Hier beeld vanuit de helikopter met de inhaalacties van Russell en Verstappen op Leclerc in de laatste meters voor de finishlijn.
https://streamain.com/en/zqGIa0wn4dJgeXX/watch
https://streamain.com/en/zqGIa0wn4dJgeXX/watch
Ik snapte in dit filmpje lang niet wat het probleem van Leclerc nou was. Totdat hij in de laatste bocht naar links stuurt en zijn linker wiel een extra knik maakt. Onwijs gevaarlijk om hier mee door te rijden. Op het rechte stuk had hij behoorlijk wat vaart, als die ophanging er dan mee stopt heb je wel een probleem.G_Dragon schreef op maandag 4 mei 2026 @ 00:34:
Als ik deze beelden zo bekijk valt de straf van Leclerc nog mee, want hij is echt heel gevaarlijk bezig geweest.... Volle snelheid nadat hij ontdekt dat er iets niet goed meer werkt, een rijder komt zelfs buiten de baan hierdoor en dan hem vervolgens weer inhalen en daarna volledig de bocht afsnijden en later weer.... Ligt toch niet aan mij dat dit echt veel zwaarder bestraft had moeten worden?
[Streamable: unnamed]
Flickr PSN ID= cheironnl
Ik ken die "regel" juist met de laatste die genoemd wordt de (verwachte) schuldige is!Shinji schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:40:
[...]
Er wordt wel eens gezegd dat de eerste die genoemd wordt in zo'n UI melding de (verwachte) schuldige is. Nu wordt Verstappen hier als eerste genoemd, maar volgens mij reed Russel bij Verstappen achterop, dus ik zie niet in hoe dit uberhaupt Verstappens schuld had kunnen zijn met uitzondering van een brake check ofzo.
Verder wel eens met racing incident overigens.
"When you grow up your heart dies"
De korte conclusie is denk ik inderdaad: hij remt later.sjaool schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:39:
Het viel mij tijdens de race op dat Max zijn achtervleugel vaak langer open bleef staan dan degene achter hem. Mag dit? Of is dit bij Max mogelijk omdat hij meer op de remmen van de Red Bull vertrouwt?
Dat zal op het rechte stuk, voor de start/finish geweest zijn. Heb het daar ook paar keer gezien. Denk dat het eerder was dat de achterligger niet wil inhalen omdat ze dan het detectiepunt voorbij komen. Dus waarom inhalen als je dan toch zelf weer ingehaald wordt. Dus bewust niet inhalen om er dan de volgende ronde voordeel uit te halen.sjaool schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:39:
Het viel mij tijdens de race op dat Max zijn achtervleugel vaak langer open bleef staan dan degene achter hem. Mag dit? Of is dit bij Max mogelijk omdat hij meer op de remmen van de Red Bull vertrouwt?
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Ik denk dat ze nu wel weten dat ze er niet mee wegkomen, Perez in Australie toen, met die vleugel, nu Leclerc. Maar, 20 seconden straf, je hebt dan iig nog punten. Dus zet je hem niet langs de kant wat eigenlijk wel zou moeten (bij de oranje plek) of rustig doorrijden en dan de pits in. Maar dan heb je dus geen punten, nu wel.cheiron schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:40:
[...]
Ik snapte in dit filmpje lang niet wat het probleem van Leclerc nou was. Totdat hij in de laatste bocht naar links stuurt en zijn linker wiel een extra knik maakt. Onwijs gevaarlijk om hier mee door te rijden. Op het rechte stuk had hij behoorlijk wat vaart, als die ophanging er dan mee stopt heb je wel een probleem.
een treffende spreuk
Het viel wel op hoe vaak hij aan het divebomben was.Plenkske schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:59:
[...]
De korte conclusie is denk ik inderdaad: hij remt later.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik denk dat het probleem niet zozeer zat in het doorrijden, maar in de manier waarop.pro_6or schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:05:
[...]
Ik denk dat ze nu wel weten dat ze er niet mee wegkomen, Perez in Australie toen, met die vleugel, nu Leclerc. Maar, 20 seconden straf, je hebt dan iig nog punten. Dus zet je hem niet langs de kant wat eigenlijk wel zou moeten (bij de oranje plek) of rustig doorrijden en dan de pits in. Maar dan heb je dus geen punten, nu wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Mad-Matt op 04-05-2026 10:58 ]
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Geeft wel aan dat hij meer vertrouwen in zijn voorkant had deze race. Was iets waar hij voorheen toch regelmatig over klaagde. Met dat vertrouwen komen de ellebogen ook meer naar buiten.Spotmatic schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Het viel wel op hoe vaak hij aan het divebomben was.
Als ik vragen mag wie is MLBMad-Matt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:57:
Ik moet zeggen dat ik wel weer genoten heb van de race, het hele kunstmatige gevoel van inhalen is nog niet helemaal weg, maar het leek meer gebalanceerd dan hiervoor.
Max mooie race, ondanks zn fout aan het begin. Triest voor Leclerc, die heeft het toch ook net niet om kampioen te worden. Russel weer z'n typische huilerige gedrag. Antonelli briljant, die jongen gaat het nog ver schoppen. Driftkikker Hadjar weer te gretig, zonde.
MLB weer enorm ongepast gedrag rondom Antonelli, die man moet echt snel weg.
Hij haalt de VCARB niet in. De VCARB laat zich inhalen omdat die blauwe vlaggen krijgt. Als je onboard kijkt bij Leclerc zie je de VCARB duidelijk inhouden na een aantal "blauwe vlaggen".Wild Chocolate schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:45:
[...]
Ik denk dat het probleem niet zozeer zat in het doorrijden, maar in de manier waarop.
Dat iemand na zo'n crash in de laatste ronde probeert terug te "strompelen" is niet raar. En zo lang je daarbij zoveel mogelijk de racelijn vermijdt, is dat ook niet gevaarlijk. Achteropkomers worden gewaarschuwd door vlaggen, en ongetwijfeld door hun engineer. Waar het misgaat, is dat Leclerc op het ene punt langzaam rijdt en op het andere punt weer op volle racesnelheid, en dat hij dat doet door de bochten af te snijden. Hierdoor haalt hij meerdere keren de VCARB in, om vervolgens weer in de weg te rijden.
Ik kan daarmee de redenering achter de 20 seconden straf wel volgen, alleen vind ik dat door de gevaarzetting er 2 strafpunten aan hadden mogen hangen.
Kenhas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:31:
[...]
Hij kon gewoon rijden, zolang het maar niet naar rechts ging. (...)
MBS is Mohammed Ben Sulayem
[ Voor 39% gewijzigd door Wild Chocolate op 04-05-2026 11:39 ]
Mohammed Ben Sulayem, de FIA dictatorpresident
[ Voor 3% gewijzigd door XNL073 op 04-05-2026 11:48 ]
De ophanging was al om zeep, je ziet het wiel bewegen terwijl het ander niet beweegt, hij kan letterlijk niet fatsoenlijk een bocht maken en het wiel zit dan wel met een draad vast aan de auto dus die gaat niet zomaar stuiterend het publiek in maar wat denk je dat er gebeurt als de ophanging helemaal breekt terwijl je 250km/h rijd?Kenhas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:31:
En zo'n drama was het nu ook niet, die schade. Het is niet dat er een wiel kon loskomen of dat de volledig ophanding om zeep was.
Inderdaad niets geks. Hamilton won een keer met een lekke band op drie wielen hinkend. Die had eigenlijk ook een DSQ moeten krijgen toen. Bottas met een lekke achterband waar de vonken van alle kanten vanaf vlogen mocht ook door. Norris zijn afgebroken vleugel mocht ook door. Russells vleugel die bij wat snelheid de weg raakt. Noem maar op, als je al die gevallen uit de race neemt wordt het wel een heel kinderachtig spelletje.Wild Chocolate schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:45:
[...]
Ik denk dat het probleem niet zozeer zat in het doorrijden, maar in de manier waarop.
Dat iemand na zo'n crash in de laatste ronde probeert terug te "strompelen" is niet raar. En zo lang je daarbij zoveel mogelijk de racelijn vermijdt, is dat ook niet gevaarlijk. Achteropkomers worden gewaarschuwd door vlaggen, en ongetwijfeld door hun engineer. Waar het misgaat, is dat Leclerc op het ene punt langzaam rijdt en op het andere punt weer op volle racesnelheid, en dat hij dat doet door de bochten af te snijden. Hierdoor haalt hij meerdere keren de VCARB in, om vervolgens weer in de weg te rijden.
Ik kan daarmee de redenering achter de 20 seconden straf wel volgen, alleen vind ik dat door de gevaarzetting er 2 strafpunten aan hadden mogen hangen.
Uitremmen noem je dat.Spotmatic schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:31:
[...]
Het viel wel op hoe vaak hij aan het divebomben was.
"When you grow up your heart dies"
Terwijl Antonelli minimaal evenveel aan het janken was, maar dat is dan het noemen weer niet waard want geen Russell?Bvanham schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:38:
tja, redelijk vermakelijke race gezien. de 360 in de eerste ronde zorgde voor een leuke inhaalrace in het begin met toch wel flink wat echte uitremacties. De auto van Verstappen lijkt beter voor hem. Jammer van Hadjar die te hard probeerde. Verder Russell de gebruikelijke jankbalk in de auto die behoorlijk aan het mario karten was, heeft best wel wat touches gehad. Antonelli, kleine italiaanse held die het toch maar even doet. Leclerc lekker op stoom maar helaas nog wat Ferrari-gremlins aan te pakken. Jammer dat Mclaren er weer tussen inzit met hun zure opmerkingen.
Op naar Canada.
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
zwaar overdreven. Het wiel bewoog helemaal niet als het andere niet beweegt, behalve in de laatste bocht. Het was net omgekeerd. Het wiel bleef recht terwijl het andere wiel draaide. De stuurstang was om zeep maar de rest van de ophanging deed gewoon zijn werk.FastFred schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:49:
[...]
De ophanging was al om zeep, je ziet het wiel bewegen terwijl het ander niet beweegt, hij kan letterlijk niet fatsoenlijk een bocht maken en het wiel zit dan wel met een draad vast aan de auto dus die gaat niet zomaar stuiterend het publiek in maar wat denk je dat er gebeurt als de ophanging helemaal breekt terwijl je 250km/h rijd?
Dit had een meatball moeten zijn en meteen stopzetten. Of achteraf een DQ.
| Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de Officiële Tweakers Discord |