• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:26

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

bvandewetering schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:19:
[...]

De regeling is door de Eerste Kamer geaccepteerd. Ik zou dus zeggen: direct aanmelden.

[...]
AA42 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:14:
[...]

Er is geen enkele reden tot haast behalve gezien vanuit de aanbieders om je binnen te vissen als klant....
Haha dit bedoel ik dus :) maar ik kan retro actief nog uploaden dus zie niet in waarom ik snel snel snel moet aanmelden. Zoals aangegeven heb al een MID laadpaal

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49
Als je nu inschrijft, kun je volgend jaar wel eerder overstappen?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-04 22:08
mitsumark schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:21:
Als je nu inschrijft, kun je volgend jaar wel eerder overstappen?
De inschrijving gaat per kalenderjaar.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:44
mdeiman schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:50:
[...]

Geen haast, behalve als je nog geen MID geschikte paal hebt toch?
Die van mij is nu niet geschikt, maar 1 mei wel. Ik kan neem ik aan niet de gegevens in CSV van 1 januari tot 1 mei aanleveren lijkt me.
Inderdaad dat klopt maar ik heb gelukkig sinds januari al een MID gecertificeerde lader. Nu je gehaast aanmelden is echter helemaal niet nodig, alle laadsessies kunnen gewoon alsnog uit je lader worden gehaald.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:44
bvandewetering schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:19:
[...]

De regeling is door de Eerste Kamer geaccepteerd. Ik zou dus zeggen: direct aanmelden.
En waarom dan?

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

AA42 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:54:
[...]

Inderdaad dat klopt maar ik heb gelukkig sinds januari al een MID gecertificeerde lader. Nu je gehaast aanmelden is echter helemaal niet nodig, alle laadsessies kunnen gewoon alsnog uit je lader worden gehaald.
Jup zo sta ik er ook in. Deze laadpaal hangt er al erg lang en met ocpp komen gewoon de laadsessies er uit dus dat zou geen probleem moeten zijn .

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:02:
Pfoe ik heb flink lopen terug lezen maar dit blijft even lastig zeg. Wat een data en uitzoek werk met alle partijen.

Mijn situatie is als volgt; volledig particulier met een Eve Single Pro-line en we laden eigenlijk alleen prive. Tot nu toe dit jaar 1.909 kWh geladen.

Ik probeer nu uit te zoeken wat voor mij het handigst is. Als ik het goed begrijp zit ik altijd minimaal een jaar aan een partij vast en moet er soms ook een vast bedrag betaald worden naast de abbo kosten.

De wet is nu een stap verder in de eerste Kamer maar er is nog veel onbekend... Ik denk dat wachten nog het het beste is voor nu.
De wet is aangenomen op 31 maart. Het register voor verhandeling van de ERE certificaten is nog niet gereed aldus NEa dus in die zin nog tijd zat. Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. Al scheelt dit natuurlijk maar enkele tientjes als particulier.

Overigens zit je niet bij alle inboekdienstverleners meteen vast aan een jaar of meerdere jaren! Er bestaan ook aanbieders met variabele contracten

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
neek schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:28:
[...]
[...]Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. [..]
Dit is niet waar toch? Dit is een ANWB fabel? Of is dit nu wel definitief?

*sowieso

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14
Ik loop wellicht tegen een issue aan:

Peblar Home plus met MID meter, maar (nog) niet gekoppeld aan extern systeem. Autorisatie via cheap amazon druppels. Ik heb mij aangemeld bij Den Hartog maar die accepteren voor zover ik kan zien geen handmatige invoer.

Ik heb wel een account bij eFlux, maar de kaart wordt hoofdzakelijk door mijn vader voor de openbare laadpalen gbruikt. Mijn broer woont bij me in en autoriseert op de Peblar met een eigen eFlux account en kaart, maar puur lokaal.

Als ik alsnog via eFlux moet gaan koppelen bij Den Hartog, loop ik waarschijnlijk tegen twee problemen aan:
* Koppeling met maximaal 1 eFlux account
* Hoe worden de lokaal geautoriseerde laadsessies verrekend.

Als er maar 1 eFlux account gekoppeld mag worden, moet ik waarschijnlijk twee nieuwe druppels aanschaffen en die koppelen aan mijn account.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@TweakersOnly je hebt dus geen paal gekoppeld aan E-flux? Dat kost 6,67 per maand per paal. Ik heb zelf een van mijn palen via E-flux lopen maar ik zou me nu wel bedenken voor ik voor E-flux zou kiezen: TAP is gratis.

Maar E-Flux: het is mij onduidelijk waarom je denkt 2 accounts nodig te hebben? Het laden met een laadpas en de CPO services van E-Flux kan je los afnemen. Je kan prima zelf CPO services afnemen via E-flux met je eigen account terwijl je broer zijn eigen account heeft. Alleen accounts met laadpunten hebben iets te maken met ERE certificaten. Het account van je broer dus niet.

In de E-flux portal kan je verder gewoon de E-flux laadpas van je broer aanmelden voor gratis opladen. Je ziet dan wel de sessies, maar de verrekening blijft op 0 euro staan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
bvandewetering schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:40:
[...]
De software van Zonneplan accepteerd (nog) geen externe (niet door Zonneplan geleverde) laders.
Bezzerk schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:53:
[...]
Toen ik contact met ze had was het idee dat ze alles onder eigen beheer/merk willen doen. Alleen maar eigen hardware.
Hier halen we volgens mij wel twee dingen door elkaar. Het klopt dat je externe (geen Zonneplan merk) laadpalen niet in hun app kunt sturen en inzien, maar dat staat los van ERE. Hun energiecontract betaalt wel ERE's uit, via Lekkerladen (maar dan iets betere fee).

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

[...]

Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. Al scheelt dit natuurlijk maar enkele tientjes als particulier.

[...]
Heb je hier een bron van? Dit is ook weer zon onderdeel waar ik steeds weer iets anders of lees.

Zou bij mij al om bijna 200 euro gaan als ik de prijzen goed begrijp.

[ Voor 8% gewijzigd door Koen Hendriks op 07-04-2026 10:28 ]

• bvandewetering
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
[/quote]Hier halen we volgens mij wel twee dingen door elkaar. Het klopt dat je externe (geen Zonneplan merk) laadpalen niet in hun app kunt sturen en inzien, maar dat staat los van ERE. Hun energiecontract betaalt wel ERE's uit, via Lekkerladen (maar dan iets betere fee).[quote]

Deze twee zaken zijn m.i. wel degelijk gekoppeld als je tenminste via Zonneplan en LekkerLaden aan de ERE-bonus wilt komen.

Een externe lader wordt (nog) niet door Zonneplan uitgelezen en via de Zonneplan app aangestuurd. LekkerLaden accepteerd nu nog een handmatige invoer maar dat is echt maar tijdelijk. Ze gaan vast en zeker over op alleen een geautonatiseerde invoer van laadgegevens. Daarvoor zal er dan toch echt een koppeling moeten zijn tussen een laadpaal van een niet Zonneplan-merk en LekkerLaden. Hoe kan Zonneplan anders via hun energierekening de ERE-bonus uitbetalen.

Ik heb inmiddels aan Zonneplan de concrete vraag gesteld hoe deze koppeling voor mijn Alfen lader tot stand wordt gebracht.

[ Voor 16% gewijzigd door bvandewetering op 07-04-2026 10:42 ]

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41
[...]
De wet is aangenomen op 31 maart. Het register voor verhandeling van de ERE certificaten is nog niet gereed aldus NEa dus in die zin nog tijd zat.
Het register voor HBE's moet vervangen worden door een register voor ERE's.
Wel is het zo dat je tot 1 mei de tijd hebt om met terugwerkende kracht de data vanaf 1 januari 2026 in te lezen. Al scheelt dit natuurlijk maar enkele tientjes als particulier.
Dat is een fabel.
Overigens zit je niet bij alle inboekdienstverleners meteen vast aan een jaar of meerdere jaren! Er bestaan ook aanbieders met variabele contracten
Bezzerk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Het mandaat dat je een inboekdienstverlener geeft geldt per kalenderjaar (zoals het nu beschreven staat bij de NEa).

Of je nu kiest voor een partij die uitbetaald per kwartaal of per jaar, het mandaat zal dus per kalenderjaar zijn.
Met variabele contracten bedoel je jaarcontracten?
Als je een contract aangaat voor meerdere jaren, geef je je mandaat voor meerdere kalenderjaren.

• bvandewetering
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:27:
[...]

Heb je hier een bron van? Dit is ook weer zon onderdeel waar ik steeds weer iets anders of lees.

Kort antwoord: er is géén officiële bron (NEa, Rijksoverheid of wetstekst) die zegt dat aanmelding na 1 mei betekent dat je géén terugwerkende kracht meer krijgt.
De datum “vóór mei aanmelden” komt voor zover ik weet uitsluitend voor in communicatie van commerciële inboekdienstverleners en de ANWB, maar niet in de wet of bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

Met andere woorden: de wettelijke regeling noemt géén deadline van 1 mei — maar sommige dienstverleners hanteren die datum uit praktisch overwegingen.

Met andere woorden: dus toch maar snel aanmelden ;)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:44
Ik heb zelf CitrineOS draaien, dus mijn eigen CPO met OCCP waar ik de paal mee kan aansturen en dus ook laadsessies eruit kan trekken.

Is er al duidelijk welke partijen echt van plan zijn om handmatig insturen te faciliteren? (Is de tabel uit de startpost bijv. up to date met de laatste ontwikkelingen?)

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 07-04-2026 11:43 ]

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:01
Hebben jullie al wel/niet een uitnodiging van lekkerladen gekregen om je historie naar hen te uploaden?

Achtergrond van mijn vraag:
Heb mij ingeschreven bij Lekkerladen en ook paar emails van ze gehad, de laatste is een paar weken geleden. Een vriend van mij die daar ook is ingeschreven kreeg afgelopen vrijdag de uitnodiging om een stap verder te 'kunnen' en een account op te zetten en zijn laad historie via upload van CSV de delen.

Ik heb dit zelf niet gehad..geen noodzaak om ongeduldig te zijn maar nieuwsgierig blijf ik natuurlijk wel :-)
Benieuwd of ze het het versturen van deze upload uitnodiging in batches doen dus.

• bvandewetering
  • Nu online
Caelorum schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
Ik heb zelf CitrineOS draaien, dus mijn eigen CPO met OCCP waar ik de paal mee kan aansturen en dus ook laadsessies eruit kan trekken.

Is er al duidelijk welke partijen echt van plan zijn om handmatig insturen te faciliteren? (Is de tabel uit de startpost bijv. up to date met de laatste ontwikkelingen?)
Als ik de reacties van LekkerLaden op mijn vragen zou doortrekken naar andere aanbieders is handmatig uploaden van laadsessies (met een csv- bestand) slechts een zeer tijdelijke oplossing. Een tweetal citaten:

"Het is voor ons wel noodzakelijk om één of andere manier inzage te hebben in de laadsessies."
en
"Dus uploaden van de files is op korte termijn de go to."

LekkerLaden opperde een oplossing middels een proxy flow waarmee ze contact zouden kunnen maken met het interne netwerk waarop de lader toegankelijk is (in mijn geval via wifi).

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Caelorum schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:

Je zou ook nog met een OCPP proxy kunnen werken, maar heb er zelf geen ervaring mee.

https://github.com/ocpp-balanz/ocpp-2w-proxy

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01
@Koen Hendriks Als OCPP proxy wordt vaak PlugChoice genoemd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:47
GadgetKoen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:09:
Hebben jullie al wel/niet een uitnodiging van lekkerladen gekregen om je historie naar hen te uploaden?

Achtergrond van mijn vraag:
Heb mij ingeschreven bij Lekkerladen en ook paar emails van ze gehad, de laatste is een paar weken geleden. Een vriend van mij die daar ook is ingeschreven kreeg afgelopen vrijdag de uitnodiging om een stap verder te 'kunnen' en een account op te zetten en zijn laad historie via upload van CSV de delen.

Ik heb dit zelf niet gehad..geen noodzaak om ongeduldig te zijn maar nieuwsgierig blijf ik natuurlijk wel :-)
Benieuwd of ze het het versturen van deze upload uitnodiging in batches doen dus.
Afgelopen weekend heb ik de laadhistorie van het afgelopen eerste kwartaal uit mijn alfen Eve pro als CSV bestand naar hen toegestuurd nadat ik daar van hen een uitnodiging voor gekregen had. Ik heb bericht terug gehad dat e.e.a. door hen goed verwerkt was en daarbij ook nog een “geschatte” opbrengst.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:59
DonJunior schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:49:
[...]

Nee dat is niet waar. Je kunt het hele jaar inboeken met terugwerkende kracht tot 1 januari. Zolang je het maar in hetzelfde kalenderjaar doet. Waar komt dit nu weer vandaan?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:09
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[...]

Nee dat is niet waar. Je kunt het hele jaar inboeken met terugwerkende kracht tot 1 januari. Zolang je het maar in hetzelfde kalenderjaar doet. Waar komt dit nu weer vandaan?
Zelfs dat niet 🤓 over 2026 kun je tot en met Q1 van 2027 nog een inboeker kiezen. Waarschijnlijk gaat niemand zo lang wachten maar goed 😁. Die fabel kwam van ANWB, toch?

M3P - M3LR - 6320Wp

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:45:
[...]

Staat notabene in de quote :+ Komt bij de ANWB vandaan. Die hadden dat op hun website gezet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• neek
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:27:
[...]

DonJunior schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:49:
[...]

Jullie hebben gelijk, ik heb hier een blogje over geschreven en meende toch echt dat ik dit op een 'officiële website' (eerstekamer.nl/NEA.nl) had gelezen echter kan ik dit nu nergens meer vinden.. Wellicht is het dan toch de ANWB fabel. Of mogelijk te verwarren met de HBE's welke omgezet worden naar ERE. Deze deadline ligt wel op 1 Mei namelijk.
Bezzerk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:35:
[...]

Het register voor HBE's moet vervangen worden door een register voor ERE's.

Met variabele contracten bedoel je jaarcontracten?
Als je een contract aangaat voor meerdere jaren, geef je je mandaat voor meerdere kalenderjaren.
Het register moet vernieuwd worden.
Variabel zou in deze idd 1 jaar zijn (in hoeverre je dit variabel noemt haha).

[ Voor 7% gewijzigd door neek op 07-04-2026 13:46 ]

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
bvandewetering schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:41:
[...]

Kort antwoord: er is géén officiële bron (NEa, Rijksoverheid of wetstekst) die zegt dat aanmelding na 1 mei betekent dat je géén terugwerkende kracht meer krijgt.
De datum “vóór mei aanmelden” komt voor zover ik weet uitsluitend voor in communicatie van commerciële inboekdienstverleners en de ANWB, maar niet in de wet of bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).

Met andere woorden: de wettelijke regeling noemt géén deadline van 1 mei — maar sommige dienstverleners hanteren die datum uit praktisch overwegingen.

Met andere woorden: dus toch maar snel aanmelden ;)
De Nea heeft nog niet eens zijn registeren open gezet om de "ere's" überhaupt te kunnen aanmelden.
De planning daarvoor staat wel in Q2. Ook gaat de Nea nog kijken of de inboekers hun administratie e.d. op orde hebben.

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
neek schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:34:

Variabel zou in deze idd 1 jaar zijn *in hoeverre je dit variabel noemt haha).
De wet schrijft voor dat een overeenkomst voor bepaalde tijd met de consument na de looptijd per maand moet kunnen worden opgezegd

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

GieltjE

Niks te zien...

Met betrekking tot de integratie, bij Zeres kun je je laadpaal invullen aan de hand van merk + model + Laadpaal ID (OCPP-ID of serienummer).

Kunnen ze hem dan automatisch uitlezen via mijn huidige gekoppelde OCPP leverancier (b.v. monta), of hoe gaat dit in zijn werk?

- Edit -

Krijg via de helpdesk door dat dit werkt, over een paar weken volgt er een (nieuws)bericht over het verbinden van de laadpalen.

[ Voor 20% gewijzigd door GieltjE op 07-04-2026 14:07 ]

Hell / 0

• neek
  • Nu online
BartjeBoos schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:41:
[...]

De Nea heeft nog niet eens zijn registeren open gezet om de "ere's" überhaupt te kunnen aanmelden.
De planning daarvoor staat wel in Q2. Ook gaat de Nea nog kijken of de inboekers hun administratie e.d. op orde hebben.
Klopt inderdaad! Denk dat de komende maand/2 maanden veel duidelijk gaat worden!
BartjeBoos schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:46:
[...]

De wet schrijft voor dat een overeenkomst voor bepaalde tijd met de consument na de looptijd per maand moet kunnen worden opgezegd
Terwijl de NEa dat dan weer tegenspreekt met:
- u sluit het contract af voor minimaal één heel kalenderjaar;
- overstappen tijden het jaar kan niet, het contract loopt dus altijd tot en met 31 december.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.