• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:16

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

bvandewetering schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:19:
[...]

De regeling is door de Eerste Kamer geaccepteerd. Ik zou dus zeggen: direct aanmelden.

[...]
AA42 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:14:
[...]

Er is geen enkele reden tot haast behalve gezien vanuit de aanbieders om je binnen te vissen als klant....
Haha dit bedoel ik dus :) maar ik kan retro actief nog uploaden dus zie niet in waarom ik snel snel snel moet aanmelden. Zoals aangegeven heb al een MID laadpaal

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als je nu inschrijft, kun je volgend jaar wel eerder overstappen?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34
mitsumark schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:21:
Als je nu inschrijft, kun je volgend jaar wel eerder overstappen?
De inschrijving gaat per kalenderjaar.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-04 20:17
mdeiman schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:50:
[...]

Geen haast, behalve als je nog geen MID geschikte paal hebt toch?
Die van mij is nu niet geschikt, maar 1 mei wel. Ik kan neem ik aan niet de gegevens in CSV van 1 januari tot 1 mei aanleveren lijkt me.
Inderdaad dat klopt maar ik heb gelukkig sinds januari al een MID gecertificeerde lader. Nu je gehaast aanmelden is echter helemaal niet nodig, alle laadsessies kunnen gewoon alsnog uit je lader worden gehaald.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-04 20:17
bvandewetering schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:19:
[...]

De regeling is door de Eerste Kamer geaccepteerd. Ik zou dus zeggen: direct aanmelden.
En waarom dan?

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

AA42 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:54:
[...]

Inderdaad dat klopt maar ik heb gelukkig sinds januari al een MID gecertificeerde lader. Nu je gehaast aanmelden is echter helemaal niet nodig, alle laadsessies kunnen gewoon alsnog uit je lader worden gehaald.
Jup zo sta ik er ook in. Deze laadpaal hangt er al erg lang en met ocpp komen gewoon de laadsessies er uit dus dat zou geen probleem moeten zijn .

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 26-04 17:05
Koen Hendriks schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:02:
Pfoe ik heb flink lopen terug lezen maar dit blijft even lastig zeg. Wat een data en uitzoek werk met alle partijen.

Mijn situatie is als volgt; volledig particulier met een Eve Single Pro-line en we laden eigenlijk alleen prive. Tot nu toe dit jaar 1.909 kWh geladen.

Ik probeer nu uit te zoeken wat voor mij het handigst is. Als ik het goed begrijp zit ik altijd minimaal een jaar aan een partij vast en moet er soms ook een vast bedrag betaald worden naast de abbo kosten.

De wet is nu een stap verder in de eerste Kamer maar er is nog veel onbekend... Ik denk dat wachten nog het het beste is voor nu.
De wet is aangenomen op 31 maart. Het register voor verhandeling van de ERE certificaten is nog niet gereed aldus NEa dus in die zin nog tijd zat. Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. Al scheelt dit natuurlijk maar enkele tientjes als particulier.

Overigens zit je niet bij alle inboekdienstverleners meteen vast aan een jaar of meerdere jaren! Er bestaan ook aanbieders met variabele contracten

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:48
neek schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:28:
[...]
[...]Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. [..]
Dit is niet waar toch? Dit is een ANWB fabel? Of is dit nu wel definitief?

*sowieso

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik loop wellicht tegen een issue aan:

Peblar Home plus met MID meter, maar (nog) niet gekoppeld aan extern systeem. Autorisatie via cheap amazon druppels. Ik heb mij aangemeld bij Den Hartog maar die accepteren voor zover ik kan zien geen handmatige invoer.

Ik heb wel een account bij eFlux, maar de kaart wordt hoofdzakelijk door mijn vader voor de openbare laadpalen gbruikt. Mijn broer woont bij me in en autoriseert op de Peblar met een eigen eFlux account en kaart, maar puur lokaal.

Als ik alsnog via eFlux moet gaan koppelen bij Den Hartog, loop ik waarschijnlijk tegen twee problemen aan:
* Koppeling met maximaal 1 eFlux account
* Hoe worden de lokaal geautoriseerde laadsessies verrekend.

Als er maar 1 eFlux account gekoppeld mag worden, moet ik waarschijnlijk twee nieuwe druppels aanschaffen en die koppelen aan mijn account.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@TweakersOnly je hebt dus geen paal gekoppeld aan E-flux? Dat kost 6,67 per maand per paal. Ik heb zelf een van mijn palen via E-flux lopen maar ik zou me nu wel bedenken voor ik voor E-flux zou kiezen: TAP is gratis.

Maar E-Flux: het is mij onduidelijk waarom je denkt 2 accounts nodig te hebben? Het laden met een laadpas en de CPO services van E-Flux kan je los afnemen. Je kan prima zelf CPO services afnemen via E-flux met je eigen account terwijl je broer zijn eigen account heeft. Alleen accounts met laadpunten hebben iets te maken met ERE certificaten. Het account van je broer dus niet.

In de E-flux portal kan je verder gewoon de E-flux laadpas van je broer aanmelden voor gratis opladen. Je ziet dan wel de sessies, maar de verrekening blijft op 0 euro staan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
bvandewetering schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:40:
[...]
De software van Zonneplan accepteerd (nog) geen externe (niet door Zonneplan geleverde) laders.
Bezzerk schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:53:
[...]
Toen ik contact met ze had was het idee dat ze alles onder eigen beheer/merk willen doen. Alleen maar eigen hardware.
Hier halen we volgens mij wel twee dingen door elkaar. Het klopt dat je externe (geen Zonneplan merk) laadpalen niet in hun app kunt sturen en inzien, maar dat staat los van ERE. Hun energiecontract betaalt wel ERE's uit, via Lekkerladen (maar dan iets betere fee).

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

[...]

Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. Al scheelt dit natuurlijk maar enkele tientjes als particulier.

[...]
Heb je hier een bron van? Dit is ook weer zon onderdeel waar ik steeds weer iets anders of lees.

Zou bij mij al om bijna 200 euro gaan als ik de prijzen goed begrijp.

[ Voor 8% gewijzigd door Koen Hendriks op 07-04-2026 10:28 ]

• bvandewetering
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 26-04 13:34
[/quote]Hier halen we volgens mij wel twee dingen door elkaar. Het klopt dat je externe (geen Zonneplan merk) laadpalen niet in hun app kunt sturen en inzien, maar dat staat los van ERE. Hun energiecontract betaalt wel ERE's uit, via Lekkerladen (maar dan iets betere fee).[quote]

Deze twee zaken zijn m.i. wel degelijk gekoppeld als je tenminste via Zonneplan en LekkerLaden aan de ERE-bonus wilt komen.

Een externe lader wordt (nog) niet door Zonneplan uitgelezen en via de Zonneplan app aangestuurd. LekkerLaden accepteerd nu nog een handmatige invoer maar dat is echt maar tijdelijk. Ze gaan vast en zeker over op alleen een geautonatiseerde invoer van laadgegevens. Daarvoor zal er dan toch echt een koppeling moeten zijn tussen een laadpaal van een niet Zonneplan-merk en LekkerLaden. Hoe kan Zonneplan anders via hun energierekening de ERE-bonus uitbetalen.

Ik heb inmiddels aan Zonneplan de concrete vraag gesteld hoe deze koppeling voor mijn Alfen lader tot stand wordt gebracht.

[ Voor 16% gewijzigd door bvandewetering op 07-04-2026 10:42 ]

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:07
[...]
De wet is aangenomen op 31 maart. Het register voor verhandeling van de ERE certificaten is nog niet gereed aldus NEa dus in die zin nog tijd zat.
Het register voor HBE's moet vervangen worden door een register voor ERE's.
Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. Al scheelt dit natuurlijk maar enkele tientjes als particulier.
Dat is een fabel.
Overigens zit je niet bij alle inboekdienstverleners meteen vast aan een jaar of meerdere jaren! Er bestaan ook aanbieders met variabele contracten
Bezzerk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Het mandaat dat je een inboekdienstverlener geeft geldt per kalenderjaar (zoals het nu beschreven staat bij de NEa).

Of je nu kiest voor een partij die uitbetaald per kwartaal of per jaar, het mandaat zal dus per kalenderjaar zijn.
Met variabele contracten bedoel je jaarcontracten?
Als je een contract aangaat voor meerdere jaren, geef je je mandaat voor meerdere kalenderjaren.

• bvandewetering
Koen Hendriks schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:27:
[...]

Heb je hier een bron van? Dit is ook weer zon onderdeel waar ik steeds weer iets anders of lees.

Kort antwoord: er is géén officiële bron (NEa, Rijksoverheid of wetstekst) die zegt dat aanmelding na 1 mei betekent dat je géén terugwerkende kracht meer krijgt.
De datum “vóór mei aanmelden” komt voor zover ik weet uitsluitend voor in communicatie van commerciële inboekdienstverleners en de ANWB, maar niet in de wet of bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

Met andere woorden: de wettelijke regeling noemt géén deadline van 1 mei — maar sommige dienstverleners hanteren die datum uit praktisch overwegingen.

Met andere woorden: dus toch maar snel aanmelden ;)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:31
Ik heb zelf CitrineOS draaien, dus mijn eigen CPO met OCCP waar ik de paal mee kan aansturen en dus ook laadsessies eruit kan trekken.

Is er al duidelijk welke partijen echt van plan zijn om handmatig insturen te faciliteren? (Is de tabel uit de startpost bijv. up to date met de laatste ontwikkelingen?)

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 07-04-2026 11:43 ]

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-04 22:13
Hebben jullie al wel/niet een uitnodiging van lekkerladen gekregen om je historie naar hen te uploaden?

Achtergrond van mijn vraag:
Heb mij ingeschreven bij Lekkerladen en ook paar emails van ze gehad, de laatste is een paar weken geleden. Een vriend van mij die daar ook is ingeschreven kreeg afgelopen vrijdag de uitnodiging om een stap verder te 'kunnen' en een account op te zetten en zijn laad historie via upload van CSV de delen.

Ik heb dit zelf niet gehad..geen noodzaak om ongeduldig te zijn maar nieuwsgierig blijf ik natuurlijk wel :-)
Benieuwd of ze het het versturen van deze upload uitnodiging in batches doen dus.

• bvandewetering
Caelorum schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
Ik heb zelf CitrineOS draaien, dus mijn eigen CPO met OCCP waar ik de paal mee kan aansturen en dus ook laadsessies eruit kan trekken.

Is er al duidelijk welke partijen echt van plan zijn om handmatig insturen te faciliteren? (Is de tabel uit de startpost bijv. up to date met de laatste ontwikkelingen?)
Als ik de reacties van LekkerLaden op mijn vragen zou doortrekken naar andere aanbieders is handmatig uploaden van laadsessies (met een csv- bestand) slechts een zeer tijdelijke oplossing. Een tweetal citaten:

"Het is voor ons wel noodzakelijk om één of andere manier inzage te hebben in de laadsessies."
en
"Dus uploaden van de files is op korte termijn de go to."

LekkerLaden opperde een oplossing middels een proxy flow waarmee ze contact zouden kunnen maken met het interne netwerk waarop de lader toegankelijk is (in mijn geval via wifi).

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Caelorum schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:

Je zou ook nog met een OCPP proxy kunnen werken, maar heb er zelf geen ervaring mee.

https://github.com/ocpp-balanz/ocpp-2w-proxy

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:36
@Koen Hendriks Als OCPP proxy wordt vaak PlugChoice genoemd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-04 20:18
GadgetKoen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:09:
Hebben jullie al wel/niet een uitnodiging van lekkerladen gekregen om je historie naar hen te uploaden?

Achtergrond van mijn vraag:
Heb mij ingeschreven bij Lekkerladen en ook paar emails van ze gehad, de laatste is een paar weken geleden. Een vriend van mij die daar ook is ingeschreven kreeg afgelopen vrijdag de uitnodiging om een stap verder te 'kunnen' en een account op te zetten en zijn laad historie via upload van CSV de delen.

Ik heb dit zelf niet gehad..geen noodzaak om ongeduldig te zijn maar nieuwsgierig blijf ik natuurlijk wel :-)
Benieuwd of ze het het versturen van deze upload uitnodiging in batches doen dus.
Afgelopen weekend heb ik de laadhistorie van het afgelopen eerste kwartaal uit mijn alfen Eve pro als CSV bestand naar hen toegestuurd nadat ik daar van hen een uitnodiging voor gekregen had. Ik heb bericht terug gehad dat e.e.a. door hen goed verwerkt was en daarbij ook nog een “geschatte” opbrengst.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:35
DonJunior schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:49:
[...]

Nee dat is niet waar. Je kunt het hele jaar inboeken met terugwerkende kracht tot 1 januari. Zolang je het maar in hetzelfde kalenderjaar doet. Waar komt dit nu weer vandaan?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:39
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[...]

Nee dat is niet waar. Je kunt het hele jaar inboeken met terugwerkende kracht tot 1 januari. Zolang je het maar in hetzelfde kalenderjaar doet. Waar komt dit nu weer vandaan?
Zelfs dat niet 🤓 over 2026 kun je tot en met Q1 van 2027 nog een inboeker kiezen. Waarschijnlijk gaat niemand zo lang wachten maar goed 😁. Die fabel kwam van ANWB, toch?

M3P - M3LR - 6320Wp

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[...]

Staat notabene in de quote :+ Komt bij de ANWB vandaan. Die hadden dat op hun website gezet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• neek
Koen Hendriks schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:27:
[...]

DonJunior schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:49:
[...]

Jullie hebben gelijk, ik heb hier een blogje over geschreven en meende toch echt dat ik dit op een 'officiële website' (eerstekamer.nl/NEA.nl) had gelezen echter kan ik dit nu nergens meer vinden.. Wellicht is het dan toch de ANWB fabel. Of mogelijk te verwarren met de HBE's welke omgezet worden naar ERE. Deze deadline ligt wel op 1 Mei namelijk.
Bezzerk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:35:
[...]

Het register voor HBE's moet vervangen worden door een register voor ERE's.

Met variabele contracten bedoel je jaarcontracten?
Als je een contract aangaat voor meerdere jaren, geef je je mandaat voor meerdere kalenderjaren.
Het register moet vernieuwd worden.
Variabel zou in deze idd 1 jaar zijn (in hoeverre je dit variabel noemt haha).

[ Voor 7% gewijzigd door neek op 07-04-2026 13:46 ]

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:19
bvandewetering schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:41:
[...]

Kort antwoord: er is géén officiële bron (NEa, Rijksoverheid of wetstekst) die zegt dat aanmelding na 1 mei betekent dat je géén terugwerkende kracht meer krijgt.
De datum “vóór mei aanmelden” komt voor zover ik weet uitsluitend voor in communicatie van commerciële inboekdienstverleners en de ANWB, maar niet in de wet of bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

Met andere woorden: de wettelijke regeling noemt géén deadline van 1 mei — maar sommige dienstverleners hanteren die datum uit praktisch overwegingen.

Met andere woorden: dus toch maar snel aanmelden ;)
De Nea heeft nog niet eens zijn registeren open gezet om de "ere's" überhaupt te kunnen aanmelden.
De planning daarvoor staat wel in Q2. Ook gaat de Nea nog kijken of de inboekers hun administratie e.d. op orde hebben.

• BartjeBoos
neek schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:34:

Variabel zou in deze idd 1 jaar zijn *in hoeverre je dit variabel noemt haha).
De wet schrijft voor dat een overeenkomst voor bepaalde tijd met de consument na de looptijd per maand moet kunnen worden opgezegd

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 21:18

GieltjE

Niks te zien...

Met betrekking tot de integratie, bij Zeres kun je je laadpaal invullen aan de hand van merk + model + Laadpaal ID (OCPP-ID of serienummer).

Kunnen ze hem dan automatisch uitlezen via mijn huidige gekoppelde OCPP leverancier (b.v. monta), of hoe gaat dit in zijn werk?

- Edit -

Krijg via de helpdesk door dat dit werkt, over een paar weken volgt er een (nieuws)bericht over het verbinden van de laadpalen.

[ Voor 20% gewijzigd door GieltjE op 07-04-2026 14:07 ]

Hell / 0

• neek
BartjeBoos schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:41:
[...]

De Nea heeft nog niet eens zijn registeren open gezet om de "ere's" überhaupt te kunnen aanmelden.
De planning daarvoor staat wel in Q2. Ook gaat de Nea nog kijken of de inboekers hun administratie e.d. op orde hebben.
Klopt inderdaad! Denk dat de komende maand/2 maanden veel duidelijk gaat worden!
BartjeBoos schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:46:
[...]

De wet schrijft voor dat een overeenkomst voor bepaalde tijd met de consument na de looptijd per maand moet kunnen worden opgezegd
Terwijl de NEa dat dan weer tegenspreekt met:
- u sluit het contract af voor minimaal één heel kalenderjaar;
- overstappen tijden het jaar kan niet, het contract loopt dus altijd tot en met 31 december.

• BartjeBoos
neek schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:04:
[...]

Klopt inderdaad! Denk dat de komende maand/2 maanden veel duidelijk gaat worden!

[...]

Terwijl de NEa dat dan weer tegenspreekt met:
- u sluit het contract af voor minimaal één heel kalenderjaar;
- overstappen tijden het jaar kan niet, het contract loopt dus altijd tot en met 31 december.
De consument heeft geen overeenkomst met de Nea maar met de inboeker. Mijn "vermoeden" is dat dit meer iets is uit het verleden. Voor HBE's kwamen alleen ondernemingen voor in aanmerking. We zien dit wel als alles definitief is ...

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:13

Steef

GoT's Most Eaten

Steef schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:02:
Van verschillende inboekers krijg ik te horen dat een CoC (Certificate of Conformance) voor de energie meter nodig is om e.a. in te boeken, om aan te tonen dat de meter voldoet aan de EU norm.

Bij peblar zie ik dat dit gewoon op de website staat, bij Cooblue (zelfde Prodrive paal) kan ik dit niet vinden. Hebben andere Coolblue gebruikers dit wel kunnen vinden?

Het mailadres van mijn installatie contact bij Coolblue doet het al niet meer :+
Navraag bij Coolblue / Hoppenbrouwers levert nog niet direct een bevredigend antwoord, ze zijn aan het bekijken hoe ze dit kunnen beantwoorden. Fingers crossed!

Hoppenbrouwers nam wel direct op - fijn! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Steef op 07-04-2026 14:41 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-04 08:42
Steef schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:40:
[...]

Navraag bij Coolblue / Hoppenbrouwers levert nog niet direct een bevredigend antwoord, ze zijn aan het bekijken hoe ze dit kunnen beantwoorden. Fingers crossed!

Hoppenbrouwers nam wel direct op - fijn! :)
Volgens mij is een Certificate of Conformance van de MID meter voldoende. Dus als je hem openschroeft, kijkt welke MID meter erin zit, en daarvan de CoC opzoekt, ben je er ook, toch?

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• GadgetKoen
Geeh27 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:43:
[...]

Afgelopen weekend heb ik de laadhistorie van het afgelopen eerste kwartaal uit mijn alfen Eve pro als CSV bestand naar hen toegestuurd nadat ik daar van hen een uitnodiging voor gekregen had. Ik heb bericht terug gehad dat e.e.a. door hen goed verwerkt was en daarbij ook nog een “geschatte” opbrengst.
Heb ze even benaderd en kreeg snel een leuk en persoonlijk berichtje terug. Sturen de uitnodiging in batches uit..Tegelijk wel meteen de link gekregen dus CSV kunnen uploaden :-) Meteen Q1 van mijn ENECO laadpaal maar eens geupload..

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

sjoerd-p schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:44:
[...]

Volgens mij is een Certificate of Conformance van de MID meter voldoende. Dus als je hem openschroeft, kijkt welke MID meter erin zit, en daarvan de CoC opzoekt, ben je er ook, toch?
Even afwachten waar Hoppenbrouwers mee komt. Ik zou zeggen dat je gelijk hebt, maar de DoC bij Peblar lijkt de hele paal te beslaan - niet alleen de meter.

Kan zijn dat ik te moeilijk doe - even kijken waar het strand. Ik kan slecht terug vinden wat ze nu echt nodig hebben als bewijs. Zeres stelt dat ze een conformity statement nodig hebben.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16
Steef schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:02:
[...]

Even afwachten waar Hoppenbrouwers mee komt. Ik zou zeggen dat je gelijk hebt, maar de DoC bij Peblar lijkt de hele paal te beslaan - niet alleen de meter.

Kan zijn dat ik te moeilijk doe - even kijken waar het strand. Ik kan slecht terug vinden wat ze nu echt nodig hebben als bewijs. Zeres stelt dat ze een conformity statement nodig hebben.
Klopt, de MID componenten zitten op de pcb.
Peblar certificaten kun je via deze link vinden, ook voor white label.
https://peblar.com/downloads#metering-tec
Volgens de faq heb je een paar documenten nodig :
https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates

[ Voor 7% gewijzigd door wickydude op 07-04-2026 16:16 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• sjoerd-p
Steef schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:02:
[...]

Bij de Peblar wordt volgens mij geen gebruik gemaakt van een losse MID meter, dus dan moet de hele paal gecertificeerd zijn. In mijn laadpaal zit een losse MID meter, dus misschien dat ik daarom wel weg kom met een certificaat van alleen de Inepro PRO380-MOD MID meter. De tijd gaat het leren. Ik heb me ook aangemeld bij Zeres.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GadgetKoen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:08:
[...]

Heb ze even benaderd en kreeg snel een leuk en persoonlijk berichtje terug. Sturen de uitnodiging in batches uit..Tegelijk wel meteen de link gekregen dus CSV kunnen uploaden :-) Meteen Q1 van mijn ENECO laadpaal maar eens geupload..
Is er één specifiek uploadformaat of mag je zelf iets frutselen?

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-04 21:23

Boost9898

Software developer

Zojuist heb ik bij Lekkerladen een export vanuit m'n Tesla Wall Connector Gen 3 MID geupload, maar hoe kunnen ze verifiëren dat het ok legitieme laadsessies gaat? Het lijkt gewoon een domme platte csv te zijn zonder iets van hashes, tokens, timestamps of wat dan ook.

Ik heb bewust nog geen machtiging ondertekend omdat ik heel benieuwd ben of er een soort prijzenoorlog gaat ontstaan als aan het eind van het jaar, waarbij inboekdienstverleners onderling gaan opbieden per ERE om maar zo veel mogelijk 'klanten' binnen te halen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2o99LQc.png

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:31
Hoor hier vooral lekkerladen, is dat de go to ere handelaar op dit moment ?

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 23:08

mdeiman

Projet 45

Rokz schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:35:
Dat weet ik niet, maar Zonneplan doet er ook zaken mee. Zeg niet alles, maar wel iets.

Shit happens.

• Pr088
Go to niet. Het is wel een aanbieder met goede automatische koppelingen met veel laadpaalmerken. Relatief wel iets duurder in de fee dan concurrenten, 25%

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bokkow
😂😅 kan dit type vragen niet opgenomen worden in de topic waarschuwing?

M3P - M3LR - 6320Wp

• Rokz
bokkow schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:57:
[...]

😂😅 kan dit type vragen niet opgenomen worden in de topic waarschuwing?
Kunnen we vast doen, gelukkig boven jou wel een fijne reactie gekregen. Dank daarvoor! :)

Ik las vooral lekkerladen, en vroeg me af hoe daar tegen aan gekeken wordt, geen gekke vraag toch? :+

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Als je even terugleest zie je een Poll . En Lekker laden versus bijvoorbeeld Zeres is al veel beschreven hier .

• Caelorum
Boost9898 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:31:
Zojuist heb ik bij Lekkerladen een export vanuit m'n Tesla Wall Connector Gen 3 MID geupload, maar hoe kunnen ze verifiëren dat het ok legitieme laadsessies gaat? Het lijkt gewoon een domme platte csv te zijn zonder iets van hashes, tokens, timestamps of wat dan ook.

Ik heb bewust nog geen machtiging ondertekend omdat ik heel benieuwd ben of er een soort prijzenoorlog gaat ontstaan als aan het eind van het jaar, waarbij inboekdienstverleners onderling gaan opbieden per ERE om maar zo veel mogelijk 'klanten' binnen te halen.

[Afbeelding]
Niet. Ze moeten zelf checken of het aannemelijk is. Verder is het aan controleurs om af en toe steekproeven te doen bij de laadpalen. Schroef hem maar open, laat de midmeter maar zien en of die overeenkomt met wat er in de rapporten staan.

Overigens is dat nog steeds niet waterdicht, want je kan gewoon een verloopkabel naar schuko regelen als je wil en er een bitcoin miner aanhangen oid.

Ik heb zelf overigens maar eens een ACE service installer sessie export geupload bij ze. Die moet alleen door een medewerker met de hand gecontroleerd worden. Als ze een ander format willen kan ik dat ook wel regelen. Die sessie export is alleen de enige die ik zo even kan uitdraaien uit de paal (met alle data vanaf halverwege 2024).

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 07-04-2026 21:21 ]

• bokkow
Rokz schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:02:
[...]

Kunnen we vast doen, gelukkig boven jou wel een fijne reactie gekregen. Dank daarvoor! :)

Ik las vooral lekkerladen, en vroeg me af hoe daar tegen aan gekeken wordt, geen gekke vraag toch? :+
Nou ja vooral een luie vraag die iedere pagina terugkomt.

Dus je kunt zeggen dat mijn reactie geen fijne reactie is maar voor mensen die wel actief deelnemen en op zn minst nog terug lezen is het behoorlijk irritant dat er iedere dag wel iemand door de draaideur even de vraag naar de bekende weg naar binnen roept om vervolgens weer weg te gaan.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Rokz
bokkow schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:30:
[...]

Nou ja vooral een luie vraag die iedere pagina terugkomt.

Dus je kunt zeggen dat mijn reactie geen fijne reactie is maar voor mensen die wel actief deelnemen en op zn minst nog terug lezen is het behoorlijk irritant dat er iedere dag wel iemand door de draaideur even de vraag naar de bekende weg naar binnen roept om vervolgens weer weg te gaan.
Ook die kan ik wel begrijpen, dus excuus als die zo overkwam was niet de bedoeling.

Had paar pagina’s terug gelezen, en viel me op dat alleen lekkerladen werd benoemd. Als ik iets verder terug had gelezen had ik vast ook andere aanbieders gezien!

Deze draaideur forum poster zou t niet nogmaals vragen O+

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
Nondeju. Vorig jaar nog een nieuwe laadpaal laten installeren. Zou het snel uitkunnen met een nieuwe laadpaal? :/ (15k km per jaar)

• bokkow
WouterL schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:10:
Nondeju. Vorig jaar nog een nieuwe laadpaal laten installeren. Zou het snel uitkunnen met een nieuwe laadpaal? :/ (15k km per jaar)
_O-

M3P - M3LR - 6320Wp

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:10
Ik heb mij enige tijd geleden aangemeld bij ere registratie. Foto’s van mijzelf geinstallende Alfen single line 1 fase laadpaal genomen incl. serienummer en afgelopen weekend de laadgeschiedenis van Q1 geüpload en ik dacht zo’n 800 eres certificaten en 81€ zou ik retourkrijgen. Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Pr088
WouterL schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:10:
Zoek even in het topic en pak een rekenmachine. Vergoeding zijn nog niet bekend maar liggen waarschijnlijk rond de 10 cent per kWh.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:15

HaTe

haat niet

Ik heb de registratie bij den hartog afgerond en alles is geaccepteerd met mijn SmartEVSE. Ik moet alleen nog de laadsessies aanleveren, maar die heb ik niet zo 123. Ik kan alles eventueel via Influxdb wel achterhalen, maar dan moet ik een goede query maken en dit in een csv zetten. Ik heb ook al EVCC geïnstalleerd, maar deze houd volgens mij ook geen begin en eindstand bij van de kWh meter, maar dit helpt me wel in de toekomst.
Heedt iemand al een influxdb query gemaakt om laadsessies in een csv te krijgen voor wen SmartEVSE?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• GadgetKoen
Boost9898 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:31:

[Afbeelding]
Herkenbaar, het aftekenen wacht ik ook nog even mee.. laat ze eerst maar eens zien dat ze de platte CSV kunnen converteren naar zinnige informatie :-)

De CSV bevat:
Laadpunt;Naam;Adres;Tags;Laadpas;Start laadsessie (CET);Eind laadsessie (CET);Volume in kWh;Bedrag

Lijkt mij genoeg.. frauderen kan altijd maar als dit rechtstreeks bij je provider/MID gecertificeerde meter komt zou het goed moeten zijn toch ?

• sjoerd-p
HaTe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:51:
Ik heb de registratie bij den hartog afgerond en alles is geaccepteerd met mijn SmartEVSE. Ik moet alleen nog de laadsessies aanleveren, maar die heb ik niet zo 123. Ik kan alles eventueel via Influxdb wel achterhalen, maar dan moet ik een goede query maken en dit in een csv zetten. Ik heb ook al EVCC geïnstalleerd, maar deze houd volgens mij ook geen begin en eindstand bij van de kWh meter, maar dit helpt me wel in de toekomst.
Heedt iemand al een influxdb query gemaakt om laadsessies in een csv te krijgen voor wen SmartEVSE?
Ik heb me met de SmartEVSE aangemeld bij Zeres en voor de zekerheid ook een gratis OCPP koppeling met Tap Electric gemaakt, zodat ik daar ook alle laadsessies kan downloaden als ze naast de MID meter foto's met begin- en eindstand ook alle losse sessies willen hebben om te controleren dat het aansluit. Daarnaast zijn die grote laadsessies ook nog te zien op mijn energierekening. Dus steekproefsgewijs kan ik laten zien dat ik die dag ook mega veel stroom heb verbruikt (meer dan de zonnepanelen normaal zouden opleveren).

Voordeel van Tap Electric is dat er incidenteel ook door gasten met een leaseauto geladen kan worden bij ons thuis. Dan krijgt Tap daar een vergoeding voor en ik de door mij ingestelde stroomprijs. Maar verder is de OCPP koppeling gratis. Dus een mooie backup optie om de laadsessies te kunnen exporteren als dat nodig is.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-04 18:46

lasharor

7 december 2004

HaTe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:51:
Ik was eigenlijk van plan om Teslamate te gebruiken om een export te maken. Als ik weet wat de MID meter nu aangeeft kan ik toch gewoon terugrekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDIxG9DZEYd7lPQ4r_-F4yClDaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JJtBmZkSmQoPRJygFfqkz6wn.png?f=fotoalbum_large

Mij nog niet helemaal duidelijk welke informatie je specifiek nodig hebt. Maar, hier kan ik dus begin/einde laadsessie en aantal kWh uithalen. Als ik dat laatste dan ook nog aftrek van het de staat van de MID meter dan zou ik uiteindelijk ergens bij 0 uit moeten komen.

Maar goed, ik heb begin dit jaar een nieuwe MID meter aangesloten om voorbereid te zijn op deze ERE certificaten. Dus wellicht dat ze ook al blij zijn met een foto + een factuur van aanschaf van de meter. Met deze gegevens erbij is het dan wel een plausibel verhaal denk ik.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:46
lasharor schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:37:
[...]

Ik was eigenlijk van plan om Teslamate te gebruiken om een export te maken. Als ik weet wat de MID meter nu aangeeft kan ik toch gewoon terugrekenen?

[Afbeelding]

Mij nog niet helemaal duidelijk welke informatie je specifiek nodig hebt. Maar, hier kan ik dus begin/einde laadsessie en aantal kWh uithalen. Als ik dat laatste dan ook nog aftrek van het de staat van de MID meter dan zou ik uiteindelijk ergens bij 0 uit moeten komen.

Maar goed, ik heb begin dit jaar een nieuwe MID meter aangesloten om voorbereid te zijn op deze ERE certificaten. Dus wellicht dat ze ook al blij zijn met een foto + een factuur van aanschaf van de meter. Met deze gegevens erbij is het dan wel een plausibel verhaal denk ik.
Je hebt dus een losse MID meter geplaatst op het cricruit van je laadpaal. Ik ben benieuwd hoe hier mee omgegaan wordt.
Overigens denk ik dat wanneer deze correct is aangesloten en dat onderbouwd kan worden dat dit geen probleem moet zijn.
Zeker als het aantal kW's van de laadpaal nagenoeg overeen komt met de MID meter.

Ik snap het punt dat je de MID meter niet ook nog bij andere gebruikers moet zetten waardoor er meer Kw's opgegeven kunnen worden maar zolang deze matcht met de laadpaal info die je ook opgeeft lijkt het mij een waterdicht systeem.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Kevin1990 je kan dat prima onderbouwen, maar de regels verbieden het. En daarmee is het wel een beetje einde discussie. De MID meter moet fysiek in de laadpaal zitten.

• Caelorum
Logisch ook, want hoe ga je anders ooit kunnen aantonen dat er niet in het traject afgetapt wordt of werd. Door de vereiste dat het in de laadpaal zit op te nemen is dat in ieder geval uitgesloten, behalve voor de mensen die zo'n paal nog kunnen openschroeven en daar in klooien. Rest alleen nog wat er op de paal stekkert en of dat wel echt een voertuig was.

• Caelorum
Overigens, als je een Alfen Eve Single Pro-line openschroeft zie je dat daar ook gewoon een losse midmeter in zit (hangt er zelfs maar een beetje bij) die is aangesloten. Maar het zit af fabriek in de paal, dus tja...

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-04 21:23

Boost9898

Software developer

Caelorum schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:58:
Logisch ook, want hoe ga je anders ooit kunnen aantonen dat er niet in het traject afgetapt wordt of werd. Door de vereiste dat het in de laadpaal zit op te nemen is dat in ieder geval uitgesloten, behalve voor de mensen die zo'n paal nog kunnen openschroeven en daar in klooien.
In theorie zou je heel makkelijk een Type 2 naar Schuko adapter kunnen gebruiken. Ik weet niet of dit is toegestaan, maar je verbruikt alsnog groene energie.

• Caelorum
Boost9898 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:59:
[...]

In theorie zou je heel makkelijk een Type 2 naar Schuko adapter kunnen gebruiken. Ik weet niet of dit is toegestaan, maar je verbruikt alsnog groene energie.
yes, dat was de zin erna :D Maar waterdicht gaan ze het nooit krijgen tenzij ze de laadsessies van de auto's zelf ook gaan binnenhengelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 08-04-2026 11:16 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34
Boost9898 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:59:
[...]

De regeling gaat over vervoer. Als je de Type 2-Schuko-adapter gebruikt om je e-bike op te laden zou dat er wellicht nog onder vallen, maar je airfryer is geen vervoersmiddel.

* Sandro! kijkt nog eens naar de topic warning: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

En toch blijft het gaan over manieren om je MID-meter te foppen. -O-

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:22
Sandro! schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:16:
[...]

De regeling gaat over vervoer. Als je de Type 2-Schuko-adapter gebruikt om je e-bike op te laden zou dat er wellicht nog onder vallen, maar je airfryer is geen vervoersmiddel.

* Sandro! kijkt nog eens naar de topic warning: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

En toch blijft het gaan over manieren om je MID-meter te foppen. -O-
En wat nou als ik de vehicle to load optie gebruik van mijn auto om te frituren? >:)

Maar serieus, als het alleen gaat om hoeveel stroom je in de auto stopt en niet om hoe je die stroom in je auto verder gebruikt dan kan je in principe alles aan je auto hangen wat je wil. Ik vraag me af hoe ze omgaan met dat soort dingen. Of zou dat allemaal gerommel in de marge zijn en doen ze er niet moeilijk over dat je je telefoon oplaad in de auto? En waar stopt het dan, mag ik dan een thuisbatterij opladen via het 230v stopcontact in mijn auto?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

k0enf0rNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:33:
[...]

En wat nou als ik de vehicle to load optie gebruik van mijn auto om te frituren? >:)

Maar serieus, als het alleen gaat om hoeveel stroom je in de auto stopt en niet om hoe je die stroom in je auto verder gebruikt dan kan je in principe alles aan je auto hangen wat je wil. Ik vraag me af hoe ze omgaan met dat soort dingen. Of zou dat allemaal gerommel in de marge zijn en doen ze er niet moeilijk over dat je je telefoon oplaad in de auto? En waar stopt het dan, mag ik dan een thuisbatterij opladen via het 230v stopcontact in mijn auto?
Waarschijnlijk kom je daar gewoon mee weg en is dat niet eens tegen de regeling.

Maar zolang V2G extreem zeldzaam is zal dat niet echt een probleem zijn voor de regeling. Maar ga er maar vanuit dat zodra V2G ook maar een klein beetje mainstream wordt dat de regels direct aangepast worden en dan zullen V2G kWhtjes worden afgetrokken van de hoeveelheid geladen kWh's.

Autofabrikanten doen nog best moeilijk over V2G dus voor je dat thuis aan de praat hebt...

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-04 10:46
k0enf0rNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:33:
[...]

Telefoon opladen kan zeker, doe je normaal namelijk ook met je dieselauto, dan kost het diesel. Met een elektrische auto kost het stroom, dat is beter voor het milieu en dan word je beloond.
Verder gewoon normaal doen. Als je gaat kamperen met je elektro auto en je trekt daarvoor wat stroom uit je auto, lijkt me dat niet iets om je schuldig over te voelen. Als je een bitcoinfabriek achter je MID-meter hangt, mag je van mij wel de cel in.

En verder: de regeling uitbreiden naar particulieren hoeft niet van de EU (zie overweging nr. 74 van 2023/2413). Daar heeft Den Haag voor gekozen en kan dus ook elk moment weer worden ingetrokken. Dus laten we daar dankbaar voor zijn en ons aan de regeling houden, voordat dit weer afgeschaft wordt vanwege dit soort idioterie.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:50
Zijn er al mensen met een SAP waar alleen de laadpaal op is aangesloten en die zich bij een inboekdienstverlener hebben aangemeld? Zo ja, bij wie?

Hoe worden de kWh data aangeleverd? Via de SAP meter of rechtstreeks van de laadpaal?

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Deze twee zaken zijn m.i. wel degelijk gekoppeld als je tenminste via Zonneplan en LekkerLaden aan de ERE-bonus wilt komen.

Een externe lader wordt (nog) niet door Zonneplan uitgelezen en via de Zonneplan app aangestuurd. LekkerLaden accepteerd nu nog een handmatige invoer maar dat is echt maar tijdelijk. Ze gaan vast en zeker over op alleen een geautonatiseerde invoer van laadgegevens. Daarvoor zal er dan toch echt een koppeling moeten zijn tussen een laadpaal van een niet Zonneplan-merk en LekkerLaden. Hoe kan Zonneplan anders via hun energierekening de ERE-bonus uitbetalen.

Ik heb inmiddels aan Zonneplan de concrete vraag gesteld hoe deze koppeling voor mijn Alfen lader tot stand wordt gebracht.
Zonneplan stuurt je gewoon direct door naar Lekkerladen in hun app. Dus alles werkt zoals het normaal ook gaat bij Lekkerladen. De koppeling gaat niet via Zonneplan, maar dus direct via Lekkerladen.
Dit zegt Lekkerladen over automatische koppeling:
https://www.lekkerladen.c...dmatig-uploaden-uitgelegd

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:24
Harvest2002 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:46:
Zijn er al mensen met een SAP waar alleen de laadpaal op is aangesloten en die zich bij een inboekdienstverlener hebben aangemeld? Zo ja, bij wie?

Hoe worden de kWh data aangeleverd? Via de SAP meter of rechtstreeks van de laadpaal?
Ik heb niet sec de laadpaal op de SAP zitten. Maar heb de SAP wel als EAN opgegeven bij het aanmelden bij TAP. Er wordt ook een serienummer van de MID-meter gevraagd, daar kun je niet omheen. Bij mij zit de MID meter in de meterkast en de aansluiting voor de laadkabel buiten.

Ik vermoed (maar wellicht kun je dit checken bij je back-office/inboeker) dat er altijd een MID meter aan de OCPP moet hangen om de waardes door te geven. Ik vermoed dat het doorgeven van de EAN puur administratief is om het verbuik / certificaten op te registreren.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:15

HaTe

haat niet

sjoerd-p schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:35:
[...]

Ik heb me met de SmartEVSE aangemeld bij Zeres en voor de zekerheid ook een gratis OCPP koppeling met Tap Electric gemaakt, zodat ik daar ook alle laadsessies kan downloaden als ze naast de MID meter foto's met begin- en eindstand ook alle losse sessies willen hebben om te controleren dat het aansluit. Daarnaast zijn die grote laadsessies ook nog te zien op mijn energierekening. Dus steekproefsgewijs kan ik laten zien dat ik die dag ook mega veel stroom heb verbruikt (meer dan de zonnepanelen normaal zouden opleveren).

Voordeel van Tap Electric is dat er incidenteel ook door gasten met een leaseauto geladen kan worden bij ons thuis. Dan krijgt Tap daar een vergoeding voor en ik de door mij ingestelde stroomprijs. Maar verder is de OCPP koppeling gratis. Dus een mooie backup optie om de laadsessies te kunnen exporteren als dat nodig is.
Dat ga ik dan ook nog eens proberen. Ik wilde met OCPP een koppeling maken met Plugchoice, maar dit kreeg ik niet werkend. Mogelijk door beperking in de router firewall, maar daar kwam ik nog niet zo snel uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Ferrox1 @Harvest2002
Het hele idee van dat je elke mogelijke laadpaal kan gebruiken met een SAP is juist dat de meter van dat SAP dan de bron is van de data. Die meter is gecertificeerd.

AFAIK is die uitlezen van de SAP meterstanden verplicht met een laadpaal op een SAP. Zou toch nergens op slaan als op die manier het verkopen van ERE certificaten wordt toegestaan via een laadpaal die niet de vereiste MID meter heeft om vervolgens dan alsnog de niet-gecertificeerde data van die laadpaal te gaan gebruiken als bron.. 8)7

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:50
Glashelder schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:29:
@Ferrox1 @Harvest2002
Het hele idee van dat je elke mogelijke laadpaal kan gebruiken met een SAP is juist dat de meter van dat SAP dan de bron is van de data. Die meter is gecertificeerd.

AFAIK is die uitlezen van de SAP meterstanden verplicht met een laadpaal op een SAP. Zou toch nergens op slaan als op die manier het verkopen van ERE certificaten wordt toegestaan via een laadpaal die niet de vereiste MID meter heeft om vervolgens dan alsnog de niet-gecertificeerde data van die laadpaal te gaan gebruiken als bron.. 8)7
Ben het daar helemaal mee eens maar kreeg van een inboekverlener als reactie dat zij de meter niet kunnen uitlezen (wat mijn voorkeur zou hebben) maar dat ik de data vanuit mijn laadpaal moet uploaden. Voor alle duidelijkheid: mijn laadpaal heeft gecertificeerde MID meter.

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:11
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 08-04-2026 18:49 . Reden: referral ]

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter / Zaptec Go 2

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 20:26
Vorig jaar hebben we een kleine 8700kWh thuis geladen. De ERE-certificaten zijn een mooie manier om het elektrisch rijden nog goedkoper te maken.
Ik keek eerst naar Zeres en had hier in het topic de code gedeeld waarmee je de fee nog 1% omlaag kon krijgen. Afgelopen dagen contact gehad met Joulo over de mogelijkheden daar. Na vergelijk met de andere in dit topic besproken aanbieders ervoor gekozen om onze 2 laadpalen bij Joulo aan te melden.
Voor zover ik kan nagaan starten ze met een scherpe fee (20%) die je al snel naar 18% brengt met je energieleverancier. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om of via de leverancier van je laadpaal de fee nog verder naar beneden te brengen of middels referral(s). De 15% is dan al snel bereikt.
Zag in de poll dat zo'n 40% van de personen die de poll ingevuld heeft nog even afwacht, benieuwd wat jullie overwegingen zijn.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:24
Glashelder schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:29:
@Ferrox1 @Harvest2002

Feitelijk heb je helemaal gelijk. Echter is er geen koppeling tussen je laadsessies en de meter. God weet wat je er nog meer achter hebt hangen. En heel eerlijk, mijn MID in de meterkast zou ik in theorie ook naar iets anders kunnen bedraden. Als ik maar mijn tag aanbied doet hij het. En inderdaad heb je ook nog VTG/VTL zoals eerder genoemd.

In mijn geval heb ik de SAP niet alleen voor de laadpaal, maar ook voor het huis. Ik schakel tussen een vast contract en dynamisch contract. Mocht ik op de PAP gaan laden dan klopt het ook niet helemaal. Maar ik had geen mogelijkheid om een 2e EAN in te geven. Dat vind ik dan weer gek :+

Al met al is het zeker niet waterdicht. Het is leuk dat het voor de particulier met eigen laadpaal beschikbaar komt. Zoals eerder aangegeven is het mogelijk gerommel in de marge. Aan de andere kant, zolang je geen misbruik er van maakt en je netjes aan de spelregels houd is er niets aan de hand. Ik vermoed dat er ooit wel steekproeven op uitgevoerd gaan worden om te controleren of het nog zo bedraad is als je hebt aangegeven. Is dit niet het geval mag je alle certificaten terugbetalen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:28
Niek_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:37:
Vorig jaar hebben we een kleine 8700kWh thuis geladen. De ERE-certificaten zijn een mooie manier om het elektrisch rijden nog goedkoper te maken.
Ik keek eerst naar Zeres en had hier in het topic de code gedeeld waarmee je de fee nog 1% omlaag kon krijgen. Afgelopen dagen contact gehad met Joulo over de mogelijkheden daar. Na vergelijk met de andere in dit topic besproken aanbieders ervoor gekozen om onze 2 laadpalen bij Joulo aan te melden.
Voor zover ik kan nagaan starten ze met een scherpe fee (20%) die je al snel naar 18% brengt met je energieleverancier. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om of via de leverancier van je laadpaal de fee nog verder naar beneden te brengen of middels referral(s). De 15% is dan al snel bereikt.
Zag in de poll dat zo'n 40% van de personen die de poll ingevuld heeft nog even afwacht, benieuwd wat jullie overwegingen zijn.
En wat als je overstapt van leverancier?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 20:26
Maurice- schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:55:
[...]

En wat als je overstapt van leverancier?
Ga er vanuit dat de korting dan per die datum komt te vervallen. Als ik echter kijk naar welke leveranciers allemaal mee doen, verwacht ik niet dat ik daar tegenaan ga lopen. Daarnaast al enkele jaren Tibber klant en zeker niet van plan om over te stappen.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Harvest2002 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:46:

Ik ben eerder per e-mail netjes te woord gestaan door Den Hartog. Bij de keuze voor 5 jaar wordt 85% uitbetaald. Ik heb heb vandaag daarom definitief bij Den Hartog geregistreerd. Portal komt goed gebouwd en betrouwbaar over met mogelijkheid voor 2FA .

Ergens tijdens het proces volgde wel de waarschuwing
Let op: een secundair allocatiepunt (SAP) wordt door netbeheerders vrijwel nooit goedgekeurd voor particuliere (kleinverbruik)aansluitingen. Wij adviseren deze optie niet voor thuisladers. Overweeg een laadpaal met ingebouwde MID-meter.
Eerder was al per e-mail bevestigd dat een SAP voldoende was, nu werden wel type laadpaal en foto's van laadpaal gevraagd (wat natuurlijk geen probleem is maar de laadpaal zelf wordt niet uitgelezen). Het verbruik van de eerste drie maanden heb ik netjes handmatig ingevoerd (zouden ze volgens mij technisch gezien ook moeten kunnen uitlezen via netbeheerder maar die functionaliteit ontbreekt (vooralsnog)) en de eerste drie maanden staan nu op status in behandeling.

Nu maar afwachten!

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 08-04-2026 22:32 . Reden: Geen referrals ]

• bieske22
  • Laatst online: 21-04 21:49
Zag op Linkedin wat over laadbeloning.nl - lijkt qua kosten relatief voordeling (15% commissie bij 1j en 11% bij 3jaar). Aanbod lijkt toch allemaal behoorlijk op elkaar. Ik heb de goedkoopste gekozen en me aangemeld, dat liep wel soepel

• TomvdG
  • Laatst online: 23-04 00:46
Ja enkel over het algemeen vind ik de meeste betrokken internetsites van aanbieders niet zo heel best… Her en der spelfouten, alleen dan haak ik eerlijk gezegd al af. Die Laadbeloning lijkt qua verhaal op Joulo maar dan wel erg summier. Zie wel een KVK-nummer maar geen contactpagina bijvoorbeeld.

Laatst telefonisch contact gehad met Den Hartog wat wel een prettig gesprek was. Op de inhoud en manier van te woord staan. De site zelf ziet er ook professioneel uit.
Hun aanbod is wel interessant ook (en nee ik heb geen belangen), daarentegen vind ik 5 jaar ergens aan vastzitten best lang maar aan de andere kant; als dit eenmaal loopt kijk je er waarschijnlijk ook niet meer echt naar om zodra of zolang het allemaal automatisch gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door TomvdG op 09-04-2026 00:02 ]

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:24
Leuk, die laadbeloning. Die hebben weer een auditfee bedacht....
Deze commissie heeft onder meer betrekking op registratie, verificatie, certificering, marktanalyses, verwerking en uitbetaling.

Laadbeloning is ook gerechtigd een auditfee in rekening te brengen in lijn met pakket wat is afgenomen door de Klant. Deze auditfee ziet toe op kosten die Laadbeloning maakt om proces conform actuele wet- en regelgeving uit te voeren.

De netto vergoeding aan de Klant wordt vastgesteld door de bruto-opbrengst te verminderen met de toepasselijke commissie en auditfee.

YASH! - Yet Another Smart Home

• V_ger
  • Laatst online: 15:43
@Niek_ Mijn overweging is vooral dat het geheel automatisch moet kunnen. Mijn laadpaal hangt aan een e-flux backend. Dus ik wacht geduldig af tot er aanbieders zijn die daarmee kunnen interfacen.
Aangezien E-flux de laadhistorie heeft heb ik precies 0 haast. En uitbetaling is sowieso pas volgend jaar dus..ik snap al die mensen met haast gewoon niet. Alsof ze bang zijn wat te missen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Bezzerk
V_ger schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:37:
@Niek_ Mijn overweging is vooral dat het geheel automatisch moet kunnen. Mijn laadpaal hangt aan een e-flux backend. Dus ik wacht geduldig af tot er aanbieders zijn die daarmee kunnen interfacen.
Aangezien E-flux de laadhistorie heeft heb ik precies 0 haast. En uitbetaling is sowieso pas volgend jaar dus..ik snap al die mensen met haast gewoon niet. Alsof ze bang zijn wat te missen.
Vanwaar die voorkeur voor een automatische backend? Ben je niet van plan jaarlijks te switchen van partij?
Ik zie zo'n automatische koppeling vooral als een voordeel voor de inboekdienstverlener, voor het inzicht in het aantal te verhandelen ERE's, én hun compliance.

Als je een automatische koppeling hebt kunnen de aanbieders door het jaar heen handelen met je tussentijdse verbruik, wellicht is dat nog goed voor de marktprijs.

Ik kijk het nog een tijdje aan en ga denk ik dit eerste jaar voor handmatig. Het verbaasd mij niet als er volgend jaar partijen verdwijnen.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:07
Ik zou persoonlijk voor een bedrijf kiezen die al wat langer bestaat en ook bijvoorbeeld fysiek laadpalen plaats. Want wanneer krijgt een nieuwe partij haar cashflow? Want die moeten eerst de ere's verhandelen voordat ze iets van geld krijgen? En wat gebeurd er met je ere's als er een partij over de kop gaat?

• Maurice-
  • Laatst online: 16:28
flaskk schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:25:
Ik zou persoonlijk voor een bedrijf kiezen die al wat langer bestaat en ook bijvoorbeeld fysiek laadpalen plaats. Want wanneer krijgt een nieuwe partij haar cashflow? Want die moeten eerst de ere's verhandelen voordat ze iets van geld krijgen? En wat gebeurd er met je ere's als er een partij over de kop gaat?
Dat is wat ik hier eerder ook schreef. En wat als de waarde ineens instort zoals de periode maart '23 - augustus '24. Iedereen blijft het maar over die 10 cent netto hebben en als je business plan erop geschreven is, succes als dit de enige bron van inkomsten is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDWIW6-fhld0zhnlss1q3GAFVm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xPyPCYgqgp5TUVKcaf6l4VW.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik weet inmiddels dat doemdenken in dit gratis-geld topic niet wordt gewaardeerd ;)

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
V_ger schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:37:
En waarom verwacht je dat alle inboekdienstverleners met alle MSP's gaan interfacen? Hoewel OCPP het standaard interface is tussen de CPO's en MSP's bestaat er bij mij weten geen standaard protocol waarmee MSP's hun backoffice ontsluiten, nu is e-Flux wel één van de grotere partijen, maar ik betwijfel ten zeerste of ze zo maar de gegevens van (geselecteerde) klanten per klant aan een geselecteerde inboekdienstverleners gaan aanbieden via hun backend, dat zou een enorme wederzijdse afhankelijkheid introduceren tussen deze partijen.

Wellicht dat ze downloads die je zelf aanlevert gaan accepteren, maar rechtstreekse interfacing lijkt me onwaarschijnlijk. Tot op heden hoor ik hier vooral over het accepteren van downloads van verschillende typen laadpalen, wellicht gaan zo ook downloads van bepaalde MSP's accepteren, lijkt me interessant om eens te vernemen welke partijen dit al doen, of initiatieven hebben.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

En wat gebeurt er als zo'n ere inboeker gedurende het jaar op de fles gaat?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:06
Steef schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:51:
En wat gebeurt er als zo'n ere inboeker gedurende het jaar op de fles gaat?
Dan switch je naar een andere inboeken en claim je ze alsnog met terugwerkende kracht?

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:24
-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:14:
[...]

Dan switch je naar een andere inboeken en claim je ze alsnog met terugwerkende kracht?
Precies dit!
En als je dan een inboeker hebt die je het allemaal makkelijk laat exporteren in een CSV bestand dan is er niks aan de hand. Ik heb mezelf bij Joulo aangemeld en heb dit ook even gevraagd, en hun laten je heel makkelijk de boel exporteren voor als je wilt overstappen of als er wat gebeurd.

• sjoerd-p
Gyrolion schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:24:
[...]

Precies dit!
En als je dan een inboeker hebt die je het allemaal makkelijk laat exporteren in een CSV bestand dan is er niks aan de hand. Ik heb mezelf bij Joulo aangemeld en heb dit ook even gevraagd, en hun laten je heel makkelijk de boel exporteren voor als je wilt overstappen of als er wat gebeurd.
Het grootste risico lijkt me als ze jouw ERE's proberen te verhandelen en niet door een audit komen. Dan worden ze allemaal ongeldig en kun je ze niet zomaar meer bij een andere partij laten verhandelen. Of ze gaan op de fles nadat ze zelf de ERE's verkocht hebben? Etc. Dus een beetje stabiele partij lijkt me zo gek nog niet. Want zij zullen ook aan moeten tonen dat hun administratie betrouwbaar is. Voor mij was dat doorslaggevend voor Zeres. Die komen al uit de voorlopers van de EREs en dergelijke en geven ook complete openheid over alle transacties die uiteindelijk tot een prijs geleid hebben en dergelijke. Maar ja, eerst zien, dan geloven. Maar ik heb me dus wel al aangemeld voor dit jaar, omdat er dan in de komende kwartalen al gehandeld kan worden en ik ervaring op doe voor volgend jaar. En ik ook een beetje hoop dat de prijzen nu goed zijn en als iedereen pas einde jaar/begin volgend jaar alles tegelijk op de markt gooit, dat niet goed is voor de vraag-aanbod balans :-)

• Wolly
  • Niet online
Batilan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:35:
[...]

En waarom verwacht je dat alle inboekdienstverleners met alle MSP's gaan interfacen? Hoewel OCPP het standaard interface is tussen de CPO's en MSP's bestaat er bij mij weten geen standaard protocol waarmee MSP's hun backoffice ontsluiten, nu is e-Flux wel één van de grotere partijen, maar ik betwijfel ten zeerste of ze zo maar de gegevens van (geselecteerde) klanten per klant aan een geselecteerde inboekdienstverleners gaan aanbieden via hun backend, dat zou een enorme wederzijdse afhankelijkheid introduceren tussen deze partijen.

Wellicht dat ze downloads die je zelf aanlevert gaan accepteren, maar rechtstreekse interfacing lijkt me onwaarschijnlijk. Tot op heden hoor ik hier vooral over het accepteren van downloads van verschillende typen laadpalen, wellicht gaan zo ook downloads van bepaalde MSP's accepteren, lijkt me interessant om eens te vernemen welke partijen dit al doen, of initiatieven hebben.
Ik ken de termen nog niet goed, maar als je laadpaal via OCPP met Plugsurf verbonden is dan kan een ERE dienstverlener toch vanaf Plugsurf de benodigde data binnenhalen?

Je hoeft toch niet nog de laadpaal te gaan koppelen aan de ERE handelaar op deze manier?

• sjoerd-p
Wolly schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:28:
[...]

Ik ken de termen nog niet goed, maar als je laadpaal via OCPP met Plugsurf verbonden is dan kan een ERE dienstverlener toch vanaf Plugsurf de benodigde data binnenhalen?

Je hoeft toch niet nog de laadpaal te gaan koppelen aan de ERE handelaar op deze manier?
Dan moet er dus een koppeling komen tussen Plugsurf en een ERE diesntverlener. Ik kan me niet voorstellen dat Plugsurf dat voor alle diesnstverleners kostenloos gaat bouwen...

• BartjeBoos
-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:14:
[...]

Je mag/ kan niet in een nog lopend jaar overstappen van inboeker.

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:06
Ben ook niet bekend met alle verschillende termen, maar zie het maar zo simpel mogelijk. De laadpaal heeft een MID meter, en deze laadpaal heeft een API. Via die API kan zowel de laadpaalbeheerder (in mijn geval 50five) als elke andere geautoriseerde partij de meter uitlezen. Dus het enige wat mijn inziens nodig is, is dat de inboeker leesrechten krijgt op de meter en 50five moet dat faciliteren. Er is geen verdere integratie nodig tussen inboeker en 50five.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Wolly
  • Niet online
sjoerd-p schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:29:
[...]

Dan moet er dus een koppeling komen tussen Plugsurf en een ERE diesntverlener. Ik kan me niet voorstellen dat Plugsurf dat voor alle diesnstverleners kostenloos gaat bouwen...
Maar is dat niet het hele doel van dat OCPP verhaal? OCPP kan maar naar 1 partij verzonden worden, dat zal bijna altijd de partij zijn die ook de kWh's doorbelast naar de werkgever.
Vanaf die partij kan het dan naar ERE partijen?

• BartjeBoos
-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:35:
Ben ook niet bekend met alle verschillende termen, maar zie het maar zo simpel mogelijk. De laadpaal heeft een MID meter, en deze laadpaal heeft een API. Via die API kan zowel de laadpaalbeheerder (in mijn geval 50five) als elke andere geautoriseerde partij de meter uitlezen. Dus het enige wat mijn inziens nodig is, is dat de inboeker leesrechten krijgt op de meter en 50five moet dat faciliteren. Er is geen verdere integratie nodig tussen inboeker en 50five.
Laadpaalbeheers zoals 50five maken verbinding met je laadpaal via occp.
De meeste laadpalen ondersteunen maar 1 occp verbinding.

• Bezzerk
BartjeBoos schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:31:
[...]

Je mag/ kan niet in een nog lopend jaar overstappen van inboeker.
Ik denk dat dat bij een faillissement toch wel anders ligt.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:09
-PeeWee- schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:35:
Gelukkig werkt het zo niet (moet er ook niet aan denken dat een willekeurige partij vanaf het internet toegang heeft tot mijn laadpaal)

Inherent aan OCPP is dat de laadpaal een 'uitgaande' connectie opzet met een enkele backend. (het is dus niet zo dat de laadpaal staat te 'luisteren' totdat iemand of iets contact opneemt met de paal via het internet)

• BartjeBoos
Bezzerk schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat dat bij een faillissement toch wel anders ligt.
Wat is daar de onderbouwing van?
De failliete inboeker heeft dan al je ere's verkocht en je belandt onderaan de stapel van schuldeisers bij de curator.

• Bezzerk
BartjeBoos schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:56:
[...]

Wat is daar de onderbouwing van?
De failliete inboeker heeft dan al je ere's verkocht en je belandt onderaan de stapel van schuldeisers bij de curator.
Oh poe, niet bepaald mijn expertise, maar je kunt je er niets bij voorstellen?

Je stelt dat de inboeker de ERE's al heeft verkocht, dat hoeft niet het geval te zijn. Wat gebeurd er met dit openstaand saldo?
Als de inboeker de ERE's al heeft verhandeld kom je als schuldeiser op de stapel inderdaad, maakt je niet minder een schuldeiser. Kun je door bij een ander., is dat gedurende het kalenderjaar, is de vraag.

Als een inboeker gedurende het jaar failliet gaat bestaat die partij op een bepaald moment niet meer, gedurende de resterende looptijd van dat kalenderjaar mag je vast naar een nieuwe partij om het daaropvolgende saldo te verhandelen. Denk jij van niet?

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:09
BartjeBoos schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:45:
[...]

Laadpaalbeheers zoals 50five maken verbinding met je laadpaal via occp.
De meeste laadpalen ondersteunen maar 1 occp verbinding.
Het is net andersom. Jouw laadpaal neemt contact op met 50five. (client/server (websocket))
Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan