Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ze hebben redelijk ervaring om met een Diesel grote wedstrijden te winnen:Cheezus schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Waarom hebben ze een groot 'Diesel voorgloei icoon' op de spoiler gezet? Gaan ze met een diesel rijden?
Wikipedia: Audi R10 TDI
Wikipedia: 2006 24 Hours of Le Mans
[ Voor 11% gewijzigd door Harmsen op 21-01-2026 08:59 ]
What a fine day for Science! | Specs
Het Audi logo op de achtervleugel. Door de wat rare hoek en het feit dat het logo "in tweeën" is, verdeeld over beide elementen, laat het zo lijken.
De vorige keer dat ze dat deden, waren ze best successvolCheezus schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Waarom hebben ze een groot 'Diesel voorgloei icoon' op de spoiler gezet? Gaan ze met een diesel rijden?
@Harmsen was mij voor
[ Voor 5% gewijzigd door DeKaerften op 21-01-2026 09:34 ]
Honda is al Power of Dreams.
Flauwe Tolkien grap natuurlijk.
"When you grow up your heart dies"

Video:
https://x.com/i/status/2013946966640652637
[ Voor 110% gewijzigd door Damian op 21-01-2026 15:34 ]
Een verschil van 0.3-0.4 sec per ronde, dat gaat flink opleveren.The new generation of hybrid engines are likely to be the key to performance in 2026 and a dispute over how Mercedes, Red Bull, Honda – who are supplying Aston Martin – Ferrari and Audi have built their new units has been growing during the close season. There is mounting apprehension that Mercedes and Red Bull may have found a way to gain as much as between 0.3 and 0.4 seconds of a lap – a huge adavantage in F1 terms – over their competitors.
De visie van de Red Bull engines directeur is bot:
Donderdag gaat er over gediscussieerd/gevochten wordenRed Bull are developing their own engines for the first time and their technical director, Ben Hodgkinson, who worked on Mercedes’ engines for 20 years, was bullish that all their works was entirely within the rules. If their rivals had missed a trick, it was their failing not Red Bull’s.
“I know what we’re doing. I’m confident that what we’re doing is legal,” he said. “Of course, we’ve taken it right to the very limit of what the regulations allow. I’d be surprised if everyone hasn’t done that. “Any engineer that doesn’t understand about thermal expansion doesn’t belong in this sport, doesn’t deserve to be an engineer really. Understanding how materials behave in different temperatures, pressures, stresses, loads – that’s literally our job.”
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Is toch al beslecht door de FIA dat het binnen de reglementen past?gambieter schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:08:
Mercedes and Red Bull facing tough questions as storm brews over new F1 rules loopholes
[...]
Een verschil van 0.3-0.4 sec per ronde, dat gaat flink opleveren.
[...]
Donderdag gaat er over gediscussieerd/gevochten worden. Popcorn tijd!
Als een engineer, hij heeft w.m.b. helemaal gelijk.gambieter schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:08:
[...]
Ik zeg ook niet dat hij ongelijk heeftNivado schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:31:
Als een engineer, hij heeft w.m.b. helemaal gelijk.
Mjah, maar de FIA is wel vaker gaan schipperen en ingrijpen.Shinji schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:28:
Is toch al beslecht door de FIA dat het binnen de reglementen past?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Absurd dat het feit dat sommige engineers slimmer zijn dan andere en sommige mensen de reglementen beter lezen dan andere zou moeten leiden tot aanpassing van regels. FIA heeft zelf een meetmethode toegevoegd die deze deze "loophole" mogelijk maakt dus om daar nu over te miepen is gewoon zielig. Alle mogelijkheden binnen het reglement gebruiken hoort bij F1.Lynx schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:58:
Ferrari en 44 hebben het niet. Dat weegt mogelijk erg zwaar in deze discussie. Normaal is MB een baas in de lobby dus nu ze hetzelfde belang verdedigen als RBPT durf ik toch niet op voorhand de uitkomst te voorspellen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Denk je dat de FIA dit NU!!! gaat verbieden. Nee natuurlijk niet. Want dan hebben we geen Formule 1 race seizoen. Ze gaan het aankijken. En dan langzaam misschien aanpassen. Hebben ze ook al gezegd volgens mij.Lynx schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:58:
Ferrari en 44 hebben het niet. Dat weegt mogelijk erg zwaar in deze discussie. Normaal is MB een baas in de lobby dus nu ze hetzelfde belang verdedigen als RBPT durf ik toch niet op voorhand de uitkomst te voorspellen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Newey zei geloof ik toen hij de reglementen voor de auto's van 2022 serieus ging doornemen: "Ik kijk niet naar wat er wel mag, maar wat mag er expliciet niet".evilution schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:11:
[...]
Alle mogelijkheden binnen het reglement gebruiken hoort bij F1.
Als engineers nu huilie-huilie gaan doen omdat ze wat gemist hebben, is dat inderdaad hun eigen schuld (en dubbel hun eigen schuld, want als een top engineer als Newey zoiets jaren geleden al zei, ben je dus een gewaarschuwd mens).
Om voor dit seizoen in te grijpen zijn ze toch al te laat. (Gezien ze aan de letter van de regel voldoen)gambieter schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:36:
[...]
Ik zeg ook niet dat hij ongelijk heeft
[...]
Mjah, maar de FIA is wel vaker gaan schipperen en ingrijpen.
Gaat de discussie meer over ‘27 en verder?
(Als soortvan DAS regel oplossing?)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 21-01-2026 20:59 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Oordopjes gaan alvast weer in de tas
Eigenlijk voldoen ze niet aan de regel maar ze omzeilen de controle methode. De compressie mag nooit boven een bepaalde waarde komen en dat zou dus wel gebeuren onder race conditions. Volgens mij is de regel dat de compressie nooit boven 16:1 mag komen en niet dat de compressie, enkel tijdens de test, niet boven 16:1 mag komenYakuzA schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:56:
[...]
...Gezien ze aan de letter van de regel voldoen...
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
voor zover ik dacht, stond er eerst inderdaad dat die niet boven de 16:1 mocht komen.Kenhas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Eigenlijk voldoen ze niet aan de regel maar ze omzeilen de controle methode. De compressie mag nooit boven een bepaalde waarde komen en dat zou dus wel gebeuren onder race conditions. Volgens mij is de regel dat de compressie nooit boven 16:1 mag komen en niet dat de compressie, enkel tijdens de test, niet boven 16:1 mag komen
Toen hebben ze (de FIA) de regel veranderd/verduidelijkt naar dat hij niet boven de 16:1 op het meetpunt van de FIA (ambient temp) mocht komen.
PSN
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
🚨 McLaren has elected to skip the first day of pre-season testing at Barcelona next week. It will join only on day two or three of running.
— Jon Noble (@NobleF1) 22 januari 2026
Decision is based on it wanting to maximise aero development time on its MCL40. #F1. pic.twitter.com/mvr9tx2vXn
Ze mogen maar 3 van de 5 dagen actief zijn oid, dus het is meer dat ze de maandag nog niet in actie komen
PSN
Ja en als je dat zo expliciet opschrijft, weet je al wat er gaat gebeuren.YakuzA schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:45:
[...]
voor zover ik dacht, stond er eerst inderdaad dat die niet boven de 16:1 mocht komen.
Toen hebben ze (de FIA) de regel veranderd/verduidelijkt naar dat hij niet boven de 16:1 op het meetpunt van de FIA (ambient temp) mocht komen.
Maargoed, zelfde geldt voor flexen van de vleugels. Regel zegt niet flexen. Meetmethode zegt iets anders.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2026 08:58 ]
Williams 2017? 18? 19? incoming. Toen ze vrijwel de hele eerste testweek afwezig waren doordat de auto nog niet klaar was.
Maar er is toch de mogelijkheid om op 5 dagen te testen waarvan ze op drie mogen testen? Als in: "het circuit is 5 dagen geopend / beschikbaar, en het team mag 3 dagen naar keuze rijden". Dus maandag niet rijden is sowieso irrelevant. Ze kunnen nog steeds woensdag donderdag vrijdag rijden en daarmee de volle drie dagen gebruiken.
Ja eens, de MGH-H zal toch een wat dempende werking gehad hebben.Den_S85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:29:
Nu er meer en meer “samples” van het nieuwe motorengeluid naar buiten komen stemt me dat toch wel positief, eindelijk weer een rauw en puur geluid.
Oordopjes gaan alvast weer in de tas
De vorm van de auto's vind ik ook geen achteruitgang.
Zo kan je het inderdaad ook lezenYakuzA schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:45:
[...]
voor zover ik dacht, stond er eerst inderdaad dat die niet boven de 16:1 mocht komen.
In de eerste zin hadden beter de woorden "at any time" of zo gestaan.No cylinder of the engine may have a geometric compression ratio higher than 16.0. The procedure to measure this value will be detailed by each PU manufacturer according to the guidance document FIA-F1-DOC-C042 and executed at ambient temperature
Het zou jammer zijn dat teams met ongelijke wapens zouden moeten strijden maar ja, ferrari en co konden dit ook wel bedacht hebben
Je hebt helemaal gelijk, dat was ik even vergetenYakuzA schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:55:
[...]
Ze mogen maar 3 van de 5 dagen actief zijn oid, dus het is meer dat ze de maandag nog niet in actie komen
Nee, dat kan niet. Want dan zouden de teams ook implementatie moeten hebben die "op de zon" voldoet aan 16:1.Kenhas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:02:
[...]
Zo kan je het inderdaad ook lezen
[...]
In de eerste zin hadden beter de woorden "at any time" of zo gestaan.
En ik weet niet of je "tijdens gebruik" kunt doen. Als in: kun je de compressieverhouding ook tijdens de race etc meten? Of kan dat alleen op een testopstelling?
Dat hoeft niet. De eerste zijn sluit eigenlijk alles boven de 16:1 al uit. Het punt is niet dat MB/RB een hogere compressieverhouding hebben, maar dat FIA niet kan aantonen dat het zo is.Kenhas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:02:
[No cylinder of the engine may have a geometric compression ratio higher than 16.0. The procedure to measure this value will be detailed by each PU manufacturer according to the guidance document FIA-F1-DOC-C042 and executed at ambient temperature]
In de eerste zin hadden beter de woorden "at any time" of zo gestaan.
Met het toevoegen van "at any time" los je niet het probleem op dat je niet "at any time" kunt bepalen hoe de compressieverhouding is.
Het zeer sterke vermoeden bestaat dat MB/RB hoger zitten, maar niemand kan het bewijzen.
Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...
"16:1 op bedrijfstemperatuur" is de enige term die ik kan bedenken die het afdicht of de motor nou op 120 of 150C loopt.RobertMe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Nee, dat kan niet. Want dan zouden de teams ook implementatie moeten hebben die "op de zon" voldoet aan 16:1.
En ik weet niet of je "tijdens gebruik" kunt doen. Als in: kun je de compressieverhouding ook tijdens de race etc meten? Of kan dat alleen op een testopstelling?
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Maar valt op bedrijfstemperatuur ook de compressieverhouding te meten? Want effectief kan dat alleen met een sensor in de auto (/motor). Want als je dat nog steeds op de testbank doet loop je nog steeds risico op "sjoemeldiesel".ArcticWolf schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:20:
[...]
"16:1 op bedrijfstemperatuur" is de enige term die ik kan bedenken die het afdicht of de motor nou op 120 of 150C loopt.
Net zoals de flex van de vleugels dus. Ze kunnen het niet meten tijdens de race dus zijn er andere meetmethoden / "regels". Waarna de fabrikanten dus gewoon iets verzinnen dat wel voldoet aan de testmethode maar in real life iets totaal anders doet buiten de (geest van) de regels.
Meten is fysiek met een tool dacht ik, compressie verhouding kunnen ze niet zo met een sensor bepalen dacht ik.RobertMe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:24:
[...]
Maar valt op bedrijfstemperatuur ook de compressieverhouding te meten? Want effectief kan dat alleen met een sensor in de auto (/motor). Want als je dat nog steeds op de testbank doet loop je nog steeds risico op "sjoemeldiesel".
Net zoals de flex van de vleugels dus. Ze kunnen het niet meten tijdens de race dus zijn er andere meetmethoden / "regels". Waarna de fabrikanten dus gewoon iets verzinnen dat wel voldoet aan de testmethode maar in real life iets totaal anders doet buiten de (geest van) de regels.
PSN
Nouja, dan is dat ook het antwoord op waarom ze het niet bij bedrijfstemperatuur metenYakuzA schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Meten is fysiek met een tool dacht ik, compressie verhouding kunnen ze niet zo met een sensor bepalen dacht ik.
En ja, dan krijg je weer een scheve testmethode die uitgebuit wordt.
Je kan alleen de compressie meten, ik heb echt geen idee hoe ze de compressieverhouding kunnen meten, meestal wordt dat uitgerekend. Maar een warme motor kan een hogere compressieverhouding opleveren...RobertMe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:27:
[...]
Nouja, dan is dat ook het antwoord op waarom ze het niet bij bedrijfstemperatuur meten
En ja, dan krijg je weer een scheve testmethode die uitgebuit wordt.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ze kunnen ondertussen al veel meer dan de tijd dat ik rondjes reed maar voor zover ik weet kan dat niet gemeten worden. Het kan wel afgeleid worden zoals @YakuzA zegt.RobertMe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Als in: kun je de compressieverhouding ook tijdens de race etc meten? Of kan dat alleen op een testopstelling?
Maar stond er "at any time" in dat zinnetje, dan had je toch een stok achter de deur. En @RobertMe , "at any time" is natuurlijk niet letterlijk te interpreteren als "op de zon" of "op de maan"
De FIA kon het eigenlijk ook al (beetje) opvangen door te bepalen welke materialen er gebruikt mogen worden in een motor. Dan kan je al geen probleem hebben met materialen die meer uitzetten dan standaard materiaal
Zoals ik zei, het zou jammer zijn dat teams niet met gelijke wapens kunnen strijden. Maar aan de andere kant, dat is is nog nooit het geval geweest. En petje af voor Mercedes en Red Bull om dit te bedenken. Uiteindeljk is het doel om door allerlei tests te geraken en als dat lukt, tja, niets aan te doen (of toch niet onmiddellijk). Zelfde als flex-wings en zo van voorgaande jaren. Ze geraken door de test dus ja, het is toegelaten
psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"
ik vind het mooi en het ziet er best wel ontwikkeld uit, met name het bodywork vanaf cockpit naar achteren.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
gezien het zwart halen die het minimale gewicht ook niet op dag1
PSN
Zero compensation
Auto ziet er in ieder geval goed uit.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik kan me ooit een mercedes coureur herinneren die aan het begin van het seizoen zei: "It looks fast!"Mad-Matt schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:07:
Ik denk dat Mercedes wel weer eens een erg goed team kan zijn.
Auto ziet er in ieder geval goed uit.
Liep niet zo goed af
De compressieverhouding geeft aan in hoeverre het luchtmengsel wordt gecomprimeerd tijdens de slag. Een deel van de formule is (boring*slag*Pi)/2 wat prima te doen is. Als de drijfstang langer wordt door uitzetting (dat is mijn aanname hoe het zou werken) dan maakt dat voor de berekening niet uit.RobertMe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Nee, dat kan niet. Want dan zouden de teams ook implementatie moeten hebben die "op de zon" voldoet aan 16:1.
Het probleem zit in de ruimte boven de zuiger. Ik heb het eens iemand zien bepalen. Dat was in een engine rebuild filmpje van Hagerty. Dat werd gedaan door de cilinderkop op zijn kop te leggen met de bougie erin en de kleppen gesloten. Dan een perspex plaat erop met een gaatje erin. Het meten ging door vloeistof in het gaatje te spuiten. De hoeveelheid vloeistof geeft de inhoud van de verbrandingskamer weer. Filmpje is alweer een tijdje geleden en ik weet niet meer welk blok het was.
In situ meten terwijl het blok op bedrijfstemperatuur is wordt heel lastig. Je kan meten hoeveel lucht erin gaat en wat de dukken zijn maar met drukvulling en temperaturen wordt het echt bijzonder lastig om te bepalen in hoeverre de lucht wordt wordt samengedrukt. Het is te varriabel om exact te zijn.
Dus ik snap hoe de FIA dit bedacht heeft. Twee fabrikanten zijn slim geweest door "te lezen wat er niet staat" en de rest voelt zich in hun hemd gezet.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dat is zeker waar!BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik kan me ooit een mercedes coureur herinneren die aan het begin van het seizoen zei: "It looks fast!"
Liep niet zo goed af
Ze kunnen wel met gelijke wapens strijden. De regel is dat de compressie verhouding max 16:1 moet zijn. Door vervolgens vast te leggen dat dit bij omgevingstemperatuur gemeten moet worden betekend dat de compressie verhouding max 16:1 bij omgevingstemperatuur moet zijn, en dus mag afwijken bij andere temperaturen. Dit is een geval van de regel die de uitzondering bevestigd (in plaats van andersom). Die regel geld voor iedereen, en wordt voor iedereen gelijk gecontroleerd.Kenhas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:04:
[...]
Ze kunnen ondertussen al veel meer dan de tijd dat ik rondjes reed maar voor zover ik weet kan dat niet gemeten worden. Het kan wel afgeleid worden zoals @YakuzA zegt.
Maar stond er "at any time" in dat zinnetje, dan had je toch een stok achter de deur. En @RobertMe , "at any time" is natuurlijk niet letterlijk te interpreteren als "op de zon" of "op de maan"![]()
De FIA kon het eigenlijk ook al (beetje) opvangen door te bepalen welke materialen er gebruikt mogen worden in een motor. Dan kan je al geen probleem hebben met materialen die meer uitzetten dan standaard materiaal
Zoals ik zei, het zou jammer zijn dat teams niet met gelijke wapens kunnen strijden. Maar aan de andere kant, dat is is nog nooit het geval geweest. En petje af voor Mercedes en Red Bull om dit te bedenken. Uiteindeljk is het doel om door allerlei tests te geraken en als dat lukt, tja, niets aan te doen (of toch niet onmiddellijk). Zelfde als flex-wings en zo van voorgaande jaren. Ze geraken door de test dus ja, het is toegelaten
Als ze at any time hadden toegevoegd, heb je spontaan een regel die je niet kan handhaven, omdat je hem niet kan controleren. Regels die je niet kan handhaven hebben geen bestaansrecht. Dat zie je ook bij de regels van de doorbuigende vleugels. De regel "vleugels mogen niet doorbuigen" is onmogelijk, omdat elk materiaal buigt. je kan het stijver maken, maar dan zal het op een gegeven moment breken. Daarom is vast gelegd hoeveel het mag doorbuigen bij een bepaald gewicht (druk). Fabrikanten die meer doorbuigen bij een hoger gewicht overtreden geen enkele regel, omdat de meetmethode al doorbuiging toe laat.
Het feit dat er motorfabrikanten zijn die dit niet hebben gezien is vervelend voor de betreffende teams (en hun fans), maar ook inhered aan F1, er zijn altijd teams die de regels beter interpreteren en toepassen dan anderen. Regelement wijzigingen zorgen hierdoor altijd voor opschudding van de hiërarchie.
Mijn advies is daarom, laat het los, ga geniet van het seizoen en hoop dat de teams snel weer dicht bij elkaar komen te liggen (zoals afgelopen seizoen, zodat er snel weer nieuwe regelement wijzigingen doorgevoerd moeten worden).
Daarom is er volgende week een testweek. Ik denk dat er dan ook wel gekeken wordt of het nodig is om de balans tussen het hybride deel en de ICE aan te passen. Lift and coast op een recht stuk lijkt mij sowieso niet wenselijk.Internet Janny schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:52:
Ik ben nog steeds benieuwd of ze op rechte stukken echt moeten gaan terugschakelen bij 320km/h.bijv, als ze dat al halen.
"When you grow up your heart dies"
Ik vind Microsoft en CrowdStrike wel een leuke combinatie op een auto die spectaculair kan crashen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Pit strategie bepaald door CopilotDaniëlWW2 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Ik vind Microsoft en CrowdStrike wel een leuke combinatie op een auto die spectaculair kan crashen.
Om voorafgaande aan de crash eerst even de service desk mee te laten kijken via TeamviewDaniëlWW2 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
[ Voor 3% gewijzigd door G_Dragon op 22-01-2026 12:50 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Kleine update, Sauder Stake = Audi gewordenG_Dragon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:48:
Tot nu toe zijn de liveries best braaf, geen gekke kleuren en creatieve looks. Hopelijk komt Stake of een ander team nog wel met iets wat eruit knalt
Hahahahaha ik heb niks gezegdMad-Matt schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Kleine update, Sauder Stake = Audi geworden
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
De teams meten dit natuurlijk op een andere manier. Inderdaad de verhouding tussen je cilinder inhoud wanneer je zuiger onder aan zijn slag staat (BDC) en waneer hij boven aan zijn slag staat (TDC) is je compressie verhouding. 1:18 betekend simpelweg dat het vollume 18x gecomprimeerd wordt bij TDC ten opzichte van BDC.asing schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:09:
[...]
De compressieverhouding geeft aan in hoeverre het luchtmengsel wordt gecomprimeerd tijdens de slag. Een deel van de formule is (boring*slag*Pi)/2 wat prima te doen is. Als de drijfstang langer wordt door uitzetting (dat is mijn aanname hoe het zou werken) dan maakt dat voor de berekening niet uit.
Het probleem zit in de ruimte boven de zuiger. Ik heb het eens iemand zien bepalen. Dat was in een engine rebuild filmpje van Hagerty. Dat werd gedaan door de cilinderkop op zijn kop te leggen met de bougie erin en de kleppen gesloten. Dan een perspex plaat erop met een gaatje erin. Het meten ging door vloeistof in het gaatje te spuiten. De hoeveelheid vloeistof geeft de inhoud van de verbrandingskamer weer. Filmpje is alweer een tijdje geleden en ik weet niet meer welk blok het was.
In situ meten terwijl het blok op bedrijfstemperatuur is wordt heel lastig. Je kan meten hoeveel lucht erin gaat en wat de dukken zijn maar met drukvulling en temperaturen wordt het echt bijzonder lastig om te bepalen in hoeverre de lucht wordt wordt samengedrukt. Het is te varriabel om exact te zijn.
Dus ik snap hoe de FIA dit bedacht heeft. Twee fabrikanten zijn slim geweest door "te lezen wat er niet staat" en de rest voelt zich in hun hemd gezet.
De teams kunnen dit veel makkelijker meten met de CAD tekeningen van het blok. De zuigers van een F1 auto zijn namelijk niet vlak en zullen deel boven de "dek hight" (bovenkant cilinderblok) uitkomen. Hierdoor is de relatie tussen de inhoud van de verbrandingskamer in de kop niet altijd 1-op-1 te relateren aan de slag van de zuiger.
De verandering van de compressie verhouding zou dan volgens mij ook alleen maar kunnen als de zuiger in de hoogte zou groeien, maar dan loop je het risico dat de zuiger ook in zijn diameter groeit, waardoor je zuiger de cilinderwanden kan raken. De marge's zijn een F1 motor zijn natuurlijk ontzettend klein.
De enige andere optie is het laten uitzetten van de drijfstang. Deze wordt langer, wat de compressie verhouding zal veranderen. Maar dan nog, van 16:1 nar 18:1 is een significante stap, al heb ik geen idee hoeveel milimeter (of 10de van milimeter) de drijfstang zou moeten groeien. In de tuning wereld zie je vaak dat ze in hun compressie verhouding naar beneden gaan (van 12:1 naar 9:1 bijvoorbeeld) als een turbo op een non-turbo motor wordt gebouwd. Dit gebeurt vaak door een dikkere koppakking (1mm dikker dan standaard bijvoorbeeld).
Een verandering van 16:1 naar 18:1 betekend ook dat de kans op zelfontbanding (knock) van het brandstofmengsel veel groter wordt doordat de temperatuur in de verbandingskamer verder oploopt door het comprimeren van het mengsel.
Veranderingen in de cilinderkop zie ik niet direct als een mogelijkheid, daar metalen uitzetten als ze warmer worden. Om de compressieverhouding te laten groeien zou de cilinderkop juist moeten krimpen.
Het zal dus in een materiaalverschil zitten tussen het blok, cilinderkop, zuiger en drijfstang waar bepaalde componenten van een bepaald materiaal zijn gemaakt met een andere expansieverhouding (expansion ratio)....
Beetje eentonig en saai, hoop elk nieuw seizoen weer op meer creativiteit. Al vind ik die van VCARB wel het mooiste
Toch ziet het er allemaal prima uit tot zover.
Vooral zien de auto's er snel uit. Minder lomp ofzo.
Smaken verschillen gelukkig. Ik vind die van VCARB juist een van de drukste.. niet mijn smaak.G_Dragon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:13:
[...]
Beetje eentonig en saai, hoop elk nieuw seizoen weer op meer creativiteit. Al vind ik die van VCARB wel het mooiste
Die van Audi vind ik erg gaaf. Dat oranje gaat wel opvallen in het veld. Net als vorig jaar de KICK wel opviel in het veld.
*sowieso
Nee.BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:58:
[...]
Is dat rood in het microsoft logo nou de vervanging voor het 'petje'?
[ Voor 64% gewijzigd door CreativeS op 22-01-2026 13:31 ]
Op wat voor creativiteit hoop je eerlijk gezegd dan? Iets van een een Lotus JPS zwart/goud of een Lotus Camel geel of blauw-rode BAR Honda of toch iets anders?G_Dragon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:13:
[...]
De teams hebben een mate van herkenbaarheid nodig voor de fans, media en sponsoren. Die ene felle kleur gaat na 2-3 seizoenen ook een 'alweer die kleur' worden. Elk seizoen een andere kleur lijkt net of een team niet weet welke kleur ze het mooist vinden.
Smaken verschillen zeker.DonJunior schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:23:
[...]
Smaken verschillen gelukkig. Ik vind die van VCARB juist een van de drukste.. niet mijn smaak.
Die van Audi vind ik erg gaaf. Dat oranje gaat wel opvallen in het veld. Net als vorig jaar de KICK wel opviel in het veld.
Tot nu toe mijn lijstje:
1. Red Bull
2. Haas
3. Racing Bulls
4. Audi
5. Mercedes
Gewoon meer kleur, felle kleuren zoals Stake vorig jaar had en wat meer speelse liveries. Maar dat is inderdaad iets wat we niet snel gaan zien vanwege de herkenbaarheid voor sponsoren zoals je al benoemdChocoball schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Op wat voor creativiteit hoop je eerlijk gezegd dan? Iets van een een Lotus JPS zwart/goud of een Lotus Camel geel of blauw-rode BAR Honda of toch iets anders?
De teams hebben een mate van herkenbaarheid nodig voor de fans, media en sponsoren. Die ene felle kleur gaat na 2-3 seizoenen ook een 'alweer die kleur' worden. Elk seizoen een andere kleur lijkt net of een team niet weet welke kleur ze het mooist vinden.
Kleine voorbeelden wat ik erg tof zou vinden;
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
De fia heeft iets met een vloeistof, net zoals ze een stok met schijf hebben om te meten of de vleugel wel goed is. De motor fabrikanten gebruiken hun cad tekeningen om het te bepalen.bakvis schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:59:
[...]
De teams meten dit natuurlijk op een andere manier. Inderdaad de verhouding tussen je cilinder inhoud wanneer je zuiger onder aan zijn slag staat (BDC) en waneer hij boven aan zijn slag staat (TDC) is je compressie verhouding. 1:18 betekend simpelweg dat het vollume 18x gecomprimeerd wordt bij TDC ten opzichte van BDC.
De teams kunnen dit veel makkelijker meten met de CAD tekeningen van het blok. De zuigers van een F1 auto zijn namelijk niet vlak en zullen deel boven de "dek hight" (bovenkant cilinderblok) uitkomen. Hierdoor is de relatie tussen de inhoud van de verbrandingskamer in de kop niet altijd 1-op-1 te relateren aan de slag van de zuiger.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Voor mij:
1. Red Bull, vooral die flakes in dat donkere blauw vind ik wel tof
2. Haas, dat witte met zwart staat wel mooi
3. Mercedes, same but different. Alleen dat Microsoft logo
4. Audi, simpel, maar wel mooi. Gaat denk ik nog wel drukker worden met meer sponsors erop.
5. RB, de minste tot nu toe; de witte van vorig jaar vond ik een stuk mooier.
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar dan zie ik liever de huidige auto's....G_Dragon schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Gewoon meer kleur, felle kleuren zoals Stake vorig jaar had en wat meer speelse liveries. Maar dat is inderdaad iets wat we niet snel gaan zien vanwege de herkenbaarheid voor sponsoren zoals je al benoemd.
Kleine voorbeelden wat ik erg tof zou vinden;
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
- ✅ 'Trick' Motor
- ✅ 200km 'straight out of the box' rijden
- ✅ 'Trick' Diffuser (openingen aan de zijkanten)
De showcar van F1 zelf heeft ook gaten in de zijkant van de diffuser, zal meer een reglementen ding zijn dan een 'trick'?henri86 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:10:
Mercedes checklist:
- ✅ 'Trick' Motor
- ✅ 200km 'straight out of the box' rijden
- ✅ 'Trick' Diffuser (openingen aan de zijkanten)
[Afbeelding]
Chocoball in "[F1] Seizoen 2026"
PSN
Goed als in afgewerkt en met detailwerk op de auto al ingevuld.
En dan lijken ze ook een goede motor te hebben vanwege dat compressievoordeel. Red Bull natuurlijk ook, maar die lijken alsnog minder overtuigd van hun zaken te zijn qua motor.
[ Voor 46% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-01-2026 11:20 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als je goed kijkt, zijn er wel verschillen.YakuzA schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:17:
[...]
De showcar van F1 zelf heeft ook gaten in de zijkant van de diffuser, zal meer een reglementen ding zijn dan een 'trick'?
Chocoball in "[F1] Seizoen 2026"
De showcar heeft een rechtopstaande rand voor luchtgeleiding aan de rand van de vloer voor de achterwielen, waarna de koeling van de achterrem begint. Vanwege de manier waarop de diffuser werkt en om ruimte te geven aan de achterwielen is dit een gat aan de onderkant van de zijde van de diffuser. De Mercedes heeft dit én een 2e 'gat' dat recht de diffuser in gaat.
De showcar heeft behoorlijk bulky sidepods, de Mercedes heeft de achterkant heel strak verpakt om hier meer ruimte te geven. Deze ruimte is deels gebruikt voor dat extra gat.
Het gaat nu heel erg om de achterkant en de motor, maar ik vermoed dat Ferrari ergens gelijk had toen ze aangaven dat de voorvleugel (1 van) de grote performance differentiator(s) gaat zijn.
Uiteraard zijn er veel verschillen, niemand gaat serieus met een showcar rijdenmavamal schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Als je goed kijkt, zijn er wel verschillen.
Het gaat er om dat die ook al die gaten in de zijkant van de diffuser heeft, wat lijkt te duiden dat dit gewoon een reglementen ding is
De showcar heeft juist ook dat gat dat recht de diffuser in gaat.De Mercedes heeft dit én een 2e 'gat' dat recht de diffuser in gaat.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2026 11:32 ]
PSN
Opzich ok, wel een minpunt dat ze geen italiaanse vlag er in gefrot hebben op de wit/rood scheidslijn
PSN
Misschien dat een oerlelijke auto omgekeerd evenredig is met de prestaties anders haalt Fredje het einde van het seizoen niet.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Blijkbaar willen ze kosten besparen bij Ferrari, waarschijnlijk om in de 2027 auto/motor te investeren, aangezien Hamilton en Leclerc deze auto moeten delen.
Ik vind hem wel oké. Het witte (door dat stomme HP logo) is in ieder geval beter onderdeel gemaakt van de auto dan vorig jaar. Wel veel zwart. Ik zou als ik Ferrari was rood combineren met wit of zwart. Nu zijn de drie kleuren bijna even dominant.
Zie ook helemaal niet het probleem om volledig rood te zijn met een blauw HP logo erop.
Deze en Audi staan bij mij onderaan de lijst van de livery's die we tot nu toe hebben gezien.
HP ziet dat probleem wel. Het is een eis van HP dat hun logo op een witte achtergrond komt wat ik begrepen heb.d-vine schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:16:
Zie ook helemaal niet het probleem om volledig rood te zijn met een blauw HP logo erop.
I know alles moet wijken voor de branding presentation rules, en daarmee haal je het eigen merk om zeep.Erazzzer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:26:
[...]
HP ziet dat probleem wel. Het is een eis van HP dat hun logo op een witte achtergrond komt wat ik begrepen heb.
Wat dat betreft mogen ze voorbeeld aan bijvoorbeeld wimbledon nemen. Daar is alles rondom de baan groen met uitsluitend witte tekst en logo's. spelers verplicht in het wit.
Voorbeeld:
Ferrari lijkt al na één ronde op het privécircuit van Fiorano in de problemen te zijn gekomen. Lewis Hamilton werd naar buiten gestuurd met de gloednieuwe SF-26, maar de scharlakenrode F1-bolide is midden op de baan tot stilstand gekomen.
Die en die van Gilles Villeneuve moest ik ook meteen aan denken, inderdaad:Muse schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:01:
Die Ferrari is toch ook een knipoog naar de witte airbox van de beroemde 312t van Lauda? Is echt niet alleen maar de schuld van HP.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
PSN
Goed voorbeeld ook! Die had ik zelf niet scherp.DeKaerften schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:06:
[...]
Die en die van Gilles Villeneuve moest ik ook meteen aan denken, inderdaad:
[Afbeelding]
Ik weet wel dat in de periode van Schumacher er ook veel witte vlakken op de vleugels en barge boards waren (deels door Marlboro).
Dus de combinatie wit-rood is goed vertegenwoordigd in de historie van Ferrari.
Jup, 2 posts boven jeMad-Matt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:44:
Nou de eerste beelden staan alweer online van de Ferrari die op de baan stil staat
Dan Fallows weer terug naar de RB familie:
https://www.motorsport.co...n-f1-tech-chief/10792179/Racing Bulls hires former Red Bull, Aston Martin F1 tech chief
Dan Fallows is joining Racing Bulls as technical director after leaving Aston Martin last year
PSN
Ik las ergens dat hij geen defect had of iets dergelijks maar dat het met opzet was gedaan om test kilometers te besparen oid.Mad-Matt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:44:
Nou de eerste beelden staan alweer online van de Ferrari die op de baan stil staat
Ferrari is aan het sand baggen. Ferrari wordt kampioen!Damian schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Ik las ergens dat hij geen defect had of iets dergelijks maar dat het met opzet was gedaan om test kilometers te besparen oid.
Wie hem nog niet kent
Kyle is an ex-F1, PhD professional aerodynamicist, race car consultant, and an amateur racer. In his spare time he makes videos about cars, which is what this channel is all about!
Confirmation from @WilliamsF1 that it won't be at the Barcelona test next week: "Atlassian Williams F1 Team has taken the decision not to participate in next week’s shakedown test in Barcelona following delays in the FW48 programme as we continue to push for maximum car…
— Adam Cooper (@adamcooperF1) 23 januari 2026
Confirmation from @WilliamsF1 that it won't be at the Barcelona test next week: "Atlassian Williams F1 Team has taken the decision not to participate in next week’s shakedown test in Barcelona following delays in the FW48 programme as we continue to push for maximum car performance. The team will instead conduct a series of tests including a VTT [virtual track test] programme next week with the 2026 car to prepare for the first official test in Bahrain and the first race of the season in Melbourne. We are looking forward to getting on track in the coming weeks and want to thank all our fans for your continued support – there is a lot to look forward to together in 2026."
[ Voor 5% gewijzigd door Extigo op 23-01-2026 14:18 ]
oef, flashback naar een paar jaar geleden.Extigo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:11:
Ai, Williams heeft de zaakjes niet goed op orde
[X]
[...]
PSN
Vanuit de driver cam lijkt het eerder Alfa Romeo...Mog schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:02:
De Ferrari SF-26 vanuit meerdere hoeken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: (volgt later)
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

:strip_exif()/f/image/gmAfrUcvSMP7qtL2RzC9wfWs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DWJQdSN2v0YQB1Qu3F5tUp9i.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OGexmb0cKv5GgL4c5QvaNKo9.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/31KQRYCdWcN1ORMrOVQcUCyO.webp?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nYBHHxElsWtCKniRDsHFOgZo.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DdDhXXrf7UToJ2NnzOXM63gf.avif?f=fotoalbum_large)
/f/image/UvNPF6p2MNiFiOzubyzLHsQ3.avif?f=fotoalbum_large)
/f/image/su4uEO8K1C46Vr1TTDz64mCp.avif?f=fotoalbum_large)
/f/image/vRsGSrQLX2kOeGZzEHjnpfxn.avif?f=fotoalbum_large)
/f/image/ToWjppT1mavmkhCWdNRictGn.avif?f=fotoalbum_large)
/f/image/AkChc2t5hpkLr5z39XDgdVYP.avif?f=fotoalbum_large)
/f/image/NXbWyaDtycqIckdHLgOhC2k4.png?f=fotoalbum_large)