• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Statement Sainz:

"I was so surprised when they [FIA] said no, we will sort out qualifying and leave the racing alone because it's exciting. As drivers we've been extremely vocal that the problem is not only qualifying, it's also racing and we've [GPDA] been warning that this kind of accident was always going to happen."

"Here we were lucky there was an escape road, now imagine going to Baku or going to Singapore or going to Vegas and having this kind of closing speeds and crashes next to the walls. I or we as GPDA, we've warned the FIA these accidents are going to happen a lot with this set of regulations and we need to change something soon if we don't want them to happen. It was 50G I heard, it's higher than my crash in Russia in 2015, I was 46G. Just imagine what kind of crash you could have in Vegas, Baku etc."

"I hope it serves as an example and the teams listen to the drivers and not so much to the teams and people that said the racing was okay because the racing is not okay."

Statement Ollie:

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 29-03-2026 12:44 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Help!!!! schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:41:
Statement Sainz:

[X]

"I was so surprised when they [FIA] said no, we will sort out qualifying and leave the racing alone because it's exciting. As drivers we've been extremely vocal that the problem is not only qualifying, it's also racing and we've [GPDA] been warning that this kind of accident was always going to happen."

"Here we were lucky there was an escape road, now imagine going to Baku or going to Singapore or going to Vegas and having this kind of closing speeds and crashes next to the walls. I or we as GPDA, we've warned the FIA these accidents are going to happen a lot with this set of regulations and we need to change something soon if we don't want them to happen. It was 50G I heard, it's higher than my crash in Russia in 2015, I was 46G. Just imagine what kind of crash you could have in Vegas, Baku etc."

"I hope it serves as an example and the teams listen to the drivers and not so much to the teams and people that said the racing was okay because the racing is not okay."

Statement Ollie:

[X]
Misschien wordt het weer tijd voor een ouderwetse rijdersstaking.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Joris748 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Eerst 15 rondjes in formatie rijden, eens kijken wat dat doet..

I have usernames older than you.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:27

basvn

Breezand - NHN

🚨 MERCEDES TITLE CONFIRMED 🚨

Mercedes’s win in Japan makes it the 17th time in Formula 1 history that a team has won all three races to open a season. And on EVERY previous occasion, they have gone on to win at least one of the two championships that year -

1968 - Lotus 🥇🥇
1976 - Ferrari 🥇
1988 - McLaren 🥇🥇
1991 - McLaren 🥇🥇
1992 - Williams 🥇🥇
1994 - Benetton 🥇
1996 - Williams 🥇🥇
2000 - Ferrari 🥇🥇
2004 - Ferrari 🥇🥇
2005 - Renault 🥇🥇
2006 - Renault 🥇🥇
2014 - Mercedes 🥇🥇
2016 - Mercedes 🥇🥇
2019 - Mercedes 🥇🥇
2020 - Mercedes 🥇🥇
2023 - Red Bull 🥇🥇
2026 - Mercedes ❓❓

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Joris748
  • Nu online
pjottum schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:06:
[...]

Na het volkslied eensgezind de grid af lopen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ik796HAJ_dbBkrFHazJA4jsMthU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Lk3dx66CZuXZOdX2rRlUuPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvVVGnH0DWzyzFyhovTn_uVcMGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y9zYzc8zgwd75aEPjK0V9Nb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X3xXlvsli7VKL70JkH5-Lr1-0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVJNxIDgmJROcJzddaXsQgIL.jpg?f=fotoalbum_large

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:11
pjottum schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:06:
[...]

Wel allemaal met een Mario Kart helm op dan. Elke coureur een uniek personage :P
Heel flauw maar wel treffend, zal de FIA/FOM niet leuk vinden

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27
Joris748 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:03:
Je moet er inderdaad niet aan denken dat dit op een snel stratencircuit gebeurd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47

JB

Cédric roelt!

Ole Schack ook weg bij RBR? Gaat lekker allemaal…

Mijn boefje is liev!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:45:

[X]
De reden een stuk zorgelijker dan dat hij weggaat. Uiteindelijk gaat iedereen een keer weg natuurlijk. Ik ben benieuwd wat er van RBR overblijft als Verstappen weggaat/stopt.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:46
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:45:

[X]
Volgens mij* zelfs al werkzaam in Milton Keynes van toen het nog Jaguar was. Dát die weggaat is in principe dus niet heel verrassend, na 20 jaar. Bij wat was het, de 300e GP van Red Bull werd hij IIRC ook in het zonnetje gezet omdat het zijn 300e GP was (daadwerkelijk alle 300 GPs aanwezig geweest in de garage).

* En hij heeft zelfs een wikipedia pagina die dit bevestigd. Sinds/in 2004 werkzaam voor Jaguar, wat in 2005 dan Red Bull werd.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Volgens mij* zelfs al werkzaam in Milton Keynes van toen het nog Jaguar was. Dát die weggaat is in principe dus niet heel verrassend, na 20 jaar. Bij wat was het, de 300e GP van Red Bull werd hij IIRC ook in het zonnetje gezet omdat het zijn 300e GP was (daadwerkelijk alle 300 GPs aanwezig geweest in de garage).

* En hij heeft zelfs een wikipedia pagina die dit bevestigd. Sinds/in 2004 werkzaam voor Jaguar, wat in 2005 dan Red Bull werd.
De reden is zeker niet hoe je normaliter een afscheid zou moeten hebben... dus zorgwekkend icm alle andere perikelen bij RBR atm.

Mijn boefje is liev!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
JB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:05:
[...]

De reden is zeker niet hoe je normaliter een afscheid zou moeten hebben... dus zorgwekkend icm alle andere perikelen bij RBR atm.
Nou, dat lijkt me ook.

Normaal zou zo'n (mag je toch wel zeggen) icoon 'gewoon' na afloop van een seizoen afscheid nemen. Nu al na 3 races met als motivatie 'a change in the team’s working atmosphere' is allesbehalve geruststellend.

Geeft niet veel vertrouwen dat Red Bull het lek de komende tijd boven gaat krijgen.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dacht dat ik m al eens gezien had hier maar weet niet zeker:
Verstappen heeft een goede glazen bol.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:34:
Dacht dat ik m al eens gezien had hier maar weet niet zeker:
Verstappen heeft een goede glazen bol.

[X]
Het is bijna alsof hij weet, waar hij het over heeft. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• alexbl69
Cameron begint langzaam boos te worden...

Sterker: hij is woedend dat de FIA zelfs na de crash niet verder komt dan 'we gaan het rustig bekijken', 'moet met alle aandeelhouders besproken worden' en 'we moeten alles goed analyseren'.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Joris748
  • Nu online
Joris748 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:25:
Mailtje naar F1TV voor opzegging abonnement en restitutie van resterende deel is de deur uit. Gaat me niet om die paar tientjes maar om het signaal.

Eens kijken hoe druk de klantenservice is :9

Vanavond MotoGP op COTA *O*
En vandaag bericht terug. Abonnement is opgezegd en ik krijg EUR 17,70 terug *D

Had ik al gezegd dat er bij de MotoGP wel echte races te zien zijn? Was weer een mooie wedstrijd gisterenavond :9

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:34
Joris748 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:59:
[...]

En vandaag bericht terug. Abonnement is opgezegd en ik krijg EUR 17,70 terug *D

Had ik al gezegd dat er bij de MotoGP wel echte races te zien zijn? Was weer een mooie wedstrijd gisterenavond :9
Mijn abo liep tot en met de race van gisteren. Precies genoeg tijd om kijken of ik wel of niet wilde verlengen. MotoGP is tot nu erg goed en wordt denk ik ercht een top seizoen.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:42
paragon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Mijn abo liep tot en met de race van gisteren. Precies genoeg tijd om kijken of ik wel of niet wilde verlengen. MotoGP is tot nu erg goed en wordt denk ik ercht een top seizoen.
Geniet ervan totdat ze daar ook met die 50/50 batterij komen :)

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Amaze86 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Lastig mee te nemen op zo'n motor. Misschien bovenleiding?

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
pjottum schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Er zijn anders al phev motoren dus kan prima

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
pjottum schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Mwoa ze zijn er al hoor :)
https://www.kawasaki.nl/n...V_HEV/Ninja_7_Hybrid.html

Untappd: Louwke80

• Waah
  • Laatst online: 11:17
hoevenpe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Je moet er inderdaad niet aan denken dat dit op een snel stratencircuit gebeurd.
De FIA heeft geluk dat Jeddah niet doorgaat. Dat is alleen maar high speed met bochtige, blinde rechte stukken. Als iemand dan opeens 60km/u langzamer rijd.... zonder uitwijkmogelijkheden... what can go wrong?

En "more exiting racing". Tussen wie. De Ferrari's? Voor de rest is het namelijk enkel pass - repass. En als ik dat zie/hoor heb ik meteen de neiging de feed uit te zetten.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:28
Echt jammer dat die coureurs zich zo laten gaan...
/s

• Joris748
  • Nu online
Amaze86 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Ik maak me wel zorgen sinds de overname van Dorna door Liberty Media :X

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 21:11
Ik ga niet zeggen dat dit seizoen okay is, maar dit filmpje laat een paar snippets zien van decennia aan F1. Erg framend imho

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

alexbl69 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:52:
Cameron begint langzaam boos te worden...

Sterker: hij is woedend dat de FIA zelfs na de crash niet verder komt dan 'we gaan het rustig bekijken', 'moet met alle aandeelhouders besproken worden' en 'we moeten alles goed analyseren'.

[YouTube: Verstappen Retirement? | F1 News]
Pfff gaat het nu om de aandeelhouders of om de rijders?

How bad is it on a scale from one to Spurs

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:30

sjaool

Every life should have 9 cats

Jasphur schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:01:
[...]

Ik ga niet zeggen dat dit seizoen okay is, maar dit filmpje laat een paar snippets zien van decennia aan F1. Erg framend imho
Misschien is dat nu juist wel nodig om bij de FIA/FOM te laten doordringen dat ze doorgeschoten zijn in het motorreglement. De kunde van de coureur wordt ondermijnd door tekort komende techniek. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:59
Waah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:38:
[...]

De FIA heeft geluk dat Jeddah niet doorgaat. Dat is alleen maar high speed met bochtige, blinde rechte stukken. Als iemand dan opeens 60km/u langzamer rijd.... zonder uitwijkmogelijkheden... what can go wrong?

En "more exiting racing". Tussen wie. De Ferrari's? Voor de rest is het namelijk enkel pass - repass. En als ik dat zie/hoor heb ik meteen de neiging de feed uit te zetten.
Met meer van dit soort crashes neemt de kans wel toe dat er meer coureurs de sport gaan verlaten (al dan niet vrijwillig...).

• RobertMe
GeenStijl doet ook nog maar een duit in het zakje: https://www.geenstijl.nl/5189179/de-f1-is-stuk

Afbeeldingslocatie: https://geenstijl.b-cdn.net/Zero_Power_Red_Bull_1280x1280_ba5f4580fb.jpeg?w=555&width=555&quality=70

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 21:11
sjaool schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Misschien is dat nu juist wel nodig om bij de FIA/FOM te laten doordringen dat ze doorgeschoten zijn in het motorreglement. De kunde van de coureur wordt ondermijnd door tekort komende techniek. ;)
Wat nodig is is minder kijkcijfers of coureurs met een grote fan base die opstappen of wellicht sponsoren die niet meer verlengen, etc

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Waah
  • Laatst online: 11:17
Slasher schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:05:
[...]

Met de aandeelhouders worden ook de teams bedoeld. En denk maar niet dat Merc nu staat te springen om dit aan te passen. En dat geld denk ik voor meer Merc-teams. McLaren komt ook al meer naar voren bijvoorbeeld.

Als je ziet dat Mercedes al zaken heeft tegengehouden omdat anders Audi misschien een voorsprong zou hebben.... Mercedes ziet zichzelf weer jarenlang kampioen worden.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:02

Toppe

Oké ✅

Jasphur schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Wat nodig is is minder kijkcijfers of coureurs met een grote fan base die opstappen of wellicht sponsoren die niet meer verlengen, etc
Genoeg rijders die wél de F1 in willen. Er moeten grote namen weg gaan en dit als specifieke reden opgeven wil dit werken en dan is de vraag: Mogen ze eerlijk zijn over hun 'afscheid'?

En een sponsor zal het een rot zorg zijn, zolang er nog x miljoen kijkers over blijven vinden ze het wel gescheten en is er voor hun geen nood aan de man om de F1 te verlaten. Ook daar komen wel weer nieuwe sponsoren voor terug.

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 30-03-2026 15:41 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• RobertMe
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/4mo7flf066sg1.jpeg

• RobertMe
Waah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Met de aandeelhouders worden ook de teams bedoeld. En denk maar niet dat Merc nu staat te springen om dit aan te passen. En dat geld denk ik voor meer Merc-teams. McLaren komt ook al meer naar voren bijvoorbeeld.

Als je ziet dat Mercedes al zaken heeft tegengehouden omdat anders Audi misschien een voorsprong zou hebben.... Mercedes ziet zichzelf weer jarenlang kampioen worden.
Na de crash zouden ze het op veiligheid kunnen gooien. Als het om veiligheid gaat kan de FIA doen wat ze willen en hebben de teams 0,niks in te brengen.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:14
Toppe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Genoeg rijders die wél de F1 in willen. Er moeten grote namen weg gaan en dit als specifieke reden opgeven wil dit werken en dan is de vraag: Mogen ze eerlijk zijn over hun 'afscheid'?

En een sponsor zal het een rot zorg zijn, zolang er nog x miljoen kijkers over blijven vinden ze het wel gescheten en is er voor hun geen nood aan de man om de F1 te verlaten. Ook daar komen wel weer nieuwe sponsoren voor terug.
Als de toppers weglopen is de sport dood, ook voor de sponsoren.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Bvanham schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Als de toppers weglopen is de sport dood, ook voor de sponsoren.
True. Maar als de grote namen (Max, Lewis, Fernando) weg gaan dan komen daar nieuwe namen voor terug en die nemen óók weer sponsoren mee.

Het spel verschuift alleen.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03

Spotmatic

Ken sent me

Ik ben de eerste die toegeeft ingestapt te zijn na Max zijn eerste overwinning in de F1, dus na de Spaanse GP. Voordien keurde ik de sport geen blik waardig, maar dat was ook omdat het nooit op mijn radar was gekomen. Sindsdien moest ik er alles van weten, ik bleef er ook voor thuis, ook voor VT's. Ik stond er midden in de nacht voor op. In het begin van dit seizoen is het helaas totaal anders. Net als Max en andere coureurs ben ik de interesse verloren omdat het niks meer met sport van doen heeft.

Ik ben afgelopen weekend nog wel vroeger opgestaan voor de kwalificatie en de race, maar van beide heb ik het einde niet meer live gezien. Omdat wat ik zag eigenlijk helemaal nergens op sloeg. Ik heb niet het gevoel dat mij iets is afgenomen, maar wel dat het oninteressant / veel minder spannend is gemaakt. En wat doe ik als iets mij niet meer interesseert? Juist ja.

Nu klink ik vast als een zeurderige oude man (en dat mogen jullie best ook zo zeggen) maar het is zoals in het dagelijkse leven. Als ik enorm gek ben op een bepaald merkproduct uit de supermarkt, en de producent heeft het recept onlangs ingrijpend gewijzigd waardoor het totaal niet meer smaakt zoals vroeger, wat doe ik dan? Juist: ik koop het product niet meer. Want alles wat het voorheen zo lekker maakte is weg.

Blijf ik F1 kijken? Ja! Maar op een totaal andere manier. Ik betaal er niet meer voor en ik blijf er ook niet meer voor thuis. Krijg ik per ongeluk de uitslag te weten zonder dat ik iets gezien heb? Jammer dan. En uiteraard werp ik af en toe een blik op een race of kwalificatie in de hoop op verbetering. Weet het mij niet te boeien, dan doe ik gewoon weer wat anders. F1 is en was geen noodzaak maar tijdverdrijf. En nu is het mijn tijd niet meer waard. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Mooi geschreven stuk!
We moeten het hebben over de Formule 1. Wellicht volgt u dat niet, wellicht volgt u dat wel (nog wel). Feit is dat het gaat om een miljoenensport, met miljoenen kijkers, miljoenen fans, miljoenencontracten en miljoenen kilometers gas geven. Dit jaar, echter, is alles anders door een ingrijpende verandering van de reglementen. En die verandering sloopt de sport totdat de sport stuk is. De wagens moesten milieuvriendelijker van de hoge Amerikaanse omes en daardoor is de batterij het belangrijkste element van de wagen geworden. Is-ie opgeladen, gaat het goed, is-ie leeg, gaat het minder goed, simpel gezegd. Voor een volle batterij kunnen coureurs sparen bij de supermarkt, wat bij de een beter werkt dan bij de ander. Goed, die verschillen waren er altijd al, dat het racen nu draait om een volle batterij, is nieuw. De hoge omes blij, want lekker minder uitstoot en zo, de coureurs en ware liefhebbers van de sport woest.

Natuurlijk, er wordt wel meer ingehaald. De twee schreeuwlelijkerds van Viaplay laten geen moment onbenut om dat te kijker toe te blèren, wat overigens hun goed recht is, zij moeten ook simpelweg hun waar verkopen. Maar dat inhalen is een farce, dat inhalen is als een door de VAR afgekeurd doelpunt wegens buitenspel van tien minuten eerder. Het voelt niet meer als racen, het voelt als een spelletje op de Playstation wat in principe iedereen kan spelen. Bij het Oude Racen kon een bocht nog eens anders worden aangesneden en maakte dat daadwerkelijk verschil met een betere exit. Bij het Oude Racen betekende het nog iets als een wagen een andere binnen een seconde was genaderd, dan stond er iets te gebeuren waar men op kon anticiperen. De DRS was wellicht ook niet ideaal, maar dat was nog iets wat het publiek in ieder geval kon waarnemen. Nu vindt alle spanning zich binnen de bolide plaats, daar waar niemand het kan zien. Dat leidt ertoe dat de capaciteiten van een coureur eigenlijk geen moer meer doen. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso van Aston-Martin zei zelfs dat 50% van de medewerkers op de snelste circuits kunnen rijden want de bochten zijn veredelde laadpalen geworden. Stelt u zich voor: gas inhouden als racer, waar voorgaande jaren met volle snelheid doorheen werd geknald (zie hieronder). Dat is zaaddodend alsmede racekillend.

Dat ziet ook Max Verstappen, die er al vanaf het prille begin klaar mee was en, zoals we van hem gewend zijn, geen blad voor de mond neemt. Alleen kon hem tot afgelopen weekend nog worden verweten dat hij een slechte verliezer is, hij reed immers bij lange na niet meer vooraan in zijn Battery Ball Bull. Maar dit weekend dropte ook Charles Leclerc van Ferrari een bom door de kwalificatie in huidige vorm 'a fucking joke' te noemen. Tel daarbij op dat het bovendien een stuk gevaarlijker racen is als het snelheidsverschil tussen een sparende bolide en een bolide die vol gas door de bocht knalt tot megacrashes leidt, en je krijgt het bericht waar iedereen al een tijdje op zat te wachten: "Max Verstappen denkt serieus na over vertrek uit Formule 1 na 2026." Een bericht dat de wereldpers haalt en dat mogelijk de aankondiging vormt van een groot verlies voor de sport, namelijk het verlies van de beste coureur van zijn generatie, misschien zelfs de beste aller tijden.

Uiteindelijk gaat het hier om een gevoelskwestie. Voor veel doorsnee kijkers en de hup-Verstappen-garde is het allemaal geen probleem. Ja, ze balen dat Verstappen niet wint, de teloorgang gaat echter langs ze heen. De liefhebber constateert echter dat de ziel uit de sport is gezogen. Dat het geluid van een dalend toerental terwijl het pedaal vol wordt ingetrapt meer pijn doet dan het geluid van een krijsende baby of nagels op een schoolbord. Dat het inhalen nu hetzelfde is als een punt scoren in basketbal - een inhaalactie die niet het herinneren waard is omdat er geen doeltreffendheid, geen racegogme en geen leeuwenhart meer gevraagd is. Dat racen geen racen meer is, maar opladen, sparen, inhouden, janken en vooral voorzichtig doen (gek dat Tesla nog geen team heeft trouwens). Dat is niet altijd uit te leggen, dat is soms alleen te voelen.

Tot overmaat van ramp maakt Mercedes-coureur en Woody-lookalike George Russell, de grootste glijer, de smerigste glibber, de onaardigste aal en meest onsympathieke puiloog van de autosport, grote kans wereldkampioen te worden, wat treffend de staat van de Formule 1 symboliseert. Hopelijk wint diens jonge teamgenoot Kindje Antonelli dan toch het kampioenschap, hoewel juist zo'n talent beter verdient dan een wereldkampioenschap op zijn naam te schrijven waarin helemaal niet is geracet, omdat de Formule 1 stuk is.
Oh en BREAKING NEWS:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HEg1rarWMAAWtEu?format=jpg&name=small

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:30

sjaool

Every life should have 9 cats

Jasphur schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Ik geloof dat dat allemaal wel in gang gezet is. Ik ben dan ook benieuwd wat er voor Miami besloten wordt. :)

"When you grow up your heart dies"

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:07:
Ik ben de eerste die toegeeft ingestapt te zijn na Max zijn eerste overwinning in de F1, dus na de Spaanse GP. Voordien keurde ik de sport geen blik waardig, maar dat was ook omdat het nooit op mijn radar was gekomen. Sindsdien moest ik er alles van weten, ik bleef er ook voor thuis, ook voor VT's. Ik stond er midden in de nacht voor op. In het begin van dit seizoen is het helaas totaal anders. Net als Max en andere coureurs ben ik de interesse verloren omdat het niks meer met sport van doen heeft.

Ik ben afgelopen weekend nog wel vroeger opgestaan voor de kwalificatie en de race, maar van beide heb ik het einde niet meer live gezien. Omdat wat ik zag eigenlijk helemaal nergens op sloeg. Ik heb niet het gevoel dat mij iets is afgenomen, maar wel dat het oninteressant / veel minder spannend is gemaakt. En wat doe ik als iets mij niet meer interesseert? Juist ja.

Nu klink ik vast als een zeurderige oude man (en dat mogen jullie best ook zo zeggen) maar het is zoals in het dagelijkse leven. Als ik enorm gek ben op een bepaald merkproduct uit de supermarkt, en de producent heeft het recept onlangs ingrijpend gewijzigd waardoor het totaal niet meer smaakt zoals vroeger, wat doe ik dan? Juist: ik koop het product niet meer. Want alles wat het voorheen zo lekker maakte is weg.

Blijf ik F1 kijken? Ja! Maar op een totaal andere manier. Ik betaal er niet meer voor en ik blijf er ook niet meer voor thuis. Krijg ik per ongeluk de uitslag te weten zonder dat ik iets gezien heb? Jammer dan. En uiteraard werp ik af en toe een blik op een race of kwalificatie in de hoop op verbetering. Weet het mij niet te boeien, dan doe ik gewoon weer wat anders. F1 is en was geen noodzaak maar tijdverdrijf. En nu is het mijn tijd niet meer waard. :)
De F1 was sowieso al weggezakt in de wereld destijds, er zijn altijd wel pieken en dalen geweest maar sinds 2017 groeide het aandeel wel flink (waarschijnlijk ook grotendeels vanwege Verstappen en Hamilton die wereldwijd erg veel fans hebben gekregen).

Ik heb Copilot wat zaken op een rij laten zetten;
1990–2010
Stabiel; iconentijdperk
Geen exacte cijfers uit zoekresultaten

2010–2017
Wisselende populariteit
Stijging richting 2018–2019
Publieksgroei na COVID
2019: 4,16 miljoen aanwezigen op circuits wereldwijd.
2020: Grote daling door restricties.
2021: 2,69 miljoen aanwezigen, opvallend herstel.
2022: Record → 5,7 miljoen fans langs de circuits.
2024: recordseizoen > 6,5 miljoen bezoekers op de circuits, nieuw record.
Gemiddelde wereldwijde TV‑audience per weekend: 70 miljoen, tot 80 miljoen bij topweekenden.
VS-gemiddelde 2025: 1,32 miljoen, fors hoger dan 2018 (554.000).
Groeiende fanbase onder vrouwen en Gen Z.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• RobertMe
ArcticWolf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:33:
Ik heb Copilot wat zaken op een rij laten zetten;
Maar is er ook een daadwerkelijke bron? Copilot kan wel mooi cijfertjes bij elkaar hallucineren, maar dat kan ik zelf ook. Ik kan ook wat jaren benoemen met daarachter verzonnen bezoekers / kijkersaantallen :+

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Maar is er ook een daadwerkelijke bron? Copilot kan wel mooi cijfertjes bij elkaar hallucineren, maar dat kan ik zelf ook. Ik kan ook wat jaren benoemen met daarachter verzonnen bezoekers / kijkersaantallen :+
De bronnen stonden erachter maar heb die heb ik niet mee geplakt (meeste kwam van sport websites en de Formule 1 website zelf). Had laatst Google ook laten zoeken naar de populariteit van de F1 over de jaren heen maar daar kwam ook weinig zinnigs uit, pas sinds enkele jaren deelt de organisatie "actief" de cijfers... waarschijnlijk om te laten zien "kijk hoe populair we zijn".
Ik geloof wel dat sinds het Verstappen "tijdperk" de kijkcijfers en live bezoekers omhoog zijn gegaan, de licentie gelden om het uit te zenden zijn niet voor niks absurd hoog geworden de laatste jaren (in nagenoeg alle landen).

edit:
Ik heb een gruwelijke hekel aan al dat AI geneuzel, maar om dit soort cijfers naar voren te krijgen is kan het wel een fijne tool zijn.
Had laatst voor de grap een AI gevraagd of hij een snelweg kon ontwerpen tussen snelweg X en Y beginnend bij stad X en eindigend bij stad Y, zonder al te veel bomen en huizen te raken... en toen heeft de AI gewoon alle dorpen er tussenin verplaatst :+ vond het wel geniaal... maar snap de issues mbt AI's.

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 30-03-2026 17:24 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Joris748
  • Nu online
Slasher schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:05:
[...]

Stakeholders zijn belanghebbenden. Aandeelhouders vertaal je als shareholders.

• Bvanham
Toppe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:58:
[...]

True. Maar als de grote namen (Max, Lewis, Fernando) weg gaan dan komen daar nieuwe namen voor terug en die nemen óók weer sponsoren mee.

Het spel verschuift alleen.
Ik denk het niet, als de toppers weglopen is de sport dood. Stop een subtopper in de FE en die wordt daar ook doodgemaakt. Wie kent een vandoorne nog bv.

Een aantal 'fans' uit dit topic die de nieuwe stijl verdedigen kunnen beter overstappen naar een FE forum ipv de fans die klagen te willen verbannen naar een nieuw forum.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Toppe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Dat geloof ik niet. Zoals Alonso ook aangaf, iedereen met een beetje race ervaring kan nu meerijden. Het aansnijden van bochten, het late remmen of überhaupt enige racecraft is niet meer nodig.

Waarom zijn Max, Lewis en Fernando zo populair geworden? Omdat ze dingen deden en konden die andere niet konden. Door in Q3 een ronde neer te zetten waarbij 100% van de bochten juist uitgeremd waren en goed aangesneden. 100% kunde die weinig gegeven is. Het vechten voor een plek, het ronde na ronde na ronde op met een delta van 1 honderdste rijden en door exact op het juiste moment een aanval inzetten die eigenlijk 5 bochten ervoor al begonnen is.

Nieuwe rijders krijgen deze status niet. Puur om het feit dat iedereen weet dat het skill level lager ligt. Je kan geen nieuwe helden creëren op het moment dat ze geen heldhaftige acties kunnen doen.

Wat je gaat krijgen is Instagram waardige knappe jongens die de juiste posts op het juiste moment maken en een publiek wat naar een show komt kijken.

• alexbl69
PWM schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:06:
[...]
Wat je gaat krijgen is Instagram waardige knappe jongens die de juiste posts op het juiste moment maken en een publiek wat naar een show komt kijken.
Dit inderdaad. En dat ze dan als sideshow ook nog meedoen in één of ander survival-programma, of een reality-show.

Heck, misschien kan Brad Pitt ter promotie van F1, the sequel een seizoen als regulier coureur meedraaien. Skills zijn toch geen vereiste meer, het moet voor een (fitte) 62 jarige toch geen probleem zijn om op het juiste moment op de juiste knopjes te drukken?

• RobertMe
alexbl69 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:33:
Heck, misschien kan Brad Pitt ter promotie van F1, the sequel een seizoen als regulier coureur meedraaien. Skills zijn toch geen vereiste meer, het moet voor een (fitte) 62 jarige toch geen probleem zijn om op het juiste moment op de juiste knopjes te drukken?
Dat is het inderdaad niet:
Gereden in de "echte" McLaren dus. En niet alleen in de omgekatte F2(?) auto van de film.

• Bvanham
En dat laatste wordt ook minder. F1 Bigstats over de laatste reeks...

In Spain, the race at Japan lost 49% of its live audience compared to 2025
2026: 63000
2025: 124000
2024: 137000
2023: 152000
2022: 143000
2019: 48000
2018: 33000
[F1bigdata]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55

franssie

Save the albatross

Bvanham schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:59:
En dat laatste wordt ook minder. F1 Bigstats over de laatste reeks...

In Spain, the race at Japan lost 49% of its live audience compared to 2025
2026: 63000
2025: 124000
2024: 137000
2023: 152000
2022: 143000
2019: 48000
2018: 33000
[F1bigdata]
Oh wow - dat is wel fors.
Dat gaat zich ook vertalen in
1) ticketprijzen, dus ook de bedragen die circuits willen betalen voor het organiseren van een race
2) de TV rechten, want een halvering van de kijkers betekent ook keihard veel minder inkomsten om die te betalen.

Ik ben erg benieuwd naar de contractonderhandelingen die gaan komen :P
Wat een shitzooi, ach ook wel vermakelijk dat FIA/FOM eens het deksel op de neus krijgt :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben blij dat er met de voeten gestemd wordt... Maar daarmee is het nog niet zomaar opgelost natuurlijk...

• RobertMe
MikeyMan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:44:
Ben blij dat er met de voeten gestemd wordt... Maar daarmee is het nog niet zomaar opgelost natuurlijk...
Alleen niet kijken zullen ze denk ik nog niet zo wakker van liggen. Kijkersaantallen zullen wel invloed hebben op advertentie inkomsten, maar die lijken mij "vertraagd" (je sluit nu een advertentie contract af op basis van de kijkcijfers van afgelopen seizoen of zo). Opzeggingen (en bij F1TV daadwerkelijk direct opzeggen en resterende (jaar) abo geld terugvragen) zal ze harder raken omdat ze die inkomsten nu meteen missen. En jaar abonnementen aantrekkelijk zijn omdat je dat geld direct op de rekening hebt en dus kunt begroten. Gaan klanten massaal opzeggen en moet je een deel terugbetalen is de begroting naar de knoppen.

Edit:
Wat denk ik wel ook van belang is is dat de afgelopen 3 races op onhebbelijke tijden waren. En we steeds meer gewend raken aan streaming etc etc. In 2016 kon ik alleen live op Ziggo kijken. Later keek ik live op F1TV. En nog later ook wel vaker gewoon als ik zin had (zoals afgelopen jaren Australië / China / Japan gewoon om 8, 9, 10 uur. Maar ook middag races later in de middag of 's avonds, en Miami met start om 9, 10 uur ook wel eens pas maandagavond).
Deze cijfers van Spanje zijn vervolgens van de live uitzending staat er. En ik zou er mijn bed niet voor uit komen (Australië nu ook vertraagd gekeken), en hoe Australië was voor China, Japan nog minder. Terwijl potentieel een deel van de gemiste live kijkers dat alsnog later gedaan hebben.
(En het omzetten van de klok maakte van Japan om 6 uur ook 7 uur. Lijkt niet extreem vroeg, maar toch uurtje minder slaap)

[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 30-03-2026 20:09 ]

• alexbl69
RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:03:
[...]

Alleen niet kijken zullen ze denk ik nog niet zo wakker van liggen. Kijkersaantallen zullen wel invloed hebben op advertentie inkomsten, maar die lijken mij "vertraagd" (je sluit nu een advertentie contract af op basis van de kijkcijfers van afgelopen seizoen of zo). Opzeggingen (en bij F1TV daadwerkelijk direct opzeggen en resterende (jaar) abo geld terugvragen) zal ze harder raken omdat ze die inkomsten nu meteen missen. En jaar abonnementen aantrekkelijk zijn omdat je dat geld direct op de rekening hebt en dus kunt begroten. Gaan klanten massaal opzeggen en moet je een deel terugbetalen is de begroting naar de knoppen.

Edit:
Wat denk ik wel ook van belang is is dat de afgelopen 3 races op onhebbelijke tijden waren. En we steeds meer gewend raken aan streaming etc etc. In 2016 kon ik alleen live op Ziggo kijken. Later keek ik live op F1TV. En nog later ook wel vaker gewoon als ik zin had (zoals afgelopen jaren Australië / China / Japan gewoon om 8, 9, 10 uur. Maar ook middag races later in de middag of 's avonds, en Miami met start om 9, 10 uur ook wel eens pas maandagavond).
Deze cijfers van Spanje zijn vervolgens van de live uitzending staat er. En ik zou er mijn bed niet voor uit komen (Australië nu ook vertraagd gekeken), en hoe Australië was voor China, Japan nog minder. Terwijl potentieel een deel van de gemiste live kijkers dat alsnog later gedaan hebben.
(En het omzetten van de klok maakte van Japan om 6 uur ook 7 uur. Lijkt niet extreem vroeg, maar toch uurtje minder slaap)
Het zijn cijfers voor de race in Japan. Die was vorig jaar ook om 7u.

In het andere draadje staan nu ook de kijkcijfers voor Frankrijk: -/-43%. Dus zowel in Spanje als Frankrijk zijn de kijkcijfers bijkans gehalveerd. Werkelijk iedereen met een beetje F1 bloed in z'n aderen loopt te hoop tegen deze nieuwe reglementen *). En erger: iedereen weet ook dat het een hele toer zal worden om hier een oplossing voor te vinden. De onvoorspelbaarheid kun je enigszins terugdringen door de verhouding ICE/EV - welke nu 50/50 is - te veranderen ten faveure van de ICE. Maar goed, de ICE heeft veel minder vermogen dan vorig jaar. Dus hoe dat uit gaat werken is ook maar de vraag.

Peter Windsor suggereert in z'n podcast van vanavond dat overwogen moet worden om de MGU-H weer terug te halen. Zal Audi misschien niet leuk vinden, maar dat zien we dan wel weer. Bedenk ook dat deze reglementen bedacht zijn toen menig fabrikant (waaronder VAG) nog een toekomstbeeld had dat vanaf dit jaar bijna alle nieuw verkochte auto's EVs zouden zijn. We weten inmiddels dat dit niet het geval is, en dat dit ook nog wel eens heel lang kan gaan duren. Dus wellicht dat Audi er nu ook anders tegenaan kijkt.
*) Knabbel en Babbel op ViaPlay waren dit weekend eindelijk ook wat kritischer. Natuurlijk zijn ze gesouffleerd door de FIA, wat hun juichaapjes gedrag de eerste races verklaarde. Maar ze weten ook dat niemand ze meer serieus neemt als ze daar na alle backlash maar mee door blijven gaan.

• RobertMe
alexbl69 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Maar was dat vorig jaar ook incl "de klok om zetten"?
De onvoorspelbaarheid kun je enigszins terugdringen door de verhouding ICE/EV - welke nu 50/50 is - te veranderen ten faveure van de ICE. Maar goed, de ICE heeft veel minder vermogen dan vorig jaar.
Is dat een probleem? Zolang het oude race(gevoel) maar terug komt. Als ze 20 sec langzamer zijn maar ze wel weer op de limiet rijden en inhaalacties in de braking zone gebeuren hoeft dat geen probleem te zijn. Alleen kan FOM dan uiteraard niet elke GP een "New lap record" laten zien (maar dat kunnen ze nu ook al niet).

[qhote]
Peter Windsor suggereert in z'n podcast van vanavond dat overwogen moet worden om de MGU-H weer terug te halen. Zal Audi misschien niet leuk vinden, maar dat zien we dan wel weer.
[/quote]
En Honda en Cadillac waarschijnlijk ook niet. De een heeft het personeel met de kennis de deur uit gedaan en de ander is net zo goed met een eigen motor bezig.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik heb dus weer wat niets in F1Hub.app gemaakt: Shared Championship.
Het idee is: Je doet je voorspelling en kan punten verdienen (uitleg hier) om zo competitie te doen met andere mensen :D

🏁 F1 Hub 2026 Prediction Scoring

Maximaliseer je score door de volledige grid van 22 coureurs in te vullen!

1. Grand Prix Punten (Max 175 pnt)
  • Top 10 Posities: Officiële F1-schaal (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1)
  • P11 t/m P22: 2 punten per correcte match
  • Full Grid Bonus: +25 punten (alle 22 ingevuld)
  • Top 10 Bonus: +10 punten (volledige top 10 ingevuld)
  • Perfect Podium: +15 punten (P1, P2 én P3 correct)
  • Steward Bonus: +5 punten voor een correcte DNF/DNS/DSQ voorspelling
2. Sprint Punten (Max 75 pnt)
  • Top 8 Posities: Officiële Sprint-schaal (8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1)
  • P9 t/m P22: 1 punt per correcte match
  • Full Grid Bonus: +15 punten
  • Top 8 Bonus: +5 punten
  • Sprint Podium: +5 punten
Let op: Voorspellingen sluiten onherroepelijk 15 minuten voor de start van de sessie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-GkSf9st7hHEz70HrzYUO2-cOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1B6cM7Vk3wwbl2zOFXAl8qr.png?f=fotoalbum_large Helaas ben je wel genoodzaakt om te registeren als je zelf mee wilt doen, dat kan via email, GitHub of Google. Verwerking verloopt via Supabase, gehele code staat op Github dus iedereen kan zien wat er gebeurt met de data en welke data wordt weggeschreven.

• alexbl69
RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:04:
[...]
Maar was dat vorig jaar ook incl "de klok om zetten"?
Nope, dat was een week eerder.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Wellicht wordt Monaco leuker, maar verwacht dat je zelfs daar vol clipping krijgt (minimaal in de tunnel). Alleen tot nu kon je daar sowieso vrijwel nergens inhalen, dat is wellicht anders. Magische zaterdag is waarschijnlijk wel weg: vol op de limiet wordt niet beloond, maar potentiaal wel gestraft.

• RobertMe
Jake schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:17:
Wellicht wordt Monaco leuker, maar verwacht dat je zelfs daar vol clipping krijgt (minimaal in de tunnel). Alleen tot nu kon je daar sowieso vrijwel nergens inhalen, dat is wellicht anders. Magische zaterdag is waarschijnlijk wel weg: vol op de limiet wordt niet beloond, maar potentiaal wel gestraft.
Hadjar heeft al ervaring met super clipping in de tunnel :X
Maar volgens mij wilde de FIA met speciale regels komen voor Monaco? Om te voorkomen dat ze veel te hard door de tunnel gaan (door veel hogere acceleratie als ze vol elektrisch deployen) / clipping mag niet in de tunnel (+ exit tot aan nouvelle chicane?) / .... omdat het anders te gevaarlijk zou worden.

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:11
RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:09:
[...]

[YouTube: Isack Hadjar and Ritomo Miyata incident in the Monaco tunnel]

Maar volgens mij wilde de FIA met speciale regels komen voor Monaco? Om te voorkomen dat ze veel te hard door de tunnel gaan (door veel hogere acceleratie als ze vol elektrisch deployen) / clipping mag niet in de tunnel (+ exit tot aan nouvelle chicane?) / .... omdat het anders te gevaarlijk zou worden.
;w we hebben straks mushroommode attackmode en voor Monaco limpmode

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Toppe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:05:
Ik heb dus weer wat niets in F1Hub.app gemaakt: Shared Championship.
Het idee is: Je doet je voorspelling en kan punten verdienen (uitleg hier) om zo competitie te doen met andere mensen :D

🏁 F1 Hub 2026 Prediction Scoring

Maximaliseer je score door de volledige grid van 22 coureurs in te vullen!

1. Grand Prix Punten (Max 175 pnt)
  • Top 10 Posities: Officiële F1-schaal (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1)
  • P11 t/m P22: 2 punten per correcte match
  • Full Grid Bonus: +25 punten (alle 22 ingevuld)
  • Top 10 Bonus: +10 punten (volledige top 10 ingevuld)
  • Perfect Podium: +15 punten (P1, P2 én P3 correct)
  • Steward Bonus: +5 punten voor een correcte DNF/DNS/DSQ voorspelling
2. Sprint Punten (Max 75 pnt)
  • Top 8 Posities: Officiële Sprint-schaal (8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1)
  • P9 t/m P22: 1 punt per correcte match
  • Full Grid Bonus: +15 punten
  • Top 8 Bonus: +5 punten
  • Sprint Podium: +5 punten
Let op: Voorspellingen sluiten onherroepelijk 15 minuten voor de start van de sessie!

[Afbeelding] Helaas ben je wel genoodzaakt om te registeren als je zelf mee wilt doen, dat kan via email, GitHub of Google. Verwerking verloopt via Supabase, gehele code staat op Github dus iedereen kan zien wat er gebeurt met de data en welke data wordt weggeschreven.
Moet dit hier? Ik vind het spam…

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wel een soort van must listen. Hij klinkt beetje verslagen, bijna berustend.

En belangrijk:
Hij benoemt ook met zoveel woorden dat hij "goede old school race vaardigheden" moet 'erasen' en daar tegennatuurlijke dingen voor moet aanleren. Dat zou mij ook helemaal niet lekker zitten.
Je gaat onkruid water geven en gezonde takken verwaarlozen.

[ Voor 84% gewijzigd door Help!!!! op 31-03-2026 08:31 ]

PC Specs

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:45

SomerenV

It's something!

Volgens mij de eerste keer dat ie min of meer bevestigt dat ie wel eens kan stoppen na dit seizoen. Op de vraag of aan het einde van het jaar zal vertrekken uit de F1 zegt ie 'yeah, that's what I'm saying'. Normaal draait ie altijd een beetje om dien vraag heen, maar nu dus niet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:39
RobertMe schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:09:
[...]

[YouTube: Isack Hadjar and Ritomo Miyata incident in the Monaco tunnel]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk2a96LU3dFQ-ZLayW0jSQP7KOA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKWPrcmHkWUyEsAAyYs6cB4t.jpg?f=user_large

Gamertag: FinrazielNL

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SomerenV schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 02:02:
[...]

Volgens mij de eerste keer dat ie min of meer bevestigt dat ie wel eens kan stoppen na dit seizoen. Op de vraag of aan het einde van het jaar zal vertrekken uit de F1 zegt ie 'yeah, that's what I'm saying'. Normaal draait ie altijd een beetje om dien vraag heen, maar nu dus niet.
't seizoen is nog vroeg dus het kan allemaal nog een andere kant opvalen. Wie dacht vorig jaar rond deze tijd dat hij mee kon doen voor het kampioenschap?

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:29
Toppe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:13:
[...]

't seizoen is nog vroeg dus het kan allemaal nog een andere kant opvalen. Wie dacht vorig jaar rond deze tijd dat hij mee kon doen voor het kampioenschap?
het verschil is dat Max vorig jaar gewoon een wagen had die niet mee kon, maar nog wel op de limiet kon rijden van de wagen (en dus er plezier in had).

nu kan hij dat niet meer, en heeft hij geen plezier meer in het F1 rijden.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:55
Kleine update over de voortgang in Qiddiya (Saoedi-Arabië) die uiteindelijk de race in Jeddah moet gaan vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/raised-section-of-the-saudi-arabia-qiddiya-f1-track-is-v0-w4zxubuyg9sg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=a7d24f4f026d557ce249b5d7585ff14cca164f92

Wel toepasselijk zo'n Mario Kart circuit :+

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/raised-section-of-the-saudi-arabia-qiddiya-f1-track-is-v0-0e231owyg9sg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=4faf2990b3cdf1caa911841d6049d8f5938038ceAfbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/raised-section-of-the-saudi-arabia-qiddiya-f1-track-is-v0-p99w8zxyg9sg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=102c090d79bfa67856804635f19982cc83fda7ed

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:48
@Chocoball holy smoke, het mag wel wat kosten daar.. pfff.. ik dacht eerst, dat is een tribune, maar ze gaan daar echt kunstmatig omhoog rijden?!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

mr thee

Prutser op het internet

Leuke onderhoudskosten aan die verhoging gok ik zo :X :X

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

mr thee schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:51:
Leuke onderhoudskosten aan die verhoging gok ik zo :X :X
Wat te denken van al die Nepalezen ed. die het waarschijnlijk niet overleven?

Zero compensation

• RobertMe
Internet Janny schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Wat te denken van al die Nepalezen ed. die het waarschijnlijk niet overleven?
Hoor je waarschijnlijk niks van. Zag paar dagen terug op Reddit ook voorbij komen dat in 2023 bij de opbouw in Las Vegas iemand gestorven zou zijn. Hebben "we" uiteraard ook niks van gehoord.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Hoor je waarschijnlijk niks van. Zag paar dagen terug op Reddit ook voorbij komen dat in 2023 bij de opbouw in Las Vegas iemand gestorven zou zijn. Hebben "we" uiteraard ook niks van gehoord.
Dat is destijds vrij uitgebreid in het nieuws geweest en ook tijdens de uitzending van de race is daar (in ieder geval door de heren van Sky) meermaals bij stilgestaan.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
alexbl69 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:56:
[...]

In het andere draadje staan nu ook de kijkcijfers voor Frankrijk: -/-43%. Dus zowel in Spanje als Frankrijk zijn de kijkcijfers bijkans gehalveerd. Werkelijk iedereen met een beetje F1 bloed in z'n aderen loopt te hoop tegen deze nieuwe reglementen *). En erger: iedereen weet ook dat het een hele toer zal worden om hier een oplossing voor te vinden. De onvoorspelbaarheid kun je enigszins terugdringen door de verhouding ICE/EV - welke nu 50/50 is - te veranderen ten faveure van de ICE. Maar goed, de ICE heeft veel minder vermogen dan vorig jaar. Dus hoe dat uit gaat werken is ook maar de vraag.

Peter Windsor suggereert in z'n podcast van vanavond dat overwogen moet worden om de MGU-H weer terug te halen. Zal Audi misschien niet leuk vinden, maar dat zien we dan wel weer. Bedenk ook dat deze reglementen bedacht zijn toen menig fabrikant (waaronder VAG) nog een toekomstbeeld had dat vanaf dit jaar bijna alle nieuw verkochte auto's EVs zouden zijn. We weten inmiddels dat dit niet het geval is, en dat dit ook nog wel eens heel lang kan gaan duren. Dus wellicht dat Audi er nu ook anders tegenaan kijkt.

[YouTube: Peter Windsor: Verstappen will RETIRE in 2026!]

*) Knabbel en Babbel op ViaPlay waren dit weekend eindelijk ook wat kritischer. Natuurlijk zijn ze gesouffleerd door de FIA, wat hun juichaapjes gedrag de eerste races verklaarde. Maar ze weten ook dat niemand ze meer serieus neemt als ze daar na alle backlash maar mee door blijven gaan.
Windsor heeft in het verleden al een meer haalbare variant hiervan voorgesteld. De MGU-H kan een standaard component, geleverd door FIA, worden. dat drukt de kosten en techniek en kan gestandaardiseerd geimplementeerd.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Help!!!! schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:31:
^
Ik vind het allemaal erg begrijpelijk. Het gevolg van deze regelementen is dat wat mij betreft de ziel uit de F1 is gehaald.

Max is imo een hele harde werker en dat is een belangrijke reden dat hij zo goed is. Hij kan dat opbrengen omdat hij intrinsieke motivatie heeft om een auto op de limiet door de bochten te jagen. Daar leeft hij voor. Daarom zit hij een groot deel van zijn vrije tijd thuis ook nog in de SIM.

Max zal het zeker nog aankijken en bezien wat er qua regels gaat veranderen en wat er bij RB/MER in het vat zit.

Denk wel dat als er niks verandert dat hij die motivatie niet meer kan opbrengen. Eindeloos in de sim zitten om batterymanager te spelen wat hij als tegennatuurlijk ervaart.

Ik denk dat de huidige F1 voor hem voelt als een hardloper puur sang die ineens mee moet doen in zo snel mogelijk achteruit lopen.

Het zal een interessante interne keuze zijn. Ben ik idd zo puur of kan ik de perks waaronder het riante inkomen niet missen.

Indien hij tot de conclusie komt dat hij dat eigenlijk niet kan opbrengen denk ik dat hij gaat stoppen niet alleen voor zichzelf maar ook omdat hij voorzichzelf een niet 100% gemotiveerde Max niet kan verkopen aan al die mensen in de fabriek etc.
bij uitblijven serieuze verbetering aan regelgeving, lijkt laatste seizoen Max en Alonso en …

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Joris748
  • Nu online
Chocoball schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:44:
Kleine update over de voortgang in Qiddiya (Saoedi-Arabië) die uiteindelijk de race in Jeddah moet gaan vervangen.

[Afbeelding]

Wel toepasselijk zo'n Mario Kart circuit :+

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, Mario Kart. Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken bij het zien van de renders.

• RobertMe
Lynx schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Windsor heeft in het verleden al een meer haalbare variant hiervan voorgesteld. De MGU-H kan een standaard component, geleverd door FIA, worden. dat drukt de kosten en techniek en kan gestandaardiseerd geimplementeerd.
Hoe moet de FIA een standaard MGU-H leveren? Onder het oude reglement hebben teams compleet nieuwe motoren gebouwd voor een ander "design" (split turbo en dergelijke). Krijg je met een standaard MGU-H dan niet dat de FIA gaat dicteren hoe de motor moet worden opgebouwd en dergelijke? Dat lijkt mij niet perse de bedoeling van F1, dat de FIA zo'n invloed krijgt op een component die de fabrikanten zelf moeten bouwen en een van de grote performance bepalende dingen is (FIA spec onderdelen zijn er AFAIK juist voor zaken die geen grote impact op de performance hebben). En daarnaast betekent het ook dat fabrikanten hun motor dus weer flink moeten aanpassen / ontwikkelen en ze dus flink op kosten worden gejaagd.

En is het gebrek van de MGU-H vervolgens echt een issue? Ja, de start nu is ruk en zo door gebrek aan turbo druk. Maar hoeveel invloed heeft de MGU-H op het daadwerkelijke racen? Hoeveel PKs levert een MGU-H? Of hoeveel extra energie valt er te winnen met een MGU-H (volgens mij deden ze dat niet?) waardoor de 50/50 split wel werkt (/super clipping niet hoeft)?

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

himlims_ schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:36:
[...]
bij uitblijven serieuze verbetering aan regelgeving, lijkt laatste seizoen Max en Alonso en …
.. en de verschillende Tweakers.net racetopics?

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Ja, Mario Kart. Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken bij het zien van de renders.
Ja en ook van mij, vandaag mijn F1TV opgezegd. Ik kijk al sinds 1995, maar dit heeft weinig meer met racen te maken.

Ik zie mogelijk nog wel meer rijders stoppen als het niet veranderd en overstappen naar andere klassen. Zelfs Kimi gaf al aan interesse te hebben in de WEC.

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Giem schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Ja en ook van mij, vandaag mijn F1TV opgezegd. Ik kijk al sinds 1995, maar dit heeft weinig meer met racen te maken.

Ik zie mogelijk nog wel meer rijders stoppen als het niet veranderd en overstappen naar andere klassen. Zelfs Kimi gaf al aan interesse te hebben in de WEC.
Ha ja leuk van Kimi, maar zolang Merc zo dominant is gaan die 2 echt niet klagen hoor...

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken