• uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:57
Toch redelijk verwarrend allemaal. Ik denk kortom dat het nog wat te vroeg/prijzig is voor v2x jammer genoeg. Sigenergy heeft blijkbaar ook een aparte omvormer nodig die dan ook weer +3k gaat kosten.

Zijn los hiervan tips te krijgen over welke laadpalen interessant zijn nu?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:47
uwedp schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:26:
Toch redelijk verwarrend allemaal. Ik denk kortom dat het nog wat te vroeg/prijzig is voor v2x jammer genoeg. Sigenergy heeft blijkbaar ook een aparte omvormer nodig die dan ook weer +3k gaat kosten.

Zijn los hiervan tips te krijgen over welke laadpalen interessant zijn nu?
Daar is een draadje voor

Thuisladen van je EV deel 2

TLDR: Neem de goedkoopste met MID Meter zodat je ERE Certificaten kan 'verdienen'.

Bovenaan de lijst staat voor velen:

Peblar - Ontwikkeld en geproduceerd in Nederland, geen cloud nodig. nadeel: 'je kan er niet remote bij met een app', weet niet wanneer je remote bij je eigen paal moet, en als ik dat wel dan VPN ik naar huis en kan het wel.

Zaptec Go 2 - Werkt volgens mij ook prima, maar alles gaat via hun cloud

Easee Max - De nieuwe Easee Max, weet niet hoe die heet etc. Zelfde dingen als Zaptec.

Personlijk heb ik van Marktplaats een oude Alfen Eve Single Pro-Line met MID Meter, doet ook gewoon loadbalancing etc

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:41
Martijn02 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Dit klopt volgens mij niet. Als een laadpaal zit achter dezelfde aansluiting als je huis zit aangesloten kan je de teruggeleverde stroom gewoon in je huis gebruiken zonder dat het door de meter gaat. Alleen bij overproductie zal de stroom worden teruggeduwd het net op. (wat nu met zonnepanelen en thuisaccu's ook het geval is. In feite wordt de auto met V2G/V2H een mobiele thuisaccu)
Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet. Met V2H wordt de auto een thuisbatterij, met V2G kan de auto door de netbeheerder gebruikt worden om stroom terug aan het net te geven, dus voor het balanceren van het net.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): stroom terugleveren aan het net.
  • V2H (Vehicle-to-Home): je huis van stroom voorzien via de auto. Deze wordt hierdoor een soort thuisaccu (met een enorme capaciteit).
  • V2L (Vehicle-to-Load): losse apparaten voeden via een 230V-aansluiting.
  • Andere varianten zoals V2B (Vehicle-to-Building, dus bijvoorbeeld EV’s gebruiken voor het verlagen van piekbelasting van bedrijven) en V2V (Vehicle-to-Vehicle, dus een EV opladen met een andere EV).
Alles over bidirectioneel laden V2X V2G V2H V2L en meer

Limbids

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Limbids schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet. Met V2H wordt de auto een thuisbatterij, met V2G kan de auto door de netbeheerder gebruikt worden om stroom terug aan het net te geven, dus voor het balanceren van het net.
  • V2G (Vehicle-to-Grid): stroom terugleveren aan het net.
  • V2H (Vehicle-to-Home): je huis van stroom voorzien via de auto. Deze wordt hierdoor een soort thuisaccu (met een enorme capaciteit).
  • V2L (Vehicle-to-Load): losse apparaten voeden via een 230V-aansluiting.
  • Andere varianten zoals V2B (Vehicle-to-Building, dus bijvoorbeeld EV’s gebruiken voor het verlagen van piekbelasting van bedrijven) en V2V (Vehicle-to-Vehicle, dus een EV opladen met een andere EV).
Alles over bidirectioneel laden V2X V2G V2H V2L en meer
Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb nooit het verschil tussen V2G en V2H begrepen. Je laadpaal zit achter je meter. Als een van beide V2x actief is, slorpt je huis in beide gevallen toch die stroom op als er vraag voor is? Je auto lijkt ook mij als één grote batterij over te komen, in beide gevallen. V2B is imho dus ook net hetzelfde, alleen heb je meer palen en auto’s.

Hoe zou de netbeheerder zelfs je auto kunnen aansturen? Hoe verloopt die communicatie dan precies? En wat gaat ervoor zorgen dat mijn oven niet die stroom eerst gaat gebruiken vooraleer die richting het net gaat?

• Limbids
bbbrumbrum schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:24:
[...]

Sorry, wat jij zegt klopt helaas niet.
Ik heb de link naar de uitleg in mijn reply staan, kwestie van lezen.

Limbids

• bbbrumbrum
  • Niet online
Limbids schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Ik heb de link naar de uitleg in mijn reply staan, kwestie van lezen.
Tsja, ik kan ook naar mijn post linken, dat maakt het nog niet waar. In de link staat overigens iets anders dan wat jij zegt, jij hangt al meer dingen op aan die termen dan de link doet.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Vanmorgen stapte ik de auto in waarbij ik erachter kwam dat het infotainment systeem zich blijkbaar had gereset. Geen idee hoe dat kwam, maar al mijn favoriete radiozenders waren verdwenen en ik moest ook weer diverse stappen doorlopen om alles weer naar wens in te stellen.

Het enige voordeel was dat ik mijn profielfoto weer terug had, die was al een tijdje niet meer zichtbaar.

Herkennen jullie dit? het is overigens een Enyaq Sportline MY 2025

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:50
Hmm vrijdag voor het eerst sinds lange tijd weer eens wezen snelladen. (laatste keer was van de winter ofzo). MY2021 IV60

Had nog 22% over; batterij temperatuur app gaf aan ideaal met 29c. Bij de McDonalds aangesloten kwam niet boven de 40kWh (rond) uit. Ik dacht dit kan natuurlijk ook liggen aan de paal zeker rond 18:00. Daarna doorgereden naar een tesla snellader laadplek (20 plekken en ik was de enige) en daar aangesloten rond de 16%. Ook daar kwam ik boven niet boven de 70 kWh rond uit.

Was in beide gevallen toch de batterij % nog te hoog? Of toch een reden om een diagnose te laten stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSci3x-KXzzosNTR3-yXU4SLNMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZ19N21RBUW50Mp1zPHJd1Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52gxK4OYBBzWXdf0gqgv7n6EF38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foUja2j3VgDKMR5RRzHhrfJw.jpg?f=fotoalbum_large

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 20:27
Senaxx schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:11:
Hmm vrijdag voor het eerst sinds lange tijd weer eens wezen snelladen. (laatste keer was van de winter ofzo). MY2021 IV60

Had nog 22% over; batterij temperatuur app gaf aan ideaal met 29c. Bij de McDonalds aangesloten kwam niet boven de 40kWh (rond) uit. Ik dacht dit kan natuurlijk ook liggen aan de paal zeker rond 18:00. Daarna doorgereden naar een tesla snellader laadplek (20 plekken en ik was de enige) en daar aangesloten rond de 16%. Ook daar kwam ik boven niet boven de 70 kWh rond uit.

Was in beide gevallen toch de batterij % nog te hoog? Of toch een reden om een diagnose te laten stellen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan een combinatie van van alles zijn. Zou me niet direct zorgen maken. Die 40 kW klinkt in ieder geval als een beperking van de laadpaal.

Vorige week onderweg terug met mijn 80 uit 2021 nog de 175 kW aangetikt maar dan moet je tot 8% leeg aankomen en daarvoor lekker hard rijden zodat de batterij lekker op temperatuur is.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38
@Senaxx ik heb ook een 60 en had ook al het gevoel dat bij een SoC van >15% bij aanvang laden, de snelheden niet optimaal zijn. Op langere ritten rijd ik daarom meestal door tot <5%.

• Senaxx
cryptapix schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:24:
@Senaxx ik heb ook een 60 en had ook al het gevoel dat bij een SoC van >15% bij aanvang laden, de snelheden niet optimaal zijn. Op langere ritten rijd ik daarom meestal door tot <5%.
Runner15 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Kan een combinatie van van alles zijn. Zou me niet direct zorgen maken. Die 40 kW klinkt in ieder geval als een beperking van de laadpaal.

Vorige week onderweg terug met mijn 80 uit 2021 nog de 175 kW aangetikt maar dan moet je tot 8% leeg aankomen en daarvoor lekker hard rijden zodat de batterij lekker op temperatuur is.
Dan zal ik nog eens testen met een lager %. Op temperatuur was die zeker met 29c. De app gaf ideaal aan maar dacht altijd dat het meer rond de 20c was dat ideaal was, maar misschien niet met snelladen.

[ Voor 18% gewijzigd door Senaxx op 10-05-2026 13:46 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00
Grappig, ik kwam een filmpje tegen over de nieuwe sleutel bij MY27 versies van de Enyaq en je gaat dus een NFC kaart bij je auto krijgen, die je kan afgeven, bijvoorbeeld als iemand je auto moet verzetten / afslepen. Ik ben wel benieuwd wat dan eigenlijk het voordeel is, want die kaart kan je (denk ik?) niet in de auto laten liggen, dus heb je die alsnog altijd bij je?

YouTube: DER MOBILE DIGITAL KEY - Skoda MJ 27 🔑 I autohaus B13

Verder houdt hij dus ook bij welke instellingen PER sleutel (en dus ook telefoon) zijn vastgelegd en hij past dus rijd-modus, stoel, etc aan op het moment dat je hem unlocked.

[ Voor 14% gewijzigd door sorted.bits op 11-05-2026 07:40 ]

• utbone
  • Laatst online: 18:40
Zo, onze Enyaq 2025 V4.0 heeft ook de update naar 5.4.3 niet overleeft. Liep 2x vast tijdens het updaten. Er moet iets nieuws besteld worden. Het is gelukkig lease, maar ben wel benieuwd wat er dan wordt vervangen. Iemand ervaring?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25
uwedp schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Tevreden van de granny charger? Wij hebben geen laadpaal thuis, en ik twijfel zelf om 1 te laten plaatsen. Zou je adviseren om puur met een granny charger te werken? Ook al zal dit heel traag laden natuurlijk...
Op zich werkt het wel, maar als de auto 20% is dan duurt het wel een een uur of 12 voordat die weer op 80% zit. Ik heb de granny charger als tijdelijke oplossing gebruikt en heb nu een laadpaal thuis om mee te laden.
Toen ik nog geen laadpaal had heb ik een paar keer een openbare laadpaal gebruikt om de auto wat sneller te laden. Als die beschikbaar zijn bij je in de buurt en je hebt geen haast met laden kan je de granny charger gebruiken.

Hail to the king baby!

• RangedNeedles
  • Niet online
urk_forever schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Op zich werkt het wel, maar als de auto 20% is dan duurt het wel een een uur of 12 voordat die weer op 80% zit. Ik heb de granny charger als tijdelijke oplossing gebruikt en heb nu een laadpaal thuis om mee te laden.
Toen ik nog geen laadpaal had heb ik een paar keer een openbare laadpaal gebruikt om de auto wat sneller te laden. Als die beschikbaar zijn bij je in de buurt en je hebt geen haast met laden kan je de granny charger gebruiken.
‘s Nachts is dat geen probleem, toch? Ik laad met een laadpaal vaak het minimum van 6 A in de winter (~1,4 kW). Een granny zit dan eigenlijk nog wat comfortabeler met ~2,3 kW. Afhankelijk van hoeveel km je moet rijden de dag nadien natuurlijk.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:56
Ik heb een granny charger, als "optie" bij mijn lease-auto, voornamelijk uit schrik om niet te kunnen laden ergens. Compleet absurd natuurlijk, weet ik nu, maar goed.
De granny charger doet 10A max op een stopcontact.

Om het capaciteitstarief in Vlaanderen te "omzeilen", laad ik mijn auto ook soms op aan 11A. Dat gaat toch nog behoorlijk vooruit. Laden aan 11A in mijn zekeringkast (2,4kW) levert 2,1kW op in de auto. Van 20% naar 100% met een Enyaq85 duurt dan 30u. Ik heb echter zelden voor dat ik naar 20% ga. Op een nacht (ik activeer mijn laadpaal als ik in bed kruip en zet die af als ik wakker word - opnieuw om capaciteitstarief te omzeilen) laad ik meer dan wat ik op een dag verbuik. Ik ga op een nacht gemakkelijk van 38% naar 60% of +/- 22kWh. Mocht het echt nodig zijn, zou ik dat zonder veel moeite naar 30kWh krijgen.

• uwedp
Welke granny chargers dan? Je hebt "smart" granny chargers bv die rekening houden met dat je zonnepanelen energie geven

• hk12nl
  • Laatst online: 16:24
utbone schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:38:
Zo, onze Enyaq 2025 V4.0 heeft ook de update naar 5.4.3 niet overleeft. Liep 2x vast tijdens het updaten. Er moet iets nieuws besteld worden. Het is gelukkig lease, maar ben wel benieuwd wat er dan wordt vervangen. Iemand ervaring?
Hangt van je situatie af. Ik heb de auto nu sinds september en daarbij ook de grannycharger. Als hij onder de 50 of 60% komt dan zetten wij hem aan de lader (soms ook eerder, hangt er vanaf wat we in de planning hebben). Vaak lukt 20% bijladen in een nacht. Als je veel korte ritten maakt is dit prima bij te houden. Wij hebben echter ook gehad dat we 3 dagen achter elkaar onder Amsterdam moesten zijn voor een kort bezoek, dan kan je het eigenlijk niet 'beladen' met een granny charger. Gelukkig staat er ook een paal aan het einde van de straat en konden we het hier prima mee oplossen. We hebben er nu voor gekozen wel een normale paal te installeren. Dan kunnen we ook meer en sneller met de zonuren laden ipv voornamelijks snachts en met de ERE certificaten kunnen we hem grotendeels weer terug verdienen.

[ Voor 6% gewijzigd door hk12nl op 11-05-2026 16:12 ]

©2004

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:15

rammes

koekebakker 1e klas

Cafe Del Mar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:17:
Ik heb een granny charger, als "optie" bij mijn lease-auto, voornamelijk uit schrik om niet te kunnen laden ergens. Compleet absurd natuurlijk, weet ik nu, maar goed.
De granny charger doet 10A max op een stopcontact.

Om het capaciteitstarief in Vlaanderen te "omzeilen", laad ik mijn auto ook soms op aan 11A. Dat gaat toch nog behoorlijk vooruit. Laden aan 11A in mijn zekeringkast (2,4kW) levert 2,1kW op in de auto. Van 20% naar 100% met een Enyaq85 duurt dan 30u. Ik heb echter zelden voor dat ik naar 20% ga. Op een nacht (ik activeer mijn laadpaal als ik in bed kruip en zet die af als ik wakker word - opnieuw om capaciteitstarief te omzeilen) laad ik meer dan wat ik op een dag verbuik. Ik ga op een nacht gemakkelijk van 38% naar 60% of +/- 22kWh. Mocht het echt nodig zijn, zou ik dat zonder veel moeite naar 30kWh krijgen.
ik heb dat ding destijds met mijn vorige Enyaq gewoon gekocht. 200euro ofzo. Heb hem in zuid Engeland 2x gebruikt, daarna nooit meer hej je weet maarnooit.

Ik zou het doen!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik haak ook maar even aan hier, eind '22 en 70K op de klok. Proefrit heeft me aangenaam verrast vooral de rijhulp systemen die vond ik niet heel vervelend ik had dat wat irritanter verwacht :+ en hij is verassend vlot voor zijn gewicht en omvang.

Nu nog even wachten voor ik hem mag halen dan heb ik mooi de tijd om ergens een laadpaal heen te knutselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRHuXHRNeWshKuqX8DqY16MkUE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZoan6fgKQ2HhaMVxwxHa5aV.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• cryptapix
RangedNeedles schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:09:
[...]

‘s Nachts is dat geen probleem, toch? Ik laad met een laadpaal vaak het minimum van 6 A in de winter (~1,4 kW). Een granny zit dan eigenlijk nog wat comfortabeler met ~2,3 kW. Afhankelijk van hoeveel km je moet rijden de dag nadien natuurlijk.
Heb je dan geen gigantisch laadverlies?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:35
Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:52:
Ik haak ook maar even aan hier, eind '22 en 70K op de klok. Proefrit heeft me aangenaam verrast vooral de rijhulp systemen die vond ik niet heel vervelend ik had dat wat irritanter verwacht :+ en hij is verassend vlot voor zijn gewicht en omvang.

Nu nog even wachten voor ik hem mag halen dan heb ik mooi de tijd om ergens een laadpaal heen te knutselen.

[Afbeelding]
Kan je rechtstreeks je zonnepanelen op aansluiten :+ .
Gefeliciteerd!

• Ronald.42
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:00:
[...]

Kan je rechtstreeks je zonnepanelen op aansluiten :+ .
Gefeliciteerd!
Bedankt!

Inderdaad ik zit nu in het rabbit hole der laappassen en laadpalen. Voor eerst maar een Anwb pas besteld waarmee ik nu zoals ik het zie voor 28cent kan laden 500 meter van mijn huis. Vrijdag haal ik een 11kw met 7.5meter kabel peblar laadpaal voor thuis. Die kan dan weer praten met de HWp1 die ik al heb om zo een groot deel van het jaar uit de panelen te laden.

Wat betreft de Enyaq kan ik voorlopig nog wel even verdwalen in alle tabjes op die tv die erin zit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• RangedNeedles
  • Niet online
cryptapix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:41:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar dat geeft niets. Op donkere dagen wek ik sinds de extra panelen wel net genoeg op om aan 6 A te geraken, uitzonderingen daargelaten. Dus ik gebruik die stroom (incl. de laadverliezen) ofwel doe ik dat niet en heb ik aan de opgewekte stroom helemaal niets. En blijft de auto bovendien leeg.

Of ik dan best geen hogere laadsnelheid instel? Tja, die kut Smappee laadpaal laat zich maar moeilijk bedienen. Maar vooral: hier in BE zit je met dat capaciteitstarief. Ik probeer het piekvermogen zo laag mogelijk te houden terwijl je al best hoog moet zitten om die verliezen te beperken. Plus, gelukkig moet ik ook niet elke dag (ver) de baan op dus de langere tijd om te laden is er wel :)

Momenteel lukt het zo dus, maar ik kan me goed voorstellen dat ik dit ooit ga moeten herzien.

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:58
utbone schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:38:
Er is een video van Electrified Speicher waarin hij de updates behandeld.
Daarin geeft hij ook aan dat de update bij ongeveer de helft van alle Enyaqs fout gaat. Dit werd trouwens ook door Van Udenhout bevestigd toen ik hem daarheen bracht voor de update. Dan geeft de diagnose na de update allerlei storingen aan.

Het komt er in grote lijnen op neer dat er in die auto's allerlei verschillende versies en revisies van onderdelen zitten die niet allemaal even lekker samenwerken met de update. Toen alle auto's nog niet volledig van software afhankelijk waren was dit niet zo'n punt. Maar nu alles software aangedreven is wel. In zo'n geval moet de auto aan de diagnose en gaan ze in de fabriek in Tsjechië kijken wat er moet gebeuren om alles weer te laten werken. Soort maatwerk update zeg maar.

Zo was ik mijn Enyaq ongeveer een week kwijt voordat ik hem weer terug had.

• Cafe Del Mar
cryptapix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:41:
[...]

Reken dat de omvormer in de auto zelf "altijd" 300-500W nodig heeft om te werken.
Dus ja, procentueel gezien heb je hogere laadverliezen en in absolute termen heb je ook hogere laadverliezen: 40kWh laden kan zowel aan 10kW op 4u of 20u aan 2kW -> 4u lang laadverlies lijden of 20u lang, is natuurlijk niet hetzelfde.
Maar het alternatief voor thuisladen is publiek laden. Zelfs als je 100% laadverlies zou hebben, wat niet kan, is thuisladen nog steeds goedkoper. Ik laad thuis (los van de zon of zonnepanelen) op aan €0,25, publiek eerder €0,55-€0,65.

• elektriekert
Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Bedankt!

Inderdaad ik zit nu in het rabbit hole der laappassen en laadpalen. Voor eerst maar een Anwb pas besteld waarmee ik nu zoals ik het zie voor 28cent kan laden 500 meter van mijn huis. Vrijdag haal ik een 11kw met 7.5meter kabel peblar laadpaal voor thuis. Die kan dan weer praten met de HWp1 die ik al heb om zo een groot deel van het jaar uit de panelen te laden.

Wat betreft de Enyaq kan ik voorlopig nog wel even verdwalen in alle tabjes op die tv die erin zit.
offtopic:
Peblar heeft de MID meter erin toch?
Dat is iets wat je nu sowieso wil vanwege de ERE certificaten. Helaas heeft de Zappi die niet en ben toch wel aan het twijfelen of dat niet de way to go is

• Ronald.42
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:50:
[...]
offtopic:
Dat is iets wat je nu sowieso wil vanwege de ERE certificaten. Helaas heeft de Zappi die niet en ben toch wel aan het twijfelen of dat niet de way to go is
Ik neem een tweedehands 11kw die heeft die meter niet. Ding is een half jaar oud maar aardig goedkoper dan een nieuwe 22kw met mid meter en hij heeft nog 2,5 jaar garantie. Al zag ik gister avond weer iets in het nieuws over co2 taks waardoor die ERE certificaten mischien wel lucratiever worden. Nou ja besluit is al genomen we zien later wel weer.

Voor de rest is dat verder idd offtopic 🙈

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:54
Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een Enyaq 60 uit 2024, in Arctic silver :)

Moet al wel weer terug naar de dealer voor de onderhoudsbeurt en activatie van de acc, maar ondertussen heerlijk rijden.

Al wel een eerste vraag, wat betekenen deze icoontjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skI7JDKoO2_8K3uaWVngXILY9DQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iIfOn2NN8CZyPIAbzvoutDe3.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:49
s020506 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:25:
Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een Enyaq 60 uit 2024, in Arctic silver :)

Moet al wel weer terug naar de dealer voor de onderhoudsbeurt en activatie van de acc, maar ondertussen heerlijk rijden.

[Afbeelding]
Volgens mij betekend dit dat er een rotonde aankomt en een bocht, de auto zal dan het tempo verlagen.

• MCMagic
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:08
s020506 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:25:

[Afbeelding]
Inderdaad, je kan alvast "gas" loslaten en de auto remt zelf af. Voor rotondes vind ik het maar zozo werken. Als je niets doet klap je soms alsnog met 35 kmph op de rotonde. Zeker met passagiers is me dat te snel. Dan maar zelf flipperen of in B

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ik gebruik slim laden van Vattenfall met mijn Enyaq en kreeg vandaag deze mail:

Beste klant,

Op 20 mei voert Volkswagen Groep een technische aanpassing door. Daardoor verandert er ook iets voor gebruikers van auto' s van Volkswagen, SEAT, Škoda en Audi. Wij zorgen ervoor dat uw auto automatisch wordt overgezet naar een nieuwe oplossing, zodat u kunt blijven Slim laden. Dit doen wij tussen 12 en 18 mei.

Wat verandert er voor u?

Na de overstap zijn een aantal functies niet meer beschikbaar voor uw auto.

•  

Als u zonnepanelen heeft gekoppeld, heeft deze instelling daarna geen effect meer op het laden van uw auto. Uw auto wordt wel zoveel mogelijk overdag geladen, tussen 12:00 en 16:00 uur. Zo is de kans groot dat u alsnog laadt met uw eigen zonnestroom.

•  

Ook het instellen van een direct laaddoel - waarbij uw auto eerst automatisch oplaadt tot een bepaald percentage - werkt daarna niet meer.

•  

Als er geen vertrektijd is ingesteld op een dag en de auto staat wel aan de oplader, dan wordt er gekeken naar de dagen die wel ingevuld zijn. Stel dat er dan een dag met een vertrektijd om negen uur in de ochtend is en een andere dag met zeven uur in de ochtend, dan wordt uitgegaan van de vroegste vertrektijd.

•  

Heeft u een vast of variabel stroomcontract bij Vattenfall of TijdPrijs? De beloning blijft gelijk: 2,5 cent per slim geladen kWh. Maar de getoonde besparing kan afwijken omdat er geen link meer is met de actuele tarieven.

Wij kijken naar de mogelijkheden om deze functies in de toekomst weer beschikbaar te maken.

Wat blijft hetzelfde

Slim laden blijft gewoon beschikbaar via de Vattenfall Energie-app. U kunt nog steeds uw laadgegevens bekijken en uw gewenste laadniveau en vertrektijden instellen.

Wat moet u doen?

U hoeft niets te doen.

Mijn eerste vraag is eigenlijk, wat gaat VAG aanpassen?

Ik zou het doen!

• elektriekert
rammes schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:26:
Ik gebruik slim laden van Vattenfall met mijn Enyaq en kreeg vandaag deze mail:

Beste klant,

Op 20 mei voert Volkswagen Groep een technische aanpassing door. Daardoor verandert er ook iets voor gebruikers van auto' s van Volkswagen, SEAT, Škoda en Audi. Wij zorgen ervoor dat uw auto automatisch wordt overgezet naar een nieuwe oplossing, zodat u kunt blijven Slim laden. Dit doen wij tussen 12 en 18 mei.

Wat verandert er voor u?

Na de overstap zijn een aantal functies niet meer beschikbaar voor uw auto.

•  

Als u zonnepanelen heeft gekoppeld, heeft deze instelling daarna geen effect meer op het laden van uw auto. Uw auto wordt wel zoveel mogelijk overdag geladen, tussen 12:00 en 16:00 uur. Zo is de kans groot dat u alsnog laadt met uw eigen zonnestroom.

•  

Ook het instellen van een direct laaddoel - waarbij uw auto eerst automatisch oplaadt tot een bepaald percentage - werkt daarna niet meer.

•  

Als er geen vertrektijd is ingesteld op een dag en de auto staat wel aan de oplader, dan wordt er gekeken naar de dagen die wel ingevuld zijn. Stel dat er dan een dag met een vertrektijd om negen uur in de ochtend is en een andere dag met zeven uur in de ochtend, dan wordt uitgegaan van de vroegste vertrektijd.

•  

Heeft u een vast of variabel stroomcontract bij Vattenfall of TijdPrijs? De beloning blijft gelijk: 2,5 cent per slim geladen kWh. Maar de getoonde besparing kan afwijken omdat er geen link meer is met de actuele tarieven.

Wij kijken naar de mogelijkheden om deze functies in de toekomst weer beschikbaar te maken.

Wat blijft hetzelfde

Slim laden blijft gewoon beschikbaar via de Vattenfall Energie-app. U kunt nog steeds uw laadgegevens bekijken en uw gewenste laadniveau en vertrektijden instellen.

Wat moet u doen?

U hoeft niets te doen.

Mijn eerste vraag is eigenlijk, wat gaat VAG aanpassen?
Dat is niet zo slim laden dan :9 .
Ik weet niet wat voor laadpaal je hebt, maar kan je dat niet zelf beter aansturen?

• Apzoeir
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17-05 10:30
Ik zie op facebook groepen dat sommige mensen een sectie "trip history" hebben in de My Skoda app 8.12.0. Maar ik zie dat nergens en ben nochtans geupdate naar die versie van de app.

Uiteindelijk niet uitgerold in België? Iemand een idee?

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

elektriekert schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Dat is niet zo slim laden dan :9 .
Ik weet niet wat voor laadpaal je hebt, maar kan je dat niet zelf beter aansturen?
zeker maar dit levert 2.5 cent per kW op, toch aardig zakcentje

Ik zou het doen!

• bbbrumbrum
  • Niet online
rammes schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:40:
[...]

zeker maar dit levert 2.5 cent per kW op, toch aardig zakcentje
Toch jammer dan dat de Enyaq niet met 22kW kan AC laden… :P

• uwedp
RangedNeedles schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:23:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar dat geeft niets. Op donkere dagen wek ik sinds de extra panelen wel net genoeg op om aan 6 A te geraken, uitzonderingen daargelaten. Dus ik gebruik die stroom (incl. de laadverliezen) ofwel doe ik dat niet en heb ik aan de opgewekte stroom helemaal niets. En blijft de auto bovendien leeg.

Of ik dan best geen hogere laadsnelheid instel? Tja, die kut Smappee laadpaal laat zich maar moeilijk bedienen. Maar vooral: hier in BE zit je met dat capaciteitstarief. Ik probeer het piekvermogen zo laag mogelijk te houden terwijl je al best hoog moet zitten om die verliezen te beperken. Plus, gelukkig moet ik ook niet elke dag (ver) de baan op dus de langere tijd om te laden is er wel :)

Momenteel lukt het zo dus, maar ik kan me goed voorstellen dat ik dit ooit ga moeten herzien.
Net vandaag offerte van een bedrijf gekregen voor de Smappee ev one.

Jij dus niet tevreden van Smappee? (Zelf nog nooit van dat merk gehoord)

• cryptapix
Apzoeir schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:42:
Ik zie op facebook groepen dat sommige mensen een sectie "trip history" hebben in de My Skoda app 8.12.0. Maar ik zie dat nergens en ben nochtans geupdate naar die versie van de app.

Uiteindelijk niet uitgerold in België? Iemand een idee?
Ik vermoed bèta test. Of Android? Ik heb die versie ook niet (iOS, NL).

• Senaxx
elektriekert schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:50:
[...]
offtopic:
Ik had het uitgerekend en ik zou pas na een jaar bijna pas "winst" maken als ik nu de zappi zou moeten omwisselen voor een andere laadpaal. En wie weet hoe lang dit blijft bestaan; de politiek kan er voor 2027 zo weer een stokje voor steken.

• Apzoeir
cryptapix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Ik vermoed bèta test. Of Android? Ik heb die versie ook niet (iOS, NL).
Nee geen beta versie meer. Officiële versie via android.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Apzoeir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 03:24:
[...]

Nee geen beta versie meer. Officiële versie via android.
Deze functie was zover ik weet alleen beschikbaar in de Bèta versie 8.12.0, inmiddels is deze er momenteel weer uit na een update (Ik heb altijd beta versies).

Ik hoop (verwacht) dat deze functie wel weer terug komt

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Apzoeir
Solarman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:05:
[...]

Deze functie was zover ik weet alleen beschikbaar in de Bèta versie 8.12.0, inmiddels is deze er momenteel weer uit na een update (Ik heb altijd beta versies).

Ik hoop (verwacht) dat deze functie wel weer terug komt
Oh das jammer. Ik keek daar wel naar uit.

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:37
Ik heb sinds kort een Enyaq LE uit 2022. De wireless charging pad werkt, maar de telefoon wordt enorm heet. Kan ik dat ook gewoon uitzetten in de settings van de auto?

Skoda Enyaq 2022 Limited Edition 80 || Sony A7III

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:50

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Veneficus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:40:
Ik heb sinds kort een Enyaq LE uit 2022. De wireless charging pad werkt, maar de telefoon wordt enorm heet. Kan ik dat ook gewoon uitzetten in de settings van de auto?
Ja, dat zit ergens in de wageninstellingen. Even het instellingen menu doorzoeken ;)

• elektriekert
Senaxx schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:29:
[...]

Ik had het uitgerekend en ik zou pas na een jaar bijna pas "winst" maken als ik nu de zappi zou moeten omwisselen voor een andere laadpaal. En wie weet hoe lang dit blijft bestaan; de politiek kan er voor 2027 zo weer een stokje voor steken.
Ja, dat blijft de vraag met de overheid :p

• RangedNeedles
  • Niet online
uwedp schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:15:
[...]

Goh, ik heb hier zelf de Smappee EV One staan. Een van de mooiste palen die er is, vind ik persoonlijk. Heel strak, modern, elegant. Imho veel interessanter dan die lelijke, generieke kastjes aan je gevel (zoals die Alfen meuk, yuck :/).

Maar ik mis gewoon zoveel instelmogelijkheden. Ik wil zélf kiezen of dat ding één- of driefasig laadt en met hoeveel ampère dat gebeurt. Want eens die Smappee iets beslist volgens een of ander algoritme, krijg je hem maar moeilijk overtuigd van iets anders. Ik ben de eindgebruiker, ik betaal de elektriciteitsrekening, ik bepaal dus hoe je gaat laden. Nu ja, zou ik toch willen :+

Ik wil dat de paal alle overschot van de PV gebruikt en niet consistent 1-200 W toch naar het net laat vloeien. Ik zou willen dat het ding zich gewoon baseert op de data die uit de P1-poort komt rollen in plaats van inaccurate CT-klemmen, die je bovendien dik betaalt (net zoals alles in hun ecosysteem). Ik heb nog geluk gehad dat de slimme functies gratis zijn, maar als je tegenwoordig klant wordt, zitten er bepaalde dynamische/slimme functies achter een abo.

Of als je hem net inplugt, dat hij altijd voor de fun eens doorknalt richting ~11 kW en dat voor 20-30 seconden volhoudt tot hij doorheeft dat dat eigenlijk gigantisch ver voorbij de door mij ingestelde limiet is, waarna hij het laden pauzeert en pas na 3 minuten effectief begint te laden hoe het hoort en ik dus 3 minuten aan PV-stroom kwijt ben.

Al een paar winters heb ik al wel eens twee (van de drie) fases losgekoppeld in de zekeringkast zodat ik hem wel op het "Standaard" laadschema kan laden en toch iets of wat kan beslissen met hoeveel stroom hij laadt. Want het is óf op drie fasen laden tegen een minimum van 4,1 kW óf tegen 1,3 kW op 1 fase. Het eerste is een te hoog vermogen (hier in BE met capaciteitstarief) en het tweede is met momenten te traag in de winter (wegens hoger verbruik dan). Ik laad op zo'n momenten graag met ~2,5 kW 's nachts om de dag nadien zonder zorgen te geraken waar ik moet geraken.

Wat mij naadloos brengt bij een API. Of eerder het gebrek eraan. Op zich zou dit alles mij niet storen moest ik het ding zelf kunnen aansturen. Helaas. De paal is niet benaderbaar of open. Je hebt het te doen met de cloud van Smappee.

Dus, ben je relatief snel tevreden, boeit het je allemaal zo niet en steek je de kabel gewoon in waarna het verder allemaal wel oké is, sure. Mooi ding. Ik heb echter graag wat meer controle; zeker hier in BE met het capaciteitstarief waarbij ik kortstondige hoge vermogens tot wel 12 maanden "na de feiten" blijf betalen.

Gelukkig is het een mooi product :P Maar als ik opnieuw zou mogen kiezen, neig ik naar zo'n Peblar. Of iets dat V2H is, voor zover dat al echt uitontwikkeld is.

Smappee is overigens een West-Vlaams bedrijf. Best groot hier in BE, je komt het vaak tegen. Maar zoals gezegd, ik neig naar een Nederlands product (Peblar) :)F

• haaibaa2
Senaxx schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 01:29:
[...]

Ik heb expres nu een goedkope Zaptec Go van Marktplaats opgepikt. Ik ben nu maar 200 euro kwijt en kan dan wel gewoon met overschot zonne-energie gaan laden. Die ERE credits wil ik liever niet te veel aan meewerken, vervuilende industrie moeten we toch een keer mee stoppen, ik wil persoonlijk liever niet dat ze mij daar geld voor geven, zodat zij nog even door kunnen gaan met vervuilen, daar ga ik dan met m’n groene gedrag. Maar goed, die verkoper koopt natuurlijk nu wel een Zaptec go 2 voor ERE credits, zo is het ook wel weer helaas.

• uwedp
RangedNeedles schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:42:
[...]

Goh, ik heb hier zelf de Smappee EV One staan. Een van de mooiste palen die er is, vind ik persoonlijk. Heel strak, modern, elegant. Imho veel interessanter dan die lelijke, generieke kastjes aan je gevel (zoals die Alfen meuk, yuck :/).

Maar ik mis gewoon zoveel instelmogelijkheden. Ik wil zélf kiezen of dat ding één- of driefasig laadt en met hoeveel ampère dat gebeurt. Want eens die Smappee iets beslist volgens een of ander algoritme, krijg je hem maar moeilijk overtuigd van iets anders. Ik ben de eindgebruiker, ik betaal de elektriciteitsrekening, ik bepaal dus hoe je gaat laden. Nu ja, zou ik toch willen :+

Ik wil dat de paal alle overschot van de PV gebruikt en niet consistent 1-200 W toch naar het net laat vloeien. Ik zou willen dat het ding zich gewoon baseert op de data die uit de P1-poort komt rollen in plaats van inaccurate CT-klemmen, die je bovendien dik betaalt (net zoals alles in hun ecosysteem). Ik heb nog geluk gehad dat de slimme functies gratis zijn, maar als je tegenwoordig klant wordt, zitten er bepaalde dynamische/slimme functies achter een abo.

Of als je hem net inplugt, dat hij altijd voor de fun eens doorknalt richting ~11 kW en dat voor 20-30 seconden volhoudt tot hij doorheeft dat dat eigenlijk gigantisch ver voorbij de door mij ingestelde limiet is, waarna hij het laden pauzeert en pas na 3 minuten effectief begint te laden hoe het hoort en ik dus 3 minuten aan PV-stroom kwijt ben.

Al een paar winters heb ik al wel eens twee (van de drie) fases losgekoppeld in de zekeringkast zodat ik hem wel op het "Standaard" laadschema kan laden en toch iets of wat kan beslissen met hoeveel stroom hij laadt. Want het is óf op drie fasen laden tegen een minimum van 4,1 kW óf tegen 1,3 kW op 1 fase. Het eerste is een te hoog vermogen (hier in BE met capaciteitstarief) en het tweede is met momenten te traag in de winter (wegens hoger verbruik dan). Ik laad op zo'n momenten graag met ~2,5 kW 's nachts om de dag nadien zonder zorgen te geraken waar ik moet geraken.

Wat mij naadloos brengt bij een API. Of eerder het gebrek eraan. Op zich zou dit alles mij niet storen moest ik het ding zelf kunnen aansturen. Helaas. De paal is niet benaderbaar of open. Je hebt het te doen met de cloud van Smappee.

Dus, ben je relatief snel tevreden, boeit het je allemaal zo niet en steek je de kabel gewoon in waarna het verder allemaal wel oké is, sure. Mooi ding. Ik heb echter graag wat meer controle; zeker hier in BE met het capaciteitstarief waarbij ik kortstondige hoge vermogens tot wel 12 maanden "na de feiten" blijf betalen.

Gelukkig is het een mooi product :P Maar als ik opnieuw zou mogen kiezen, neig ik naar zo'n Peblar. Of iets dat V2H is, voor zover dat al echt uitontwikkeld is.

Smappee is overigens een West-Vlaams bedrijf. Best groot hier in BE, je komt het vaak tegen. Maar zoals gezegd, ik neig naar een Nederlands product (Peblar) :)F
Ok, genoeg redenen om er niet voor te gaan dus😅

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:46
haaibaa2 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Ik heb expres nu een goedkope Zaptec Go van Marktplaats opgepikt. Ik ben nu maar 200 euro kwijt en kan dan wel gewoon met overschot zonne-energie gaan laden. Die ERE credits wil ik liever niet te veel aan meewerken, vervuilende industrie moeten we toch een keer mee stoppen, ik wil persoonlijk liever niet dat ze mij daar geld voor geven, zodat zij nog even door kunnen gaan met vervuilen, daar ga ik dan met m’n groene gedrag. Maar goed, die verkoper koopt natuurlijk nu wel een Zaptec go 2 voor ERE credits, zo is het ook wel weer helaas.
Die ERE's zijn juist om de energie transitie te bevorderen. Benzine rijden wordt duurder en elektrisch laden goekoper. Ik heb daar geen moeite mee. Het is een mooie regeling. Het is geen subsidie van de overheid. Iemand zonder auto betaalt hier dus niet aan mee.

• Cafe Del Mar
uwedp schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:15:
[...]

Niet tevreden?

Mooie paal. En daarmee is alles gezegd.
Schakelt te traag > als er zon is duurt het lang eer ie begint te laden, schakel je een verbruiker in of gaat de zon achter de wolken, ben ik lang electriciteit aan het importeren.
Cloud > de aansturing van het laden gebeurt "in de cloud" en dus geen internet = vage boel
Lege doos > je kan niets instellen, Smappee "regelt het wel voor u", ja dag!

Achter al die nadelen kwam ik natuurlijk maar pas tegen dat de paal er al lang stond :(.

Ik hoorde van mijn installateur dat Smappee overweegt om een abonnement in te voeren om de paal te gebruiken en aan de data te kunnen. Voorlopig heb ik daar nog niets van gezien.

Conclusie: doe uzelf een plezier en zoek iets anders :).

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-05 22:10
Mijn Enyaq 85 wil niet meer AC laden. Laden begint, en na ongeveer 1 minuut stopt het laden. De lader geeft dan aan "wacht op voertuig" en de led bij de laadstekker wordt rood. Bij de openbare laadpaal hetzelfde verhaal. De andere ev laadt wel met dezelfde laadpaal. DC laden geen probleem. Ik heb de zekering van de boordlader er 5 minuten uitgehaald, dat heeft niet geholpen. Maandag staat een afspraak bij de dealer.

• haaibaa2
ikbentochniegek schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:53:
Mijn Enyaq 85 wil niet meer AC laden. Laden begint, en na ongeveer 1 minuut stopt het laden. De lader geeft dan aan "wacht op voertuig" en de led bij de laadstekker wordt rood. Bij de openbare laadpaal hetzelfde verhaal. De andere ev laadt wel met dezelfde laadpaal. DC laden geen probleem. Ik heb de zekering van de boordlader er 5 minuten uitgehaald, dat heeft niet geholpen. Maandag staat een afspraak bij de dealer.
Heb je al een andere kabel geprobeerd? Soms werkt de kabel gewoon niet goed meer.

• ikbentochniegek
haaibaa2 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Heb je al een andere kabel geprobeerd? Soms werkt de kabel gewoon niet goed meer.
Thuis gebruik ik de vaste kabel die aan de laadpaal zit, deze werkt wel bij mijn andere EV. Aan de openbare laadpaal met de losse laadkabel heb ik hetzelfde probleem.

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-05 11:56
ikbentochniegek schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Thuis gebruik ik de vaste kabel die aan de laadpaal zit, deze werkt wel bij mijn andere EV. Aan de openbare laadpaal met de losse laadkabel heb ik hetzelfde probleem.
Heb je een app voor slim laden gekoppeld aan het MySkoda account?

• ikbentochniegek
jesse_s93 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Heb je een app voor slim laden gekoppeld aan het MySkoda account?
Nee. Ik laad gewoon met 11kW, of ik gebruik de stroom limiter in de auto om met 5kW te laden.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

ikbentochniegek schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Nee. Ik laad gewoon met 11kW, of ik gebruik de stroom limiter in de auto om met 5kW te laden.
Verander eens je wachtwoord van se skoda app. App verwijderen inloggen- wachtwoord vergeten aanklikken.

Ik zou het doen!

• ikbentochniegek
rammes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Verander eens je wachtwoord van se skoda app. App verwijderen inloggen- wachtwoord vergeten aanklikken.
En waarom zou de auto dan wel gaan laden? Laden start ik niet vanuit de app, maar gewoon vanuit de auto.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:16
ikbentochniegek schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:57:
[...]

En waarom zou de auto dan wel gaan laden? Laden start ik niet vanuit de app, maar gewoon vanuit de auto.
Niet geschoten is altijd mis

• ikbentochniegek
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Niet geschoten is altijd mis
De skoda/vw/seat apps zijn vrij ruk.
Ik heb onze seat app eens verwijderd vanwege problemen, ik heb daarna de auto er nooit meer terug in gekregen, terwijl hij in de ios app van mijn vrouw er wel in staat. Dezelfde app, ingelogd met hetzelfde account. Dus maar wat proberen met de skoda app voor iets waarvan ik niet inzie waarom het iets zou uitmaken, daar ga ik maar niet aan beginnen. Tenzij er mensen hier vanuit de praktijk herkennen dat laadproblemen worden opgelost door het passwoord in de app te wijzigen.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:48
Fijn de app update! Klimaatregeling en laden zijn geupdate. Het ziet er allemaal iets uitgebreider en logischer uit (mbt iV60).

Helaas hebben ze die beschrijving(vertaling?) van de stroombegrenzing nog niet verbeterd. "Voorkom dat de stroomonderbreker uitschakelt" kan je AANvinken. Dat kan mijn hoofd nog steeds niet aan. 8)7

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kanoet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:28:
Fijn de app update! Klimaatregeling en laden zijn geupdate. Het ziet er allemaal iets uitgebreider en logischer uit (mbt iV60).

Helaas hebben ze die beschrijving(vertaling?) van de stroombegrenzing nog niet verbeterd. "Voorkom dat de stroomonderbreker uitschakelt" kan je AANvinken. Dat kan mijn hoofd nog steeds niet aan. 8)7
In het Engels staat er:
Current limiting
Avoid circuit breaker tripping

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:35

Pazo

Mroaw?

Bij onze Enyaq MY22 worden regelmatig de persoonlijke instellingen vergeten. Zo heb ik de stuur verwarming uit en de sfeerverlichting blauw. Maar het gebeurt met enige regelmaat (2-3x per maand) dat die instellingen vergeten worden en dan staat de stuur verwarming weer aan sfeerverlichting weer wit. Wat kan dat zijn?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Apzoeir
Stomme vraag, maar hoe reageren de remlichten eigenlijk wanneer je in de B-stand aan't rijden bent. Iemand een idee?

1) Als ik de gas volledig los laat, dan vermoed'k dat de remlichten gewoon aan gaan?

2) Wat als ik gewoon de gas een beetje los maar mijn voet nog steeds op de gas hou. Wat dan? Gaan de remlichten dan telkens aan?

• Kodess
Apzoeir schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:42:
Stomme vraag, maar hoe reageren de remlichten eigenlijk wanneer je in de B-stand aan't rijden bent. Iemand een idee?

1) Als ik de gas volledig los laat, dan vermoed'k dat de remlichten gewoon aan gaan?

2) Wat als ik gewoon de gas een beetje los maar mijn voet nog steeds op de gas hou. Wat dan? Gaan de remlichten dan telkens aan?
Er is een bepaalde rem snelheid waarbij ze aangaan, dus als je snelheid 'verliest' met bv 10 km/h/s

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@Apzoeir

Kijk 's avonds terwijl je gaat afremmen eens in de spiegel, dan kun je het aan de intensiteit van rood licht zelf zien en krijg je hier een beetje gevoel bij. Met fietsen drager of aamhanger nog beter zichtbaar.

• elektriekert
Apzoeir schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:42:

Ik zou het moeten opzoeken maar ik meen bij een vertraging van meer dan 3,6m/s (5km/h)

Edit: hier is regelgeving voor, niet gefact checked maar volgens AI is het 1,3 m/s.

[ Voor 19% gewijzigd door elektriekert op 16-05-2026 21:51 ]

• Ocram1969
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-05 13:31
ikbentochniegek schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:53:
Heb 2 maanden geleden hetzelfde gehad bij mijn Enyaq 85 uit 2024. De on board charger was stuk. Is een bekend probleem. Ligt niet aan de slim laden app enz.

Ook openbare laadpalen getest en hetzelfde probleem, na 1-2 min slaat die op rood.

De hoogevolt lader OBC is stuk. DC laden gaat idd wel omdat daar de stroom niet hoeft worden omgezet.

• elektriekert
elektriekert schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Ik zou het moeten opzoeken maar ik meen bij een vertraging van meer dan 3,6m/s (5km/h)

Edit: hier is regelgeving voor, niet gefact checked maar volgens AI is het 1,3 m/s.
@Apzoeir

Nu de facts: https://unece.org/sites/default/files/2022-07/R013Hr4a3e.pdf

• ikbentochniegek
Ocram1969 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:10:
[...]

Heb 2 maanden geleden hetzelfde gehad bij mijn Enyaq 85 uit 2024. De on board charger was stuk. Is een bekend probleem. Ligt niet aan de slim laden app enz.

Ook openbare laadpalen getest en hetzelfde probleem, na 1-2 min slaat die op rood.

De hoogevolt lader OBC is stuk. DC laden gaat idd wel omdat daar de stroom niet hoeft worden omgezet.
Ik heb ook een vermoeden dat het een defecte boordlader betreft. Ik zal de bevindingen hier posten.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:08
Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?

• Cafe Del Mar
Ik ervaar dat niet. Ik heb een MY25 Business (nieuwe mediacenter & BMS, oude snuit).
Als ik de stoelverwarming pas inschakel bij het wegrijden, krijg ik warmte na 2-3 minuten max.

Ik heb iets anders voor: mijn stoelverwarming springt niet op als ik voorverwarming vraag. Mijn stuur is dan warm, de auto ook, maar mijn zetel niet.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:52
Ik heb iets anders voor: mijn stoelverwarming springt niet op als ik voorverwarming vraag. Mijn stuur is dan warm, de auto ook, maar mijn zetel niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-GDGOycvgO_i7RbVfWCdoxNo9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUaH9jiHnAZppWlMHXjmNFNb.jpg?f=fotoalbum_large in de app kun je het iig instellen

• Cafe Del Mar
Dat staat actief, alleen wel op beide zetels (bestuurder + copiloot).
Ik heb het nu veranderd naar "bestuurderszetel", eens zien of het dan wél werkt :).

• Mirx_NL
Het is wel temperatuur afhankelijk, volgens mij moet hetiig onder de 8 zijn.

• cryptapix
Mirx_NL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:25:
Het is wel temperatuur afhankelijk, volgens mij moet hetiig onder de 8 zijn.
Volgens mij onder 11 of 11.5.

• cryptapix
TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:00:
Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?
Mijn stoel is snel warm (2-3 minuten), maar je kunt de stoel ook laten verwarmen bij voorverwarmen. Ik had ook wisselend tijden dat ik in de auto zit, maar 10 minuten voordat ik vertrek zette ik dan handmatig de verwarming aan (via app) en dat werkte prima. Zelfs als ik maar 5 min had, was het echt al wel iets opgewarmd.

• Cafe Del Mar
Cafe Del Mar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:44:
Dat staat actief, alleen wel op beide zetels (bestuurder + copiloot).
Ik heb het nu veranderd naar "bestuurderszetel", eens zien of het dan wél werkt :).
Deze ochtend was het 8,5°C en mijn zetel was niet verwarmd als ik instapte, het stuur en de auto zelf wel.

• Solarman
  • Niet online
TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:00:
Bij mij is de stoel ook binnen 2-3 minuten warm.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• Solarman
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Deze ochtend was het 8,5°C en mijn zetel was niet verwarmd als ik instapte, het stuur en de auto zelf wel.
Dan is er wat anders aan de hand, bij mij is bij voorverwarmen via de app zowel het stuur als de stoel warm.

• ikbentochniegek
ikbentochniegek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:12:
[...]

Ik heb ook een vermoeden dat het een defecte boordlader betreft. Ik zal de bevindingen hier posten.
De Enyaq is weer terug en zoals verwacht was de "hoogvoltage batterij lader" stuk. Deze werd vervangen.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

Martijn02

/* No Comment */

ikbentochniegek schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:46:
[...]

De Enyaq is weer terug en zoals verwacht was de "hoogvoltage batterij lader" stuk. Deze werd vervangen.
Wat kostte dat grapje je? (of de leasemaatschappij?)

• ikbentochniegek
Martijn02 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Wat kostte dat grapje je? (of de leasemaatschappij?)
Het is lease, maar werd vervangen onder garantie. De fabrikant van de lader zal de rekening betalen vermoed ik.

• Kodess
Bumper + matrix koplamp plus ruitensproeier + reservoir voor koplamp vervangen kostte....

6500 inc btw

• cryptapix
Kodess schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:35:
Bumper + matrix koplamp plus ruitensproeier + reservoir voor koplamp vervangen kostte....

6500 inc btw
Aaauuwww. Bij schadehersteller of bij/via dealer?

• Feroz5
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-05 15:43
Gsteren de truuk met zekering 19 moeten uitvoeren (herstellen internetverbinding). Een afspraak bij de dealer kon pas over 5 weken

• Stanh1502
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:10
Onze enyaq (MY23) geeft sporadisch aan dat dat er een systeem update beschikbaar is, maar altijd op een ongelukkig moment. De huidige versie is 3.2. Thuis staat de auto praktisch onder een zendmast, toch is er onder systeeminformatie geen update beschikbaar. Zijn er bepaalde voorwaarde waar aan moet worden voldaan voordat de update zichtbaar wordt?

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Stanh1502 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:40:
Onze enyaq (MY23) geeft sporadisch aan dat dat er een systeem update beschikbaar is, maar altijd op een ongelukkig moment. De huidige versie is 3.2. Thuis staat de auto praktisch onder een zendmast, toch is er onder systeeminformatie geen update beschikbaar. Zijn er bepaalde voorwaarde waar aan moet worden voldaan voordat de update zichtbaar wordt?
Ik adviseer je een dealer afspraak te maken die kan em dan naar de laatste versie updaten

Ik zou het doen!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Stanh1502 (@rammes) Bij de dealer kost in principe geld... Wacht op een keer een geschikt moment.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
onetime schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:33:
@Stanh1502 (@rammes) Bij de dealer kost in principe geld... Wacht op een keer een geschikt moment.
Bij mij heeft de service garage dit gratis gedaan. Lijkt onder de 5/7 jaar onderhoud te vallen?

• Kodess
cryptapix schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Aaauuwww. Bij schadehersteller of bij/via dealer?
schadehersteller en all risk gebruikt, totaal kost het mij nu (inclusief de extra kosten per maand) 750 euro

• Puss
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:02
ddgcpeters schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Bij mij heeft de service garage dit gratis gedaan. Lijkt onder de 5/7 jaar onderhoud te vallen?
Mijne heb ik net gisteren weer opgehaald bij de garage. APK, onderhoud en nog wat andere zaken, maar onder andere ook de software geüpdatet van 3.2 naar 3.8. Voor dat specifieke stukje hoefde ik niks af te rekenen, maar voor de rest mocht er flink betaald worden 😅

Naja, hij rijdt weer (eigenlijk nog steeds) als een zonnetje, een auto koop je nooit omdat het een financiële topinvestering is 😅

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb de Enyaq nu voor de tweede dag, opvallend hoe vlot dat ding van zijn plek komt. Qua rijden voldoet de B stand me prima. Wat ik dan vandaag wel weer had, ik reed achter een andere auto zo rond de 100km/h vervolgens ging ik uitvoegen en gaat dat ding volgas richting de 130 waar de cruise nog op stond want de auto voor hem was weg. Klein leermomentje weer. Lane asist op de snelweg dikke prima maar op de binnenwegen vind ik hem irritant. Voor de rest bijzonder tevreden met dat hok.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Ronald.42 Als je om verbruik geeft en graag zuinig bent, bijvoorbeeld omdat je een groot bereik wilt, weinig slijtage en lang met de banden doen en de rest van de auto, rij dan vooral rustig en gelijkmatig.
En vermeid <B>, want dan levert iedere beweging van je voet extra verbruik op.
Of zoek hoe ik nu weer aan mijn bereik van >600km kom.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ter lering en vermaak wat gebruikers info over bandenslijtage:

Hankook Ion Flexclimate SUV 235/55 R19 onder een M21 iv60. Gekozen vanwege voorkeur all season en het een stille band zou zijn (en zo ervaar ik het ook). Heeft 7.8 mm profiel dus bij afkeur op 1.6 mm maximaal 6.2 mm te 'verslijten'.

Na ~11 maanden en 25k km banden van voor naar achter gewisseld. Rijd ongeveer helft snelweg en helft B-wegen. Slijtage voor: 6.3 mm (links + rechts). Slijtage achter: 5.8mm (links + rechts)

Het lijkt erop dat 75k km prima haalbaar is en indien perfect afrijden 100k km mogelijk is:)

• Ronald.42
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
@Ronald.42 Als je om verbruik geeft en graag zuinig bent, bijvoorbeeld omdat je een groot bereik wilt, weinig slijtage en lang met de banden doen en de rest van de auto, rij dan vooral rustig en gelijkmatig.
Normaal woon werk heb ik niet zoveel haast, maar als je een auto net hebt moet je wel even kijken wat er allemaal kan natuurlijk >:) wat betreft die B ik was in de waan dat je bij afremmen dan regenereert maar dat leverd minder op dan je zou willen? Normaal ben ik wel van op tijd gas los en dan hoef je weinig te remmen, maar in D rolt hij natuurlijk een stuk langer door dan ik gewend was met de ice zal daar even aan moeten wennen dan.

Verbruik vind ik niet heel spannend deze maanden de banden mogen van mij dan wel weer zo lang mogelijk stand houden.

• elektriekert
Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:19:
[...]

Normaal woon werk heb ik niet zoveel haast, maar als je een auto net hebt moet je wel even kijken wat er allemaal kan natuurlijk >:) wat betreft die B ik was in de waan dat je bij afremmen dan regenereert maar dat leverd minder op dan je zou willen? Normaal ben ik wel van op tijd gas los en dan hoef je weinig te remmen, maar in D rolt hij natuurlijk een stuk langer door dan ik gewend was met de ice zal daar even aan moeten wennen dan.

Verbruik vind ik niet heel spannend deze maanden de banden mogen van mij dan wel weer zo lang mogelijk stand houden.
Met regenten verlies je stroom door omzetting, hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk ;) , maar Onetime is meer van het hypermilen, hij doet bijvoorbeeld ook de auto naar N zetten voor het uitrollen.

De "B" stand kan je wel gedoseerd gebruiken natuurlijk. Ik vind de "D" stand met recuperatie in de eerste stand te lang duren.

• Limbids
onetime schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:22:
Wordt een beetje moe van je onzin-berichten over superieure rijstijl en range van >600km.

Hoop dat mede-tweakers dit met een potje zout nemen.

Limbids

• Ronald.42
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Met regenten verlies je stroom door omzetting, hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk ;) , maar Onetime is meer van het hypermilen, hij doet bijvoorbeeld ook de auto naar N zetten voor het uitrollen.

De "B" stand kan je wel gedoseerd gebruiken natuurlijk. Ik vind de "D" stand met recuperatie in de eerste stand te lang duren.
Ik ben vanmorgen van Heerenveen naar Bolsward gereden in de gewone D stand over de snelweg cruise op 110 maakt dat uiteraard geen fuck uit maar als je dan er af gaat en gewoon weer op de binnenwegen zit moet ik wel meer het rempedaal gebruiken in B heb ik dat een stuk minder. Die recuperatie in D kun je ergens instellen dan? Moet ik nog maar even verder zoeken in de menu's. Er valt volgens mij nog van alles te ontdekken. Zo was ik vanmorgen aan het zoeken naar een radio zender toen ik me ineens bedacht dat ik ook gewoon tegen de auto kan zeggen dat hij een bepaalde zender moet zoeken :+

• Mirx_NL
Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Die recuperatie in D kun je ergens instellen dan?
De flippers achter het stuur. 3 niveaus.

Als je niet genoeg afremt rechter flipper gebruiken.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.