de Enyaq. Deze heeft 2 USB-C aansluitingen voor de achterbank. Deze zouden (gecombineerd?) 45W moeten kunnen leveren.

Voor op vakantie hebben we van die dvd spelers die gebruik maken van een sigarenaansteker 12V aansluiting. Bij deze auto zit er enkel zo eentje in de koffer wat niet handig is. Ik was dus aan het kijken om een 12V trigger bordje te gebruiken en zo de dvd spelers te voeden vanaf een USB-C aansluiting.

Weet er iemand of de poorten vanachter 12V ondersteunen? Bij mijn weten is 12V geen verplichting in de Power Delivery standaard.

• Giku
Admiral Freebee schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:02:
Ik heb de facelift 2025 versie van de Enyaq. Deze heeft 2 USB-C aansluitingen voor de achterbank. Deze zouden (gecombineerd?) 45W moeten kunnen leveren.

Voor op vakantie hebben we van die dvd spelers die gebruik maken van een sigarenaansteker 12V aansluiting. Bij deze auto zit er enkel zo eentje in de koffer wat niet handig is. Ik was dus aan het kijken om een 12V trigger bordje te gebruiken en zo de dvd spelers te voeden vanaf een USB-C aansluiting.

Weet er iemand of de poorten vanachter 12V ondersteunen? Bij mijn weten is 12V geen verplichting in de Power Delivery standaard.
Als het goed is zit er rechts van die poortjes ook een regulier stopcontact, weet niet wat die levert maar daar kun je misschien wel wat mee?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:42
Voor op vakantie hebben we van die dvd spelers
dvd??? :o :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 17:01
Giku schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Als het goed is zit er rechts van die poortjes ook een regulier stopcontact, weet niet wat die levert maar daar kun je misschien wel wat mee?
Die zitten niet in elk model/pakket ;)

• Taxus
[...]

Dat stopcontact hebben ze geschrapt bij de facelift.

• Admiral Freebee
  • Niet online
[...]

Die zit niet op de facelift, zelfs niet als optie.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Damn, da's een rare keuze van Škoda. Niet dat ik dat stopcontact nu zo vaak gebruik maar ik ben wel blij dat het er is. Ik laad er wel eens m'n laptop of ander elektronisch spul mee op als ik geen USB-C adapter heb.

• Giku
RangedNeedles schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:53:
Damn, da's een rare keuze van Škoda. Niet dat ik dat stopcontact nu zo vaak gebruik maar ik ben wel blij dat het er is. Ik laad er wel eens m'n laptop of ander elektronisch spul mee op als ik geen USB-C adapter heb.
Ja eens, juist voor vakanties en andere gekke uitjes is zo'n stopcontact soms een uitkomst. Raar dat ze die weg hebben gehaald.

• ddgcpeters
Er zullen wel teveel issues zijn geweest. Dat stopcontact wordt gevoed met de 12v accu. Die zal wel te snel leeg gaan/degraderen. Of het was gewoon puur kostenbesparing

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Het stopcontact zit vanaf de laatste modellen er weer in en wordt gevoed via de hoogvolt accu

Ik zou het doen!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik was vanmiddag vissen en met de kofferbak open en de auto niet vergrendeld bleef de 12 volt in de kofferbak actief. Helemaal prima, mooi de compressor koelbox op 4 graden voor het aas en de sapjes. Maar dan gebruik je alleen de 12 volt als ik het goed begrepen heb, ik kwam daar pas zojuist achter dus ik heb een soort van geluk gehad dat die niet plat is gegaan. Althans dat is wat ik begreep tijdens het zoeken op internet na aanleiding van de discussie hier. Ik heb een 07-22 Enyaq. Na even verder zoeken kwam Google ai met deze oplossing. Iemand nog op of aanmerkingen wat betreft het koel willen houden van de koelbox middels de 12 volt in de kofferbak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kvc8GsMG6CcM7HsE1hhfnZSjnxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY9LxZo9yCOtz0ahfBBclYLE.jpg?f=fotoalbum_large

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wordt de HV accu niet alleen gebruikt bij V2L? Dat is het doel ervan dus het lijkt mij dat alle usb of sigaretten aanstekers gewoon op de 12V werken.

• Senaxx
De 12V wordt toch ook bijgeladen vanuit de HV?

Voor zover gebeurt dit automatisch wanneer de auto dit nodig acht.

• onetime
  • Niet online
@Ronald.42 Ik doe wel eens de gordelverlenger erin, zie TS, en hou de sleutel gewoon in mijn zak.
Werkt ook, al weet ik niet hoe lang.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald.42
  • Niet online
Senaxx schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:24:
De 12V wordt toch ook bijgeladen vanuit de HV?

Voor zover gebeurt dit automatisch wanneer de auto dit nodig acht.
Ik kwam er op uit dat dat dus alleen gebeurd als de auto wakker is. Dus niet slechts ontgrendeld met de 12 volt nog actief. Ik wil eigenlijk niet ervaringsdeskundige worden ergens in de rimboe aan de waterkant. :+ ik bedoel de hv accu heeft genoeg power om die koelbox een dag te koelen de 12 volt accu heeft dat uiteraard niet. Dus dan wil je wel zeker weten dat die vol genoeg gehouden wordt.

• ddgcpeters
Wat ik eigenlijk het raarste vind is dat dit al onderwerp van discussie is sinds de lancering van de Enyaq. Hoezo staat dit niet gewoon duidelijk beschreven in een handleiding van Skoda uit.. 8)7

• Admiral Freebee
  • Niet online
rammes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:29:
Het stopcontact zit vanaf de laatste modellen er weer in en wordt gevoed via de hoogvolt accu
Lekker, dan val ik net uit de boot. Ik heb in ieder geval een simpel trigger bordje op de kop getikt en zal het binnenkort testen en hier posten :)

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 19:20
Afgelopen meivakantie hadden we voor het eerst een lange rit met de Enyaq iV 80 MY21 gemaakt, vooral door Duitsland. Hier een paar bevindingen (misschien ook handig voor andere newbies :+)
  1. Laden gaat langzamer dan ik had gehoopt/gedacht, en zeker langzamer dan wat ABRP denkt. Ik had niet helemaal leeggereden en er zijn vast nog andere redenen waarom ik geen hogere laadsnelheid kreeg, maar ik kwam niet boven de 80kW uit. De laadcurve van Fastned op https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80 haal ik bij lange na niet (zie grafiek hieronder).
  2. Ik haal met 10% accudegradatie ongeveer 350km range (met 100% accu), met 130kmh op de snelweg.
  3. Ik had gespiekt bij andere auto's die aan het laden waren, en die bleven ook onder de 100kW (zie foto's hieronder, waren Teslas).
  4. ABRP werkt prima om routes te plannen + destination SoC te berekenen, maar voor en-route laadpunten vinden werkt het matig: er wordt niet aangegeven hoe ver het laadpunt is + het is niet duidelijk hoe ver het omrijden is.
  5. Chargemaps vindt minder laadpunten dan bijv ANWB of ABRP. ABRP vond ik het fijnste werken.
  6. Het was lastig om een laadpaal op een leuke plek te vinden, vaak zijn ze net als benzinepompen op saaie inspiratieloze plekken waar je liever zo snel mogelijk weg gaat (maar dat gaat dus niet met EV itt benzine). Er is een markt voor laadpalen bij een leuk cafeetje :p
  7. Ad-hoc laden was (bijna?) altijd goedkoper dan via mijn abo-loze ANWB laadpas. Ik had verwacht dat het op zijn minst even duur zou zijn, dat was dus niet zo. Met alleen credit card + smartphone/app kun je op veel plaatsen dus ook gewoon laden. Sterker: als je bij Tesla laadt met laadpas is het duurder dan direct via CC betalen
  8. Laden werkt het beste als je eerst start via de app of op de laadpaal en dan de stekker er in doet. Soms had ik eerst de stekker er in en was er al een timeout voordat ik het laden had gestart. Als je de volgorder verkeerd doet dan moest ik wachten op een timeout voordat ik de kabel kon loshalen.
Hier mijn (snel)laadsessies onderweg en thuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEv-s3OAHiZ7FQdJX3WaYAQHlms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/251OyXlIdOFxCKN9obnowFGN.png?f=fotoalbum_large

Hier foto's van ladende Tesla's met <100kW vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8TsudRq3DJhPVKuBiXFRy7U208=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/k37LbMikILIDe3XcSPSxTBTo.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RVa1ajWpN6t3G0owFYtuv4BeCA=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ulGPrPRPiCjMrWF9FIhkMs8t.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Wy04d0OtTLmZdnOioprkkUddW8=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9bXpG8Pnxc0eZcRLRHSSGZd0.gif?f=fotoalbum_tile
Tot slot nog wat sfeerfoto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAdGaN0IY3vQBgt14v4kjYil0YI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8LZUVXjH1gMi7XzT5LNcDZlj.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht16hSqGrke0b_thRJ2Ih5xjujo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ys50KnZpCm4URvFMLVHs4rmk.gif?f=fotoalbum_large

Als iemand nog tips of suggesties heeft hoor ik het graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Atomstar op 06-06-2026 21:35 . Reden: grafiek ge-update ]

• helloitsme
Atomstar schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 01:15:
Afgelopen meivakantie hadden we voor het eerst een lange rit met de Enyaq 80 MY21 gemaakt, vooral door Duitsland. Hier een paar bevindingen (misschien ook handig voor andere newbies :+)
  1. Laden gaat langzamer dan ik had gehoopt/gedacht, en zeker langzamer dan wat ABRP denkt. Ik had niet helemaal leeggereden en er zijn vast nog andere redenen waarom ik geen hogere laadsnelheid kreeg, maar ik kwam niet boven de 80kW uit. De laadcurve van Fastned op https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80 haal ik bij lange na niet (zie grafiek hieronder).
  2. Ik haal met 10% accudegradatie ongeveer 350km range (met 100% accu), met 130kmh op de snelweg.
  3. Ik had gespiekt bij andere auto's die aan het laden waren, en die bleven ook onder de 100kW (zie foto's hieronder, waren Teslas).
  4. ABRP werkt prima om routes te plannen + destination SoC te berekenen, maar voor en-route laadpunten vinden werkt het matig: er wordt niet aangegeven hoe ver het laadpunt is + het is niet duidelijk hoe ver het omrijden is.
  5. Chargemaps vindt minder laadpunten dan bijv ANWB of ABRP. ABRP vond ik het fijnste werken.
  6. Het was lastig om een laadpaal op een leuke plek te vinden, vaak zijn ze net als benzinepompen op saaie inspiratieloze plekken waar je liever zo snel mogelijk weg gaat (maar dat gaat dus niet met EV itt benzine). Er is een markt voor laadpalen bij een leuk cafeetje :p
  7. Ad-hoc laden was (bijna?) altijd goedkoper dan via mijn abo-loze ANWB laadpas. Ik had verwacht dat het op zijn minst even duur zou zijn, dat was dus niet zo. Met alleen credit card + smartphone/app kun je op veel plaatsen dus ook gewoon laden. Sterker: als je bij Tesla laadt met laadpas is het duurder dan direct via CC betalen
  8. Laden werkt het beste als je eerst start via de app of op de laadpaal en dan de stekker er in doet. Soms had ik eerst de stekker er in en was er al een timeout voordat ik het laden had gestart. Als je de volgorder verkeerd doet dan moest ik wachten op een timeout voordat ik de kabel kon loshalen.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

hoe moet ik je grafiek lezen?

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

YouTube: Skoda listens: API policy reversal saves Home Assistant

Skoda pauzeert de veranderingen die home assistant zouden blokkeren.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Afgelopen meivakantie hadden we voor het eerst een lange rit met de Enyaq 80 MY21 gemaakt, vooral door Duitsland. Hier een paar bevindingen (misschien ook handig voor andere newbies :+)
  1. Laden gaat langzamer dan ik had gehoopt/gedacht, en zeker langzamer dan wat ABRP denkt. Ik had niet helemaal leeggereden en er zijn vast nog andere reden]
Ben afgelopen meivakantie ook voor het eerst verder weg gegaan met de Enyaq. Ook een 80 uit 2021 met iets van 8-10% degradatie (afhankelijk van wie het meet). Belangrijkste om echt snel te laden is de temperatuur. Zit je accutemperatuur onder de 20 graden, dan is 80kW laden wel een beetje wat het is. Daarbij moet je ook onder de 20% beginnen overigens. Uiteindelijk komt hij vaak wel boven de 20 graden bij een snellaad-sessie, maar zit je te hoog qua % om nog echt snel te gaan. Bij mij liep hij op naar 89kW maar dat was het wel toen de temperatuur boven de 20 graden kwam.

Bij een echt goede sessie (<20% en > 20 graden) zijn de snelheden ook prima. Ik heb 151 en 157kW gezien op vakantie na de eerste keer laden en/of bij warmer weer. Dus al met al ben ik daarover prima tevreden, evenals de curve. Nee het is geen Zeekr 7X qua snelheid, maar dat wist ik vooraf ook al. Voor de vakantie heb ik het in ieder geval niet als vervelend traag ervaren :)

Edit: als ik je grafiek goed begrijp zijn veel van je snellaad-sessies van 50-100%. Dat is niet echt heel ideaal..

[ Voor 3% gewijzigd door J0YR1D3R op 06-06-2026 15:15 ]

• Mausinho
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:35

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Atomstar Hier ook een IV80 MY21, inmiddels 4,5 jaar in bezit en 200k op de teller waaronder veel lange ritten door Europa.

Zoals hierboven, de essentie is om (veel) langer door te rijden dan hetgeen in jouw grafiek te zien is. Bovendien zakt de laadsnelheid boven de 80% rap in, dus dat heeft weinig zin. Zeker in een land als Duitsland rij ik op de snelweg iha 5%->70/80% afhankelijk van hoeveel tijd ik voor mijn koffie nodig heb. 100kW is voor mij eigenlijk de mentale ondergrens om weer verder te rijden en dat is (uitzonderingen daargelaten) iha prima haalbaar. Ik denk dat het vooral een kwestie is van vertrouwen opbouwen in de auto en de laadinfrastructuur.

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 19:20
J0YR1D3R schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Zit je accutemperatuur onder de 20 graden, dan is 80kW laden wel een beetje wat het is.

Bij een echt goede sessie (<20% en > 20 graden) zijn de snelheden ook prima. Ik heb 151 en 157kW gezien op vakantie na de eerste keer laden en/of bij warmer weer.
Thanks! Goed om te weten dat dit ongeveer 'klopt'.

De grafiek geeft aan bij welke SoC ik start & stop (horizontale as) en welk gemiddeld vermogen ik dan haal (verticale as). Mijn sessies starten idd tussen de 20%-50% en gaan dan tot 80%-100%, dat is niet ideaal, dat begrijp ik, maar ondanks dat zie ik bij de Fastned curve op ev-database het vermogen pas <100kW zakken bij 80% SoC:Afbeeldingslocatie: https://ev-database.org/img/fastcharge/1556-FastchargeCurve.png

Anyway, ik heb nooit op het laden hoeven wachten, de pauzes duurde langer (daarom ook door tot 100%), maar toch had ik verwacht vaker >100kW te zien op basis van deze curve. Mijn hoogste snelheid was 96kW toen ik bij 13% begon bij ±10 graden buitentemperatuur en de accu rond de 30% opgewarmd was naar 20 graden. Ik haalde toen van 13%-44% gemiddeld 82kW.

Ik ben alleen benieuwd hoe dit er in de winter uit ziet. Ik had wel verwacht dat de range zou inzakken, maar had niet goed door dat de laadsnelheid dan ook zo in zou zakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomstar op 06-06-2026 21:46 ]

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:28
Iemand anders die op versie 5.4.3 zit en waar de app aangeeft dat de update mislukt is maar het infotainment in de auto zegt dat er geen updates beschikbaar zijn?

• helloitsme
DutchJackal schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:09:
Iemand anders die op versie 5.4.3 zit en waar de app aangeeft dat de update mislukt is maar het infotainment in de auto zegt dat er geen updates beschikbaar zijn?
Ja. Zelfde probleem. In de auto ook nooit de melding gehad dat ik de update kon installeren.

Contact gehad met de Skoda dealer. Die zeggen dat het door de privacy instellingen kan komen, maar die staan goed bij mij. Mijn auto gaat over een maand naar de dealer, voor zijn eerste check na 2 jaar, dus dan mogen ze er naar kijken.

Maar mocht iemand anders een tip hebben om de update zelf te starten dan hoor ik het graag

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 07-06-2026 09:50 ]

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-06 14:59
DutchJackal schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:09:
Hier idem. in juli gaat hij voor een puddle lampje en dan blazen ze de update er handmatig in.

• Admiral Freebee
  • Niet online

Net even getest met een trigger bordje en usb tester. De poorten vanachter ondersteunen inderdaad enkel 5V, 9V en 15V :/

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:56
Atomstar schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:45:
[...]

De grafiek geeft aan bij welke SoC ik start & stop (horizontale as) en welk gemiddeld vermogen ik dan haal (verticale as). Mijn sessies starten idd tussen de 20%-50% en gaan dan tot 80%-100%, dat is niet ideaal, dat begrijp ik, maar ondanks dat zie ik bij de Fastned curve op ev-database het vermogen pas <100kW zakken bij 80% SoC:[Afbeelding]

Anyway, ik heb nooit op het laden hoeven wachten, de pauzes duurde langer (daarom ook door tot 100%), maar toch had ik verwacht vaker >100kW te zien op basis van deze curve. Mijn hoogste snelheid was 96kW toen ik bij 13% begon bij ±10 graden buitentemperatuur en de accu rond de 30% opgewarmd was naar 20 graden. Ik haalde toen van 13%-44% gemiddeld 82kW.

Ik ben alleen benieuwd hoe dit er in de winter uit ziet. Ik had wel verwacht dat de range zou inzakken, maar had niet goed door dat de laadsnelheid dan ook zo in zou zakken.
In ideale omstandigheden bleef bij mij de laadsnelheid tot ongeveer 75% SoC boven de 100 kwh.

Koude winter is funest. Afgelopen kerstvakantie met vorst teruggereden uit Duitsland. Dramatische snelheden aan de snellader. Warmt ook bijna niet op. Dus lange rit terug geweest uiteindelijk:(

Limbids

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:55

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

[...]

De grafiek geeft aan bij welke SoC ik start & stop (horizontale as) en welk gemiddeld vermogen ik dan haal (verticale as). Mijn sessies starten idd tussen de 20%-50% en gaan dan tot 80%-100%, dat is niet ideaal, dat begrijp ik, maar ondanks dat zie ik bij de Fastned curve op ev-database het vermogen pas <100kW zakken bij 80% SoC:[Afbeelding]
Wat bij mij opviel (Enyaq ‘25 en voorheen ID.3 ‘20) is dat het laadvermogen langer hoog blijft als de sessie met een lagere SoC is gestart. Dat zal wel met de warmte van de accu te maken hebben, maar ik heb het idee dat dat nog steeds speelt nu ik de accu van mijn Enyaq kan voorverwarmen.

• helloitsme
[...]

Ik ben niet helemaal de specialist op dit vlak, maar volgens mij heb ik ooit gelezen dat je curve er anders uitziet afhankelijk van het batterij % waarop je start met laden. Dus als je start met bv 5% zit je bij 70% nog op 100kW, maar als je start op 40%, dan zit je bij 70% niet op 100kW, maar bv maar op 60kW

• BGFG
  • Laatst online: 08:38
En net app versie 8.13.0 uit de Apple Appstore geïnstalleerd. Nu inderdaad rithistorie, zelfs terugwerkend. Geen idee wat ik er mee moet eigenlijk…..

• cryptapix
BGFG schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:12:
En net app versie 8.13.0 uit de Apple Appstore geïnstalleerd. Nu inderdaad rithistorie, zelfs terugwerkend. Geen idee wat ik er mee moet eigenlijk…..
Controleren waar je partner allemaal heen gaat. Toch wel gek eigenlijk; ik wist ergens wel dat ze deze data hebben, maar nu ik het zo zie vind ik dat toch eigenlijk best wel confronterend.

• Ronald.42
  • Niet online
Bij mij overal locatie onbekend maar de kilometers kloppen wel en hij weet nu ook waar ik sta.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

BGFG schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:12:
Daar gaan veel mensen shit mee krijgen.

Ik zou het doen!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 20:31
rammes schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Daar gaan veel mensen shit mee krijgen.
Toyota heeft dit al jaren.
Ik kon zelfs zien war ik elektrisch gereden had en waar niet. Waar ik minder hard moest remmen etc.
Nooit gehoord van problemen met privacy e.d. wat dat betreft.

• Taxus
Misschien kon dit al langer, maar het valt me nu op dat ik in de routeplanner in de iOS app precies kan aangeven welke laadpalen mijn voorkeur hebben en welke ik wil vermijden. Fijne toevoeging!

• BGFG
  • Laatst online: 08:38
cryptapix schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Controleren waar je partner allemaal heen gaat. Toch wel gek eigenlijk; ik wist ergens wel dat ze deze data hebben, maar nu ik het zo zie vind ik dat toch eigenlijk best wel confronterend.

in Home Assistant werkt dit net zo met telefoons. Niet veel nieuws onder de zon. Als je het niet wil, moet je locatie uitzetten lijkt me. Maar dan mis je vast weer wat anders…

• Solarman
  • Niet online
De reisgeschiedenis is alleen zichtbaar in het hoofdaccount, de gastaccounts kunnen dit niet zien.
Skoda is best rijkelijk laat met dit soort info, aziatische auto's hebben dit al vele jaren.
En wanneer iemand nog de naieve gedachte heeft dat er enige vorm van privacy is qua data, en gebruik hiervan, moet ik teleurstellen. Auto's houden meer bij dan wij weten, en wat bijgehouden wordt kan ook worden gelezen door ergens iemand. ;)

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Apzoeir
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-06 15:40
Ik ben nog nieuw in de EV wereld en heb tot op heden altijd thuis geladen.

Volgende week ga ik van België naar Alkmaar in Nederland. Ik moet normaal gezien in 1x wel ginder geraken, maar aan het hotel zijn weinig laadpalen. Vandaar wou ik graag onderweg langs autosnelweg nog eens snelladen tot 80 procent (en intussen koffietje gaan drinken).

Hoe kan ik nu op voorhand uitzoeken waar ik overal terecht kan? Ik gebruik niet de ingebouwde navigatie van Skoda maar ik rij met waze.

Ik heb een laadkaart van Blossom en kan denk'k bij de meeste providers wel terecht behalve Tesla. Prijs speelt minder een rol (laadkaart van mijn werk). Zou gewoon willen weten hoe ik makkelijkst laadlocaties op mijn route op autosnelweg kan vinden.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:54
Apzoeir schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:34:
Ik ben nog nieuw in de EV wereld en heb tot op heden altijd thuis geladen.

Volgende week ga ik van België naar Alkmaar in Nederland. Ik moet normaal gezien in 1x wel ginder geraken, maar aan het hotel zijn weinig laadpalen. Vandaar wou ik graag onderweg langs autosnelweg nog eens snelladen tot 80 procent (en intussen koffietje gaan drinken).

Hoe kan ik nu op voorhand uitzoeken waar ik overal terecht kan? Ik gebruik niet de ingebouwde navigatie van Skoda maar ik rij met waze.

Ik heb een laadkaart van Blossom en kan denk'k bij de meeste providers wel terecht behalve Tesla. Prijs speelt minder een rol (laadkaart van mijn werk). Zou gewoon willen weten hoe ik makkelijkst laadlocaties op mijn route op autosnelweg kan vinden.
Het allergemakkelijkste is het natuurlijk om toch de ingebouwde navigatie te gebruiken, die doet dat namelijk super simpel voor je. Anders zijn er tientallen apps waaronder ABRP, chargemap, chargingtime etc die je hierbij kunnen helpen.

• Adnil21
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-06 16:49
Sinds twee weken heb ik een terugkerende storing in mijn Enyaq 60. Ik krijg de storingen parkeerhulp niet beschikbaar en uitstapwaarschuwing en uitparkeerassistent zijn momenteel niet beschikbaar. Tegelijkertijd is er geen geluid meer (geen radio, geen navigatie, geen apple carplay en geen richtingaanwijzer geluid). Het is heel erg storend. Ik heb nog niet ontdekt wat deze storing triggert.

Vorige week de auto naar de dealer gebracht (na veel gezeur om een snelle afspraak) en je raadt het al: geen storing... Vervolgens het weekend met storingen gereden en gister ook. Op weg naar de dealer: storing weg. Ik word er een beetje gek van, over twee weken gaan we met de auto op vakantie, dan zit ik hier niet op te wachten. De auto is nog geen half jaar oud. Iemand hier een idee wat het kan zijn? Ik krijg met wat google-werk de indruk dat het vaker gebeurt, maar nog niet wat het in het geval van de enyaq kan zijn.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

De Sjeik schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Toyota heeft dit al jaren.
Ik kon zelfs zien war ik elektrisch gereden had en waar niet. Waar ik minder hard moest remmen etc.
Nooit gehoord van problemen met privacy e.d. wat dat betreft.
Het gaat er niet om of het er in zit. Bij mijn Octavia zat het er ook in, prima, maar dat ineens een hele history er bij komt. Naja niet mijn probleem, maar ik veracht dat t mensen gaat verrassen.

Ik zou het doen!

• onetime
  • Niet online
@Adnil21 Kunnen ze de error log dan niet uitlezen?

• onetime
  • Niet online
@Solarman Tijd om eens te proberen wat de Enyaq doet zonder zekering 19.

• Adnil21
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-06 16:49
onetime schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:30:
@Adnil21 Kunnen ze de error log dan niet uitlezen?
Klopt. De dealer (van den Udenhout) geeft aan dat ze geen storingen hebben aangetroffen in de historie.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-06 14:59
cryptapix schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Jammer is dan weer wel dat je niet kunt zien waar de auto rijdt. vandaar dat ik maar een airtag in de auto heb gelegd.

• Solarman
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:33:
@Solarman Tijd om eens te proberen wat de Enyaq doet zonder zekering 19.
Dan gaat het infotainment uit, de E-call werkt niet meer en de verbindingsmodule naar Skoda wordt uitgezet.
Maar daar gaat beslist geen data mee verloren zodra deze er weer inzit is dezelfde data nog aanwezig en wordt verstuurd, alleen misschien niet meer zichtbaar voor de berijder en/of in MySkoda.

Of je moet de zekering eruit laten zodat het niet meer verzonden wordt maar dat is wel één van de minst slimste acties die je kan uitvoeren, en sowieso zal deze er bij APK er toch weer in moeten. ;)

Sommige acties veroorzaken dat data niet meer beschikbaar is voor de berijder, zo kan je de auto verkopen zonder dat jouw data inzichtelijk is voor de nieuwe eigenaar, maar reken er maar op dat al de data wel opgeslagen is.

• Senaxx
Adnil21 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:31:
Sinds twee weken heb ik een terugkerende storing in mijn Enyaq 60. Ik krijg de storingen parkeerhulp niet beschikbaar en uitstapwaarschuwing en uitparkeerassistent zijn momenteel niet beschikbaar. Tegelijkertijd is er geen geluid meer (geen radio, geen navigatie, geen apple carplay en geen richtingaanwijzer geluid). Het is heel erg storend. Ik heb nog niet ontdekt wat deze storing triggert.

Vorige week de auto naar de dealer gebracht (na veel gezeur om een snelle afspraak) en je raadt het al: geen storing... Vervolgens het weekend met storingen gereden en gister ook. Op weg naar de dealer: storing weg. Ik word er een beetje gek van, over twee weken gaan we met de auto op vakantie, dan zit ik hier niet op te wachten. De auto is nog geen half jaar oud. Iemand hier een idee wat het kan zijn? Ik krijg met wat google-werk de indruk dat het vaker gebeurt, maar nog niet wat het in het geval van de enyaq kan zijn.
Als het gebeurt zou ik het gewoon filmen zodat je kan aantonen wat er gebeurt. Dit heeft mij wel eens geholpen om discussies te voorkomen die je dus nu met je dealer hebt.

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 20:31
rammes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Het gaat er niet om of het er in zit. Bij mijn Octavia zat het er ook in, prima, maar dat ineens een hele history er bij komt. Naja niet mijn probleem, maar ik veracht dat t mensen gaat verrassen.
Je kan de rit gegevens ook niet verwijderen.
De mensen die dit een probleem vinden zoeken zich waarschijnlijk wezenloos naar de incognito modus >:)

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:57
Ik overweeg om een iv 60 uit 2021 first edition aan te schaffen. De kunststof van de spoiler en achterbumper zien er een beetje verweerd uit en de verkoper zegt dat dit door het poetswerk komt. Ik vraag me af of dat wel zo is, en zo niet of dat simpel te herstellen is ;)

De rand van de bumper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8K3XFzTLYQ6fIho5DRxzYZb1ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JipbgzoLpKDAdpBpjepYOQ8w.jpg?f=fotoalbum_large

En de spoiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZxgbqONOyiSDQegD_7tD9kGrCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqg6xT2QPEkVKDAcEbEHdz2N.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand hier ervaring mee of een mening over?
Het gaat om deze overigens :)

• burniej
  • Niet online
Fr1ek schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:17:
Ik overweeg om een iv 60 uit 2021 first edition aan te schaffen. De kunststof van de spoiler en achterbumper zien er een beetje verweerd uit en de verkoper zegt dat dit door het poetswerk komt. Ik vraag me af of dat wel zo is, en zo niet of dat simpel te herstellen is ;)

De rand van de bumper:

[Afbeelding]

En de spoiler:

[Afbeelding]

Iemand hier ervaring mee of een mening over?
Het gaat om deze overigens :)
Geen expert op dit gebied, maar kan dit het resultaat zijn van niet netjes werken tijdens herstelwerkzaamheden (uitdeuken en daarna spuiten/aflakken)? Is er schadegeschiedenis?

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:57
Ik heb niet de indruk dat spoiler of bumper gespoten zijn, dus ik denk dat dat het niet is.
Volgens kentekencheck.nl is er in ieder geval geen schade geweest.

• burniej
  • Niet online
Ik doelde eerder op het spuiten van metalen delen en slecht afplakken van de kunstof delen, waardoor er lak of andere middelen in aanraking zijn gekomen met het kunststof?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.