Heb het niet gehoord… Maar zou het niet raar vinden als ook race velgen gebalanceerd moeten worden.AzzKickah schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:40:
Ik heb ViaPlay erop maar heb geen interactief en lette ff niet goed op.. Had die commentator het nou over loodjes in de velgen? In de F1? Of hoorde ik dat verkeerd..?
Hier de samenvattingd-vine schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:19:
Updates
McLaren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Red Bull Racing
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ferrari
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Williams
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Racing bulls
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haas
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Audi
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Cadillac
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
RBR ligt een stuk beter tov voorgaande races. Verstappen corrigeert stuk minder.
Ben benieuwd wie er nog zandzakken aan boord heeft, ik gok iedereen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Bij sprint kwalificatie zullen wij het zien.Pierre schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:33:
Die kijk ik morgen wel terug, heb een knetter drukke week achter de rug.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Oke, moet gezegd worden. Het oogde een stuk beter dan de vorige FP's. De kleine aanpassingen lijken te werken. En ja ik begrijp dat Miami een energie zuinig circuit is.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
In ieder geval de beide Mercs.Pierre schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:33:
Geen idee, ik hoorde beide heren volop klagen over de turbo en Sainz ook trouwens.
Uitslag vrije training

Topsnelheden top 10

Topsnelheden top 10
Snelheid is er wel voor Redbull, maar dat was bij de vorige weekenden ook wel. Dat het niet werkt(e) zit m toch vooral in de aërodynamica?
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Wrijft in ogen....Chocoball schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:05:
Uitslag vrije training
[Afbeelding]
Topsnelheden top 10
[Afbeelding]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Tungsten, in de F1AzzKickah schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:40:
Ik heb ViaPlay erop maar heb geen interactief en lette ff niet goed op.. Had die commentator het nou over loodjes in de velgen? In de F1? Of hoorde ik dat verkeerd..?
Zink in de klassen voor ons sterfelijken
Juist racevelgen. Met 300 km/h is een klein onevenwicht iets dramatischer dan bij ons. Zelfs in amateurklassen werken ze met een tolerantie van slechts 1-2 gram.Technofreakz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:17:
[...]
Heb het niet gehoord… Maar zou het niet raar vinden als ook race velgen gebalanceerd moeten worden.
All your base are belong to us
Zou dit misschien in een Tweakers foto-album mogen? Redirect in redirect in redirect werkt heel gaar en sloopt de performance van de hele pagina.Chocoball schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:05:
Uitslag vrije training
[Afbeelding]
Topsnelheden top 10
[Afbeelding]
Normaal haal ik dit soort beeldmateriaal direct van Twitter/X maar daar vind ik ze niet. Deze komen direct vanaf Reddit dus zoveel verschil zou er niet moeten zijn.Ample Energy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:25:
[...]
Zou dit misschien in een Tweakers foto-album mogen? Redirect in redirect in redirect werkt heel gaar en sloopt de performance van de hele pagina.
waar merk je dat aan? persoonlijk merk ik niks op pc en telefoon?Ample Energy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:25:
[...]
Zou dit misschien in een Tweakers foto-album mogen? Redirect in redirect in redirect werkt heel gaar en sloopt de performance van de hele pagina.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Verschil is dat je nu een redirect-service gebruikt om te linken naar een redirect-service. Goede vuistregel is dat bij het linken naar een afbeelding de url moet eindigen in bijvoorbeeld .jpg. Nu forceer je browsers cropping van Reddit te gebruiken terwijl dat helemaal niet nodig is.Chocoball schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:43:
[...]
Normaal haal ik dit soort beeldmateriaal direct van Twitter/X maar daar vind ik ze niet. Deze komen direct vanaf Reddit dus zoveel verschil zou er niet moeten zijn.
Goedenavond! Veel kijkplezier gewenst, laten we hopen op een spannende sprintquali!
Heb de afgelopen maand vrij weinig meegekregen van eventuele ontwikkelingen. Ik ben benieuwd wat we zo gaan zien
Ik moet wachten op de yt samenvatting, al jaren geen F1 pakketje meer sinds F1tv vervelend prijzig werd en ik geen geluk had met de prijsverhoging lotto. En vrijdagavond natuurlijk, dat helpt ook nietStefanVerkerk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:30:
Het is hier net zo rustig als in de pitsstraat bij het groene licht. Hallo?
En Norris lap is verpest door hem.StefanVerkerk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:35:
STR staat stil op de baan.
Daar zaten er een paar wel erg dicht op elkaar naast de parkeerplaats van Stroll
Stroll zorgt ervoor dat bijna iedereen opnieuw moet beginnen
Stroll is uitgestapt, ben benieuwd wat er aan de hand is

Zou RB’s tribute aan Jordan GP ook Katie Price omvatten?
Alonso kan ook straks uitklokken.Mschamp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:41:
Werkuren van Stroll al voorbij
Mercedes zit er niet zo bovenop als dat ze zouden willen tot nu toe lijkt wel.
nggyu nglyd
Hé, een onboard op het rechte stuk met clipping én snelheiddata. Kan dat ook weer afgevinkt worden.
AMR heeft het lek boven
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bizar dat Aston Martin het niet lukt. Zelfs een Cadillac en Audi houden hun auto's rijdende.
nggyu nglyd
VER rijdt bijna de voorvleugel van GAS er af in de pits... wat een drukte weer net.
Of GAS prikt bijna de band van VER lek. Is maar hoe je het bekijkt.StefanVerkerk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:50:
VER rijdt bijna de voorvleugel van GAS er af in de pits... wat een drukte weer net.
Ik zag vooral iemand die precies weet hoe groot z’n auto is. Waarschijnlijk ook het meest op z’n scherpst rijden dat we van de huidige regels kunnen verwachten
Per ongeluk hun motoren aan McLaren gegeven...Exocet schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:56:
Wat is er met Mercedes gebeurt?
Ze hebben hun auto niet doorontwikkeld.Exocet schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:56:
Wat is er met Mercedes gebeurt?
De vraag is vooral of dit zo blijft.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Iets met een meningsverschil over tracklimits met o.a. Bearman begreep ik van SkyF1/F1TV.skimine schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:58:
Waarom zit Lawson nog in de auto?
Gaan we nog hard rijden of hoe zit dat? Pole vorig jaar was 1.26.204.
SQ2 op mediums 2 seconden langzamer, kom op zeg. Die softs gaan dat echt niet goed maken verwacht ik.
SQ2 op mediums 2 seconden langzamer, kom op zeg. Die softs gaan dat echt niet goed maken verwacht ik.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Om in de pits een voorvleugel er af te rijden moet je zelf in de fastlane rijden met de ander die in de slowlane zit? En verkeer in de slowlane moet altijd voorrang geven aan verkeer in de fastlane. Dus het is dan toch echt andersom.StefanVerkerk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:50:
Vorig jaar hadden ze veel meer downforce.max schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:02:
SQ2 op mediums 2 seconden langzamer, kom op zeg. Die softs gaan dat echt niet goed maken verwacht ik.![]()
Je bent op de hoogte van de nieuwe regels dit jaar?max schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:02:
SQ2 op mediums 2 seconden langzamer, kom op zeg. Die softs gaan dat echt niet goed maken verwacht ik.![]()
Maar hier leek Max niet lekker op gang te komen en leek daardoor een gaatje te laten voor GAS?RobertMe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:02:
[...]
Om in de pits een voorvleugel er af te rijden moet je zelf in de fastlane rijden met de ander die in de slowlane zit? En verkeer in de slowlane moet altijd voorrang geven aan verkeer in de fastlane. Dus het is dan toch echt andersom.
I know, en ja.
Maar ondanks alle doorontwikkelingen van de afgelopen weken wordt het er nog steeds niet leuker op. Doet oprecht pijn aan mijn autosport-hart.
Maar ondanks alle doorontwikkelingen van de afgelopen weken wordt het er nog steeds niet leuker op. Doet oprecht pijn aan mijn autosport-hart.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
TURN 6 INCIDENT INVOLVING CAR 23 (ALB) NOTED - TRACK LIMITS (SQ1)
1 May 2026, 23:12:56
FIA STEWARDS: TURN 6 INCIDENT INVOLVING CAR 23 (ALB) WILL BE INVESTIGATED AFTER THE SESSION - TRACK LIMITS (SQ1)
1 May 2026, 23:13:15
Albon straks uit SQ2 gegooid?
1 May 2026, 23:12:56
FIA STEWARDS: TURN 6 INCIDENT INVOLVING CAR 23 (ALB) WILL BE INVESTIGATED AFTER THE SESSION - TRACK LIMITS (SQ1)
1 May 2026, 23:13:15
Albon straks uit SQ2 gegooid?
McLaren lijkt te clippen laatste bocht tot aan finishlijn, zo te horen?
nggyu nglyd
VER klinkt positief op de teamradio trouwens. Is ook wel eens anders geweest dit seizoen.
Met RUS op 6 zeg ik RUS trager dan VER.StefanVerkerk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:14:
VER sneller dan RUS. Zo zo zo zo.
Dat is beter als quali, leuke mix.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat klinkt positief.StefanVerkerk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:15:
VER klinkt positief op de teamradio trouwens. Is ook wel eens anders geweest dit seizoen.
De auto lijkt wat beter geworden te zijn. Ze zijn er nog lang niet, maar beter.
Dat kan je ook zien omdat Max weer eens 1s sneller is dan zijn teamgenoot. Je kan er dus meer uithalen.
Dat kan je ook zien omdat Max weer eens 1s sneller is dan zijn teamgenoot. Je kan er dus meer uithalen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zeker. Mooi dat upgrades werken anders wordt het een saai seizoen.Quad schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:16:
Verrassende uitslag! Mooi.
Max positief op plek 5. Dat voelt vertrouwd uit zijn Torro Rosso tijd natuurlijk.StefanVerkerk schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:15:
Some infinities are bigger than others.
De ingrepen door de FIA hebben, op dit circuit, tot nu toe wel een goede uitwerking moet ik zeggen.
"When you grow up your heart dies"
Blijkt maar weer hoe goed McLaren is in het doorontwikkelen van de auto. Ferrari leek er ook bij te zijn totdat SQ3 kwam. Red Bull is er nog niet, maar wel een stuk dichterbij.
Leuk dat Max 5e staat, maar hij moet ook nog een goede start hebben en gelijk weg kunnen rijden, dat is dit jaar volgens mij nog niet gelukt.
Weinig on boards vandaag, of ligt dat aan mij?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
het is inderdaad een verbetering tozv vorige races/kwalificaties etc.sjaool schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:20:
De ingrepen door de FIA hebben, op dit circuit, tot nu toe wel een goede uitwerking moet ik zeggen.
Elke nieuwe generatie komt met een performance hit, het is appels met peren vergelijken en is geen indicatie van hoe leuk het is ofzo, dat is een apart issue.max schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:02:
2021 vs 2022 waren ze ook een stuk langzamer, Miami was er toen niet maar Abu Dhabi was 1:22.1 om 1:23.8. Dus een groter verschil dan Miami 2025 vs 2026.
Ik acht de kans vrij groot dat laatste generatie van dit tijdperk vergelijkbaar of sneller gaat zijn uiteindelijk tov 2025.
[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 01-05-2026 23:29 ]
Mooie quali, ferrari viel me tegen jammer.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Hadden moeite met de softs, beter op de medium en race pace zou goed zijn aldus Charles.Amaze86 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:29:
Mooie quali, ferrari viel me tegen jammer.
Nee, dat gaat voorlopig niet meer gebeuren. Door de. Ingrepen van de FIA zijn de wagens wat langzamer geworden. Dit moet het racen beter maken dan de eerste races van dit seizoen. Geen wagens die op lange rechte stukken veel snelheid verliezen bijvoorbeeld.max schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:02:
Max heeft heel veel op de mediums gereden. Zegt dat iets over de strategie die Red Bull voor ogen heeft?Sineplex schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:31:
[...]
Hadden moeite met de softs, beter op de medium en race pace zou goed zijn aldus Charles.
Eerder een hard uitsparen voor latersjaool schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:32:
[...]
Max heeft heel veel op de mediums gereden. Zegt dat iets over de strategie die Red Bull voor ogen heeft?
Of hebben ze eindelijk door hoe de Mercedes motor optimaal kan werken? Hoe dan ook, McLaren heeft een goede stap gezet tijdens de lentestop.Sineplex schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:23:
Blijkt maar weer hoe goed McLaren is in het doorontwikkelen van de auto. Ferrari leek er ook bij te zijn totdat SQ3 kwam. Red Bull is er nog niet, maar wel een stuk dichterbij.
Dat is dit jaar inderdaad veel minder dan andere jaren. Ook de radio's trouwensBM schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:24:
Weinig on boards vandaag, of ligt dat aan mij?
Dus werkelijk alles gaat tot op de nanometer maar de velgen moeten worden gebalanceerd? Dat verbaast me.Ample Energy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Tungsten, in de F1![]()
Zink in de klassen voor ons sterfelijken![]()
[...]
Juist racevelgen. Met 300 km/h is een klein onevenwicht iets dramatischer dan bij ons. Zelfs in amateurklassen werken ze met een tolerantie van slechts 1-2 gram.
Die onboard camera's en continue radioverkeer trekken de accu snel leegArjantje72 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:47:
[...]
Dat is dit jaar inderdaad veel minder dan andere jaren. Ook de radio's trouwens
De velg wordt simpel gezegd uit een plaat aluminiumlegering gedrukt en bewerkt. Daarna wordt alles nog gecoat of geanodiseerd. En laten we het ventielsysteem om de banden te kunnen oppompen niet vergeten. En dan laat ik nog 20 kleinere cruciale stappen weg, maar dit is al genoeg om op 1001 punten ergens een gram te verschillen.AzzKickah schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:51:
[...]
Dus werkelijk alles gaat tot op de nanometer maar de velgen moeten worden gebalanceerd? Dat verbaast me.
En als zo’n ding van ongeveer 10 kilo in totaal eenmaal 37 keer per seconde draait, dan is elk minimaal dynamisch onevenwicht genoeg om hem alle kanten op te laten gaan en behoorlijk te vervormen. En dan is in totaal 1-2 gram tungsten met een verwaarloosbaar effect op de aërodynamica toevoegen een heel makkelijke en goedkope oplossing.
En waarom zouden ze het anders doen? Stel je voor, je kunt de gehele velg molecuul voor molecuul 3D-printen om zo de meest gebalanceerde velg ooit te creëren. En dan druk je er een “rubber” (in de praktijk ook vele gecombineerde materialen) band op die slechts 99.999% perfect is en mag je wiel alsnog de scanner in…
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2026
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, is er: Algemeen race topic Deel 3
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
| Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de Officiële Tweakers Discord |
:strip_exif()/f/image/XRqKMCykB4UBz4YDc4o91Hld.jpg?f=fotoalbum_large)