Wat zegt de State of Health nou echt (op zoek naar een ZOE)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 19:35
Blijft toch lastig een 2de hands elektrische auto op zijn waarde schatten. Wat mij betref is de batterij (Sate of Health/SOH) en de slijtage van het interieur (en een nette buitenkant) indicatief voor het gebruik door de vorige eigenaar.

Met name de SOH vind ik lastig, We zij op zoek nar een 2e auto, niet te groot elektrisch waar ik een rit van 200-250 km mee zou moeten kunnen halen, Ons oog is gevallen op een Zoe model R135 met 52kWu accu.

Nou staan er wel wat te koop in de buurt maar wat mij opvalt is dat de SoH vooral onder de 90% is (variërend tussen de 82-87%) en dat bij km standen tussen 50-100k of 100-150k en in 2018-2020. Ik vind dat zelf erg laag...

Na zoeken via google en hier op het forum niet echt duidelijkheid gevonden.

Wat ik al wel gevonden heb is dat er updates gedaan kunnen worden van de software van een BMS of de batterij, dit geeft dan spontaan hogere (maar ook juistere) waardes, hoe kan ik zien of een dergelijke update bijv. mist, zijn er versie tabellen van bijv?

Een paar vragen waarvan ik verwacht dat er genoeg kennis is op GoT om hier (gericht) meer kaas van te maken:
- Wat kan ik verwachten en wat is acceptabel qua SoH van een Zoe it 2019 bij een gegeven km stand?
- IS de SoH 1:1 te vertalen naar de originele range?
- De accu heeft 8 jaar garantie (of een bepaald aantal km), en aanspraak kan je maken bij 75%, als na 5-6 jaar je al 13-18% hebt ingeleverd, hoe lang heb je dan nog totdat de batterij afgeschreven is (<75%)?[
- Waar moet je bij een EV nog meer op letten? Bijv. oudere ZOE's lijken een moto probleem te kunnen krijgen (zag verschillende adds met vermelding van "de motor is recent vervangen ...).?

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

The Wizard

Moderator Mobile
Eigenlijk zou ik persoonlijk alle luchtgekoelde accupacks vermijden, de degradatie blijft gewoon doorgaan.
SOH uitgelezen is een inschatting van de BMS, een update kan dit veranderen doordat de BMS vaak gereset wordt waardoor deze opnieuw moet inleren. Een SOH zal nooit meer omhoog gaan. Het beste is om een lang stuk te rijden met een 100% volle accu, leegrijden tot ca 10% en dan met het verbruik en afstand gaan rekenen, dan heb je een realistische SOH.

Een versie zonder CCS zou ik sowieso laten staan, een snellaad (al is 46 kW niet echt snelladen) mogelijkheid is altijd fijn om te hebben.

Het is onmogelijk aan te geven wanneer een SOH onder de 75% komt, het eerste jaar gaat vaak het hardst, daarna stabiliseert het vaak. Veelvuldig laden bij koude/warme omstandigheden verergert de degradatie, daarom het advies voor een actieve accukoeling.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Maar welke auto's hebben dan wel een coorect gekoelde accu in dit segment. Ik zoek een formaatje Zoe met een echt bereik van ca 250km of meer. Over het algemeen komen deze formaat autotjes niet verder dan 150-200 en zijn er erg weinig modellen op de markt (of nog te jong en daarmee te duur. WIl niet meer dan een 10-12k euro kwijt zijn...

Ook zo leukm dat de specs van oudere modellen veelal niet terug te vinden zijn op de websiten van de fabrikant, allee de nieuwe modellen willen ze pluggen... Ook qua uitvoeringen is het aardig uitzoekwerk welke je nou moet hebben (bijv life intense edition one ...) en dan huur accu's, aangezien ik er niet meer dan 10k km mee zal rijden in het jaar, totaal niet economisch verantwoord om 80 euro per maand of meer te moeten betalen ;)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Let wel op dat er bij de Zoe nog wel eens een accuhuur bij zit.
Dan lijken ze goedkoop maar betaal je per maand nog een flink bedrag aan huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Crxtreem schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:18:
Let wel op dat er bij de Zoe nog wel eens een accuhuur bij zit.
Dan lijken ze goedkoop maar betaal je per maand nog een flink bedrag aan huur.
Klopt, ik kijk alleen naar koopaccu’s, vervelende is vaak dat daar niet op geslecteerd kan worden op de diverse sites en je dus alle resultaten moet napluizen… overigens is het vraagprijs verschil niet zo heel groot, het afkopen van de accu huur is vaak meer dan het verschil tussen een aanbieding tussen huur en koop accu.

Maar goed, is bijv 87% bij een km stand van 60.000 normaal of is er dan iets mis met zo een accu (of het laadgedrag van de vorige eigenaars)?

[ Voor 11% gewijzigd door mjl op 04-03-2025 12:34 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGrenade
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-07 16:49
Een Zoe staat nu niet bekend als het wonderkind binnen de EV-wereld.

Wat voor iets zoek je? Als kleinere auto kan ik de BMW i3 zeker aanraden, erg goede ervaringen mee en kennen weinig tot geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
DutchGrenade schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:05:
Een Zoe staat nu niet bekend als het wonderkind binnen de EV-wereld.

Wat voor iets zoek je? Als kleinere auto kan ik de BMW i3 zeker aanraden, erg goede ervaringen mee en kennen weinig tot geen problemen.
Geen wonder kind maar ik dacht dat de recentere modellen een stuk beter zijn dan in het prille begin… ik zit te kijken naar een auto van 2018 of jonger, maar wellicht hebben ze nooit iets verbeterd..

Ondertussen even gekeken naar de i3, die zijn ook flink duurder, i3 uit 2019 is 19-21000 een Zoë rond de 10-12000 (koopaaccu)

[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 05-03-2025 21:33 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

The Wizard

Moderator Mobile
Kia Niro is een goede optie, of een Hyundai Kona, groot aanbod.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
The Wizard schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:56:
Kia Niro is een goede optie, of een Hyundai Kona, groot aanbod.
Thanx ga ik me ook even in verdiepen :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-07 22:02
Ben je hier al verder mee? Ik haak even aan, want ik kom mogelijk ook op de markt voor zoiets.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Ja het is geen zoe geworden, een Zoë met een goede soh en edition one uitvoering is niet te vinden, meestal is de soh al 90% of minder (2019 model). Voor een nieuwer model met hoge soh (95%+) moet je goed zoeken en dan is het afwachten hoe snel die dan ook nog achteruit gaat.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:09
Ik rij zelf in een Zoe (nu 3 jaar oud) en mijn batterij had laatst (bij de beurt) nog een health van 99%. Ik heb er nu zo'n 30k mee gereden (waarvan 90% langzaam geladen). Ik heb zelf deze variant: ZOE E-TECH Electric R135 Intens (MY 2021).

Erg fijn ding, haal in de winter makkelijk 280 km, en in de zomer komt het dichter bij de 400 km op een volle lading. Vond het toen de beste prijs/kwaliteitsverhouding en heb hem nieuw gekocht met korting + subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
ex87 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:09:
Ik rij zelf in een Zoe (nu 3 jaar oud) en mijn batterij had laatst (bij de beurt) nog een health van 99%. Ik heb er nu zo'n 30k mee gereden (waarvan 90% langzaam geladen). Ik heb zelf deze variant: ZOE E-TECH Electric R135 Intens (MY 2021).

Erg fijn ding, haal in de winter makkelijk 280 km, en in de zomer komt het dichter bij de 400 km op een volle lading. Vond het toen de beste prijs/kwaliteitsverhouding en heb hem nieuw gekocht met korting + subsidie.
Vooral het ‘langzaam’ en spaarzaam laden zal schelen, wellicht dat de nieuwere modellen ook een betere BMS hebben.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:09
mjl schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Vooral het ‘langzaam’ en spaarzaam laden zal schelen, wellicht dat de nieuwere modellen ook een betere BMS hebben.
Is zo. M'n Telsa Model 3 had ik in 2,5 jaar een stuk verder naar beneden in Amerika.. (veel super chargen) niet dat ik daar harde data van had zoals bij Renault maar ik zag het aan me totale beschikbare miles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
ex87 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Is zo. M'n Telsa Model 3 had ik in 2,5 jaar een stuk verder naar beneden in Amerika.. (veel super chargen) niet dat ik daar harde data van had zoals bij Renault maar ik zag het aan me totale beschikbare miles.
Helaas zijn niet alle chauffeurs zo bewust en ‘voorzichtig’ met laden. Het is wel even omdenken, met onze PHEV is het vooral dagelijks laden bij thuiskomst (als de zon schijnt) of in iedergeval voor je volgende ritje, met een ev is tot 30% leeg ook prima dus kan ik een week naar werk heen en weer voor we in het weekend (liefst met zon) weer rustig laten laden, of als je ver weg wil z.s.m. vol laden bijv.

-------

Pagina: 1