• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:16:
[...]

Ik weet dat er bedrijven zijn die eigen risicodrager zijn, wellicht kunnen we ook zo'n systeem oprichten voor ZZPers, als je niet verzekerd wilt worden door het UWV moet je het zelf regelen.

Ik vraag mij sowieso af of straks meer bedrijven eigen risicodrager worden vanwege de plannen van Jetten!
Met de nodige risico's van dien. Ja, er wordt bewust afgezien van een regeling maar als dat uiteindelijk zorgt voor concurentie op uurloon en je wel mee 'moet' dan is het vooral blijven bij de status quo.

Daarnaast is het eigen risicodrager niet zonder nadelen in de private sector. Ook daar zie je dat ze de werknemer dan vrij stevig richting welke baan dan ook pogen te duwen.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:49
Napo schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:23:
[...]

Met de nodige risico's van dien. Ja, er wordt bewust afgezien van een regeling maar als dat uiteindelijk zorgt voor concurentie op uurloon en je wel mee 'moet' dan is het vooral blijven bij de status quo.

Daarnaast is het eigen risicodrager niet zonder nadelen in de private sector. Ook daar zie je dat ze de werknemer dan vrij stevig richting welke baan dan ook pogen te duwen.
Bij het UWV gebeurt hetzelfde, als de arbeidsdeskundige vind dat iemand kan werken dan word deze ook naar een andere baan geduwd. Overigens weet ik dat de meeste WIA personen weer aan het werk willen. Volgens mij zijn er strenge wetten voor verzekeringsgeneeskunde, arbeidsdeskundigen en reintegratie.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:42
nafofella schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:38:
[...]

[mbr]*knip*, dat kan ook vriendelijker en zonder linkdrops.[/mbr]
<knip> nee is niet nodig, doe volgende keer maar een TR aub...

[ Voor 50% gewijzigd door darkrain op 07-04-2026 11:27 ]

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-04 20:53
14.18 CEST
Trump says 'a whole civilization will die tonight' if Iran does not make a deal

US president Donald Trump once again warned Iran to make a deal on Tuesday, saying a “whole civilization will die tonight” if an agreement is not reached to end the conflict.

Writing on Truth Social, he said:

A whole civilization will die tonight, never to be brought back again. I don’t want that to happen, but it probably will. However, now that we have Complete and Total Regime Change, where different, smarter, and less radicalized minds prevail, maybe something revolutionarily wonderful can happen, WHO KNOWS?

We will find out tonight, one of the most important moments in the long and complex history of the World. 47 years of extortion, corruption, and death, will finally end. God Bless the Great People of Iran!
(the Guardian)

Dreigen met oorlogsmisdaden, dus. Heeft meneer Jetten daar nog steeds begrip voor? Misschien even een staatsbezoekje doen volgende week?

#facepalm

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-04 20:53
Mevrouw Luyten vindt er ook iets van (Volkskrant):
Maar koning Willem-Alexander en koningin Máxima poseren volgende week stralend met de autocraat die in razende vaart een voldragen democratie afbreekt. Die internationaal recht en mensenrechten op grote schaal schendt en zijn Europese vrienden bedreigt en chanteert. De foto’s zullen via Truth Social de wereld overgaan, de autocraat witwassen, het koningspaar bezoedelen.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

b_g_e schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:56:

[...]
Ik vond dit stukje veel problematischer:
Alleen wil Nederland maar niet geloven dat de Navo dood is. De ministeries die hier leidend zijn, Defensie en Buitenlandse Zaken, kampen met Atlantische bijziendheid. In dertien jaar Rutte is die afwijking alleen maar toegenomen. Het strategisch denken over buitenlandbeleid is daarmee uitbesteed – een door efficiëntiedenken geholpen gemakzucht die leidde tot de gevaarlijke tekortkomingen waarvoor we nu de kostprijs betalen.

Met het kortetermijnbelang van de bv Nederland als kompas, mist het land diepe ankers

It’s the economy, stupid!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
b_g_e schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:56:

[...]
Het koningspaar deed het al eerder met Poetin. Blijkbaar weinig van geleerd.

Misschien kunnen we het in de toekomst als voorspellende factor gebruiken.

Dat zit wel Schnorr.

• spijkerhoofd
Stukfruit schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:03:
[...]

Het koningspaar deed het al eerder met Poetin. Blijkbaar weinig van geleerd.

Misschien kunnen we het in de toekomst als voorspellende factor gebruiken.
De Oranjes zijn wel meer wereldvreemd en weinig gevoel voor de issues in dit land. Iets met op vakantie gaan naar Griekenland tijdens corona terwijl het gepeupel nergens heen kon.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 13:26
Ik heb er wel vertrouwen in dat het een goed bezoek gaat worden. Bad cop Jetten en good cop koningspaar.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:27

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

spijkerhoofd schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:09:
[...]

De Oranjes zijn wel meer wereldvreemd en weinig gevoel voor de issues in dit land. Iets met op vakantie gaan naar Griekenland tijdens corona terwijl het gepeupel nergens heen kon.
ik vind dit reisje nog wel tandje erger. Iedereen had het over Bernard en z'n verleden maar zijn kleinzoon gaat bij Trump op visite :')

En dan Jetten erbij.... Spreek je godverdomme eens uit en bedankt (on)vriendelijk voor de uitnodiging. Walgelijk gewoon dat "we" daar naartoe gaan. Zelfde voor de voetballers. NIETS te maken moet je willen hebben met Trump :r

De boodschap komt ook over als je mensen bij de naam noemt.

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 07-04-2026 19:30 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:42
Ze hadden natuurlijk nooit moeten willen gaan, maar nu heb je een directe aanleiding om het bezoek af te blazen. Ik zou het een schande vinden als het staatsbezoek door zou gaan.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Het verbaast mij ten zeerste dat er in de media/politiek zo weinig tegenstand is tegen dit reisje.

• Joris748
PLAE schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:13:
Ik heb er wel vertrouwen in dat het een goed bezoek gaat worden. Bad cop Jetten en good cop koningspaar.
En wat verwacht je dat de bad cop kan uitrichten? Als hij kritisch is, wordt het een shitshow in het oval office. Dat is de voedingsbodem waar parasieten als Trump van leven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:56
Ik snap het sentiment, maar zolang wij afhankelijk zijn van Amerika kunnen we ze maar beter te vriend houden. Zou dus goed zijn als we het onafhankelijkheidstempo eens met 400% opschroeven.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Dennis schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:59:
Ik snap het sentiment, maar zolang wij afhankelijk zijn van Amerika kunnen we ze maar beter te vriend houden. Zou dus goed zijn als we het onafhankelijkheidstempo eens met 400% opschroeven.
dit sowieso! Ik heb nog een aantal email accounts bij o.a. Gmail en MS die ga ik zsm overzetten. Verder kun je als consument niet zo heel veel doen. Heb ook een Windows PC overgezet naar Linux. Maar goed, veel meer zit er niet in voor ons nu.

Wel vreemd hoe dit werkt. Ik was van mening dat de USA onze vriend was, inmiddels voel ik een bepaalde haat naar alles wat met de VS te maken heeft. Ook niet helemaal gezond denk ik :') zeker omdat er vele miljoenen zijn die dit ook verschrikkelijk vinden wat er gebeurt.

• PLAE
wildhagen schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:34:
[...]

Net zoals haar uitspraak dat vluchtelingen/migranten maar Ebola moeten krijgen, dan zijn wij er vanaf.

Dat is blijkbaar waar JA21 voor staat. Zo'n partij die dit soort uitspraken tolereert is niet rechts. Die is niet radicaal-rechts. Die is rechttoe rechtaan extreem-rechts. Niets meer, en vooral ook niet minder.
Ik vind het maar vermoeiend en lachwekkend; 12 jaar oude teksten van haar als kunstenaar :*) erbij halen om te pogen haar en JA21 neer te sabelen. Maar ik vond ze dan ook grappig...en ik stem JA21. En steeds meer mensen gelukkig.

• PLAE
Joris748 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:57:
[...]

En wat verwacht je dat de bad cop kan uitrichten? Als hij kritisch is, wordt het een shitshow in het oval office.
Ik denk dat hij prima kritisch kan zijn. Het is niet meer robot Jetten. Al is hij IMO niet vreselijk sterk van start gegaan als premier.

• Joris748
PLAE schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat hij prima kritisch kan zijn. Het is niet meer robot Jetten. Al is hij IMO niet vreselijk sterk van start gegaan als premier.
Bij Trump (in de oval office) kun je niet kritisch zijn. Die gaat direct in de aanval. En dan draait het uit op een sh*tshow.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
PLAE schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:47:
[...]

Ik vind het maar vermoeiend en lachwekkend; 12 jaar oude teksten van haar als kunstenaar :*)
....
Ik ken Annabel niet als kunstenaar. Of schaar je publicist en/of columnist daaronder ?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Ik vind het maar vermoeiend en lachwekkend; 12 jaar oude teksten van haar als kunstenaar :*) erbij halen om te pogen haar en JA21 neer te sabelen. Maar ik vond ze dan ook grappig...en ik stem JA21. En steeds meer mensen gelukkig.
Kunstenaar? Dode kinderen racistisch bejegenen op de sociale media valt voor zover ik weet niet onder "kunst". En als het nu haar enige akkefietje was en ze iets van excuses had aangeboden maar dit soort teksten zijn een rode draad in haar leven. Die vrouw spoort niet en een partij die zo'n figuur hoog op de lijst handhaaft heeft wat mij betreft de moraal van de gemiddelde maffiabaas

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Punt is dat dat "te vriend houden" toch niet werkt. Hij doet waar hij zin in heeft. Of je hem nu een klap geeft of zijn ballen kust, deze despoot doet waar hij zin in heeft. Voor hetzelfde geld belt mattie Poetin vijf minuten na het bezoek van Jetten en dan is hij Jetten al weer vergeten

• R_Zwart
Maar we moeten ook niet opeens met z'n alleen in een hele korte tijd "US free" willen worden. Als we het alleen even bij ICT houden: alles vervangen kost echt miljarden (niet alleen het technische werk maar ook het verlies aan productiviteit omdat miljoenen mensen met nieuwe software moeten leren werken) en dan heb je na het migratietraject iets dat met een beetje geluk bijna gelijkwaardig is aan wat we al hebben. We moeten loskomen van de US, maar wel met een beetje beleid. Praktisch voorbeeld: je zou kunnen beginnen met documenten op te slaan in open formats. Iedereen die in Word een bestand nog als .docx opslaat krijgt dat als negatief punt in zijn functioneringsgesprek ;-).

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-04 10:07

Raphaelo

boeiend!!

(jarig!)
[...]
<knip> offtopic

[ Voor 6% gewijzigd door darkrain op 08-04-2026 17:51 ]

originele signatures zijn top!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

<knip> Geen memes en offtopic

[ Voor 51% gewijzigd door darkrain op 08-04-2026 17:52 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Kabinet schrapt verhoging AOW-leeftijd niet, eerst praten over alternatieven
et kabinet zet het plan om de AOW-leeftijd versneld te verhogen, nog niet definitief bij het grof vuil. Er moet eerst een alternatief worden bedacht om de stijgende kosten van de vergrijzing te betalen. Zoveel is duidelijk geworden na een debat in de Eerste Kamer, waar een grote meerderheid voor een voorstel van GroenLinks-PvdA was om het plan van tafel te halen.

D66, VVD en CDA hebben in hun coalitieakkoord afgesproken om de AOW-leeftijd één op één te koppelen aan de stijging van de levensverwachting. Met andere woorden: als mensen gemiddeld één jaar langer blijven leven, moeten ze ook één jaar langer doorwerken.
https://nos.nl/artikel/26...praten-over-alternatieven

Allemaal leuk en aardig maar 90% van de mensen ziet het echt niet zitten om tot z'n 70e te werken. Daarbij wil een jaar langere levensverwachting niets zeggen over de kwaliteit van leven. Vanaf je 80e tot je 92e op je sterfbed wegkwijnen noem ik geen leven :{

• spijkerhoofd
Shadow_Agent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:01:

[...]

Allemaal leuk en aardig maar 90% van de mensen ziet het echt niet zitten om tot z'n 70e te werken. Daarbij wil een jaar langere levensverwachting niets zeggen over de kwaliteit van leven. Vanaf je 80e tot je 92e op je sterfbed wegkwijnen noem ik geen leven :{
Ik kan mij niet voorstellen dat werkgevers er op zitten te wachten om uitgebluste 65+ers in dienst te houden. De meeste 60ers waarmee ik gewerkt heb waren niet meer voorruit te branden en motivatie was niet bestaand...

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:07
<knip> Offtopic

[ Voor 23% gewijzigd door darkrain op 08-04-2026 17:52 ]

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Topicstarter
Modbreak:De discussie over hoe rechts JA21 is mag stoppen, we hebben daar al iets over in het beleid staan Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers Discord

• Joris748
Shadow_Agent schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:01:

[...]

En er wordt compleet voorbij gegaan aan het verschil in levenskwaliteit. Mensen met een hoog inkomen blijven veel langer gezond dan mensen met een laag inkomen. De gemiddelde levensverwachting mag dan wel stijgen, maar dat betekent dat een steeds grotere groep niet meer in redelijke gezondheid zijn pensioen zal halen. Voor sommigen zal dat letterlijk “werken tot je erbij neervalt” betekenen.

• Stukfruit
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:02:
[...]

En er wordt compleet voorbij gegaan aan het verschil in levenskwaliteit. Mensen met een hoog inkomen blijven veel langer gezond dan mensen met een laag inkomen. De gemiddelde levensverwachting mag dan wel stijgen, maar dat betekent dat een steeds grotere groep niet meer in redelijke gezondheid zijn pensioen zal halen. Voor sommigen zal dat letterlijk “werken tot je erbij neervalt” betekenen.
Ook die groep is weer op te delen in mensen die op kantoor in de burnoutfabriek te loyaal zijn en zichzelf een hartaanval werken, tegenover de mensen die bijna niet vooruit te branden zijn op datzelfde kantoor.

Hoe ga je daar mee om?

Dat zit wel Schnorr.

• spijkerhoofd
Joris748 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:02:
[...]

Mensen met een hoog inkomen kunnen ook meer vermogen opbouwen doordat zij een koopwoning hebben en kunnen daardoor eerder kunnen stoppen, als je het goed doet zelfs 10 jaar eerder. Om maar te zwijgen van de grote vermogensoverdracht van de groep rijke boomers naar hun millennial kinderen. Je bent best wel fucked als je ouders geen koopwoning hebben vs als je ouders hebt die een woning van 800k heeft te verdelen over 2 kinderen.

• spijkerhoofd
https://www.nu.nl/economi...osse-schroeven-staat.html

De eerste kamer is al tegen de verhoging van de AOW gekeerd, en nu is het de beurt aan de versobering van de WW en WIA.
Werkgeversorganisaties VNO-NCW en mkb-Nederland begrijpen de emotie bij de vakbonden over de AOW-leeftijd goed. "Wij zien ook dat het kabinet pijnlijke keuzes maakt waar het gaat om de WW en WIA. Uiteindelijk moeten we aan tafel oplossingen met elkaar zien te vinden, als kabinet en alle sociale partners."
Misschien zouden er een wet moeten komen waarin het verboden word om 60+ te ontslaan, ben benieuwd of werkgeversorganisaties het nog een goed plan vinden...

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een crosspost uit het onbestaan van het middeninkomen draadje.

Mensen met een middeninkomen mogen tot 500 euro per jaar inleveren, volgens het CNV.
Door de plannen van het nieuwe kabinet leveren werknemers tot bijna 500 euro per jaar in, meldt CNV. Volgens de vakbond worden vooral mensen met middeninkomens getroffen door de aangekondigde maatregelen.
Klinkt niet best in mijn optiek.

En het zijn de mensen die het niet nodig hebben die gematst worden.
Mensen die tot 30.000 euro per jaar verdienen, moeten volgens de berekeningen 240 euro per jaar extra aan premies betalen. Bij inkomens tot 60.000 euro per jaar zou het gaan om 480 euro per jaar. Voor die groepen is het een toename van meer dan 10 procent. De hoogste inkomens profiteren juist. Mensen die meer dan 80.000 euro per jaar verdienen, hoeven jaarlijks 700 euro minder af te dragen. Dat komt neer op een daling van meer dan 11 procent.
Zijn de minder getalenteerden die zich volksvertegenwoordiger noemen nog onderdeel van dezelfde maatschappij als ik waar mij onderdeel van voel?

Om het bericht af te maken.
De veranderingen komen door een verlaging van de zogeheten maximale daglonen. Op basis daarvan worden de hoogtes van WW- en WIA-uitkeringen berekend. Volgens de berekeningen van CNV krijgt de overheid minder premies binnen door de wijziging, wat wordt gecompenseerd door de premies te verhogen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• Joris748
Stukfruit schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:23:
[...]

Ook die groep is weer op te delen in mensen die op kantoor in de burnoutfabriek te loyaal zijn en zichzelf een hartaanval werken, tegenover de mensen die bijna niet vooruit te branden zijn op datzelfde kantoor.

Hoe ga je daar mee om?
Accepteren dat er altijd een groep zal zijn die niet meer mee kan of wil doen in de ratrace.

Maar ik heb het vooral over de groep die fysiek niet meer kan werken na hun 65ste (en eigenlijk op hun 60ste al versleten waren). Door zwaar werk, door zware sociaal-economische omstandigheden of welke reden dan ook.

• spijkerhoofd
Joris748 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:54:
[...]

Accepteren dat er altijd een groep zal zijn die niet meer mee kan of wil doen in de ratrace.

Maar ik heb het vooral over de groep die fysiek niet meer kan werken na hun 65ste (en eigenlijk op hun 60ste al versleten waren). Door zwaar werk, door zware sociaal-economische omstandigheden of welke reden dan ook.
Waarom denk je dat ouders hun kinderen pushen om hoger onderwijs te volgen? Ouders weten dondersgoed dat doorleren ervoor zorgt dat je geen fysiek zwaar werk hoeft uit te voeren, ouders hebben genoeg levenservaring opgedaan om dat in te zien.

• Stukfruit
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:54:
[...]

Daar heb je weinig aan als je de rest van je leven hartproblemen hebt. M'n punt was dat dit geen goede verdeelsleutel is.

Dat zit wel Schnorr.

• Joris748
spijkerhoofd schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:17:
[...]

Waarom denk je dat ouders hun kinderen pushen om hoger onderwijs te volgen? Ouders weten dondersgoed dat doorleren ervoor zorgt dat je geen fysiek zwaar werk hoeft uit te voeren, ouders hebben genoeg levenservaring opgedaan om dat in te zien.
Ja helaas is dat wel het verstandigste. Terwijl we een tekort hebben aan vakmensen
Stukfruit schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:33:
[...]

Daar heb je weinig aan als je de rest van je leven hartproblemen hebt. M'n punt was dat dit geen goede verdeelsleutel is.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Het gaat er ik vooral om dat er steeds meer mensen zullen zijn die hun pensioenleeftijd niet meer in redelijke gezondheid zullen halen. Dat de ene groep daar harder door getroffen wordt, dan de andere lijkt me evident. En natuurlijk niet exclusief voor de lagere inkomens.

Om onze verzorgingsstaat in stand te houden, de werkenden niet teveel te belasten (waaronder langer doorwerken wat mij betreft ook valt), zullen we rigoreuze keuzes moet maken over de financiering daarvan. Met het kaasschaven volgens de neoliberale methode gaan we de verzorgingsstaat niet overeind houden.

• Stukfruit
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:44:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Het gaat er ik vooral om dat er steeds meer mensen zullen zijn die hun pensioenleeftijd niet meer in redelijke gezondheid zullen halen. Dat de ene groep daar harder door getroffen wordt, dan de andere lijkt me evident. En natuurlijk niet exclusief voor de lagere inkomens.

Om onze verzorgingsstaat in stand te houden, de werkenden niet teveel te belasten (waaronder langer doorwerken wat mij betreft ook valt), zullen we rigoreuze keuzes moet maken over de financiering daarvan. Met het kaasschaven volgens de neoliberale methode gaan we de verzorgingsstaat niet overeind houden.
offtopic:
Ik zag daarnet pas dat je "Accepteren dat er altijd een groep zal zijn" en erna "of welke reden dan ook" had geschreven. Door dat eerste had die laatste wat last van ambiguïteit en las ik het niet direct op de juiste manier :)

Dat zit wel Schnorr.

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik merk bij de mensen om mij heen weinig positiviteit met betrekking tot het huidige kabinet.
Daarop aansluitend vind ik een verslag van een onderzoek naar stemgewoontes gebaseerd op gemoedstoestand (om het eufemistisch te zeggen).
Alledaagse financiële onzekerheid en ontevredenheid op het werk brachten mensen ertoe tussen 2015 en 2018 massaal te stemmen op populistische partijen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek onder zo’n 75.000 stemmers, uitgevoerd door de Universiteit van Cambridge.
Niet immigratie, zoals vaak wordt verondersteld, maar ontevredenheid over de eigen financiële situatie en het werk zijn de grootste drijfveer voor stemmers om op anti-establishment partijen te stemmen, schrijft Antonucci. Populistische partijen blijken volgens het onderzoek garen te spinnen bij een toenemend gevoel van ontevredenheid.
Als ik het heel plat sla staat er eigenlijk dat het CDA, de VVD en D66 met hun huidige/toekomstige beleid hun eigen ondergang bewerkstelligen.
Populistische partijen spelen in op financiële onzekerheid en teleurstelling, zegt Antonucci.
Dan hebben de huidige populistische partijen een gouden toekomst. Dit kabinet zaait en bemest de voedingsbodem uitbundig. Voor de populisten is het straks makkelijk oogsten.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

mr thee

Prutser op het internet

Het is wel een beetje je eigen ruiten ingooien als "normale partij" ga dan eens regeren met visie voor de komende jaren }:|

Soms kijk ik wel eens oude zooi terug https://www.youtube.com/@BinnenhofNLvideo dan is het toch wel treurig om te zien hoe beroerd het tegenwoordig "geregeld"wordt ;(

Neem nu "Het geheim van Lubbers" of "De strijd van Kok", toch treurig met hoe het er nu aan toe gaat.
Kijkt heerlijk weg dat soort docu`s (als je dat zo kan noemen) zal wel mijn gebrek zijn.

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:18

orvintax

www.fab1an.dev

Derby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:44:
Ik merk bij de mensen om mij heen weinig positiviteit met betrekking tot het huidige kabinet.
Daarop aansluitend vind ik een verslag van een onderzoek naar stemgewoontes gebaseerd op gemoedstoestand (om het eufemistisch te zeggen).

[...]

[...]

Als ik het heel plat sla staat er eigenlijk dat het CDA, de VVD en D66 met hun huidige/toekomstige beleid hun eigen ondergang bewerkstelligen.

[...]

Dan hebben de huidige populistische partijen een gouden toekomst. Dit kabinet zaait en bemest de voedingsbodem uitbundig. Voor de populisten is het straks makkelijk oogsten.
De VVD is denk ik tegenwoordig wel populistisch genoeg om het zo te spinnen dat het zeker niet aan hun ligt. Daarnaast blijf ik het ironisch en tevens ook verdrietig vinden dat de massa feitelijk tegen zichzelf blijft stemmen. Het word er alleen maar erger van.

https://dontasktoask.com/

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:32:
[...]

Hij heeft wel ergens een punt. En dat is de tweedeling/kloof wat betreft vermogen (o.a. huizenbezit) en inkomen die aan het ontstaan is. Dat zien we nu ook weer met het beleid van inperken van Wia, WW etc. Maar hra blijven ze af.

[...]

Dit dus. Koophuis en aan alle kanten kun je gratis geld krijgen. En je huis stijgt ook nog eens in waarde. Zit je in huur dan mag je maar afwachten of je huis geïsoleerd gaat worden.
Daar ben ik het mee eens en ik zou ook liever zien dat de HRA aangepakt wordt en vermogen zwaarder belast ipv dat de sociale zekerheid verder gesloopt wordt.

Heb ook zeker niet gestemd voor een partij binnen dit kabinet 8)7 Dit beleid is gewoon ieder voor zich en wie pech heeft of chronisch ziek is, die kan doodvallen.

Verder ooit een huis gekocht om in te leven, op 70% leencapaciteit van mijn toenmalige enkele loon. Aardig veilig dus en destijds zelfs goedkoper dan huren. In dezelfde wijk waar ik ben opgegroeid, vlakbij mijn ouders, met de gedachte dat we dan ook lekker dichtbij wonen om mee te kunnen helpen op hun oude dag. Dat die huisjes achteraf van goud bleken te zijn is puur dom toeval.

Dusja dom geluk, nergens om gevraagd en de overheid drukt vervolgens ook nog gewoon geld in je brievenbus om te verduurzamen. Hallo meneer, wij als gemeente zien dat u het prima heeft, dus hier heeft u nog wat meer.

Achja wat doe je eraan.

Misschien dat het CNV nog ff een malieveldje organiseert. Dan ga ik er als lid wel naartoe.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• nafofella
  • Laatst online: 17:40
<knip> Geen onderbouwing

[ Voor 93% gewijzigd door darkrain op 11-04-2026 10:37 ]

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:45
Stukfruit schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:23:

Hoe ga je daar mee om?
offtopic:
Weggaan bij dat kantoor? Het leven is te kort om te verspillen aan een burnoutfabriek. Zelfs als het goed wordt betaald zodat je denkt om eerder te kunnen stoppen. Het feit dat je eerder wilt stoppen is symptoom dat het werk niet leuk is. Ik heb verschillende werkgevers meegemaakt en de verschillen qua omgang met personeel zijn erg groot. Zelfs als het werk niet altijd leuk is, de werkomgeving, de collega's, de omstandigheden maken veel goed, soms meer dan het salaris.
Ander werk zoeken is makkelijker gezegd dan gedaan? Ja.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:42
https://nos.nl/artikel/26...ar-benzine-niet-goedkoper

Om de prijs van een liter benzine met 10 cent te verlagen, moet de staat ongeveer een miljard bijleggen.

(…)

Groene subsidies voor bedrijven komen eerder beschikbaar.

(…)

een halvering van de motorrijtuigenbelasting voor grijze kentekens (vaak kleine ondernemers met een bestelbus)

(…)

Daarom gaat de onbelaste kilometervergoeding voor werknemers van 23 cent naar 25 cent. Als werkgevers hieraan meebetalen…
De VVD heeft weer goed geboerd!

Accijnsverlaging kost 1 miljard, dat is te veel, dus geven we 1 miljard uit op een andere manier 🤡

In plaats van de hardwerkende Nederlander te helpen, gaan we belastinggeld gebruiken om bedrijven te helpen vergroenen, zodat ze hun winsten kunnen geven aan hun aandeelhouders ipv zelf te investeren in vergroenen.

Voor de burgers geven we gewoon 2ct belastingvoordeel, máár je moet zelf even met je werkgever regelen dat je 2ct meer krijgt 🤡

Dan nog een heel gedrocht dat minder accijns zou betekenen dat we meer de auto gaan nemen… we staan ondanks de hoge prijzen nog steeds allemaal in de file: dus het hele idee met rekeningrijden / als je rijden duurder maakt is hiermee ook ontkracht.

Ik begrijp de logica niet helemaal: benzine was 1,80. Deze steeg naar 2.50, maar was we een verlichting doen van 10ct en de burger nog maar 2,40 betaald, dan zou er meer gereden gaan worden? Het is nog steeds 60ct duurder per liter… dus ik denk niet dat er opeens meer gereden gaat worden in vergelijking met de prijs van 1,80.

• spijkerhoofd
Bestseller schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:43:
[...]

De VVD heeft weer goed geboerd!

Accijnsverlaging kost 1 miljard, dat is te veel, dus geven we 1 miljard uit op een andere manier 🤡

In plaats van de hardwerkende Nederlander te helpen, gaan we belastinggeld gebruiken om bedrijven te helpen vergroenen, zodat ze hun winsten kunnen geven aan hun aandeelhouders ipv zelf te investeren in vergroenen.

Voor de burgers geven we gewoon 2ct belastingvoordeel, máár je moet zelf even met je werkgever regelen dat je 2ct meer krijgt 🤡

Dan nog een heel gedrocht dat minder accijns zou betekenen dat we meer de auto gaan nemen… we staan ondanks de hoge prijzen nog steeds allemaal in de file: dus het hele idee met rekeningrijden / als je rijden duurder maakt is hiermee ook ontkracht.

Ik begrijp de logica niet helemaal: benzine was 1,80. Deze steeg naar 2.50, maar was we een verlichting doen van 10ct en de burger nog maar 2,40 betaald, dan zou er meer gereden gaan worden? Het is nog steeds 60ct duurder per liter… dus ik denk niet dat er opeens meer gereden gaat worden in vergelijking met de prijs van 1,80.
De burger zal al meer geholpen zijn als bedrijven met de groene subsidie EV's van medewerkers gratis mag opladen zonder daarover belasting te betalen. Er zijn genoeg bedrijven die hun medewerkers dat willen bieden icm met zonnepanelen. Of subsidies die bedrijven kunnen gebruiken om hun medewerkers een EV te geven als leasebak met een forse belastingcut. Veel gehoorde klacht over EV's is dat de aanschafwaarde te hoog is en dat enkel zakelijke rijders een EV kunnen rijden, zorg ervoor dat meer mensen via hun werkgever kan leasen.

Voordeel van overdag bij de werkgever laden is dat de EV''s ook niet hoeven te laden tijdens piekuren.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:55:
[...]

De burger zal al meer geholpen zijn als bedrijven met de groene subsidie EV's van medewerkers gratis mag opladen zonder daarover belasting te betalen. Er zijn genoeg bedrijven die hun medewerkers dat willen bieden icm met zonnepanelen. Of subsidies die bedrijven kunnen gebruiken om hun medewerkers een EV te geven als leasebak met een forse belastingcut. Veel gehoorde klacht over EV's is dat de aanschafwaarde te hoog is en dat enkel zakelijke rijders een EV kunnen rijden, zorg ervoor dat meer mensen via hun werkgever kan leasen.

Voordeel van overdag bij de werkgever laden is dat de EV''s ook niet hoeven te laden tijdens piekuren.
Ja, denk je dat Piet de Groenteman dit aan zijn werknemer zal gaan aanbieden?

Oftwel, dit zullen (misschien) alleen de grote multinationals willen gaan doen maar niet de MKB's van deze wereld die het al lastig genoeg hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 14-04-2026 20:01 ]

How bad is it on a scale from one to Spurs

• spijkerhoofd
Slasher schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:00:
[...]

Ja, denk je dat Piet de Groenteman dit aan zijn werknemer zal gaan aanbieden?

Oftwel, dit zullen (misschien) alleen de grote multinationals willen gaan doen maar niet de MKB's van deze wereld die het al lastig genoeg hebben.
Piet de groenteman werkt dan ook veelal zonder personeel of met lokale mensen, en Piet de Groenteman heeft hoge energiekosten, Piet de Groenteman kan prima met de subsidie zonnepanelen op zijn dak zetten.

Daarnaast hebben we een personeelstekort, een werkgever kan om personeel te behouden of aan te trekken een EV van de zaak of de prive EV te laden op de werkplek gratis.

Ik denk dat er velen MKB bedrijven goed boeren en het goed voor elkaar hebben, de MKBer bestaat niet, MKB is de lokale kroeg tot aan Dopper en alles wat er tussen zit.

• Bestseller
spijkerhoofd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:55:
[...]

Of die bedrijven gebruiken de subsidies om aan de verplichte verduurzamingseisen te voldoen, zodat ze hun eigen winst niet hoeven aan te breken. Winstmaximalisatie.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:07

Dennis1812

Amateur prutser

Ik mis in dit miljard de burger compleet.
Ja, je werkgever mag 2ct per kilometer meer WIL betalen heeft een kleine vreugde.

Ook structureel lagere prijzen zoals de plafonds zie ik niet terugkomen.
Blij dat ik 3 jaar vast heb afgesloten toen deze oorlog begon.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:19

ManiacsHouse

Scheisse!

Potjes voor beter isoleren van woningen (en bedrijven?). Volgens mij zijn die er al. Allerlei subsidies voor extra isolatie via de gemeente etc. Als je een koophuis hebt ja. Mij niet duidelijk of dit voor huurders nu dan ook komt... Waarschijnlijk niet. Nee dat moet je via je verhuurder regelen. Of maar weer een extra tochstripje plakken. |:( En juist vooral huurders in slecht geïsoleerde huizen hebben een hoge energierekening...

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Oh ook voor huurders en VvE's.

Kwam hier afgelopen week nog een mooie brief van de gemeente met zoveel mogelijkheden voor de VvE naar alle bewoners.

Alleen...
Het pand voldoet niet aan de voorwaarden; bouwjaar te jong en energielabel te hoog.
Dat weet je toch als gemeente ook voordat je 50+ brieven stuurt.

• Bestseller
Hier ook geen recht op subsidie: want woning heeft energielabel C.
C is overal slecht , behalve wanneer subsidies uitgekeerd moeten worden: dan is C opeens goed genoeg.

• Bestseller
Ik vraag me overigens af hoe wereldvreemd het kabinet is. In een tijd waarin men moeilijker rondkomt en alles duurder is, zegt het kabinet: investeer nog wat geld in je woning om te verduurzamen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Bestseller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:28:
Ik vraag me overigens af hoe wereldvreemd het kabinet is. In een tijd waarin men moeilijker rondkomt en alles duurder is, zegt het kabinet: investeer nog wat geld in je woning om te verduurzamen.
Mja, komt men zo moeilijk rond? Is dat te onderbouwen?

Kijk ik online op bijvoorbeeld https://www.cbs.nl/nl-nl/...moede-en-schulden?theme=0 dan zie ik inderdaad wel dat 3,1% in armoede leeft... Daar zit een stijging in, maar we hebben ook te maken met flinke immigratie in de afgelopen jaren; tellen die mensen ook allemaal mee bij dit gemiddelde?

Tegelijkertijd is de armoede onder werkenden juist 0,1% gedaald... Dus bij werkenden zit mogelijk wel geld?

Daarnaast is het spaarsaldo van Nederland gigantisch, dus is het niet gek dat men hoopt dat men in het huis gaat investeren... Natuurlikk heeft de een meer dan de ander en zal de top 10% het gemiddelde flink beïnvloeden. Maar er hebben ook zat mensen veel overwaarde op hun huis, wat ook gebruikt zou kunnen worden voor energiebesparing

Vergeet niet dat men ooit ambitieuze plannen heeft bedacht om van het gas af te gaan.... Ik geloof niet dat dat even lekker loopt, al zien we met de Iran oorlog ook wel dat het echt beter zou zijn als we ons verbruik met procenten zouden verlagen.

Overigens hier ook geen investeringen gedaan in warmtepomp of dergelijken, lange terugverdientijd en het gedoe met geluidsregels enzo :-P

• spijkerhoofd
Bestseller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:28:
Komt men moeilijk rond? Ik denk dat Jan Modaal en alles wat daarboven zit over het algemeen goed rondkomt. En zelfs dan kun je vragen, wat kan iemand doen om geld te besparen? 80 rijden op de snelweg betekend flink minder verbruik, waarom zie ik niemand 80 rijden? In de weekenden zijn de wegen ook druk, als het echt zo bar en boos is, waarom zijn de wegen niet leeg? Waarom zijn de terrassen vol met het mooie weer en de restaurants vol? Waarom rijder er nog zoveel pakketbezorgers? Blijkbaar is er geld voor online shoppen.

• spijkerhoofd
President schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:57:
[...]
Overigens hier ook geen investeringen gedaan in warmtepomp of dergelijken, lange terugverdientijd en het gedoe met geluidsregels enzo :-P
Er word nu weldegelijk flink geinvesteerd in gasloos leven, volgens onze onderhoudsmonteur die maandag langs kwam hebben zij bovengemiddeld veel aanvragen voor de installatie van warmtepompen, en is er een flinke stijging van de verkoop van tweedehands EV's: https://www.autovisie.nl/...og-iran-simpele-rekensom/. Mensen wiens CV ketel of ICE auto vervangen gaan over nu.

Overigens, moderne warmtepompen voldoen aan de geluidsnormen tegenwoordig, dat ze teveel geluid maken is oud nieuws...

• warzaw
  • Registratie: November 2012
spijkerhoofd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:26:
[...]

Er word nu weldegelijk flink geinvesteerd in gasloos leven, volgens onze onderhoudsmonteur die maandag langs kwam hebben zij bovengemiddeld veel aanvragen voor de installatie van warmtepompen, en is er een flinke stijging van de verkoop van tweedehands EV's: https://www.autovisie.nl/...og-iran-simpele-rekensom/. Mensen wiens CV ketel of ICE auto vervangen gaan over nu.

Overigens, moderne warmtepompen voldoen aan de geluidsnormen tegenwoordig, dat ze teveel geluid maken is oud nieuws...
https://www.eigenhuis.nl/...mtepomp/geluid-warmtepomp
De meeste nieuwe warmtepompen maken zo’n 55 decibel geluid wanneer ze op volle toeren draaien. Dat is vergelijkbaar met een koffiemachine voor koffiebonen.
Dat lijkt me een serieus lawaai… ik zit er voorlopig niet op te wachten met zoveel buren.

• spijkerhoofd
warzaw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:42:
[...]

[...]

Dat lijkt me een serieus lawaai… ik zit er voorlopig niet op te wachten met zoveel buren.
Ik weet niet hoe oud dit artikel is, maar Valliant Aroterm heeft max 28 DB https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html
Bosch Nevit heeft 26DB:
https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-5800i-aw-21076799-p/

Of 33 DB: https://www.nefit-bosch.n...aw-buitenunit-21076801-p/

En zo zullen er nog meer zijn die aan de normen van max 45db voldoen.

Een kwestie van research doen en de juiste installateur zoeken. En als je echt last hebt van een warmtepomp kun je een klacht indienen en dan word er een geluidsmeting gedaan...

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bestseller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:20:
Hier ook geen recht op subsidie: want woning heeft energielabel C.
C is overal slecht , behalve wanneer subsidies uitgekeerd moeten worden: dan is C opeens goed genoeg.
Hoe kom je hierbij?

Ik heb ISDE subsidie gekregen voor betere isolatie en mijn label C was daarbij geen probleem.

Er is nog wel wat werk te doen wat betreft voorlichting blijkbaar.

• spijkerhoofd
Kalentum schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:31:
[...]

Hoe kom je hierbij?

Ik heb ISDE subsidie gekregen voor betere isolatie en mijn label C was daarbij geen probleem.

Ik kreeg met mijn A label woning ook de ISDE subsidie voor een warmtepomp...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Kalentum schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:31:
[...]

Hoe kom je hierbij?

Gemeente heeft ook een subsidie potje, maar bij de meesten kom je met een C-label woning dan niet in aanmerking.

Overigens zegt het label helemaal niks, hier in de straat heeft iemand A+++ met de originele dakisolatie van 1978 met een dakbeschot vol kieren. Warmtepomp, vloerisolatie, vloerverwarming en HR++ glas. In januari 1300KWh erdoor.
Mijn huis is label C, zal ook label C blijven. Er zijn geen facturen van de isolatiematerialen die er de afgelopen 15 jaar ingestopt zijn.

• Robkazoe
  • Laatst online: 16:46
warzaw schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:42:
[...]

[...]

Lees je de tekst daaronder ook of kijk je alleen naar plaatjes:
Geluid erfgrens buren: dit zijn de regels

Je wilt natuurlijk niet dat je buren geluidsoverlast of zelfs ernstige hinder hebben door je warmtepomp. Hier zijn ook regels voor. Sinds 1 april 2021 gelden de volgende eisen:

Tussen 19:00 uur en 7:00 uur (’s avonds en ’s nachts dus) mag de warmtepomp maximaal 40 decibel geluid maken op de erfgrens met de buren.
Tussen 7:00 uur en 19:00 (overdag dus) is dit maximaal 45 decibel.
Woon je in een appartement? Dan wordt het geluid niet gemeten op de erfgrens, maar in ramen van de buren die open kunnen.
Deze eisen gelden voor warmtepompen die vanaf 1 april 2021 zijn of worden geïnstalleerd.

Goed om te weten: sommige warmtepompen hebben een speciale nachtstand. Hierdoor maken ze ’s nachts minder geluid dan overdag.
En wat @spijkerhoofd ook zegt: Als de warmtepomp van je buren teveel geluid maakt, kun je daar een klacht voor indienen. En met de wetgeving van 2021 zal je dan ook in het gelijk gesteld worden en moet de eigenaar daar dan ook iets mee doen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:03

DevWouter

Creator of Todo2d.com

President schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:57:
Kijk ik online op bijvoorbeeld https://www.cbs.nl/nl-nl/...moede-en-schulden?theme=0 dan zie ik inderdaad wel dat 3,1% in armoede leeft... Daar zit een stijging in, maar we hebben ook te maken met flinke immigratie in de afgelopen jaren; tellen die mensen ook allemaal mee bij dit gemiddelde?

Tegelijkertijd is de armoede onder werkenden juist 0,1% gedaald... Dus bij werkenden zit mogelijk wel geld?
Het is een daling in de percentage van een subcategorie. Dat maakt een conclusie altijd wat lastiger. Zo moet ik denken aan een daling van de werkloosheid van een paar jaar terug waarbij het CBS aangaf dat dit vooral kwam omdat meer mensen zich hadden neergelegd dat ze geen baan zouden vinden en dus ook niet meer werkzoekende waren.

Dat gezegd te hebben, bij werkende zit vaak meer geld dan mensen zonder werk. :9

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15
sambalbaj schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:15:
Oh ook voor huurders en VvE's.

Kwam hier afgelopen week nog een mooie brief van de gemeente met zoveel mogelijkheden voor de VvE naar alle bewoners.

Alleen...
Het pand voldoet niet aan de voorwaarden; bouwjaar te jong en energielabel te hoog.
Dat weet je toch als gemeente ook voordat je 50+ brieven stuurt.
Sommige informatie hebben de gemeente wel, maar mogen ze niet gebruiken om de selectie te maken voor wie een brief krijgt.
Voorbeeld uit een praktijk:
De gemeente weet welke leerlingen van leerlingenvervoer gebruik maken, dus schreven ze de ouders aan met de vraag of ze interesse hadden in een inclusieve speeltuin in de buurt, want hun kind was gehandicapt want deze zat in "het busje" Dat mag dus niet. 1 veel van deze kinderen zijn autistisch en mijden speeltuinen i.v.m. de prikkels, en 2 je mag geen datasets voor andere doeleinden zo maar gebruiken om een selectie te maken voor iets anders. Als GIS specialist krijg ik ook veel van dit soort vragen, vooral nu rond isolatie en verduurzaming. Daarbij ga ik altijd eerst in gesprek over wat wel, en wat niet mag, in bijzijn van de privacy officer van de gemeente

• HvdBent
ManiacsHouse schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:51:
Potjes voor beter isoleren van woningen (en bedrijven?). Volgens mij zijn die er al. Allerlei subsidies voor extra isolatie via de gemeente etc. Als je een koophuis hebt ja. Mij niet duidelijk of dit voor huurders nu dan ook komt... Waarschijnlijk niet. Nee dat moet je via je verhuurder regelen. Of maar weer een extra tochstripje plakken. |:( En juist vooral huurders in slecht geïsoleerde huizen hebben een hoge energierekening...
Er zijn verschillende subsidie regelingen, die moet je goed uit elkaar houden
1 de landelijke subsidie via de RVO (rijksdienst voor ondernemend Nederland) dit is voor particulieren die subsidie willen voor isolatiemaatregelen. (de zogenaamde ISDE regeling) veel papierwerk, maar het kan lonen (ik ga er dit jaar voor het eerst een beroep op doen, omdat nieuw glas serieus geld kost in mijn huis, voorheen heb ik alles zonder subsidie gedaan)
2 gemeentelijke regelingen (die gebaseerd zijn op provinciale potjes doorgaans)
De provincie kan gemeenten extra subsidie geven voor mensen met een woonhuis onder bepaalde WOZ waarden (lees de oude huisjes in de volksbuurten) deze kunnen dan extra subsidie ontvangen via de gemeenten. Vaak laat de gemeente een analyse doen op hun huizenbestand (WOZ waarde en energielabel) om te kijken waar dit het meest effectief is, maar die mensen die al jaren in het huisje wonen hebben geen label dus adviseer ik dan, schrijf ze toch aan. Vaak krijgen deze mensen ook via buurtverenigingen of zelfs de kerk extra informatie en hulp om de kleine zaken (kieren, radiatorfolie e.d. ) aan te pakken.
Daarnaast zijn er ook lokale clubs die vanuit een zonneplan o.i.d. nog extra activiteiten ontplooien om mensen te informeren, en te helpen met de adminitsratieve kant van de subsidieaanvraag.

Kortom, voor wie een beetje oplet is er altijd ergens wat hulp te vinden.
Woningcorporaties zijn ook druk bezig met isoleren, alleen bij particuliere verhuur heb je kans dat je overal buiten de boot valt, in dat geval klagen bij de verhuurder, huurcommissie etc. etc.

[ Voor 4% gewijzigd door HvdBent op 15-04-2026 11:16 ]

• Dennis
HvdBent schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:04:
Voorbeeld uit een praktijk:
(knip)
Een typisch voorbeeld waar we zijn doorgeslagen in onze privacywetgeving als je het mij vraagt.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21

Killjoy

Klingon lawn products

Dennis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:19:
[...]

Een typisch voorbeeld waar we zijn doorgeslagen in onze privacywetgeving als je het mij vraagt.
Ik kan de redenatie prima volgen. Ten eerste zijn het bijzondere persoonsgegevens. Want het gaat over gezondheid. En dan zijn het ook nog gegevens over kinderen. En de data is niet geschikt om hiervoor gebruikt te worden. Want zoals hij aangeeft: een deel van die kinderen zal juist geen gebruik maken van zo'n speeltuin.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• HvdBent
Killjoy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:31:
[...]

Ik kan de redenatie prima volgen. Ten eerste zijn het bijzondere persoonsgegevens. Want het gaat over gezondheid. En dan zijn het ook nog gegevens over kinderen. En de data is niet geschikt om hiervoor gebruikt te worden. Want zoals hij aangeeft: een deel van die kinderen zal juist geen gebruik maken van zo'n speeltuin.
Bij het gebruik van gegevens die tot personen herleidbaar zijn moet het doel altijd de middelen dienen. Zo maar e.a. aan elkaar knopen mag niet. Dat is ook een van de redenen dat het Kadaster de BKR (basisregistratie kadaster) opgeknipt heeft in een aantal datasets, i.p.v. alles in een set.
Ja het maakt het leven lastiger, want iedereen moet e.a. weer aan elkaar knopen, maar je moet het bewust doen. En het voorkomt dat iedereen gaat zitten grasduinen in gegevens van de buren. Je kunt de informatie altijd nog krijgen, want het is openbare data, maar je laat een paper trail achter, en als je misbruik maakt van de gegevens is er dus bewijslast voorhanden.

• R_Zwart
Dennis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:19:
[...]

Stel: Tweakers gebruikt jouw emailadres waar je je me hebt geregistreerd om je ongevraagd te informeren over een speciale aanbieding van een adverteerder op deze site. Dan vind jij dan geen probleem? Je hebt je emailadres niet voor dat doel gegeven toen je je bij Tweakers registreerde.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Niemand hier iets opgevallen, in politieke zin, afgelopen dagen? Over nota bene hét belangrijkste onderwerp in de politiek en het land? :7 Normalisatie van extreemrechts evenals het nog verder naar rechts duwen van het raam van Overton, in slow motion. Stel maatregelen voor die andere partijen eigenlijk niet kunnen dragen, maar vanwege electorale crisis toch meebewegen. Vervolgens trekt men steun weer in en stelt extremere maatregelen voor. Rinse & repeat. En de NOS staat erbij, kijkt ernaar en mist wat voor de ogen gebeurt.

https://nos.nl/artikel/26...ielwetten-niet-te-steunen
De PVV dreigt in de Eerste Kamer tegen de asielwetten te stemmen als er geen strengere maatregelen komen. "Er moet meer gebeuren dan hier nu ligt", zei PVV-senator Alexander van Hattem in het debat.

Van Hattem eist in vier moties strengere asielmaatregelen. Hij wil een asielstop, een intrekking van de spreidingswet, een strengere handhaving op ongedocumenteerden en de invoering van het eerdere tienpuntenplan van PVV-leider Geert Wilders. "De moties zijn dusdanig belangrijk dat ze bepalend zijn voor onze steun aan de wetsvoorstellen", dreigde Van Hattem.

It’s the economy, stupid!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

dawg schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:27:
Niemand hier iets opgevallen, in politieke zin, afgelopen dagen? Over nota bene hét belangrijkste onderwerp in de politiek en het land? :7 Normalisatie van extreemrechts evenals het nog verder naar rechts duwen van het raam van Overton, in slow motion. Stel maatregelen voor die andere partijen eigenlijk niet kunnen dragen, maar vanwege electorale crisis toch meebewegen. Vervolgens trekt men steun weer in en stelt extremere maatregelen voor. Rinse & repeat. En de NOS staat erbij, kijkt ernaar en mist wat voor de ogen gebeurt.

[...]
Beter titel was geweest: PVV'er in de war, denkt de eerste kamer de zelfde functie heeft als tweede kamer.

En de NOS zit inmiddels al lang niet meer in de categorie vierde macht. Want als ze dat wel waren had ze daar in het artikel op gewezen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:37
DevWouter schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:45:
[...]

Beter titel was geweest: PVV'er in de war, denkt de eerste kamer de zelfde functie heeft als tweede kamer.
Heeft weinig met pvv te maken. De eerste kamer wordt door alle partijen als verlengstuk gezien. Ipv alleen te toetsen aan haalbaarheid en wettelijkheid, wordt hier tegenwoordig.politiek bedreven. Niet zoals het ooit bedacht is...

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Scheurbuik schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:58:
[...]

Heeft weinig met pvv te maken. De eerste kamer wordt door alle partijen als verlengstuk gezien. Ipv alleen te toetsen aan haalbaarheid en wettelijkheid, wordt hier tegenwoordig.politiek bedreven. Niet zoals het ooit bedacht is...
Die mag je van mij echt onderbouwen, vooral het stukje "alle partijen", maar ook het woordje "ipv" (waardoor het overkomt alsof men helemaal niet meer toets). Uiteraard zijn er incidenten(!) te vinden waar bij een partij dwars ligt, Maar het merendeel van de "stemmingen" zijn hamerstukken, wat inhoud dat geen van de partijen een stemming noodzakelijk vind. En waar wel wordt overgestemd wordt zijn er vaak inhoudelijk argumenten te vinden die ook thuis horen in de eerste kamer.

• Dennis
R_Zwart schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:54:
Stel: Tweakers gebruikt jouw emailadres waar je je me hebt geregistreerd om je ongevraagd te informeren over een speciale aanbieding van een adverteerder op deze site. Dan vind jij dan geen probleem? Je hebt je emailadres niet voor dat doel gegeven toen je je bij Tweakers registreerde.
Je vergelijking gaat totaal mank. Een gemeente die iets beoogt met een maatschappelijk doel en een commerciële partij met winstoogmerk kun je toch niet met elkaar vergelijken?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DevWouter schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:45:
[...]
En de NOS zit inmiddels al lang niet meer in de categorie vierde macht. Want als ze dat wel waren had ze daar in het artikel op gewezen.
De NOS is best tragisch. Er is een cyclus van een beschuldig dat de NOS links is, de NOS beweegt daarom steeds een beetje naar rechts op maar de beschuldiging blijft en dus schuift de NOS steeds meer op. Dus wat is de praktijk; talkshows worden gevuld met goede duiders als Mona Keizer of Carolyn, de VVD mag steeds het woord voeren terwijl de 'gemiddelde' kiezer die hier steeds moppert zelfs FvD links noemt.

Het enige treurige is dat de NOS geen zelfrespect heeft en deze diarree maar schermtijd blijft geven.

• Stukfruit
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:41:
[...]

De NOS is best tragisch. Er is een cyclus van een beschuldig dat de NOS links is, de NOS beweegt daarom steeds een beetje naar rechts op maar de beschuldiging blijft en dus schuift de NOS steeds meer op. Dus wat is de praktijk; talkshows worden gevuld met goede duiders als Mona Keizer of Carolyn, de VVD mag steeds het woord voeren terwijl de 'gemiddelde' kiezer die hier steeds moppert zelfs FvD links noemt.

Het enige treurige is dat de NOS geen zelfrespect heeft en deze diarree maar schermtijd blijft geven.
*knip*, graag een beetje terughoudend zijn met dat soort vergelijkingen.

[ Voor 26% gewijzigd door NMH op 15-04-2026 19:38 ]

Dat zit wel Schnorr.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 52% gewijzigd door NMH op 15-04-2026 19:38 ]

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:37
DevWouter schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:30:
[...]

Die mag je van mij echt onderbouwen, vooral het stukje "alle partijen", maar ook het woordje "ipv" (waardoor het overkomt alsof men helemaal niet meer toets).
Ik heb de BBB trots horen vertellen dat ze niet meer om hun heen konden toen ze groot werden in de 1e kamer. Zelfde voor Jesse Klaver en co. Elke keer weer hetzelfde verhaal als het kabinet geen meerderheid heeft in de 1e kamer.
In de basis zou dat geen reet moeten uitmaken. Zolang het wetsvoorstel rechtmatig, deugdelijk in elkaar zit, uitvoerbaar is.. of je het er nu mee eens bent of niet. Als we dat laatste ook belangrijk vinden zouden we ze ook direct moeten kiezen ipv indirect via een onnavolgbaar provinciaal kiesstelsel.

• Bestseller
Zojuist op de radio hoorde ik de overheid onderstaand artikel weer aanhalen: https://www.rtl.nl/rtl-ni...-verlaging-geen-goed-idee

Ja de rijkeren rijden meer en zouden theoretisch meer voordeel krijgen met een accijnsverlaging. Echter rijden de rijkeren ook meer elektrisch waardoor dit niet opgaat. En voelen de armeren en modale inkomens de accijnsverlaging het meest in hun portemonnee.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En ongeacht of je de rijken ook wat helpt. De lagere en middeninkomens moeten gemiddeld gezien ook meer op locatie werken en hebben geen luxe thuiswerk baantjes. Dus die kosten stijgen enorm en je zal ze ergens in moeten helpen.

Enkel grijze kentekens korting geven helpt niet. Dat is ook een maatregel voor de rijkeren/bedrijven. Precies VVD.
Uiteindelijk stijgen de kosten toch wel in de logistieke sector. En geloof maar niet dat er prijsverlaging komt door deze maatregelen.

• spijkerhoofd
Bestseller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:08:
Zojuist op de radio hoorde ik de overheid onderstaand artikel weer aanhalen: https://www.rtl.nl/rtl-ni...-verlaging-geen-goed-idee

Ja de rijkeren rijden meer en zouden theoretisch meer voordeel krijgen met een accijnsverlaging. Echter rijden de rijkeren ook meer elektrisch waardoor dit niet opgaat. En voelen de armeren en modale inkomens de accijnsverlaging het meest in hun portemonnee.
Hoe word de gedorven kosten van de accijnsverlaging opgevangen? Daarnaast zoals ik al meerdere keren aangaf, zolang mensen niet 80 gaan rijden op de snelweg, nog steeds hard optrekken bij groen licht en de wegen in het weekend overvol zit is er geen enkele reden om de accijns te verlagen. De terrassen en restaurants zitten nog steeds vol, de pakketbezorgers nog af en aan rijden omdat er zoveel online geshopt word denk ik niet dat we een accijnsverlaging nodig hebben.

Burgers zijn te verwend tegenwoordig, de overheid hoeft niet bij iedere scheet in te grijpen en burgers moeten accepteren dat het soms tegen zit. Ik heb meerdere crississen meegemaakt en dit is toch echt kleine hickup vergeleken met de grote crisis in 2008.

Een hoge olieprijs door de tekorten zou moeten betekenen dat er minder plezierritjes gemaakt word en dat mensen langzamer gaan rijden om brandstof uit te sparen. Misschien moet de overheid iig de komende zondagen autovrij maken en als de crisis heviger word de zaterdag er ook bij doen.

[ Voor 10% gewijzigd door spijkerhoofd op 15-04-2026 19:47 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Bestseller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:08:

Dus, we geven 10 cent accijnskorting. Dan woon je 50km van je werk en rijd je dus dagelijks 100km. Met een diesel verbruik je 5 liter per dag, met een benzine 7. Dat is dan 50 of 70 cent per dag aan korting. 21 werkdagen in een maand, hebben we het over 10,50 of 14,70 per maand.

Doe eens gek, maak er 50 cent van, hebben we het over 5 of 7 tientjes per maand. Als dat een probleem is moet je geen autorijden of zorgen dat je niet elke dag 2 uren van je dag verspilt aan autorijden.

Hoeveel accijnskorting wil je geven? Die 50 cent is wat de benzine nu duurder is dan twee maanden terug. En dan nog is het tientjeswerk.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:45:
[...]

Hoe word de gedorven kosten van de accijnsverlaging opgevangen? Daarnaast zoals ik al meerdere keren aangaf, zolang mensen niet 80 gaan rijden op de snelweg, nog steeds hard optrekken bij groen licht en de wegen in het weekend overvol zit is er geen enkele reden om de accijns te verlagen. De terrassen en restaurants zitten nog steeds vol, de pakketbezorgers nog af en aan rijden omdat er zoveel online geshopt word denk ik niet dat we een accijnsverlaging nodig hebben.

Burgers zijn te verwend tegenwoordig, de overheid hoeft niet bij iedere scheet in te grijpen en burgers moeten accepteren dat het soms tegen zit. Ik heb meerdere crississen meegemaakt en dit is toch echt kleine hickup vergeleken met de grote crisis in 2008.

Een hoge olieprijs door de tekorten zou moeten betekenen dat er minder plezierritjes gemaakt word en dat mensen langzamer gaan rijden om brandstof uit te sparen. Misschien moet de overheid iig de komende zondagen autovrij maken en als de crisis heviger word de zaterdag er ook bij doen.
Die van 2008 heb ik ook weinig van gemerkt.
We hadden net 2 jaar daarvoor ons huis gekocht, maar als je niet weg hoeft maakt dat geen donder uit.

Ik bemerkt trouwens wel dat de gemiddelde snelheid wat lager ligt op de A7 tussen Bolsward en Heerenveen en ik heb het idee dat het wat minder druk op de weg is.
Grotendeels is het voor de forens ook een stukje emotie denk ik.
Ik bedoel ik rijd 80km per dag en dan is het aan het eind van de maand tientjes werk.
Ja tuurlijk ik koop daar ook liever een lekker stuk vlees voor maar het is niet meteen crisis dat we de brandstof niet meer kunnen betalen of zo.
Het wordt pas een probleem als het er niet meer is.

Nah jah en die autoloze dagen wordt hem toch niet met de 24/7 economie.
Dan moet je weer terug naar winkels van 9 tot 5 en zondags alles dicht.
Wat mij betreft prima.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En dan nog steeds kan je niet een autoloze zondag hebben als vroeger waarop je op snelwegen kon voetballen en skeeleren.
Genoeg mensen die ook op autoloze zondag of avondklok of wat dan ook gewoon naar het werk moeten. Ongeacht wat voor crisis je bedenkt.
We leven niet meer in de jaren 70. De wereld is niet meer vergelijkbaar met 1974. Hoe graag sommigen dat zouden willen.

• spijkerhoofd
Dennis1812 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:15:
En dan nog steeds kan je niet een autoloze zondag hebben als vroeger waarop je op snelwegen kon voetballen en skeeleren.
Genoeg mensen die ook op autoloze zondag of avondklok of wat dan ook gewoon naar het werk moeten. Ongeacht wat voor crisis je bedenkt.
We leven niet meer in de jaren 70. De wereld is niet meer vergelijkbaar met 1974. Hoe graag sommigen dat zouden willen.
Je kan net als destijds met de avondklok de mensen die moeten werken gewoon laten rijden. Je kan ook om verdere brandstof uit te sparen kantoorwerkers weer 100% laten thuiswerken.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Daar zat ik ook bij, ik had ook zo'n ontheffing om te mogen rijden.
Dat zou met een autoloze zondag of weekend ook weer net zo zijn.
Het enige voordeel van storingsdiensten.
Maar we hadden toen ook honden waarvan de pootjes versleten waren omdat de hele buurt dezelfde hond uitliet.
En zo zullen er ook voor die zondagen oplossingen bedacht worden om toch te rijden.

Maar het is voorlopig alleen maar iets duurder het is nog niet op.
Al zou ik dat voor kerosine niet zo'n probleem vinden het was voor corona lang geleden dat ik zulke heldere luchten had gezien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21

Killjoy

Klingon lawn products

Dennis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:44:
[...]

Je vergelijking gaat totaal mank. Een gemeente die iets beoogt met een maatschappelijk doel en een commerciële partij met winstoogmerk kun je toch niet met elkaar vergelijken?
Toch wel. Voor beiden geldt doelbinding. De voor het ene doel ingewonnen gegevens mag je niet zomaar voor een totaal ander doel gebruiken. In het gegeven voorbeeld is dat registreren en communiceren vs. het doen van commerciële aanbiedingen. In het geval van de gemeente is dat bijzonder leerlingen vervoer vs. het maken van een speelruimteplan. Dus hoewel het voor de gemeente allebei taken van algemeen belang zijn, zijn het wel twee verschillende taken en zijn de doelen onverenigbaar.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-04 04:14
_JGC_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:57:
[...]
Hoeveel accijnskorting wil je geven? Die 50 cent is wat de benzine nu duurder is dan twee maanden terug. En dan nog is het tientjeswerk.
Dit is natuurlijk wel wat makkelijk, het is niet enkel een paar tientjes benzine. Je bent inmiddels ook een paar tientjes meer kwijt bij de supermarkt, een paar tientjes meer aan inflatieverhoging van de huur die niet in verhouding is met je uitkering of salaris, een paar tientjes extra aan gas water licht. Dan zijn die paar tientje extra benzine opeens wel lastig met een kleine beurs want inmiddels zijn je vaste lasten 200 euro per maand gestegen ten opzichte van je inkomen.

Nu ben ik het wel met je eens dat accijnsverlaging vooral symptoombestrijding is, maar dat is het huidige maatregelenpakket van het kabinet ook. Klein beetje korting op de wegenbelasting van bestelwagens, wat dus ook scheelt als je een elektrische bestelwagen hebt, typisch voorbeeld van subsidie aan de verkeerde groep en een heel klein beetje reiskostenvoordeel mits je werkgever meespeelt. De rest zijn vage maatregelen waarvan maar de vraag is hoe concreet het wordt. Het is jammer dat het zomertreinkaartje blijkbaar weer van de baan is, ik ben geen fan van het OV maar als dat kaartje ervan was gekomen had ik daar zeker gebruik van gemaakt.

Het is opvallend om te zien hoe kabinet Jetten 1 het presteert om nog incompetenter en afwachtender over te komen dan Schoof 1, het zullen taaie jaren gaan worden voor de midden- en lage inkomens.

• R_Zwart
Maar er zijn ook genoeg mensen die op zo'n zondag moeten werken en met het OV of iets anders dan de eigen auto naar hun werk kunnen. Je zou ook ontheffing kunnen geven om naar het dichtsbijzijnde station of bushalte te mogen rijden en daarvandaan OV te nemen.

Als het echt fout gaat met de brandstof/energievoorziening dan is het geen optie meer om "vrijheid blijheid" te blijven roepen.

• Dennis
Killjoy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:51:
Toch wel. Voor beiden geldt doelbinding. De voor het ene doel ingewonnen gegevens mag je niet zomaar voor een totaal ander doel gebruiken. In het gegeven voorbeeld is dat registreren en communiceren vs. het doen van commerciële aanbiedingen. In het geval van de gemeente is dat bijzonder leerlingen vervoer vs. het maken van een speelruimteplan. Dus hoewel het voor de gemeente allebei taken van algemeen belang zijn, zijn het wel twee verschillende taken en zijn de doelen onverenigbaar.
Ja nee, dat snap ik wel: ik ken de regelgeving. Alleen vind ik dat het z'n doel voorbij schiet. Wat mij betreft kan het voor dit soort situaties versoepeld worden. Het punt in mijn bericht was natuurlijk dat ik daarmee niet ook vind dat de regelgeving voor commerciële partijen versoepeld mag worden.

• R_Zwart
Silvos schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:00:
[...]

Dit is natuurlijk wel wat makkelijk, het is niet enkel een paar tientjes benzine. Je bent inmiddels ook een paar tientjes meer kwijt bij de supermarkt, een paar tientjes meer aan inflatieverhoging van de huur die niet in verhouding is met je uitkering of salaris, een paar tientjes extra aan gas water licht. Dan zijn die paar tientje extra benzine opeens wel lastig met een kleine beurs want inmiddels zijn je vaste lasten 200 euro per maand gestegen ten opzichte van je inkomen.

Nu ben ik het wel met je eens dat accijnsverlaging vooral symptoombestrijding is, maar dat is het huidige maatregelenpakket van het kabinet ook. Klein beetje korting op de wegenbelasting van bestelwagens, wat dus ook scheelt als je een elektrische bestelwagen hebt, typisch voorbeeld van subsidie aan de verkeerde groep en een heel klein beetje reiskostenvoordeel mits je werkgever meespeelt. De rest zijn vage maatregelen waarvan maar de vraag is hoe concreet het wordt. Het is jammer dat het zomertreinkaartje blijkbaar weer van de baan is, ik ben geen fan van het OV maar als dat kaartje ervan was gekomen had ik daar zeker gebruik van gemaakt.

Het is opvallend om te zien hoe kabinet Jetten 1 het presteert om nog incompetenter en afwachtender over te komen dan Schoof 1, het zullen taaie jaren gaan worden voor de midden- en lage inkomens.
Niet alleen bedrijven maar de overheid moet nog herstellen van de enorme extra uitgaven van een paar jaar terug. Door nu direct weer met een massaal steunpakket te komen schuif je de problemen slechts voor je uit. En de problemen komen dan nog harder terug en worden dan ook vooral door de midden- en lage inkomens gevoeld.

Als je iets wilt doen dan zou het een compleet pakket moeten zijn. Erfbelasting omhoog, vermogensbelasting omhoog, inkomstenbelasting omlaag, BTW misschien omlaag (of juist alles overal het normale en niet het verlaagde tarief toepassen, gecompenseerd door lagere inkomstenbelasting).

Of hetzelfde doen als in België: brandstof lekker goedkoop en je blauw betalen in inkomstenbelasting. Kan ook natuurlijk.

• Bestseller
Een autoloze zondag zal de economie en overheid meer geld kosten dan een accijnsverlaging.

• Joris748
Bestseller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:33:
Een autoloze zondag zal de economie en overheid meer geld kosten dan een accijnsverlaging.
Een autoloze zondag is effectiever bij schaarste dan accijnsverlaging :)

• Dennis
Is het misschien ook een leuk idee om deze claims hierboven te onderbouwen? Dat maakt het interessanter voor de lezer die er weinig kennis van heeft maar dat wel graag wil weten.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Scheurbuik schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:48:
[...]

Ik heb de BBB trots horen vertellen dat ze niet meer om hun heen konden toen ze groot werden in de 1e kamer. Zelfde voor Jesse Klaver en co. Elke keer weer hetzelfde verhaal als het kabinet geen meerderheid heeft in de 1e kamer.
In de basis zou dat geen reet moeten uitmaken. Zolang het wetsvoorstel rechtmatig, deugdelijk in elkaar zit, uitvoerbaar is.. of je het er nu mee eens bent of niet.
Tuurlijk kan je niet om die partijen heen, zowel BBB als PRO (GLPVDA) hebben een meerderheid. Je hebt hun instemming dus wel nodig. Maar de discussie is of ze zich gedragen als verlengstuk van de tweede kamer.

Uiteraard zullen de oppositiepartijen een stuk kritischer zijn op plannen van de coalitie, en moeten ministers vaker de eerste kamer bezoeken, maar dat is ook de taak van de eerste kamer. Je wilt namelijk niet de eerste kamer alleen maar bestaat uit ja-knikkers.

Ik heb vooral het idee dat het spin is om de schuld van een slecht functionerende tweede kamer af te schuiven. Men roept het al jaren, maar ik heb nog geen enkel onderzoek gezien die zegt dat er een aanleiding is. Sure, het systeem maakt het mogelijk, maar dat is een potentieel probleem, niet een gerealiseerd probleem.
Als we dat laatste ook belangrijk vinden zouden we ze ook direct moeten kiezen ipv indirect via een onnavolgbaar provinciaal kiesstelsel.
Dat ze indirect gekozen worden via het Provinciale Statenverkiezing is om te garanderen dat de regionale staten een garantie hebben dat de landelijke wetten die zij opgelegd krijgen ook kunnen uitvoeren.

• Dennis
DevWouter schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:59:
Uiteraard zullen de oppositiepartijen een stuk kritischer zijn op plannen van de coalitie, en moeten ministers vaker de eerste kamer bezoeken, maar dat is ook de taak van de eerste kamer.
Dan spreek je nu jezelf toch tegen? Want iedereen zou even kritisch moeten zijn op elk voorstel, omdat je er immers niet zit om politiek te bedrijven maar als 'chambre de reflection'.

Ook het Montesquieu Instituut vindt dat trouwens:
Het politieke karakter van de Eerste Kamer staat op gespannen voet met haar rol als college van reflectie en heroverweging.
Ik heb vooral het idee dat het spin is om de schuld van een slecht functionerende tweede kamer af te schuiven. Men roept het al jaren, maar ik heb nog geen enkel onderzoek gezien die zegt dat er een aanleiding is. Sure, het systeem maakt het mogelijk, maar dat is een potentieel probleem, niet een gerealiseerd probleem.
Nou zal ik niet ontkennen dat we de laatste decennia vaker slechte wetgeving zien en het is zeker een rol van een Eerste Kamer daar iets mee te doen, maar waarom zou je dat niet ook met een hooggerechtshof of iets vergelijkbaars kunnen doen? Bovendien heeft de Raad van State daar ook nu al een rol in met haar advisering.
Dat ze indirect gekozen worden via het Provinciale Statenverkiezing is om te garanderen dat de regionale staten een garantie hebben dat de landelijke wetten die zij opgelegd krijgen ook kunnen uitvoeren.
Kun je dat onderbouwen met een bron? Dat heb ik nog nooit gehoord. In 1848 is dit stelsel als zodanig ingevoerd en toen was de situatie natuurlijk compleet anders dan nu. Zelfs algemeen kiesrecht was er nog niet eens.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dennis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:32:
Kun je dat onderbouwen met een bron? Dat heb ik nog nooit gehoord. In 1848 is dit stelsel als zodanig ingevoerd en toen was de situatie natuurlijk compleet anders dan nu. Zelfs algemeen kiesrecht was er nog niet eens.
Eerste kamer was oorspronkelijk om de adel in de regio macht te laten houden zodat zij hun lokale belangen gewaarborgd werd. Later werd dat de rijke, en toen het aantal inwoners van de regio. Dat is ook de reden waarom het via Provinciale staten gaat, zij vertegenwoordigen de belangen van de provincie.
[...]

Dan spreek je nu jezelf toch tegen? Want iedereen zou even kritisch moeten zijn op elk voorstel, omdat je er immers niet zit om politiek te bedrijven maar als 'chambre de reflection'.
Nee, natuurlijk niet. Het is altijd een ongelijk speelveld. Zo is er verschil aan kennis en risicobeoordeling tussen de verschillende partijen. Zo zal de VVD sneller denken dat men het zonder extra regels kan doen omdat de markt zichzelf reguleert, terwijl PvdD een hogere risico op misbruik van bedrijven zien. Dus als de VVD een voorstel heeft dan zal PvdD de minister vaker om aanscherpingen/correcties vragen dan de VVD en soms zal een VVD minister dat kunnen oplossen door de PvdD de kennis te geven. En andere keren zal de VVD minister de wetgeving moeten aanscherpen om de zorgen van de PvdD af te dekken. (Je kan hier de partijnamen vervangen door elke ander)
offtopic:
Dit is ook één van de redenen waarom dat de PVV en (bepaalde) BBB ministers zo compleet ineffectief waren. Zij reageerde amper op verzoeken van de eerste kamer. Hierdoor bleven zelfs de plannen die een hamerstuk konden zijn vaak hangen.
Ook het Montesquieu Instituut vindt dat trouwens:
Allereerst, die quote gaat over de verkiezingen van de eerste kamer en hoe dat impact heeft op de rol van de kamer. Niet zo zeer de functie/rol van de kamer op zichzelf.
Maar ik heb een vermoeden waar je heen wilt gaan, dus ik ga je hier helpen door te zeggen dat Thorbecke (de persoon) de eerste kamer wilde afschaffen, maar hij kreeg de overige leden van zijn commissie niet overtuigd.
En om de verdere discussie af te snijden. Elke suggestie om de eerste kamer af te schaffen kan alleen als je het complete politieke landschap (tweede kamer, provinciale staten, gemeenten, waterschappen, etc) ook herzie.
Nou zal ik niet ontkennen dat we de laatste decennia vaker slechte wetgeving zien en het is zeker een rol van een Eerste Kamer daar iets mee te doen, maar waarom zou je dat niet ook met een hooggerechtshof of iets vergelijkbaars kunnen doen? Bovendien heeft de Raad van State daar ook nu al een rol in met haar advisering.
Zoals ik al aangaf, je moet het complete politieke landschap herzien. Om je een idee te geven: De huidige rol van de Raad van State staat toe dat het ongevraagd advies mag geven die verder geen verplichtingen kent. Moet dat zo blijven? Moet het advies bindend worden? Moet er over elke onderwerp een advies komen? En moet het over elke wetswijziging er ook een oordeel komen? Hoe gaan we voor voldoende kennis en mankracht zorgen? Hoe worden deze mensen geselecteerd? Wat als het orgaan alleen zijn eigen belangen gaat bedienen? Etc.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:20

nwagenaar

God, root. What's the differen

dawg schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:27:

[...]
Persoonlijk vind ik het NOS artikel gewoon feitelijk, duidelijk en ook kritisch richting de draai van PVV. Daarbij heeft de NOS al diverse berichten over dit onderwerp geplaatst in de afgelopen dagen.

Als je wilt spreken over normalisatie dan zou ik het artikel van RTL over hetzelfde onderwerp er naast zetten: https://www.rtl.nl/nieuws...r-tegen-strafbaarstelling

Dan vind ik (persoonlijk) het artikel van RTL duidelijk een normalisatie van extreem-rechts, er wordt effectief geen informatie gegeven over het gedraai van de PVV terwijl het NOS-artikel toch duidelijk de onbetrouwbaarheid van de PVV beschrijft omtrent de door de Tweede Kamer fractie van de PVV aangenomen novelle wat men nu een breekpunt lijkt te vinden in de 1e kamer.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, Wilders wil alleen fophef voor op X, meer is het niet. Volledig negeren die partij.
Pagina: 1 ... 41 ... 45 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid