Waar was Klaver niet constructief dan? Klaver was bij de verkenningsfase uitermate constructief, meer dan Yesilgoz. Hij heeft altijd gezegd te willen praten over een breed kabinet. En dat terwijl hij er, gezien de voor hem nadelige verhoudingen, bitter weinig zou kunnen uithalen voor zijn partij.hamsteg schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:38:
[...]
Die conclusie is niet gaaf maar wel correct. Ik denk ook dat de samensmelting GLPvdA hier voor een deel ook schuldig aan is. VVD heeft wel vaker met de PvdA samen gewerkt, soms in zeer succesvolle kabinetten. Moet zeggen dat Klaver zijn reacties ook geen constructiviteit uitstralen, ook nu niet. Ik denk dat als hij de uitsluiting niet zo zuur had geslikt maar had aangegeven okay, dit is de nieuwe werkelijkheid maar wij zijn er in het landsbelang, dan druk je VVD toch in de hoek en waarschijnlijk zou er dan alsnog veel over links gerealiseerd kunnen worden. Laten we eerlijk zijn, ook hij speelt partijpolitiek boven landsbelang.
Met de lege term "landsbelang" ben ik ook wel klaar. Want ik vermoed dat Klaver de plannetjes die er nu op tafel liggen totaal niet in het belang van het land zal vinden en ik vermoed dat ik dat ook zal vinden. Dus na de afwijzing om over kabinetsdeelname te praten lijkt een "niet constructieve" houding me uitermate op zijn plaats. Het is niet de taak van een linkse club rechtse plannen aan een meerderheid te helpen. Het is ook elektoraal ook niet handig.
Belangrijkste taak van linkse partijen op dit moment is dat zij niet de schuld in de schoenen geschoven krijgen van de komende mislukkingen. De politiek is al tijden een rechts feestje en als dat geen leuk feestje blijkt kijk dan vooral naar de rechtse organisatoren en niet naar Klaver