Het wordt nu als 1 april grap gebracht, maar het zou alsnog gewoon waarheid kunnen worden, dus echt een goede grap is het dan niet.Damian schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:39:
Nou dit was natuurlijk te verwachten:
[Afbeelding]
Geef hem geen ongelijk. Wat een shitshow...
Dat zei ik niet hè..Shinji schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:57:
[...]
Niet dat het waar is, maar een breaking plaatje is natuurlijk altijd met een foto van die dag, daarvoor poseren ze altijd expliciet en mogen ze niet in hun archieven duiken om een foto opnieuw te gebruiken natuurlijk
maar met hoe commercieel die wereld werkt, wordt hiervoor dan Zeker een foto van de foto-sessie (die aan het begin van elk seizoen word gedaan) gebruikt. (als ze niet een betere recente foto hebben)
Kunnen alle fans van na Spanje 2016 stoppen met kijken en blijven alleen de echte echte overDamian schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:39:
Nou dit was natuurlijk te verwachten:
[Afbeelding]
Geef hem geen ongelijk. Wat een shitshow...
Zero compensation
Voordeel van de huidige situatie is wel dat dat er minder zatte Nederlanders gaan rondlopen op Francorchamps
Of misschien evenveel Nederlanders die nog zatter gaan zijn
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Ik denk dat Max zijn “loonstrookje” veel goed maakt. Ikzelf zou zelfs voor die miljoenen nog in een DAF het circuit op gaan….Shinji schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:58:
[...]
Het wordt nu als 1 april grap gebracht, maar het zou alsnog gewoon waarheid kunnen worden, dus echt een goede grap is het dan niet.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Dat zou best wel eens kunnen sinds DAF weer een comeback maakt: https://www.autoweek.nl/a...eerste-model-oogt-bekend/PeepPeepPeep schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:27:
[...]
Ik denk dat Max zijn “loonstrookje” veel goed maakt. Ikzelf zou zelfs voor die miljoenen nog in een DAF het circuit op gaan….
What a fine day for Science! | Specs
De 'echte' fan is natuurlijk wel verplicht om elk raceweekend hun zondagmiddag op te offeren voor F1 Mariokart, want als je 1x niet kijkt ben je natuurlijk geen 'echte' fan meerInternet Janny schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:15:
[...]
Kunnen alle fans van na Spanje 2016 stoppen met kijken en blijven alleen de echte echte over
De eche fans zijn al gestopt met kijkenInternet Janny schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:15:
[...]
Kunnen alle fans van na Spanje 2016 stoppen met kijken en blijven alleen de echte echte over
Als ik Max zou zijn, zou uit principe in de zomerstop ermee kappen.
Vooralsnog heb ik nog geen plannen om voor volgend seizoen te stoppen met het F1 seizoentopic en de bijbehorende racetopics. Echter als dit seizoen blijkt dat de teams het nog steeds een geweldige show vinden en de FIA en Formule 1 niet serieus dingen kunnen of willen wijzigen dan ga ik ook over mijn toekomst nadenkenpjottum schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:33:
[...]
.. en de verschillende Tweakers.net racetopics?
Als we volgend jaar weer een beetje normaal racen zijn we iig van al die "echte"' fans af die al sinds 1950 geen race gemist hebben en daarom vinden dat hun mening zwaarder weegtRoelandD schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:43:
[...]
De eche fans zijn al gestopt met kijken(niet te serieus nemen)
Als ik Max zou zijn, zou uit principe in de zomerstop ermee kappen.
De volgende stap is dat de races gescript gaan worden voor meer spektakel, want "dat is wat de fans willen".Chocoball schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:44:
[...]
Vooralsnog heb ik nog geen plannen om voor volgend seizoen te stoppen met het F1 seizoentopic en de bijbehorende racetopics. Echter als dit seizoen blijkt dat de teams het nog steeds een geweldige show vinden en de FIA en Formule 1 niet serieus dingen kunnen of willen wijzigen dan ga ik ook over mijn toekomst nadenken
Some infinities are bigger than others.
Vandaag is er een Pirelli banden test, uitgevoerd door RB?
Waarbij Lindblad een oepsie heeft gehad:
Is gewoon 'active Aero'RobertMe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:24:
[Afbeelding]
Ziet er meer uit dat Lindblad even een oepsie moest doenRobertMe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:24:
Volgens PW's bronnen gebruikte de teams in Suzuka sector 1 de accu niet omdat ze bang waren in de rest van het circuit te weinig juice te hebben.
Dus de F1 reed in sector 1 met slechts ~500pk rond.
Heel goede video die de absurditeit blootlegt.
Dus de F1 reed in sector 1 met slechts ~500pk rond.
Heel goede video die de absurditeit blootlegt.
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 01-04-2026 15:40 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Simulaties van F1 Miami 2026 🇺🇸
Hoe te verbeteren zonder de hardware te veranderen, aangezien het verhogen van de brandstofstroom zou betekenen dat er een volledig nieuwe motor moet worden gebouwd.
voorstel:
🟢 200 kW maximale positieve vermogen (was 350 kW)
🟢 350 kW maximaal laadvermogen. Blijft hetzelfde.
🟢 6 MJ maximale teruggewonnen energie (was 9 MJ)
🟢 Slew rate 50 kW/s (was 100 kW/s)
🟢 Verhouding MGU-K/ICE: 36/64 (was 50/50)
Resultaat:
☑️ Vmax 328 km/u vlak voor het remmen
☑️ Geen superclipping
☑️ Slechts 1,4 seconden langzamer
☑️ Nog steeds +8 sec sneller dan een F2
Resultaten in de tabel.
Simulatie van inhalen in MIAMI volgt binnenkort.
:strip_exif()/f/image/J5pEpipsTJVm6wK0c58yPonR.jpg?f=fotoalbum_large)
via
Hoe te verbeteren zonder de hardware te veranderen, aangezien het verhogen van de brandstofstroom zou betekenen dat er een volledig nieuwe motor moet worden gebouwd.
voorstel:
Resultaat:
☑️ Geen superclipping
Resultaten in de tabel.
:strip_exif()/f/image/J5pEpipsTJVm6wK0c58yPonR.jpg?f=fotoalbum_large)
via
Simulaciones de F1 Miami 2026 🇺🇸.
— Toni Cuquerella (@tonicuque) 1 april 2026
Como mejorar sin cambiar el hardware, ya que aumentar el flujo de gasolina seria hacer un motor completo nuevo.
Mi propuesta:
🟢200 kW potencia positiva máxima (eran 350 kW)
🟢350 kW potencia carga máxima. Se mantiene.
🟢6 MJ de energía recarga… pic.twitter.com/vXzRIRQ9TX
Misschien (waarschijnlijk) begrijp ik dingen gewoon niet, maar ik vraag me dus elke keer af waarom er voorgesteld wordt om de maximale teruggewonnen energie ook te verlagen in dit soort voorstellen. Als je minder energie terugwint, dan is je batterij minder (snel) vol en heb je toch juist eerder superclipping? Ik mis vast iets met die redenatie, maar alle andere stappen die hierboven worden genoemd voelen voor mij heel logisch en deze kan ik niet helemaal volgen. Iemand die hem aan me kan uitleggen?d-vine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
voorstel:
Resultaat:
☑️ Geen superclipping
Resultaten in de tabel.
[Afbeelding]
via
[X]
Je mag minder energie terugwinnen, dus is er geen voordeel om de halve ronde energie terug te winnen. De snelheid waarmee ze het terug mogen winnen blijft gelijk.
Nadeel: Je rijdt dus de halve ronde zonder enige elektrische output.
Nadeel: Je rijdt dus de halve ronde zonder enige elektrische output.
Wat jij aangeeft zal voornamelijk het geval zijn voor één ronde. Als je maar xMJ mag deployen "heeft het ook geen nut om meer dan x op te slaan / op te wekken". Maar wat ze waarschijnlijk willen voorkomen is dat je de ene ronde met super clipping heel veel opwekt en daarna meerdere ronden wel "voluit" kunt (dus 0 clipping en xMJ deployen). Waardoor je dus heel onregelmatige rondetijden krijgt.evil_lemon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:38:
[...]
Misschien (waarschijnlijk) begrijp ik dingen gewoon niet, maar ik vraag me dus elke keer af waarom er voorgesteld wordt om de maximale teruggewonnen energie ook te verlagen in dit soort voorstellen. Als je minder energie terugwint, dan is je batterij minder (snel) vol en heb je toch juist eerder superclipping? Ik mis vast iets met die redenatie, maar alle andere stappen die hierboven worden genoemd voelen voor mij heel logisch en deze kan ik niet helemaal volgen. Iemand die hem aan me kan uitleggen?
Zijn deze 'mogelijke' aanpassingen allemaal software matig uit te voeren?d-vine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
voorstel:
Resultaat:
☑️ Geen superclipping
Resultaten in de tabel.
[Afbeelding]
via
[X]
Zo ja, dan zie ik nog wel mogelijkheden. Dit kan mooi getest worden deze 5 weken.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Als ik deslew rate goed begrijp, kan je in basis nu dus van van +350 kW naar -350 kW in 7 seconden, waar je in dit voorstel van +200 kW naar -350 kW gaat in 11 seconden.d-vine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
voorstel:
Resultaat:
☑️ Geen superclipping
Resultaten in de tabel.
[Afbeelding]
via
[X]
Ergens lijkt mij dat COL vorige race sneller afremde, maar wellicht kan van +350 naar 0 sneller (as-in: op is op).
Lijkt overigens weinig wijziging die niet toch al een parameter is, dus "per direct" in te voeren.
+350 kW + ICE vermogen, ongeveer 500 pk, naar -350 kW en ICE vermogen.Jake schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:33:
[...]
Als ik deslew rate goed begrijp, kan je in basis nu dus van van +350 kW naar -350 kW in 7 seconden, waar je in dit voorstel van +200 kW naar -350 kW gaat in 11 seconden.
Ergens lijkt mij dat COL vorige race sneller afremde, maar wellicht kan van +350 naar 0 sneller (as-in: op is op).
Lijkt overigens weinig wijziging die niet toch al een parameter is, dus "per direct" in te voeren.
Alsof je bij 300 per uur de auto in de neutraal zet, en een F1-wagen heeft ongeveer evenveel luchtweerstand als een vrachtwagen...
Weet je zeker dat Trabant niet instapt?Harmsen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:30:
[...]
Dat zou best wel eens kunnen sinds DAF weer een comeback maakt: https://www.autoweek.nl/a...eerste-model-oogt-bekend/
"When you grow up your heart dies"
In theorie zou dit wat kunnen helpen. Maar ik vrees ergens ook dat dit Mercedes nog meer gaat helpen met hun verbrandingsmotor.d-vine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
voorstel:
Resultaat:
☑️ Geen superclipping
Resultaten in de tabel.
[Afbeelding]
via
[X]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik verwacht er niet veel van. Mogelijk wordt het wat minder gevaarlijk maar binnen dit regelement en met deze motoren kun je het denk ik gewoon niet echt oplossen.d-vine schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
voorstel:
Resultaat:
☑️ Geen superclipping
Resultaten in de tabel.
[Afbeelding]
via
[X]
Misschien kunnen ze voor dit seizoen op de een of andere manier het vermogen van de ICE nog wat verhogen.
Het is waarschijnlijk al te kort dag en/of om andere redenen niet mogelijk maar de beste optie is om voor volgend seizoen zsm een nieuwe verhouding tussen ice en accu af te spreken en evt. hiervoor one-off aanpassingen aan de budgetcap te maken. Desnoods deels gefund via FIA/FOM.
[ Voor 58% gewijzigd door Help!!!! op 01-04-2026 19:20 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ik zie hier op instagram bewegend beeld van voorbij komen. Men zegt (korreltje zout + het is 1 april) dat dit een 2026 auto is, maar met een ongeblazen V8 op 100% biobrandstof, zou een FIA goedgekeurde test zijn om te zien of het kan en of het werkt. En het klinkt goedRobertMe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:24:
[Afbeelding]
Klik voor video: https://www.instagram.com...ink&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 01-04-2026 19:16 ]
Gewoon een reguliere bandentest.FastFred schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:13:
[...]
Ik zie hier op instagram bewegend beeld van voorbij komen. Men zegt (korreltje zout + het is 1 april) dat dit een 2026 auto is, maar met een ongeblazen V8 op 100% biobrandstof, zou een FIA goedgekeurde test zijn om te zien of het kan en of het werkt. En het klinkt goed
Klik voor video: https://www.instagram.com...ink&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
https://www.formule1.nl/n...li-bandentest/?backtrap=1
@TinusXIII Hmm in dat filmpje wat daar gelinkt staat klinkt het gewoon als een turbo...
Ja, er ligt daar echt geen ander motorblok in. Had je dat echt verwacht? Ze kunnen niet zomaar een ander blok erin gooien.
Ik geef het 1% kans.FastFred schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:13:
Men zegt (korreltje zout + het is 1 april) dat dit een 2026 auto is, maar met een ongeblazen V8 op 100% biobrandstof, zou een FIA goedgekeurde test zijn om te zien of het kan en of het werkt.
Waar komt die motor dan vandaan? Het is geen oude, want die gaat never nooit in een 2026 auto passen. Want vergeet ook niet dat de achterkant van de auto ook de motor en versnellingsbak zijn met wat bodywork. Er is geen "chassis" aan de achterkant waar je de motor in legt. De achterkant is de motor + bak en de vloer en ophanging worden aan de motor / bak bevestigd en er wordt wat bodywork overheen geplaatst. Tegenwoordig zijn de bevestigingspunten meen ik wel gestandaardiseerd / in de regels vastgelegd, maar dat is volgens mij nog geen 10 jaar zo. En die zullen wellicht nu dit jaar gewijzigd zijn ten opzichte van voorgaande jaren.
En ik zie het echt niet gebeuren dat er in het geheim een V8 ontwikkeld is die zou "passen" binnen de huidige regels / "auto bouw".
Een oude V8 op biobrandstof laten rijden kan wellicht wel met wat aanpassingen. Zie Vettel die ook wel eens demo runs heeft gedaan net oude auto's, uit zijn persoonlijke collectie?, die zijn aangepast om op biobrandstof te lopen. Volgens mij zijn dat ook aanpassingen op de bestaande notoren van toen en geen volledig nieuwe motoren. Maar die oude V8 krijg je niet in een 2026 chassis gepropt.
Er is wel V8 (of V10 zelfs) geluid overheen gemonteerd maar er past echt geen V8 in het huidige chassisFastFred schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:26:
@TinusXIII Hmm in dat filmpje wat daar gelinkt staat klinkt het gewoon als een turbo...
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ja dat leek mij ook niet echt haalbaar een compleet andere aandrijflijn in een 2026 chassis. Maar het geluid matched wel met het beeld, dat is heel strak gemonteerd.ArcticWolf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:41:
[...]
Er is wel V8 (of V10 zelfs) geluid overheen gemonteerd maar er past echt geen V8 in het huidige chassiswel een mooie 1 april.
Als op het rechte stuk nu de accu leeg raakt, gaat de auto ook acuut in harvesting mode. Omdat er 9MJ geladen moet (mag?) worden.evil_lemon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:38:
[...]
Misschien (waarschijnlijk) begrijp ik dingen gewoon niet, maar ik vraag me dus elke keer af waarom er voorgesteld wordt om de maximale teruggewonnen energie ook te verlagen in dit soort voorstellen. Als je minder energie terugwint, dan is je batterij minder (snel) vol en heb je toch juist eerder superclipping? Ik mis vast iets met die redenatie, maar alle andere stappen die hierboven worden genoemd voelen voor mij heel logisch en deze kan ik niet helemaal volgen. Iemand die hem aan me kan uitleggen?
Dan ga je dus inderdaad zoals hierboven vermeld van 1000 pk full pull naar 500 pk op de verbrandingsmotor die ook nog eens de accu laadt.
Dit zijn eigenlijk precies de dingen die ik ook al bedacht had. Zie het wel werken. Verhouding ice/electra zou per circuit kunnen worden aangepast. Desnoods na de vrijdag.
Dan nog in de garage laten laden en laden tijdens safetycar en opwarmronde toelaten en je bent volgens mij een eind.
Maargoed. Dit is het voorstel van piet op x. Niet van de Fia helaas.
Ik dacht dat het 550/550pk was, maar goed dat is om het even... het verschil van 1000pk naar 500pk is enorm, de wagens halen net aan 270km/u met die 550pk...MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:53:
[...]
Als op het rechte stuk nu de accu leeg raakt, gaat de auto ook acuut in harvesting mode. Omdat er 9MJ geladen moet (mag?) worden.
Dan ga je dus inderdaad zoals hierboven vermeld van 1000 pk full pull naar 500 pk op de verbrandingsmotor die ook nog eens de accu laadt.
Dit zijn eigenlijk precies de dingen die ik ook al bedacht had. Zie het wel werken. Verhouding ice/electra zou per circuit kunnen worden aangepast. Desnoods na de vrijdag.
Dan nog in de garage laten laden en laden tijdens safetycar en opwarmronde toelaten en je bent volgens mij een eind.
Maargoed. Dit is het voorstel van piet op x. Niet van de Fia helaas.
De formule aanpassen wordt heel erg lastig, want de brandstoftanks zijn ook op die getallen gedimensioneerd en de hele package moet zo klein mogelijk gehouden worden. Ze zullen de tanks ontwerpen op de race die het meeste benzine verbruikt (Singapore geloof ik?) maar heel veel reserve zit er niet in de tanks, de ICE/batterij ratio aanpassen gaat dus ook niet zomaar omdat er dan meer brandstof verbruikt wordt...
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Waarom zou er meer brandstof verbruikt worden als er geaccepteerd wordt dat de gemiddelde snelheid omlaag gaat en er minder geladen mag worden?ArcticWolf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:59:
[...]
Ik dacht dat het 550/550pk was, maar goed dat is om het even... het verschil van 1000pk naar 500pk is enorm, de wagens halen net aan 270km/u met die 550pk...
De formule aanpassen wordt heel erg lastig, want de brandstoftanks zijn ook op die getallen gedimensioneerd en de hele package moet zo klein mogelijk gehouden worden. Ze zullen de tanks ontwerpen op de race die het meeste benzine verbruikt (Singapore geloof ik?) maar heel veel reserve zit er niet in de tanks, de ICE/batterij ratio aanpassen gaat dus ook niet zomaar omdat er dan meer brandstof verbruikt wordt...
Maximale fuel rate ligt overigens ook al aardig laag.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2026 20:26 ]
Huh? Je wilt de maximale snelheid nog verder omlaag brengen?MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:25:
[...]
Waarom zou er meer brandstof verbruikt worden als er geaccepteerd wordt dat de gemiddelde snelheid omlaag gaat en er minder geladen mag worden?
Maximale fuel rate ligt overigens ook al aardig laag.
Zo laag ligt die toch niet? Liever bijv 10km/h minder top speed maar dat ze dat op de rechte stukken vol kunnen houden toch?ArcticWolf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:30:
[...]
Huh? Je wilt de maximale snelheid nog verder omlaag brengen?
Ik zag 270 met clipping afgelopen weekend (misschien in combinatie met laden?)... heb nog nooit een Formule 1 auto gezien die vanwege de ICE niet boven de 300km/u kon komen, daarom vind ik dit ook een vreselijk slechte formule...Shinji schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:32:
[...]
Zo laag ligt die toch niet? Liever bijv 10km/h minder top speed maar dat ze dat op de rechte stukken vol kunnen houden toch?
Meer verbrandingsmotor of minder elektrisch vermogen in de vertaling en samenvatting.
https://www.auto-motor-un...ll-diskussion-massnahmen/
- Het ongeluk van Bearman in Suzuka kwam al met een vooraankondiging. Bij de testdagen hadden enkele coureurs al voor de snelheidsverschillen gewaarschuwd. Aangezien er in de eerste 2 races niks gebeurde verdwenen die geluiden weer maar kwamen net zo hard weer terug in Suzuka.
- GPDA bestuurslid Carlos Sainz noemde het een geluk bij een ongeluk dat er een uitloopzone was in Suzuka. Hij bekritiseert het feit dat de discussie over mogelijke regelwijzigingen alleen maar gaan om de show en niet om de veiligheid: "Ze willen alleen iets aan de kwalificatie veranderen en beweren dat de races in orde zijn. Maar de races zijn niet in orde.". Daarom eisen de coureurs nu snel actie om het probleem met de grote snelheidsverschillen aan te pakken voordat er iets ernstigs gebeurt.
- Het probleem zit hem in de huidige regels. Het wordt gevaarlijk wanneer een aanvallende coureur overschakelt naar boost terwijl de coureur voor hem het gaspedaal loslaat of super clipping gebruikt om de accu op te laden. Beide acties leiden tot een onverwachte snelheidsvermindering voor de remzone en tot extreme snelheidsverschillen. In het geval van Bearman was de Haas plotseling 50 km/u sneller.
- Om de grote snelheidsverschillen te vermijden, zijn er twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid zou zijn om de brandstoftoevoer te verhogen waarmee het vermogen van de verbrandingsmotor wordt verhoogd. De verhouding tussen brandstof en elektrische energie zou dan weer terugkeren naar het niveau van voorgaande jaren. Met een krachtigere verbrandingsmotor zou minder recuperatie nodig zijn en daarmee een goede oplossing.
- Toch zitten er 2 nadelen aan vast. Teams zouden verschillend beïnvloed worden doordat sommige teams er baat bij hebben, terwijl andere teams weer prestatieverlies lijden. Politieke weerstand vanuit de teams is daarom zeker te verwachten. Bovendien vereist deze stap ingrijpende aanpassingen aan de motor, de koelsystemen en de grootte van de brandstoftank.
- Daarnaast zijn levertijden voor motoronderdelen erg lang. Elke wijziging moet eerst worden gevalideerd met uitgebreide testbankproeven. Ook zien experts geen kans om de brandstofhoeveelheid in het huidige seizoen te verhogen. En voor het volgende seizoen zou er snel een beslissing genomen moeten worden zodat de motorfabrikanten voldoende tijd krijgen.
- Daarmee blijft alleen de 2e mogelijkheid over, in plaats van het vermogen van de verbrandingsmotor te verhogen moet het elektrische vermogen worden verlaagd. Zelfs tijdens de testdagen waren er proefritten waarbij de accu's slechts 250 kW terugwonnen en aan de MGU-K teruggaven i.p.v. de maximaal toegestane 350 kW. Als er minder energie kan worden gebruikt, hoeft er ook minder te worden opgewekt. Dit zou de super clipping periodes kunnen verkorten.
- Ook hier weer zouden sommige teams profiteren en andere niet. Iedereen heeft een eigen agenda en veiligheid komt daarmee op de 2e plaats. Ook de Formule 1 leiding staat kritisch tegenover deze maatregel, het verminderen van het elektrische vermogen zou de wagens langzamer maken, de rondetijden verder oplopen waardoor men nog dichter in de buurt komt van de Formule 2. Vanuit een marketingperspectief is dat natuurlijk onbevredigend.
- Uit de telemetriegegevens bleek dat Colapinto het gaspedaal helemaal niet had losgelaten. Hij bevond zich in super clipping, waarbij energie van de verbrandingsmotor naar de accu wordt geleid en de wagen ondanks vol gas afremde. Als de energieterugwinning tijdens super clipping nog verder wordt verhoogd, zou de wagen in deze fases zelfs nog meer afremmen omdat de energie dan door de verbrandingsmotor moeten worden opgewekt.
- Het is heel goed mogelijk dat uiteindelijk niet de hoofdoorzaak van het probleem wordt aangepakt maar alleen de symptomen. Racing Bulls CEO Peter Bayer wist te onthullen dat er al gewerkt wordt aan het aanpassen van de waarschuwingslichten op de achtervleugel. Het doel is om de achteropkomende coureur eerder en effectiever te waarschuwen, ideaal gezien nog zelfs voordat de voorste wagen afremt.
- Op 9 april a.s. komen de technisch directeuren van de 11 teams en de FIA samen. Naast de raceveiligheid staat ook het verbeteren van de kwalificatie op de agenda. Het valt nog te bezien of er voor de race in Miami (3 mei) een akkoord bereikt kan worden. Mocht 1 van de teams alle maatregelen blokkeren, dan zou de FIA eenzijdig nieuwe veiligheidsvoorschriften kunnen invoeren.
https://www.auto-motor-un...ll-diskussion-massnahmen/
De snelheid loopt zo hard terug omdat dat ding vol in de harvesting slaat als de accu leeg is. En ook deels doordat de maximum snelheid veel eerder bereikt wordt. Niet aan het einde maar midden op het rechte stuk. Als je minder elektra verbruikt en daardoor beter uitsmeert over de rechte stukken voorkom je dat. Als je met 350kw ice en 200-250kw elektra tot het einde van het rechte stuk wel ondersteuning hebt, heb je die clipping niet en haal je de 300 echt wel.ArcticWolf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:30:
[...]
Huh? Je wilt de maximale snelheid nog verder omlaag brengen?
Mercedes en Red Bull hebben - tot ongenoegen van Ferrari - een kwalificatie-trucje met de motor (en ja, ook Mercedes' klantenteams gebruiken dit).
Waar normaal gesproken het elektrisch vermogen stapsgewijs (50kW/s) af moet nemen van 350kW naar 0kW, maken de teams met een HPP of RBPT motor (mis)bruik van een regel voor noodgevallen: bij een probleem met de MGU-K mag het vermogen in één keer naar 0kW gaan.
Tijdens kwalificatie wordt deze regel gebruikt om bij de laatste energie-afgifte (in principe de run naar de finishlijn) de volle 350kW af te blijven geven totdat het maximaal toegestane aantal MJ voor een kwalificatierondje verbruikt is. Dit geeft een kleine rondetijd winst op t.o.v. de afgifte met de 50kW/s ramp naar 0.

De reden dat dit enkel bij de laatste afgifte gedaan wordt én tevens de reden waardoor het aan het licht is gekomen, is dat om misbruik van deze regel te voorkomen de MGU-K hierna voor 60s gelocked wordt en onbruikbaar is. Voor een in-lap maakt dat echter niet uit natuurlijk. Tenzij de coureurs zitten de slapen en bijv. plotseling moeten afremmen voor een blauwe vlag en niet op tijd terugschakelen waardoor de RPM van de ICE te ver daalt en daarmee ook de turbodruk, waarna ze een tiental seconden óók zonder ICE vermogen zitten (omdat het lang duurt voordat de turbo weer op stoom is en de MGU-K dit vermogensgat niet kan opvullen). Wat Verstappen een 'glitch' noemde.
Waar normaal gesproken het elektrisch vermogen stapsgewijs (50kW/s) af moet nemen van 350kW naar 0kW, maken de teams met een HPP of RBPT motor (mis)bruik van een regel voor noodgevallen: bij een probleem met de MGU-K mag het vermogen in één keer naar 0kW gaan.
Tijdens kwalificatie wordt deze regel gebruikt om bij de laatste energie-afgifte (in principe de run naar de finishlijn) de volle 350kW af te blijven geven totdat het maximaal toegestane aantal MJ voor een kwalificatierondje verbruikt is. Dit geeft een kleine rondetijd winst op t.o.v. de afgifte met de 50kW/s ramp naar 0.

De reden dat dit enkel bij de laatste afgifte gedaan wordt én tevens de reden waardoor het aan het licht is gekomen, is dat om misbruik van deze regel te voorkomen de MGU-K hierna voor 60s gelocked wordt en onbruikbaar is. Voor een in-lap maakt dat echter niet uit natuurlijk. Tenzij de coureurs zitten de slapen en bijv. plotseling moeten afremmen voor een blauwe vlag en niet op tijd terugschakelen waardoor de RPM van de ICE te ver daalt en daarmee ook de turbodruk, waarna ze een tiental seconden óók zonder ICE vermogen zitten (omdat het lang duurt voordat de turbo weer op stoom is en de MGU-K dit vermogensgat niet kan opvullen). Wat Verstappen een 'glitch' noemde.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken