Een beetje offtopic, zou het niet vet zijn dat een stel techneuten/vakidioten zelf een inboekdienstverlener worden/oprichten? Het zou super vet zijn als dit gerealiseerd kan worden, waarbij de fee gebaseerd is op de kostprijs van het systeem/platform/arbeid en daarnaast vrije donaties mogelijk zijn van een X percentage. Ik weet niet hoe complex dit juridisch is, maar techniek moet dit te doen zijn.
De context was "Dan switch je naar een andere inboeken en claim je ze alsnog met terugwerkende kracht".Bezzerk schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:11:
[...]
Oh poe, niet bepaald mijn expertise, maar je kunt je er niets bij voorstellen?
Je stelt dat de inboeker de ERE's al heeft verkocht, dat hoeft niet het geval te zijn. Wat gebeurd er met dit openstaand saldo?
Als de inboeker de ERE's al heeft verhandeld kom je als schuldeiser op de stapel inderdaad, maakt je niet minder een schuldeiser. Kun je door bij een ander., is dat gedurende het kalenderjaar, is de vraag.
Als een inboeker gedurende het jaar failliet gaat bestaat die partij op een bepaald moment niet meer, gedurende de resterende looptijd van dat kalenderjaar mag je vast naar een nieuwe partij om het daaropvolgende saldo te verhandelen. Denk jij van niet?
Dus nee, zo werkt het niet. Simpel
Zo begreep ik het ook. Maar op welke manier koppelt zo'n ERE handelaar als je al een backend gebruikt?GM15 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:54:
[...]
Gelukkig werkt het zo niet (moet er ook niet aan denken dat een willekeurige partij vanaf het internet toegang heeft tot mijn laadpaal)
Inherent aan OCPP is dat de laadpaal een 'uitgaande' connectie opzet met een enkele backend. (het is dus niet zo dat de laadpaal staat te 'luisteren' totdat iemand of iets contact opneemt met de paal via het internet)
Er zijn (naar mijn idee) verschillende mogelijkheden maar veel is wat mij betreft nog onduidelijk. Maar bijvoorbeeld;Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:48:
[...]
Zo begreep ik het ook. Maar op welke manier koppelt zo'n ERE handelaar als je al een backend gebruikt?
- De inboeker is dezelfde partij (of werkt samen met) jouw huidige backend provider (geen issue op deze manier)
- Als je geen zakelijke declaraties doet naar je werkgever zou je van backendprovider kunnen veranderen naar die van je inboeker
- De inboeker toegang geven tot je huidige backend (API of op een andere manier)
- Via .csv uploads (geen koppeling, handmatig dus)
Ben zelf ook heel erg benieuwd hoe de verschillende partijen dit gaan aanpakken.
- je gebruikt een OCPP Proxy om zowel de backend provider als de inboeker toegang te geven tot data (https://joulo.nl/docs/ocpp-proxy)GM15 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:04:
[...]
Er zijn (naar mijn idee) verschillende mogelijkheden maar veel is wat mij betreft nog onduidelijk. Maar bijvoorbeeld;
- De inboeker is dezelfde partij (of werkt samen met) jouw huidige backend provider (geen issue op deze manier)
- Als je geen zakelijke declaraties doet naar je werkgever zou je van backendprovider kunnen veranderen naar die van je inboeker
- De inboeker toegang geven tot je huidige backend (API of op een andere manier)
- Via .csv uploads (geen koppeling, handmatig dus)
Ben zelf ook heel erg benieuwd hoe de verschillende partijen dit gaan aanpakken.
Vraag aan tweakers die een newmotion cq Shell advanced 3.0 laadpaal hebben EN eraan denken om bij inboeker lekkerladen hun ere registraties aan te vragen.
Ik zie dat we sinds kort in de http://app.lekkerladen.com deze combinatie kunnen selecteren en dat we handmatig een csv kunnen uploaden. In mijn mijn geval exporteren via 50five. Heeft iemand dat gedaan? Is dat gelukt?
In de ai bot is mij opgevallen dat de uitbetaling, dan pas eind jaar is. Klopt dat?
Maw zijn er al ervaringen?
Ik zie dat we sinds kort in de http://app.lekkerladen.com deze combinatie kunnen selecteren en dat we handmatig een csv kunnen uploaden. In mijn mijn geval exporteren via 50five. Heeft iemand dat gedaan? Is dat gelukt?
In de ai bot is mij opgevallen dat de uitbetaling, dan pas eind jaar is. Klopt dat?
Maw zijn er al ervaringen?
En indien je het niet lokaal hebt draaien, kan je een online proxy gebruiken.RandomNick schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:16:
[...]
- je gebruikt een OCPP Proxy om zowel de backend provider als de inboeker toegang te geven tot data (https://joulo.nl/docs/ocpp-proxy)
Persoonlijk wil ik controle hebben over wat een partij wel en niet kan inzien in mijn laadpaal. Ik heb dus een eigen CPO en MSP draaien op mijn homeserver. Daar is de paal mee verbonden. Ik overweeg de proxy ertussen te zetten.
Overigens zouden de inboekers gewoon OCPI moeten kunnen gebruiken gebruiken om met de MSPs te praten, dus zo moeilijk zou dat aan die kant niet moeten zijn om te koppelen.
Geen idee hoe een inboeker te werk gaat, maar ik denk dus ze eerst zelf de ere's krijgen en dan betalen ze hun opdrachtgevers uit(de persoon met de laadpaal) minus de fee.-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:14:
[...]
Dan switch je naar een andere inboeken en claim je ze alsnog met terugwerkende kracht?
Als ze na het cashen geen geld meer hebben om de opdrachtgevers te betalen lijkt mij niet dat een andere inboeker alsnog jou ere's kan verhandelen?
Ik was al best ver met website en alle tools en api koppelingen tot ik dit zag:Boost9898 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:22:
Een beetje offtopic, zou het niet vet zijn dat een stel techneuten/vakidioten zelf een inboekdienstverlener worden/oprichten? Het zou super vet zijn als dit gerealiseerd kan worden, waarbij de fee gebaseerd is op de kostprijs van het systeem/platform/arbeid en daarnaast vrije donaties mogelijk zijn van een X percentage. Ik weet niet hoe complex dit juridisch is, maar techniek moet dit te doen zijn.
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) stelt strenge eisen aan wie inboekdienstverlener mag worden. De belangrijkste voorwaarde is de drempelwaarde. Een inboekdienstverlener komt alleen in aanmerking voor een rekening in het REV indien zij aan deze drempelwaarde voldoet.
Voorwaarde
Vereiste
Volume-eis
Minimaal 2 miljoen kWh aan leveringen geaggregeerd voor alle gemachtigden op jaarbasis.
Alternatieve eis
Of beschikken over minimaal 200 machtigingen van eigenaren van laadpalen.
Bewijslast
De inboekdienstverlener moet voorafgaand aan de rekeningaanvraag aannemelijk maken dat de drempelwaarde gehaald wordt.
Ben nog even bezig met bedenken hoe en wat.....
Ik denk graag met je mee, met expertise op technisch vlak.ApC_IcE schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:38:
[...]
Ik was al best ver met website en alle tools en api koppelingen tot ik dit zag:
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) stelt strenge eisen aan wie inboekdienstverlener mag worden. De belangrijkste voorwaarde is de drempelwaarde. Een inboekdienstverlener komt alleen in aanmerking voor een rekening in het REV indien zij aan deze drempelwaarde voldoet.
Voorwaarde
Vereiste
Volume-eis
Minimaal 2 miljoen kWh aan leveringen geaggregeerd voor alle gemachtigden op jaarbasis.
Alternatieve eis
Bewijslast
De inboekdienstverlener moet voorafgaand aan de rekeningaanvraag aannemelijk maken dat de drempelwaarde gehaald wordt.
2 miljoen kWh is behoorlijk, als ik naar mezelf kijk rij ik ±35.000 km per jaar. Daarmee kom ik aan een kleine 5000 kWh/jaar, dat is slechts 0,25% van 2.000.000 kWh. Anderzijds, 200 machtigingen klinkt realistisch, helemaal als je kan garanderen dat je de inboekdienstverlener bent met de beste tarieven. Alleen de laatste zin aantonen kan een taaie worden.
Die laatste is een kwestie van een klein beetje ondernemerssprit en lef tonen: je ronselt aanmeldingen voordat je je bedrijf aanmeldt bij de NEa.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Weten we gelijk waarom de partijen zo happig zijn op inschrijvingen voordat de spelregels duidelijk zijn. Ze hebben minstens 200 machtiginen nodig om überhaupt iets te mogen.ApC_IcE schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:38:
[...]
Ik was al best ver met website en alle tools en api koppelingen tot ik dit zag:
Voorwaarde
Vereiste
Volume-eis
Alternatieve eis
Bewijslast
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Met alleen 200 machtigingen van alleen consumenten ben je een erg kleine speler. Gemiddeld ev/ plug-in rijder zit onder de 3000 kWh op jaarbasis. Minder dan 1000 ere's *200.Boost9898 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:42:
[...]
Ik denk graag met je mee, met expertise op technisch vlak.
2 miljoen kWh is behoorlijk, als ik naar mezelf kijk rij ik ±35.000 km per jaar. Daarmee kom ik aan een kleine 5000 kWh/jaar, dat is slechts 0,25% van 2.000.000 kWh. Anderzijds, 200 machtigingen klinkt realistisch, helemaal als je kan garanderen dat je de inboekdienstverlener bent met de beste tarieven. Alleen de laatste zin aantonen kan een taaie worden.
Bij een ere waarde van 50 cent per ere en commissie van 20% kom je uit op een omzet van 20.000 euro.
Ga maar uit van 10 cent, dus 4000E. Het moet toch mogelijk zijn om een platform technisch te laten draaien voor dat bedrag. De ontwikkelkosten haal je er niet uit, maar als je dit semi-publiek doet, waarbij elke deelnemer ook toegang krijgt tot de broncode, dan heb je vast wel wat tweakers die er iets aan kunnen bijdragen.
Leuk dat jullie allemaal enthousiast zijn.
En het klopt hoor @Ethirty dat daarom iedereen zoveel mogelijk klanten wilt ronselen. 200 is niet zo moeilijk hoor denk ik. Al kost het in beginsel natuurlijk wat tijd (ik doe het naast mijn werk). Tevens omdat ik zelf graag controle heb. Maar ook houden de meesten minimaal 18% aan. Dus je houdt er simpelweg niet veel aan over. Tot je boven de 5000 aansluitingen/deelnemers hebt. Tweakers is een kleine groep maat met wat reclame (kosten) kom je een eind. En het is ook leuk (maar wel even tijdrovend) om te doen. Hosting etc is het probleem niet. Die heb ik al. Qua kosten is niet zo spannend. Juridisch en avg compliance en hack of tamperproof maken wel. Daar ligt mijn expertise niet dus ben even samen met iemand aan het vogelen.
En het klopt hoor @Ethirty dat daarom iedereen zoveel mogelijk klanten wilt ronselen. 200 is niet zo moeilijk hoor denk ik. Al kost het in beginsel natuurlijk wat tijd (ik doe het naast mijn werk). Tevens omdat ik zelf graag controle heb. Maar ook houden de meesten minimaal 18% aan. Dus je houdt er simpelweg niet veel aan over. Tot je boven de 5000 aansluitingen/deelnemers hebt. Tweakers is een kleine groep maat met wat reclame (kosten) kom je een eind. En het is ook leuk (maar wel even tijdrovend) om te doen. Hosting etc is het probleem niet. Die heb ik al. Qua kosten is niet zo spannend. Juridisch en avg compliance en hack of tamperproof maken wel. Daar ligt mijn expertise niet dus ben even samen met iemand aan het vogelen.
Dat verwacht ik helemaal niet. Maar diegene die het optuigt krijgt my axe, euh stem.Batilan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:35:
[...]
En waarom verwacht je dat alle inboekdienstverleners met alle MSP's gaan interfacen? Hoewel OCPP het standaard interface is tussen de CPO's en MSP's bestaat er bij mij weten geen standaard protocol waarmee MSP's hun backoffice ontsluiten, nu is e-Flux wel één van de grotere partijen, maar ik betwijfel ten zeerste of ze zo maar de gegevens van (geselecteerde) klanten per klant aan een geselecteerde inboekdienstverleners gaan aanbieden via hun backend, dat zou een enorme wederzijdse afhankelijkheid introduceren tussen deze partijen.
Wellicht dat ze downloads die je zelf aanlevert gaan accepteren, maar rechtstreekse interfacing lijkt me onwaarschijnlijk. Tot op heden hoor ik hier vooral over het accepteren van downloads van verschillende typen laadpalen, wellicht gaan zo ook downloads van bepaalde MSP's accepteren, lijkt me interessant om eens te vernemen welke partijen dit al doen, of initiatieven hebben.
Overigens zegt hun eigen AI chat dat ze er mee bezig zijn, dus ze zullen een tender hebben uitgeschreven of zo. Voor zowel een club als e-flux als een inboekdienstverlener is het natuurlijk potentieel interessant.
[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 09-04-2026 15:15 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik vind een automagische koppeling waar ik geen omkijken naar heb meer waard dan een 10tje per jaar. Ik hou al genoeg bij en zit niet te wachten op nog meer administratie en sheets en bewijs etc.Bezzerk schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:14:
[...]
Vanwaar die voorkeur voor een automatische backend? Ben je niet van plan jaarlijks te switchen van partij?
Ik zie zo'n automatische koppeling vooral als een voordeel voor de inboekdienstverlener, voor het inzicht in het aantal te verhandelen ERE's, én hun compliance.
Als je een automatische koppeling hebt kunnen de aanbieders door het jaar heen handelen met je tussentijdse verbruik, wellicht is dat nog goed voor de marktprijs.
Ik kijk het nog een tijdje aan en ga denk ik dit eerste jaar voor handmatig. Het verbaasd mij niet als er volgend jaar partijen verdwijnen.
En het zou zo maar kunnen zijn dat er meer dan 1 partij interfaced met e-flux.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Gelukkig kan een willekeurige partij dat niet. Ik moet daar nog altijd opdracht toe geven als de eigenaar ;-)GM15 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:54:
[...]
Gelukkig werkt het zo niet (moet er ook niet aan denken dat een willekeurige partij vanaf het internet toegang heeft tot mijn laadpaal)
Inherent aan OCPP is dat de laadpaal een 'uitgaande' connectie opzet met een enkele backend. (het is dus niet zo dat de laadpaal staat te 'luisteren' totdat iemand of iets contact opneemt met de paal via het internet)
Either way, ofwel men leest de paal direct uit (na mijn toestemming), ofwel de backend leverancier dient dit voor de inboeker te faciliteren (in opdracht van mij). Gezien de nodige activiteiten, zijn zowel beheerders als inboekers hier al mee bezig. Technisch gezien is dat allemaal niet zo moeilijk.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Welke partij is dan al bezig met een koppeling met bijv. Plugsurf? Ik wil eigenlijk geen OCPP verbinding met een ERE cowboy terwijl er backend providers zijn die zich al jaren hebben bewezen.-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:20:
[...]
Gelukkig kan een willekeurige partij dat niet. Ik moet daar nog altijd opdracht toe geven als de eigenaar ;-)
Either way, ofwel men leest de paal direct uit (na mijn toestemming), ofwel de backend leverancier dient dit voor de inboeker te faciliteren (in opdracht van mij). Gezien de nodige activiteiten, zijn zowel beheerders als inboekers hier al mee bezig. Technisch gezien is dat allemaal niet zo moeilijk.
Geen flauw idee, misschien aan Plugsurf zelf vragen?Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:21:
[...]
Welke partij is dan al bezig met een koppeling met bijv. Plugsurf? Ik wil eigenlijk geen OCPP verbinding met een ERE cowboy terwijl er backend providers zijn die zich al jaren hebben bewezen.
Maar heb mijzelf aangemeld bij Zeres en reken maar dat die al met alle mogelijke beheerders contact hebben gelegd. Je zal wel moeten als je business wilt draaien.
Tegerlijktijd denk ik ook dat beheerders zich behoorlijk in de vingers gaan snijden als ze dergelijke koppelingen tbv de klant gaan weigeren. Dat zou zomaar tot gevolg kunnen hebben dat klanten weggaan ;-)
Met andere woorden, verwacht dat alle grote partijen meewerken aan dergelijke koppelingen, om zowel hun eigen klanten te behouden en eventueel nieuwe klanten binnen te halen.
Die ERE inboekers moeten gewoon via OCPI koppelen. Even uit de spec (pdf): "This module can be used by the eMSP, but can also be used by another party that provide "Smart Charging Services" (Smart Charging Service Provider (SCSP) / Aggregator / Energy Service Broker etc.) These SCSPs then depend on the CPO sending session information to them. "
Dan kunnen ze de CDRs uitlezen welke zaken bevatten als start, eind, hoeveel kWh, op welke laadpaal (elke laadpaal heeft een globaal unieke code, de EVSE ID) enz. voor elke afgesloten laadsessie.
Overigens ga ik die koppeling niet goedkeuren, omdat ze dan nog meer informatie kunnen ophalen zoals welke pas is gebruikt en hoe duur het was enz.
Ik ga dus sowieso bij een inboeker blijven die het mogelijk maakt handmatig die export te doen. Als ze het niet vertrouwen dan sturen ze maar een controleur.
Dan kunnen ze de CDRs uitlezen welke zaken bevatten als start, eind, hoeveel kWh, op welke laadpaal (elke laadpaal heeft een globaal unieke code, de EVSE ID) enz. voor elke afgesloten laadsessie.
Overigens ga ik die koppeling niet goedkeuren, omdat ze dan nog meer informatie kunnen ophalen zoals welke pas is gebruikt en hoe duur het was enz.
Ik ga dus sowieso bij een inboeker blijven die het mogelijk maakt handmatig die export te doen. Als ze het niet vertrouwen dan sturen ze maar een controleur.
[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 09-04-2026 16:38 ]
Je geeft aan, "dan kan je een online proxy gebruiken". Betekent dit dat iemand dit soort proxies draait voor algemeen gebruik?Caelorum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:38:
[...]
En indien je het niet lokaal hebt draaien, kan je een online proxy gebruiken.
Persoonlijk wil ik controle hebben over wat een partij wel en niet kan inzien in mijn laadpaal. Ik heb dus een eigen CPO en MSP draaien op mijn homeserver. Daar is de paal mee verbonden. Ik overweeg de proxy ertussen te zetten.
Overigens zouden de inboekers gewoon OCPI moeten kunnen gebruiken gebruiken om met de MSPs te praten, dus zo moeilijk zou dat aan die kant niet moeten zijn om te koppelen.
Ik zat even te kijken naar de setup, maar het is me niet helemaal duidelijk of er alleen uitgaand verkeer is vanuit je proxy naar (in mijn geval) Tap Electric en Joulo. Of dat je ook een port forwarding naar binnen aan moet zetten. In dat geval is het minder prettig, heb namelijk liever geen poorten open naar binnen. Weet jij dat?
de NEa heeft al een tijdje een lijst online staan van inboekdienstverleners die bekend zijn bij de NEa. In juli volgt een update van potentieel nieuwe inboekdienstverleners. Opvallend is dat ze vorige week de pagina hebben aangepast, maar geen nieuwe inboekdienstverleners hebben toegevoegd.
https://www.emissieautori...van-inboekdienstverleners
Wat een gemak.
De bestaande Eesee zeer eenvoudig geüpgraded/vervangen door de Easee Max.
En via Zonneplan zeer eenvoudig bij (onderaannemer) Lekkerladen een account aangemaakt en een automatische koppeling tot stand gebracht met de Easee Max. Easee laders worden in de nachtelijke uren uitgelezen.
Makkelijker gaat het niet worden.
En via Zonneplan zeer eenvoudig bij (onderaannemer) Lekkerladen een account aangemaakt en een automatische koppeling tot stand gebracht met de Easee Max. Easee laders worden in de nachtelijke uren uitgelezen.
Shit happens.
Kreeg de indruk dat via Joulo al veel automatisch kan, ook als je reeds een backoffice hebt (bijvoorbeeld via een OCPP splitter). Maar meer info kan je vast op hun website vinden.V_ger schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:37:
@Niek_ Mijn overweging is vooral dat het geheel automatisch moet kunnen. Mijn laadpaal hangt aan een e-flux backend. Dus ik wacht geduldig af tot er aanbieders zijn die daarmee kunnen interfacen.
Aangezien E-flux de laadhistorie heeft heb ik precies 0 haast. En uitbetaling is sowieso pas volgend jaar dus..ik snap al die mensen met haast gewoon niet. Alsof ze bang zijn wat te missen.
Inderdaad geen haast, heb nergens kunnen terugvinden dat die 1-5 echt een harde deadline is.
Plugchoice heeft er bijv. 1: https://plugchoice.com/en/platform/ocpp-proxysuperyupkent schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:41:
[...]
Je geeft aan, "dan kan je een online proxy gebruiken". Betekent dit dat iemand dit soort proxies draait voor algemeen gebruik?
Ik zat even te kijken naar de setup, maar het is me niet helemaal duidelijk of er alleen uitgaand verkeer is vanuit je proxy naar (in mijn geval) Tap Electric en Joulo. Of dat je ook een port forwarding naar binnen aan moet zetten. In dat geval is het minder prettig, heb namelijk liever geen poorten open naar binnen. Weet jij dat?
De ocpp proxy die je zelf host heeft AFAIK op 1 van de hosts alleen verkeer naar buiten nodig omdat het alleen data verstuurd maar dus bewust geen commando's ontvangt. Die eindigen in een no-op.
De proxy zelf zal intern voor je laadpaal wel twee kanten op moeten werken ivm het authenticatiemodel
Mocht een controle of audit nodig zijn voor het handmatig uploaden, dan snap je natuurlijk ook wie voor die kosten opdraait :-)Ik ga dus sowieso bij een inboeker blijven die het mogelijk maakt handmatig die export te doen. Als ze het niet vertrouwen dan sturen ze maar een controleur.
Een laadpaal heeft nooit een inkomende poort nodig om met de backend te communiceren.superyupkent schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:41:
[...]
Je geeft aan, "dan kan je een online proxy gebruiken". Betekent dit dat iemand dit soort proxies draait voor algemeen gebruik?
De laadpaal is de partij die de verbinding opbouwt. Als die verbinding er eenmaal is, dan gaat de communicatie wel 2 kanten op, dus de backend kan vanaf dat moment ook commando's naar de laadpaal zenden. De verbinding blijft in principe oneindig actief (het is een websocket, voor de technisch geïnteresseerden).
Een proxy is in feite 2 laadpalen, derhalve hoeft deze voor de backend(s) ook niet van buiten bereikbaar te zijn. De proxy heeft dus alleen op het lokale netwerk een poort, waar de laadpaal mee verbindt. Port forwarding is dus niet nodig als de proxy en laadpaal op hetzelfde netwerk zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 09-04-2026 20:29 ]
Ik gok zomaar op eenzelfde wijze waarop mijn thuisbatterij communiceert met Frank Energie en diezelfde batterij communiceert met de cloud app van AlphaESS en mijn laadpaal ook met Frank communiceert en tevens met de backend (50five). Het een hoeft volgens mij het andere niet uit te sluiten.Solarsparc schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:27:
[...]
Een laadpaal heeft nooit een inkomende poort nodig om met de backend te communiceren.
De laadpaal is de partij die de verbinding opbouwt. Als die verbinding er eenmaal is, dan gaat de communicatie wel 2 kanten op, dus de backend kan vanaf dat moment ook commando's naar de laadpaal zenden. De verbinding blijft in principe oneindig actief (het is een websocket, voor de technisch geïnteresseerden).
Een proxy is in feite 2 laadpalen, derhalve hoeft deze voor de backend(s) ook niet van buiten bereikbaar te zijn. De proxy heeft dus alleen op het lokale netwerk een poort, waar de laadpaal mee verbindt. Port forwarding is dus niet nodig als de proxy en laadpaal op hetzelfde netwerk zitten.
Dis controleur is vanuit de overheid. Je denkt toch niet dat die inbrekers voor die kosten op draaien?-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:36:
[...]
Mocht een controle of audit nodig zijn voor het handmatig uploaden, dan snap je natuurlijk ook wie voor die kosten opdraait :-)
Dat lijkt dus die laadbeloning te dekken middels een "auditfee".
Daar zie je maar weer hoe alle aanbieders in de kleine lettertjes allemaal verschillen toepassen. Zo maar dus naar "leuke website" of "lage commissie" kijken is onvoldoende. Gelukkig hebben we nog ruim een half jaar om een keuze te makenLaadbeloning is ook gerechtigd een auditfee in rekening te brengen in lijn met pakket wat is afgenomen door de Klant. Deze auditfee ziet toe op kosten die Laadbeloning maakt om proces conform actuele wet- en regelgeving uit te voeren.
De netto vergoeding aan de Klant wordt vastgesteld door de bruto-opbrengst te verminderen met de toepasselijke commissie en auditfee.
Om dezelfde reden dat zakelijke klanten elk jaar kosten in rekening krijgen gebracht voor een verplichte audit, zal dat bij twijfel bij particulieren exact op eenzelfde wijze gaan.Caelorum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:35:
[...]
Dis controleur is vanuit de overheid. Je denkt toch niet dat die inbrekers voor die kosten op draaien?
Oftewel, die kosten draagt de NEa niet, maar worden netjes bij jou in rekening gebracht.
Tuurlijk. Iedereen kan een audit verwachten heel simpel omdat zelfs als de paal automatisch uitgelezen wordt er meerdere manieren zijn waarop je het systeem kan gamen. Of ik nou handmatig die export upload of het automatisch gebeurd maakt echt niet uit.-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:09:
[...]
Om dezelfde reden dat zakelijke klanten elk jaar kosten in rekening krijgen gebracht voor een verplichte audit, zal dat bij twijfel bij particulieren exact op eenzelfde wijze gaan.
Oftewel, die kosten draagt de NEa niet, maar worden netjes bij jou in rekening gebracht.
De inboeker hoeft het alleen maar aannemelijk te maken. Desnoods vragen ze bij de upload een foto van het telwerk op. Als nadat ze het aannemelijk hebben gemaakt de NEa het niet vertrouwd mogen ze zelf een controleur sturen.
Gelijk aan hoe het met gas, water en elektra gaat
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 09-04-2026 21:53 ]
Maar goed ook, je water, gas en elektra weten heus wel hoeveel ze aan je geleverd hebben ;-) En hoeven jou niet te betalen.Caelorum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:52:
[...]
Gelijk aan hoe het met gas, water en elektra gaatEn nee daar betaal ik ook niet voor de meteropnemer als ze weer eens langskomen eens in de zoveel jaar.
Dat is hier wel anders natuurlijk. De bewijslast ligt hier bij jou, niet bij hen.
Maar goed, verder nutteloze discussie.
Het zou je verbazen hoe slecht ze dat kunnen meten
Daarnaast de inboeker moet mij dan wel betalen, maar wel nadat ze winst hebben gemaakt. Als er kunstmatig meer EREs komen zou het hun niet uitmaken. De overheid wel, dus de toezichthouder moet erop toezien dat het correct gebeurd en daarvoor zullen ze hoe dan ook steekproeven moeten doen. Óók bij de mensen die automatisch opsturen. Er zijn namelijk ook emulatoren voor laadpalen, of verloopstekker, of mensen die het openschroeven en het aftappen. Allemaal zaken die je ook met een automatische upload niet gaat kunnen detecteren.
Daarnaast de inboeker moet mij dan wel betalen, maar wel nadat ze winst hebben gemaakt. Als er kunstmatig meer EREs komen zou het hun niet uitmaken. De overheid wel, dus de toezichthouder moet erop toezien dat het correct gebeurd en daarvoor zullen ze hoe dan ook steekproeven moeten doen. Óók bij de mensen die automatisch opsturen. Er zijn namelijk ook emulatoren voor laadpalen, of verloopstekker, of mensen die het openschroeven en het aftappen. Allemaal zaken die je ook met een automatische upload niet gaat kunnen detecteren.
Nutteloze discussie. Lees allemaal de voorwaarden van de inboekers door. Daar staat alles in. We kunnen nu van alleen nog wat bedenken en ongetwijfeld heeft dan iedereen gelijk.
-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:17:
[...]
Maar goed ook, je water, gas en elektra weten heus wel hoeveel ze aan je geleverd hebben ;-) En hoeven jou niet te betalen.
Dat is hier wel anders natuurlijk. De bewijslast ligt hier bij jou, niet bij hen.
Maar goed, verder nutteloze discussie.
offtopic:
Dat weten ze helemaal niet. Door een kapotte watermeter heb ik ooit 6 jaar lang geen water hoeven te betalen. Na zes jaar heb ik mijzelf gemeld omdat het me opviel dat de meterstand hetzelfde was als het jaar ervoor. Volgende dag kreeg ik een nieuwe meter
Dat weten ze helemaal niet. Door een kapotte watermeter heb ik ooit 6 jaar lang geen water hoeven te betalen. Na zes jaar heb ik mijzelf gemeld omdat het me opviel dat de meterstand hetzelfde was als het jaar ervoor. Volgende dag kreeg ik een nieuwe meter
Dank, voor de volgende die zoekt. Het is redelijk eenvoudig om de Joulo OCPP-proxy op een lokale docker te draaien. Ik heb dat gedaan op de synology container manager. Daarna de juiste URL's instellen en dan werkt het goed. Inderdaad zonder portforwarding.Solarsparc schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:27:
[...]
Een laadpaal heeft nooit een inkomende poort nodig om met de backend te communiceren.
Als men dat deed zou men ook zien dat daar bij de inboekers (vaak) dingen in staan die niet mogen volgens de wet. Zoals eenzijdig wijzigen van de voorwaarde gedurende de overeenkomst. Stilzwijgend verlengen met 1 jaar voor consumenten. Verborgen kosten die niet staan vermeld in de overeenkomst etc.onzenuub schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:11:
Nutteloze discussie. Lees allemaal de voorwaarden van de inboekers door. Daar staat alles in. We kunnen nu van alleen nog wat bedenken en ongetwijfeld heeft dan iedereen gelijk.
Advies is dan ook om nog te wachten tot alle regels van de Nea bekent zijn (einde Q2) en de inboekers daar op hebben geanticipeerd.
Voor je elektra en gas betaal je wel degelijk voor de meetdienst.Caelorum schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:52:
[...]
Tuurlijk. Iedereen kan een audit verwachten heel simpel omdat zelfs als de paal automatisch uitgelezen wordt er meerdere manieren zijn waarop je het systeem kan gamen. Of ik nou handmatig die export upload of het automatisch gebeurd maakt echt niet uit.
De inboeker hoeft het alleen maar aannemelijk te maken. Desnoods vragen ze bij de upload een foto van het telwerk op. Als nadat ze het aannemelijk hebben gemaakt de NEa het niet vertrouwd mogen ze zelf een controleur sturen.
Gelijk aan hoe het met gas, water en elektra gaatEn nee daar betaal ik ook niet voor de meteropnemer als ze weer eens langskomen eens in de zoveel jaar.
De kosten voor de audit (jaarllijks is of steekproefsgewijs) voor consumenten laadpalen is nog niet bekent net als veel andere punten. Eind Q2 verwacht de Nea daar mee te komen.
Ook automatisch een mail ontvangen dat gegevens zijn ingelezen afgelopen nacht. En kan ook zien in de app dat ik al recht heb op 0,18 euro. haha.mdeiman schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:39:
Wat een gemak.
Dat is o.b.v. 1,89 kWh wat geladen is met de nieuwe paal. Was een kort testje.
Prima zo. Kan niet makkelijker.
Shit happens.
Dan krijg je maar € 0,001 per kWh. Dan zou ik toch naar een andere aanbieder gaan kijken.mdeiman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:39:
[...]
Ook automatisch een mail ontvangen dat gegevens zijn ingelezen afgelopen nacht. En kan ook zien in de app dat ik al recht heb op 0,18 cent. haha.
Ik neem aan dat hij 18 cent bedoelde, niet 0,18Sandro! schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:55:
[...]
Dan krijg je maar € 0,001 per kWh. Dan zou ik toch naar een andere aanbieder gaan kijken.
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO
Precies, nog te weinig koffie gehad. Post aangepast. SorrySteef schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:09:
[...]
Ik neem aan dat hij 18 cent bedoelde, niet 0,18
Shit happens.
Goed om te weten voor mensen met een Zaptec Go 2 die zich bij Tap hebben aangemeld: je moet voortaan je laadsessies starten/stoppen via de Tap app, dit gaat niet meer via de Zaptec app omdat ze gebruik maken van OCPP takeover.
Voor mij was dit van tevoren niet duidelijk en iets wat ik ook niet wil, ik probeer daarom al 2 weken het mandaat te annuleren maar tot nu toe tevergeefs; via mail en chat is Tap zeer slecht bereikbaar en/of schuiven ze dit voor zich uit. Goed om rekening mee te houden dus... erg jammer want voor normale laadsessies 'buiten de deur' is het een prima bedrijf.
Voor mij was dit van tevoren niet duidelijk en iets wat ik ook niet wil, ik probeer daarom al 2 weken het mandaat te annuleren maar tot nu toe tevergeefs; via mail en chat is Tap zeer slecht bereikbaar en/of schuiven ze dit voor zich uit. Goed om rekening mee te houden dus... erg jammer want voor normale laadsessies 'buiten de deur' is het een prima bedrijf.
Ja precies! Gewoon geduld hebben en wachten tot de echte uitbetalingen zijn geweest en het kaf van het koren is gescheiden bij de aanbieders. Ik snap al die haast om je nu al aan te melden echt niet. Veel partijen betalen pas over vele maanden uit, waarom nu al aanmelden terwijl je nog helemaal niet weet waar je aan toe bent?PTish schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:42:
Dat lijkt dus die laadbeloning te dekken middels een "auditfee".
[...]
Daar zie je maar weer hoe alle aanbieders in de kleine lettertjes allemaal verschillen toepassen. Zo maar dus naar "leuke website" of "lage commissie" kijken is onvoldoende. Gelukkig hebben we nog ruim een half jaar om een keuze te maken
BlizzarD schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:41:
Goed om te weten voor mensen met een Zaptec Go 2 die zich bij Tap hebben aangemeld: je moet voortaan je laadsessies starten/stoppen via de Tap app, dit gaat niet meer via de Zaptec app omdat ze gebruik maken van OCPP takeover.
offtopic:
Je kunt je Tap druppel bij Tap lader beheer invoeren als druppel waar je gratis mee kan laden. Dan worden je sessies geregistreerd en kan je 'm ook gebruiken voor normale laadsessies.
Je kunt je Tap druppel bij Tap lader beheer invoeren als druppel waar je gratis mee kan laden. Dan worden je sessies geregistreerd en kan je 'm ook gebruiken voor normale laadsessies.
hoe makkelijk het ook is, het blijft in mijn mening zonde van de investering.mdeiman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:39:
[...]
Ook automatisch een mail ontvangen dat gegevens zijn ingelezen afgelopen nacht. En kan ook zien in de app dat ik al recht heb op 0,18 euro. haha.
gisteren mijn easee home gekoppeld bij joulo, stond bij MID certified (was toch niet zo). Dit is de verwachte opbrengst:
/f/image/B9tACYM2z3WyoE4hf53ayB5k.png?f=fotoalbum_large)
investering van 850 euro (easee max) en afschrijving van de oude die het nog meer dan prima doet. marktplaats staat er al vol mee dus daar iets terugverdienen voelt ook kansloos
Opvallend dat Joulo (nog) niet op de site staat bij de geregistreerde de inboekdienstverleners. Een vermelding op deze lijst ook nog niet heel veel waard te zijn, maar aangezien ze al meerdere maanden bezig zijn zou je verwachten dat ze er al wel bij staan.Oid schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:29:
[...]
hoe makkelijk het ook is, het blijft in mijn mening zonde van de investering.
gisteren mijn easee home gekoppeld bij joulo, stond bij MID certified (was toch niet zo). Dit is de verwachte opbrengst:
[Afbeelding]
investering van 850 euro (easee max) en afschrijving van de oude die het nog meer dan prima doet. marktplaats staat er al vol mee dus daar iets terugverdienen voelt ook kansloos
[ Voor 10% gewijzigd door SuperUser op 10-04-2026 13:41 ]
Ja, meetverantwoordelijke, maar dat is daar strikt gescheiden en wordt ook nog eens gespreid betaald. Ik betaal niet voor het bezoek van de werknemer van het meetbedrijf. Of ze nou wel of niet komen, zelf de meterstanden doorgeef of het uitgelezen wordt, ik betaal er even veel voor.BartjeBoos schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:35:
[...]
Voor je elektra en gas betaal je wel degelijk voor de meetdienst.
De kosten voor de audit (jaarllijks is of steekproefsgewijs) voor consumenten laadpalen is nog niet bekent net als veel andere punten. Eind Q2 verwacht de Nea daar mee te komen.
Hier werd gesuggereerd dat ik dan maar extra moet gaan betalen, maar ik betwijfel heel erg sterk of dat zo gaat zijn gezien de vele andere manieren waarop je kan frauderen en waar ook controle op moet komen.
Daarnaast vraag ik me af of controle op fraude wel een verantwoordelijkheid van de inboeker is of de NEa. Ik denk die laatste want de inboeker heeft er geen baat bij het goed te doen, behalve dan om de licentie te behouden, maar de NEa gaat achter dat laatste nooit komen als ze zelf geen steekproeven doen.
Ik ben er blij mee, daar gaat het om. Ik heb hier ook gewoon lol aan. We gaan het meemaken of het achteraf wel of niet rendabel is. Maar boeit mij eigenlijk weinig. Ik vind dit wel geinig. Is ook wat waard.Oid schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:29:
[...]
hoe makkelijk het ook is, het blijft in mijn mening zonde van de investering.
[Afbeelding]
Zekerheden in het leven zijn er weinig. Behalve belasting betalen en doodgaan dan.
De paal is ook geschikt voor V2H en V2G. Daar wil ik mee aan de slag zodra het enigszins kan. De auto is er al klaar voor.
Shit happens.
Heb je die upgrade zelf gedaan of heb je dat laten ( moeten ) doen? Ik heb ook nog een Easee Lite en kan daarom nog geen gebruik van ERE's maken maar wil dat uiteraard wel.bokkow schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:48:
[...]
Hier ben ik gegaan van Easee Lite naar Easee Max, dat is letterlijk een drop-in replacement dus dat is ook wat waard.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Is gemakkelijk zelf te doen. Laadpaal verwijderen uit de app.mkleinman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:59:
[...]
Heb je die upgrade zelf gedaan of heb je dat laten ( moeten ) doen? Ik heb ook nog een Easee Lite en kan daarom nog geen gebruik van ERE's maken maar wil dat uiteraard wel.
De cover eraf halen en daarna kun je het binnenwerk naar boven klikken.
Die van de max klik je naar beneden en cover erop
Vergeef alleen niet de automaat even naar beneden te zetten in de meterkast.
Back plate kun je volgens mij laten zitten.
Ik ga wel alles vervangrn. Maar ik wacht eerst even tot de EV er is voordat ik een nieuwe lader aanschaf
Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.