Dennis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:32:
Kun je dat onderbouwen met een bron? Dat heb ik nog nooit gehoord. In 1848 is dit stelsel als zodanig ingevoerd en toen was de situatie natuurlijk compleet anders dan nu. Zelfs algemeen kiesrecht was er nog niet eens.
Eerste kamer was oorspronkelijk om de adel in de regio macht te laten houden zodat zij hun lokale belangen gewaarborgd werd. Later werd dat de rijke, en toen het aantal inwoners van de regio. Dat is ook de reden waarom het via Provinciale staten gaat, zij vertegenwoordigen de belangen van de provincie.
[...]
Dan spreek je nu jezelf toch tegen? Want iedereen zou even kritisch moeten zijn op elk voorstel, omdat je er immers niet zit om politiek te bedrijven maar als 'chambre de reflection'.
Nee, natuurlijk niet. Het is altijd een ongelijk speelveld. Zo is er verschil aan kennis en risicobeoordeling tussen de verschillende partijen. Zo zal de VVD sneller denken dat men het zonder extra regels kan doen omdat de markt zichzelf reguleert, terwijl PvdD een hogere risico op misbruik van bedrijven zien. Dus als de VVD een voorstel heeft dan zal PvdD de minister vaker om aanscherpingen/correcties vragen dan de VVD en soms zal een VVD minister dat kunnen oplossen door de PvdD de kennis te geven. En andere keren zal de VVD minister de wetgeving moeten aanscherpen om de zorgen van de PvdD af te dekken. (Je kan hier de partijnamen vervangen door elke ander)
offtopic:
Dit is ook één van de redenen waarom dat de PVV en (bepaalde) BBB ministers zo compleet ineffectief waren. Zij reageerde amper op verzoeken van de eerste kamer. Hierdoor bleven zelfs de plannen die een hamerstuk konden zijn vaak hangen.
Ook het Montesquieu Instituut
vindt dat trouwens:
Allereerst, die quote gaat over de verkiezingen van de eerste kamer en hoe dat impact heeft op de rol van de kamer. Niet zo zeer de functie/rol van de kamer op zichzelf.
Maar ik heb een vermoeden waar je heen wilt gaan, dus ik ga je hier helpen door te zeggen dat Thorbecke (de persoon) de eerste kamer wilde afschaffen, maar hij kreeg de overige leden van zijn commissie niet overtuigd.
En om de verdere discussie af te snijden. Elke suggestie om de eerste kamer af te schaffen kan alleen als je het complete politieke landschap (tweede kamer, provinciale staten, gemeenten, waterschappen, etc) ook herzie.
Nou zal ik niet ontkennen dat we de laatste decennia vaker slechte wetgeving zien en het is zeker een rol van een Eerste Kamer daar iets mee te doen, maar waarom zou je dat niet ook met een hooggerechtshof of iets vergelijkbaars kunnen doen? Bovendien heeft de Raad van State daar ook nu al een rol in met haar advisering.
Zoals ik al aangaf, je moet het complete politieke landschap herzien. Om je een idee te geven: De huidige rol van de Raad van State staat toe dat het ongevraagd advies mag geven die verder geen verplichtingen kent. Moet dat zo blijven? Moet het advies bindend worden? Moet er over elke onderwerp een advies komen? En moet het over elke wetswijziging er ook een oordeel komen? Hoe gaan we voor voldoende kennis en mankracht zorgen? Hoe worden deze mensen geselecteerd? Wat als het orgaan alleen zijn eigen belangen gaat bedienen? Etc.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel