• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

GM15 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:46:
[...]

Ik zou even rustig afwachten, al die inboekers zijjn nu druk aan het klussen om al die verschillende CPO's (zoals 50five) te koppelen. Jouw paal kan maar één endpoint hebben via OCPP. (dat kan ook een proxy zijn voor het geval je zakelijk declareert overigens. zodat je je paal kan laten communiceren met twee endpoints.) V.w.b. 50five zou me niets verbazen dat ze API koppeling met ex-shell-recharge klanten nog niet op orde hebben. Dit zou zo maar eens een andere 'ingang' kunnen zijn bij 50five (net zoals de portal inlog verschilt tussen reguliere 50five klanten en ex-shell-recharge klanten) Anders ze gewoon een mail sturen met je issues en de toevoeging dat je een ex shell-recharge klant bent.
Berichtje verzonden naar joul. Ine Home asistant zelfde probleem trouwens.

Usenet handleidingen

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:55:
[...]

Over twee jaar koop je Easee met V2G mogelijkheid....
De Model Y is nu 3 jaar oud en moet 8 jaar mee tot ~250.000km. En ondersteund geen V2G, dus zal wel meevallen ;P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
Batilan schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:21:
[...]

Ik begreep eerder van @Caelorum dat de inboekers in principe OCPI kunnen gebruiken om te koppelen met de MSP's. Dan zou het inderdaad niet nodig zijn om je eigen OCPP koppeling om te gooien. Wat ik me nog wel afvraag is hoe dit precies opgezet moet worden omdat OCPI volgens mij vooral bedoelt is om tussen CPO's en MSP's te babbelen. Meer details zullen in de komende weken/maanden waarschijnlijk wel helder worden.
Ik heb alleen gekeken naar de informatie die beschikbaar is met het protocol.

Om dit te laten werken moeten de MSP en CPO gegevens uitwisselen zodat een datakanaal opgestart kan worden. Daarna kan de CPO alle sessie informatie doorsturen naar de MSP.

In het geval dat de CPO dus de OCPP koppeling al heeft geclaimd kan je dan zonder proxy alsnog de data uitwisselen. Maar dan moet de CPO dus wel OCPI ondersteunen. AFAIK moeten CPOs die het toestaan de paal publiek te maken dat doen.

Het zou me niet verbazen als sommige partijen die rechtstreeks koppelen op de CPOs dit nu dus al zo doen.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:32
In hoeverre kan 50five de toegang tot de laadpaal data in de toekomst technisch 'dichtzetten' voor externe partijen als Joulo?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:48

GVR

helloitsme schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 03:44:
In hoeverre kan 50five de toegang tot de laadpaal data in de toekomst technisch 'dichtzetten' voor externe partijen als Joulo?
Tuurlijk kan dat.
Dan boek je toch gewoon handmatig in?

• johantrip
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:13
stiest schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:33:
[...]

Misschien iets te snel gelezen, maar kwam geen white label Peblar tegen. Zie nu ook pas de merken die ze ondersteunen. Zal dan vast werken als ze heel 50five doen.
De Peblar integratie met Joulo is klaar. Verwachting is dat Peblar deze begin mei live zet.
https://joulo.nl/laadstation/peblar

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
cengiz23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:53:
Voor het koppelen van Zaptec api met Joulo moet je eenmalig inloggen met je Zaptec credentials bij Joulo. Dit lijkt mij niet betrouwbaar.
Ik heb daarom in Zaptec een nieuwe gebruiker aangemaakt. Deze heeft alle lees- en schrijfrechten gekregen, behalve rechten om te laden. Deze nieuwe account zal ik voortaan als "admin" gebruiken. De account die ik voorheen als admin gebruikte heeft al de laadsessies. Van deze account heb ik alle rechten verwijderd, behalve de rechten om te kunnen laden. Deze account is voortaan bedoeld om alleen te kunnen laden, en heeft voor de rest geen rechten. Deze heb ik ook gebruikt om te koppelen met Joulo. Voor de zekerheid ook wachtwoord gewijzigd naar iets origineels. Na de Odido hack zijn we wat voorzichtiger geworden :)

knip
Klopt, dat heb ik ze ook meegegeven (in mijn mailcontact) dat het inloggen met je Zaptec account op de Joulo website niet zo veilig voelt. Ze beloven wel je wachtwoord veilig op te slaan, maar inderdaad na de Odido hack (en eerdere hacks) ben ik daar niet zo'n fan van. En volgens mij is het ook niet nodig, want Tibber koppelt bijvoorbeeld ook met (ik vermoed) Oauth 2 en daarbij krijgen ze een clientid/token waarmee ze kunnen inloggen. De rechten van die koppeling zie je dan in je Zaptec cloud en kun je intrekken waar nodig. Maar je idee om een extra user aan te maken is een goede, ik ga kijken of ik dat tijdelijk ook kan aanpassen.
Ik hoop in ieder geval dat ze de manier van authenticeren gaan aanpassen bij Joulo, want dat was het enige minpuntje wat ik kon vinden van die partij.

Joost de Vries

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.