• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:05

TheDudez

Usenet stofzuiger!

GM15 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:46:
[...]

Ik zou even rustig afwachten, al die inboekers zijjn nu druk aan het klussen om al die verschillende CPO's (zoals 50five) te koppelen. Jouw paal kan maar één endpoint hebben via OCPP. (dat kan ook een proxy zijn voor het geval je zakelijk declareert overigens. zodat je je paal kan laten communiceren met twee endpoints.) V.w.b. 50five zou me niets verbazen dat ze API koppeling met ex-shell-recharge klanten nog niet op orde hebben. Dit zou zo maar eens een andere 'ingang' kunnen zijn bij 50five (net zoals de portal inlog verschilt tussen reguliere 50five klanten en ex-shell-recharge klanten) Anders ze gewoon een mail sturen met je issues en de toevoeging dat je een ex shell-recharge klant bent.
Berichtje verzonden naar joul. Ine Home asistant zelfde probleem trouwens.

Usenet handleidingen

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:55:
[...]

Over twee jaar koop je Easee met V2G mogelijkheid....
De Model Y is nu 3 jaar oud en moet 8 jaar mee tot ~250.000km. En ondersteund geen V2G, dus zal wel meevallen ;P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Batilan schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:21:
[...]

Ik begreep eerder van @Caelorum dat de inboekers in principe OCPI kunnen gebruiken om te koppelen met de MSP's. Dan zou het inderdaad niet nodig zijn om je eigen OCPP koppeling om te gooien. Wat ik me nog wel afvraag is hoe dit precies opgezet moet worden omdat OCPI volgens mij vooral bedoelt is om tussen CPO's en MSP's te babbelen. Meer details zullen in de komende weken/maanden waarschijnlijk wel helder worden.
Ik heb alleen gekeken naar de informatie die beschikbaar is met het protocol.

Om dit te laten werken moeten de MSP en CPO gegevens uitwisselen zodat een datakanaal opgestart kan worden. Daarna kan de CPO alle sessie informatie doorsturen naar de MSP.

In het geval dat de CPO dus de OCPP koppeling al heeft geclaimd kan je dan zonder proxy alsnog de data uitwisselen. Maar dan moet de CPO dus wel OCPI ondersteunen. AFAIK moeten CPOs die het toestaan de paal publiek te maken dat doen.

Het zou me niet verbazen als sommige partijen die rechtstreeks koppelen op de CPOs dit nu dus al zo doen.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:10
In hoeverre kan 50five de toegang tot de laadpaal data in de toekomst technisch 'dichtzetten' voor externe partijen als Joulo?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:21

GVR

helloitsme schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 03:44:
In hoeverre kan 50five de toegang tot de laadpaal data in de toekomst technisch 'dichtzetten' voor externe partijen als Joulo?
Tuurlijk kan dat.
Dan boek je toch gewoon handmatig in?

• johantrip
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:37
stiest schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:33:
[...]

Misschien iets te snel gelezen, maar kwam geen white label Peblar tegen. Zie nu ook pas de merken die ze ondersteunen. Zal dan vast werken als ze heel 50five doen.
De Peblar integratie met Joulo is klaar. Verwachting is dat Peblar deze begin mei live zet.
https://joulo.nl/laadstation/peblar

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 22:01
cengiz23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:53:
Voor het koppelen van Zaptec api met Joulo moet je eenmalig inloggen met je Zaptec credentials bij Joulo. Dit lijkt mij niet betrouwbaar.
Ik heb daarom in Zaptec een nieuwe gebruiker aangemaakt. Deze heeft alle lees- en schrijfrechten gekregen, behalve rechten om te laden. Deze nieuwe account zal ik voortaan als "admin" gebruiken. De account die ik voorheen als admin gebruikte heeft al de laadsessies. Van deze account heb ik alle rechten verwijderd, behalve de rechten om te kunnen laden. Deze account is voortaan bedoeld om alleen te kunnen laden, en heeft voor de rest geen rechten. Deze heb ik ook gebruikt om te koppelen met Joulo. Voor de zekerheid ook wachtwoord gewijzigd naar iets origineels. Na de Odido hack zijn we wat voorzichtiger geworden :)

knip
Klopt, dat heb ik ze ook meegegeven (in mijn mailcontact) dat het inloggen met je Zaptec account op de Joulo website niet zo veilig voelt. Ze beloven wel je wachtwoord veilig op te slaan, maar inderdaad na de Odido hack (en eerdere hacks) ben ik daar niet zo'n fan van. En volgens mij is het ook niet nodig, want Tibber koppelt bijvoorbeeld ook met (ik vermoed) Oauth 2 en daarbij krijgen ze een clientid/token waarmee ze kunnen inloggen. De rechten van die koppeling zie je dan in je Zaptec cloud en kun je intrekken waar nodig. Maar je idee om een extra user aan te maken is een goede, ik ga kijken of ik dat tijdelijk ook kan aanpassen.
Ik hoop in ieder geval dat ze de manier van authenticeren gaan aanpassen bij Joulo, want dat was het enige minpuntje wat ik kon vinden van die partij.

Joost de Vries

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor iedereen die zich aangemeld heeft bij den Hartog, die wijzen externe MID meters nu ook af:
Belangrijke wijziging in beleid Nederlandse Emissieautoriteit!

Beste particuliere klant,

Deze mail is enkel van toepassing wanneer uw lader niet voorzien is van een interne MID-gecertificeerde meter.

Onlangs heeft de Nederlandse Emissieautoriteit bepaald dat een externe MID-gecertificeerde meter bij particulieren niet langer in 2026 geaccepteerd wordt om ERE-certificaten te claimen. Als inboekdienstverlener betreuren we deze ontwikkeling ten zeerste.

Wanneer uw lader niet voorzien is van een interne MID-gecertificeerde meter, maar u wel ERE-certificaten wilt claimen, adviseren wij om uw lader te vervangen door een exemplaar met een interne MID-gecertificeerde meter. Indien gewenst kunnen wij de Zaptec Go 2 in combinatie met de Zaptec Sense P1 leveren voor €914,- inclusief BTW. Indien u geen gebruik meer wenst te maken van de ERE-regeling, kunt u via ons portaal een verwijderverzoek voor uw account indienen.

Met vriendelijke groet,
Den Hartog Zero-emission

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:55
theHoff schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:49:
Voor iedereen die zich aangemeld heeft bij den Hartog, die wijzen externe MID meters nu ook af:

[...]
Zijn ze nogal laat mee. Was al vanaf het begin bekend dat dit niet mogelijk zou zijn.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:47

[...]
Ik ben hier nog meerdere keren op aangesproken door mensen in dit topic. Omdat ik aangaf dat het zonder mid-meter echt niet zou kunnen want dan kan iedereen zomaar Excel, CSV of PDF uitdraaien maken en nabootsen. Maar nee ik had geen gelijk want bij verschillende partijen (waaronder Den Hartog) kon je je gewoon aanmelden zonder mid-meter.. zie hier.. _/-\o_

*sowieso

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:29

[...]
De discussie blijft: wat bedoelen ze met 'intern' en 'extern'. Zat palen, zoals mijn NewMotion Advanced die een 'losse' MID meter /IN/ de laadpaal heeft (nu omgebouwd naar SmartEVSE overigens, met dezelfde MID-meter in dezelfde behuizing). Die was dus eerste 'gecertificeerd', maar sinds de ombouw mogelijk niet meer. Maar heeft wel een MID-meter 'intern', en die meter zelf is gecertificeerd. Bij mijn weten zijn palen niet gecertificeerd, maar kunnen ze een MID-gecertificeerde meter bevatten.

De inboekdienstverleners zullen waarschijnlijk strenger dan de wet handhaven op dit soort randgevallen, om hun eigen omzet te beschermen en risico af te dekken..

[ Voor 6% gewijzigd door jpiscaer op 21-04-2026 15:04 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:34:
[...]

Ik ben hier nog meerdere keren op aangesproken door mensen in dit topic. Omdat ik aangaf dat het zonder mid-meter echt niet zou kunnen want dan kan iedereen zomaar Excel, CSV of PDF uitdraaien maken en nabootsen. Maar nee ik had geen gelijk want bij verschillende partijen (waaronder Den Hartog) kon je je gewoon aanmelden zonder mid-meter.. zie hier.. _/-\o_
Wat heeft een interne of externe MID meter te maken met CSV bestanden?

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:05

TheDudez

Usenet stofzuiger!

TheDudez schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:53:
[...]

Berichtje verzonden naar joul. Ine Home asistant zelfde probleem trouwens.
Het is nu gelukt na contact opnemen met joulo. Ze hebben wat aangepast en het werkt nu. Ze waren er zeer snel bij!

-knip-. Delen van referrals is niet de bedoeling.

[ Voor 55% gewijzigd door rens-br op 21-04-2026 16:22 ]

Usenet handleidingen

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-05 20:05
Whiskey48 schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:52:
[...]

Had ik al eerder besteld, werd snel geleverd.
Gek genoeg kreeg ik een pdf factuur voor een hoger bedrag. Maar had dat niet betaald .
Als ik aangeef dat het naar Nederland moet geeft ie aan dat ze niet kunnen bezorgen. Weet je ook hoe het zit qua garantie? Waar moet of kun je terecht mocht er iets zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg9FHQYTi6z3JuleUKONgnKPUWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIMtz7DddLzzn3CAs6RgAm2B.png?f=fotoalbum_large

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42
Is er al consensus over de beste laadpaal voor ERE, of is dat hier offtopic? (Had een Zappi op het oog maar die heeft dus geen MID, wat ik over de Zaptec Go 2 lees wordt ik ook niet heel vrolijk van wat betreft overschot laden en evt load balancing Zaptec Go 2 ervaringen gezocht).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Pr088
  • Laatst online: 07:48
Frosty__ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:05:
[...]

Als ik aangeef dat het naar Nederland moet geeft ie aan dat ze niet kunnen bezorgen. Weet je ook hoe het zit qua garantie? Waar moet of kun je terecht mocht er iets zijn?

[Afbeelding]
Je kunt in Nederland een Charge Max voor hetzelfde geld kopen. Kijk bijvoorbeeld bij Proshop (heb zelf niks met die partij, maar volgens mij zijn zij het goedkoopste).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:15
Voor diegene die zich bij Joulo hebben aangemeld en referals hebben, zie je direct al een commissie verlaging? Volgens hun algemene voorwaarden geldt de korting pas NA de eerste uitbetaling. Ik interpreteer dat als dat hij dit kwartaal/jaar dan nog niet geldt, maar pas na het eerste uitbetaalmoment, wat in het slechtste geval pas na een jaar is.
13.4 Een referral is pas actief wanneer de uitgenodigde alle volgende stappen heeft voltooid: (a) een Joulo-account aanmaken, (b) een laadstation koppelen aan het Platform, (c) de ERE-registratie voltooien, en (d) ten minste één uitbetaling via Joulo ontvangen. Zolang niet aan alle voorwaarden is voldaan, geldt de korting niet.

YASH! - Yet Another Smart Home

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
sdk1985 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:32:
Is er al consensus over de beste laadpaal voor ERE, of is dat hier offtopic? (Had een Zappi op het oog maar die heeft dus geen MID, wat ik over de Zaptec Go 2 lees wordt ik ook niet heel vrolijk van wat betreft overschot laden en evt load balancing Zaptec Go 2 ervaringen gezocht).
Ik ben voor een Peblar Business gegaan vanwege de lokale integratie met Home Assistant, ethernet en dat ik die ook publiek kan gaan aanbieden. Is nog maar een paar dagen aangesloten maar ben zeer positief.

Edit: gekocht bij Elektramat met 15% korting via https://nl.pepper.com/kor...eumkorting-claimen-400261

[ Voor 11% gewijzigd door denneappel op 21-04-2026 16:16 ]

• onzenuub
sdk1985 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:32:
Zonneladen vanaf mei met Zaptec Go2

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14
Frosty__ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
Ah, misschien dat ze het toch niet zo prettig vonden die zendingen naar NLD, misschien ivm het lage bedrag wat ik betaalde tov wat op de factuur stond (wat het misschien hoorde te zijn).
Qua garantie geen idee, ik verwacht niet dat merk apparaten stuk gaan meer tegenwoordig, echt al 15 jaar niet gehad dat ook maar iets stuk gaat. Qua garantie zou je iig nog wel garantie via Easee hebben iig verwacht ik.

• DonJunior
Wolly schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:52:
[...]

Wat heeft een interne of externe MID meter te maken met CSV bestanden?
Zonder mid-meter kunnen ze lastig historische data inlezen. Men gaf aan dit te kunnen doen middels het opsturen van een CSV of PDF ..

*sowieso

• Caelorum
  • Nu online
DonJunior schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:21:
[...]

Zonder mid-meter kunnen ze lastig historische data inlezen. Men gaf aan dit te kunnen doen middels het opsturen van een CSV of PDF ..
??? Ik heb ook de stand van de mid meter van begin dit jaar niet. Wel een export vanuit de paal met midmeter. Hoe gaat die mid meter volgens jou daarbij helpen?

• DonJunior
Caelorum schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:08:
[...]

??? Ik heb ook de stand van de mid meter van begin dit jaar niet. Wel een export vanuit de paal met midmeter. Hoe gaat die mid meter volgens jou daarbij helpen?
wat vraag je nou?

*sowieso

• Caelorum
  • Nu online
Jij koppelt de MID meter aan de mogelijkheid voor een CSV export. Er werd gevraagd hoe dat bij elkaar hoort. Jij zegt dat ze zonder geen historische data kunnen inlezen. Ik vraag hoe je denkt dat het niet kan. Die laatste zin ;)

• GVR

GVR

TheDudez schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:00:
[...]

Het is nu gelukt na contact opnemen met joulo. Ze hebben wat aangepast en het werkt nu. Ze waren er zeer snel bij!

[mbr]-knip-. Delen van referrals is niet de bedoeling.[/mbr]
Jup hier ook. 50five (ex everon klant) gekoppeld en sessies gesynchroniseerd.

• GVR

GVR

PTish schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:11:
Voor diegene die zich bij Joulo hebben aangemeld en referals hebben, zie je direct al een commissie verlaging? Volgens hun algemene voorwaarden geldt de korting pas NA de eerste uitbetaling. Ik interpreteer dat als dat hij dit kwartaal/jaar dan nog niet geldt, maar pas na het eerste uitbetaalmoment, wat in het slechtste geval pas na een jaar is.

[...]
Ja, nu 2% tibber en 1% vanwege een vriend referral

• Steef
  • Laatst online: 09:42

Steef

GoT's Most Eaten

Caelorum schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:12:
[...]

Jij koppelt de MID meter aan de mogelijkheid voor een CSV export. Er werd gevraagd hoe dat bij elkaar hoort. Jij zegt dat ze zonder geen historische data kunnen inlezen. Ik vraag hoe je denkt dat het niet kan. Die laatste zin ;)
Ze moeten bij een audit de data kunnen verifiëren, ze vinden dat daarvoor een interne MID meter vereist is.

Veel moeilijker is het niet, dat zijn gewoon de regels. Het maakt totaal niet uit wat wij daarvan vinden.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• MaStar
  • Registratie: November 2003
Dat is goed nieuws !
Ik overweeg met nu ook bij Joulo aan te melden hiermee.

• MaStar
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:00:
[...]

En aanmelden met bepaalde aanbieders scheelt je ook nog weer wat procenten. Ze claimen hier ook met Tibber 2% korting. https://joulo.nl/energie/tibber. Dus al 18%
Alleen zijn vrij weinig mensen klant van Tibber vermoed ik ;)

• Caelorum
  • Nu online
Steef schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:34:
[...]

Ze moeten bij een audit de data kunnen verifiëren, ze vinden dat daarvoor een interne MID meter vereist is.

Veel moeilijker is het niet, dat zijn gewoon de regels. Het maakt totaal niet uit wat wij daarvan vinden.
Ik snap dat het verplicht is voor een audit, maar dat heeft natuurlijk weinig met het kunnen indienen van een csv of niet. Er is ook geen kenmerk in de csv waarmee je kan controleren of er een midmeter was. Die audit is daarnaast ook nodig indien er een automatische koppeling is, want ook daar is geen manier om te controleren of er daadwerkelijk een midmeter aanwezig is.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 13:18
MaStar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:00:
[...]

WAarom zou je geen klant van Tibber zijn?

Met gestrekt been.

• Pr088
MaStar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:00:
[...]

Er staan veel meer aanbieders tussen. En hier heb je al 1 klant hoor ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:32

HaTe

haat niet

jpiscaer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:46:
[...]

De discussie blijft: wat bedoelen ze met 'intern' en 'extern'. Zat palen, zoals mijn NewMotion Advanced die een 'losse' MID meter /IN/ de laadpaal heeft (nu omgebouwd naar SmartEVSE overigens, met dezelfde MID-meter in dezelfde behuizing). Die was dus eerste 'gecertificeerd', maar sinds de ombouw mogelijk niet meer. Maar heeft wel een MID-meter 'intern', en die meter zelf is gecertificeerd. Bij mijn weten zijn palen niet gecertificeerd, maar kunnen ze een MID-gecertificeerde meter bevatten.

De inboekdienstverleners zullen waarschijnlijk strenger dan de wet handhaven op dit soort randgevallen, om hun eigen omzet te beschermen en risico af te dekken..
Ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kan de mid meter zo naast de SmartEVSE zetten in dezelfde kast, dus intern..
Ik heb zelf de mail van Den Hartog nog niet gekregen. Mijn setup met externe meter was ook al geaccepteerd en heb ze ook al gemachtigd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:13
HaTe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:27:
[...]

Ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kan de mid meter zo naast de SmartEVSE zetten in dezelfde kast, dus intern..
Ik heb zelf de mail van Den Hartog nog niet gekregen. Mijn setup met externe meter was ook al geaccepteerd en heb ze ook al gemachtigd.
Het gaat om in redelijkheid aantoonbaar correct zijn zonder keuring.

Eigen fabrikaat met MID meter in één behuizing of extern maakt dan eigenlijk geen verschil. Het is dan simpelweg niet een “vinkje” vanuit de inboeker wat ze dus wel zonder inspectie op locatie kunnen doen bij een laadpunt met af fabriek een ingebouwde MID meter.

M3P - M3LR - 6320Wp

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jpiscaer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:46:
[...]

Als dit goed doordacht is heeft de uitspraak van de NEM een referentie ergens naar een definitie van de lader. De in verkeerbrenger heeft de verantwoordelijkheid voor de integriteit van het geheel (en deze verlegd naar de fabrikant als het goed is).

Sec gezien heb je met een SmartEVSE en de meter samen in die definitie niet een complete lader OF ben je zelf de verantwoordelijkheid voor de conformiteit van het geheel. Verwacht niet dat de NEA daar mee akkoord gaat gezien je geen Conformiteitsverklaring hebt voor de lader als geheel.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• denneappel
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:06:
[...]

WAarom zou je geen klant van Tibber zijn?
Ik heb een 3 jaar contract bij Powerpeers tot Oktober met €0.21/kWh tlv en 38kWp PV. Tibber zou op dit moment dus nog veel te duur zijn voor mij.

• denneappel
  • Nu online
Heeft iemand hier zakelijk al de route bewandelt van hoger aandeel duurzame energie? We komen hier ver boven die 50.5% uit die standaard wordt gesteld. Als dat een beetje haalbaar is zou ik daar wel moeite in willen steken

• MaStar
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:00:
[...]

En aanmelden met bepaalde aanbieders scheelt je ook nog weer wat procenten. Ze claimen hier ook met Tibber 2% korting. https://joulo.nl/energie/tibber. Dus al 18%

Overigens zou ik niet op het laatste procentje kiezen, een aanbieder met automatische koppelingen en een 'care-free' systeem is ook wel wat waard.
Kan je naast dit ook nog een refferal gebruiken bij Joulo ?

• MaStar
stiest schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:55:oet ik mijn paal voor 1 mei aanmelden of kan dat ook einde van het jaar alle opgespaarde certificaten in een keer inleveren?
Volgens mij dat laatste maar is veel aan bod gekomen.

• GVR

GVR

MaStar schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:21:
[...]

Kan je naast dit ook nog een refferal gebruiken bij Joulo ?
Ja zie mijn post hierboven

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28
Pr088 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:56:
[...]

Je kunt in Nederland een Charge Max voor hetzelfde geld kopen. Kijk bijvoorbeeld bij Proshop (heb zelf niks met die partij, maar volgens mij zijn zij het goedkoopste).
Proshop zit overigens in Denemarken en niet in Nederland ... geen handige shop als je ooit garantie wilt.
(uiteindelijk wel goed opgelost overigens)

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTPqhiqJ-W1ASnnkrpvGmEyQdCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fgGiVh0PC4wykjRdRoYvqZNI.png?f=fotoalbum_large

Wat grappig, Joulo heeft ook een app. Ziet er ook goed uit!

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 22-04-2026 08:26 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:59
Whiskey48 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:25:
[Afbeelding]

Wat grappig, Joulo heeft ook een app. Ziet er ook goed uit!
Maar wat heb je er aan? Fictieve prijzen.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:46
Grappig dat we 1-2 maanden terug nog tot de conclusie kwamen dat de markt nog erg pril is en dat er zichtbaar veel cowboys zijn. Nu kan men ergens 1 of 2 procent korting krijgen op de commissie en men rent 1 kant op.

Commissie zegt niks over wat je krijgt, als men de ere te goedkoop verkoopt.

Tip. Kijk naar de mensen/website en track record voordat je bindt aan een partij.

• johantrip

[...]
De korting wordt direct toegepast en geld zolang beide partijen klant zijn bij Joulo.

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-05 20:13
denneappel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:10:
Heeft iemand hier zakelijk al de route bewandelt van hoger aandeel duurzame energie? We komen hier ver boven die 50.5% uit die standaard wordt gesteld. Als dat een beetje haalbaar is zou ik daar wel moeite in willen steken
Je moet kunnen aantonen dat de energie gelijktijdig worden opgewekt en geladen. Door een door Verticer goedgekeurde tussenmeter te plaatsen en certificeren (gvo's voor niet netlevering).
Het deel van je laadstroom die rechtstreeks wordt opgewekt met de pv-instalatie krijg dan alleen naar 100% ipv 50,5%. Wordt het bij de jaarlijkse controle door de Nea afgekeurd dan wordt alles meteen afgekeurd.

• Pr088
VW-Bart schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:19:
[...]

Proshop zit overigens in Denemarken en niet in Nederland ... geen handige shop als je ooit garantie wilt.
(uiteindelijk wel goed opgelost overigens)
Oeps. Ik zag een Nederlandse webshop, dus ik ging er vanuit dat ze een Nederlandse structuur hebben.
Liever Denemarken dan ergens in China ofzo.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:31

JB

Cédric roelt!

Mijn boefje is liev!

• Wolly
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 22 april 2026 @ 01:14:
[...]

Als dit goed doordacht is heeft de uitspraak van de NEM een referentie ergens naar een definitie van de lader. De in verkeerbrenger heeft de verantwoordelijkheid voor de integriteit van het geheel (en deze verlegd naar de fabrikant als het goed is).

Sec gezien heb je met een SmartEVSE en de meter samen in die definitie niet een complete lader OF ben je zelf de verantwoordelijkheid voor de conformiteit van het geheel. Verwacht niet dat de NEA daar mee akkoord gaat gezien je geen Conformiteitsverklaring hebt voor de lader als geheel.
Kort gezegd, je denkt dat het niet kan maar je weet het eigenlijk niet?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
internet4me schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:38:
Grappig dat we 1-2 maanden terug nog tot de conclusie kwamen dat de markt nog erg pril is en dat er zichtbaar veel cowboys zijn. Nu kan men ergens 1 of 2 procent korting krijgen op de commissie en men rent 1 kant op.

Tip. Kijk naar de mensen/website en track record voordat je bindt aan een partij.
En gezien degenen die zich hebben aangemeld nu verlegen zitten om het aantrekken van referrers blijft deze aanbieder maar terugkomen, terwijl inderdaad helemaal niet gezegd is dat een lagere fee gelijk staat aan een hogere netto opbrengst.

• onzenuub
BartjeBoos schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:50:
[...]

Je moet kunnen aantonen dat de energie gelijktijdig worden opgewekt en geladen. Door een door Verticer goedgekeurde tussenmeter te plaatsen en certificeren (gvo's voor niet netlevering).
Het deel van je laadstroom die rechtstreeks wordt opgewekt met de pv-instalatie krijg dan alleen naar 100% ipv 50,5%. Wordt het bij de jaarlijkse controle door de Nea afgekeurd dan wordt alles meteen afgekeurd.
Dat klopt niet. Alle stroom van particulieren wordt 50,5 % gerekend.

• MaStar
internet4me schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:38:

En tot wanneer wacht jij met aanmelden? Ergens moet je toch een keuze maken . En wisselen kan na 1 jaar.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:20:
[...]

Het is allemaal dikke duim. Enige wat in de regels staat is dat er _IN_ de lader een MID meter moet zitten. Klaar.

Heeft er hier eigenlijk iemand contact met Joulo? Ze lijken heel traag in hun communicatie. Mail van een dikke maand geleden: geen reactie. Berichten via de portal. Oke, het is nog maar 2 dagen geleden.. maar erg lastig zijn mijn vragen nou ook weer niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2026 10:59 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
MaStar schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:56:
[...]

En tot wanneer wacht jij met aanmelden? Ergens moet je toch een keuze maken . En wisselen kan na 1 jaar.
Ik heb me aangemeld begin deze maand. Bewust bij een partij die eerlijk is en goed bereikbaar. Goede informatie geeft en actief is op dit forum.
Dus niet J* maar bij lekkerladen. Contract van 1 jaar en uitbetalen per kwartaal. (Kan helaas niet korter)

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 22-04-2026 11:29 ]

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 22:01

[...]
Bij mij staat ie in het dashboard nu al op de 15%. Dus ga er van uit dat de eerste betaling direct dit percentage gehanteerd wordt

Joost de Vries

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 23:10
Claude schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:04:
[...]

Maak s.v.p. het antwoord van Zeres op die vraag ook hier kenbaar. Ik ben nieuwsgierig naar hun reactie. En ik ben wellicht niet de enige.
Mijn aanmelding voor het Peblar Portal blijkt alleen voor installateurs te zijn.

Zeres over de Admin rechten:
Leesrechten: we moeten het kunnen downloaden, niet alleen lezen. Bij Peblar zijn er niet veel rechten nivo’s, vandaar.
Alternatieven voor Peblar Portal bij Zeres:
Je kan het ook per: App, Portal, WhatsApp of Email doorgeven. Erg makkelijk. Het is alleen een getal per kwartaal.

• denneappel
  • Nu online
BartjeBoos schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:50:
[...]

En afkeuring betekent geen 'downgrade' naar de 50,5% maar geheel geen geldige ERE certificaten? Dan heb ik er denk ik niet veel zin in ;-)

• johantrip
joostdevriesede schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:41:
[...]

Bij mij staat ie in het dashboard nu al op de 15%. Dus ga er van uit dat de eerste betaling direct dit percentage gehanteerd wordt
Klopt.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:45
denneappel schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:14:
[...]

Ik ben voor een Peblar Business gegaan vanwege de lokale integratie met Home Assistant, ethernet en dat ik die ook publiek kan gaan aanbieden. Is nog maar een paar dagen aangesloten maar ben zeer positief.

Edit: gekocht bij Elektramat met 15% korting via https://nl.pepper.com/kor...eumkorting-claimen-400261
Deze laatste tip is echt top, wilde al voor de Peblar gaan ivm gat waar stroomkabel doorheen komt (zappi heeft hem aan dezelfde kant). Die 15% is dan wel lekker.

Nu nog even verdiepen in de partijen en de Peblar installeren en gaan. Met bijna 8000kWh per jaar toch een leuk bedrag.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• BartjeBoos
denneappel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:56:
[...]

En afkeuring betekent geen 'downgrade' naar de 50,5% maar geheel geen geldige ERE certificaten? Dan heb ik er denk ik niet veel zin in ;-)
Inderdaad. Dus bij afkeuring geen downgrade naar 50,5%. maar meteen naar 0 ere's. Dat geeft o.a. inboeker "Groenbalans" als antwoord en geven het (voorlopige) advies voor zakelijke klanten om er vanaf te zien.

• BartjeBoos
onzenuub schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:46:
[...]

Dat klopt niet. Alle stroom van particulieren wordt 50,5 % gerekend.
Voor particulieren inderdaad 50,5%
Echter de vraag ging over "Heeft iemand hier zakelijk al de route bewandelt van hoger aandeel duurzame energie? "

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pzijde schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:52:
[...]

Mijn aanmelding voor het Peblar Portal blijkt alleen voor installateurs te zijn.

Zeres over de Admin rechten:

[...]
Joulo zou ook een integratie met Peblar hebben. In mei 2026 operationeel.
Volgens de FAQ bij Joulo over hoe de koppeling met het laadstation werkt:
"Het gaat om een 'alleen lezen-functie'. Joulo kan niets wijzigen aan je laadstation."

Dat laatste spreekt mij erg aan.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:20:
[...]

Kort gezegd; NEA verwijst/gaat verwijzen naar de Conformiteitsverklaring.

Verdere conclusie; je doet graag een beetje edgy?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glashelder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:58:
[...]
Heeft er hier eigenlijk iemand contact met Joulo? Ze lijken heel traag in hun communicatie. Mail van een dikke maand geleden: geen reactie. Berichten via de portal. Oke, het is nog maar 2 dagen geleden.. maar erg lastig zijn mijn vragen nou ook weer niet.
Kleine rectificatie: ik heb wel antwoord gehad.. gewoon over het hoofd gezien :+
GoldenSample schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:46:
[...]

Conformiteitsverklaring van wat? Waar staat dit?

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 22-04-2026 13:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 13:18
denneappel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:07:
[...]

Ik heb een 3 jaar contract bij Powerpeers tot Oktober met €0.21/kWh tlv en 38kWp PV. Tibber zou op dit moment dus nog veel te duur zijn voor mij.
Wat heeft jouw energie contract met tibber te maken?

Met gestrekt been.

Ophidian schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:09:
Deze laatste tip is echt top, wilde al voor de Peblar gaan ivm gat waar stroomkabel doorheen komt (zappi heeft hem aan dezelfde kant). Die 15% is dan wel lekker.
Volgens de tekst in die link geldt de 15% korting niet voor particulieren, waardoor het merendeel van de lezers in dit topic er geen gebruik van zullen kunnen maken. :-(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 14:36
Ik heb eens zitten kijken, maar bij Joulo moet ik mijn Alfen paal openstellen op een manier waarvan ik niet weet of het gaat lukken. Hoe kom ik achter het admin account van mijn laadpaal?

Dat heb ik er nooit bij gekregen.

• vanderwolf
  • Laatst online: 14-05 13:07
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb van Groendus een wachtwoord van 28 tekens gekregen maar of ik daarmee de koppeling kan regelen weet ik nog niet. In het topic over de Eve solo pro laadpaal gezien dat er software is voor op de laptop (boor installateurs) en een omgeving voor eindgebruikers. Nog uitzoeken waar het wachtwoord voor is en als dit tbv eindgebruikers is of via die omgeving de koppeling wel/niet geregeld kan worden.

• Pr088
Glashelder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:58:
[...]

Het is allemaal dikke duim. Enige wat in de regels staat is dat er _IN_ de lader een MID meter moet zitten. Klaar.

Ik heb Joulo ook een vraag gesteld over MID-meter buiten de lader (mag dus niet). Duurde even maar kreeg na een ruime week wel reactie en daarna snel (binnen een dag) reactie op vervolgvragen.

• denneappel
  • Nu online
Artbij schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:05:
[...]

Wat heeft jouw energie contract met tibber te maken?
Niets

• denneappel
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:20:
[...]

Volgens de tekst in die link geldt de 15% korting niet voor particulieren, waardoor het merendeel van de lezers in dit topic er geen gebruik van zullen kunnen maken. :-(
Ik kreeg de code per mail van Elektramat en dat werkte gewoon. Heb er geen zakelijk account.

• denneappel
  • Nu online
BartjeBoos schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:15:
[...]

Inderdaad. Dus bij afkeuring geen downgrade naar 50,5%. maar meteen naar 0 ere's. Dat geeft o.a. inboeker "Groenbalans" als antwoord en geven het (voorlopige) advies voor zakelijke klanten om er vanaf te zien.
Thanks! Duidelijk. Gaan we dat hier ook niet proberen :)

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:31
vanderwolf schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:46:
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb van Groendus een wachtwoord van 28 tekens gekregen maar of ik daarmee de koppeling kan regelen weet ik nog niet. In het topic over de Eve solo pro laadpaal gezien dat er software is voor op de laptop (boor installateurs) en een omgeving voor eindgebruikers. Nog uitzoeken waar het wachtwoord voor is en als dit tbv eindgebruikers is of via die omgeving de koppeling wel/niet geregeld kan worden.
Om in de alfen installateurs app te komen, kan je ook volgende route gebruiken.
https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen
je moet de Tool ACE (ACE Service Installer) downloaden, daarna inloggen met de gebruikersnaam / pwd die in de handleiding staat.
daarna inloggen in de paal, met een admin/service/recovery achtig account.

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Mail van Zeres binnen met betrekking tot het automatisch koppelen voor het uitlezen van de MID standen.
Daarvoor moet je dus een Zaptec account als "Eigenaar" toevoegen aan je installatie. Dat gaat voor mij te ver.

Zie de handleiding die ze meesturen.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:47
GrasshopperNL schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:16:
Mail van Zeres binnen met betrekking tot het automatisch koppelen voor het uitlezen van de MID standen.
Daarvoor moet je dus een Zaptec account als "Eigenaar" toevoegen aan je installatie. Dat gaat voor mij te ver.

Iemand toevallig al een dergelijk document ontvangen inzake een Alfen laadpaal?

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:35

johanm3

Het kan altijd slechter

GrasshopperNL schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:16:

Hmm.., ik zie dat nu ook staan. Daar twijfel ik nu over.

Met eigenaar kunnen ze alle instellingen wijzigen als ze dat zouden willen. In theorie dus denk ik ook mijn account verwijderen. Zou niet weten waarom ze dat zouden doen, maar het voelt wel een beetje raar.
Moet er even over nadenken.

Gadgets fan

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:40

rammes

koekebakker 1e klas

johanm3 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:40:
[...]

Met eigenaar kunnen ze alle instellingen wijzigen als ze dat zouden willen. In theorie dus denk ik ook mijn account verwijderen. Zou niet weten waarom ze dat zouden doen, maar het voelt wel een beetje raar.
Nou, ze zouden maar eens een "datalekje" hebben zoals we zo veel horen de laatste tijd, dan zijn de problemen niet te overzien.

Ik zou het doen!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
johanm3 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:40:
[...]

Daar komt bij dat we geen MFA in kunnen stellen op het Zaptec account. Dat zullen ze daarom voor het betreffende account ook niet kunnen doen.

Het zou in dat geval beter zijn als Zaptec een rol aan zou maken waarmee dergelijke dienstverleners gebruik van zouden kunnen maken zonder beheerrechten.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:07

13art

Moderator Mobile
tcw82 schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:30:
[...]

Zelfde schuitje hier, denk niet dat hij (de Luna) het heeft.
Volgens deze website wel:
https://intercom.help/laa...4-laadpalen-met-mid-meter

Ik hoop van wel want zelf onlangs ook deze laadpaal geïnstalleerd. Ondertussen ook bezig om meer informatie in te winnen bij laadkompas.

[ Voor 19% gewijzigd door 13art op 22-04-2026 17:36 ]

50 euro korting bij Tibber + Soundcore Liberty 4 NC te koop.

• Caelorum
  • Nu online
Paradox schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:29:
[...]

je moet de Tool ACE (ACE Service Installer) downloaden, daarna inloggen met de gebruikersnaam / pwd die in de handleiding staat.
Moet je dit wel allemaal hebben gekregen. Er zijn legio alfen palen geïnstalleerd waarbij dit niet verstrekt is en die ook geen qr code hebben op de paal. Zie ook het alfen topic.

• Wolly
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:46:
[...]

Verdere conclusie; je doet graag een beetje edgy?
Je post bevatte een hypothese en een verwachting, dat is weinig concreet.

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-05 10:12
Ik heb me zojuist opgegeven bij Joulo omdat deze een hele fijne integratie heeft met plugchoice en je dus in feite niks hoeft te doen.

snip: nee dat mag niet

[ Voor 33% gewijzigd door We Are Borg op 23-04-2026 08:10 ]

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb Zeres vanmiddag wel eigenaar gemaakt. Ik kan altijd nog weer een nieuw account maken, en als mensen de data zien is dat soort van storend maar niet extreem privacy gevoelig (als mensen mn EAN van mn slimme meter weten kunnen ze ook wel zien wanneer de auto staat te laden, ondanks dat die hier niet opgaat vanwege laden uit thuisbatterij).

Het “probleem” ligt eigenlijk bij Zaptec dat er geen mogelijkheid is om met een andere rol de data te exporteren. Als Zaptec zo’n rol aanmaakt is het probleem opgelost.

Ze stellen in de mail:
Zeres verandert geen instellingen en uw laadpaal functioneert als normaal.
En uit de handleiding waarom “eigenaar” rol moet:
a. Hiermee kunnen we niet alleen uitlezen maar ook uw laaddata ontvangen (downloaden). Met rol gebruiker kan dit niet en kunnen we uw gegevens niet overnemen.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kecin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:26:
(als mensen mn EAN van mn slimme meter weten kunnen ze ook wel zien wanneer de auto staat te laden, ondanks dat die hier niet opgaat vanwege laden uit thuisbatterij).
Die kan je zo ophalen met postcode en huisnummer :p

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Glashelder schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:43:
[...]

Die kan je zo ophalen met postcode en huisnummer :p
Oja! Dat was het :’) :P

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wolly schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:18:
[...]

Je post bevatte een hypothese en een verwachting, dat is weinig concreet.
Dit soort dingen is niet opeens een magische compleet nieuwe situatie waar nooit eerder iets vergelijkbaars is voorgekomen... De meter alleen is leuk en aardig, het aantonen dat deze (correct) in de lader is gemonteerd is relevant, niet enkel een MID meter ergens tegenaan klatsen.

Dit soort meuk is vaker een wat vage situatie waar je mogelijk met andere opstellingen nog een tijdje weg komt. De richting is duidelijk als je een beetje context bekijkt in de EV laad industrie. Lekker je eigen teleurstelling organiseren en dan verbolgen zijn. Tja.

Maar misschien zit ik mis en inderdaad zou voor het eerst de overheid het geen biet interesseren hoe die meter in die lader gekomen is en gemonteerd is.

Dit voelt heel erg als de mensen die allerlei theorieën bedenken waarom hun oude draaischijfmeter hun eeuwig verworven recht is. En vervolgens natuurlijk zich zwaar gediscrimineerd voelen als de meter uiteindelijk toch geïnstalleerd gaat worden en zich vervolgens opwinden dat de netbeheerders overbelast zijn en hun netaansluiting aanpassing langer op zich laat wachten. Heel flink vind ik dat, opdat ze als laatste woning in Nederland 3 fases mogen krijgen.

• MaStar
Paradox schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb nooit een handleiding gezien. Is er dan nog een optie ?

• MaStar
Caelorum schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:00:
[...]

Moet je dit wel allemaal hebben gekregen. Er zijn legio alfen palen geïnstalleerd waarbij dit niet verstrekt is en die ook geen qr code hebben op de paal. Zie ook het alfen topic.
Dit dus - ik heb dat ook allemaal niet.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:02
@Bob Lieftink

Heb jij nog iets gehoord van ecotap? Doodstil hier. Reageren niet eens.

Krijg sterk mijn twijfels of ze ooit een koppeling tot stand kunnen brengen als communicatie niet eens loopt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:24
13art schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:35:
[...]

Volgens deze website wel:
https://intercom.help/laa...4-laadpalen-met-mid-meter

Ik hoop van wel want zelf onlangs ook deze laadpaal geïnstalleerd. Ondertussen ook bezig om meer informatie in te winnen bij laadkompas.
Hey, jij ook hier. Die Luna.... Die heb ik dus ook. En ik begreep van de Tibber informatie dat die geen mid meter had.
Maar dit is dus gewoon goed nieuws??

• Caelorum
  • Nu online
MaStar schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:06:
[...]

Ik heb nooit een handleiding gezien. Is er dan nog een optie ?
Ik heb de paal een paar jaar geleden overgenomen van iemand die hem vanuit de lease had laten installeren. Eneco had nog een wachtwoord in hun database ergens. Kostte wel wat moeite om ze te overtuigen er echt naar te zoeken en het te overhandigen.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:57

rally

Deyterra Consultancy

Ik ben ook voor Joulo gegaan. Fijne website, eenvoudige configuratie en een mobile app.

snip: niet de bedoeling

[ Voor 43% gewijzigd door We Are Borg op 23-04-2026 08:10 ]

http://www.deyterra.com

• vinkiegjh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 07:47
Goedeavond ik heb een vraag,

Wij hebben sinds een maand een hybride auto en een eigen laadpaal met MID meter.

Ik hoorde dat je je voor 1 mei moet aanmelden voor het kunnen deelnemen aan ERE certificering.
Hoe gaat dit in zijn werk?
Wat is de beste inboek organisatie?

Er staat veel informatie op internet maar ik zie door de bomen het bos niet meer…

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Gert-Jan

• Wolly
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:27:
[...]

Dit soort dingen is niet opeens een magische compleet nieuwe situatie waar nooit eerder iets vergelijkbaars is voorgekomen... De meter alleen is leuk en aardig, het aantonen dat deze (correct) in de lader is gemonteerd is relevant, niet enkel een MID meter ergens tegenaan klatsen.

Dit soort meuk is vaker een wat vage situatie waar je mogelijk met andere opstellingen nog een tijdje weg komt. De richting is duidelijk als je een beetje context bekijkt in de EV laad industrie. Lekker je eigen teleurstelling organiseren en dan verbolgen zijn. Tja.

Maar misschien zit ik mis en inderdaad zou voor het eerst de overheid het geen biet interesseren hoe die meter in die lader gekomen is en gemonteerd is.

Dit voelt heel erg als de mensen die allerlei theorieën bedenken waarom hun oude draaischijfmeter hun eeuwig verworven recht is. En vervolgens natuurlijk zich zwaar gediscrimineerd voelen als de meter uiteindelijk toch geïnstalleerd gaat worden en zich vervolgens opwinden dat de netbeheerders overbelast zijn en hun netaansluiting aanpassing langer op zich laat wachten. Heel flink vind ik dat, opdat ze als laatste woning in Nederland 3 fases mogen krijgen.
De vraag was "wat bedoelen ze met 'intern' en 'extern'."

Je haalt er van alles bij maar feitelijk zit je maar een beetje te filosoferen hoe zaken al dan niet kunnen lopen. Antwoord geven op een simpele vraag is je tot nu toe niet gelukt behalve dan het strooien met als-dan scenario's, termen en linkjes waar ook het antwoord niet in gegeven wordt.

Daarnaast wijs je kwalificaties aan mensen toe waar ik ook geen grond voor zie. Waar baseer je dat nu eigenlijk op?

• Wolly
  • Niet online
vinkiegjh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:06:
Ik hoorde dat je je voor 1 mei moet aanmelden voor het kunnen deelnemen aan ERE certificering.
Lees de openingspost en je hebt al het antwoord op deze vraag.

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-05 17:19
vinkiegjh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:06:
Goedeavond ik heb een vraag,

Wij hebben sinds een maand een hybride auto en een eigen laadpaal met MID meter.

Wat is de beste inboek organisatie?

Er staat veel informatie op internet maar ik zie door de bomen het bos niet meer…

Alvast bedankt voor jullie reacties. Maar in het kort:
- Aanmelden hoeft niet voor 1 mei, maar kan ook nog veel later in het jaar
- Aanmelden doe je via een inboeker, overzicht in deze thread te vinden
- Meeste inboekers rekenen ongeveer 15-20% commissie
- Uitbetaling verschilt per aanbieder, per kwartaal of per jaar

Gr Gert-Jan
Alle info staat in de openingspost.

[ Voor 20% gewijzigd door -PeeWee- op 23-04-2026 00:00 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-05 19:12
Nog een tipje voor de mensen die ook bij Joulo zitten. In je profiel kun je jouw energieleverancier opgeven en mogelijk ontvang je dan nog 1% of 2% extra korting. Voor nu zijn het ANWB, Budget Energie, Cooblue Energie, Eneco, Energie vanOns, ENGIE, Frank energie, Essent, Greenchoice (2%), NextGreen, Powerpeers, Pure Energie, Tibber (2%), Vandebron en Vattenfall. Toch een extra besparing boven op de ref actie.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:15
Iemand een idee of Vattenfall zelf ook iets met de ERE`s gaat doen?

Je kunt je er op hun site wel voor aanmelden, en krijgt t.z.t. dan bericht. Echter ondersteunen ze (nog) geen EV laders van Solar Edge.

Bij Joulo daar en tegen wel, dus best interresant gezien ik bij VF zit, en daar waarschijnlijk ook komend jaar wel met een nieuw contract goed zit.

• vanderwolf
  • Laatst online: 14-05 13:07
Vitruvius schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:06:
Nog een tipje voor de mensen die ook bij Joulo zitten. In je profiel kun je jouw energieleverancier opgeven en mogelijk ontvang je dan nog 1% of 2% extra korting. Voor nu zijn het ANWB, Budget Energie, Cooblue Energie, Eneco, Energie vanOns, ENGIE, Frank energie, Essent, Greenchoice (2%), NextGreen, Powerpeers, Pure Energie, Tibber (2%), Vandebron en Vattenfall. Toch een extra besparing boven op de ref actie.
Werkt dat ook wanneer je het wil laten lopen via een installateur (Groendus = -1%) en dan ook nog eens aangeeft dat je bij Vattenfall (= nog eens -1%) zit?
Pagina: 1 ... 27 ... 33 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan