Joris748 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:23:
Jammer dat Markuszower door de media alweer op het schild gehesen wordt en als samenwerkingspartner van een minderheidskabinet wordt gezien. Terwijl hij ruim een jaar geleden niet door de screening van de AIVD kwam voor een mininisterspost. Terwijl hij nog geen half jaar geleden betrokken was bij het samenstellen van de kieslijst van de PVV. Het is niet dat de partijstructuur en de modus operandus van de PVV de laatste jaren is veranderd. Too little too late.
Het is me werkelijk een raadsel - Markuszower is een schertsfiguur. Eentje met grote ideeën, gezien zijn laatste move. Maar wat schiet je daar mee op, als het al zo druk is op Rechts, en je de schijn toch wel héél erg tegen hebt.
Dan vraag ik me weer af welke vrijheid ze bedoelen? Zal vast geen vrijheid voor minderheden zijn.
Dat vroeg ik me dus ook af. Hoewel ze het misschien willen uitstralen, denk ik niet dat deze nieuwe partij de belichaming is van
positieve vrijheid. Je zou dus kunnen denken dat, zoals geldt voor zovele modern-rechtse partijen het vooral gaat om
negatieve vrijheid. We zullen het moeten merken, want
nog geen dag vijf dagen na de oprichting heeft de partij nog helemaal niets te kennen gegeven over diens eigen standpunten. Maar misschien ben ik ook ouderwets als ik zulke dingen verwacht.
Of de mate van vrijheid van culturele verscheidenheid en de bevrijding van de aanpassing die daarmee wordt verwacht ook wordt bedoeld is voer voor filosofen denk ik zo. Je kunt de oorlog tegen wat men daar 'woke' noemt ook betitelen in termen van vrijheid (daarvan). Misschien moesten we Berlin nog maar eens opgraven...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000