• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 16:46

dollyking

duck tape

@DonJunior van 3.7 naar 11 kw en van domme paal naar 3g ( LOLO3) naar easee met load balancing en nu dus naar eentje met MID meter ingebouwd. de techniek gaat gewoon hard, niet dat die lolo3 paal uit 2014 niet meer werkte, maar voor mij niet.
hence de 1300+ advertenties voor een gebruikte laadpaal
Al met al weer een hoop e-waste voor een "rare" milieu ERE regeling. Ook nog eentje die voor de meerderheid van EV thuisladers te duur is om je net geplaatste laadpaal weer te laten vervangen door een ander €1000+ model.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:56
De mijne is inmiddels 6 jaar oud. Andrrhalf jaar geleden overgenomen van iemand toen ik verhuisde en hij hem niet meer nodig had (verhuisde naar een appartement). 400E voor een Alfen Eve Single pro. 22kW, 4g module, mid meter, loadbalancing, etc.

Ze zeggen dat ze 4-5 jaar meegaan, maar we gaan het zien. Ik zie niet waarom zoiets niet 10 jaar mee zou gaan? Zeker omdat die semi-beschut op het noorden hangt.

In ieder geval een paal die nu met ERE in een.jaar terugbetaald gaat worden.

• Topgunn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:11
De lijst is geupdate. Er zijn er flink wat bijgekomen

https://www.emissieautori...van-inboekdienstverleners

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 19:32
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:48:
[...]

Iemand de Easee al besteld en ontvangen van Proshop?
Ikzelf heb de Zaptec Go2 een tijdje geleden besteld en levering ging prima!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:53
Valt me op dat Tap Electric daar (nog) niet tussen staat?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 19:06

Ethirty

Who...me?

Hmm toch wel nieuwsgierig wat 50five nu gaat doen. Want hun laadpaal service is ruim ondermaats (understatement) en dan moeten ze straks ook mijn ERE’s gaan verwerken? Want als ze het zelf gaan doen komt er natuurlijk nooit een automatische koppeling voor derden.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:06
oomenit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:00:
[...]
Valt me op dat Tap Electric daar (nog) niet tussen staat?
Er staat bij de uitleg dat Tap Electric gebruik maakt van boekingspartners. Ik heb dat nagevraagd en ze doen dat via https://www.inboekers.nl Deze partij lijkt niet rechtstreeks diensten aan te bieden voor particulieren, dat doen ze dus via Tap.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:43
dollyking schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:09:
hence de 1300+ advertenties voor een gebruikte laadpaal
Al met al weer een hoop e-waste voor een "rare" milieu ERE regeling. Ook nog eentje die voor de meerderheid van EV thuisladers te duur is om je net geplaatste laadpaal weer te laten vervangen door een ander €1000+ model.
Wellicht kan je hem verkopen via eBay aan iemand in het buitenland.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:08

Steef

GoT's Most Eaten

Ethirty schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:16:
[...]

Hmm toch wel nieuwsgierig wat 50five nu gaat doen. Want hun laadpaal service is ruim ondermaats (understatement) en dan moeten ze straks ook mijn ERE’s gaan verwerken? Want als ze het zelf gaan doen komt er natuurlijk nooit een automatische koppeling voor derden.
Ik weet niet of dit voorheen al op de site stond, maar ik lees nu dat de lijst maar weinig betekenis heeft:
Vermelding
De NEa publiceert deze lijst op basis van bij ons aangemelde bedrijven.

Vermelding op deze lijst:
  • betekent niet dat een partij een rekening in het REV heeft;
  • betekent niet dat een inhoudelijke kwaliteitsbeoordeling heeft plaatsgevonden;
  • houdt geen goedkeuring of accreditatie door de NEa in.
Inboekdienstverleners blijven zelf verantwoordelijk voor correcte registratie, naleving van de wettelijke voorwaarden en een passende administratieve organisatie.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
HeldereM schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:24:
[...]

Wellicht kan je hem verkopen via eBay aan iemand in het buitenland.
De wet is Europees dus iedere eu natie gaat dit invoeren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Steef schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:34:
[...]

Ik weet niet of dit voorheen al op de site stond, maar ik lees nu dat de lijst maar weinig betekenis heeft:

[...]
Dit heeft er sinds het begin al gestaan.

• Caelorum
asing schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:23:
[...]

De wet is Europees dus iedere eu natie gaat dit invoeren.
Voor bedrijven verplicht, maar niet verplicht ook aan consumenten aan te bieden.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 11:31

Boost9898

Software developer

Vanochtend heb ik contact gehad met Lekkerladen.com, met de vraag hoe het zit met een eventuele MID koppeling met de Tesla Wall Connector Gen 3.

Lekkerladen geeft aan dat deze er zeker aan zit te komen en er dan enkel eenmalig een CSV geupload moet worden voor de geladen stroom voordat deze koppeling tot stand is gebracht.
De koppeling gaat er zeker komen. Maar met zo’n koppeling zie je wel dat het vanaf dat moment de data word ingeladen. Dus alle sessies tot dat moment zouden één keer handmatig moeten worden ge-upload
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BLzmiOV.png

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

DonJunior schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:02:
[...]

Zoals de topic waarschuwing schrijft:

[...]

Dit topic gaat meer en meer over laadpunten dan de daadwerkelijke ERE certificaten.
Modbreak:Ik gooi deze nog even in de herhaling: Lees de TW alvorens je post.

Xbox Live ID:Notna8310

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:19
SuperUser schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:34:
[...]

Opvallend dat Joulo (nog) niet op de site staat bij de geregistreerde de inboekdienstverleners. Een vermelding op deze lijst ook nog niet heel veel waard te zijn, maar aangezien ze al meerdere maanden bezig zijn zou je verwachten dat ze er al wel bij staan.
Ze staan er nu wel bij:

Heb hier overigens net de Easee Chare Max bij Proshop besteld, dus ik ben ook op zoek naar inboekers :)

snip: nee is niet de bedoeling

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 23-04-2026 08:15 ]

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-05 22:13
Wat is een betrouwbare inboekdienstverlener ?.

Ik wil voorkomen dat ik met inboekdienstverlener die omvalt en je kan fluiten naar je vergoeding ?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:02
louwerens schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:57:

Ik wil voorkomen dat ik met inboekdienstverlener die omvalt en je kan fluiten naar je vergoeding ?
Het beste kun je geen inboekdienstverlener kiezen, zo voorkom je dat jouw inboekdienstverlener omvalt.
Wacht gewoon tot er inboekdienstverleners zijn die daadwerkelijk uitkeren en kies dan pas, je hebt tot begin 2027 de tijd dus waarom haast. Niet kiezen is je beste optie nu.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Boost9898 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:59:
Lekkerladen geeft aan dat deze er zeker aan zit te komen en er dan enkel eenmalig een CSV geupload moet worden voor de geladen stroom voordat deze koppeling tot stand is gebracht.
Ik vraag me wel af of die CSV uploads bij het goedkeuren van kWh's nog mogelijk tot discussies gaan leiden. M'n gevoel zegt dat een CSV-bestand een redelijk fraudegevoelige bron is(?). Dat is eigenlijk de reden waarom ik mijn Peblar Business direct aan OCPP gekoppeld heb, zodat er geen discussie kan zijn over de betrouwbaarheid van de data. Misschien achteraf te snel gekozen (gelukkig maar 1 jaar gepakt, dus volgend jaar nieuwe mogelijkheden qua inboekdienstverlener), maar discussie (of afgekeurde) CSV bestanden heb ik ook geen zin in. Maar misschien is m'n voorzichtigheid volledig onterecht (laten we dat hopen!).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:07
Neem met regelmaat fotos van je MID meter. Dan kun je achteraf altijd nog de CSV file ondersteunen.

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:16
louwerens schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:57:

Je kan in ieder geval het beste wachten tot een inboekdienstverlener ook daadwerkelijk een rekening heeft in het Register Energie Vervoer van de Nederlandse Emissieautoriteit. Dit kan in juni pas aangevraagd worden en vanaf juli wordt er een overzicht van gepubliceerd.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Jeroen Vreeken schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:26:
Neem met regelmaat fotos van je MID meter. Dan kun je achteraf altijd nog de CSV file ondersteunen.
Dat kan natuurlijk (al zou ik niet weten hoe ik een foto kan maken van de MID meter van mijn Peblar. Zou ik al met Home Assistant of Peblar GUI screenshots moeten komen aanzetten of individuele laadsessies fotograferen op het display). Vraag is of inboekdienstverleners (of de controlerende autoriteit) zin heeft om door dat soort administratie (Lees: rompslomp) heen te gaan. Neem aan dat men het efficiënt wil houden, zeker voor particulieren (voor een vrachtwagenpark ligt dat natuurlijk anders). Tijd zal het leren hoe strikt het gaat zijn.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 10:56
Jeroen Vreeken schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:26:
Zo zou ik het ook verwachten. De CSV is in principe onbetrouwbaar, maar automatisch te verwerken. Bij twijfel over de betrouwbaarheid, of bij steekproeven kunnen ze dan bewijs vragen. In de uitleg staat dat ze bijvoorbeeld je energierekening kunnen opvragen om de correlatie te kunnen leggen tussen je laadsessies en je verbruik op je huisaansluiting (rekening houdend met zonneenergie). Ander bewijs zou kunnen zijn de foto's van de MID meter (heb ik ook gedaan voor de zekerheid). Dus ik zie het meer als onderbouwing bij steekproeven of bij twijfel aan fraude dan dat het dé manier gaat worden om het in te dienen. Kan nooit kwaad om die foto's te bewaren en betekent 1 keer per kwartaal de laadpaal openschroeven en foto maken.

Kan ik gelijk kijken of er geen gesmolten draden zitten. Dat was bij mijn NewMotion Home Advanced 2 het geval toen ik hem openmaakte... Bij de aansluiting van de contactors, dus niet door de installateur gedaan die hem geïnstalleerd heeft.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• joostdevriesede
  • Laatst online: 13-05 17:44
Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die daadwerkelijke opbrengsten hebben gekregen of in hun portal kunnen zien wat daadwerkelijke opbrengsten zijn. Ik lees verschillende dingen over of het wel of niet al kan, gezien dat alles nog nieuw is, maar bij Zeres geven ze aan dat ze na kwartaal 1 al gaan uitkeren.
Ik ben vooral benieuwd of de claim van Zeres, dat zij een hogere bruto opbrengst van de ERE's weten te realiseren door hun directe onderhandeling, op enige manier te controleren is. Joulo ziet er (vanuit een techneuten standpunt) namelijk wat beter uit met integraties en dergelijke ook.
Ik heb het idee dat de bruto opbrengsten belangrijker zijn dan het kostenpercentage wat ze er daarna nog afromen.

Joost de Vries

• SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:37
joostdevriesede schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:28:
Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die daadwerkelijke opbrengsten hebben gekregen of in hun portal kunnen zien wat daadwerkelijke opbrengsten zijn. Ik lees verschillende dingen over of het wel of niet al kan, gezien dat alles nog nieuw is, maar bij Zeres geven ze aan dat ze na kwartaal 1 al gaan uitkeren.
Ik ben vooral benieuwd of de claim van Zeres, dat zij een hogere bruto opbrengst van de ERE's weten te realiseren door hun directe onderhandeling, op enige manier te controleren is. Joulo ziet er (vanuit een techneuten standpunt) namelijk wat beter uit met integraties en dergelijke ook.
Ik heb het idee dat de bruto opbrengsten belangrijker zijn dan het kostenpercentage wat ze er daarna nog afromen.
De meeste hebben in de voorwaarden staan dat ze het percentage mogen wijzigen als ze dat noodzakelijk vinden om rendabel te kunnen opereren. Dus de provisie is vrijwel nooit gegarandeerd. Dan mag je waarschijnlijk wel opzeggen, maar de vraag is of je op dat moment ergens anders nog beter af bent.

Vervelender wordt het als begin 2027 na doorverkoop van jouw certificaten, blijkt dat ze hun eigen kosten onderschat hebben en omvallen voordat ze jou uitbetaald hebben. Met de tientallen partijen die nu de lijst verschijnen, niet ondenkbaar dat er een aantal cowboys tussen zitten die snel geld ruiken. Zelfs als je de certificaten na faillissement na 1 januari nog terug zou kunnen claimen, kan je dan over 2026 waarschijnlijk nergens meer terecht, want volgens mij moet je overal uiterlijk 31 december 2026 aanmelden. Dus het eerste jaar kijk ik nog niet direct naar provisie maar zoek ik vooral naar de meest professioneel ogende partij, die ook al een aantal jaar actief is in soortgelijke handel (5% meer provisie is bij 2000 kwh netto maar 10 euro minder ontvangen op jaarbasis). Volgend jaar zien we dan weer wel verder hoe de provisie zich ontwikkelen

• joostdevriesede
SuperUser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:32:
[...]

De meeste hebben in de voorwaarden staan dat ze het percentage mogen wijzigen als ze dat noodzakelijk vinden om rendabel te kunnen opereren. Dus de provisie is vrijwel nooit gegarandeerd. Dan mag je waarschijnlijk wel opzeggen, maar de vraag is of je op dat moment ergens anders nog beter af bent.

Vervelender wordt het als begin 2027 na doorverkoop van jouw certificaten, blijkt dat ze hun eigen kosten onderschat hebben en omvallen voordat ze jou uitbetaald hebben. Met de tientallen partijen die nu de lijst verschijnen, niet ondenkbaar dat er een aantal cowboys tussen zitten die snel geld ruiken. Zelfs als je de certificaten na faillissement na 1 januari nog terug zou kunnen claimen, kan je dan over 2026 waarschijnlijk nergens meer terecht, want volgens mij moet je overal uiterlijk 31 december 2026 aanmelden. Dus het eerste jaar kijk ik nog niet direct naar provisie maar zoek ik vooral naar de meest professioneel ogende partij, die ook al een aantal jaar actief is in soortgelijke handel (5% meer provisie is bij 2000 kwh netto maar 10 euro minder ontvangen op jaarbasis). Volgend jaar zien we dan weer wel verder hoe de provisie zich ontwikkelen
Eens dat een profi partij wel goed plan is (Zeres lijkt ervaring te hebben, maar technisch niet zo sterk, zo lijkt het, Joulo ziet er technisch weer profi uit). En ik maak me ook minder druk om de provisie, ben dus vooral benieuwd of Zeres 12 cent kan waarmaken ipv de 10 cent die de meeste andere aangeven te kunnen halen. Dat is een groter verschil (20 procent) dan 1 of 2 procentjes hogere vergoeding van die bruto opbrengsten.

Joost de Vries

• BartjeBoos
  • Laatst online: 15:39
joostdevriesede schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:44:
[...]

Eens dat een profi partij wel goed plan is (Zeres lijkt ervaring te hebben, maar technisch niet zo sterk, zo lijkt het, Joulo ziet er technisch weer profi uit). En ik maak me ook minder druk om de provisie, ben dus vooral benieuwd of Zeres 12 cent kan waarmaken ipv de 10 cent die de meeste andere aangeven te kunnen halen. Dat is een groter verschil (20 procent) dan 1 of 2 procentjes hogere vergoeding van die bruto opbrengsten.
10 of 12 cent per kWh is niets meer dan een aanname wat we verwachte marktprijs wordt en voor hoeveel ze het uiteindelijk krijgen verkocht. Afgelopen dinsdag stond de marktprijs op 47 cent per ere (dus niet per kWh). Krijg je het verkocht voor de marktprijs (wat nog een grote vraag is voor kleine spelers die zich voornamelijk richten op de consumentenmarkt en kleine bedrijven) dan gaat het wel lukken bij een commissie + administratiekosten van +/- 21% wat zeres en andere inboekers doen.

• RichieB
@BartjeBoos Volgens deze formule:
code:
1
Aantal ERE = levering (kWh) × aandeel hernieuwbaar (%) × 183 (g/MJ) × 3,6 (MJ/kWh) ÷ 1000
zitten er voor particulieren ongeveer 3 kWh in een ERE. Dus met 47 cent per ERE zou dat ongeveer 16 cent per kWh moeten zijn.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:09
RichieB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:04:
@BartjeBoos Volgens deze formule:
code:
1
Aantal ERE = levering (kWh) × aandeel hernieuwbaar (%) × 183 (g/MJ) × 3,6 (MJ/kWh) ÷ 1000
zitten er voor particulieren ongeveer 3 kWh in een ERE. Dus met 47 cent per ERE zou dat ongeveer 16 cent per kWh moeten zijn.
En daar gaat dan nog de commissie vanaf.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Nieuws van e-flux..en toch eigenlijk geen nieuws. Nou ja er wordt aan gewerkt en je kan iig een lijst krijgen met iets meer onderbouwing.
Bedankt voor je interesse in de nieuwe regelgeving rondom ERE’s (Emissiereductie-eenheden).

Onder de Nederlandse ERE-regeling, die vanaf 2026 van kracht is, kunnen partijen die hernieuwbare elektriciteit voor transport leveren deze laten registreren als Emissiereductie-eenheden, mits aan alle geschiktheidscriteria is voldaan en de onderliggende data voldoet aan de vereiste normen voor nauwkeurigheid en traceerbaarheid.

We delen graag hoe ons platform is ingericht om je hierbij te ondersteunen met laadsessie data die ‘audit-proof’ is.

Hoe we je vandaag al ondersteunen

Het platform van E-Flux by Road is er al op ingericht om de complexe data te verwerken die deze regelgeving vereist. Dit betekent voor jou:

Geverifieerde data: We genereren de benodigde laadsessiedata, inclusief geverifieerde kWh-volumes en tijden.

Controleerbare administratie: Je gegevens worden transparant vastgelegd en voldoen aan hoge eisen voor data-integriteit.

Directe toegang: Je kunt deze gegevens nu al exporteren vanuit je account. Deze kun je gebruiken om zelf ERE’s te registreren of dit handmatig te doen via een geaccrediteerde inboekdienstverlener.

Onze blik op de toekomst
Op dit moment onderzoeken we samenwerkingen met erkende inboekdienstverleners die namens onze klanten de creatie van ERE’s kunnen verzorgen. Hierbij kijken we specifiek hoe we relevante laaddata vanuit het Road-platform veilig en efficiënt kunnen delen met deze partners om het inboekproces voor jou te stroomlijnen. We gaan hierbij zorgvuldig te werk; bij het afronden van deze ontwikkelingen staan betrouwbaarheid en een correcte verwerking voorop.

Blijf op de hoogte
We houden je op de hoogte van onze vorderingen. Je kunt ook altijd terecht op onze ERE-informatiepagina voor de laatste updates en om gebruik te maken van onze handige geschiktheidscheck.

We hopen dat dit je een helder beeld geeft van waar we nu staan met betrekking tot ERE’s.

Met vriendelijke groet,
Team E-Flux by Road

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:48:
[...]

Het beste kun je geen inboekdienstverlener kiezen, zo voorkom je dat jouw inboekdienstverlener omvalt.
Wacht gewoon tot er inboekdienstverleners zijn die daadwerkelijk uitkeren en kies dan pas, je hebt tot begin 2027 de tijd dus waarom haast. Niet kiezen is je beste optie nu.
ERE-noob hier. Hoe zit dat dan? Als je wacht dan kun je in de tussentijd toch ook geen ERE's genereren? Of kun je dan met terugwerkende kracht al je geladen kWh's inboeken?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• RichieB
@verkeerslicht Zie je bovenaan dat zoekveld?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:26
verkeerslicht schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:00:
[...]

ERE-noob hier. Hoe zit dat dan? Als je wacht dan kun je in de tussentijd toch ook geen ERE's genereren? Of kun je dan met terugwerkende kracht al je geladen kWh's inboeken?
Staat letterlijk in de startpost van dit topic..
Verder, wees bewust dat de laadsessies met terugwerkende kracht mogen worden ingeboekt. Dus als je in mei een keuze maakt als voorbeeld, kan er worden ingeboekt vanaf 1-1-2026 tot mei. Dit mag tot het einde van het jaar. Er is dus geen nood om nu al een machtiging te tekenen of een keuze te maken.

*sowieso

• verkeerslicht
  • Niet online
@RichieB @DonJunior Dank voor deze vriendelijke verwijzing

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• DonJunior
Je bent nummer 347 die met eenzelfde houding het topic binnenkomt. Niet de moeite heeft genomen om de TS te lezen, waar echt veel info staat, vervolgens ook de zoekfunctie niet eens gebruikt en gaat nu ons verwijten dat wij niet vriendelijk genoeg zijn?

*sowieso

• verkeerslicht
  • Niet online
DonJunior schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:36:
[...]

Je bent nummer 347 die met eenzelfde houding het topic binnenkomt. Niet de moeite heeft genomen om de TS te lezen, waar echt veel info staat, vervolgens ook de zoekfunctie niet eens gebruikt en gaat nu ons verwijten dat wij niet vriendelijk genoeg zijn?
Mag het een keertje? Een simpele vraag, een simpel antwoord. Ik zoek meestal dingen goed uit maar wilde gewoon even een keer een vraag stellen. Domme vragen bestaan blijkbaar.
Hoe dan ook bedankt voor het antwoord. Ik weet voldoende.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Caelorum
verkeerslicht schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:47:
[...]

Mag het een keertje? Een simpele vraag, een simpel antwoord. Ik zoek meestal dingen goed uit maar wilde gewoon even een keer een vraag stellen. Domme vragen bestaan blijkbaar.
Het is geen domme vraag, maar het is wel een luie vraag. De zoekfunctie gebruiken is wel het minimale wat je kan doen voordat je een vraag stelt.

Dst gezegd hebbende is hier vast 1 van de regels uit https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/ op ons van toepassing en had er naast de verwijzing ook nog wel een antwoord kunnen worden gegeven.

• mark184
  • Laatst online: 17-04 07:10
knipknip affliate linkjes zijn stom

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 17-04-2026 06:59 ]

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:53

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Zal op zich goed bedoeld zijn maar of het nu echt de bedoeling is om hier ‘affiliate’ linkjes te gaan posten…

• DonJunior
Caelorum schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:40:
[...]

..

Dst gezegd hebbende is hier vast 1 van de regels uit https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/ op ons van toepassing en had er naast de verwijzing ook nog wel een antwoord kunnen worden gegeven.
Dat heb ik toch gedaan: DonJunior in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

..dat is precies het antwoord op zijn vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJunior op 17-04-2026 06:31 ]

*sowieso

• DonJunior
verkeerslicht schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:47:
[...]

offtopic:
Het is prima als je lui bent, maar dan moet je niet gaan klagen als je een evenzo lui en kortaf antwoord terug krijgt. Dát is het probleem.

*sowieso

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:wannabemod reacties zijn dus ook offtopic en ongewenst
Zie je iets wat niet klopt? Niet op reageren, een postreport is voldoende. Thanks!

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 17-04-2026 07:05 ]

Wise enough to play the fool

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
verkeerslicht schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:00:
[...]

Als je al een MID-laadpaal hebt, dan kan die gewoon je verbruik registreren. Dat kun je met terugwerkende kracht alsnog later inboeken bij een inboekdienstverlener. Als je dus je laadpaal nu al op orde hebt, dan heb je de luxe om te (kunnen) wachten. Je mag heel 2026 terugwerkend inboeken (start 1-1-26).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Zojuist bericht gehad van Zeres dat de koppeling van de paal deze maand plaatsvindt en de NEa verwacht dat de ERE ingeboekt kunnen worden per eind april / begin mei, waardoor de ingeboekte ERE in mei verhandeld en uitbetaald kunnen worden.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• joostdevriesede
Heb net besloten om mijn nieuwe Zaptec via Joulo geld te laten verdienen. Ik zat te twijfelen tussen Zeres en Joulo. Ik heb wat mailcontact met beide gehad en wat research gedaan. Joulo vond ik prettig contact, ze zijn technisch zeer goed onderlegd. Wat je ook terug ziet in de OCPP proxy en dergelijke die ze aanbieden. Dus heb er wel vertrouwen in dat ze het waar gaan maken. De referrals zijn leuk voor beide partijen (diegene die verwijst en diegene die er gebruik van maakt).
Ik heb ook even gekeken naar schaalgrootte aangezien dat een manier is om de verkoopkosten op de markt zo veel mogelijk te drukken . Ik denk dat ook een belangrijke factor is naast de kosten (het percentage) die ze daarna van de opbrengsten nog afhalen voor de eigen verdiensten. Zeres is daar op zich goed in omdat ze groot zijn, maar aangezien Joulo ook hun dienstverlening als white label dienstverlening voor anderen aanbieden zullen zij wellicht nog wel groter worden.
Ben benieuwd of dit echt een groot verdienfeestje gaat worden. De moeite voor het aanmelden was in ieder geval zo klein dat je dat al snel terugverdient. De rest is mooie bonus.

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 20-04-2026 17:35 . Reden: Referrals zijn nog steeds niet toegestaan ]

Joost de Vries

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:17
Pr088 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:09:
[...]

Als je al een MID-laadpaal hebt, dan kan die gewoon je verbruik registreren. Dat kun je met terugwerkende kracht alsnog later inboeken bij een inboekdienstverlener. Als je dus je laadpaal nu al op orde hebt, dan heb je de luxe om te (kunnen) wachten. Je mag heel 2026 terugwerkend inboeken (start 1-1-26).
Ik voel hier wel wat voor.
Ik zie dat veel Tweakers zich nu al aansluiten bij een inboekdienstverlener. Waarom zou je dit doen als je ook kunt kiezen op het moment dat het stof is neergedaald?

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:03
stefjuh schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:21:
[...]

Ik voel hier wel wat voor.
Ik zie dat veel Tweakers zich nu al aansluiten bij een inboekdienstverlener. Waarom zou je dit doen als je ook kunt kiezen op het moment dat het stof is neergedaald?
Omdat de prijs per kWh nu wellicht het hoogste is. De markt kan zomaar eens in elkaar storten later in het jaar en dan krijg je maar een paar cent per kWh ipv 10 of zelfs 12

• Caelorum
k0enf0rNL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:23:
[...]

Omdat de prijs per kWh nu wellicht het hoogste is. De markt kan zomaar eens in elkaar storten later in het jaar en dan krijg je maar een paar cent per kWh ipv 10 of zelfs 12
Maar.. elke opbrengst die ze nu vertellen komt met een asterisk. Niets is gegarandeerd toch? AFAIK geven ze allemaal rekenvoorbeelden, maar geven ze ook allemaal aan dat het afhangt van de uiteindelijke prijs van een ERE bij verkoop.

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:32
[...]

Maar je krijgt toch altijd de markt-prijs? maw: het moment van inschrijven bepaalt niet de vergoeding die je krijgt?

• pzijde
  • Laatst online: 13-05 23:10
jan100 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:35:
[...]

Maar je krijgt toch altijd de markt-prijs? maw: het moment van inschrijven bepaalt niet de vergoeding die je krijgt?
Als ze de rechten die in het eerste kwartaal opgebouwd zijn pas in december verkopen dan is dat voor de prijzen van december, lijkt mij.

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:32
pzijde schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:38:
[...]

Als ze de rechten die in het eerste kwartaal opgebouwd zijn pas in december verkopen dan is dat voor de prijzen van december, lijkt mij.
Ik zou denken: per maand wordt de marktprijs bepaald en achteraf krijg je vergoed wat je desbetreffende maanden hebt geladen aan kwH.

• Knul
  • Laatst online: 09:19
bokkow schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:32:
[...]

Zelf gedaan, werkelijk 5 minuten tijd waarbij de meest lastige stap nog het resetten in de Installer app is 😂.

1) Terugzetten naar fabrieksinstellingen in de Installer app
2) Stroom er af en kap er af halen (eventueel één torx schroef losmaken)
3) Oude chargeberry naar boven schuiven en er uit halen
4) Nieuwe chargeberry er in schuiven
5) Nieuwe kap er op
6) Stroom er op en instellen van nieuwe met de Installer app.
7) Oude chargeberry met de nieuwe backplate doorverkopen.
Eens, ik heb goed moeten zoeken naar de resetknop in de installerapp (tip voor ander Easee eigenaren: verbindt je laadpaal met Bluetooth). Stelt verder echt helemaal niets voor.

Met mijn ‘oude’ Charge Up dit jaar 1096kWh geladen, dat zou 142eu zijn geweet volgens Joulo… achja, had ik vorig jaar blijkbaar beter research moeten doen. *knip*

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-04-2026 17:56 ]

• Pr088
jan100 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:45:
[...]

Ik zou denken: per maand wordt de marktprijs bepaald en achteraf krijg je vergoed wat je desbetreffende maanden hebt geladen aan kwH.
Nee, de inboeker moet op de markt de certificaten verkopen. Dat is niet per se elke maand.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pzijde
Ik heb net geïnvesteerd in een Peblar Business laadstation en me aangemeld bij Zeres. Op de site van Zeres staan deze instructies:
Stappenplan: Toegang verlenen aan Zeres
1. Inloggen: Ga naar Peblar Portal en log in met uw beheerdersaccount.
<knip>
5. Bevestigen: Klik op 'Send Invite' (Indienen). Ons team ontvangt direct een bericht en zal de koppeling met
ons backend-systeem voltooien.
Blijkt dat je verplicht een online training met toets moet volgen bij Peblar om toegang te krijgen tot hun portaal. Gelukkig vrij simpel, dus na een halfuurtje was ik Certified Installer. Nu nog even wachten op toegang en dan kan ik mijn laadstation toevoegen en connecten met Zeres.

Wel bijzonder dat ze de connectie via deze weg geregeld hebben. Iemand hier die hetzelfde gedaan heeft?

• johantrip
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:24
Joulo heeft nu ook een koppeling met 50five. https://joulo.nl/platform/50five

• BartjeBoos
[...]

Je zou het juist om moeten draaien: Waarom zou een CO2 uitstoter in Q2 en/ of Q3 van 2026 ere's kopen als hij tot en met Q1 van 2027 de tijd heeft?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BartjeBoos schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:19:
[...]

Je zou het juist om moeten draaien: Waarom zou een CO2 uitstoter in Q2 en/ of Q3 van 2026 ere's kopen als hij tot en met Q1 van 2027 de tijd heeft?
Dat doet hij alleen als hij denkt dat de prijs zal dalen. Normaliter koop je gespreid, net als bij aandelen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:48:
[...]

Zo begreep ik het ook. Maar op welke manier koppelt zo'n ERE handelaar als je al een backend gebruikt?
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden; Plugchoice vertelde mij dat zij als backoffice het verbruik ook doorsturen naar een ERE dienstverlener.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0jBVvqsW/screenshot-562.png
Best of both worlds wat mij betreft.

• Steef
  • Laatst online: 16:08

Steef

GoT's Most Eaten

50five is toch zelf ook ere-inboeker?

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• BartjeBoos
Wolly schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:22:
[...]

Dat doet hij alleen als hij denkt dat de prijs zal dalen. Normaliter koop je gespreid, net als bij aandelen.
Juist, hij koopt "alleen" in Q2 en/ of Q3 ere's als hij verwacht dat de prijs lager is. Anders is het kapitaalvernietiging. Gespreid kopen heeft weinig voordelen wat ere's betreft omdat pas aan het eind Q1 van het volgend jaar wordt gekeken of je aan de eisen voldoet.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pzijde schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:55:
Ik heb net geïnvesteerd in een Peblar Business laadstation en me aangemeld bij Zeres. Op de site van Zeres staan deze instructies:

[...]

Blijkt dat je verplicht een online training met toets moet volgen bij Peblar om toegang te krijgen tot hun portaal. Gelukkig vrij simpel, dus na een halfuurtje was ik Certified Installer. Nu nog even wachten op toegang en dan kan ik mijn laadstation toevoegen en connecten met Zeres.

Wel bijzonder dat ze de connectie via deze weg geregeld hebben. Iemand hier die hetzelfde gedaan heeft?
Je hebt het over een Peblar portaal. Is dat de "Peblar Connect Hub" die voor installateurs is bedoeld?
Volgens Peblar zal het inschakelen van de Peblar Connect Hub gegevensverzameling van de lader mogelijk maken.

Als die Connect Hub inderdaad wordt gebruikt, blijft dan het beheer van de lader nog steeds via de lokale webinterface lopen of loopt het beheer voortaan via de server van een externe partij?

• henkpeters
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 00:14
Een check vraagje: ben ik te kort door de bocht als ik stel dat joule (onder de voorwaarde dat je op hun 15% tarief uit komt) vooralsnog de beste aanbieder lijkt? Of mis ik nog een variabele? Mogen ze bv zelf hun tarief bedenken, waardoor bv 20% bij zeres alsnog voordeliger uit kan vallen?

[ Voor 20% gewijzigd door henkpeters op 18-04-2026 17:13 ]

• pzijde
Claude schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:22:
[...]

Je hebt het over een Peblar portaal. Is dat de "Peblar Connect Hub" die voor installateurs is bedoeld?
Volgens Peblar zal het inschakelen van de Peblar Connect Hub gegevensverzameling van de lader mogelijk maken.

Als die Connect Hub inderdaad wordt gebruikt, blijft dan het beheer van de lader nog steeds via de lokale webinterface lopen of loopt het beheer voortaan via de server van een externe partij?
Ja, dat is de Connect Hub. Volgens mij blijft het beheer gewoon via de lokale interface lopen, maar hij kan dan ook beheerd worden via de Hub. En Zeres kan daar ook op inloggen.

Wat ik nog vreemder vind is dat ze ook beheerdersrechten willen. Snap niet waarom ze dat nodig hebben. Ik ga ze later nog even mailen of alleen leesrechten ook goed is, want je weet nooit of ze ooit gehackt worden.

• GVR
  • Laatst online: 09:06

GVR

He dat kan handig zijn, toch een automatische koppeling met mijn Evbox elvi mid. Ga even bij Joulo vragen hoe ik mijn nu handmatig gekoppelde paal kan omzetten naar 50five.

• johantrip
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:24
Steef schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:25:
[...]

50five is toch zelf ook ere-inboeker?
Klopt, 50five heeft zich aangemeld als inboekdienstverlener. Tarieven zijn nog niet bekend.
Door de integratie met Joulo heb je een alternatief.

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Even voor mijn beeld. Is het naast OCPP koppelen ook op een andere manier mogelijk om automatisch je laadgegevens te sturen naar een ERE inboeker middels een koppeling? Of is handmatig opsturen via CSV bestand het enige alternatief?

edit: Ik ben me nu aan het inlezen over OCPP Proxy / Splitter op de website van Joulo. Volgens mij dus ook de optie om een docker lokaal te draaien waardoor je volledige controle behoud en wel je laadgegevens automatisch opstuurt naar de ERE inboeker. Iemand ervaring in de praktijk hiermee?

[ Voor 38% gewijzigd door Tasminos op 18-04-2026 14:52 ]

• pzijde
Tasminos schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:49:
Even voor mijn beeld. Is het naast OCPP koppelen ook op een andere manier mogelijk om automatisch je laadgegevens te sturen naar een ERE inboeker middels een koppeling? Of is handmatig opsturen via CSV bestand het enige alternatief?

edit: Ik ben me nu aan het inlezen over OCPP Proxy / Splitter op de website van Joulo. Volgens mij dus ook de optie om een docker lokaal te draaien waardoor je volledige controle behoud en wel je laadgegevens automatisch opstuurt naar de ERE inboeker. Iemand ervaring in de praktijk hiermee?
Dat hangt dus van het laadstation, de inboeker en de mogelijkheden af. Zie hierboven mijn post over Peblar bij Zeres.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:19

Ik heb hier ook zeker interesse in. Mijn werkgever wisselt bijna vaker van backoffice dan ik van ondergoed. Heb er weinig vertrouwen dat het soepel gaat verlopen voor de ERE inboeken als ik dat zelf niet in goede banen leidt.

• Claude
  • Niet online
pzijde schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:41:
[...]

Ja, dat is de Connect Hub. Volgens mij blijft het beheer gewoon via de lokale interface lopen, maar hij kan dan ook beheerd worden via de Hub. En Zeres kan daar ook op inloggen.

Wat ik nog vreemder vind is dat ze ook beheerdersrechten willen. Snap niet waarom ze dat nodig hebben. Ik ga ze later nog even mailen of alleen leesrechten ook goed is, want je weet nooit of ze ooit gehackt worden.
Maak s.v.p. het antwoord van Zeres op die vraag ook hier kenbaar. Ik ben nieuwsgierig naar hun reactie. En ik ben wellicht niet de enige.

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:05
[...]

Ik weet niet precies hoe het bij de ERE zit, maar bij de CBAM (CO2 import tax) is een vergelijkbaar systeem, daar hoeft ook pas in Q1 2027 te worden afgerekend over 2026 maar daarvan zijn de prijzen voor de certificaten van Q1 2026 nu wel al vastgesteld. Het is dus wel vraag/aanbod om uiteindelijk de prijs te bepalen maar niet een echte beurs waar je kan speculeren met wanneer je de certificaten koopt, de prijs is gewoon al vastgesteld.

• superyupkent
  • Laatst online: 12:05

Ja, ik heb dit sinds een weekje draaien. Het is nog niet echt zo stabiel als ik zou willen. Soms komen er geen nieuwe sessies bij en moet je de docker refreshen. Gisteren juist een dubbele identieke sessie.

Heb mijn docker verbose logs en mijn sessies van tap electric verzonden naar joulo om te kijken of ze wat kunnen zien

• BartjeBoos
VW-Bart schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:09:
[...]

Ik weet niet precies hoe het bij de ERE zit, maar bij de CBAM (CO2 import tax) is een vergelijkbaar systeem, daar hoeft ook pas in Q1 2027 te worden afgerekend over 2026 maar daarvan zijn de prijzen voor de certificaten van Q1 2026 nu wel al vastgesteld. Het is dus wel vraag/aanbod om uiteindelijk de prijs te bepalen maar niet een echte beurs waar je kan speculeren met wanneer je de certificaten koopt, de prijs is gewoon al vastgesteld.
Als een co2 uitstoter al zijn voor 2026 noodzakelijke ere certificaten koopt in Q1 van 2027 dan is 1/4 niet gegarandeerd voor de marktprijs van Q1 van 2026. Een onderneming kan er wel voor kiezen om gedurende het jaar al certificaten in te kopen om marktrisico's te spreiden.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]

De uitstoter is verplicht om ERE certificaten te kopen om de emissie van de bedrijfsvoering te compenseren. Feitelijk kan de uitstoter deze gedurende het jaar kopen, of op 31 december. Het maakt niet uit, als ze maar gekocht zijn. Als ze dat niet zijn volgt ongetwijfeld een boete. Die zal wat hoger zijn anders is de aanschaf van ERE niet nodig ;) .

Dan komt vraag en aanbod. Hoeveel ERE's zijn er nodig en hoeveel komen er beschikbaar. Een ERE gefabriceerd in 2026 is 1-1-2027 waarschijnlijk niks waard. Als er een overschot aan ERE's is wacht men waarschijnlijk tot laat in het jaar. Is er een mogelijk tekort dan zou de prijs in december kunnen exploderen, of er is niks meer beschikbaar.

Het antwoord op die vraag ken ik niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:47
asing schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:30:
[...]

De uitstoter is verplicht om ERE certificaten te kopen om de emissie van de bedrijfsvoering te compenseren. Feitelijk kan de uitstoter deze gedurende het jaar kopen, of op 31 december. Het maakt niet uit, als ze maar gekocht zijn. Als ze dat niet zijn volgt ongetwijfeld een boete. Die zal wat hoger zijn anders is de aanschaf van ERE niet nodig ;) .

Dan komt vraag en aanbod. Hoeveel ERE's zijn er nodig en hoeveel komen er beschikbaar. Een ERE gefabriceerd in 2026 is 1-1-2027 waarschijnlijk niks waard. Als er een overschot aan ERE's is wacht men waarschijnlijk tot laat in het jaar. Is er een mogelijk tekort dan zou de prijs in december kunnen exploderen, of er is niks meer beschikbaar.

Alternatief voor het aankopen van ERE’s is het voeren van een bepaald percentage biobrandstof dus dat is ook een afweging. Wanneer het goedkoper is biobrandstof te produceren dan ERE’s afnemen dan zal daar voor gekozen worden.

M3P - M3LR - 6320Wp

• BartjeBoos
asing schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:30:
[...]

Als bedrijven na het afschrijven van ERE’s voor hun verplichtingen nog ERE’s overhebben, kunnen zij op 1 april een hoeveelheid ERE’s meenemen naar het volgende nalevingsjaar.
Een inboeker mag maximaal 4% van de in het afgelopen jaar bijgeschreven ERE’s meenemen.

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:16
Even alle datums van de nieuwe wet op een rijtje voor 2026 (oude wet was allemaal 1 maand later):
- ERE's die betrekking hebben op 1 januari en 1 april 2026, worden bijgeschreven op de rekening van de inboeker/inboekdienstverlener na 1 april 2026 (kan zijn dat dit in 2026 nog 1 mei is, omdat de wet nog niet formeel is ingegaan). (Art. 9.7.4.9 Wet Milieubeheer (Wm))
- Vervolgens hebben de inboekdienstverleners tot 1 maart 2027 de tijd om de ERE's over 2026 in te boeken. (Art. 9.7.4.1 Wm)
- Degene die de ERE's moet kopen (dus Shell, Esso, Tinq e.d.), heeft tot 1 april 2027 de tijd om het benodigde saldo op zijn rekening aan te vullen (art. 9.7.2.5 lid 1 sub a Wm)
- 1 april 2027 is ook de datum waarop de emissieautoriteit de benodigde ERE's van de rekening van Shell, Esso en Tinq e.d. afschrijft. (art. 9.7.2.5 lid 1 sub b Wm)
- Mocht er een tekort zijn op de rekening van Shell e.d., dan hebben die partijen drie maanden de tijd om dit aan te vullen, dus tot 1 juli 2027 (art. 9.7.2.5 lid 5 Wm)
- Mocht er ERE's over zijn, mag er gespaard worden. Zoals @BartjeBoos zegt, is dat 4% voor inboekers en 10% voor Shell e.d. zie art. 29, besluit energie vervoer.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 12:32

lasharor

7 december 2004

Ik kreeg vandaag een mail van laadloon over hun nieuwe inboeksysteem. Maar, dit lijkt op een standaard vibe code baksel. De screenshot scheppen tot nu toe niet zoveel vertrouwen.

Heeft iemand al met dit systeem gewerkt?

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:42

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kan je die ook gebruiken als je via je werkgever all een vergoeding krijgt?

Usenet handleidingen

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
TheDudez schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:54:
[...]

Kan je die ook gebruiken als je via je werkgever all een vergoeding krijgt?
Ja, staat er los van. Ik krijg dadelijk dus een vergoeding van de werkgever + ere inkomsten per kWh.

[ Voor 15% gewijzigd door -PeeWee- op 19-04-2026 16:25 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lasharor schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:17:
Ik kreeg vandaag een mail van laadloon over hun nieuwe inboeksysteem. Maar, dit lijkt op een standaard vibe code baksel. De screenshot scheppen tot nu toe niet zoveel vertrouwen.

Heeft iemand al met dit systeem gewerkt?
Nee, maar waarom zou je zo’n systeem maken zonder AI? Dat is echt kapitaal weggooien. Wees blij want dan blijft er een stuk meer over om te verdelen onder de deelnemers.

Vibe levert echt prima code op anno 2026. Perfect voor dit soort doeleinden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:09
Deze week wordt hier een 50five white label Peblar geïnstalleerd. Zou ik dit via Joulo kunnen doen? Joulo geeft alleen aan dat er een koppeling is met de oude Shell laadpalen zo te zien. Moet ik mijn paal voor 1 mei aanmelden of kan dat ook einde van het jaar alle opgespaarde certificaten in een keer inleveren?

• helloitsme
  • Laatst online: 15:47
stiest schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:55:
Deze week wordt hier een 50five white label Peblar geïnstalleerd. Zou ik dit via Joulo kunnen doen? Joulo geeft alleen aan dat er een koppeling is met de oude Shell laadpalen zo te zien. Moet ik mijn paal voor 1 mei aanmelden of kan dat ook einde van het jaar alle opgespaarde certificaten in een keer inleveren?
Waar lees jij dat ze alleen oude shell palen doen? Zoals ik het lees doen ze heel 50five, inclusief de oude shell palen

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:09
helloitsme schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:04:
[...]

Waar lees jij dat ze alleen oude shell palen doen? Zoals ik het lees doen ze heel 50five, inclusief de oude shell palen
Misschien iets te snel gelezen, maar kwam geen white label Peblar tegen. Zie nu ook pas de merken die ze ondersteunen. Zal dan vast werken als ze heel 50five doen.

• Whiskey48
  • Laatst online: 14:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7GlU9VxlSpZmAjFx_GJjCMSn1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pv0ePXth7uU5w9CrkdFGogCw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afGpmgTVu6P2OUUH1LLiodKJuR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efzacMktFLNr4QDYFmoi3s9p.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag me aangemeld via een verkregen referal link bij Joulo, ik zat ook bij Lekkerladen. Naast dat je via een referal link naar 15% kosten kan gaan, vind ik hun site er ook wel héél erg netjes uit zien!

Ze gaan niet uit van een geschat absoluut bedrag, maar van het aantal ERE's, met een range wat dit mogelijk op zou kunnen leveren. Verder ziet het er zeer uitgebreid uit.
... Ik was helemaal tevreden over lekkerladen vanwege hun simpele werking, maar deze is net zo simpel en geeft toch weer wat meer info!

snip: niet de bedoeling

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 23-04-2026 08:13 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Whiskey48 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:46:
Vandaag me aangemeld via een verkregen referal link bij Joulo, ik zat ook bij Lekkerladen.
Je kan toch helemaal niet overstappen :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• onzenuub
  • Laatst online: 13:25
Glashelder schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:53:
[...]

Je kan toch helemaal niet overstappen :?
Hij heeft de machtiging nog niet ondertekend.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:27
Als ik via OCPP koppeling wil maken met de inboekverlener, maar ik heb een beheerde zakelijke paal (wat voor veel mensen zal gelden in Nederland denk ik), hoe krijg je dan de koppeling voor elkaar? Ik kan voor mijn Peblar Business in de portal gaan wijzigingen aanbrengen in de OCPP koppelingen, omdat dit beheerd is door de laadpaalbeheerder.

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 14:51
Ik heb uiteindelijk voor Joulo gekozen. Voor mij gaf de doorslag dat ze technisch een stap verder lijken te zijn. Integraties, OCPP proxy, mogelijkheid om zelf wat controle te houden over je data… dat voelt gewoon wat serieuzer dan partijen waar je alleen een koppeling aanklikt en hoopt dat het werkt.

Ik heb zelf een Zaptec Go2 hangen en die is gewoon netjes te koppelen. Geen zin om met CSV’s te gaan hannesen als het ook gewoon automatisch kan. Daarnaast vind ik het prettig dat je wat meer inzicht krijgt in de ERE’s zelf, en niet alleen een geschat bedrag. Geeft toch iets meer gevoel bij wat er gebeurt op de achtergrond.

Maar eerlijk is eerlijk deze hele markt is nog één groot experiment.
Opbrengsten zijn aannames, prijzen schommelen en zelfs de regels en processen lijken nog niet overal helemaal uitgekristalliseerd. Tel daar het risico bij op dat partijen hun fees kunnen aanpassen...

Dus ja, ik stap erin, maar wel met de mindset eerst zien, dan geloven. Wat weet je tegenwoordig nog wel zeker 😉
Voor mij was het vooral: weinig moeite om aan te melden, dus prima om het gewoon te proberen en ervaring op te doen dit jaar.

Knip

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 20-04-2026 13:56 . Reden: Referrals zijn nog steeds niet toegestaan ]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27
Belecthor schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:33:
Als ik via OCPP koppeling wil maken met de inboekverlener, maar ik heb een beheerde zakelijke paal (wat voor veel mensen zal gelden in Nederland denk ik), hoe krijg je dan de koppeling voor elkaar? Ik kan voor mijn Peblar Business in de portal gaan wijzigingen aanbrengen in de OCPP koppelingen, omdat dit beheerd is door de laadpaalbeheerder.
Ik begreep eerder van @Caelorum dat de inboekers in principe OCPI kunnen gebruiken om te koppelen met de MSP's. Dan zou het inderdaad niet nodig zijn om je eigen OCPP koppeling om te gooien. Wat ik me nog wel afvraag is hoe dit precies opgezet moet worden omdat OCPI volgens mij vooral bedoelt is om tussen CPO's en MSP's te babbelen. Meer details zullen in de komende weken/maanden waarschijnlijk wel helder worden.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

coolnr schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:10:
Ik heb uiteindelijk voor Joulo gekozen. Voor mij gaf de doorslag dat ze technisch een stap verder lijken te zijn. Integraties, OCPP proxy, mogelijkheid om zelf wat controle te houden over je data… dat voelt gewoon wat serieuzer dan partijen waar je alleen een koppeling aanklikt en hoopt dat het werkt.

Ik heb zelf een Zaptec Go2 hangen en die is gewoon netjes te koppelen. Geen zin om met CSV’s te gaan hannesen als het ook gewoon automatisch kan. Daarnaast vind ik het prettig dat je wat meer inzicht krijgt in de ERE’s zelf, en niet alleen een geschat bedrag. Geeft toch iets meer gevoel bij wat er gebeurt op de achtergrond.

Maar eerlijk is eerlijk deze hele markt is nog één groot experiment.
Opbrengsten zijn aannames, prijzen schommelen en zelfs de regels en processen lijken nog niet overal helemaal uitgekristalliseerd. Tel daar het risico bij op dat partijen hun fees kunnen aanpassen...

Dus ja, ik stap erin, maar wel met de mindset eerst zien, dan geloven. Wat weet je tegenwoordig nog wel zeker 😉
Voor mij was het vooral: weinig moeite om aan te melden, dus prima om het gewoon te proberen en ervaring op te doen dit jaar.

knip
Ik heb ook een Zaptec Go 2 en kijk o.a. naar Joulo als inboeker. Hoe koppel je deze aan elkaar, gaat dat via de Zaptec Cloud API of via OCCP? En in het geval van het laatste, kun je dan nog wel je laadsessies beheren (start/stoppen/plannen) via de Zaptec app?

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 20-04-2026 13:56 . Reden: Quote knip ]

iStockphoto

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05 14:51
BlizzarD schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb ook een Zaptec Go 2 en kijk o.a. naar Joulo als inboeker. Hoe koppel je deze aan elkaar, gaat dat via de Zaptec Cloud API of via OCCP? En in het geval van het laatste, kun je dan nog wel je laadsessies beheren (start/stoppen/plannen) via de Zaptec app?
Het kan op beide manieren, ik heb het via de API gedaan. Dan haalt hij al je laadsessies op en worden die getoond.

• cengiz23
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 01-05 12:25
Voor het koppelen van Zaptec api met Joulo moet je eenmalig inloggen met je Zaptec credentials bij Joulo. Dit lijkt mij niet betrouwbaar.
Ik heb daarom in Zaptec een nieuwe gebruiker aangemaakt. Deze heeft alle lees- en schrijfrechten gekregen, behalve rechten om te laden. Deze nieuwe account zal ik voortaan als "admin" gebruiken. De account die ik voorheen als admin gebruikte heeft al de laadsessies. Van deze account heb ik alle rechten verwijderd, behalve de rechten om te kunnen laden. Deze account is voortaan bedoeld om alleen te kunnen laden, en heeft voor de rest geen rechten. Deze heb ik ook gebruikt om te koppelen met Joulo. Voor de zekerheid ook wachtwoord gewijzigd naar iets origineels. Na de Odido hack zijn we wat voorzichtiger geworden :)

knip

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 20-04-2026 17:35 . Reden: Referrals zijn nog steeds niet toegestaan ]

• cengiz23
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 01-05 12:25
Bij Joulo betaal je 20% commissie. Als je je aanmeldt via een referral code van een andere gebruiker kan je deze commissie met 1% verlagen. En per keer dat jouw referral code wordt gebruikt, krijg je weer 1% verlaging. Dit kan max 5% tot %15 commissie. Als je je aanmeldt, doe het meteen via een referral code. Dan begin je in ieder geval met 19%.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
_eLMo_ schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:02:
Zojuist een Easee Charge Max besteld, ter vervanging van de 2 jaar oude Easee Charge Lite met MID in de meterkast.
Mooie berg e-waste creëert de overheid zo…
Over twee jaar koop je Easee met V2G mogelijkheid....

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:47
bert pit schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:55:
[...]

Over twee jaar koop je Easee met V2G mogelijkheid....
Niet dat je er iets aan hebt maar dat is de Easee Max ook al.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Pr088
cengiz23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:47:
Bij Joulo betaal je 20% commissie. Als je je aanmeldt via een referral code van een andere gebruiker kan je deze commissie met 1% verlagen. En per keer dat jouw referral code wordt gebruikt, krijg je weer 1% verlaging. Dit kan max 5% tot %15 commissie. Als je je aanmeldt, doe het meteen via een referral code. Dan begin je in ieder geval met 19%.
En aanmelden met bepaalde aanbieders scheelt je ook nog weer wat procenten. Ze claimen hier ook met Tibber 2% korting. https://joulo.nl/energie/tibber. Dus al 18%

Overigens zou ik niet op het laatste procentje kiezen, een aanbieder met automatische koppelingen en een 'care-free' systeem is ook wel wat waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Pr088 op 20-04-2026 20:00 ]

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:42

TheDudez

Usenet stofzuiger!

-PeeWee- schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:25:
[...]

Ja, staat er los van. Ik krijg dadelijk dus een vergoeding van de werkgever + ere inkomsten per kWh.
Het lukt mij niet om hem koppelen krijg een melding dat gebruikers naam en wachtwoord niet goed is terwijl deze wel goed is. Via 50five integratie. Het betreft een shell rescharge station. Ook geprobeerd het via shell rescharge in te stellen maar dan moet ik een backend url instellen op de laadpaal maar dat kan ik nergens instellen in 50five. Kan daar alleen resetten enzo. Ik vermoed dat het niet kan in mijn geval alleen vind de informatie wel erg karig op joul. Je zou verwachten dat daar iets meer over staat. Gebruik trouwens deze url https://50five.evc-net.com/ om in te loggen

[ Voor 11% gewijzigd door TheDudez op 20-04-2026 20:43 ]

Usenet handleidingen

• Whiskey48
  • Laatst online: 14:52
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:00:
[...]

En aanmelden met bepaalde aanbieders scheelt je ook nog weer wat procenten. Ze claimen hier ook met Tibber 2% korting. https://joulo.nl/energie/tibber. Dus al 18%

Overigens zou ik niet op het laatste procentje kiezen, een aanbieder met automatische koppelingen en een 'care-free' systeem is ook wel wat waard.
Ah goede, niet eens gezien!
Kan je gewoon selecteren idd, gelijk 2% korting extra erbij!

• Patox
  • Laatst online: 12-05 23:01
Ik dacht dat Lekkerladen automatisch ging uitlezen uit de Enphase Charge 2, maar kreeg zojuist bij aanmelding door dat dat niet het geval is.
@georgk86 heb jij al bevestiging van Zeres?

Zijn er nog andere aanbieders met automatische koppeling met Enphase?

[ Voor 26% gewijzigd door Patox op 20-04-2026 20:40 ]

• GM15
  • Laatst online: 16:09
TheDudez schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:12:
[...]

Het lukt mij niet om hem koppelen krijg een melding dat gebruikers naam en wachtwoord niet goed is terwijl deze wel goed is. Via 50five integratie. Het betreft een shell rescharge station. Ook geprobeerd het via shell rescharge in te stellen maar dan moet ik een backend url instellen op de laadpaal maar dat kan ik nergens instellen in 50five. Kan daar alleen resetten enzo. Ik vermoed dat het niet kan in mijn geval alleen vind de informatie wel erg karig op joul. Je zou verwachten dat daar iets meer over staat.
Ik zou even rustig afwachten, al die inboekers zijjn nu druk aan het klussen om al die verschillende CPO's (zoals 50five) te koppelen. Jouw paal kan maar één endpoint hebben via OCPP. (dat kan ook een proxy zijn voor het geval je zakelijk declareert overigens. zodat je je paal kan laten communiceren met twee endpoints.) V.w.b. 50five zou me niets verbazen dat ze API koppeling met ex-shell-recharge klanten nog niet op orde hebben. Dit zou zo maar eens een andere 'ingang' kunnen zijn bij 50five (net zoals de portal inlog verschilt tussen reguliere 50five klanten en ex-shell-recharge klanten) Anders ze gewoon een mail sturen met je issues en de toevoeging dat je een ex shell-recharge klant bent.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 12:10

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Claude schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:04:
[...]

Maak s.v.p. het antwoord van Zeres op die vraag ook hier kenbaar. Ik ben nieuwsgierig naar hun reactie. En ik ben wellicht niet de enige.
Hier ook interesse in het antwoord. Heb nog niets gehoord van Zeres over het automatiseren van de koppeling met mijn peblar
Pagina: 1 ... 26 ... 33 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan