• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jeroen Vreeken schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 00:55:
Die kans is helemaal niet 0. Die kans is zeer groot. Als je alleen al kijkt naar het aantal personenen dat op tweakers naar een referal zit te vissen, dan weet je al hoeveel er hun laadpaal zonder na te denken overleveren aan diegene die de hoogste winst belooft.

Mijn auto reageert grofweg binnen een seconde. Er zijn inmiddels meerdere ERE inboekers die claimen 20 duizend of meer klanten te hebben. Als je van zo'n inboeker alle laders binnen een seconde laat uit of inschakelen heb je het over een 2 Mega Watt dreun op het energienet. Dat is niet iets wat je zomaar kunt negeren.
Het ging over 40% van de totale hoeveelheid laadpalen in ons land.. die kans is 0.

En dan heeft @0xygen500 een goed punt. Het gaat hier over thuisladers. Die worden gemiddeld gezien zeer weinig gebruikt als je het vergelijkt met laders op straat. Van die 20 duizend laders worden er waarschijnlijk zelden meer dan 5000 tegelijkertijd gebruikt, laat staan allemaal op 11 kW.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

bokkow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 06:24:
[...]

Maar goed. Het gaat nu de laatste 5 pagina’s over OCPP risico’s.. Voorheen als het kort over ERE aangrenzende onderwerpen gaat dan vliegen de waarschuwingen al om de oren. Mag “OCPP-overwegingen” aub net als Joulo naar een eigen topic worden verwezen?
Gezien het volume van ingrepen die binnen MOB alleen al nodig zijn op een dag, kunnen we helaas niet altijd alles tijdig aanpakken en dus zal er soms wat vertraging zijn :> Maar maak vooral een TR aan en ga niet in het topic zelf melden wat je er wel of niet van vindt. Thanks!

Dat gezegd hebbende, heb je verder wel een punt
Modbreak:Bij deze graag weer terug naar de kern van dit topic (dat is OCPP risico/privacy management níet) en wees ook eens wat vriendelijker voor elkaar. Mensen betichten van gezever of kletsen is niet heel erg constructief of wenselijk voor de algehele sfeer.

Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 26-08-2026 08:42 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-10 10:01
Goedemorgen, oriënterend op de verkoop van ERE's en daarmee samenhangend de aanschaf van een nieuwe lader met MID meter lees ik al enige tijd mee.

Nu lees ik heel veel wat je vooral niet moet doen, maar ik ben meer op zoek naar wat ik vooral wel moet doen...en dat lijkt wat onder te sneeuwen.

Om het on-topic te houden zal niet vragen of ik een Peblar Business, Zaptec Go 2, of Easee Charge Max moet kopen. Maar aangezien ik de meter wil laten lopen wil ik wel iets gaan aanschaffen en dan ook iets dat op een wenselijke manier aan inboekers te koppelen is met de huidige kennis. Met andere woorden....

welke (communicatie)functionaliteit moet een lader vandaag de dag liefst bezitten om op een wenselijke manier met de inboeker te babbelen voor de verkoop van ERE's?

Liefst heb ik een plug-and-play oplossing, aangevuld met een instructie om de koppeling te maken, zonder van alles aan elkaar te knutselen. Ik ben dus nadrukkelijk niet op zoek naar de laatste cent, iets minder geld verdienen met zo min mogelijk rompslomp past mij beter.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nietwijk schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:06:
Goedemorgen, oriënterend op de verkoop van ERE's en daarmee samenhangend de aanschaf van een nieuwe lader met MID meter lees ik al enige tijd mee.

Nu lees ik heel veel wat je vooral niet moet doen, maar ik ben meer op zoek naar wat ik vooral wel moet doen...en dat lijkt wat onder te sneeuwen.

Om het on-topic te houden zal niet vragen of ik een Peblar Business, Zaptec Go 2, of Easee Charge Max moet kopen. Maar aangezien ik de meter wil laten lopen wil ik wel iets gaan aanschaffen en dan ook iets dat op een wenselijke manier aan inboekers te koppelen is met de huidige kennis. Met andere woorden....

welke (communicatie)functionaliteit moet een lader vandaag de dag liefst bezitten om op een wenselijke manier met de inboeker te babbelen voor de verkoop van ERE's?

Liefst heb ik een plug-and-play oplossing, aangevuld met een instructie om de koppeling te maken, zonder van alles aan elkaar te knutselen. Ik ben dus nadrukkelijk niet op zoek naar de laatste cent, iets minder geld verdienen met zo min mogelijk rompslomp past mij beter.
Het stukje in je vraag is 'wenselijk'. Daar verschillen de meningen over, gezien de afgelopen pagina's. Dat kun je teruglezen. Kortweg gezegd, twee opties:

- OCCP -> Kan met (vrijwel) alle palen

- Enige andere optie die ik ken is de specifieke combi: Peblar Business <> LekkerLaden

Dat zijn de enige smaken die er zijn.

Dus heb je geen moeite met de OCCP weg, dan kun je alle kanten op. Zelf kies ik voor optie 2.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 11:56

JB

Cédric roelt!

IJsbeer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Het stukje in je vraag is 'wenselijk'. Daar verschillen de meningen over, gezien de afgelopen pagina's. Dat kun je teruglezen. Kortweg gezegd, twee opties:

- OCCP -> Kan met (vrijwel) alle palen

- Enige andere optie die ik ken is de specifieke combi: Peblar Business <> LekkerLaden

Dat zijn de enige smaken die er zijn.

Dus heb je geen moeite met de OCCP weg, dan kun je alle kanten op. Zelf kies ik voor optie 2.
*vooralsnog. oAuth wordt ook aan gewerkt door verschillende fabrikanten icm ERE inboekers.

Mijn boefje is liev!

• IJsbeer
  • Niet online
JB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

*vooralsnog. oAuth wordt ook aan gewerkt door verschillende fabrikanten icm ERE inboekers.
oAuth is een authorisatie protocol. Het gaat om het stukje erna, wat kan je er dan mee. Dat blijft 'fabrikant' specifiek. Ook de API's na de authorisatie zullen specifiek blijven. En idd, ik verwacht niet dat alle inboekers alle palen losse api's gaan bouwen. De grote zullen een aantal grote paalfabrikanten ondersteunen, maar that's it. Zeker ook omdat OCCP, voor de meeste mensen, prima en eenvoudig werkt. Truus en Henk zien alleen dat ze eind van het jaar geld terug krijgen, wat de gevolgen kunnen zijn maakt niet uit. Dus waarom zou de inboeker daar veel geld tegenaan gooien...

• JB

JB

Cédric roelt!

IJsbeer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

oAuth is een authorisatie protocol. Het gaat om het stukje erna, wat kan je er dan mee. Dat blijft 'fabrikant' specifiek. Ook de API's na de authorisatie zullen specifiek blijven. En idd, ik verwacht niet dat alle inboekers alle palen losse api's gaan bouwen. De grote zullen een aantal grote paalfabrikanten ondersteunen, maar that's it. Zeker ook omdat OCCP, voor de meeste mensen, prima en eenvoudig werkt. Truus en Henk zien alleen dat ze eind van het jaar geld terug krijgen, wat de gevolgen kunnen zijn maakt niet uit. Dus waarom zou de inboeker daar veel geld tegenaan gooien...
Dat snap ik :) maar er wordt niet voor niks ingezet op een andere manier dan OCPP, dat is wat ik probeer te zeggen. Ook dan is het belangrijk om te begrijpen wat een ERE inboekverlener kan, maar ze gaan dit vast niet ook inregelen om alleen maar met de voordeur open te integreren. Juist omdat we die vragen stellen op dit moment.

Mijn boefje is liev!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-10 11:24
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 26-08-2026 12:35 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Voor wie het interessant is: Lekkerladen heeft nu een optie voor drie jaar, met 7% extra korting op de commissie.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / VW ID.4 Pro ‘21 / 8000Wp

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 08:32
In de nieuwsbrief van Lekkerladen (27/8/26) werd onder andere het volgende gemeld:
Vanaf nu kun je eenvoudig overstappen op een meerjarencontract:
1-jarig contract: 25% commissie (ons standaardtarief)
2-jarig contract: 22% commissie (3% direct erbij)
3-jarig contract: 18% commissie (7% meer opbrengst, ons scherpste tarief)
De standaard commissie is al best hoog als ik zo verder de tarieven andere aanbieders zie, maar het lijkt mij op dit moment niet verstandig een langere termijn afspraak te maken. Na 1 jaar even evalueren denk ik ;)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:18
BOEFJE_NL schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:25:
In de nieuwsbrief van Lekkerladen (27/8/26) werd onder andere het volgende gemeld:

[...]
De standaard commissie is al best hoog als ik zo verder de tarieven andere aanbieders zie, maar het lijkt mij op dit moment niet verstandig een langere termijn afspraak te maken. Na 1 jaar even evalueren denk ik ;)
Gezien de opbrengsten per kWh veel hoger zijn dan begin dit jaar werd verwacht en er best wat te kiezen is zou het mij niets verbazen als de tarieven gaan zakken richting 10 a 15%. De software is er inmiddels en het inschrijven / voldoen aan nea zaken ook. Als inboeker wil je nu graag meer klanten en niet je bestaande klanten zien weglopen naar een goedkopere partij.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:57

[...]
Ik ben via Zonneplan aangemeld bij Lekkerladen (met 20% commissie). Helaas zie ik in de online omgeving geen mogelijkheid om mij voor 3 jaar te committeren tegen 18%. Of kijk ik mis @Bob Lieftink ?

• TR808
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 12:20

TR808

DJ / Producer

Spixo schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Ik ben via Zonneplan aangemeld bij Lekkerladen (met 20% commissie). Helaas zie ik in de online omgeving geen mogelijkheid om mij voor 3 jaar te committeren tegen 18%. Of kijk ik mis @Bob Lieftink ?
Je moet best een aantal stappen in het aanmeld proces doorlopen. Op het einde kun je kiezen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PUMRX5acy9rcp_6_fLMNrfvz60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hNuD6CtvVKfgk27J9oN9sss1.png?f=user_large

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08-10 14:00
Ik zag de nieuwsbrief ook maar ik wil eerst wel eens wat uitbetalingen en veranderingen in de markt zien voor ik me voor 3 jaar ga vastleggen bij een partij.

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 22:44
snip: niet de bedoeling

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 06-09-2026 18:44 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-10 09:03
Verwijderd, iets te snel gereageerd.

[ Voor 94% gewijzigd door AA42 op 26-08-2026 14:29 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:42
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 06-09-2026 18:45 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vermoed op termijn dat daar wel wat anti-fraude bellen af zullen gaan. Laadprofielen zullen afwijkend zijn t.o.v. een auto.

ERE is strikt bedoeld voor elektrisch vervoer. Niet om allerlei apparatuur in een camper van prik te voorzien.

Als je camper elektrisch is en je via de onboard lader ook je koelkast voorziet.. tsja, dat lijkt me een maasje. Maar gewoon een normale stekker in een laadpaal lijkt mij not done. En ik verwacht dus dat men daar straks controles op uit gaat oefenen. Voertuigen hebben redelijk duidelijke laadprofielen, dus koelkasten en andere zaken gaan zeker opvallen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:05
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 06-09-2026 18:45 ]

• Binkia
Ik kwam die verloopsnoeren tegen en was gewoon nieuwsgierig. Controle is technisch wel mogelijk maar lijkt me lastig uitvoerbaar. Het is een beetje vergelijkbaar met LPG in een camper, je mag het wel gebruiken voor de voortstuwing maar niet voor de verwarming, koken etc.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Binkia schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:01:
Ik kwam die verloopsnoeren tegen en was gewoon nieuwsgierig. Controle is technisch wel mogelijk maar lijkt me lastig uitvoerbaar. Het is een beetje vergelijkbaar met LPG in een camper, je mag het wel gebruiken voor de voortstuwing maar niet voor de verwarming, koken etc.
Waarom denk je dat?

Een laadprofiel voor een auto is makkelijk te detecteren. Doorgaans gedurende lange tijd een hoge stroom over 1 (tot 32A) of 3 fases (typisch 16A per fase), af en toe een dipje mogelijk door loadbalancing of cellen balanceren. Typisch gezien een zachte afbouw naar 0.

Een camper gaat absoluut een ander laadprofiel hebben. Om je een voorbeeld te geven: een auto zal eigenlijk nooit langere tijd onder de 6A laden omdat veel laders dat niet kunnen (enkele uitzondering zoals Tesla daargelaten). Als je een baseload ziet van zeg 100W gedurende lange tijd dan weet je gewoon dat dat geen auto is die eraan hangt.

Zeer makkelijk allemaal.

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

elmo1

Kona Electric jan-2019

Binkia schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:01:
Ik heb verschillende adapters gebruikt vanuit peblar business naar 220v om de AMI van mijn dochter op te kunnen laden is een elektrische brommobiel maar geen een werkte

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 18:28
Het is nog best een gedoe om een laadpaal te overtuigen om stroom te leveren. Het is inmiddels toch meer dan een "domme wandcontactdoos" en de kabel moet de nodige signalen afgeven. Zie ook dit topic waar het uiteindelijk wel is gelukt met een Peblar: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337462

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 08:38
Circuleert er ook een overzicht van laadpalen die geschikt zijn? Met bijv. extra functionaliteiten zoals laden op zonne-energie ja/nee.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:18
Glashelder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Een laadprofiel voor een auto is makkelijk te detecteren. Doorgaans gedurende lange tijd een hoge stroom over 1 (tot 32A) of 3 fases (typisch 16A per fase), af en toe een dipje mogelijk door loadbalancing of cellen balanceren. Typisch gezien een zachte afbouw naar 0.
Bij mij schommelt het alle kanten op als er wat bewolking is of de airfryer aangaat. Via OCPP wordt er volgens mij 1x per 15 mimuten een meterstand verstuurd. Lijkt me niet te doen als ik heel eerlijk ben.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
PSP123 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:19:
Circuleert er ook een overzicht van laadpalen die geschikt zijn? Met bijv. extra functionaliteiten zoals laden op zonne-energie ja/nee.
Vraag het eens hier: Thuisladen van je EV deel 2

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

denneappel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

Bij mij schommelt het alle kanten op als er wat bewolking is of de airfryer aangaat. Via OCPP wordt er volgens mij 1x per 15 mimuten een meterstand verstuurd. Lijkt me niet te doen als ik heel eerlijk ben.
Met OCPP kan de backend aangeven hoe vaak de laadpaal een meterstand moet sturen tijdens een actieve transactie. Dat is geen vaststaand gegeven (dat kan bijv. ook elke 60 seconde zijn).

En alle kanten opschommelen kan heel logisch zijn met een lader. Blijft staan dat een camper die alleen wat interne appratuur voedt een heel ander profiel laat zien. Een sessie die gedurende 3 dagen actief is en gemiddeld 35w trekt.. dat is duidelijk een koelkast en geen auto of ander vervoersmiddel.

Een auto gaat naar de suspendedev status als die vol is en zal dan doorgaans uit zichzelf geen stroom meer trekken tenzij het interieur wordt gekoeld of verwarmd. Doorgaans zul je een auto daarna loskoppelen..

Een sessie die dagen blijft hangen in 'charging' is op zichzelf al verdacht. Overigens verwacht ik om deze redenen alleen al dat alle inboekers OCPP zullen gaan eisen. Voor betere anti-fraude detectie.

• 0xygen500
Glashelder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:54:
Ik vermoed op termijn dat daar wel wat anti-fraude bellen af zullen gaan. Laadprofielen zullen afwijkend zijn t.o.v. een auto.

ERE is strikt bedoeld voor elektrisch vervoer. Niet om allerlei apparatuur in een camper van prik te voorzien.

Als je camper elektrisch is en je via de onboard lader ook je koelkast voorziet.. tsja, dat lijkt me een maasje. Maar gewoon een normale stekker in een laadpaal lijkt mij not done. En ik verwacht dus dat men daar straks controles op uit gaat oefenen. Voertuigen hebben redelijk duidelijke laadprofielen, dus koelkasten en andere zaken gaan zeker opvallen.
Oh ik was in de veronderstelling dat het ging over een elektrische camper 😅

• nietwijk
Glashelder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Met OCPP kan de backend aangeven hoe vaak de laadpaal een meterstand moet sturen tijdens een actieve transactie. Dat is geen vaststaand gegeven (dat kan bijv. ook elke 60 seconde zijn).

En alle kanten opschommelen kan heel logisch zijn met een lader. Blijft staan dat een camper die alleen wat interne appratuur voedt een heel ander profiel laat zien. Een sessie die gedurende 3 dagen actief is en gemiddeld 35w trekt.. dat is duidelijk een koelkast en geen auto of ander vervoersmiddel.

Een auto gaat naar de suspendedev status als die vol is en zal dan doorgaans uit zichzelf geen stroom meer trekken tenzij het interieur wordt gekoeld of verwarmd. Doorgaans zul je een auto daarna loskoppelen..

Een sessie die dagen blijft hangen in 'charging' is op zichzelf al verdacht. Overigens verwacht ik om deze redenen alleen al dat alle inboekers OCPP zullen gaan eisen. Voor betere anti-fraude detectie.
Hoe meer je trekt, des te meer de inboeker verdient...

• IJsbeer
  • Niet online
nietwijk schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

Hoe meer je trekt, des te meer de inboeker verdient...
Zo makkelijk is het niet. Er liggen hele audits achter waarop ze moeten aantonen dat het echt laadsessies zijn. Niet voor niets dat CSV alleen voor dit jaar getolereerd wordt.

• TR808
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 12:20

TR808

DJ / Producer

MrBullet058 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:15:
Ik zag de nieuwsbrief ook maar ik wil eerst wel eens wat uitbetalingen en veranderingen in de markt zien voor ik me voor 3 jaar ga vastleggen bij een partij.
Ik heb hem vandaag voor 3 jaar afgesloten. Dit met een jaarlijkse uitbetaling. Ik zal hier mijn bevindingen posten ter informatie.

• Binkia
[...]

Waarom denk je dat?

Een camper gaat absoluut een ander laadprofiel hebben. Om je een voorbeeld te geven: een auto zal eigenlijk nooit langere tijd onder de 6A laden omdat veel laders dat niet kunnen (enkele uitzondering zoals Tesla daargelaten). Als je een baseload ziet van zeg 100W gedurende lange tijd dan weet je gewoon dat dat geen auto is die eraan hangt.

Zeer makkelijk allemaal.
Zoals ik zei zal het technisch mogelijk zijn maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand alle laadsessies gaat auditten of je moet dit automatiseren.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Binkia schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:39:
[...]

Zoals ik zei zal het technisch mogelijk zijn maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand alle laadsessies gaat auditten of je moet dit automatiseren.
Dit zijn van die simpele zaken om in ERE platformen op te nemen dat men op zeker dit gaat doen. Voor zover ik weet gaat de NEa steekproefsgewijs controleren. Des te minder punten daar uit komen des te minder gezeik voor de inboeker.. :)

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:07
[...]

Waarom denk je dat?

Zeer makkelijk allemaal.
Toch is het niet zo makkelijk volgens mij, afhankelijk wat je er aan hangt.

Mijn auto kan inderdaad 11kw laden op 3 fase en vertelt de laadpaal ook hoe of wat. Mijn Italiaanse motor verteld de paal helemaal niets en kan sowieso max 3.3 kw laden. Meestal zet ik hem lager. Die gaat ook gewoon bot uit wanneer vol of bij ingestelde SOC. (een electrische oven zal geen ander beeld geven)

Hij staat nu net aan de lader, dit geeft dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSVR8XZLUBJmDwWDERr0sun_b5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSlDxrWoUDP3GM9BtRO88x3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLc-FrUKNEIY4nXv_QUffMNhIAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66tav3jFKowAFR8VwbuMF8oH.jpg?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

frank_b schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

een electrische oven zal geen ander beeld geven
Een elektrische oven zal heel even een piek hebben van 2,5 a 3 kW tijdens de opwarmfase en zal dan aan/uit gaan. Je krijgt dan een laadessie die de eerste 2 a 3 blokken van 5 minuten 291 Wh verbruikt. De blokken daarna significant minder. Dat is verdacht voor een voertuig.

Op de pyrolyse stand zal het lastiger zijn ja, omdat die langduriger hogere vermogens trekt. Maar het bereiden van je eten op die stand is ook lastig..

Face it: er zijn nou eenmaal weinig huishoudelijke apparaten die hetzelfde verbruiksprofiel hebben als een elektrisch voertuig. Met een thuisbatterij zou het overigens wel kunnen denk ik.. daarmee zou je prima een elektrische auto kunnen simuleren.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 26-08-2026 19:35 ]

• frank_b
Ik ga sowieso niet frauderen ;) ik ben wel benieuwd of ik commentaar ga krijgen op het afwijkende laadprofiel wat ik heb tussen de auto en de motor.

Maar met zowel de auto als de motor voldoe ik aan de eisen dus netjes. Mooi dat het kan iig.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:42
[...]

Je kan het vind rechts in het midden/onderin van je dashboard. Heb even een screenshot toegevoegd van mijn dashboard is wat duidelijker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPk6s9TueppOGoxNnFzQ3hzY3xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/znRDcNNsJdQFo8P1JtCXnnqB.png?f=fotoalbum_large

• IJsbeer
  • Niet online
Bob Lieftink schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Je kan het vind rechts in het midden/onderin van je dashboard. Heb even een screenshot toegevoegd van mijn dashboard is wat duidelijker.[Afbeelding]
Dank!

Werkt het ook als je gewoon langer lid bent? Markt is natuurlijk nu nogal dynamisch en dan gelijk vastleggen vind ik lastig. Maar als ik nu 3 jaar bij jullie blijf zit ik dan vanaf jaar 3 ook op die 17%? Dat vind ik een prima tradeoff, dat ik de eerste jaren wat minder overhoudt, ten ken kostte van flexibiliteit.

En kan dit ook als je via Zonneplan lid wordt / bent?

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:40
Glashelder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:34:
[...]

Een elektrische oven zal heel even een piek hebben van 2,5 a 3 kW tijdens de opwarmfase en zal dan aan/uit gaan. Je krijgt dan een laadessie die de eerste 2 a 3 blokken van 5 minuten 291 Wh verbruikt. De blokken daarna significant minder. Dat is verdacht voor een voertuig.

Op de pyrolyse stand zal het lastiger zijn ja, omdat die langduriger hogere vermogens trekt. Maar het bereiden van je eten op die stand is ook lastig..

Face it: er zijn nou eenmaal weinig huishoudelijke apparaten die hetzelfde verbruiksprofiel hebben als een elektrisch voertuig. Met een thuisbatterij zou het overigens wel kunnen denk ik.. daarmee zou je prima een elektrische auto kunnen simuleren.
Als ik mijn auto op voorverwarmen/afkoelen zet dan heeft 'ie ook een afwijkend profiel, maar dat duurt hooguit 20 minuten.

Wie verkeerd wil zou inderdaad kunnen frauderen met een thuisbatterij, maar rijk zal je er nooit van worden. Misschien gaan ze in de toekomst wel de kilometerstand van EV's checken, dan wordt het sowieso lastiger.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:20
pzijde schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Als ik mijn auto op voorverwarmen/afkoelen zet dan heeft 'ie ook een afwijkend profiel, maar dat duurt hooguit 20 minuten.

Wie verkeerd wil zou inderdaad kunnen frauderen met een thuisbatterij, maar rijk zal je er nooit van worden. Misschien gaan ze in de toekomst wel de kilometerstand van EV's checken, dan wordt het sowieso lastiger.
het gaat toch om de stroom uit de laadpaal ten goede aan mobiliteit. dus meerdere voertuigen mogelijk. Ik kan heel de straat in het weekend voorbij laten komen tijdens de 0,0 uren. Het gaat om uren op de MID meter.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• pzijde
jurgen purgen schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

het gaat toch om de stroom uit de laadpaal ten goede aan mobiliteit. dus meerdere voertuigen mogelijk. Ik kan heel de straat in het weekend voorbij laten komen tijdens de 0,0 uren. Het gaat om uren op de MID meter.
Dat is waar. Maar vanaf volgend jaar moet je dan wel belasting betalen als de stroom niet zelf wordt opgewekt.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:25:
[...]

Oke en wat kunnen ze met die sleutel behalve bepalen wie er bij je laadt? Klinkt redelijk als spijkers zoeken op laag water
Helaas lijken er nog een heleboel lieden te zijn die niet door hebben hoe het principe van digitale veiligheid in elkaar zit.

Jij noemt het spijkers op laag water zoeken, totdat er bij jou ‘ingebroken’ wordt. Dan opeens zul je beseffen waar de risico’s zitten.

Bij dit soort gesprekken moet ik dan denken aan mensen die geen fatsoenlijke backup hebben van hun computer. Pas als het mis gaat snappen ze het belang ervan…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:04

[...]
De snelheid waarmee bob reageert, binnen en buiten dit forum, is me wel een paar procent waard

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 11:15
IJsbeer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

Zo makkelijk is het niet. Er liggen hele audits achter waarop ze moeten aantonen dat het echt laadsessies zijn. Niet voor niets dat CSV alleen voor dit jaar getolereerd wordt.
Bedoel je met CSV aanleveren een echte platte tekstfile zoals ik normaal werk met CSV bestanden als excel export? Of is het een heel andere afkorting :-)

Welke inboekdienstverlener accepteert deze nog voor dit jaar?

Ik heb een MID meter sinds een paar maanden BUITEN de laadpaal maar wel laadpaal als enige component erop zitten. Die MID data heb ik in Home Assistant zitten dus zou ik kunnen exporteren.

Verder is de huidige laadpaal een Zaptec Go zonder MID meter en daarvan heb ik op de portal bij zaptec ook nog alle laadgegevens. Tevens van plan om toch een Go 2 te kopen, want met mijn huidige verbruik heb ik die in 1 jaar eruit tegen 0,12 euro per kWh.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:57
Bob Lieftink schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Je kan het vind rechts in het midden/onderin van je dashboard. Heb even een screenshot toegevoegd van mijn dashboard is wat duidelijker.[Afbeelding]
Dank voor de screenshot! Inmiddels ook gevonden in mijn eigen online omgeving. Als ik kies voor 3 jaar tegen 18%, breekt dat de Zonneplan integratie niet?

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26
[...]

Waarom zou je je voor 3 jaar aan een partij verbinden met zulke hoge commissies?
Bij bijvoorbeeld Joulo, Zeres of Stekker zijn de commissies zelfs lager bij 1 jaar.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• FlowDesign
TheGabeMan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:57:
[...]

Bedoel je met CSV aanleveren een echte platte tekstfile zoals ik normaal werk met CSV bestanden als excel export? Of is het een heel andere afkorting :-)

Ik heb een MID meter sinds een paar maanden BUITEN de laadpaal maar wel laadpaal als enige component erop zitten. Die MID data heb ik in Home Assistant zitten dus zou ik kunnen exporteren.

Verder is de huidige laadpaal een Zaptec Go zonder MID meter en daarvan heb ik op de portal bij zaptec ook nog alle laadgegevens. Tevens van plan om toch een Go 2 te kopen, want met mijn huidige verbruik heb ik die in 1 jaar eruit tegen 0,12 euro per kWh.
Bij Joulo heb ik via het dashboard de exports van m'n laadpaal kunnen uploaden en deze zijn netjes verwerkt.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:39
FlowDesign schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

Bij Joulo heb ik via het dashboard de exports van m'n laadpaal kunnen uploaden en deze zijn netjes verwerkt.
Interessant, hier een Zappi en ook zo’n 3000 kWh verbruikt sinds januari. Zou mooi zijn als ik daar nog vergoeding over zou kunnen krijgen.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 19:33
denneappel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

Als je heel eerlijk bent, dan doe je dit toch nooit :+

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:27
FlowDesign schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Waarom zou je je voor 3 jaar aan een partij verbinden met zulke hoge commissies?
Bij bijvoorbeeld Joulo, Zeres of Stekker zijn de commissies zelfs lager bij 1 jaar.
Commissies zeggen niets over opbrengsten.

• IJsbeer
  • Niet online
TheGabeMan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:57:
[...]

Met een MID meter buiten de paal wordt het zowiezo lastig. Dat moet je aantonen dan, hoe en ewat weet ik niet. Kun je zelf opzoeken. Zelfde met CSV (idd, Comma Seperated File), staat ook hier in het topic.
FlowDesign schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Lol, is dat een hint om de discussie over OCCP en Peblar <> LekkerLaden nieuw leven in te blazen? :+
Maar er zijn meer reden om voor een hogere commissie te kiezen. De tijd moet het leren welke partijen overeind blijven en welke niet.

• 0xygen500
IJsbeer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:55:
[...]

Met een MID meter buiten de paal wordt het zowiezo lastig. Dat moet je aantonen dan, hoe en ewat weet ik niet. Kun je zelf opzoeken. Zelfde met CSV (idd, Comma Seperated File), staat ook hier in het topic.

[...]

Lol, is dat een hint om de discussie over OCCP en Peblar <> LekkerLaden nieuw leven in te blazen? :+
Maar er zijn meer reden om voor een hogere commissie te kiezen. De tijd moet het leren welke partijen overeind blijven en welke niet.
De tijd moet het inderdaad leren. Daarom voor mij geen 3 jarige commitment, maar gewoon 1 jaar. Zie ik daarna wel weer verder.

• J82
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:34

J82

Ik zit de wetteksten over ERE eens door te lezen. Waar bij HBE’s nog beperkt werden tot ‘wegvoertuigen’ is de definitie (terugwerkend tot 1-1-2026) verruimd tot ‘vervoer’ met uitzondering van de categorie spoor.

Elektrische scooters en speedpedelecs vielen er dus al onder, maar ook een elektrische sloep valt nu binnen de kaders. Nu hebben relatief weinig mensen een sloep, maar elektrische fietsen zijn er in overvloed. (Fiets is geen wegvoertuig, wel vervoer) Zit even verder te lezen, vervoer wordt binnen deze wet hergedefinieerd als een een opsomming verschillende voer-, vaar en werktuigen. Blijkbaar mag je binnen een wet de betekenis van een woord veranderen. (Ik had geen idee, ben er eigenlijk nogal verbolgen over… Moet je in willekeurig welk technisch vak eens proberen: “ja ik schreef stroom, maar ik bedoel specifiek spanning”🤯)

De manier waarop je een fiets speedpedeleclader aan moet sluiten op een wallbox lijkt me discutabel, maar dat heeft met de connectie te maken niet met of de kWh’s verrekenbaar zijn.

In de data die een inboekdienstverlener ontvangt kan die niet zien of de fiets conform protocol is aangesloten geweest of niet. (Voor zover ik kan checken adhv de specs waar de uitleverdata aan moet voldoen.)

Zijn er juristen die hier al eens naar gekeken hebben?

Vraag me ook af wat dit in potentie doet met mogelijkheden om laadprofielen te herkennen. Preconditioning en cellbalancing van een EV maken het al niet makkelijk, maar fiets speedpedelecladers zouden nog een factor toevoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door J82 op 27-08-2026 10:44 ]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
Glashelder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Persoonlijk verwacht ik niet dat het hiervoor gebruikt gaat worden, je schrijft dat voertuigen redelijk duidelijke laadprofielen hebben. Volgens mij valt dat wel tegen, kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar de verschillende PV laad algoritmes, of het ingrijpen als gevolg van load balancing die reageren op gebruikers in huis. Maar als belangrijkste tegenargument: met een thuisaccu kun je perfect een EV laadprofiel nabootsen. Dus om nu alle OCPP sessies op minuut (of korter) niveau vast te gaan leggen en te gaan analyseren lijkt me niet heel productief of efficiënt voor een inboeker, die zullen zich richten op de eisen die de NEa aan ze stelt.

De NEa zal ongetwijfeld gaan auditen, maar ik denk dat zich dat meer richt op hoe goed de inboekers hun administratie voor elkaar hebben, en dan met name of de aangemelde laadpalen inderdaad over een MID gecertificeerde laadpaal beschikken (op basis van de door de gebruiker aangeleverde gegevens). Ik begrijp dat in ieder geval dit jaar ook CSV's geaccepteerd gaan worden. Ze zullen vast proberen met enkele audits bij gebruikers wat misstanden op te sporen en dit dan zo breed mogelijk uit te meten om anderen af te schrikken.

Ook zal een inboeker bij tekortkomingen niet direct geschorst worden, maar de kans krijgen om zijn zaakjes voor elkaar te krijgen (tenzij het een enorme puinhoop is of ze grootschalige fraude lijken te plegen).

Vanwege zonneladen heb ik overigens regelmatig een "Een sessie die dagen blijft hangen in 'charging''", laat de NEa maar langs komen hoor :*)

• IJsbeer
  • Niet online
Batilan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Vanwege zonneladen heb ik overigens regelmatig een "Een sessie die dagen blijft hangen in 'charging''", laat de NEa maar langs komen hoor :*)
Heb jij 'maan'panelen? In de nacht toch geen opwek, dus geen sessie meer?

Een sessie die op een zonnige dag de volleidige overdag duurt lijkt me idd prima uit te leggen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Batilan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Persoonlijk verwacht ik niet dat het hiervoor gebruikt gaat worden, je schrijft dat voertuigen redelijk duidelijke laadprofielen hebben. Volgens mij valt dat wel tegen, kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar de verschillende PV laad algoritmes, of het ingrijpen als gevolg van load balancing die reageren op gebruikers in huis. Maar als belangrijkste tegenargument: met een thuisaccu kun je perfect een EV laadprofiel nabootsen. Dus om nu alle OCPP sessies op minuut (of korter) niveau vast te gaan leggen en te gaan analyseren lijkt me niet heel productief of efficiënt voor een inboeker, die zullen zich richten op de eisen die de NEa aan ze stelt.

De NEa zal ongetwijfeld gaan auditen, maar ik denk dat zich dat meer richt op hoe goed de inboekers hun administratie voor elkaar hebben, en dan met name of de aangemelde laadpalen inderdaad over een MID gecertificeerde laadpaal beschikken (op basis van de door de gebruiker aangeleverde gegevens). Ik begrijp dat in ieder geval dit jaar ook CSV's geaccepteerd gaan worden. Ze zullen vast proberen met enkele audits bij gebruikers wat misstanden op te sporen en dit dan zo breed mogelijk uit te meten om anderen af te schrikken.

Ook zal een inboeker bij tekortkomingen niet direct geschorst worden, maar de kans krijgen om zijn zaakjes voor elkaar te krijgen (tenzij het een enorme puinhoop is of ze grootschalige fraude lijken te plegen).

Ik heb toch ook al aangegeven dat een thuisbatterij een EV prima kan nabootsen? Maar dan moet je dus wel je thuisbatterij met een stekker aan je laadpunt gaan hangen.

De tijd zal het leren. Ik verwacht dat het wel gaat gebeuren. En overigens heb ik ook al aangegeven dat er een verschil is tussen een laadsessie die dagen open staan met een EV en een laadsessie die dus dagen openstaat terwijl er een huishoudelijk apparaat aanhangt. Een EV zal gewoon op suspendedev gaan. Een verloopstekker met een huishoudelijk apparaat eraan zal dagenlang in charging blijven hangen met compleet ander verbruikspatroon dan een EV. Dat laatste is echt wel makkelijk eruit te pikken.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:47
IJsbeer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Een sessie die op een zonnige dag de volleidige overdag duurt lijkt me idd prima uit te leggen.
De sessie begint zodra er is aangekoppeld en geautoriseerd en sluit zodra er wordt afgekoppeld. Als ik mijn auto 2 dagen niet nodig heb, plug ik 'm in zodra ik thuis kom en weer uit als ik met de auto wegga. Dan heb je dus een sessie van meerdere dagen.

• Batilan
IJsbeer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

De OCPP sessie loopt gewoon door (inclusief updates), alleen blijft de geleverde kWh op hetzelfde getalletje staan. De volgende ochtend gaat de sessie weer verder met daadwerkelijk laden zodra de PV voldoende opbrengt (ca. 1.4 kW).

Zelf geen laadpaal met zonneladen neem ik aan? :)

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:29
Sandro! schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

De sessie begint zodra er is aangekoppeld en geautoriseerd en sluit zodra er wordt afgekoppeld. Als ik mijn auto 2 dagen niet nodig heb, plug ik 'm in zodra ik thuis kom en weer uit als ik met de auto wegga. Dan heb je dus een sessie van meerdere dagen.
Inderdaad, precies dit,en dat is dus heel normaal gedrag. Net zoals bv. een sessie van maar 10 minuutjes omdat na thuiskomst en inpluggen m'n zoon de EV weer meeneemt. Ik snap sowieso die discussies en geneuzel niet m.b.t. laadprofielen, verbruikspatronen.

Wat naar de inboeker gaat is een begin en eind datum/tijd en het aantak kWh's van de sessies thats it. Net zoals er alleen maar tellerstanden naar de netbeheerder gaan.

Dus als iemand z'n 10 kWh thuisbatterij wil laten via de laadpaal haal je dat echt niet uit de tellerstanden en sessietijd.

Wat me meer aannemelijk lijkt is dat er gekeken gaat worden of er op 1 aansluiting exorbitante hoeveelheden ERE's worden geregistreerd.

• Batilan
Glashelder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Ik heb toch ook al aangegeven dat een thuisbatterij een EV prima kan nabootsen? Maar dan moet je dus wel je thuisbatterij met een stekker aan je laadpunt gaan hangen.
Een Tweaker is vast wel in staat om een "nette" koppeling te maken met een "echte" thuisbatterij (maar doet dat niet omdat Tweakers typisch geen fraudeurs zijn :*) ).
De tijd zal het leren. Ik verwacht dat het wel gaat gebeuren.
Inderdaad, de tijd zal het leren, we komen er ongetwijfeld op terug :)
En overigens heb ik ook al aangegeven dat er een verschil is tussen een laadsessie die dagen open staan met een EV en een laadsessie die dus dagen openstaat terwijl er een huishoudelijk apparaat aanhangt. Een EV zal gewoon op suspendedev gaan. Een verloopstekker met een huishoudelijk apparaat eraan zal dagenlang in charging blijven hangen met compleet ander verbruikspatroon dan een EV. Dat laatste is echt wel makkelijk eruit te pikken.
Dat lijkt hier niet het geval te zijn, ik zie de hele nacht OCPP messages als hieronder langs komen (met dus telkens dezelfde Wh value), heb geen suspended kunnen vinden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
  "connectorId": 1,
  "meterValue": [
    {
      "sampledValue": [
        {
          "context": "Sample.Periodic",
          "format": "Raw",
          "location": "Outlet",
          "measurand": "Energy.Active.Import.Register",
          "unit": "Wh",
          "value": "1516456"
        }
      ],
      "timestamp": "2026-07-12T01:11:49Z"
    }
  ],
  "transactionId": 10043
}
Al met al is het vast mogelijk om een enkele "domme" fraudeur er uit te pikken, maar ik verwacht dat de "ruis" van mogelijk verdachte sessies veel te groot is, en dat slimme fraudeurs makkelijk sessies kunnen nabootsen, en dan schiet het wat meer op met 11 of 22 kW.

Maar wat mij betreft genoeg hierover, we hebben genoeg gespeculeerd over dit onderwerp, voorlopig kennen we alleen de feiten (waarvan we er beiden een paar benoemd hebben). Zou wel handig zijn als we ons in dit topic bij feiten kunnen houden, maar aangezien er nog steeds zaken niet bekend zijn m.b.t. ERE, is speculeren een manier om de mogelijke opties te verkennen.

[ Voor 21% gewijzigd door Batilan op 27-08-2026 11:51 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 13:24
ik probeer deze discussie eens goed te volgen maar eigenlijk is de ERE certificering en de verplichte MID-meter ook maar een apart verhaal.

Oudere meters (heb zelf een Zaptec Go) kunnen prima gebruikt worden voor verrekening van laadkosten (zakelijk/lease met laadpas). de geladen kwh worden netjes doorgegeven via OCCP naar mijn providers (Road bv) die vervolgens maandelijks netjes uitbetaald. Hier zit geen aanvullende controle op, wordt geaccepteerd door diverse partijen en is afdoende.

Voor de ERE certificaten moet er dan een MID-meter tussen zitten. Helaas heeft mijn laadpaal die niet... Ik sta nu voor het dilemma laadpaal toch maar veranderen naar een met MID-meter. Zou dan zo'n 375 euro kunnen opleveren bij 3000 kwh verbruik...

zijn er toch geen andere oplossingen voor die ERE certificaten?

[ Voor 6% gewijzigd door koentjuh1987 op 27-08-2026 11:37 ]

...

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:24
koentjuh1987 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:36:
Oudere meters (heb zelf een Zaptec Go) kunnen prima gebruikt worden voor verrekening van laadkosten (zakelijk/lease met laadpas). de geladen kwh worden netjes doorgegeven via OCCP naar mijn providers (Road bv) die vervolgens maandelijks netjes uitbetaald. Hier zit geen aanvullende controle op, wordt geaccepteerd door diverse partijen en is afdoende.
Dat ze uitbetaald worden en het nu werkt betekent niet dat het mag. Volgens de Metrologiewet moet je paal een MID meter hebben als je er facturatie op wilt laten plaatsvinden :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• koentjuh1987
djrednas schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Dat ze uitbetaald worden en het nu werkt betekent niet dat het mag. Volgens de Metrologiewet moet je paal een MID meter hebben als je er facturatie op wilt laten plaatsvinden :)
hmm goed om te weten. fijn dat het dan nu 'gedoogd' wordt maar dat zou betekenen dat ik uiteindelijk, bij aanscherping/strengere naleving van de regels, moet overstappen naar een laadpaal met MID-meter...

...

• Batilan
ik probeer deze discussie eens goed te volgen maar eigenlijk is de ERE certificering en de verplichte MID-meter ook maar een apart verhaal.

Voor de ERE certificaten moet er dan een MID-meter tussen zitten. Helaas heeft mijn laadpaal die niet... Ik sta nu voor het dilemma laadpaal toch maar veranderen naar een met MID-meter. Zou dan zo'n 375 euro kunnen opleveren bij 3000 kwh verbruik...

Jazeker, zie ook de discussie over laadpaal achter SAP. EDIT: Al zijn er volgens mij veel inboekers die dit niet accepteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 27-08-2026 11:45 ]

• J82

J82

Als je echt wil… maar dat is duurder dan een geschikte laadpaal. Dus ik denk dat het antwoord dat je zoekt ‘nee’ is.

[ Voor 3% gewijzigd door J82 op 27-08-2026 11:45 ]

• pzijde
jeeedeee schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Interessant, hier een Zappi en ook zo’n 3000 kWh verbruikt sinds januari. Zou mooi zijn als ik daar nog vergoeding over zou kunnen krijgen.
Nee, want die heeft geen MID-meter ingebouwd. Ik heb mijn Zappi ook vervangen.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:42
Spixo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 06:29:
[...]

Dank voor de screenshot! Inmiddels ook gevonden in mijn eigen online omgeving. Als ik kies voor 3 jaar tegen 18%, breekt dat de Zonneplan integratie niet?
Graag gedaan, en dit werkt ook zo met Zonneplan inderdaad.

• BartjeBoos
  • Laatst online: 17:11
Batilan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Jazeker, zie ook de discussie over laadpaal achter SAP. EDIT: Al zijn er volgens mij veel inboekers die dit niet accepteren.
Vind je een SAP aansluiting nu echt nog een oplossing voor iemand die al een laadpaal heeft zonder MID meter? Nog los van de vraag of een inboeker deze situatie accepteert.

• frank_b
Klopt, maar zo zijn de regels nu opgesteld. Dat is inderdaad zuur voor mensen die al een laadpaal hadden, zelfs met MID meter in de groepenkast.

Ik vind daar ook wat van, maar dat vind ik ook wel met andere regels van de overheid. Soms denk ik: kan dat echt niet anders of slimmer.

Maar voorlopig is het wat het is, het veranderd misschien nog wel. Maar voor nu lijkt de enige oplossing: een laadpaal met MID meter, al het andere is niet zeker. Dus wil je zekerheid, laadpaal wisselen. (De mijn heb ik ook pas april aangeschaft, alle sessies doorvoor pech)

Ik ga me er verder ook niet druk om maken, het is leuk, maar de bedragen zijn nu ook niet zo dat ik eerder met pensioen kan ;)

• IJsbeer
  • Niet online
Batilan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Zelf geen laadpaal met zonneladen neem ik aan? :)
Drievert, doe eens kalm ;) Wel besteld, maar dat telt idd niet.

• TheGabeMan
frank_b schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Klopt, maar zo zijn de regels nu opgesteld. Dat is inderdaad zuur voor mensen die al een laadpaal hadden, zelfs met MID meter in de groepenkast.

Ik vind daar ook wat van, maar dat vind ik ook wel met andere regels van de overheid. Soms denk ik: kan dat echt niet anders of slimmer.

Maar voorlopig is het wat het is, het veranderd misschien nog wel. Maar voor nu lijkt de enige oplossing: een laadpaal met MID meter, al het andere is niet zeker. Dus wil je zekerheid, laadpaal wisselen. (De mijn heb ik ook pas april aangeschaft, alle sessies doorvoor pech)

Ik ga me er verder ook niet druk om maken, het is leuk, maar de bedragen zijn nu ook niet zo dat ik eerder met pensioen kan ;)
Of nog erger.... toen ik voor t eerst hiervan hoorde in januari heb ik meteen een losse MID meter laten plaatsen omdat ik ook een Zaptec Go heb, dus zonder ingebouwde MID meter. De tekst op de site van de ERE certificaten was toen dat er een MID meter moest zijn en dat daar alleen maar de laadpaal aan mocht hangen.

Ergens eind februari is de tekst gewijzigd en nu staat er duidelijk dat de MID meter in de paal moet zitten. Erg jammer dus.

Vandaag zit ik op 4200kWh voor afgelopen kalender jaar en een Go 2 besteld. Als ik die 4200 kWh nog mag declareren via CSV / Zaptec portal gegevens, dan heb ik de nieuwe Go 2 er in 1,5 jaar uit bij zo'n 12 cent. Misschien de oude nog ergens verkopen hoewel ik betwijfel of er veel animo voor is.

• koentjuh1987
TheGabeMan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Vandaag zit ik op 4200kWh voor afgelopen kalender jaar en een Go 2 besteld. Als ik die 4200 kWh nog mag declareren via CSV / Zaptec portal gegevens, dan heb ik de nieuwe Go 2 er in 1,5 jaar uit bij zo'n 12 cent. Misschien de oude nog ergens verkopen hoewel ik betwijfel of er veel animo voor is.
als het alleen een csv aanleveren voldoende zou zijn dan waren we snel klaar.
Kreeg ook al van laadloon.nl (even op de app gevraagd naar opties) de suggestie om de GO om te ruilen voor een GO2. Dan zou het een netto investering kunnen zijn van zo'n 400-500 euro (bij verkoop van de GO 1 op basis van schattingen gemini :-) )

het meest tricky vind ik vooral dat de regels over 1 jaar weer anders kunnen zijn en je dan weer achter de feiten aan hobbelt...

...

• TheGabeMan
koentjuh1987 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

als het alleen een csv aanleveren voldoende zou zijn dan waren we snel klaar.
Kreeg ook al van laadloon.nl (even op de app gevraagd naar opties) de suggestie om de GO om te ruilen voor een GO2. Dan zou het een netto investering kunnen zijn van zo'n 400-500 euro (bij verkoop van de GO 1 op basis van schattingen gemini :-) )

het meest tricky vind ik vooral dat de regels over 1 jaar weer anders kunnen zijn en je dan weer achter de feiten aan hobbelt...
Volgens mij las ik hier ergens dat eenmalig zo'n manuele update mag.
Wat de regelgeving betreft, ja da's idd wel een risico, maar dat blijft t altijd en als er een wijziging komt zal t niet helemaal weg vallen en wordt de aanpassing beslist nog 3x opgeschoven..... hoop ik..... :-)

• IJsbeer
  • Niet online
En al veranderd de regelgeving niet Kan natuurlijk dat over een paar jaar het aantal EV rijders hoog is, dus aanbod van ERE hoog. Maar de vraag flink lager is want minder benzine auto's (dus minder 'compensatie' nodig).

Blijft koffiedik kijken.

• nietwijk
Ik heb een Peblar Business besteld ter vervanging van mijn Wallbox Pulsar Plus. Nu bedenk ik dat mijn Wallbox achter een Homewizard HWE-KWH3 meter hangt, waarmee ik voor de leut mijn stroomverbruik meet. Dat is een MID-gecertificeerde Eastron meter. Kan ik daarmee alsnog met terugwerkende kracht vanaf 1-1-26 mijn stroomverbruik verrekenen? Kan dat alleen bij specifieke inboekers? Ik heb een Homewizard Energy+ abonnement. De laadhistorie moet dus terug te vinden zijn. Als dat kan, dan zou dat een zeer welkome meevaller zijn. De teller staat dit jaar toch al op 2410 kWh. :)

Aanvulling.....Het gaat dan uiteraard alleen om de kWh's in dit overgangsjaar. Komende dagen hang ik de Peblar op en vanaf dan gaat het rechtstreeks via de geïntegreerde MID meter.

[ Voor 15% gewijzigd door nietwijk op 27-08-2026 16:17 ]

• Sandro!
nietwijk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:21:
Ik heb een Peblar Business besteld ter vervanging van mijn Wallbox Pulsar Plus. Nu bedenk ik dat mijn Wallbox achter een Homewizard HWE-KWH3 meter hangt, waarmee ik voor de leut mijn stroomverbruik meet. Dat is een MID-gecertificeerde Eastron meter. Kan ik daarmee alsnog met terugwerkende kracht vanaf 1-1-26 mijn stroomverbruik verrekenen? Kan dat alleen bij specifieke inboekers? Ik heb een Homewizard Energy+ abonnement. De laadhistorie moet dus terug te vinden zijn. Als dat kan, dan zou dat een zeer welkome meevaller zijn. De teller staat dit jaar toch al op 2410 kWh. :)
Nee.

• Batilan
BartjeBoos schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:26:
[...]

Vind je een SAP aansluiting nu echt nog een oplossing voor iemand die al een laadpaal heeft zonder MID meter? Nog los van de vraag of een inboeker deze situatie accepteert.
Nee niet echt, maar de vraag was: "zijn er toch geen andere oplossingen voor die ERE certificaten?". Intussen zijn er voldoende aanwijzingen gegeven dat een laadpaal met MID gecertificeerde kWh meter de meest zekere optie is om ERE certificaten te genereren.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 27-08-2026 16:38 ]

• Batilan
koentjuh1987 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

hmm goed om te weten. fijn dat het dan nu 'gedoogd' wordt maar dat zou betekenen dat ik uiteindelijk, bij aanscherping/strengere naleving van de regels, moet overstappen naar een laadpaal met MID-meter...
Ik vermoed dat @djrednas de uitbetaling van de laadkosten door de baas bedoelt? En dat het voor dat doel wèl mag, terwijl het voor de ERE certificaten niet mag?

Wellicht zijn er ook laadpaalfabrikanten geconsulteerd bij het opstellen van wat er nodig is om alles betrouwbaar te laten werken? Nu is het wel zo dat bij een MID meter er niet gesjoemeld kan worden met de tellerstand, maar er zijn verderop in het traject natuurlijk nog best wel wat mogelijkheden om te sjoemelen (zeker voor een Tweaker :)).

Wil je ERE certificaten laten inboeken moet je toch echt die laadpaal met MID meter regelen, als je niet te veel uit wilt geven zoek dan even op Webasto in dit topic, er is ook een speciaal Webasto topic.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:24
Batilan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Ik vermoed dat @djrednas de uitbetaling van de laadkosten door de baas bedoelt? En dat het voor dat doel wèl mag, terwijl het voor de ERE certificaten niet mag?

Wellicht zijn er ook laadpaalfabrikanten geconsulteerd bij het opstellen van wat er nodig is om alles betrouwbaar te laten werken? Nu is het wel zo dat bij een MID meter er niet gesjoemeld kan worden met de tellerstand, maar er zijn verderop in het traject natuurlijk nog best wel wat mogelijkheden om te sjoemelen (zeker voor een Tweaker :)).

Wil je ERE certificaten laten inboeken moet je toch echt die laadpaal met MID meter regelen, als je niet te veel uit wilt geven zoek dan even op Webasto in dit topic, er is ook een speciaal Webasto topic.
Ik bedoel dat als je laadkosten wilt verhalen bij je werkgever, of ERE wilt handelen, je (volgens de bronnen die ik ken) een MID meter in de laadpaal moet hebben. Link naar 1 van de bronnen

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• BartjeBoos
Batilan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

Nee niet echt, maar de vraag was: "zijn er toch geen andere oplossingen voor die ERE certificaten?". Intussen zijn er voldoende aanwijzingen gegeven dat een laadpaal met MID gecertificeerde kWh meter de meest zekere optie is om ERE certificaten te genereren.
Als je het niet een echte oplossing vindt waarom stelde je het dan voor in een eerdere post.
Zou blijven er de onduidelijkheid bestaan.

• Cupra KvG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:06
Maurice- schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

Inderdaad. Het gaat natuurlijk om de netto opbrengst.

Hoge commissie op hoge verkoopprijs kan gunstiger zijn dan lage commissie op lage verkoopprijs . 😀

[ Voor 3% gewijzigd door Cupra KvG op 28-08-2026 07:25 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:10
0xygen500 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

Oh ik was in de veronderstelling dat het ging over een elektrische camper 😅
Zijn er al elektrische campers? Zo ja, dan valt dat gewoon onder vervoer en is het passend binnen de ERE regelgeving. Allerlei andere apparaten zoals koelkasten in de camper losstaand aansturen niet, net zoals het niet toegestaan is je zaagmachine in de garage met je laadpaal te voeden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• frank_b
Pr088 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Zijn er al elektrische campers? Zo ja, dan valt dat gewoon onder vervoer en is het passend binnen de ERE regelgeving. Allerlei andere apparaten zoals koelkasten in de camper losstaand aansturen niet, net zoals het niet toegestaan is je zaagmachine in de garage met je laadpaal te voeden.
Ja en best veel al: zie https://www.autovanmorgen.nl/elektrische-campers/

Laden van de camper valt sowieso onder de ERE, het is toch een EV? De kachel die ik niet op de motor heb maar wel in de auto verbruikt ook stroom en komt ook uit de hoogspanningsaccu van mijn EV.

Maar ik denk dat je een probleem zoekt wat er niet is. Een camper is sowieso al veel minder op de weg en wanneer je hem gebruikt laad je hem thuis eenmaal op om daarna weg te gaan op vakantie. De rest van het laden gebeurd dus niet op je eigen laadpaal. Hooguit weer bij terugkomst.

Ik vermoed dat hier verder niet naar gekeken wordt, te klein, te weinig.

• FlowDesign
Maurice- schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

Deels waar natuurlijk, maar de opbrengst is per definitie in een glazen bol kijken en de commissie kunnen we zelf wel kiezen met zekerheid. Maar goed, mijn vakgebied heeft met risocoberekeningen te maken, dus misschien kijk ik er anders naar ;)

Anywayz, Joulo had to nu toe één van de hoogste opbrengsten. Plus een lagere commissie en goede software en ondersteuning, vandaar dat ik die dan maar heb genomen voor dit jaar.

• FlowDesign
Pr088 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Ook niet een elektrische kettingzaag? Anders zou die nml smerige tweetaktbenzine staan te verbranden :+

• FlowDesign
nietwijk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:21:

Aanvulling.....Het gaat dan uiteraard alleen om de kWh's in dit overgangsjaar. Komende dagen hang ik de Peblar op en vanaf dan gaat het rechtstreeks via de geïntegreerde MID meter.
Je had je al ingelezen, dus volgens mij wist je zelf ook al wel dat het antwoord "nee" is toch? ;)

• Pr088
FlowDesign schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Ook niet een elektrische kettingzaag? Anders zou die nml smerige tweetaktbenzine staan te verbranden :+
Electrisch VERVOER. Ik denk niet dat je iemand (of jezelf) wilt vervoeren op een draaiende kettingzaag. >:)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
frank_b schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:44:
[...]

Ja en best veel al: zie https://www.autovanmorgen.nl/elektrische-campers/

Laden van de camper valt sowieso onder de ERE, het is toch een EV? De kachel die ik niet op de motor heb maar wel in de auto verbruikt ook stroom en komt ook uit de hoogspanningsaccu van mijn EV.

Maar ik denk dat je een probleem zoekt wat er niet is. Een camper is sowieso al veel minder op de weg en wanneer je hem gebruikt laad je hem thuis eenmaal op om daarna weg te gaan op vakantie. De rest van het laden gebeurd dus niet op je eigen laadpaal. Hooguit weer bij terugkomst.

Ik vermoed dat hier verder niet naar gekeken wordt, te klein, te weinig.
Elektrische campers laden mag gewoon en daar zal -mocht het niet mogen (wat dus niet zo is)- ook niet het volume in zitten, vanwege het reizen.
In het lijstje zie ik overigens alleen maar camperbusjes. Die enorme zelfrijdende hutten met een auto achterin zijn blijkbaar nog niet elektrisch :P

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:46
Pr088 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Electrisch VERVOER. Ik denk niet dat je iemand (of jezelf) wilt vervoeren op een draaiende kettingzaag. >:)
Colin Furze kan daar vast wel iets mee ;-)

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Oke, ik heb eindelijk mijn Zaptec 2 en Sense werkende. Nu ook mij Joulo account gekoppeld, en nu wil ik kijken hoe ik zo snel mogelijk die 19% servicekosten naar beneden kan brengen. Zijn er tips of dergelijke (los van "je vrienden uitnodigen) om dit te doen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• JB

JB

Cédric roelt!

Pimmetje651 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:02:
Oke, ik heb eindelijk mijn Zaptec 2 en Sense werkende. Nu ook mij Joulo account gekoppeld, en nu wil ik kijken hoe ik zo snel mogelijk die 19% servicekosten naar beneden kan brengen. Zijn er tips of dergelijke (los van "je vrienden uitnodigen) om dit te doen ?
Ja, Tibber :+

Mijn boefje is liev!

• nietwijk
FlowDesign schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:50:
[...]

Je had je al ingelezen, dus volgens mij wist je zelf ook al wel dat het antwoord "nee" is toch? ;)
Nee, dan had ik de vraag niet gesteld. Nu 2x nee lijkt me duidelijk, rest de vraag waarom...

En om anderen die ook net instappen en meelezen te helpen... Ik heb inmiddels vele pagina's van vele topics gelezen (Joulo/Peblar/ERE/thuisladen/etc)... AI geeft ook tegenstrijdige berichten. Dus nog steeds niet duidelijk. Wat ik er uit opmaak:
  • Vanaf 1-1-2026 ook voor particulieren mogelijk mits MID meter
  • Vanaf 1-1-2027 enkel met ingebouwde MID meter mogelijk
Blijft het (voor mij grijze) overgangsjaar 2026 over. Op sommige plekken lees ik dat het met een externe MID kan, op andere plekken lees ik dat het onder voorwaarden kan:
  • Alleen als de MID geverifieerd is door een laadpaal?
  • Alleen als de MID geverifieerd is door de backoffice?
  • Alleen zakelijk mogelijk, niet particulier?

• Batilan
BartjeBoos schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

Als je het niet een echte oplossing vindt waarom stelde je het dan voor in een eerdere post.
Zou blijven er de onduidelijkheid bestaan.
Om duidelijk te maken dat je vraagstelling ook helder moet zijn :) Ik heb overigens aangegeven dat de meeste inboekers dit niet lijken te accepteren.

• Batilan
koentjuh1987 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Nu we het toch over duidelijkheid hebben: dat gedogen van een niet MID meter gaat volgens mij alleen over declareren van het laden met eigen laadpaal naar de werkgever, en (vooralsnog) NIET over het verkrijgen en laten inboeken van ERE certificaten.

• Sandro!
nietwijk schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Nee, dan had ik de vraag niet gesteld. Nu 2x nee lijkt me duidelijk, rest de vraag waarom...

En om anderen die ook net instappen en meelezen te helpen... Ik heb inmiddels vele pagina's van vele topics gelezen (Joulo/Peblar/ERE/thuisladen/etc)... AI geeft ook tegenstrijdige berichten. Dus nog steeds niet duidelijk. Wat ik er uit opmaak:
  • Vanaf 1-1-2026 ook voor particulieren mogelijk mits MID meter
  • Vanaf 1-1-2027 enkel met ingebouwde MID meter mogelijk
Blijft het (voor mij grijze) overgangsjaar 2026 over. Op sommige plekken lees ik dat het met een externe MID kan, op andere plekken lees ik dat het onder voorwaarden kan:
  • Alleen als de MID geverifieerd is door een laadpaal?
  • Alleen als de MID geverifieerd is door de backoffice?
  • Alleen zakelijk mogelijk, niet particulier?
In de topicwarning staat al:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin.
Omdat het bedrijfsleven al, middels HBEs, geladen kWh kon omzetten in certificaten is 2026 voor hen een overgangsjaar. Particulieren kunnen pas sinds 2026 hun kWh omzetten in EREs, daar is geen overgang voor nodig. Eindstand: als je laadpaal geen interne MID-meter heeft heb je pech.

• BartjeBoos
Batilan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Om duidelijk te maken dat je vraagstelling ook helder moet zijn :) Ik heb overigens aangegeven dat de meeste inboekers dit niet lijken te accepteren.
:? Hoe kan iets duidelijk zijn als je eerst iets als oplossing biedt en in een latere reactie zegt dat het eigenlijk geen oplossing is 8)7?

Als consument heb je nu eenmaal een laadpaal met mid-meter nodig om ere's te kunnen inboeken. Verreken je nu de laadstroom van je laadpaal zonder mid-meter met je werkgever dan kan dat in de toekomst voor problemen zorgen omdat bijvoorbeeld je leasemaatschappij of cpo niet meer accepteert.

• nietwijk
Sandro! schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:14:
Omdat het bedrijfsleven al, middels HBEs, geladen kWh kon omzetten in certificaten is 2026 voor hen een overgangsjaar. Particulieren kunnen pas sinds 2026 hun kWh omzetten in EREs, daar is geen overgang voor nodig. Eindstand: als je laadpaal geen interne MID-meter heeft heb je pech.
Bedankt voor de toelichting, dan hoef ik het niet alleen aan te nemen, maar begrijp ik ook waarom het zo is.

• Batilan
BartjeBoos schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:15:
[...]
:? Hoe kan iets duidelijk zijn als je eerst iets als oplossing biedt en in een latere reactie zegt dat het eigenlijk geen oplossing is 8)7?
Nu haal je een paar dingen door elkaar: ik gaf aan dat je bij een onduidelijke vraagstelling antwoorden kunt krijgen die niet voldoen aan het werkelijke doel van je vraag. Daarom heb ik hierboven ook nog even op @koentjuh1987 gereageerd.
Als consument heb je nu eenmaal een laadpaal met mid-meter nodig om ere's te kunnen inboeken.
Dat is dus niet helemaal waar, het mag van de NEa dus ook met een laadpaal zonder MID meter achter een SAP zijn (die per definitie een MID meter heeft). De topic warning klopt dus eigenlijke juridisch niet, in de praktijk vooralsnog meestal wel omdat de meeste inboekers (nog) geen laadpalen met een 'niet MID gecertificeerde kWh meter' achter een SAP accepteren.
Verreken je nu de laadstroom van je laadpaal zonder mid-meter met je werkgever dan kan dat in de toekomst voor problemen zorgen omdat bijvoorbeeld je leasemaatschappij of cpo niet meer accepteert.
Wat betreft het declareren zonder MID meter: als je werkgever, leasemaatschappij of cpo niet duidelijk hebben gemaakt dat een MID meter nodig is voor de declaratie van je kosten dan kunnen ze daar gedurende het contract niet op terug komen. Zoals @djrednas al duidelijk maakte is het niet ongebruikelijk dat deze declaraties of verekeningen in de praktijk vaak gebeuren op basis van gegevens van laadpalen met een niet MID gecertificeerde kWh meter. Dat hoeft overigens juridisch geen probleem te zijn als alle partijen daarmee akkoord zijn.

Maar we dwalen met dit laatste deel al weer af van de essentie van de discussie hier, wat mij betreft is het allemaal duidelijk :)

• BartjeBoos
Batilan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:40:
[...]

Nu haal je een paar dingen door elkaar: ik gaf aan dat je bij een onduidelijke vraagstelling antwoorden kunt krijgen die niet voldoen aan het werkelijke doel van je vraag. Daarom heb ik hierboven ook nog even op @koentjuh1987 gereageerd.

[...]

Dat is dus niet helemaal waar, het mag van de NEa dus ook met een laadpaal zonder MID meter achter een SAP zijn (die per definitie een MID meter heeft). De topic warning klopt dus eigenlijke juridisch niet, in de praktijk vooralsnog meestal wel omdat de meeste inboekers (nog) geen laadpalen met een 'niet MID gecertificeerde kWh meter' achter een SAP accepteren.

[...]

Wat betreft het declareren zonder MID meter: als je werkgever, leasemaatschappij of cpo niet duidelijk hebben gemaakt dat een MID meter nodig is voor de declaratie van je kosten dan kunnen ze daar gedurende het contract niet op terug komen. Zoals @djrednas al duidelijk maakte is het niet ongebruikelijk dat deze declaraties of verekeningen in de praktijk vaak gebeuren op basis van gegevens van laadpalen met een niet MID gecertificeerde kWh meter. Dat hoeft overigens juridisch geen probleem te zijn als alle partijen daarmee akkoord zijn.

Maar we dwalen met dit laatste deel al weer af van de essentie van de discussie hier, wat mij betreft is het allemaal duidelijk :)
Nogmaals: Het ging om de situatie van iemand met laadpaal zonder mid-meter.
Dan is de enige juiste oplossing om ere's in te boeken een laadpaal met mid-meter.
Dat staat ook duidelijk vermeld op de site van de NEA.
Dat er uitzonderingen zijn bepalen niet de regel. Dus als iets "kan" houdt dat niet in dat het een oplossing is. Het kiezen voor een sap aansluiting (nog los van of het wordt geaccepteerd) is een kostbare en risico vol waardoor het "geen" oplossing is .

• J82

J82

BartjeBoos schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:17:
Nogmaals: Het ging om de situatie van iemand met laadpaal zonder mid-meter.
Dan is de enige juiste oplossing om ere's in te boeken een laadpaal met mid-meter.
Dat staat ook duidelijk vermeld op de site van de NEA.
Dat er uitzonderingen zijn bepalen niet de regel. Dus als iets "kan" houdt dat niet in dat het een oplossing is. Het kiezen voor een sap aansluiting (nog los van of het wordt geaccepteerd) is een kostbare en risico vol waardoor het "geen" oplossing is .
Het gaat nu vooral over wat wel of niet als ‘oplossing’ gedefinieerd mag worden. Uit de laatste zin valt op te maken dat kosten en risico hier meegewogen worden. Zelf zou ik dat niet doen, die zou ik eerder als factoren meenemen in de keuze tussen de oplossingen. Volgens mij gebeurt dat hier overigens op een bepaalde manier ook, want elders staat “enige juiste”. Kortom er zijn wel meer oplossingen, maar die zijn niet juist. En volgens mij is iedereen het daarmee eens…

Om de discussie te vermijden kunnen we het ook ‘opties’ noemen. Lader met MID is een optie, een SAP is een optie. Naar alle waarschijnlijkheid is de laatste een ‘slechte’ optie, niettemin het blijft een optie.
Pagina: 1 ... 50 ... 57 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.