Zelfde meter. Stedin geeft aan dat het nog wel een paar jaar kan duren.. Neem de smart meter gen 2!Dekaasboer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:36:
[...]
Voor twee tientjes meer haal je een smart meter gen 2 met ct klemmen. Ben je van het probleem af en deze werkt nog sneller en accurater dan de p1 meter.
Niet als je een DSMR 5 meter hebt. Alleen als je een oudere meter hebt dan heb je voordelen zoals een snellere reactietijd en accuraterDekaasboer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:36:
[...]
Voor twee tientjes meer haal je een smart meter gen 2 met ct klemmen. Ben je van het probleem af en deze werkt nog sneller en accurater dan de p1 meter.
Als je een 4pro of max AC hebt kun je ook nog je PV opbrengst afzonderlijk registeren. Helaas is deze functie niet werkend gemaakt voor de 3Pro lees ik in de beschrijving van de smart meter gen2.Hightechsoul schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Niet als je een DSMR 5 meter hebt. Alleen als je een oudere meter hebt dan heb je voordelen zoals een snellere reactietijd en accurater
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
De SB4 had een hoog standby verbruik, maar de Max AC niet. Maar kan er nog weleens een stekker tussen doen als ie later vandaag vol isTomba schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 02:27:
[...]
Niet onzichtbaar want je ziet de SOC gewoon teruglopen![]()
Dit verneukt de RTE echt compleet, vraag me nog steeds hoe @Taro zo’n laag verbruik mat.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Mooi gevonden, hoe kwam je aan de registers?berthavekes2 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:25:
[...]
Aanvullend op de temperatuursensor die @ctrl-tab gevonden heeft, heb ik er nog een paar werkend voor de Max AC.
Ik zou ook graag een switch willen voor het noodstroomstopcontact, maar die krijg ik niet werkend.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 modbus: - name: anker_solix_max_ac_extra type: tcp host: 192.168.178.46 port: 502 sensors: - name: "Anker Solix Max AC SOH" unique_id: anker_solix_max_ac_soh address: 10015 input_type: input data_type: int16 scale: 1 precision: 1 unit_of_measurement: "%" # device_class: state_class: measurement scan_interval: 60 - name: "Anker Solix Max AC batterij temperatuur" unique_id: anker_solix_max_ac_batterij_temperatuur address: 10156 input_type: input data_type: int16 scale: 0.1 precision: 0 unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature state_class: measurement scan_interval: 60 - name: "Anker Solix Max AC net spanning" unique_id: anker_solix_max_ac_net_spanning address: 10199 input_type: input data_type: int16 scale: 0.1 precision: 1 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scan_interval: 60 - name: "Anker Solix Max AC noodstroom spanning" unique_id: anker_solix_max_ac_noodstroom_spanning address: 10224 input_type: input data_type: int16 scale: 0.1 precision: 1 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scan_interval: 60 - name: "Anker Solix Max AC noodstroom vermogen" unique_id: anker_solix_max_ac_noodstroom_vermogen address: 10233 input_type: input data_type: int32 scale: 1 precision: 0 unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement scan_interval: 5 binary_sensors: - name: "Anker Solix Max AC back-upreserve" # deze sensor toont enkel of de back-upreserve functie is ingeschakeld. # het ingestelde percentage gaat al via de officiele integratie. unique_id: anker_solix_max_ac_back_upreserve address: 60003 input_type: holding
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
En toch heb ik een SMR5 meter die maar 1 keer per 10 seconden de de metingen via de p1 poort doorgeeft, en ik ben niet de enige ;). Dat is te traag waardoor de batterij ontlaadt wanneer het niet moet of laadt wanneer het niet moet en je geen enkel voordeel uit de batterij haalt. Dus ook met sommige SMR5 meters kan het mis gaan en is de smart meter los echt nodig.Hightechsoul schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Niet als je een DSMR 5 meter hebt. Alleen als je een oudere meter hebt dan heb je voordelen zoals een snellere reactietijd en accurater
[ Voor 4% gewijzigd door Creepy op 23-08-2026 11:48 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Als dat waar is, dan is die niet volgens de specificaties:Creepy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
En toch heb ik een SMR5 meter die maar 1 keer per 10 seconden de de metingen via de p1 poort doorgeeft, en ik ben niet de enige ;). Dat is te traag waardoor de batterij ontlaadt wanneer het niet moet of laadt wanneer het niet moet en je geen enkel voordeel uit de batterij haalt. Dus ook met sommige SMR5 meters kan het mis gaan en is de smart meter los echt nodig.
dK
Zie o.a. ook P1 meter (DSMR 5.0) metingen interval en posts van een tijdje terug hier. Het is helaas waar. Elke seconde wel een datagram, maar elke 10 seconden aangepaste waardes.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Dat lijkt me ook heel verstandig, dat hij het van het net haalt. Als hij je batterij diep leeg trekt is het einde batterij.ctrl-tab schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 04:43:
[...]
Dat vermoeden had ik al, dat hij het vanaf 5% van het net haalt ipv de batterij.
Vokgens anker support zijn ze ermee bezig..
Al iets gehoord?_Mitchie_ schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:48:
[...]
https://www.facebook.com/groups/1095092075836926/user/61577261282731/
Ik sta er tussen dus heb hem geclaimd, nu maar rustig afwachten
dit is wat anker support me vandaag mailt...coolmos schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:54:
[...]
Dat lijkt me ook heel verstandig, dat hij het van het net haalt. Als hij je batterij diep leeg trekt is het einde batterij.
1 Is volgens mij ontkracht. Hij switcht gewoon naar AC power is volgens mij de conclusie hier?
als dit waar zou zijn, zou je ervoor kunnen kiezen in idle stand die waarde op de huidige SOC te zetten.
2. lijkt te kloppen, geen deep sleep.
3. ben benieuwd...
---
Dear tab***,
Thank you very much for your very clear description and the precise reproduction steps. This is extremely helpful for our technical team in understanding the situation properly.
After further verification with our engineers, we would like to share the findings with you in more detail below:
1. About the “almost no power loss” you observed at low battery level (around 5% SOC)
We would like to clarify that this does not mean the device has entered a deep sleep mode.
The reason is different: once the battery reaches its discharge lower limit, the unit’s power consumption will decrease significantly. This lower limit can be set by the user, and in your case it is currently shown as 5%, which is also the default setting.
So in this situation, the reduced power draw is related to the battery reaching its discharge threshold, rather than the system entering a sleep mode. These are two different mechanisms.
2. About “off-grid port disabled, but the device does not enter sleep”
We would also like to clarify this point.
For the device to actually enter sleep mode, it must currently be operating in off-grid mode. Simply disabling the off-grid port alone is not sufficient to trigger sleep mode.
If the device is currently running in grid-connected mode, it will not enter sleep mode, even if the off-grid port has been disabled in the settings.
3. About the idle power consumption of around 30W
Regarding the standby/idle consumption itself, this is still being optimized by our technical team. We are continuing to improve this behavior through firmware updates, and future OTA releases are expected to further reduce the idle power consumption step by step.
We hope this information helps clarify the behavior you observed.
Thank you again for your patience, your detailed Rückmeldung, and your continued cooperation. We truly understand your concern, and we very much appreciate the time you have taken to describe the issue so thoroughly.
We look forward to hearing from you. If you have any other questions, please feel free to contact us at any time.
Wishing you a pleasant day.
Kind regards,
Yves
---
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Ik sta op het punt om een Anker SOLIX Solarbank Max AC te bestellen. Voor de zekerheid nog even nagemeten hoever de batterij van de schuko-stopcontact komt te staan. Precies 3,5 meter. Dus de meegeleverde 3 meter kabel gaat niet passen. De eerst volgende kabel die te bestellen is, is direct 15 meter. Dan hou ik 11,5 meter over. Gezien het vermogen wat er doorheen gaat wil je die niet oprollen. De kabel inkorten voel ik nog niet zo in verband met veiligheid.
Een wieland aansluiting leek me daarom een prima oplossing. Die is kabel is leverbaar in 5 meter. Dan moet ik dus een Wieland-stopcontact en contrastekker mee bestellen. Maar past de contrastekker wel in een standaard inbouwdoos?
Aangezien de WCD toch moet worden aangesloten op een nieuwe groep, schakel ik een elektricien in. Is het dan niet beter dat hij dan zelf een wieland-stopcontact aanlegt? Aangezien ik zelf niet zo in de elektra zit vind ik het een beetje lastig om te bepalen wat nu het beste is...
Een wieland aansluiting leek me daarom een prima oplossing. Die is kabel is leverbaar in 5 meter. Dan moet ik dus een Wieland-stopcontact en contrastekker mee bestellen. Maar past de contrastekker wel in een standaard inbouwdoos?
Aangezien de WCD toch moet worden aangesloten op een nieuwe groep, schakel ik een elektricien in. Is het dan niet beter dat hij dan zelf een wieland-stopcontact aanlegt? Aangezien ik zelf niet zo in de elektra zit vind ik het een beetje lastig om te bepalen wat nu het beste is...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Als de elektricien toch moet komen, waarom maakt je er dan geen vaste aansluiting van? Gebruik de ac connector en je kunt er een kabel op laten aansluiten die precies lang genoeg is. Ook goedkoper dan de wieland optie denk ik.kw_nl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:10:
Ik sta op het punt om een Anker SOLIX Solarbank Max AC te bestellen. Voor de zekerheid nog even nagemeten hoever de batterij van de schuko-stopcontact komt te staan. Precies 3,5 meter. Dus de meegeleverde 3 meter kabel gaat niet passen. De eerst volgende kabel die te bestellen is, is direct 15 meter. Dan hou ik 11,5 meter over. Gezien het vermogen wat er doorheen gaat wil je die niet oprollen. De kabel inkorten voel ik nog niet zo in verband met veiligheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@RoelWW dan is een werkschakelaar enzo wel nodig, maar verder prima plan.
Ik zie hier in +- 13 uur 3% dus circa 16W.Tomba schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:57:
[...]
Ik zie hem hier langzaam leeg lopen indien SOC > 5%
[Afbeelding] In 4 dagen van 19% naar 4% dus 15%. Heb 14 kWh --> 2,1 kWh die in rook op gaat dus das zo'n 31 Watt gemiddeld.
Vanaf dan gaat ie ook weer 21W (Was dus 29W dus er is iets verbetering met .14) uit het net trekken om de minimum SOC te behouden
[Afbeelding]
/f/image/APi3QxKk3jlAJemqJceqODcy.png?f=fotoalbum_large)
Zendure 800+ doet het overigens een stuk beter. Die verliest in 16 uur 2% van 1.96 kW (2.45W).
[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 23-08-2026 17:15 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Trouwens geen reactie op een mail van mij aan support@ankersolix.com van afgelopen vrijdag rond 14:00. Gebruiken jullie een andere contact mogelijkheid?
Volgens mijn elektricien is een lasdoos voldoendeNiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:08:
@RoelWW dan is een werkschakelaar enzo wel nodig, maar verder prima plan.
Maak je hem dan stroomloos door de lasdoos van de muur te trekken?RoelWW schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:31:
[...]
Volgens mijn elektricien is een lasdoos voldoende
Zekering / Aardlek-Automaat in de groepenkast omzetten is dan minder destructief 🤔NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:57:
[...]
Maak je hem dan stroomloos door de lasdoos van de muur te trekken?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Stekker uit de Solarbank zelf trekken...NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:57:
[...]
Maak je hem dan stroomloos door de lasdoos van de muur te trekken?
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik ben een beetje verbaasdHandyLumberjack schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Stekker uit de Solarbank zelf trekken...
Voor elke aangesloten machine in huis, zelfs als die maar een fractie van de Max AC gebruikt, laat staan teruglevert, is een werkschakelaar aangebracht. PV inverter, airco, alles. Prettig dat dit bij een thuisbatterij niet hoeft.
Btw als dus die batterij een probleem heeft is aanraken niet handig leek mij, bijv ivm kortsluiting of een ‘thermisch event’
Ja de RTE van Anker lijkt het slechtste van alle merken hierdoor idd. Ze verstoppen het sluipverbruik met de update, maar een beetje idle draaien valt het gelijk op.Tomba schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 02:27:
[...]
Niet onzichtbaar want je ziet de SOC gewoon teruglopen![]()
Dit verneukt de RTE echt compleet, vraag me nog steeds hoe @Taro zo’n laag verbruik mat.
Bij mijn vader hebben we de Max AC ook met werkschakelaar aangesloten. Ja hij kan in de meterkast met de alamat worden uitgeschakeld, maar het is wel zo fijn om direct in de nabijheid van de batterij in 1 snelle handeling het apparaat te kunnen ontkoppelen van het net.NiGeLaToR schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:30:
[...]
Ik ben een beetje verbaasd
Voor elke aangesloten machine in huis, zelfs als die maar een fractie van de Max AC gebruikt, laat staan teruglevert, is een werkschakelaar aangebracht. PV inverter, airco, alles. Prettig dat dit bij een thuisbatterij niet hoeft.
Btw als dus die batterij een probleem heeft is aanraken niet handig leek mij, bijv ivm kortsluiting of een ‘thermisch event’
De stekker uit het apparaat is een optie, maar als je die goed aangesloten hebt, dan heb je ook een schroevedraaier nodig om het schroefje weer vast te draaien om de stekker er vervolgens uit te kunnen halen.
In mijn optiek is bij vaste aansluiting een werkschakelaar de beste optie tenzij de batterij direct naast de meterkast staat.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Hoe zet ik de Anker Solarbank 4 netjes uit? Ik heb hem via Home Assistant op Third Party Controlled gezet. Discharge en Charge staat op 0 watt. Is er ergens een knop, in de officiële app die ik om moet zetten, of nu gewoon de fysieke knop omzetten?
(Morgen komt de elektricien alles netjes aanleggen, dus even de batterij verplaatsen en afkoppelen)
(Morgen komt de elektricien alles netjes aanleggen, dus even de batterij verplaatsen en afkoppelen)
Je doet het goed, vermogen op 0, stekker er uit, vierkante knop even kort induwen, dan lang, de lichtjes gaan uit. Als ik mij niet vergis: er zit ook een kleine ronde knop onder aan de kant van de mppt stekkers, is ook iets van een aan/uit knop, maar daar heb ik even geen details bij ...fissa schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:50:
Hoe zet ik de Anker Solarbank 4 netjes uit? Ik heb hem via Home Assistant op Third Party Controlled gezet. Discharge en Charge staat op 0 watt. Is er ergens een knop, in de officiële app die ik om moet zetten, of nu gewoon de fysieke knop omzetten?
Ik vind het toch te warm voor de batterij dat de accu na een ontlaad sessie iets boven de 50 graden stijgt. Iemand die daar een oplossing voor heeft zoals fans tegen het koelblok, zo ja hoe gemonteerd?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85736452Hightechsoul schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:09:
Ik vind het toch te warm voor de batterij dat de accu na een ontlaad sessie iets boven de 50 graden stijgt. Iemand die daar een oplossing voor heeft zoals fans tegen het koelblok, zo ja hoe gemonteerd?
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Eens, heb eerder voor de Zendure producten koelers ontworpen, voor de Max AC volgt die binnenkort ook. Van de week nog een accu van een ander merk getest met 94 graden op de koelribbenHightechsoul schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:09:
Zijn nu bezig het design af te ronden. Bevestiging in de schroefgaten en specifiek voor de Max AC.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Kun je ook een oudere versie van de firmware weer terugzetten op de Max AC?
Je moet m juist meten als hij bijna leeg is en dan op 0W verbruik zetten. Anders gebruikt hij de batterij is mijn ervaring. Hoop echt dat Anker dit definitief fixed. Met de laatste firmware hebben we toch een kleine 10W gewonnen maar 21W is nog steeds erg fors voor een BMS plus WiFi en BLE.Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:44:
[...]
De SB4 had een hoog standby verbruik, maar de Max AC niet. Maar kan er nog weleens een stekker tussen doen als ie later vandaag vol is
Ik had mijn batterij op stand-by gezet (0W leveren/laden). Dan zie ik in HA de batterij leeglopen met een 28W. In welke stand zetten jullie de batterij voor dat lage stand-by verbruik?Tomba schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:18:
[...]
Je moet m juist meten als hij bijna leeg is en dan op 0W verbruik zetten. Anders gebruikt hij de batterij is mijn ervaring. Hoop echt dat Anker dit definitief fixed. Met de laatste firmware hebben we toch een kleine 10W gewonnen maar 21W is nog steeds erg fors voor een BMS plus WiFi en BLE.
Laag standby verbruik bestaat helaas nog niet. Daar wordt aan gewerkt bij anker.JoTil schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:11:
[...]
Ik had mijn batterij op stand-by gezet (0W leveren/laden). Dan zie ik in HA de batterij leeglopen met een 28W. In welke stand zetten jullie de batterij voor dat lage stand-by verbruik?
Heeft Anker uitgesproken wat ze verwachten te kunnen bereiken? Ik wil richting einde van het jaar ook een thuis accu gaan aanschaffen, waarbij de Max AC boven aan mijn lijst staat. Maar het hoge idle verbruik zet me aant denken dat ik ook nog andere merken beter moet gaan volgen wellicht.ctrl-tab schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:40:
[...]
Laag standby verbruik bestaat helaas nog niet. Daar wordt aan gewerkt bij anker.
Nee, helaas
As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.
Nee , niks van dat. Mij lijkt dat ze er veel moeite in steken. Ze zien natuurlijk ook dat rte belangrijk is, zeker aan uitgaande kant. Maar of ze er wat mee kunnen/willen weet ik niet.danny.s schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:01:
[...]
Heeft Anker uitgesproken wat ze verwachten te kunnen bereiken? Ik wil richting einde van het jaar ook een thuis accu gaan aanschaffen, waarbij de Max AC boven aan mijn lijst staat. Maar het hoge idle verbruik zet me aant denken dat ik ook nog andere merken beter moet gaan volgen wellicht.
Lijkt mij verder gewoon een software aangelegenheid.
Voor de Anker WiFi P1 meter is er sinds vandaag ook een firmware update uitgebracht: v2.9.0.6 met uiteraard weer de standaard (niets zeggende) 'releasenotes'.
- Nieuwe functies toegevoegd.
- Bekende bugs opgelost en gebruikerservaring geoptimaliseerd.
[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 24-08-2026 11:52 ]
Ik vind een reële RTE meting inderdaad een 24u cyclus met een laad- en ontlaad cyclus en dus de rest stand-by en zie dat bij menig accu de RTE daar ook echt onderuit gaat.ctrl-tab schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:42:
[...]
Nee , niks van dat. Mij lijkt dat ze er veel moeite in steken. Ze zien natuurlijk ook dat rte belangrijk is, zeker aan uitgaande kant. Maar of ze er wat mee kunnen/willen weet ik niet.
Lijkt mij verder gewoon een software aangelegenheid.
Maar wat heb je aan een thuisaccu die superefficient is tijdens laden en ontladen maar vervolgens al je inspanning ongedaan maakt omdat het enorm veel stroom nodig heeft om vooral niets te doen?
Hier staat ie in de trapkast en kan ik dus sneller bij de meterkast. Daarom ook geen werkschakelaar aangelegd. Enkel de vaste ac connector (idd vastgeschroefd).ArPi75 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:00:
[...]
Bij mijn vader hebben we de Max AC ook met werkschakelaar aangesloten. Ja hij kan in de meterkast met de alamat worden uitgeschakeld, maar het is wel zo fijn om direct in de nabijheid van de batterij in 1 snelle handeling het apparaat te kunnen ontkoppelen van het net.
De stekker uit het apparaat is een optie, maar als je die goed aangesloten hebt, dan heb je ook een schroevedraaier nodig om het schroefje weer vast te draaien om de stekker er vervolgens uit te kunnen halen.
In mijn optiek is bij vaste aansluiting een werkschakelaar de beste optie tenzij de batterij direct naast de meterkast staat.
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Maar hoe vaak zit een accu in standby? Alleen als ie echt leeg is / je ingesteld min. SOC heeft gehaald toch? Want voor de rest zal hij altijd iets doen (iig in NOM modus).NiGeLaToR schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Ik vind een reële RTE meting inderdaad een 24u cyclus met een laad- en ontlaad cyclus en dus de rest stand-by en zie dat bij menig accu de RTE daar ook echt onderuit gaat.
Maar wat heb je aan een thuisaccu die superefficient is tijdens laden en ontladen maar vervolgens al je inspanning ongedaan maakt omdat het enorm veel stroom nodig heeft om vooral niets te doen?
Precies die stand. Sinds mijn batterij op 1.0.1.14 zit is stand-by verbruik via het net gezakt naar zo’n 21W. Als t uit de batterij zelf komt is - bij mij - het verbruik onveranderd 29-30WJoTil schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:11:
[...]
Ik had mijn batterij op stand-by gezet (0W leveren/laden). Dan zie ik in HA de batterij leeglopen met een 28W. In welke stand zetten jullie de batterij voor dat lage stand-by verbruik?
Zodra hij vol is en er nog genoeg zonneopbrengst is voor je verbruik.danny.s schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:01:
[...]
Maar hoe vaak zit een accu in standby? Alleen als ie echt leeg is / je ingesteld min. SOC heeft gehaald toch? Want voor de rest zal hij altijd iets doen (iig in NOM modus).
En als je handelt met dynamische contracten misschien nog wel meer.
Als het standby verbruik gewoon 'verbruik' zou moeten heten, altijd. Dus is het meten er van louter een kans om te zien hoeveel het interne verbruik is. We noemen het standby verbruik, maar kan net zo goed 'altijd-verbruik' heten. Dat is alleen lastiger te onderscheidendanny.s schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:01:
[...]
Maar hoe vaak zit een accu in standby? Alleen als ie echt leeg is / je ingesteld min. SOC heeft gehaald toch? Want voor de rest zal hij altijd iets doen (iig in NOM modus).
In het kader van handelen natuurlijk niet veel. Zeker niet volgend jaar waarbij je over de inkoop belasting gaat betalen die bij eventuele export niet terug krijgt. Maar voor het opslaan van je eigen PV is het meer onderdeel van de overhead dus dan is het een kwestie van de accu groot genoeg maken.NiGeLaToR schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Ik vind een reële RTE meting inderdaad een 24u cyclus met een laad- en ontlaad cyclus en dus de rest stand-by en zie dat bij menig accu de RTE daar ook echt onderuit gaat.
Sterk punt, die 20-30W verbruikt hij idd ook bij gebruik en gaat ook ten koste van je RTE.NiGeLaToR schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:31:
[...]
Als het standby verbruik gewoon 'verbruik' zou moeten heten, altijd. Dus is het meten er van louter een kans om te zien hoeveel het interne verbruik is. We noemen het standby verbruik, maar kan net zo goed 'altijd-verbruik' heten. Dat is alleen lastiger te onderscheiden
Hij staat met metalen stelpootjes iets van de grond. De pootjes zijn bedoeld om op een oneffen vloer toch waterpas te staan.Aegle schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:00:
[...]
Heeft ie eigenlijk iets van (rubber) voetjes? Of staat ie rechtstreeks met het “koude” metaal op de vloer? Ik vraag dit omdat Anker er een (belachelijk dure) voet als accessoire bij verkoopt.
[ Voor 29% gewijzigd door Mangoworks2002 op 24-08-2026 13:27 ]
is waterpas staan belangrijk?Mangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
Hij staat met metalen stelpootjes iets van de grond. De pootjes zijn bedoeld om op een oneffen vloer toch waterpas te staan.
Volgens Anker wel, er zit zelfs een target schijf op de voet zodat hij lengte + breedte waterpas staat.
- Stabiliteit: Het zware apparaat van ruim 70 kilo kan bij een scheve stand en extra uitbreidingsmodules uit balans raken.
- Veiligheid: Voorkomt dat de constructie van de toren wankel wordt of verschuift door trillingen of stoten.
Mooie set zo!Mangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
Hij staat met metalen stelpootjes iets van de grond. De pootjes zijn bedoeld om op een oneffen vloer toch waterpas te staan.
[Afbeelding]
Ik krijg wel error van de volgorde C B en A
Mja, maar dat is dus zodat hij niet omvalt als je een hele toren bouwt. En je in dat geval ook niet bij Anker verhaal hoeft te gaan halen want ze hebben je gewaarschuwd en geïnstrueerd. Het apparaat zelf zal er verder niet minder goed om werken als hij een tikje scheef staat.Mangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
Volgens Anker wel, er zit zelfs een target schijf op de voet zodat hij lengte + breedte waterpas staat.
- Stabiliteit: Het zware apparaat van ruim 70 kilo kan bij een scheve stand en extra uitbreidingsmodules uit balans raken.
- Veiligheid: Voorkomt dat de constructie van de toren wankel wordt of verschuift door trillingen of stoten.
pretmark schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:50:
[...]
Mooie set zo!
Ik krijg wel error van de volgorde C B en A![]()
Klopt. En ik denk dat er ook een groot verschil is tussen tikje scheef en op zijn kant. Voor dat laatste kan het bijvoorbeeld wel invloed hebben op een veiligheidsbeoordeling van een batterij (zoals IEC 62619). Deze geldt niet automatisch voor iedere denkbare montageoriëntatie. De fabrikant kan de verticale positie onderdeel maken van de goedgekeurde installatie.nomar109 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:58:
[...]
Mja, maar dat is dus zodat hij niet omvalt als je een hele toren bouwt. En je in dat geval ook niet bij Anker verhaal hoeft te gaan halen want ze hebben je gewaarschuwd en geïnstrueerd. Het apparaat zelf zal er verder niet minder goed om werken als hij een tikje scheef staat.
waarom 3? waarom niet de extra cappaciteit?Mangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
[Afbeelding]
nu heb je 3x dat verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 24-08-2026 14:32 ]
Water-Escape
Welk verbruik?water_escape schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:31:
[...]
waarom 3? waarom niet de extra cappaciteit?
nu heb je 3x dat verbruik.
Elke MAX-AC op eigen groep per fase? Om 10.5kw kunnen ontladen?
[ Voor 6% gewijzigd door Mangoworks2002 op 24-08-2026 14:34 ]
8 wattdanny.s schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:01:
[...]
Heeft Anker uitgesproken wat ze verwachten te kunnen bereiken? Ik wil richting einde van het jaar ook een thuis accu gaan aanschaffen, waarbij de Max AC boven aan mijn lijst staat. Maar het hoge idle verbruik zet me aant denken dat ik ook nog andere merken beter moet gaan volgen wellicht.
Het "standby" verbruik. Ik heb meerdere Solarbanks 3 staan, maar in de winter zet ik vanaf 2027 maar 1 unit aan. De voordelen van meerdere units (meer vermogen) wegen dan niet op tegen de extra verliezen. Ookal betekent dat ik mijn geval dat ik ook in de winter nog wat zonnestroom ga terugleveren.Mangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
Welk verbruik?
Elke MAX-AC op eigen groep per fase? Om 10.5kw kunnen ontladen?
Op de grote hoop maakt mij dat niet veel uit. Die 30w per inactieve batterij: mijn sluipverbruik gedurende de nacht is al rond de 1kwh. Alledrie draaien afwisselend NOM via Homey/SlimLaden tot Anker het officieel gaat supporten. Ik kan nu ongeveer 2 nachten draaien op deze setup. Op het moment dat de uitbreidingen goedkoper worden dan kan ik ze er gewoon onder bijstapelen.HandyLumberjack schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:44:
[...]
Het "standby" verbruik. Ik heb meerdere Solarbanks 3 staan, maar in de winter zet ik vanaf 2027 maar 1 unit aan. De voordelen van meerdere units (meer vermogen) wegen dan niet op tegen de extra verliezen. Ookal betekent dat ik mijn geval dat ik ook in de winter nog wat zonnestroom ga terugleveren.
De 10.5 kwh vermogen is vooral voor het ontladen naar de EV. Met 3.5 kwh kom je in de nacht niet ergens.
[ Voor 37% gewijzigd door Mangoworks2002 op 24-08-2026 15:07 ]
Laat maar weten want ik koop het al te graag. Als het kan voor September want ik ga op vakantieTaro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:29:
[...]
Eens, heb eerder voor de Zendure producten koelers ontworpen, voor de Max AC volgt die binnenkort ook. Van de week nog een accu van een ander merk getest met 94 graden op de koelribben![]()
Zijn nu bezig het design af te ronden. Bevestiging in de schroefgaten en specifiek voor de Max AC.
Klopt het dat je de firmware versie van de uitbreidingsmodule van de Max AC niet meer kan zien?
Ik zou zweren dat je eerst bij zowel de hoofdmodule als de uitbreiding de firmware versie kon zien (die waren ook verschillend).
Ik zou zweren dat je eerst bij zowel de hoofdmodule als de uitbreiding de firmware versie kon zien (die waren ook verschillend).
[ Voor 44% gewijzigd door duderuud op 24-08-2026 15:58 ]
Ik zie het nog wel V1.0.0.34duderuud schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:57:
Klopt het dat je de firmware versie van de uitbreidingsmodule van de Max AC niet meer kan zien?
[Afbeelding]
Blijft hier op 2.8.0 staan.Will_M schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:49:
Voor de Anker WiFi P1 meter is er sinds vandaag ook een firmware update uitgebracht: v2.9.0.6 met uiteraard weer de standaard (niets zeggende) 'releasenotes'.Update uitvoeren duurt plus minus 10 minuten....
- Nieuwe functies toegevoegd.
- Bekende bugs opgelost en gebruikerservaring geoptimaliseerd.
Update duurde ongeveer 2/3 minuten.
dat is de Epenis vergelijk waarmee ze je lekker maken hoe goed je bezig bent tov van de rest.Stewie! schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:03:
Wat betekend dit in de app eigenlijk?
[Afbeelding]
Wat de rest is en hoe de score is berekend, weet geen mees
Staat de Growatt ook al op de testbank te stampen?Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:29:
[...]
Van de week nog een accu van een ander merk getest met 94 graden op de koelribben.
Hoe kun je bij een Max AC de capaciteit van je hoofdzekering instellen?
Ik wil bij lage tarieven in eerste instantie met 3 x 16 ampère mijn auto op laden en dan wat er aan capaciteit over blijft gebruiken om de batterij op te laden. Maar wat er dan over blijft (bij een 3 x 25a aansluiting) is minder dan 3500 watt. Waar kan ik instellen hoeveel capaciteit er totaal beschikbaar is?
Thanks.
Ik wil bij lage tarieven in eerste instantie met 3 x 16 ampère mijn auto op laden en dan wat er aan capaciteit over blijft gebruiken om de batterij op te laden. Maar wat er dan over blijft (bij een 3 x 25a aansluiting) is minder dan 3500 watt. Waar kan ik instellen hoeveel capaciteit er totaal beschikbaar is?
Thanks.
Instellingen —> NetvermogenslimietEVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:55:
Hoe kun je bij een Max AC de capaciteit van je hoofdzekering instellen?
Thanks.
Dat gaat m.i. enkel over de aansluiting van je batterij op je huis. Ik heb het over de aansluiting van je huis op het grid.
ik zie ze hier nog wel gewoon (iOS 26.6.1 / App v3.22.2) op beide locaties (zowel onder de instellingen van m'n woning als onder de bekende apparaten (tweede tabje op het homescreen van de App).duderuud schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:57:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
/f/image/3Hzhb8WXw6zJlETYSC2GNXLp.png?f=fotoalbum_large)
Jou en iedereen een 'Kijk ons een lekker groen bezig zijn' gefühl aanpraten..... Ik heb pas 3 bomen gered / toegevoegd sinds 1 Augustus 2026Stewie! schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:03:
Wat betekend dit in de app eigenlijk?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Misschien moet je voor de grap ook maar eens op dat vraagtekentje klikken wat naast de titel van die pagina staat?
[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 24-08-2026 19:46 ]
Dan denk ik dat ik niet snap wat je wil bereiken. Kun je het me uitleggen?EVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:05:
[...]
Dat gaat m.i. enkel over de aansluiting van je batterij op je huis. Ik heb het over de aansluiting van je huis op het grid.
Sorry, dat was een beetje kort af.
Wanneer je een slimme laadpaal met loadbalancing installeert moet je niet alleen aangeven tot hoeveel ampère de groep belastbaar is, maar ook tot hoeveel ampère de hoofdzekering belastbaar is. De instelling die jij noemt gaat over het eerste. De tweede instelling mis ik vooralsnog.
Ah oké nu vat ik je. De Anker biedt die optie (helaas) niet. Als je dat wil moet je met bv HA aan de slag. Ik gebruik HA om mijn laadpaal (die via MQTT aanpassingen op het amperage toestaat) te sturen zodat geen enkele fase > 25A gaat.EVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:27:
[...]
Wanneer je een slimme laadpaal met loadbalancing installeert moet je niet alleen aangeven tot hoeveel ampère de groep belastbaar is, maar ook tot hoeveel ampère de hoofdzekering belastbaar is. De instelling die jij noemt gaat over het eerste. De tweede instelling mis ik vooralsnog.
Afhankelijk van je laadpaal zul je ook daar nog het één en ander in moeten configureren om ook dát apparaat duidelijk te maken wát er van verwacht wordt met betrekking tot het laden op Solar / Net.EVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:27:
[...]
Of zoals hierboven vermeldt zul je met HA / MQTT aan de slag moeten gaan. Ik doe het hier thuis met een Alfen Eve single Pro zónder extra software.
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 24-08-2026 19:33 ]
PssstMangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb het vermoeden dat het met de modbus connectie te maken heeft:Will_M schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:13:
[...]
ik zie ze hier nog wel gewoon (iOS 26.6.1 / App v3.22.2) op beide locaties (zowel onder de instellingen van m'n woning als onder de bekende apparaten (tweede tabje op het homescreen van de App).
[Afbeelding]
Ik had eerst een modbus RTU verbinding maar mistte daardoor informatie in Homeassistant.
Aangepast naar modbus TCP om dat te fixen. Rond die tijd ook geen firmware meer van de BP7000.
TBH, ik vind het bizar dat in een batterij zoals deze dat niet standaard geregeld is. Er is zoveel veiligheid ingebouwd, maar geen bescherming tegen overbelasing van je hoofdzekering ...Tomba schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:30:
[...]
Ah oké nu vat ik je. De Anker biedt die optie (helaas) niet. Als je dat wil moet je met bv HA aan de slag. Ik gebruik HA om mijn laadpaal (die via MQTT aanpassingen op het amperage toestaat) te sturen zodat geen enkele fase > 25A gaat.
Mijn laadpaal is overigens gebaseerd op een smartEVSE module van 100 en een beetje euro's en die heeft dat wel. Ik hoef daarvoor niets met HA o.i.d. te doen. Deze module bewaakt zowel de capaciteit van de groep als de capaciteit van de hoofdzekering. Maar goed, het is wat het is. Verder erg blij met mijn batterij ;-)
Met 16A maximale belasting zou het een zinnige feature zijn idd. Ik ga het zelf ook nog inbouwen in mijn HA logica.EVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:28:
[...]
TBH, ik vind het bizar dat in een batterij zoals deze dat niet standaard geregeld is. Er is zoveel veiligheid ingebouwd, maar geen bescherming tegen overbelasing van je hoofdzekering ...![]()
Mijn laadpaal is overigens gebaseerd op een smartEVSE module van 100 en een beetje euro's en die heeft dat wel. Ik hoef daarvoor niets met HA o.i.d. te doen. Deze module bewaakt zowel de capaciteit van de groep als de capaciteit van de hoofdzekering. Maar goed, het is wat het is. Verder erg blij met mijn batterij ;-)
Maar, al die load balancers moet je ook niet tegelijk draaien, daar gaat de boel hevig van oscilleren denk ik (bv auto laden + batterij laden, gaan elkaar tegen werken)
Mijn laadpaal is gebaseerd op een smartEVSE module van Stegen Electronics. In mijn meterkast heb ik een HW 3 fase kWh meter achter de hoofdschakelaar zitten. Alles in en om het huis zit achter deze kWh meter, behalve de batterij. Dus ook de laadpaal. De laadpaal stuurt op basis van wat deze extra kWh meter af geeft (maximale snelheid of alleen solar surplus). De batterij zit vóór deze kWh meter en die stuurt dan op basis van de P1 meter. Daarmee is de prioriteit tussen laadpaal en batterij mijns inziens goed geregeld.Will_M schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:31:
[...]
Afhankelijk van je laadpaal zul je ook daar nog het één en ander in moeten configureren om ook dát apparaat duidelijk te maken wát er van verwacht wordt met betrekking tot het laden op Solar / Net.
Of zoals hierboven vermeldt zul je met HA / MQTT aan de slag moeten gaan. Ik doe het hier thuis met een Alfen Eve single Pro zónder extra software.
M.b.t. oscilleren: zie mijn reactie hier direct boven (EVOwner in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic")ctrl-tab schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:33:
[...]
Met 16A maximale belasting zou het een zinnige feature zijn idd. Ik ga het zelf ook nog inbouwen in mijn HA logica.
Maar, al die load balancers moet je ook niet tegelijk draaien, daar gaat de boel hevig van oscilleren denk ik (bv auto laden + batterij laden, gaan elkaar tegen werken)
Die beveiliging zit in je meterkastEVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:28:
[...]
TBH, ik vind het bizar dat in een batterij zoals deze dat niet standaard geregeld is. Er is zoveel veiligheid ingebouwd, maar geen bescherming tegen overbelasing van je hoofdzekering ...![]()
De stoppen slaan er vanzelf uit als je te lang over de limiet gaat.
Maar ik hoor je. Zou een mooie feature zijn, bij mijn weten doet geen 1 consumenten batterij dat, maar wellicht weet @Taro daar meer van?
Ik heb op het moment een UPS draaien voor mijn uit de hand gelopen hobby. O.a. de 3d printer, PC, patchkast, servertjes e.d. zitten daar op. De accu daarvan is aan vervanging toe en dat is niet goedkoop.
Nu kwam ik per toeval dit topic tegen uit interesse omdat ik mij aan het oriënteren ben op een batterij. Dus nu dacht ik 1 + 1 = 2 door de batterij meteen als overkill UPS te gebruiken.
Ik denk er aan om de groep die daar nu voor is te voorzien van batreeij. Dus van meterkast (dedicated groep) --> batterij en dan van de batterij --> apparatuur.
Heeft iemand al ervaring hoe dat werkt?
Nu kwam ik per toeval dit topic tegen uit interesse omdat ik mij aan het oriënteren ben op een batterij. Dus nu dacht ik 1 + 1 = 2 door de batterij meteen als overkill UPS te gebruiken.
Ik denk er aan om de groep die daar nu voor is te voorzien van batreeij. Dus van meterkast (dedicated groep) --> batterij en dan van de batterij --> apparatuur.
Heeft iemand al ervaring hoe dat werkt?
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Het heeft niet zo heel veel zin in veel huizen. De Anker is een 1-fase batterij en ondanks dat de P1-meter alle 3 de fasen kan meten kan hij maximaal op 1 fase ingrijpen.EVOwner schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:28:
[...]
De meeste laadpalen zijn daarentegen 3-fase en kunnen dus ook simpel op alle 3 de fasen tegelijk ingrijpen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Voordat ik de batterij had liep ik geen risico op overbelasting van mijn hoofdzekeringen. Nu dat ik wel een batterij heb loop ik dat risico wel. En inderdaad, op maar één fase. Maar dat is wel precies die ene fase die de batterij zelf zou kunnen beschermen.ArPi75 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:56:
[...]
Het heeft niet zo heel veel zin in veel huizen. De Anker is een 1-fase batterij en ondanks dat de P1-meter alle 3 de fasen kan meten kan hij maximaal op 1 fase ingrijpen.
De meeste laadpalen zijn daarentegen 3-fase en kunnen dus ook simpel op alle 3 de fasen tegelijk ingrijpen.
Wellicht een remautomaat overwegen als dit echt een zorg is.EVOwner schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:07:
[...]
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Voordat ik de batterij had liep ik geen risico op overbelasting van mijn hoofdzekeringen. Nu dat ik wel een batterij heb loop ik dat risico wel. En inderdaad, op maar één fase. Maar dat is wel precies die ene fase die de batterij zelf zou kunnen beschermen.
@EVOwner ik had hetzelfde toen ik een wasmachine, droger en magnetron op 1 groep aansloot, toch helpt geen van die apparaten mij de zekering te beschermen.
Ik snap je redenatie, maar zie ook wel waarom dit nu niet zo is. Er is nog potentieel probleem: als alle apparaten hun stroomverbruik en/of teruglevering gaan aanpassen aan de P1 meter krijg je hetzelfde als dat je meerdere thuisbatterijen van verschillende merken installeert: de een gaat ontladen, dus de ander laden, etc. Het wordt een zooitje.
Dat laadpalen dit wel kunnen komt simpelweg omdat ze vaak op de max van de 3-fase groep worden ingesteld. Ook niet goed, want 13kW is eigenlijk te veel voor 3 x 16A, maar die schakelt dan dus terug als er andere gebruikers zijn.
Ik ben toevallig bezig met wat onderzoek naar HEMS systemen, zal eens kijken of dat onderdeel van de oplossing kan zijn. Dan moet je accu, laadpaal, zonnepaneel etc dus vooral daardoor aangestuurd worden en gaan ze elkaar niet zitten frustreren.
Ik snap je redenatie, maar zie ook wel waarom dit nu niet zo is. Er is nog potentieel probleem: als alle apparaten hun stroomverbruik en/of teruglevering gaan aanpassen aan de P1 meter krijg je hetzelfde als dat je meerdere thuisbatterijen van verschillende merken installeert: de een gaat ontladen, dus de ander laden, etc. Het wordt een zooitje.
Dat laadpalen dit wel kunnen komt simpelweg omdat ze vaak op de max van de 3-fase groep worden ingesteld. Ook niet goed, want 13kW is eigenlijk te veel voor 3 x 16A, maar die schakelt dan dus terug als er andere gebruikers zijn.
Ik ben toevallig bezig met wat onderzoek naar HEMS systemen, zal eens kijken of dat onderdeel van de oplossing kan zijn. Dan moet je accu, laadpaal, zonnepaneel etc dus vooral daardoor aangestuurd worden en gaan ze elkaar niet zitten frustreren.
HEMS is het woord wat ik eerder zocht idd. Voor mij is dat HA, ik ben op dit moment bv ook aan het testen of ik door HA icm mijn ESPHome based P1 meter de pieken wat beter op kan vangen zodat de verschillende P1 meters er gewoon uit kunnen (heb momenteel naast de Anker ook een EcoFlow apparaat staan ter test waar ik een dezer dagen de review zal plaatsen)NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:15:
@EVOwner ik had hetzelfde toen ik een wasmachine, droger en magnetron op 1 groep aansloot, toch helpt geen van die apparaten mij de zekering te beschermen.
De P1 meters van zowel Anker als EcoFlow hebben een vertraging waardoor ik 's nachts (door de afwasmachine en de Quooker) toch verbruik heb.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 25-08-2026 08:19 ]
Een remautomaat is ter bescherming van de bedrading en componenten in je groepenkast. Ik heb het over bescherming van je hoofdzekering(en).digital-IMEI schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:14:
[...]
Wellicht een remautomaat overwegen als dit echt een zorg is.
Dat is mijn inziens je HEMS dus, zoals @Tomba hierboven ook toelicht. En HA of Homey kan een prima HEMS zijn. Er komen ook diverse leveranciers met hun eigen HEMS systeem. Ik denk dat Anker met de Powerdock oplossing die kant op beweegt: sluit je grootste producenten en verbruikers aan op 1 unit die alles regelt.EVOwner schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:24:
[...]
Een remautomaat is ter bescherming van de bedrading en componenten in je groepenkast. Ik heb het over bescherming van je hoofdzekering(en).
Ik zag een foto van iemand met 3 x een Max AC stukje terug in het topic: dat zul je centraal moeten managen en niet laten afhangen van de grillen van een individuele 'slimme' accu aansturing.
Ik wilde vanuit HA met Modbus TCP het netvermogen van de Anker instellen, maar dat lijkt niet mogelijk? De modbus registers lijken read-only, ik kan er wel naar schrijven maar de gegevens worden niet overgenomen. Is het iemand van jullie wel gelukt om dit vermogen aan te passen?
Helder. het staat wel mooi zo.Mangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:55:
[...]
Op de grote hoop maakt mij dat niet veel uit. Die 30w per inactieve batterij: mijn sluipverbruik gedurende de nacht is al rond de 1kwh. Alledrie draaien afwisselend NOM via Homey/SlimLaden tot Anker het officieel gaat supporten. Ik kan nu ongeveer 2 nachten draaien op deze setup. Op het moment dat de uitbreidingen goedkoper worden dan kan ik ze er gewoon onder bijstapelen.
[Afbeelding]
De 10.5 kwh vermogen is vooral voor het ontladen naar de EV. Met 3.5 kwh kom je in de nacht niet ergens.
nog een vraag, waarom ben je 3x Anker gegaan. Dan zit je al tegen het bedrag aan voor een full 3 fase woning backup. Dat is precies waar ik nu tussen twijfel.
Water-Escape
Je moet hem in 3d party controlled mode zetten eerst en dan kan dat primaElect schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:41:
Ik wilde vanuit HA met Modbus TCP het netvermogen van de Anker instellen, maar dat lijkt niet mogelijk? De modbus registers lijken read-only, ik kan er wel naar schrijven maar de gegevens worden niet overgenomen. Is het iemand van jullie wel gelukt om dit vermogen aan te passen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| alias: Battery Discharge - Start (17:01)
triggers:
- trigger: time
at: '17:01:00'
conditions:
- condition: time
weekday:
- sat
- sun
actions:
- action: select.select_option
target:
entity_id: >-
select.anker_solix_solarbank_max_ac_406_operating_mode_device_runs_by_command_in_third_party_controlled
data:
option: third_party_control
alias: Set Anker to HA control
- action: select.select_option
target:
entity_id: select.anker_solix_solarbank_max_ac_406_grid_flow
data:
option: discharge
- action: number.set_value
target:
entity_id: number.anker_solix_solarbank_max_ac_406_target_grid_power
data:
value: '3500'
mode: single |
Zeker een goede vraag: waarbij je met een Victron of Solis setup en een NKON batterij pakket een volwaardig systeem kunt bouwen en je huis helemaal offgrid kunt runnen. Dat moet je dan wel zelf gaan doen en onderhouden. Denk dat een voordeel om voor een kant-en-klaar systeem te gaan is de usecase: niet offgrid, maar wel nom en het feit dat de hele set is onderwerpen aan diverse tests en voorzien van veiligheidsmaatregelen en dus redelijk fire and Forget is.water_escape schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:45:
[...]
Helder. het staat wel mooi zo.
nog een vraag, waarom ben je 3x Anker gegaan. Dan zit je al tegen het bedrag aan voor een full 3 fase woning backup. Dat is precies waar ik nu tussen twijfel.
Zou zelf ook nog niet zo goed weten wat ik zou doen. Heb inmiddels door allerlei toeval en mazzel 24kWh maar met maar 3,6kW staan. Kan de auto niet mee opladen, maar die kosten gaan/komen 1:1 toch naar de lease. En voor de woning is dit genoeg.
Omdat dit iets is wat ik zelf kan uitbreiden zonder dat ik er weer een elektricien voor moet laten komen. Er komen niet meer omvormers en dus niet meer groepen, ze worden alleen hoger (uitbreidingsmodules). Dat is gewoon de plankdrager verhogen en ze als lego eronder stapelen.water_escape schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:45:
[...]
Helder. het staat wel mooi zo.
Klopt. Ik heb gekozen om Homey als HEMS in te zetten. Ondanks dat ik alle andere P1's er ook wel in heb zitten (1 per batterij) gebruik ik alleen de Homewizzard icm Homey. Dit kan ik nog optimaliseren met CT klemmen, maar dat moet ik nog eens onderzoeken. Ik zit hier sowieso met een dubbele meterkast, wat misschien wat onhandig gaat zijn.NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:41:
[...]
Dat is mijn inziens je HEMS dus, zoals @Tomba hierboven ook toelicht. En HA of Homey kan een prima HEMS zijn. Er komen ook diverse leveranciers met hun eigen HEMS systeem. Ik denk dat Anker met de Powerdock oplossing die kant op beweegt: sluit je grootste producenten en verbruikers aan op 1 unit die alles regelt.
Ik zag een foto van iemand met 3 x een Max AC stukje terug in het topic: dat zul je centraal moeten managen en niet laten afhangen van de grillen van een individuele 'slimme' accu aansturing.
In de zomer snap ik dat volledig. Maar in de winter is het toch een ander verhaal. In een mooie december/januari maand lever ik nu 250kWh terug aan het net. Met verschuiven van wat verbruik en 1 solarbank 3 blijft daar nauwelijks iets van over.Mangoworks2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:55:
[...]
Op de grote hoop maakt mij dat niet veel uit. Die 30w per inactieve batterij: mijn sluipverbruik gedurende de nacht is al rond de 1kwh. Alledrie draaien afwisselend NOM via Homey/SlimLaden tot Anker het officieel gaat supporten. Ik kan nu ongeveer 2 nachten draaien op deze setup. Op het moment dat de uitbreidingen goedkoper worden dan kan ik ze er gewoon onder bijstapelen.
[Afbeelding]
Een tweede solarbank voegt dan vooral verlies toe. En dan moet ik meer energie inkopen om dat verlies te dekken dan ik bespaar aan aan eigen verbruik.
En dat is nog los van eventuele extra verliezen als de batterij verwarming in de winter nodig is.
Check. In mijn geval lever ik niet genoeg terug in de winter vanuit mijn PV om mijn verbruik af te dekken en zal ik dus moeten inkopen. Dat doe ik dan het liefste zo snel (3x3500w) en goedkoop mogelijk (dynamisch contract).HandyLumberjack schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:11:
[...]
In de zomer snap ik dat volledig. Maar in de winter is het toch een ander verhaal. In een mooie december/januari maand lever ik nu 250kWh terug aan het net. Met verschuiven van wat verbruik en 1 solarbank 3 blijft daar nauwelijks iets van over.
Een tweede solarbank voegt dan vooral verlies toe. En dan moet ik meer energie inkopen om dat verlies te dekken dan ik bespaar aan aan eigen verbruik.
En dat is nog los van eventuele extra verliezen als de batterij verwarming in de winter nodig is.
Dank. Was niewsgierig omdat ik nog twijfel...Mangoworks2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:09:
[...]
Omdat dit iets is wat ik zelf kan uitbreiden zonder dat ik er weer een elektricien voor moet laten komen. Er komen niet meer omvormers en dus niet meer groepen, ze worden alleen hoger (uitbreidingsmodules). Dat is gewoon de plankdrager verhogen en ze als lego eronder stapelen.
- 1x 14kw Anker. (dus 1 fase) = 3200,- (zelf doen)
- 3x 1 fase zoals jij = 5200,- (zelf doen) (maar momenteel is er nog intern salderen dus hoef het niet per fase)
- 3 fase full home backup 16kw Deye = 7250,- incl installatie (later 16kw bij prikken is zelf doen)
Water-Escape
ik lees hier op het forum regelmatig dat de Anker icm met 3 fase nog niet goed werkt.
Nu heb ik nog 1x25A thuis met zonnepanelen en de Anker solix max AC, word aangestuurd door de P1 meter en zowel de zonnepanelen als de Anker hebben beide een eigen groep.
Nu krijg ik in November (als 1 van de laatste huishoudens in NB
) een 3 fase aansluiting, en als ik de elektricien goed begrepen heb dus ook een nieuwe P1 meter.
Gaat dit vlekkeloos werken als ik de 3 fase aansluiting heb in November of moet ik rekening houden met op welke fase de Anker Solix komt te staan?
Mijn vermoeden is dat hij het beste op dezelfde fase als de zonnepanelen komt te staan, zodat de opgewekte stroom in eerste instantie naar de Anker gaat alvorens terug te leveren aan het net, maar zeker weten doe ik het niet.
Nu heb ik nog 1x25A thuis met zonnepanelen en de Anker solix max AC, word aangestuurd door de P1 meter en zowel de zonnepanelen als de Anker hebben beide een eigen groep.
Nu krijg ik in November (als 1 van de laatste huishoudens in NB
Gaat dit vlekkeloos werken als ik de 3 fase aansluiting heb in November of moet ik rekening houden met op welke fase de Anker Solix komt te staan?
Mijn vermoeden is dat hij het beste op dezelfde fase als de zonnepanelen komt te staan, zodat de opgewekte stroom in eerste instantie naar de Anker gaat alvorens terug te leveren aan het net, maar zeker weten doe ik het niet.
Waar lees je dat? Er is geen enkele reden waarom het aantal fases invloed heeft op de Ankererikjanie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:33:
ik lees hier op het forum regelmatig dat de Anker icm met 3 fase nog niet goed werkt.
[...]
Helemaal mijn het verbruik van de woning afdekken lukt hier ook niet, maar ik kom een heel eind. Goedkoop inkopen met dynamisch contract wil ik dan voornamelijk met de EV doen.Mangoworks2002 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Check. In mijn geval lever ik niet genoeg terug in de winter vanuit mijn PV om mijn verbruik af te dekken en zal ik dus moeten inkopen. Dat doe ik dan het liefste zo snel (3x3500w) en goedkoop mogelijk (dynamisch contract).
/f/image/hRjdtvJm7np8uD0lyH3CedSu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uOorlzrbTQSErqZl0naJLS31.jpg?f=fotoalbum_large)