Goh, ik heb hier zelf de Smappee EV One staan. Een van de mooiste palen die er is, vind ik persoonlijk. Heel strak, modern, elegant. Imho veel interessanter dan die lelijke, generieke kastjes aan je gevel (zoals die Alfen meuk, yuck

).
Maar ik mis gewoon zoveel instelmogelijkheden. Ik wil zélf kiezen of dat ding één- of driefasig laadt en met hoeveel ampère dat gebeurt. Want eens die Smappee iets beslist volgens een of ander algoritme, krijg je hem maar moeilijk overtuigd van iets anders. Ik ben de eindgebruiker, ik betaal de elektriciteitsrekening, ik bepaal dus hoe je gaat laden. Nu ja, zou ik toch willen
Ik wil dat de paal
alle overschot van de PV gebruikt en niet consistent 1-200 W toch naar het net laat vloeien. Ik zou willen dat het ding zich gewoon baseert op de data die uit de P1-poort komt rollen in plaats van inaccurate CT-klemmen, die je bovendien dik betaalt (net zoals alles in hun ecosysteem). Ik heb nog geluk gehad dat de slimme functies gratis zijn, maar als je tegenwoordig klant wordt, zitten er bepaalde dynamische/slimme functies achter een abo.
Of als je hem net inplugt, dat hij altijd voor de fun eens doorknalt richting ~11 kW en dat voor 20-30 seconden volhoudt tot hij doorheeft dat dat eigenlijk gigantisch ver voorbij de door mij ingestelde limiet is, waarna hij het laden pauzeert en pas na 3 minuten effectief begint te laden hoe het hoort en ik dus 3 minuten aan PV-stroom kwijt ben.
Al een paar winters heb ik al wel eens twee (van de drie) fases losgekoppeld in de zekeringkast zodat ik hem wel op het "Standaard" laadschema kan laden en toch iets of wat kan beslissen met hoeveel stroom hij laadt. Want het is óf op drie fasen laden tegen een minimum van 4,1 kW óf tegen 1,3 kW op 1 fase. Het eerste is een te hoog vermogen (hier in BE met capaciteitstarief) en het tweede is met momenten te traag in de winter (wegens hoger verbruik dan). Ik laad op zo'n momenten graag met ~2,5 kW 's nachts om de dag nadien zonder zorgen te geraken waar ik moet geraken.
Wat mij naadloos brengt bij een API. Of eerder het gebrek eraan. Op zich zou dit alles mij niet storen moest ik het ding
zelf kunnen aansturen. Helaas. De paal is niet benaderbaar of open. Je hebt het te doen met de cloud van Smappee.
Dus, ben je relatief snel tevreden, boeit het je allemaal zo niet en steek je de kabel gewoon in waarna het verder allemaal wel oké is, sure. Mooi ding. Ik heb echter graag wat meer controle; zeker hier in BE met het capaciteitstarief waarbij ik kortstondige hoge vermogens tot wel 12 maanden "na de feiten" blijf betalen.
Gelukkig is het een mooi product

Maar als ik opnieuw zou mogen kiezen, neig ik naar zo'n Peblar. Of iets dat V2H is, voor zover dat al echt uitontwikkeld is.
Smappee is overigens een West-Vlaams bedrijf. Best groot hier in BE, je komt het vaak tegen. Maar zoals gezegd, ik neig naar een Nederlands product (Peblar)