• uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:02
Toch redelijk verwarrend allemaal. Ik denk kortom dat het nog wat te vroeg/prijzig is voor v2x jammer genoeg. Sigenergy heeft blijkbaar ook een aparte omvormer nodig die dan ook weer +3k gaat kosten.

Zijn los hiervan tips te krijgen over welke laadpalen interessant zijn nu?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48
uwedp schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:26:
Toch redelijk verwarrend allemaal. Ik denk kortom dat het nog wat te vroeg/prijzig is voor v2x jammer genoeg. Sigenergy heeft blijkbaar ook een aparte omvormer nodig die dan ook weer +3k gaat kosten.

Zijn los hiervan tips te krijgen over welke laadpalen interessant zijn nu?
Daar is een draadje voor

Thuisladen van je EV deel 2

TLDR: Neem de goedkoopste met MID Meter zodat je ERE Certificaten kan 'verdienen'.

Bovenaan de lijst staat voor velen:

Peblar - Ontwikkeld en geproduceerd in Nederland, geen cloud nodig. nadeel: 'je kan er niet remote bij met een app', weet niet wanneer je remote bij je eigen paal moet, en als ik dat wel dan VPN ik naar huis en kan het wel.

Zaptec Go 2 - Werkt volgens mij ook prima, maar alles gaat via hun cloud

Easee Max - De nieuwe Easee Max, weet niet hoe die heet etc. Zelfde dingen als Zaptec.

Personlijk heb ik van Marktplaats een oude Alfen Eve Single Pro-Line met MID Meter, doet ook gewoon loadbalancing etc

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:21
Martijn02 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Als een laadpaal zit achter dezelfde aansluiting als je huis zit aangesloten kan je de teruggeleverde stroom gewoon in je huis gebruiken zonder dat het door de meter gaat. Alleen bij overproductie zal de stroom worden teruggeduwd het net op. (wat nu met zonnepanelen en thuisaccu's ook het geval is. In feite wordt de auto met V2G/V2H een mobiele thuisaccu)
Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet. Met V2H wordt de auto een thuisbatterij, met V2G kan de auto door de netbeheerder gebruikt worden om stroom terug aan het net te geven, dus voor het balanceren van het net.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): stroom terugleveren aan het net.
  • V2H (Vehicle-to-Home): je huis van stroom voorzien via de auto. Deze wordt hierdoor een soort thuisaccu (met een enorme capaciteit).
  • V2L (Vehicle-to-Load): losse apparaten voeden via een 230V-aansluiting.
  • Andere varianten zoals V2B (Vehicle-to-Building, dus bijvoorbeeld EV’s gebruiken voor het verlagen van piekbelasting van bedrijven) en V2V (Vehicle-to-Vehicle, dus een EV opladen met een andere EV).
Alles over bidirectioneel laden V2X V2G V2H V2L en meer

Limbids

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Limbids schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet. Met V2H wordt de auto een thuisbatterij, met V2G kan de auto door de netbeheerder gebruikt worden om stroom terug aan het net te geven, dus voor het balanceren van het net.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): stroom terugleveren aan het net.
  • V2H (Vehicle-to-Home): je huis van stroom voorzien via de auto. Deze wordt hierdoor een soort thuisaccu (met een enorme capaciteit).
  • V2L (Vehicle-to-Load): losse apparaten voeden via een 230V-aansluiting.
  • Andere varianten zoals V2B (Vehicle-to-Building, dus bijvoorbeeld EV’s gebruiken voor het verlagen van piekbelasting van bedrijven) en V2V (Vehicle-to-Vehicle, dus een EV opladen met een andere EV).
Alles over bidirectioneel laden V2X V2G V2H V2L en meer
Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb nooit het verschil tussen V2G en V2H begrepen. Je laadpaal zit achter je meter. Als een van beide V2x actief is, slorpt je huis in beide gevallen toch die stroom op als er vraag voor is? Je auto lijkt ook mij als één grote batterij over te komen, in beide gevallen. V2B is imho dus ook net hetzelfde, alleen heb je meer palen en auto’s.

Hoe zou de netbeheerder zelfs je auto kunnen aansturen? Hoe verloopt die communicatie dan precies? En wat gaat ervoor zorgen dat mijn oven niet die stroom eerst gaat gebruiken vooraleer die richting het net gaat?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.