• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:50
hamsteg schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Met deze eeuwige rancune komen we niet verder.
Probleem is dat de VVD, BBB, FvD, PVV en alle eventuele afsplitsingen met nieuwe rechtse verlossers de rancune verder zullen blijven opstoken. En dan mag Klaver straks weer als kop van jut fungeren voor alles wat niet leuk zal zijn aan de te nemen maatregelen. Het is gewoon wachten op Yesilgoz die nieuwe verkiezingen uitlokt en voor de zoveelste keer een "centrumrechts kabinet" te beloven (terwijl er daar al zoveel van geweest zijn).

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:05
D-e-n schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:00:
In welke parallelle wereld wordt goed beleid anno 2026 nog beloond? Goed beleid betekent keuzes maken en dat zullen altijd keuzes zijn waardoor kiezers kunnen worden opgehitst tegen de uitvoerenden.
Over je pessimisme kan ik weinig zeggen. We hebben natuurlijk al zeker 10 jaar geen goed beleid meer gezien, misschien langer. En ik ben ook niet positief over deze partijen, maar de alternatieven die ons worden voorgeschoteld zijn dusdanig desastreus dat ik denk, of misschien wel een beetje hoop, dat men zich gedwongen voelt. En, als dat beleid zich zo uitrolt en het licht aan het einde van de tunnel zichtbaar wordt, dan zou dat best eens beloond kunnen worden door het electoraat.

Nu ja. We gaan het meemaken. Als actieve deelnemer aan de democratie zijn we natuurlijk slechts passagier.

[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 24-01-2026 13:12 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• D-e-n
Helixes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:10:
[...]

En, als dat beleid zich zo uitrolt en het licht aan het einde van de tunnel zichtbaar wordt, dan zou dat best eens beloond kunnen worden door het electoraat.
Denk jij dat Klaver beloond gaat worden als dit minderheidskabinet de rit uit zit? Vergeet niet: ook Samson werd niet beloond en ik heb niet het idee dat Klaver het nu met minder zetels en zonder ministers meer uit gaat halen.

Daarom: Klaver moet afstand houden. Als er goede voorstellen komen moet hij absoluut voor stemmen maar hij moet kost wat kost voorkomen dat hij verantwoordelijk gaat worden gehouden voor al het zuur dat er ook gaat komen. Anders is links beleid nog verder weg dan het nu al is

[ Voor 37% gewijzigd door D-e-n op 24-01-2026 13:36 ]

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-01 21:49
D-e-n schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Denk jij dat Klaver beloond gaat worden als dit minderheidskabinet de rit uit zit? Vergeet niet: ook Samson werd niet beloond en ik heb niet het idee dat Klaver het nu met minder zetels en zonder ministers meer uit gaat halen.

Daarom: Klaver moet afstand houden. Als er goede voorstellen komen moet hij absoluut voor stemmen maar hij moet kost wat kost voorkomen dat hij verantwoordelijk gaat worden gehouden voor al het zuur dat er ook gaat komen. Anders is links beleid nog verder weg dan het nu al is
Contructief zijn betekend natuurlijk niet dat je steun goedkoop moet zijn.
Maar aan we hebben het alleen minder erg gemaakt , ga je geen kiezers terugwinnen.
Dus ik zal zeker nog even 2 keer nadenken voordat je dit gaat steunen.

Zoals eerder gezegd je kan ze best steunen maar dan moeten ze je een betere deal geven dan wanneer je gewoon mee had mogen doen.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Voor vorige week was ik het hiermee eens geweest. Maar de wereld is veranderd, blijvend. Ik denk dat Klaver een grote rol kan spelen in deze regeerperiode. Hij heeft namelijk behoorlijk goede kaarten op zak. Zoals Samsom in zijn column vorige week schreef (even terugzoeken, heb wat quotes geplaatst van die column), shoppen bij meerdere partijen gaat niet werken. Er zal een breed akkoord gesloten moeten worden omdat op deelonderwerpen steun vergaren moeilijk is vanwege de begroting. Zuur & zoet, zogezegd.

Klaver kan veel onderhandelen over versterken van de Unie, wat heel hard nodig is en waar VVD van oudsher maar met de hete adem van extreemrechts nog meer, tegenstribbelt en vertraagt. Op stikstof en landbouwhervorming waar CDA dat altijd doet.

Maar we gaan het zien. Ik blijf erbij dat meteen in het begin D66 de VVD had moeten passeren maar dat is niet de aard van D66 die zich, als puntje bij paaltje komt zich toch altijd comfortabeler lijkt te voelen bij (centrum)rechts.

It’s the economy, stupid!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
[...]

Ik vind Samson nu niet echt een goed voorbeeld gezien hij de sociale ziel van de PVDA verkocht aan de VVD.

Denk jij niet dat Klaver beloond word als hij zich niet constructief opsteld? Ik denk dat hij op die manier sowieso de zwarte piet toegespreeld krijgt met de nieuwe verkiezingen en dat hij meer zetelverlies krijgt omdat een deel van zijn kiezers weglopen omdat hij de kans had om een deel van zijn PVDA/GL standpunten erin te weven verprutst? Juist als hij sociaal beleid kan erin kan weven en vooral voor modaal economisch ruimte kan maken kan hij de volgende keer laten zien wat links bereikt heeft.

*knip* s.v.p. geen framing zonder grondige onderbouwing met betrouwbare bronnen.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:18 ]

• spijkerhoofd
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Voor vorige week was ik het hiermee eens geweest. Maar de wereld is veranderd, blijvend. Ik denk dat Klaver een grote rol kan spelen in deze regeerperiode. Hij heeft namelijk behoorlijk goede kaarten op zak. Zoals Samsom in zijn column vorige week schreef (even terugzoeken, heb wat quotes geplaatst van die column), shoppen bij meerdere partijen gaat niet werken. Er zal een breed akkoord gesloten moeten worden omdat op deelonderwerpen steun vergaren moeilijk is vanwege de begroting. Zuur & zoet, zogezegd.

Klaver kan veel onderhandelen over versterken van de Unie, wat heel hard nodig is en waar VVD van oudsher maar met de hete adem van extreemrechts nog meer, tegenstribbelt en vertraagt. Op stikstof en landbouwhervorming waar CDA dat altijd doet.

Maar we gaan het zien. Ik blijf erbij dat meteen in het begin D66 de VVD had moeten passeren maar dat is niet de aard van D66 die zich, als puntje bij paaltje komt zich toch altijd comfortabeler lijkt te voelen bij (centrum)rechts.
Geheel mee eens, daarnaast meewerken aan een fatsoenlijk en sociaal akkoord kan het begin worden van een herstel in het linkse vertrouwen. Links moet er wel voor zorgen dat mensen die beter bij links passen qua sociale status maar rechts stemmen vanuit de onderbuik weer op links gaan stemmen, dus bepaalde facetten op een laag pitje zetten zoals de overdreven wokeness en activisme van vooral de GL kant en vooral inzetten op het sociale vraagstuk en klimaatmaatregels nemen die voor modaal en ondermodaal van belang zijn. Ze zouden moeten zorgen voor een forse verduurzaamheid van huurwoningen, en ervoor zorgen dat Jan Modaal ook tenminste een plugin hybride kan rijden en dat mensen die geen prive oplaadmogelijkheden hebben voor een fatsoenlijke prijs kunnen laden.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:45
Gezien de gevolgen van het rechtse beleid van de laatste 10 jaar heeft links in ieder geval argumenten om iets tegen rechts te hebben. Rechts beschuldigt links van dingen die nooit gebeurd zijn en ook nooit gepland zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:19 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

hamsteg

Species 5618

R_Zwart schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Gezien de gevolgen van het rechtse beleid van de laatste 10 jaar heeft links in ieder geval argumenten om iets tegen rechts te hebben. Rechts beschuldigt links van dingen die nooit gebeurd zijn en ook nooit gepland zijn.
Ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar stoor mij aan deze argumenten, het is namelijk geen inhoudelijk argument. Waar doel je op, wat is het probleem waar je mee zit en wat zie jij als betere oplossing? Als we daar komen kan met jou in discussie. De gezamenlijke standpunten zouden beiden nog wel eens positief kunnen verassen.

Laat ook duidelijk dat ik het gezeur van rechts dat links alleen maar geld wil uitgeven, het land als asielzoekercentrum betitelen en terug naar het communisme met exact dezelfde redenen waardeloos vindt. Persiflages en karikaturen om elkaar de mond te snoeren want dit is geen ratio maar emotie en daar kun je nooit van winnen. Leuk om populistisch de duimpjes te verzamelen maar inhoudelijk een uiterst zwak verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 24-01-2026 15:47 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:55:
[...]
Juist als hij sociaal beleid kan erin kan weven
Maar daar ben ik in deze verhoudingen (drie tegen één) dus totaal niet optimistisch over ook al doet Klaver het mogelijk standvastiger dan Samson.
*knip*
*knip* reactie op mbr'ed post. Het is frustratie omdat de rode draad van beleid van de laatste decennia op sociaaleconomisch gebied grotendeel rechts is geweest en linkse politiek desondanks de klos is. De maatschappij is meer en meer als een rechts feestje ingericht waarbij ook veel publieke voorzieningen voornamelijk als product worden bekeken waar winst op gemaakt moet worden.

Edit:
Sowieso is een verschil tussen links en rechts waar je echt niet omheen kunt: de extreme variant van het linkse politieke spectrum is amper vertegenwoordigd in de Nederlandse politiek. Aan de rechterkant wordt de extreme groep in de kamer groter en groter. En dat zou ik rechts niet in de neus wrijven ware het niet dat een groot deel van de rechtse politici moeite heeft er afstand van te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:20 ]

• D-e-n
dawg schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:53:
[...]
shoppen bij meerdere partijen gaat niet werken.
Best mogelijk dat dat niet gaat werken maar de huidige verhoudingen maken dat we nu gewoon een voortzetting krijgen van Rutte 3 en 4 waarbij Klaver enkel nodig is voor de meerderheid. En ik kan je op een briefje geven dat zijn partij de schuld krijgt van alles wat fout gaat.

Leuk hoor dat landsbelang maar op de lange termijn betekent dat een nog grotere verzwakking van links want ze zijn dan weer medeverantwoordelijk voor negatieve gevolgen waar mensen toch over gaan klagen. Ik verbaas me er echt over hoe slecht het geheugen van iedereen is. Zeker bij de linksere mensen zie ik vooral veel wensdenken.
Wat heel hard nodig is en waar linkse partijen een noodzakelijkheid voor zijn is de aanpak van de kloof tussen vermogenden en niet vermogenden, de aanpak van ultrarijken en het tegengaan van de vermarkting van publieke taken. En dáár gaat dus geen moer aan gebeuren.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:45
Tja, Yeşilgöz heeft PvdA/GL uitgesloten puur op basis van bad vibes. En dan heb je nog de keiharde nareis op nareis leugen. Verder is Yeşilgöz eigenlijk toch wel een rechts-populistisch figuur, die roept vaak dingen die ik in de domrechtse hoek vindt zitten.

Daarom moet de PvdA/GL niet met de VVD samenwerken totdat zij is vertrokken. Zo lang zij daar zit zoeken ze het bij de VVD maar uit wat mij betreft. Helaas ziet Klaver dit anders.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• spijkerhoofd
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Maar daar ben ik in deze verhoudingen (drie tegen één) dus totaal niet optimistisch over ook al doet Klaver het mogelijk standvastiger dan Samson.
Ik ben juist optimistisch om Klaver omdat hij ten tijden namens GL in een onderhandeling zat met de VVD niet verder wilde omdat voor GL een grens bereikt was wat toelaatbaar was. Ik denk dat hij prima grensen kan aangeven in hoeverre de PVDA/GL mee wilt en dat hij prima sociale stukken erin kan weven, anders gaat hij niet meedoen. D66, CDA en VVD moeten Klaver wel handreikingen doen anders is er geen steun. Als hij woord bij daad houd door goede plannen te steunen en slechte plannen niet kan hij behoorlijk invloed uitoefenen.
*knip* Het is frustratie omdat de rode draad van beleid van de laatste decennia op sociaaleconomisch gebied grotendeel rechts is geweest en linkse politiek desondanks de klos is. De maatschappij is meer en meer als een rechts feestje ingericht waarbij ook veel publieke voorzieningen voornamelijk als product worden bekeken waar winst op gemaakt moet worden.
*knip* s.v.p. geen framing zonder grondige onderbouwing met betrouwbare bronnen. . D66 en CDA waren juist positief en deden er niet aan mee en wonnen daardoor de verkiezingen.

Dat de maatschappij een rechts feestje geworden is de keuze van het volk geweest, zo werkt het democratische proces nu eenmaal, de meerderheid vind het prima.
Sowieso is een verschil tussen links en rechts waar je echt niet omheen kunt: de extreme variant van het linkse politieke spectrum is amper vertegenwoordigd in de Nederlandse politiek. Aan de rechterkant wordt de extreme groep in de kamer groter en groter. En dat zou ik rechts niet in de neus wrijven ware het niet dat een groot deel van de rechtse politici moeite heeft er afstand van te nemen.
Waarom moeten rechtse politici afstand nemen van extreem rechts? Moet een gewone moslim afstand nemen van Moslimextremisten? Moet een vrije Protestant afstand nemen van een extreme Christen?

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:23 ]

• spijkerhoofd
  • Nu online
pingkiller schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:29:
Tja, Yeşilgöz heeft PvdA/GL uitgesloten puur op basis van bad vibes. En dan heb je nog de keiharde nareis op nareis leugen. Verder is Yeşilgöz eigenlijk toch wel een rechts-populistisch figuur, die roept vaak dingen die ik in de domrechtse hoek vind zitten.

Daarom moet de PvdA/GL niet met de VVD samenwerken totdat zij is vertrokken. Zo lang zij daar zit zoeken ze het bij de VVD maar uit wat mij betreft. Helaas ziet Klaver dit anders.
Juist deze negativisme zorgde ervoor dat PVDA/GL verloor en D66 en CDA die een positieve boodschap hadden wonnen en daarna gingen ze ook nog samenwerken! Klaver heeft het bij het rechte eind om de samenwerking op te zoeken want zo heeft PVDA/GL de mogelijkheid om flinke invloed uit te oefenen en kunnen zij op sociaal vlak ervoor zorgen dat de modale inkomens er ruimer uitkomen en zo ervoor zorgen dat PVDA/GL een volwaardig alternatief voor populistisch rechts.

• D-e-n
*knip* reactie op mbr'ed post
*knip*D66 en CDA waren juist positief en deden er niet aan mee en wonnen daardoor de verkiezingen.
Als een volleerde weglachende Mark Rutte. Dat zegt vooral iets over de inhoudsloze manier waarop campagnes worden weergegeven en weinig over de inhoud.
Dat de maatschappij een rechts feestje geworden is de keuze van het volk geweest, zo werkt het democratische proces nu eenmaal, de meerderheid vind het prima.
En het hoort bij een democratie dat een minderheid daar wat van mag vinden en daar tegen mag stemmen. En ook dat is "landsbelang"
[...]

Waarom moeten rechtse politici afstand nemen van extreem rechts?
Omdat een deel extreemrechts constant probeert te pleasen. Rechtse politici als Yesilgoz nemen de retoriek over van radicaal rechts. Denk aan het hele "woke" gedoe wat radicaalrechts veel meer bezighoudt dan degenen die daar van worden beschuldigd. Denk aan de vijandigheid richting een doodnormale sociaaldemocratische partij die als groter probleem wordt neergezet dan de extreemrechts PVV. Denk aan het feit dat niet de extreemrechtse ideeën van Wilders worden afgekeurd maar enkel zijn weglopen. De VVD heeft met daad en woord extreemrechts salonfähig gemaakt.

Het idee ook telkens van die zogenaamde "rechtse meerderheid". Die is er niet als je de autocratische en ondemocratische elementen weghaalt. Dus stop daar mee te pochen zou ik zeggen

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:28 ]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Juist deze negativisme zorgde ervoor dat PVDA/GL verloor en D66 en CDA die een positieve boodschap hadden wonnen en daarna gingen ze ook nog samenwerken! Klaver heeft het bij het rechte eind om de samenwerking op te zoeken want zo heeft PVDA/GL de mogelijkheid om flinke invloed uit te oefenen en kunnen zij op sociaal vlak ervoor zorgen dat de modale inkomens er ruimer uitkomen en zo ervoor zorgen dat PVDA/GL een volwaardig alternatief voor populistisch rechts.
Het is ook wel een stuk makkelijker om een positieve boodschap te vertellen als er geen haatcampagne tegen je gevoerd wordt door iemand die met enige regelmaat liegt voor politiek gewin en er nog voor beloond wordt ook.

Ik moet ook nog maar zien hoeveel invloed Klaver werkelijk gaat hebben, mijn persoonlijke indrukken van Klaver op dat vlak zijn namelijk zeer negatief (iets met studenten vol enthousiasme toespreken op een demonstratie tegen de langstudeerboete en ze vervolgens opzadelen met het leenstelsel). En als PvdA/GL teveel invloed dreigt te krijgen gaat de VVD wel weer dwars liggen en volgen CDA en D66 dat wel, want die zijn toch nauwer verbonden met rechts dan met links.

• spijkerhoofd
  • Nu online
*knip* s.v.p. geen framing zonder grondige onderbouwing met betrouwbare bronnen.
Als een volleerde weglachende Mark Rutte. Dat zegt vooral iets over de inhoudsloze manier waarop campagnes worden weergegeven en weinig over de inhoud.
Ik vind dit weer *knip* s.v.p. de andere niet diskwalificeren., want als er 2 campagnes waren die niet inhoudloos waren dat die van het CDA en D66 wel, beide partijen hadden vond ik energie uitstralen en kwamen met een toekomstplan om Nederland uit de crisissen te helpen. Zelfs het CDA was kritisch naar de boeren en kwamen met een gedegen plan om dit land uit de stikstofcrisis te halen. En na de verkiezingen bleken het geen lege woorden te zijn want beide partijen gingen proactief met elkaar werken vooral overeenkomsten zoeken voor een vruchtbare samenwerking. Ik vond vooral Timmermans inhoudloos door al *knip* s.v.p. geen framing. zichzelf te verlagen naar het niveau Wilders en Yeşilgöz.
Omdat een deel extreemrechts constant probeert te pleasen. Rechtse politici als Yesilgoz nemen de retoriek over van radicaal rechts. Denk aan het hele "woke" gedoe wat radicaalrechts veel meer bezighoudt dan degenen die daar van worden beschuldigd. Denk aan de vijandigheid richting een doodnormale sociaaldemocratische partij die als groter probleem wordt neergezet dan de extreemrechts PVV. Denk aan het feit dat niet de extreemrechtse ideeën van Wilders worden afgekeurd maar enkel zijn weglopen. De VVD heeft met daad en woord extreemrechts salonfähig gemaakt.

Het idee ook telkens van die zogenaamde "rechtse meerderheid". Die is er niet als je de autocratische en ondemocratische elementen weghaalt. Dus stop daar mee te pochen zou ik zeggen
En de VVD heeft onder Yeşilgöz vooral verloren hierdoor en worden 'gestraft' door de fatsoenlijk middenrechtse kiezer so what is de problem? Ik zit overigens niet te pochen over een rechtse meerderheid, jij hebt het zelf over dat onze maatschappij een rechts feestje is geworden, jijzelf erkent hiermee dat rechts een meerderheid heeft.

Mijn punt onder aan de streep is, dat als extreem rechtse partijen als BBB, PVV, FVD en Ja21 nooit wat heeft kunnen leveren juist nu de uitgelezen kans is voor PVDA/GL om te proberen te leveren wat vooral de modale huishoudens nodig hebben om het vertrouwen in PVDA/GL terug te winnen ipv met de hakken in het zand niks te willen doen, dat gaat de PVDA/GL niets verder helpen en zij zullen met de volgende verkiezingen dat flink te horen krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:33 ]

• spijkerhoofd
  • Nu online
Transportman schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Het is ook wel een stuk makkelijker om een positieve boodschap te vertellen als er geen haatcampagne tegen je gevoerd wordt door iemand die met enige regelmaat liegt voor politiek gewin en er nog voor beloond wordt ook.
Wat dat betreft is de prestatie van Jetten juist des te groter, want Jetten, D66 en verschillende bewindslieden van D66 hebben enorme haatcampagnes tegen zich gehad zoals de termen Robot Jetten, Orwelgren, D666 en de verschillende incidenten nij van de D66 bewindslieden zoals de fakkels bij de woning van Kaag, stenen door de ruiten van D66 en verdere bedreigingen in intimidaties. En dan toch nog een positieve campagne voeren!
Ik moet ook nog maar zien hoeveel invloed Klaver werkelijk gaat hebben, mijn persoonlijke indrukken van Klaver op dat vlak zijn namelijk zeer negatief (iets met studenten vol enthousiasme toespreken op een demonstratie tegen de langstudeerboete en ze vervolgens opzadelen met het leenstelsel). En als PvdA/GL teveel invloed dreigt te krijgen gaat de VVD wel weer dwars liggen en volgen CDA en D66 dat wel, want die zijn toch nauwer verbonden met rechts dan met links.
Daarom moet PVDA/GL beter hun grensen aangeven of ervoor zorgen dat zij andere zaken eruit kunnen halen. PVD/GL zullen niet alles kunnen bewerkstelligen daarom moeten zij tactische beslissingen nemen, en mijn advies is om eerst sociale punten te bewerkstelligen voor de modale huishoudens. Op het milieuvlak hebben ze D66 en voor een deel nu ook het CDA mee.

• D-e-n
*knip* reactie op mbr'ed post/onnodigIk heb hier op dit forum al meerdere malen uit te doeken gedaan wat er in mijn ogen niet deugt aan het beleid van de afgelopen decennia, wat dat nu voor gevolgen heeft en wat de grote gevaren in de toekomst zijn. En een beroemde speech van Den Uyl in de Tweede Kamer decennia terug wees daar ook al op overigens.

Ik heb ook al vaker gezegd dat heel veel klagende mensen in Nederland het prima voor elkaar hebben maar die zitten anno 2026 vaak juist niet bij PvdA-GL.
[...]
Ik vind dit weer *knip*, want als er 2 campagnes waren die niet inhoudloos waren dat die van het CDA en D66 wel
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt want ik doel niet op het we of niet bestaan van inhoud. Ik heb het over hoe de campagne in het algemeen is uitgepakt. Als je positiviteit als reden noemt voor het succes ging het de kiezer blijkbaar niet om de inhoud, los van of die er was.
Ik vond vooral Timmermans inhoudloos door al *knip* zichzelf te verlagen naar het niveau Wilders en Yeşilgöz.
Uit welke duim zuig je dit? In welk universum heeft Timmermans a la Wilders bevolkingsgroepen massaal weggezet en scheldkannonades uitgekraamd op X? In welk universum heeft Timmermans de VVD net zo'n groot gevaar genoemd als de PVV?
[...]

En de VVD heeft onder Yeşilgöz vooral verloren hierdoor en worden 'gestraft' door de fatsoenlijk middenrechtse kiezer so what is de problem?
De VVD heeft de laatste keer amper meer verloren en het extreemrechtse deel in de kamer daalt niet. Bij het vertrek van Rutte was dat aandeel juist flink gestegen. Stop je hoofd niet in het zand.
Ik zit overigens niet te pochen over een rechtse meerderheid
Jij niet. De VVD en haar kiezers wel. Ik zie het zo vaak voorbij komen.
Mijn punt onder aan de streep is, dat als extreem rechtse partijen als BBB, PVV, FVD en Ja21 nooit wat heeft kunnen leveren juist nu de uitgelezen kans is voor PVDA/GL om te proberen te leveren wat vooral de modale huishoudens nodig hebben om het vertrouwen in PVDA/GL terug te winnen ipv met de hakken in het zand niks te willen doen, dat gaat de PVDA/GL niets verder helpen en zij zullen met de volgende verkiezingen dat flink te horen krijgen.
En mijn punt: met deze verhouding is het voor PvdA-GL onmogelijk om echt iets te veranderen voor wat betreft in mijn ogen de belangrijkste reden van bestaan van de stroming: de verhoudingen tussen arbeid en kapitaal en tussen overheid en privaat. Die paar pleisters gaan de kiezer niet terugbrengen en de onderliggende problemen niet oplossen.

Zolang de politieke verhoudingen niet veranderen kabbelen we voort in de "Rutte modus". Dat vind jij misschien een strak plan maar ik dus niet. Voor de geopolitieke verhoudingen is het fijn dat de PVV er nu niet tussen zit maar ik vind het echt naïef om te denken dat er sociaaleconomisch werkelijk wat verandert terwijl de verhoudingen en politieke ideeën op dat punt amper veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:37 ]

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Daarom moet PVDA/GL beter hun grensen aangeven of ervoor zorgen dat zij andere zaken eruit kunnen halen. PVD/GL zullen niet alles kunnen bewerkstelligen daarom moeten zij tactische beslissingen nemen, en mijn advies is om eerst sociale punten te bewerkstelligen voor de modale huishoudens.
Maar dat is dus niet meer dan pleisters plakken want de rode draad wordt bepaald door de andere drie en hun ministers. En dan moet je maar hopen de binnen gehaalde punten blijven hangen en je alsnog niet wordt afgerekend op minder populaire maatregelen.

Daarom zeg ik ook tegen Klaver: hou afstand. Steun wat je goed vindt, probeer te claimen wat jouw inbreng is maar probeer ten koste van alles te voorkomen dat je wordt vereenzelvigd met het kabinet zelf. Blijf jezelf als oppositie neerzetten.

• spijkerhoofd
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:27:
[...]

*knip*. Ik heb hier op dit forum al meerdere malen uit te doeken gedaan wat er in mijn ogen niet deugt aan het beleid van de afgelopen decennia, wat dat nu voor gevolgen heeft en wat de grote gevaren in de toekomst zijn. En een beroemde speech van Den Uyl in de Tweede Kamer decennia terug wees daar ook al op overigens.

Ik heb ook al vaker gezegd dat heel veel klagende mensen in Nederland het prima voor elkaar hebben maar die zitten anno 2026 vaak juist niet bij PvdA-GL.
*knip* s.v.p. niet op de man spelen.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt want ik doel niet op het we of niet bestaan van inhoud. Ik heb het over hoe de campagne in het algemeen is uitgepakt. Als je positiviteit als reden noemt voor het succes ging het de kiezer blijkbaar niet om de inhoud, los van of die er was.
Juist bij D66 en CDA vond ik dat optimisme met een goed inhoudelijk programma, dat ging hier hand in hand. Waar andere politici modder naar elkaar gooide had ik bij Jetten en Bontebal juist dat ze zich niet wilde verlagen tot het kinderlijke niveau, daar zijn ze voor beloond!
Uit welke duim zuig je dit? In welk universum heeft Timmermans a la Wilders bevolkingsgroepen massaal weggezet en scheldkannonades uitgekraamd op X? In welk universum heeft Timmermans de VVD net zo'n groot gevaar genoemd als de PVV?
*knip* s.v.p. niet op de man spelen.

Nogmaals ik observeer en zag dat Timmermans zich verlaagde in het moddergooien naar Wilders en Yezelgus, wat ik jammer vond en PVDA/GL onwaardig.
De VVD heeft de laatste keer amper meer verloren en het extreemrechtse deel in de kamer daalt niet. Bij het vertrek van Rutte was dat aandeel juist flink gestegen. Stop je hoofd niet in het zand.
De VVD heeft 2 verkiezingen onder Yezelguz verloren. En verder heeft extreem rechts niks voor elkaar geboxt, ergo de PVV is uit elkaar gevallen zoals bij extreemrechtse partijen continu gebeurt. We hoeven daar weinig zorgen om te maken, ze vreten elkaar toch continu op.
En mijn punt: met deze verhouding is het voor PvdA-GL onmogelijk om echt iets te veranderen voor wat betreft in mijn ogen de belangrijkste reden van bestaan van de stroming: de verhoudingen tussen arbeid en kapitaal en tussen overheid en privaat. Die paar pleisters gaan de kiezer niet terugbrengen en de onderliggende problemen niet oplossen.

Zolang de politieke verhoudingen niet veranderen kabbelen we voort in de "Rutte modus". Dat vind jij misschien een strak plan maar ik dus niet. Voor de geopolitieke verhoudingen is het fijn dat de PVV er nu niet tussen zit maar ik vind het echt naïef om te denken dat er sociaaleconomisch werkelijk wat verandert terwijl de verhoudingen en politieke ideeën op dat punt amper veranderen.
En blijkbaar vind het merendeel van de stemmers het prima zo, ergo wellicht is er voor links weinig plaats op dit moment omdat we in een enorm welvarend land leven met een gigantische koopkracht. Zolang we 32 uur kunnen werken, en meerdere keren per jaar op vakantie kunnen is er weinig recht van klagen. En Nederlanders klagen veel. We leven, zoals Rutte zei, in een gaaf land en daar ben ik het volledig mee eens!

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:36 ]

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Nogmaals ik observeer en zag dat Timmermans zich verlaagde in het moddergooien naar Wilders en Yezelgus, wat ik jammer vond en PVDA/GL onwaardig.
Je komt nu al tot twee keer toe met een grove beschuldiging en komt met nul voorbeelden. Dit is juist de "both sides" retoriek die extreemrechts groot maakt. Iemand roept een keer wat terug en dat is dan hetzelfde als vijftien jaar de politieke arena vervuilen met bagger.
[...]

En blijkbaar vind het merendeel van de stemmers het prima zo, ergo wellicht is er voor links weinig plaats op dit moment omdat we in een enorm welvarend land leven met een gigantische koopkracht. Zolang we 32 uur kunnen werken, en meerdere keren per jaar op vakantie kunnen is er weinig recht van klagen. En Nederlanders klagen veel. We leven, zoals Rutte zei, in een gaaf land en daar ben ik het volledig mee eens!
"We" is hier het probleem. Er is geen "we". Er zijn, over de hele breedte van het spectrum van links en rechts en jong en oud mensen met wie het goed gaat en minder goed gaat. En een samenleving wordt beschaafder als we de mensen met wie het minder gaat helpen. En dat staat onder druk. Daar kun jij, en vele Nederlanders met wie het goed gaat, niks van merken maar uiteindelijk gaan we daar allemaal de negatieve gevolgen van ondervinden.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
...
Volgens mij zijn er nog wel wat Nederlanders die niet meerdere keren per jaar op vakantie kunnen of genoeg hebben aan een werkweek van 32 uur. En voor hen is het wellicht een niet zo'n gaaf land. Het land zou naar mijn mening wat gaver zijn als de koek wat meer verdeeld werd. Links is voor het meer verdelen, rechts is volgens mij slechts hoogstens solidair voor de gelijken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

*knip*

[...]

Juist bij D66 en CDA vond ik dat optimisme met een goed inhoudelijk programma, dat ging hier hand in hand. Waar andere politici modder naar elkaar gooide had ik bij Jetten en Bontebal juist dat ze zich niet wilde verlagen tot het kinderlijke niveau, daar zijn ze voor beloond!

[...]

*knip*

[...]

De VVD heeft 2 verkiezingen onder Yezelguz verloren. En verder heeft extreem rechts niks voor elkaar geboxt, ergo de PVV is uit elkaar gevallen zoals bij extreemrechtse partijen continu gebeurt. We hoeven daar weinig zorgen om te maken, ze vreten elkaar toch continu op.

[...]

De radicaal- en extreemrechtse kiezers blijven aan dezelfde kant van het spectrum. Verlies voor PVV, betekent winst voor JA21 en FvD.

Ik heb in ieder geval nul begrip meer voor iedereen in dit gave landje die op een extreem- of radicaalrechtse partij stemt. We weten uit het verleden waar dit toe leidt en ondertussen leert het heden helaas hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 25-01-2026 11:38 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid