• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:28:
[...]

De vraag was "wat bedoelen ze met 'intern' en 'extern'."

Je haalt er van alles bij maar feitelijk zit je maar een beetje te filosoferen hoe zaken al dan niet kunnen lopen. Antwoord geven op een simpele vraag is je tot nu toe niet gelukt behalve dan het strooien met als-dan scenario's, termen en linkjes waar ook het antwoord niet in gegeven wordt.

Daarnaast wijs je kwalificaties aan mensen toe waar ik ook geen grond voor zie. Waar baseer je dat nu eigenlijk op?
Dit is gebaseerd op 10 jaar ervaring in deze sector. Zoals vermeld: Het kan natuurlijk zijn dat voor het eerst zo een wat onduidelijke situatie (nu kan je weer herhalen dat ik geen zwart wit antwoord geef, joepie!) voor eeuwig blijft bestaan of dat er geen enkel nader voorschrift komt aan hoe de MID meter in de paal komt. Dat kan, misschien is morgen de lucht wel paars. Reken er niet op want in het verleden was het ook niet zo. (Denk aan überhaupt het hebben van een MID meter, DC lader meetwaarden, het negeren van DC lekstromen bij het bepalen van de benodigde aardlek, selectiviteit en loadmanagement in de lader. Allemaal voorbeelden waar de, door een enkeling uitbundig benutte, obvious grijze gebieden toch fink werden ingedamd).

Als ik zelf nu een SmartEVSE aan de muur had hangen had ik ook gewoon een MID meter in het zelfde doosje gedrukt. Waar het mij om gaat is dat mensen wel beseffen dat de kans aanzienlijk is dat dat volgend jaar of het jaar er op niet meer voldoende is.

Maar succes er mee, ik zie dat je eigenlijk alles veel en veel beter door hebt. Ga alleen niet roepen dat je het niet had kunnen voorzien als straks een zelf ingebouwde MID meter niet voldoende blijkt te zijn.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:10
Ik heb de meter ook buiten de paal zitten, dit is al even zo om externe klanten met laadpas (lees, leaserijders) af te kunnen rekenen. Ik heb mijn paal dan ook aangemeld onder het mom, nee heb je, ja kun je krijgen. Hij is door Tap goed gekeurd. Ik ga in ieder geval geen nieuwe investering doen speciaal voor de subsidie. Ik heb nu een hele mooie kleine aansluiting aan het huis hangen. Mooier dan alles in 1 aan de buitenmuur in mijn geval. Als hij later afgekeurd wordt, dan is dat maar zo. En ik denk dat iedereen er zo in moet zitten als je al een bestaande opstelling hebt met een meter buiten de paal.

Wil je persee subsidie omdat je de investering terug verdiend en je vind het esthetisch prima om een joekel van een kast aan de muur te hebben. Vooral doen!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:19
Ferrox1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:16:
Ik heb de meter ook buiten de paal zitten, dit is al even zo om externe klanten met laadpas (lees, leaserijders) af te kunnen rekenen. Ik heb mijn paal dan ook aangemeld onder het mom, nee heb je, ja kun je krijgen. Hij is door Tap goed gekeurd. Ik ga in ieder geval geen nieuwe investering doen speciaal voor de subsidie. Ik heb nu een hele mooie kleine aansluiting aan het huis hangen. Mooier dan alles in 1 aan de buitenmuur in mijn geval. Als hij later afgekeurd wordt, dan is dat maar zo. En ik denk dat iedereen er zo in moet zitten als je al een bestaande opstelling hebt met een meter buiten de paal.

Wil je persee subsidie omdat je de investering terug verdiend en je vind het esthetisch prima om een joekel van een kast aan de muur te hebben. Vooral doen!
Zo groot is mijn kastje niet hoor...

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:56
Ferrox1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:16:

Joekel van een kast hoeft ook niet. Ik heb nu een Easee (prachtig klein) die ik zou kunnen vervangen door een model met MID van exact dezelfde omvang, past zelfs op dezelfde backplate.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:17
snip: je weet dat het niet de bedoeling is en gaat dan toch door ?

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 25-04-2026 23:18 ]

• Ferrox1
@-PeeWee- en @Pr088 joekel is misschien overdreven. Mijn kastje aan de buitenmuur is nauwelijks groter dan de aansluiting zelf. Dus alles groter dan dat is al snel voor mij te groot. Zie hieronder mijn aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUjz7mFL2KSoyeajFsTCWKf7NbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xp5kC4lymNtbUY4WTUdNxD3F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me ook voorstellen dat als hij een beetje verdekt hangt het ook minder belangrijk is. De mijne hangt vol in zicht en ik had geen ruimte om hem een beetje achteraf te hangen.

Belangrijkste voor hier: maak je overweging. Speculeren over wel en niet toegestaan is eigenlijk niet nodig. Je neemt het risico of niet.

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 12:52
Op dit moment heb ik een lokaal aangestuurde Amina S lader waar ik heel tevreden over ben. Ik heb een beetje rondgezocht en rondgeklikt in dit topic, en begin nu te vrezen dat er met een dergelijke lader geen enkele mogelijkheid meer is om gebruik te maken van de ERE certificaten. Klopt dit?

In de topic start staat nog iets over een optionele MID-meter bij Zeres, maar ik kan daar op hun website niets over terug vinden.
Ik wil best wat investeren, maar liever niet in compleet een nieuwe lader.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 17:41
NeORay schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:43:
Op dit moment heb ik een lokaal aangestuurde Amina S lader waar ik heel tevreden over ben. Ik heb een beetje rondgezocht en rondgeklikt in dit topic, en begin nu te vrezen dat er met een dergelijke lader geen enkele mogelijkheid meer is om gebruik te maken van de ERE certificaten. Klopt dit?

In de topic start staat nog iets over een optionele MID-meter bij Zeres, maar ik kan daar op hun website niets over terug vinden.
Ik wil best wat investeren, maar liever niet in compleet een nieuwe lader.
Rondklikken was niet eens nodig. Het antwoord op je vraag staat in het gele vak boven het quickreply veld.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:22
Ferrox1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:56:
@-PeeWee- en @Pr088 joekel is misschien overdreven. Mijn kastje aan de buitenmuur is nauwelijks groter dan de aansluiting zelf. Dus alles groter dan dat is al snel voor mij te groot. Zie hieronder mijn aansluiting.
Zou je willen delen wat de afmetingen van je boxje zijn, ik vind em mooi klein. Oh en zit het "lock" nog op de connector?

• Pr088
Geim schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:30:
[...]

Zou je willen delen wat de afmetingen van je boxje zijn, ik vind em mooi klein. Oh en zit het "lock" nog op de connector?
Wat bedoel je met Lock? Er zit een instelbare vergrendeling op, zodat de kabel permanent vast kan zitten.
Hieronder specs uit de datasheet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4pV8ucp-olok9uLayTp5cwfXLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKDPH36vdab1R9Gu1YZXoShi.jpg?f=fotoalbum_large

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:21
[...]

De Zaptec Go2 is kleiner: ongeveer 242 mm (hoogte) x 180 mm (breedte) x 75 mm (diepte). Als je dan toch op zoek bent naar een klein kastje. :)

• Pr088
onzenuub schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:17:
[...]

De Zaptec Go2 is kleiner: ongeveer 242 mm (hoogte) x 180 mm (breedte) x 75 mm (diepte). Als je dan toch op zoek bent naar een klein kastje. :)
Klopt, maar daar steekt de stekker wel haaks uit de kast. Bij de Easee hangt de stekker meer naar beneden en door de schuine randen oogt het geheel (naar mijn mening) wat ranker. Maar zijn beide goede opties

• onzenuub
Pr088 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:21:
[...]

Klopt, maar daar steekt de stekker wel haaks uit de kast. Bij de Easee hangt de stekker meer naar beneden en door de schuine randen oogt het geheel (naar mijn mening) wat ranker. Maar zijn beide goede opties
Alles wat haaks uit de kast komt is in principe goed. :9

• Ferrox1
[...]

Dat is deze abs behuizing (160x160x90)met zelf een connector ingebouwd. Aan de achterkant zitten wartels in de muur om te voorkomen dat er vocht in komt.

https://elektroportaal.nl...terbestendig-donkergrijs/

Er zit ook een locking pin in. Het past maar net. Voor extra onderdelen is geen plek.

Let op, is geheel zelfbouw. Dus meer info hierover in het Laadpaal zelfbouw topic daar heb ik ook mijn inspiratie vandaan.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Graag discussies over welke paal in een ander topic, hier gaat het over ERE.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-05 22:03

mdeiman

Projet 45

Ik moet zeggen de auto aan de lader doen op de juiste momenten met een dynamisch tarief was al een feestje, maar het feestje is toch nog een stukje groter met die ERE's.

En zeker ook leuk om af en toe via de Zonneplan app (via lekkerladen) de euro's steeds verder te zien oplopen.

Blij mee.

Shit happens.

• -PeeWee-
mdeiman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:19:
Ik moet zeggen de auto aan de lader doen op de juiste momenten met een dynamisch tarief was al een feestje, maar het feestje is toch nog een stukje groter met die ERE's.

En zeker ook leuk om af en toe via de Zonneplan app (via lekkerladen) de euro's steeds verder te zien oplopen.

Blij mee.
In verdere combinatie met zonnepanelen, thuisbatterij en zakelijke vergoeding is het feest helemaal compleet :-)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:33
-PeeWee- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:43:
[...]

In verdere combinatie met zonnepanelen, thuisbatterij en zakelijke vergoeding is het feest helemaal compleet :-)
Totdat de belastingdienst ook op je feest verschijnt. ;)

• Gn0ver
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-05 20:41
De monteur van de Tesla laadpalen is net weg en uiteindelijk ook voor Joulo gekozen omdat de integratie echt vlekkeloos snel is. Laadpalen werden gelijk herkend en uitgelezen, erg netjes. Binnen paar minuten stond het account en was alles gekoppeld.

Referal verwijderd 😅

[ Voor 17% gewijzigd door Gn0ver op 23-04-2026 21:43 ]

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 10:32
Voor degenen die EVCC.io draaien. Die houdt, in ieder geval in mijn geval, laadsessies bij met start/eindtijd, welke laadpaal, eventueel tag, welke auto, km-stand, MID-meter start/eind, geladen energie en nog een paar hele toffe dingen: % solar, prijs (indien evcc gekoppeld aan een dynamisch contract). Dat is in mijn geval voor declaratie van stroomverbruik erg handig!

• -PeeWee-
Maurice- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:02:
[...]

Totdat de belastingdienst ook op je feest verschijnt. ;)
Wat heeft de belastingdienst op mijn feestje te zoeken? Die heeft er nl vrij weinig mee te maken. (lees: niks)

[ Voor 10% gewijzigd door -PeeWee- op 23-04-2026 21:47 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
-PeeWee- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:45:
[...]
Wat heeft de belastingdienst op mijn feestje te zoeken? Die heeft er nl vrij weinig mee te maken. (lees: niks)
In het aangenomen wetsvoorstel staat geen uitzondering voor de inkomstenbelasting. Je kan er dus vanuit gaan dat de inkomsten van ERE-verkoop gewoon belast zijn in box 1.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• -PeeWee-
RichieB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:53:
[...]

In het aangenomen wetsvoorstel staat geen uitzondering voor de inkomstenbelasting. Je kan er dus vanuit gaan dat de inkomsten van ERE-verkoop gewoon belast zijn in box 1.
Dat mag, blijft er nog altijd de helft van over van wat ik voorheen niet kreeg. Maar lijkt me sterk, aangezien het weliswaar inkomsten zijn, maar hiervoor geen wederdienst of arbeid wordt verricht.
Dat zien we dan wel weer, feit blijft dat het inkomsten zijn die ik voorheen niet kreeg, waarvoor geen arbeid, actie of andere dienst verleend hoeft te worden, anders dan ik al deed (thuis laden). Al hield ik er slechts 10% van over, het blijft gratis geld.

• Maurice-
-PeeWee- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:01:
[...]

Dat mag, blijft er nog altijd de helft van over van wat ik voorheen niet kreeg. Maar lijkt me sterk, aangezien het weliswaar inkomsten zijn, maar hiervoor geen wederdienst of arbeid wordt verricht.
Dat zien we dan wel weer, feit blijft dat het inkomsten zijn die ik voorheen niet kreeg, waarvoor geen arbeid, actie of andere dienst verleend hoeft te worden, anders dan ik al deed (thuis laden). Al hield ik er slechts 10% van over, het blijft gratis geld.
Wellicht interpreteerde ik je bericht verkeerd. Wat ik las: gratis stroom + opbrengsten zonnepanelen + inkomsten ERE's maar kosten zakelijk doorbelasten = feest. Dus wat voor jou gratis is door je werkgever laten betalen.

• -PeeWee-
Maurice- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:14:
[...]

Wellicht interpreteerde ik je bericht verkeerd. Wat ik las: gratis stroom + opbrengsten zonnepanelen + inkomsten ERE's maar kosten zakelijk doorbelasten = feest. Dus wat voor jou gratis is door je werkgever laten betalen.
Denk dat je dat zeker verkeerd begrijpt. De werkgever vergoed mijn laadkosten. Dat staat lost van de ERE's.
Hoe ik aan mijn stroom kom om de auto mee te laden, is niet van belang voor de werkgever. En niet voor de vergoeding. Ik kan het volledig afnemen van het net, opwekken met een dieselgenerator, trekken uit mijn ZP. Allemaal niet van belang.
Combineer dat met dynamisch contract, batterij, zonnepanelen en de kosten per kWh dalen naar -0,50c per kWh.

[ Voor 17% gewijzigd door -PeeWee- op 23-04-2026 22:22 ]

• Maurice-
-PeeWee- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:20:
[...]

Denk dat je dat zeker verkeerd begrijpt. De werkgever vergoed mijn laadkosten. Dat staat lost van de ERE's.
Hoe ik aan mijn stroom kom om de auto mee te laden, is niet van belang voor de werkgever. En niet voor de vergoeding. Ik kan het volledig afnemen van het net, opwekken met een dieselgenerator, trekken uit mijn ZP. Allemaal niet van belang.
Combineer dat met dynamisch contract, batterij, zonnepanelen en de kosten per kWh dalen naar -0,50c per kWh.
Dan had ik het toch goed begrepen. Je mag niet meer in rekening brengen dan het je kost zonder daar inkomstenbelasting over te betalen. Maar goed, behoorlijk offtopic en vroeg of laat komen ze er toch achter.

• -PeeWee-
Maurice- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:25:
[...]

Dan had ik het toch goed begrepen. Je mag niet meer in rekening brengen dan het je kost zonder daar inkomstenbelasting over te betalen. Maar goed, behoorlijk offtopic en vroeg of laat komen ze er toch achter.
Dan mogen zijj uit komen rekenen wat het kost ;-) Wat dat weet ik zelf niet eens hahaha. En die gaat al meer dan 6 jaar zo. Ik reken ook geen onredelijk tarief, gewoon dat wT een vergelijkbaar vast contract doet. Want ik kan het niet uitrekenen. Deels komt uit batterij, deels uit ZP, deels van het net en dat verandert ook nog per minuut. En de energie in mijn batterij is daar ook niet gratis gekomen. M.a.w. Geen idee ;-). Dus reken ik een vergelijkbaar vast tarief. Maar goed, off topic

[ Voor 32% gewijzigd door -PeeWee- op 23-04-2026 22:36 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:39
-PeeWee- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:26:
[...]

Dan mogen zijj uit komen rekenen wat het kost ;-) Wat dat weet ik zelf niet eens hahaha
Bij mijn vorige werkgever werden steekproeven gedaan door de accountants. Jouw totale kosten gedeeld door het totale verbruik is de kWh prijs die je mag hanteren voor vergoeding. Om daaronder uit te komen moet je een zakelijke correct opstellen onderling voor doorlevering en dan mag je een marktconforme prijs hanteren. Zie ook https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg204202413-vergoeding-laadkosten-auto-van-de-zaak/

• -PeeWee-
Klopt, door mijn situatie (batterij, zonnepanelen, MID laadpaal, dynamisch contract) is het onmogelijk te bepalen wat de kostprijs per kWh is. Aangezien er enkele duizenden leaseauto's van ons rijden in NL en allemaal elektrisch, is een vaste methode geaccepteerd. Sterker, ik kan niet eens anders, want ik kan maar 1 tarief invoeren.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
@-PeeWee- De belastingdienst is er vrij duidelijk over: je neemt de kosten van je elektra op jaarbasis en deelt het bedrag voor het verbruik door het totaal afgenomen aantal kWh. Dat is de maximale vergoeding per kWh die je van je werkgever onbelast mag ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 24-04-2026 09:19 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:12
RichieB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:07:
@-PeeWee- De belastingdienst is er vrij duidelijk over: je neemt de kosten van je elektra jaarafrekening en deelt het bedrag voor het verbruik door het totaal afgenomen aantal kWh. Dat is de maximale vergoeding per kWh die je van je werkgever onbelast mag ontvangen.
Euh, dat is negstief bij sommigen?

• -PeeWee-
RichieB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:07:
@-PeeWee- De belastingdienst is er vrij duidelijk over: je neemt de kosten van je elektra jaarafrekening en deelt het bedrag voor het verbruik door het totaal afgenomen aantal kWh. Dat is de maximale vergoeding per kWh die je van je werkgever onbelast mag ontvangen.
Dat zal best, ik volg gewoon de instructies ;-) Vergoeding gaat allemaal automatisch. Ik heb niet eens een jaarafrekening bij een dynamisch contract. Maar goed, verder offtopic nietwaar?

• -PeeWee-
"Een werkgever en werknemer spreken 1 september 2024 af dat de werkgever de elektriciteitskosten vergoedt aan de werknemer voor het opladen van de elektrische auto via zijn eigen (privé)meter. De vergoeding bedraagt € 0,26 per kWh. De afspraak geldt tot 1 september 2025. De afspraak kan als zakelijk worden aangemerkt, omdat de vergoeding binnen de bandbreedte blijft van de prijzen per kWh die in de markt worden aangeboden op 1 september 2024 bij een looptijd van een jaar."

Ik vermoed zomaar dat er binnen mijn werkgever over alle leaseauto's hierover een afspraak is gemaakt. De vergoeding blijft binnen de bandbreedte van een vast contract bij een looptijd van een jaar.

Maar zelf als er een accountant een vraag stelt, later we zeggen dat ze vinden dat er 5c / kWh teveel is gerekend aan vergoeding (dan reken ik ruim, maar vooruit). Dan zou ik een paar honderd euro onbelast hebben ontvangen, en zou er hooguit een naheffing komen van de helft ervan. Afgezien van de moeite, denk dat ik dat wel overleef :-)

EDIT: damn, ik lees nu net op dat kennisforum van de belastingdienst dat ik de vaste kosten (leveringkosten, netbeheer) naar rato ook mag opnemen in het levertarief.... ik reken eigenlijk veel te weinig. Als ik die naar rato per geladen kWh zou berekenen komt er nog 20c per kWh bij. Maar goed, ik laat het maar zo. Ik reken een marktconform tarief. Als ze dat na willen rekenen, mogen ze van mij hun gang gaan.

Terug naar het onderwerp ERE ;-)

[ Voor 37% gewijzigd door -PeeWee- op 24-04-2026 00:27 ]

• helloitsme
  • Laatst online: 14:49
Caelorum schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:44:
[...]

Bij mijn vorige werkgever werden steekproeven gedaan door de accountants. Jouw totale kosten gedeeld door het totale verbruik is de kWh prijs die je mag hanteren voor vergoeding. Om daaronder uit te komen moet je een zakelijke correct opstellen onderling voor doorlevering en dan mag je een marktconforme prijs hanteren. Zie ook https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg204202413-vergoeding-laadkosten-auto-van-de-zaak/
In die tekst staat o.a. het volgende:

Kostprijs elektriciteit
De vraag is of de kostprijs alleen bestaat uit de extra kosten die de werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij of dat moet worden uitgaan van de integrale kosten per kWh. Naar de mening van de kennisgroep moet worden uitgegaan van het laatste.

Betekent dat dat je de aanschaf van de laadpaal ook in rekening kan brengen? Bv kosten 1000 euro, verdeeld over 4 jaar, gedeeld door 4000kW per jaar = 6,25 cent

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:22
Ferrox1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:31:
Let op, is geheel zelfbouw. Dus meer info hierover in het .
Dank je, ja ik ken het topic, heb een oude EVbox met SmartEVSE omgebouwd, alleen is alles nogal lomp.

• -PeeWee-
helloitsme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 04:50:
[...]

Kostprijs elektriciteit
De vraag is of de kostprijs alleen bestaat uit de extra kosten die de werknemer verschuldigd is aan de energiemaatschappij of dat moet worden uitgaan van de integrale kosten per kWh. Naar de mening van de kennisgroep moet worden uitgegaan van het laatste.

Betekent dat dat je de aanschaf van de laadpaal ook in rekening kan brengen? Bv kosten 1000 euro, verdeeld over 4 jaar, gedeeld door 4000kW per jaar = 6,25 cent
Ja, net als da je de afschrijving van zonnepanelen (en in het verlengde thuisbatterij) deels erin mag verwerken. De vraag is natuurlijk, welk deel? Wat is redelijk?

Ik heb het zelf dus niet, maar ik zou dus ook de vaste lasten, afschrijving batterij en zonnepanelen erin kunnen verwerken.

• Maurice-
helloitsme schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 04:50:
[...]

Kostprijs elektriciteit

Alleen als deze nooit prive is of wordt gebruikt. Ze hanteren een afschrijvingstermijn van 10 jaar.

• Maurice-
-PeeWee- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:51:
[...]

Ja, net als da je de afschrijving van zonnepanelen (en in het verlengde thuisbatterij) deels erin mag verwerken. De vraag is natuurlijk, welk deel? Wat is redelijk?

Ik heb het zelf dus niet, maar ik zou dus ook de vaste lasten, afschrijving batterij en zonnepanelen erin kunnen verwerken.
Nee, dat is niet zo. Alleen als je ze volledig zakelijk zou gebruiken. Dat is onmogelijk met zonnepanelen op je huis dus die kun je zeker niet meenemen evenals je thuisaccu. Misschien handig om geen desinformatie te verspreiden als je zelf niet weet wat de regels zijn.

• Maurice-
ASW1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:14:
[...]

Euh, dat is negstief bij sommigen?
Als dat voor het hele jaar gemiddeld zou gelden dan mag je dus ook niets in rekening brengen want anders is het loon. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

• -PeeWee-
Maurice- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:36:
[...]

Als dat voor het hele jaar gemiddeld zou gelden dan mag je dus ook niets in rekening brengen want anders is het loon. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Als er door mijn setup het netto afgenomen kWh 0 is of negatief, betekent dat niet dat er geen kosten zijn gemaakt, of dat ik dat niet mag belasten aan de werkgever.
Immers, er zijn kWh geladen in de auto, die ik anderzijds (had ik de auto niet geladen) had kunnen terugleveren aan het net of had kunnen verkopen op de verschillende markten. Gederfde inkomsten zijn ook kosten. En dus mag je die kosten doorbelasten.

Hoe je het ook wendt of keert, de kWh die je laadt in de auto, vertegenwoordigen een bepaalde waarde. Het zou toch van de zotte zijn dat ik een zakelijke auto thuis aan het laden ben, maar dat ik door mijn 'groene' instellingen zelf zodanig veel energie opwek dat de auto daarmee geladen kan worden en de werkgever daarvan profiteert? Amehoela.

Ik denk dat we de discussie beter ergens anders kunnen voeren ;-) . Ik ga ervan uit dat ik zelfs te weinig aan vergoeding reken (omdat ik de vaste lasten e.d. niet meereken), en dat mijn werkgever dat heus wel heeft besproken met de belastingdienst. En daar laat ik het bij.

• -PeeWee-
Maurice- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:34:
[...]

Nee, dat is niet zo. Alleen als je ze volledig zakelijk zou gebruiken. Dat is onmogelijk met zonnepanelen op je huis dus die kun je zeker niet meenemen evenals je thuisaccu. Misschien handig om geen desinformatie te verspreiden als je zelf niet weet wat de regels zijn.
Dat staat nergens. En gezien je comment hieronder dat je niks mag rekenen aan de belastingdienst als je 6 MWh in je auto pompt en 0 op de meter hebt, lijkt me deze opmerking ook zeker op jou van toepassing.

Ik laat het hierbij. Heeft verder helemaal niks met ERE te maken.

• -PeeWee-
Maurice- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:32:
[...]

Alleen als deze nooit prive is of wordt gebruikt. Ze hanteren een afschrijvingstermijn van 10 jaar.
Kun je nagaan, deze ook al niet meegenomen. MIjn werkgever boft maar.

• Maurice-
-PeeWee- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:44:
[...]
en dat mijn werkgever dat heus wel heeft besproken met de belastingdienst. En daar laat ik het bij.
Je werkgever staat hier volledig buiten als je zelf het tarief kiest. Sla er gewoon wat artikelen van de belastingdienst op na en je komt erachter. Je mag niet verdienen aan laden zonder dit als loon op te geven. Dat kan jou niet uitkomen maar daar veranderen de regels niet van.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:We gaan wel steeds meer af van het daadwerkelijke doel van dit topic. Kunnen we een koerscorrectie uitvoeren en weer ontopic gaan? Thanks!

Xbox Live ID:Notna8310

• -PeeWee-
Maurice- schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:49:
[...]

Je werkgever staat hier volledig buiten als je zelf het tarief kiest. Sla er gewoon wat artikelen van de belastingdienst op na en je komt erachter. Je mag niet verdienen aan laden zonder dit als loon op te geven. Dat kan jou niet uitkomen maar daar veranderen de regels niet van.
Punt is dat we dat dus niet weten. Sterker, gezien het feit dat ik de vaste kosten niet eens meereken, loop ik zelfs vergoeding mis. Maar goed, eindeloze discussie. You do you.

Back to ERE

• JJFINKLE
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-05 11:45
Knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 24-04-2026 09:23 . Reden: Lees de topicwarning nog eens. Langzaam... ]

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 00:13
Zijn er ook ERE dienstverleners waarbij je zelf je moment van verkoop mag bepalen? Als in bijv. alles 1x per jaar?

• onzenuub
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:50:
Zijn er ook ERE dienstverleners waarbij je zelf je moment van verkoop mag bepalen? Als in bijv. alles 1x per jaar?
Je kunt kiezen voor het moment van uitbetalen, per kwartaal of 1 X per jaar bijvoorbeeld.

• fRiEtJeSaTe
onzenuub schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:39:
[...]
Je kunt kiezen voor het moment van uitbetalen, per kwartaal of 1 X per jaar bijvoorbeeld.
Maar kun je ook een datum kiezen?
Bij de HBE's hebben we gezien dat richting einde jaar (nov/dec) de prijzen omhoog gaan, omdat afnemers hun tekorten moeten aanvullen. Gezien sommigen met markprijzen en servicepercentages werken, zou je verwachten dat ze aansturen op de hoogst mogelijke verkoopprijs?

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:27
onzenuub schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:39:
[...]

Moment van verkoop is iets anders dan 1x per jaar worden uitbetaald.
Een inboeker die jou 1x per jaar uitbetaalt kan je ere's tussentijds verkopen als hij denkt dat bijvoorbeeld de marktprijs gunstig is en/ of cashflow.

• fRiEtJeSaTe
BartjeBoos schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:47:
[...]
Moment van verkoop is iets anders dan 1x per jaar worden uitbetaald.
Een inboeker die jou 1x per jaar uitbetaalt kan je ere's tussentijds verkopen als hij denkt dat bijvoorbeeld de marktprijs gunstig is en/ of cashflow.
Met name dat laatste is dus niet perse in het voordeel van de klant.

• onzenuub
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:46:
[...]

Bij de HBE's hebben we gezien dat richting einde jaar (nov/dec) de prijzen omhoog gaan, omdat afnemers hun tekorten moeten aanvullen. Gezien sommigen met markprijzen en servicepercentages werken, zou je verwachten dat ze aansturen op de hoogst mogelijke verkoopprijs?
We vragen het eens aan @Bob Lieftink van Lekkerladen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:48:
[...]

Kan je uberhaupt zien wanneer en voor welke prijs 'jouw' ERE's zijn verkocht?

Of moeten we dat maar aannemen van de dienstverlener.

• Bezzerk
  • Laatst online: 11:51
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:48:
[...]

Je kunt je hele voorraad in het eerste kwartaal van het volgende jaar aanbieden, dan heeft de inboekdienstverlener weinig ruimte meer om te schuiven met de verkoop.

Het mandaat dat je geeft aan de inboekdienstverlener loopt per kalenderjaar, daar kun je dus verder niets mee sturen.

Er gaan hier in het topic veel mensen prat op de mooie automatische integraties, snap ik wel; het is tweakers. Maar of het in je voordeel werkt…

• BartjeBoos
[...]

Pas in maart vindt er een inboekverificatie plaats. Als een co2 vervuiler te weinig ere's heeft gekocht dan krijgt hij nog een x aantal weken de tijd om het te kort aan te vullen. Bij te veel dan mag een co2 uitstoter nog een percentage van de ingekochte ere's meenemen naar het volgende jaar.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 20:54
RandomNick schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:16:
[...]

- je gebruikt een OCPP Proxy om zowel de backend provider als de inboeker toegang te geven tot data (https://joulo.nl/docs/ocpp-proxy)
Zitten hier nog nadelen aan? Op dit moment zit ik via mijn werkgever bij DKV welke mijn laadsessies vergoed.
Echter lees ik op de site van DKV dat er een rechtstreekse verbinding zonder proxy moet zijn. Dat is nu het geval. Wat zouden de nadelen kunnen zijn als ik via joulo via de proxy de verbinding zou doen? Beetje huivering om dat zomaar in te stellen.

• fRiEtJeSaTe
Bezzerk schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:01:
[...]

Je kunt je hele voorraad in het eerste kwartaal van het volgende jaar aanbieden, dan heeft de inboekdienstverlener weinig ruimte meer om te schuiven met de verkoop.

Het mandaat dat je geeft aan de inboekdienstverlener loopt per kalenderjaar, daar kun je dus verder niets mee sturen.

Er gaan hier in het topic veel mensen prat op de mooie automatische integraties, snap ik wel; het is tweakers. Maar of het in je voordeel werkt…
Ben je dan niet te laat na 31-12-2026? Of maakt het niet uit wanneer je de data aanbiedt?

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-04-2026 15:43 ]

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05 19:54
Bezzerk schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:01:
[...]
Helemaal mee eens. Het gaat hooguit om 4 getallen per jaar. Om daarvoor (volledige) toegang te verlenen tot de laadpaal vind ik discutabel. Die getallen geef ik liever handmatig door.

• fRiEtJeSaTe
Feest. Mijn Alfen laadpaal heeft een firmware upgrade gehad om hem van 50five af te krijgen.
Daarbij is de Transaction ID gereset naar 0. Joulo haalt nu op vanaf 21-03-2026 en negeert alles daarvoor. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuWPBwFoOSoSIOFtCH6vGF6_b40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0eMeuDn5ncc5oL5pOSaDxCvE.png?f=fotoalbum_large

Heel vreemd, gisteren springt hij ineens weer een heel lang getal (al heel lang geen wijzigingen geweest aan de paal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s_jUEaNdROr8VjErZbeMG4z06o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y4jOeHGhWWHXcsn4EwCs6DX9.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand dit duiden?

[ Voor 30% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-04-2026 15:58 ]

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:07
[...]

Je kan ook gewoon pas 1 november registreren, dan weet je ze zeker dat ze daarvoor niet verkocht worden.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:39
Dat lange getal is een overflow (2^64-1). De mijne is niet gekoppeld aan een backoffice (of nouja mijn eigen dan) en daar heb ik dat gedrag ook. @fRiEtJeSaTe

Overigens is dat getal invalide volgens de specs die eisen dat de transaction id of null is of een geldige int32 waarde.

[ Voor 35% gewijzigd door Caelorum op 24-04-2026 17:58 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-05 18:19
Steef schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:25:
[...]

50five is toch zelf ook ere-inboeker?
Ook al is dat zo, moet je zover mogelijk bij deze verschrikkelijk slechte partij weg blijven....

• -PeeWee-
AA42 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:08:
[...]

Ook al is dat zo, moet je zover mogelijk bij deze verschrikkelijk slechte partij weg blijven....
Eens, het is dat ik niet anders kan als laadpaalbeheerder...

• fRiEtJeSaTe
Caelorum schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:54:
Dat lange getal is een overflow (2^64-1). De mijne is niet gekoppeld aan een backoffice (of nouja mijn eigen dan) en daar heb ik dat gedrag ook. @fRiEtJeSaTe

Overigens is dat getal invalide volgens de specs die eisen dat de transaction id of null is of een geldige int32 waarde.
Dat lange getal heeft zichzelf opgelost, wellicht een tijdelijk nummer.

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 17:16
Audione0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:54:
Ik heb mij gisteren aangemeld bij Laadloon.nl, een wachtwoord aangemaakt ingelogd en de benodigde documenten aangeleverd.

Wanneer ik vandaag probeer in te loggen, krijg ik de melding dat het ingevoerde wachtwoord onjuist is. Vervolgens heb ik geprobeerd een wachtwoordreset uit te voeren. Nadat ik mijn e‑mailadres (hetzelfde adres als waarmee het account is aangemaakt) invoer, geeft de website echter aan dat er geen account bestaat met dit e‑mailadres.

Hierdoor zit ik vast in een loop en kan ik niet verder.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring of een mogelijke oplossing?
Ik heb geen problemen met laadloon. Ik heb een account aangemaakt en ze hebben al mijn laadsessies automatisch geïmporteerd uit mijn zaptec go 2 lader. Ik zou gewoon ze even mailen op hallo@laadloon.nl als je niet meer op je account kunt inloggen.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:59
GVR schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:49:
[...]

Ja zie mijn post hierboven
Ik heb mij aangemeld via ref code bij Joulo . Weet iemand hoe ik nu ook korting kan claimen via de Budget energie ? Ik zie dat niet in hun dashboard .

• jvg9
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:24
MaStar schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:28:
[...]

Ik heb mij aangemeld via ref code bij Joulo . Weet iemand hoe ik nu ook korting kan claimen via de Budget energie ? Ik zie dat niet in hun dashboard .
Onder profiel staat een kopje 'Jouw energieleverancier'.

• BartjeBoos
1Will schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:54:
[...]

Je kan ook gewoon pas 1 november registreren, dan weet je ze zeker dat ze daarvoor niet verkocht worden.
Dat ze dan in het huidige jaar verkocht worden is dan niet zeker
Een inboeker mag van de Nea max 10% van de verkregen ere's meenemen naar het volgende jaar.
Dat percentage is niet voor niets gekozen ...

• whazaaaa
  • Laatst online: 15-05 18:54
AA42 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:08:
[...]

Daarom heb ik me ook aangemeld bij Joulo.
Als iemand automatisch met 50five kan samenwerken ben ik best bereid een paar % meer te betalen

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De bezemwagen is langs geweest. ook het via een omweg hinten naar referrals is niet de bedoeling.

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 07:39
snip: kijk eens 1 post boven je en naar de topicwarning

[ Voor 72% gewijzigd door We Are Borg op 25-04-2026 20:06 ]

• GM15
  • Laatst online: 12:09
whazaaaa schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:28:
[...]

Daarom heb ik me ook aangemeld bij Joulo.
Als iemand automatisch met 50five kan samenwerken ben ik best bereid een paar % meer te betalen
Tja,.... 50five, De bedenkelijke eer om de slechtste CPO/MSP te zijn. https://nl.trustpilot.com/review/50five.nl staat vol met 1-ster reviews. Ze stappen nu ook zelf in de ERE's. Met de al beroerde dienstverlening van deze toko vraag ik me af hoeveel prioriteit ze gaan geven op 3e partijen die willen interfacen met hun backend nu ze zelf ook gaan inboeken.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:22

GVR

GM15 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:20:
[...]

Tja,.... 50five, De bedenkelijke eer om de slechtste CPO/MSP te zijn. https://nl.trustpilot.com/review/50five.nl staat vol met 1-ster reviews. Ze stappen nu ook zelf in de ERE's. Met de al beroerde dienstverlening van deze toko vraag ik me af hoeveel prioriteit ze gaan geven op 3e partijen die willen interfacen met hun backend nu ze zelf ook gaan inboeken.
Beetje offtopic, maar 50five staat hier ook bekend als drama, helaas verplicht voor mij via LM. Joulo integratie werkt gelukkig :)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Vandaag gewisseld van een Zappi V2.0 naar een Peblar Business. Zappi heeft bijna 33.000 kWh gedaan, over de 5,5 jaar dat hij er hing. Peblar zit mooi in elkaar en installatie was vrij gemakkelijk.

Nu nog aanmelden bij Joulo.

[ Voor 21% gewijzigd door Ophidian op 25-04-2026 14:57 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Claude
  • Niet online
Ophidian schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:49:
Vandaag gewisseld van een Zappi V2.0 naar een Peblar Business. Zappi heeft bijna 33.000 kWh gedaan, over de 5,5 jaar dat hij er hing. Peblar zit mooi in elkaar en installatie was vrij gemakkelijk.

Nu nog aanmelden bij Joulo.
Ik heb ook gewisseld naar de Peblar Business. Maar ik wacht nog even op de Joulo integratie met Peblar met behoud van het lokale beheer van de Peblar. Zou in mei komen.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 10:23
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om OCPP protocol te activeren met de Enphase Charge 2, zonder installer app? Of heb je die toegang echt nodig. Ik probeer Joulo automatisch te koppelen

• whazaaaa
  • Laatst online: 15-05 18:54
GM15 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:20:
[...]

Heb wat 50five betreft geen keus, kreeg ik bij de lease auto

Maar Joulo heeft het werkend
Zie nu elke laadbeurt direct verschijnen in de joulo app.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-05 22:03

mdeiman

Projet 45

De MID meter van de Easee MAX blijft op nul staan. Kan dat komen doordat de meter extern wordt uitgelezen? Er zijn toch al wel de nodige kWh door de paal gegegaan. Ook volgens de app. ERE vergoeding loopt al mooi op.

Shit happens.

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 18:55
snip: offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 25-04-2026 20:07 ]

• MaStar
Zojuist 50Five gekoppeld met Joulo en daarmee werd mijn laadstation binnen 1 minuut gevonden en ingeladen. Dat was snel - tip voor degene met 50Five. :) Dat is wel echt een ideale koppeling. Alle data ingeladen en zit inmiddels op 18% fee.

Zit op +/- geschat € 300,00 dit jaar. Dat gaat goed - nu wachten op eerste verhandeling.

snip: zie topicwarning

[ Voor 25% gewijzigd door We Are Borg op 25-04-2026 21:08 ]

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:07
BartjeBoos schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:16:
[...]

Dat ze dan in het huidige jaar verkocht worden is dan niet zeker
Een inboeker mag van de Nea max 10% van de verkregen ere's meenemen naar het volgende jaar.
Dat percentage is niet voor niets gekozen ...
Inboekers mogen 4% meenemen. De brandstofleveranciers (Shell e.d.) 10%.

En de ERE's die betrekking hebben op 2026 kunnen ook nog in 2027 worden verkocht. Tot 1 april dacht ik zo.

• helloitsme
MaStar schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:02:
Zojuist 50Five gekoppeld met Joulo en daarmee werd mijn laadstation binnen 1 minuut gevonden en ingeladen. Dat was snel - tip voor degene met 50Five. :) Dat is wel echt een ideale koppeling. Alle data ingeladen en zit inmiddels op 18% fee.

Zit op +/- geschat € 300,00 dit jaar. Dat gaat goed - nu wachten op eerste verhandeling.

[mbr]snip: zie topicwarning [/]
Bij mij werkte de Joulo koppeling met 50five ook direct :)

Ik vind het wel wat zorgelijk dat je je login gegevens van 50five hiervoor af moet geven, heb daarom mijn 50five password aangepast nadat mijn laadsessies ingeladen waren. Joulo kan dan niet meer live de gegevens inlezen, maar ik kan (lijkt me) een aantal keer per jaar dat alsnog doen door het aangepaste wachtwoord bij Joulo in te voeren (en na het inlezen van de nieuwe sessies het wachtwoord direct weer aan te passen op de website van 50five).

Of zie ik nu iets over het hoofd?

• superyupkent
  • Laatst online: 07:15
Voor de mensen die Tap Electric gebruiken als backend en daarnaast Joulo voor ERE mandaat. De recente update van de OCPP proxy en de websocket update in recente build van smartevse maken alles stabiel.

Nu een lange solar sessie van 20 uur die op en af gaat laden en actief schiet, zonder dat de Joulo sessie afbreekt. Daarnaast is er nu ook een gehoste versie van de proxy beschikbaar voor de tweakers die geen docker willen draaien. Maar dat zijn er vast niet heel veel 😎

• BartjeBoos
1Will schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:41:
[...]

Inboekers mogen 4% meenemen. De brandstofleveranciers (Shell e.d.) 10%.

En de ERE's die betrekking hebben op 2026 kunnen ook nog in 2027 worden verkocht. Tot 1 april dacht ik zo.
4% Maakt het juist nog ongunstiger om al je kWh aan het eind van het jaar in te boeken.
Misschien niet voor 2026 omdat de NEA het ere handelsregister nog moet openen.
Waarom zou iemand die aan het eind van een jaar al zijn kWh laat registeren bij de verkoop voorrang krijgen ten opzichte van andere klanten?
Alles in 1 keer aan te bieden aan het eind van het jaar is alleen verstandig als je weet dat er meer vraag is dan aanbod

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-05 07:58

rik

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door rik op 26-04-2026 12:14 ]

• cengiz23
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik zit ook bij Joulo. Mijn fee is nog maar 19%. Het werkt heel goed. Direct na laden, kan ik het al zien op het dashboard. Mijn registratie bleef 5 dagen hangen op "In behandeling". Na een berichtje werd het direct "Voltooid".

snip: topicwarning gemist ?

[ Voor 29% gewijzigd door We Are Borg op 29-04-2026 07:40 ]

• JJFINKLE
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-05 11:45
Ik heb me ook aangemeld bij Joulo in de hoop de kosten nog wat te verlagen met de tijd. Let wel dat je met de inloggegevens van je laadpaal moet inloggen op de API om de verbinding op te zetten.

• Claude
  • Niet online
JJFINKLE schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:02:
[...]

Let wel dat je met de inloggegevens van je laadpaal moet inloggen op de API om de verbinding op te zetten.
Bedoel je de de fabrieksinstelling van de inlog bij de laadpaal of de (gewijzigde) inloggegevens in het lokale netwerk? In vermoed het laatste, maar toch even voor de zekerheid informeren.

• johantrip
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15-05 19:59
Tasminos schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:49:
Even voor mijn beeld. Is het naast OCPP koppelen ook op een andere manier mogelijk om automatisch je laadgegevens te sturen naar een ERE inboeker middels een koppeling? Of is handmatig opsturen via CSV bestand het enige alternatief?

edit: Ik ben me nu aan het inlezen over OCPP Proxy / Splitter op de website van Joulo. Volgens mij dus ook de optie om een docker lokaal te draaien waardoor je volledige controle behoud en wel je laadgegevens automatisch opstuurt naar de ERE inboeker. Iemand ervaring in de praktijk hiermee?
Deze is nu ook beschikbaar in een hosted versie; onder proxy.joulo.nl.
Zelf draaien is natuurlijk ook leuk.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zijn er meer mensen van wie de laatste ere sessie bij Tap van 3 April is? Mijn laad sessies van daarna lijken nog niet bij de ere sessies te staan.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
DanTm schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:12:
Zijn er meer mensen van wie de laatste ere sessie bij Tap van 3 April is? Mijn laad sessies van daarna lijken nog niet bij de ere sessies te staan.
Nee van uur geleden en alle andere staan er ook gewoon bij.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mversluis schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:10:
[...]

Nee van uur geleden en alle andere staan er ook gewoon bij.
Bedankt, dan ga ik tap eens een berichtje sturen

• rogervdh
  • Laatst online: 15:06

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
DanTm schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:12:
Laadsessies van gisteren staan gewoon erbij, maar ze kwamen wel met enkele uren vertraging erin te staan.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• macxa4
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 20:25
johantrip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:34:
[...]

Klopt, 50five heeft zich aangemeld als inboekdienstverlener. Tarieven zijn nog niet bekend.
Door de integratie met Joulo heb je een alternatief.
Tarieven en info staat nu op de site van 50five:
  • 1 jaar met 23% fee (kalenderjaar 2026)
  • 2 jaar met 21% fee (kalenderjaar 2026-2027)
  • 3 jaar met 19% fee (kalenderjaar 2026-2028)
Aanmelden voor particuliere kan vanaf 1 juni 2026.

https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/ere-registratie

• MaStar
macxa4 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:32:
[...]

Tarieven en info staat nu op de site van 50five:
  • 1 jaar met 23% fee (kalenderjaar 2026)
  • 2 jaar met 21% fee (kalenderjaar 2026-2027)
  • 3 jaar met 19% fee (kalenderjaar 2026-2028)
Aanmelden voor particuliere kan vanaf 1 juni 2026.

https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/ere-registratie
Thanks voor het delen! Ik zit (verplicht) bij 50Five maar hier zou ik persoonlijk niet voor kiezen . Ik zie als 50five gebruiker dan veel meer voordeel in koppeling met Joulo.

Allereerst is 50five is mega klant onvriendelijk, zie alleen al de recensies . Reageren nooit ergens op. En Joulo met eenvoudige 50five koppeling geeft met refferal codes tot 15% fee. Dat ging snel en eenvoudig.

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 28-04-2026 08:43 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 09:46
Ik zit ook verplicht bij 50five. Het bedrijf is erg slecht. Nooit bereikbaar. Als ik weg kan, ben ik binnen1 dag weg.
Ik zou dus nooit de ere registratie via hun doen.

• Maurice-
MaStar schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:34:
[...]

Ik zie als 50five gebruiker dan veel meer voordeel in koppeling met Joulo.
*knip*

En Joulo met eenvoudige 50five koppeling geeft met refferal codes tot 15% fee. Dat ging snel en eenvoudig.
Nog maar een keer: de fee zegt niet per definitie iets over de opbrengsten. Het kan gewoon dat een partij met (bijvoorbeeld meer kennis en ervaring) de verkoop veel beter plant tegen 21% fee en de opbrengst hoger is dan een inboekingsdienstverlener die 15% vraagt.

In dit staatje zie je dat de prijs in een korte periode zowel 22% steeg als daalde. Het moment van verkoop is dus key.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDWIW6-fhld0zhnlss1q3GAFVm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xPyPCYgqgp5TUVKcaf6l4VW.jpg?f=fotoalbum_large

Het is jammer dat degenen verlegen om referrals hier continu Joulo zitten te promoten.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:52

Steef

GoT's Most Eaten

Er valt ook nog wel wat voor te zetten dat de data bij 1 partij blijft als je geen externe inboeker gebruikt.

Dat gezegd hebbende lijkt de fee bij 50five wat hoger dan andere partijen in de markt, ze zullen wel rekenen op de gemakszucht. Grote kans dat ze mij daar mee te pakken hebben, dit is toch allemaal onverwacht extra inkomsten en ik kan voorlopig niet om 50five heen :)

We gaan het zien, mensen met problemen schreeuwen het hardst - wie weet gaat het gewoon goed O-)

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• helloitsme
Maurice- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:47:
[...]

Nog maar een keer: de fee zegt niet per definitie iets over de opbrengsten. Het kan gewoon dat een partij met (bijvoorbeeld meer kennis en ervaring) de verkoop veel beter plant tegen 21% fee en de opbrengst hoger is dan een inboekingsdienstverlener die 15% vraagt.

In dit staatje zie je dat de prijs in een korte periode zowel 22% steeg als daalde. Het moment van verkoop is dus key.
[Afbeelding]

Het is jammer dat degenen verlegen om referrals hier continu Joulo zitten te promoten.
Over een jaar hebben we de uitkomsten van de verschillende partijen en kunnen we zien wie het verkoop spel het beste uitgevoerd heeft (en voor sommige partijen die per kwartaal uitbetalen krijgen we al eerder een beeld). Hebben we dan weer iets om over te praten :-)

t.a.v. per kwartaal uitbetalen: is er een partij die al duidelijkheid gegeven heeft over wanneer ze voor het eerst gaan uitbetalen?

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 28-04-2026 12:38 ]

• brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:51
helloitsme schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:37:
[...]

Over een jaar hebben we de uitkomsten van de verschillende partijen en kunnen we zien wie het verkoop spel het beste uitgevoerd heeft (en voor sommige partijen die per kwartaal uitbetalen krijgen we al eerder een beeld). Hebben we dan weer iets om over te praten :-)

t.a.v. per kwartaal uitbetalen: is er een partij die al duidelijkheid gegeven heeft over wanneer ze voor het eerst gaan uitbetalen?
En deels is het speculeren wat de markt doet, ergens is dat ook een factor geluk en timing.
Pagina: 1 ... 28 ... 33 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan