• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:04
The Legend schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Waar heb je dat voor elkaar gekregen? Of particulier verkocht? De Zappi lijkt niet gek veel waard meer.
Particulier verkocht en de Zappi (v2.1) uit Duitsland gehaald voor €525. Zat nog tot november 2026 garantie op. Dus daar maakte ik niet zoveel verlies op. Zelfs ik was voor m’n gevoel al aan de late kant en vond dat ik er niet veel meer voor kreeg. Was wel redelijk compleet met een Harvi en ook nog drie extra CT-klemmen.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-08 10:42
-

[ Voor 100% gewijzigd door Leanderr op 15-07-2026 12:03 ]

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18-08 11:37
Leanderr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:17:
In mijn eigen omgeving ken ik ook iemand die zijn stroomprijs thuis aardig hoog heeft ingesteld, het is leuk totdat je gepakt wordt. Want de Belastingdienst corrigeert in dat geval gewoon 5 jaar aan aangiftes.
Uit nieuwsgierigheid; wat is in jouw ogen een hoge stroomprijs?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Leanderr Ik ben het met je eens hoor, maar op dit forum is het aan dovemansoren gericht.

Het lijkt erop dat het maatschappelijk geaccepteerd om door middel van de laadvergoeding (of dat nu komt door opbrengst ERE-certificaten, of een veel hoger ingesteld tarief) nog even wat extra euro's te trekken van de werkgever.

Bij vrienden van mij (werkzaam bij hetzelfde bedrijf, met zo'n 350 auto's in de vloot) verkondigde de algemeen directeur op de barbecue zelfs hoeveel hij verdiende op z'n laadvergoeding. Sindsdien is de vraag bij de collega's onderling: "Hoe hoog heb jij je laadvergoeding ingesteld? Ik 60 cent per kWh. Ik hoorde dat Klaas hem zelfs op 75 cent heeft gezet" . De weerstand in het topic hier tegen de fiscale aspecten is ook zo groot, dat het onderwerp gewoon als taboe wordt neergezet. Let maar op ;)

Ik verbaas me nergens meer over. Zelf ben ik inmiddels ook gewoon een roepende in de woestijn tegen mijn klanten.

De grap hier is wel dat de werkgever de inhoudingsplichtige is voor de loonheffingen. Dus als er ergens tot de conclusie wordt gekomen dat er teveel onbelast is uitbetaald, krijgt de werkgever de naheffingsaanslag. Verhaal is wel mogelijk, maar wordt doorgaans niet geaccepteerd als de regels niet vooraf duidelijk zijn. In die zin wordt werknemer vrijgepleit zolang er geen kaders worden gesteld. Ik adviseer bedrijven dus ook om hier kaders aan te geven en een controleproces op te zetten.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-08 12:45
Ik hoor het wel ;-) Voor alsnog even gepolst bij de OR binnen onze organisatie (kleine 5k mensen groot) en die is niet voornemens hier, in welke vorm dan ook, iets mee te doen.

Tevens staat in die ERE regeling dat het niet uitmaakt wat of wie er aan de laadpaal hangt. Dat mag je eigen auto zijn, die van de buren, de zakelijke auto, gasten, wie dan ook.

Dus totdat er verduidelijking wordt gegeven door de wetgever, dan wel de belastingdienst, is de regeling zoals die is.

[ Voor 46% gewijzigd door -PeeWee- op 14-07-2026 09:44 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Leanderr
-

[ Voor 100% gewijzigd door Leanderr op 15-07-2026 12:04 ]

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• -PeeWee-
Leanderr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:46:
[...]

60 cent per kWh, maar iedere cent die hoger is dan de kostprijs is in beginsel belast. Het is namelijk een voordeel wat je geniet uit dienstbetrekking.

Enige nuance hierop zijn mensen met een dynamisch contract, hier is een goedkeuring vanuit de Belastingdienst voor om een vaste prijs te rekenen, als je daar dan vervolgens slim mee omgaat dan kun je dus wel een onbelast voordeel behalen.
60ct? Wow, dat is wel veel ja. Ken geen collega's die dat hanteren eigenlijk.

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:29:
De grap hier is wel dat de werkgever de inhoudingsplichtige is voor de loonheffingen. Dus als er ergens tot de conclusie wordt gekomen dat er teveel onbelast is uitbetaald, krijgt de werkgever de naheffingsaanslag. Verhaal is wel mogelijk, maar wordt doorgaans niet geaccepteerd als de regels niet vooraf duidelijk zijn. In die zin wordt werknemer vrijgepleit zolang er geen kaders worden gesteld. Ik adviseer bedrijven dus ook om hier kaders aan te geven en een controleproces op te zetten.
Volgens mij zit er in de meeste gevallen een partij tussen, die de afhandeling van dit alles regelt. De laadpaal thuis levert een dienst aan een derde partij (laadpas), welke dit afhandeld en doorberekend aan de werkgever.

Je zit met een enorm grijs gebied omdat niemand weet, wie welke prijs betaald voor de stroom in deze keten. Als er een directe link tussen werknemer en werkgever zou zijn dan zou het simpel kunnen zijn, maar dat is hier met verschillende tussenpartijen niet het geval. Iedere tussenpartij gooit er ook nog een bedrag of percentage bovenop (of geeft korting) dus wat de werknemer rekent, is niet wat de werkgever betaald. En de werkgever betaald niet direct aan de werknemer maar via via.

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 18-08 11:37
Leanderr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:46:
[...]

60 cent per kWh, maar iedere cent die hoger is dan de kostprijs is in beginsel belast. Het is namelijk een voordeel wat je geniet uit dienstbetrekking.

Enige nuance hierop zijn mensen met een dynamisch contract, hier is een goedkeuring vanuit de Belastingdienst voor om een vaste prijs te rekenen, als je daar dan vervolgens slim mee omgaat dan kun je dus wel een onbelast voordeel behalen.
Ook hier weer uit nieuwsgierigheid; welke vaste prijs rekent de Belastingdienst in deze?

• -PeeWee-
neek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:03:
[...]

Ook hier weer uit nieuwsgierigheid; welke vaste prijs rekent de Belastingdienst in deze?
Er zijn meerdere voorbeelden waarbij men de gemiddelde prijs van de commerciële laadpalen in de buurt heeft gebruikt en dit gewoon door een audit heen kwam. Of dat ethisch correct is, is een andere discussie.

Persoonlijk vind ik de gemiddelde prijs van een vast contract voor 1 jaar de marker.

• JanHenk
  • Niet online
forzav schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Volgens mij zit er in de meeste gevallen een partij tussen, die de afhandeling van dit alles regelt. De laadpaal thuis levert een dienst aan een derde partij (laadpas), welke dit afhandeld en doorberekend aan de werkgever.

Je zit met een enorm grijs gebied omdat niemand weet, wie welke prijs betaald voor de stroom in deze keten. Als er een directe link tussen werknemer en werkgever zou zijn dan zou het simpel kunnen zijn, maar dat is hier met verschillende tussenpartijen niet het geval. Iedere tussenpartij gooit er ook nog een bedrag of percentage bovenop (of geeft korting) dus wat de werknemer rekent, is niet wat de werkgever betaald. En de werkgever betaald niet direct aan de werknemer maar via via.
Vaak zit er inderdaad een partij tussen die de declaraties en uitbetalingen verzorgd. En uiteraard is dat een vertroebelende factor. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de wildgroei aan contracten en tarieven die iemand thuis kan hebben.

Ik begrijp wel dat de praktijk heel mistig is. Maar die vertroebelende factoren maken de hoofdregels van de Wet op de loonbelasting niet opeens anders.

• -PeeWee-
JanHenk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:12:
[...]

Vaak zit er inderdaad een partij tussen die de declaraties en uitbetalingen verzorgd. En uiteraard is dat een vertroebelende factor. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de wildgroei aan contracten en tarieven die iemand thuis kan hebben.

Ik begrijp wel dat de praktijk heel mistig is. Maar die vertroebelende factoren maken de hoofdregels van de Wet op de loonbelasting niet opeens anders.
Daar heb je gelijk in, maar tegelijkertijd geeft de belastingdienst hier geen duidelijkheid in. De eerdere definitie is inmiddels ingehaald door de wildgroei aan contractvormen en energiecomponenten die consumenten in huis hebben. Hoe derhalve de 'integrale kosten' in die situaties moet worden berekend, wordt nergens vermeldt of verduidelijkt.

Er is dus een verschil tussen wat de wet zegt, en hoe deze in praktijk, in elk scenario, moet worden berekend of moet worden toegepast. De wet kan heel veel zeggen, maar als de uitvoering ondoenlijk is, heb je een slecht verhaal.

• JanHenk
  • Niet online
@-PeeWee- Ik zit met smart te wachten op de eerste jurisprudentie omtrent de thuislaadvergoeding in de loonbelasting inderdaad :) Op z'n mooist pakken ze er ook meteen even de ERE in mee, maar dan zal het nog wel even duren...

Zo'n standpunt van de kennisgroep (waar jij naar refereert) is ook niet bindend voor de belastingplichtige (werkgever) overigens. Wel voor de inspecteur (als je hem wil gebruiken), maar dus niet voor de werkgever als die zich op een ander standpunt wil stellen. Zelf heb ik ook wel wat aan te merken op dat kennisgroepstandpunt namelijk.

Maar onthoud in ieder geval deze uit de loonbelasting: "Al hetgeen wordt genoten uit dienstbetrekking, is loon." Dan mag jij bepalen of iets wordt genoten uit dienstbetrekking (causaal verband), of niet.

Hou ik er verder weer over op :+

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 14-07-2026 10:26 ]

• Leanderr
-

[ Voor 99% gewijzigd door Leanderr op 15-07-2026 12:04 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
Want de aanschaf en installatie en evt. onderhoud van een lader zijn gratis? De werkgever maakt niet alleen gebruik van de geleverde stroom maar ook van de lader zelf.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:03:
Want de aanschaf en installatie en evt. onderhoud van een lader zijn gratis? De werkgever maakt niet alleen gebruik van de geleverde stroom maar ook van de lader zelf.
En die is 9 vd 10 keer ook door de werkgever geleverd als onderdeel van het leasecontract, want ook toen werd de o-zo-benadeelde werknemer tot op de cent gecompenseerd.

What's next, verbruik van de meterkast, herbestraten oprit omdat de EV te zwaar is? Come on...

[ Voor 19% gewijzigd door Sander op 14-07-2026 11:12 ]

• -PeeWee-
ASW1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:03:
Het betreft de integrale kosten. Het hangt er dus vanaf of de laadpaal zelf is bekostigd of niet.

Dat gezegd hebbende valt onder de integrale kosten ook de, naar rato, vaste lasten van de aansluiting, als ook genoemd in de hierboven gerefereerde kennisgeving.

Dit heeft overigens verder niks met ERE te maken en is derhalve off-topic.

[ Voor 7% gewijzigd door -PeeWee- op 14-07-2026 11:16 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:14
Wat een eindeloze discussies hier.

Kunnen we het alsjeblieft on topic houden?

ERE's en geen 1001 andere rand zaken?

Kan een moderator hier niet wat opschonen?

[ Voor 17% gewijzigd door dinandus op 14-07-2026 15:24 ]

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:29: De weerstand in het topic hier tegen de fiscale aspecten is ook zo groot, dat het onderwerp gewoon als taboe wordt neergezet. Let maar op ;)
I rest my case :+

Mijn perceptie is dat iedereen wel mag (blijven) roepen dat alle opbrengsten ten alle tijde onbelast zijn, maar als iemand het tegendeel beweert (zelfs met onderbouwing), dan moet het ineens puur over de ERE-certificaten gaan :)

• -PeeWee-
JanHenk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:47:
[...]

I rest my case :+

Mijn perceptie is dat iedereen wel mag (blijven) roepen dat alle opbrengsten ten alle tijde onbelast zijn, maar als iemand het tegendeel beweert (zelfs met onderbouwing), dan moet het ineens puur over de ERE-certificaten gaan :)
Of en in hoeverre dat zo is, staat dus nog niet vast of is in het gunstigste geval niet verduidelijkt. En dus is het koffiedik kijken. Tot die tijd gaat men uit van de regeling zoals deze is geintroduceerd. Dat dit later kan veranderen (vanaf dat moment), zien we dan wel.

• Leanderr
-

[ Voor 99% gewijzigd door Leanderr op 15-07-2026 12:04 ]

• Sander
  • Niet online
Leanderr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Hoe kom je erbij dat het niet vast staat? In de wet op de loonbelasting staat gewoon dat al het geen uit dienstbetrekking wordt genoten belast is. Volgens mij is er een heel duidelijk causaal verband tussen de in privé geclaimde ERE certificaten en het thuis laden van een auto van de werkgever.
En zelfs al staat het er compleet buiten dan is er nog een discussie te voeren over of de ERE's net als bijv handelen met dynamische tarieven/thuisbatterij niet gezien moeten worden als (neven)inkomsten en dat je daar mogelijk boven een bepaalde drempel kan uitkomen als je die optelt (of veel doet..). Ook daarover is nog geen uitspraak van de belastingdienst dus tot die tijd is het koffiedik kijken.

Voor stukje loonbelasting is die er wel, of ze gaan handhaven is een 2e.

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 14-07-2026 14:29 ]

• -PeeWee-
Leanderr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Hoe kom je erbij dat het niet vast staat? In de wet op de loonbelasting staat gewoon dat al het geen uit dienstbetrekking wordt genoten belast is. Volgens mij is er een heel duidelijk causaal verband tussen de in privé geclaimde ERE certificaten en het thuis laden van een auto van de werkgever.
Binnen de ERE regeling wordt er geen uitzondering gemaakt of de geladen auto van jezelf is, die van de werkgever, een bezoeker, de buren of wie dan ook. En in het kader van DIE regeling, heb je recht op de ERE als privepersoon, als eigenaar van de aansluiting. Punt.

Of die inkomsten vervolgens verrekend moeten worden met vergoedingen vanuit de werkgever, is een andere discussie en daarover is geen duidelijkheid/uitspraak.

Nog een laatste toevoeging daarop. "“al hetgeen uit een dienstbetrekking wordt genoten.”", om te beschouwen als loon vereist een dienstbetrekking en een tegenprestatie voor arbeid. In beide gevallen is hier geen sprake.

Daarnaast worden de ERE niet betaald door de werkgever. Ze kunnen wel door de belastingdienst gezien worden als inkomsten uit overige werkzaamheden. De werkgever heeft hier verder niks mee te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door -PeeWee- op 14-07-2026 15:47 ]

• Leanderr
-

[ Voor 100% gewijzigd door Leanderr op 15-07-2026 12:05 ]

• Leanderr
-

[ Voor 95% gewijzigd door Leanderr op 15-07-2026 12:05 ]

• -PeeWee-
Leanderr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:52:
[...]

De groep mensen die een auto van de werkgever/of eigen bv heeft en deze thuis oplaadt op de kosten van de onderneming, valt onder voordelen behaald uit dienstbetrekking.
Dat is dus niet waar, omdat hiervoor:
1) het loon door de werkgever uitgekeerd dient te worden
2) hiervoor arbeid verricht moet worden
3) er in dit kader een dienstbetrekking moet zijn

Dat is dus niet van toepassing. Het kan wel onder inkomstenbelasting gaan vallen (als de belastingdienst dat verduidelijkt/als zodanig aanwijst), maar heeft verder geen betrekking op loonbelasting of de werkgever.

Dus om het nogmaals samen te vatten:

1. Inkomsten uit ERE zijn altijd uit prive oogpunt en het maakt daarbij niet uit welk voertuig daarvoor wordt gebruikt.
2. De belastingdienst KAN ERE als inkomsten uit overige werkzaamheden gaan zien, waarover inkomstenbelasting verschuldigd is. HIerover is nog geen duidelijkheid.

3. De werkgever dient de integrale kosten te vergoeden voor het thuisladen.
4. Of men als werkgever deze wil verlagen met eventuele opbrengsten uit ERE, is een interne aangelegenheid. Deze kan zelfs conflicteren, aangezien de werknemer en de gerechtigde van de energieaansluiting niet dezelfde natuurlijke of rechtspersoon hoeven te zijn. Je kan een werknemer niet benadelen of beperken omdat een andere niet gerelateerde partij als gevolg daarvan inkomsten/vergoedingen verkrijgt, ook al is het leidende voorwerp de leaseauto. Dat is een flink wespennest waar maar weinig bedrijven zich in willen mengen denk ik. In de praktijk betekent dit extra administratie (wie wel/wie niet) en dit zal, zeker bij grote bedrijven, niet opwegen tegen de baten.

Beiden zijn gescheiden zaken. Als er al belast wordt, dan geschiedt dit via de inkomstenbelasting en niet via de werkgever.

Edit: Als laatste toevoeging, er is reeds in Mei 2026 een brief ingediend bij de belastingdienst om inzicht te verlenen over de fiscale positie van ERE vergoedingen. 4 van de 5 punten hebben betrekking op ondernemers, maar 1 is voor particulieren:
1. Particulieren (niet-ondernemers) Is de vergoeding uit ERE-certificaten belast voor de inkomstenbelasting? Zo ja, onder welke categorie — bijvoorbeeld resultaat uit overige werkzaamheden of inkomen uit sparen en beleggen? En hoe moet dit in de aangifte worden verwerkt?

[ Voor 60% gewijzigd door -PeeWee- op 14-07-2026 16:54 ]

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 17:04
Om maar even weer on-topic te komen. Wie heeft er ervaring met Zeres?
Ik heb me hier ingeschreven, maar vind het aanmeld proces wel een beetje karig.
Je vult je persoons gegevens in, en je laadpaal info en dat is het. Er wordt niet duidelijk gecommuniceerd voor welke periode je jezelf vastlegt en wat de voorwaarden/spelregels zijn etc.
Daarnaast heb ik mijn laadpaal gekoppeld, maar de gegevens worden niet opgehaald.
Hoe is dat proces bij jullie verlopen en staat er bij jullie iets in de rapporten?

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:09
Lock77 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:09:
Je vult je persoons gegevens in, en je laadpaal info en dat is het. Er wordt niet duidelijk gecommuniceerd voor welke periode je jezelf vastlegt en wat de voorwaarden/spelregels zijn etc.
Daarnaast heb ik mijn laadpaal gekoppeld, maar de gegevens worden niet opgehaald.
Hoe is dat proces bij jullie verlopen en staat er bij jullie iets in de rapporten?
Maar mijn idee is het ook een beetje karig. Ik heb sinds kort pas een Zaptec Go 2, nog niet zo heel veel kWh's geladen.

Als je in de portal klikt op 'laadpaal verbinden met zeres platform's zie je dat je de Zaptec niet kan verbinden. Er staat wel een link naar een handleiding hoe je hen wel kan autoriseren om je laadpaal uit te lezen. Je geeft ze daar wel een deel eigenaarschap mee, dus of je dat wil is een tweede. En anders 1x per kwartaal je gegevens invoeren, is ook niet zo'n ramp.

• -PeeWee-
Lock77 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:09:
Om eerlijk te zijn, ik zou het niet meer weten ;-) Ik kreeg een bevestigingsmail met alle stappen, voorwaarden etc. Daarna account op portal aangemaakt, de info geleverd en nu krijg je eens per kwartaal het overzicht en uitbetaling. Ik weet niet waar je naar op zoek bent in die rapporten?

Ik ben het wel met je eens dat wat meer info rondom proces en tijdslijnen wel zou mogen, of de status van het koppelen van de verschillende palen, maar anders dan dat. Ze hebben al uitbetaald, dus verder prima :-)

Er zou nog wel een App komen volgens de nieuwsbrief, maar die heb ik nog niet kunnen spotten.

[ Voor 15% gewijzigd door -PeeWee- op 14-07-2026 16:21 ]

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 17:04
-PeeWee- schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Om eerlijk te zijn, ik zou het niet meer weten ;-) Ik kreeg een bevestigingsmail met alle stappen, voorwaarden etc. Daarna account op portal aangemaakt, de info geleverd en nu krijg je eens per kwartaal het overzicht en uitbetaling. Ik weet niet waar je naar op zoek bent in die rapporten?

Ik ben het wel met je eens dat wat meer info rondom proces en tijdslijnen wel zou mogen, of de status van het koppelen van de verschillende palen, maar anders dan dat. Ze hebben al uitbetaald, dus verder prima :-)

Er zou nog wel een App komen volgens de nieuwsbrief, maar die heb ik nog niet kunnen spotten.
Ik was meer benieuwd of er bij mij wellicht iets niet goed is gegaan. Ze hebben een aparte tab met rapporten, dus verwacht dat ze hier iets plaatsen (waarom anders dat tabblad?).
Maar goed om te lezen dat jij al uitbetaald hebt gekregen.
Ik heb me pas in mei aangemeld, dus zal binnenkort wel bericht ontvangen over de uitbetaling over Q1 en 2. Ze reageren wel snel, dus al het vertrouwen er in dat het wel goed komt!

• -PeeWee-
Leanderr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Nou, hier denk ik dat je het niet goed hebt. In het eerder genoemde arrest werd ook gesteld dat de zegels bij het tankstation belast inkomen waren. De werkgever verstrekte deze zegels niet direct aan de werknemer. De werknemer kon deze zegels krijgen omdat hij met de bedrijfswagen ging tanken. Bij het tankstation kreeg de medewerker de zegels mee, dit was een direct voordeel genoten uit dienstbetrekking. Volgens mij werkt het met ERE Certificaten op exact dezelfde manier voor een medewerker in loondienst. Alleen zijn de zegels de certificaten en het tankstation de laadpaal thuis.
Dat mag je denken. Zo zijn er veel meningen. De enige die telt is dat wat er in de wet staat. Mbt ERE specifiek, is er geen relatie tot de werkgever. Ik kreeg ook airmiles, die zijn ook nooit belast.

Zoals gezegd, er is inmiddels aan de belastingdienst gevraagd of en zo ja, hoe, dit moet worden opgegeven als inkomsten in de IB. Daarbij heeft de werkgever nergens een rol en staat er verder volledig buiten.

Overigens kan je dat arrest vast wel even linken ;-)

De enige die ik namelijk kon vinden betrof het verkrijgen van airmiles en die sprak dat juist tegen ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door -PeeWee- op 14-07-2026 17:27 ]

• -PeeWee-
Lock77 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:04:
[...]

Ik was meer benieuwd of er bij mij wellicht iets niet goed is gegaan. Ze hebben een aparte tab met rapporten, dus verwacht dat ze hier iets plaatsen (waarom anders dat tabblad?).
Ik heb me pas in mei aangemeld, dus zal binnenkort wel bericht ontvangen over de uitbetaling over Q1 en 2. Ze reageren wel snel, dus al het vertrouwen er in dat het wel goed komt!
Als je op het pijltje klikt, krijg je een iets grotere pagina met wat meer info, maar rapport is een groot woord ;-)

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04

JB

Cédric roelt!

@Leanderr hoe werkt het met vaste tarieven die ten alle tijden gelden? Er wordt altijd x cent doorbelast vanuit de tankpas. Een werknemer kent de afspraken niet tussen LM en werkgever. Welk (ERE)tarief stel je dan in? Of moet je de stroom deels gratis weggeven?

Mijn boefje is liev!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08 00:19
Ik word echt knettergek van het theoretisch gezever over die belastingen.

NIEMAND WEET HET dus hou op met speculeren!

Hoe heet dit topic ook alweer???????? Belastingregels of ERE?

[ Voor 21% gewijzigd door AA42 op 14-07-2026 19:30 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:39
Lock77 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:04:
[...]

Ik zit ook bij Zeres, loopt volgens mij best aardig bij hun. Ze sluiten momenteel per kwartaal af, Bij mij staat Q1 in het rapport, Q2 sluiten ze rond deze tijd af (stond in email van hun). Ik verwacht dat dan ook binnenkort de door mij ingegeven kWh voor Q2 ook op die rapport pagina komen te staan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
AA42 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:28:

Ik was ook blij dat we eindelijk weer grotendeels on-topic zaten. Gezien de intense discussie over het eventuele IB aspect is er blijkbaar wel behoefte aan (ik dacht even dat er groot nieuws was toen ik het aantal nieuwe berichten zag :) ).

Kunnen we wellicht een extra topic maken, iets als "Fiscale aspecten van tweaker topics", daar kunnen dan direct andere topics gebruik van maken.

De 1e die zich weer aan de IB aspecten van ERE's durft te wagen wordt de topic starter :+
Al denk ik dat @Leanderr in dit topic degene is die er het meest van weet, en het bovendien netjes weet te verwoorden, iets wat zeker te waarderen valt.

Kom maar op met die duimpjes :*) ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Batilan op 14-07-2026 20:39 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

AA42 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:28:

Ik snap de frustratie, maar een TR aanmaken is effectiever dan schreeuwen in het topic ;)
Modbreak:Bij deze dan ook het dringende verzoek weer ontopic te gaan over de ERE. Belastingregels vallen hier absoluut niet onder. Als er noodzaak is om een topic daarover te starten: doe dat vooral in PFSL maar houd het hier ontopic. Thanks!

Xbox Live ID:Notna8310

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Leanderr
snip: de modbreak van @Notna gemist ? Notna in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2026 10:37 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Notna schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Ik snap de frustratie, maar een TR aanmaken is effectiever dan schreeuwen in het topic ;)
Modbreak:Bij deze dan ook het dringende verzoek weer ontopic te gaan over de ERE. Belastingregels vallen hier absoluut niet onder. Als er noodzaak is om een topic daarover te starten: doe dat vooral in PFSL maar houd het hier ontopic. Thanks!
Modbreak:Post kwijt :) ? Zie hierboven de reden: volgens mij was de vraag van @Notna duidelijk :)

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59
Leanderr schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Ik denk dat de administratieve rompslomp hier wel mee valt. Want je mag, zoals eerder benoemd wel een vast tarief afspreken voor de geleverde stroom aan jouw werkgever. Als dit tarief maar aan de voorwaarden voldoet. <knip>
Welke voorwaarde? Er zijn geen duidelijk regels over de hoogte van de kWh prijs. Zeker niet bij dynamische contracten. Wat is o.a. precies het deel aan vaste (netwerkkosten) die je mag rekenen bij de kWh prijs. Vele hebben zonnepanelen die niet gratis zijn aangelegd etc etc

• V_ger
  • Laatst online: 18:49
OK, dus naast het speculeren over of iets wel of niet belastbaar is in welke vorm, is het uberhaupt noemen van administratie en hoe je de diverse kosten en energiestromen ook verboden geworden?
Het 1e vind ik terecht, het overige heb ik een andere mening over.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• JB
  • Laatst online: 23:04

JB

Cédric roelt!

V_ger schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:
OK, dus naast het speculeren over of iets wel of niet belastbaar is in welke vorm, is het uberhaupt noemen van administratie en hoe je de diverse kosten en energiestromen ook verboden geworden?
Het 1e vind ik terecht, het overige heb ik een andere mening over.
Precies. Ook ERE stikt van de variabelen. Volgend jaar ook nog eens netwerkkosten die niet meer statisch zijn. De modbreak stelt “Het dringende verzoek om ontopic te gaan”, maar nu wordt alles hier weer meteen zwart/wit in de trashcan gepleurd, terwijl er nuttige info in staat die een volgende discussie ook kan voorkomen.

De discussie is alleen nog niet klaar zo lijkt, ook voor ERE. Zakelijk, niet zakelijk, dynamisch, kosten backoffice, tijdbesparingen laden thuis/elders, EAN vs zakelijk en ga zo maar door. ERE zit hier ook in een vaag gebied doordat de doelpalen alsmaar verschuiven, dus dat zijn gewoon goede discussies.

Mijn boefje is liev!

• Sander
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe de prijsontwikkeling gaat lopen van de ERE's, de Q2 'gereserveerd' van Joulo gingen tegen € 0,4810/ERE, maar voor het lopende Q3 zie ik dat ze prognosticeren met € 0,4650/ERE, dat is een ~3% lagere prijs, ben benieuwd hoe dat zich als trend over de tijd gaat bewijzen.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 23:25

Fiets

A.K.A. Bambi

Hopelijk zakt de prijs aan het einde van het jaar niet in als ook andere aanbieders gaan verkopen voor een heel jaar.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• V_ger
  • Laatst online: 18:49
Fiets schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:24:
Hopelijk zakt de prijs aan het einde van het jaar niet in als ook andere aanbieders gaan verkopen voor een heel jaar.
Dat zou kunnen, maar dan breekt ook het moment aan dat bedrijven EREs moeten gaan kopen. Want later kopen is zolang mogelijk op je geld blijven zitten en dat is goed. Dus de vraag is er ook dan.

Of ben ik nu aan het speculeren? Dat mag niet heb ik begrepen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 15-07-2026 12:37 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:22
The Legend schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:51:
[...]

Ik heb deze combinatie ook, en was ervan uitgegaan dat het ERE-feest aan mij voorbijgaat. Is bij jou al wat uitbetaald? Dan meld ik me ook alsnog aan.
Nu had ik begrepen dat je wel aan de voorwaarden moet voldoen m.b.t. een MID-meter in de paal om fraude te voorkomen. Maar als dit geen probleem is dan is het wel interessant.

Nevermind :)
Al beantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 15-07-2026 12:48 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:40

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

iemand in de buurt met een eigen Peblar Business krijgt binnenkort een auto van de zaak, en vroeg me wat wijsheid was voor verrekening van de geladen kWh's en voor de ERE's.

Ik stelde TAP als mogelijkheid voor, zowel voor de verrekening van de kWh's (met een gematigd tarief) als voor de ERE's.

Is dat een wijs advies of zit ik dan erg ver van het optimum (weinig werk aan, redelijke ERE-vergoeding af? Hij hoeft er niet per se het maximum uit te persen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:29
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:29:
iemand in de buurt met een eigen Peblar Business krijgt binnenkort een auto van de zaak, en vroeg me wat wijsheid was voor verrekening van de geladen kWh's en voor de ERE's.

Ik stelde TAP als mogelijkheid voor, zowel voor de verrekening van de kWh's (met een gematigd tarief) als voor de ERE's.

Is dat een wijs advies of zit ik dan erg ver van het optimum (weinig werk aan, redelijke ERE-vergoeding af? Hij hoeft er niet per se het maximum uit te persen.
Ik zou zelf voor lekkerladen gaan die een koppeling hebben aangekondigd. Heb nog kwh's aan hen verkocht, wachtende op de interface die volgende week komt, maar ben tot op heden zeer tevreden over de proactieve communicatie via hun nieuwsbrief en website.

• BartjeBoos
Fiets schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:24:
Dat sommige inboekers 1x per jaar uitbetalen houdt niet automatisch in dat ze niet ere's tussentijds verkopen.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:21
Waar kreeg jij een aanbod van 15% commissie? Is mij niet helemaal duidelijk?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
BartjeBoos schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:13:
[...]

Dat sommige inboekers 1x per jaar uitbetalen houdt niet automatisch in dat ze niet ere's tussentijds verkopen.
Ja. Klopt. Bijzonder hè.

[ Voor 5% gewijzigd door Bschnitz op 15-07-2026 18:11 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• JanHenk
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:29:

Lijkt me een prima advies! Heb het zelf ook zo. Tap werkt prettig en goedkoop voor automatische declaraties en via hen kun je ook meteen aanmelden voor ERE-credits, op basis van alle sessies die zijn doorgegeven.

In het Peblar topic staan ook nog tips met betrekking tot instellen van plug-and-charge bijvoorbeeld. Mogelijkheden genoeg.

• rtavwijk
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:50
Vanmiddag een mailing ontvangen van ANWB over update ERE certificaten, inclusief link naar een vragenlijst. ANWB lijkt voor het eind van 2026 ook een dienst op te gaan zetten.

Deel van de mailing:

"ANWB werkt eraan om straks ook zelf de registratie en administratie van ERE-certificaten te kunnen verzorgen. Wij werken aan duidelijk en transparant product waarbij jij als lid maximaal kunt profiteren van jouw ERE-certificaten. Zodra dit beschikbaar is (verwachting: richting het einde van het jaar), laten we het je weten.

Om dit zo goed mogelijk aan te laten sluiten op jouw wensen, hebben we een korte vragenlijst opgesteld. Denk je met ons mee?"

• anboni
  • Laatst online: 22:16
rtavwijk schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:08:
Vanmiddag een mailing ontvangen van ANWB over update ERE certificaten, inclusief link naar een vragenlijst. ANWB lijkt voor het eind van 2026 ook een dienst op te gaan zetten.
Gezien het gepruts van ANWB Energie met de recente overstap naar een nieuw administratief systeem, ben ik toch niet geneigd heel snel met ze in zee te gaan tot ze hebben laten zien dat ze hun boel nu weer wel op orde hebben...

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:27

Deel van de mailing:

"ANWB werkt eraan om straks ook zelf de registratie en administratie van ERE-certificaten te kunnen verzorgen. Wij werken aan duidelijk en transparant product waarbij jij als lid maximaal kunt profiteren van jouw ERE-certificaten. Zodra dit beschikbaar is (verwachting: richting het einde van het jaar), laten we het je weten.

Om dit zo goed mogelijk aan te laten sluiten op jouw wensen, hebben we een korte vragenlijst opgesteld. Denk je met ons mee?"
Ik zag 'm ook langskomen. Eerlijk gezegd oogt het rijkelijk laat, als je richting het einde van het jaar komt met een product, is het maar de vraag of iedereen niet al ergens vast zit...

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:53
SimonBR39 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Ik zag 'm ook langskomen. Eerlijk gezegd oogt het rijkelijk laat, als je richting het einde van het jaar komt met een product, is het maar de vraag of iedereen niet al ergens vast zit...
Je kan per kalenderjaar switchen...dus wellicht gokken ze dus op switchers vanaf 1-1-2027

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:34
dccm schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:24:
[...]

Je kan per kalenderjaar switchen...dus wellicht gokken ze dus op switchers vanaf 1-1-2027
Exact. Begin dit jaar stond de ERE nog op 3-5 cent/kWh. Niemand weet wat het volgend jaar gaat doen maar de markt is nu veel interessanter. Wij hebben hier ook “pas” in mei toch een andere laadpaal geïnstalleerd die voldoet. Dat je nu toch inboekdienstverlener wilt worden begrijp ik wel. Zeker als je een hoop klanten hebt met een auto die jou merk als vertrouwd beschouwen.

• new_born89
  • Laatst online: 15:13
Herbiek616 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Waar kreeg jij een aanbod van 15% commissie? Is mij niet helemaal duidelijk?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Via bepaalde sites kun je sowieso 15% krijgen bij zeres, hoef je niet voor aan te melden en te annuleren en te mailen enz. Even googelen en je vindt ze. Is minder gedoe, zowel voor jou als voor zeres ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 16-07-2026 10:31 ]

energienerds.nl

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51
Bob Lieftink schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Nope, helemaal stil. Zal aankomende week proberen te contacten
Zit er inmiddels wat beweging bij LMS / Ecotap of is het oorverdovend stil? Ik hoor als berijder in ieder geval helemaal niets.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:45

Steef

GoT's Most Eaten

Voortgang van het ere-durfexperiment met 50five:
Wat is het vervolg?
U hoeft op dit moment geen verdere actie te ondernemen.

Wij houden u op de hoogte van de verdere uitwerking van het ERE‑beleid en u ontvangt hierover uiterlijk in september 2026 een nieuwsbrief van ons. De facturatie van de ERE's over het kalenderjaar 2026 zal uiterlijk in april 2027 plaatsvinden.
Tot dusver geen grote problemen ondervonden, mijn coolblue paal werkt inmiddels al een tijdje prima onder 50five.

Even afwachten tot September, dus.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03

Deel van de mailing:

Laat die gasten van ANWB zich bezig houden met wat ze goed kunnen: gestrande automobilisten en fietsers helpen...
Dit wordt straks een nieuwe ANWB Energie. Duur, veel gepruts...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-08 09:22
Mad_Manic schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:16:
[...]

Ik zou zelf voor lekkerladen gaan die een koppeling hebben aangekondigd. Heb nog kwh's aan hen verkocht, wachtende op de interface die volgende week komt, maar ben tot op heden zeer tevreden over de proactieve communicatie via hun nieuwsbrief en website.
Waar heb je dat dan op gebaseerd?
ik zie ook dat je in het Peblar topic ook een reactie heb achtergelaten.
Mad_Manic in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

ben toch wel heel erg benieuwd waarom je LekkerLaden tov bv Joulo heb gekozen.
Echt een reden behalve Proactive communicatie zie ik niet echt.

Ben echt oprecht benieuwd gezien ik ook opzoek ben naar een ERE inboeker en in de ERE-Inboekers bos er alleen maar meer bomen bij komen zonder echt duidelijk te worden wie je nou het best zou kunnen kiezen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:22
To_Tall schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Ben echt oprecht benieuwd gezien ik ook opzoek ben naar een ERE inboeker en in de ERE-Inboekers bos er alleen maar meer bomen bij komen zonder echt duidelijk te worden wie je nou het best zou kunnen kiezen.
Ik heb ook voor lekkerladen gekozen. Proactief, gelieerd aan een grote verzekeraar dus valt niet zomaar om, de eerste met een directe koppeling met Peblar zonder OCPP backoffice gedoe. En Joulo had wmb al vanaf het begin teveel cowboygehalte (aparte meter aanbieden terwijl ze elders op hun website aangaven dat het niet mocht, dat soort dingen).

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Mad_Manic
To_Tall schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Gebaseerd op een aantal mailings die ze hebben gestuurd afgelopen week.

• To_Tall
Mad_Manic schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:26:
[...]

Gebaseerd op een aantal mailings die ze hebben gestuurd afgelopen week.
LoL :X ... Daar heb ik toch niets aan |:( 8)7

Wat is je mail adress, ik stuur je dan een aantal mailings. Dan kies je natuurlijk voor mij. Want ja ik stuur een aantal mailings wel meer dan LekkerLadden 8)7 |:(

• rik
  • Laatst online: 17-08 12:29

rik

Ik was het statement kwijt, maar kwam het net toevallig weer tegen: in 2026 volstaat een dedicated HomeWizard MID meter in de meterkast ook:
Voor 2026 hanteert NEa een transitiefase: een MID-gecertificeerde tussenmeter buiten de laadpaal (op een eigen groep direct vóór het laadpunt) wordt voorlopig geaccepteerd, mits de inboeker die configuratie ook accepteert. Vanaf 1 januari 2027 vervalt die uitzondering en moet de meter in de laadpaal zelf zitten, of het laadpunt achter een echte netbeheerder-afsplitsing.
Bron: https://erecentrum.nl/actueel/wallbox-consumer-ere-probleem/ (mei 2026)

Nu nog op zoek naar een inboeker die dit wil ondersteunen..

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20
@rik Dit is al heel vaak besproken. De transitiefase is alleen voor bedrijven die vorig jaar in HBE handelden. De eisen voor ERE zijn strenger en daarom is voor die bedrijven in 2026 een overgangsperiode ingesteld. Wat jij zoekt is een inboekdienstverlener die dit niet goed snapt en ook particulieren toelaat met alleen een MID-meter in de meterkast.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Mad_Manic
To_Tall schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:18:
[...]

LoL :X ... Daar heb ik toch niets aan |:( 8)7

Wat is je mail adress, ik stuur je dan een aantal mailings. Dan kies je natuurlijk voor mij. Want ja ik stuur een aantal mailings wel meer dan LekkerLadden 8)7 |:(
Had je punt verkeerd begrepen en dacht dat je bedoelde waar ik de informatie vandaag had over de koppeling die ze aan het ontwikkelen zijn (uit hun mailings inderdaad).

Heb nog niet gekozen voor Lekkerladen.com, heb me slechts aangemeld op hun website maar nog geen officiele registratie gedaan. Een aantal zaken spreken me aan. 1) De financiele kapitaal dekking van een partij als Achmea erachter wat voor continuiteit zou moeten zorgen. 2) Het feit dat ze direct met Prodrive, fabrikant van Peblar, schakelen en als eerste een automatische koppeling gereed hebben (begrijp dat Zeres er ook mee bezig is) 3) de manier van communicatie spreekt me aan, de nieuwsbrieven waarin ze het aankondigen, de wijze hoe ze gedetailleerd uitleggen wat de benodigde stappen zijn om dit te kunnen realiseren (firmware update instructies) maar ook als er een kleine tegenslag is (peblar heeft firmware teruggetrokken) de aanwezigheid van een medewerker van hen op dit forum die updates geeft.

Uiteindelijk spreekt de taal van het geld en dan vind ik hun commissie van 25% wel aan de hoge kant wetende dat Zeres ook met een koppeling bezig is. Heb ik nu je vraag beter beantwoord ;) ?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-08 11:08
Misschien is het al eerder gedeeld, maar de Zaptec koppeling bij Zeres is weer uitgeschakeld, je moet Zeres via een los account toestemming geven zoals eerder ook al het geval is.

https://connect.zeres.nl/connect/zaptec

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:29
Inmiddels mijn oude Tesla Wall Connector vervangen voor een Tesla Wall Connector Gen 3 met MID. Alles werkt :)

ik zie op de site iets over een vergoedingsprogramma via hun partner Monta. Moet ik dit instellen om gebruik te gaan maken van ERE certificaten of staat dit hier los van?

• rik

rik

RichieB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:52:
@rik Dit is al heel vaak besproken. De transitiefase is alleen voor bedrijven die vorig jaar in HBE handelden. De eisen voor ERE zijn strenger en daarom is voor die bedrijven in 2026 een overgangsperiode ingesteld. Wat jij zoekt is een inboekdienstverlener die dit niet goed snapt en ook particulieren toelaat met alleen een MID-meter in de meterkast.
Ik geloof je, maar dat zou betekenen dat dit recente artikel van ERE Centrum dus niet klopt. Het gehele stuk gaat over consumenten namelijk, hoe die met een Wallbox alsnog gebruik kunnen maken van ERE (daar dat merk geen MID-meter heeft.)

• To_Tall
rik schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Ik geloof je, maar dat zou betekenen dat dit recente artikel van ERE Centrum dus niet klopt. Het gehele stuk gaat over consumenten namelijk, hoe die met een Wallbox alsnog gebruik kunnen maken van ERE (daar dat merk geen MID-meter heeft.)
Je zou het ook zo kunnen zien, is het aanschaffen van een losse MID meter verantwoord als je weet dat per 1-1-27, je een interne MID gecertificeerde laadpaal nodig hebt voor ERE's.

Volgens mij is ook Joulo die nog wel eigen MID meters accepteerde hiermee ook gestopt.
dus of het wettelijk wel/niet mag tot 2027, moet je ook nog een inboeker hebben die je aan staat maar ook je losse MID meter wil en kan registreren.

• To_Tall
Mad_Manic schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Had je punt verkeerd begrepen en dacht dat je bedoelde waar ik de informatie vandaag had over de koppeling die ze aan het ontwikkelen zijn (uit hun mailings inderdaad).

Heb nog niet gekozen voor Lekkerladen.com, heb me slechts aangemeld op hun website maar nog geen officiele registratie gedaan. Een aantal zaken spreken me aan. 1) De financiele kapitaal dekking van een partij als Achmea erachter wat voor continuiteit zou moeten zorgen. 2) Het feit dat ze direct met Prodrive, fabrikant van Peblar, schakelen en als eerste een automatische koppeling gereed hebben (begrijp dat Zeres er ook mee bezig is) 3) de manier van communicatie spreekt me aan, de nieuwsbrieven waarin ze het aankondigen, de wijze hoe ze gedetailleerd uitleggen wat de benodigde stappen zijn om dit te kunnen realiseren (firmware update instructies) maar ook als er een kleine tegenslag is (peblar heeft firmware teruggetrokken) de aanwezigheid van een medewerker van hen op dit forum die updates geeft.

Uiteindelijk spreekt de taal van het geld en dan vind ik hun commissie van 25% wel aan de hoge kant wetende dat Zeres ook met een koppeling bezig is. Heb ik nu je vraag beter beantwoord ;) ?
No Problemo..

Zit zelf tussen Joulo en LekkerLaden te twijfelen.
Voordelen LekkerLaden is idd dat Achmea hier achter staat wel een dikke plus.
Nadeel is dan wel de 25% die ze pakken.

Joulo is best wel veel over te vinden hier bij Tweakers.
Pakkenn 20% en als je aanmeld bij Timber zelfs 10% andere energie maatschapijen geven 1 of 2% inboek korting. Je kan dus al snel op 18% of lager zitten.
Nadeel net als heel veel andere zijn alemaal vrij nieuwe bedrijven. Je weet niet wat de toekomst brengt.

Er zijn momenteel zo'n 30+ inboekers actief. dat maakt het lastig..
Vind zelf in dit topic ook niet echt waarom je nou voor die of die leverancier zou moeten kiezen behalve onderbuik gevoelen als. Leverancier mailt mij heel transparant.. of Ik heb hele goede ervaringen met support

veel mensen kiezen vaak toch voor de goedkoopste of waar de meeste andere mensen zitten.

• BartjeBoos
rik schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:30:
Ik was het statement kwijt, maar kwam het net toevallig weer tegen: in 2026 volstaat een dedicated HomeWizard MID meter in de meterkast ook:

[...]

Bron: https://erecentrum.nl/actueel/wallbox-consumer-ere-probleem/ (mei 2026)

Nu nog op zoek naar een inboeker die dit wil ondersteunen..
Het artikel verwijst weer door naar de website van de Nea.
Daar staat in "Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt.".
Een secundaire allocatiepunt bij een kleine 3x25A netaansluiting wordt niet meer geplaatst bij consumenten.

• rik

rik

To_Tall schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:03:
[...]

Je zou het ook zo kunnen zien, is het aanschaffen van een losse MID meter verantwoord als je weet dat per 1-1-27, je een interne MID gecertificeerde laadpaal nodig hebt voor ERE's.

Volgens mij is ook Joulo die nog wel eigen MID meters accepteerde hiermee ook gestopt.
dus of het wettelijk wel/niet mag tot 2027, moet je ook nog een inboeker hebben die je aan staat maar ook je losse MID meter wil en kan registreren.
Snap ik idd. Bij mij is het momenteel andersom: ik héb al jaren een dedicated MID meter in de meterkast, en mijn huidige charger heeft dat níet. ‘Dikke pech’ was hier altijd het devies, maar afgaande op dit artikel zijn er dus wél mogelijkheden en is de afhankelijkheid met vervanging er nu nog niet.

Maar goed, als ik je goed begrijp zijn er eigenlijk ook geen inboekpartijen (meer) die dit goedkeuren.

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-08 13:21
To_Tall schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:09:
[...]

No Problemo..

Pakkenn 20% en als je aanmeld bij Timber zelfs 10% andere energie maatschapijen geven 1 of 2% inboek korting. Je kan dus al snel op 18% of lager zitten.
Nadeel net als heel veel andere zijn alemaal vrij nieuwe bedrijven. Je weet niet wat de toekomst brengt.

Er zijn momenteel zo'n 30+ inboekers actief. dat maakt het lastig..
Vind zelf in dit topic ook niet echt waarom je nou voor die of die leverancier zou moeten kiezen behalve onderbuik gevoelen als. Leverancier mailt mij heel transparant.. of Ik heb hele goede ervaringen met support

veel mensen kiezen vaak toch voor de goedkoopste of waar de meeste andere mensen zitten.
Het verschil in fees is over het algemeen te verklaren door de gemaakte koppelingen. Lekkerladen betaald hiervoor aan partners zodat er een incentive is voor de partner om de infrastructuur en data kwaliteit hoog te houden. En belangrijkste dat er met terugwerkende kracht data opgehaald kan worden.

Werkt een partij met OCPP en betaald niet voor de data, komt er over het algemeen dus geen historische data terug. Maar ben je dus wel goedkoper uit als klant. Zonder al te veel verklappen zit daar het verschil in fee. Dus het is denk ik een afweging tussen gemak en financiën .

Zie het onderwerp toch regelmatig terug komen met bijvoorbeeld een Zaptec als voorbeeld, waar een koppeling het bij X dan tijdelijk niet doet. Dus ik dacht, laat ik het even toe lichten.

• rik

rik

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Daar staat in "Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt.".
Een secundaire allocatiepunt bij een kleine 3x25A netaansluiting wordt niet meer geplaatst bij consumenten.
Thanks, het artikel verwoordt dit anders (en verkeerd, vermoed ik. Helaas gaat de vlieger niet op.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Hoe kom je aan de informatie dat dit niet meer geplaatst wordt?

• BartjeBoos
FAQ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Hoe kom je aan de informatie dat dit niet meer geplaatst wordt?
Dat had Liander mij verteld. In het geval dat het wel kanm: Naast de huidige meter moet voldoende vrije ruimte zijn. De minimale afmetingen hiervoor zijn: 25 cm (breedte) en 58 cm (hoogte).

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
Iemand een aanrader voor de ERE partij welke vlekkeloos met, een 1 dezer dagen te installeren, Solar Edge EV Home One Pro communiceert, wil er niet al te veel en ingewikkeld gedoe mee.

Is trouwens 1 op 1 exact de gelijke van de Next Bleu EV Lader, die hier geloofik al een paar keer werd genoemd?

Er wordt veel benoemd en besproken in dit topic, al zoekend vindt ik toch nog geen aanbeveling, van iemand die bovenstaande werkend heeft.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20
@dinandus Ik raad je aan om vanaf dag 1 je laadpaal via OCPP te koppelen met een backend provider die ook ERE doet. Dan heb je al je laad historie bij 1 partij. Ik heb zelf voor Tap Electric gekozen omdat zij op OCPP vlak de meeste flexibiliteit bieden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:22
BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Dat had Liander mij verteld. In het geval dat het wel kanm: Naast de huidige meter moet voldoende vrije ruimte zijn. De minimale afmetingen hiervoor zijn: 25 cm (breedte) en 58 cm (hoogte).
Het zou me ook verbazen als deze manier goedkoper zou zijn dan een andere laadpaal met MID kopen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn Oplaadgeschiedenis bij ERE-registratie.nl staat sinds enkele weken op 0 en bij de individuele laadsessies staat "On-Hold". Ik download zelf de laadpunt transacties uit de 50Five omgeving (per maand, sinds januari), en upload ze naar ere-registratie.nl.

Desgevraagd antwoordt Ere-registratie: "We zijn nog in gesprek met de NEa over hoe de audit er van hun kant gaat uitzien. Voor nu lijkt het zelf opvoeren van de gegevens voldoende. Maar wellicht dat dit dus nog verandert of dat we nog wat extra informatie van je nodig hebben. Vandaar dat de gegevens on hold staan."

Zijn er meer gebruikers die dit hebben?

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:56
wickydude schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:50:
[...]

Het zou me ook verbazen als deze manier goedkoper zou zijn dan een andere laadpaal met MID kopen.
Mij ook. Daarnaast, wil je die ruimte in de meterkast opgeven voor zoiets? Ik weet natuurlijk niet hoe groot deze is, maar ik heb elke cm2 al nodig voor de reguliere zaken.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-08 10:56
r0el schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:51:
Mijn Oplaadgeschiedenis bij ERE-registratie.nl staat sinds enkele weken op 0 en bij de individuele laadsessies staat "On-Hold". Ik download zelf de laadpunt transacties uit de 50Five omgeving (per maand, sinds januari), en upload ze naar ere-registratie.nl.

Desgevraagd antwoordt Ere-registratie: "We zijn nog in gesprek met de NEa over hoe de audit er van hun kant gaat uitzien. Voor nu lijkt het zelf opvoeren van de gegevens voldoende. Maar wellicht dat dit dus nog verandert of dat we nog wat extra informatie van je nodig hebben. Vandaar dat de gegevens on hold staan."

Zijn er meer gebruikers die dit hebben?
Bij mij hetzelfde. Handmatige upload en alles on-hold. Ik kan ook geen foto van mijn mid-meter meer sturen. Dat kon bij de eerste upload nog wel. Hopelijk gaat het straks goed, want je kan ook niet (makkelijk) overstappen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 09:52

djiwie

Wie?

To_Tall schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Probleem is dat je qua harde afspraken alleen naar de commissiepercentages kunt kijken, maar dat ondertussen wel veel uitmaakt voor welke partij de ERE's kan verkopen. Als er 80% overblijft van een hoge verkoopprijs kan dat lucratiever zijn dan 90% van een slechte verkoopprijs. En niet iedere inboeker zal even goed of handig de ERE's kunnen verhandelen.

Hier staat een overzicht van de grotere aanbieders waarbij ook gerekend wordt met de gerealiseerde verkoopprijs, als die bekendgemaakt is. Benieuwd hoe die lijst zich de komende tijd gaat ontwikkelen (en sowieso welke partijen er over gaan blijven).
SimonBR39 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:05:
[...]

ANWB kennende zou het me niet verbazen als ze dit via een andere partij gaan aanbieden met extra commissie voor ANWB zelf. Zo zijn ze paar jaar terug ook met ANWB Energie begonnen. Ik zou ook niet weten waarom je voor hun zou kiezen, maar ze hebben via hun ledenmagazine (die iedereen die wegenwacht heeft verplicht ontvangt) wel een groot bereik om zulke producten aan de man te brengen.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Dat lijkt me onzin vanuit Liander, kan volgens mij via mijnaansluiting.nl gewoon aangevraagd worden.

• BartjeBoos
FAQ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Dat lijkt me onzin vanuit Liander, kan volgens mij via mijnaansluiting.nl gewoon aangevraagd worden.
Het is geen onzin dat ze dat tegen mij hebben gezegd. Kan zijn dat ze standaard dat tegen de consument zeggen omdat er veelal in de praktijk te weinig vrije ruimte in de meterkast is. De 2e achtergrondplaat (of hoe dat technisch heet) waarop de meter zit moet tegen de eerste aan komen. Bij aanmelden via mijnaansluiting.nl moet je ook een duidelijke foto uploaden van de meterkast/ ruimte. Verder is het aanvragen van een sap veelal niet zinvol tov het vervangen van je laadpaal met een nieuwe met mid-meter. Eenmalige kosten sap zo'n 300 euro, 46 euro per jaar voor het uitlezen van de meter en x vaste kosten aparte energiecontract.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Het is geen onzin dat ze dat tegen mij hebben gezegd. Kan zijn dat ze standaard dat tegen de consument zeggen omdat er veelal in de praktijk te weinig vrije ruimte in de meterkast is. De 2e achtergrondplaat (of hoe dat technisch heet) waarop de meter zit moet tegen de eerste aan komen. Bij aanmelden via mijnaansluiting.nl moet je ook een duidelijke foto uploaden van de meterkast/ ruimte. Verder is het aanvragen van een sap veelal niet zinvol tov het vervangen van je laadpaal met een nieuwe met mid-meter. Eenmalige kosten sap zo'n 300 euro, 46 euro per jaar voor het uitlezen van de meter en x vaste kosten aparte energiecontract.
Eerder kon je met een SAP een gereduceerd belastingtarief aanvragen wanneer je deze enkel gebruikte voor de laadpaal. Die regel is komen te vervallen waarmee nog een business case voor een SAP bij particulieren wegvalt.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 09:52

djiwie

Wie?

BartjeBoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Dat is dan wel een hoop moeite en er blijft dan niet veel over. Alleen al aan vastrecht kost een los energiecontract zo'n 80 a 100 euro per jaar, als je die 300 euro uitsmeert over 5 jaar en de extra netbeheerkosten erbij telt kom ik op ruim 200 euro per jaar aan extra kosten (1030 in 5 jaar tijd).

En dan moet je hopen dat alle inboekers de route via losse MID meter ook willen (blijven) ondersteunen de komende jaren.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:44
Logde na langere tijd in op het Joulo-dashboard. Zag daar dat je ervoor kunt kiezen om 0 tot 100% van je netto-opbrengst (nadat de commissie voor Joulo is ingehouden) te doneren aan Trees for All. Dat vind ik een sympathieke propositie.

Omdat ik met onze twee EV's grotendeels thuis laad tijdens de goedkope uren en deels op eigen zonnestroom, zijn de kosten voor autorijden al laag. De ERE voelt daardoor toch een beetje als gratis geld. Van die BP en Shell centen mogen best wat bomen worden geplant :-)

• Athome
  • Laatst online: 17:52
Iets heel bijzonders.

De data van Lekkerladen laat zien dat ik op 14 Juli 33 kWh geladen heb. Op 15 Juli is er geen data. Evcc laat deze zelfde data ook zien. Maar Homewizard en de Peblar laadpaal zelf laten op 14 Juli 5 kWh zien en op 15 Juli 28 kWh. Samen ook 33 kWh maar dan over 2 dagen. Tussen beide laadsessies zat ongeveer 18 uur.

Hoe kan dit???

Ik heb een mogelijke oorzaak al weet ik het zelf niet meer zeker en weet ik ook niet of ik het in de log van evcc terug kan vinden.
De auto staat wel vaker meerdere dagen aan de lader, zonder dat de kabel eruit gaat. Het laden gaan dan vooral overdag als er genoeg zon-overschot is en/of de prijs gunstig is.
Wellicht dat dit als 1 sessie gezien wordt en geboekt wordt op de dag de stekker in de auto geplaatst is.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:53
Athome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:58:
Iets heel bijzonders.

De data van Lekkerladen laat zien dat ik op 14 Juli 33 kWh geladen heb. Op 15 Juli is er geen data. Evcc laat deze zelfde data ook zien. Maar Homewizard en de Peblar laadpaal zelf laten op 14 Juli 5 kWh zien en op 15 Juli 28 kWh. Samen ook 33 kWh maar dan over 2 dagen. Tussen beide laadsessies zat ongeveer 18 uur.

Hoe kan dit???

Ik heb een mogelijke oorzaak al weet ik het zelf niet meer zeker en weet ik ook niet of ik het in de log van evcc terug kan vinden.
De auto staat wel vaker meerdere dagen aan de lader, zonder dat de kabel eruit gaat. Het laden gaan dan vooral overdag als er genoeg zon-overschot is en/of de prijs gunstig is.
Wellicht dat dit als 1 sessie gezien wordt en geboekt wordt op de dag de stekker in de auto geplaatst is.
Ik heb een Zaptec en daarbij is de sessie pas afgerond als de stekker eruit gaat. HomeWizard kijkt alleen naar het directe verbruik. Bij evcc zie je per sessie ook de start en eindtijd staan.

• Sander
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:58:
Iets heel bijzonders.

Hoe kan dit???

Bij mijn Tesla Wall Connector icm EVCC duurt een sessie van moment van inprikken tot moment van afkoppelen. Staat de auto van donderdag t/m zondag vol te druppelen op zonneladen dan is dat 1 lange sessie die afgerond wordt op moment dat de auto afgekoppeld wordt. Dus dat klopt allemaal gewoon keurig, maar OCPP gaat niet tussendoor een lopende sessie bijwerken oid.

• BartjeBoos
Bezzerk schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Eerder kon je met een SAP een gereduceerd belastingtarief aanvragen wanneer je deze enkel gebruikte voor de laadpaal. Die regel is komen te vervallen waarmee nog een business case voor een SAP bij particulieren wegvalt.
De situatie ging over iemand die een laadpaal heeft zonder ingebouwde mid meter en zonder sap aansluiting.

• BartjeBoos
djiwie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Dat is dan wel een hoop moeite en er blijft dan niet veel over. Alleen al aan vastrecht kost een los energiecontract zo'n 80 a 100 euro per jaar, als je die 300 euro uitsmeert over 5 jaar en de extra netbeheerkosten erbij telt kom ik op ruim 200 euro per jaar aan extra kosten (1030 in 5 jaar tijd).

En dan moet je hopen dat alle inboekers de route via losse MID meter ook willen (blijven) ondersteunen de komende jaren.
Bij een sap aansluiting heb je geen losse mid meter nodig omdat de meter van de netbeheerder wordt gebruikt. Zakelijk wordt het veelal wel ondersteunt omdat de jaarlijkse controle door een derde partij wordt gedaan.

• Athome
  • Laatst online: 17:52
@Sander en @mrunknown223. Dank jullie. Weer wat geleerd.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
Ik vraag me af of het initiatief van de EC om de industrie meer tijd te geven om te verduurzamen nog (indirect) van invloed kan zijn op de (prijs van) ERE certificaten. Hoewel ETS2 los staat van de ERE certificaten, zijn ERE certificaten wel ook kostenverhogend voor de industrie (voor de vervoers component).

De ERE regeling is intussen verankerd in wetgeving en kan niet zo snel worden ongedaan gemaakt of gewijzigd. Dus veel meer dan speculeren kunnen we op dit moment niet, maar het lijkt me wel zaak om te bekijken wat de bovenliggende beweging voor concrete gevolgen kan krijgen (vinger aan de pols houden).

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 19-07-2026 13:32 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 49 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.