• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jeroen Vreeken schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 00:55:
Die kans is helemaal niet 0. Die kans is zeer groot. Als je alleen al kijkt naar het aantal personenen dat op tweakers naar een referal zit te vissen, dan weet je al hoeveel er hun laadpaal zonder na te denken overleveren aan diegene die de hoogste winst belooft.

Mijn auto reageert grofweg binnen een seconde. Er zijn inmiddels meerdere ERE inboekers die claimen 20 duizend of meer klanten te hebben. Als je van zo'n inboeker alle laders binnen een seconde laat uit of inschakelen heb je het over een 2 Mega Watt dreun op het energienet. Dat is niet iets wat je zomaar kunt negeren.
Het ging over 40% van de totale hoeveelheid laadpalen in ons land.. die kans is 0.

En dan heeft @0xygen500 een goed punt. Het gaat hier over thuisladers. Die worden gemiddeld gezien zeer weinig gebruikt als je het vergelijkt met laders op straat. Van die 20 duizend laders worden er waarschijnlijk zelden meer dan 5000 tegelijkertijd gebruikt, laat staan allemaal op 11 kW.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:30

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

bokkow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 06:24:
[...]

Maar goed. Het gaat nu de laatste 5 pagina’s over OCPP risico’s.. Voorheen als het kort over ERE aangrenzende onderwerpen gaat dan vliegen de waarschuwingen al om de oren. Mag “OCPP-overwegingen” aub net als Joulo naar een eigen topic worden verwezen?
Gezien het volume van ingrepen die binnen MOB alleen al nodig zijn op een dag, kunnen we helaas niet altijd alles tijdig aanpakken en dus zal er soms wat vertraging zijn :> Maar maak vooral een TR aan en ga niet in het topic zelf melden wat je er wel of niet van vindt. Thanks!

Dat gezegd hebbende, heb je verder wel een punt
Modbreak:Bij deze graag weer terug naar de kern van dit topic (dat is OCPP risico/privacy management níet) en wees ook eens wat vriendelijker voor elkaar. Mensen betichten van gezever of kletsen is niet heel erg constructief of wenselijk voor de algehele sfeer.

Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 26-08-2026 08:42 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:08
Goedemorgen, oriënterend op de verkoop van ERE's en daarmee samenhangend de aanschaf van een nieuwe lader met MID meter lees ik al enige tijd mee.

Nu lees ik heel veel wat je vooral niet moet doen, maar ik ben meer op zoek naar wat ik vooral wel moet doen...en dat lijkt wat onder te sneeuwen.

Om het on-topic te houden zal niet vragen of ik een Peblar Business, Zaptec Go 2, of Easee Charge Max moet kopen. Maar aangezien ik de meter wil laten lopen wil ik wel iets gaan aanschaffen en dan ook iets dat op een wenselijke manier aan inboekers te koppelen is met de huidige kennis. Met andere woorden....

welke (communicatie)functionaliteit moet een lader vandaag de dag liefst bezitten om op een wenselijke manier met de inboeker te babbelen voor de verkoop van ERE's?

Liefst heb ik een plug-and-play oplossing, aangevuld met een instructie om de koppeling te maken, zonder van alles aan elkaar te knutselen. Ik ben dus nadrukkelijk niet op zoek naar de laatste cent, iets minder geld verdienen met zo min mogelijk rompslomp past mij beter.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nietwijk schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:06:
Goedemorgen, oriënterend op de verkoop van ERE's en daarmee samenhangend de aanschaf van een nieuwe lader met MID meter lees ik al enige tijd mee.

Nu lees ik heel veel wat je vooral niet moet doen, maar ik ben meer op zoek naar wat ik vooral wel moet doen...en dat lijkt wat onder te sneeuwen.

Om het on-topic te houden zal niet vragen of ik een Peblar Business, Zaptec Go 2, of Easee Charge Max moet kopen. Maar aangezien ik de meter wil laten lopen wil ik wel iets gaan aanschaffen en dan ook iets dat op een wenselijke manier aan inboekers te koppelen is met de huidige kennis. Met andere woorden....

welke (communicatie)functionaliteit moet een lader vandaag de dag liefst bezitten om op een wenselijke manier met de inboeker te babbelen voor de verkoop van ERE's?

Liefst heb ik een plug-and-play oplossing, aangevuld met een instructie om de koppeling te maken, zonder van alles aan elkaar te knutselen. Ik ben dus nadrukkelijk niet op zoek naar de laatste cent, iets minder geld verdienen met zo min mogelijk rompslomp past mij beter.
Het stukje in je vraag is 'wenselijk'. Daar verschillen de meningen over, gezien de afgelopen pagina's. Dat kun je teruglezen. Kortweg gezegd, twee opties:

- OCCP -> Kan met (vrijwel) alle palen

- Enige andere optie die ik ken is de specifieke combi: Peblar Business <> LekkerLaden

Dat zijn de enige smaken die er zijn.

Dus heb je geen moeite met de OCCP weg, dan kun je alle kanten op. Zelf kies ik voor optie 2.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

JB

Cédric roelt!

IJsbeer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Het stukje in je vraag is 'wenselijk'. Daar verschillen de meningen over, gezien de afgelopen pagina's. Dat kun je teruglezen. Kortweg gezegd, twee opties:

- OCCP -> Kan met (vrijwel) alle palen

- Enige andere optie die ik ken is de specifieke combi: Peblar Business <> LekkerLaden

Dat zijn de enige smaken die er zijn.

Dus heb je geen moeite met de OCCP weg, dan kun je alle kanten op. Zelf kies ik voor optie 2.
*vooralsnog. oAuth wordt ook aan gewerkt door verschillende fabrikanten icm ERE inboekers.

Mijn boefje is liev!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

*vooralsnog. oAuth wordt ook aan gewerkt door verschillende fabrikanten icm ERE inboekers.
oAuth is een authorisatie protocol. Het gaat om het stukje erna, wat kan je er dan mee. Dat blijft 'fabrikant' specifiek. Ook de API's na de authorisatie zullen specifiek blijven. En idd, ik verwacht niet dat alle inboekers alle palen losse api's gaan bouwen. De grote zullen een aantal grote paalfabrikanten ondersteunen, maar that's it. Zeker ook omdat OCCP, voor de meeste mensen, prima en eenvoudig werkt. Truus en Henk zien alleen dat ze eind van het jaar geld terug krijgen, wat de gevolgen kunnen zijn maakt niet uit. Dus waarom zou de inboeker daar veel geld tegenaan gooien...

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

JB

Cédric roelt!

IJsbeer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

oAuth is een authorisatie protocol. Het gaat om het stukje erna, wat kan je er dan mee. Dat blijft 'fabrikant' specifiek. Ook de API's na de authorisatie zullen specifiek blijven. En idd, ik verwacht niet dat alle inboekers alle palen losse api's gaan bouwen. De grote zullen een aantal grote paalfabrikanten ondersteunen, maar that's it. Zeker ook omdat OCCP, voor de meeste mensen, prima en eenvoudig werkt. Truus en Henk zien alleen dat ze eind van het jaar geld terug krijgen, wat de gevolgen kunnen zijn maakt niet uit. Dus waarom zou de inboeker daar veel geld tegenaan gooien...
Dat snap ik :) maar er wordt niet voor niks ingezet op een andere manier dan OCPP, dat is wat ik probeer te zeggen. Ook dan is het belangrijk om te begrijpen wat een ERE inboekverlener kan, maar ze gaan dit vast niet ook inregelen om alleen maar met de voordeur open te integreren. Juist omdat we die vragen stellen op dit moment.

Mijn boefje is liev!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:17
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 26-08-2026 12:35 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:40
Voor wie het interessant is: Lekkerladen heeft nu een optie voor drie jaar, met 7% extra korting op de commissie.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:26
In de nieuwsbrief van Lekkerladen (27/8/26) werd onder andere het volgende gemeld:
Vanaf nu kun je eenvoudig overstappen op een meerjarencontract:
1-jarig contract: 25% commissie (ons standaardtarief)
2-jarig contract: 22% commissie (3% direct erbij)
3-jarig contract: 18% commissie (7% meer opbrengst, ons scherpste tarief)
De standaard commissie is al best hoog als ik zo verder de tarieven andere aanbieders zie, maar het lijkt mij op dit moment niet verstandig een langere termijn afspraak te maken. Na 1 jaar even evalueren denk ik ;)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:24
BOEFJE_NL schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:25:
In de nieuwsbrief van Lekkerladen (27/8/26) werd onder andere het volgende gemeld:

[...]
De standaard commissie is al best hoog als ik zo verder de tarieven andere aanbieders zie, maar het lijkt mij op dit moment niet verstandig een langere termijn afspraak te maken. Na 1 jaar even evalueren denk ik ;)
Gezien de opbrengsten per kWh veel hoger zijn dan begin dit jaar werd verwacht en er best wat te kiezen is zou het mij niets verbazen als de tarieven gaan zakken richting 10 a 15%. De software is er inmiddels en het inschrijven / voldoen aan nea zaken ook. Als inboeker wil je nu graag meer klanten en niet je bestaande klanten zien weglopen naar een goedkopere partij.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:10
BOEFJE_NL schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:25:

[...]
Ik ben via Zonneplan aangemeld bij Lekkerladen (met 20% commissie). Helaas zie ik in de online omgeving geen mogelijkheid om mij voor 3 jaar te committeren tegen 18%. Of kijk ik mis @Bob Lieftink ?

• TR808
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:02
Spixo schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Ik ben via Zonneplan aangemeld bij Lekkerladen (met 20% commissie). Helaas zie ik in de online omgeving geen mogelijkheid om mij voor 3 jaar te committeren tegen 18%. Of kijk ik mis @Bob Lieftink ?
Je moet best een aantal stappen in het aanmeld proces doorlopen. Op het einde kun je kiezen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PUMRX5acy9rcp_6_fLMNrfvz60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hNuD6CtvVKfgk27J9oN9sss1.png?f=user_large

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:32
Ik zag de nieuwsbrief ook maar ik wil eerst wel eens wat uitbetalingen en veranderingen in de markt zien voor ik me voor 3 jaar ga vastleggen bij een partij.

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:01
Even een heel andere vraag. Op Marktplaats zie ik dat er verloopsnoeren te koop zijn met aan de ene kant een Type 2 aansluiting en aan de andere kant een CEE aansluiting. Hiermee zou je dan bijvoorbeeld je camper op (openbare) laadpalen kunnen aansluiten. Hoe zit het nu met ERE certificaten als je zo'n verloopsnoer op je eigen laadpaal gebruikt?

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:32
Verwijderd, iets te snel gereageerd.

[ Voor 94% gewijzigd door AA42 op 26-08-2026 14:29 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:49
Binkia schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:18:
Even een heel andere vraag. Op Marktplaats zie ik dat er verloopsnoeren te koop zijn met aan de ene kant een Type 2 aansluiting en aan de andere kant een CEE aansluiting. Hiermee zou je dan bijvoorbeeld je camper op (openbare) laadpalen kunnen aansluiten. Hoe zit het nu met ERE certificaten als je zo'n verloopsnoer op je eigen laadpaal gebruikt?
Ik neem aan dat dit niet uit maakt. Als je gewoon laad via die gecertificeerde ere meter, dan telt het gewoon mee.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vermoed op termijn dat daar wel wat anti-fraude bellen af zullen gaan. Laadprofielen zullen afwijkend zijn t.o.v. een auto.

ERE is strikt bedoeld voor elektrisch vervoer. Niet om allerlei apparatuur in een camper van prik te voorzien.

Als je camper elektrisch is en je via de onboard lader ook je koelkast voorziet.. tsja, dat lijkt me een maasje. Maar gewoon een normale stekker in een laadpaal lijkt mij not done. En ik verwacht dus dat men daar straks controles op uit gaat oefenen. Voertuigen hebben redelijk duidelijke laadprofielen, dus koelkasten en andere zaken gaan zeker opvallen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Binkia schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:18:
Dan ben je aan het frauderen, want het is geen verbruik voor vervoer. Maarja, hoeveel verbruikt een camper per dag aan stroom? Een of twee kWh? Zou je dan 30ct kunnen opleveren, zal vast geen haan naar kraaien (maar als ze dat wel doen, kunnen de gevolgen wel 'ns heel zuur zijn)

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:01
Ik kwam die verloopsnoeren tegen en was gewoon nieuwsgierig. Controle is technisch wel mogelijk maar lijkt me lastig uitvoerbaar. Het is een beetje vergelijkbaar met LPG in een camper, je mag het wel gebruiken voor de voortstuwing maar niet voor de verwarming, koken etc.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Binkia schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:01:
Ik kwam die verloopsnoeren tegen en was gewoon nieuwsgierig. Controle is technisch wel mogelijk maar lijkt me lastig uitvoerbaar. Het is een beetje vergelijkbaar met LPG in een camper, je mag het wel gebruiken voor de voortstuwing maar niet voor de verwarming, koken etc.
Waarom denk je dat?

Een laadprofiel voor een auto is makkelijk te detecteren. Doorgaans gedurende lange tijd een hoge stroom over 1 (tot 32A) of 3 fases (typisch 16A per fase), af en toe een dipje mogelijk door loadbalancing of cellen balanceren. Typisch gezien een zachte afbouw naar 0.

Een camper gaat absoluut een ander laadprofiel hebben. Om je een voorbeeld te geven: een auto zal eigenlijk nooit langere tijd onder de 6A laden omdat veel laders dat niet kunnen (enkele uitzondering zoals Tesla daargelaten). Als je een baseload ziet van zeg 100W gedurende lange tijd dan weet je gewoon dat dat geen auto is die eraan hangt.

Zeer makkelijk allemaal.

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.